[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/238295932″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
ב”ה
הרב פיירמן. כלל ב’
בדרך החיים אומר המהר”ל: “אין האדם פרטי בלבד בעולם, אבל יש לאדם מציאות מצד הכלל… וזה מדרגה בפני עצמו”. המילה ‘חלק’ כשלעצמה היא חסרת משמעות. למה? כי לא ברור ‘חלק’ ממה הוא. כך המילה ‘פרט’. פרט כשלעצמו לא קיים.
בן עזאי אומר שיש פסוק כולל יותר מ’ואהבת לרעך כמוך’ בתורה – והוא ‘זה ספר תולדות אדם’. מיהו האדם? כלל המין האנושי. אדם פרטי – זו אשליה. (ר’ שיעור קודם). על תחושה של ‘אני’ אי אפשר לבנות השקפת עולם. יש לך תחושה שמחוג השעון לא זז, ואתה יודע שכן. אדם הוא חלק של מערכת אינסופית. הוא גוון, פן, של משהו.
למה הקב”ה עשה לנו אשליה של ה’אני’ – כיוון שיש לנו תפקיד. לגוון של הכלל, יש תפקיד שלא נוכל למלאו בלי קשר רגשי אליו. אם אין מעורבות אישית, הפרט לא יתאמץ. צריך את האשליה שאני עושה, אני אחראי, אני נותן וכו’. אולם המטרה היא שאתה לא תניח תפילין אישית לעצמך, אלא כגוון של עם ישראל. בזה שאתה מניח תפילין אתה גורם יותר שעם ישראל כולו מניח תפילין, אתה מניח גם במקום אלו שאינם מניחין תפילין. כל השיטות האידיאולוגיות שמתעלמות מהפרט ואומרות כי יש רק כלל, הן מעוותות. אנו חלילה איננ