ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: צו
פרשה נוכחית: שמיני, פרה
פרשה הבאה: החודש, תזריע
 

חינוך פוסטמודרני

התורה והתרבות הפוסטמודרנית

הרב דוד לנדאו / י"ט אדר ה'תשע"ה / 56 דק'
קוד שיעור: 16000
  • לעילוי
  • נשמת סבלוולף ישראל בן נחמה ושלמה
  • לעילוי
  • נשמת נרדה שרייבר ע"ה
  • לעילוי
  • נשמת אישתו אסתר בת חיים ושושנה ע"ה.
  • לרפואת
  • הנפש והגוף במהרה של: שמחה אוריה בת רחל יפתח ידידיה בן רחל משה נריה בן רחל (חולה נפש) בניה אברהם בן רחל רחלי בת שמחה מיכל עלי ברוך בן אורה
  • להצלחה,
  • לרפואה ולשמירה של: משה בן רחל ראשל חיים בן שמחה מיכל שמחה מיכל בת ריקיטה ברוך בן שמחה מיכל
  • לע"נ
  • בני משפחת עטר ההורים יריב ושושנה. והילדים: יעקב ישראל, עטרת תפארת, איילה, מוריה, ידיד ואביגיל. ת.נ.צ.ב.ה. אמן.
  • לרפואתו
  • השלימה של הילד עובדיה רועי בן שולמית רעות
  • לרפואת
  • משה בן מרים.
  • לרפואה
  • שלמה של אברהם שלמה בן חנה. לזרע בר קיימא לטל טליה טובה בת רבקה וחיים דוד בן יהודית.
  • לזיווג
  • למגן שרה בת נטלי רחל.
  • לזיווג
  • יסכה פזית בת דינה חוה לזיווג הגון של זהבה גולדה בת גיטל יהודית. לזיווג עדי בת גבריאלה ושירה ונעמי בנות ליאורה. לע"נ עדי בת שרה ואברהם בן אהרון.
  • לע"נ
  • הילד עובדיה רועי בן שלומית רעות ז"ל.
  • לרפואת
  • מנשה בן אכסה בתוך שאר כל חולי עמו ישראל- אמן.
  • לע"נ
  • מו"ר הרב חיים ישעיהו הדרי בן אהובה ליבא זצ"ל
  • לע"נ
  • החייל רונן בן אלנה הי"ד.
  • לע"נ
  • מרת מוני בת אסתר ע"ה
  • לעילוי
  • נשמת ישראל סבלוולף בן שלמה ונחמה.
  • לע"נ
  • כמס עמוס בן מזל אסתר ז"ל
  • לע"נ
  • יצחק אייזיק בן שמחה ולאה ז"ל.
  • לעילוי
  • נשמת שמעון בן שאול

על השיעור:

***לעילוי נשמת רות בת הרב מנחם יהושע***


יסוד הפוסט מודרניזם הוא בזה שאין אמת מוחלטת, לכל אחד יש את הסיפור, ההרגשות והדעות שלו.
חינוך הוא השפעה ונתינת כיוון לאמת, אדם פוסטמודרני לא יחנך כיוון שיראה בזה ניגוד לתרבותו.
חינוך על פי תרבות זו הוא הסתפקות בלמידה תכנית (חשבון אנגלית וכו').

אך עדיין מצב זה יוצר סתירה למורה, כיוון שאפילו מורה למתמטיקה לא יוכל ללמד, כי המתמטיקה היא אמת מוחלטת ולא על פי הרגשה אישית.
יוצא על ידי כך שהמורה ''כופה'' את האמת הזו על התלמיד, זהו ניגוד לפוסט מודרניזם.

כיום רואים גישה פוסט מודרנית גם בקבוצות דיון, מעלים איזשהו נושא ונותנים לכל אחד מחברי הקבוצה לומר את דעותיו האישיות כאשר כל דעה נכונה ולגיטימית.
קבוצת דיון היא חיובית כאשר היא מתנהלת בצורה נכונה, לנושאים יש מראש מסקנה אליה עורך הדיון מנסה להוביל את הדיון תוך השתתפות כל חברי הקבוצה.
כלי זה של קבוצת דיון שימושי מאד בחינוך, אך יכול לבטא שני ניגודים:או גישה פוסט מודרנית שאין אמת מוחלטת, או גישה תורנית שאנו כל כך קשורים לאמת עד כדי כך שחברי הקבוצה מצליחים להגיע למסקנות של האמת בעצמם.

הרצי''ה במאמרו ''התרבות הישראלית'' מתייחס לשאלה, האם יש לעסוק בתרבות.
אומר הרב, החינוך מתבצע על פי הטבע של הילד.
אך ישנו יסוד אחד בסיסי לכל טבע של כל אדם והוא התורה!

כשאדם רוצה להיות חופשי ולזרוק את הטבע שלו, את התורה, הוא משועבד לרצון להיות חופשי.
הטבע האמיתי של עמ''י ושל כל האנושות הוא האמת האלוקית.
לחנך את הילד על פי טבעו הכוונה לחנכו מתוך האמת האלוקית המוחלטת וכך להגיע לכל גוון ואישיות.
חשיבה מגוונת בלי בסיס אלוקי חסרה את כוח החיים.

(מחלוקות בין רבנים אינן נובעות מהרגש, אלא הן גוונים שהופיעו ע''י לימוד התורה וחינוך על פי התורה)

מוסיף הרב, התרבות נבנית על ידי הגוונים השונים המתבססים על יסוד אחד שהוא תורת אמת.
הפוסט מודרניזם שוכח את האמת, הוא מרבה בגוונים אך בלי הבסיס, מצב זה הוא הבל ומוביל את האדם להבל וריקנות.
אדם שלא חונך על הבסיס חש בריקנות, הוא אינו חי.

התרבות הישראלית היא תורת אלוקים חיים.
יש לנו נשמה שיש לה טבע נשמתי על פיו יש לחנך, וזה כמובן על פי התורה.
התפקיד שלנו הוא לחנך לדבר ה', על ידי כך לתקן את עם ישראל ולבסוף את העולם כולו.

כל התגיות
הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
טרם התקבלו תגובות לשיעור זה
צופים כותבים
עוד בעולם האינטרנט והמדיה