פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

היטהרות מכבוד מדומה וקניית כבוד אמיתי

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫אנחנו ממשיכים ללוחץ בלימוד ‫ספר מסילת ישרים, מעת רמחל.
‫בסוף פרק יד א', גמרנו את פרק יד א'? ‫לא, לא גמרנו.

‫דיברנו על הכנעה.

‫מה שכתוב כאן.

‫כן.

‫על מה התחיל שאול רובל דוד, כן?

‫הכנעה, התאווה והכבוד, שהכבוד ‫הוא זה שמביא את האדם לעובדנו

‫ואפילו אצל אנשים גדולים, כן?

‫לפעמים יש איזו נטייה דקה מן הדקה

‫שהיא מתגנבת לתוך הנפש של אהבת הכבוד.

‫אנחנו בעיקר סוף פרק יד א', כן?

‫על מה התחיל שאול רובל ‫דוד, אלא מפני הכבוד שנאמר

‫ותעננה הנשים המשחקות לתומרנה.

‫היכה שאול וגומר, מה זה גומר?

‫בעלפיו ודוד, ברי ובותיו,

‫והיא שאול עוינת דוד מהיום ההוא והלאה.

‫כלומר שהיה איזושהי כנעה

‫בגלל ששיבחו את המעשים של ‫דוד יותר מן המעשים של שאול, כן?

‫זה שנשים משחקות.

‫זה שנשים משחקות, מה זה מה הבעיה?

‫כל באישה ערבה.

‫כל באישה ערבה, כן.

‫אז יש על זה דיונים שלמים ‫בין הפוסקים, איך זה יכול להיות.

‫אז יש מי שכתב שעש כל העדה היו כולם קדושים

‫ולכן זה לא עשה להם שום ‫דבר רע, זה לא עורר יצר הרע.

‫והאמת היא, ראיתי בחידה ‫שהוא כותב שכשיש אשרת שכינה,

‫אז אין כל באישה ערבה.

‫וזה היה כנראה בניצחון במלחמה,

‫זה הייתה אשרת שכינה מבוחלת וכדור.

‫טוב, אבל העיקר, הוא הביא את זה ‫לא בשביל ללמוד על דיני כל באישה,

‫אלא כדי ללמוד על הסכנה של הכנעה.

‫מי גרם לו ליואב שיעמיד על את המסע?

‫אלא הכבוד שאמר לו דוד, אם ‫לא שר צבא תהיה לפני כל הימים.

‫כללו של דבר, כלומר אפילו יואב ‫שהיה זה שעמיד את מלכות ישראל,

‫הפך לרוצח בלרגע בגלל בעיה של כבוד.

‫כללו של דבר, הכבוד הוא ‫הדוחק את לב האדם יותר

‫מכל התשוקות והחמדות שבעולם.

‫ואילו לזה, כבר היה, האדם ‫מתרצה לאכול מה שיוכל,

‫ללבוש מה שיחסר בתו, ולשכון ‫בבית שתסתירו מן הפגעים,

‫והיה פרנסתו קלה עליו, ולא ‫היה צריך להתייגע ולהשאיר כלל.

‫הרי מה האדם כבר צריך? הוא צריך איזה קיר,

‫ארבע קירות מקסימום, וגג, וילבוש משהו,

‫זהו, מה כבר, מה תאכל? ‫לחם, זה לא כל כך יקר, נכון?

‫יכול לחם. ‫אלא מה, אנשים רוצים מאכלים מכובדים,

‫וזה בושיים בחתונה, לא יהיו 70 סוגי סלטים,

‫וארבע עשרה סוגי בשר,

‫ואם האולם לא יהיה מצופה בזהב ויעלומים,

‫אז זה באמת בעיה, לכן ‫אדם משאבד את עצמו וכו',

‫אז כל הדברים האלה, כל ‫השטויות האלה, התחיל מינה כבוד,

‫כמו שאנחנו אומרים, בברכת ‫המזון, הרחמנו יפרנסנו בכבוד,

‫מה מפרנס אותנו? הכבוד.

‫ואילו לזה, כבר היה, האדם ‫מתרצה לאכול מה שיוכל,

‫ללבוש משהו, זה כבר היה.

‫אלא שלבלתי ראות עצמו שפל ופחות מרעב,

‫מכניס עצמו באובי הקורא ‫הזאת, ואין קץ לכל עמלו.

‫ועל כן אמרו רבותינו זכרונם ‫נברכה, הכנעה והתאווה והכבוד.

‫מוציאים את האדם מן העולם.

‫אז כן כבר הסברנו שהכנעה זה אצל ילדים,

‫התאווה אצל מבוגרים והכבוד אצל הזקנים.

‫אבל האמת היא שמשלושתם יש בכל שלושת הגילים.

‫והזהירונו, אל תבקש גדולה ואל תחמוד כבוד,

‫כמה הם שמטענים ברעב וישפילו ‫את עצמם להתפרנס מן הצדקה,

‫ולא יתעסקו במלאכה שלא ‫תהיה מכובדת בעיניהם ירעתם,

‫פנים עד כבודם.

‫פירוש הדבר, ומעדיף, נתרגם ‫את זה למושגים מודרניים,

‫לקבל הבטחת הכנסה מביטוח לאומי,

‫ולא ללכת לעבוד בבית המטבחיים.

‫למה? בית המטבחיים זה מקום מלוכלך,

‫למרות ששם מקבלים מזכורת טובה.

‫מה שאין בביטוח לאומי הוא להתפרנס מן הצדקה.

‫היש לך הוללות גדול ‫מזה, ויותר ירצו בבטלה,

‫המביאה לידי שעמום ולידי זימה ולידי גזל,

‫ולידי כל גופי העבירות, שלא ‫להשפיל מעלתם ולהבזות כבודם,

‫המדומה.

‫אז אין לו מה לאכול בבית, ‫ויש לו בעיות עם הילדים,

‫אבל הוא לובש בגד מכובד,

‫כי אמרו לו בקוילל שהוא ‫חייב ללבוש כובע וחליפה,

‫זו עליה הרבה מאוד כסף.

‫הוא לקח את זה בהשאלה, ‫גמח מיוחד לחליפות,

‫ולאו רק שלא יתבזה בלעבוד במטבח.

‫אבל אם היה עובד במטבח, עם בגדי עבודה,

‫לפחות היה לו קצת כסף, ‫ויכול אז ללמוד תורה בשקט.

‫זה מה שכתוב כאן במציאת ‫ישרים, זה לא נמצאת איתו.

‫ואומנם, מה?

‫יש כבוד שכאילו, ראוי ‫לבן אדם לשמור עליו.

‫ודאי שצריך לרשמור כבוד.

‫רק שהכבוד לא צריך להיות של שטוט.

‫למשל, שאדם חושב שהעבודה מסוימת היא בזויה,

‫ועד רבה גדולה מלאכה שמכבדת ‫את בעליה, זו הכבודה באמת.

‫אבל יש כאילו, לדוגמה, כמו ‫שאמרו, בתמטבחיים שזה...

‫נו, מה רע לעבוד באמת על מתבחיים?

‫אין שום בעיה, אבל אני אומר סתם מלאכה

‫שבאמת מחשבת שזה משהו... ‫לא יודע, לעבוד בפח הזבל.

‫לעבוד בזבל. מה הבעיה בלעבוד בזבל?

‫אבל אפשר להגיד שזה לא הכי חורק.

‫אני לא יודע, גם אני עובד בזבל.

‫לא, זאת אומרת, כל אדם עובד בזבל.

‫כלומר, לא באמת.

‫אלא שיש כל מיני סוגי זבלים.

‫יש זבלים גשמיים, שהם ‫סך הכול רק זבלים גשמיים.

‫ויש זבלים רוחניים ונפשיים.

‫הרופא במה עוסק, הפסיכולוג ‫במה עוסק, הרב במה עוסק.

‫זאת אומרת, זה מדריך... והפוליטיקאי.

‫כן? כל אחד עוסק בזבל שלו.

