פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

מידת הענוה

מילות מפתח:מידת הענוה
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫את הקושי שיש מצד הטבע ‫שהרי הנקמה מתוקה לאדם מדווש.
‫כן? אה, זה... לכן, איך ‫הוא יכול שלא להגיע?

‫יש שם כמה מדרגות, יש שם ‫כמה ויכוחים גם בין גדולי ישראל,

‫האם יש כעס מותר וכעס... או שאין כעס מותר.

‫אבל הנקודה הבסיסית היא שכל כעס הוא שיעבוד.

‫כשאני כועס, אני משועבד לחוץ.

‫כן, אבל שוב, אני אומר, אפילו לצטט לעצמך...

‫אפילו כשאתה מבין, צריך להתקליט.

‫שמע, אני לא צריך לחוץ עכשיו, אני ‫עכשיו משועבד לכל הרגשות האלה.

‫בריה שהאדם מבין שהוא ‫לא צריך לחוץ, שהוא לא כועס.

‫לא יודע, אני אהב את הרגשה בחיים.

‫לא, זה קל מאוד.

‫מצבים אמיתיים.

‫בריה שאדם שהוא מבין שהוא ‫לא צריך לחוץ, הוא לא כועס.

‫למשל, אם מישהו צוות אותי,

‫אז התגובה הטבעית זה, אני כועס עליו.

‫אבל אם הוא רופא ואני יודע ‫מראש שהוא אמור לצוות אותי,

‫אז אני לא אכס, מה אני אכס על זה שביקשתי ‫ממנו? ברור? כלומר, אז מה ההבדל בין

‫למה דועה על זה כעסתי ועל זה לא כעסתי? ‫זה צוות וזה צוות.

‫אבל פה השכל התערב.

‫מה, אז השכל לא מספיק חזק במצבים האלה?

‫הבירור לא היה ברור, כן? ‫לא היה ברור עד הסוף.

‫כיוון שלא היה ברור ליד הסוף ‫שלא ראוי ללחוץ, לכן אני כועס.

‫ברור? בבקשה.

‫מדועה סתם מסווה על בושט, ‫עדת יצריים, אחרי חד בושט?

‫נכון.

‫למה?

‫כי זה נזק.

‫בושט הוא אחד מהנזקים ‫שנעשה, לכן צריך לשלם על זה.

‫זה לא נזק פיזי.

‫זה לא נזק פיזי, נכון, אז מה? ‫אז את אורח חיבה על נזק שהוא לא פיזי,

‫מה הבעיה? לא הבנתי את הבעיה.

‫מבחינת הביטול של השאלה, ‫זאת אומרת, אז אתה אמר...

‫אבל הבושט זה דבר שהוא... ‫אם הוא מתבייש, אם הוא...

‫לא, אמרתי עם אדם כועס.

‫שזה בין כועס לבתבייש.

‫מה זה בושט? אני לוקח בן אדם, ‫באמצע הרחוב אני מפשיט אותו.

‫אז יש בושט, נכון?

‫נכון? זה בושט.

‫אז על זה צריך לשלם.

‫זה שהוא מרגיש בושט, זה טבעי.

‫האדם מתבייש ללכת ערום, נכון?

‫אבל הוא לא צריך לכועס.

‫כן? ברור.

‫כן?

‫לפעמים הנבה זה דווקא ‫כאילו מישהו שיורד עם שוואנה,

‫וזה דווקא לכאן זה נראה ‫כאילו פוסטר בטחון עצמי.

‫זה דווקא ההפך.

‫אה?

‫זה דווקא ההפך.

‫אני חושב שזה לא...

‫לא, זה מה שהסברנו לפני כן בתחילת השיעור,

‫שהנבה שגורמת לשיתוק ‫העשייה היא סוג של גאווה נסתרת.

‫עד רבה.

‫כי אם אני אומר אני לא ‫ראוי, אני לא מתאים וכולי,

‫ולכן אני לא עושה, זה סימן ‫שאני דוחה את העולם מעליי.

‫סימן שבאיזשהו מקום אני חושב ‫את עצמי יותר חשוב מן העולם.

‫אבל אם יש לי הנבה אמיתית, אני נדחף לעשייה.

‫כי הרי אין לי עניין משלי,

‫אז בכלל אני משועבד, אני מגויס לתיקון העולם.

‫או, בבקשה.

‫אבל במהוב ביטחון עצמי זה ‫יופת ל... זה יופת לצלתו גאווה.

‫לא, ביטחון עצמי זה הפך הגאווה.

‫כי ברגע שאדם יודע שדבר מסוים הוא אמת,

‫אז זה לא שום סיבה לא לעשות ‫אותו, ויש שהוא משועבד לאמת.

‫זה מצד האמת שבזה שהוא ‫עושה, לא מצד הגאווה שלו.

‫ולכן אדם עם ביטחון עצמי גם לא כועס.

‫טוב?

‫הוא לא יכול לזלזל באנשים.

‫הוא לא מזלזל, הוא מזלזל בשקר.

‫כלומר, אם מישהו אומר לו ‫שקר, והוא יודע שהאמת היא כך,

‫אז בוודאי שהוא צריך לזלזל בשקר, לא באדם.

‫אבל האדם נפגע מזה, אופטומטי.

‫למה הוא נפגע מזה?

‫אני, ראייה, האדם צריך להיפגע מזה

‫שאני לא מקבל את דעתו?

‫הוא לא יכול להיפגע מזה.

‫לא, אבל הוא לא,

‫כשיש לו את הביטחון העצמי, אז הוא יכול...

‫ההפך, אם יש לו ביטחון עצמי אמיתי,

‫אז הוא גם לא יפגע באף אחד.

‫כיוון שיש לו ביטחון עצמי,

‫אז יש לו שלווה, הוא יכול לכבד את כולם.

‫אם יש לו ביטחון עצמי שגורם לו לזלזל באחרים,

‫זאת אומרת שאין לו ביטחון עצמי.

‫כי כדי להיות בטוח, הוא ‫צריך שאחרים יהיו מזלזלים.

‫ברור?

‫כן, בבקשה. כן.

‫ביטוי כזה, כבוד עצמי, שאדם ‫אומר, אין לי את הכבוד שלך,

‫אל תתייחס לאנשים כוחזים או משהו כזה.

‫זה סוג של עדווה או עטר?

‫זה שאדם צריך לכבד את ‫עצמו, זה גם כן מתוך ענווה.

‫כי אני צריך לכבד צלם אלוהים שבי.

‫או התפקיד שאני ממלא.

‫למשל, אב כלפי בנו, רב כלפי תלמידו.

‫אז הוא צריך כן לנהוג בכבוד,

‫לא בגלל שהוא אוהב את ‫זה, אלא בגלל שזה התפקיד.

‫אז זה, התרבה, זה בסדר.

‫טוב.

‫יש ביטוי, הרחמנו יפרנסנו בכבוד.

‫יש אנשים שכל הפרנסה ‫שלהם זה הכבוד שהם מקבלים.

‫כן.

‫זה יפרנס אותם.

‫והנה, בפירוש אמרו, זל.

‫למי נושא עבוד? למי שעובר על פשע.

‫ואמרו עוד, הנעלבים ואינם עולבים,

‫שומעים חרפתם ואינם משיבים.

‫עליהם הכתוב אומר, ‫ואוהביו, כיצד השמש בגבורתו.

‫כן, עכשיו, מה זה, אוהביו כיצד השמש בגבורתו?

‫אז יש בזה באמת מחלוקת בגדולי ישראל.

‫יש כאלה שהסבירו, הנעלבים ואינם עולבים,

‫מה שנקרא מידת ההשתוות.

‫מידת ההשתוות. מה זה מידת ההשתוות?

‫שהאדם לא מזיז לו שום דבר.

‫לא גנות ולא שבח.

‫משפחים אותו, מאכפת לו.

‫מגנים אותו, מאכפת לו.

‫למה? כי אם זה אמת, אז זה בסדר.

‫אם זה לא אמת, לא אכפת לי.

‫נגיד, אדם אמר עליי משהו רע,

‫והוא, זה לא נכון, אז למה שאני אהיה עליו?

‫הרי זה לא נכון.

‫כן? ואם הוא אמר עליי דבר רע, וזה אמת,

‫אז אדם צריך להגיד לו תודה,

‫שהוא העיר את תשומת ליבי, לרע שבי.

‫שיבח אותי על דבר שהוא נכון.

‫לא צריך להתרגש מזה, אני ידעתי שזה נכון.

‫ואם שיבח אותי דבר שאין בי,

‫לא צריך גם כן להתרגש, הרי זה לא נכון.

‫זה, השיטה הזאת נקראת שיטת מידת ההשתוות.

‫מופיעה בספר חובות הלבבות.

‫לרבנו, בחיה ורבי יוסף אבן ‫פקודה, משרה גוסה, הדיין.

‫ויש שיטה אחרת, שיטת הרב קוק בזה,

‫מוביל כמה מקורות, שעד ‫רבה, הנעלבים ואינם עולבים,

‫כי הרי יש פה בעיה של הדישות מסוימת,

‫וההדישות זה חסרון חיים.

‫לכן הוא מוביל, המשנה, ‫הבריתה שמובאת בגמרא,

‫הנעלבים ואינם ‫עולבים, אין לה כוונה,

‫אלה שישמיעו להם דברי ‫אלבון, ואינם עולבים,

‫הנעלבים הם באמת נעלבים.

‫הוא חי, ואף על כך אלא אינו עולב.

‫הוא גבר על משהו.

‫שומרים חרפתם, אז הוא באמת ‫ממלא חרפה, ואינם משיבים.

‫הלם הכתוב אומר, ואהבה ‫כזה שם יש בגבורתו,

‫יש פה גבורה בדבר הזה.

‫אז באמת יש מחלוקת, מה ‫יותר טוב להיות כך, או להיות כך.

‫אדם צריך לשקול, לפעמים, ‫כדאי לפתח אדישות, לפעמים,

‫לעד רבה.

‫כדאי לא לפתח אדישות, ‫ולעד רבה, לחיות את הדברים.

‫איכפתיות, מה שנקרא.

‫למשל, יש אצל בעלי ‫המוסר, בליטא, במאה ה-19,

‫דיברו הרבה על זה שיש, הם ‫דיברו בגנות הנגיעה האישית.

‫איך הם אמרו נגיעה אישית?

‫נגיעה.

‫יש לך נגייס.

‫יש בעיה.

‫בשלילה של הנגיעה, יש ‫נתרול של המנוע של החיים.

‫ברור שזה שיש לי ‫נגיעה, זה מה שמזיז אותי.

‫כן?

‫למשל, התורה אומרת, צריך ‫לטפל קודם כל בקרובים,

‫לפני שמטפלים ברחוקים.

‫למה?

‫כי בקרובים, יש לך גם קשר של נגיעה אישית.

‫והנגיעה האישית, אתה ‫צריך לדעת להשתמש בה,

‫באופן שתקדם אותך.

‫לכן, זה לא לגמרי פשוט, הסיפור ‫הזה של האדישות המוחלטת.

‫מה הקשר, מה?

‫במילה, מה הקשר הסביר ‫לבולתו, לבין הנעלה?

‫שהוא גובר, מתגבר ‫על זה שהוא נעלה.

‫למרות שיש לו... ‫אבל יש לו נעליו...

‫אבל בכל זאת, לא עולב.

‫הוא נעלה, ובכל זאת, לא עולב.

‫אבל הם גורים.

‫נכון.

‫וסיפרו מגודל, מה?

‫יכול להיות שבעצם הנעלה ‫זה, זה לא עולה כמו שאמרתם,

‫גודל באל ולארבע, אבל הוא ‫לא עולה לו, בעצם, אופסיות,

‫בגרם שאמרו, אבל ‫בעצם אופסיות עצמו.

‫כן, זה אפשרות אחת.

‫זה אפשרות אחת, להגיד שהוא אדיש.

‫זה... אני לא יודע, ‫למשל, את רואה,

‫נדמה לי, אם הילד בנעב ‫או אופס, יכול להיות, כאילו,

‫שהילד בנעב או אופס מאופס, ‫זה משהו כבר לא שולט בלו.

‫נכון.

‫שעל האדם עצמו אופס מאופס, ‫זה לא שמחשבה של בנעב,

‫אז יש שתי גישות.

‫יש שתי גישות אחת, ‫והגישה אחת היא לא טובה.

‫להגיד ש... זה שהילד הוא ‫אופס מאופס, זה גם נכון.

‫זאת אומרת, הילד בן ‫ארבע, שאליב אותו,

‫הוא באמת אופס מאופס

‫ביחס לאותו נושא.

‫כן?

‫או למשל, הילד אומר, ‫אתה לא יודע לשחק בגולות.

‫כן?

‫או זה, את יודע, האיש ‫הזה זה ראש הממשלה.

‫הוא יודע לשחק בגולות או לא?

‫הוא לא יודע.

‫כן?

‫האם ראש הממשלה צריך להיעלב מזה?

‫לא.

‫זה לא המדרש שלו בכלל.

‫לכן זה נכון שהילד הוא אופס ‫מאופס, ביחס לנקודה הזאת.

‫אלא מה, הוא ראוי ‫לכבוד, מצד עצמו.

‫למשל, פעם היה... מה?

‫זה ענבה אמיתית, ‫שאתה לוקח את הדברים

‫מצד מה שהם באמת.

‫הרי הענבה, זה לדעת את האמת.

‫כן, כמו ש... אבל מצד שני, ‫הילד הוא ראוי בהחלט לכבוד,

‫מצד שהוא ילד.

‫כן?

‫פעם אחת, היה אצל הרב ‫צעודא קוק, איזה ילד שהתארח.

‫אז הרב צעודא התייחס אליו, ‫כמו עורך הכבוד של האירוע,

‫כיוון שהוא עורך אצלו.

‫מה אתה רוצה?

‫אתה רוצה משחקים?

‫אתה רוצה... כן.

‫וסיפרו מגודל הענבתו

‫של בווה בן בוטה, זכרונו לברכה.

‫זה, ההוא בא רבי אל, לסליק ‫לה רדי ישראל, נשיב את עתה,

‫אמר לה בשילילי וכולי, עד ‫זילתברי יתאון על רשע דה בווה.

‫אבל יתיב בווה בן ‫בוטה, ודאי דינה,

‫עד זילתברי יתאון על רשע.

‫אמר לה, מה הדן דה אבדת?

‫אמר לה, כך צבע ניבר לי.

‫אמר, אתה עשית רצון בעלך, ‫המקום יוצא ממך שני בנים,

‫כי בווה בן בוטה.

‫זאת אומרת, אנחנו יכולים

‫שלמרות שהיא בעצם ביזטה אותו,

‫היא ביזטה אותו מתוך כוונת טובה.

‫לכן הוא בענבתו הרבה, מה?

‫לתרגם.

‫אה, לתרגם.

‫כן, היה איזה אדם ‫מבבל, שעלה לארץ ישראל.

‫עכשיו בארץ ישראל, הארמית,

‫שהם דיברו בארץ ישראל והארמית ‫של מבבל היא לא אותה ארמית.

‫אז הוא אמר לה, תעשי לי בוצינה.

‫כן, מה זה בוצינה?

‫אז זה, בעברית של ‫ארץ ישראל, זה נר.

‫בעברית של מבבל, בוצינה זה דלעת.

‫אז היא הביאה לו, אז ‫היא הביאה לו שתי נרות.

‫כן, הוא התכוון דלעת, וזה.

‫בקיצור, הוא אמר, תשברי את ‫זה על הראש של, הראש הדבבה,

‫תשברי את זה על הדלת.

‫היא שברה את זה על הראש של ‫בבא בן בוטה, שהגדול החכמים,

‫בבא, כן, בבא זה דלת.

‫בקיצור, הוא אמר, למה אתה עושה,

‫זה היה באמצע הדיון שלו בבית הדין.

‫הייתה כנראה אישה פשוטה.

‫היא אמרה, תשבור על הראש של בבא.

‫אז זה היה על הראש של בבא.

‫ו... אז הוא אמר לה, ‫למה, תעשי לי את זה.

‫בעלי אמר לי, טוב, אז אם ‫ככה, תעשי את זה רצון בעלייך,
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230713817″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 55
מידת הענוה - חלק ב
שנאת הרבנות ובריחת הכבוד
פרק כב’
אורך השיעור: 53 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230713817″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מידת הענוה

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן