ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: תולדות
פרשה נוכחית: ויצא
פרשה הבאה: וישלח
 

הארכיון נתמך על ידי
קרן דור ס"ת

פתיחה לספר יהושוע

ספר יהושוע

הרב אורי עמוס שרקי / כ"א אדר ה'תשע"ב / 54 דק'
קוד שיעור: 15507
Loading the player ...
על השיעור:
***לעילוי נשמת רות בת הרב מנחם יהושע***

ספר יהושע אינו כלול בתורה.
אומרת המשנה, ''משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע''.
המסירה מעידה על נפילה מסויימת בדרגת הישירות של קבלת התורה.
מיהושע לזקנים ומהם לנביאים אין ירידת מדרגה כי לא נזכרה המילה מסרוה, אך מהם לאנשי כנסת הגדולה יש נפילה כי מצויינת המילה מסרוה, ומשם אלינו ישנה ירידה נוספת.
כלומר אנו לומדים את הנגזרת השלישית של התנ''ך.

מסביר הרמב''ם, כשהשפע חל על השכל האדם יהיה פילוסוף,כאשר חל על הדמיון, האדם יהיה משורר
וכאשר גם על השכל וגם על הדמיון, האדם יהיה נביא.
אך נבואת משה אין בה מהדמיון, במובן הזה, נבואת משה שונה מנבואת שאר הנביאים.

התקופה של שליטת הנביאים מתחילה ממות משה ועד מות הנביא האחרון, מלאכי.
תקופת שליטת החכמה מתחילה עם הופעת אנשי הכנסת הגדולה וטרם הסתיימה.
בעולם העתיק ה' נגלה לאדם ולכן סדרי החיים שם שונים משלנו כיום, מסיבה זו , גם הבנתנו את התנ''ך שונה מאד ממשמעותו האמיתית.

תורת משה על פי התלמידים פונה אל הפרטים, ועל פי הנביאים פונה אל הכלל.
אצל החכמים יש שרידים של נבואת משה, ולכן החכמים פוסקים הלכות, אך נביאים אינם פוסקים הלכות בנבואתם.

בעולם העתיק הנוכחות האלוקית הורגשה, לכן היה ברור שיש כח עליון.
האתיאיזם הופיע רק לאחר סילוק הנוכחות האלוקית מהעולם.
החל מסיום הנבואה ואילך בכל מיני מקומות בעולם ישנן הופעות רוחניות בעולם, הקמת הבודהה, פעילות הפילוסופים וכו', כל זה קרה בתקופה קצרה מאד.
הסיבה להופעות אלו, היא סילוק השכינה.

הקל ביותר ללימוד היא הגמרא, כיוון שכתובה בשפתינו.
אחריה, התנ''ך והקשה ביותר היא התפילה כיוון שהיא מעין נבואה.

יש לדעת כי משה שקול כנגד כל ישראל ויהושע מלך על כל ישראל.
יהושע אינו גדול הדור, אך הוא המנהיג ולכן יש בתנ''ך הבלטה של אישיותו.

לגבי הבנת סיפורי התנ''ך צריך להבין:
יש סיפור שמתרחש אצל הגויים בצורה לא מושלמת, ואז הוא מתרחש בעם ישראל בצורה מזוככת,
ועל זה נאמר ''אשר בחר בנו מכל העמים'' כלומר ה' מתגלה בכל העולם, אך אצלם זה קליפות ובעם ישראל זהו ליקוט של ניצוצות.
ה' בחר מכל עם ועם משהו וביחד זה עם ישראל.
תגיות: גדעון בן יואש | תקופת בית ראשון | סיפורי המיתולוגיה | השראת שכינה העולם הקדמון כל התגיות
2 הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
טרם התקבלו תגובות לשיעור זה
צופים כותבים
עוד בספר יהושע