ואנחנו ממשיכים בלימוד
הספר הקדוש מסילת ישרים
את רבנו הרמחל פרק
יותק ואנחנו בסופו של הפרק
ואומנם עוד עיקר שני יש בכוונת החסידות
כן יש כוונה של החסידות לשם שמיים
ויש כוונה של החסידות
לטובת הדור
אז זה מה זה מזוהיר כאן
זה הנקודה השנייה ועוד עיקר
ואומנם עוד עיקר שני יש
בכוונת החסידות והוא טובת הדור
שהנה ראוי לכל חסיד שיתכוון במעשיו
לטובת דורו כולו לזכות אותם ולהגן עליהם
זאת אומרת מדוע אני נוהג בחסידות
מצד כוונתי להתיב בכל מעשיי
לדור לא למען עצמי
והוא עניין הכתוב אמרו צדיק כי טוב כיפרים
מעל אליהם יאכלו שכל הדור אוכל מפירותיו
וכן אמרו זכרונם נברכה היש בה עץ
אם יש מי שמגן על דורו כעץ על
מה מדובר שמה מדובר על ארץ קנאנה
שכאשר משה רבנו שולח את המרגלים
אז הוא אומר אתם צריכים
לראות, ראיתם את הארץ מה היא
אחד הדברים שצריך לבדוק זה היש בה עץ עם עין
אז זה כוונה בפי הפשט עץ זה כוונה עצים
כלומר האם זה מקום מיוער או מקום לא מיוער
אבל כיוון שזה כתוב
בלשון יחיד אז חזל שאלו מה
וכי עלה לדעתו של משה
שלא יהיה אפילו עץ אחד
ברור שבארץ גדולה כמו ארץ קנאן ברור
שלפחות עץ אחד יש אפילו במדבר יש עצים
אלא מה? הכוונה היש בה עץ
התכוון לצדיק שמגן על דורו כעץ
והוא התכוון למישהו ספציפי מי
הוא אותו המישהו הספציפי? יוב
יוב שהיה גדול הצדיקים אצל אומות העולם
ומשה ידע שהוא חי בתוך האומה
המושחתת ביותר שבאותו הדור
האומה הקנאנית זאת אומרת
בתוך הג'ורה של התרבות האנושית
נמצא שם גדול הצדיקים יוב
והוא מגן על דורו כל זמן שיוב חי
אי אפשר לכבוש את ארץ קנאן
חזל אמר איך יכול להיות שהמרגלים
הסתובבו בארץ ואף אחד לא עשה להם שום דבר?
כולם היו עסוקים
באספדו של יוב שבאותו זמן יוב
מת וזה מה שמשה כנראה הרגיש
צריך לבדוק אם הזכות של הקנאנים תאמה
או לא אם יש עדיין מי שמגן עליהם או לא
היש בעץ אם יש מי שמגן על דורו כעץ
אז זה נדבר אפילו אצל
גויים כלווה חומר אצל יהודים
שהצדיק צריך לפעול באופן שהוא מגן על הדור
אז הסברנו בפעם הקודמת
עם בלי ושמורי ופנחס פיקוריץ
שיש סכנה אצל הצדיק הצדיק
עשוי להיות דווקא המקטרג על הדור
כלומר כיוון שכל הדור איננו כמוהו
והוא הצליח להיות במעלה יותר עליונה
אז הוא מביא כתרוג על אחרים שאינם כמוהו
כל זמן שהצדיק לא הגיע לאותה מעלה אין כתרוג
ברגע שמגיע הצדיק למעלה יש כתרוג
ותראה ולכן צריך הצדיק לכוון את
מעשה באופן שהוא ירומם את הדור
שהוא יועיל לדור במקום לקטרג על הדור
ותראה זה מה שנאמר על אליהו הנביא
קנו קינטי לשם אלוהי צבעות
כי עזו בריתך בני ישראל
ושהקבל ברוך הוא בגלל שהוא ראה את קנאותו
הרבה של אליהו למרות שהייתה קנאות מוצדקת
אמר שאם הוא ימשיך ככה הוא ירוג את כולם
אז עדיף לקחת אותו מן העולם
ואז הוא הופך להיות מסנגר
על ישראל במקום שבו הוא נמצא
ותראה שזהו רצונו של מקום שיהיו חסידי
ישראל מזקים ומחפרים על כל שאר המדרגות שבהם
והוא מה שאמרו זיכרונם לברכה בלעוליו ומניו
יבוא אללה ויחפרו על אלה
אחרי שצדיקים מתים או צדיקים
נהרגים או צדיקים מתייסרים
אנחנו יודעים שזה בגלל המוכנות
שלהם להיות כפרה על הדור
שאין הקבוה חפץ בעובדן הרשעים אלא מצווה
מוטלת על החסידים להשתדל לזקותם ולחפר עליהם
מה שאנחנו רואים גם בספר יחזקאל
אנחנו מביאים את הפסוק
הזה בנעילה של יום הכיפורים
לכמור להם חייני נאום השם עם אכפות סלמות רשע
כי בשובו מדרכיו וחיים
וזה צריך שיעשה בכוונת
עבודתו גם בתפילתו בפועל
דהיינו שיתפלל על דורו לחפר על מי שצריך כפרה
ולהשיב בתשובה מי שצריך
לה וללמד סנגוריה על הדור כולו
ובר אמרו זיכרונם לברכה
על פסוק ואני באתי בדבריך
שלא חזר גבריאל ונכנס לפי מן הפרגוד
אלא כשלימד סנגוריה על ישראל
וגדעון נאמר לו
לך בכוכחה זה
לפי שלימד סנגוריה על ישראל
על מה מדובר שם
זה כדאי לראות את זה בתוך ספר שופטים
ספר שופטים
יש פה תנף
מדובר במשהו די מעניין
בימי גדעון בן יואש מאופרה
האבי האזרי
היו חדירות של המדיינים בארץ
המדיינים היו שודדים
הייתה להם המלאכה אמנם אבל
הם היו עושים פשיטות
בתוך היישוב
ובוזזים את הכל
עכשיו למה זה קרה?
אז זה כתוב
ספר לנו למה זה קרה
ויעשו בני ישראל הרע בעיני השם
ויתנם השם ביד מידיין
שבע שנים
ותעוז יד מידיין על ישראל
מפני מידיין עשו להם בני ישראל את המנהרות
אשר בהרים
ואת המערות
ואת המצדות
כלומר היו צריכים להתחבא
והיה עם זרע ישראל
ועלם מידיין והמלא כובני קדם ועלו עליו
ויחנו עליהם וישחיטו את
יבול הארץ עד בוח העזה
ולא ישאירו מחייה בישראל וסב השור
כי הם ומקניהם יעלו ועו להם
ובאו כדי הרבה לרוב ולהם ולגמליהם אין מספר
ויבואו בארץ לשחטה
וידל ישראל מאוד מפני מידיין
ויזעקו בני ישראל אל השם
כלומר באמת היה מצב קשה
אבל לפי מה הקדמה שלה כתוב
זה מגיע לא?
עשו הרע בעיני השם
והיא כי זעקו בני ישראל
אל השם על עודות מידיין
והיא השלחה שם איש נביא אל בני ישראל
והוא אמר להם
מה הוא אמר להם?
מגיע לכם
נכון?
כה אמר השם אלוהי ישראל
אנוכי, העליתי אתכם ממצרים
והוציא אתכם מבית עבדים
והציל אתכם מיד מצרים
ומיד כלו חציהם
והגרש אותם מפניכם
והיתנה לכם את ארצם
והאומרה לכם אני השם אלוהיכם
לא תראו את אלוהי העימורי
אשר אתם יושבים בארצם
ולא, שמעתם, בקולי
אז נו, מגיע לכם
והיה בו
אז הנביא הזה, הוא מדבר בשם השם, נכון?
איזה פרק זה?
זה בפרק ו' בספר שופטים
הוא מדבר בשם השם
והיה בו מלאך השם
וישב תחת האלה אשר באופרה
אשר ליועש אביה האזרי
כלומר מלאך השם זה מן הסתם פה הנביא
נכון?
הנביא, או אולי מלאך, אבל כל פנים
מישהו בשם השם, אחרי שהוא גמר
לזרוק את כל הנאום
מלא התוכחה כלפי ישראל
הולך לשבת
איכאן
תחת האלה
אשר באופרה
אשר ליועש אביה האזרי
וגדעון בינו חובת חיטים בגת
להניס מפני מדיין
מה זה חובת חיטים בגת?
בטח לחבות חיטים עושים את זה בגורן
במקום פתוח
אבל הוא חושש שהמדיינים יבואו
אז הוא חובת בגת
הגת, מקום נמוך
שבדרך כלל בו דורכים את הענבים ליין
ושמה, כדי שאף אחד לא יראה
הוא חובת את החיטים שם
והירא אליו מלאך השם
והיומר אליו
השם עמך
כיבור אחייל
למה עמך?
אתה היחיד, אנחנו רואים את זה מההמשך
אתה היחיד בעיר שלך
שממשיך לעבוד את השם
ולא עובד עבודה זרה
כולם באופרה
עבדו לבעל, עבדו עבודה זרה
כולל האבא של גדעון, יואש
שהיה ראש העיר בעצם
היה בעצם המנהיג של הקבוצה
ראש עובדי עבודה זרה
אז אומר לו המלאך
סוף סוף מצאתי דתי אחד
השם עמך, כיבור אחייל
והיומר אליו גדעון
בי אדוני
ויש השם עמנו
אגב, הוא אמר עמך
הוא אמר עמך
במקום זה מה עושה גדעון?
עושה כאילו שהוא אמר עמכם
כי הוא לא רוצה להיפרד מן הכלל
אז אומר
בי אדוני ויש השם עמנו
ולמה מצאתנו כל זאת?
מה זה למה מצאתנו?
אנחנו יודעים למה מצאתנו
כולם עובדים עבודה זרה
גדעון עושה כאילו שעם לא עובד עבודה זרה
ולמה מצאתנו כל זאת?
והיה כל נפלאותיו
אשר סיפרו לנו אבותינו למור
הלא ממצרים ואילנו השם
ועתן את אשנו השם
והיתננו בכף מדיין
עכשיו אני שואל את השאלה
מאיפה גדעון יודע על יציאת מצרים?
הרי הוא בכפר שכולם עובדים את הבעל
אז המדרש אומר
שאותו יום היה יום פסח בבוקר
והוא אומר למלאך אתמול בלילה
אבא קרא לי את ההלל
ושם כתוב ביצאת ישראל ממצרים
כלומר באותה משפחה של עובדי עבודה זרה
ממשיכים מסיבות תרבותיות
לעשות את ליל הסדר
זה ליל הסדר החילוני הזה
אבל הוא צריך לומר ביצאתי ישראל ממצרים
אז גדעון מיד מקיש
רגע אם הקב". הוא הציל את אבותינו
אז למה הוא לא מציל אותנו?
המדרש אפילו מכניס את זה כך
הוא אומר אם תאמר
שאבותינו היו צדיקים ואנחנו לא
אז תעשה בזכות אבותינו
ואם תאמר שאבותינו לא היו צדיקים
אז כשמציצלת את אבותינו תציל אותנו
כלומר האדם הדתי הזה
גדעון שהוא היחיד שעדיין
עובד את השם בתוך הכפר
הוא לא מוכן לקטרוג על עם ישראל
אפילו כשזה מוצדק
ואייפן אליו השם
זה כבר לא המלאך
אחרי האמירות האלה המחוצפות של גדעון
ואייפן אליו השם ויאמר
לך בחוכך זה
ואושרת את ישראל מכף מדיין
הלא שלחתייך
זאת אומרת
זה מדומה קצת למראה השנה
מה זה כוחך הזה?
אמר חזל בכוח השנה גוריה שלך
אתה מוכן לפעול מעלם
להגן עלם, לסנגר עלם
ולא להגיד כל בוקר כמה שהמצב גרוע
כמה שעובדים עבודה זרה
אתה מוכן לזה
אז אתה יכול להושיע את ישראל
זו הנחיה מאוד מעניינת
זו הנחיה של החסידים
למלא שיש אדם שלא מוכן לקבל את הכתרוג
והתוכחות הדתיות של השכם והערב
אי אפשר היה להתנצל ממדיין
כן
הנביא הוא תמיד בא לאוכל את המקום
לא נגיד, לא לסנגר על העם
יש לך כל מיני דברים קשים
הנביא בא לסנגר על העם
או להוכיח את המקום
תלוי
נגיד, אני תסתכל בתנ״ך
תראה שזה מוחולק בערך חצי חצי
חצי סניגוריה
חצי קטגוריה
ותלוי, גם ככה
וגם כך
למשל בתלת הליפורנות
אנחנו קוראים מפתרות קשות
של קטגוריה
בסדר
נכון
אם אין הקב״ה חפץ
במותן של הרישאים
מדוע דוד המלך מתפלל
יתעמוך התיימין הארץ
איין בגמרה
מה שברור יד הרשה על זה
נכון, מפליא אותו לגמרה
בברכות, דברי ברור יד
למה המדרש
צריך להרחיק עד ליל הסדר
כאשר כמה פסוקים לפני כן מסופר
שבא הנביא ואמר זאת במפורש
אני אגחל למה
כי כשהנביא אמר זאת במפורש
אף אחד לא שמע
אז מה שאומר כאן הרמחל
וגדעון נאמר לו
לך בכוכה זה
אין לישראל
כן הקב״ה אוהב
אלא למי שאוהב את ישראל
יש ביטוי כזה
הוא ראה בטוב ירושלים
כשאתה מסתכל על ירושלים
צריך לראות את הטוב שבה
יש לפעמים
שאומרים אי אפשר לי למצחות
מצב כל כך גרוע אי אפשר לי למצחות
עכשיו יש הלכה
כשהולכים לסקול מישהו
עבד עבודה זרה
או בעל נערה מאורסה
או כל מיני דברים קשים ביותר
חייב סקילה נכון?
אז מה עושים? מביאים בדין
23 דיינים
כולם בודקים
מגיעים למסקנה
חייב סקילה טוב מה עושים לבן אדם הזה?
מכינים אותו לסקילה
מביאים אותו אל הבור
שבו עומדים לזרוק אותו
נכון? בשביל הסקילה
ועדיין
מדובר שמה
בעשר עמות מרחק
מן הבור
עדיין יש שמה
על הראש הגבעה הרחוקה ביותר
מבית הדין
אדם שעומד על סוס
עם דגלים
ולמה הוא עומד
עם דגל על הסוס?
בגלל
שאם מישהו יבוא ויאמר
רגע אל תסכלו אותו יש לי זכות ללמד עליו
אז עדיין
אי אפשר להרים את הדגל
ושאנשים שם בבית דין
לא יעשו שטויות לא יסכלו אותו
אז מדובר עדיין
בעשר עמות שזה פחות
מחמישה מטרים מבית הסקילה
עדיין מחפשים עליו זכות
אומרים אולי יש לו זכות?
אחרי שב23 דיינים
כבר פסקו את דינו לרע וכו'
ואיך אתה לומד מזה?
שכשאתה בא להגיד על מישהו
שאי אפשר ללמד עליו זכות
תבדוק אם הוא יותר רעשה
מאותו אדם שעומדים לסכל אותו
בסדר?
אז תבדוק
כן
כן בסדר
דיברתי באופן שברור
שלפי ההלכה הוא חי
לכן אומר כאן
לפי שכן הקבל שאוכל אלא למי שאוהב את ישראל
יש ביטוי יותר חריף
אצל הגאון מבינלה
הוא כותב שהקבל שאוכל
שונא את המקטריגים על בניו
מישהו שכל הזמן אומר
הדור לא בסדר
הנשים לא בסדר
מוריי ורבותיי זה חמור מאוד מה שקורה
הקבל שאוכל שונא אותו
פורש?
בתיקוני הזוהר
טוב
מה?
איך זה שונא מהנביא?
מה זה הנביא?
הנביא יש לו תפקיד גם להגיד את זה
אבל אם הוא זה כל מה שהוא אומר
יש פה בעיה
הרי זה מה שחזל אמרו על ישעיהו הנביא
מי לנו גדול מישעיהו הנביא
שאמר
לולי השם צבעות הותיר לנו שריד
כמעט כסדום היינו לעמורה דמינו
אחרי שהוא אמר את זה
מה המשך הפסוק
שימעו דבר השם כצינסדום
האזינו תורת אלוהינו עם עמורה
כלומר אומרים חזל
בגלל שהוא דיבר עם העם בצורה כזאת
זה איפיל את העם יותר
באים לתענות אל הנביא
אבל מה
האמת היא
אפשר לקרוא את זה אחרת
הוי! זה גוי שחוטא
עמקבד אבון
זה רע מראים
זה רע של הרעים
אברהם יצרק ויעקב
נכון, לפעמים בנים משחיתים
עזבו את השם
נעצו את קדוש ישראל
אבל מייד נזורו אחור
אפשר גם את זה לקרוא
וכל מה שאדם מגדיל אהבתו לישראל
גם הקדוש ברוך הוא
מגדיל עליו
ואלה הם הרועים האמיתיים
של ישראל, שהקדוש ברוך הוא
חפץ בהם הרבה
שמוסרים עצמם על צונו
אגב זה לא דבר פשוט
כי כשהצדיק מוסר את עצמו
על הציבור, זה סימן שהציבור
לא בסדר
קל לנסור את עצמך
עבור אנשים צדיקים
אבל עבור רשעים קשה
יש באורח חיים
משהו מעניין, הוא אומר
וזאת הברכה
אשר ברח משה איש האלוהים
את בני ישראל
לפני מותו
זה המקום היחיד בתורה
שבו משה מכונה בשם איש האלוהים
וזה דווקא
קורה לפני מותו
במה הוא זכה שלפני מותו
נהיה איש האלוהים?
הוא אומר, בגלל שהוא ברך את בני ישראל
באותה שעה, למה?
כי הרי למה הוא מת, משה?
לא נכנס לארץ, למה?
מה?
אבל למה הוא עשה אותם?
בגלל העם, נכון?
גם בי, את ענף השם, בגללכם
זאת אומרת, משה יודע שהוא הולך למות
בגלל העם
אז בשעה ש... אז בוודאי
שהוא צריך לכעוס עליהם
ובוודאי בשעת מותו, שזה בכלל לא בגלל העם
הכעס צריך לגדול יותר
ודווקא באותה שעה הוא מברך אותם
אז בזה נעשה איש האלוהים
כך אומר ההורכים
וזאת הברכה, אשר ברך משה
זה הפך אותו לאיש האלוהים
לפני מותו
שהוא ברך את בני ישראל
כן, אז זה הרואים האמיתיים
של ישראל, שככה הוא חפץ בהם הרבה
שמוצרים עצמם על צונו
ודורשים ומשתדלים על שלומם
וטובתם בכל הדרכים
ועומדים תמיד בפרץ, להתפלל עליהם
לבטל הגזרות הקשות ולפתוח עליהם
שערי ברכה
וזאת השאלה למה זה באמת ככה
למה שבאמת הרואים האלה יגנו על עם ישראל
איך הוראה? יש בעולם צדיקים ורשאים
אנחנו נציל את הצדיקים
נכסח את הרשאים, נגמר
כן?
אבל זה לא מרגיש, יש מי שמצילים צדיקים?
צדיקים ואימא תושיה ה'
מה זה?
אדם ואימא תושיה ה'
אז אני שואל למה
כן, אתה צודק
אני רק שואל למה? למה אדם ואימא תושיה ה'
כנראה שהצדיק יודע
שבתוך הציבור של רשאים
זה לא ממש רשאים
כלומר, כשעם ישראל מרושע
הרי חמוך הזל
לא עבדו ישראל לעבודה זרה
אלא כדי להטיר הרעיות
זאת אומרת, היהודי לא באמת
כל כולו שלם עם יצר הרע
יש לו
כלומר, עם העבירה, יש לו
מסיבות מכילות מה שנקרא
מצד הסגולה
למה זה דומה? אומר רמחאל
לאב, שאינו אוהב שום אדם
יותר ממי שהוא רואה
שאוהב את בניו, אהבה נאמניו
והוא דבר שהטבע יעיד עליו
והוא עניין כהן גדול
שאמרו עליו
שהיה להם לבקש רחמים
על דורם, ולא ביקשו
אגב, יש שאלה מעניינת
כהן גדול
היה צריך לבקש רחמים
ולכן, העונש
של ה... מה יצטרף לבקש רחמים?
שלא יהיה רצח, נכון?
שלא תהיה רציחה בשוגג
כן? וכיוון שהכהן
הגדול לא התפלל לדור, לכן
היה רציחה בשוגג
ולכן
לכן
הרוצח צריך לגלות ליר
מקלט, עד מות
הכהן הגדול, מה זה יגרום?
שהוא יתפלל, שהכהן הגדול יהיה מותמהר
אז זה מה ש... כתוב שבני המשפחה
של הכהן הגדול
הם כאילו מאכילים את הרוצחים
כדי שהם לא יתפללו
נגיד, טוב טוב, הבאנו לכם היום
חבילת נקניקיות
מיוחדות
וזה, וגם הבאנו לכם
פרחים וזה, כן? ככה
כל הזמן הרוצח בשוגג היה יושב לו
בעיר מקלט, מקבל
כל שבוע חבילה
מהאימא של הכהן הגדול
רק שלא יתפלל על הבת שלה שיהיה מותה
העלכה הזאת היא גם
אם כהן גדול מת
אחרי שהתחיל
דינו של הרוצח
אבל לא נגמר, ומינו כהן גדול אחר
אז הוא יושב
עד מות הכהן הגדול השני
שאלו המפרשים
מה הכהן הגדול השני השם
הוא היה צריך להתפלל על הדור
זה לא התפקיד שלו להתפלל על הדור
זה הכהן הגדול הקודם
שהיה צריך להתפלל
הוא סתם כהן גדול חדש
למה באים אליו בטענות
אז ראיתי מי שכתב
כתוב בגמרא בעצם
שהוא היה צריך להתפלל
שהרוצח יצא זכאי בדין
לא יתפלל על זה
כן, טוב
וכן אמרו
ההוא גברה בהחלה
אריה, שאכל אותו
אריה, בריחוק
תלת פרסה, במרחק של שלוש
פרסאות, כמה זה פרסה?
כמה זה פרסה?
ארבע
ארבע קילומטרים
אז שלוש פרסאות?
שניים עשר
קילומטרים
אז היה, ההוא גברה בהחלה אריה
בריחוק תלת פרסה, די רבי
יהושע בן לוי
כן, כלומר, ב-12 קילומטר
ממקום מגורב של רבי יהושע בן לוי
מישהו נאכל על ידי אריה
ולה
השתעה אליהו בעדי
הפסיק אליהו הנביא להגיע אליו
רבי יהושע בן לוי היה פוגש
את אליהו הנביא כל הזמן
כן, אליהו אומר, אין דבר כזה
מה, נרצח מישהו
באזור שלך, אתה עוד רוצה שאני אתגלה לך?
אריה לך
חובה מוטלת על החסידים
לבקש ולהשתדל על בני דורם
אם מישהו נהרג
בקרבתו של רבי יהושע
בן לוי, סימן שרבי יהושע בן לוי לא בסדר
משהו לא טוב פה
והנה כבר, מה לא בסדר?
לא שהוא עשה אבירה חס ושלום
הוא לא התפלם
והנה כבר ביארנו
חלקי החסידות הראשיים
ופרטיהם מסורים
לכל
סכל ולכל לב טהור
להתנהג בהם בדרך הישר לפי השורשים
האלה, כל דבר בעיתו
עכשיו, בבינתיים דיברנו
על השבח של החסידות, שהחסידות
זה דבר טוב, נכון?
זה טוב למי שראוי לזה כמובן
מי שלא ראוי
שקודם כל יצא את חובת הצדקות
אבל מי שכבר ראוי לחסידות
עמידות האלה, זה באמת
פרק ארוך מאוד מה שקראנו
ויש פה הרבה דברים ראויים וטובים
עכשיו, יש פה בעיה
כאן יש פרק מיוחד
שאין כמוהו בכל שאר מסעיית ישרים
פרק קף, הנקרא במשקל החסידות
זה פרק ייחודי ביותר
כי בכל שאר הפרקים
לא מצאנו במשקל
הזהירות, משקל הזריזות, משקל
הניקיות, משקל התהרה
ומשקל הפרישות
לא מצאנו, וכאן יש
משקל החסידות
מאוד מוזר, פרק הזה
הפרק הזה הוא
הכרחי בגלל הסכנות
המרובות
שיש בחסידות
כלומר, האדם יכול להשתמש במידת
החסידות באופן שזה הפך המכוון
בחסידות, ולכן
צריך להזהיר אותו שלא
ינהג מידת חסידות במקום
שהדבר הזה מגיע למטרה
הפוכה
בסדר? מה?
תן לכם דוגמה
בחור ישיבה, שסיפרו לי לאחרונה
לא רצה לעלות לאוטובוס
למה? כי
משני הצדדים של הכניסה לאוטובוס
היו שתי נשים
והוא קרא בגמרא
שלא עוברים בין שתי נשים
והוא עשה סקנדל
והוא אמר שהוא דורש שהאישה אחת
תעבור לצד השני, ולא
הסכימו, ובסוף הוא לא עלה
לאוטובוס, בקיצור
חילול השם שאין כמו
כל הדברים האלה מידת חסידות
זה דין ממש
זה בעצה טובה של חזאל
בגלל עצה טובה
עשה חילול השם
הלבין פני חברו ברבים, מה הרביעה?
זה נקרא משקל החסידות
אדם צריך להיזהר בדברים הזה
או למשל
אדם יש לו הכפדה באכילה
מסוימת
הוא מקפיד על מאכל מסוים
שהוא, למשל, הוא מקפיד על חלק
הוא מקפיד על חלק
הוא מזדמן אצל מישהו
שמעו שהוא מגיע
עשו במיוחד בשבילו
קנו בשר, בשבילי
שהוא אוהב וכו' וכו'
אחרי שעשו לו את כל
התר הרם ותרחו בשבילו הרבה
חלק או לא חלק?
כן? ברור
אז איפה משקל החסידות כאן?
נכון? בעיה
נכון? אז דברים האלה
אפשר להיכשל בהם, לכן
כתב רמחל את הפרק הזה
יש פה כמה שאלות
ברור שהתשובה על דברי ברוריה
במסכת ברכות אינן פשט
המילים הטעים
אם דגש בט' ופשט הכתוב
מתכוונת לאנשים חותאים
אז הקושייה נשארת
טוב, תשובה
יש מה שדוד אומר
ויש מה שהקב' הוא רוצה
אה לא, אה לא
אה
טוב, לא, יש שאלה
מתחת לזה שאתם, זהו
מה תועלת בתוכחת הנביאים
הרי הוא לא מחדש, הוא מועיל לישראל
כלום! לעומת זאת הרב קוק
זה צהל כתב על צדיקים
התיאורים אלא מקווים על הרישאה
אלא מוסיפים צדק אלא מקווים
על הכפירה אלא מוסיפים אומנה
לא נכון, הרב קוק אומר
בעצמו, באחת מהעגרות
שזה שהוא יכול להרשות לעצמו להיות עם
התפקיד של המוסיף צדק וכו'
זה בגלל שיש כאלה שלקחו על עצמם את התפקיד
של התוכחה, אם אף אחד לא היה
עושה את זה, הוא היה עושה את זה
שלום כבוד הרב, עצם
המעשה של הצדיק לטובת הכלל
גורר חטא יעקב, משה ודוד
האבות שלהם
האבות שלהם לא חטאו
אולם הבנים כן חטאו כאשר
פעלו לקידום עם ישראל
תורת ישראל
ארץ ישראל בית אם, זה לא פרדוקס?
לא
זה נכון
שאנשים ש
עושים עבודה מעשית
תמיד יש איזה משהו שדבק בהם
אבל זה בגלל
אופיו של העולם
שבעולם יש קלקול
מדוע הצדיקים נעיידרים
ממה שקורה בחברה הישראלית?
איך רואים מסתפקים בתפילות ועוד בסתר?
האם הם חותאים לתפקידם?
כן, אני לא ראיתי שהצדיקים נעיידרים
ממה שקורה בחברה הישראלית
אבל זה שהם לא מסתרפים לכל שטוט
זה בגלל שעם ישראל
עושה שטוט אז צריך להצטרף אליה?
לא
מישהו כתב
אם לא נצטרף למחאה
נאבד דור שלם
כן, באמת
ואז אם לא
אולי תלך גם למקרה שכדורגל
בשבת אחרי הצהריים
צריך לראות איפה שעם ישראל נמצא
לרב
מישהו כתב
אחד הרבנים אמר
להתאם לה עשירים ולתת לעניים
זה אני קראתי ברובין הוד
לרב שלום
שבוע טוב
מי אמר שזה רע שיש עשירים?
זה טוב שיש עשירים
בלי עשירים, בלי קפיטליזם חזירי
אי אפשר היה לכלכלה להתקדם?
כן
לרב שלום
שבוע טוב
הוא
האמת הצרופה
ואני לא חושב שהוא נטול דמגוגיה
יאין לכבוד
הסכמתי שזה לאו דווקא
זה או זה, אבל בכל זאת
אני רב פשוט רוצה לעשות תשובת המשקל
פה על הנטייה
הפופוליסטית
הדמגוגית שיש היום לומר שצריך
שוויוניות כלכלית וכו'
בשם מה? למה שהעשירים
לא יהיו עשירים?
אתה רוצה להיות עשיר, גם אתה תהיה עשיר
מה יש?
הדגשו על החזיריות
שהם עושים את זה
בצורה כזאת
שהם אפילו לא דואגים למראית עין
שהם איכשהו דואגים גם לעם
עצם זה
שיש עשירים זה דאגה לעם
חברה שאין בה עשירים
היא חברה מנוונת
ולא בכדי, הכלכלה הישראלית
היא אחת הטובות בעולם
יש אחוז גבוה
של עשירים גדולים
לרב שלום, שבוע טוב
איך רבי יהושע בן לוי יכול להתפלל על משהו
אני יודע שזה ממש לא
פופולרי וזה עכשיו יוריד לי
את הרייטינג, משהו, חבל הזמן
טוב, לרב שלום, שבוע טוב
איך רבי יהושע בן לוי
יכול להתפלל על משהו
שלא ידע שקורה, שהרי זה קרה
שלוש פרסאות ממנו, תודה רבה
כן, זה בדיוק הטענה
אתה לא מתפלל על הדור שלא יקרו
דברים כאלה, ולכן זה קורה
לגבי לעבור בין שתי נשים
לא הבנתי למה זו המלצה
כי השולחן ערוך מביא כאיסור
לא נכון
השולחן ערוך לא כותב אסור לעבור בין שתי נשים
השולחן ערוך אומר לא יעבור בין שתי נשים
יש הבדל כשהשולחן ערוך אומר
אסור אז זה אסור, כשהוא כותב לא יעבור
זו המלצה, דבר נוסף
יש כל מיני דרכים אחרות לפתור את הבעיה
אם מה שהרב אומר לגבי משקל החסידות
ואם באמת זה מפריע
לא לאותו בחור שלא ילא לאוטובוס
הוא יעשות בלגן, למשל
פעם הרב שלמה זלמן אוירבח
שהיה צדיק לא קטן מהבחור הזה
היה יושב באוטובוס מקדימה
התיישבה לידו אישה לו צנועה
מה יכול היה לעשות? להגיד לה לקום?
לא יפה, שהוא יקום יעבור למקום אחר
הוא יתרגיש, מה עשה?
ירד מהאוטובוס, עשה כאילו שזה התחנה שלו
ועלה לאוטובוס הבא
אם באמת אתה נוהג בחסידות
אז תעשה ככה
אם מה שהרב אומר לגבי משקל החסידות הוא נכון
אז בכלל צריך להיות גם
משקל התהרה, נקיות וכו'
למה זה שחד דווקא לחסידות?
כי בחסידות הסכנה הזאת מצויה
הבא נקרא עכשיו, בתוך הבתוכו
מה שצריך לבאר עתה הוא משקל החסידות הזה
והוא עניין עיקרי מאוד מאוד
ותדע, באמת, שזו הייתה
המלאכה הקשה של החסידות
כי דעקותו רב
ויש לייצר בדבר הזה כניסה גדולה
אגב, אני לא אומר שאין
מצוקת דיור במדינת ישראל
שלא יבינו אותי לא נכון
יש מצוקת דיור
הבעיה היא
השימוש הציני שנעשה על ידי בעלי אינטרסים
במצוקת הדיור
לכוון את האינטרסים שלהם
שבכלל לא קשורים לפתרון בעיית הדיור
זו העניין
בכל מחיים שיקפוץ
אבל במקרה הזה זה כל כזה בולט
שלא בא לי להצטרף
אני רוצה באמת לפתור את בעיית מצוקת הדיור
איזה בעלי אינטרסים?
הקרן החדש על ישראל, למשל, וכדומה
טוב, מה?
השיעורים, הקיטניסטים, הם בעלי האינטרסים
יש כמה משפחות אחרות שתורשים את המדינה
ומנהלותים את כל...
יכול להיות שגם הם מעוניינים
במחאה הזאת באיזושהי צורה
מדוע זה טוב שיש עשירים וחברה שוויונית
כמו הקיבוץ של פעם היה סמל ואידיאל חברתי?
כן? אז אני רוצה להבין משהו
והחברה ההיא, שהייתה סמל וכולי
הצליחה?
מה הרב?
קרא רובין הוד?
טוב
ו... ואם אדם... מה זה רובין הוד?
ואם אדם ספרדי
קיבל על עצמו לאכול רק חלק
למה שיבטר על כך?
רק כי תערכו בשבילו?
ויתור על עקרונות ולפעמים אפילו לשם, לא?
כבוד הרב
יש הלכה מפורשת
שבשעת עד ח' קצת סומך על דעת מיעוט, נכון?
אז הרמה, נגיד שהוא דעה שנדחה
נדחתה להלכה
הרמה הרי מתיר לאכול לא חלק
ונגיד שאתה, מאלה שרבותיך
פסקו לך שאתה חייב לאכול חלק
ועכשיו יש בעיה של
עלבנת פנים שזה איסור דהורה איתה
ומחלוקת הפוסקים
האם צריך לאכול חלק או לא
וזה נקרא שעת עד ח'
כשעת עד ח' סומכים על דעת מיעוט שנדחתה
דבר נוסף, אתה יכול להגיד שאתה חולה
ושאתה לא מסוגל לאכול בשר היום
ושהרופא אסר עליך
זה כן, זה בסדר, מותר
תשקר, תגיד אני לא בריא לי בשר
תישאר רעב, בסדר
בשביל חסידות צריך קצת משהו
איך אתה נאח?
חלק, זה מחלוקת
בדיני השחיטה לגבי בדיקת הראיה
בסדר, כן
זה נכון גם לגבי
איסור של לא יודע אם אתה מגיע לקרובי משפחה
חילוניים ורוצה לבצע
לא יודע אם אנשים רוצים לבצע
אז זה בדיוק אותו הדבר, אתה מגיע
לקרובי משפחה חילוניים
והם אינם ביקים בהלכות
והם חושבים שהם עושים לך כבוד גדול מאוד
שהם דאגו במיוחד בשבילך
וכולי וכולי ואתה יודע שזה לא בסדר
נכון? אתה יודע
מדובר שאתה יודע, אז אתה צריך למצוא דרכים
תהיה חכם
אז ככל שתהיה יותר תהנית חכם, תדע יותר איפה
הוא לאכל, בסדר
ותדע יותר איפה הוא לא לאכל
אתה מדבר על חיבוקים?
כן, על חיבוקים, בואי נספר לך סיפור
אתה רוצה לשמוע סיפור?
רוצה לשמוע סיפור או לא?
כן, בסדר
לא צריך לשלב ידיי
מעשה
באחד מגדולי אפוסקים
בצפון אפריקה, אחר כך היה בצרפת
הרב רחמים נאורי, זכרונו לברכה
מה?
הציעו לו להיות רב ראשי לישראל
אחרי הרב אוזיאל, הוא סירב
אתה הכרת אותו?
לא, אני הכרתי אותו
הרב רחמים נאורי שהיה אדם שמקפיד
בקלקי וחמורה, הוא אחד
מחשובי אפוסקים ממש
ופעם אחת
הוא הלך ברחוב, אישה אחת צעקה
אליו ואמרה לו, או
רבי רחמים, איזה
יופי שאני פוגשת אותך
חיתנת אותי, עשית לי את החופה
לפני 40 שנה, בוא אני אחבק אותך
עד כאן דברי קודשה
אגב, זה סתם מעניין
עוד לפני שאני ממשיך את הסיפור
שמסביב
לרב הזה
היה שדר כזה, שאי אפשר
לאישה לחשוב שיש מקום לזה
בכלל לא
היה עליה לדעת, שהיא תוכל לחבק
את הרב
מה עשה הרב?
אמרו לי לספר את זה רק לאנשים
תיאוריים, אז מי שלא תיאור
שלא יספר את זה לאחרים
זה בכלל מוקד
הוא עמד כמו פסל, והיא חיבקה
אותו ונשקה אותו, וזהו
הוא לא הולך את דרכו
הוא לא עשה שום דבר לטובתה
והוא
וייסת, הבנת?
זו חוכמה של אותו חכם
כן, בבקשה
סתם קשה, אבל אני חושב
שהיום מי שחושב שככה זה מורגש
לדעת השני שלא מחזירים בחיבור
היה מספיק חכם
טוב
בכלל, אתם מכירים את זה
כולכם מכירים את הסיפור עם הרב מורדכא איליהו
והגברת טאצ'ר
שהתפרסם, מודפס, הרבה
בשדה התעופה
בשדה התעופה, כן
כשראש ממשלת בריטניה, מר גרת טאצ'ר
הגיע למדינת ישראל
זה היה פעם ראשונה, מאז הקמת המדינה
שהיה ראש ממשלה בריטי בכלל שהגיע לארץ
זה בכלל היה, מאז
שנלחמנו בבריטים וזה, זה היה
משהו היסטורי
כמובן, היא יורדת ממתוס
כל נכבדי המדינה, כולל הרב הראשי
לישראל, הרב מורדכא איליהו, הם נמצאים שם
והיא לוחצת את היד לכל אחד
אומרים לרב, כבוד הרב
צריך לדעת, עוד מעט
היא מגיעה, לוחצת את היד
הוא אמר, יהיה בסדר
אמרו, כבוד הרב, יהיה פה תקרית דיפלומטית
יהיה בסדר
טוב, הולכים ומתקרבים
מגיע לרב מורדכא איליהו
והוא שואל אותה, האם זה בעליך?
אז היא אומרת כן
אז הוא לוחץ את היד
לבעל
והוא לוחץ לו פעם שנייה, אומר
זה בשבילך
אחרי ש... כשעמדה לעזוב את
הארץ, היא ביקשה למסור את
תודתה לרב הראשי על הכבוד
שעשה לה
בסדר?
זה ש... צריך להיות חכם
זה מה שקרא משקל החסידות
זה מה שכתוב, בסדר?
טוב, מה שצריך
לביאר, עכשיו, תגידו
אבל לא תמיד יודעים איך למצוא את כל
הפרטים ופה, אז תהיה יותר מתחכם
ככל שאתה יותר חכם בתורה
אתה יודע יותר את משקל החסידות
אגב, אם כבר אני ספרתי לכם על הרב נאורי
רוצים לשמוע עוד סיפור? רוצים?
עוד סיפור. פעם אחת, היה לו
חוג
חוג של תלמידים שלמדו איתו כל יום
והגיע
באמצע החוג הגיעה אישה אחת
אמרה, כבוד הרב, הבאתי לכם
אוגיות שוקולד
שעשיתי
לתלמוד תורה והם לא רצו לקבל
ולכן הבאתי לכם את זה
אתם לומדי התורה
אמר הרב, איך עשית את זה?
אז היא סיפרה את הכמח
והשוקולד והתנור
ופה ושם ושם
והוא שאל אותה, ומה עם הכלים?
והיא לא הבינה מה השאלה
היא אומרה, לא, הכבודה הרב, זה בסדר, זה בסדר
ואז הוא שאלתה עוד כמה שאלות
ועוד פעם שאלתה שאלה, מה עם הכלים?
והיה ברור
שהיא לא מבינה על מה מדובר
ואז הוא אמר לה, תודה רבה
אנחנו נאכל את זה ואכלו
אחרי שהיא הלכה
שאלו התלמידים, למה הכבודה הרב התיר?
אמר פשוט מאוד, סתם כלים
אינם ביני יומם
וסתם כלי אינו ביני יומו
אז הוא נותן טעם נפגם
אז זה לא אסור, בדיעה ועד
וכאן זה בדיעה ועד, כיוון שהיא כבר עשתה
מובן? טוב
אגב
עוד סיפור על הרמור דחאי אליהון כבר
פעם אחת הייתה איזה בחורה
שהביאה אוגה לבית הספר
ואמרו לה
שלא יאכלו את זה
בגלל שזה נאפה בתנור
שבו בישלו ירקות של עתר מחירה בשמיטה
אז היא הלכה לרב אליהון
בוכה
והרב אליהון אמר, שאל אותה
האם יש לך אומץ?
היא אמרה כן
טוב, אז תלכי
לרבנית שלך
ותבקשים ממנה להתארח בשבת
אצלה
כך עשתה
וכאשר נתנו לה לאכול,
לפי ההוראה של הרב אליהון
היא אמרה, אני, אסור לי לאכול כאן
לא יכולה לאכול, אסור לאכול כאן
אז מה קרה?
הרב אליהון אמר
שאסור לאכול אצלכם
רב ורבנית
היא אמרה, כי אתם עושים תה
ויש דעה שאומרת
שאין שום אפשרות לעשות תה בשבת
אז הבינו את הטעות
ביקשו ממנה סליחה
גם משה התחיל ממאבק למען החלש
וגם הרצל
התחיל מערבות הדדית
ולא קיבלו אותו בהתחלה
האם אנחנו המאמינים עלולים שוב לפספס?
האם במחאה הנוכחית לא ניתן
לזהות דרישה של עם לערכים חדשים?
תודה, כבוד הרב
אמת, יש בציבור
משבר זהות עמוק מאוד
ובאמת
המחאה היא איננה מחאה על הדירות
זה מחאה על משהו אחר
זה חיפוש, חיפוש אחרי
עולם ערכי אחר
ולא יודעים איך להיבטא את זה
ברור, ולכן לזה צריך להיות קשוב
ולכן אחרי שיתחיל הסמסטר
וכולם יפרקו את האוהלים, אז יהיה מקום
בהחלט לדיאלוג
בינתיים, מה שכאן
אפשר לעשות זה לחלק כרם שיזוף
האם מכאן מותר
ללתת יד לאישה, אמושיתה
יד בסמכות מחוסר ברירה?
מה זה ללתת?
הוא מושב, האם מכאן מותר
ללתת יד לאישה
אמושיתה, מה זה?
מה? ללתת?
מה? לא, מה?
ללתת?
אין מילה
אין מילה כזאת
לתתה זה
לשים חיטה במים
אז זה מתכוון שללתת
את היד של האישה?
מה היא עשתה, מסכנה?
זה ללפת, זה לא ללתת
ללפת, לזה הוא התכוון
יכול להיות
שלזה הוא מתכוון, אבל אישה שמושתה יד
למה ללפת לה את היד?
גם זה לא כל כך מובן
יש לי מישהו השערה אולי למה הוא התכוון?
אולי הייתה לו שני למדים
אה? אולי הייתה לו שני למדים
אה, הוא הקליט פעמיים את הלמד
וואי, איזה תירוץ
טוב, האם מכאן מותר לתת
עכשיו הבנתי את השאלה
לתת יד לאישה, אמושיתה יד בשמחות
מחוסר ברירה
יש מצבים שכן, מצבים שלא
אז כדאי לשאול את הרב שלך אישית
את הנקודה הזאת
אני אספר לכם סיפור, אתם שומעים סיפור?
פעם אחת הייתה אישה אחת
שבאה לרב צבי יהודה
שהיא מתכוונת להושיט לו את היד
מה עשה הרב?
עוד לפני שהיא הספיקה להושיט את היד
הוא הושיט לה את היד
ומיד החזיר
ואז היא לא ידע אם היא אושיטה או לא אושיטה
בינתיים התיישבו והתחילו לדבר
אבא עשה לי אהיה נותן גם
אני יודע ששמעתי ככה
יכול להיות, יכול להיות, כן
יכול, נכון
יש, אמרתי, יש מה לדבר
הלכתי את הדברים האלה מורכבים יותר
ממה שחושבים
היום יש סיסמאות
רבנו הצדיק, האם על פי הסיפורים ננהג בהלכה
איךן יהיה הגבול בין השולחן
ארוך לבין סיפורי חכמים?
האם היום נתנהג כמו הרב החמים זצל
ולא נמנע מחדבוק עם בנות בלי להגיב?
לכן אני אמרתי שהדברים האלה
אגב, נידונו בפוסקים, זה לא
שיש השולחן ארוך והסיפורים, זה לא נכון
הסיפורים האלה הם ביטוי רק
אני רוציתי להראות להלכה למעשה
שאותם רבנים ידעו את ההלכה טוב טוב
ולא סתם למדו איזה סיסמא,
כתוב איזה סעיף בשולחן ארוך
והיהודים חושבים שיודעים את ההלכה
זה טעות חמורה, שאנשים חושבים
קראו פסוק, משפט אחד בשולחן ארוך
כבר כל העולם כולו רשעים
והם הצדיקים והם יודעים מה צריך לעשות
זה נקודה אחת
דבר נוסף, לכן אני אמרתי כמה פעמים
עוד לפני ששאלת את השאלה
שבהלכות האלה יש דברים שלא כותבים
ולכן צריך אדם לקבל הדרכה מרבו, זהו, הלאה
רבי, יש, במספר סוכאי יש מוריך על מי
שהיה מוקד עם הקווה, והיה זה והוא אומר כן
אני מכיר את המקום
יאיין הכבודו בריטבל
זה מובא בדגול מרווהבה בעבן העזר
בסדר? הנה, ככה אנשים יכולים
אנשים מחפשים, נכון, אז אני אומר
כיוון שאנשים אוהבים דברים מודפסים
אז אני מציע להם להסתכל בדגול מרווהבה
בעבן העזר שמה בהלכה שהתרחקו
מהרעיות בשם הריטבה
אחרי שיקראו את הריטבה המובא בדגול מרווהבה
בעבן העזר, אז מוכן להמשיך לדבר
זה על סמך על מה שהבאת שם
כן?
כפי שקורה את ההלכות של הרמב״ם
הוא צריך להיות מאוד מרע
נכון, מה שצריך לבראתה הוא משקל החסידות
הזה, והוא עיקרי מאוד מאוד
ותדע באמת שזוהי המלאכה הקשה
בחסידות, כי דעקותו רב
ויש לה יצר בדבר הזה כניסה גדולה
על כן נמצאת סכנתו עצומה
כי הרבה דברים טובים, יוכל ליצר לרחק
כאילו הם רעים
באמת הם לא
והרבה חטאים לקרב כאילו הם מצוות גדולות
ובאמת שלא יוכל איש להצליח במשקל הזה
אלא בשלושה דברים
צריך שלושה דברים כדי לנצח פה
אחד, שיהיה ליבו ישר שבלבבות
שלא תהיה פנייתו אלא לעשות
הנחת רוח לפן המטברח
לא זולת זה כלל, כלומר לא
מה יגידו עליך ומה יכתבו עליך בעיתון
צריך לעשות מה שאמת
שתיים, ושיהיה מעיין על מעשיו
עיון גדול וישתדל לתקנם
על פי התכלית הזה, תבדוק את עצמך
ואחר כל זאת
יהיה משליך, יבוא על השם
צריך להתפלל
שאז יאמר בו אשר אדם עוז לו
בח, לא אם נעטוב לא הולכים בתמים
אמנם, אם אחד מן התנאים האלה
שלושת התנאים האלה יחסר לו
לא יגיע אל השלמות וקרוב הוא
להיכשל וליפול
דהיינו, או אם הכוונה לא תהיה מובחרת וזקה
או אם יתרשל מן העיון במה שיוכל
לעיין במעשיו
או אם אחר כל זה לא יתלה ביטחונו בקונו
קשה לו שלא ייפול, אך אם שלושתם
ישמור כראוי תפעימות המחשבה
עיון וביטחון, אז ילך בטח
באמת ולא יעונה לו כל רעה
הוא הדבר שאמרה חנה בנבואתה
רגלי חסידיו ישמור
ודוד כמוכן אמר ולא יעזוב את חסידיו
לעולם נשמרו
אז יש לנו פה, אם כן, כמה כללים חשובים
בהבנת החסידות
ובזה נעסוק בפעם הבאה
בחודש אלול, כל טוב!