[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/235378347″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
***לעילוי נשמת רות בת הרב מנחם יהושע***
התרבות המודרנית מתאפיינת בין השאר בכיוון שכלי, מחשבתי, כיוון זה בא לידי ביטוי במהפכה המדעית.
מצד אחד התפתחה הכפירה, כי מה שאינו מדעי, כביכול אינו קיים.
מצד שני, הייתה אופטימיות שתהיה אפשרות לפתור בעיות רפואיות, חברתיות, מדעיות וכו’.
אך מצב זה לא התממש לגמרי, חלק רב מהבעיות לא נפתרו.
אחד הסימפטומים המרכזיים לחברה הפוסט מודרנית, הוא האכזבה מהעולם הריאלסטי של המדע שלא פתר את כל הבעיות.
אנשים התאכזבו ושוב הלכו לכיוון הנגדי, אל הרגש.
הליכה אחרי הרגש היא מאפיין של התרבות הפוסט מודרנית.
יש לדעת כי אסור לזלזל בשכל האנושי, יש לו מקום, אך כשהוא מתיימר לקבוע דברים שאינם בתחומו, הוא טועה.
התורה היא מעל השכל האנושי ולכן השכל אינו יכול לקבוע מהו מוסר ומהי הדת.
מצד אחד, עלינו להשתמש בשכל, אך מצד שני לזכור שהוא מוגבל ולכן, אין מקום להתאכזב ממנו.
הרמב”ם מחדש לנו עיקרון: עלינו להאמין בשלושה דברים:
1. מדע מדוייק שהוכח ע”י השכל. (מתמטיקה)
2. ידיעה שנקלטת ע”י החושים (שמיעה, ראיה וכו’)
3. ידיעה שמגיעה מהנביאים והצדיקים (תורה)
לפני הפוסט מודרניזם אין אמת, לכל אחד יש את האמונות שלו וההרגשות שלו, זהו ייאוש מהשכל,
הוא לא מאמין במדע ולא מאמין שיש עולם יותר טוב וכתוצאה מכך האדם מחפש רק בילויים, ”אכול ושתה כי מחר נמות”.
לפוסט מודרניזם אין אמת ולכן, הוא מנכס את האמת לרגשות האישיות של האדם.
בתרבות זו אין ביקורת ספרותית, כל מה שנכתב והתפרסם נכון ואמיתי..
אנשים הולכים אחרי דברי הבל, ועל פי זה אומר הרמב”ם נחרב בית המקדש.
הרמב”ם מסביר, כשחזל אומרים שעם ישראל חטא בעבודה זרה, פירושו שהיו עסוקים בתרבות של עבודה זרה ולא התפנו לעשיית מצוות.
כיום ישנו מצב דומה, אנשים עסוקים בתרבות (בטלויזיה, באינטרנט..) ואינם מתפנים לעבודת ה’.
במקום שאדם יעשה עבודה בשכל הוא הולך אחרי האופנה, קולט מסרים מכל מקום ואינו חושב, הסביבה חושבת בשבילו, הוא לא בונה את החיים ואין לו שליטה עליהם.
אנו צריכים ללמוד כיצד לבנות את החיים על פי השכל כלומר, קודם כל על פי השכל האלוקי, התורה,
ואחר כך על פי השכל האנושי.
הרמב”ן מלמד אותנו שנח היה צריך להכין תיבה גדולה, למרות שנעשה לו נס בכל מקרה (היה מקום לכל החיות) וזאת, כיוון שעל האדם לעשות את כל ההשתדלות על פי שכלו ורק לאחר מכן מגיע הנס.
על פי עיקרון זה אנו צריכים להפעיל את הכוחות האנושיים, את השכל.
הקב”ה נתן לנו שכל כדי לבנות את החיים בצורה מתוקנת.
יהודי לומד מגיל צעיר לקרוא וללמוד תורה והשיא מגיע כאשר הוא מקשה קושיות ושואל, בניגוד לנצרות, בה צריך לעצום עיניים ואסור לשאול.
השכל האנושי הוא הבסיס שאנו צריכים לפעול בו ועל גבי זה באה התורה ואומרת לנו מה הערך והמשמעות של הדברים.
איפה המוסר והצדק ואיך עובדים את ה’, שזהו דבר הנשגב מבינת השכל האנושי.