‫זאת אומרת, אני לא מבינת בעיה.

‫דווקא הזבל הגשמי, ‫זה שאוספים מן הפחים,

‫זה הכי פשוט לעבוד בו.

‫זה מה מרוויחים הכי הרבה.

‫לא רק שמרוויחים הכי הרבה,

‫אבל דווקא זה הדבר הכי מכובד שיש.

‫סך הכול, אתה מנקה את העולם.

‫זה יופי.

‫כל העולם כולו זקוק לניקיון,

‫וכל המלאכות באות לנקות את העולם.

‫אז כולנו, כולנו עובדים בזבל.

‫נאמרה בזה.

‫מצויין.

‫כן?

‫בכלל, כל העולם הזה, נאומת ‫המלאכים, נאומת הנשמות,

‫מה זה פה?

‫זה לא זבל.

‫כן? טוב.

‫אז לכן לא צריך להיו...

‫לבדה שאתה אדם ישמור על הכבוד שלו.

‫כן? למשל, אדם שעובד ‫בזבל, עכשיו הוא צריך להתפלל,

‫אז הוא צריך להחליף ‫בגדים, לשטוף את הידיים,

‫להכין את עצמו וכדומה.

‫כן?

‫לא מלמד אדם ללמד עצמו אמנות נקייה.

‫לעולם ילמד אדם לבנוע אמנות קלה ונקייה.

‫נכון.

‫אז למשל, אחת העבודות ‫הקלות והנקיות ביותר שיש,

‫זה העבודה בזבל.

‫היום יש מכונות, עם ‫זה מירים את הפחים,

‫בלי שום בעיה, יש לך כפפות הנקיות,

‫אין שם שום מגע עם שום נחלוך, ‫יש לך מטתים גדולים והכול,

‫מצוין.

‫מה?

‫אתה יוצא מבוסם, תוך שעה ‫וחצי גמרת את כל המשמרת,

‫עושה מקלחת, לומד תורה כל היום.

‫מה הבעיה?

‫זה דווקא אמנות קלה ונקייה.

‫למה? לא שעה וחצי, שלוש שעות.

‫בסדר?

‫כל שער הזמן אדם לומד ‫תורה, אשריך אל כה.

‫הרי הרמב״ם אומר דוגמה, ‫הרי שהייתה מלאכתו,

‫שהיה עוסק במלאכתו שלוש ‫שעות, ובתורה תשע שעות.

‫כן?

‫ככה הרמב״ם מציע הנורמה.

‫אתה עוסק במלאכתך שלוש ‫שעות, לומד תורה תשע שעות.

‫נו, מה רע בזה?

‫לעומת זה, יש מלאכה שממש ‫איננה קלה כלל וכלל, מהנדס, כן?

‫שסתם מהנדס כדי להרוויאר,

‫צריך לפחות לעבוד על זה ארבע עשרה שעות ביום.

‫נו, אז איפה הקלה ונקייה?

‫כן?

‫לפעמים עלי זה יכול ליצור חילול השם,

‫שאנשים רואים שאדם ‫שהוא תלמיד חכם ולומד וכו',

‫אבל הוא עובד בעבודות שמפחות בעיני הציבור

‫הם אפשרות כמשפלות כאלה.

‫אתה צודק, אתה צודק.

‫כלומר, יש הלכה שלא ממנים בראש הציבור,

‫דהיינו מלך או משהו כזה, מי ‫שעבודתו בזויה בעיני הציבור.

‫כן? אז אחד כזה באמת לא יוכל להיות מלך.

‫לא נורא. כמה מלאכים צריך?

‫אחד.

‫כן? כמה לומדי תורה יש בעם ישראל?

‫מאות אלפים. זה בסדר.

‫אז אחד.

‫נסדר שאחד לא יעבוד בזה ‫כדי שהוא יוכל להיות מלך,

‫כי צריך מלך בכל זאת.

‫בסדר.

‫טוב.

‫כתוב שמשעה שאדם יטמנע פרנס על הציבור,

‫אסור לו לעשות מלאכה בפני ציבור.

‫כלומר, אסור לו לעשות לפני כולם.

‫לא שאסור לו לעשות מלאכה,

‫כי זה באמת לא יעלה על הדעת ממה הוא יחיה,

‫אלא שהוא לא עושה מלאכה בפני כולם.

‫למשל, הוא לא יתקן את המעקה שלו

‫או יעשות בעבודת אינסטלציה ‫כשיהיה שוברים ושוויים.

‫בסדר.

‫טוב.

‫ואומנם, הנה פה, אתה רואה שרמחן,

‫הוא לא נפתע לכל הספרות האלה,

‫הוא אומר, אמנם, חכמנו, ‫זיכרוננו וברכה שאורנו,

‫וידריכונו תמיד בדרכי האמת, ‫אמרו, אהוב את המלאכה.

‫אוסנה את הרבנות.

‫מה זה רבנות אצל חזל?

‫סחרה. סחרה, זה נקרא רבנות.

‫מה, זה כבוד?

‫מה? כבוד?

‫לא, זה שליטה, שלטון.

‫רבנות פירושו שלטון.

‫כלומר, אומר לך, תשמע, ‫יש לך אפשרות לקבל ג'וב,

‫או יש לך אפשרות למלאכה, ‫הסחרנים אמרו, אהוב את המלאכה,

‫אוסנה את הרבנות.

‫אבל על זה יש שאלה ששואל רבי חיים וולוג'ין,

‫שאלה בהחלט במקומה.

‫אם כולם יקיימו את דברי המשנה הזאת,

‫אוסנה את הרבנות, אז מי יקבל סחרה?

‫מי יקבל רבנות?

‫כל אלה שאוהבים את זה.

‫אבל אמרו, אוסנה את הרבנות.

‫מי שממניע אותו בכל מקרה.

‫יפה. כלומר, לכן אומר רבי חיים וולוג'ין,

‫הכוונה, אוסנה את הרבנות, ‫לא נאמר, אל תשמש ברבנות,

‫אלא תשמש ברבנות, ותסנה ‫את כל הכבוד שנותנים לך,

‫שיהיה לתואבה בעיניך.

‫איך הוא אומר?

‫כן. ואמרו עוד, פשוט נבלתה בשוקה,

‫ולא תימר גברה רבא ענה כהנה ענה.

‫כן, דברים מפורשים.

‫האם כל מי שמתפרנס מנת צדקה,

‫האם הוא לא לומד מסעידת ישרים?

‫אני מאוד מקווה, כי אם ‫הוא גם לומד מסעידת ישרים

‫ובכל זאת מתפרנס מנת ‫צדקה, אז זה באמת בעיה.

‫עכשיו, לא תמיד יש אפשרות.

‫למשל, כתוב שמי שזקוק לצדקה ‫ולא לוקח, הרי זה שאופך דמים.

‫אבל מי שלא צריך ולוקח, ‫אז זה באמת לא בסדר.

‫אינו נפטר מן העולם עד שהזדקק באמת.

‫טוב.

‫אבל לא פשוטים.

‫אגב, למשל, רמחל עצמו, ‫אם היית פרנס, הוא היה רופא?

‫לא, הוא לא היה רופא.

‫רמחל היה נותן שיעורים ‫ברטוריקה ובלוגיקה, כי זה לא תורה.

‫רטוריקה ולוגיקה זה לא תורה.

‫הוא נותן שיעורים.

‫זה היה מפרנס.

‫התלמידים שלו שלומדו רפואה.

‫היו לא תלמידים.

‫התלמידים שלו בישיבה, ‫הם היו בכלל לומדי רפואה.

‫הם היו סטודנטים לרפואה.

‫באוניברסיטה של פדווה.

‫אבל אני מדבר על רמחל עצמו.

‫רמחל לא למד רפואה, או ‫שכן למד, אבל לא בזה עסק.

‫הוא היה נותן שיעורים בלוגיקה וברטוריקה.

‫בגלל זה גם הוא כתב שני ספרים על זה.

‫ספר ההיגיון, על לוגיקה, ‫וספר המיליצה על רטוריקה.

‫כי צריך לחיות עם משהו, לא?

‫טוב.

‫ואמרו עוד, הוא לא ידע שהוא צריך לקבל כסף

‫מה... לא יודע, לא משהו כזה.

‫רמחל.

‫טוב, אולי לא הסבירו לו.

‫כן.

‫ואמרו עוד.

‫אז זה מה ש... ואמרו עוד, כן.

‫פשוט נבלתה בשוקה, ‫ולטעמה גברה רבה ענה כעננה.

‫ואמרו עוד.

‫לעולם יעבוד אדם עבודה ‫שיזרה לו, ועל יצטרך לבריות.

‫האמת היא שהמשפט במקור, ‫בגמרה, הוא אפילו יותר חריף.

‫לעולם יעבוד אדם עבודה ‫זרה, ועל יזדקק לבריות.

‫אחר כך הגמרה אומרת, ‫עבודה זרה, סלקדה, אתה?

‫איך יכול להיות? אסור לעבודה זרה.

‫ולא, אפילו עבודה שהיא זרה לו.

‫כן? כלומר, אתה לא מוכשר לעבודה הזאת,

‫אתה דווקא קיבלת הכשרה בנושא אחר,

‫ועבודה הזאת לא מתאימה לך.

‫לא לפי האופי שלך, לא לפי האידאות שלך וכולי.

‫אבל בכן זה עדיף מאשר שתקבל

‫אשלמת הכנסה מביטוח לאומי.

‫זה עדיף, אלא מה?

‫אז למה באמת הנוסח הראשון היה עבודה זרה?

‫במיוחד כשמייחסים את המשפט הזה למושה רבנו,

‫כשמושה רבנו אמר,

‫לעולם יעבוד אדם עבודה זרה ועל יזדקק לבריות,

‫והנכד שלו מזה למד לעבודה עבודה זרה בפועל.

‫אז למה מושה רבנו לא ‫נזהר ולא הוסיף שתי מילים?

‫כן?

‫מה? כן, הנכד שלו, עבודה עבודה זרה.

‫מה, שם יהונתן בן שבואל.

‫כן, שהוא יהונתן בן גרשום.

‫כן.

‫טוב, יעיין הכבודו בספר שופטים,

‫שם על יקרת הסוף, יש שם דיון, סיפור על זה.

‫ובתמיכה, אז שאלו שם, ‫שבדן שאלו את הנכד של מושה,

‫אתה הנכד של מושה ואתה עובד עבודה זרה,

‫אמר, אני קיבלתי מאבי אבא שאמר,

‫לעולם יעבוד אדם עבודה זרה ועל יזדקק לבריות.

‫ושם פה אני מקבל מסקורת טובה

‫ויש לי מה לאכול ולשתות, אז...

‫כן, אז השאלה היא, למה ‫משהו רבנו לא נזהר בדבריו?

‫למה הוא לא אמר, לעולם ‫יעבוד אדם עבודה שהיא זרה לו?

‫כי במדרגה של משה רבנו, לעבוד ‫במלאכה שאיננה מתאימה לך,

‫זה באמת עבודה זרה.

‫כי דרך המלאכה אני עובד את השם.

‫ואם זה לא ראוי לי, אז זו עבודה זרה.

‫אלא שזאת עבודה זרה מותרת.

‫עכשיו, אני זקוק שזה לתרגום לעברית שלי.

‫עבודה שהיא זרה לו.

‫עכשיו, למה באמת יעבוד אדם עבודה זרה

‫ולא יזדקק לבריאות?

‫כי להזדקק לבריאות, ‫זה עוד יותר עבודה זרה.

‫ברור.

‫כן, ובאמת העבודה של מי שמנקה את העולם,

‫אכן מכבדת את בעליה.

‫מכבדת שווה מתטעה.

‫נכון, מטטה זה מכבד.

‫כן.

‫העבודה מנקה את הבן אדם.

‫יפה.

‫טוב, טוב.

‫אז מה שאמרו כאן?

‫כלל הדברים, הממשל היה,

‫בטוניס היה יהודי אחד, ‫הרב מצליח מזוז עליו השלום.

‫הוא היה רב העיר ואב בית הדין של העיר.

‫והוא התפרנס כל ימיו מצורפות.

‫הוא היה צורף, ומזה היה חי.

‫היה בניו יורק רב גדול, הרב ‫מנחם מנדל שנרסון מלובביץ'.

‫הוא שימש כאדמו, האדמו רשווי של חבל.

‫ממה הוא חי?

‫אין שם יפה.

‫הוא היה מהנדס, הוא היה מהנדס,

‫והוא תכנן עוניית מלחמה של עצי האמריקאי,

‫ועל זה היה מגיע לו תמלוגים לכל החיים,

‫ומזה הוא היה חי. זאת הייתה המספורת שלו.

‫כן?

‫אף פעם לא קיבל פרוטה על תורה.

‫ככה ראו.

‫כן.

‫אז כלל הדברים, כן, אז איזה...

‫יש פה הרבה מאמרים, האמיתי ‫שאפשר להביא הרבה מאמרים

‫של חז'ל בשבח המלאכה, והגנות ‫של ההזדקקות לבריאות וזה,

‫אבל הוא הביא קצת, הוא כבר הביא מספיק.

‫כן. סליחה, כבוד הרב.

‫לקבל מלגה מקולל, ישיבה, מכון מעיר.

‫זה דבר פסול?

‫בוא נוסיף על זה עוד שאלה.

‫מסכורת למי שמלמד במכון מעיר, זה דבר פסול?

‫תשובה. וודאי.

‫זה כתוב פה.

‫אסור לקבל כסף על תורה.

‫וודאי שזה דבר פסול.

‫מה? מה אתה אומר?

‫תשלום על ביטול הזמן.

‫תשלום על ביטול הזמן, ‫איזה מין תירוץ זה, תגיד לי.

‫תמיד הרי ביטול הזמן. למה?

‫מה שכתוב על רבי אבאו.

‫שרבי אבאו, כשהיו באים אליו לדין,

‫אז הוא היה אומר לבעלי ‫הדינים שבאו להדיין אצלו,

‫הוא אומר, אני מוכן לדון אתכם

‫אם תשלמו באותו זמן למישהו שיחליף אותי בדקל.

‫כלומר, הוא יהיה עובד בלגדור תמרים מן הדקל.

‫אז יש לו מלאכה.

‫עכשיו, הוא בטל מן המלאכה שיש לו.

‫אז בגלל זה, אני מקבל תשלום.

‫אבל מה זה, לכן סחר בטלה, מה ‫שנקרא, זה סחר בטלה ממלאכתו.

‫יש לו מלאכה, רק הוא בטל ממנה.

‫האם אינו מלאכה בכלל? ‫זה נקרא שהוא בטל ממלאכתו?

‫לא שייך בכלל.

‫כן, זה כמו שכתוב גם כן שבכל העיר צריך,

‫ככה משנה מפורשת, צריכים שיהיו עשרה בטלנים.

‫מה זה בטלנים?

‫איזו תשובה של הרמב״ם בנושא הזה?

‫מה זה בטלנים?

‫שהם בטלים ממלאכתם לצורכי ציבור.

‫זאת אומרת שיש להם מלאכה, אבל כל פעם שהציבור ‫צריך אותם, הם עוזבים את המלאכה באמצע

‫והולכים לעבוד בנושא שהציבור צריך אותם.

‫כן? זה הכוונה.

‫ההוא סנדלר, ההוא רופא, הוא זה, פה ושם,

‫הוא עוזב באמצע. למה? הציבור צריך אותו.

‫זה נקרא בטל ממלאכתו.

‫זו ההלכה המקורית.

‫עכשיו יוצא לפי זה שכל מה שאנחנו ‫עושים פה כולל מה שאני עושה, זה פסול.

‫ברור?

‫אז למה עושים את זה בכל זאת?

‫יש תירוצים.

‫התירוצים, יש לי אותם.

‫רק צריך לדעת שתירוצים זה רק תירוצים.

‫בסדר?

‫פה אנחנו מדברים על האמת.

‫האמת הבסיסית זה שאדם צריך ‫להתפרנס מכוח עצמו ולא מכוח זולתו.

‫עלה. כן, בבקשה.

‫עבודה שהיא חסד.

‫מה?

‫עבודה שהיא חסד, שהרמות שלה היא חסד,

‫זה עושה פעולה אנשים... ‫כל עבודה זה חסד.

‫אני בעל מה קולט, זה לא חסד?

‫אתה צריך חלב בבוקר לבן שלך.

‫זה עסקים.

‫זה עסקים, אבל אני עושה ‫את זה בשביל לפרנס אותך.

‫בשביל מה?

‫עבודה שחיית, עבודה שחיית, ‫שחיים מוכנים, דברים כאלה.

‫אם יש איזה גם כן הרמת ‫כזה, שאין ספק להתפרנס.

‫האם אסור להתפרנס מעבודה סוציאלית?

‫בעבודה שהיא... שאלה ‫קורה בזה שאתה עושה את זה.

‫אם אתה מידע שעושה את זה, עושה את התירוץ.

‫יש בערך שאלה, למשל ברית מילה.

‫אדם מוהל.

‫זה מצווה, נכון, למול את ילדי ישראל.

‫נכון? מצווה.

‫אסור לקבל על זה כסף.

‫נכון? זה הלכה.

‫פורש.

‫אז איך יחיו המוהלים?

‫איך יחיו המוהלים?

‫אז יש פטנטים.

‫יש פטנטים.

‫בסוף, אתה מזמין את המוהל, ‫אתה מכין לו מראש את המעטפה

‫ואתה שם לו את זה בתוך הערכה של הדברים

‫שצריך להכין לברית.

‫אתה דוחף לו את זה.

‫כן? אבל אסור לו לבקש ממך.

‫כן?

‫לעובד סוציאלי זה לא קרה.

‫לעובד סוציאלי. אז איך הוא עובד סוציאלי?

‫היה צריך להיות גם כן... ‫אסור לקבל על זה כסף, בעיקר.

‫מה?

‫אתה אומר שהיום, באמת הם מקיימים את זה,

‫לכן הם לא מקבלים כסף.

‫אה, זה טוב, בזה הם קיימים מצווה גדול.

‫כן. אז אני אומר, היום יש ‫לנו כל הטירוצים שבעולם,

‫היום יש קוללים ויש רשיישיבס

‫ויש רבני הערים ויש כל מה שאתה רוצה.

‫כל הטירוצים מצאו.

‫והטירוצים קיימים בספרי ההלכה.

‫אפשר לעשות מערימות מאוד ‫יפות של טירוצים, יש הכל.

‫אבל צריך לדעת, זה טירוצים.

‫הלאה.

‫ולכן רמחאל, שהוא איש אמת, אומר לנו את האמת.

‫כלל הדברים.

‫הכבוד הוא

‫מן המכשולות היותר גדולים

‫אשר לאדם.

‫ואי אפשר לא להיות עבד נאמן לקונו

‫כל זמן שהוא חס על כבוד עצמו.

‫כי על כל פנים, נצטרך למעט ‫בכבוד שמיים, מפני שכלותו.

‫זהו מה שאמר דוד המלך עליו השלום.

‫הוא נקל אותי עוד מזאת, והייתי שפל בעיניי.

‫למי הוא אמר את זה?

‫למכל בת שאול, נכון?

‫מה הייתה הבעיה שם?

‫הביאו את ארון הברית.

‫כן? הביאו את ארון הברית מבית אבינדב.

‫ואז דוד היה מפזז ומחרקר לפני ארון השם.

‫עכשיו, הבעיה היא שזה מלך.

‫כן? הוא מלך ישראל.

‫והוא מתחיל לעשות כל מיני ריקודים כאלה.

‫עכשיו, יותר מזה.

‫הרי מה לבש דוד?

‫דוד הבש אפות בד.

‫מה זה אפות בד? זה סוג של סמלה.

‫כן? סמלה של גברים.

‫זה מה שלבש דוד עם חגורה.

‫וכמובן, כשהוא רוקד, זה מתרומם לכל הכיוונים.

‫כן? לא מכובד כל כך.

‫רואים את מלך ישראל שנגלה, כן?

‫לעיני המהותיו.

‫אז מיכל בת שאול, שהיא ‫מאריסטוקרטיה ותיקה וזה,

‫אומרת, זה מה נכבד היום מלך ישראל?

‫ככה מתנהגים.

‫אז הוא אומר, ונקלו אותי ‫עוד מזאת, והייתי שפל בעיניי,

‫כי זה לפני השם שאני מתבזה.

‫זה לכבוד השם.

‫וכתוב שם, ולמיכל בת שאול ‫לא היה ולעד עד יום מותה.

‫מה זה קשור?

‫פשוט, היא שייכת לאריסטוקרטיה ההכרה.

‫יש עקרות בכבוד המרובה, המדומה הזה, נכון?

‫וזה מה שגורם לזה שלא היה לה ולעד.

‫אם כן, מהם אתם רוצים ‫לקבל שכר מלימוד ללמד תורה?

‫נו, מה אפשר לעשות?

‫עם ישראל אישר בלי תורה.

‫גם מגייסים את השואה לצורך זה.

‫אומרים, בגלל השואה,

‫מתו לנו הרבה לומדי תורה והרבה רכתנים וחמים,

‫צריך להחזיר את הלימוד וכו'.

‫לא יודע כמה זמן השתמשו בטירוץ הזה כבר.

‫זה כמה זמן יש לו? 65 שנה כבר.

‫טוב, בסדר, 65 שנה, עוד לא החזרנו מה שהיה,

‫וכולי, ועם ישראל כל כך זקוק לזה,

‫והיום בכלל החיים קשים בגלל ‫שלוקחים מס מתלמידי חכמים,

‫ולפי ההלכה אסור לקחת מס ‫מתלמידי חכמים וכולי וכולי.

‫כן, מה אתה אומר?

‫אז זה מה מאפשר לתת תירוץ עם כל אחד,

‫יכול לתת תירוץ עם כמה שהוא רוצה.

‫נכון.

‫אבל בעזרת השם הלכם ה-22 אין מקום לתירוץ עם,

‫אז מה, אם ישראל יקבלו הונש אחד יקול... ‫לא, התירוצים הם תירוצים טובים.

‫זה צער לדעתי תירוצות.

‫התירוצים הם תירוצים ‫טובים, אני לא מבין את הענות,

‫אפילו אחרי 120 שנה אפילו יקבל ‫שכר על זה, כן, כן, כן, ודאי, אלא מה?

‫צריך שאדם לא יבוא מתוך ‫עמדה נפשית של זה מגיע לי.

‫בשביל זה אני לומד תורה.

‫אני... כדאי ללמוד תורה, למה? ‫יש הרבה כסף, יש הרבה כבוד.

‫שיקול כזה, אז זהו כן יענש.

‫אם הוא עוסק בתורה בגלל ‫שעל ידי זה הוא ירוויח כסף,

‫ועל ידי זה הוא יקבל כבוד, ‫אז באמת על זה הוא יענש.

‫דבר נוסף, דבר שודאי לא צריך לעשות,

‫זה שאדם שעובד, אז השידוך של ביטו פחות טוב.

‫כן? שזה הפך להיות בושה להיות מי שעובד.

‫זה ממש הערוריה.

‫כן? זה בניגוד גמור למוסר של היהדות.

‫אם כל התירוצים שיגידו ‫בעולם, זה לא יכול לעבור.

‫נגיד אצלי זה לא עובר מסך,

‫האם תראה לעצמי שגם אצל ‫הקב' הוא, למרות שלא שאלתי אותו,

‫זה גם כן לא עובר מסך.

‫שמי שעובד, אז השידוך שלו דפוק בגלל זה? ‫מה פתאום.

‫כן. הלאה.

‫מאנישים אותו על זה שהוא עובד.

‫הלאה.

‫וזהו מה שאמר,

‫היה יהודי אחד מגדולי הפוסקים ‫במאה ה-20, הרב משולם רות.

‫הוא היה, מאז שהגיע לארץ, אחרי השואה,

‫במשך כ-30 שנה בערך, ‫הוא עבד כפקיד בבנק.

‫והוא היה מגדולי הפוסקים.

‫טוב, כתב שאלות ותשובות כל מבשר.

‫וזהו מה שאמר דוד המלך עליו השלום.

‫הוא נקל אותי עוד מזאת והייתי שפל בעיניי.

‫והכבוד האמיתי אינו אלא ידיעת התורה באמת.

‫וכן אמרו זכרונם נברכה, אין ‫כבוד אל התורה שנאמר כבוד,

‫חכמים ינחלו, וזולתא אינו ‫אלא כבוד מדומה וחוזב,

‫הבל, ואין בו מועיל.

‫וראוי הנקי להנקות

‫ולהתאר ממנו

‫טהרה גמורה, אז יצליח.

‫כן, זה כנראה הדבר הקשה ביותר,

‫לכן זה גם מובא בסוף כל הרשימה של אחרי

‫גזל, עריות, מידות רעות, ‫הונאה, שקר, חנופה וזה בסוף,

‫במה הוא מסיים את פרק י' א', הרמחן?

‫בכבוד.

‫והנה, קללתי עדהנה רבים

‫מפרטי הנקיות, וזה בניין אב ‫לכל שאר המצוות ומידות כולם,

‫ישמע חכם ויוסף לקח

‫ונבון תחבולות יקנה.

‫אז מה זה הנקיות לפי רמחן?

‫להיזהר בענפי האיסורים.

‫לא בדברים שהם מידת חסידות, ‫אלא בדברים שהם איסור ממש.

‫הענפים, כי הרי לכל איסור ואיסור יש ענפים,

‫והענפים לא תמיד גלויים,

‫ענפים דקים, אבל גם הם בכלל איסור,

‫ואני איזהר בזה, הרי הוא מנקייה הדעת.

‫עד כאן ברור? טוב.

‫והנה, אינני יכול להכריש

‫שיש קצת תורך לאדם

‫להגיע אל הנקיות הזו.

‫לעומת הזהירות ‫והזהיריזות, שזה יחסית פשוט,

‫זה רק תלוי ברצון, כאן יש תורך.

‫אף על פי כן, אומר אני,

‫שאין צריך כל כך, כמו שנראה לכאורה.

‫והמחשבה בדבר הזה קשה מן המעשה.

‫כלומר, ברגע שאתה מתרגל לנקיות,

‫אתה רואה שזה הרבה ‫יותר קל, במה שחשבת,

‫כי כאשר יסים האדם בליבו,

‫ויקבע ברצונו בקביעות להיות ‫מבעלי המידה הטובה הזאת,

‫הנה, במעט הרגל שירגיל עצמו ‫בזה, תשוב לו, קלה הרבה יותר

‫ממה שהיה יכול לחשוב.

‫זה דבר שניסיון יוכיח אמיתו.

‫כן, כשאתה רואה, ‫למשל, אתה לומד הלכות.

‫יש בערך מיליון הלכות.

‫אז מה תעשה? מיליון זה קשה מאוד.

‫כן, אבל בוא נהיה מעשיים.

‫במה זה מסתכם הלכה למעשה?

‫זה הרבה יותר פשוט ממה שחשבת.

‫כן, זה כמו שאנשים, למשל, ‫שבעולם לא שמרו שבת,

‫לראשונה הם רוצים לשמור שבת.

‫אז מה הם עושים?

‫לוקחים ספר, הלכה.

‫ואז הם בודקים, וואי, זה ‫צריך לעשות, זה צריך לעשות.

‫זה מייאש.

‫אתה עושה שבת אחת, ‫שתיים, אצל חברים דתיים,

‫תראה שזה הרבה יותר קל.

‫כן, כמו שפעם היה איזה יהודי אחד

‫שהיה בקיבוץ, ויום אחד ‫החליט לחשוב על עצמו קצת.

‫והתחיל להתקרב ליהדות, ‫והוא הסתכל ממרום הרי הגליל,

‫על ים התיכון, והתחיל להבין ‫שהוא צריך לחזור בתשובה.

‫ואז הוא אמר, טוב, אבל אני ‫לא יודע איך עושים את זה.

‫ירד אל העיר הקרובה, ‫אלוהי נהריה, וחיפש ברחוב,

‫שאל אנשים, האם אתם יודעים איפה יש רב?

‫טוב, אמרו לו, כן, מקום זה וזה,

‫יש יהודי, הוא הרב של ‫העיר נהריה, הרב כלר.

‫נכנס אותו בחור צעיר,

‫זה היה בתקופה שאז לא היו הרבה בעלי תשובה.

‫זה בחור חילוני, קיבוצניק, ‫בלונדין, עיניים כחולות,

‫נכנס, דופק בדלת,

‫הרב כלר מקבל אותו, אומר, אני ‫רוצה לחזור בתשובה, מה עושים?

‫הרב קצת מופתע, לוקח ספרון,

‫אומר לו, קח את זה, זה הקיצור של חנרוך,

‫אומר, תקרא את זה, כל ‫מה שכתוב שם, תעשה.

‫הוא אמר, לא.

‫טוב, הוא התחיל לקרוא, ‫עשה כל מה שכתוב שם.

‫הכתוב שם מה שכל פעם ‫שלמשל, עוברים ליד המזוזהה,

‫צריך לנשק את ‫המזוזהה, וצריך לקרוא,

‫כך וכך וכך, איזה מזמור שלם,

‫וכל מיני דברים, ותפילות, וזה וזה,

‫והיה עובר מחדר לחדר בתוך ביתו,

‫וכל פעם שצריך לעבור מחדר ‫לחדר, היה לנשק את המזוזהה,

‫והרב אמר לעשות את זה.

‫זה מה שקורה כשעושים דברים, ‫בלי להכיר את הדברים מקרוב.

‫לא, ברוך השם, אחר כך בחור הזה,

‫באמת, הבין שמדובר רק במצבים מיוחדים,

‫כשיוצאים לנסיעה ארוכה, וכו', וכו'.

‫באמת, ברוך השם, הוא ‫אחר כך, הפנים את הדברים,

‫ובנה את מכון מאיר, ‫ובנה תורה שכל כולה,

‫הערת פנים, וכו', ונורמליות.

‫כן.

‫אבל זה לקח לו זמן ‫בהתחלה, הוא היה חדש.

‫ואז הוא הקים מכון מאיר, מכון נורא,

‫ועוד הרבה דברים טובים.

‫ואתה רוץ מאיר. טוב.

‫למה אין תורך בזהירות?

‫להפך, זה יותר קשה מהניקיות.

‫פשוט מאוד.

‫כי בזהירות מדובר להיזהר מן הרע הגלוי.

‫כלומר, יש דברים שהם ‫רעים, וגלוי שהם רעים.

‫ולכן, זה לא כל כך קשה,

‫למי שהחליט לעשות את ‫הטוב, ולא את הרע, להיזהר.

‫לעומת זה, בניקיות, שמדובר בפרטים דקים,

‫שלא תמיד הנפש רואה ‫אותם, לכן יש פה תורך.

‫זה דורש תורך לימודי יותר גדול.

‫פרק ידבט.

‫זה היום גדול.

‫אנחנו פותחים עכשיו פרק חדש.

‫בדרכי קניית הזהירות.

‫עשרה, הניקיות.

‫האם מי שראוי ללמוד ובחירתו לעבוד פה,

‫געת בלימודו, ובמקום ללמוד עשר שעות ביום,

‫מגיע להם לשתיים שלוש, לכל היותר?

‫האם לא עדיף לו להתפרנס מן הכולל?

‫תלוי.

‫אנחנו נעשה איתו חשבון, ‫נעשה איתו ישיבה פרטית.

‫נבדוק מה הוא יכול לתרום לעם ישראל,

‫מה הוא יכול לתרום ‫לעצמו, מה מתאים לו יותר,

‫ולפי זה אנחנו נבדוק.

‫אולי עדיף כן שילמד רק שתיים שלוש שעות ביום,

‫ולא עשר שעות.

‫ויכול להיות שבמקרה ‫הפוך, נעשה חשבון שעד רבה,

‫כדאי שיתפרנס מן הכולל,

‫לא בשביל טובת עצמו, כי טובת ‫עצמו חשובה לנו כקליפת השום,

‫אבל מה שחשוב לנו זה טובת כלל ישראל.

‫ויכול להיות שזו טובת כלל ‫ישראל, שכן ילמד בכולל.

‫נבדוק.

‫צריך בשביל זה ישיבה, כנע, פנים אל פנים,

‫עם רבו, ועם אשתו, אגב, כדאי גם.

‫כבוד הרב, שלום.

‫האם נכון לו לאדם לשמור על עצמו מכנעה,

‫בכך שיזהר לא לבקש את דברי חברו החיוביים,

‫ובכך יקבל עסקת חבילה ‫גם את חוסרונותיו בחיים?

‫יש קשר בין הדברים מבחינת המקורות ביהדות?

‫תראה, הדברים החיוביים שיש אצל חברו,

‫ראוי לקנא בהם אם הם ראויים לו.

‫זה מה שלמדנו לפני כן במידת הניקיות,

‫לא, במידת הזריזות, לגבי אין אדם,

‫שכל אדם נכוון מחופתו של חברו.

‫אז מה זה נכוון מחופתו של חברו?

‫אז הסביר לנו רמחן שאין הכוונה לזה שהוא מכנה

‫במה שיש לחברו, שזו כנעה של השכלים והטיבשים,

‫אלא הכוונה שהוא מכנה בעצמו, ‫שהוא רואה שחברו הגיע למעלה מסוימת

‫שגם הוא יכול היה להגיע ‫לאותה המעלה, וזה הכנעה,

‫וזה מעודד אותו להגיע לאותה ‫המעלה אם היא ראויה לו.

‫אבל אם יש לחברו איזה ‫מעלה שבכלל לא שייכת לו,

‫אז אין לו מה להתכנע כי זה לא שייך אליו.

‫אז אני זוכר לפני שנים רבות, ‫בחור אחד במכון מאיר אמר לי,

‫החיים שלי הם אסון, אני ‫אדם שבור, שאילתיב ומדוע?

‫הוא אמר לי, כי אני לא הרב מרדכי אליהו.

‫ואני אמרתי לו, אולי החיים ‫של הרב מרדכי אליהו שבורים,

‫בגלל שהוא לא אתה.

‫זה בשבילו תגלית.

‫כלומר, כאשר האדם מבקש להיות מה שהוא לא,

‫מבקש לו מעלה שהיא ראויה ‫למישהו אחר ולא לעצמו,

‫אז באמת הוא סובל.

‫אבל אם באמת יש לאדם מעלה שראויה לו,

‫ורק בגלל עצלותו לא הגיע אליה,

‫אז בוודאי שראוי לו להתכנע, ‫אבל לא מצד שזה שייך לחברו.

‫כן.

‫בואו נמשיך.

‫דרך יודווית, בדרכי קניית הנקיות.

‫הנה, האמצעי האמיתי לקנות הנקיות

‫הוא התמדת הקריאה בדברי חכמים

‫אם בענייני ההלכות ואם בענייני המוסרים.

‫מה פירוש הדבר הזה?

‫אדם רוצה להיזהר במידת ‫הנקיות, לקנות את מידת הנקיות.

‫מה הוא צריך לעשות? ללמוד.

‫מעניין.

‫מה יכולנו לחשוב שהוא צריך להתלהב?

‫רמחאל בכלל לא הולך בכיוון הזה.

‫כלומר, הרעיון של ההתלהבות, עד רבה,

‫זה מה שעשוי לתשתש את ‫השכל, את הבירור של האמת.

‫אין זמור שמצאנו אצל כמה בעלי מוסר

‫שאמרו דבר מאוד אמיתי, ‫והוא שאם האדם נכשל באווירה,

‫כלשהי, הוא צריך ללמוד את ‫ההלכות הנוגעות לאותה האווירה.

‫מדוע?

‫כי מדוע האדם נכשל באווירה?

‫בגלל שהוא לא הבין מהן הגבולות

‫בין הטוב לבין הרע.

‫לכן תלמד את הגבול בין הטוב לבין הרע,

‫ממלא גם יצר הרע יהיה יותר מוגדר.

‫אתה תדע מה באמת אסור ומה באמת מותר.

‫כמו שלמשל מצאנו ‫עם ילטה, אשת רב נחמן,

‫שהיא אמרה לרב נחמן ‫שהיא רוצה לאכול בשר בחלב.

‫היא לא חשבה שרב נחמן ‫יתיר לה לאכול בשר בחלב,

‫אבל היא אמרה, אתה צריך למצוא את הדרך

‫להגדיר את ההבדל המדויק

‫בין בשר וחלב האסור לבין בשר וחלב המותר.

‫כי הרי יש לי השתוקקות לאכול בשר עם חלב,

‫ולא יכול להיות שההשתוקקות הזאת

‫אין לה ביטוי מותר בכל אופן שהוא.

‫לכן רב נחמן חיפש ומצא ‫את האופן להאכיל את ילטה,

‫אשתו, בשר בחלב.

‫מה הוא מצא?

‫נתן לה לאכול כחל.

‫כחל.

‫ואז בעצם היא אכלה בשר בחלב מותר.

‫נכון? הלאה.

‫אתה עם הקיפה, מה זה כחל?

‫אתה לא יודע, למה לא שאלת?

‫ההלכה היא שכשתלמיד לא יודע משהו,

‫לא מבין משהו שהרב אומר, ‫לפי ההלכה הוא חייב לשאול.

‫אה, יפה מאוד.

‫מה זה כחל? טוב, יענו לך אנשים אחרים,

‫את יודע מה זה כחל? אז למה לא שאלת?

‫כחל זה עטינים של פרה.

‫העטינים של הפרה, יש לזה טעם של בשר בחלב.

‫וזה קשר.

‫טוב, רק שיש הלכות, איך אוכלים את הכחל?

‫בסדר, שולחן ארוך יש סימן שלם ביורדיה,

‫איך מבשלים את הכחל?

‫מה?

‫מצליעה.

‫אחינו אשכנזים עתירים רק מצליעה.

‫נכון, אחינו אשכנזים עתירים רק מצליעה.

‫יאין לקבודו ביורדיה ‫שם, בפרטי העניין.

‫טוב, אז איך הנה אומר כאן הרמחל?

‫צריך לברא את הדברים על ‫פי האמת, על פי השכל, בקיצור.

‫הנה המצא האמיתי לקטעות הניקיות,

‫הוא הצמדת הקריאה בדבר החמזל,

‫עם ענייני ההלכות ועם ענייני המוסרים,

‫כי הנה, אחר שכבר התאמת אצל ‫האדם חובת הניקיות והצורך בו,

‫אחר שכבר השיג הזהירות והזריזות ‫במה שנתעסק בדרכי קנייתם,

‫והתרחק ממפסידיהם,

‫הנה לא יישארו לו עתה עיכובים לקנות הניקיות,

‫אלא ידיעת הדקדוקים אשר ‫במצוות, כדי שיוכל להיזהר בכולם.

‫ועל כן, הנה, צריך לו בהכרח ‫ידיעת ההלכות, על בורים.

‫למשל, אם אתה רואה אדם לומד הלכה,

‫אתה יודע שהוא עוסק במידת הניקיות,

‫לדעת ענפי המצוות עד איך הן מגיעים.

‫וגם לפי שהשכיחה מצויה בדברים הדקים האלה,

‫הנה תצטרך לו התמדת הקריאה ‫בספרים המבארים אלה הדקדוקים,

‫למען חדש בשכלו זכירתם.

‫ואז ודאי שיתעורר לקיימם.

‫וכן, אגב, דקדוק אין הכוונה עצבנות.

‫כן? לא, יש דקדוק ויש עצבנות.

‫לדקדק, הכוונה לדקדק.

‫למשל, אמרו לך להגיע בשעה 4 לאיזשהו מקום.

‫אתה יגיע בשעה 4.

‫אבל להיות עצבני, הכוונה שכבר משעה 3,

‫אתה בלחץ, ואתה מתקשר לשעון הדובר לדעת בדיוק

‫עם מה שעון שלך מכוון,

‫ואתה גם בכלל, בקיצור, משתגע מזה, כן?

‫כי צריך להיות ב-4. ‫לא, אתה תגיע בזמן, זה הכול.

‫כן.

‫אז אותו דבר לגבי דקדוקי ההלכות.

‫דקדוקי ההלכות. למשל, יש אנשים ש...

‫כתוב בהלכה שצריך לבדוק ‫שהתפילין של ראש עומדים באמצע.

‫נכון? איך בודקים את זה?

‫בודקים, נכון? הנה, זה באמצע.

‫זה נקרא לדקדק.

‫ויש מי שיש לו מראה,

‫ובערך כל חמש שניות הוא בודק שזה הקשר מאחורה

‫והקשר מלמעלה והקופסה והכול בסדר,

‫ויש לו אפילו מכשירי מדידה מדויקים,

‫ויפילו סידר תוכנה במחשב ‫שתגיד לו בדיוק על המיקרון...

‫אפליקציה באייפון.

‫מה?

‫אפליקציה באייפון שתגיד לו...

‫אפליקציה באייפון, כן, נכון.

‫אז בקיצור, כל הדברים האלה, זה סתם עצבנות.

‫לפעמים העצבנות מוצאת לה טרמפ.

‫היא עולה טרמפ על דקדוק ההלכה.

‫יש הבדל בין דקדוק, אפילו ‫דקדקנות, לבין עצבנות.

‫נע להכיר את זה. כן, בבקשה.

‫אני לא יודע מה החשיבות של הדבר הזה.

‫אם אדם יודע שדבר הוא ‫חשוב, אז הוא יעשה אותו.

‫הוא לא צריך בשביל זה להיות עצבני.

‫זה יגרום לו... לא, זה יגרום ‫לו לעשות את זה לא נכון.

‫כן?

‫למשל, אם הרופא אמר לך ‫למדוד חום, כל שעתיים למדוד חום,

‫ואתה יודע שזה מאוד חשוב, ‫אתה עוד עלול לשבור את המתחום.

‫בסדר.

‫לבלוא הכספית שתותפך.

‫כן, לבלוא הכספית שזה ‫בכלל... טוב, שלום הרב.

‫איך אפשר להתחזק באמונה

‫שאם אני לומד ארבע שעות תורה ביום,

‫ושאר הזמן לפרנס את משפחתי,

‫אני לא פחות ממי שלומד תורה כל היום?

‫אני פשוט לא מבין את זה.

‫אדם צריך להתחזק באמונה

‫שמה שהשם אמר זה טוב.

‫בסדר?

‫ולא מה שיש לו יותר פרסטיג'ה

‫או פחות פרסטיג'ה.

‫הרי הקב' אמר לקיים מצוות.

‫אם חלק מן המצוות זה שאתה ‫לא תתפרנס מן הצדקה, אתה בסדר.

‫כבר שאלו את רבי נחמן מברסלב את השאלה דלהלן

‫שאמרו לו רבינו, יש אנשים

‫שיש להם בלבולים גדולים בעבודת השם

‫שאינם יודעים אם לנהוג כך

‫או לנהוג כך.

‫שלפעמים נראה להם שצריך לנהוג כך

‫ומיד לאחר מכן נראה להם שצריך לנהוג אחרת

‫ויש להם בלבולים גדולים מזה.

‫וענה רבינו, מה יש להתבלבל?

‫איך שעושים, עושים.

‫והעיקר שלא לעשות רע, חס ושלום.

‫כן? הרי יש הרבה אפשרויות בתוך הטוב,

‫אפשר לעשות כך, אפשר לעשות אחרת.

‫הכל בסדר.

‫כן? טוב.

‫שרחמן.

‫כן.

‫אפשר להגיד שלכתחילה

‫ראוי כאילו לעבוד

‫מעלה לאו... מעשה ‫כאילו ללמוד טורקולה?

‫כאילו שזה, כאילו שזה האמת?

‫אני חוזר על שאלתך.

‫האם אפשר לומר שלכתחילה

‫האדם צריך לעבוד ולא ללמוד כל היום?

‫כבר הייתי עם כאילו... ‫התשובה היא שזה תלוי

‫בכל אדם ואדם

‫לפי מצבו, מצב האומה, ‫התייעצותו האישית,

‫עם רבו ועם עצמו ועם אשתו.

‫בסדר?

‫כתב אליי במכתב הרב צביעודה קוק

‫עליו השלום

‫בעניין סידור החיים

‫בחילוק הזמנים של לימוד תורה ועסק מלאכה.

‫כבר אורנו חזל

‫טוב תורה עם דרך ארץ

‫והווה ממעט בעסק ועסוק בתורה.

‫הוא מתברר, בכלל הוא ‫יפרט, לפי ערך האדם ומעלתו

‫וכוחותיו וחפציו

‫וכוחותיו ורצונותיו וחפצי לבבו

‫והכל לשם שמיים

‫ולפי דברי קודשו

‫של החתם סופר ז'צוקל

‫בחלק וואו מלוליו הגזול

‫שעבודת הקרקע

‫בארץ ישראל

‫היא קיום מצווה כמו הנחת תפילים

‫זוו

‫וכן זה אומר שזה משתנה

‫מאדם לאדם

‫ולכן אשתנציות שאומרים

‫שחייבים להיות דווקא כך ולא אחרת

‫זה להתעלם ממה שאמרו רבותינו

‫שכשם שאין פרצופים שווים

‫כך אין דעיות האם שווות

‫טוב

‫בואו נמשיך

‫וכן בעניין המידות

‫הנה תצטרך להתמדד להקריא ‫הבסורים המבהרים מלואי הדקדוקים

‫במעט חדש בשכלוס רעתיו

‫ואז ודאי שהתעורר לקיימה

‫וכן בעניין המידות

‫מוכרחת לו קריאת מאמרי המוסר לקדמונים

‫או לאחרונים

‫מה זה מאמרי המוסר של הקדמונים?

‫ספר משלה

‫מסכת אבות

‫ספר הפרישות לרבינו סעדיה גאון

‫תיקון המידות לרבינו שלמה אבן גבירול

‫ספר חובות הלבבות לרבינו בחיה אבן פקודה

‫שמונה פרקים להרמב״ם

‫זה הקדמונים

‫מה זה המאוחרים?

‫שערי קדושה

‫וראשית חוכמה

‫ועורכות צדיקים

‫ומסינת אישרים

‫כן, מה אתה אומר?

‫זה לא רק ספרים שנמצאים ‫בתוך המסגרת של היהדות?

‫לא, לגבי המידות

‫יש גם ספרים מחוץ ליהדות

‫יש הרבה מאוד ספרים מחוץ ליהדות

‫שגם כן מדריכים מידות

‫למשל האתיקה אל ניקומקוס

‫והאתיקה אל אוידואימוס

‫והמאמרות של קונפוציה

‫ועוד, יש הרבה ספרים

‫מאמרות אשוקה

‫יש הרבה דברים טובים שנכתבו על ידי גויים

‫שיכולים להדריך את האדם

‫לתיקון המידות

‫קיים את זה?

‫קיים

‫כן

‫מה זה פרסטיג'ה?

‫זה יוקרה

‫באופן מדהים מצאתי

‫שאכן לימוד ההלכות של איסור מסוים

‫עוזר מאוד להתגבר על המידה הרעה

‫אחרי שנים של התמודדות עם נידה

‫לימוד קבוע של שולחן ארוך

‫נידה קופצת דיכאי וכולי

‫פלפול במראנו ורמה

‫עזר באופן פלאי

‫שווה לנסות

‫פסססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססס

‫זה לא בסדר.

‫טוב.

‫וכן, בעניין המידות מוכרח לו ‫קריאת מאמרי המוסד הקדמיים

‫עולה חרונים כי פעמים רבות,

‫אפילו אחר שהקבע האדם בעצמו ‫להיות מן המדקדקים הנקיים,

‫אפשר לו שימעשם בפרטים

‫מפני שלא הגיע ידיעתו בהם,

‫כי אין אדם נולד חכם,

‫ואי אפשר לו לדעת את הכל.

‫אך בקריאת הדברים, יתעורר במה שלא ידע,

‫והתבונן במה שלא הסכיל מתחילה,

‫ואפילו במה שלא ימצא בספרים עצמם,

‫כי ביות שכלו נאור על הדבר,

‫הולך ומשגיח הוא על כל הצדדים,

‫וממציא עניינים חדשים במקור האמת.

‫כמו שלמשל פעם מישהו ‫אמר לי, ביום שני של חנוכה,

‫הוא אמר, האם, איפה להניח ‫את החנוכיה אצלי בבית?

‫כי יש, אני גר בקומה כזאת ‫וחזורת, ורשות הרבים מפה, וזה.

‫זה היה יום השני של חנוכה.

‫אמרתי לו, מה עשית אתמול בערב?

‫יום ראשון של חנוכה היה.

‫הוא אומר, לא, הדלקנו אצל אחרים.

‫וואה, משהו חטף ממני.

‫אין דבר כזה להדיק אצל אחרים.

‫זה מה שקורה כשאנשים לא לומדים הלכה.

‫הם חושבים שהדקת נרות חנוכה, ‫זה כמו להבדיל חגיגת אשוח,

‫של חג המולד.

‫אז זה לא משנה איפה עשית את זה.

‫אז צריך לדעת שזה לא ‫כך, אלא שצריך אדם להדיק,

‫אין דבר כזה טבוי אצלנו, ‫יש הדלקת נר חנוכה,

‫היו סופגניות וכו', ‫שטויות ומצגגניות.

‫אלא מה, אנשים לא יודעים ‫את זה, בגלל שלא לומדים הלכה.

‫שהתמידו הלכה, ללכות חנוכה.

‫כמה זמן לוקח ללמוד ללכות חנוכה?

‫חצי שעה.

‫טוב.

‫ואומנם, וזה לפעם אחת ‫בחיים, אחר כך אתה יודע,

‫כל החיים תלכות חנוכה. ואומנם.

‫אלא מה, יש כאלה שגם הוציאים ספרים כאלה

‫על ללכות חנוכה, ארבעה ‫קרחים, אז ודאי, זה מי יש.

‫טוב.

‫החפץ חיים היה דברן גדול מאוד.

‫לא יודע מאיפה הוא לקח ‫את זה, לא יודע מה זה אומר,

‫זה אפילו לא שאלה.

‫טוב.

‫אם עשיית מצוות מסוימות

‫גורמות ללחץ נפשי על גבול ‫האובססיה, איך ניתן להילחם בזה?

‫האם אפשר להניח את המצוות לזמן מה?

‫תודה, כבוד הרב.

‫הדבר הטוב ביותר זה לשאול את הרב שלך.

‫פעם היה איזה יהודי ‫אחד, שהייתה לו אובססיה,

‫הוא רצה להיות בטוח שהוא מכוון

‫בפסוק הראשון של קריאת שמה.

‫זה הולקח לו ארבעים דקות, כל יום,

‫בשביל הפסוק הראשון של ‫קריאת שמה, הוא לא היה בטוח,

‫חוזר, ופה ושם.

‫הרב איליהו אמר ‫לו, אסור לך לכוון.

‫היה אחד, התארס, ורצה לגדל זקן.

‫אישתו אמרה לו, ‫לא רוצה שתגדל זקן.

‫הרבוס הטוב.

‫הלך לרב איליהו, אמר, ‫אני אוסר עליך לגדל זקן,

‫עד שתתחתן, ואחרי זה תבוא אליי.

‫טוב, התחתן, בא ‫לרב איליהו, אמר לו,

‫אני אוסר עליך לגדל עד עוד שנה.

‫עד עוד שנה.

‫אחרי חמש שנים, הרב ‫איליהו התיר לו לגדל זקן.

‫שלום בית, זה דהורה איתה.

‫אורך הזקן, חסידות.

‫צריך לדעת מה הלכה.

‫כן?

‫אז אובססיה זו בעיה שאנשים לא לומדים.

‫כן, הלאה.

‫ואומנם, מפסידי המידע הזאת, ‫הנהל כל מפסידי הזהירות,

‫שזה החברה הרעה, והסבוז ‫הזמן, אהבת המנוחה וכל... כן.

‫ונוסף עליהם חסרון הביקיות ‫בידיעת הדינים או המוסרים,

‫כמו שכתבתי.

‫וכבר אמרו זיכרונם ‫מברכה, ולא עם הארץ חסיד.

‫אתה לא יכול להתנהג בחסידות, ‫אם אתה לא יודע את ההלכות,

‫אתה לא מבין על מה מדובר בכלל.

‫כי מי שלא ידע, אי אפשר לו לעשות.

‫וכן אמרו.

‫כן?

‫אין לך פעם, הייתי... ראיתי מקום,

‫שבת בבוקר, איזו קבוצה ‫של אנשים, בעלי תשובה,

‫היו לאיזשהו מקום, ‫שבת בבוקר, אני רואה,

‫כל הרצפה של החדר רטובה.

‫למה?

‫פשוט, הם נטלו ידיים.

‫והם אמרו, שאסור ‫לטול ידיים, בכלי סדוק.

‫והכיור היה סדוק.

‫טוב.

‫בסדר.

‫זה לא עם הארץ חסיד, ‫זה מרציג אבל, מי שלא ידע.

‫לא יודע.

‫כי מי שלא ידע, אי אפשר לו לעשות.

‫כמו שזוג אחד, שמעתי השבת, ‫באיזה יישוב, נדלי אחרי השבת,

‫שכחו להוציא את הנורה מהמקרר.

‫אז הם אכלו קרקרים כל השבת.

‫טוב.

‫כי הם לא ידעו איך פותרים את הבעיה.

‫יש פתרונות לבעיות האלה, ‫רק צריך לדעת ללמוד.

‫מה?

‫איך? אני, כשזה יהיה מעשים לדבר.

‫וכן אמרו, תלמוד גדול, ‫שמביא לידי מעשה,

‫אז צריך תלמוד בשביל להגיע

‫למעשה, ובזה האדם קונה

‫את מידת הניקיות.

‫והנה, דבר נפלא הוא, לא ‫רק שהתחלנו את פרק ידבט,

‫אפילו סיימנו אותו.

‫עוד הערה חשובה.

‫מחר, בשעה 11.30 בבוקר, ‫נקבל פה את ביקורו של הרב

‫שמואל אליהו שליטה, שיבוא ‫לענות על שאלות של תלמידים

‫בענייני חג הפסח.

‫ולכן, כל אחד ואחת יש לו ‫שאלה, שירשום אותה על נייר,

‫את כל השאלות, להעביר ‫לסינטוז וסינון, אצל דני שר חתון,

‫וכולם באים

‫בחר, ב11.30 בבוקר, ‫לבית המדרש, למעלה. שלום.
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230719616″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 36
רדיפת הכבוד
בביאור מידת הפרישות
סוף פרק יא’ תחילת פרק יב’

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230719616″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

היטהרות מכבוד מדומה וקניית כבוד אמיתי

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן