פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

לעשות יותר למען הקב”ה – כיצד לעשות זאת נכון

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫ואנחנו ממשיכים בספר הקדוש מסילת ישרים
‫ואנחנו בפרק י' בביאור חלקי החסידות

‫בפרק י' אני אמרתי שאנחנו בפרק י' אבל בפרק ‫י' עסקנו בביאור מידת החסידות באופן כללי

‫מה זה מידת החסידות? שאדם רוצה לעשות יותר

‫למשל מישהו שאני אוהב מבקש מני איזושהי ‫טובה והוא דורא, הוא מבקש משהו מינימלי

‫ואני מבין מה הוא באמת צריך, מה הוא ‫באמת רוצה, אני עושה יותר ממה שהוא מיקש

‫כמובן בתנאי שאני לא טועה בתוספת הכוונה, ‫זאת אומרת שאני לא אעשה בכיוון שדווקא יהרוס

‫זה עניין של מידת החסידות, ‫שאדם אוהב את השם

‫באופן כזה שהוא רוצה ‫לעשות יותר ממה שהוא נדרש

‫השאלה היא איך עושים את היותר ‫הזה, אפשר בהחלט לטעות בזה

‫אז בשביל זה אנחנו לומדים ‫את ביאור חלקי החסידות

‫זה פרק ב' ארוך, אחד הפרקים הארוכים ‫בספר, כנראה שזה מאוד מרכזי בעולמו של רמחן

‫חלקי החסידות הראשיים, שלושה, האחד ‫במעשה, השני באופן העשייה, השלישי בכוונה

‫בואו נראה מה זה אומר, החלק הראשון ‫במעשה, אף הוא יתחלק לשני חלקים

‫האחד במשק בין אדם למקום ‫והשני במשק בין אדם לחברות

‫כלומר, הכי קל לבאר זה קודם כל החסידות ‫במעשה, כי במעשה אפשר להגדיר את זה

‫במקום לעשות כך, תעשה כך ועוד משהו

‫אז בואו נראה החלק הראשון שבראשון

‫יש שאלות עד עכשיו? ‫אין שאלות, אז אם אין שאלות, נמשיך

‫החלק הראשון שבראשון ‫הוא במעשה שבין אדם למקום

‫מה החלק השני שבראשון? במעשה בין אדם לחברות

‫בסדר? טוב. אז החלק הראשון ‫שבראשון הוא במעשה שבין אדם למקום

‫והעניינו, קיום כל המצוות בכל הדקדוקים שבהם

‫עד מקום שיד האדם מגעת

‫ואליהם שקראו מחכמנו זכרונם נברכה שיערי ‫מצווה ואמרו שיערי מצווה מעקבים את הפורנות

‫כלומר, זה להבדיל מן הנקיות

‫בנקיות זה שהאדם צריך לדקדק ‫בפרטים, אבל בפרטים שהם חובה

‫ויש הרבה פרטים שהאדם איננו מודע שהם חובה

‫ולכן צריך במדיית הנקיות ‫להקפיד על אותם פרטים

‫מה שאין כן, במדיית החסידות ‫מדובר בהקפדה על דברים שאינם חובה

‫זה נקרא שיערי מצווה

‫כי אף על פי שגוף המצווה נשלם זולתם

‫כלומר, בלי השיערים האלה

‫הוא כבר יצא בזה ידי חובתו

‫הנה זה לכל המון ישראל

‫אך החסידים אין להם אלא ‫להרבות בשלמתם ולא למהט בהם כלל

‫כן, למשל, אדם יכול לצאת ידי חובת תפילה

‫בשלוש תפילות ביום

‫אבל יש מה שנקרא תפילת נדבה

‫שהאדם מתנדב להתפלל עוד תפילה אחת

‫לא רק שזה מותר, זה אפילו רצוי

‫רק שאפשר לחייב את זה לכל ישראל

‫אבל יש אדם שאצלו ראוי להוסיף ‫גם תפילת נדבה מלבד החיוב

‫זה דוגמה, זה במעשה בן אדם למקום

‫החלק השני שבראשון

‫הוא במה שבן אדם לחברו ועניינו

‫גודל ההטבה שיהיה האדם ‫לעולם מטיב לבריאות ולא מירה להן

‫כלומר אתה מחויב כלפי הבריאות בכך וכך

‫אבל אם יש מידות חסידות אתה מוסיף

‫וזה בגוף, בממון ובנפש

‫כלומר החלק השני שבראשון ‫יש לו בעצמו שלושה חלקים

‫אנחנו עדיין בראשון

‫זה במעשה

‫איך עושים הטבה היצירה בגוף, בממון ובנפש?

‫בגוף, שהיא משתדל לעזור כל אדם במה שיוכל

‫ויקל מסעם מעליהם

‫והוא מה ששנינו ונושא בעול עם חברו

‫ואם מגיע לחברו איזה נזק בגופו

‫והוא יכול למנוע אותו או להסירו

‫יתרח כדי לעשות אותו, ‫למרות שמצד עדין אני לא חייב

‫מי ביקש ממני לתרוח עבור ‫אנשים שאין לי שום קשר איתם

‫שהם רחוקים ממני וכו'

‫אבל אם יש לך מיליון חסידות

‫אתה גם עוזר לגופם

‫אתה תדאג להקים בית חולים ‫מיוחד במקום שבו אין בית חולים וכו'

‫למה הוא חייב?

‫כי תראה, הם רחב בבית שחת מסעות

‫אה, זה כשהוא נפגש עם האדם

‫אז זה כי תראה, חמור, סונח הרוב ‫בצחת מסעות, אני יד צריך לעזור

‫אבל אני לא חייב לחפש אנשים שהמסע שלהם נפל

‫אני עכשיו עושה סקר, איפה ‫יש אנשים שנפל להם החמור

‫זה אני לא חייב לעשות

‫אך על פי כן, מידת חסידות כן לעשות את זה

‫לחפש הזדמנויות של הטבע וכו'

‫זה כמו שאנשים לפעמים מקימים גמחים

‫אני לא חייב להקים גמח

‫אבל אם כבר אני רוצה להטיב להרבה אנשים

‫אז עושים את זה, זה נקרא מידת חסידות

‫בממון לסייעו באשר תשיג ‫ידו ולמנוע ממנו הנזקים

‫בכל מה שיוכל, כל שכן שירחיקו כל מיני נזקים

‫שיכולים לבוא מחמדו בין לא יחיד בין הציבור

‫ואפילו שאתה מיד, אין איזה כאן מצוי

‫זה מה שאתה הערת, שזה לא מיופן מידי

‫כיוון שיכול לבוא לידי כך, יסירם ויעבירם

‫ואמרו זכרונם נברכה, יהי ‫ממון חברך חביב עליך כשלך

‫ולכן אתה מתחיל לחשוב מחשבות

‫איך אפשר לתקן את הכלכלה העולמית

‫איך אפשר לגרום לאנשים ‫לא להזדקק להלוואות וכדומה

‫כי לא תמיד החסד בממון זה לתת

‫רבא, לפעמים החסד בממון זה לא לתת

‫או להלוות וכדומה, או לייצר מקומות עבודה

‫אדם שדואג לייצר מקומות ‫עבודה הוא עושה במידת חסידות

‫בנפש שישתדל לעשות ‫לחברו כל קורת רוח שיש בידו

‫בין בענייני הכבוד בין בכל שאר העניינים

‫כל מה שהוא יודע שאם יעשו לחברו

‫הוא מקבל לחטת רוח ממנו

‫מצוות חסידות הוא לעשותו

‫כל שכן שלא יצערנו בשום מיני צער כלל

‫יהיה באיזה אופן שיהיה

‫וכלל כל זה, למשל רבבו משפירה היה רגיל לומר

‫שמידת חסידות בנפש זה לחייך לאנשים

‫זה לא לכסף, אבל זה עושה להם הרגשה טובה

‫תן חיוך הכל לטובה

‫וכלל כל זה הוא גמילות חסדים

‫אשר יפליגו חכמינו זכרון ‫הברכה בשבחה ובכבודתנו

‫כי הרי גמילות חסדים זה לעומת צדקה

‫צדקה אני חייב, גמילות חסדים לא חייב

‫גם אין שיעור לגמילות חסדים

‫אני יכול לעשות כל היום כולו בגמילות חסדים

‫יכול לעשות רק דקה אחת בשבוע בגמילות חסדים

‫אין שיעור, אבל בכן זה מידת חסידות

‫ובכלל זה, למשל היה הרב אריה לבין

‫שהייתה מתחכם גדול וצדיק

‫היה ידוע שגם בגמילות חסדים שלו

‫שאם מישהו היה שואל ‫אותו איך להגיע למקום פלוני

‫לא היה מסתפק, הוא לומר

‫קח ימינה ועוד שתי רחובות שמאלה

‫אלא היה הולך עם האדם עד המקום שהוא צריך

‫ובכלל זה, רדיפת השלום

‫שהוא ההטבה הכללית בין כל אדם לחבר

‫אתה שומע שפלוני מסוכסך עם אלמוני

‫למה אתה מתערב? כי אתה רוצה להביא אותם

‫לידי השלמה

‫זה נקרא רדיפת השלום

‫זה בכלל מידת חסידות

‫כל זה בינתיים נאמר

‫אבל לא מצאנו הוכחות לזה

‫הרי רמחאל בכל דבר שהוא כותב

‫הוא לא כותב סתם ידיעות

‫הוא גם מביא הוכחות למה שהוא אומר

‫ופה הוא בינתיים לא הביא שום הוכחה

‫למה?

‫כי הוא עשה קודם כל רשימה

‫אחרי שהוא עושה את הרשימה

‫הוא הביא את ההוכחות

‫ואתה, מה?

‫אביא לך ראיות

‫על כל הדברים האלה

‫מן החכמים זכרונם לברכם

‫אף על פי שהדברים שותים

‫ואין צריכים לחיזוק ראיה

‫אז למה הוא עושה את זה?

‫קודם כל זה גם עוזר לנו לזכור

‫ו... לא, זה לא חסידות

‫למה זה חסידותו של רמחאל?

‫לא, אבל זה עיקרון כללי אצל רמחאל

‫שכל ענייני המוסר

‫הם דברים שצריך להביא להם ראיה

‫בניגוד למה שמקובל לפעמים

‫בחוגים מסוימים

‫לחשוב שתיקון המידות

‫זה התלהבות

‫אצל רמחאל אין התלהבות

‫אלא קודם כל יש שכל

‫אני אסביר לך בבפן שכלי

‫מדוע זה צריך להיות

‫שאלתי מישהו אמר לי

‫שהרב הנזיר פעם אמר

‫אנשים חושבים שצריך רק ללמוד בסדת אישרים

‫הוא אמר לא, צריך לסמוח

‫שלומדים בסדת אישרים

‫טוב

‫בפרק בני העיר

‫באיזה מסרט זה?

‫מסרט מגילה, איזה דף?

‫קו זין עמוד, נכון, איך אתה יודע?

‫זה כתוב, נכון, אמרו

‫שאלו את תלמידיו

‫את רבי זכאי

‫במה הערך את הימים?

‫אמר להם

‫מימיי

‫לא השתנתי בתוך 400 של תפילה

‫כלומר, כשהוא התפלל

‫אחרי שהוא גמר התפלל

‫הוא לא עשה את הפעולה הזאת

‫בתוך 400

‫ולא קיניתי שם לחברי

‫ולא ביטלתי

‫קידוש היום

‫הוא לא קרא לו צ'וקו

‫זה לא בסדר

‫קוראים לו יהושע, אז תקרא לו יהושע

‫מה אתה קרא לו צ'וקו?

‫זה כאילו קינוי שם, זה לא יפה

‫אם אסור לכנות שם לחברו

‫כלווה חומר

‫שאסור לכנות שם לקדוש ברוך הוא

‫נכון?

‫למשל לקרוא לו קל

‫הוא עשה לך, תקרא לו אל, זה השם שלו

‫כן, מה אתה אומר?

‫שנאמר, יבחר אלוהים חדשים

‫כן

‫לקרוא לאדם בשם משפחתו במקום שמו הפרטי

‫לקרוא לאדם בשם משפחתו במקום שמו הפרטי

‫יש כאלה שכתבו שצריך להיזהר שלא לעשות כן

‫אלא לקרוא לו בשמו ושם משפחתו

‫כן

‫אבל בכל קינוי, לא יכול ‫לקרוא עכשיו לדן, לקרוא לו דן?

‫לא, יש, זה כמין שם שני שלו

‫דן, דני, יוסף, יוסי וכדומה

‫זה בסדר

‫הכוונה שיש בזה קצת גנאי

‫כן

‫אני אוהב את זה עד לא

‫מה?

‫אני אוהב את זה עד לא

‫אם הוא אוהב את זה, לפעמים ‫הוא מראה פנים שהוא אוהב את זה

‫זה לא תמיד ברור

‫אתה קורא לו, אהה, בוזה כאן, בואנה

‫מי אמר לך שזה בסדר?

‫הוא, יש לו שם

‫כן

‫אם יש בזה שבע

‫ואתה אומר, כבודו, עוד מעלתו

‫כן, אז זה משהו אחר

‫יש, רואים במדרשים שלפעמים

‫ראו שקראו למושה רבנו בשם בן אמרם

‫תשימו לב שבכל המקומות שכתוב

‫בן אמרם במקום משה, זה לשון גנאי

‫כן

‫למשל, במרגלים

‫שיהושע וקלב רצו שעם יקשיב להם, אמר

‫וכי רק זה עשה לנו בן אמרם

‫ואז, אז כולם תקשיבו, מדבר בן אמרם

‫הוא הולך לגנות

‫הוא קרא לנו את הים, הוריד לנו את המן וכו'

‫הבן זומה, כן, בן זומה

‫זה בגלל שהוא לא זכה

‫לסמיכה, נכון?

‫לא קיבל סמיכה

‫כן, נכון, כשאומרים בן ישעי

‫זה גם כן נגנאי

‫מדוע לא בא בן ישעי גם היום, ‫גם צמול, גם היום אל אלכם

‫כן, ברור

‫מה לנו חלק בדוד, נחלה בבן ישעי

‫כן, בן ישעי, כאילו זה ביטוי של גנאי

‫ולא ביטלתי קידוש היום

‫אימא זקנה הייתה לי

‫פעם אחת, מכרה קיפה שבראשה

‫והביאה לי קידוש היום

‫היא ללא הייתה חייבת לעשות את זה

‫אבל כיוון שהיא ראה אתה

‫שהוא כל כך מקפיד על קידוש היום

‫אז מכרה קיפה שבראשה, כן

‫לא מוגן למה זה חסידות שלו

‫אם אימא מכרה ואימא עכשיו קידוש

‫זה בוודאי שזה חסידות שלו

‫כיוון שהוא כל כך הקרין

‫שזה חשוב לו קידוש היום

‫שזה יקרין גם מאלימו

‫זה הכוונה

‫הרי לך פה

‫נשאר בלי קיפה?

‫האם היא נשארה בלי קיפה?

‫בוודאי

‫היא נשארה בלי קיפה

‫העובדה שהיא מכרה

‫אז אם היא מכרה קיפה שבראשה

‫אז סימן שלא היה לה אחת ספר

‫היא מכרה קיפה שבראשה, היה לה רק אחת

‫כן

‫למה לא?

‫כיסוי ראש

‫כיסוי ראש מה? איפה? בבית?

‫אז היא לא יצאה החוצה

‫היא נשארה בלי

‫או שהתכסתה במשהו אחר

‫נכון?

‫זה אתה כבר צריך נגיד

‫להעלות על דעתך

‫כיד השם הטובה עליך

‫הרי לך פה מין החסידות

‫במה שנוגע

‫אל דקדוקי המצוות

‫כי כבר פתור היה

‫מין הדין מהוותיין לקידוש

‫כיוון שלא היה לו

‫היה שאתה צריכה אימו למכור קיפה שבראשה

‫אומנם

‫ממידת חסידות היה עושה חן

‫כלומר הוא לא חייב

‫אפשר להגיד טוב אין לנו יין לקידוש

‫אז אין, לא חייב למכור

‫ובמה שנוגע

‫אז זה לגבי ראייה

‫שיש מידת חסידות

‫בעניינים שבן אדם למקום

‫זה הראייה שהוא רצה להביא

‫עכשיו ראייה

‫לזה שיש מידת חסידות

‫במן אדם לחברו

‫ובמה שנוגע לכבוד חברו

‫שלא קינאו

‫אפילו קינוי שאינו של גנאי

‫ורדיקטור שולט עושה את זה

‫אם זה קינוי של גנאי

‫זה איסור

‫להכוונה שאפילו קינוי ‫של אינו של גנאי לא קיראו

‫ורב אונה גם כן קשר

‫גמי על לבושו

‫לפי שמחר הם ינו

‫לקנות יין לקידוש היום

‫אתה שואל האם הם ינו

‫זו חגורה

‫זאת השאלה שלך?

‫זה ביוונית

‫המיאנה זה בא מהיוונית

‫וזה חגורה

‫מה?

‫זה סוג של אבנט

‫כן, זה חגורה רחבה

‫כן

‫בסדר

‫עוד שם

‫שאלו תמידיו את רבי אלעזר

‫בן שמוע במה הערך

‫את הימים אמר להם ימיי לא עשיתי

‫כפנדריה לבית הכנסת

‫ולא פסעתי

‫על ראשי העם קודש

‫הנה זה המידות

‫בעניין כבוד בית הכנסת ובעניין כבוד הבריאות

‫שולקים לשני דברים

‫מה?

‫מה זה כפנדריה?

‫כפנדריה

‫זה לעשות

‫כפנדריה

‫זה לעשות קיצור דרך

‫מעבר

‫שאדם נכנס

‫למשל אומר אפשר לעבור יותר מהר

‫לצד השני, עובר דרך בית הכנסת

‫זה לעשות

‫זה לא לעשות קיצור דרך לבית הכנסת?

‫זה לא לעשות קיצור דרך לבית הכנסת?

‫זה לא

‫שלא לעשות קיצור דרך לבית הכנסת

‫נכון

‫כי הרי זה ההפך מה שאני אמרתי

‫הוא לא עושה מבית הכנסת

‫כפנדריה

‫עד ככה שמשל

‫אפלפי שאסור להיכנס נגיד לבית עבודה זרה

‫אבל מותר לעשות כפנדריה

‫מבית עבודה זרה

‫כי זה מבזה

‫אני רוצה להגיע לשוק

‫איך נעשה? נעבור דרך המקדש הזה

‫זה ביזיון

‫גם אצלם הם מקבילים על זה

‫שאדם לא ייכנס סתם כדי לעשות מעבר

‫זה מעבר, זה מותר

‫מה קורה עם מערכות כנסייה?

‫יש איזורי כוונים לבזות את מערכות כנסייה

‫זה גם עבודה זרה

‫זה משהו אחר, כי זה דרך עבודתו

‫אבל לעבור דרך כנסייה זה לא דרך עבודתה

‫איך להיכנס לכנסייה?

‫יש איסור להיכנס לכנסייה

‫אין איסור לבזות כנסייה

‫אבל אם אדם נכנס לכנסייה בתור

‫קיצור דרך, זה מותר

‫אז זה מבזה

‫הרב צריך להזיר אצלנו שבאים מהגשר

‫ורוצים לעבור את הספרייה

‫הרבה פעמים עברו דרך כנסייה

‫ועשים קיצור

‫נכון, צריך באמת להזיר

‫הרי בתוך הבניין של מכון מאיר

‫כשרוצים מהגשר להגיע לספרייה

‫עוברים דרך ואת המדרש

‫אז יש איסור לעשות כפנדריה

‫אז מה עושים?

‫מה עושים? יש כמה אפשרויות

‫להגיד מזמור, למשל

‫אתה נכנס לבית המדרש כדי להגיד מזמור

‫כי הרי יותר טוב להגיד אותו בתוך

‫בית המדרש מאשר בחוץ

‫איזה מזמור? מזמור קופיודזיין

‫נכון?

‫למה קופיודזיין?

‫הכי קצר שבכולם, יש לו רק שני פסוקים

‫אלילוי ת'ה' כל גועים שבי וחוקר לאומים

‫כבר אינו חזוב ומת'ה' לעולם עלוים

‫אתה אפילו גומר אותו

‫עוד לא יצאת מבית המדרש

‫או יש הרבה דברים לסבל, לשבת

‫קצת, ואז לעבור

‫לדבר בדברי תורה עם מישהו

‫ולהמשיך וכדומה

‫והערה היא בהחלט נכונה

‫כן, כן, כן, ודאי

‫לא סתם נכנסים דרך בית הכנסת

‫אז זה מה שגרשו, הוא הקפיד

‫לא לעשות כפנדריה

‫ולא פסעתי על רשם קודש

‫הנה זה עמידות

‫בעניין כבוד בית הכנסת

‫ובעניין כבוד הביריות, שלא לבשוא על גבי

‫מסיבתן, שלא להיראות

‫כי מבזה אותן

‫עוד שם

‫ראשי העם קודש

‫זה הראשים של היהודים

‫אז מה זה לא לבשוא

‫על ראשי העם קודש

‫זה שתי שאלות, לפני כאן ‫שאלת מה זה ראשי העם קודש

‫אתה עכשיו שואל שאלה חדשה

‫מה זה שלא לבשוא על ראשי העם קודש

‫למשל, אתה צריך לעבור

‫באיזשהו מקום

‫וזה עושה אותך

‫יותר גבוה מיהודים שנמצאים שם

‫פתאום רואים אותך

‫אם יצלמו את זה, יראו אותך שאתה דורך

‫כאילו מעליהם

‫אז זה נראה כזה שאתה מתגאה עליהם

‫אז זה, הוא לא עשה את זה

‫לא לבוא על המעקש

‫ולעזור את הקוטל שלו

‫לא יודע אם זה תמיד עובד

‫אבל יש באופן מסוים כזה

‫שלא ייראה שכאילו הוא מתגאה עליהם

‫עוד שם שאלו תלמידיו

‫את רבי פרידה

‫במה הערכת הימים

‫אמר להם, מימי לא כדמני

‫אדם לבית המדרש

‫הייתי תלמיד הראשון

‫ולא ברכתי לפני כהן

‫כי הכהן הוא אדם מכובד

‫אז הוא צריך להיות זה שמברך

‫ושיענו אמן, לא שאני אברך במקומו

‫ולא אכלתי מבהמה

‫שלא אורמו

‫מתנותיה

‫למרות שליך אורה

‫אפשר לתת את המתנות

‫גם אחרי שאני אוכל

‫אבל הוא היה מקפיד

‫קודם כל שייתנו את המתנות

‫רק אחרי זה לאכול

‫מתנות מה?

‫מתנות, צריך לצאת מהבהמה

‫מתנות כאונה

‫אלוהם זרוע לחיים וכבה

‫נכון?

‫שגם בזמן הזה עושים את זה

‫אורמו, שלהרים

‫שנטלו ממנה

‫וניתנו לכהן

‫הרי מה אנחנו עושים? שוחטים בהמה

‫ונותנים זרוע

‫לחיים וכבה לכהן

‫מה זה הזרוע?

‫רגל ימין, נכון?

‫מה זה הכבה?

‫זה הכישקה

‫נכון? ומה זה

‫הלחיים? זה הלסת

‫התחתונה עם הלשון

‫ופי זה נשאלת שאלה

‫איך יכול להיות בכלל שמוצאים בשוק

‫לשון לאכול

‫ואיך אפשר בכלל לעשות

‫נקניקיות מהכישקה

‫הרי כל זה מתנות כאונה

‫רק אצל הכוהנים היינו צריכים למצוא כזה דבר

‫מה התשובה?

‫הכוהנים מבטרים?

‫למה?

‫אלא נותנים לו פדיון

‫לוקחים איזה כהן בבית המטבחיים

‫ואומרים לו תיקח שני גרושים

‫זה במקום המתנות

‫הרב מרדכי אליהו

‫זכרונו לברכה מאוד

‫הקפיד על זה, הוא אמר זה לא בסדר

‫כי זה גזל כוהנים

‫צריך לתת לכוהנים באמת מה שזה שווה

‫או שתהיה להם את המתנות ממש

‫אבל היום מי שרוצה צריך להוכיח שהוא כהן

‫אה, אז אתה אומר צריך להוכיח שהוא כהן

‫כשזה ברכת כוהנים אתה רץ לקבל את הברכה שלו

‫וכשאתה עושה פדיון הבן

‫אתה כן נותן לו

‫זה נאמר, אתה יכול כהן וכל הסוגיות

‫לא כל אחד יכול לבוא

‫ולדבוש את ה... זה אני כהן

‫אבל יש לו חזקה, למה לא?

‫אני לא מבין

‫הוא לא יכול לטבוע שאתה תיתן דווקא לו

‫אבל אתה צריך לתת לאחד הכוהנים מה שלא יהיה

‫במקום זה מה אתה עושה?

‫אתה לוקח איזה כהן שאתה גם לא בדקת

‫אם הוא באמת כהן

‫ואתה נותן לו איזה שני ‫שקלים ואתה אומר לו יאללה

‫כן?

‫אה, אז אם הוא כהן בין כהן

‫אז תיתן לו באמת מה שזה שווה

‫כמה זה שווה לשון?

‫לשון של פרה?

‫הרבה כסף, נכון?

‫או תיתן לו את הלשון ממש

‫אז מה השאלה של אגב, איך הלשון?

‫מה?

‫אתה לא נותן לו, עליו שעה

‫איך מוצאים לשון?

‫זה טריק

‫שנותנים קצת פגיון לכהן

‫זה לא רציני

‫אם רוצים באמת לעשות זה כמו שצריך

‫מה עשה למוד אחרי אידאו?

‫הרב אידאו הייתה לו ביקורת על הדבר הזה

‫מה הוא עשה?

‫הוא היה נותן ממש מתנות

‫זה לא היה אוכל

‫מה זה לא אוכל? זה לא קשור

‫זה חולין, מותר

‫אבל הבעיה היא שזה באמת גזל

‫יש פה גזל של הכוהנים

‫או לתת להם ממש

‫אני ראיתי בה מישהו ששחט כבש

‫והביא זרוע לחיי וכבה

‫לרב צבי יהודה קוק

‫מתנה, יאו

‫בסקית נילון

‫אז אם כן, רבי פריידאו

‫הוא היה מקפיד שלא לאכול ‫מהבמה לפני שהריםו את המתנות

‫יש הבדל בין הרמה לבין התינה

‫כבר אפשר כבר להרים

‫למרות שהוא לא נתנו

‫ואמרו עוד

‫שאלו תלמידיו

‫אז כל זה מידות חסידות מה שכתוב כאן

‫שאלו תלמידיו את רבי ניחוניה בן הקנא

‫במה הערכתי ימין?

‫אמר להם

‫מימיי לא נתקבדתי

‫בכלון החברי

‫ולא עלתה על מתתי

‫כללת חברי

‫ומפרשתם

‫כיהד רב הונה דרי מרה הקטפה

‫אתה רב חנה בר חנילאי

‫וכדרי מינה

‫אמר לה היא רגילה דידרית במתח דרי

‫ואילא היא תיקורה ענה בזילות הדידך

‫להניחה לי

‫הרי לנו שאף על פי שמשמעות

‫בכלון חברו הוא המשתדל לבזות חברו

‫כדי שעל ידי זה ירבה כבודו

‫שזה הפירוש הרגיל

‫הנה לחסידים לא יעוט לקבל כבוד

‫אפילו אם חברו הוא הבא

‫הוא מתרצה בזה אם יהיה זה

‫בזיון לחברו

‫מבין?

‫מה הבעיה?

‫מה יש להסביר?

‫את הערמית?

‫מה יש להסביר ערמית?

‫אז כיוון להתארגן

‫הכוונה ככה

‫כיהד רב הונה

‫כמו המקרה של רב הונה

‫דרי מרה הקטפה

‫שהוא היה נושא את חפירה

‫על כתפו

‫כבד, את חפירה כבד

‫מה יש לרב הונה לעשות עם חפירת הגידול?

‫רב הונה הוא ראש ישיבה, לא?

‫אז למה יש לו את חפירה ביד?

‫צריך לעבוד

‫הרי ממה הוא חי?

‫רב הונה, הוא תמיד חכם גדול

‫אבל הוא צריך גם לחיות, צריך לאכול

‫צריך שיהיה לו מה לתת לילדים שלו, לאשתו

‫אז מאיפה יש לו?

‫רב הונה היה עובד

‫חקלאי, לפי זה כן

‫אם ראש ישיבה לא קבל כסף?

‫מה?

‫ראש ישיבה מקבל כסף על מה?

‫על זה שהוא ראש ישיבה

‫אז מה, מותר לו

‫לבזות את התורה?

‫כל הנהנה מדברי תורה

‫נוטל חייו

‫מן העולם

‫נכון?

‫אז זה ודאי שזה אסור

‫ולכן רב הונה, שהיה נאמן להלכה

‫נזהר שלא לקחת

‫כסף מהקופה הציבורית

‫צריך לעבוד, לא?

‫יש כאלה שזה נראה כמו היום?

‫ודאי ש... ההלכה לא משתנה

‫אנחנו לא רפורמים

‫ההלכה נשארת קבועה, אסור לקבל כסף על תורה

‫מה?

‫איך עושים את ראשי ישיבות?

‫אז מה, ראשי ישיבות, מי יעשה מהם עובדים, לא?

‫כתוב כאן, רב הונה

‫עבדה רמארה קיטפל

‫נכון?

‫זה ביזיון שאדם מתפרנס?

‫הוא מתפרנס אבל הוא רוצה ‫לעבודה פשוטה כמו חקלאות

‫עבודה פשוטה כמו חקלאות

‫זה יופי זה? עבודה כמו חקלאות?

‫מה?

‫רב הונה, כתוב בגמרא עליו

‫שכאשר היו באים לפניו בעלי דינים

‫אנחנו רוצים שכבוד הרב ידון אותנו

‫אז הוא היה אומר בסדר, בתנאי אחד

‫שאתם משלמים

‫למישהו שיעלה על הדקל במקומי

‫בזמן שאני דן אתכם

‫הוא היה עובד בדקלים

‫להוריד את התמרים משם

‫הוא אומר, אם מישהו מוכן, בינתיים

‫שאני אוכל לדון אתכם

‫שמישהו אחר יעבוד בדקל, בסדר

‫בסדר

‫מה לומדים מזה?

‫לא, כי מישהו שאל איך זה יכול להיות

‫שהוא היה

‫אני שאלתי בעצם, איך יכול להיות שיש לו

‫שיש לו את חפירה

‫כי הוא עובד

‫מה הבעיה?

‫אבל היום, מה קורה היום?

‫היום מצאו תירוצים

‫הכל תירוצים

‫לא אמרתי שהתירוצים הם לא טובים

‫אבל הם תירוצים

‫בסדר? ואני אגיד לך סוד

‫אני מקבל מזכורת

‫על זה שאני מלמד אותך תורה

‫אז זה לא בסדר, אבל מה אני אעשה?

‫יש כל התירוצים שבעולם

‫תירוצים חשובים

‫אז אנחנו משתמשים בתירוצים

‫טוב, הלאה

‫אבל רב אונה הוא לא חיפש תירוצים

‫אבל דרי, מה ראה הקדפי?

‫אתה רב חנה בר חנילאי

‫הגיע רב חנה בר חנילאי

‫וקדרי מנבל

‫נטל ממנו, רצה לעזור לרב אונה

‫הוא אמר, כבוד הרב, זה כבד, אני אעזור לך

‫אמר לו, אמר לו

‫רגילה, דרית במטר, אם אתה רגיל

‫במקום שבו אתה חי

‫אתה רגיל גם כן לסחוב

‫את חפירה, דרי, תיקח

‫ואילא, אבל אם לא

‫איתה קורא ענה בזילותייתך

‫לניחלי, אני לא רוצה להתכבד בקלונך

‫אז שימו לב פה

‫לפרשנות המפליגה של מה זה להתכבד

‫בקלון חברו

‫שחברו, בדרך כלל

‫אני משתדל לבזות את השני

‫כדי לקבל מזה כבוד

‫אבל הוא הסביר את זה יותר מזה

‫עצם זה שאתה עושה עבודה שהיא מבזה אותך

‫במידת מה, לפי הערכים

‫של המקום שמנו אתה בא

‫ואתה עושה את זה בשבילי, אני לא רוצה

‫כן?

‫זה יכול להיות ויזיון קלון?

‫כי זו עבודה קשה

‫לסחוב את המאדר

‫זה לא ויזיון שהוא

‫עושה את השירות

‫למה זה ויזיון? זה בשביל הפרנסה שלו

‫אלא מה כתוב

‫באמת בהגמרה במסרת קידושין

‫נדמנה אדם פרנס על הציבור

‫אסור לו לעשות מלאכה

‫בפרסיה

‫כן? למשל הוא רוצה

‫אני יודע עכשיו לצבוע

‫את הגדר של הגינה שלו

‫אסור לו

‫אסור לו לעשות מלאכה בפרסיה, למה?

‫הוא עכשיו, הציבור מזלזל

‫בזה ולכן אסור לו

‫אז הוא תגיד גם מלאכתו

‫זו הסברה של רבי יצחק אברהבנל

‫בפירושו למסרת אבות, זה נקרא ברכת אבות

‫הוא אומר שלפי

‫הערכים של ימינו

‫יש ביזיון לאדם שעוסק במלאכה

‫כבדה ופשוטה

‫ולכן זה הפתח

‫זה אחד הפתחים לזה

‫שמפרנסים את הרבנים

‫אבל זה צריך קצת למועבי

‫שזה עומד בסתירה כותבית לנאמר

‫בגמרה

‫שגדולה מלאכה שמכבדת את בעליה

‫הרי לנו שאף על פי

‫שמשמעות, נדמה לי

‫שמשמעות בכלון חברו

‫הוא המשתדל לבזות

‫חברו כדי שעל ידי זה ירבה כבודו

‫מנהל החסידים לא יעוט לקבל כבוד

‫אפילו אם חברו הוא הבא

‫הוא מתרצה בזה, אם יהיה זה

‫ביזיון החברו

‫מה?

‫זה נראה כמו דרך

‫פשוטה, זה לא כמו מילת חסידות

‫שעוברת אחרי כל המדרגות של החברות

‫זה כן מילת חסידות, אני אגיד לך למה

‫בגלל שמכיוון שרב אונה הוא רב גדול

‫ראוי לכבדו

‫ולכן זה שרוצים לעזור לו

‫זה עד רבה, זה כבוד לאלה שרוצים לעזור לו

‫לכן זה שהוא לא רצה

‫שיעשו את זה, זה כן מילת חסידות

‫בסדר?

‫אני שואל דבר פקרי על הדברים האלה

‫שבאדם לחברו הלכורה הם דברים

‫שהם לא קרובים אלינו

‫נראה לי, לעשות אותם

‫אבל הם לא חיוב

‫זה לא נראה מדרגה שצריך להגיע אליה

‫צריכה לבוא את כל הספר

‫כולם מתחברים

‫את אומר כולם מתחברים לדבר הזה, זה לא נכון

‫זה ב'

‫ודאי שלא ראוי לאדם לרכז את

‫המאמצים שלו במידות

‫חסידות כאלה כל זמן

‫שהוא לא יצא את חובת

‫התרחקות מן הרעגס

‫נכון?

‫עכשיו תראה לי, זה כתב נוטה

‫תראה לי את השאלה של כוונה

‫אם אדם עושה גומל חסידים מזולת

‫אבל זה לא בגלל שהוא ניתוח לצון השם

‫אבל זה לא מילת חסידות או שזה בכל מקווה

‫אם אדם גומל חסידים למשל

‫בשביל שיכבדו אותו, בגלל שהעיתונות הגיעה

‫אז זה לא מילת חסידות

‫הוא עושה את זה כי הוא בן אדם טוב

‫הוא בן אדם טוב

‫מה זה בן אדם טוב? בן אדם טוב

‫השאלה היא למה הוא רוצה להשיג עם זה

‫אם הוא רוצה להשיג עם זה כבוד

‫או יתרון כלשהו, אז עוד לא

‫מילת חסידות

‫אם הוא עושה את זה ממש באופן בלתי

‫ללא תועלת אישית

‫אז זה בסדר

‫זה לא מעורב פה

‫אתה לא יודע אם הקב' הוא לא מעורב בו

‫כי ברגע שאדם עושה משהו באופן אידאלי

‫הוא מוירב את הקב'

‫גם אם הוא לא תמיד שם לב

‫שלום כבוד הרב

‫האם יש איסור לקנות

‫את החלקים האלה?

‫זה רוע לחיים וכאבה?

‫לא, אין איסור לקנות

‫הבעיה היא מי שגזל אותם בשבילך

‫אבל אתה

‫אתה יכול לקנות אותם בעיתלי, זה אין שום בעיה

‫מן הסתם שהם סידרו את זה

‫שירימו איזה כהן מסכן ונתנו לו שני שקלים

‫אז מכאן ואילך מותר לאכול

‫האם ראוי להחמיר?

‫אני לא יודע

‫לא נראה לי

‫אולי ראוי שאם יש לך

‫אתה משחטה

‫שאתה כן תחמיר בזה

‫כלומר בעל המשחטה הוא זה שצריך להחמיר

‫כן

‫זה מה שאלה באופן

‫שמונע

‫תלמיד שלו לשמש אותו

‫כן, נכון

‫אז כתוב

‫זה גם ההלכה בגמרא

‫כל המונע תלמידו מלשמשו

‫וממנו ירד שמיים

‫אז התלמיד חכם צריך להסכים

‫שישמשו אותו

‫רק הוא צריך להסכים ‫שישמשו אותו בדברים שאין בהם

‫ביזיון לתלמידיו

‫זה מה שהוא אמר

‫לא מדובר שהוא הביא לו קוסם מים

‫מדובר שהוא לקח לו את המסע

‫שזה יותר כבד

‫זה לא נקרא במקרה כזה

‫שאתה נהנה מאיסור של יהודי עקב?

‫זה גם אסור, לא?

‫כמו למשל שאתה ביום ראשון

‫אסור לדבר עם יהודים בחול

‫לא, אבל זה כבר לא איסור

‫ברגע שהוא נתן את השני שקלים

‫אז זה כבר לא גזל

‫הוא נתן, מן הסתם שהוא נתן

‫מה אתה חושב שסתם

‫בתי בית בחיים מקמידים לתת את השני שקלים

‫לכל

‫זה חייב להיות בקשרות של המקום?

‫ודאי, ודאי, זה הלכה מפורשת

‫ודאי שבמשחטות מקמידים על ההלכה

‫ודברים האלה

‫וכעניין זה

‫אמר רבי זהרה

‫מי עמאי

‫לא הקפדתי

‫בתוך ביתי

‫מה זה להקפיד?

‫לכעוס, כן? בעברית של חזא

‫להקפיד זה לכעוס

‫לא הקפדתי בתוך ביתי

‫ולא צעדתי

‫בפני מי שגדול

‫יש איזה סיפור מעניין

‫על הרב חרלאפ

‫הרב יעקב משה חרלאפ

‫היה יהודי עם רוח הקודש

‫והוא כותב בעצמו

‫על כל מיני חזיונות שיש לו

‫התגלויות שיש לו

‫דברים ככה די

‫מרוממים כאלה

‫והוא מספר שאמרו לו

‫בקוטל

‫שאם תעשה ככה וככה 40 יום

‫אז בסוף תתקשר

‫עם נשמת הרב שלך

‫מדובר על הרב קוק שהיה ‫אז בלונדון באותם הימים

‫במלחמת העולם הראשונה

‫והוא אומר ועשיתי ככה וככה אבל

‫ביום ה40

‫הייתה לי כפידה בתוך ביתי

‫ואז הכל הלך

‫מה זה כפידה בתוך ביתי?

‫מנסת מועמע

‫אפשר לקבל את המלח

‫ואז זו הכל הלך

‫זה מדרגות

‫של אנשים בעלי רוח הקודש

‫טוב, כבוד הרב שלום

‫האם אפשר לשייך כל אדם הלובש ציצית

‫גם שאינו לובש בגל של ארבע כנפות

‫לנוהג

‫בחסידות

‫אדם שלובש ציצית

‫אם זה לא בגל של ארבע כנפות

‫אז זה טיפשות

‫מה הוא שם ציצית

‫על בגל שהוא לא של ארבע כנפות?

‫זה טיפשות

‫אין עניין

‫מה שאומר, זה בגל עם שלוש כנפות

‫או שאינו כנפות בכלל

‫אז אין עניין בכלל לציצית

‫מה זה הסיפור הזה

‫טוב

‫מה?

‫מה ציצית בכלל?

‫אתה שם את הציצית

‫אה

‫אתה נותן פרשנות לדבריו

‫אבל זה לא מה שכתוב

‫אתה מפרש

‫שהשואל התכוון

‫זה שאדם לובש ציצית

‫למרות שהוא לא רגיל

‫כלומר, שמצד עצמו הוא לא ‫היה לובש בגל של ארבע כנפות

‫אבל הוא לובש בגל של ארבע כנפות

‫כדי להתחייב בציצית

‫שזו מידת חסידות

‫זו הכוונה

‫כן, ודאי, אם לזה התכוון השואל

‫אז אני מקבל

‫חסידות ללבוש ציצית

‫ולכן נשאלה

‫השאלה בפוסקים, האם מותר

‫להוציא ציציות החוצה

‫כן, בשאלות ותשובות מהרים מברונה

‫מגדולי חכמי אשכנז

‫במאה ה-15 בגרמניה

‫שאלו אותו, האם זה מותר להוציא ציציות

‫למה? מה הבעיה?

‫משום יוהרה

‫הרי אתה לא חיה ואתה שם

‫אז מי אמר שזה בסדר? ‫כלומר, אתה מפגין לפני כולם

‫אני שם ציצית

‫ודברים שיש בהם משום יוהרה

‫אם כידוע, אסורים, זה דבר שקצת שכחו בימינו

‫שאנשים שכחו

‫שמידות חסידות אסור להפגין אותם

‫כן

‫אז מה התשובה של מהרים מברונה?

‫הוא אומר, תלוי לפי

‫הזמן והמקום, יש מקומות שזה

‫אסור, מקומות שזה מותר

‫מקומות שזה אסור, שכולם רואים

‫שאתה, אה, פס, וואו

‫שם ציצית, וואו, מה משהו

‫כן, מעריכים אותו, זה אסור

‫אבל אם זה מקום שכולם נוהגים לשים ציציות

‫אדם מוציא ציציות, אין בזה

‫אסור, כך בשאלות ותשובות

‫מהרים מברונה, כן

‫אה, כן

‫אז מי שעולה נגד אלך בלי ציצית בכלל?

‫אדם שעולה בלי ציצית בכלל, מה אתה רוצה?

‫הוא עובר על איסור ועל שום ציצית?

‫הוא לא עובר על שום איסור ושום כלום

‫אלא מה? רק שהגמרא אומרת שכשיש עידנה

‫דעריתך, כלומר כשמידת הדין

‫מתוחה בעולם

‫אז מי שאין לו ציצית, הוא נפגע

‫כן

‫כי בזמן שיש מידת הדין

‫מתוחה, אז מידת חסידות מצילה

‫אבל לא שהאדם נענש

‫זה בסדר, כלומר, לא חייבים

‫לשים ציצית

‫ובאמת הרבה קהילות לא נהגו

‫לשים ציצית

‫אבל יש היום התעלילות

‫של ערמים בישיבות התיכוניות

‫שאומרים לבחור

‫אה, למה שלום חסר מלא צ'אפך

‫על הגב כדי לבדוק אם יש לו ציצית

‫נו באמת

‫זה מין דבר זה

‫תבדוק האם הוא מדבר לשונה רע

‫האם הוא

‫מכבד את ההורים שלו וכדומה

‫זה הרבה יותר רציני, איסור עם דהורה איתה

‫כן, אבל אם יש לו ציצית

‫או אין לו ציצית, באמת, מי ביקש את זה

‫טוב

‫למרות שזה טוב

‫לשים ציצית

‫איפה אנחנו

‫כן, וכדי על זה אמר אביזרה

‫מי אמר, לא הקפלתי בדור ביתי

‫ולא צעדתי בפני מי שגדול ממני

‫ולא הרהרתי

‫במבואות

‫המתונפות

‫ולא הלכתי

‫ארבע עמות בלא תורה

‫ובלא תפילין

‫ולא ישנתי בבית המדרש

‫לא שנת קבע

‫ולא שנת ערי

‫ולא ססתי בתקלת חברי

‫ולא קראתי לחברי

‫בחניכתו

‫הרי לך

‫מעשה חסידות בכל הדרכים שזכרנו למעלה

‫מה זה בחניכתו?

‫חניכתו? זה כאילו

‫שם משפחה שלו, ככה מסבירים התוספות

‫אז הוא נקרא שם משפחה?

‫כן, ודאי

‫אני אומר למישהו

‫גולדנברג, בוא הנה, זה לא יפה

‫תקרא לו, יש לו שם

‫נכון?

‫זה נקרא, לקרוא לו בחניכתו

‫יש לו שם, קוראים לו יהוד צדק

‫אז תקרא לו, יהוד צדק, בוא

‫זה לא אגן ככה

‫ככה הוא יוצא את עצמנו

‫אם הוא ככה מציג את עצמו

‫והוא לא אף פעם לא יודע את השם שלו

‫זה משהו אחר

‫כן

‫שנת קבע

‫שנת קבע הוא מתנסת

‫שנת קבע

‫בבית המדרש

‫תלוי, יש כאלה שזה מותר להם

‫תלמידי חכמים שהם קבועים בבית המדרש

‫מותר להם לישון בבית המדרש

‫כי זה ביתם, גם מותר להם לאכול בבית המדרש

‫כי זה ביתם

‫סתם אדם אסור לו

‫אנחנו שמציינים כל היום בבית המדרש?

‫אנחנו שמציינים כל היום בבית המדרש

‫מה לגבינו?

‫כל היום בבית המדרש

‫אז זה מותר

‫כן, תור לישון

‫רק מה, אתם מוצאים את החסידות

‫לא להאריך ימים

‫כן, יש בחוץ לזה שיש פה

‫אני גיליתי שבמכון מיר

‫יש מיטות

‫אומנם הן ריקות כל היום

‫כי כולם משתדלים מאוד

‫למלא את בית המדרש

‫ללימוד תורה יום ולילה

‫אבל אם באמת אדם מאוד מאוד עייף

‫וצריך ארבע דקות לנוח על מיטתו

‫זה בסדר שהוא יוצא מבית המדרש

‫לנוח ארבע דקות על מיטתו

‫כן, בבקשה

‫מה זה אומר ארבע מאות ולא תורה?

‫ארבע מאות הכוונה

‫הזמן של הליכה ארבע מאות

‫כל הזמן היה... כל ‫הזמן עם תורה ותפילין

‫כל הזמן

‫יש פה שאלות

‫כן, אה יש פה שאלות

‫כתוב בספר הוד יוסף חי

‫שלא ברור שכל אדם רשא

‫להלכת עם ציצית כשלא יתחייב

‫כי זו מידת חסידות, מה הרב חושב?

‫טוב, זה הדגשה של הדבר הזה

‫מה זה לא ברור? זה נכון ש

‫אם האדם מפגין את זה

‫שיש לו ציצית זה לא כל כך פשוט

‫אבל בימינו זה הפך להיות דבר

‫מקובל ולכן

‫גם בעל הוד יוסף חי

‫יודע בזה שזה מותר

‫האם מידת הדין

‫מתוחקה היום?

‫אני מקווה שלא, אולי בגלל יום הנקסה?

‫אבל זה טוב

‫זה טוב שיש יום הנקסה

‫שירבו ימי נקסה

‫כן

‫מה זה לא טוב?

‫מה זה יום הנקסה?

‫אתה יודע מה זה?

‫הפירושמיה הנקסה

‫תבוסה, הם מציינים את התבוסה

‫שלהם, שימשיכו לציין

‫עוד הרבה תבוסות

‫טוב, שלום

‫האם לא לדבוש ציצית לא נחשב לביטול

‫מצוות עשה?

‫כמו כהן שלא עולה לדוכן ‫ומבטל שלוש מצוות עשה?

‫תודה. לא, מה פתאום

‫אדם ששם, שלובש בגל

‫של ארבע כנפות

‫ולא מטיל בו ציצית

‫הוא מבטל מצוות עשה

‫שיש מצוות עשה שאם אדם ‫לובש בגל של ארבע כנפות

‫שישים ציצית

‫אבל אדם שלא לובש ציצית בכלל, ‫כמו שאין לו בגל של ארבע כנפות

‫לא עובר על שום דבר

‫ולפי דבריך יהיה אסור להיכנס ‫למקלחת או לדבול במקווה

‫כן

‫תודה למתקן הניסוח

‫אכן לזאת התכוונתי

‫שכח שזכית לך

‫כן, טוב

‫טוב, נמשיך

‫הרי לך מעשה חסידות מן ‫כל הדרכים שזכרנו למעלה

‫ואמרו עוד זכרונה נברכה

‫אמר רב יהודה

‫לקיים מילד יברכות

‫וזה למה שבינו לבין קונו

‫ואמר אללה לקיים מילדים זיקין

‫וזה למה שבינו לבין חברו

‫ואמר אללה לקיים מילדי אבות ‫ששם נכללים עניינים מכל החלקים

‫זה הגמרה במסכת בבקמה, היא ‫מעוררת הרבה שאלות על הגמרה הזאת

‫זה מגרם בסיסית

‫כן, הרי בפשטות

‫הרי

‫האמן דיביילים מביא חסידה

‫מי שרוצה להיות חסיד

‫אמר, אומרת שיקיים מילדי ברכות

‫שייקיים, יש כתוב במסכת ברכות

‫מה יש במסכת ברכות?

‫הלכות הנוגעות לקריאת שמה

‫תפילה וברכות

‫זה הנושא של כל הדברים האלה ‫הם שייכים לחיים הפולחניים

‫בן אדם למקום

‫עכשיו מי שאומר שצריך לקיים מילדי ברכות

‫האם הוא חושב שאין חשיבות ‫מילדים זיקין לבן אדם לחברו?

‫אה?

‫כן, אבל למה החסידות אצלו מתמקדת ‫בבן אדם למקום ולא בבן אדם לחברו?

‫פשוט, מי שסובר שהחסידות היא בבן אדם למקום

‫זה בגלל שאצלו החסידות בן ‫אדם לחברו היא מובלת מאליה

‫כלומר בכלל, זו שאלה

‫מהו הדבר הקשה ביותר בעבודתו של האדם?

‫יש אפשרות לומר שמה שקשה זה בן אדם למקום

‫למה?

‫כי בן אדם לחברו, אני מסתדר עם החבר שלי

‫אני והוא, אנחנו שנינו בני אדם

‫אז אני יודע מה זה להיות בן אדם

‫אני מסתדר איתו

‫אבל קדוש ברוך הוא זה הרבה יותר קשה

‫יש מישהו שאומר לה, מה פתאום?

‫עם הקדוש ברוך הוא אתה תמיד תסתדר

‫למה? אל רחום וחנון

‫אתה פישלת, אבל אתה חוזר בתשובה

‫מתוודא, מקבל לעתיד, הקדוש ברוך הוא סולח

‫אבל החבר שלך זה הרבה יותר קשה

‫כי אתה צריך לרצות אותו

‫אז לכן עיקר האתגר יהיה בן אדם לחברו

‫יותר מאשר בן אדם למקום

‫יש מישהו שאומר, בן אדם ‫למקום, בן אדם לחברו, זה שום דבר

‫למה? כי המקום וחברים

‫שני אלה, שני אלה הם מחוץ לי

‫קל לי להתמודד עם מה שמחוץ לי

‫אבל בן אדם לעצמו

‫שאני צריך לתקן את המידות שלי

‫זה הרבה יותר קשה

‫כי אני האויב של עצמי

‫כן? אויבי איש, אנשי ביתו הפנימי

‫אז איך האדם יכול להילחם נגד עצמו?

‫זה הרבה יותר קשה

‫ואחרים לא, בן אדם לעצמו זה מאוד קל

‫כי הרי בן חלי ובן עצמך אתה יודע מי אתה

‫אבל מקום, חברו זה הקשה

‫יוצא לפי זה שכולם מסכימים

‫שהעבודה המוסרית בנויה משלושה מרכיבים

‫שהם השלימות של יחסי

‫בן אדם למקום לחברו ולעצמו

‫אלא כל השאלה היא איפה האתגר העיקרי

‫אנחנו רואים במהלך הדורות

‫שרוב חכמי ישראל

‫ראו את העבודה המוסרית ‫בעניינים של בן אדם לעצמו

‫ובניות תיקון עמידות

‫ייתכן כן לומר שזה בן אדם למקום זה ברכות

‫בן אדם לחברו נזיקין

‫ובן אדם לעצמו עבות

‫כך לפחות מפרש המהרל מפראג

‫בניגוד אגב למה שמפרש פה רמחל

‫שמסביר שעבות זה מה ‫שכולל בן אדם לחברו ולמקום

‫אבל אפשר לחלק גם בן אדם לעצמו

‫כדרכו של המהרל מפראג

‫עכשיו יש פה שאלה שעולה

‫למה בן אדם לחברו זה מילא דינזיקין?

‫אם היינו מחפשים את הדוגמה המובהקת

‫של יחס בן אדם לחברו

‫הדבר הראשון שעולה לראש זה

‫נשים

‫מה? לא שומע

‫נשים

‫נשים? מה הפירוש?

‫בן אדם לחברו אחר

‫בן אדם לחברו אחר

‫זאת אומרת שאדם, למשל ביחס לאשתו

‫באמת הגמרא אומרת

‫שואבת לריחה כמוך

‫אבל בעיקר בנשלי אשתו

‫זה עיקר באבת לריחה

‫אבל זה מצד האהבה

‫הרגש

‫אני מדבר מצד המעשים

‫איזה מעשה הוא באופן מובהק

‫מבטא יחס נכון בן אדם לחברו?

‫איך?

‫איזה מעשה? מחפש מעשה

‫חסד, נכון? לעשות לו

‫למשל לתת לו כסף

‫מה שצריך, נכון? תנתן לו מה שהוא צריך

‫אז אם ככה, הייתי צריך לכתוב

‫היימאנ דה ביילם

‫אהבה חסידה, מי שרוצה להיות חסיד

‫ליקא יהיה מילא די צדקה

‫נכון?

‫כלומר הייתי צריך להגיד

‫שההנהגה העיקרית זה לתת צדקה

‫אבל מילא דין זיקין

‫מה זה מילא דין זיקין? זה הכוונה

‫לא להזיק לו

‫תשתדל לא להיות גורם מזיק

‫למשל אל תפתח בור ברשות ערבים

‫אל תשרוף לו את הבית

‫כן? וכולי

‫כלומר זה סביב זה

‫אל תעשן לידו

‫זה נכון הדוגמה

‫פחות טובה, נכון?

‫אלא, מסביר המערל

‫לא להזיק

‫לחברו זה יותר

‫גדול לעין הרוך

‫מאשר לתת לו צדקה

‫מדוע? כי כאשר אני

‫עושה חסד עם מישהו

‫אני חודר, אני פולש

‫לעולמו הוא

‫באיזשהו מקום זה מעשה אלים

‫השתלטתי עליו

‫כשאני רואה בן אדם

‫שוכב על המדרכה

‫אין בעיה, קח מאה אלף דולר, דרך, מתנה

‫אני הרגתי את האיש

‫הפכתי אותו לסמרטוט

‫לכל החיים

‫לעומת זה

‫אם אני אומר, אה, אתה פה

‫בוא נתן לך הלוואה

‫אלף שקל

‫הלוואה הזאת, אתה צריך ‫להחזיר אותה עוד חודשיים

‫וזה גם

‫מותנה, ההלוואה מותנת בזה

‫שאתה תשקיע בזה

‫בפתיחת באסטה למכירת הגווניות

‫בשוק

‫מהרווחים תחזיר את ההלוואה

‫דווקא בזה

‫אני שיקמתי את האדם

‫דווקא בגלל שלא נתתי לו

‫יותר מזה, אם אני נותן לו את התנאים

‫המאפשרים לו

‫את ההתפתחות האישית שלו

‫זה הרבה יותר גדול

‫זה נתינת מקום הרבה יותר גדולה

‫לחדור אליו

‫וזה אפשר ללמוד מהקב' ברוך הוא

‫איך הקב' ברוך הוא ברא ‫את העולם לפי המקובלים?

‫איך הקב' ברוך הוא ברא את העולם

‫לפי המקובלים?

‫נתן מקום

‫הצמצום, שמעתם על סוד הצמצום של המקובלים?

‫שקב' ברוך הוא כאילו פינה

‫את אורו כדי לתת מקום למציאות

‫אז אם אתה רוצה להיות דומה לקב' ברוך הוא

‫אל תיתן צדקה

‫אין מקום לשני

‫זה לא אומר שלא צריך גם לתת

‫צדקה לפעמים, אבל זה אחר כך

‫לכן אמרו מילה דין זיקין

‫בתור הביטוי המובהק יותר

‫של בן אדם לחברו, כך מסביר

‫המערל בהקדמתו לספר

‫דרך חיים

‫אגב, להבדיל

‫גם הסטואיקנים בעת העתיקה

‫היו מסבירים שהעבודה המוסרית

‫היא בשלושת המידות האלה של בן אדם למקום

‫חברו ועצמו

‫טוב, אז

‫והנה

‫עכשיו אנחנו נכנסים כבר יותר לפרטים

‫גמילות

‫חסדים

‫היא, הוא עיקר גדול לחסיד

‫כי חסידות

‫עצמו נגזר מחסד, זה הפשט הפשוט

‫של המילה חסידות, משון חסד

‫ואמרו זכרונם נברכה על שלושה דברים

‫והעולם עומד, ואחד מהם גמילות חסדים

‫וכן מנעו זכרונם נברכה עם הדברים

‫שאוכל פירותיהם בעולם ‫הזה, וכן קיימת לעולם הבא

‫ואמרו עוד, דרש רבי סמלי

‫תורה תחילתה

‫סופה גמילות חסדים וסופה גמילות חסדים

‫אגב, זה אחת הסיבות

‫שקוראים את מגילתרות

‫בחג השבועות

‫כן, אחת הסיבות, יש כמה סיבות לזה

‫אבל אחת הסיבות, כתוב בחז'ל

‫שזו מגילה שהיא כולה חסד

‫והתורה כולה חסד

‫ולכן ביום מתן תורה קוראים את מגילתרות

‫מה זה בא לומר?

‫שהתורה, מתי היא יכולה

‫להינתן? רק אם היא תורה של חסד

‫אם היא לא תורה של חסד, זה לא תורה

‫או על כל פעם, אם תורה כזאת לא יכולה להינתן

‫אם המסקנה של התורה

‫זה מידת הדין, יש בעיה

‫בעצם התורה. יש אפילו מדרש

‫שאומר, שכאשר משה רבנו

‫עלה למרום, אז

‫המלאכים אמרו, מה צריך להיות פה?

‫מה אתה עושה פה?

‫רצו לסרוף אותו, באבל שבפיהם

‫מה עשה הקדוש ברוך הוא?

‫אמר למשה, תלבש את זה, מה זה היה מסכה

‫של אברהם אבינו

‫ואז הקדוש ברוך הוא אומר למלאכים, מה?

‫אכלתם אצלו ארוחת צורה, אם עכשיו אתם עושים

‫לו בעיות, לא מתביישים?

‫אמרו בסדר, נתנו לו את התורה

‫מה פירוש הדבר?

‫שהתורה

‫לא יכולה להינתן אם אין לה

‫פנים של אברהם אבינו

‫והפנים של אברהם אבינו

‫זה מידת החסד

‫זו המטרה של התורה

‫למרות שהיא עוברת דרך הרבה דינים

‫כן, כלומר

‫הנוצרים רצו לדלג על הצורך בדינים

‫ואז הגיעו לחורבן

‫העולם, דרך החסד

‫הבלעדי. מה שאין כאן

‫היא תורה משה שעוברת דרך מידת הדין

‫אבל המטרה היא החסד

‫ואמרו

‫דרש רבה

‫כל מי שיש בו שלוש מידות הללו

‫בידוע שהוא מזרוע של אברהם אבינו

‫רחמן וביישן וגומל חסדים

‫טוב, זה נצטרך

‫להעריך בזה קצת יותר בפעם הבאה

‫שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230717656″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 42
באור מידת החסידות
"גמילות חסדים הוא עניין גדול לחסיד"
פרק יט’ – בביאור חלקי החסידות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230717656″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעשות יותר למען הקב”ה – כיצד לעשות זאת נכון

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן