ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: ויצא
פרשה נוכחית: וישלח
פרשה הבאה: וישב
 

הארכיון נתמך על ידי
קרן דור ס"ת

התמודדות עם תרבות הפרסום

התורה והתרבות הפוסטמודרנית

הרב דוד לנדאו / י"ג חשוון ה'תשע"ה / 53 דק'
קוד שיעור: 15909
Loading the player ...
על השיעור:
***לעילוי נשמת רות בת הרב מנחם יהושע***

אדם הוא בעל הבית על עצמו ויש לו בחירה חופשית מה לעשות. כשאדם משתמש בצורה חיובית בבחירה החופשית שלו הוא מרוויח את הטוב. בתחום הפרסום מנסים לשעבד אדם לתאוותיו ובכך ליטול ממנו את זכות הבחירה. החברות מייצרות מוצרים הרבה פחות איכותיים כדי להרוויח וכדי שניאלץ לצרוך את המוצרים בתדירות גבוהה יותר, משלמות מחיר גבוה על הפרסום,ולבסוף אנו משלמים על הפרסום יותר מעל המוצר עצמו.. זוהי תרבות של פרסום.
אומר הרב קוק בספר אורות, נפש האדם מורכבת מארבעה כוחות: שכל , רגש, רצון ודמיון. השכל הוא מלך הכוחות והוא אמור לפעול תחילה. אל השכל מצטרף הרגש ולאחריו הרצון, האדם פועל. מתחת לשלושת אלה ישנו את כח הדמיון שממחיש את עולם השכל והרגש בתוך המציאות. זהו תפקידו הבסיסי של כח הדמיון, אך כיום במקום לרדת מהשכל אל כח הדמיון, מתחילים מהדמיון, בורחים מהמציאות ובסוף בלית ברירה חוזרים אל השכל, אל המציאות. אומר הרב קוק שהתרבות המודרנית מעריצה את הכח המדמה, כח הדמיון, תרבות זו מעריכה אנשים שגורמים לחברה לברוח מהמציאות כמו למשל שחקנים וזמרים.. יסודה של תרבות זו היא בעבודת אלילים המבוססת על כח הדמיון. תרבות זו אף פולשת לחייו של האדם, וגורמת לו להשקיע את כוחותיו בניסיון לשווק את עצמו בעבודה, וכך בפועל הוא עובד פחות טוב. התורה מכוונת אותנו לבחור באמת ולעשות מה שצריך ולא בשביל הפרסום, וכך חיינו יהיו יותר משמעותיים וטובים לעומת זאת, מי שפועל לפי לחץ חברתי הוא כבר אינו עצמו וזהו הנזק הגדול בתרבות של פרסום. הפרסום פונה אל הדברים התפלים, אל הדמיון, הרגש וההנאה ולא אל השכל. הקב''ה נתן לנו את עולם הפרסום העשיר באפשרויות על מנת שנדע מתי לא להשתמש בו ואל לנו חלילה להיסחף אחריו. אדם צריך לבנות את הערכים שלו ולדעת שהוא שווה בזכותם ולא בזכות מה שהחברה חושבת עליו, וכך כשהוא נתון בדילמה, הוא פועל לפי הערכים שלו מבלי להתייחס להשפעת החברה.
תגיות: פרסום כל התגיות
2 הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
טרם התקבלו תגובות לשיעור זה
צופים כותבים
עוד בעולם האינטרנט והמדיה