פרשת: ויקרא | הדלקת נרות: 17:12 | הבדלה: 18:29 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

משקל החסידות – כמה זה עולה לנו והאם תמיד כדאי ?

מילות מפתח:משקל החסידות
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫שלום וברכה, היום, בשבוע טוב, היום יום ‫ראשון, היי באלול תשעים א' ואנחנו ממשיכים
‫בלימודנו הקבוע בספר, בספר ‫הקדוש מסילת ישרים מאת רמחל, והגענו

‫הגענו בשעה טובה ומוצלחת לפרק קף, ‫שם היומרה אומר מה לי להיכנס לי שיעור

‫שמתחיל לפרק קף ואני ‫אראה את הפרקים, פרק

‫יוטייט לא למדתי, לא ‫נורא, זה דרכו של מכון מהיר

‫במכון מהיר אנחנו לומדים, ‫לא באמת, הרי כל הזמן יש

‫תלמידים חדשים, תלמידים ‫שעוזבים, אין יום בלי תלמיד חדש

‫לאורך כל השנה, אז מה נעשה, אנחנו נעשה ‫תוכנית לימודי, שאתה צריך להיות בהתחלה

‫ודווקא למי שבהתחלה, לא יהיו לנו תלמידים, אז ‫אפשר לומר שהמלמדים במכון מהיר פיתחו שיטה

‫ואז זה עבודה ניסיונית, פיתחו שיטה כיצד ‫ללמד באופן שזה יספק גם את הצורך של מי שנמצא

‫מן ההתחלה וגם את הצרכים ‫של מי שמגיע באמצע, אז אין מה

‫לעשות, ככה זה עובד, הנה ‫אנחנו במסילת ישרים, פרק קף

‫עכשיו קריטריון לכניסה, להגיע ‫חסיד במכון, זה סוגר את זה?

‫זה גם קריטריון, נכון, ‫זה קריטריון מעניין, זאת

‫אומרת, שאולי לעשות ‫קריטריון כדי להיכנס לשיעור

‫ולהגיע כבר חסיד למכון, אז אין בעיה, אבל ‫אז במקרה כזה תלמד ואני אבוא לשמוע אותך

‫עכשיו, פרק קף, במשקל החסידות, הפרק ‫הזה הוא שונה מכל הפרקים שראינו עד עכשיו

‫הרי למדנו שהעלייה המוסרית לפי המרמחל ‫בנויה מתשע מידות, נכון, תשעה שלבים

‫שהאדם צריך לעבור כדי להיות האדם הנעלה, ‫ותשעת השלבים האלה בנויים משלוש שלשות

‫נכון, שלשה הראשונה, שנייה ושלישית, ‫השלשה הראשונה, מטרתה להפוך אותך לצדיק

‫השלשה השנייה להפוך אותך לחסיד ‫והשלשה השלישית לעשות אותך לקדוש

‫צדיק, חסיד, קדוש, ומי אתה לפני שלמדת? אתה ‫ישר, כן? ישר, צדיק, חסיד וקדוש, ראשי טבעות

‫ישר, צדיק, חסיד וקדוש, ראשי טבעות, מה? ‫יצחק, זה לא מסובך, אני שואל שאלות פשוטות

‫כן, בפי ישרים, מובסיטי צדיקים, מובשיון ‫חסידים, מובקר רב קדושי, זה השלבים

‫הישר זה מי שרוצה להיות ‫טוב, למרות שהוא עדיין לא

‫טוב, הצדיק זה מי שעושה ‫את הטוב ואינו עושה את הרע

‫החסיד זה מי שעושה יותר מן הטוב, והקדוש ‫זה מי שכל מה שהוא עושה הוא טוב מצד עצמו

‫אם כן, אנחנו בשלשה השנייה ‫של פרישות, תארה וחסידות

‫עכשיו, בכל מידה ומידה למדנו אצל הרמחל, ‫הגדרת המידה, חלקי המידה, דרכי קנייתה

‫מפסידי המידה והרחקת המפסידים, נכון? ‫זה ככה נמצא בכל מידה ומידה

‫וכאן הוא הוסיף לנו בימידת החסידות ‫דבר שלא היה עד עכשיו, זה משקל החסידות

‫כנראה שבמידת החסידות יש צורך בטיפול ‫מיוחד, מה שנקרא המשקל, מה זה משקל?

‫זה לשקול, להאריך, מה זה אומר? ‫שמידת החסידות יש לה סכנות מיוחדות

‫שגורמות שלפעמים צריך שלא ‫לנהוג במידת חסידות, יש מידת חסידות

‫ולפעמים צריך שלא לנהוג ‫במידת חסידות מפני שיקולים שונים

‫וזאת למה? משום שהחסידות זה היציאה ‫מן המידה, אתה יושא יותר ממה שנדרש לך

‫יש לנו כלל כל המוסיף גורע, נכון? ‫כל המוסיף גורע, אז לך לדע

‫אולי אתה הוספת ועל ידי זה אתה גרעת ‫במקום אחר, אם את תוספת גורעת במקום אחר

‫אסור שתהיה תוסף, דוגמה פשוטה, אני ‫למשל רוצה להוסיף לעצמי איזשהו גדר

‫ובגלל הגדר שאני מוסיף לעצמי אני ‫פוגע באחרים, אז עדיף שלא, בסדר

‫למשל, נתן לי דוגמה פשוטה, אני, תודה ‫רבה, אני גודר את עצמי, אני עושה טענית דיבור

‫טענית דיבור זה דבר טוב, זה מלמד ‫את האדם, משקול את המילים שלו

‫וזה מחפר על כמה ‫עבירות וכדומה, הבעיה היא

‫שאנשים משתוקקים לקיים ‫איתי איזושהי שיחת ראות

‫יש אדם שלא ראה אותי כבר עשרים ‫שנה והוא מאוד מאוד משתוקק לדבר איתי

‫ואני עושה לו טענית ‫דיבור, לא יכול, פוגע בו, אז

‫עדיף לא לעשות את הטענית ‫דיבור אם זה פוגע במישהו

‫למרות שיש בזה מעלה, לכן זה ‫משקל החסידות, זה העיקרון הכללי כאן

‫בבקשה אדוני

‫אם אנחנו מדברים עם חבר הזה, ‫מדברים במשקל טעני, איך אני יכול?

