ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: וירא
פרשה נוכחית: חיי שרה
פרשה הבאה: תולדות
 

הכלל - חלק ב

נתיב אהבת הרע

הרב ראובן פיירמן / ג כסלו ה'תשע"ה / 29 דק'
קוד שיעור: 15879
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל
  • לרפואת
  • הנפש והגוף במהרה של: שמחה אוריה בת רחל יפתח ידידיה בן רחל משה נריה בן רחל (חולה נפש) בניה אברהם בן רחל רחלי בת שמחה מיכל עלי ברוך בן אורה
  • להצלחה,
  • לרפואה ולשמירה של: משה בן רחל ראשל חיים בן שמחה מיכל שמחה מיכל בת ריקיטה ברוך בן שמחה מיכל
  • לע"נ
  • הילד עובדיה רועי בן שלומית רעות ז"ל.
  • לרפואת
  • מנשה בן אכסה בתוך שאר כל חולי עמו ישראל- אמן.
  • לרפואת
  • סימה בת יסכה בתוך שאר ישראל. אמן.
  • לע"נ
  • ההורים תהילה בת שושנה, וארמון בן שרה.
  • נחת
  • מהנכדות- חנה אודיה בת יהודית, מושקה בת יהודית.
  • לע"נ
  • נעימה בת דבורה לע"נ שמעון בן מרים לע"נ הרב שמעון בן דיאמנטה. לעילוי נשמת יוסף בן לאה ויעקב ז"ל. לע"נ חיים בן יצחק ורגינה רחל ע"ה. לעילוי נשמת לאה מלוס בת מרים ע"ה. לעילוי נשמת חיים נתן בן יעקב. לעילוי נשמת אברהם בן חיים נתן.
  • לע"נ
  • רבי נחום יצחק בן מנחם אליעזר ואסתר זצ"ל.
  • לע"נ
  • צבי ויס ז"ל. לרפואת דביר בועז בן אסנת אביבה אודט. שושנה בת שרה אשר בן מונס. לע"נ מנחם ישראל ינובסקי בן דניאל ושרה אסתר. לעילוי נשמת ישראל דב בן יעקב ורות בת שמאי
  • לרפואת
  • דוד בן אילה ולרפואת יצחק בן רות. לרפואת רחל בת חסיה בתוך כלל ישראל. לע"נ יצחק בן סעדיה.
  • לע"נ
  • מרת מוני בת אסתר ע"ה
  • לעילוי
  • נשמת ישראל סבלוולף בן שלמה ונחמה.
  • לע"נ
  • ניר בן סעדיה וציונה חנוכי.
  • לע"נ
  • אליהו נח בן חנה זצ"ל.
  • לע"נ
  • אורה בת יוסף ע"ה
  • לע"נ
  • הרב סבא עווד' בן סליאמן וחממה לע"נ יחיא דרין בן דרין שוקר וזורה
  • לרפואת
  • מש' דוד גיל אורלי והבת אילה.
  • נהורה
  • בת חנה- פרנסה טובה לשלם את החובות, בריאות וכוחות. ניר בן נהורה- זיווג, שילמד ויעבוד וימצא דירה טובה. יהונתן בן נהורה- שיהיה רגוע ויקבל כל באהבה פרנסה לו ולאשתו יהודית בת שרה חיה ושתעבוד בע"ה. ושישלמו את כל החובות.
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל

על השיעור:
ב"ה
הרב פיירמן. כלל ב'
בדרך החיים אומר המהר"ל: "אין האדם פרטי בלבד בעולם, אבל יש לאדם מציאות מצד הכלל... וזה מדרגה בפני עצמו". המילה 'חלק' כשלעצמה היא חסרת משמעות. למה? כי לא ברור 'חלק' ממה הוא. כך המילה 'פרט'. פרט כשלעצמו לא קיים.
בן עזאי אומר שיש פסוק כולל יותר מ'ואהבת לרעך כמוך' בתורה - והוא 'זה ספר תולדות אדם'. מיהו האדם? כלל המין האנושי. אדם פרטי - זו אשליה. (ר' שיעור קודם). על תחושה של 'אני' אי אפשר לבנות השקפת עולם. יש לך תחושה שמחוג השעון לא זז, ואתה יודע שכן. אדם הוא חלק של מערכת אינסופית. הוא גוון, פן, של משהו.
למה הקב"ה עשה לנו אשליה של ה'אני' - כיוון שיש לנו תפקיד. לגוון של הכלל, יש תפקיד שלא נוכל למלאו בלי קשר רגשי אליו. אם אין מעורבות אישית, הפרט לא יתאמץ. צריך את האשליה שאני עושה, אני אחראי, אני נותן וכו'. אולם המטרה היא שאתה לא תניח תפילין אישית לעצמך, אלא כגוון של עם ישראל. בזה שאתה מניח תפילין אתה גורם יותר שעם ישראל כולו מניח תפילין, אתה מניח גם במקום אלו שאינם מניחין תפילין. כל השיטות האידיאולוגיות שמתעלמות מהפרט ואומרות כי יש רק כלל, הן מעוותות. אנו חלילה איננ

תגיות: כלליות כל התגיות
הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
טרם התקבלו תגובות לשיעור זה
צופים כותבים
עוד בהמהר"ל מפראג