ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: תולדות
פרשה נוכחית: ויצא
פרשה הבאה: וישלח
 

"הכינו לכם צידה כי בעוד שלושת ימים אתם עוברים את הירדן הזה"

ספר יהושוע

הרב אורי עמוס שרקי / ג סיוון ה'תשע"ב / 53 דק'
קוד שיעור: 15511
השיעור מוקדש
  • בחסות
    משפחת ונגרובסקי, לע"נ האם שרה ע"ה

על השיעור:
פרק א' פסוק י'

***לעילוי נשמת רות בת הרב מנחם יהושע***


פרק א' פס' י'- ''ויצו יהושע.. הקנו לכם צידה.''- המשמעות איננה מזון כי אם כלי מלחמה.
''כי בעוד שלושת ימים...''- מדובר אחרי כיבוש עבר הירדן המזרחי, כל השטח של 2.5 השבטים כבר בידי ישראל, האוכלוסייה כבר מפוזרת והם מתכנסים עכשיו לקראת הכניסה לארץ.
גם במעמד הר סיני יש התכנסות, ''וייחן שם ישראל..''.
הכניסה לארץ כנען היא בבחינת מעמד הר סיני, לכן יש להתכונן.
לפני מעמד הר סיני ההכנה רוחנית וכאן ההכנה היא צבאית.

פס' יא'- ''לבוא לרשת את הארץ..''- ייתכן שהכנענים היו מפולגים, או שפחדו או שהכתוב מעלים את המלחמות כיוון שתמוה מדוע הכנענים לא מתארגנים למלחמה.
פס' יב'- ''ולראובני ולגדי...אמר יהושע..- עבר מוקדם, כל מקום שבו כתוב עבר רגיל, זה עבר מוקדם, יהושע כבר אמר לפני כל ההכנה.
פס' יג'- ''זכור את הדבר.. ואתם תעברו חמושים...''- בפועל לקח 14 שנה לכבוש את הארץ, ואותם השבטים לא חזרו לנחלתם כל זמן זה.

ספר דברים- ושילשת את גבול ארצך..- מרכז הארץ הוא שכם.
והר גריזים והר עיבל הם מקום מתאים למעמד הברכה והקללה.
אם מחשיבים גם את עבר הירדן המזרחי יוצא שמרכז הארץ ביריחו.
יוצא לפי זה שמעמד הברכה והקללה התרחש ביריחו.

יריחו נקראת בשם חז''ל ''מנעולה של ארץ ישראל''.
יריחו נמצאת על הלוח המזרחי שנע צפונה והלוח המערבי שנע דרומה.
יריחו היא נקודת ההתחלה של ההיסטוריה האנושית ולכן ראוי ששם יהיה המקדש.
דרך יריחו היא כמו הדרך לגן עדן, כדי להגיע מהכרובים שביריחו לתורה בירושלים צריך לעבור את הדרך של מעלה אדומים.

פס' ט''ז- י''ח- ''ויענו את יהושע...כן נשמע אליך...''- כל מי שימרה את פי יהושע יומת..
כאן המקור לכלל שמי שמורד במלכות חייב מיתה.
ספר ויקרא פרק כ''ז פס' כט'- ''כל חרם אשר יוחרם...מות יומת..''- הרמב''ן אומר שזאת הסמכות שיש לציבור לקבוע על מישהו שהוא חייב מיתה, הוא החרם שלא ייפדה וחייב מיתה.
מכאן שיכלו השבטים לומר ליהושע שמי שימרה את פיו יומת.

המלך הוא מי שהציבור האציל לו את סמכותו ולכן מלך יכול לקבוע מיתה.
הישות הפוליטית היא טבעית, המלכות קדמה לתורה ומכוח זה התורה נתנה הלכות למלך.
''רק חזק ואמץ''- העם אומר ליהושע.
רק- לשון מיעוט, כל מי שימרה את פיך יומת אלא אם כן תיתן פקודה בניגוד לתורה.

תגיות: מעמד הר גריזים והר עיבל | צידה | שכם כל התגיות
הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
טרם התקבלו תגובות לשיעור זה
צופים כותבים
עוד בספר יהושע