ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: תולדות
פרשה נוכחית: ויצא
פרשה הבאה: וישלח
 

הארכיון נתמך על ידי
קרן דור ס"ת

מצוות ופוסטמודרניזם

התורה והתרבות הפוסטמודרנית

הרב דוד לנדאו / י"ד שבט ה'תשע"ה / 54 דק'
קוד שיעור: 15996
Loading the player ...
על השיעור:
***לעילוי נשמת רות בת הרב מנחם יהושע***

הפוסטמודרניזם מתחיל מהאדם, התורה גם.
אך יש הבדל, ההנחה הבסיסית של הפוסט מודרניזם היא שמתחילים ומסיימים באדם כמו שהוא,
אין דרך לשנות את האדם.
אך התורה בנויה אחרת, התורה מצווה על האדם איך להרגיש.
אין אדם שלא יכול להשתנות, ה' נותן לכל אחד את האפשרות להיות צדיק ע''י בחירה חופשית ובעזרת התורה.
לימוד תורה מציל את האדם מהיצר ''בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין''.
דרך התורה היא לא לרדת אל האדם אלא, להעלות את האדם.
יהודי פוסט מודרני מקיים מצוות לפי מה שמתחשק לו, הוא לא מנסה להתאמץ, אך דווקא המאמץ מרים את האדם ומעלה אותו.

מסביר הרצי''ה, המצוות הן מעלינו ולא בתחום הבנתנו, כי אחרת המצוות היו ''יורדות אלינו'' ולא מעלות אותנו: ''אשר קידשנו במצוותיו'' הקב''ה מעלה, מקדש אותנו במצוותיו.
כמו ברגש גם בשכל, אם מבינים חלק מטעמי המצוות מזדהים איתן יותר, נעשה ונשמע, תעשה ותבין.
אנו צריכים לקבל כלים מהקב''ה כיצד לעבוד אותו, אחרת זה לא אמיתי , לא חי.
כמו שגוף האדם שנברא כפי רצונו של הבורא וכל שינוי בו יפגע בו, כך הקב''ה נותן לנו כוח רוחני רק אם אנו שומרים על המצוות בפרטי פרטיהן.

כשלומדים את טעמי המצוות, ישנה סכנה שנטעה לחשוב שאנו מחלקים ציון לה' ולכן צריך לזכור שאנו מנסים להבין חלק מהטעם אך לא חלילה ''להסכים'' עם ה', כי זו גאווה.
לכל מצווה יש סיבה ומשמעות אלוקית, אך אנו לא תמיד מבינים את הסדר והחוכמה הזו.
המוסר הוא אלוקי ולא מתחיל מהאדם, לכן גם אם מצוות לא מובנות או נראות לא מוסריות, אין לנו רשות לבטלן.
יש להבין שאין כאן ביטול של השכל, רק תזכורת שהשכל הוא חלק מהמציאות השמימית שמקיפה הכל, המצוות הם גדולות וצודקות יותר גם אם אנו לא מבינים.

אמונה היא וודאות, אדם שמוותר על מצווה שלא מסתדרת עם רגשותיו ודעתו, מוותר על העיקרון של היחס האמוני לקב''ה.
כשאדם יעשה את רצונו לרצון הקב''ה, הוא יגלה חיים אמיתיים וימצא מקום לאישיות הפרטנית שלו.
אך האדם הפוסט מודרני, שמקטין את התורה ולוקח את דרך החיים שלו מהייאוש של הפוסט מודרניזם, הוא חסר.

מכאן אנו מגיעים לדקדוק במצוות התורה.
הדקדוק במצוות יכול לנבוע מכבוד לקב''ה כמו עבד שעומד ליד מלך ולא זז מפאת כבוד המלך.
אך ישנה דרגה גבוהה יותר, דקדוק שנובע משלהבת האהבה לה', דקדוק בכל מצווה מהאהבה וראייה של חומרת המצוות כהרחבת אופקים, כך נוהגים הצדיקים.
מי שחושב שיוכל לקרב חילונים ליהדות ע''י הקלה במצוות יגרום רק לזלזול מצידם.
להיפך, אם הוא יקיים מצוות בדקדוק, בלי פשרות, אזי יעריכו את המצוות ויבינו שיש לאן לשאוף.

לסיכום, הפוסט מודרניזם מתחיל מהאדם הקטן, מהרגשות ולא שוקל את הדברים לפי דעת התורה.
תורה אמיתית היא אלוקית, אחרי שנקבל אותה מהקב''ה ונעשה אותה כאלוקית, אנו יכולים ללמוד, להתחבר ולדעת שזו אמת אלוקית הגדולה ממנו ומעלה אותנו, ואם נזכה נגיע למצב שאנו כה מזדהים עם האמת הגדולה הזו, שנהיה כמו הצדיקים שכל תוספת במצווה היא תענוג רוחני עבורם.



***לעילוי נשמת רות בת מנחם יהושע***
תגיות: פוסט מודרניזם כל התגיות
6 הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
טרם התקבלו תגובות לשיעור זה
צופים כותבים
עוד בעולם האינטרנט והמדיה