ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: תולדות
פרשה נוכחית: ויצא
פרשה הבאה: וישלח
 

הארכיון נתמך על ידי
קרן דור ס"ת

פתיחה לספר ישעיה - מדוע הנביא צריך ספר מיוחד?

ספר ישעיהו

הרב אורי עמוס שרקי / י"ח כסלו ה'תשע"ד / 45 דק'
קוד שיעור: 15568
Loading the player ...
על השיעור:
פרק א' פסוק א'
דרישת המילים בפסוק "חזון ישעיהו בן אמוץ"

לא מצאנו שהנביאים כתבו ספרים,אומנם יהשוע שופטים הם ספרים שנכתבו ע"י נביאים וכן ספר שמואל,אבל יש תקופה ארוכה מאוד בהיסטוריה של ימי בית ראשון שהסתובבו כאן נביאים ולא כתבו ספרים. למשל-אין ספר אליהו,למרות היות אליהו הנביא נביא משמעותי מאוד,וכנ"ל על הנביא אלישע וכו', כלומר יש לנו נביאים שפעלו תקופה ארוכה ואין להם ספרים,החל מהמחצית השניה של ימי בית ראשון מתחילים הנביאים לכתוב גם ספרים.
אם כן יש תקופת מעבר בין נביאים שמסתובבים סביב המלאכים לבין נביאים שמגלים 'פעילות ציבורית' כלפי הקהל,למשל רבו של ישיעיהו-הושע בן בארי,וישעיהו בעצמו ומיכה,הם מתחילים סגנון חדש של נבואה,יש חלוקה פורמלית בניביאם ראשונים לא ברור מה המקור שלה,יש 8 ספרי נביאים ל-4 ראשונים קוראים נביאים ראשונים ו-4 אחרונים קוראים נביאים אחרונים,חלוקה זאת לא מוזכרת בשום מקום קדום ויתכן שזה המצאה של המדפיסים,אבל בכל זאת רואים הבדל מבחינת תוכנית בסגנון הנבואה של המחצית הראשונה לשניה,אצל חז"ל הביטוי נביאים אחרונים זה חגי זכריה ומלאכי,אבל בדפוס נביאים אחרונים זה ישעיה יחזקאל תרי עשר,ויתכן מאוד שהצורך לכתוב דומה מאוד לצורך שהרגיש ר' יהודה הנשיא לכתוב את המשנה.מרגישים שמשהו הולך להתפרק-המדינה לקראת סוף דרכה,צריך לכתוב ספרים שיעמדו לימים רבים,וזה התחושה שמלווה את הנביאים באותם ימים. ישעיהו הגדול מכולם-מבחינה ספרותית ואלי גם מבחינת מעלה,בילקוט שמועני נאמר שמשה וישעיה בצד אחד ושאר הנביאים בצד שני,אצל ישעיהו יש כמה צידי דמיון מנבואת משה.
ספר ישעיהו לא מסודר בסדר כרונולוגי באופן מוחלט,לאו דווקא נבואות ראשונות ואחרונות חד עם זה יש חלוקה מעין כרונולוגית של הספר.
אפשר להגיד שהספר מתחלק ל3 חלקים: 1) 39 פרקים ראשונים מתחיס לימיו של ישעיהו,במיוחד המאורע הגדול של ההתמודדות עם סנחריב,
2)פרק מ' והילך- פרקים שעוסקים "בנחמות ישעיהו" כך הרמב"ם מגדיר. הנחמות של ישעהו על חורבן הבית,צריך לזכור שהוא מת הרבה לפני שהבית חרב,אבל הוא נותן נבואות שמציונות שעמ"י עתיד לשוב מהגלות שלו,ואז הוא אפילו מדבר על כורש מלך פרס.
3)מדבר על הנבואות העתידות הרחוקות מאוד,רוב הדברים בסופו מדברות על תקופתנו,כך שאפשר לומר שיש חלוקה היסטורית,ימי ישעיהו,ימי שיבת ציון,ואחרית הימים.
ש: תאולוגית:האם יתכן שנביא ינחם את העם על גלות שלא הייתה?וגם ידבר על מלך שלא נולד? הדיון הזה מתחלק לכמה צדדים:1)עמדה הכפירה- ביקורת המקרא אנחנו לא מאמינים בנבואה,לכן הם מוכרחים להניח שהדברים האלה נכתבו יותר מאוחר,לכן מפורסם הדבר בחינוך החילוני שיש 2 ישעיהו לפחות,(יש אומרים 3 ו4),ואז יוצא שיש ישעהו של ימי עוזיהו יותם ואחז וחזקיהו,ויש ישעיהו שהוא נביא אחר(אולי לא בשם הזה ישעיהו)משולם הנביא שמו והוא מתקופת שיבת ציון.לדעתם אין נבואה,מי שחי בתקופת שיבת ציון ומלך כורש כתב את זה,כי לא יתכן אדם שידע את העתיד,
2)מאמינים בנבואה- ה' דיבר עם ישעיהו,אבל לא סביר שה' ישלח אותו לנחם את העם,כי הוא מנחם אותם במילים נשגבות על חורבן שעוד לא חוו,כך שמבחינת ההיגיון של השליחות יש קושי,אז למה להזכיר את שמו של כורש?מה ה' 'מרוויח' מזה?ויש אצל ישעיהו ויכוחים עם הנבואות הפרסיות שעוד לא נולדו בימיו,יש כאן קושי אמיתי,לא מצד זה שאתה כופר בנבואה אלא מבחינת ההיגיון.
ואז יש תשובות שונות-א)ישעיהו נשלח להגיד דברים שהעם לא מבין,יש אומרים שישעיהו כתב את הנחמות שלו אבל לא אמר אותם ונתן לתלמידיו לשמור את דבריו עד שיהיה רלוונטי,ישעיהו בעצמו אומר זאת:" צוֹר תְּעוּדָה חֲתוֹם תּוֹרָה בְּלִמֻּדָי.", יתכן שכמה דורות בית המדרש של ישעיהו היו שומרים בסוד את הנבואות האלה,וכאשר הם נהיו רלוונטיות הוציאו אותם מהבוידעם. אפשרות נוספת ב)- השם כורש הופיע מאוחר יותר, "כה אמר ה' למשיחו לכורש" היה צריך להיות כתוב לכורש משיחו,ושיהיה רלוונטי תוסיפו את השם של האדם. ג)באמת יש מספר נביאים שדבריהם מופיעים בספר ישעיהו,מצאנו במפורש 2 פסוקים שחז"ל אומרים שהם לא שלו,אלא של אביו בארי,מכיוון שנבואתו הייתה של 2 פסוקם אז כדי שלא ילכו לאיבוד הם הוכנסו לספר ישעיהו,אם כן גם חז"ל מניחים שיכול להיות שספר שמיוחס לנביא יהיה של כמה נביאים,כמו ספר שמואל- ההמשך שלו-"וימת שמואל"-נכתב ע"י הנביא גד החוזה,וכן סוף התורה ע"י יהושע וסוף יהושע ע"י פנחס,אז מדוע שלא יהיה חלקים של ישעיהו שנכתבו ע"י נביא אחר?מאוחר יותר?אם לא כופרים בנבואה האמירה הזאת ניתנת להאמר.
יחד עם זאת יש טענה בעד אחדות הספר,וזה האחדות הסגנונית,נפטרה לפני שנתיים רחל מרגליות,שהייתה אשתו של פרוספור מרדכי, וכתבה ספר 'אחד היה ישעיהו' שבו מוכיחה מבחינה סגנונית שהספר של אדם אחד,ביטוי שחוזר עליו הרבה:קדוש ישראל,מופיע בתנ"ך רק בישעיהו ובעוד 3 מקומות,2 מתוך השלושה מקומות הם מפיו של ישעיהו,2 בספר מלכים,וזה חותמת היצרן שלו,ועוד דברים כאלה.לכן נלמד לפי הגישה הקלאסית שישעיהו כולו הוא של נביא אחד הלוא הוא ישעיהו בן אמוץ מימי חזקיה מלך יהודה.בין כך ובין כך כל הדברים האלה דבר ה' אל ישראל,יהיה המעביר אשר יהיה,(וכבר רמז לזה הראב"ע בתחילת פרק מ').
קשה למדוד את הנביאים,אבל יש לנו כמה אינדיקציות-המילה הראשונה בספר-'חזון'-מקובל לומר שזה מציין את המדרגה היותר גבוהה בנבואה,בדר"כ הנביאים אומרים ''דבר ה' ''.
יש אומרים שכול הנבואות נאמרו על שיבת ציון של ימי עזרא(בית שני)כמו הנוצרים,ששום נבואה לא קשורה להיום שעמ"י יחזור לארצו,יש אומרים שרוב הנבואות נאמרו על בית שני, ורוב המפרשים שהם הרוב אומרים שדברי ישעיהו מדברים על מדרגה כ"כ גבוהה גם של עצמאות ועוצמה רוחנית,דברים שלא התקיימו בבית שני כך שהדברים נדחו לבית שלישי. (היום הדברים מתקיימים).
ש: מדוע הגויים מחשיבים את הנביאים כמו ישעיהו יותר מהדברים האחרים כמו תורה שבכתב?
הנוצרים רואים את נבואות ישעיהו בתור פסגות הנבואה,הנביא עמוס מדבר על צדק חברתי ועוד מסרים אונברסלים ואילו משה עוסק בד' אמות של הלכה,מדבר רק לעמו,"דבר אל בנ"י" אין דיבור לגויים. פרטיקלזום צר אופקים,זוהי טענת הנוצרים שנבואת משה היא מדרגה נמוכה,והנביאים מדרגה גבוהה(הפוך מאיתנו).הרב קוק אומר שיש מי שמדבר אל הלב-משה לעמ"י,ויש מי שמדבר על ההשפעה של הלב, אז משה מדבר אל הלב ומכוחו של משה באים כל המסרים האונברסלים שאצל ישעיהו, נבואת משה במדרגה כ"כ גבוהה עד שלא ניתנת להשגה במונחים של חשיבה אונברסלית רגילה למרות שהיא השורש לכל המסרים האלה,האם יש ניגוד?לא,המסרים האונברסלים של ישעיהו והחברתיים של עמוס הם הגילוי של מה שגנוז בתורת משה,אז הם מחייבים לא פחות מתורת משה,ואפשר להוכיח זאת מתורת משה-"ממלכת כהנים,ונברכו בך,והייתם לי סגולה."ועוד.
פסוק א'-"חזון ישעיהו"- ישעיהו מלשון ישועה,לפחות חצי מהספר עוסק בגאולה,יש מעט תוכחות והרבה נחמות,הפוך מירמיהו.נביא של ישועה. מי היה אביו אמוץ? נביא כי כל נביא שמזכירים את אביו סימן שגם הוא נביא,מצד כללותנו אנחנו נביאים.הנביא רק משחזר כישרון שנמצא באומה.אמוץ ואמציה היו אחים,זה אומר שישעיהו ממלכת המלוכה,(היה אצל המלכים 'בלי בעיות',מוכיח אותם). ישעיהו ראה 3 מלכים, ניבא בימהם,לבסוף מנשה הרג אותו. (לכן גם יכול להיות שלא הספיק לערוך את ספרו,אנשי כנסת הגדולה ערכו.)
רקע על תקופת עוזיהו מלך יהודה:מלך חזק "ויבן עוזיהו מגדלים בירושלים",אדם שחיזק מאוד את הממלכה,הצליח לשלוט שוב על האזור הדרומי עד אילת,אדם שמחזיר את הגדולה,אבל לא את ממלכת שלמה,עדיין ממלכת יהודה וישראל.הוא מלך אדיר,בימיו הממלכה עשירה,תקופה שקטה,חזקה,עשירה,באותם ימים עובדים את ה'.אומנם עובדים בבמות, אבל כולם התייאשו מלטפל בנושא זה.זו לא ע"ז,אלא עבודת ה' שלא במקדש. היו בעיות יותר חמורות בממלכת ישראל שעבדו ע"ז,ודווקא בהקשר הזה שהיא ממלכה עשירה חזקה ודתית אפשר לומר,בא ישעיהו ומקלל: בנות ציון הלכו נטיות גרון",זה הבעיה?!הוא רואה את ראשית ההידרדרות,לאן זה יכול להגיע,לכן הוא מזהיר לפני שזה קורה.
עוזיהו עשה עוד פשלה גדולה:ניסה להיות כהן גדול,הקטיר קטורת,רצה להכניס לקודש הקדשים.קראו לו גם עזריה בדברי הימים,כך קראו לכהן הגדול בתקופתו,כנראה ניסה לשנות את שמו(או שמא היה מתחילה עזריה?),ניסיון של ריכוז שלטוני,כל הסמכויות בגוף אחד,נטיה שמתפתחת במדינות חזקות, זה בדיוק הנטייה ההפוכה של החשמונאים, היו כהנים גדולים ורצו את המלכות.
תגיות: פרשת מסעי | פרשת דברים כל התגיות
2 הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
תגובות       לשיעור זה התפרסמו 1 תגובות, ב 1 דיונים.
1.  תודה
דוד,   - יום שישי, ב כסלו תשע"ז (02/12/2016)
צופים כותבים
עוד בישעיהו ירמיהו ויחזקאל