פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת בראשית > עורמה ועירום לפני ואחרי החטא

עורמה ועירום לפני ואחרי החטא

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫בספר בראשית נדמה לי שהגענו לפרק א'
‫האם עסקנו בשאלה של העולם הקבוע והעולם הנע?

‫דיברנו נכון? דיברנו על ההפכה ‫בין יהי לבין ויהי נכון? בסדר

‫ובכן עכשיו הייתי רוצה להבין כמה דברים

‫דיברנו על זה שהאדם לא אושלם נכון? ‫זוכרים את זה? בסדר

‫והסברנו שהאדם הוא אושלם במהלך ההיסטוריה

‫כשהוא הופך להיות נפש חיה

‫והסברנו על פי זה את הכישלון ‫של הבריאה בפסוק ק' נכון? זוכרים?

‫והיום אומר אלוהים תוצא הארץ נפש חיה

‫הסברנו שנפש חיה זה האדם

‫אז אני רוצה פה לציין, יש ‫שאלה שחזרה אליי בכמה מילים

‫אז אני מייצר לי את ההזדמנות כדי לענות ‫בבת אחת על כל המילים ששאלו את השאלה

‫גם נפש חיה כתוב ביום חמישי

‫ישרצו המים שרץ נפש חיה למינה

‫אז איך אתה אומר נפש חיה זה האדם ‫בגלל שבפרק ב' כתוב היה האדם נפש חיה

‫הרי גם בפרק חמישי כתוב ‫ישרצו המים שרץ נפש חיה

‫אם כן נפש חיה זה כולל את כל בעלי החיים

‫עד כאן שאלת המילים

‫בסדר?

‫עוד המילים אליך, לא משנה, הכל יבוא

‫התשובה הפשוטה היא שיש להבחין ‫בין נפש חיה לבין שרץ נפש חיה

‫אבל התשובה הזאת היא פורמלית מדי

‫כי אמנם זה נכון שביום החמישי

‫אני לא זוכר בזה פסוק, ‫אם היה לי ספר הייתי יודע

‫אבל אם... לא, אתה צריך את ‫הספר הזה, אתה רושם בו את כל...

‫אה יש בו, אה תודה, זה בסדר, תיקח תיקח תיקח

‫אוי זה רעיון, תגידי ספר יפה מאוד

‫אז אמנם יש הבחנה, כן, זה נכון

‫שכאן כתוב שרץ נפש חיה וכאן כתוב נפש חיה

‫אז נפש חיה זה האדם, שרץ ‫נפש חיה זה אולי משהו אחר

‫אבל עם כל זאת, למה שיקראו ‫בעלי החיים בשם המכובד כל כך

‫אך על פי שיש פה שרץ, אבל נפש חיה

‫זה ביטוי שמצאנו כמותו באדם דווקא

‫אז מה זה הסיפור הזה? והתשובה היא במדרש

‫שחזאל שאלו, מהי נפש, שרץ נפש חיה?

‫זה הנחש

‫אם כן, מצאנו פה תשובה ברורה

‫מאחר והנחש הוא האדם בעצמו

‫יוצא שיש לנו שתי בריאות של האדם

‫האחד ביום החמישי, האחד ביום השישי

‫ביום החמישי הוא שרץ נפש חיה

‫ביום השישי הוא נפש חיה

‫אז יוצא שהוא בא דווקא מהמים

‫יפה, מה זה המים?

‫מקור התאוות, נכון?

‫מקור התאוות, כדאייטב בספר ‫שערי קדושה לרבי חיים ויטב

‫שהמידות הבאות מן המים הם אהבת התענוג

‫אם כך, יש לנו שתי בחינות בנפש החיה

‫שרץ נפש חיה ונפש חיה

‫והם שני צדים באדם

‫האחד הנקרא נחש והאחד הנקרא אדם

‫אולי כדי להבהיר את ‫הדברים אני אקדים אתם מאוחר

‫נא להביט לרגע אחד בפרק ג' פסוק א'

‫ונחש היה ערום מכל חיית ‫השדה אשר עשה השם אלוהים

‫מה תראו שהמילה ערום?

‫חכם, נכון?

‫חכם, מי שאין לו בגדים נקרא עירום

‫אבל ערום זה חכם

‫אני חוכמה שכנתי עורמה

‫לתת לפתעים עורמה לנער דעת ומזימה

‫אם כן הביטוי ערום משמעותו חכם

‫בעברית מודרנית יש למילה ‫עורמה קונוטציה שלילית

‫זה ערמומיות

‫אבל בעברית תנכית ערום כנחחם

‫אינטליגנטי נאמר, האינטליגנציה הטבעית

‫מה?

‫אני לא יודע, לא שמעתי על זה

‫פה זה לא כתוב

‫עכשיו אפשר להבין מה שאתה ‫אומר אבל צריך לברר מאיפה זה בא

‫אני אסביר למה

‫והנחש היה ערום מכל חיית השדה

‫אם כן הוא החיה החכמה מכולם

‫מהי החיה החכמה ביותר שאנחנו מכירים בעולם?

‫האדם

‫אם כן, מה שכתוב כאן בפרק ‫ג' פסוק א' זה תיאור של האדם

‫הוא היצור החכם ביותר בין החיות

‫אבל זה מצד השכל הטבעי שלו

‫והשכל הטבעי איננו תואם ‫את המדרגה המוסרית של האדם

‫ולכן אפשר להגיד אורמה מלשון רעמה

‫לא אגיע למשחק מילים

‫עכשיו, זאת אומרת, הנחש הוא ‫השלב הקדום של הזהות האנושית

‫לפני ששוכנת בקרבו נפש חיה

‫ומהו ההבדל?

‫למדנו מדוע הטבע לא היה מסוגל לייצר נפש חיה

‫מה הייתה הסיבה?

‫כי צריך בכירה חופשית

‫והטבע איננו בעל בכירה חופשית

‫מה אתה רוצה?

‫זה נכון

‫אבל יש לבכירה חופשית ‫לוותר על הבכירה החופשית

‫עכשיו, יוצא שמי שיש לו בכירה ‫חופשית לוותר על הבכירה חופשית

‫זה לא כבר בכירה חופשית באמת

‫עכשיו, יוצא שהנחש מבטא את אותו

‫הנחש מבטא את אותו חלק שאיננו מסוגל למוסריות

‫כלומר, השאלה של הטוב והרע לא קיימת אצל הנחש

‫הנחש הוא החכם, כלומר, ‫הוא האינטליגנציה הטבעית

‫זו שבאה מן העולם

‫והנחש היה

‫שימו לב שכאן יש בעברית איזה משהו מיוחד

‫הנושא קודם לנשוא

‫והנחש נושא

‫היה נשוא

‫בעברית תנחית

‫בדרך כלל הנשוא קודם לנושא

‫נכון? איך היה צריך להיות ‫כתוב באופן תקני לפי התנח?

‫ויהיה הנחש

‫אבל כנתוב שהנחש היה

‫והנחש היה, אם כן רשי מלמד אותנו

‫שבכל מקום שהנושא קודם ‫לנשוא בלשון עבר זה עבר מוקדם

‫מה שנקרא באנגלית

‫Pass Perfect או בערבית ‫Passé Anterieur כלומר

‫זה סיפור שקודם לסיפור שלפני כן

‫מובן?

‫זאת אומרת והנחש עוד לפני

‫שהייתה נפש החיה

‫הוא כבר היה ערום מכל חיית השדה

‫זאת אומרת שיש בתוך האדם

‫שני מרכיבים שמתנגדים זה לזה

‫הנחש והנפש החיה

‫איפה מצאנו

‫את שותפות הנחש ביצירת האדם?

‫נע להסתכל לרגע אחד בפרק ב' פסוק ז'

‫וייצר השם אלוהים את האדם

‫עפר מן האדמה

‫אז מי זה עפר מן האדמה?

‫זה הנחש

‫והיפך בהפיו נשמת חיים

‫והיה אדם לנפש חיה

‫זאת אומרת שהיסוד הטבעי

‫הנחש שותף ביום השישי

‫בבריאת הנפש החיה

‫אבל מתי הוא הופיע?

‫כבר ביום החמישי

‫ישרצו המים שרץ נפש חיה

‫כן, מה אתה רוצה?

‫זאת אומרת שהקלטור הוא לוקח את הנחש

‫את השרץ לנפש חיה

‫נכון

‫את האדם האמיתי מוסרי

‫ומחזימת המוסריות

‫נכון, ואז נוצר מזה האדם שאנחנו מכירים

‫עוד לא בדיוק האדם שאנחנו מכירים

‫כי יש דבר אחד שאין לו לאדם בשלב הזה

‫אין לו גוף

‫איך אני יודע שאין לו גוף?