‫גם לדבר וגם לא לדבר, לא הבנתי איך אפשר ביחד

‫איך אני דיברתי איתו? ‫זה עברתי על הטענית דיבור

‫לא תורה, מדובר על ראות, ידידות, ‫אהלן מה נשמע, איך היה בימ אליה

‫זה לא דברי תורה, זה דברים ‫חשובים אבל זה לא דברי תורה

‫בדר המסלה אתה יודע ששם הסתדרנו

‫אז אם כן בואו נקרא, מה שצריך ‫לבאר אתה הוא משקל החסידות, הזה

‫איך הוא אומר הזה, זה זכר או נקבה? ‫זה משקל, המשקל זה זכר

‫אני שאלתי על המילה הזה, המילה ‫זה, היא מילה זכרית או נקבית? זה זכר

‫אז איך הוא אומר על החסידות הזה? ‫לא, על המשקל

‫אתה אומר שזה על המשקל, למה? ‫אתה ראית במדורה שלי לפחות שמו פה מקף

‫בין משקל לבין החסידות כדי לתרץ ‫את זה שהמילה חסידות היא תיאור זכרי

‫אבל זה לא נכון, חסידות זה ‫זכר כי בעברית של ימי הביניים

‫שהיא העברית של רמחל, כל ‫המילים המסתיימות באותר הן זכר

‫שלא כמו בעברית מודרנית שהמילים האלה הם נקבה

‫לכן אפשר להגיד משקל החסידות הזה, זה בסדר

‫מתי שינו את זה? במאה התשע עשרה

‫למה? ‫אני אסביר לך למה, בהשפעה של העברית התנכית

‫כי בעברית התנכית המילים האלה הם נקבה

‫זה למה? אז רצו לחזור אל ‫העברית הקמאית לכן שינו את זה

‫עכשיו זה שבעברית של ימי הביניים ‫המילים המסתיימות באותר הן זכר

‫זה בהשפעת הערמית שהיא ‫מצויה יותר באותם הימים

‫אבל לא משנה, אנחנו לא נעריך ‫כל כך הרבה בשאלות של דקדוק

‫מה שצריך לבאר עתה, אם תביאו ‫לכם שרמחל בעצמו כתב ספר על דקדוק

‫יש ספר דקדוק של רמחל, נקרא ספר על דקדוק

‫שלום לרב, האם אפשר את דעתו של ‫הרב לגבי אותן הגדרות שמקבלים על עצמם

‫קבוצות חרדים, למשל בעיר בית שמש, ‫אובח, פוגעים באורח החיים התקין בעיר

‫טוב אני לא יודע מהן הגדרות ‫שמקבלים קבוצות חרדים בעיר בית שמש

‫וגם לא יודע מה זה אובחה פוגעים באורח החיים

‫זה כתוב אובח, למה אתה אומר אובחה? ‫אבל זה לא כתוב ככה

‫אתה אומר שמינסטה מודילג בהקלדה, טוב

‫אני לא יודע בדיוק מה הם עושים, ‫אבל בסדר אנחנו מדברים על העקרונות

‫אם מישהו מקבל על עצמו גדר ‫והוא על ידי איזה מוסיף טוב בעולם

‫שיוסיף, אם על ידי הגדר שלו ‫מוסיף נזק בעולם שלא יוסיף

‫אני חושב שהחסידות ברמת בית ‫שמש בשום טוב ואופן לא כולה

‫היא לא החסידות שהבאה לשם טוב ועשה

‫אני לא יודע על מה מדובר ‫שם ולכן זה גם לא מעניין אותי

‫אני לא יודע, לא בדקתי, לא הייתי שם, ‫לא רוצה לדעת, ככה זה, ככה אני, זהו

‫טוב, אתה בסדר, אתה בסדר, בסדר

‫טוב, מה שצריך לבהר אתה הוא משקל ‫החסידות הזה והוא עניין עיקרי מאוד מאוד

‫ותדע באמת שזוהי המלאכה הקשה שבחסידות

‫כי דקותו רב ויש לה יצר בדבר הזה כניסה גדולה

‫על כן נמצאת זקנתו העצומה ‫כי הרבה דברים טובים

‫יוכל היצר לרחק כאילו הם רעים

‫והרבה חטאים לקרב כאילו הם מצוות גדולות

‫דווקא בגלל מידת החסידות כי ‫מידת החסידות איננה בנויה על יסוד

‫קו ההלכה, קו הדין, קו הדין ‫הוא מאוד ברור, זה מותר, זה אסור

‫אז פה אתה לא יכול להתבלבל ‫כל כך אבל ברגע שהחסידות אומרת

‫מידת החסידות, לא חסידות של ‫הבעיה של מטור, מידת החסידות

‫שצריך ללכת מעבר לדין, מעבר לגדר, ‫אז אפשר גם להיכנס לפנים מן הגדר

‫יש משהו לא ברור כאן, משהו ‫משתבש במחשבה של האדם

‫ובאמת שלא יוכל איש להצליח ‫במשקל הזה אלא בשלושה דברים

‫אז צריך כדי להינצל מהסכנות של מידת החסידות

‫שלושה דברים, שהם, האחד, ‫שיהיה ליבו ישר שבא לבנות

‫שלא תהיה פנייתו אלא לעשות נחת ‫רוח לפניו יתברך ולא זולעת זה כלל

‫זה כל כך שלעצמו קשה כי ‫האדם רוצה לעשות נחת רוח

‫לעצמו, לחברו, לאשתו, למעסיק ‫שלו, לחברים, לידידים, לילדים וכדומה

‫כלומר האדם רוצה, מתחשב בהרבה ‫מאוד רצונות ולאו דווקא ברצון הבורא

‫אז קודם כל צריך בשביל ‫לעשות, במידת החסידות כראוי

‫שאדם יהיה רצונו לעשות רצון קונו בלבד

‫ושתיים, שיהיה מעיין על מה עשה, עיון גדול

‫וישתדל לכנם על פי התכלית הזאת

‫והדבר השלישי, ואחר כל ‫זאת יהיה משליך יהבו על השם

‫שאז יאמר בו אשרי אדם עוזלו וח וגומר

‫לא ימנע טוב להולכים בתמיד

‫זאת אומרת שצריך גם להתפלל על זה

‫אמנם, אם אחד מן התנאים האלה יחסר לו

‫כלומר, שהוא לא מתכוון לעשות רצון קונו

‫או שהוא לא בודק את מה עשה או שהוא לא מתפלל

‫אל השם שיעזור לו, לא יגיע לשלמות

‫וקרוב הוא להיקשל ולפול דהיינו

‫או אם הכוונה לא תהיה מובחרת וזקה

‫או אם יתרשל מן העיון במה ‫שיוכל לעיין במה עשה והכוונה

‫או אם אחר כל זה לא ייתה ‫ביטחונו בקונו, קשה לו שלא ייבוא

‫אך אם שלושתם ישמור כראוי

‫דהיינו, תמימו את המחשבה, עיון וביטחון

‫אז ילך בטח באמת ולא ייעונה לו כל רע

‫אתה רואה שהוא חזר על זה כמה פעמים

‫כדי שזה ייכנס טוב טוב לראש

‫ותכף כאלה הרי רמך לא חוזר על עצמו

‫כשאומר דבר אחד, אומר אותו פעם אחת

‫פה הוא ראה לנכון להדגיש ‫את שלושת הדברים האלה

‫ולכך נטיית הנפש היא ‫להתעלם שלושת הדברים האלה

‫הוא הדבר שאמרה חנה בנבואתה

‫רגלי חסידיו נשמור

‫מה זה רגלי?

‫החלק הנמוך, כן

‫כלומר החלק הנמוך של הגוף זה הרגל

‫ואז יש החלק הנמוך של הנפש

‫שזה הרגל של הנפש

‫אז הרגל של הנפש

‫יש נטייה לרגלי הנפש לעשות שטויות

‫אז צריך שמירה מיוחדת לרגליים

‫ודוד כמו כן אמר

‫לא יעזוב את חסידיו

‫לעולם נשמרו

‫אז אנחנו אומרים שיש פה צורך בשמירה

‫לא מצאנו בצדיק שמירה

‫אבל בחסיד מצאנו שמירה

‫כן

‫מה המתקמת שאמר שרגלי הנפש יש נטייה לזה?

‫כי הרגליים

‫זה איפה שאין שכל

‫השכל נמצא במוח

‫שבראש

‫אבל הרגליים פועלים באופן עצמאי

‫נוגמר

‫כן, אדר למשל החליט

‫לנהוג במידת חסידות

‫זה הנושא שלנו

‫כיוון שהוא נוהג במידת חסידות

‫אז הוא לא מסתכל למה החסידות שלו גורמת

‫כיוון שהוא לא מסתכל למה החסידות שלו גורמת

‫הוא יגרום נזק על ידי חסידותו

‫לכן הוא צריך שמירה

‫כי יש לו הרגלים

‫רגל משל הרגל

‫והנה

‫מה שצריך להבין הוא

‫כי אין לדון

‫דברי החסידות

‫על מראיהן הראשון

‫אני אתן לך דוגמה

‫פעם ראיתי

‫ביוטי במילואים

‫היה איזה יהודי

‫צריך לצאת לסיור

‫בטש

‫אבל הוא החליט שהוא מתפלל עם כוונות

‫ועם החנות

‫ואז הסיור מתעכב

‫הוא חסיד, צדיק

‫נכון? הוא מפלל יותר בכוונה מאשר זה מרגיל

‫אין זה אלא פשע

‫על ידי חסידותך אתה פוגע באחרים

‫לפועל הוא אפילו גם לא צדיק

‫צדיק הוא כן

‫כי הולך לפי ההלכה שצריך להתפלל בכוונה

‫אבל כן

‫נכון, נכון

‫על זה נאמר

‫רגלי חסידה ישמור

‫יש לך כתובה בגמרה מפורש

‫על רבי עקיבא

‫שכשהוא היה מתפלל

‫כחזן

‫אז הוא היה מקצר ועולה

‫כמו היה גומר ראשון לפני כולם

‫תחילת העמידה של רבי עקיבא

‫כולם היו גומרים אחריו

‫כשהוא היה מתפלל לבד

‫אדם היה מוצא אותו בזווית זו

‫מניח אותו בזווית זו

‫מוצא אותו בסוף התפילה בזווית אחרית

‫מרוב השטחוויות

‫זאת אומרת שרבי עקיבא

‫בגבלתו היה מתפלל

‫זמן רב

‫אז למה כשהוא היה מתפלל ‫כחזן הוא לא היה עושה את זה?

‫הוא לא רוצה לפגוע בציבור?

‫אז מי הוא? ‫וכי אנחנו צדיקים יותר מרבי עקיבא?

‫והנה מה שצריך להבין

‫כי אין לדון

‫דברי החסידות

‫על מראיהן הראשון

‫אלא צריך לעניין

‫ולהתבונן עד איכן תולדות המעשה

‫מגיעות

‫כי לפעמים המעשה בעצמו

‫זה טוב

‫ולפי שהתולדות רעות

‫יתחייב להניחו

‫ואם יעשה אותו יהיה חוטא

‫ולא חסיד

‫הנה זה מה שאתה הערת

‫שהוא התכוון לחסידות ויצא לו חטא

‫אפילו צדיקו לו

‫הנה

‫עכשיו הוא הביא לנו כמה דוגמאות

‫כדי שנבין על מה מדובר

‫הנה מעשה גדליה בן אחיקם

‫גלוי לעינינו

‫שמפני רוב חסידותו

‫שלא לעדון את ישמעאל

‫לכב חובה או שלא לקבל

‫השונרה

‫אמר ליוחנן בן קרח

‫שקר אתה דובר

‫על ישמעאל ומה גרם

‫גרם שמת הוא

‫ונפזרו ישראל

‫וחווה גחלתם הנשאר

‫וחובר ייחס הכתוב אליו

‫הריגת האנשים

‫אשר נהרגו כאילו הרגם הוא

‫וכמה

‫גרם זל על פסוק את כל פגרי האנשים

‫אשר היכה

‫ביד גדליהו

‫זה הרי דבר מדהים

‫וכי זה הוא שהרג אותם

‫הרי זה ישמעאל שהרג אותם

‫ישמעאל בן עטינה

‫בן אלישמה

‫אבל מאחר וההתנהגות

‫המכוסדת של גדליהו

‫גרמה להריגתם

‫ניחסים את הריגתם אליו

‫זה למה

‫אגב מצאנו דבר דומה

‫שהמבול נקרא בנביא

‫מי נוח

‫כי מי נוח זאת לי

‫אשר נשבעתי מעבור מנוח עוד על הארץ

‫אז מה זה מי נוח?

‫למה המבול נקרא מי נוח?

‫הוא חזר, כי נוח הביא את המבול

‫למה?

‫כי הוא לא התפלל עליה

‫והרפאים רואים שמייחסים לאדם

‫אבון שהוא לא אבון שלו

‫אבל כיוון שיש לו איזושהי מעורבות

‫על זה אומרים שזה שלו

‫או גם כן

‫על הריגת כהנה נוב

‫מי הרג את כהנה נוב?

‫לא שאול

‫דואג האדומי

‫מפקודת שאול

‫ועל זה נאמר

‫שדוד נענש על הריגת כהנה נוב

‫מסכן מה הוא עשה

‫הוא הסתתר בנוב

‫ובגלל ששאול

‫חשב

‫שאחי מלך

‫הוא זה שכאילו

‫בוגד בו

‫ולכן הוא הרג את כהנה נוב

‫זה אשמת דוד

‫והבית השני גם הוא חרב

‫על ידי חסידות כזה

‫אשר לא נשקל ולא נשקל צדק

‫ומה עשה? דבר קמצה

‫אמרו סבור רבנה לקרובה

‫אמר להם

‫וזכרייה ולאב קולאס

‫יומרו

‫בעלי מומין

‫קרבין לגבי המסביה

‫סבור למקטלה

‫אמר להם רבי זכרייה ולאב קולאס יומרו

‫מתיל בומבה קודשים יארג

‫ולכך ובין כך הלך אותו רשע

‫וישין את ישראל

‫בא הקסר והחריב ירושלים

‫והוא מה שאמר רבי יוחנן על זה

‫ענוויתנו טוב של רבי זכרייה

‫החריבה את ביתנו

‫ושרפה את יחלנו

‫והגלתנו לבין האומות

‫נכון?

‫כל זה בגלל שרבי זכרייה ולאב קולאס

‫היה עמד וטן

‫מהסס

‫עמד וטן הקיימון

‫היה מהסס

‫עמד וטן

‫אני חושב שזה משהו

‫שזה משהו של הכלוש ברוך הוא

‫השאלה שלי על זה

‫רבי זכרייה

‫רוצה לשמור על מילת הדין

‫נכון

‫אז למה זה חסיקות

‫שתי שאלות אתה שואל

‫שאלה ראשונה אתה אומר הביטוי עמד וטן

‫בצנועו גם כלפי הקבוצה של החור

‫שאתה מוצא גדולתו של הקבוצה של החור

‫שם אתה מוצא עמד וטן

‫אם כן מדוע אנחנו רואים שעמד וטן פה

‫היא מדערה

‫אני רוצה לשאול על שאלה

‫גאווה זה מדערה או טובה?

‫זה מדערה

‫גאווה זה מדערה

‫מצאנו כלפי הקבוצה של החור

‫גאווה וגדולה לחיי העולמים

‫עשירה לשם כי גאוה הוא גאה

‫השם הלך גאות לבש

‫אם כן מצאנו שמידות שהן רעות

‫אצל האדם הן טובות באלוהות

‫כי אצלו אין הסכנות

‫למשל המידה של רחמנות

‫רחמנות זה מידה רע נכון?

‫הגמר אומר את הרחמנים

‫חייהם אינם חיים

‫להיות רחמן זה מידה רע

‫כן

‫זה מצד רע

‫זה מידה רע

‫הרחמנים

‫חייהם אינם חיים

‫אלא מה המידה הטובה?

‫לרחם

‫כל המרחם על הבריאות

‫לרחם לבין לרחמנות

‫הקדוש ברוך הוא נקרא הרחמן

‫הוא יכול להמשיך לעצמו

‫אז אן ותן

‫זה מידה רע

‫אצל הקדוש ברוך הוא זה בסדר

‫אצל ריבונו של העולם זה בסדר

‫כי הוא משלים את החסרונות

‫של מידה אחת למידה אחרת

‫אבל אצל

‫אולי גם חסד זה דבר טוב

‫וחסידות זה דבר לא טוב

‫מידת חסד זה מידה רע

‫אנחנו אומרים

‫אנחנו אומרים לקדוש ברוך הוא

‫גומל חסדים

‫טובים, מה שיש חסדים?

‫רעים

‫חסד הוא, מצאנו בה הרעיות

‫זאת אומרת שהמידה של החסד

‫שאין לה קריטריון, אין לה כיוון

‫היא מסוכנת

‫עכשיו לגבי השאלה השנייה שלך

‫והיא שרבי שחיה בן אבקולס

‫רצה לשמור על מידת הדין

‫נכון?

‫התשובה לא נכון

‫הוא רצה דווקא להתחסד

‫כי הרי הוא אמר

‫לא להקריב, הדין היה להקריב

‫את הקורבן

‫ודאי

‫והוא רצה לגזור

‫ואם אתה לא רוצה, אז תהרוג את בר קמצא

‫אז הוא אמר לא

‫והדין היה להרוג את בר קמצא

‫הוא אמר לו אל תהרגו אותו, יאמרו

‫אז זה דווקא מידת חסידות

‫שמרוב הססנות הלכתית

‫הוא גרם בסוף לחורבן המקדש

‫בסדר

‫אז זה

‫הנביטנותו

‫שרבי שחיה בן אבקולס

‫הגלתנו

‫החריבה את ביתנו

‫ושרפה את חלינו

‫והגלתנו לבין האומות

‫ברור?

‫כל הסיפור ברור, נכון?

‫בסדר, מה הסיפור?

‫בר קמצא?

‫כן, של שחיה בן אבקולס, מה הסיפור?

‫מה?

‫מה היה הסיפור?

‫מכיר את הסיפור?

‫מה זה סבור למקטלה?

‫שילוב תודה לגארדון

‫למה אני לא תרגמתי את המילים בערמית פה?

‫למה? תגיד

‫ספרת סיפור לבין

‫לא, כדי שמי שלא מבין ישאל

‫בסדר?

‫יש הלכה

‫בהלכות על מות הורא

‫שאם תלמיד לא מבין משהו בדברי הרב

‫הוא חייב לשאול

‫בסדר?

‫כמה פעמים צריך לחזור על זה?

‫כמעט כל שיעור אני צריך לחזור על זה

‫אבל זאת עבירה, לא לשאול

‫כשאתה לא מבין, זאת עבירה

‫טוב, מה נעשה?

‫מה?

‫טוב

‫הרי לך שאין לדון בחסידות

‫המעשה, באשר הוא שם לבד

‫צריך לפנות

‫רחוק, לכל הצדדים

‫שיכול שכל האדם לראות

‫עד שיעדון באמת

‫איזה יכשר יותר, העשייה

‫או הפרישה

‫נגיד, מתי יש לנו כמה דוגמאות?

‫שתיים

‫הדוגמה הראשונה, גדליה

‫בן אחיקם

‫השנייה

‫זכריה בן אבקולעץ

‫שימו לב שמדובר

‫בקטסטרופות

‫לאומיות, לא מדובר

‫זה משהו קטן, מדובר

‫במשהו שהביא את חורבן האומה

‫מדעת החסידות שלו במקומה

‫לא משורקל שהחסידות

‫היא מעל העשור

‫והמותר

‫מעל התאר ותהור

‫זה שגדליה

‫יש את הדין

‫מעצם החסידות

‫ההתחסידות עצמה היא כאילו

‫מבטלת את העשור ומותר

‫ובתאר ותהור

‫זה לא צודק, אבל לפעמים היא ראויה

‫כלומר, זה ש... העשור, ‫מותר, תהור ותאר, זה המינימום

‫זה מה שהתורה דרשה ממך

‫פחות מזה אסור

‫אבל זה הבסיס, אבל יש גם יותר מזה

‫למשל, אדם, אני יודע

‫צריך לתת צדקה, יש הגדרה כמה צדקה צריך לתת

‫אדם רוצה לתת יותר, הוא יכול

‫עד גבול מסוים

‫נכון?

‫אדם יכול לתת יותר מגדי חובתו

‫זה לא כתוב בתורה שאסור

‫או למשל, אני יודע

‫אדם

‫מצווה להתפלל שלוש

‫תפילות בכל יום, רוצה להתפלל

‫לתפילה נוספת, יכול, נכון?

‫תפילת נדבר, הוא יכול

‫אבל להכליז את זה בתוך גדר חסיד

‫זאת אומרת, זה יותר טוב ‫לעשות אותו אדם שהתפלל

‫רק שלוש תפילות? מה?

‫האם זה יותר טוב לאשר אותו ‫אדם שהתפלל רק שלוש תפילות?

‫יש מצבים שכן, אמר רבי יוחנן

‫הלוואי בהתפלל האדם כל היום כולו

‫אז יש דבר כזה

‫יש מעלה לזה שאדם כל היום כולו

‫עשות בתפילה, השאלה היא

‫אם זה בא על חשבון משהו אחר

‫אז זה כבר לא חסידות

‫השאלה היא אם זה לא מערער את השורה המוטה

‫לפעמים זה עשוי לערער

‫ואז זה לא טוב, זה עשוי לערער את השורה

‫של הדין, כי אדם כבר לא יודע

‫להבחין בין עיקר הדין

‫לבין תוספת, ואפילו הוא דן אחרים

‫שלא נוהגים במידת חסידות

‫הוא נדן אותם לרעה, אז זה באמת חבל

‫למשל, האם יש מצווה

‫לשים

‫בגל של ארבע כתבות עם צוצית?

‫אין

‫אין מצווה כזאת

‫כך שאדם שלא לובש ציצית

‫הוא בסדר גמור, צדיק

‫בסדר? מה עושה לו הערם

‫בישיבה התיכונית?

‫הוא אומר לו מה שלומך וזה

‫אין לך ציצית

‫איזה מנדרם

‫מי יתיר לו

‫לבזות את האיש הזה שלא נוהג

‫מידת חסידות? הרי סך הכל זה מידת חסידות

‫לשים ציצית, נכון, זה מאוד

‫מקובל וזה מאוד טוב וזה מאוד רצוי

‫ואני אפילו ממליץ מאוד, אבל

‫אני לא אגע לבייש בן אדם בישוב, לא שם ציצית

‫זה לא בסדר, נכון?

‫אני מבין מדבריך שיש רבנים

‫שקיבלו תעודת רב

‫בלי לדעת מה זה

‫אתה חושב שכן?

‫אתה חושב שכן?

‫כי לרוב רב הוא גם רב

‫טוב

‫סליחה

‫זה נהנח, נהנח, אני עושה טוב

‫טוב, מה? שאלה

‫שלום הרב

‫התיישבות

‫בשטחים, דבר שאינו עליך

‫שארי למשל, האם תושבי מערב ירושלים

‫חועטים כולם

‫ולדעת הרב, ממידת חסידות

‫זה חסידות

‫אפשר לומר, קודם כל

‫לא יודע באיזה שטחים, כלומר, השתייטות

‫בשטחים, כן, נתניה, יש שטחים

‫בנתניה, יש שטחים בתל אביב

‫יש שטחים בגדרה

‫יש כל מיני שטחים

‫האם, אז בכל

‫המצווה היא להתיישב בארץ ישראל

‫יש עוד יותר מצווה בירושלים

‫זה ברור שיש

‫מצווה מן המובחר

‫להתיישב במקום שבו יש

‫סכנה שהגויים ייקחו את זה מאיתנו

‫אבל לכן, בוודאי שזה

‫מצווה מן המובחר, להגיד שאתה

‫עבריין, ברגע שאתה

‫לא יושב שם, אתה יושב במקום אחר

‫בארץ ישראל, אי אפשר להגיד את זה

‫אבל ברור שמצווה מן המובחר

‫להתיישב במקומות

‫שהגויים לוצ'ים

‫ושמה להם עין

‫צהריים טובים לרב

‫האם דברי הרמחל

‫הללו

‫אגב, אני רוצה לספר לכם סיפור על החזוניש

‫עליו השלום

‫שבזמנו

‫היו חדירות של

‫מחבלים

‫שהיו חוצים את הגבול

‫הגבול זה היה, פעם זה היה איפה שהיום

‫נמעל התעופה בן גוריון

‫באזור לטרון שם

‫היה יהודי אחד שהגר שם

‫קרוב מאוד לגבול

‫והוא שאל את החזוניש

‫האם לעבור לגור

‫לבני ברק, שזה יותר בטוח

‫מאשר להיות על הגבול, איפה שיש חדירות

‫ענה לו החזוניש

‫אם אתה תבוא לבני ברק

‫אז המחבלים

‫יגיעו לבני ברק

‫לא, לא, לא, מה קרה

‫צהריים טובים לרב

‫האם דברי הרמחלה הללו

‫מכוונים רק לתוספת על עיקר הדין

‫או לעיקר הדין עצמו

‫כגון הנפטנותו של רבי זכריה בן אבקולס

‫זה אנחנו כל הזמן עסוקים פה

‫בדעת החסידות, בדברים

‫שמעבר לדין, שרבי זכריה

‫רצה לגזור בניגוד להלכה

‫הוא רצה לגזור

‫שלא יקריבו את הקורבן, למרות שמעיקר הדין

‫היה צריך להקריבו, הוא רצה שלא להרוג

‫ברכם צהלך, למרות שמעיקר הדין

‫היה צריך להורגו

‫אז ההתחסלות הזאת, על זה מדובר, בוודאי

‫שלום הרב, האם בניגוד

‫לדקארט, למשל

‫דעת הרמחלה היא

‫שהתוצאה של המעשה

‫קובעת את רמת המוסר

‫שלו

‫אני לא יודע אם דקארט

‫דיבר על זה או לא

‫אני לא יודע על מה אתה ‫מכוון, אבל פה אנחנו מדברים

‫על מעשה החסידות ולא

‫מעשה עיקר הדין, כלומר יש דבר שאתה אומר

‫זה טוב וזה רע, זה מצד עצמו

‫מה שאנחנו מדברים פה זה על תוספת

‫על דבר שהוא מעבר

‫לחיוב הבסיסי

‫שלום רבנו, איך רבי עקיבאים

‫מפלל ביחידות, והרצח נפלל במינין

‫מה פירוש ביחידות? תודה

‫תשובה

‫יש לפעמים

‫שהשיקול של תפילה מיוחדת

‫שהיא תתקנת כל כלל ישראל

‫עולה

‫על השיקול של התפילה במינין

‫יש דבר כזה

‫לגבי

‫עריכות התפילה, האם זה אומר שצריך

‫לגנוז את התפילות

‫נוח צפון אפריקה

‫השופעת נגינות

‫ופיוטים בימינו ובמקומנו

‫רבים הם מכשים תורח

‫גדול בעריכות זו

‫התפילות

‫של נוח צפון אפריקה

‫הן דווקא גורמות

‫לאנשים לרצות להתפלל

‫הרי אני יודע

‫שכל שנה אני נפגש

‫בדיונים שלמים

‫כיצד אפשר לקצר

‫בסליחות או כמה אפשר

‫לא להגיע לסליחות ולסמוך על דעת

‫הרבה הוא של עומדי תורה ומי שלומד

‫ולעשות סליחות אחרי הצהריים

‫כל הסיפורים האלה

‫ודווקא אצל אלה שמפללים

‫בנוח צפון אפריקה

‫הוא מתכוון נוסח אבל

‫אני פשוט מכבד את לשונו

‫הוא כתב נוח

‫הוא מתכוון לנוסח

‫אז אלה

‫שנפללים דווקא בנוח צפון אפריקה

‫בכל הפריפריה

‫אתה רואה שם

‫כל הצעירים הארסים וארסיות

‫אפרחות כולם

‫קמים בארבע בבוקר וכולם

‫אשם מלך אשם מלך וזה וזה

‫מה?

‫מה?

‫כן

‫באים ככה מתחבקים עם החברה

‫וזה ופה ושם וכולם לסליחות

‫אז כנראה שהנוסח הזה

‫שמעריך כל כך בפיוטים הוא דווקא גורם לאנשים

‫שרצות להתפלל

‫מידת החסידות

‫לגבי השמירה

‫קנאית על שלמות ארץ ישראל

‫אינה בעייתית באותה המידה שהרב

‫הזכיר לגבי תחומים אחרים

‫היא לא עלולה לפגוע באדם ובציבור

‫אנחנו צריכים לעשות הבחנה

‫בין דבר שהוא הלכה למידת חסידות

‫זה שיש מצווה לכבוש את ארץ ישראל

‫ושתהיה ביעדת וביעדות ומה אחרת

‫זה לא חסידות זה דין

‫כן?

‫אז מה שמעבר לדין

‫הוא שור את הנפש הזה

‫אתה לא חייב להשתק את המדינה

‫עד שלא יספקו מיקווה

‫למאחז ההוא

‫זה נכון, זה לא חייבים, כי זה מידת חסידות

‫מיקווה זה מידת חסידות, ‫אפשר גם לנסוע למקום אחר

‫אבל

‫לעשות הפגנות כדי שלא יעקרו מאחז

‫בארץ ישראל זה עיקר הדין

‫טוב

‫רבנו אמר שהתלמיד חייב לשאול את הרב

‫אם הוא לא מבין משהו בשיעור

‫אבל מה קורה אם התלמיד פוחד מהמורה

‫זה לא מיקווה טוב

‫הלכה היא ברמב״ם

‫שאסור לתלמיד לפחד מהמורה

‫כתוב בניחות תלמיד תורה

‫שאסור לו

‫לא אבא אשן באמת

‫לא אבא אשן באמת, נכון

‫שלא מהר

‫אם רחמנות

‫אינה שמה של מידת הרחמים

‫המידה של מי שנוהג לרחם

‫מה שהיא המידה של מידת הרחמים

‫או כיצד קוראים לפעולה של אדם

‫הנוהג ברחמנות

‫בגוף שלישי

‫יחיד

‫הווה כמו עושה

‫מרחם וכדומה

‫המידה של הרחמים

‫נקראת רחמים

‫יש מידת רחמים

‫יש מידת רחמנות

‫ומרחם

‫זה המידה החיובית

‫והאם יש ביטוי

‫בשביל מי שמרחמן

‫אולי

‫אפשר לנסות להמציא מילה חדשה

‫טוב

‫טוב אפשר להמשיך

‫איפה היינו

‫עוד דוגמה עכשיו נוספת

‫שהיא דוגמה כללית

‫הנה התורה צוותה

‫הוכח

‫תוכיח את עמיתך

‫מכאן שאני צריך להעיר הערות לאנשים

‫נכון

‫אתה יודע אתה לא בסדר

‫אני צריך עכשיו להסתובב בין האנשים

‫כל הזמן לחפש

‫ולהגיד הערות

‫מצווה נכון הוכח תוכיח

‫וכמה פעמים ייכנס אדם

‫להוכיח חותים

‫במקום או בזמן שדבריו נשמעים

‫וגורם להם להתפרץ יותר

‫בראשם הולך אל השם ולוסיף עליך אתם פשע

‫אם על ידי התוכחה שלך

‫אתה רק מחזק

‫את ההתנהגות הרע של השני

‫אז עשית עבירה בזה שעשית תוכחה

‫הרי מהי מצוות תוכחה

‫כתוב ברמב״ם

‫אלחות דעות

‫פרק שישי הרואה חברו

‫שחטא הוא הלך בדרך

‫שאינה טובה

‫מצווה לא נכון

‫מצווה להחזירו למותיו

‫שנאמר

‫הוכח תוכיח את עמיתך

‫המצווה של התוכחה

‫זה שאתה תגרום לו לתקן

‫אם אתה לא גרמת לו לתקן

‫לא קיימת מצוות תוכחה רק היית נקץ כזה

‫אולי אפילו אתה עובר על איסור הונאה

‫שאתה מצער אותו

‫אלא מה

‫יש לפעמים מצוות מכאה

‫זה משהו אחר

‫מכאה זה למשל

‫לצעוק שבס

‫לצעוק שבס זה לא מצוות תוכחה

‫אבל זה שתי דברים אחרים

‫א' זה מכאה

‫ב' זה שחרור לחצים

‫זה מאוד חשוב

‫כי יש חברה

‫בחברה נגיד החילונית

‫יש תיאטרון, יש סרטים, יש בריכה

‫יש כל מיני דברים

‫דיסקו, אפשר לשחרר שם לחצים

‫בחברה הדתית

‫כל הדברים האלה לא קיימים עם בכלל

‫או קצת

‫ואדם אחרי שהוא אכל את המאכלים של שבת

‫שהם כבדים

‫מה יעשה כדי לשחרר את הלחצים

‫חייבים לעשות משהו

‫אז כדי לעשות חסד עם האנשים

‫הוציאים אותם אל הרחובות

‫ומצועקים שבס, הצעקה

‫זה משחרר

‫גם שואפים אוויר צח וכולי

‫ואם במקרה גם המשטרה מגיעה

‫זה גם מוסיף קצת ספורט

‫אז בקיצור

‫יש בזה מעלה

‫של שחרור לחצים

‫שזה דבר כשלעצמו הוא חשוב

‫מצוות תוכחה אין כאן

‫זה לא בכלל לא קשור לעניין

‫אבל לפחות שחרור

‫צריך לדעת לי למצחות

‫על הדבר הזה

‫יש בעין האדם של שבת בית

‫שהרב שם מחדש על העניין הזה

‫שלא להגיד דבר לא נשמע

‫כי ככל אתה חושב טוב

‫אתה לא יגיד שום דבר למי שלא שומע

‫אבל הוא כותב

‫שאם יש לו כלי סכלי לקבל את הדברים

‫גם שזה לא נראה לך אתה צריך להגיד

‫זה עוד יותר מוחשב

‫לא סתום, לא הבנתי

‫אתה אומר

‫אני לא מבין מה שאתה אומר

‫אתה אומר שאדם צריך

‫מה עם הפושטקים של טבריה שם?

‫שאלת פה

‫מה זה?

‫סתבר

‫הוא אומר שם

‫שהוא מחדש על העניין

‫שבעיקרון אנשים חושבים

‫שאתה רואה אנשים שאתה

‫חושב שהם לא ישמעו

‫אל תגיד שום דבר

‫אבל אם יש לך את הכלים להסביר

‫ויש להם את הכלי הסכלי לשמוע

‫אז זה הכוונה שיש דרגת שמיעה כלשי

‫למה שאני אסביר לך

‫יש

‫מכתב ארוך

‫של הרב צבי יהודה שנקרא

‫תשובה ובירור דברים

‫משהו כזה

‫כנראה הרב צבי יהודה

‫זה עוד בחייו של הרב קוק

‫קיבל מכתב ארוך של אחד הרבנים

‫בהונגריה

‫אותו רב בהונגריה

‫מדבר בשם קבוצת רבנים

‫והוא אומר

‫יש לגדולי

‫התורה בהונגריה

‫כמה קושיות על אבא שלך

‫יש כמה קושיות

‫קושיה כזאת, קושיה כזאת, קושיה כזאת

‫ואז הרב צבי יהודה מתייחס בכבוד רב

‫ועונה על הקושיה הזאת, הקושיה הזאת

‫אחת הקושיות

‫זה שאנחנו רואים

‫ככה הם אומרים לו

‫שאביך

‫שליטה, מדבר

‫כל הזמן מדבר בסגנון

‫אני אכתוב את זה

‫ככה הוא כותב

‫אביך כותב, מדבר

‫בסגנון נציונלי

‫פירושו

‫לאומי

‫אבל צריך

‫במקום לדבר בסגנון תורתנו הקדושה

‫תוהק, סגנון תורה

‫תראה, לא נציונלי

‫ככה הם אומרים

‫על זה אומר הרב

‫החב' צבי יהודה עונה

‫שזה מדיני תוכחה

‫שבדיני התוכחה שצריך לדבר

‫בשפה שמקבל התוכחה

‫יכול לשמוע

‫אז מה אתם רוצים?

‫הרי סגנון תורתנו הקדושה הם לא רוצים לשמוע

‫סגנון נציונלי

‫הם מסוגלים לשמוע, סגנון נציונלי

‫כן, אני חושב לא יודע איך ‫הצליחו לכתוב את המילה הזאת

‫אבל בסדר

‫אז גם

‫זה משל אתה יכול להגיד

‫אני נתתי נאום תוכחה נפלא

‫למישהו והוא לא קיבל, איך זה יכול להיות?

‫טוב, כי דיברת איתו בטורקית

‫הוא בכלל לא מביא טורקית, ‫הוא מדבר צרפתית בכלל

‫אז מה אתה... אז זה ‫היה כמובן שצריך לדבר

‫בשפה שלהם

‫מה שאת אומרת, כלי הסכלית זה קשור לזה

‫איפה היינו? אה, יש פה שאלות, כן. שלום כמודה ‫הרב, איך הלסיקור על החזוניש את הצל מופיע?

‫הייתי רוצה להראות את זה בעת הצורך

‫לצערי הרב, אינני יודע איפה זה מופיע

‫אבל שמעתי מספר פעמים

‫לאחרונה יצא ספר שלם של 900 עמודים

‫על החזוניש

‫רב בראון אחד, משהו כזה

‫אז יש סיכוי טוב שזה מופיע שם

‫ספר ככה, אמרו שזה ספר טוב

‫מבחינה ממש מקצועית

‫שעבר על כל קולדותיו של החזוניש

‫הרב אמר שצריך למסור את הנפש על דין

‫אני לא אמרתי את זה

‫אך האם אין פיקוח נפש דורכי כל האווירות ‫שבתורה מלול על הזרש הקודמים והרעיות?

‫אני לא אמרתי שצריך למסור את הנפש על דין

‫יש לפעמים שהדין הוא למסור את הנפש

‫ולפעמים אין לדין למסור את הנפש

‫מה שאמרת שרק על שלוש האווירות שבתורה

‫רק שלוש האווירות של עבודה זרש ‫קודמים והרעיות מוסרים את הנפש

‫זה לא נכון, יש עוד יותר

‫יש עוד כמה דברים

‫אבל זה לא הנושא כאלה

‫טוב

‫כן, אז אם כן

‫הנה התורה צוותה

‫וכמה פעמים מתכנס אדם להוכיח ‫חוטים במקום או בזמן שאין דבריו נשמעים

‫וגורם להם להתפרץ יותר ברשעה

‫מול חלל השם

‫להוסיף על חטאתם פשע

‫אגב, כתוב כאן סביב הגרסה שלי

‫כתוב לחלל השם ה- עם צ'ופצ'יק

‫זה טעות

‫זה ה- שינמם צריך להיות

‫השם

‫אי אפשר לחלל את הקדוש ברוך הוא חז ושלום

‫אפשר לחלל את שמו

‫לחלל את השם

‫להוסיף על חטאתם פשע

‫ולעוצה בזה אינו מן החסידות

‫אלא לשתוק

‫וכך אמרו ז'ל כשם שמצווה

‫לומר דבר הנשמע

‫כך מצווה

‫שלא לומר

‫את שאינו נשמע

‫אם לא ישמעו לך, אז בשביל מה אתה מדבר?

‫זה, יש אפילו שאלה

‫מה?

‫זה רק לגבי מה שהבינו במצרים

‫כשמדברים על שתי הדברים האלה

‫שבמקר שני

‫לא באמת דבר רב

‫רגע

‫שמע

‫שמשה אומר

‫למה אתה כרעך

‫הוא סבר שדבריו ישמעו

‫זה שהשומע

‫יש לו בחירה חופשית, לא לקבל

‫זה סיפור אחר, אבל היה סיכוי שישמע

‫עכשיו, יש שאלה

‫למה הקדוש ברוך הוא נתן לנו הלכה כזאת

‫שלא לומר דבר שלא נשמע

‫בעצם יוצא

‫שלמה עם העבירה, נכון?

‫אם אני צריך לשתוק

‫במקום שדבריי לא ישמעו

‫אז בעצם יש לי

‫הנחיה של התורה להשלים עם העבירה

‫מה אני יכול לעשות?

‫אנחנו אינשהיו שוקגים ולא מזידים

‫הנה, עוד דוגמה, מוטל יהיו שוקגים ולא מזידים

‫שומרים את זה במקרים מסוימים

‫הסימן, אז זה אומר

‫שההלכה מעוניינת בעבירה

‫אז תהיו אמיצים, תגידו כן

‫אכן כן, זאת אומרת שהקדוש ברוך הוא

‫מקדם בעולם, עניינים

‫לפעמים דרך עבירות

‫מה השאלה הזאת אומרת?

‫אולי הייתה צריכת למנוע בכוח

‫למשל, תראו את העבירה, ‫לא הייתי מנוע אותה בכוח

‫אנחנו אומרים שזה לא כך

‫נכון?

‫מה?

‫אפשר להגיד הקטנה נזקים או

‫שלפעמים זה רצון השם

‫אין לפעמים מצב שהם עונים בכוח?

‫לפעמים עונים בכוח, לפעמים לא עונים בכוח

‫מה שהוא רוצה שתפסס את הטענה

‫אצלך?

‫איך אדעו? אני אומר דבר שאולי

‫קצת שורט את ההכרה הדתית שלכם

‫אבל זאת האמת

‫שלפעמים הקדוש ברוך הוא מעוניין

‫בעבירה מסוימת שתעשה

‫זה בסדר, הרי הקדוש ברוך הוא מנהל

‫את עולמו גם דרך הטוב וגם דרך הרע

‫אז אם זה עבירה, הוא רוצה

‫שאתה לא תעשה אותה

‫אבל הוא מעוניין שהיא תעשה

‫יכול להיות כל דבר

‫כל עבירה, זאת אומרת עבירות

‫יש להם, אני אגיד לזה אחרת

‫יש לעבירות תפקיד בעולם

‫יש לה עבירות תפקיד, בסדר

‫אבל זה לא יהיה, אני חושב ש...

‫לא מברכים, כי אין לו מברכים על דבר כלל

‫כלומר, כי אתה... זה לא כלל בעצם

‫כן, אבל אתה לא יכול להגיע להכרה הזאת

‫אתה לא יכול להגיע להכרה

‫שזה טוב, אתה רואה את שריפת המקדש

‫אתה יכול להגיד שזה טוב, אתה יכול לברך על זה

‫כן, אבל רב קוק מאפשר לי בשלוש שבועות

‫הוא אומר לי שזה טוב

‫אבל אני לא מבין את זה שזה טוב

‫אז אתה כמו רבי עקיבא מצחק

‫בסדר, רבי עקיבא מצחק

‫בתנאי אחד

‫שהחכמים בוכים

‫אם כולם יצחקו

‫זה ציני

‫אם כולם יבכו, זה חוסר אימונה

‫אז מחלקים את העבודה

‫רבי עקיבא הולך לרביית

‫שם מחלקים את הצוות לשני צוותים

‫אתם תבכו, אני אצחק

‫אולי בפני רבי עקיבא

‫בסדר, אבל... זאת ‫אומרת, זה בלי לעבודה

‫אבל אם אתה...

‫אז יש בחינת רבי עקיבא ‫מצחק, צריך להיות רבי עקיבא

‫כדי לצחק, כן, מה אתה אומר?

‫אגב, ההלכה היא שגם

‫בתשעה באב לא אומרים תחנון

‫נכון?

‫למה?

‫אגב, התימנים כן אומרים תחנון, נכון?

‫בתשעה באב

‫אני ראיתי סידור תימני

‫שמה עם תחנון בתשעה באב

‫אולי אני טועה, אבל... ‫בסדר, זה לא הנושא שלנו

‫בקשר לאיון שהוא יגין ולא מזידים

‫עכשיו, במסכת שבת, הגמרא אומרת

‫דווקא, זאת אומרת, שמע

‫ולא אמר להם

‫לא משנה, יש תפקיד לדבר הזה

‫זה כמו שהגמרא במסכת סוכה אומרת

‫שאלמלא עמי הארצות ונתקיים העולם

‫לא, אז הוא אומר שזה סתם מדברים הקלים

‫זאת אומרת, דברים שהם יגידים לך, אז אנחנו

‫אבל דברים שהם... שהם הלכה

‫זה לא משנה, מה יש לך להגיד?

‫אבל יש גם דבר שלא נשמעים

‫בסדר, אז יש מצבים כאלה

‫אבל זה אומר, גם לגבי הדברים הקלים

‫שאם אתה מעוניין, שהאווירה תעשה בעצם

‫זה מה שהרב קוק אומר

‫בארפילי תואר

‫שם הוא... זה קובץ בית

‫ששם הוא כותב, שיש לפעמים

‫שיש צורך לעשות

‫איזושהי אווירה

‫על דברי תורה, ואין מי שבדור

‫יוכל להורות על זה

‫ולכן הקב' ברוך הוא סידר גם שהוא

‫עניינים שדמותיו יושגים ומזינים

‫מה אתה אומר?

‫אבל זה לא ידיע שזה יהודי

‫שיעשה את ההענה הזאת?

‫לפעמים צריך שגם יהודי יעשה

‫כלומר, יש תפקיד

‫גם לעוורות, בקיצור

‫בסדר? טוב

‫שלום, כבוד הרב

‫כיצד יש לנהוג באדם שחרג

‫במידת חסידות ופגע בסביבתו

‫קח למשל, דרשן

‫העולה לדרוש מעריך בדברי תורה

‫כדי להגיע לקריאת שמה בזמנה

‫והוא אפילו לא מדבר לעניין

‫מי שחרג במידת חסידות

‫ופגע בסביבתו

‫קסח אותו

‫אם יש לה עבירה תפקיד, למה יענה

‫שעושה אותה? כי הוא עושה רע

‫זו הטענה של קין

‫קין אמר, תשמע, אני עשיתי את הרצון שלך

‫אז מה אתה רוצה ממני?

‫כן? הרי אם לא היית רוצה

‫שהבל יארג, היית מעוניין ממני להרוג אותו

‫אז זה שלא מנעת ממני להרוג אותו

‫זה סימן שאתה מעוניין בסופו ‫של דבר, אז מה אתה רוצה ממני?

‫מה ענה לו הקדוש ברוך הוא?

‫והיא אומר, מה עשית?

‫מה עשית? אתה צריך לחשוב

‫על פי הקריטריונים שלך

‫על פי הקריטריונים שלך, אתה הרגת את הבל

‫לא בשביל לעשות את רצוני

‫הרגת את הבל, כי השכינת בו

‫אם היית

‫יכול לכוון לשם שמיים

‫לגמרי, אז יכול להיות שאתה מקבל גם שכר על זה

‫כן, אבל

‫גלוי וידוע לפני הקדוש ברוך הוא

‫שאדם לא יכול לכוון לשם שמיים לגמרי

‫לכן הוא נענש

‫כל מה שקשור לזה

‫בטען האחדון, בטען קשה

‫למה קשה?

‫הכוונה היא גם מהמעשה

‫ודאי, ודאי

‫בטען האחדון, הדין האחרני בשם

‫מה אתה אומר?

‫בטען האחדון, שכן ואימן

‫כן

‫המשתמשים, הדין האחרני משתמש בזה

‫כן?

‫שהוא מתכוון לתורה?

‫לא, אבל יש למשל

‫בורעת שעה של נביא, מותר לנביא לעשות

‫עבירה כדי לתקן את העולם

‫נכון?

‫למשל, אליהו הנביא בר הקרמל מקריב

‫מחוץ הנקדש

‫כדי להקריש את נביא הבעל, מותר או לעשות?

‫מותר

‫בסדר, אז יש דבר כזה

‫אבל באופן כללי

‫מה שאיך שהוא צריך לעשות?

‫אם, אני שמעית את הרות חמרה

‫ואומר

‫אמור חכמים גדולה עבירה ‫לשמע, מי יצא שלו לשמע

‫זה אומר מה שזה אומר

‫שגדולה עבירה לשמע

‫הוא אומר לשם שמיים

‫מי יאשר ממצווה שלא לשמע

‫זה כמראה תפורש

‫מה זה עבירה לשמע?

‫זה אחד הדברים המסובכים והמסוכנים שיש ביהדות

‫אבל זה קיים

‫למשל, יעל וסשרה

‫היא נבעלה לסשרה

‫יעל, למה?

‫כדי להציל את עם ישראל, בסדר, מותר

‫לצלר רחש בראש

‫לצלר רחש בראש

‫גדולה עבירה לשמע, ראשי תיבות עגל

‫זה מה שעשה אהרון

‫הכול, נכון? טוב

‫אז למה יענש

‫הראשי אותה? כי הוא לא מתכוון לזה

‫הרם משה פיינשטיין כותב בחלק ח'

‫אה, כן

‫זה נפלא, למשל

‫שבנותלות באו בחלום ליהודי

‫שיכפישם

‫וארו לו שהמעשה שלהם

‫היה כדי להציל

‫מעבודה זרה, שהוא יכול לא לומר

‫שהתעבירו משמיים, אם כן זו מצווה ולא עבירה

‫זה לא בדיוק מה שמסופר שם

‫אבל זה סיפור אחרי, כן

‫טוב, כן

‫יש עולם פורם

‫שותף מישהו הלכה, זה יכול לתחות

‫אם האבא, החבר, הוא צריך לחשוב

‫עד כמה הוא בטוח אם הצד השני יכול

‫לעמוד באותה הלכה? לא

‫כשאתה מלמד הלכה

‫אתה צריך ללמד את ההלכה כמות שהיא

‫אתה לא יכול לשקר, אתה יכול לפעמים

‫לא ללמד אותה מיד

‫כן? כלומר לפעמים יש

‫הלכה שעד שהיא תספג

‫היא קודם כל להקדים הלכות אחרות

‫אם סיימנו את ההלכה שהצד השני לא יכול

‫לעמוד בה, יש מצד של

‫משהו קצר שהצד המספר

‫לפעמים כשם שמצווה לומר

‫זה כתוב כאן, מצווה לומר

‫דבר הנשמע, כך מצווה

‫שלא לומר דבר שלא נשמע

‫יש דבר כזה

‫לומר ולא לומר

‫אני חושב שרואים את זה הכי הכי

‫הכי יפה אנשים

‫שיש להם ילדים קטנים

‫וצועקים על דבר והילד

‫לא הבין למה צעקו עליו

‫ואם זה חוזר

‫על עצמו זאת פגיעה

‫לאורך שם

‫וואי, כן

‫הבסיס, כן

‫מה הסיפור של האור שבאמצעים?

‫הסיפור קצת יותר מורכב מזה, היה שם

‫בהקדמת כרך ח'

‫של אגרות משה

‫שם היה סיפור מעניין על איזה

‫חלום של יהודי שבאו אליו נוטלות

‫בלילה, כן

‫כן, מה אתה אומר?

‫אם אנחנו אומרים שעכשיו זה הכוונה

‫אז זה קשור

‫שאנחנו אומרים שזה

‫משהו שעושה תשובה

‫לעריות שלא נתת לך

‫נכון, בודאי, בדיוק

‫שלום רבנו, איך יודעים מה נשמע ומה לא?

‫הרי על פי רוב דברים מוסר

‫פותחים אותם עם דברים שלא נשמעים

‫ויוצא שבאמת אי אפשר לומר כלום

‫תודה

‫אם נקבל שדבריך אמת

‫אז באמת לא לומר כלום

‫אל תאמר

‫הרי מה שכתוב

‫הרב ספידר הרגיל אומר

‫אם אינך בטוח

‫שאתה יודע להוכיח

‫אתה פתור מלהוכיח

‫כלומר זה בניגוד למה שאתה

‫סתם ספק דהורה

‫שבספק אתה מחויב במעשה

‫אבל פה שאתה עשוי גם לעשות עבירה

‫בזה שאתה מוכיח, אז דווקא הספק הוא כמונה

‫כן?

‫אבל הרי

‫אני רוצה להעיר על זה, זה לא לגמרי נכון

‫שדברים לא נשמעים

‫הרבה מחנכים שואלים את עצמם

‫האם מה שאני אומר פועל

‫אני כל הזמן מדבר בכיתה

‫ועם הילדים וזה ואני רואה ששום דבר לא עוזר

‫התשובה היא שזה לא נכון

‫אתה לא יודע

‫מתי זה יפעל

‫לפעמים אדם אומר משהו

‫אחרי 15 שנה בא אליו אישה

‫ואומר מה שאמרת לי לפני 15 שנה

‫תדע לך שזה שינה לי את כל החלק

‫כן? אבל אפילו לא שמתי לב שאמרתי

‫כן? מה אתה אומר?

‫שמה שהכוונה היא כאן

‫הרב יסמו שמשהו נורא בעניין פסק

‫קשור פסק

‫על אדם שאכל

‫שכיוון וכיוון וכיוון ועבר על זמן

‫וזה אכלו לו את זה

‫או שאדם אכל בלי שום כוונה וגסות

‫ועוגר את זה

‫למה זה מסותר הרב?

‫מסותר. התשובה היא

‫שיש המיקרו והמקרו

‫במיקרו

‫המעשה הוא העיקר

‫אבל בכוונת הבורא

‫למה הכוונה היא העיקר?

‫הבנת?

‫זאת אומרת יש ביטוי כזה רחמנא

‫ליבה בעל כזו שהוא רוצה את הלב. ‫זה למה הוא נתן מעשים

‫כי כדי להגיע

‫ללב אז זה צריך את המעשים

‫אבל אם אתה עושה חשבון

‫כללי במציאות, רק זה שהוא מתעניין בלב

‫ולא במעשים. בסדר? אז זה שלב בין המיקרו

‫למקרו

‫טוב, בואו נמשיך

‫וכך אמרו

‫כן

‫ראה פשוט הוא שראוי לאדם להיות מקדים

‫ולרצות דבר מצווה

‫ולהשתדל להיות מן העוסקים בה

‫אך אם לאי פעמים

‫יכול להיוולד מזה, מריבה

‫שיותר תתבזה המצווה

‫ויתחלל בה שם של מים מה שיתקבל

‫כן, כולם רצים

‫לקבל שלישי

‫זה

‫15 שקל, זהו 30

‫50, 100, 200, וזה בזעיון בסוף

‫מתחילים להריב

‫וכיוצא בזה

‫ודאי שחייב החסיד להניח את המצווה

‫ולא לרדוף אחריה

‫יותר טוב שלא תעשה את המצווה

‫כן, וכן אמרו

‫זה על בניין הלוויים, וזה ‫לשונה, מפני שהיו יודעים

‫שכל מי שטוען בארון, סחרון מרובה, היו מניחים

‫את השפוכם במנורה והמצווחות

‫וכולם רצים לארון, ‫ליטול, סחר, ומתוך כך היה

‫זה מריב ואומר אני טוען כאן, וזה מריב ואומר

‫אני טוען כאן, ומתוך כך היו נוהגים

‫עם קלות ראש, והייתה שכינה

‫פוגעת בהם וכו', הנה חייב אדם לשמור

‫וזה כבר סיפור אחר

‫תודה רבה
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230714786″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 51
"ראוי לכל חסיד שיתכוון במעשיו לטובת דורו כולם לזכות אותם ולהגן עליהם"
לפעמים החסידות היא דווקא להניח ממנהגי החסידות שרגיל בהם
פרק כ’
אורך השיעור: 53 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230714786″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משקל החסידות – כמה זה עולה לנו והאם תמיד כדאי ?

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן