פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת בראשית > המגמתיות של הבריאה

המגמתיות של הבריאה

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫אני חושב שנתהיין בפרק א' של בראשית
‫ורציתי לשאול

‫האם לפי הידע האישי שלכם ‫ידוע לכם מה נברא ביום הראשון

‫אם לא אז אנחנו נקרא את הפסוק

‫טוב, מתוך הנחה שכולם ‫יודעים בכל זאת נקרא את הפסוק

‫פסוק ג' והיומר אלוהים יהי אור

‫אם כן ביום הראשון נברא האור

‫אור זה דבר מאוד נופשט נכון?

‫בואו נראה מה נברא ביום השני

‫בפסוק ו'

‫והיומר אלוהים יהי רכייה בתוך המים

‫רכייה, מה זה בעצם? אוויר

‫כלומר רווח בין מים למים

‫אם כן זה יותר מגושם מן האור

‫לא הרבה אבל אוויר יותר מגושם מאור

‫ומה נברא ביום השלישי?

‫פסוק ת'

‫והיומר אלוהים ייקבו המים ‫מתחת השמיים לקום אחד

‫ותראה היה בשע

‫אז מה נברא?

‫היה בשע

‫היה בשע זה כבר ממש ארצי

‫יש עוד משהו

‫פסוק י'

‫והיומר אלוהים ת' הארץ דשא

‫ה' מזריע זרע, עץ פרי, עושה פרי ‫למינו אשר זרובו על הארץ ואיכן

‫הגענו כן לחיות ביולוגית

‫בוטנית

‫אם כן יש לנו אור

‫אוויר

‫צמחים ואדמה

‫אני שם את הצמחים לפני האדמה

‫כי האדמה זה יותר מגושם

‫זה הסדר

‫אנחנו רואים שמן היותר מופשט

‫הגענו אל היותר מגושם

‫מה הבעיה?

‫אני באמת לא יודע מתי נברו המים

‫וגם רשי אומר שהוא לא יודע

‫הלאה

‫מה נברא ביום ערבי?

‫אני שואל מה נברא ביום ערבי?

‫מה?

‫המאורות

‫מה זה מאורות?

‫מה זה? מה פירוש מאורות?

‫זה משהו שנותן

‫אור

‫אני שמעתי על האור כבר

‫ביום הראשון

‫מה ההבדל בין האור של המאורות

‫ולאור של היום הראשון?

‫האור של המאורות

‫זה אור זז

‫זה אור בתנועה

‫האור של יום הראשון

‫לא שמענו עליו שיש בו תנועה

‫סתם אור

‫כאן יש לנו אור בתנועה

‫טוב

‫בוא נבדוק מה נברא ביום החמישי

‫מישהו יודע?

‫אופות

‫ודגים

‫נכון?

‫מה אתה רוצה?

‫זה נכון, אבל אני יודע שיש שם אור

‫ואור זה המאורות

‫ואור זה המאורות

‫ואור זה המאורות

‫ואור זה המאורות

‫יכול להיות, אני לא יודע

‫אני רק יודע

‫כלומר, אין לי סיבה להבחין בשלב הראשון

‫בין אור לאור

‫אבל מה שאני יודע מהעולם שפה אני נמצא

‫בנמשד אולי

‫זה שהאור של המאורות הוא בתנועה

‫עכשיו, ביום החמישי נבראו

‫הציפורים, האופות

‫והדגים

‫מה זה דגים?

‫מישהו יודע?

‫זה חיות בתוך המים

‫מה זה האופות?

‫זה חיות בתוך האוויר

‫אז זה אותו דבר

‫זה אוויר זז וזה מים זזים

‫אבל על האוויר והמים אני שמעתי מתי

‫ביום

‫השני

‫זה לא אותו דבר, מה ההבדל?

‫זאת אומרת שיש פה תנועת חיים

‫אתה מהבחן

‫תנועת חיים

‫בתוך האוויר

‫ותנועת חיים בתוך המים

‫אז זה שונה

‫בדבר אחד

‫בתנועה

‫תנועת החיים

‫בדיוק כמו שהאור של המאורות

‫שונה מן האור של היום הראשון

‫בזה שהוא בתנועה

‫נכון?

‫עכשיו, אם זה נכון

‫מה נראה, מה נברא ביום השישי?

‫מישהו זוכר?

‫חיות

‫ואדם

‫מה זה חיות?

‫זה צמח

‫בתנועה

‫בוודאי

‫הרי מה ההבדל בין צמח לבין חיה?

‫שהצמח מקבל את מזונו ממקומו

‫והחיה

‫הולכת לקבל את מזונה

‫במקום אחר, היא בתנועה

‫יוצא שהשורשים

‫של החסה

‫זה באדמה

‫השורשים של החתול

‫איפה?

‫בפה שלו

‫הפה זה שורש

‫זז כזה

‫יוצא לפי זה

‫שבעצם חתול

‫זה חסה בתנועה

‫ככה זה יוצא

‫ומה זה האדם לפי זה?

‫לא

‫אז מה אמרנו, מה נברא ביום השלישי?

‫הצומח והיבשה

‫הבעלי חיים

‫הם צמחים בתנועה

‫אז מהו האדם?

‫אדמה בתנועה

‫זאת אדמה

‫זזה

‫כמו שמבואר בפרק ב' פסוק ז'

‫והייצא רשם אלוהים את האדם

‫עפר מן האדמה

‫והיפך בהפיו נשמת חיים

‫והיה אדם

‫לנפש חיה

‫אם כך

‫יש לנו שלומר חזרה

‫מה שנברא ביום הראשון, השני והשלישי

‫זהה

‫למה שנברא ביום הרביעי, החמישי והשישי

‫אותו הדבר

‫אז מה ההבדל?

‫חלות התנועה

‫יש תנועה

‫אם יש תנועה, יש גם מגמה

‫יש מגמתיות

‫המגמתיות החלה להופיע ביום הרביעי

‫עד כאן מובן?

‫אבל בעצם

‫אפשר לומר שבריאת העולם ‫היא בעצם רק שלושה ימים

‫שלושה ימים סטטיים

‫אותם שלושה ימים עם תנועה

‫דינמיים

‫מה?

‫למה חיה לכוח ונשמת חיה לכוח הצומח?

‫מדוע נשמת חיה לכוח הצומח?

‫ויש, יש לו אותו דבר

‫כמו לכוח, כמו לצומח

‫הצומח גדל ורווה

‫נכון?

‫ניזון גדל ורווה

‫זה בדיוק כמו שיש לחתולות

‫אבל האדם הוא משהו אחר

‫אנחנו, אז לכן הבאתי את פרק בית פסוק זין

‫ששם מבואך שהאדם אין לו חיות

‫אל מלא נשמת החיים שלו

‫שהוא רק אדמה

‫והייצר, פרק בית פסוק זין

‫והייצר השם אלוהים ואת האדם

‫אפר

‫מן האדמה

‫והיפך בהפך נשמת חיים

‫ואדם לנפש חיה

‫ללמדך

‫שאם אתה נותן מן האדם את נשמת החיים שלו

‫נותר רק אפר בלבד

‫מה שאין כן אצל בעל חיים

‫אם אתה נותן ממנו את נפש החיים שלו

‫נשאר צמח

‫אם אתה נותן מהצמח את נשמת החיים שלו

‫נשאר אדמה

‫אבל באדם זה או הכל או לא כלום

‫זה עסקת חבילה

‫אז אם כך

‫אנחנו רואים

‫שבעצם מדובר פה בעולם מדורג

‫מן המופשט אל הגשמי

‫ומדיום

‫משהו שהוא באמצע

‫בין המופשט לגשמי

‫אז זה בדיוק אור, אוויר ומים

‫זה המופשט

‫אוויר ומים, המדיום

‫אדמה וצומח

‫זה הגשמי

‫אם מוסיפים לזה את התנועה

‫אנחנו מקבלים את הבריאות ‫של האם הרביעי החמישי והשישי

‫בינתיים הדברים יחסית

‫פשוטים

‫אה, אתה מנסה להציל עצמך מהבישול

‫אתה לא יודע שאנחנו בתוך מטריקס של קניבלים

‫שמבשלים אותנו עכשיו ליד ליד

‫טוב, איך מדליקים? במה מדליקים?

‫במה מדליקים?

‫כן

‫מי שיקשה עליו להחזיק מעמד במצב הזה

‫אני מרשה לו לצאת באמצע

‫אני לא אפגע, הכל בסדר

‫תביאו גם מניפות ככה שיראה כמו מרוצה שברים

‫נחמד, טוב

‫מה ההבחנה

‫בין עולם סטטי

‫שזה העולם של הימים א' ב' ו'

‫לבין עולם דינמי

‫שזה הימים ד' ה'

‫אני אגיד לכם מה ההבדל

‫ההבדל הוא שאחרי היום השישי

‫יש שבת

‫אחרי היום השלישי

‫אין שבת

‫מבין מה שאני אומר?

‫מה? מה לא מובן?

‫אני אמרתי דבר פשוט

‫אחרי יום שלישי יש שבת או לא?

‫לא. אחרי יום שישי יש שבת או לא?

‫כן. אז מה לא מובן מה שאני אמרתי?

‫אני לא בגלל שאני יודע את המשמעות

‫אני אמרתי קודם כל, האם זה ברור?

‫את המשמעות אני אסביר עוד מעט

‫המשמעות היא שבעולם דינמי

‫יש גם מטרה

‫בעולם סטטי אין מטרה

‫אתם יודעים כאן מובן?

‫עכשיו, דבר מעניין

‫התרבות האנושית

‫ככה הקב' חוס ידר

‫מתחלקת לשני מרחבים תרבותיים גדולים מאוד

‫המזרח והמערב

‫נכון?

‫יש מספר גדול מאוד של מדינות

‫ותרבויות שאפשר לכלול אותם

‫תחת כותרת על של המזרח

‫ויש מספר גדול מאוד של מדינות ותרבויות

‫שאפשר לכלול אותם

‫בכותרת על של המרחב התרבותי המערבי

‫מזרח מערב

‫איפה עובר הגבול?

‫לא, בוודאי שלא בארץ ישראל

‫שוב אני באופן לא

‫אני אגיד לכם בדיוק כפה זה עובר

‫זה עובר בקו שאם אנחנו ‫נתחיל אותו מדרום לצפון

‫הוא מתחיל במדבר פונג'ב

‫ממשיך ברמת פמיר

‫נמשך בקזחסטן

‫ומגיע לסיביר

‫אני אסביר למה אני מתכוון

‫הקב' אחו סידר שיש בעולמו מכשול טבעי

‫בין שני חלקי העולם

‫אם אתם תסתכלו על כללות המדינות

‫הודו

‫סין

‫וייטנאם, לאוס, קמבודיה

‫ויפן

‫ומלזיה

‫אתם מקבלים מרחב תרבותי אחד

‫נכון עם הרבה מאוד שינויים

‫אני לא בא להתכחש לכל השינויים

‫אבל מבחינה היסטורית

‫המדינות האלה היו בקשרים

‫אחת עם השנייה

‫לעומת זה

‫אם אתם לוקחים כל מה שמפקיסטן ומערבה

‫אז אנחנו רואים שפרס, בבל, ארץ ישראל

‫יוון, רומה, צפונה אפריקה, ספרד, אירופה

‫כל זה היה קשור

‫הקובשים הגדולים

‫ניסו לאחד את המרחב הזה

‫למשל אלכסנדר מוקדון

‫דוגמה לאחד שניסה לעשות את הקיבוש הזה

‫הוא הגיע עם החיילים שלו

‫עד הודו

‫עד נהר ההינדוס

‫רצה להמשיך הלאה

‫אמרו לו החיילים

‫נגמר

‫לא מסכימים

‫למה?

‫רחוק מדי מיוון

‫מכפת לך עוד אלף קילומטר יותר

‫עוד קילומטר פחות

‫מלאת יוון אתה לא תראה בחזרה

‫אז מה זה משנה?

‫הייתה להם אינטואיציה

‫שכאן זה הגבול

‫ובאמת

‫כשממשיכים מפרס לכיוון הודו

‫נעצרים במדבר

‫יש מדבר קטן

‫אבל מדבר

‫שמעכב את ההתקדמות

‫פונג'ב

‫ממשיכים צפונה

‫מגיעים להרים גבוהים מאוד

‫רמת פמיר, קשמיר

‫ממשיכים על הצפונה

‫ובכלל

‫אקלים בלתי נספל

‫קזחסטן

‫וסיביר

‫זאת אומרת שהקב' הוא יצר

‫מכשול טבעי

‫כמעט בלתי אוויר

‫לא לגמרי בלתי אוויר

‫היה דרך המשיב

‫ועוד כל מיני דברים כאלה

‫אבל הקב' סידר בעולמו

‫שבמשך תקופה ארוכה

‫ייווצרו שני מרחבים תרבותיים גדולים

‫מזרח ומערב

‫אם ננסה

‫למצוא

‫מאפיין

‫כולל לשני המרחבים

‫בלי להיכנס לפרטים

‫כי בפרטים יש אלפים

‫עשרות אלפים פרטים

‫אבל אם ננסה למצוא

‫מאפיין כולל למזרח

‫ומאפיין כולל למערב

‫נאמר כך, המערב בנוי

‫על הרעיון הקדמה

‫דהיינו

‫שהעולם צריך להתפתח

‫צריך להשתנות

‫צריך להיות בתנועה

‫ואילו החלק

‫המזרחי של העולם

‫סובר שהקביעות

‫הנצח

‫זה הטוב

‫יש כללה סינית

‫שאומרת שתחיה בתקופה מעניינת

‫כלומר

‫העולם הקבוע

‫ועומד הוא העולם האידאלי

‫זה בעצם עולם מרחבי

‫בעוד

‫שהעולם המערבי הוא עולם

‫עם תנועה זמן

‫בעצם יש לנו כאן ציור

‫של העולם של שלושת ימי

‫וראשית ועוד שלושת ימי

‫וראשית כלומר הבסיס

‫לאינטואיציות האלה

‫נמצא בסיפור של התורה

‫יש גם וגם

‫ימים א' ב' ג' ד' ה'

‫רק שבימים א' ב' ג'

‫אין לאן להגיע

‫בעצם העולם הוא סטטי

‫וזה האידאל שלו

‫בעוד שימים ד' ה' ה'

‫הם מגיעים איזה שהיא מטרה

‫אל השבת

‫עד כאן ברור

‫מה עושים בשבת?

‫כלום

‫כלומר

‫זה קצת מוזר לא?

‫בעצם חוזרים למה

‫שהמזרחי אומר

‫כסיפור על אותו אדם

‫שיש לו חכה

‫חכה לדוגדגים

‫בא מישהו

‫אומר לו

‫לא לא חכה

‫אצלנו זה נו

‫לא

‫הכנה

‫כנדאי

‫הקצה יש לו חכה

‫יש לו כנדאי, יגים חכה

‫בא מישהו נחמד

‫נותן לו עצות

‫אומר לו מה אתה דג דגים?

‫תיקח רשת, יותר טוב

‫הוא אומר, נו מה יוצא לי מי רשת?

‫עם רשת ילך יותר דגים

‫ומה יהיו יותר דגים?

‫אתה תוכל למכור את הדגים האלה

‫ואז מה? יהיה לך כסף

‫ולמכור את הדגים

‫וללכת אל הים

‫ושם להטיל רשתות גדולות

‫ולהביא הרבה דגים

‫הוא אומר ומה יוצא לי מזה?

‫הוא אומר אתה תוכל להקים מפעל

‫בדגים ואתה תהיה עשיר גדול

‫נו ומה יוצא לי אם אני אשר גדול?

‫אתה תוכל לשבת בשקט ולדוגדגים

‫אז זה מה שאני עושה עכשיו

‫כן, אבל ההבדל הוא

‫שבאמת יש הבדל

‫בין מי שהמנוחה שלו

‫היא מנוחה אחרי עמל

‫ובין מי שהמנוחה שלו היא היעדר עמל

‫יוצא לפי זה שהמנוחה של השבת

‫היא מחברת

‫את שני העולמות

‫גם את התנועתיות וגם את העמידה

‫שאלה, עם ישראל

‫לפי זה הוא במערב או במזרח?

‫לא זה ולא זה

‫בצוגו של עם ישראל זה השבת

‫לפי המדרש, זאת אומרת שעם ישראל

‫נועד לאחד תרבויות

‫ככה זה עורך

‫ככה זה יוצא

‫כל זה עולה מהסיפור של מעשה בראשית

‫שאלה באה

‫כן, מה אתה רוצה?

‫כי השבת זה

‫מה שאני בא אליו

‫אני מכין את השבת

‫מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת

‫כן, אבל בשבת

‫זה מנוחה שבאה אחרי עמל

‫זה לא מנוחה של היעדר עמל

‫על פי זה אני גם רוצה להביא שאלה חשובה

‫מתי מתחיל השבוע?

‫אני אגיד לזה אחרת

‫מתי נגמר השבת?

‫כשעושים הבדלה, נכון?

‫עד מתי אפשר לעשות הבדלה?

‫עד יום שלישי בערב, נכון?

‫יוצא שהשבוע מתחיל

‫ביום רביעי

‫למדוע?

‫רביעי זה הזמן שבו

‫אני בתנועה לקראת השבת

‫ראשון, שני, שלישי

‫זה הזמן שבו אני מקבל

‫את ההשפעות של השבת שהייתה

‫במילים אחרות

‫בימים א' ב' ג', אני

‫סטטי, אני בעמדה פסיבית מקבל

‫אני מקבל

‫השפעות

‫אז זה בדיוק ההתנהגות המזרחית

‫רביעי חמישי, שישי

‫אני מתכונן לקראת השבת

‫זה העמדה המערבית

‫בשבת אני ישראל

‫למה צריך להתחיל ביום רביעי

‫למי נתרשם?

‫את אומרת אם כן שבריאת העולם ‫הייתה צריכה להתחיל ביום רביעי

‫מי אמר לך שלא הייתה שבת לפני?

‫לא כתוב, אז מה?

‫לא כל דבר כתוב בתורה

‫הרי יש מתעם פתח בבראשית, ‫סימן שאי אפשר לפתוח

‫לפני או אחרי

‫על כל בנים, המקובלים

‫באמת אומרים

‫שהשבוע מתחיל ביום רביעי

‫רביעי חמישי, שישי

‫מקבל אדם נפש לקראת השבת

‫אחר כך רוח, אחרי זה נשמה

‫אחר כך ביום ראשון

‫הוא מקבל עדיין השפת הנשמה

‫של השבת שעברה, אחרי זה השפת הרוח

‫אחרי זה השפת הנפש

‫יוצא שהזמן הנמוך ביותר בשבוע

‫זה יום שלישי בערב

‫במעבר בין שלישי לערבי

‫בשקיעה הזאת

‫בסדר? יש לזה הרבה השלכות

‫אבל אתם לא מכירים את זה

‫אבל אתם מכירים את הציור ‫הזה שמצייר את המנורה

‫של המקדש שבעת הקנים כאילו שהקני

‫האמצעי הוא השבת? זה מובן

‫זה בטח נכון, השבת הקני אמצעי

‫כן?

‫זה הסיבה שלא משערי

‫עבוד בשבישי ובבריאי? נכון, כן

‫במציאות היום ולאחורה

‫זה לא ככה, העולם המזרחי

‫בין את התכונה הזאת

‫העולם המזרחי

‫מתמערב

‫אבל זה מערבי

‫ברור

‫אני אסברתי

‫מה זה ביות שייך לעולם המזרחי

‫מה זה לעולם המערבי, זה לא שאלה גאוגרפית

‫זה התחיל כגאוגרפיה

‫המצד האמת יש פה משהו הרבה יותר עמוד

‫זה עניין של תרבות, כן

‫אתה אמר לי את התשובה של הרב

‫מדוע העולם לא נברא ביום רביעי

‫אני לא אמרתי שהעולם לא נברא ביום רביעי

‫אבל מה נדע לך?

‫אני אמרתי שאני לא יודע מדוע

‫התורה לא התחילה

‫את הסיפור ביום רביעי

‫זה מה שאני אמרתי

‫בכלל, הסדר של הימים האלה

‫זה לא סדר הבריאה, כבר הוכחנו את זה

‫מראשי, נכון?

‫אין פה מה ללמוד לגבי קרונולוגיה

‫של התעבות העולם

‫כן, טוב

‫אז זה

‫למה המנוחה אחרי העמל

‫היא גדולה יותר? כי איננה מביאה

‫שהיא ממון, כי היא מביאה

‫משמעות

‫יש משמעות למנוחה

‫זה פסוק במשלה

‫מתוקה שנת העובד

‫עם מעט

‫ועם הרבה יוכל

‫והסובע

‫לעשיר

‫אינו מניח לא לישון

‫כן, אדם עשיר

‫שסווה, זה קשה

‫לא לישון

‫יש לו שממון, מה שנקרא

‫טוב, אבל בואו

‫נתקדם קצת

‫בואו נחזור

‫לסדר של

‫הפסוקים

‫יש הרבה דברים בכל פסוק ופסוק

‫הייתי רוצה

‫לראות פה איזושהי תבנית קבועה

‫שהיא תבנית

‫הקשל המתוכנן

‫כן, אנחנו רואים לאורך כל מעשה בראשית

‫שכל פעם

‫שהקב' הוא מתכנן משהו

‫זה נחשב

‫מפתיע, אבל זה

‫כל הזמן כך

‫עד כדי כך שרואים, וזה חוקיות

‫זה כאילו שזה הדרך פעולה של הקב'

‫הוא, שיש כישלונות

‫לעומת התוכנית

‫הייתי רוצה להביא לצורך זה

‫דוגמה בולטת

‫אפשר לראות את זה מכל הסיפור

‫אבל ניקח דוגמה בולטת

‫פסוק קפדלת

‫ויאמר אלוהים

‫תוצא הארץ

‫בואו נראה מה צריך להוציא

‫מה זה הארץ?

‫הטבע, כן? כלומר יש פה ציווי

‫על הטבע

‫לייצר מספר דברים

‫להוציא, איך מוצאים?

‫איך הטבע מוציא? אני לא יודע

‫בשביל זה צריך ללמוד קצת

‫ביולוגיה

‫קצת תורת האבולוציה

‫קצת ארכיאולוגיה, קצת

‫גאולוגיה וכדומה

‫על כל פנים, הכתוב מקצר מאוד

‫תוצא הארץ

‫אני מציע שנספור

‫אני מקווה שזה לא קשה מדי

‫והיומר אלוהים

‫תוצא הארץ

‫נפש חיה

‫למינה

‫בהמה

‫ברמס

‫וחיתו ארץ למינה

‫אז כמה דברים?

‫ארבע

‫זה יצא או לא?

‫ואי כן

‫מה זה ואי כן?

‫בערך

‫כמו זה לא זה

‫כמו זה לא נחשב

‫ואי כן

‫לא

‫למשל, לבריאת האור

‫נאמר ויומר אלוהים יהי אור

‫ואי כן

‫כתוב ככה? אה, ויהי אור

‫זאת אומרת, אם רוצים להגיד ‫שהדבר נעשה, חוזרים עליו

‫ויומר אלוהים יהי אור

‫ואי אור

‫אבל אם אתה אומר ואי כן

‫סימן שזה לא יצא

‫מה אתה אומר?

‫אה כן?

‫אתה אומר זה ארוך מדי?

‫אני אוכח לך שזה לא נכון

‫הבנתי מה שאתה אומר

‫עכשיו, חשבת שלא הבנתי מה שאמרת?

‫כן, עכשיו אני אוכח לך שאתה לא צודק

‫מוכן לזה?

‫כן, תהיה חזק

‫פסוק כפה, פשוט

‫ויעש אלוהים את חיית הארץ למינה ‫ואת הבן הלילה ואת כל המסעדון

‫זה לא כל כך ארוך

‫אוקיי, אני עושה בדיוק

‫לא, בוא נבדוק

‫בוא נבדוק את פסוק כפה, בוא נספור עוד פעם

‫ויעש אלוהים את

‫חיית הארץ למינה

‫ואת הבן הלילה למינה

‫ואת כל רמז האדמה למינהו

‫ויער אלוהים כי טוב

‫אז יש משהו שהוא לא הצליח לעשות

‫כלומר, הוא תכנן ארבע

‫יצא שלושה, לכן נאמר ואי כן

‫אז מה זה ויער אלוהים כי טוב?

‫למרות הכל

‫ויער אלוהים של למרות שלא יצא מה שתוכנן

‫כי טוב

‫כן?

‫זהו?

‫אבל אמרנו הארץ, לא?

‫זה תוב היעס

‫אז ויעס זה עשייה, זה הארץ

‫נכון? אלוהים בגמת ראי הטבע

‫מה את אומרת?

‫לא יודע

‫לא יודע?

‫את שואלת שאלה לוגית או תיאולוגית אפילו

‫איך יכול להיות שהקב' הוא מצווה וזה לא יוצא?

‫אולי זה חלק מהתוכנית

‫אולי הקב' פועל באופן כזה שיש תוכנית ונכשלת

‫זה האופן שלו לעבוד

‫כלומר, אם אני מתכנן כישלון

‫אני למשל רוצה לעשות משהו שיקשה

‫אז אם היה כישלון, זה הצלחה

‫נכון?

‫אם אני מתכנן הצלחה

‫והייתה הצלחה, זאת הצלחה

‫אם מה שאני מתכנן זה כישלון

‫והיה כישלון

‫אז הצלחתי לעשות מה שאני רוצה

‫נכון?

‫כן או לא?

‫יוצא לפי זה שיכול להיות כישלון מתוכנן

‫רגע, רגע, כן או לא?

‫זה לא בדיחה, כן או לא?

‫יכול להיות כישלון מתוכנן?

‫כן, יפה, אז זה יכול להיות שזה צורת

‫אז זה צורת העבודה של הקב' ‫הוא, הוא מעוניין בכישלונות

‫למה זה כתוב ככה?

‫כדי שנדע שזה כך

‫כדי שנבין

‫כי כל המציאות כולה היא מלאה בכישלונות

‫אז יש פה שאלה, איך יכול להיות שעולם

‫שהקב' הוא ברא

‫הוא כזה מקולקל?

‫אז אנחנו אומרים, לא, ‫זה ריבונו שלנו רצה את זה

‫למה הוא רצה את זה? אנחנו אומרים, למה?

‫מה?

‫אז אם לא היה כישלון, אז זה כישלון

‫כן, יפה

‫יפה, אתה אומר לפי זה

‫הכישלון של האדם הראשון זה כישל מתוכנן

‫יפה, יוצא לפי זה שכל הסיפור הזה

‫שבאים אליו וטענות

‫זה לא פר, זה באמת

‫הפילו על אבטיק, באמת לא הייתה לו ברירה

‫אלא לחתו

‫יוצא לפי זה שחטא האדם הראשון אין לו אלא

‫הנפילה של הנפש לתוך הטבע

‫ואין ברירה אלא שזה יקרה

‫לכן הוא לא אשם בזה

‫בסדר

‫אתה בעצם אומר מה שמדרש כהנת רבה אומר

‫לכל זמן ועד לכל חפץ, זמן היה לו לאדם הראשון

‫שיצא מגנדן, זה מתוכנן בראש

‫כן

‫אני יכול לומר שנפש חיה זה הקולנג'לופון

‫אה, אתה מציע

‫הצעה חדשה, מודרנית, כלומר אתה אומר

‫נפש חיה זה כותרת

‫והשאר זה פירוט

‫ואז תמהני

‫עליך, מדוע שלא יהיה שוב

‫על הכותרת בפסוק כפה

‫אם באמת דרכו של הכתוב

‫לעשות כותרת ופירוט

‫אז מדוע דווקא בכפתלת

‫עשה כן ולא בפסוק כפה

‫לכן לא השתכנעתי

‫מה

‫אבל נפש חיה זה לא

‫מה זה נפש חיה

‫אני עוד לא יודע מה זה נפש חיה

‫אתה אומר שהבהמה זה ‫נפש חיה וזאת מנעין לכבודו

‫כן בבקשה

‫אנחנו נבדוק את זה, רק רגע

‫מה אתה רוצה

‫לא שומע

‫עליך

‫השאלה היא מה זה

‫שיצא מהמחישלון

‫וגם מה שאתה אומר

‫כמו אמרנו שצריך להשתנה

‫אבל זה לא סיפור

‫זה לא נקרא

‫זה הדבר הכי שאמרתי לך

‫אז אתה אומר שני דברים

‫א, אתה שואל מה ההגדרה של הצלחה וכישלון

‫ואתה אומר שיש מטרה

‫בכישלון

‫אז המטרה של הכישלון ‫אני אמרתי שאנחנו עוד נלמד

‫מדוע

‫ולגבי השאלה הראשונה מה ‫ההגדרה של הצלחה וכישלון

‫הצלחה זה שהתוכנית

‫התממשה ומילואה

‫זה נקרא הצלחה

‫כל תוכנית שלי

‫כלומר אם אתה אומר אני מתכנן א

‫ויוצא א, קוראים לזה הצלחה

‫אתה מתכנן א ולא יוצא א, זה נקרא

‫כישלון, זו ההגדרה

‫אולי זה סיפור כיסוי

‫אולי מה שאתה רואה פה

‫זה סיפור כיסוי

‫זה מה שאנחנו נקרא ואנחנו נלמד לדעת

‫ובעצם מה שאתה רואה

‫כפי זה, זה הכל כשאתה יודע

‫יכול להיות, אבל מה שאנחנו

‫עושים פה בשיעור הזה, ‫שאנחנו לומדים את הפסוקים

‫ואנחנו לא בונים תיאוריות

‫אנחנו רוצים לדעת מה הפסוקים אומרים

‫שזה נחשב, עובדה

‫עכשיו איך אני אסביר מבחינת

‫התיאוריה, כן, כדי שזה

‫יסתדר עם כמה עקרונות שאני מאמין בהם

‫בסדר, זה אחר כך

‫לתורה יש סבלנות, היא לא מפחדת

‫שאנחנו נאבד את האמונה בדרך

‫כי התורה מאמינה, ומי שמאמין

‫לא מפחד שאת האמונה נאבד

‫אבל מי שמאמין

‫הוא בעצמו מפחד את האמונה לאבד

‫זה נכון, אבל מי ש

‫מאמין בשביל אחר

‫הוא לא מפחד שהוא יאבד את האמונה

‫בבקשה

‫כן, דבר

‫האם בארץ ישראל

‫לא, לא, לא

‫יכול להיות שגם בארץ ישראל

‫יש לזה, יש קשר עם

‫חית המרגלים

‫שמשה אמר למרגלים

‫הוראיתם את הארץ מהי

‫כלומר, יש מה לראות

‫האם הכישלון הזה בארץ ישראל

‫תוקן או לא תוקן, זה מה שמשה רצה שירתקו

‫ולכן הוא אמר

‫והתחזקתם ולקחתם עם פרי הארץ

‫צריך איזו התחזקות מיוחדת כדי לראות את זה

‫טוב, אבל בואו נתקדם

‫אם כן, אנחנו רואים שיש הבחנה

‫בין פסוק כבדלת לבין פסוק כפה

‫בפסוק כבדלת תוכנן

‫שתצא הנפש חיה

‫בפסוק כפה אנחנו רואים שנפש חיה

‫לא יצא

‫וכאן נשאלת השאלה

‫מהי אותה נפש חיה

‫שהארץ

‫לא הצליחה להוציא

‫לצורך זה עלינו

‫להביט בפרק ב'

‫פסוק ז'

‫אני יודע שזה דורש לפדוף

‫וזה מאמץ פיזי לא כתב

‫יפה בזה, התאמלות זה לא מזיק

‫גם בערב

‫עכשיו, בפרק ב' פסוק ז'

‫וייצר ה' אלוהים את האדם

‫אפר מן האדמה, ויפך באפיו

‫נשמת חיים, ויהי

‫האדם

‫לנפש חיה

‫אז מהי אותה נפש חיה מתוכננת?

‫האדם

‫כלומר, התוכנית הייתה

‫ההתפתחות האבולוציונית

‫תביא להופעת

‫כל בעלי החיים, והאדם בכלל

‫תוצא הארץ נפש חיה

‫זה האדם

‫במה, ברמז, חייתו ארץ אדומה

‫מה יצא בפועל? בעלי חיים

‫מה עם האדם?

‫רוצה להפריד מדי

‫אני לא יודע אם הוא רוצה להפריד

‫אבל בואו נראה פסוק כפתב

‫מה? אני עוד לא יודע

‫אפשר על כל שאלה לענות

‫אני לא יכול, לא יכול

‫יש מיליון שאלות שמתעוררות ‫פה למקרא כל רבע מילה

‫אם אנחנו נתייחס לכל שאלה כזאת

‫לא נתקדם, יש לי מטרה

‫בסיפור הזה

‫פרק א' פסוק קווה

‫כלומר, אנחנו אחרי הכישלון, מה כתוב?

‫והיא אומר אלוהים

‫אם זה כך, נעשה אדם

‫זה הלקח מן הכישלון

‫מאחר ונפש חיה

‫לא יצא, והיא אומר אלוהים נעשה אדם

‫נשאת השאלה

‫מה זה הנון הזאת?

‫נעשה אדם

‫יש אמנם לשון מלכות, ‫שהמלאכים מדברים בגשון רבים

‫הוא לא מרוצה ממה שקרה, ‫הוא אומר אני חייב פה להתערב

‫אבל, בעצם מי לא הצליח אמרנו?

‫הארץ לבדה

‫הארץ לבדה לא הצליחה

‫אז והיא אומר אלוהים

‫נעשה

‫מי זה נעשה?

‫אני וארץ ביחד

‫איך אני יודע שזה נכון?

‫אני לא יודע, הפסוק לא צריך להסתדר עם ‫המדרש, המדרש צריך להסתדר עם הפסוק

‫רגע, רגע, רגע, רגע

‫והיא אומר אלוהים נעשה

‫אני והארץ

‫איך אני יודע שזה כך?

‫אני מציע שוב לדחדף לעבר פרק ב'

‫פסוק זה הנון

‫וייצר השם אלוהים את האדם

‫אפר מן האדמה

‫והיא פך באדם בשמת חיים

‫אז איך נעשה האדם?

‫על ידי שיתוף פעולה

‫זה מה שכתוב

‫פרק ב' פסוק זה הנון, אומר שהיה שיתוף פעולה

‫לכן אם אני חוזר עכשיו לפרק א' פסוק אביו

‫והיא אומר אלוהים נעשה אדם

‫זה בדיוק מה שכתוב בפרק ב' פסוק זה הנון

‫נעשה ביחד

‫כלומר, יש באדם יסוד טבעי

‫שאנחנו יכולים לקלול אפר מן האדמה

‫או שנקרא לו ארץ

‫אני לא יודע איך שנקרא לו

‫והוא צריך להשלים את עצמו

‫ומצידו של הקב' הוא יש שיתוף פעולה

‫הוא נותן את נשמת החיים

‫עכשיו זה עונה לי על שאלה נוספת שרציתי לשאול

‫ועכשיו כמעט לא צריך לשאול אותה

‫מדוע בפסוק כ'

‫התורה אמרה

‫והיא אומר אלוהים

‫תוצא הארץ נפש חיה

‫אי אפשר היה להגיד פשוט אדם

‫הרי מה השם של האדם לכל עורך הסיפור?

‫אדם

‫והיא אומר אלוהים תוצא הארץ אדם

‫בהמיו הרמז

‫גם אני לא הייתי צריך להתווכח אחר כך

‫מה הכוונה נפש חיה

‫אם זה כותרת או בעלי חיים וכדור

‫הכל היה פשוט

‫אז אולי הקב' רצה שאני אוכל להעביר שיעור

‫כדי להצליק את המזכורת שלי

‫אבל, בכל זאת, נשארת השאלה

‫מעבר לתאמים החשובים האלה

‫מדוע התורה לא כתבה

‫אדם? מה אתה רוצה?

‫אז אני רוצה לענות

‫התשובה לא, זה לא מה שאמרתי

‫אלא פשוט מאוד

‫מהו החלק של האדם

‫שהטבע לא הצליח לייצר

‫בעצם למה הטבע לא מצליח לייצר משהו?

‫החלק הנשמתי של האדם

‫הוא זה שהטבע לא יכול לייצר

‫כי החלק הטבעי

‫הוא אוכל תפוחי האדמה

‫בדיוק כמו שהחמור אוכל שחת

‫אז זה לא צריך להיות בעיה

‫בשביל הטבע

‫לייצר את החלק הטבעי של האדם

‫החלק שהטבע לא מצליח לייצר

‫זאת הנשמה

‫הנקראת נפש חיה

‫שהיא באה מי

‫והיא הפך בהפך לשמת חיים

‫עכשיו נשאלת השאלה

‫מה בנשמה איננו

‫בידי הטבע?

‫מה בנשמה איננו מצליח לייצר את הנשמה?

‫שכל

‫גם לבעלי חייגי שכל

‫שכל קטן אבל שכל

‫כן, מה אתה אומר?

‫מה זה, אמרנו שהנפש החיה זה אדם

‫למה, מה זה למידה?

‫זאת אומרת, יש כמה סוגים של אדם?

‫אני עוד לא יודע

‫אני עוד מעט יודע

‫שאלה יפה, אני עוד מעט יודע, כנראה

‫אבל

‫אני רוצה פה לחזור לנקודה

‫מה בנפש החיה

‫בנפש החיה

‫כל כך שונה מן הטבע שהטבע לא יכול

‫לייצר, בדיוק

‫הבחירה החופשית

‫כלומר, הטבע

‫כל כולו נתון בחוקיות

‫ברזל, קוראים לזה דטרמיניזם

‫בעוד

‫שהנשמה היא חופשית

‫אז, בשביל לבנות גוף

‫אוכלים תפוחי אדמה, תפוחי אדמה

‫זה בנוי מפחמימות

‫פחמימות יש לזה חוקיות

‫גם מערכת העיכול

‫ויצירת הטעים באדם

‫יש לזה חוקיות

‫אז אני מבין, אדם, כלומר החלק הטבעי

‫בא מתפוחי אדמה

‫אבל איפה מצאנו

‫מאגרים של חירות בתוך הטבע

‫אין מאגרים של חירות בתוך הטבע

‫הטבע הוא כל כולו משועבד לחוקיות ברזל

‫אם כן

‫יצירה חופשית, זה לא יכול לבוא מהטבע

‫לכן הטבע נכשל

‫לכן

‫דווקא הנפש חיה, הטבע לא

‫הצליח לייצר

‫מה?

‫מה לא מובן?

‫לכן הטבע יצירה חופשית

‫כן, הוא לא יכול לייצר דבר חופשי

‫כי הוא לא חופשי

‫אין לך נותן, אלא מה שיש בו

‫אז מה? אני חושב שאתה מכיר את המשפט הזה

‫אז עכשיו, אם כן

‫אם הטבע יש בו עבדות

‫הוא יכול לייצר רק דבר, משועבד

‫הוא לא יכול לייצר יצירה חופשית

‫כן

‫שאלה מה שאתה מבין, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד ‫לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד

‫לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד ‫לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי, אם תגיד לי,

‫איך לפתוח את החלון?

‫אה, יפה, אז אם ככה, נגיד ‫שהגדול פה עשה משהו לא פער

‫לכאורה, שהוא מבקש מן הארץ ‫לעשות מה שהיא לא יכולה,

‫תשובה, היא עתידה להיות ‫יכולה, באותו זמן היא לא

‫יכלה, אבל כדי להציב לה ‫מטרה עתידית, אז הוא עשה כך.

‫עכשיו, אני רוצה פה להיכנס יותר לארמות, כן? ‫אז אם כן, ויאמר אלוהים נעשה אדם.

‫יפה, אז אומר הקב' ברוך ‫הוא, אני עכשיו אעשה

‫משהו, יצירה מיוחדת, שיש ‫לה יכולת לשלוט בטבע, כן?

‫כתוב, וצלמנו כדמותנו, כלומר ‫חופשי כמוני, וירדו בדגת הים,

‫ורוף השמיים, והבאמה, וכל ‫הארץ, כל הרמז הרומז על הארץ.

‫וירדו בדגת הים, זאת אומרת, אם יש לו ‫ממשלה, אז זה סימן שהוא לא משועבד בכלום,

‫כי אם לא, אם הוא לא היה ‫חופשי, אז הוא היה גם שולט וגם

‫נשלט, אבל כאן הוא לא נשלט, ‫הוא רק שולט, אם כן, הוא חופשי.

‫עכשיו, נשאלת השאלה, האם ‫התוכנית השנייה הזאת, ויאמר

‫אלוהים נעשה אדם, האם ‫התוכנית השנייה הזאת בוצעה?

‫בואו נבדוק, אתם אומרים ‫שבוצעה, אני מציע שנבדוק.

‫פסוק ק. ז. ואיברה אלוהים את האדם. ‫וואו, זה לא יצא.

‫מה כתוב בפסוק ק. ז? נעשה, הוא עשה? לא, ברע.

‫עוד פעם ק. ז. ‫הוא אמר שהוא רוצה לעסוק, נכון? נעשה.

‫מה הוא עשה בסוף? הוא רק ברע. ‫מה ההבדל? קודם כל, אני עוד לא

‫יודע מה ההבדל, אבל עצם זה שיש ‫שתי מילים, סימן שזה לא אותו דבר.

‫נכון? הבנת אותי? טוב. התשובה היא, אני אסביר ‫קודם כל, מה זה לברור? לברור זה להתחיל.

‫מה זה לעשות? לסיים, לגמור. ‫נכון? ועשתה את ציפורניה, כתוב

‫בשטיף התואר, מה זה לעשות את ‫הציפורניה? לסיים אותה, לגמור אותה.

‫אז אם כן, ואיברה התחיל לעשות. למה רק התחיל? ‫הפעם זה לא כישלון, זו סיבה אחרת.

‫כי יש לו שותף, לקדוש ברוך הוא. ‫הוא אומר, נעשה. אז כל אחד עושה חצי.

‫הקדוש ברוך הוא יעשה חצי, הארץ תעשה ‫חצי, חצי יעשי, איך קוראים לזה? בריאה.

‫אז הקדוש ברוך הוא מילא את החלק שלו. והאיברה ‫אלוהים, ת'אדם וצלמון, נתן את הצלם אלוהים.

‫פה הרי לא מוזכרה עפר, ‫שום דבר, לא גוף ולא כלום,

‫נכון? אז פה מדובר על ‫החצי של הקדוש ברוך הוא.

‫מה שנראה, מה שצריך לבדוק, ‫האם הארץ עשתה את חלקה או לא.

‫כלומר, האם מבחינה אבולוציונית, האדם ‫מבחינה גופנית, הייתי אומר, קדוש יחליט,

‫האם הוא נתן, האם הוא ‫שלם גם כן, או רק מצד נשמתו.

‫זה דבר שבינתיים אני משאיר אותו בשאלה. ‫כן, מה רצים כאן?

‫ההתחלה אמורה להיות של ‫האדמה, שאימורה לייצר את ה...

‫למה, איך אתה יודע? ‫איך אתה יודע שההתחלה צריכה להיות של האדמה?

‫צריך מזולם את זה להכניס אותו לתוכן. ‫אני לא יודע, כתוב נעשה.

‫כל אחד עושה חצי. ‫עושה את החצי שלו ואיפה זה מגיע?

‫לכאן זה מגיע? מה שהארץ תעשה. ‫אבל הקדוש ברוך הוא לא מנוע מלייצר נשמה

‫בגלל שהאדמה לא עשתה את העבודה.

‫הוא צריך לייצר משהו חולה כמו שהוא משנה, ‫הוא צריך לייצר משהו חדש ביחד עם שאר של אדם.

‫כן, נעשה אדם כתוב. ‫נעשה אדם, העברה אלוהים את האדם.

‫בצלבור, כלומר, הקדוש ברוך הוא בורק.

‫האדם זה החיבור בין הקדוש ברוך ‫ולאפה, או שזה יצירה שאתה לא עושה?

‫כתוב את צלם אלוהים, לא ‫כתוב הקדוש ברוך הוא בעצמו.

‫נכון? האדם זה לא חתיכת ‫אלוהים, עד כמה שאני יודע. נכון?

‫אם זה החתיכת אלוהים, הייתי ‫משתכבה לאדם או אפילו לעצמי.

‫כן? קצת קשה להשתכבות לעצמי. כן.

‫מה שאני רואה, מה שאני רואה בסוף זה האינור.

‫אז אתה אומר שהאפר מן ‫האדמה כן עשה את העבודה.

‫אתה אומר שכן עשה משהו.

‫זה דבר שצריך לבדוק. ‫האם האפר מן האדמה זה כבר עשייה או לא?

‫תסתכל בפרק בית פסוק זין. מה המילה הראשונה?

‫וייצר. מילה שלישית. ‫עד עכשיו היה לנו או בריאה או עשייה.

‫פתאום יש לך מילה אמצעית. יצירה.

‫מה ההבדל בין בריאה, יצירה ועשייה?

‫פשוט מאוד. בריאה אמרנו זה ההתחלה.

‫אני לא אמרתי את זה. אמרתי שבריאה זה ההתחלה.

‫עשייה זה סיום, גמר.

‫אז מה זה יצירה? זה בדרך.

‫כחומר ביד היוצר. מה זה היוצר? ‫זה מי שעושה כלים.

‫מכיר עמיקה, נכון? ‫הוא לוקח את הבוץ הזה, את החמר,

‫נותן בצורה. זה עוד לא מגובש. זה היצירה.

‫זאת אומרת שלמרות שבפרק ב' ‫פסוק זין יש לנו עפר מן האדמה,

‫עדיין אין עשייה ויוצא שהאדם לא מושלם.

‫בסדר? בבקשה.

‫בריאה זה לא יש מאין ויצירה זה יש מיש?

‫הגדרות שאתה אומר, בריאה ‫יש מאין ויצירה יש מיש,

‫אומנם קיימות בפילוסופיה היהודית בימי ‫הביניים, אבל הן לא עומדות במבחן הפסוקים.

‫אני לא נגדן, אבל זה לדי לא הפשט.

‫למשל כשאתה אוכל תפוח, ‫אתה מברך בורא פרי העץ.

‫איפה הוא יש מאין פה?

‫אלא מסביר רבי אברהם בן אגרע לפירושות ‫התפילה שבורא הכוונה כל דבר חדש.

‫זה נקרא בורא. רבי אברהם בן אגרע.

‫כן? הוא מסביר שבורא זה כל דבר חדש.

‫טוב, אז נתקדם. לא? מה?

‫זה אומר שבחפף, הוא אומר, הנשיא ‫אדם, קודם כל הוא עושה את הגוף.

‫ובמפרד, וכפזיין, בעברי ‫אלוקים, בעצם הוא יצרת הנשמה.

‫ובייצר, ולא יפתן.

‫כפזיין, בייצר אלוקים, אלוהים ‫ודאדם, הכל מדבר על זה כבר השילוב.

‫זה פה בעצם ההשוואה.

‫אתה מציע ככה, שבפרק ‫א' פסוק כפיו זה יצירת הגוף.

‫כפזיין זה הנשמה.

‫אני רוצה לחזור על שאלתך.

‫עכשיו, אתה מציע שבפרק ‫א' פסוק כפיו זה יצירת הגוף.

‫בפסוק כפזיין זה יצירת הנשמה.

‫ובפרק ב' פסוק זיין זה החיבור ביניהם.

‫יש לי רק בעיה אחת.

‫בפסוק כפיו לא כתוב שהוא עשה משהו.

‫כתוב שנע, זה אין שון עתיד.

‫תחנה. כן, בבקשה.

‫איפה יש מאין פה?

‫אבל יש מי יש?

‫איפה בא תפואה?

‫אה, אתה אומר רצון, יש מאין.

‫אפשר גם את זה להגיד.

‫לא נגד.

‫בואו נתקדם.

‫מה, אתה רוצה להגיד משהו?

‫הם לא רוצים להתקדם.

‫אני כל הזמן רוצה לרוץ, אבל דבר, דבר.

‫נו יאללה, תגיד מה שיש לך.

‫אמרנו ככה, נעשי ‫אדם, האדמה והקב'ה.

‫כמו הארץ והקב'ה, נכון?

‫אתה צריכה לעשות גוף מושלם.

‫כן.

‫למשל, אני אביא לכם דוגמה מעניינת.

‫יש, אני רוצה להביא לכם ידיעה

‫מהתיאוריה האבולוציונית.

‫יש לקוף, שהוא בעל ‫חיים זה מפותח, יש פרווה.

‫האדם, שהוא ייצור עוד יותר ‫מפותח מן הקוף, אין לו פרווה.

‫וזה מאוד בעייתי.

‫כלומר, כיוון שאין לנו ‫פרווה, אנחנו מזדקקים בבגדים,

‫ובגלל שאנחנו צריכים לייצר בגדים,

‫אז הם צריכים טכנולוגיה, ‫ובגלל שאנחנו צריכים טכנולוגיה,

‫אז המצאנו את התרבות ואת האופנה

‫ואת שינויי הבגדים וכו'.

‫כל זה בגלל איזשהו חיסרון בטבע.

‫נכון? יש חיסרון בטבע של האדם.

‫איך בתיאוריית האבולוציה

‫מסבירים את העובדה שאין לאדם פרווה?

‫זה מגמש, קידם אותנו.

‫השאלה היא ככה, ‫האם אתם מעוניינים,

‫האם אתם מעוניינים בסטנדאפ קומדי או בשיעור?

‫זה השיעור רוצה להתקדם, ‫לא לתקוע איזו בדיחה בדרך.

‫עכשיו, יש... תביאי לגבי.

‫עכשיו, יש שאלה, איפה היינו ב...

‫כן, מדוע על האדם אין פרווה?

‫מסבירים בעלי תיאוריית האבולוציה

‫דבר מאוד מעניין, שהרי ‫יש שלב של העובר של הקוף

‫שבו אין לו פרווה.

‫הוא דומה לאדם מבחינה זאת,

‫יש לו אור, הוא עירום כמו האדם.

‫אבל לקראת סוף ההיריון, ‫יש הפרשות הורמונליות

‫שמייצרות את הפרווה של הקופיפון הקטן.

‫עכשיו, אצל האדם, הרבה ‫מאוד אנרגיה הושקעה

‫במהלך מיליוני השנים שעברו, ‫כדי לפתח את קופסת המוח שלו.

‫ואז יוצא

‫שלא... ‫הרבה אנרגיות שהיו צריכים להיות מופנים

‫לסודות טבעיים יותר ‫כמו הפרווה, לא פותחו,

‫וההיריון האנושי קצר מדי.

‫ולכן, האדם בעצם יוצא מרחב עמו

‫בטרם הספיק להגיע לשלב

‫של הפרווה של הקופי.

‫יוצא לפי זה, שהיתרון ‫האינטלקטואלי של האדם

‫הופך אותו לקוף מפגר.

‫זה באמת כך.

‫זה אומר... זה אומר ש... ‫אתה אומר ככה... יפה.

‫זאת אומרת שהקב' ברוך הוא פועל בשני מישורים.

‫מישור עקיף ומישור ישיר.

‫הוא פועל באופן עקיף דרך ‫הארץ, באופן ישיר דרך הנשמה.

‫בסדר? ככה ג'חו ברא ‫אותנו, משני מוקדים, נכון?

‫זה הבסיס של אלה שחושבים שתי רשויות.

‫חלילה וחס.

‫אבל צריך לדעת שג'חו פועל בשני מישורים.

‫עכשיו, בואו נראה

‫מה כתוב בפסוק למד א'.

‫וייר אלוהים את כל אשר עשה.

‫מי לא כלול בזה?

‫האדם.

‫וייר אלוהים... מה?

‫כי הוא לא נעשה.

‫תוכנן ולא נעשה.

‫הרי אמר בפסוק כ'ו' נעשה.

‫מה קרה במציאות? ועברה.

‫מקסימום וייצר.

‫עשייה לא הייתה, למרות שהיא הייתה מתוכננת.

‫נכון?

‫לכן, כשכתוב וייר אלוהים את כל אשר עשה,

‫מה שלא כלול בזה זה האדם.

‫והנה טוב מאוד. בסדר?

‫מה שנעשה, טוב מאוד.

‫אבל יש משהו שלא נעשה.

‫והיה ערב, היה בוקר, יום ‫השישי, ואז נכנסים אליום השביעי,

‫והאדם עוד לא עשוי.

‫נורא והיום.

‫מה המשמעות של הדבר הזה?

‫את זה נראה, בזרת השם, בפעם הבאה.

‫תודה.
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234937531″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 3
בשביל מה נברא העולם?
"וירא אלהים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד" - ומה עם הדברים שלא נעשו ?
פרק א ***לעילוי נשמת רות בת הרב מנחם יהושע*** ביום הראשון נברא האור- מופשט ביום השני נברא רקיע- אויר, יותר מגושם מאור, מפריד בין המים למים. ביום השלישי נבראה היבשה- יותר ארצי ואז הצמחים- ממש חיות. הסדר הוא מהמופשט למגושם. ביום הרביעי נבראו המאורות-נותנים אור, מופשט, זו סתירה תירוץ- האור של המאורות זז ,בתנועה, והאור ביום הראשון סטטי. ביום החמישי נבראו העופות והדגים- חיות במים ובשמיים, שונה מהנבראים ביום השני בכך שיש תנועה של חיים. ביום השישי נבראו חיות ואדם, החיות שונות מהצמחים בכך שהם בתנועה. האדם בשונה מהאדמה הוא בתנועה, כלומר אדמה זזה. מכל הנ”ל רואים חזרה, מה שנברא בשלושת הימים הראשונים (א’, ב’,ג’ ) זהה למה שנברא בשלושת הימים הבאים (ד’, ה’, ו’ ), אך ההבדל הוא בתנועה. שלושה ימים ראשונים סטטיים, ושלושת הימים אחריהם דינאמיים. ההבחנה בין העולם הסטטי לדינאמי הוא שאחרי היום השישי יש שבת, אך אחרי היום השלישי אין שבת. המשמעות היא שבעולם דינאמי יש מטרה לעומת עולם סטטי. הקב”ה סידר מכשול טבעי המפריד בין מזרח למערב, מה שגרם לחלוקה לשתי תרבויות עפ”י שתי מגמות. המערב בנוי על רעיון הקדמה, דינאמי ומתפתח. המזרח בנוי על רעיון הנצח, סטטי ולא מתפתח. זה ציור של שלושת ימי בראשית הראשונים לעומת האחרונים. מנוחת השבת מחברת בין שני העולמות. עם ישראל הוא השבת בא לאחד בין התרבויות. בימים א’ ב’ ג’ ,יש השפעות מהשבת הקודמת, הזמן הנמוך ביותר בשבוע הוא יום שלישי בערב,המעבר לימים ד’ ה’ ו’. בפסוקים יש מגמה של כשל מתוכנן, כלומר, כל מה שה’ רוצה שיהיה, לא קורה. פס’ כה’ ”וירא אלוקים כי טוב..”- למרות שלא יצא מה שה’ רצה, ה’ החליט שזה טוב. ”נפש חיה”- האדם, התוכנית הייתה שהאדם גם ייווצר מהארץ יחד עם החיות. בפועל הארץ הוציאה רק חיות ולא אדם. הלקח הוא, שה’ אמר ”נעשה אדם”. ”נעשה”- ה’ והארץ ביחד יעשו את האדם, כי הארץ לבדה לא הצליחה. ”עפר מן האדמה”- פעולת הארץ, ”וייפח באפו..”- פעולת האלוקים. נפש חיה- החלק באדם שהטבע לא הצליח לייצר, הוא החלק הנשמתי, הנשמה נקראת נפש חיה. השוני בנפש החיה לעומת הטבע הוא בבחירה החופשית, שנתנה רק לאדם בחלקו הנשמתי. לכן הטבע לא הצליח לייצר נפש חיה, ייצור בעל בחירה חופשית. הטבע יכול לייצר רק דבר משועבד. התוכנית השנייה, ”נעשה אדם”, גם לא בוצעה כפי שכתוב בפס’ כז’ ”ויברא אלוקים..” בלשון יחיד. התירוץ הוא שמשמעות ”לברוא” הוא, להתחיל, ה’ התחיל במגמה שהאדמה תמשיך. בפס’ כז’, ה’ עשה את החלק שלו. בריאה- התחלה, עשייה- סיום, ייצור- שלב הביניים. פס’ לא’- ”וירא אלוקים את כל אשר עשה” – האדם לא נכלל כאן כי עוד לא נעשה.

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234937531″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המגמתיות של הבריאה

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן