פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

כוונת החסידות לכבוד ה’ ולטובת הדור

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫אבל אנחנו כבר לקראת סופו
‫אנחנו בדברים השייכים ‫לכוונה, כוונה של החסידאות

‫אך הכוונה האמיתית המצויה בחסידים

‫מצטט במהדורה של אשכול, זו שאני מחזיק, ‫זה עמוד כוף, לא, זה לא המהדורה שאתה מחזיק

‫לא יודע, יש פה בעיה, כיוון שיש מהדורות ‫שונות ואז אי אפשר להפנות למספר עמוד

‫בגלל שזה משתנה ממהדורה למהדורה

‫אנחנו עסוקים כן ב... תודה רבה יערב דוכאמין

‫אנחנו עסוקים כן בכוונה ‫שמתלווה אל העשייה אצל החסיד

‫יש אדם שמתכוון לזכות לחיי העולם הבא, ‫שזה לא כוונה מעולה, למרות שזה לא כוונה רעה

‫ויש מי שכוונתו תיקון העולם, ‫תיקון השכינה, זאת הכוונה הראויה

‫אז אני קורא כאן לפנים, אך הכוונה האמיתית ‫המצויה בחסידים אשר תרחו וישתגלו להשיגה

‫הוא שיהיה האדם עובד רק למען אשר ‫כבודו של האדון ברוך הוא יגדל וירבה

‫וזה יהיה אחר שיתגבר באהבה אליו יתברח

‫כלומר יש אדם שעובד את השם כי הוא ‫חושש, הוא מרגיש שאם הוא לא יעבוד את השם

‫הוא רואה את התוצאות ‫ההרסניות שיש בעזיבת עבודת השם

‫זה דבר חיובי, יש הרבה אנשים שזאת צורת ‫העבודה שלהם, הם רואים כמה שעבודת השם זה טוב

‫וכמה עזיבת השם זה רע ולכן מכוח זה הם עובדים

‫אז זה עדיין סוג של ייראה, אתה יראה מן ההרס

‫אבל יש מי שזוכה שהוא עובל את ‫השם מצד האהבה, הוא אוהב את השם

‫ולכן מזה הוא נמשך אל האהבה, ‫זה מידת החסידות שבאופן הכוונה

‫וזה יהיה אחר שיתגבר באהבה אליו יתברח

‫עכשיו איך מתגברים באהבה? ‫איך אדם יכול להגביר אצלו את אהבת השם?

‫איך אדם אוהב את השם? מה אתה אומר?

‫לעבוד זה לא לאהוב

‫לעבוד זה לא לאהוב, לעבוד זה לעבוד

‫ככל שאתה נותן יותר ‫למישהו, אתה נותן יותר אוהב

‫ככל שאני יותר נותן, אתה אומר ‫אני יותר אוהב, יש בזה משהו

‫זה בפני התרגילנו בתורתך

‫אבל כתב הרמב״ם בלכות תשובה פרק 10

‫אהבת הבריאות זה אהבת ‫הבריאות, אבל מה עם אהבת השם?

‫כתב הרמב״ם בלכות תשובה פרק 10

‫אינו אוהב את השם אלא בדעת שידעאה הוא

‫ולפי הדעת תהיה אהבה אם ‫מעט, מעט ואם הרבה, הרבה

‫לפי כך צריך האדם לייחד את עצמו ‫לחוכמות ולידיעות המודיעות לו את קונו

‫כפי שבהרנו בלכות יסודי התורה

‫במילים אחרות, אם אדם לא עוסק בחוכמת האלוהות

‫הוא לא יכול לאהוב את השם באמת

‫אהבת השם היא חוכמה שכאשר היא ‫מתבררת לאדם היא יוצרת אצלו אהבה

‫לכן אי אפשר להגיע למידת החסידות של אהבת השם

‫של הכוונה של אהבת השם מי ‫שלא לומד את חוכמת האלוהות

‫בעיניית זה כולל לימודי אמונה, ‫מה שאנחנו עושים פה בתוכנית אמונה

‫זה בית מדרש כאן לחסידות

‫חסידות לא של הבעל שם טוב, אלא חסידות במידות

‫ויהיה חומד ומתאווה אל הגדלת כבודו

‫ומצטער על כל שימעט ממנו

‫כלומר למה אתה מבועס היום? ‫כי כבוד השם יתמעט בעולם

‫למה אתה שמח היום? כי כבוד השם נתעלה

‫זה השיקול של אותו אדם

‫כי אז יעבוד עבודתו לתכלית זה ‫שלפחות מצידו יהיה כבודו יתברך, מתגדל

‫ויתאווה שכל שאר בני האדם יהיו כמוכן

‫ויתצטער ויתאנח על מה שממעטים שאר בני האדם

‫יש לו צער שבעולם אין כבוד השם

‫וכל שכן על מה שממעט הוא עצמו

‫בשוגג או באונס או בחולשת הטבע

‫אשר קשה לו לשמר מין החטאים בכל העת

‫כי עניין הכתוב כי אדם אין צדיק ‫בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא

‫זאת אומרת שיש לו גם, ‫הוא מצטער על החטאים שלו

‫לא מצד שזה לא בסדר לעשות חטאים

‫שזה כל אחד צריך להבין ‫שזה לא בסדר לעשות חטאים

‫ולא מצד האונש שהוא עצוי לקבל מין החטאים

‫כי הרי זה כל אדם צריך ‫להתיירא מין האונש של החטאים

‫ולא מצד הנזק הנפשי שהחטא עושה וכדומה

‫או הנזק החברתי

‫אלא מצד שבגלל שהוא חטא ‫אז כבוד השם מתמעט בעולם

‫וזה מה שמוביל אותו אל הצער על החטאים

‫ודבר זה ביארו בתנא דביליהו זכור לטוב

‫אמרו, הנה, זו ציטוט מתנא דביליהו

‫כל חכם מישראל

‫פה אצלי לא כתוב במהדורה שלי

‫לא כתוב איפה זה בתנא דביליהו

‫אולי יש מהדורה שזה כן כתוב

‫רבא פי ד'

‫מה? ואתה אומר אליהו רבא פי ד'

‫פי ד' זה פרק ד' או?

‫פרק ד'

‫אליהו רבא, תנא דביליהו רבא פרק ד'

‫אמרו, כל חכם מישראל

‫שיש בו דבר תורה לעמיתו

‫הוא מתענח על כבודו של הקב' חוב

‫על כבודן של ישראל כל ימיו

‫למה צריך דבר תורה לעמיתו? מה זה קשור?

‫כי אם אין לו דבר תורה לעמיתו

‫אז אין לו אהבת השם כפי שאמרנו

‫אינו יודע את השם אלא בדעת שידעיהו

‫והוא מתענח על כבודו של הקב' חוב

‫על כבודן של ישראל כל ימיו

‫הוא מתאווה, הוא מצר

‫לכבוד ירושלים ולכבוד בית המקדש

‫ולישועה שתצמח בקרוב ולחינוס גלויות

‫שוחה לרוח הקודש בדבריו וכו'

‫אתם מבינים למה לרב קוק היה רוח הקודש עכשיו?

‫אז זה מה שכל ימיו הוא התאווה לו

‫נמצאת הלמד שזאת היא הכוונה המעולה

‫שהיא רחוקה לגמרי מכל הנאת עצמו

‫ואינה אלא לכבודו של מקום ולקידוש שמוית ברך

‫המתקדש בבריאותיו בשעה שעושים רצונו

‫ועל זה אמרו בזוהר איזה הוא חסיד

‫המתחסד עם קונו

‫זה הזוהר שואל, הרי הגמרא אומרת

‫כל מי שיש בו תורה ועירת ‫שמיים ומעשים טובים וכו'

‫ופוקד את בית הכנסת

‫זה מביא את הגאולה

‫שואל הזוהר אז למה?

‫הרי אנחנו ראינו רבים שעושים כך

‫ובכל זאת ישראל נשארו בגלות

‫אומר הזוהר כן, אבל מעטים הם ‫אלה שעושים את זה למען השם

‫אלא מחושבים קצת על טובת עצמם

‫טובת עצמם זה כבר ממעט מן הכוונה

‫הם עושים, מי שעושה את זה למען השם בלבד

‫זה מעטים

‫אבל הם הם אלה שבסופו של ‫דבר על ידם בא הגאולה לעולם

‫והנה חסיד כזה, מלבד העבודה שהוא עובד במעשה

‫אז יוצא לפי זה, מה זה מידת החסידות בפסגתה

‫עכשיו דיברנו הרי מידת החסידות במעשים

‫ואחר כך באופן העשייה, באהבה ובהירה

‫ועכשיו אנחנו מדברים על ‫הפסגה של החסידות שזה הכוונה

‫אז מה זה הפסגה של החסידות? הציונות

‫איך זה יוצא? נכון?

‫הוא מתהווה לזה שהתכבצו ‫הגלויות, שיבנה בית המקדש

‫שירושלים תיבנה

‫מה זה כל הדברים האלה?

‫קוראים לזה ציונות

‫ציונות מדינית, התיישבותית, פוליטית

‫זה מידת החסידות

‫לכן אפשר להבין שלא כל אחד זוכה

‫לא כל אחד זוכה לציונות

‫זה עניין של מדרגה כללית

‫כי הרי מי שלא זוכה למדרגה ‫הזאת, במה הוא עוסק?

‫לפי מה שהסביר רמחאל, הוא עוסק בפרטיות

‫אז אצלו הקדושה זה נמצא בפרט

‫עניין של פרט

‫אני רוצה שאני אהיה צדיק

‫שיהיו הרבה יהודים צדיקים כמוני

‫אבל העניין הכללי זה שיהיה צהל, שתהיה כנסת

‫שירושלים תיקבש, שיבנה את המקדש

‫שמע, זה גדול עליי, זו לא המדרגה שלי

‫כן, בבקשה

‫אנשים יכולים לצפות לזה כמו בדיוק כמו בריה

‫המקלובית היא שאנשים רוצים לעשות כיון

‫לא צריך לפעול מה עשית

‫אבל מתאבה שזה יהיה, זה יכול להיות

‫גם אצל מישהו שלא ציוני

‫כן, יכול להיות, גם אצל אדם לא ציוני

‫התאבות וההנחות על זה שזה יהיה

‫כן, כן, זה גם, זה גם יכול להיות

‫והשאלה היא ככה, מי שבאמת, זאת הכוונה שלו

‫יהיה קשה להבין מדוע הוא לא ציוני

‫אלא אם כן, הוא יסבור

‫כדעת הרבי מיסטטמר למשל, שאסור לעשות מעשה

‫אבל מי שאיננו סובר כדעת הרבי מיסטטמר

‫שאיננו חושב שאסור לעשות מעשה

‫ובכל זאת הוא מתאבה לקיבוץ הגליות

‫אז למה הוא לא פועל למען זה? זה כבר קושייה

‫מובן? ‫כלומר, יש בעמדה החרדית לפחות שתי עמדות

‫יש העמדה שרואה פסול עקרוני

‫בעשיית מעשה, לשם אחשת הגאולה

‫ויש מי שאומר, לא, זה בסדר

‫רק שזה לא העיקר, העיקר זה שיקיימו מצוות

‫אז העמדה השנייה הזאת שתיארתי

‫היא רחוקה מן החסידות

‫כי אם אתה באמת רוצה, אז תבנה עוד שכונות

‫ואני יודע, תגדיל את צה",ל תתרום לליבי

‫לא יודע מה, כל מיני דברים

‫כן

‫יכול להיות שיש חרדים אבל שהם מסוג שלישי

‫שהם פשוט לא מרישים שלהם ‫יכולים להיות איזה שבועי

‫כן, בדיוק על זה הוא מדבר, בהמשך המחל

‫שמישהו אומר, אני לא במדרגה

‫זה אנחנו נראה, עוד מעט הוא ידבר על זה

‫יש מישהו שלא מבין תורה, ואומרים שזה העשייה

‫שזה משפיע, שזה זכות הלימוד תורה שהוא מבן

‫אני לא מבין, איך אדם חושב ‫שעל ידי שהוא לומד תורה

‫פתאום יש יותר בתים בגילו

‫לא רואה את הקשר

‫במחילה

‫זה אולי שאלה שייכת לשיעור הקודם

‫מכבוד הרמבה, המזיעה וזה

‫מה? כי זה לכאורה

‫נראה

‫כן, זה הדברים שאמרתי

‫במחילה מכבוד הרמבה המזיעה

‫הרמבה מהרי אמר

‫שאוהב השם על ידי דעת שידעיהו

‫נכון?

‫כתוב בקהלת

‫מרבה דעת, מרבה מכאוב

‫איך אפשר לאהוב את השם יותר

‫כאשר יודעים אותו יותר

‫הרי שאנחנו מוסיפים על עצמנו ייסורים

‫אינטלקטואליים וקיומיים

‫זה סוג של מזוכיסיזם

‫לא?

‫אז קודם כל יש לתקן פה שתי טעויות

‫עלה בקהלת לא כתוב מרבה דעת, מרבה מכאוב

‫כתוב יוסיף דעת, יוסיף מכאוב

‫זה דבר אחד. דבר נוסף

‫לא אומרים מזוכיסיזם

‫אלא מזוכיזם

‫אם כבר

‫כן, אז אתה שואל

‫איך אפשר שאדם ייקח כמטרה

‫דעת אלוהים

‫הרי דעת אלוהים מוסיפה ייסורים

‫אבל זה ייסורים של אהבה

‫האמת היא שאלה זו נשאלה

‫הרב קוק בספר הקדוש

‫אורות

‫עמוד כוף יוד תת

‫אני חושב

‫כן, אני חושב שזה עמוד כוף יוד תת

‫והמאמר הנקרא צמעון לאל חי

‫שהבקשה של דעת אלוהים מתשכלת

‫אני רוצה לדעת את השם

‫אי אפשר לדעת את השם, אני חי בתסכום

‫אז הרב אומר שם

‫אתה צריך לגלות את האלוהות

‫המתגלה בעולם

‫זאת אומרת, אחרי שהאדם

‫ניסה דעת אלוהים סכלית

‫והגיעה אל אותו יאוש כביכול

‫דווקא אז מתחילה דעת אלוהים אמת

‫דרך האלוהות המופיעה בעולם

‫וככה מסביר הרב קוק

‫אבל האמת היא זה נושא באמת רחב מאוד

‫רבי חיים ויטל כותב

‫שכשאדם קם בתיקון חצות

‫אחד הדברים שצריך לבכות עליהם

‫צריך לבכות על מיעוט ההשגה

‫שאדם לא מהשיג את האלוהות

‫צריך לבכות על זה

‫ודרך הבכי משהו מתעכב

‫יש איזה עילוי

‫אבל מה לומר לך?

‫זה לא מזוכיזם

‫זה שרמו שהאדם מוכן לסבול

‫בשביל הנאהב

‫בשביל בנו, בשביל אשתו

‫בשביל חבריו

‫האדם מוכן לסבול בשביל זה

‫זה ייסורין שמתוקים לו מדבש

‫כי בשביל מה להתייסר?

‫בשביל לקבל עוד מאה דולר

‫זה לא שווה להתייסר

‫אבל למען השם שווה

‫אז זה מה שאומר כאן

‫והנה, יחסית כזה

‫מלבד העבודה שהוא עובד במעשה יצוותיו

‫על הכוונה הזאת

‫הנה, ודאי צריך שיצטער תמיד

‫על הגלות ועל החורבן

‫מצד מה?

‫שזה גורם מיעוט כביכול לכבודו ילברך

‫כמובן שאדם צריך להצטער

‫על החורבן, על החורבן המעשי

‫נחרב המקדש, נהרגו יהודים

‫אנחנו מושפלים בעולם

‫כל כל הדברים האלה

‫הם גם כן סיבה טובה להצטער

‫אבל, מה עם כבוד השם?

‫שנפגש, זה הרבה יותר חמור

‫כבוד הרב, מה המקום של הרגש בעבודת השם?

‫והאם הרב יכול לתת דוגמה?

‫המקום של הרגש בעבודת השם

‫זה מה שהוא אמר לפני כן

‫שזה באופן העשייה

‫באופן העשייה, שזה בשני אופנים

‫או באהבה, או בהיראה

‫שבאהבה זה הדבקות

‫השמחה, והכנעה

‫ובהיראה, שזה

‫איך הוא קרא לזה?

‫יצא לי

‫שזה במסירות הנפש

‫יש שם כמה דברים כאלה

‫כן, רגע

‫אני לא בסדר, אני צריך לזכור את זה

‫יירת הרוממות

‫הכבוד, היה עוד משהו

‫בקיצור, זה כל מה שיאמנו עד עכשיו

‫יש הרבה דברים, כן

‫ההכנעה, כן

‫ההכנעה, הבושת והכבוד

‫זה שלושת תנפי היראה

‫והאהבה זה השמחה, הדבקות והכנעה

‫שישה אופנים של רגש בעבודת השם

‫זה מה שלמדנו עוד עכשיו, ‫עכשיו אנחנו לומדים על הכוונה

‫גם הרמב״ם מסביר שאחרי ‫שהאדם מגיע לאהבת השם שכלית

‫אז מתמלאים כל חדרי ליבו

‫ואז הוא כאדם שחולה אהבה

‫שעל זה נאמר באהבתה תשגי תמיד

‫כאדם שאין ליבו פנוי מאישה

‫שהוא כל הזמן חושב עליה בין ‫בשבטו בין בקומו בין בשוכבו

‫בכל עסקיו, אז כך גם דעת ‫אלוהים מביאה את האדם

‫להיות במין מצב כזה, קצת ‫משוגע כזה, צריך להיזהר מזה

‫של כל ענייניו קשורים לאותה אהבה

‫טוב בואו נמשיך

‫ויתאווה לגאולה

‫אני כאן ממשיך בפה שהיינו

‫ויתאווה לגאולה

‫לפי שבה יהיה עילוי לכבוד שמו יתברך

‫והוא מה שאמר עתנא דביליהו שבאנו למעלה

‫הוא מתאווה ומצר לכבוד ירושלים

‫וכו' ויתפלל תמיד על גאולתם של ישראל

‫והשבת כבוד שמיים לעילוי

‫ואם יאמר אדם עכשיו עד כאן המטרה

‫קביעת המטרה שאדם כל חייו זה לשם

‫זה שיתגדל שמו של הקב' ברוך הוא

‫אגב, זו המטרה של אמירת הקדיש, נכון?

‫הוא יתגדל ויתקדש

‫שמי רבה בעלמה דבריו

‫וימניח מלכותי כמו

‫תפילת הקדיש מטרתה הדבר הזה

‫ומי אומר קדיש?

‫כל מיני יהודים אומרים קדיש

‫זאת אומרת שהמגמה הזאת היא נמצאת אל כולם

‫הגמרה אומרת כל העונה

‫אמן יהה שמי רבה מברך

‫בכל כוחו

‫אפילו גזר דין של 70 שנה

‫קוראים לו

‫קוראים את הגזר דין

‫מה זה העונה אמן יהה שמי רבה בכל כוחו?

‫הכרנה שהוא צועק?

‫הכרנה בכל כוח כוונתו

‫מה זה כוח כוונתו?

‫שבאמת לזה הוא מתכוון בחיים שלו

‫שיהה שמי רבה מברך

‫לא בשעת אמירת הקדיש

‫אלא שכל החיים שלו

‫זה שיתגדל ויתקדש שמו של הקב' ברוך הוא

‫ומי שזאת מטרת החיים שלו

‫אז באמת גזר דין של 70 שנה

‫מכרעים לו

‫כי האדם הזה אין לו חיים משלו

‫70 שנה זה החיים

‫כן האמת היא שנותנו בהם 70 שנה

‫כיוון שאין לו מטרה אחרת מאשר כבוד השם

‫אז גזר דין פרטי אצלו לא נחשב

‫נקרא

‫ואם יאמר אדם

‫עכשיו הקושייה

‫מי אני?

‫ומה אני?

‫ספון

‫שאתפלל על הגלות ועל ירושלים

‫המבנה תפילתי

‫יכונסו הגלויות ותצמח הישוע

‫אגב יצוין שהרמחאל עצמו כתב ספר

‫הנקרא תקטו תפילות

‫תקטו

‫מה זה תקטו?

‫כמה זה תקטו?

‫מה?

‫515

‫כן?

‫כגמת ראייה של ועת חנן

‫שמשה התפלל 515 תפילות להיכנס לארץ

‫גם רמחאל כתב 515 תפילות לגאולה

‫זה לא סתם שהוא כתב עם סילת ישער

‫אם צריך להתפלל על הגאולה

‫הוא גם אימש את זה

‫עשה ספר 515 תפילות

‫תקטו תפילות של רמחאל

‫אז שם היומר היחיד

‫מה אני?

‫סליחה על הכפירה שבעצם השאלה

‫אבל בתור אב

‫אני לא רוצה שהבנים שלי

‫יסבלו למה אני

‫מה לגבי אבינו שבשמיים?

‫יפה

‫גם אבינו שבשמיים לא רוצה שנסבול למען

‫ולכן

‫כשיש סבל בעולם

‫לנו יש סבל כפול

‫יש סבל

‫על זה שיש צער לשכינה

‫ויש לנו צער

‫על זה שהקדוש ברוך הוא מצטער על צערנו

‫ככה כתוב בספר נפש החיים

‫בשער ב'

‫הוא מסביר שהצער הוא כפול כלפי מעלה

‫וזה מה שנקרא

‫להטיח דברים כלפי מעלה

‫אז הוא מסביר את זה

‫שזה ביטוי חיובי

‫שאנחנו מצטערים על זה שלמעלה מצטערים

‫כאדם שרואה

‫את בנו

‫שמצטער כשהרופאים מטפלים בו

‫לפני שטיפלו בו

‫הוא היה מעולף

‫אז האבא הצטער הרבה

‫והבן לא ירגיש כלום

‫כשהרופאים התחילו לטפל בו

‫ועכשיו הילד צועק

‫אז האבא

‫קצת יותר שמח

‫כי הוא יודע שעכשיו הילד מתחיל להתרפא

‫אבל הוא מצטער על זה שהילד לא מבין את זה

‫אז יש לו צער מצערו של הבן

‫אז שוב אנחנו חוזרים פה

‫על השאלה

‫ואם לומר אדם מי אני ומה אני ספון שיתפלל

‫על הגלות ועל ירושלים

‫מפני תפילתי

‫יחונצו הגליות ותצוח הישוע

‫תשובתו בצדו

‫כאותה ששנינו

‫לפיכך נברא האדם יחידי

‫כדי שכל אחד יאמר

‫בשבילי נברא העולם

‫זאת אומרת

‫אתה צריך באמת לחשוב

‫שבאמת בזכות התפילה שלך

‫יחונצו הגלויות

‫הרמב״ם יש לו הסבר קצת רציונליסטי לזה

‫הוא אומר

‫אם כל העולם כולו

‫חצי זכויות וחצי חובות

‫אם תהיה עוד

‫זכות אחת העולם כולו

‫מוכרע לחף זכות

‫אם תהיה עוד עבירה אחת

‫כל העולם כולו יוכרע

‫לחף חובה

‫לפיכך צריך האדם לחשוב כל רגע

‫שמה העולם נמצא בדיוק במצב הזה

‫ואז אם הוא זכה

‫אז ייקע את העולם כולו

‫ואם מתחייב חייב את העולם כולו

‫אז לא תמיד זה המצב של העולם

‫חצי חצי אבל עצם

‫האפשרות שזה יהיה מצבו של העולם

‫זה אומר שלמעשה הפרטי שלי

‫יש תפקיד הרבה יותר רחב

‫ממה שאני מעליב בדעתי

‫אני בעצם מכריע את הקוסמוס כולו

‫לטובה בתפילתי

‫ואז באמת אני מביא את הגאולה

‫מפני תפילתי יכונסו

‫הגלויות

‫זה דבר שאפשר לראות בכוש

‫שכשיש תפילה על הגשמים

‫יורד גשם, לא?

‫זה לא ידוע

‫כשהיהודים מתפללים הגשם יורד

‫כל פעם שעושים טענית

‫הרבנות מוכריזה

‫יש בצורת

‫אנחנו מכריזים וזאת על טענית

‫מה קורה? מתטענים ומה קורה?

‫יורד גשם

‫דבר בדוק הוא מנוסה, תמיד זה קורה

‫אני זוכר

‫לפני שנים רבות

‫זה היה משהו

‫לפני הרבה שנים

‫בעיר הקודש ימית

‫זה צהל

‫זוכרים את עיר הקודש ימית?

‫הייתה עיר

‫למה עיר הקודש?

‫כי היא עיר של עם ישראל

‫בארץ ישראל

‫זה עיר הקודש

‫בהגדרה

‫עיר של יהודים בארץ ישראל זה עיר קודש

‫בהגדרה

‫ולכן כשרואים עיר כזאת

‫כשהיא בנויה מברכים ברוך מציב גבול על מנה

‫ואם היא נחרבה

‫אז מברכים על זה, קוראים את הבגד

‫נכון? העריכה יהיו מדבר

‫זאת אומרת שזה קודש

‫אז אני זוכר בעיר הקודש ימית

‫זה צהל

‫כשהיה

‫היו קרובים

‫לחורבנה

‫הרי החורבנה

‫היה קצת לפני יום העצמאות

‫תשעון מנבט

‫ואני זוכר שהיה שם

‫טענית אסתר

‫י' ג' בעדר לא רחוק

‫אמרו הרבנים

‫טוב יש טענית, אז אם כבר נעשה טענית

‫כמו שכתוב בגמרא

‫כמו שכתוב במשנה, כשיש גזרה

‫אז מה עשו?

‫הוציאו את התיבה אל מחוץ

‫לבית הכנסת, אל הרחבה

‫כמו שכתוב במשנה שצריך לעשות

‫ושמו אפר

‫בראשי העם

‫והוציאו ספר תורה

‫וקראו ברחוב

‫ואמרו שם כל מיני תחנונים

‫וכולי, כפי שהם רגילים

‫עכשיו, המשנה אומרת שעושים את זה כשיש

‫גזרה

‫או כשאין גשם

‫זה מה שעושים

‫אז עשו את זה

‫רק גמרו לקרוא בספר התורה

‫בלב המדבר ירד

‫גשם שוטף שלא היה כמוך שנים

‫במקום הזה

‫אתם יודעים מה שהלך שם

‫אצל המלאכים

‫הם אמרו, תגיד מה הם עושים שם?

‫הם הוציאים את התיבה

‫לרחבה

‫אני זוכר, פעם אחרונה שעשו את זה

‫כן כן

‫ושחטא ברז

‫כן, הם אמרו, טוב

‫זה אנחנו מכירים

‫זה בשביל הגשם

‫זה לא שהתבלבלו

‫מהשמיים רצו שיהיה גשם במקום

‫הצלת ימית, ואכן קרה מה שקרה

‫אם אנחנו רואים

‫של עניין גשם

‫של פרנסה של שנה אחת

‫אנחנו רואים שתפילות של יהודים זה תמיד עובד

‫אז כאן בחומר

‫שתפילות שנמרות על הגאולה הם עובדות

‫זה מוכרחה שזה עובד

‫מאז חורבן המקדש

‫וגלות ישראל

‫מה עשו היהודים כל יום

‫שלוש פעמים ביום? התפללו, נכון?

‫התפללו שיקופצו הגלויות

‫ושתיבנה ירושלים, נכון? התפללו

‫ומה קרה אחרי 1900 שנה?

‫נבנה

‫אז זה עזר

‫כל התפילות האלה עזרו

‫פשוט

‫אלא צריך להיות כנראה

‫הצטברות של הרבה תפילות

‫אבל זה עזר בסוף, מה?

‫טוב, אז מה שאומר כאן

‫כן

‫לפיכך נברא אדם יחידי כדי שכל אחד

‫יאמר בשבילי נברא העולם

‫וכבר נחת רוח הוא לפניו

‫התברך, שיובניו מבקשים פללים על זאת

‫ואף

‫שלא תעשה בקשתם, הרי

‫בימי רמחל אנשים התפללו

‫ועדיין לא הוקמה

‫המדינה

‫מפני שלא הגיע הזמן או מאיזה טעם

‫שיהיה, הנה הם עשו

‫את שלהם, והקב' ברוך הוא

‫שמח בזה

‫ועל היעדר זה הדבר

‫זה שאנשים לא מתפללים

‫עם הכוונה הזאת, יתראה הם הנביא

‫ישעיהו

‫וייר כי אין איש

‫וישתומם

‫כי אין מפגיע

‫ואמר

‫ועביד ואין עוזר

‫וישתומם ואין סומך

‫ואמר גם ירמיהו

‫ציון היא

‫דורש אין לה

‫ופרשו זל

‫מכלל דבעיה דרישה

‫כלומר אם הנביא מתראם שאין דורש לה

‫סימן שצריך לדרוש

‫מכלל

‫דבעיה דרישה, כך אומרת הגמרא

‫הרי כאן

‫שחייבים אנחנו בזה

‫ואין לנו להיפטר מפני מיעוט כוחנו

‫כי על קיוצא בזה שדינו

‫לא עליך המלאכה לגמור

‫ויהיה אתה בן חורין להיבטא למנה

‫עכשיו בכל זאת אפשר לשאול שאלה

‫כל זה נאמר

‫על מידת חסידות

‫והרי כאן פתאום הופך את זה

‫לכובע על כל אחד

‫אלא המארשה אומר

‫כמו שאין אדם מסים עצמו

‫רשע

‫כך אין אדם מסים עצמו

‫שאינו חסיד

‫ולכן עניין של התפילה

‫כיוון שאנחנו ממני מחויבים לתפילה בכל יום

‫אז אנחנו גם מחויבים

‫שתפילתנו תהיה מכוונת

‫תהילת ישראל

‫כבוד הרב הוא ברכה

‫כבוד הרב שלום הוא ברכה

‫הקב' הוא אינסופי

‫האם לטפוס דעתו

‫לזה להתקדם

‫באינסוף ולהבין כי אינסוף

‫רחב יותר לפניך

‫או להגיע למדרגת הנביא

‫דהיינו הקב' פוגש אותנו

‫זה מילים קצת גבות

‫בשבילי, אתה יכול להגיד באופן כללי

‫שהאינסוף

‫לא יש לו יחס אל הסוף

‫איך זה יכול להיות? הרי אינסוף

‫איננו נמדד בסופיות

‫אלא מסביר רבי מרעי בן גבאי

‫שמאחר

‫והוא בלתי בעל תכלית

‫אז מהעל גבוליות של הבלתי בעל תכלית

‫זה בתוך

‫הגבוליות הזאת מונחת גם ההתגלות במוגבל

‫מדוע הרב אומר שלימות תורה לא גורם

‫לחיזוק הבנייה וההתיישבות? האם אין זה נכון

‫שכשלומדים תורה

‫ומגבירים קדושה בעולם

‫ממלא יש לעם ישראל יותר כוח לפעול?

‫נכון, אבל כשלוקחים

‫מלט

‫ועושים בטון

‫זה לא נותן כוח לפעול, זה פועל

‫זאת אומרת, זה שאנשים

‫לומדים תורה

‫זה בוודאי, זה מחזק את התודעה

‫מחזק את הזהות הלאומית שלנו

‫ואז באים אנשים ורוצים באמת

‫לבנות, אבל בונים

‫אם כל עם ישראל רק יושב ולומד תורה

‫זה לא מביא שום תוריה

‫ושום טרקטור

‫כדי שטרקטור יבנה

‫צריך להביא טרקטור

‫סליחה מראש על ההערה

‫בלי

‫סטטיסטיקות

‫מוסמכות

‫זה לא רציני לדבר

‫על השפעת התפילה על הגשם

‫לא נכון, לא צריך בשביל זה סטטיסטיקות

‫אנחנו רואים

‫עדויות לדבר הזה

‫עד כדי כך

‫שהיהודים, הערבים

‫בירושלים

‫ובחברון בתחילת המאה העשרים

‫היו משלמים ליהודים

‫להתפלל על הגשם

‫וגם מצאנו

‫כמה מגדולי ישראל

‫שכאשר העולם היה בצרה

‫היו יוצאים בעצמם להתפלל והיה יורד הגשם

‫העדויות האלה

‫מספיקות בידינו כדי לדעת

‫שאכן התפילה פועלת

‫לא צריך סטטיסטיקות

‫כן בבקשה

‫מה תראות של המארשה

‫מה זה אין אדם משימה צמוני

‫חסיד? כל סול זה חסיד

‫כן אתה צודק

‫אבל זה בערב להודד את האנשים

‫להודד את האנשים להיות שייכים לזה

‫כמו שלא יאמר אדם

‫זה לא חובה אז מה אתה רוצה ממני? ‫נכון זה לא חובה

‫אבל ראוי מאוד

‫יש סיפור

‫על רבי חיזהי קרסקס

‫מכירים את זה? רבינו חיזהי קרסקס

‫רבינו חיזהי קרסקס

‫היה מגדולי

‫והפילוסופים בספרד

‫שני דורות לפני הגירוש תלמיד ארן

‫כתב ספר אור השם

‫כולו מתחילתו ועד סופו

‫פילוסופיה

‫אז מה תגידו מה לאינטלקטואל הזה

‫ולתפילה

‫אלא שפעם בסארה גוסא

‫לא ירד גשם

‫והמצב היה מאוד קשה

‫הגויים

‫אמרו כרגיל

‫שזה אשמת היהודים

‫ואז עשו משהו מעשה

‫מיוחד ומוזר ואכזרי

‫לקחו את הנשים והילדים של הקהילה

‫וסגרו אותם בבית הכנסת

‫הוציאו את הגברים מחוץ לעיר

‫ואמרו

‫אם תוך שלושה ימים אין גשם אנחנו

‫הורגים את כולם

‫והיה שם רבי חיזהי קרסקס

‫והוא אמר

‫הם צודקים לנו המים

‫התפללו וירד גשם

‫זה סטטיסטיקות

‫בבקשה

‫יש פה עוד שאלות

‫רגע סליחה על ההתעקשות

‫אבל במשל שהרב הביא

‫האב הוא אינו זה שהביא את המחלה

‫ואין בכוחו

‫להציל את בנו

‫לגבי הקב". התמונה קצת שונה

‫והרי כתוב

‫אני מחצתי ואני ארפה

‫ואין מידי מציל, לא?

‫אני מת על השאלות האלה

‫תמיד שמים לא עם סימן שאלה בסוף השאלה

‫התשובה היא

‫שמי שהביא

‫את המחלה זה אנחנו

‫כי הרי

‫יש אחד מהיסודות של היהדות

‫אמנם יסוד סודי אבל

‫הוא קיים, אני אגלה לכם אותו

‫עכשיו סוד של היהדות אני אגלה לכם

‫יש לאדם בחירה חופשית

‫כלומר לא הקב". הוא

‫הוא עושה

‫את מה שקורה לנו

‫אלא אנחנו עושים לעצמנו

‫אלא הקב". יש חוזה איתנו

‫כאשר אנחנו עושים רצונו אז טוב לנו

‫לא עושים רצונו רע לנו

‫אבל זה מתחיל מן האדם

‫טוב בואו נמשיך

‫ואמר עוד הנביא

‫אין מנהל

‫לה מכל בנים ילדה

‫ואין מחזיק

‫בידה מכל בנים גידלה

‫אגב לפי זה יוצא

‫שיש לנו מזל גדול

‫שיש יום בלוח השנה

‫תשעה בעב מה התפקיד

‫של היום הזה

‫להביא את כל עם ישראל לאותה מידת

‫חסידות כל עם ישראל

‫כולו בתשעה בעב

‫מיישר קו עם החסידים

‫מתאנחים ובוכים

‫ומפללים על חורבן המקדש

‫ושתיבנה ירושלים

‫וכולי

‫ואמר אכן צריך

‫לסמוח על זה שיש יום כזה

‫נכון? כמו תשעה בעב

‫זה שמחה גדולה

‫שיש יום שבו כל עם ישראל מגיע למדרגה הזאת

‫ולזאת הסיבה שלא אומרים את החנון

‫בתשעה בעב

‫ואמר

‫כל הבשר חציר

‫וכל חסדו כציצה שדה

‫ופרשו זל

‫מה זה כל חסדו כציצה שדה

‫שכל חסד

‫שהם עושים לעצמם הם עושים

‫לטובת נפשה מול הנאתם

‫אינם מתכוונים לכוונה שלמה הזאת

‫ולא מבקשים על אילוי הכבוד וגאולתם של ישראל

‫שהרי אי אפשר לכבוד העליון להתרבות

‫אלא בגאולתם של ישראל ובריבוי כבודם

‫שזה תלוי

‫בזה באמת

‫וכמו שאמר

‫נאמר בטענת דביליהו שהזכרתי

‫הוא מתענח על כבודו של הקבלה ‫של החוב ועל כבודם של ישראל

‫אגב

‫כש

‫כשחזל בעבודה זרה אומרים

‫שאנשים עושים

‫חסד לעצמם ולא חסד

‫לשכינה

‫מה מחזק את העמדה

‫האגואיסטית הזאת

‫תולים את זה במסעילת ישרים

‫מסכן רמחאל מה הוא עשה

‫כתב בתחילת מסעילת ישרים

‫שהאדם לא נברא

‫אלא להתענג על השם ושמקום העידון הזה

‫הוא בעולם הבא

‫ולכן אנשים חשבו שרמחאל

‫מחנך אותנו שכל החיים שלנו

‫יהיה בשביל להשיג חלק טוב לעולם הבא

‫זה כאילו מחנך אותנו לאיזה מין

‫אגואיזם רוחני

‫שזה ממש לא הכוונה שלו

‫אתם רואים פה בפרק

‫הוא אומר שזה ודאי לא הכוונה

‫ועד כדי כך שהנביא

‫צועק על הדבר הזה שאנשים

‫חושבים שהמטרה שלהם זה חיי העולם הבא

‫הפרטיים האישיים שלהם

‫זה אפילו לא התחלת התהליך

‫אפילו לא התחלת התהליך

‫במידת הזהירות שזה בהתחלה

‫כותב רמחאל שיש שלוש מוטיבציות

‫לזהירות אצל

‫גדולי המעלה

‫האצל הבינוניים והפחותים

‫ואצל הבינוניים

‫נמצאת הכוונה להזכות

‫למקום טוב בעולם הבא. כותב את זה בזהירות

‫שזה אחת משלושת המוטיבציות

‫ותלוי איפה אתה נמצא

‫בסדר

‫אז ברור שאפילו לא כהתחלה

‫מה שהוא כתב בהתחלה של

‫מסילת ישרים

‫מה החובה שהקבל

‫הוא יטיל על האדם

‫איך זה מתחיל שמה

‫שיתברר ויסוד החסידות

‫עבודה תמימה שהתברר

‫ויתלה בן לאדם מה

‫חובתו

‫בעולמו. לא מה מענג אותו

‫אלא מה חובתו

‫ולמה הוא צריך לשים מגמתו

‫בכל אשר הוא עמל כל ימי חייו

‫עד כאן המשפט הראשון

‫שהוא מה חובתו בעולמו

‫והנה מה שהורונו

‫חזל. מה זה הוראה

‫הוראה זה חיוב

‫מה שהורונו חזל בעניין זה

‫שהאדם לא נברא אלא להתענג על השם

‫זאת אומרת העונג על השם

‫הוא לא מצד

‫הרצון האגואיסטי שלך

‫להתענג בקשת התענוג

‫אלא בגלל שרצון השם שאתה תזכה

‫לתענוג הזה. זה משהו אחר לגמרי

‫ברור? טוב

‫לכן ליוצא גם בהקדמה

‫של המסילת ישרים הוא לא התכוון

‫למה שתולים בו

‫כן

‫כן

‫אני רוצה לשאול את דרכי של השלוש דמות

‫האלה שגרמת הזיהות

‫זה הכי מעולה

‫המעגל השלישי

‫כן

‫הכוונה היא ככה

‫הרי המידה של

‫המעולים שם

‫שהם עושים את הדברים מצד הערך של עצמם

‫ערך השלימות עצמה

‫אז גם בזה יש מדרגות

‫יש ערך השלימות מצד

‫התועלת שמביאה יש השלימות

‫מצד כבוד שמים שיש בזה

‫אבל גם

‫מי שמתחיל מהפחד מהגהינה גם הוא צריך

‫לחסידות בסוף

‫כולם לא יודע

‫זה טוב

‫כל אדם

‫חוייב לנקיות

‫ואחרי שאדם

‫מגיע לנקיות

‫אז יש התפתחות אצלו

‫וההתפתחות הזאת מחייבת אותו להמשיך

‫בסופו של דבר

‫הרי חמר מי ייתן וכל עם השם נביאים

‫נכון? אז יהיה

‫כל עם השם נביאים

‫לדבר התפילה שמשפיעה על הגשם

‫למה לא

‫לומר שגם לימוד תורה משפיעה באופן ישיר

‫על עולם החומר

‫מה ההבדל בין תפילה ללימוד תורה בעניין הזה?

‫זו גמרה מפורשת

‫שהתפילה זה חיי שעה

‫והתורה זה חיי עולם

‫אז מה זה חיי שעה?

‫בעיות השעה

‫בשביל זה יש תפילה, חסר גשם תתפלל

‫חסר כסף

‫תתפלל, חסר בריאות תתפלל

‫לימוד תורה

‫זה הדביקות הכללית של העולם בשם

‫זה לא קשור אחד לשני

‫שאם לא כן, היה מספיק ‫שינימת תורה, למה יש גם תפילה?

‫כן, ולא הדבר שגמרה אומרת

‫זמן תורה לאיחוד

‫הוא זמן תפילה לאיחוד

‫איפה אנחנו?

‫מומצא תלמד

‫ששני דברים יש בעניין זה

‫אחד

‫הכוונה

‫בכל מצווה ועבודה

‫שתהיה

‫לאילוי כבודו של מקום

‫במה שבריאותיו עושים

‫נחת רוח לפניו

‫ועוד

‫הצע והבקשה

‫על אילוי הכבוד הזה שיעשה בשלמות

‫באילוי כבודם של ישראל בשלוותם

‫כלומר אי אפשר

‫לתקן את העולם, אפשר שיקבוד שמיים בעולם

‫בלי שתהיה מדינת ישראל

‫זה מה שכתוב כאן

‫אז יש פה שני דברים

‫א', כבוד השם שנעשה על ידי

‫קיום מצוותיו

‫וגם הצער שיש לנו על זה שלא נעשה

‫שלא הושג עדיין הכבוד

‫ואומנם

‫עוד

‫עיקר שני

‫יש בכוונת החסידות

‫עכשיו זה מה עניין, עד עכשיו דיברנו לטובת

‫הקב".

‫שאדם פועל כדי שיהיה טוב

‫כלפי מעלה

‫כאן אנחנו מברים עוד משהו

‫והוא טובת הדור

‫מה? טובת הדור זה דבר נמוך

‫יותר, הדור זה לא הקב".

‫אלא כיוון שהדור

‫כוונה כנסת ישראל

‫כנסת ישראל זה אכפת לקב".

‫אז יש גם טובת הדור

‫שהנה

‫ראוי לכל חסיד שיתכוון במעשיו לטובת

‫דורו כולו לזכות אותם ולהגן עליהם

‫אז יש פה

‫נקודה עדינה

‫שלפעמים החסיד הוא מזיק לדור

‫הקיצב, זה רבי פנחס מקוריץ

‫בספר מדרש

‫פנחס אומר

‫כתובה הצדיקים צריכים להתפלל על הדור

‫הוא אומר כי הם אשמים בצרות של הדור

‫והוא מביא הוכחה לזה

‫כתוב עשרה דורות

‫מהאדם ועד נוח

‫ולא קרה שום דבר

‫הגיע צדיק אחד נוח

‫יש מבול

‫עשרה דורות מנוח ועד אברהם

‫ולא קרה שום דבר

‫הגיע צדיק אחד אברהם, סדום ואמורה נאפחו

‫מסיק מזה

‫רבי פנחס מקוריץ

‫שזה אשמתו של הצדיק

‫שיש צרות בדור, הקיצב

‫כי

‫כל זמן שהצדיק לא מגיע

‫אז המדרגה של העולם היא מדרגה

‫אמנם נמוכה

‫אבל אומר הקב' רחום אני ‫יכול לעשות, זה מה שיש

‫אז אם מה שיש

‫זה מה שיש, הקב' רחום

‫אין כתרוג על העולם

‫ברגע שמגיע הצדיק

‫הצדיק מעלה את הנורמה

‫הוא מוכיח שאפשר יותר

‫אז זה מהווה כתרוג רטרואקטיבי על כל הדור

‫כלומר

‫ברגע שנוח הופיע

‫הקב' רחום יכול להרשות ‫לעצמו, להחריב את העולם כולו

‫יש לו נוח

‫כן

‫הדברים האלה לא בעצם אקסטקטל דברים של יוב

‫פרטה שלו פרס אותה

‫וזה פרט הצדקי

‫ופרט הרשאי

‫מה זה קשור לעניין

‫אתה טוען שהצדיק מהטבע שלו

‫הוא מסוגל יותר

‫ואתה מייקר לא יכול להגיד לו

‫להפך, אם נקבל שהצדיק זה מהטבע שלו

‫שהוא מסוגל יותר והרשה לא

‫אז עד רבה, אז אין כתרוג

‫אבל באמת איפה שאין צדיק?

‫אני לא מבין מהדור וכלום

‫אני אומר, יותר מזה

‫אתה אומר שאם רק הצדיק יש לו טבע כזה

‫אז אין כתרוג על הרשאים

‫כי זה המדריא שלהם וזה המדריא שלו

‫כמו שאין כתרוג על הסבים

‫שהם לא בא לחיים

‫אבל אם אין צדיק למה שלא יהיה כתרוג?

‫מה אכפת לי שאין צדיק?

‫כי אי אפשר להיות יותר צדיק

‫אם אין לך דוגמה

‫זאת אומרת, יש עניין של ידע

‫אז צדיק לא יהיה דוגמה?

‫איפה הוא צמח?

‫מאיפה הוא צמח? אני לא יודע

‫מה זה אומר?

‫זה כאילו יוצא מן הכלל

‫זה שהוא הצלח להתעלות

‫אז זה כן אותה טענה?

‫לא, אני מסביר שכל זמן שהצדיק

‫הוא לא הופיע

‫אז אני לא נטבע

‫להיות יותר ממה שאני

‫אם כולם נוהגים אותה מידה

‫מה אתה רוצה מני? נכון שאם הייתי

‫מעמיק הייתי מבין שיש מדרגה יותר גבוהה

‫שצריך להגיע אליה, אבל אני לא נטבע

‫על הדבר הזה. ברגע שמישהו

‫העלה את הרף

‫אז הוא משמש דוגמה לכם, יש להם כבר

‫מיקור ידיעה מה אפשר להיות

‫אז למה לא

‫לקחתם אותו כמודל לחיקוי?

‫אז בכלל מדורנו, תגיד שתקנה מהספרים

‫תראה איזה צדיקים היו

‫נכון, נכון

‫אם הספר זה מין

‫ובמידה שיש לי גישה אל הספר

‫זה לא כל כך פשוט, יכול להיות שהספר קיים

‫אבל זה לא מדבר אליי

‫הכוונה באופן שהדבר מדבר

‫אליי. זאת אומרת אם

‫פתאום יש מדרגה

‫שהיא נודעת בעולם

‫ואנשים לא הולכים אחריה

‫יש קטרוג

‫ולכן מה צריך הצדיק לעשות? אז אולי

‫שלא... ... ... נכון, לכן יש ‫קטרוג, זה מה שאני אמרתי

‫... ... אה, לפעמים ‫הספר הוא לא רלוונטי

‫זאת אומרת, הספר קיים, הוא בספרייה

‫אבל אף אחד לא מתעניין בספרים האלה

‫כי כבר מפורסם הדבר שזה דברים מיושנים

‫שזה דברים לא רלוונטיים

‫ואז לכן אף אחד לא חושב שיש מה לחפש שם

‫בסדר, יש

‫בספרייה, בבית הכנסת

‫בישיבה, יש איזה ספר ישן אבל

‫את מי זה מעניין? כל זמן שזה

‫המצב, אין קטרוג

‫ברגע שהתוכן מתחיל להיוודה

‫והוא מתחיל לדבר אל הלבבות

‫אז כבר נעשה ברור

‫מי מוכן לאמץ את אותה מדרגה

‫ומי לא מוכן לאמץ את אותה מדרגה

‫ואז יש קטרוג

‫ואז בעצם מה צריך הצדיק לעשות?

‫הצדיק צריך

‫לדאוג לזה שצדקותו

‫תרומם את הדור

‫ולא ייקט רגע לה

‫כן, זה איזה עבודה

‫לכן זה מה שעשה משה

‫זה מה שעשה משה

‫הוא השן

‫כי השאלה אם הצדיק הוא סימפטי או לא

‫זאת אומרת, יש

‫הסיפור במדרש

‫שהקדוש ברוך הוא

‫תפס את ירובעם בבגדו

‫אמר לו חזור בך

‫ואתה ואני ובן ישעי

‫נטייל ביחד בגן העדן

‫אמר

‫מי בראש? אמר בן ישעי בראש

‫אה, היא הכי לא באה, לא רוצה

‫עכשיו יש פה שאלה, כדי לטייל

‫עושים קבוצת טיול

‫מטיילים בין אנשים ש

‫סימפטיים אחד לשני

‫אם יש כבר תנאים מי בראש זה סימן

‫בן ישעי לא כל כך סימפטי

‫זאת אומרת, זו שאלה

‫אתה אומר

‫כמו שאחד הפוסקים אמר

‫שהיום אין תינוק שנשבע

‫למה? בגלל

‫שיש מספיק שיעורים ביהדות

‫ולכן כולם יודעים על

‫קיום המצוות ועל התורה וכו

‫אז אלה שהם לא דתיים

‫הם רישאים

‫יענו שכולם היו צריכים

‫לראות איך שדתיים הם סימפטיים

‫איך שזה ממש נותן חשק להיות

‫כמוהם וזה שהם לא

‫רוצים להיות דתיים זה באמת רישאות

‫נכון?

‫זה דבר שתהיה סימפטי

‫ודאי שצריך להיות סימפטי

‫זה בכלל לא משנה שום דבר

‫תמיד ידעו שכתוב

‫בתורה שאסור לנצוע בשבת, תמיד ידעו את זה

‫זה לא מספיק בכלל

‫כי אתה לא שכנעת אותי

‫שזה רלוונטי עבורי, זאת אומרת שאני רואה

‫את הדתיים ואני רואה שהם אלה

‫שאומרים לי לא לנצוע בשבת

‫אז אני לא יכול להאמין שזה מה שאלוהים

‫רוצה, צריך להבין

‫זאת אומרת כל זמן שהחזות

‫של קיום המצוות

‫היא חזות כזאת

‫שאיננה מושכת ההדה

‫הנתינוק שנשבע

‫אין לי שום סיבה בכלל להצטרף לדבר הזה

‫אז יש אם כן עבודה של הצדיק

‫זה כמו למשל נוח, כן?

‫זה הדוגמה הקלטסית שמובאת בספר הזוהר

‫שהקב' הוא בא לנוח

‫אמר לו נוח, באתי לספר לך שאני

‫הולך להשמיד את העולם

‫איך הגיב נוח?

‫הזוהר אומר משהו אחר

‫הוא אומר, הוא מאיתי

‫זו התגובה שלו

‫רגע, רגע, רגע, מה עשה הקב'

‫הוא אמר לו תבנה טבע

‫מה הייתה האסטרטגיה של הקב'

‫בזה שהוא אומר לו לבנות טבע

‫במשך מאה ועשרים שנה הוא בונה טבע

‫זה יגרום לנשים לחזורו בתשובה

‫נכון? אנשים אומרים

‫נוח, מה זה מה שאתה עושה כאן?

‫אני הולך

‫לכתוב עצים

‫נוח, אפשר לדעת

‫למה אתה חותב כל כך הרבה

‫עצים? הרבה, הרבה

‫אוף

‫בגלל שעוד

‫מעט יהיה מבול

‫אפשר להמשיך?

‫נוח, סליחה שאנחנו

‫מטרדים אותך, אבל אתה אומר שיהיה מבול

‫מה כל כך לא? מה הסיבה?

‫הוא אומר, תראו כי אתם רישאים

‫והקב' הוא נמאס לו מכם

‫והוא אמר להציל אותי

‫ושאני אבנה לעצמי איזו עונייה כזאת

‫וזהו, בסדר, אפשר להמשיך לעבוד

‫אז עכשיו

‫יחס כזה לא גורר

‫סימפתיה. במשך מאה ועשרים

‫שנה נוח אומנם

‫נוסר מידע שאמור

‫להחזיר בתשובה, אבל זה לא עוזר כלום

‫בגלל שהוא לא גורר

‫ההדה

‫וזה בעצם

‫לכן הגמה אומרת על הפסוק

‫כי מי נוח זאת לי? שנוח

‫זה שהביא את מהמבול

‫עכשיו, יוצא לפי זה

‫שהצדיק האולטימטיבי

‫זה משה. משה מציל את דורו

‫משה מציל את דורו

‫הקב' הוא אומר, אתה הצדיק? וואי, זה יופי

‫אני אוכל לעשות כמו במנוח, אני אשמיד את כולם

‫אתה תישאר. הוא אומר, אין דבר כזה

‫על גוף אתי. טוב, בסדר

‫מצילים את כולם

‫זאת עבודה. למה עברה מבינו לא זכה?

‫למה עברה מבינו לא זכה?

‫למה עברה מבינו לא זכה?

‫כי לא תמיד זה עובד, מה אפשר לעשות?

‫לא תמיד מצליחים. מנסים

‫כן

‫יש בכלל בזוהר דיאלוג מעניין

‫בין משה לנוח. אומרים לך, בעולם העליון

‫הזוהר מסביר לך מה השיחה

‫בין נוח לבין משה

‫שמשה, מבלי כל הדברים שאמרתי עכשיו

‫אומר על נוח, אתה לא הייתה

‫בסדר, שלא הצלת את הדור

‫אומר לו, נוח, תגיד תודה שלא הצלתי את הדור

‫כי אז הדור שלך

‫סוף סוף היה ראוי להצלה

‫אבל אם הדור שלי היה

‫נשאר חי, העולם היה ימדרדר כל כך

‫ולא היה לך דור להציל אותו

‫אז יש שני צדדים

‫לרב שלום וברכה, לא בדיוק הבנתי את המעבר

‫מה להתענג על השם

‫למידת החסידות

‫אני מתענג על השם כי השם רוצה שאני אתענג

‫זאת אומרת שאני

‫עושה את רצונו בלבד בזה

‫שאני מסכים לקבל את תענוגו

‫לא בגלל סיבה איגואיסטית

‫כי הייתי מוכן לוותר על העונג

‫אם כך היה רצון השם, אבל הוא לא רוצה שיבתר

‫לכן זה מצד האידאל שאני עושה את זה

‫יש דעה שסדר התפילה כנגד

‫סדר הקורבנות, כמו כן, כתוב שמי שעוסק בתורה

‫בתורת שלמים כאילו הקריב שלמים

‫משמש התפילה ולימוד יני הקורבנות

‫הם זהים, לא? לא

‫אלא מה?

‫כשאתה רוצה להקריב קורבן

‫אין לך ברירה

‫אז אתה עוסק גם בתורת הקורבנות

‫כי זה

‫כשאתה ענוס, אז אומרים

‫אם, כלומר גלוי וידוע

‫שאם הייתה אפשרות להקריב את הקורבן

‫הייתה מקריב אותו

‫זה הכוונה, אז זה כאילו עשית

‫אז זה מצד הקורבן, לא מצד הלימוד תורה

‫בסדר לשמוע, ישלום כבוד הרב, יש אנשים

‫שלומדים בזמן התפילה החזרה

‫ואף על פי ששמעתי בישיבה

‫הקדושה מכון מיר שלא לעשות, כן

‫לא ידעתי איך היה מקור כדי להראות

‫הרב יכול לציין

‫איפה זה נמצא

‫שאסור ללמוד בזמן החזרה

‫כתוב במשנה ברורה

‫תסתכל שם

‫הרב, עליך

‫אפשר לומר שאתה צדיק

‫שלא מקטרג

‫אינשאללה

‫כן, כן, ראיתי

‫באמת לא הגעת היום, מעניין

‫טוב, השאלה הקיומית

‫האם נועדתי להיות צדיק במדריה כזו

‫או אחרת מביאה לתסכול ולחוסר

‫סיפוק עצמי מתמיד שלא לדבר על

‫פגיעה בשמחת החיים, למה להגביר את המתח

‫הזה בנפש האדם, אכזריות?

‫עוד פעם

‫יש בה, שיקחה בה האדם, מתח מתון

‫אם אדם כולו מתוח, זה משתק אותו

‫אם אדם כולו רפוי

‫גם כן משתק אותו

‫איפה נמצאים החיים? החיים נמצאים

‫במתח המתון

‫שאדם יש לו דחף פנימי של התקדמות

‫בלי שזה יערוס אותו

‫בסדר?

‫בתגבה לביטול

‫הפיקציה הירדנית בקרוב

‫טוב, תובת הדור

‫עוד עיקר שני יש בכוונת החסידות

‫והוא תובת הדור

‫שאינה ראוי לכל חסיד שהתקיימנו מעשה

‫ותובת דורו כולו, לזכות אותם ולגן עליהם

‫והוא עניין הכתוב

‫אמרו צדיקי טוב, כי פרי מה על אליהם יוכלו

‫שכל הדור אוכל עם פירותיו

‫וכן אמרו זעל

‫היש בעץ, אם יש מי שמגן

‫על דורו כעץ

‫ותראה שזהו רצינו של מקום

‫שיהיו חסידי ישראל מזכים ומחפרים על כל שאר

‫המדרגות שבהם, והוא מה שאמרו זעל

‫בעלו לב ומנב

‫יחפרו על אלה

‫שאין הקב' הוא חפץ בעובדן הרישיים

‫אלא מצווה מוטלת על החסידים

‫שתדע לזכות אותם ולחפר עליהם

‫וזה צריך שיעשה בכוונת עבודתו

‫וגם בתפילתו בפועל

‫דהיינו, שיתפלל על דורו

‫לחפר על מי שצריך כפרה ולהשיב בתשובה

‫מי שצריך לה וללמד סנגוריה

‫על הדור כולו, וכבר המוזל על פסוק

‫ואני באתי בדבריך, שלא חזר

‫גבריאל ונכנס לפנים מן הפרגוד

‫אלא כשלימד סנגוריה על ישראל

‫כאן בהתחלה זרקו אותו, אחר כך הרזירו אותו

‫וגדעון נאמר לו, לך בחוכר הזה

‫לפי שלימד סנגוריה על ישראל, כי אין ‫הקב' הוא אוהב אלא למי שאוהב את ישראל

‫טוב, כאן צריך קצת להרחיב את הנקודה הזאת

‫את זה נראה בעזרת השם

‫נתראה בפעם הבאה, שלום!
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230715628″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 49
הקנאות וכוונת החסיד
"ראוי לכל חסיד שיתכוון במעשיו לטובת דורו כולם לזכות אותם ולהגן עליהם"
פרק יט’
אורך השיעור: 51 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230715628″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כוונת החסידות לכבוד ה’ ולטובת הדור

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן