פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

באור מידת החסידות

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫ואנחנו ממשיכים בלימוד החשוב והקדוש של הספר
‫מסילת ישרים

‫בפרק ידחת

‫אני חושב

‫סיימנו את יד זין

‫אז אם סיימנו את יד זין

‫זה מסי... זה... אם ‫סיימנו את יד זין

‫אם סי... ‫תראה, אם אני אמרתי שאנחנו מתחילים בפרק ידחת

‫זה לכאורה עונה על השאלה ‫שלך אם סיימנו את יד זין

‫נכון? ככה נראה לי

‫ומאחר שסיימנו את יד זין אין לנו ‫ברירה אלא להתחיל את פרק ידחת

‫כי ידחת באחרי יד זין

‫טוב, אנחנו נקד...

‫בביאור

‫מידת החסידות

‫אחת המידות

‫הארוכות

‫והמשמעותיות בספר מסילת ישרים

‫עכשיו, מידת החסידות

‫זה... חסידות משל חסד

‫מה זה חסד?

‫דבר שהוא יותר ממה שמגיע

‫כלומר, לפי הדין מגיע כך

‫לפי החסד מגיע יותר

‫אז גם בהתנהגות של האדם

‫יש התנהגות מה שנקרא נורמטיבית

‫מה שצריך לעשות

‫ויש התנהגות מעבר

‫מעבר להכרחים

‫אתה לא חייב

‫אבל אתה עושה בכל זאת

‫ובזה אפשר לטעות

‫כי מה שחייבים לעשות

‫כל אחד יודע

‫אבל איך לעשות יותר

‫אפשר לטעות

‫למשל, מישהו אומר

‫אני רוצה שניים מסוכר

‫אז מישהו מגדת חסידות שם לו ארבע

‫שזה טעות

‫כמו שאתה יודע

‫מגדת חסידות זה... ‫יש חסיד שוטה גם

‫שהוא לא יודע לאיזה כיוון

‫גם לא כל אחד ראוי למידת חסידות

‫צריך להיזהר בזה

‫יש מי שעוד לא יצא

‫איזה חובת הדברים הפשוטים

‫והוא נוהג חסידות

‫בדברים מסובכים

‫למשל, הוא עדיין גזלן

‫הוא גוזל את חברו

‫אבל הוא מהדר בלולב

‫השאלה היא

‫האם אין פה הפרה של האיזון

‫ברור שיש

‫יש הפרה של האיזון

‫ולכן מידת החסידות

‫גם היא צריכה זהירות

‫מצד אחר

‫יש אדם שכבר ראוי לחסידות

‫ראוי לו להתנהג על פי חסידות

‫והוא מסתפק בהתנהגות הנורמטיבית

‫גם זה לא בסדר

‫כי ברייש אדם ראוי לחסידות

‫אז הוא נידון על זה

‫שהוא לא נהג בחסידות

‫כמו שמצאנו למשל

‫אצל רבי יהושע בן לוי

‫זה דבר שהובא מקודם כבר

‫לגבי עולה בר כושב

‫עולה בר כושב

‫עולה בר כושב

‫היה שודד

‫שודד יהודי

‫שהרומאים חיפשו אותו הרבה זמן

‫כדי להרוג אותו

‫ועולה בר כושב הזה

‫הגיע לעיר לוד

‫שהייתה עירו של רבי יהושע בן לוי

‫והסתתר שם

‫באו הרומאים

‫הקיפו את העיר

‫אמרו או שאתם מביאים אותו

‫או שאנחנו מורגים את כולכם

‫מה עשה רבי יהושע בן לוי?

‫נתן להם את עולה בר כושב

‫מסר בידם

‫ואז כתוב בגמרא

‫שאליהו הנביא

‫הפסיק להגיע אליו

‫הוא היה מגיע אליו קבוע

‫כבר לא מתגלל

‫מה עושה רבי יהושע בן לוי?

‫לא מהבנתיישונות

‫מתענה

‫עד שמתגלה שוב אליהו הנביא

‫ואומר לו למה אתה לא בא?

‫אמר לו אני נגלה למסורות

‫אנשים שמוסרים יהודים בידי גויים

‫זה מה שאתה רוצה שאני אעשה?

‫אמר לו וכי לא כמשנה עשיתי

‫איזה משנה מפורשת

‫שזה מה שעושים במקרה כזה

‫אמר לו וכי משנת חסידים היא

‫נכון זאת המשנה זה הדין

‫אבל זו לא משנת חסידים

‫ואתה מן החסידים

‫ולכן הוא יצטע להתנהג אחרת

‫אגב איך היה צריך להתנהג אחרת

‫רבי יהושע בן לוי?

‫להרוג אותו

‫להרוג אותו בעצמו?

‫זה חסידות

‫לא לעשות דבר

‫ואז היו הורגים את כל היהודים בעיר

‫מישהו אחר היה מוסר

‫מישהו אין לו מידת חסידה

‫אבל לא רבי יהושע בן לוי

‫זה אפשרות

‫להבריח אותו

‫אי אפשר היה

‫היה פשוט מה שאתה אומר

‫היה צריך שיאחגן את היהודים

‫להילחם ברומאים

‫זה נקרא חסידים

‫במקום שיהרג ואליעבור

‫יהרוג ואליעבור

‫זה גם פתרון

‫במיוחד שהביטוי חסידים

‫כנראה מקורו מתקופת החשמונאים

‫בספר החשמונאים כתוב

‫שראשוני הלוחמים ביוונים

‫קראו להם החסידים

‫אז זה לא משנת חסידים

‫שהם לא נתנו לדבר כזה לעשות אלא נלחמו

‫יש דבר כזה שאדם ראוי למידת חסידות

‫אז אדם שראוי למידת ‫חסידות צריך לנהוג בחסידות

‫זה באופן כללי

‫אתם רואים שאנחנו עסוקים פה

‫בדבר מאוד לא פשוט

‫צריך לדעת להבחין

‫דבר נוסף

‫מה המקומה של המידה הזאת בין המידות?

‫כידוע

‫בספר מסיעת השארים

‫אנחנו עסוקים בתשעה

‫מתוך שני מעשר המידות

‫של רבי פנחס בן יאיר

‫נכון?

‫מהם התשעה?

‫מזהירות עד קידושה

‫אנחנו לא עוסקים בתורה

‫ברוח הקודש

‫אליהו הנביא ותחיית המיתים

‫לא עוסקים

‫אז יש פה ארבע מידות שאנחנו

‫מתוך 13 המידות האלה

‫אנחנו עסוקים בתשעה

‫שהם

‫זהירות, זריזות, נקיות

‫שלשה אחת

‫פרישות, תהרה, חסידות

‫שלשה שנייה

‫ענבה, ירדחת, קדושה

‫שלשה שלישית

‫ועכשיו בתום השלשה השנייה

‫השלשה השנייה

‫שהיא שלושת המידות

‫הנדרשות כדי לקנות

‫את המעלה של חסידות

‫מהם שלושת המידות?

‫פרישות, תהרה, חסידות

‫מה זה השלשות האלה?

‫השלשות האלה

‫זה מכוון כנגד שלושת חלקי העבודה

‫שהם

‫ירעה, אהבה

‫ומחשבה

‫אז

‫בשלשה הראשונה

‫הירעה זה הזהירות

‫האהבה זה הזריזות

‫והמחשבה נקיות

‫כמו כן

‫בשלשה השנייה

‫פרישות

‫זה הירעה

‫תהרה זה המחשבה

‫חסידות זה האהבה

‫כן, כי אנחנו מדברים פה במידת

‫האהבה של מי שמעלתו

‫מעלת חסיד

‫שזה נקרא חסידות

‫עד כאן בואו

‫אנו מוצאים הרבה

‫מעשים של חכמים בתלמוד

‫איך אנו יכולים להבחין במעשים של החכמים

‫האם פעלו על פי הדין

‫או על פי מידת חסידות

‫זה מה שנקרא לפי

‫ההקשר של הסוגיה

‫אם הסוגיה לומדת

‫מההתנהגות של החכם הזה היא לומדת

‫הלכה, אז זה סימן שזה הדין

‫אם הסוגיה

‫רק מספרת לנו את הסיפור

‫אז לא תמיד את זה יכול לדעת

‫אז זה עניין של הערכה

‫כן?

‫בשלשה השלישית מה העירה

‫האהבה?

‫בשלשה השלישית?

‫בשלשה השלישית

‫הנאווה, עירת ח' הוא קדושה, מה אתה אומר?

‫אז הראשון זה האהבה, שנייה זה עירה

‫ושיש את זה מחשבה? לא

‫הנאווה

‫זה העירה

‫עירת ח'

‫זה האהבה

‫והקדושה זה המחשבה

‫בסדר?

‫יש משהו של מטעה שם בסגנון

‫טוב, שלום לרב שרקי

‫איך אדם יכול לדעת שהוא עלה

‫מדרגה?

‫וצריך להתנהג לפי מידת החסידות

‫כך שלא יענש על כך שלא נהג כך

‫תודה

‫והמשך שיעור נעים

‫תשובה

‫האדם יודע

‫אם הוא עלה למדרגה

‫כלשהי

‫אם הוא יצא ידי חובת

‫ההגדרות של המדרגות הקודמות

‫למשל ראינו

‫מה זה צדיק?

‫זה מי שנוהג בזהירות, זריזות ונקיות

‫אם האדם רואה שהוא נוהג

‫בזהירות, זריזות ונקיות

‫זאת אומרת בזהירות

‫שהוא בודק את מה עשה

‫אם הם טובים או לא

‫זריזות, שהוא משתדל

‫לקיים כל שבידו

‫ונקיות, שאין לו נטייה לעבור על המצוות

‫הוא לא רוצה לעשות דבר אסור

‫אז בזה אנחנו כבר יודעים

‫שהוא צדיק

‫אם הוא לא יצא ידי חובת זה

‫אז הוא לא צדיק

‫כלומר, ההנחת היסוד של הספר הזה

‫והרבה ספרים מוסר

‫זה שהאדם יכול לדעת איפה הוא נמצא

‫עכשיו

‫עוד דבר

‫אם מה שמדיג אותו זה שהוא לא ייענש

‫על כך שהוא לא נהג כך

‫אז הוא עוד רחוק מן החסידות

‫כן, ראשי על הגיל משהו

‫דבר, דבר, רק אחד

‫כתוב קדושה

‫זה עניין של מדרגת חיים שאני נפגש כבר

‫אין בן צורה ארוכה או מציאות

‫או זה עניין של חוכמה ליבה כמו בן פתח אליה

‫או שזה משהו אינטים שאני דופס את זה

‫ברמתי

‫אתה שואל מה זה הקדושה?

‫וואי, אלווי ואינו יודעים

‫כיוון שלא הגענו לפרק אף אף

‫אנחנו לא יכולים לדעת

‫אנחנו מטפסים לאט לאט

‫על כרסולי פרקיות חץ

‫זה מה ש... אי אפשר ‫לדלג, זהו, זה ככה

‫אנחנו פרקיות חץ, לפחות ‫זה המדרגה שלנו בינתיים

‫מדרגת אלימות שלנו

‫כן, מה אתה אומר?

‫אולי נדמה עם הדבר של ירון

‫שתוזר את הקדרה של סנדבולה

‫שזה בעצם אחר לזה יזמון

‫אבל לא כל כך, לא כל כך

‫אבל שהחסידות זה דיגה

‫שמוגעת לפרטים בעצם

‫ושדרגה הוא מתחיל בקשור

‫כי זה לא הגיע לרמה של חסידות

‫אבל בדברים אחרים הוא לא... ‫אני חושב שזה מיישר כך והכל

‫עכשיו קודם

‫תראה, מותר לאדם

‫גם אם הוא לא ישלים את עצמו בכל דבר

‫להיעדר במידה מסוימת בדבר מסוים

‫אבל זאת לא מדרגתו הכללית

‫כלומר, אם האדם עדיין גזלן

‫והוא מעדר בלוליו

‫יש לו אולי שכר על ההידור בלוליו

‫אבל חסיד הוא לא

‫ולכן הוא גם צריך להיזהר שלא

‫לשים את כל המשקל על ההידור הזה

‫שהרי עדיין יש לו מה לתקן בדברים בסיסיים

‫בסדר?

‫ההידור זה מה שמאפשר לאדם

‫איזה מין תירוץ

‫לא לטפל בדברים היסודיים

‫טוב

‫פרק יותחד בבעור מידת החסידות

‫מידת החסידות

‫צריכה היא באמת לבעור גדול

‫לכן באמת הוא מעריך מאוד בזה

‫כי מנהגים רבים

‫ודרכים רבים

‫עוברים

‫בין רבים מביני האדם בשם חסידות

‫ואינם אלא גולמי חסידות

‫מה זה גולם?

‫גולם לא קיבל את הצורה

‫אין לו דבר גולמי

‫דבר גולמי זה דבר שעוד לא

‫פיתחו אותו כראוי

‫בלי תואר ובלי צורה

‫ובלי תיקון

‫ונמשך זה

‫מאיפה זה בא להם?

‫מחסרון העיון וההשכלה האמיתית

‫אשר לבעלי עמידותיהם

‫כי לא תרחו ולא נתייגעו לדעת

‫בדרך השם בדיעה ברורה ואישרה

‫אלא התחסדו

‫והלכו במה שנזדמן להם

‫במה הראשונה

‫ולא העמיקו בדברים

‫ולא שקלו אותם במוזני החוכמה

‫אתם רואים שיש פה הרבה הזהרות

‫אתה רוצה לנהוג בחסידות

‫אז לך יש כמה דברים שאתה צריך לברר

‫והנה

‫זה לא רק זה שהם נגרמו לעצמם נזק

‫הם נגרמו נזק לכלל

‫אלה הבעישו את ריח החסידות

‫בעיני המון האנשים ומן המשכילים

‫הימהם

‫באשר כבר יחשבו

‫שהחסידות תלוי בדברי הבל

‫או דברים נגד השכל

‫והדעה הנכונה

‫ויאמינו

‫היות כל החסידות תלוי רק

‫באמירת בקשות רבות ובידועים גדולים

‫ובבכיות

‫ובשטחוויות גדולות

‫זה דרווין כזה

‫ובסיגופים

‫מה?

‫זה ככה אצל המקובלים? מה פתאום?

‫זה ככה אצל המקובלים? מה פתאום?

‫זה ככה אצל המקובלים? מה פתאום?

‫אה של... אתה חושב ‫שרב חן לא קרא את זה?

‫לא ידע מה שאומר

‫הארי על זה? ידע

‫אלא זה שיש גם

‫תיקוני גלגולי שלג

‫וכל מיני דברים כאלה

‫איך לומר? זה הדובדבן של הקצפת

‫זה לא יקר העניין

‫זה לפעמים יש תיקונים שצריך אדם לעשות

‫או בשביל עצמו

‫או בשביל הגלגולים שעברה נשמתו

‫בגלגולים הקודמים

‫ואז הוא עוסק גם בזה

‫אבל גם אם אדם לא יתגלגל

‫אפילו בגרגיר שלג אחד כל חייו

‫הוא בהחלט יכול להיות

‫מן החסידים

‫לעומת זה אדם שיתגלגל

‫בערמות של שלג

‫והוא לא עשה

‫את המינימום של המינימום

‫הרי זה מטועב ומשוקץ או על כל פנים

‫משונה

‫ונושא לדוקטורטים של אנתרופולוגים

‫בסדר?

‫אבל... לא אמרנו שאין לזה מקום

‫השאלה איפה זה צריך להיות

‫אז איפה זה צריך להיות?

‫זה לא זה

‫אגב גם רבי יהודה לוי במאמר שלישי

‫של סבבה הכוזרים

‫אומר שאנשים חושבים שהצדקות

‫זה להרים את גוויני העיניים

‫כן? איך הוא אומר?

‫לאנשים חושבים שזה החסיד

‫וואי תראה איזה קדוש זה

‫וואלה איך הוא מתפלל ארוך

‫הוא רק מסתכל על הלשון

‫כמה זמן יבוא עוד?

‫חצי שעה

‫וואלה כולם מסתכלים

‫טוב, זה ברור

‫יש שטויות על דברים האלה

‫טוב

‫הוא בחירות שכביות גדולות

‫ובסיגופים מזרים שימית בהם

‫האדם את עצמו כתבילות הכרח והשלג

‫וכך יוצא בדברים האלה

‫והנה לא ידעו

‫שאף על פי

‫שקצת הדברים האלה צריכים לבעלי

‫תשובה. הנה, שימו לב זה מוגדר

‫לפעמים אדם עשה עבירה חמורה מאוד

‫והעבירה החמורה הזאת

‫דורשת תיקון

‫צריך גלגולי שלג, צריך

‫ממלים וחרולים, יש כל מיני דברים

‫זה נמצא

‫וקצתם ראויים

‫לפרושים, כמו האדם שעסוק

‫בקניית מידת הפרישות

‫אז הוא צריך גם לפעמים

‫לנגד את הנטייה הטבעית שלו

‫לפעמים

‫הנה, לא על אלה נוסד

‫החסידות כלל

‫כי אם

‫הטוב שבמנהגים האלה

‫לא הכל

‫הם היו להתלהבות אל החסידות

‫זאת אומרת שצריכים קודם כל לדאוג

‫לקנות את מידת החסידות

‫אחר כך לך תתגלגל

‫לענתך בשלג

‫אך

‫מציאות החסידות עצמו

‫הוא דבר

‫עמוק מאוד

‫להבינו על נכון

‫והוא

‫מיוסד על יסודות חוכמה רבה ותיקון

‫המעשה בתכלית

‫אשר ראוי לכל חכם לב

‫לרדוף אחריו

‫כי רק לחכמים להשיגו באמת

‫וכן אמרו זכרונם מברכה

‫לא המארץ חסיד ואתה העניין זה על הסדר

‫עכשיו פה, מה זה היערה הזאת

‫יש פה היערה חשובה של רמחאל

‫יש מידות שכדי להתנהג בהם

‫צריך מספיק רצון

‫למשל זהירות, מספיק רצון

‫אבל

‫מידת חסידות צריכה גם חוכמה

‫כלומר יש שלב מסוים

‫שבהתקדמות המוסרית שלך

‫אם אתה לא תקנה חוכמה

‫דהיינו, ידיעת סודות

‫המציאות וידיעת

‫סתרי התורה

‫והבנת האלוהות

‫לא תוכל להתקדם בחסידות

‫וזה בניגוד

‫למה שקובע לפעמים שאנשים

‫חושבים שחסידות זה לקרוא את הזוהר חמש פעמים

‫ישר והפוך בלי להבין כלום

‫אז זה בדיוק העניין, אם אתה לא מבין כלום

‫אז אתה רחוק ממידת החסידות

‫אתה מהבורים

‫והמאה ארצות שחושבים שהם חסידים

‫ועל זה כבר הזהירו רבותינו

‫ובכל העם הארץ חסיד

‫שתי דברים

‫מה ימדנו בחוכמה ת'לב

‫הוא מרגיש פה חוכמה ת'לב

‫מגב הרב חוקות

‫חכם לב הכוונה

‫חכם לב הכוונה

‫אדם שהחוכמה

‫נשאבת בהכרה שלו

‫כלומר שזה משנה משהו בהכרה שלו

‫יש חוכמה שזה סתם אדם

‫בלידיעה, אני יודע שזה קר וכך

‫אבל זה לא משנה משהו

‫בהכרה שלו

‫חכם לב שהוא

‫קונה אינטואיציה חדשה

‫בדרך החוכמה הזאת

‫זה מה שנקרא חסידות

‫עכשיו יוצא לפי זה

‫מאיפה בענתייה הזאת לטעות בזה

‫לא המארץ חסיד, למה חז'אלה

‫היו צריכים להדגיש את זה

‫בגלל שיש אצל אנשים

‫שחפצים בחסידות

‫חפץ גדול גם להיות ענבים

‫והחוכמה

‫היא עשויה בכת לבית האדם לגאווה

‫לכן חושבים החסידים

‫או המתחסדים יותר נכון

‫שמעיסת החוכמה

‫יש בזה צדקות

‫היא טיפש

‫טיפש is beautiful זה ‫בא ממקום מאוד עמוק

‫הדבר הזה

‫אפשר לומר שגם בנצרות

‫יש דברים כאלה

‫ששם בהחלט

‫השכל מתנגד לאמונה

‫ולכן המאמינים הגדולים

‫מבטרים על השכל

‫אצלם

‫שלום הרב

‫כיצד מעבירים בפועל

‫לא דיבורים

‫את הדברים שאנו מבינים בשכל

‫אלא הרגש ותיגון עמידות

‫הרי זאת המטרה של מסיעת השרים

‫אבל כיצד עושים זאת

‫פשוט מאוד

‫מתחילים בזהירות

‫ממשיכים בזריזות

‫ומתוך כך אל נקיות

‫ומתוך כך ברישות תארה

‫ואז ישר חסידות

‫כלומר ככל שההקדמה

‫של תיקון עמידות קודמת

‫זה גורם שהדברים המושכלים

‫אחר כך חודרים

‫לתוך עולם החיים

‫דהינו עמידות

‫הרב, הרי אם

‫זו התמודדות יומיומית

‫הרי אין לדבר סוף

‫ומי אמר שישלמן לאדם בחייו

‫מעשה שיתקן

‫עמידותיו

‫ואיך ידע אם תיקן או לא

‫אני לא מבין

‫הבריאות זה גם דבר יומיומי

‫נכון? כלומר

‫זה לא יום אחד בשבוע שצריך לאכול בריא

‫ושצריך קצת להתאמן

‫אלא זה כל יום

‫אז מי אומר שאי פעם אהיה בריא

‫הרי

‫אני 20 יום בחודש

‫אכלתי רק מאכלים בריאים

‫אבל במשך עשרה ימים

‫אכלתי מאכלים מזיקים

‫אז השתדלתי לפחות 20 יום

‫הייתי בריא ובכלל אכלתי מאכל בריא

‫כן אבל עשרה ימים

‫אכלת מאכל מזיק

‫או איך יכול להיות שכל בוקר אתה

‫קם ומתלבש

‫וכל בוקר אתה אוכל ארוחת בוקר

‫מה לא מספיק

‫זה שהתלבשתי אתמול ושאכלתי ארוחת בוקר אתמול

‫צריך כל יום

‫זה מעצבן

‫אלא להפך, כיוון שזאת התמודדות יומיומית

‫עד רבה זה הופך את זה ליותר קל

‫כי אם האדם

‫קונה לעצמו הרגלים טובים

‫של בדיקת עצמו

‫אז זה הרבה יותר קל אחר כך

‫שלא להגיע לכלכול גדול במידות

‫זה מה שמראה הרמב״ם בשמונה פרקים

‫שאם האדם בכל יום ויום

‫בודק את עצמו

‫תקל עליו העבודה

‫כי ברגע שהוא יראה דבר

‫קטן שהוסתן ממנו

‫הוא מיד יתקן לפני שזה יהפוך להיות

‫איזה מידה רעה מאוד

‫הוא חייב לרשם מאוד לעקור אותה

‫ברור, אז אם כך

‫לא צריך להיבהל מזה שזה יומיומי עד רבה

‫זה שזה יומיומי זה מה שמקל על זה

‫אלא מה? צריך לקחת את זה בכול

‫אנשים חושבים

‫שהם צריכים

‫בתפילה אחת

‫להגיע למדרגת נעילה של יום הכיפורים

‫בתפילה אחת

‫הוא שונה קצת את עצמו

‫הוא לא שינה את הכל, לא נורא, יש תפילת מנחה

‫בתפילת מנחה הוא לא שינה את הכל

‫לא נורא, יש תפילת הרביד, יש גם מחר

‫ברגע שאדם לוקח את הדברים

‫בכול

‫כמו שאומרים

‫עם אלה העבודה ייקלה

‫בכלל, הכלל גדול הוא

‫בעבודת השם ובקיום מצוות

‫זה דבר שלא תמיד יודעים את זה בציבור הדתי

‫צריך להתרגל

‫לצאת ידי חובה

‫לצאת ידי חובה

‫זה ביטוי נפלא

‫כלומר, תחפף

‫תעשה

‫לא, באמת, תחפף זה דבר גדול

‫כי האדם עושה את זה

‫לא אמרתי להתפלל יחיד

‫אמרתי לצאת ידי חובה

‫כלומר, ברגע שאדם יוצא ידי חובתו

‫אז הוא לא בלחץ

‫כי הוא יודע בדיוק מה צריך לעשות

‫המטרה היא, איך אמרו

‫זריזין מקדימי למצואות, ‫ראינו את זה במידת הזריזות

‫היה מקום לחשוב

‫שעד רבה, והוא מביא את זה רמחן

‫היה מקום לחשוב שזריז

‫דווקא לא יקדים למצוות

‫אלא ימרח את המצווה

‫לאורך כל היום

‫נכון? הרי אני עסוק במצווה

‫זה צריך הרבה כוונה

‫ואף על פי כן, מה אמרו לך?

‫מצא תוך כדי אכילת פרס

‫צריך

‫להשתדל שהמצווה תיגמר

‫וזה לא

‫מתוך שאתה מועס במצווה

‫אלא זה עד רבה, מתוך הערכת המצווה

‫אתה רוצה להיות אחריה

‫ברור?

‫ולכן, מישהו פעם שאל אותי

‫האם הוא פטור מלומר תפילה מסוימת

‫אמרתי למה שנפטור אותך

‫מלומר את התפילה הזאת?

‫הוא אמר כי זה לוקח לי הרבה זמן לומר אותה

‫ואז אני מפסיד את הציבור

‫אני לא עם הציבור

‫אז אמרתי לו, אז תתפלל מהר

‫מה? הוא אמר אני מזרוחניק?

‫זרוחניק?

‫זה הצדקות שלך

‫הצדקות שלך זה שאתה רוצה להיות עם הציבור

‫ותתפלל מהר

‫רצייה עוד משהו?

‫אני לא מרגיש שזה דוגמא

‫לא מרגיש שזה דוגמא

‫יש לי פעם שהתפילות הן מושלמות

‫ששבועיים לא יהיה טוב

‫לא מרגיש שזה דוגמא

‫האדם מתקדם לאט לאט עם זה

‫מתרגל לצאת ידי חובה

‫מתוך שהוא מתרגל לצאת ידי חובה

‫אז מדי פעם גם יש עלייה

‫ואז אפשר לומר שהוא עובר מפלס

‫מה אתה תזמין שאני מתמיד לא מתמיד

‫נכון

‫עכשיו בואו נראה מה הוא מדבר פה

‫על החסידות

‫הכי קולה הקדמה הזאת

‫שהחסידות דורשת חוכמה

‫אז אנחנו צריכים עכשיו ללמוד

‫הנה, שורש החסידות הוא מה שאמרו

‫זיכרונם לברכה

‫אשרי אדם

‫שעמה לא בתורה

‫יש גורסים

‫שגדל בתורה

‫לא כמו השיר

‫המותאה

‫אשרי אשרימי

‫שגדול בתורה

‫לא, זה לא נכון

‫אשרי זה שגדל בתורה

‫גם פה אדם שעמה לא בתורה

‫ועושה

‫למה זה חשוב בהגדרה הזאת

‫כי אנחנו לא מדברים על התוצאה הסופית

‫אנחנו מדברים על ההתקדמות

‫שאדם הוא בדרך

‫אשרי אדם שעמה לא בתורה

‫ועושה נחת רוח ליוצרו

‫זהו, זה הגדרה של החסידות

‫עמה לא בתורה ועושה נחת רוח ליוצרו

‫מה זה לעשות נחת רוח ליוצרו?

‫לכרוע, כל מי שמקיים מצוות

‫עושה נחת רוח ליוצרו, לא?

‫אלא שהוא

‫כשהוא מקיים את המצוות

‫עושה אותה באופן

‫שזה לא נכון

‫זה לא נכון

‫הוא עושה אותה באופן

‫שמתאים לכוונה של המצוות

‫אז מה הוא צריך לדעת

‫בשביל זה?

‫את כוונת המצוות

‫אז הוא צריך ללמוד את כוונת המצוות

‫הוא צריך לעשות את זה בתאמי המצוות

‫אם הוא לא ידע את התאם

‫של מה שהוא עושה, הוא לא ידע ‫אם הוא עושה נחת רוח ליוצרו או לא

‫מבין?

‫אבל זה לא יודעת של רצון

‫זה זה שאתה רוצה זה

‫זה לא המחנה של אני מבין את הדברים

‫זהו, זה הטעות המצויה מה שאמרת עכשיו

‫זה שאני רוצה

‫מעבר לכוונה של הדברים

‫זה מה שנקרא לצאתי לכובע

‫זה הצדיק

‫והחסיד זה מי שמבין

‫בניגוד למה שההמון חושב

‫שלהבין זה פחות טוב

‫גם בספר הזוהר אומר

‫יש שתי צורות עבודה

‫עבודת העבד ועבודת בן

‫עבודת העבד זה אדם

‫שעושה, לא על מנת להבין

‫עבודת בן זה מי שעושה מתוך הבנה

‫בן, מלשון, בינה

‫והזוהר מלא גידופים

‫כלפי עבודת עבד ושווחים

‫לעבודת בן

‫ככה זה

‫טוב, הלאה

‫נעשה ונשמע

‫נעשה ונשמע

‫מה זה נעשה ונשמע?

‫נעשה

‫אז אם ככה

‫אם נעשה ונשמע

‫נעשה בלי להבין, לעשות

‫אז היה צריך להיות כתוב נעשה

‫מה זה לעשות בלי להבין?

‫נעשה

‫נכון?

‫אבל אני ראיתי שחזל צידיטודה

‫פסוק נעשה ונשמע

‫אבל מה זה נשמע?

‫מה זה נשמע?

‫מה זה נשמע?

‫אבל אחרי זה מה? נבין

‫אם כן, אני עושה כדי להבין

‫עכשיו רגע

‫בוא תגיד לי, מאיפה זה הביטוי הזה

‫נעשה ונשמע?

‫איפה זה?

‫איפה בוקר בתוכה?

‫זה פסוק, אתה מתכוון, נכון?

‫כן או לא?

‫בטוח?

‫בסדר, מה הפסוק אומר?

‫הפסוק לא כתוב נעשה ונשמע

‫יש התחלה לפסוק

‫ואינו כל העם יחדיו היו אומרו

‫כל אשר

‫דיבר השם

‫נעשה ונשמע

‫כל אשר דיבר השם

‫ושמענו

‫נעשה ונשמע עוד יותר

‫ברור?

‫אז אם כן, יש שמיעה שכאן מה לנעשה ונשמע

‫אלא מה? מה הבנו בהתחלה?

‫הדבר הראשון שהבנו

‫זה שמכיוון שזה רצון השם צריך לעשות

‫זה הבנה

‫זה לא עבדות, זה הבנה

‫אם זה רצון השם, ברור שאני אעשה

‫אבל

‫אני רוצה בכוח ההבנה הזאת להבין יותר

‫אז כל אשר דיבר השם

‫ושמעתי שמיעה ראשונה

‫נעשה כדי לשמוע עוד יותר

‫כן

‫אבל בסופי בכל זה, מה אתה אומר?

‫בקבלת תורה, מוגבלו בפרשת ‫דיבר השם נעשה ולשמע

‫נכון

‫זה לא שנמצא ככה וככה וככה

‫לא

‫אתה שואל בפרק יוטט

‫בפרשת יתרו

‫כתוב, ואינו כל העם יחדיו היו אומרו

‫כל אשר דיבר השם נעשה

‫ואיה שם הוא שדברי העם אל השם

‫נכון?

‫ואתה שואל, האם שמה הכוונה שהם ‫קיבלו על עצמם לעשות גם בלי הבנה?

‫והתשובה היא, לא

‫שם הפסוק, משמעותו יחדית לגמרי

‫משמעות הפסוק שם זה

‫שהם לא רצו להאמין למושה

‫אבל כל אשר דיבר השם נעשה ולא מה שאתה אומר

‫ולכן, ואיה שם מושה דברי העם אל השם

‫ומה שהוא בא, היה קדוש ‫ואומר, הם לא רצו לשמוע

‫והיה אומר השם אל מושה

‫הנה, אנוכי בא אליך בעווה ענן

‫ושמה הם מדברים עםך

‫וגם בך יאמינו לעולם

‫בשם שהם לא רצו להאמין לו

‫זה ההקשר שם

‫לכן גם חזא לא היוו משם שום שבח

‫על מה חזא שיבחו

‫נעשה ונשמע

‫לא הפסוק הזה שהבאת

‫טוב, אז בואו נראה

‫מה שנאמר כאן

‫כי הנה המצויות המוטלות

‫והעניין הוא

‫כי הנה המצויות המוטלות על כל ישראל

‫כבר ידועות הן

‫מאיפה הן ידועות?

‫מה שולחן ארוך?

‫אתה רוצה לדעת מה עושים? ‫תסתכל, יש שולחן ארוך

‫סרה, לא שולחן ארוך

‫העלון של שבת

‫ששם יש פינת הלכה, נכון?

‫כן, יש גם אס אמס

‫יש פינת הרב בורדו חיילייהו

‫של הרב יוסף גינסבורג

‫גפר חבד, יש כל מיני

‫מי שם יודע מה שצריך לעשות?

‫נכון? מה?

‫יש לך גם כן פינה

‫יפה, אז בזכותך

‫המצויות המוטלות על כל ישראל

‫כבר ידועות

‫נעשה ונשמע

‫הכוונה מה לעשות

‫לא הבנה

‫לא נכון

‫כשהכוונה של הביטוי נעשה ונשמע

‫הייתה רק מה לעשות ללא הבנה

‫אז היה צריך להיות כתוב כל אשר דיבר

‫ה' נעשה

‫וכאן סוף פסוק

‫אבל יש המשך לביטוי ונשמע

‫ונשמע הכוונה נבין

‫כן, ככה לפחות חזאל הבינו

‫שהשמיעה, דהיינו ההבנה

‫באה בעקבות המעשה

‫אז אם כן צריך להבין

‫המטרה היא להבין, העבודה שהיא רק נעשה

‫בלי נשמע, היא עבודה

‫קטנה, היא עבודה של עבדים

‫מה שהזוהר מכנה בשם

‫עבודת עבד

‫והזוהר מליג ני

‫כלפי עבודת עבד

‫מה אתה אומר?

‫גם גידופים

‫אבל זו גרסה ראשונה

‫עכשיו, לעומת זה

‫עבודת בן, הזוהר משבח מאוד

‫בן משון בינה

‫כן, מה אתה אומר?

‫בעצם אפשר לקבל חסידות

‫לא בקיצור, אבל כאילו

‫שמוגבל זה עבודת בן

‫עבודת בן, כן, זו חסידות

‫אבל זה לא מספיק

‫כי אחרי שהוא עבודת בן

‫אז הוא גם עושה עוד, עושה בנוסף

‫אבל איך עושים בנוסף?

‫זה מאוד לא פשוט הסיפור הזה

‫זה כמו לשים ארבע כפיות סוכר

‫גם זה צריך לדעת, איך עושים את זה?

‫אם החסידות לא הייתה חשובה

‫בעצם אנחנו מחשבות את ההבנה

‫של המעשה, מה שאומרים אחר כך

‫אז היה צריך להיות הרבה

‫שמי שעושה את המטרה, פלי להבין את את הכוונה

‫לא יצא דבר טוב

‫לא, כן

‫אתה שואל למה האדם יוצא את החובה במעשה עצמו?

‫פשוט מאוד, כי זה לציבור

‫זה לכלל כולו, איך אתה יכול

‫לתת לכלל כולו

‫מצוות שכולם יבינו

‫זה אמות המשיח, אדוני

‫אתה לא יכול

‫אם עד שאדם לא מבין, הוא לא יעשה

‫אז העולם יחירה

‫מה אתה אומר?

‫יש מרכיבים מבחינה של אסתר, ‫כאילו אם אתה משה שתושפך

‫ויש לך מקום גבוה, אתה זוכר את משה אסתר

‫וזה שיעצור לה להתחתנים

‫אם אני רוצה להתחנה ‫לעצמם, אני יכול לבדל את עצמי

‫יכול לרצון של החסיד

‫שלא יוכל לעצמם לעצמו

‫אני מתנסה לחיות

‫אני עוד לא יודע מה זה חסיד

‫אני רק בהתחלה תאגדר

‫אני בשלב הראשון

‫שהוא שהמצוות המוטלות כל ישראל כבר ידועות הן

‫זה מה שאני יודע

‫מעבר לזה, אני עוד לא קראתי את המשך הדברים

‫אז אני לא יודע, אתה יודע אולי, אני לא

‫וחובתה ידועה

‫עד איך אני מגעת?

‫חייבים קיים מצוות, זה חשוב מאוד

‫אמנם מי שאוהב את הבוראי ברך שמו

‫האהבה האמיתית

‫לא ישתדל

‫ויכוון לפתור עצמו

‫במה שכבר מפורסם

‫מן החובה שר על כל ישראל בכלל

‫אלא יקרה לו

‫כמו שיקרה אל בן

‫אוהב אביו

‫שאילו יגלה אביו את דעתו

‫גילוי מעט

‫שהוא חפץ בדבר

‫מן הדברים

‫כבר ירבה הבן בדבר ההוא

‫ובמעשה ההוא

‫כל מה שיוכל

‫ואף על פי שלא אמרו אביו אלא פעם אחת

‫ובחצי דיבור

‫הנה די לאותו הבן להבין

‫איך דעתו שלהם נוטה לעשות לו גם

‫אשר לא אמר לו בפירוש

‫כיוון שיוכל לדון בעצמו

‫שיהיה דבר ההוא נחת רוח לפניו

‫ולא ימתין שיצווהו יותר

‫בפירוש או שיאמר לו פעם אחרת

‫כלומר אם אביו אמר לו

‫הווה לי

‫ארוחת צהריים

‫עכשיו

‫אפשר להביא לו חתיכת לחם

‫עם ממרח

‫הנה זה ארוחת צהריים

‫אך זה מה שביקשתי לא אמרת איך אתה רוצה

‫אבל הבן שהוא מבין

‫את טעמו של אביו ואיזה דברים מעניינים

‫אותו איזה סוגמה

‫אז הוא ישתדל דווקא לעשות

‫כמו שהוא אוהב למרות שאביו לא אמר

‫למה אביו לא אמר?

‫כי אביו לא רצה להכביד עליו

‫או אולי רצה לבחון אותו לא משנה

‫זה ההבדל בין צדיק

‫לחסיד

‫והנה דבר זה אנחנו רואים אותו בעינינו

‫שיבלד בכל הית ובכל שעה

‫בין כל אוהב הרע

‫בין אש לאשתו, בין אב ובנו

‫כלא של דבר

‫בין כל מי שאהבה ביניהם

‫עזה באמת

‫שלא יאמר לו להצטוות יותר

‫די לי ממה שנצטוות בפירוש

‫אלא ממה שנצטוות ידון על דעת המצווה

‫וישתדל לעשות לו

‫מה שיוכל לדון

‫ללכת

‫יש פה כמה דברים

‫האם ניתן להגיע

‫להנהגה מעשית של חסיד ללא ידיעה שאתה כזה

‫וללא צורך בכל אלימות

‫שמביא לידי הנהגת החסידות

‫ללא ידיעה

‫שאתה כזה יכול להיות

‫לא תמיד אדם יודע בדיוק איפה הוא

‫למרות שזה יותר טוב

‫עכשיו ללא צורך בכל אלימות ‫שמביא לידי הנהגת החסידות

‫אז ההגדרה היא שלא, הוא אמר שלא

‫לא אמר אצחסיד אז מה אתה רוצה

‫אם כך למה הרב צבי יהודה אמר

‫עול תורה

‫ואחר כך

‫עול מצוות

‫הרי העשייה תביא את ההבנה

‫הרב צבי יהודה קודם כל לא אמר

‫עול תורה, הוא אמר עול מלכות שמיים

‫ואחר כך עול מצוות

‫זה לא הרב צבי יהודה שאמר

‫זה המשנה במסכת ברכות

‫הרב צבי יהודה היה מביא את המשנה הזאת

‫מהמסכת ברכות

‫כדי להסביר שאם אדם איננו מאמין

‫אין מקום לקיום המצוות

‫רק קודם כל להאמין

‫וזה דבר מובן מאליו

‫מה שאמרו נעשה ונשמע

‫אין הכוונה נעשה ונאמין

‫אלא כל אשר דיבר ה'

‫אנחנו כבר מאמינים

‫נעשה ונשמע

‫כדי להבין יותר טוב

‫וזה בניגוד למקובל בחינוך הדתי הקלוקל

‫שאומר

‫אל תשאל שאלות

‫קיים מצוות, בסוף תאמין

‫לא, בסוף תפוך לאוטומט

‫אבל להאמין ברור שלא תאמין

‫אז או אתה או בנך

‫תהיו דת לשים, זה מה שיקרה בסוף

‫ברור?

‫אז מה הפתרון?

‫הפתרון קודם כל להאמין

‫אחרי שאדם מאמין הוא מקיים מצוות

‫אחרי שהוא קיים מצוות

‫הוא גם מבין, זה שלושה דברים שונים

‫אז אתה לא מתלמד במה?

‫האם אני תמיד מתלמד באמונה?

‫זה איזה דבר שאתה תמיד מפרטר

‫הוא כל דבר, נכון, אתה צודק, אתה צודק

‫יש בסיס, אבל בסיס צריך שיהיה

‫אדם איננו מאמין כלל

‫הוא חושב, הוא לא חושב בכלל

‫שהיהדות זה אמת

‫הוא בכלל חושב

‫שאין אלוהים

‫ושהרבנים הם מושחטים

‫ושזה הרבה יותר טוב

‫לחיות

‫בג'ונגל

‫זה מה שהוא חושב

‫הוא לא מאמין, הוא לא רוצה

‫אבל אתה ניח תפילין על ידי זה אתה אמין

‫שטויות, ההפך, על ידי שהוא יניח תפילין

‫הוא יתנגד יותר

‫אם הוא לא מאמין, זה לא שם

‫היה בחור שאמר לרב צפיודא

‫אני לומד אצלך כבר הרבה זמן

‫ואני חושב שהגיע הזמן שאני אקיים מצוות

‫אמר לו הרב צפיודא

‫עוד לא

‫טוב, אחר כך הבן אדם שוב פעם מתעקש

‫מדי פעם היה מתעקש

‫שהוא רוצה ללמוד מצוות

‫אמר לו הרב צפיודא

‫טוב, זה מה

‫אתה רוצה לקיים מצוות? ‫בוא ניקח את ספר המצוות

‫פתח מצווה ראשונה

‫להאמין שיש אלוהה

‫אז הבחור הבין

‫שעוד לא מוכן

‫בסדר

‫ומה אם המעשים נמשכים על לב אבות?

‫אחרי המעשים נמשכים על לב אבות

‫יפה, סיסמה

‫לקוחה מהקדמת ספר החינוך

‫מה המשמעותה של

‫הסיסמה הזאת?

‫אני אגיד לך

‫אם המעשים נמשכים על לב אבות

‫דהיינו בתנאי שיש לב אבות

‫אבל המעשים

‫לא מייצרים לב אבות

‫ברור

‫אם יש לב אבות

‫עכשיו אני החלטתי להעמיק את השייכות שלי

‫להעמיק את ההבנה שלי

‫אז אומרים לי

‫אתה רוצה להעמיק? קיים מצוות

‫כי אם לא תקיים, משהו חסום בך

‫אבל יש בסיס

‫בסיס של שייכות מינימלית

‫אין שייכות מינימלית, בכלל לא שייכו

‫המשכים

‫על לב אבות

‫שלום רב לכבוד הרב

‫ובכל זאת

‫המונח אבד

‫מוזכר הרבה פעמים

‫גם בגדולים

‫ואפילו בעבות

‫הקיצה

‫לא נכון

‫ממש לא נכון

‫לא מצאנו שהגדולים נקראו אבד

‫בכלל לא

‫מה?

‫שם אבד ה'

‫מה כתוב במושה?

‫אבד השם

‫אבד השם?

‫זה לא אותו דבר

‫יש

‫יש בזה

‫זה החסידים הסבירו

‫שיש בזה גימל מדרגות

‫המדרגה הראשונה הנמוכה נקראת

‫עבודת האבד

‫שזה מי שרוצה לעשות

‫לא על מעט להבין

‫וזה הזוהר מלא

‫על עבודת האבד

‫ויש

‫עבודה שנייה עבודת בן

‫בן מלשון בינה מי שרוצה להבין

‫וזה באמת

‫מה שאמרו

‫שכל מה שאבד עושה לאביו

‫אבד עושה לרבו

‫בן עושה לאביו

‫אלא שהבן מפשפש בגנזי אביו

‫מה זה מפשפש בגנזי אביו?

‫מה זה גנזי אביו? ‫זה המחשבות, הגנוזות של אביו

‫ועל פי זה הוא פועל

‫ויש מדרגה שלישית

‫המדרגה השלישית זה

‫האבד השם

‫לא האבד

‫האבד השם זה משהו עצום

‫מה זה אבד השם? זה מי ש

‫אחרי שהגיע למדרגת בן

‫מרוב אהבה

‫מתנהג כאבד

‫זה ביטוי של עומק ההבנה

‫אני כל כך מבין

‫שאני חפץ בעבדות

‫זה לא בגלל שאני לא רוצה להבין

‫אני כבר מבין

‫שאני מגיע למדרגת האבד השם

‫לכן גדולי ישראל, גדולי האומה

‫נקראו בשם האבד השם

‫אין מעלי אשורות בכלל

‫לכן האמירה שגדולים נקראו האבד

‫זה לא נכון, נקראו אבד השם

‫אבל הרם, להאמין במה?

‫יש בסידורים, בסוף התפילה

‫יש 13 עיקרים

‫חפש שמה

‫וגם בספר הכוזרים, מאמר ראשון

‫אנו מאמינים

‫אבל צריך להבין מה זה להאמין

‫איך מגיעים לאימונה

‫כמקרה הזה

‫של אהבת

‫רעים, איש ואשתו

‫בן ואביו

‫כמקרה הזה יקרה למי שאוהב את בור

‫הוא גם כן אהבה נאמנת

‫כי גם הוא מסוג האוהבים

‫ותהנה לו המצוות

‫וזה בעצם מה שאמרנו

‫שהחסידות זה שייך לאהבה

‫אהבה, עיר המחשבה, פה זה אהבה

‫כי גם הוא מסוג האוהבים

‫ותהנה לו המצוות

‫אשר ציווים גלוי ומפורסם

‫לגילוי דעת לבד

‫כלומר המצוות זה איזו מינימום כזה

‫על פי זה אתה מבין את הכיוון

‫הזוהר מכנה את המצוות בשני ביטויים

‫תריאג פיקודין

‫וגם תריאג עיתין

‫מה זה פיקודין?

‫ציווים

‫מה זה עיתין?

‫עצות

‫תלוי במדרגה שלך

‫יש אדם שהמצוות אצלו הם פיקודין

‫והם ציווים, זה מה שצריך לחיים

‫זה מה שצריך לעשות

‫זה עתין, זה עצות

‫מתוך המצוות אתה מגלה את כוונת הבורא

‫ואז מלא אתה יודע גם

‫לאיזה כיוון להמשיך את זה

‫איפה אנחנו?

‫כי גם הוא מסוג האוהבים ותהנה לו המצוות

‫אשר ציווים גלוי ומפורסם לגילוי דעת לבד

‫לדעת שלעניין ההוא

‫נוטה רצונו

‫וחבצו את בר אח שמו

‫אז לא יאמר די לי במה שאמור בפירוש

‫או אפתור עצמי במה שמוטל עלי

‫על כל פנים

‫אלא עד לרבה

‫יאמר כיוון שכבר מצאתי

‫ראיתי שחבצו את בר אח שמו

‫נוטה לזה

‫יהיה לי לעיניים להרבות בזה העניין

‫ולהרחיב אותו

‫בכל הצדדים שאוכל לדון

‫שרצונו

‫את בר אח חפשו

‫זהו הניקה עושה

‫זהו נקחת רוח להיות סירו

‫נמצא כלל החסידות

‫הרחבת קיום כל המלצות בכל הצדדים והתנאים

‫שראוי

‫ושאפשר אחרי שהאדם מבין

‫את הכיוון

‫מה זו האמונה הזאת

‫יפה

‫אמונה

‫זה שייכות

‫כן, אדם שייך

‫זאת אומרת, יש אדם

‫שמקבל על עצמו

‫איזושהי אמת

‫או איזושהי התנהגות, אבל הוא לא מרגיש שייכות

‫כשיש אמונה

‫הכיוון שהוא גם מרגיש שייכות

‫זה נקרא להאמין

‫עכשיו, אולי כוונה אותך לשאול

‫איך מגיעים לאמונה הזאת

‫ומה הדרכים

‫להשגתה

‫כל זה הנושא

‫של השיעורים בספר הכוזרי

‫לרבי יהודה הלוי

‫מאמר ראשון בעיקר

‫מאמר שוני

‫של מסיעת ישרים

‫מסיעת ישרים זה ספר על תיקון המידות

‫ולכן אי אפשר לבקש

‫במסיעת ישרים מה שאין בו

‫זה כמו שאתה אומר

‫אני רציתי מלוח

‫ואני לא מוצא את זה

‫בסוכריות

‫נכון? כי סוכריות

‫זה מתוק

‫ומלוח זה, אתה תמצא במאכלים אחרים

‫בצ'יפס למשל

‫ולכן, כשאנחנו עסוקים

‫במסיעת ישרים, אנחנו עסוקים בתוך הנחת יסוד

‫שאמונת היהדות כבר

‫ידועה ומקובלת

‫המעוניין לברר את אמונת היהדות

‫יופנה אל השיעורים בספר הכוזרי

‫ואינך רואה

‫שהחסידות

‫ממין הפרישות

‫אלא שהפרישות בלאבין

‫והחסידות בעסינה

‫יש עשה ולא תעשה

‫אז לא לעשות

‫זה פרישות

‫ולא מונע את עצמו

‫מן המותר כי הוא יודע

‫שאף על פי שהדבר מותר

‫יש בו שייכות אל הרע

‫ואילו בחסידות

‫הוא עושה יותר מכדי חיובו

‫אף על פי שהוא לא חייב אבל הוא מרגיש

‫ששם הכיוון של הטוב

‫יוצא שעבודתו של החסיד איננה

‫זהה לשולחן ארוך

‫בשולחן ארוך יש מותר? אסור

‫ובחסידות

‫יש בעצם תשתוש מסוים של התחומים

‫ולכן גם זה מצריך

‫ידיעה ברורה קודם כל של מה

‫החיוב העיקרי ומה מידת חסידות

‫שולחן ארוך כמו מכונה עץ הדעת טוב או הרע?

‫נכון, בשולחן ארוך

‫בהלכות בכלל זה נקרא

‫בספר הזוהר עץ הדעת טוב או הרע

‫הגבול בין הטוב לבין הרע

‫פה בעצם האדם כבר הרבה אחרי זה

‫הוא כבר מרחיב את התחומים

‫וזהו גדר החסידות האמיתי

‫הגדרת, גדר הכוונה

‫הגדרת של החסידות האמיתית

‫למה הוא אומר אמיתי ולא אמיתית?

‫בעברית העברית זה זכר

‫יפה, בעברית הרבנית של

‫ימי הביניים המילים המסתיימות

‫בעוט הן זכר

‫ולא נקבה, לכן חסידות

‫אמיתית, כן מה אתה אומר?

‫אז יכול להיות שפה

‫הוא מראה את החסיד

‫כדור שאתה מחפש לרכיב את הדברים

‫נכון, וגם במצב שיש חסיד

‫שכל מה אתה רואה בסדרות

‫שאסור לעשות וישרון

‫זה מה שבחוק מוי מסתרר לדמות

‫אתה אומר למשל יש מה שנקרא אווירה לשמה

‫כן יש גם דבר כזה

‫אז איך כאילו

‫בן אדם יודע את המקום הזה?

‫אווירה לשמה זה דבר מאוד מסובך

‫זה אפשרי

‫למשל בהוראה עד שעה

‫או על פי נביא, ברוח הקודש

‫יש דברים כאלה

‫יש לפעמים שביטולה של תורה הוא קיומה

‫מה שנקרא לעשות להשם

‫אפרעו תורתיך, יש דברים כאלה

‫אבל זה

‫צריך בשביל זה להיות אנשים קדושים

‫אני לא חושב שזה מספיק להיות חסיד

‫אסתר עשתה את זה בצד של

‫אסתר הייתה בעלת רוח הקודש

‫מי שבעל רוח הקודש

‫ואם לא היא אז מורדי חי

‫אז

‫זה מדרגות

‫שרק יחילי סגולה מגיעים אליהם

‫כן

‫ואתה נבער

‫חלקיו הראשיים

‫של מידעת החסידות

‫פרק יוטט

‫פרק יוטט כמו שאתם רואים

‫הוא פרק ארוך ארוך

‫זה חלק רציני מאוד של הספר

‫כן פה

‫זה 12-13 עמודים

‫חבל לזמן

‫הרב שלום

‫סליחה, אם כבר הרב הזכיר זאת

‫מה זה האם כבר

‫טוב, אך מהו תחום ההוספה של החסיד

‫כאשר התורה מצווה

‫לא תוסף ולא תגרע

‫תודה רבה, יפה

‫זה בכלל שאלה

‫מה שאתה יכול להוסיף, התורה אמרה לא תוסף

‫מה התשובה?

‫אני יכול לומר שזה סוכר

‫אבל זה שניים

‫כן, אז זה נשאר הגדרה

‫למשל, לא תוסיף במצווה

‫אבל, למשל

‫התורה אמרה לשים 4 פרשיות

‫בתפילין

‫והוא אומר, וואלה, אם כבר 4 פרשיות

‫אני אוסיף חמישית

‫מה הוא יוסיף בבית החמישי? אני יודע

‫עוד איזה פרשה בתורה שנראית לא חשובה

‫למשל, ואבטן הרחק המוח

‫רבי עקיבא אמר שזה כלל גדול ‫בתורה, אז אולי נוסיף גם את זה

‫או עשרת הדיברות

‫כל מיני דברים שאפשר להוסיף בתפילין

‫אז על זה אמרה התורה, לא תוסף עליו

‫נכון? אבל אם

‫מתוך שאני מניח 4 פרשיות

‫בתפילין

‫מתוך כך אני

‫מעמיק במה שהפרשיות האלה אומרות

‫אז אני משתדל

‫כל הזמן לזכור

‫את מה שהפרשיות האלה אומרות

‫יוצא שאני נוהג חסידות

‫למשל, זה שאנחנו נוהגים

‫בהנחת תפילין

‫לומר גם פרשיות

‫קדש והיה, למרות שזה לא חיוב

‫אין חיוב להגיד פרשיות

‫קדש והיה

‫אבל מכיוון שאנחנו כבר אומרים שמה והיה

‫בקריאת שמה

‫אנחנו רוצים להוסיף עוד שתי פרשיות

‫שהן האלה בתפילין, זה מדיד חסיד

‫זה לא שייך לשון הוספה

‫כי התורה לא הגביל אותנו

‫איפה שהתורה לא הגביל אותנו

‫לא שייך לשון הוספה

‫זה לא הוספה בכלל

‫זה לא הוספה על שתי הפרשיות שאני קורא כן

‫הרי התורה... אתה מגדיל את זה

‫אבל אתה לא מוסיף

‫איפה שייך לשון הוספה, איפה שיש גבול

‫התורה הגבילה אותנו

‫לעשות ארבע פרשיות

‫אז מי אמר שמי שקורא ארבע פרשיות

‫הוא לא מוסיף, גם זה קושיה

‫אם התורה אמרה שצריך לקרוא כל יום

‫שתי פרשיות של שמה והיה

‫מי יתיר לי להוסיף קדש והיה?

‫אולי זה לא בסדר

‫זה נכון שההגדרות

‫הן לא לגמרי ברורות

‫הרבה פעמים בפוסקים יש התלבטויות בזה

‫אם זה מותר או אסור, למשל

‫בחוץ על הארץ שיש מה שנקרא

‫שני עמים טובים של גלויות

‫שבפני הספק עושים שני עמים טובים

‫עכשיו מה קורה ביום שמיני

‫של סוכות?

‫יושבים בסוכה או לא יושבים בסוכה?

‫הרי התורה אמרה

‫בסוכות ישבו שבעת ימים

‫האדם שיושב

‫עוד יום בסוכה עובר על איסור

‫ולתוסיף, נכון?

‫עכשיו בחוץ לארץ, כיוון שבספק

‫האם היום השמיני

‫הוא בכלל סוכות או שלא

‫אז מה עושים אם ישיבה בסוכה?

‫מה?

‫עושים קידוש בסוכה ולא ישינים בה

‫עושים קידוש, אוכלים קצת

‫הולכים הביתה, נכון?

‫כדי לא להיכשל בבל תוסיף

‫כמו כן אדם, למשל, פה בארץ

‫אדם, אני יודע

‫עשה שבעת ימי סוכות

‫עכשיו נכנס שמחת תורה

‫יש לו הרבה עורכים

‫הוא לא יודע איפה לשים אותם, האם מותר

‫שהם ישנו בסוכה?

‫יש לי סוכה בנויה, יש שם עמיתות

‫אז אולי אני אשים את העורכים שלי בסוכה

‫אסור, נכון?

‫אם הוא פסל את הסוכה, זה בסדר

‫אבל אם הוא לא פסל את הסוכה

‫אבל נגיד

‫אז הוא לא ישן בסוכה

‫בלילה

‫עכשיו, שמחת תורה אחרי הצהרה, ‫אם הוא רוצה לישון בסוכה, מותר?

‫מותר, כי הוא כבר עשה את ההפרש הזה

‫כיוון שהוא לא ישן שם בלילה

‫אז זה כבר ניצל מבל תוסיף

‫אז זה לא פשוט

‫ההגדרות לא פשוטות, אני יודע

‫יש מקום לדון, בהחלט מקום לשאלה

‫ובכלל, לשאלה, למשל

‫דת הרמבן היא

‫שיש איסור בל תוסיף ביצירת מצווה חדשה

‫למשל

‫בתורה יש תריאג מצוות, ‫תוסיף עוד מצווה זה בל תוסיף

‫מחלוק את הפוסקים בזה

‫אבל כך דת הרמבן

‫ולכן, לגבי

‫המגילה, מגילה תסתר

‫שזאת תוספת, היה צריך למצוא רמז בתורה

‫לזה שזה מותר, לא סיף

‫שנאמר כתוב זאת זיכרון בספר

‫ולשים באוזני ירושע וכו'

‫בסדר?

‫עוד שאלה?

‫אין פה עוד שאלה

‫טוב, אז בביאור חלקי החסידות

‫את זה נראה, בעזרת השם

‫ובשלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230717981″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 41
בביאור מידת הטהרה ודרכי קנייתה
לעשות יותר למען הקב"ה - כיצד לעשות זאת נכון
פרק יח’
אורך השיעור: 50 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230717981″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

באור מידת החסידות

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן