ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: תולדות
פרשה נוכחית: ויצא
פרשה הבאה: וישלח
 

הארכיון נתמך על ידי
קרן דור ס"ת

פתיחה לספר דניאל

ספר דניאל

הרב אייל ורד / ח כסלו ה'תשע"ד / 51 דק'
קוד שיעור: 16515
Loading the player ...
על השיעור:
פרק א'
דניאל וחנניה מישאל ועזריה פותחים את הפתח התמודדות הארוכה עם הגלות וסכנת ההתבוללות

ספר דניאל המשך טבעי לספר מלכים,מבחינה כרונולוגית נחזור לאחור מבחינה מסוימת.
בלימוד בספר דניאל יש 2 קשיים:1)השפה-רובו בארמית,המדרש על פרשת ויצא אומר שה' מחבב את הארמית(למרות שהארמית בתור שפה מדוברת היא בימי בית שני) אבל הכתוב כבר הכניס ארמית כבר בתורה נביאים וכתובים,לפי הפשט הוא שהספר נאמר ונכתב בארמית,ארמית כבדה(שלא כמו בגמרא). 2)לא הבנתי
3)- הספר נע סביב חלומות,הפרשנות לחלומות נאמרה בספר אבל משאירה הרבה מקום להבנה מעמיקה,יש 3-4 חלומות מרכזיים בספר דניאל,בחלומות יש חלקים נכונים ולא נכונים,נתונים לפרשנות של החולם,חלק לא זוכרים,חלק נשכחים,אם נצרף את כל הקשיים ביחד נגיע למסקנה שעברנו מא"י לגלות,כל הקשיים(קשיים טכניים)נוגעים בנקודה אחת בסיסית-עברנו מא"י שיש בה גילוי שכינה,בהירות אלוהית(נביאים) לגלות, לחושך.בתוך עמ"י עברנו ממצב של אור לחושך,למרות שהמראות שדניאל מפרט הם מדהימים,מפורטים,אבל הוא בכתובים ולא בנביאים,ההבדל הוא שנביא זה מי שדבר ה' מגיע אליו בצורה ברורה,בהירה יודע להגיד אותו,דבר ה' אפילו "משתלט" עליו,פורץ אותו כביכול,ודניאל הוא בכתובים, רואה חלומות יודע להבין בחלומות,הגמרא במגילה אומרת שביכולת הזאת בלפענח חלומות היה גדול מנביאים אבל אחרי הכול זה רק חלום וזה מדרגה פחותה מנבואה(וכן יעקב אבינו שחולם:"אכן יש ה' במקום הזה ואנכי לא ידעתי",הוא לא מכיר את מדרגת השכינה במצב הגלות,חלום-מדרגה פחותה).
ספר דניאל-ספר הגלות,דרכו ודרך מישאל חנניה ועזריה נלמד מה עובר על עמ"י בתוך הגלות,יש לציין שזה לא קרה בבת אחת מנבואה לחלום,יש מדרגות ביניים(זכריה הנביא לא מבין מה רואה).
יש המון מקבילות בין ספר דניאל לבין הסיפור של יוסף במצרים,זה הנקודה המרכזית שכדאי לשים לב אליה,הגדלות של יוסף בפתרון החלומות זה לא דווקא הפיתרון,גם דניאל לא יסתפק בפרשנות אלא יציע פתרונות.
(הרב מלמד לפי רש"י,המלב"ים,ושיעורים של הרב מדן).
פרק א': תחום זמן-לפי שיטה אחת דניאל מלווה אותנו מנבוכדנצאר עד כורש השני בנה של אסתר,תקופה ארוכה,ולפי השיטה השנייה דניאל פועל עד כורש הראשון קצת לפני מגילת אסתר,כל הרצף של התקופות,מהממלכה הבבלית עד הממלכה הפרסית והתחלת החזרה לשיבת ציון (70 שנה אישיות אחת).
סדר מבחינת התאריכים-2 גלויות מרכזיות-גלות יהויכין-גלות החרש והמסגר הגלות הראשונה שבה נלקחו לבבל כל המערכת השלטונית וגלות צדקיהו, אבל היה עוד גלות שקדמה: "בִּשְׁנַת שָׁלוֹשׁ, לְמַלְכוּת יְהוֹיָקִים" כל המפרשים מעירים שזה לא יכול להיות,כי נבוכדנצאר הגיע לצור על ירושלים בשנת ארבע למלכות יהויקים(מלכים ב'),אז איך יכול להיות שבשנת שלוש כבר לוקח שבויים?הפרשנים אומרים שמדובר בשנת 3 למרד יהויקים, הוא הרי ראוה את עצמו בן חסות של פרעה נכה,והוא מורד במלך בבל וצר על ירושלים,לוקח את יהויקים מעמיד במקומו את יהויכין,חוזר אחרי 3 חודשיים לוקח אותו ומעמיד את צדקיהו,מה קרה באמצע?הסתירה בדברי חז"ל כי כתוב שמצד אחד יהויקים מת ב-בבל מצד שני נאמר שהוא מת בסביבות ירושלים,כנראה שמלך בבל החליט לקחת את יהויכין בתור שבוי,ואיפה שהוא בדרך הוא מת,בסביבות ירושלים,מלך בבל חוזר לבבל בלי השלל המרכזי, לכן כעבור 3 חודש חוזר שוב ולוקח בשבי את בנו יהויכין וגם את כל החרש והמסגר וזה הגלות המרכזית שבה גלה מרדכי היהודי.
אבל מתברר שהייתה גלות קטנה לפני זה,כשבא מלך בבל לקחת את יהויקים ,הוא לקח עוד קבוצה קטנה ובה דניאל,דניאל מראשוני הגולים מא"י לבבל, בא"י עדיין יש נבואה.
מלך בבל מבקש להביא מלפניו: "ב וַיִּתֵּן אֲדֹנָי בְּיָדוֹ אֶת-יְהוֹיָקִים מֶלֶךְ-יְהוּדָה, וּמִקְצָת כְּלֵי בֵית-הָאֱלֹהִים, וַיְבִיאֵם אֶרֶץ-שִׁנְעָר, בֵּית אֱלֹהָיו; וְאֶת-הַכֵּלִים הֵבִיא, בֵּית אוֹצַר אֱלֹהָיו. ג וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ, לְאַשְׁפְּנַז רַב סָרִיסָיו: לְהָבִיא מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וּמִזֶּרַע הַמְּלוּכָה--וּמִן-הַפַּרְתְּמִים. ד יְלָדִים אֲשֶׁר אֵין-בָּהֶם כָּל-מאוּם וְטוֹבֵי מַרְאֶה וּמַשְׂכִּלִים בְּכָל-חָכְמָה, וְיֹדְעֵי דַעַת וּמְבִינֵי מַדָּע, וַאֲשֶׁר כֹּחַ בָּהֶם, לַעֲמֹד בְּהֵיכַל הַמֶּלֶךְ; וּלְלַמְּדָם סֵפֶר, וּלְשׁוֹן כַּשְׂדִּים. "ילדים כדי להעמיד מלפניו,מה רוצה בזה נבוכדנצאר?אפשרות אחת-יועץ יהודי למלך,ואז הסוגיה תהפוך להיות פרטית.אפשרות שנייה- יותר עמוקה וחמורה-מלך בבל מתחיל להכין את התשתית למה שהוא רוצה שיקרה-התבוללות.
הפרק עוסק פה בארבע ילדים אבל ההתמודדות כאן היא המבוא לקביעה העקרונית איך נכון להתמודד עם גלות,מה המרכיב של גלות,מה יוצר גלות,מה מאפיין קיום יהודי בגלות ומה הסכנות,כל העקרונות נמצאים בפרק הזה.
1)החלפת שמות. 2)החלפת שפה. 3)(אוכל), ליהנות מהשלטון,זה נוח,יש כבוד,מעמד, ומהר מאוד אפשר להיטמע בתוך המציאות הזאת.
הפרק הזה פותח אחרי 1000 שנים שעמ"י היה בקיום יהודי רצוף בא"י,הפרק עוסק ביכולת לשרוד בתוך סביבה עוינת,באופן הבעייתי ביותר כי זה מלכודת דבש-מאפשרת,נותנת,מקדמת,מציעה החלפת שמות/זהויות/תרבויות,זה מתחיל מנבוכדנצאר אבל נראה שיש קווים מאוד מדויקים למלכות פרס ומדי ששמה זה מגיע לשיא(בחלום פרק ב').
הסיפור הוא סיפור מקומי,מהווה מראה מקום לכל הציר הזה בהמשך,דניאל מגיע לארמון המלך,הולך כנראה לקבל עמדת השפעה(וחבריו).
מה הייתה בעיה באוכל?שלא היה כשר? יש פה התאמצות לאכול כשר בתוך סביבה בעיתיית,כשרות זה חשוב מאוד אבל כנראה לא הייתה הבעיה,ההסכמה להצטרף לסעודה של פת בג המלך היא בעצם הורדת המחסום,והמוכנות להיות מאלה שטוב להם,להנות,להשתלב בחבר'ה,ובעצם הרבה לפני שחז"ל גזרו את גזרת יינם פתם ושמנם, כל אלו אין בעיות של כשרות זה יכול להיות מהדרין אפילו,הבעיה זה במימד הקירבה,הכול חותר לזה שאם תתחיל להתערות עם הגויים בסוף תתחתן איתם(היום אפשר לראות את זה,בארה"ב ובצרפת יש הרבה התבוללות בדיוק כמו בפרקנו).
דניאל עוד לפני גזירת חז"ל גוזר את זה על עצמו,זה כרוך בסכנת נפשות, האחראי מפחד על המשרה שלו שיגלו שהוא חי חיים לא טובים,אבל דניאל "נַס-נָא אֶת-עֲבָדֶיךָ, " תנסה אותנו,סוג של מופת,על מה זה יושב לא לאכול?זה פיקוח נפש!המושגים של פיקוח נפש(קידוש ה' אפשר לומר) משתנים בהתאם לרוח התקופה,למשל:במסעי הצלב לקדש את שם ה' פירושו למות,בשואה זה הפוך,להישאר בחיים,משתנה מדבר לדבר, יש דברים שבתור הלכות פרטיות אדם נוהג בהם,אבל כאן בגלל שהם מראשוני הגלות הם אלה שאמורים לסמן לכל עמ"י את הקו המשורטט: קו של סירוב,לא נשתף פעולה,כי זה מדרון חלקלק.
את זה מציבים דניאל חנניה מישאל ועזריה הרבה לפני גזירות חז"ל,קובעים את קו ההתמודדות מול הגלות.הקו נפרץ-במשתה אחשוורוש. כך הקו נפרץ,בהתחלה עמ"י מכונס בתוך עצמו,מחזיק את עצמו בימי נבוכדנצאר עד ימי אחשוורוש שמנהג מדיניות בשיטה פלורליסטית לכתחילה,ברגע שהקו נפרץ והגלות נהיית אופציה טובה עמ"י מתבולל.
שיטת דניאל וחבריו זה היחס הנכון לגלות, מתחיל מהאמירה העקרונית שלא אוכלים את האוכל ומסתפקים בזירעונים,זה המבחן הראשון של דניאל,היכולת שלו לעזור ולהיות גורם משמעותי בסביבת המלך תלויה בזה שהוא נשאר מבחוץ,(אותו דבר עם יוסף,משנים לו את הלבוש/שם חדש, ונשאר מבחוץ,לא אוכל עם המצריים למשל).
פרק ב': פירוש פס ד':המלך לעולם יחיה,תגיד את החלום ואנחנו את הפתרון.
פס' ה': החלום ברח ממני,לא יודע מה הוא,אם לא תגידו לי מה פירוש אני יהרוג אתכם ואת הבתים שלכם ישים שממה,אם כן תגידו לי את החלום ואת הפתרון אז אתן לכם מתנות כסף וכו'.
פס ז':-ענו בפעם השנייה ואמרו לו תגיד תא החלום נגיד את הפתרון.
כנראה הם חושבים שהוא בוחן אותם,אולי מנסים לתת לו קצה חוט.
פס' ח'-אני כבר יודע את זה מתמיד שאתם "קונים זמן",אני לא יזכר,אני יודע שחלמתי,החלום מזעזע אותי ואני לא זוכר אותי.
פס' ט'-ואם לא תגידו לי אני יהרוג אתכם אתם שקרנים ומשחיתים את זמני,אתם חיביים להגיד לי את החלום ואת הפיתרון.
פס' י'-אין דבר כזה בעולם שאומרים פיתרון בחלום בלי שמספרים אותו,לרא קים,כל מלך ושליט לא שאל,בדקנו בספרי החרטומים והאשמים ולא מצאנו תקדים(חיפשנו בגוגל חח).
פס' יא'-מה שהמלך מבקש זה דבר קשה מאוד,אין לנו יכולת לעשות דבר כזה,אין אדם שמסוגל לעשות זאת.
פס' יב'-אחרי כל המעשים האלה כעס המלך מאוד וביקש להאביד את כל חכמי בבל
פס' יג'-יצא החוק,הפקודה להרוג את כל החכמים ובתוכם דניאל וחבריו(עוד בעיה של הגלות,שאתה חוטף על דברים שאתה לא קשור אליהם).
תגיות: חלומות | תקוה | גלות | מגילת אסתר | יוסף הצדיק | דניאל איש חמודות כל התגיות
2 הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
תגובות       לשיעור זה התפרסמו 1 תגובות, ב 1 דיונים.
1.  רוב תודות לרב ולתלמידיו. יישר כח [לת]
שירית,  הכינרת - יום שני, טו כסלו תשע"ד (18/11/2013)
צופים כותבים
עוד בספר דניאל