‫זה מפורש

‫בפרק ב'

‫פסוק כ'ה

‫כך כתוב

‫והיהיו שיניהם ערומים

‫האדם ואשתו ולא יתבוששו

‫אז אם הם היו ערומים

‫סימן שלא היה להם גוף

‫מובן?

‫ערומים זה רבים של המילה ערום

‫ולכן גם נאמר בהמשך

‫מי יגיד לך כי ערום אתה?

‫זאת אומרת, מאחר והוא היה ערום

‫אז זה סימן שלא היה לו גוף

‫כי הגוף זה הלבוש

‫זה מה שמלביש על הנפש

‫אז אם כן, כל התיאור הזה של המאבק

‫המתח הזה בין הנחש

‫לבין אדם ואשתו וכל הסיפור של הצדק

‫מתרחש בזירה בלתי גופנית

‫אין שם גוף כי הם היו ערומים

‫אז כאן מובן

‫ולא יתבוששו

‫מה זה לא יתבוששו?

‫מה לא מה?

‫כן, ודאי, כי אם זה היה משון בושה

‫היה צריך להיות כתוב

‫ולא יבושו, עברית תנחית

‫ולא יבושו

‫לא יתבוששו

‫כוונה לא המתינו זמן רב

‫במצב הזה

‫וייר העם כי בושש משה

‫להרדת מן ההר

‫זאת אומרת, בושש זה ממתין

‫אז לא יתבוששו, הם לא המתינו

‫מהר מאוד יצאו מן המצב הזה

‫זה גם משון בושה

‫אנחנו רואים בהמשך

‫ואי חווה וכו' כי הרומן אוכי

‫אבל אין להם מה להתבייש

‫באמת בשלב הזה

‫אתם יודעים למה אין מה להתבייש?

‫כי אין ח'

‫אין ח'

‫ברגע שיש ח'

‫יש גם ממה להתבייש

‫כן בבקשה

‫למה הרומן פירושו שלא היה לגוף?

‫למה הרומן פירושו שלא היה לגוף?

‫כי אין לי פירוש אחר למילה הזאת

‫מה זאת אומרת הרום? שאין לו לבוש

‫לבוש לגוף?

‫אתה כבר אומר שאין לבוש לגוף

‫כשאתה עוד לא יודע אם יש לבוש לנפש

‫אני כן לא ראיתי את הלבוש לנפש

‫במיוחד שכל הסיפור הזה

‫לפי הסיפור של התורה

‫אני רק רואה מה שכתוב

‫מתרחש במקום מה נקרא גן עדן

‫נכון?

‫וגן עדן אני יודע שזה המקום

‫שמספרים לילדים שסבא הולך אליו

‫כשהוא מת

‫נכון?

‫עכשיו ודאי לא מתכוונים ‫לגוף כי הגוף נמצא בקבר

‫באדמה

‫אבל איך אומרים שהולך לגן עדן?

‫על הנפש

‫נכון?

‫ואם התורה אומרת שזה קורה בגן עדן

‫זה סימן שזה בלי גוף

‫בסדר? כן בבקשה

‫אם הנחש בעצם אמרים שזה

‫האדם הטבעי

‫רק בלי האנושרים

‫הנחש זה לא האדם הטבעי

‫זה השכל הטבעי

‫גם הנחש נדמה

‫כן ודאי שאין לו גוף

‫איך על הנחש שיכול להיות גוף הרי הוא בגן עדן

‫עכשיו

‫מה?

‫עפר מן האדמה

‫זה יפה מאוד

‫אתה יכול לדעתי גם על הפירות וגם על היציב

‫ועל כל הדברים האלה

‫נכון? אז אתה להבין מה זה עפר מן האדמה

‫כן אני יכול להגיד לך אבל

‫זה חבל על היחידות

‫של ההסבר

‫עכשיו נשאלת השאלה מה?

‫כן

‫כן גם זה צריך להסביר

‫כן גם זה צריך להסביר

‫העץ, הפרי

‫זה לא מפריע לך נכון?

‫ולאכול לא מפריע לך

‫רק הלית העינה מפריע לך

‫אם זה צריך להסביר גם אני צריך להסביר

‫בסדר

‫אני אגב יודע מה זה תהנה אז

‫מאיזה שפה זה בא?

‫משון צער נכון?

‫עוננה

‫כן כלומר ענינות, הצער

‫בהתפרוע לית העינה

‫אבל לא ניגע עכשיו לכל הפרטים

‫כי אם לא אז אנחנו לא נגמור

‫אני רוצה לברר בנקודה אחת

‫אם זה נכון מה שאני אומר

‫מהו השלב שבו האדם קיבל גוף

‫מה אתה רוצה?

‫אתה רוצה לענות?

‫אה רק רגע מה אתה אומר?

‫אה? אתה גם רק רגע רוצה לענות

‫טוב אז זה לא חכמה כי אתם יודעים

‫כן מה אתה אומר?

‫אני אגיד לכם איפה זה כתוב

‫בפרק ג' פסוק אף א'

‫כל מי שכבר יודע את מה שאני אומר

‫שיבוא לכאן ויביא במקומי

‫ויש לי מה לעשות בבית

‫עכשיו מה כתוב כאן?

‫בפרק ג' פסוק אף א'

‫נכון? שם בריאת הגוף

‫הנה מפורש

‫סימן שהדעה זה לא נברא

‫באמת או לא?

‫מה? כן

‫ויעש השם אלוהים לאדם ולשתו כותנות אור

‫מה היא כותונת האור שלנו?

‫הגוף הוא כותונת האור

‫כן? כותנות אור

‫ויילבישם

‫אז זה אפשר לפרש בשני אופנים

‫או שהוא הלביש את הנפש או שהוא הלביש את הגוף

‫גם זה יכול להיות

‫כן? אבל אגב

‫יש פה שאלה קשה מאוד שנשאלת

‫מתי נבראה כותונת האור הזאת?

‫עד עכשיו סיפרו לנו איך נבראה הנפש

‫איך נבראה הנחש כל מה שאתם רוצים

‫כותונת האור לא כתוב מתי היא נבראה

‫אני לא יודע, צריך הוכחה

‫אתה אומר יום חמישי? מי נעים לך?

‫מה אכפת לך?

‫מה אכפת לך?

‫יפה מאוד

‫אם התורה לא סיפרה לך מתי נבראה כותונת האור

‫סימן שזה לא אכפת לנו

‫כי דווקא יש מישהו שכן אכפת לו

‫והוא ספר לנו כיצד נבראה כותונת האור

‫זה אנשי המדע

‫אנשי המדע מספרים לך

‫זה לקח כך וכך מיליוני שנים

‫הומו ארקטוס והומו פאבר

‫והומו ספיינס

‫והומו ספיינס וקרומניון

‫וניאנדרטל וכו' וכו'

‫ובסוף נעשתה כותונת האור המושלמת

‫זאת שלנו היום

‫אבל זה דווקא

‫תשאיר את זה למדענים

‫המדענים יגידו לך איך נבראה כותונת האור

‫יפה מאוד

‫באמת לא אכפת לנו

‫אבל מה שמסופר בפרק ג' פסוק א'

‫הוא דווקא סיפור מאוד מעניין

‫זהו המפגש

‫בין כותונת האור

‫לבין הנשמה מגן העדן

‫כלומר

‫זהו הרגע שבו החלה ההיסטוריה

‫כלומר לראשונה

‫הייתה איזו כותונת אור

‫מתהלכת פה בעולם הזה

‫ואחר כאן

‫עם כנראה

‫קצת אורות של נמרים עליו

‫ואיזה נבוט

‫כן

‫וזה הכותונת אור

‫ופתאום

‫ירדה אליו

‫נשמע את אדם הראשון

‫היה באורות

‫פתאום התחילת ההיסטוריה

‫זה בעצם מה שקורה כאן בג' כ' א'

‫מה

‫למה זה חשוב

‫לדעת

‫למה זה לא חשוב

‫למה זה חשוב

‫למה נברא עץ

‫והפרות והחיה

‫יפה

‫כלומר מדוע זה לא חשוב לדעת

‫מתי נבראה כותונת האור

‫בגלל שזה לא שייך

‫להיסטוריה המוסרית

‫כלומר

‫מה שהתורה מספרת זה כל מה שיש לו

‫השלכה מוסרית

‫מה שיש לו השלכה טבעית

‫בלבד התורה לא מספרת

‫איזה השלכה מוסרית יש לעץ?

‫איזה השלכה מוסרית יש לעץ?

‫זה נצטרך ללמוד כשנלמד מהם העצים

‫בסדר? אבל זה חשוב מאוד לדעת

‫מתי העצים נבראו

‫כן

‫אני שמע את התארונים בשלבים

‫האם זה בשלבים שזה נזרק?

‫אני לא יודע

‫קשה מאוד לדעת

‫אבל יש איזשהו רגע בתולדות העולם

‫שבו איזשהו ניצוץ

‫עליון מוסרי חדר

‫לתוך האדם הפרהיסטורי

‫שהוא כותונת האור

‫ואז פתאום נעשה שינוי

‫בנפש של האדם והוא נהיה האדם

‫לא יודע אם זה מתחיל לצייר

‫צריך לראות בדיוק מהו השלב שבו זה קורה

‫בסדר?

‫לא

‫זה לא נוסע לגמרי

‫זה לא מסופר בתורה כיצד נעשתה כותונת האור

‫הוא אמר נוסעו מאדם

‫מנעפר

‫זה הנחש

‫אבל הסכל זה גם לא

‫מה?

‫הוא גשמי

‫הסכל זה לא דבר גשמי

‫זה לא היה

‫אז בעצם יוצא שאנחנו מורכבים

‫מארבע חלקים לפחות

‫אנחנו מורכבים

‫איש ואישה

‫חיה

‫אנחנו מורכבים מאות חלק שקוראים לו נחש

‫שהוא הסכל הטבעי

‫ויש לנו עוד מרכיב רביעי

‫כותונת האור

‫שמתהלכת איתנו בעולם הזה

‫מה?

‫אני ציינתי ארבעה

‫איש, אישה, נחש, אור

‫כן? בבקשה

‫רק שאמרתי שאיש אישה

‫הם באמת חלק אחד

‫שלושה שהם ארבעה

‫מה שאני רוצה לומר על זה זה מטרידים

‫וצוקים וכדאי ועלה

‫וגם אנחנו מספרים רק על מה שיש

‫רק על מה שיש

‫רק על מה שיש

‫רק ההיסטוריה המוסרית או

‫או מטפילה עם ההיסטוריה הטבעית

‫יש כל מיני נתונים של ההיסטוריה הטבעית

‫שמובאים במידה ויש להם השלכה מוסרית

‫בסדר?

‫כן בבקשה

‫אני מדבר רק עם החלקת הרמה שלישי של

‫עוד יד אדם לשעות

‫לא מה שאתה משלח בגבולייה כמו גוף?

‫לא, מה פתאום

‫גובל אפרו, אני לא יכול לדיון

‫אני לא מבין איך אתה למדת מזה שגובל אפרו

‫ונמצחו איבריו שיהיה לו גוף

‫אני פשוט לא מבין מה הקשר

‫איך אפשר להבין שזה לא בגוף?

‫זה צריך ללמוד

‫אבל להגיד שזה גוף רק ביעש שכתוב אפר

‫הרי כבר ראינו את זה

‫בפסוקים של התורה, אתה ‫לא צריך את חזל בשביל זה

‫כן

‫אבל בסדר, התורה לא מספרת ‫כלום על היווצרות של העולם הזה

‫נכון

‫אני רוצה שהתורה, אני חוזר על הערתך הנכונה

‫אינה מספרת כלום על היווצרות העולם הזה

‫זה לא מעניין לי

‫זה לא חשוב לסיפור של התורה

‫כי זה איש המדע יכול לענות לך

‫כן, בבקשה

‫בפרק בפסוק הפאלר

‫כתוב

‫שתרומה

‫להפרד

‫תרומה לאדם

‫וישם

‫וישם וידף לך מצלתיו

‫ויסגור בשר תחתינה

‫ויסגור בשר תחתינה

‫יש לו גוף

‫יש לו גוף? למה?

‫לא כתוב שיש לו גוף, כתוב שיש לו בשר

‫שיש לו עצמות

‫צלעות, עצמות

‫לא ראיתי פה גוף בינתיים

‫פשוט

‫אתה לא הסברת לי מה זה בשר

‫אני לא יודע

‫אני עוד לא למדתי מה זה

‫כלומר אם הייתי כבר אחרי שלמדנו את הפסוקים

‫והיית מקשה מכוחם

‫אז הייתה קושייה, אבל ‫עוד לא למדנו את הפסוקים

‫האלה, אני עוד לא יודע מה הם אומרים

‫אבל להגיד שזה אומר גוף

‫אני לא יודע עצמך מה, כן, בבקשה

‫זה היה קוטלות אור?

‫ודאי שקוטלות אור זה הגוף

‫כי זה הלביש אותם

‫כן, והלבוש זה הגוף

‫כן, בבקשה

‫אולי זה הבשור הרבה מפחד

‫אבל איך עכשיו להגיד שאנחנו ‫מדברים על העבודה של העולם הזה

‫אם מדברים על העבודה של

‫הסוכים

‫כן, כל הדברים האלה

‫הצומח, הפירות

‫כל הדברים האלה מדובר על האידאות

‫שמתוכם

‫משתלשלים בעולם שלנו

‫עצים, פירות

‫בסדר, רק אנחנו צריכים להסביר

‫על כל דבר ודבר, מה זה

‫מה עם העצים, מה עם הפירות

‫מה עם השמיים בארץ וכולי, כן

‫מה רמות של מה שטרה פה

‫אבל ראינו שיש כאילו תכנון ויש כישלון

‫נכון

‫יש אידאת הכישלון בוודאי

‫טוב

‫עם כל זה

‫אם כך, אנחנו יכולים עכשיו להתקדם

‫בשיעור הקודם עסקנו

‫בפסוק

‫ג' של פרק ב'

‫נכון?

‫זוכרים את זה?

‫והתחלנו לשאול שאלה מאוד

‫חשובה, כן, אני חוזר על

‫פרק ב', פסוק ג'

‫והיוורך אלוהים את יום השוויהי

‫והיקדש אותו

‫כי כל מה שאמרנו עכשיו

‫זה היה רק הקדמת המאוחר

‫כדי להבין יותר טוב

‫את הפסוק שאנחנו נקרא עכשיו

‫והיוורך אלוהים

‫את יום השוויהי

‫והיקדש אותו

‫כי ואו

‫שבת מכל מלאכתו

‫אשר ברא אלוהים לעשות

‫אז אתם ודאי זוכרים

‫שלמדנו שכל יום

‫והיום מימי הבריאה

‫בנוי מארבעה מומנטים

‫ארבעה שלבים

‫שהם הציווי

‫הביצוע

‫השיפוט והסיכום

‫זוכרים את זה?

‫ניקח לדוגמה הכי פשוטה

‫את היום הראשון

‫יהי אור זה ציווי

‫והיהי אור ביצוע

‫והיה ראילוים את האור כי טוב

‫והיו דה אלוהים בין האור ובין החושך

‫והקרא אלוהים לאור יום ודאי חושך כר הלילה

‫כל זה זה שיפוט

‫ומסקנות של השיפוט

‫והירב היי בוקר יום אחד

‫זה הסיכום

‫אז אם כך צריך לברר

‫מה הוא

‫מהי התוכנית של היום השביעי

‫למה זה חשוב במיוחד

‫לדעת מהי התוכנית של היום השביעי

‫כי אנחנו ביום השביעי

‫ומאחר ואנחנו בתוך היום השביעי

‫חשוב מאוד שנדע

‫מה התוכנית של היום השביעי

‫בסדר?

‫במיוחד שאם אנחנו

‫אמרנו ש

‫זה מתאר

‫את האדם

‫ההיסטורי

‫כן? כלומר ש... לא

‫במיוחד שאם אנחנו אמרנו שביום השביעי הקדוש

‫ברוך הוא לא פועל ושמי שצריך להשלים

‫את הבריאה זה האדם

‫אז כמובן עוד יותר קרדינלי

‫להבין מהו התוכן של השלמת הבריאה

‫שנדרש מן האדם

‫כן? אפשר לומר שפה אנחנו צריכים

‫לענות על השאלה בשביל מה

‫האדם נברא

‫יכול להיות שאלה שיכולה להטריד

‫כמה אנשים בשביל מה

‫האדם נברא. יש פה שאלה

‫הרב האם הבנתי יש שני תהליכים

‫במקביל האחד האדם הקדמון חי

‫ובמקביל האדם הראשון כנפש רוחנית

‫בגן עדן. האדם מגורש מגן עדן

‫והוא מולבש לתוך האדם הקדמון

‫ולכן המדענים נותנים מיליוני שנים

‫לאדם הקדמון. כן הבנת נכון

‫גבריאל היקר

‫טוב ובכן

‫אנחנו עכשיו ממשיכים

‫אז צריך לברר

‫מהו התפקיד

‫וכאן נאמר בעצם בפסוק ג' מהו התפקיד

‫והיוורך אלוהים את יום השבעי

‫והיקדש אותו

‫זו הפעם הראשונה בתנך

‫שמופיע הפועל

‫קדוש. כוף דלת שין

‫זאת אומרת זה כנראה

‫שייך ליהוד של האדם

‫ההשלמה של האדם

‫תלויה במידת השגתו את המידה

‫הזאת שאנחנו קוראים לה

‫קדושה

‫מה זה?

‫מאוד קשה לדעת

‫אבל מה זה לא

‫אפשר אולי כן לדעת

‫זה לא המוסר

‫וזה לא הטכנולוגיה

‫וזה לא האומנות

‫כל זה

‫זה קיים מצד הטבע

‫כלומר

‫איך אומרים חזל

‫דרך ארץ קדמה לתורה

‫כלומר אם אתה רוצה

‫לעשות בתורה

‫אתה צריך קודם כל לצאתי בחובת המוסר

‫אחרי זה נדבר איתך

‫אם אתה מוסרי זה יכול ללמוד תורה

‫אם לא מוסרי לא מדברים איתך

‫תהיה קודם כל מוסרי

‫כלומר הטענה שתכלית האדם

‫להיות מוסרי

‫זה עומד בסתירה לפסוקים כאן

‫תכלית האדם היא הקדושה

‫מה עם המוסר? זה קודם

‫דרך ארץ

‫לכן המוסר נקרא בעברי

‫דרך ארץ

‫זה שייך לטבע

‫לפחות ביחס לתורה זה נקרא טבע

‫אנחנו דורשים ממך קודם כל להיות מוסרי

‫איך אומרים בערבית?

‫כן מה אתה אומר?

‫כשאתה מדבר על המוסר בשנתים האחרונים

‫אתה מתכוון למוסר האנושי

‫זה בדיוק המוסר האנושי

‫אני לא מכיר מוסר אחר

‫המוסר של הארץ

‫זאת אומרת צריך לא לגנוב

‫לא לגזול, לכבד אבאים

‫לא לרצוח

‫יש הרבה דברים טובים, להיות נאמן

‫ישר, יש הרבה דברים

‫זה לא קודם לאדם, זה קודם לקדושה

‫לפני שהאדם קדוש

‫הוא צריך קודם כל להיות בן אדם

‫מוסר לא שייך לחיות

‫בסדר

‫עכשיו, אז אם כן, מהי הקדושה?

‫עכשיו, אני עוד לא יודע

‫אבל דבר אחד ברור

‫שאם זה יצליח

‫יבוא יום שבו יהיה כתוב

‫ויהיהו קדושים

‫ויר אלוהים כטוב

‫ויהי ערב

‫ויהי בוקר

‫יום השביעי

‫ואז נוכל לעבור אל

‫אל היום השמיני

‫כלומר, בעצם כל הסיפור של התורה

‫הוא סיפור של האדם הממתין

‫או המתקדם אל עבר

‫היום השמיני

‫כשההשלמה של המשימה

‫זה כאשר הוא יהיה קדוש

‫אבל לא ברור לי עדיין

‫מה זה קדוש

‫למילה קדוש יש קונוטציות אליליות

‫מגיות, מיתולוגיות

‫שבוודאי התורה לא קונה

‫צריך לברר מה זה

‫כן, מה אתה רוצה?

‫לפי זה, אנחנו יכולים להבין

‫על פי הציווי הקדושים טיום

‫מהי הקדושה

‫בסדר

‫אבל נצטרך בשביל זה להתבונן

‫אבל אני עוד לא יודע

‫בשלב הזה של הלימוד

‫ושלא נוטים לי לדבר

‫אני עוד לא יודע מה זה להיות קדוש

‫אבל יש בספר ויקרא

‫פרק יוטט

‫פסוק א'

‫מה נאמר שם?

‫לא נכון

‫כתוביי, דבר השם אל משה למור

‫פסוק ב'

‫דבר אל כל הדת בני ישראל למור

‫קדושים תהיו

‫דבר אל כל הדת בני ישראל ‫ואמרת עליהם קדושים תהיו

‫השאלה היא

‫מה הפירוש הביטוי הזה?

‫האם זה מצווה?

‫כמו שיש מצוות הנחת תפילין ומצוות שמירת שבת

‫ומצוות נטילת תולה ויש ‫גם מצווה של קדושים תהיו

‫כמו שלמשל הרמבן הבין

‫שזו מצווה בין המצוות

‫אחת מתרייג מצוות

‫לפי הרמבן זה להיות קדוש

‫הרמבן לא קונה את זה

‫הרמבן אומר מה פתאום

‫קדושים תהיו זה לא מצווה

‫אלא זה מה שקורה

‫מתוך כללות המצוות

‫אתה מקיים את הכל ובסוף אתה קדוש

‫וזה מה שנאמר

‫אשר קידשנו במצוותיו

‫אז אם כך יש לנו כבר בזה גילוי מאוד מעניין

‫א' שהקדושה היא איננה מצווה

‫ב' שהמצוות יש לזה שהיה חוט לקדושה

‫אבל אני עוד לא הבנתי

‫מה זה קדושה

‫אבל זה ייעוד

‫יש ייעוד

‫קדושים תהיו

‫יש גם פסוק אחר

‫עם קדוש אתה

‫לא קדושים

‫לא קדוש תהיה אלא קדוש אתה

‫כן, להפוגה משיטתו של

‫לייבוביץ' שסבר שהקדושה היא

‫ייעוד בלבד ולא מציאות

‫אנחנו רואים שהתורה קוראת לזה גם מציאות

‫אבל זה לברר

‫מה זה הקדושים תהיו הזה

‫אז גם בלי לדעת בדיוק

‫אפשר להמשיך לקרוא את הפסוק שם

‫בפרק י' של ועיקרא

‫פסוק ב' קדושים תהיו

‫למה?

‫כי קדוש אני

‫מה זה משנה?

‫אתה קדוש

‫בסדר, מצוין

‫למה שאני קדוש? בגלל שאתה קדוש

‫איך אמר הרבין מיקוצק

‫אם אתה אתה בגלל שאני אני

‫ואני אני בגלל שאתה אתה

‫אז אני לא אני ואתה לא אתה

‫אבל אם אתה אתה

‫בגלל שאתה אתה ואני אני

‫אז אני אני ואתה אתה

‫עד כאן דברי קודשו של הרבין מיקוצק

‫אז לכן לא מובן את הדרישה

‫של הקדוש ברוך הוא

‫שאתה קדושים בגלל שהוא קדוש

‫אז צריך להיות

‫קדושים תהיו כי אתם קדושים

‫או כי זה מתאים לכם

‫אבל כי קדוש אני לא מובן

‫ואת זה עוד

‫לפני שאני מגדיר מה זה קדושה

‫אבל דבר אחד ברור

‫אומר הקדוש ברוך הוא

‫עד שאתם לא תהיו קדושים

‫אני היחיד שקדוש פה

‫אז אני בודד

‫אולי תהיו קדושים גם כן

‫ונוכל לשחק ביחד

‫אני מחפש חבר

‫מחפש בן שיח

‫מה?

‫כן

‫רצה לקבוע דירתו בתחתונים וכולי

‫זאת אומרת יוצא שהקדושה

‫זהו מצב

‫שבו יש אפשרות

‫של מפגש

‫בלתי אמצעי בין הבורא לנברא

‫עד אז זה בלתי אפשרי

‫עד אז זה מסוכן

‫אי אפשר להיפגש עם השם

‫כל הנוגע בהר מוט יומט

‫זה מסוכן

‫אבל

‫אם תהיו קדושים נוכל לשחק

‫ואז יש

‫השוא העליון משחק שחמט

‫קוסמי בין הנברא לבורא

‫מובן?

‫כן, מה אתה רוצה?

‫אני עוד לא יודע

‫אבל אני יודע שזה מצב שבו אפשר להיפגש

‫זה טוב, כבר התקדמתי

‫עכשיו לפי זה אני מבין

‫את הפסוק הנפלא

‫ועשו לי

‫מקדש

‫אומר רשי מה זה מקדש?

‫רודים מה שרשי מסביר?

‫רשי אומר דבר נפלא

‫בית של קדושה

‫מה התכוון רשי לומר?

‫זה המקום

‫שבו הפגישה הזאת

‫בין הקדושים

‫הפגישה הזאת מתקיימת שם

‫זה מקום הדייט

‫כן, קבענו אם הקדוש וכולי ייפגש

‫איכן?

‫יש לי איזה מקום

‫אתה רוצה? תבוא, זה בער הבית

‫יש לי איזה מקום, אפשר להיפגש שם

‫מה? אוהל? מועד

‫יפה, משון ועד, נפגשים ביחד

‫נועדים ביחד

‫בשביל זה המקדש

‫אז זה כבר, עוד בלי להגדיר מה זה קדושה

‫זה קצת מגדיר

‫הקדושה היא האפשרות של המפגש

‫ואז יוצא שבקדושה

‫אין ביטול של הישות של השני

‫אלא יש העצמה של הישות של השני

‫יוצא שיש לנו עכשיו הגדרה לקדושה

‫הקדושה היא

‫עוצמת החיים

‫החיים בכל

‫בתוקפם העצמי

‫יש על זה ביטוי בגמרא

‫במסכת סנדרין

‫קדוש לעולם קיים

‫מה שקיים באמת

‫נקרא קדוש

‫או בפילוסופיה קוראים לזה היש

‫עכשיו זה מובן

‫כן בבקשה

‫כמו שמעת בסוף

‫קדושה מובילה למצב של פנים וגבלים

‫יפה, בין שני ישים

‫וזה

‫זה מסביר עכשיו את הסדר של המשנה

‫איך המשנה מתחילה

‫בעין

‫ערבית

‫לא רואים כלום בערבית

‫חשוך, אין אור

‫אפשר לקרוא את שמה בערבית

‫אפשר לייחד שמו של הקדוש ולכו

‫במצב של ייעדר

‫ממתי קוראים את שמה בערבית

‫איך אפשר לייחד את שמו

‫של הקדוש ולכו במצב של ייעדר

‫מציאות

‫זו השאלה ששולטת המשנה

‫מה התשובה של המשנה

‫כל השישה סדרי

‫משנה זה התשובה

‫אתה רוצה לדעת איך אפשר לייחד את שמו

‫של הקדוש ולכו במצב של ייעדר

‫תלמד את כל התורה כולה

‫ואיך זה מסתיים

‫איך המשנה האחרונה של השס

‫אמר רבי יהושע בן דבי

‫עתיד הקדוש ברוך הוא

‫להנחיל לכל צדיק וצדיק

‫שלוש מאות ועשר עולמות

‫שנאמר

‫להנחיל אוהבי

‫יש

‫ועוצרותיהם המלא

‫יש בגמת ראיה שלוש מאות ועשר

‫יוצא שעל ידי כל התורה כולה

‫אתה מגיע ממצב של ייעדר

‫למצב של יש

‫של ייעדר הוויה

‫להוויה שלמה

‫אז יש אפשרות של מפגש

‫כן בבקשה

‫מה? ואז אפשר לעבור לשמילי

‫כן

‫נוכחות הנשמה בגוף?

‫נוכחות הנשמה בגוף?

‫למה אתה אומר את זה?

‫היש

‫הכוונה שיש

‫קיום לישות שלי

‫לעני שלי

‫אני לא יודע אם זה הנשמה

‫אני חושב שהיש זה המצב שבו

‫מה שאני איננו

‫מסופק

‫נגיד ככה

‫הקיום של האדם בעולם

‫הוא קיום שתמיד על הגבול

‫בין היש לעין

‫אני חי אבל אני יכול למות

‫זה סוג של קיום

‫שהוא איננו קיום

‫הוא קרוב לחידלון

‫זו החוויה הקיומית של האדם

‫האקזיסטנציאליסטים הבינו את זה

‫שהאדם נמצא במועקה אקזיסטנציאלית

‫כל הזמן

‫כי הוא לא יודע אם הוא קיים או לא קיים

‫והתיקון

‫זה כאשר מונחה לאדם

‫היש

‫בבקשה

‫לכן אני

‫אתה צודק זה הסיבה שאני לא הסכמתי לתשובה שלו

‫אני לא אמרתי מאיפה

‫בא היש

‫היש בא לכל מהכל

‫טוב

‫זה בעצם הקדושה

‫מצב מאוד מעניין

‫כאשר, ואחרי זה מסביר מדוע המקדש הוא תוצאה

‫הוא תולדה

‫זאת המצווה היחידה

‫שבאה אחרי כל המצוות

‫מתי צריך לבנות בית המקדש

‫התורה אומרת

‫והיה בעניח השם אלוהיך

‫לך מכל אויביך מסביב

‫אז אתה לשכנות

‫תדרשו ואתה שמה ועבדתם שם

‫אז כמין גולת כותרת

‫של כל התהליך כולו

‫נעשית האפשרות של המפגש עם הבוראים

‫כן

‫זה דבר מפתיע

‫נכנסו לארץ ישראל, מצווה ראשונה להעמיד מלך

‫מה עם מקדש? חכו

‫אחר כך להחריד זרעו של המלאק

‫מה עם מקדש? חכו

‫אחר כך בונים את המקדש

‫זאת אומרת, כי זה בעצם

‫אומר שהכל

‫מסודר, הכל הצליח

‫הכל הושלם, אז אפשר להיפגש

‫זה לא יפה לקבל מישהו

‫למפגש, כשעוד לא

‫גמרנו לנקוט את השולחן

‫אתה תשים לו את הכיבוד

‫על שולחן מלוכלך, לא נקוט

‫לדרש חריד זרעו של המלאק

‫כן

‫זה קשור לזה שהמפגש צריך להיות

‫של עיר?

‫תראה, אפשר לקשור את זה להרבה דברים

‫אני מציע שכשאנחנו ‫לומדים, לא קושרים בשום דבר

‫אנחנו לומדים את הדבר של עצמו

‫כי אם נדע למה זה קשור

‫אנחנו לא יודעים מה, זה קשור לכל

‫בסדר? בבקשה

‫טוב, אז אם כך

‫כשהקדושה תושג

‫יסתיים היום השביעי

‫אבל יש לי רק בעיה אחת

‫לפי העדות

‫של התורה בעצמה

‫היום השמיני

‫כבר התחיל

‫למרות שהיום השביעי

‫לא יסתיים

‫זה בעיה?

‫איפה רואים את זה?

‫בוועקרא

‫פרק ת' פסוק א'

‫זה כתוב במפורש

‫ויהי

‫ביום השמיני

‫קרא משה

‫להרון ולבניו ולכל זקני ישראל

‫אז אם כן

‫התורה בעצמה

‫מעידה שהגענו אל היום השמיני

‫למרות שהיום השביעי

‫לא יסתיים

‫מה זה היום השמיני הזה

‫שבו משה קרא להרון ולבניו?

‫חנוכת המקדש

‫זאת הפעם הראשונה

‫שהשכינה שורה

‫בין בני האדם באופן של כאבה

‫אומר משה

‫הנה, עכשיו זה היום השמיני

‫נכון?

‫לפעמים הרב אומר

‫משחק מחבואים

‫והפעם שחמת

‫הרב יכול להסביר

‫זה באמת

‫נושא רחב

‫במחבואים אין פגישה

‫כלומר כשנפגשים

‫נגמר המשחק

‫ובשחמת

‫המפגש

‫זה המטר

‫המטרה

‫כשנגמר המשחק מפסיקים להיפגש

‫זה בדיוק הפוך

‫בבקשה

‫וביום השמיני ימול

‫בשר אורלתו

‫זה נכון

‫אבל לא כתוב היהי ביום השמיני

‫כלומר ביום השמיני של האדם

‫האדם מתעלה מעל היום השביעי

‫מעל הטבע

‫ולכן הוא יכול להגיע ליום השמיני

‫שלו

‫אבל המציאות בכלל לא הגיעה לזה

‫אבל כאן בספר ועיקרא כתוב

‫היהי ביום השמיני שהעולם הגיע לזה

‫הרי איך אני יודע

‫שזה היום השמיני של העולם

‫הרי אפשר להגיד שכמה פעמים כתוב יום השמיני

‫בתורה

‫אלא

‫אותו יום

‫שמצוין בספר ועיקרא בכינוי

‫יום השמיני

‫מכונה בספר במדבר

‫בשם היום הראשון

‫והיהי המקריב ביום הראשון

‫נחשון בין המינדב

‫למתא יהודה

‫קורבנו, קר את כסף אחת

‫שלושים ומאה משקלה

‫וכולי

‫עכשיו

‫זה גם נכון מה שאתה אומר

‫אבל היום השמיני שם מכונה

‫בשם היום הראשון, נכון?

‫ואני שואל את השאלה, למה קראו

‫ליום השמיני הזה? יום הראשון

‫נקרא לו שמיני, ואז יוצא שהיום השני

‫יקרא צ'ירי, נכון?

‫אלא אומר רשי

‫למה, בשם חזל כמובן

‫מדוע נקרא בשם היום הראשון

‫עלו הוא שמיני

‫להקיש אותו

‫ליום הראשון של בריאת העולם

‫שהייתה שמחה

‫לפני הקדוש ברוך הוא

‫כיום שנבראו בו שמיים

‫בארץ

‫אז אם כן זה מוכיח

‫בעצם ההיקש הזה, הפיכת היום השמי ליום הראשון

‫שמדובר ביום השמיני

‫של הבריאה

‫בסדר? אומנם אני אגלה

‫לכם סוד, לפני הפסוק

‫ביום השמיני יש פסוק בסוף פרש

‫הצו, מה?

‫אתה מגלה צודי

‫זה לא חוכמה

‫אני עמדתי לגלות את הסוד

‫בלפני הפסוק

‫ביום השמיני, הכתוב אומר

‫במפורש

‫ופתח אוהל מועד

‫תשבו שבעת ימים

‫ולא תמותו

‫כי שבעת ימים ימלא את ידכם

‫ויעש

‫אהרון ובניו

‫בכל אשר ציווה השם את משה

‫כן עשו, והיא ביום השמיני

‫קרא משה, אז אם כן מדובר

‫היום השמיני של שבעת ימי

‫המילואים של

‫אהרון ובניו, אז מה אני ממציא לכם

‫היום השמיני של בריאת העולם?

‫אתם עושים תשובה?

‫לא יודע אם אפילו צריך לענות על שאלות כאלה

‫כי באמת נשאלת השאלה

‫למה בעצם אהרון ובניו צריכים לשבת שבעת ימים

‫ליד האוהל מועד?

‫למה?

‫או שאתה נכנס למקדש, או לא נכנס

‫אבל למה לשבת שבעת ימים בפתח אוהל מועד?

‫מכיוון שהם הולכים להיכנס אל היום השמיני

‫הם צריכים

‫לעבור בתוך החוויה האישית שלהם

‫את שבעת ימי הבריאה

‫ולכן הם חוזרים

‫על כל מה שקרה מאז

‫בראשית בר האלוהים

‫הם עוברים את זה במשך שבעת ימים

‫כדי להיכנס ליום השמיני, פשוט מאוד

‫כן, בבקשה

‫יש לי שאלה, לא יודעית, אבל

‫זה גם היום השלישי, אתה אוכל

‫ליום היום השלישי, ביותר כואבים

‫ביותר בוטים?

‫לא כתובה אי ביום השלישי

‫לא כתובה אי

‫לא? אה, רגע

‫לגבי ביותר כואבים, כתוב

‫ביום השלישי ביותר כואבים, לא כתובה אי

‫כתובה אי ביום השלישי?

‫בטוח?

‫צריך ללמוד, כן

‫יש שאלה מהשאלה

‫של היום השמיני

‫של הלילה הזה

‫בעצם זה מה

‫שאמור לקרות אז, זאת אומרת, התיקון

‫צריך להגיע ביום השמיני

‫אבל מה זה לא הצליח, נכון? רואים בסוף נדב

‫והביאו, היה איזה פאשלה, משהו

‫כזה, נדחה

‫אבל, דבר אחד אני לומד מזה

‫אם אני רוצה לדעת

‫כיצד נראה העולם

‫ביום השמיני, יש מקום

‫שבו אפשר לראות, יש פרומו

‫איפה זה? במקדש

‫כלומר, בתוך המקדש

‫כבר מתרחש

‫מה שעתיד להיות בעולם

‫כולו כשנגיע אל היום השמיני

‫בינתיים, זה

‫למי שרוצה לבקר

‫יוצא שכשאני נכנס

‫אל המקדש, המפתן

‫של בית המקדש

‫הוא הגבול בין היום השביעי ליום השמיני

‫ואז יוצא

‫דבר מאוד מניע

‫שבמובן עכשיו מדוע בית המקדש

‫נחרב

‫כי בית המקדש, הוא לא שייך

‫לעולם שלנו

‫הוא שתל

‫הוא גוף זר בתוך עולמנו

‫איזה

‫מה ש... איזה

‫מעמד אקסטרה טריטוריאלי

‫שגרירות של היום השמיני

‫בתוך עולמנו

‫מה עושה כל גוף טבעי כשמכניסים לו גוף זר?

‫דוחה אותו

‫לכן אין שום פלא שבית המקדש מדי פעם

‫נחרב

‫מה שמפתיע זה כשהוא קיים

‫כן? מובן?

‫זאת אומרת, כשהוא קיים, זה משהו שהוא נגד

‫הטבע, ברור שיהיה דחה

‫אבל בינתיים, זה נותן לצד הישראלי זריקת

‫מרץ, זה עוזר לנו

‫להתקדם לקראת היום השמיני

‫כן?

‫יוצא שכל החטאים שהכריבו

‫את בית המקדש, הם בלוף אחד גדול

‫זה באמת לא הסיבה

‫כלומר, הם הכריבו

‫אבל זה כאילו הם הוזמנו

‫החטאים האלה

‫אפשר להגיד שזה סיפור כיסוי

‫אפשר להגיד פשוט שזה הוזמן

‫הוזמנו החטאים

‫על מנת שיהיה אפשר

‫להכריב את המקדש

‫ברור שזה יקרה

‫ברור שזה יקרה

‫אז הידיעה שאתה רוצה להתעייר עליו עכשיו

‫זה להגיע למחניני, לא לבית המקדש

‫השלישי

‫כאשר בית המקדש השלישי ייבנה

‫הוא יתחיל

‫זה קצת מפחיד מה שאני אומר, הוא יתחיל להתפשט

‫כמו קטם שמן

‫העולם כולו יהפוך

‫למקדש

‫כן? זה ייקח זמן, אל תדע

‫יש בתוספות

‫חכמי אנגליה

‫על מסכת צנדרים

‫מובא שם בסוף

‫שהמקדש השלישי יעמוד

‫830 שנה

‫אה, הוא יחרע עוד פעם?

‫לא, אם הוא יעמוד 830 שנה

‫הרי זה השח של שני המקדשים שקדמו

‫410 ו420

‫בית ראשון ובית שני, אז 830

‫ואחר כך מה קורה? כבר העולם

‫מתעלה, בסדר?

‫כן, מה אתה רוצה?

‫זה שהאנחה מישראל

‫יפה

‫אנחנו מחוברים לא

‫לעבר, אלא לעתיד

‫אז אנחנו משמשים את העולם הזה

‫להגיע למריון

‫זה לא משנה, זה לא משנה

‫הוא מתעורר מברח ומשמשים אותם להגיע למציאות

‫אפשר גם את זה להגיד

‫על כל פנים, אנחנו

‫התיאור של המצב העתידי

‫של המציאות

‫טוב

‫אז בואו נראה

‫השאלה שזה מתחילה עכשיו להיות הרבה יותר ברור

‫וייקדש אותו

‫בתור

‫התוכנית של היום השביעי

‫עכשיו

‫פסוק ד'

‫פסוק ד'

‫כן, מה?

‫וייבאר איך?

‫זה מצוי בכל

‫זאת אומרת, גם מצאנו שהוא בערך את החיות

‫שהוא בערך את האופות

‫זה לא מיוחד ליום השביעי

‫מה? ש?

‫לא, אנחנו מוצאים את המושג

‫של ברכה לא רק באדם

‫אז זה לא ייחודי ליום השביעי

‫הברכה זה התוספת

‫התוספת החומרית, השפע הזה

‫כן?

‫אגב, אם אתה שם לב, המושג ברכה

‫והמושג קדושה הם מנוגדים לזה במידה מסוימת

‫כן? כתוב

‫וייבאר איך? ‫אילו אם את יום השביעי ייקדש אותו?

‫ברכו, איך הוא ברך?

‫במן, שהייתה כמות

‫כפולה של מן ביום השישי

‫קידשו? במן

‫שלא יערד מן בשבת

‫אז אם כן, קדוש וברוך, זה הפוך

‫לכן המלאכים לא מסוגלים

‫לחבר את שתי ההכרות האלה

‫הסרפים הם מומחים באמירת קדוש

‫כן? סרפים עומדים ממעלו

‫ומה הם אומרים? קדוש, קדוש, קדוש

‫והאופנים, לעומתם, הם אומרים

‫ברוך, כבוד, ה' קודם

‫או קדוש או ברוך

‫רק האדם מסוגל, כן? ליושב תהילות

‫לרוכב ערבות

‫קדוש וברוך

‫כן? כך אומרים אחינו הספרדים

‫בקדושה של יום הכיפורים

‫לפני שצנזרו את זה מהמחזורים

‫עכשיו

‫יש זה, הוא מבלבל את סדר העולמות

‫מה אתה אומר?

‫עכשיו, אני רוצה להבין משהו

‫בפסוק ד'

‫מזו הפסוק ד'?

‫כי סיימנו את לימוד, באופן שטחי

‫מסוים, את הלימוד של פסוק ג'

‫ומטבע הדברים

‫אחרי ג' בד' לכן אנחנו נלמד

‫את פסוק ד'

‫פסוק ד'

‫הוא הורס לנו את כל

‫מה שלמדנו עד עכשיו

‫ממש הכל

‫זה היה מאוד יפה, זה היה הרמוני

‫נחמד, למדנו מה עושים בראשית

‫הכל בסדר, פתאום פסוק ד' הורס את הכל

‫כתוב

‫אלה

‫תולדות השמיים והארץ ועיברם

‫ביום עשות ה' אלוהים וארץ ושמיים

‫חז'ל אמרו, כל מקום

‫שבו כתוב ואלה

‫מוסיף על הראשונים

‫כל מקום שכתוב אלה

‫פסל את הראשונים

‫אז זהו, כל מה שלמדת עד עכשיו

‫זה המעניין, כמה שיעורים של הרבי שרקטי

‫נגמר, אלה, גומרים

‫פסל את הראשונים

‫מה רוצים מאיתנו?

‫ואם

‫זה כל כך פסול הראשונים

‫אז למה כתבת את זה?

‫אפשר להתחיל

‫מהפסוק הזה

‫אלה תולדות השמיים והארץ, למה אני צריך לדעת

‫מה שהיה לפני?

‫כנראה

‫שאנחנו עכשיו עוברים

‫לסוג חדש של בריאה

‫אבל אם כל זה

‫יש לבריאה החדשה

‫מה ללמוד מהבריאה הראשונה

‫בואו נראה

‫מי עשה את העולם עד עכשיו?

‫אלוהים, נכון?

‫בראשית ברא אלוהים, זה כל פרק א'

‫אלוהים עושה את הכל

‫כולל אגב

‫שלושת הפסוקים הראשונים של פרק ב'

‫אלוהים עושה את הכל

‫עכשיו, מי עושה?

‫תולדות

‫יש תולדות השמיים והארץ

‫אז מי עושה?

‫השמיים והארץ הם עושים

‫עכשיו זה כבר הבריאה שטברה

‫אלה תולדות השמיים והארץ

‫בהיברעם

‫כשהם בוראים את עצמם

‫מה?

‫אני לא יודע אם זה מהפץ גדול

‫אני יודע, אתם כל הזמן ‫רוצים לדעת למה זה קשור

‫וזה מה שמעניין אותנו

‫זה מה שמעכב אותנו

‫מלהבין מה כתוב

‫אם נדע מה כתוב, נדע אוטומטית למה זה קשור

‫אפילו לא צריך לשאול

‫אז כולל מנסה להבין מה זה אומר

‫בהיברעם, שמיים והארץ

‫הם אלה שבוראים

‫ביום עשות

‫השם ואלוהים, ארץ ושמיים

‫וכאן

‫אנחנו מבינים על ידי מי

‫מתגלה את הפעולה של שמיים וארץ

‫ועל ידי האדם, זה אנחנו נראה בהמשך

‫מדוע? ויש שכתוב כאן

‫השם אלוהים

‫מה ההבדל בין אלוהים

‫לבין השם אלוהים

‫אלוהים זה

‫מי שפועל על הטבע

‫ובעצם הוא פועל על פי חוקיות הטבע

‫השם יהודכי ואבקה

‫זה מי שיש לו

‫טביעות מוסריות

‫הוא פונה

‫הוא פונה אל הנפש חיה

‫של האדם

‫והאדם מאחר הוא מורכב גם

‫מיסוד טבעי וגם מיסוד מוסרי

‫מי הוא אלוהי האדם?

‫גם השם וגם אלוהים, לכן

‫השם אלוהים

‫אבל יש פה בעיה

‫האדם עוד לא הופיע

‫וכל שיח השדה תראה

‫מי יהיה בארץ, וכל עשב

‫השדה תראה מצמח כי לא ימתיר

‫השם אלוהים על הארץ

‫ואדם אין

‫לעבוד את האדמה, שימו לב שזה בדיוק

‫בסדר ההפוך מהפרק הקודם

‫בפרק הקודם הצמחים גדלו

‫זה כיף, עץ פירי, עץ אוספרי

‫יש רצוע מים

‫נשאר זה ושחיה, איפה האדם?

‫עוד לא הגיע, לא נורא, בינתיים יש צמחים

‫הכל בסדר

‫הפרק הזה אומר הפוך

‫אין אדם, אין צמחים

‫קודם כל

‫ייברעי האדם, ואז

‫גם הצמחים יגדלו

‫השם אלוהים זה אלוהי האדם

‫אלוהי האדם נקרא השם אלוהים

‫אלוהי הטבע

‫נקרא אלוהים

‫בסדר?

‫ברור

‫אז אם כן, כיוון שפה האדם עומד במרכז

‫אפילו בתור ציפייה

‫שהוא יופיע, כמו מספרים

‫רוצים שהוא יהיה, כי הרי השם אלוהים

‫עכשיו בורא

‫עושה, יותר נכון, ביום עשות השם אלוהים

‫איך אתה מחלק את האחד?

‫לא מפריד שום אחד?

‫האחד של האדם

‫איזה אחד? איפה היית את המילה אחד פה?

‫של השם

‫מי זה השם?

‫אתה מתכוון לעינסוף

‫העינסוף

‫אין לו שם בתורה

‫כל השמות של הקדוש ברוך הוא

‫אצל חזק קוראים לו הקדוש ברוך הוא

‫אבל כל השמות האלה

‫הם ההופעות שלו

‫זה לא הוא

‫כן, הוא בעצם

‫נושא משמע לעבודה

‫אתה לא מכיר אותו

‫אני יודע שאני לא מכיר ‫אותו, אתה עושה לו הפרדה

‫אני לא עושה שום הפרדה, ‫אני עושה הפרדה במפעל שלו

‫וזה בוודאי נכון

‫האופן שבו הקדוש ברוך הוא בורא אותי

‫הוא שונה מהאופן שבו הוא בורא את העץ

‫כן, זה לא משהו אחר

‫זה לא משהו אחר שבורא את העץ

‫זה משהו אחר שבורא אותה

‫נגיד ככה

‫מישהו, יוסי

‫הוא גם ראש המשפחה שלו

‫הוא גם האח של האח שלו

‫והוא גם פקיד בבנק

‫והוא גם חייל מילואים

‫זה לא ממש לא

‫כי כשהוא חייל מילואים

‫הוא מוציא אל הפועל

‫מימדים מסוימים של הנפש שלו

‫שהוא לא מוציא אותם כדי להיות פקיד בבנק

‫או כדי להיות בעל נאמן

‫או אח של אחיו

‫אני לא חושב שזה אותו אחד

‫זה כבר לא אותו דבר

‫זה הופעה אחרי היתה

‫זה לא אותו אחד

‫כי השאלה על מי אתה אומר את המילה מי

‫אתה אומר את זה

‫על השורש האחד או על ההופעות

‫כן

‫האם אני יכול בכלל

‫על העצמיות שלי

‫להגיד מי, אני לא חושב

‫לכן כשאני אומר מי אני

‫זה כבר בתחום ההופעה

‫בסדר

‫מה

‫איפה דבר שיש שם אלוהים

‫והשם שלה יתרעל עלי

‫כאדם או

‫איפה זה כתוב שהשם אלוהים זה

‫האלוה של האדם

‫בפרק הזה

‫זה במיוני כעניין

‫יש השם אלוהים והם מחכים איפה

‫לאדם, שמים את האדם בתור תנאי

‫לכל השאר

‫מה שעד עכשיו לא היה

‫לא אכפת לו אם יש אדם או אין אדם

‫יהיה מעורות, לא אכפת לו

‫אבל כאן זה אכפת לו

‫אחר אחד כל זמן שהאדם לא הגיע

‫זה סיפור הפוך

‫מהסיפור הקודם

‫עכשיו

‫מה

‫נכון

‫כן הסברנו שזה היה אדם

‫נכון, אתם גם עם ג' א'

‫כן הסברנו שזה היה אדם

‫נכון, זה הנחש

‫עכשיו

‫ולפי תורת האבולוציה

‫זה עוד יותר מסתדר, האדם נמצא

‫באופן פוטנציאלי בכל החיים

‫הוא הולך, הוא מבצבץ

‫הולך, הוא מתגלה

‫עכשיו

‫ואתם רואים גם

‫בפסוק

‫ו' משפט נפלא

‫ועד יעלה מן הארץ

‫וישקע את כל פני האדמה

‫מה זה עד?

‫עד זה עננה

‫אז תגיד עננה

‫למה הכתוב ישתמש בכוונה פה

‫במילה עד?

‫כי זו התחלה של אדם

‫כלומר

‫הבריאה היא בעמדה של ציפייה

‫עכשיו אני מתחיל להבין

‫מדוע פסל את הראשונים

‫ובכל זאת נכתבו הראשונים

‫פסל את הראשונים כי עכשיו זה הבריאה

‫שעושה את עצמה דרך האדם

‫אבל מהו הדגם

‫שעל פיו האדם

‫יברא את העולם?

‫זה על פיו הדגם של הפרק הראשון

‫הוא השתמש בפרק הראשון

‫כמפה

‫לעולם שלו

‫אגב, לפי זה מובן

‫מדוע ההיסטוריה האנושית

‫מתרחשת במשך שבעת אלפים שנה

‫כי כל אלף ואלף

‫מבטא את מה שנעשה

‫באחד מהימים של הבריאה

‫אתה רוצה לדעת

‫כיצד התנהלו אלף השנים הראשונות

‫של ההיסטוריה האנושית?

‫פשוט מאוד, תיקח את היום הראשון

‫אתה יודע

‫אתה רוצה לדעת כיצד התנהל האלף השני?

‫תיקח את היום השני

‫איך אני יכול לדגים?

‫כן, לגבי היום השישי

‫למשל, אנחנו עכשיו

‫באלף השישי של הבריאה, נכון?

‫באלף השישי

‫אז אם תשים לב

‫דבר מאוד מעניין, בתולדות האנושות

‫אם אתה תחלק

‫כל אלף שנה

‫לשתי חלקים של

‫500 שנה כל אחד

‫תשים לב

‫שהמעורעות החשובים בהיסטוריה

‫תמיד התרחשו במחצית השנייה

‫של כל אלף, אתה יודע למה?

‫כי המחצית הראשונה

‫זה לילה, והיא הערב

‫והיא בוקר

‫ובערב לא קורה כלום, יש רק ההכנה

‫לכן כל המעורעות המשמעותיים

‫מתרחשים תמיד

‫במחצית השנייה של האלף הראשון

‫במחצית השנייה של האלף השני וכולי

‫בדוגמה, כן

‫על פי זה גם אפשר לדעת מתי

‫תקום מדינת ישראל

‫נכון? מפורש

‫בגרון מבינה, הוא הסביר איך מחשבים

‫מתי תבוא הגיע, אולי יוצא לו בדיוק

‫על פי העיקרון שאני אמרתי עכשיו

‫שנת 5708

‫די, נו תשך, זה לא

‫זה מפורע

‫מה אתה אומר?

‫מה אתה רוצה?

‫כן

‫אה כן, פשוט השעון פה מקולקל

‫אבל יש לנו עוד

‫דקה, כן, בסדר

‫כן

‫ואדם עין

‫עכשיו אפשר להבין, כן

‫אלה פסלת הראשונים

‫אבל יש מה ללמוד מהראשונים

‫בסדר? זה התבנית

‫של מה שעכשיו

‫ילך ויתברר, אני רק רוצה להוסיף נקודה חשובה

‫לפי מה שאמרנו

‫שהבריאה עכשיו נעשה דרך

‫האדם, מובן מדוע חז'ל דרשו

‫בהיברעם, אל תקרא

‫בהיברעם, אלא

‫באברהם, שבשביל אברהם נברא

‫העולם. יש אדם שבשבילו

‫היה כדאי לברוא את העולם

‫עכשיו זה גם מסביר עוד דבר, מדוע

‫במזרח, בהודו

‫הם מכנים את מי שברא

‫את העולם בשם של אברהם

‫כן, בתפיסה

‫האלילית שלהם

‫בראהמה, כן? זה כלומר, הם מותים לו את השם

‫הם מותים לו את השם

‫של אברהם

‫כי זה מה שכתוב כאן

‫בשביל אברהם נברא העולם, אז בתפיסה האלילית

‫זה בעצם אברהם בורא את העולם

‫עכשיו יש פה שאלה חשובה

‫ביותר, מה פירוש

‫המילה תולדות

‫אז זה דורש באמת הרבה זמן

‫של הסברה, אז יהיה בעזרת השם הפעם הבאה

‫שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234936140″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 5
"וירא אלהים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד" - ומה עם הדברים שלא נעשו ?
"וייצר ה' אלהים את האדם עפר מן האדמה" יצירת האדם והתקדמותו לקראת שלמותו
פרק א ***לעילוי נשמת רות בת הרב מנחם יהושע*** נפש חיה- האדם שרץ נפש חיה- הנחש, שהוא בעצם מקור התאוות של האדם. ערום- חכם, הנחש היה חכם מכל החיות. האדם הוא חכם מכל החיות ולכן הנחש הוא האדם. הנחש הוא הזהות האנושית לפני ששוכנת בו נפש חיה, הוא השכל הטבעי בלי בחירה חופשית. בתוך האדם יש שני מרכיבים שמתנגדים זה לזה, הנחש והנפש חיה. פס’ כה’-” ויהיו ערומים”- לאדם וחוה לא היה גוף, גוף זה לבוש. ”ולא יתבוששו”-להתבושש, לחכות. הם לא חיכו, נשארו במצב זה זמן רב. פרק ג’: פס’ כא’- ויעש ..כותנות עור”- האדם קיבל גוף. כאן לראשונה פוגשת הנשמה את הגוף ומתחילה ההיסטוריה האנושית. האדם מורכב מאיש ואישה (נפש חיה), מנחש (שכל טבעי) וכותונת עור (הגוף בעולם הזה). פרק ב’: פס ג’- עלינו להבין מה התוכנית של היום השביעי כיוון שהאדם לוקח בו חלק פעיל. תכלית האדם להיות מוסרי, המוסר נוצר לפני הקדושה ולכן, דרך ארץ (המוסר) קדמה לתורה. ”קדושים תהיו”- זהו הייעוד, קדושה היא תוצאה של עשיית מצוות. ”כי קדוש אני”- כל עוד אנו לא קדושים, ה’ הוא כביכול בודד כי הוא היחיד שקדוש. קדושה הוא המצב שבו יש חיבור בין הקב”ה לנבראים. קדושה היא העצמה של השני. מכאן נובע שקדושה היא עוצמת החיים. מי שלומד את כל התורה מגיע לקדושה, הוא מגיע מחוסר הוויה להוויה וכך מגיע ליום השמיני. מצוות בניית המקדש היא המצווה האחרונה, אחרי כל התהליך של המצוות זוכים להקים את מקום החיבור עם הבורא. אחרי שהכול הצליח והעם סוף כל סוף נהיה קדוש, אז אפשר להיפגש עם הקב”ה. כשהקדושה תושג יסתיים היום השביעי. אך תוך כדי היום השביעי כבר מתחיל גם היום השמיני. ”ויהי ביום השמיני” (ספר ויקרא)- חנוכת המקדש, כשהשכינה שורה באופן קבוע. מדובר פה ביום השמיני של שבעת ימי המילואים, שבעה ימים שאהרון והכוהנים חוו את כל שבעת ימי הבריאה כדי להיכנס ליום השמיני. בתוך המקדש כבר מתרחש מה שעתיד להיות בעולם כולו ביום השמיני. מפתן המקדש הוא הגבול בין היום השביעי לשמיני. לכן בית המקדש נחרב, הוא לא שייך לעולמנו הקיים ביום השביעי. בית המקדש השלישי שייבנה יתפשט על כל העולם. פס’ ד’-”אלה ”- פסל את הראשונים. לכן, עכשיו יש סוג חדש של בריאה. עד עכשיו ה’ ברא את הכל ועכשיו הבריאה בוראת את עצמה, שמים וארץ הם אלה שבוראים.
אורך השיעור: 57 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234936140″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עורמה ועירום לפני ואחרי החטא

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן