ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: וישלח
פרשה נוכחית: וישב
פרשה הבאה: מקץ
 

נעלבים ואינם עולבים - חלק א

נתיב אהבת הרע

הרב ראובן פיירמן / כ"ב טבת ה'תשע"ה / 28 דק'
קוד שיעור: 15890
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל
  • לרפואת
  • הנפש והגוף במהרה של: שמחה אוריה בת רחל יפתח ידידיה בן רחל משה נריה בן רחל (חולה נפש) בניה אברהם בן רחל רחלי בת שמחה מיכל עלי ברוך בן אורה
  • להצלחה,
  • לרפואה ולשמירה של: משה בן רחל ראשל חיים בן שמחה מיכל שמחה מיכל בת ריקיטה ברוך בן שמחה מיכל
  • לע"נ
  • הילד עובדיה רועי בן שלומית רעות ז"ל.
  • לרפואת
  • מנשה בן אכסה בתוך שאר כל חולי עמו ישראל- אמן.
  • לרפואת
  • סימה בת יסכה בתוך שאר ישראל. אמן.
  • לע"נ
  • ההורים תהילה בת שושנה, וארמון בן שרה.
  • לע"נ
  • הרב דוד בן הרב יוסף צבי
  • לרפואת
  • דוד בן אילה ולרפואת יצחק בן רות. לרפואת רחל בת חסיה בתוך כלל ישראל. לע"נ יצחק בן סעדיה.
  • לע"נ
  • דבורה בת שרה ובניהו ע"ה.
  • לרפואת
  • התינוקת טליה אסתר בת אלינור- הצלחה בניתוח בעז"ה.
  • להצלחת
  • כל עם ישראל. להצלחת נתניהו בן צילה נתניהו. ישראל בן אליהו ויהודית לרפואה שלמה בעזרת ה'.
  • לעילוי
  • נשמת לואיזה בת מסעודה ואליהו ע"ה
  • לעילוי
  • נשמת ישראל סבלוולף בן שלמה ונחמה.
  • לע"נ
  • ניר בן סעדיה וציונה חנוכי.
  • לע"נ
  • אורה בת יוסף ע"ה
  • לרפואתה
  • מהמחלה מיכל בת אסתר.
  • לע"נ
  • ישראל לדרמן ז"ל
  • לע"נ
  • תמר בת נועה ע"ה. ת.נ.צ.ב.ה.
  • לע"נ
  • דבורה בת שרה ובניהו ע"ה.
  • לרפואת
  • יהונתן יצחק בן דבורה להצלחת הניתוח בעז"ה.
  • לעילוי
  • נשמת סבלוולף ישראל בן נחמה ושלמה.
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל

על השיעור:

נתיב פסקה ז

1) ובפרק רבי עקיבא (שבת פ"ח, ב') תנו רבנן הנעלבים ואינם עולבים שומעי' חרפתם ואינם משיבים עושים מאהבה ושמחים ביסורים עליהם הכתוב אומר ואוהביו כצאת השמש בגבורתו.
2) ביאור דבר זה, כי הנעלבים שהם מקבלים התפעלות ואינם פועלים באחרים, דבר זה מורה על מדת הפשיטות לגמרי כאשר הוא נעלב ואינו עולב, אחר שתדע כי העולב את אחר יש בו העזה, אף אם הוא עושה בשביל שחרפו וגידפו, מכל מקום אי אפשר שלא יהיה בעל העזה במה, והוא עונה בעזות למי שחרפו וגידפו וזה הוא עז אין לו מדת הפשיטות.
3) ולפיכך אמרו כאן הנעלבים ואינם עולבים, כי במה שהם נעלבי' ואינם עולבים אינם בעלי העזה אשר כל העזה יוצא מן הפשיטות, וזה שאינו מעליב אחרים אף אם עולבים אותו בודאי זה מפני שאינו עז להשיב רק שומע חרפתו לכך יש לו מדת הפשיטות הגמור.
4) וכן זה ששמח ביסורין דבר זה מדת הפשיטות השמחה ביסורין, וכן העושים מאהבה הכל מדת הפשיטות.
5) ואל תאמר מאחר שנעלבים הם חלשים ואין להם מציאות חזק אבל מדריגת כחם כצאת השמש בגבורתו, שהשמש כולו אור אשר הוא נבדל מן הגשמי כך אלו הם מסולקים מן הגשמית לגמרי כי להם הפשיטות הגמור והוא עצמו הכח

כל התגיות
הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
טרם התקבלו תגובות לשיעור זה
צופים כותבים
עוד בהמהר"ל מפראג