פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת בראשית > “וייצר ה’ אלהים את האדם עפר מן האדמה” יצירת האדם והתקדמותו לקראת שלמותו

“וייצר ה’ אלהים את האדם עפר מן האדמה” יצירת האדם והתקדמותו לקראת שלמותו

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫האמת היא שפסוק זין של פרק ב', הוא ‫פסוק שכבר נפגשנו איתו מספר פעמים
‫נפגשנו איתו מספר פעמים ‫במהלך הלימוד של הפרק הקודם

‫מאחר הוא מדבר על ביריית ‫האדם, אבל כאן זה מקומו

‫ואייצר אשם אלוהים את האדם עפר מן האדמה ‫ואיפך באפיו נשמת חיים ואיין האדם לנפש חיה

‫מבחינתנו זה פסוק חשוב ביותר כי ‫הבן שהוא מדבר עלינו, אנחנו האדם

‫חשוב לנו לדעת איך האדם נוצר, ‫אולי מזה נלמד משהו על עצמנו

‫אז בואו ראשית כול נבדוק מהו ‫הפועל שמציין את תופעת האדם ואייצר

‫לפני כן פגשנו שני פעלים אחרים ‫לגמרי, פגשנו את הפועל לברוא

‫ואיברה אלוהים את האדם, ‫כך נאמר בפרק א' פסוק קו זין

‫וגם מצאנו עשייה, נעשה ‫אדם, כך נאמר בפסוק קוו

‫התוכנית הייתה עשייה, למעשה לא ‫הייתה עשייה, למעשה הייתה רק בריאה

‫וכאן אנחנו מגלים משהו חדש, יצירה

‫אז מה רוצים מאיתנו? האדם נברא, נוצר ונעשה

‫התשובה היא פשוטה, לפי ‫התוכנית האדם היה צריך להיעשות

‫שמה זה עזרת נשים, אני מציין

‫האדם היה צריך להיעשות, כלומר להיות מושלם

‫הוא לא נעשה, הוא רק נברא, מה הפירוש נברא?

‫זו מחצית הבריאה, זאת ‫אומרת התוכנית נקראת בריאה

‫הביצוע נקרא עשייה, אפשר ‫להגיד לו שמה שלא יישוק

‫התוכנית נקראת בריאה, הביצוע נקרא עשייה

‫אבל מצד האמת, אנחנו ראינו בתחילת פרק ב'

‫שבמהלך ההיסטוריה, האדם ‫צריך להשלים את העשייה שלו

‫זאת אומרת שהוא בדרך להיעשות

‫מה שבדרך להיעשות זה נקרא יצירה

‫איפה מצאנו את הביטוי הזה בתנ״ך?

‫היוצר הוא זה שעושה קדים, מחרס

‫הוא לוקח חומר רפא, נותן בו צורה

‫והעבודה של היוצר, כן כחומר ביד היוצר

‫העבודה של היוצר מסתיימת לפני העשייה

‫לפני ההתגבשות וההתקשות ‫או האפייה של כלי החרס

‫אם כן היצירה זה מה שבאמצע

‫מה מאפשר את היצירה?

‫זה שיש יחסי גומלין, ‫אינטראקציה בין שני כוחות באדם

‫כוח אחד קבוע וכוח אחד משתנה

‫הכוח הקבוע הוא מה שנקרא כאן נשמת חיים

‫והיפך בה פעם נשמת חיים, זה אלוהי

‫אבל יש אפר מן האדמה, ‫האפר זה היסוד המשתנה באדם

‫מה שאנחנו מכנים בעברית בשם

‫אבל אם אתה תפתח יגידו באינטרנט ‫שזה מפריע להם לראות את זה

‫אני לא יודע מה אכפת כי העיקר שנחיה

‫כן, אפר זה מה שאנחנו ‫מכנים בעברית שלנו יצר הרע

‫יצר הרע זה הכוח החי שבקרבנו

‫מה שמאפשר לנו להתקדם בעולם

‫בסדר, לכן גם חז'ל אמרו ‫ויצר, יש פה שני יהודים

‫במילה ויצר, לעומת למשל פסוק י' ת' ‫ויצר השם אלוהים מן האדמה כל חיית השדה

‫שבחיית השדה יש רק יהוד אחת, באדם שני יהודים

‫אמרו אם כן חז'ל, יש פה שתי ‫יצירות, יצר הטוב ויצר הרע

‫מדייק מזה הרב קוק, ואין היה

‫מכאן שיצר הרע הוא חלק אינטגרלי ‫של נפש האדם, לכן הוא לא רע

‫כלומר אם היינו אומרים שיש איזה ‫כוח חיצוני זר שהתערב בתוך הנפש

‫ושהכוח הזה, הוא משתלט ‫על האדם איזה מין שדה כזה

‫אז זה הנורא, זה אומר שהיצר הרע היה באמת רע

‫אבל אם אנחנו מבינים ויצר השם אלוהים את האדם

‫זאת אומרת שיש פה שני יצרים שזה ‫עצמו חלק אינטגרלי של נפש האדם

‫אז זה חיובי שיש יצר הרע

‫אז למה הוא נקרא רע? הוא רע כי הוא ראוה

‫הוא בא לרואה את היציבות בנפש של האדם

‫והוא באמת הוא רע כשהוא משתלט על האדם

‫והוא לבדו מוביל את חיי האדם

‫אז אני לא מבין את הפרקים במדויק אבל ‫יש את הסיפור שהנחש תלזו המר בחווה,

‫זאת אומרת שבנפש החיים הסביר, אם ‫אני לא טועה, שאז יצר הרע נכנס אל האדם

‫מה שבעיקרון הוא לא חלק מהאדם

‫יפה, כלומר שאלתך היא כזאת

‫דרך אומרתי שיצר הרע זה ‫חלק אינטגרלי של נפש האדם

‫איך הדברים האלה הסתדרו עם דבריו ‫של בעל נפש החיים, רבי חיים מיבולוג'י

‫שאמר שלפני החטא יצר הרע עמד מחוץ לאדם

‫ועכשיו הוא נכנס בתוך האדם, אם כן ‫הוא יצירה חיצונית, עד כאן כושייתך

‫תשובה, אין שום קשר בין זה לזה

‫וזה, בשום שבתוך האדם יש שני ‫כוחות, האחד יצירתו והאחד יצירה רע

‫אבל הם נפרדים זה מזה, שניהם זה האדם

‫הנחש שאתה מדבר עליו, ‫למדנו כבר, הנחש זה האדם

‫אלא שבאדם המקורי, ההבחנה בין ‫יצר הטוב ליצר רע היא הבחנה ברורה

‫מהחטא והאילך נעשתה תערובת, ‫למשל דעת טוב ורע, מדעת מלשון חיבור

‫והאדם ידע, מה זה ידע? התחבר

‫אז אם כך, מכאן והאילך, ‫שהיצר הטוב ויצר הרע מעורבבים

‫קשה לו לאדם להבחין מה בקרבו ‫יצר הטוב ומה בקרבו יצר הרע

‫זה הכל, אבל אם כן יש הערת ‫השכל שזה דבר שלא תמיד קיים

‫אצל הרבה אנשים, לא אמרתי ‫את זה לכולם, אצל הרבה אנשים

‫עכשיו, אז בואו נמשיך, אם כן והיצר

‫יש אם כן באדם שני כוחות שפועלים

‫ואנחנו רואים גם שהמקורות שלהם מאוד שונים

‫האחד נקרא הפר מן האדמה, השני נקרא נשמת חיים

‫וזה מאוד קשה אם ככה לחיות

‫כי אם אני אומר שיש באדם יסוד ‫שמקורו נגיד בגדול נקרא לזה הטבע

‫ויסוד אחר שמגדול נכנה אותו בתור הנשמה

‫תמיד ישאל באדם השאלה מי אני? ‫האם אני הנשמה שלי

‫ואני משתמש בטבע שלי? ‫או שאני טבע שמשתמש בנשמה?

‫זאת שאלה מאוד רצינית, ‫שנפעמים גם באה לידי ביטוי

‫בוויכוחים תיאולוגיים מטופשים ‫מסביב לתורת האבולוציה

‫לאחרונה התחילו ויכוחים על תורת ‫האבולוציה מבחינה דתית וכל מיני שטויות כאלה

‫אבל מה שכן אפשר ללמד זכות על ‫אותם דתיים שנלחמים נגד תורת האבולוציה

‫כי צריך גם עליהם ללמד זכות, שהאדם ‫איננו כל כך רוצה להיות יצירה טבעית

‫כלומר אם אתה אומר שאני בא מן ‫הכוף, סימן שאני סך הכל רק כוף מגודל

‫משהו כזה, זה מה שמפריע לאותם האנשים

‫הישב הוא עשוי, כלומר לפי ‫הנהלת בשיעור הזה מושלם? כן

‫עכשיו, איפה היינו?

‫אם כן, הדתיים שכל כך לא רוצים ‫שתורת האבולוציה תהיה נכונה

‫הם לא רוצים להיות חלק מן ‫הטבע ויש בזה מעלה באמת

‫יש בזה מעלה שאדם רוצה ‫את האוטונומיה המוסרית שלו

‫אבל כל פנים פה התורה מדברת על הרכבה הזאת

‫יש הרכבה באדם של מוקד אחד שבא ‫מן הטבע, מוקד אחד שבא מן הנשמה

‫המוקד מן הטבע מכונה כאן עפר מן האדמה

‫מה זה עפר מן האדמה? עפר זה אדמה, לא?

‫אז אדמה מן האדמה? או עפר מן האפר?

‫פשוט מבחינה דקדוקית הדברים מאוד ברורים

‫עפר זה מה שפורה, עין זה משון מקור, נכון?

‫מעיין, עין, פר, מקור חיות

‫זה החלק הפורה של האדמה, הדומם, אדמה, דומם

‫זאת אומרת, מתוך האדממה מופיע כוח של חיות

‫זה עפר מן האדמה

‫דווקא מי שהטיב להסביר את זה יפה

‫זה בעלי תורת האבולוציה, דרווין ודומיו

‫וספנסר ואחר כך ברגסון וכולי וירדו שרדן

‫שהם הסבירו שבעצם יש ‫תנועת חיים כוללת בתוך ההוויה

‫שבה מן הדומם אל החיה

‫מעניין מאוד לראות אם ‫תסתכלו בפסוק שכבר קראנו

‫בפסוק ה'

‫מה כתוב בפסוק ה'?

‫מדובר על הצומח הראשון, נכון?

‫איך נקרא הצומח הראשון?

‫שיח

‫מעניין

‫מה זה שיח? דיבור

‫כלומר, הדיבור בהמתנה

‫זה השיח

‫עד שזה יגיע למדבר

‫ומה יש בין הצומח לבין האדם?

‫יש משהו באמצע, לא?

‫חי, נכון

‫חי זה גם כמישון דיבור

‫יום ליום יביע אומר ולילה לילה

‫יחווה דעת

‫מה זה? לחוות

‫לדבר, נכון?

‫זאת אומרת, החי הוא גם ‫כן סוג של דיבור מפותח יותר

‫עדיין גולמי

‫ומה יש למטה מהצומח?

‫דומם

‫דומם, נכון? מה זה לדמום?

‫זה לשתוק, זאת אומרת שזה סוג של דיבור

‫אם מישהו שותק, זה דיבור בדרגת אפס

‫הוא מדבר, רק מה הוא אומר? שום דבר

‫הוא דומם

‫אז זה הדומם, זה הדיבור שהולך

‫והוא מתגלה, עד שבסוף הוא פורץ באדם

‫מובן?

‫יש אגב מחקר של הרב משה דוקטור זיידל

‫זה הודפס בספר חקרי לשון שלו

‫על הפועל דום בעברית

‫והוא מראה שיש מספר מקומות

‫שהפועל דום בתנ״ך פירושו לדבר

‫דום לשם ויתחולל לו

‫למשל אלוהי, אקרא ולא תענה

‫ולילה ולא דומיה לי

‫זאת אומרת, לא ענית לי

‫כמו שפרופסור נר היה ‫אומר, יש דיבור דרך הדממה

‫אז ביום אני מצפה לדיבור מפורש

‫בלילה אני מצפה לתשובה דרך הדממה

‫ולילה ולא דומיה לי, הוא מתלונד, ‫אפילו בדרך הדומיה אתה לא דיברת הייתי

‫אז זה מה שנאמר כאן

‫ויצר השם אלוהים את האדם

‫הפר מן האדמה

‫מה שחי מתוך הטבע

‫כן?

‫נכון

‫איך אתה מסביר שבעצם יש פרוגנזים ‫לאולוציה שכן מנגנת לתאר את העולם הזה?

‫אני אחזור על שאלתך

‫כדי שגם באינטרנט ישמעו

‫בשיעורים הקודמים אני אמרתי שכל מעשה בראשית

‫זה לא מדבר על העולם הזה

‫אז איך עכשיו אני מסביר ‫פסוק על פי תורת האולוציה

‫תורת האולוציה מדברת על העולם הזה

‫עד כאן שאלתך

‫תשובה

‫לא הסברתי את הפסוק על פי תורת האולוציה

‫הסברתי את הפסוק על פי הפסוק

‫אלא שמה שאני ציינתי הוא

‫שתורת האולוציה מקבילה לזה

‫יש לה אינטואיציה של הדבר הזה

‫אבל אין שום הסבר בפסוק

‫כיצד העולם החומרי הופיע

‫אנחנו רק יודעים שביצירת האדם

‫יש חלק שבא מן העולם החומרי

‫התורה לא דואגת בכלל

‫להסביר לנו איך החלק הזה נוצר

‫כמובן?

‫והיפך באפיו

‫נשמת חיים

‫מה פירוש נשמת?

‫נשמת חיים

‫נשמה בעברית התנכית

‫פירושו נשיפה

‫כן?

‫כשמישהו עושה פו

‫זה נקרא נשמת חיים

‫כל הנשמה תהלליה

‫כל מה שנושם

‫זה משמעות

‫ולכן דרשו על זה בחז'ל

‫על כל נשימה הוא נשימה

‫תהלליה

‫בעברית מאוחרת יותר

‫המילה נשמה מציינת את ‫החלק העליון של נפש האדם

‫נשאת השאלה איך יכול להיות

‫שהחלק העליון של האדם

‫מכונה על פי פעולה פיזית

‫כל כך נמוכה כמו הנשימה

‫כן?

‫הרי זה חלק מהכנסת אוויר והוצאת אוויר

‫אז איך הכנסת אוויר והוצאת אוויר

‫הפך להיות ביטוי המציין את החלק העילאי

‫הצילי של האדם

‫מהתשובה?

‫על פי מה שכתוב כאן

‫נשמת חיים

‫זה לא נשימת האדם

‫אלא זה הנשימה האלוהית כביכול וכרבו

‫היא הנקראת נשמת חיים

‫היא אותה הנפש העליונה

‫זה מה שמזדיק את התינוי של הנפש העליונה

‫בשם נשמה

‫כן?

‫זה אומר שהנשמה נושמת את הקבוצה

‫זה אומר שהקבוצה הוא נושם

‫וזה יוצר את הנשמה

‫את הנשמה אם תרצה

‫של האדם

‫זה נשמת האדם

‫כן, זה מוסבר יפה בספר נפש החיים

‫שר א'

‫פרק תלווה

‫הוא מסביר את כל הדימוי הזה

‫כל המשל הזה, מה משמעותו

‫בסדר?

‫רק מה זה הקבוצה שהוא נושם?

‫צריך להבין

‫הכוונה שנפרד הרצון מאיתו

‫הוא מקבל אוטונומיה

‫למשל כשאתה, למשל עושה כלי זכוכית

‫יצא לך פעם לעשות כלי זכוכית?

‫כי אני לא יודע אם יש פה מישהו

‫שיצא לו לעשות כלי זכוכית

‫ראיתם פעם מישהו שעושה כלי זכוכית?

‫זה מאוד יפה, נכון?

‫הוא לוקח שפופרת

‫בקצה השפופרת יש חול לוהט

‫והוא מוציא אוויר לתוך השפופרת

‫ונותן צורה, נכון?

‫עכשיו, האוויר עובר שלושה שלבים

‫בשלב ראשון, הוא נמצא בתוך הגוף של הממזג

‫ככה קוראים לזה, לזה שעושה את כלי הזכוכית

‫זה נמצא לו בריאות

‫בתוך הלחיי

‫כל זמן שזה לא עבר את השפתיים

‫זה עדיין חלק מן האומן

‫אחר כך, זה בשפופרת

‫זה כבר לא של האומן

‫זה עוד לא של הכלי

‫אחר כך זה מגיע לכלי, קבל צורה

‫ושם זה נח, נופש

‫אז זה נשימה, רוח, נפש

‫נפש, רוח, נשמה

‫שלושת הבחינות של האדם

‫כלומר, הנשמה הוא החלק האידאלי של האדם

‫הייתי אומר, האדם כפי שהוא בעיני ה'

‫כפי שראוי לו לאדם להיות

‫זה הנשמה

‫הנפש, זה איך שהאדם נמצא במציאות

‫ומה היחס בין הנפש לבין הנשמה?

‫הרוח

‫רוח, שונה רווח

‫מה שמבדיל בין זה לזה

‫יש פה שתי שאלות

‫מבינה ששני היצרים הם חלק אינטגרלי בנפש האדם

‫אבל לא מסתדרת לי הדואליות

‫גם האלוהות מתוארת כדואלית

‫וגם האדם לא מובן לי

‫האם זה הזמן להרחיב מעט בנושא הדואליות?

‫אם כן תודה, וגם אם לא

‫אני לא מבין למה פה ‫האלוהות מופיעה בצורה דואלית

‫אביה לשם אלוהים

‫יש באדם דואליות, מה אפשר לעשות?

‫זה מאוד מצער

‫אבל זה נכון שיש פה בכל זאת מקום לשאלה

‫אם יש לאדם נפש ויש לאדם נשמה

‫או אפילו יצר הטוב ויצר הרע

‫מי הוא אותו האדם שיש לו שני חלקים?

‫הרי אם שני חלקים הם ממש שני חלקים

‫אז זה כבר שתי ישויות

‫צריכה להיות נקודת אחדות

‫ששני החלקים מיוחסים אליה

‫רגע, זו השאלה קודם כל

‫אני מנסה עכשיו להסביר את השאלה

‫הסלאם, השאלה היא ככה

‫זאת אומרת, יש נגיד

‫השעון של יוסי

‫והמשקפיים של יוסי

‫זה סימן שיוסי הוא לא השעון ולא המשקפיים

‫כי הם שלו

‫אז צריך להגדיר מי הוא יוסי, ‫שנדע של מי השעון ושל מי המשקפיים

‫אם יש יצר הטוב של האדם ויצר הרע של האדם

‫או, נרחיב על זה יותר

‫נפש האדם, נשמת האדם

‫אז מי הוא האדם?

‫שאליו מיוחסים הנפש והנשמה

‫עד כאן השאלה, ברור

‫מוכרחים להניח איזושהי אנושיות ‫אחדותית מקורית לפני כל זה

‫איך נקרא לה?

‫נקרא לה חיה

‫נפש ורוח נשמה? חיה

‫הנפש, הרוח והנשמה של החיה

‫וכמו שאמר יחזקאל הנביא

‫רוח, החיה, והאופנים

‫יש כמה אופנים, מודוסים שונים

‫יש כמה אופנים של אותה חיה

‫עד כאן מובן, נפש, רוח, החיה והאופנים

‫אבל איפה הוא מוזכר בתורה?

‫אותו אדם שלפני הפיצול, לפני הדואליות

‫כפי שהשואלת הנכבדה שואלת כאן

‫איפה הוא נמצאת?

‫איפה הוא מוזכרת בתורה?

‫אותה אישיות מופלאה שרק ‫אחר כך הפכה להיות נפש ונשמה

‫מה?

‫לא, היא צריכה להיות קדומה יותר

‫נפש חיה זה התוצאה

‫זה מוזכר בפרק א'

‫בפסוק ב'

‫ורוח אלוהים מרחפת על פני המים

‫אומרים חזאל, רוח אלוהים ‫זה רוחו של מלך המשיח

‫אז אם כן הוא היה שם

‫כן, יש האדם המקורי

‫שאחר כך מתגלה במהלך היצירה

‫יש פה שאלה נוספת, רגע

‫אז מה ביום יביע אומר ובלילה יכווה דעת

‫יש אמירה ויש חוויה

‫ומתי בא הדיבור?

‫לא יודע, כשנלמד את ספר תהילים אז נדון על זה

‫נשמת חיים פירושה הוצאת אוויר

‫אז מה זה ואיפך?

‫ואיפך זה הפעולה

‫ונשמת החיים זה האוויר עצמו

‫זה לא האוצה, האוצה היא הנפיחה

‫ומה שיוצא מהנפיחה זה ‫האוויר, הנקרא נשמת חיים

‫במשל

‫ואי האדם, אגב מה פירוש המילה נשמת חיים?

‫הסברנו את המילה נשמת, אבל מה זה חיים?

‫חיים זה מה שעצמאי

‫מה שלא עצמאי הוא לא חי, הוא מת

‫למשל אנחנו אומרים בתפילה

‫מחיה מתים ברחמים רבים

‫מחיה מתים עתה

‫מחיה מתים עתה

‫מה זה מחיה? באיזה זמן זה?

‫עבר, הווה או עתיד?

‫הווה, הקבל הוא עכשיו בהווה מחיה מתים?

‫אני חשבתי שרק בעתיד הוא יחיה מתים

‫מי זה המתים שעכשיו הוא מחיה?

‫זה אנחנו, אנחנו המתים שהוא מחיה

‫כלומר הוא נותן חיות, לא מחיה ‫במובן של להחיות אחרי המוות

‫אלא לתת חיות, זה גם משמעות בעברית של לחיות

‫מחיה מתים, אנחנו המתים והוא מחיה אותנו

‫מדוע אני אומר את זה? כדי שנבין שהמילה חי

‫נאמרת עבור מי שאיננו מקבל החיה

‫אלא עבור החיים עצמם, דהיינו מי שעצמאי

‫אפשר להגיד עליו שהוא חי

‫אז מי באמת אנחנו מכירים שהוא ‫עצמאי שאפשר להגיד עליו שהוא חי?

‫רק הקבל, נכון? לכן רק הוא נקרא חי

‫כן, מה אתה אומר?

‫זה לא משנה, נאמר כעת חיה

‫כעת חיה, נכון, כעת חיה

‫משהו אחר, לא יודע, כל דבר לא יודע

‫אבל כל פעמים חי נאמר על מה שהיה עצמאי

‫למשל, נגיד כך

‫בשטף הזה מספיק

‫והי האדם לנפש חיה

‫עכשיו, להיות ל זה ביטוי קצת משונה

‫היה אפשר להגיד והי באדם, ‫או ותהי באדם, נפש חיה

‫כלומר, נשמת החיים הפכה להיות נפש חיה

‫אבל זה לא מה שכתוב

‫והי האדם, האדם שכבר היה

‫הפך למשהו אחר, לנפש חיה

‫אבל גם זה לא לגמרי ברור

‫כי אפשר להגיד והי האדם נפש חיה

‫הלמד של לנפש חיה מיותרת

‫נכון? אפשר להגיד והי האדם נפש חיה

‫אז זה לנפש חיה

‫הביטוי להיות ל, הכוונה למה? ‫לתפקיד כלפי זולת

‫למשל, לך והיית לנו לקצין

‫לכל יושבי גלעד

‫אמרו יושבי גלעד, ליפתח

‫והזקת והיית לאיש

‫כלומר, אתה תהיה מי שינהיג אחרים

‫אז מה זה והי האדם לנפש חיה?

‫הוא הפך להיות נפש חיה של אחרים

‫מי הם האחרים שהאדם נהיה הנפש החיה שלהם?

‫כל העולם כולו

‫כך מסביר רבי חיים וולוג'ין בספר נפש החיים

‫הוא הפך להיות הנפש המחיה את הכל

‫הוא לנפש חיה מחיה את הכל

‫זה אחריות עצומה

‫זאת אומרת, מכאן והאלה בעצם ‫יוצא שהאדם והעולם הם הוויה אחת

‫מעניין, מה היה גודלו של האדם בשלב הזה?

‫כמה גדול?

‫מטר שמונים ותשע?

‫ארבע מטרים? קילומטר? מה?

‫כן, חז'אל אמרו, הוא היה ‫גדול מן השמיים ועד הארץ

‫ועקבו מקה גלגל חמה

‫והוא היה מביט מסוף העולם ועד סופו

‫וראה את כל הדורות

‫אז איך הוא היה נראה?

‫הוא היה נראה כמו העולם כולו

‫בעצם, בשלב הזה אין ‫הפרדה בין האדם לבין העולם

‫האדם הוא העולם, העולם הוא האדם

‫בדיוק כמו שאין הבדל בין ‫הנפש שלי לבין הגוף שלי

‫אם מישהו דוחף אותי באוטובוס

‫אז מה אני אומר לו?

‫אל תגע בי

‫זה בא מהעברית אל תיגע בי

‫עכשיו, לכאורה, הוא לא ‫נגע בי, הוא נגע רק בגוף שלי

‫אבל אני כל כך מאוחד בהכרה שלי עם הגוף שלי

‫שאני מזהה את עצמי עם גופי

‫אז כיוון שהאדם הוא לנפש חיה, ‫הוא הנפש לכל המציאות כולה

‫אז הוא והעולם זה דבר אחד

‫העולם הוא גופו והוא הנפש

‫זה לא טוב במעשה, זה פה ‫הקדוש הוכחו אצלו את זה

‫בינתיים האדם עוד לא מתנהג בכלל

‫לא בצורה מתאימה ולא בצורה לא מתאימה

‫ככה הוא נוצר

‫זה כמו שמשל ילד שנולד הוא מקבל במתנה

‫שני אוזניים, אף, שתי עיניים ופה חמוד

‫מה הוא עשה בשביל זה?

‫שום כלום, נכון

‫אבל הוא קיבל את זה במתנה

‫מה הוא יעשה עם זה? זה כבר נראה אותו אחר כך

‫כלומר, נשמה זה הפוטנציאל המלא של האדם

‫לעומת נפש זה הפוטנציאל הממומש

‫אם רוצים אפשר להגיד את זה

‫חי הוא מה שעצמאי

‫וקיים הוא מה שתלוי

‫עם ישראל חי וקיים, נכון ‫לגלות לימינו או גם וגם?

‫אני לא יודע מה פירוש המילה קיים

‫כיוון שהמילה קיים לא כתובה אצלי

‫אני עכשיו לומד פרק בתורה

‫ובתורה לא כתובה המילה קיים

‫אז אני מצטמצם למרחב של המילים שלפניי

‫רק מילים תנכיות

‫או יותר מזה, תורניות

‫זה מה שאני יודע

‫בואו נמשיך

‫והיא אדם נפש חיה

‫כל זה אם כן מאוד ברור

‫יש לנו פה תיאור של האדם

‫שבו יש כבר שני יסודות

‫אחד עפר מן האדמה

‫האחד נשמט חיים

‫מה אין לאדם בשלב הזה?

‫זה דיברנו בשבוע שעבר

‫מה אין לו? גוף

‫עדיין גוף אין לו

‫כי אנחנו מדברים פה בשלב מאוד מאוד קדום

‫של הוויית לאדם

‫כשהוא נמצא במקום שהתורה עומדת לתאר אותו

‫בשם גן העדן

‫גן העדן, כל אחד יודע

‫זה המקום שאליו מגיע

‫לפי מה שמספרים לילדים בהלוויה

‫הסבא

‫זאת אומרת

‫איפה סבא? הוא בגן העדן

‫גן העדן

‫אם מתכוונים לקבר

‫זה ודאי לא גן העדן

‫אז זה איפה שהיה גוף

‫אז מי הלך אם כן לגן העדן?

‫הנפש

‫וכאן התורה מדברת על גן העדן

‫אז ודאי שהוא לא מדובר במקום שבו יש גוף

‫איך אומר רמחאל בספר דעת דוונות

‫דע לך שבגן העדן יש גוף

‫ויש נשמה

‫ויש עצים

‫ויש פירות

‫רק אתה צריך לדעת שהגוף שבגן העדן

‫הוא ממדרגת הנשמה של האדם בעולם הזה

‫אז זה לא גוף

‫בסדר

‫עכשיו

‫למה האנשי מדבר איתם על לאכול?

‫למה הוא מדבר איתם על לאכול?

‫תסביר לי מה זה לאכול

‫אני אוכל לענות לך

‫מה זה לאכול?

‫מה שאתה מכיר זה הגוף אוכל

‫הסברת לי שהגוף אוכל

‫אבל לא הסברת לי מה זה לאכול

‫מה זה לאכול?

‫לאכול פירושו לקיים את הגוף

‫ואני לא מקבל את זה

‫גם הנשימה מקיימת את הגוף

‫גם התאמנות זה מקיימת את הגוף

‫אז אני שואל מה זה לאכול?

‫מה זה הפעולה הזאת?

‫לקחת משהו שבחוץ

‫ולשים אותו בפנים

‫כן או לא?

‫יש תפוז, הוא היה בחוץ

‫עכשיו התפוז הוא בפנים

‫עד עכשיו הוא לא היה חלק ממני

‫עכשיו הוא חלק ממני

‫אז מה פירוש לאכול?

‫לקחת תוכן ולהפנים אותו

‫נכון?

‫זה גם הנשימה, זה אכילה

‫גם זיווג אישות זה נקרא אכילה בתורה

‫וגם נלמוד

‫נכון?

‫אדם לומד

‫אז הוא אוכל, מה הוא אוכל?

‫ידיעות, חוכמה, אמונה, גירת שמיים

‫נכון?

‫כן, ודאי, לכו לחמו בלחמי

‫כתוב מפורש

‫הנה ימים באים נאום השם

‫והשלחתי רעב בארץ

‫לא רעב ללחם ולא צמא למים

‫כי הוא נשמע את דבר השם

‫אז זה רעב, נכון?

‫אז זה מה שכתוב

‫בואו נראה

‫בפסוק ח' ואיתה השם אלוהים גן באדן מקדם

‫ויאסם שם את האדם אשר יצר

‫טוב, אז איפה הוא שם אותו?

‫בגן, נכון?

‫מה עם האדן?

‫הגן נמצא בתוך אדן

‫אז יוצא שאדן הוא מבחוץ

‫הוא באמצעו, אני יודע, הוא בתוכו על כל פנים

‫של האדן נמצא גן

‫למה קוראים לגן גן?

‫שונה גנה, הוא מוגן

‫זה מקום שבו יש לך גבולות

‫אני לומד מזה, שבאדן אין גבולות

‫לכן חזן אמר, האדן זה עולם הבא

‫וגן האדן זה לא עולם הבא לפי זה

‫גן האדן זה מצב כזה שבו האדם

‫נמצא עדיין באיזו הוויה מוגנת

‫מפני המפגש הישיר עם הבורא

‫יוצא לפי זה שהמצב שבו אדם הראשון נוצר

‫איננו המצב האופטימלי

‫המצב האידאלי זה לא גן האדן

‫גן האדן זה משהו כזה ביניים

‫לפי זה יש לו משימה, לאן הוא צריך להגיע?

‫לאדן

‫אז יש לו כמה אפשרויות, ‫יש לו שני פתחי יציאה לפי זה

‫אם הוא רוצה, יכול לצאת מן הגן ולהיכנס לאדן

‫אם הוא רוצה, יכול לצאת מהגן ולהגיע לפה

‫החלטה שלו

‫יש שתי אופציות

‫או כלפי מעלה או כלפי מטה

‫או באדן או בעולם הזה, החלטה של האדם

‫אם כן הוא נוצר במצב אמצעי

‫ובגן

‫זה קשור אולי למילה הלטינית גנוס

‫שזה ההפריה, ההולדה

‫מזה הגן בימינו

‫משהו צריך לצאת מזה

‫זה סגור, אבל צריך לצאת מזה משהו

‫והייתה, ה' אלוהים, גן

‫בעדן מקדם

‫וייסם שם את האדם אשר יצר

‫בייצמך

‫ה' אלוהים מן האדמה

‫כל העץ נחמד למראה וטוב למאכל

‫ועץ החיים בתוך הגן ועץ הדעת טוב וארה

‫יש פה מילים ממש לא ברורות, מה זה עץ?

‫למה משמש עץ?

‫ליצר פירות?

‫עוד משהו שעושים, מה צל?

‫משמעת איך צל?

‫כי רוצים לשבת, נכון?

‫אז יושבים בצד העץ

‫וכשיושבים מה אפשר לעשות?

‫להתייעץ

‫לכן המקום של העצה זה העץ, נכון?

‫מה הנקבה של העץ?

‫עצה, נכון?

‫המקום שבו יש חוכמה, העצה זה איפה שיש חוכמה

‫יש כמה תכנים של חוכמה

‫כמו עצית

‫מה?

‫כמו?

‫הנקבה של העץ זה עצית

‫הנקבה של העץ זה עצית

‫לא נכון

‫זה הקטנה של הנקבה

‫יש עץ ועצית, קטן וקטן

‫יש בעץ, ביצה ועצית

‫אז ביצה קטנה זה בעצית

‫אבל ביצה זה הנקבה של בעץ

‫נכון?

‫ברור?

‫אז גם כן, הזכר של עצה זה עץ

‫אני לא קשור לעצית

‫בסדר?

‫לא, פשוט רציתי שלא נטעה

‫אם כן, אז יש פה תכנים של חוכמה

‫אגב, בימי קדם

‫קוראי התורה מיד מבינים את זה

‫כי בימי קדם המקום של העצה היה ליד העץ

‫בחברה הקדומה

‫אפילו היו בתקופה יותר מאוחרת

‫מלאכים שהיו נוהגים

‫לקיים את המועצה שלהם ליד העצים

‫ברור?

‫דבורה

‫מה?

‫דבורה, תחת תומר דבורה

‫היה גם מלך בצרפת

‫קראו לו לאויה הקדוש

‫תראה למה קראו לו הקדוש

‫כי הוא הרג הרבה יהודים

‫ואז הוא, או לאויה התשיעי

‫הוא היה שופט תחת העץ

‫תחת הלונדון

‫אז בקיצור

‫העץ זה תכנים של חוכמה

‫ברור

‫איש היה בארץ רוץ

‫איוב שמו

‫מסביר המלבים מה זה ארץ רוץ

‫מקום החוכמה

‫כי שם

‫הוציאים העצה

‫רוצו העצה וטופה

‫והעץ מהשם מילים מן האדמה כל עץ

‫עכשיו פה אנחנו רואים שלושה תכנים

‫תוכן אחד

‫נקרא

‫כל העץ נחמד למראה וטוב למאכל

‫התוכן השני נקרא

‫ועץ החיים בתוך הגן

‫והתוכן השלישי נקרא

‫ועץ הדעת טוב ורע

‫נקרא לשנות פה שלושה סוגי עצים

‫האחד שאנחנו לא בדיוק יודעים עליו

‫כי התורה לא מעריכה בו

‫אבל זה כל עץ נחמד למראה וטוב למאכל

‫ואנחנו שומעים על עוד שני עצים

‫אחד עץ החיים

‫ואחד עץ הדעת טוב ורע

‫שאלה קטנה

‫באיזה מקום נמצא בתוך הגן

‫עץ החיים?

‫באמצע? במרכז? איך אתם יודעים?

‫לא צריך שום מדרש, זה כתוב פה

‫בתוך

‫המילה תוך בעברית מקראית

‫פירושה אמצע

‫תווך

‫תוך זה אמצע

‫אגב רשי כותב את זה מפורש

‫בתוך הגן, אמצע איתו של גן

‫באמצע הגן

‫זו המשפט של המילה תוך

‫שאלה איפה נמצא עץ הדעת טוב ורע?

‫לא כתוב

‫עץ החיים כתוב שהוא באמצע

‫או בעקף או ליד?

‫לא כתוב

‫ועץ הדעת טוב ורע

‫אני לא יודע אם הוא באמצע

‫או בהיקף או ליד

‫לא כתוב, נכון?

‫מה?

‫הם נמצאים באותו מקום?

‫כמה עצים אתה יכול לשים באותו מקום?

‫אז אחד, כאילו

‫כלומר אתה אומר ש1.99

‫אצלך זה שווה 2

‫אבל אמצע, אני יודע שיש רק

‫אמצע אחד בכל גן

‫אם יש לי גן, כמה אמצעים

‫יש לגן אחד? אמצע אחד

‫נכון?

‫אבל אתה צריך להוכיח

‫נגיד שזה לא עולם פיזיון, אתה צריך להוכיח

‫שעץ הדעת טוב ורע

‫הוא באמצע

‫אני רוצה ראיות, לא סתם אמצעות

‫אבל אם הוא עוד ככה, זה לא כבר פסוק

‫ועץ הדעת טוב ורע

‫אז אפשר להגיד

‫ועץ החיים ועץ הדעת טוב ורע

‫הוא בתוך הגן, שניהם

‫אבל זה לא מה שכתוב, כתוב ‫דווקא על עץ החיים שהוא בתוך

‫ועל עץ הדעת טוב ורע לא כתוב שהוא בתוך

‫כן?

‫הנה הסתירה

‫המפורשת

‫ג' ג'

‫מה כתוב?

‫הוא מפרי העץ אשר בתוך הגן

‫אמר אלוהים לא תאכלו ממנו

‫ולא תגאו בו פנתם ותון

‫זה נאמר על עץ הדעת טוב ורע

‫אז כאן אנחנו רואים שהוא בתוך

‫הגן, אז הוא באמצע

‫אז איפה היה עץ הדעת טוב ורע?

‫באמצע

‫אה, זה בעיה

‫אז מה אתה אומר זה אותו עץ?

‫אני לא מבין, אבל

‫אם זה אותו עץ

‫אני ממש לא מבין, כי עץ החיים מותר

‫לאכול, עץ הדעת טוב ורע אסור לאכול

‫ואם זה אותו עץ

‫אז איך מסדרים?

‫אז זה לא עץ עצמו

‫אני מציע שנשאיר את זה בינתיים פתוח

‫כן, בבקשה

‫עכשיו, ראית אולי שטוב ורע זה עצמו?

‫אתה אומר שטוב ורע

‫זה כאילו הקצוות של העץ

‫והאמצע של העץ זה עץ החיים

‫רעיון יפה, קרוב

‫לתשובה האמיתית

‫אבל את התשובה האמיתית אנחנו נלמד בהמשך

‫בעזרת השם, אולי לא בשיעור הזה

‫ואנחנו

‫נראה איך זה כתוב בדיוק

‫כן, בבקשה

‫והשאלה למה זה מוצג כשני עצים עם ככה

‫מה אתה אומר?

‫מה זה מקדם?

‫אתה שואל, בפסוק ח'

‫מקדם, מה כתוב בראשית

‫באו.ק.לוס, תסתכל בבקשה

‫גינתא בעדן, מה כתוב?

‫מלקדמינה

‫כלומר, זה קדמון

‫כלומר, הגן עדן

‫זה המצב הקדמון של האדם

‫בסדר?

‫מה?

‫ירושלים זה קדם?

‫תביא לי הוכחה, אני לא יודע

‫איפה זה כתוב?

‫קיצור

‫זה אמישר, אבל פה פרשות אולי

‫מגדל בבל

‫נו

‫נכון, והיא בנוסעה מקדם

‫כן, אבל הקדם שמה

‫שמאזכר במגדל בבל דווקא זה המזרח

‫זה מזרח לבבל

‫לא עובד

‫מה נעשה? טוב

‫בלך לחיית, כמה פעמים כתוב?

‫והאיס עלות מקדם

‫שהוא התרחק?

‫יכול להיות, משם משאר כן אולי

‫לוויראי, אבל פה זה לא מדובר בכדור

‫הארץ בכלל, נבין אתכם

‫טוב, אם כן

‫ועץ מחשב אלו מן האדמה, כל עץ נחמד

‫למרי וטוב למאכל ועץ החיים בתוך הגן

‫ועץ עדת טוב ורע

‫איך אמרת בינינו? ראיתם פעם עץ

‫שכשאוכלים אותו מקבלים חיים

‫ועץ אחר שכשאוכלים אותו מקבלים

‫דעת טובה רע

‫ברור שמדובר בתכנים

‫או שאתה אוכל חיים

‫או שאתה אוכל דעת

‫אגב, נשאלת השאלה

‫אדם שלומד, נגיד את הספר הזה

‫שאנחנו עכשיו לומדים פה

‫מה הוא לומד עכשיו? חיים או דעת?

‫תלוי איך הוא מסתכל על זה

‫יש אחד שלומד את זה

‫כי הוא רוצה להבין את משמעות החיים שלו

‫יש אחד שלומד את זה

‫כי יש לו סקרנות אינטלקטואלית

‫אז אחד אכל מעץ החיים, השני אכל מעץ הדעת

‫זה אותו העץ

‫עכשיו שאלה אחרת, יש אדם שלומד

‫מתמטיקה

‫יש אחד שרוצה ללמוד מתמטיקה

‫כי הוא מאוד רוצה

‫את הדוקטורט שלו, כי על ידי זה

‫הוא יתקדם בחברה, או כי יש לו

‫סקרנות אינטלקטואלית, אז מה הוא למד?

‫את עץ הדעת

‫יש אחד אחר שרוצה לדעת את דרכי השם

‫הוא רוצה לדעת איך הקב' הוא מנהל את עולמו

‫מהי המתמטיקה שהקב' הוא יעשה לעולמו

‫אז הוא רוצה את דעת השם

‫אז זה עץ החיים

‫בקיצור, אני רק מקדים קצת את המאוחר

‫אנחנו עוד נלמד על זה

‫טוב

‫מה זה נחמד למראה?

‫שאדם מאוד רוצה לראות אותו

‫משהו שמושך

‫אנחנו נלמד את זה

‫אבל נגיד את זה בקצרה

‫סקרנות אינטלקטואלית

‫זה כדי לדעת מה שהוא

‫לדעת את השם

‫זה לדעת מי שהוא

‫זה בין מה למי, וזה מאוד עקרוני

‫אם אתה נפגש עם תוכן סופי ומוגבל

‫או עם תוכן אינסופי

‫טוב

‫בואו נמשיך

‫פסוק ת'זיין

‫לא

‫אתם יודעים מה?

‫אני אעביר את זה מהר

‫פסוק י'

‫ונהר יוצא מהעדן

‫להשקוט את הגן

‫זאת אומרת שיש פתח

‫בין המצב המקורי של האדם

‫לבין העתיד שלו

‫יש נהר, יש הערה, נהרה

‫שיוצאת מן המצב העתידי

‫אומרים לו, הנה, יש לך פוליות

‫זה משקיע את הגן

‫זה נותן כיוון לגן הזה, זה נותן משמעות לגן

‫ומשם

‫ייפרד

‫מה זאת אומרת? משם ייפרד

‫מה זה שם?

‫מהגן

‫רגע, ייפרד, אז לאין הוא מגיע?

‫אל מחוץ לגן

‫כלומר, יוצא לפי זה

‫שהזרמה, השפע

‫האלוהי העליון, עובר

‫מעדן אל הגן, ומן הגן אל מחוץ לגן

‫אולי זה העולם הזה

‫אבל יש אחר כך המשך

‫והיה

‫כלומר, זה מגיע אל עולם הפירוד

‫והיה

‫מה זה והיה?

‫עתיד, נכון?

‫והיה ל

‫אה, יש פה למד

‫והיה אדם ל

‫ממלא תפקיד, והיה

‫לארבעה ראשים

‫כלומר, אותו

‫שפע מתגלה אחר כך בעולם הזה

‫בתור ארבעה ראשי תרבויות

‫שהם

‫ארבעה נהרות

‫כל תרבות גדולה, מתחילה מנהר

‫אז מה שמאוחד

‫בעולם העליון

‫מפורד בעולמנו

‫ואז יש בעולמנו

‫ארבע תרבויות יסוד, שכל אחת

‫קלטה רק חלק

‫מן התוכן המקורי של נפש האדם

‫יש תרבות הפישון

‫ותרבות הגיחון

‫ותרבות החידקל

‫ותרבות הפרט

‫דהיינו, מצרים, הודו

‫אשור ובבל

‫כן

‫מה? מניין? זה כתוב פה

‫שמא אחד

‫פישון

‫הוא הסובב את כל ארץ החבילה

‫שרשם הזהב

‫איפה זה ארץ החבילה?

‫זה באפריקה

‫איפה הזהב באפריקה?

‫בהרי

‫אתיופיה, איפה שנמצא

‫הנילוס, הלבן

‫נכון? שם זה מקיף

‫דווקא האזור של הזהב, דווקא הוא מוקף

‫הנילוס עושה סיבוב

‫הוא הסובב את כל ארץ החבילה שרשם הזהב

‫הוא זווה ארץ ההיא טוב, ‫אז שם בדולח ובין השואה

‫ושם הנהר השני

‫גיחון

‫הוא הסובב את כל ארץ קוש

‫איפה זה ארץ קוש?

‫מה פתאום

‫קוש זה איפה שהפגניסטן של היום

‫כן, יש אפילו

‫ההרי ההינדו קוש שם, מי שמכיר

‫כן

‫ושם הנהר השלישי חידקל

‫אני מקווה שאתם יודעים איפה הוא

‫אשור, זה לא כל כך מסובך

‫והנהר הרביעי הוא פיראטה

‫אנחנו מכירים אותו

‫אם כן יש לנו פה ארבע תרבויות יסוד

‫מצרים, הודו

‫אשור ובבל

‫שאחר כך הפכו להיות ארבעה מלכויות

‫שהם

‫שם בבל, פרס

‫יוון, רומא

‫כלומר תמיד התבנית של ארבעה מלכויות

‫זה חוזר על עצמו

‫אבל, מה?

‫איזה מלכות הייתה הודו?

‫אני חושב שיצא משהו שם

‫כל האזור של הודו

‫כן, זה

‫יש משהו מאוד רציני שם

‫כן, כן, כן, מאוד רציני

‫פה לא כתוב על סין

‫שום דבר

‫מה?

‫נכון

‫נכון, נכון, נכון

‫זה ממש כתוב, והיה לארבעה רכיב

‫כלומר בעולמנו זה הופך להיות

‫ארבעה נהרות

‫לכן הגמרה אומרת

‫המדרש אומר שהנהרות הם לא חלק

‫עם מעשה בראשית

‫כי הרי שם המדרש אומר ככה

‫נבראת האישה

‫נברא סטן אימה

‫איך יודעים שנברא הסטן אימה אישה?

‫שהרי כתוב, הסמך הראשונה

‫זה בפסוק כף א'

‫והיסגור בשר תחתינה בבריאת האישה

‫שאת הגמרה, איך את אומר

‫שזה הסמך הראשונה? הרי כבר

‫לפניכן כתוב, הוא הסובב

‫הוא הסובב את כל ארץ קוש

‫הוא הסובב את כל ארץ, אז יש סמך לפניכן?

‫אומר המדרש, לא, זה לא במעשה בראשית

‫זאת אומרת, רואים שפה

‫זה סוגריים שהתורה הכניסה

‫כן? ברור

‫אגב, אם

‫נבראת האישה נברא סטן אימה

‫אז זה סימן א' שהאישה

‫היא לא הסטן

‫כי נברא

‫לא, אם נברא סטן אימה

‫סימן שהיא לא הסטן

‫היא לא הסטן, נכון? אז איפה הסטן?

‫איפה הסטן?

‫נברא אימה, אז איפה הוא?

‫הוא באיש, ברור?

‫נבראת האישה

‫אז יש סטן לאיש

‫כלומר, האיש עכשיו

‫יכול לסתות מכוח זה

‫היא בסדר גמור

‫כי אני אם היו אומרים

‫האישה היא הסטן

‫כמו בתפיסה המצ'ואיסטית

‫אז זה היה משהו אחר, אבל זה לא מה שאמרו חז'ל

‫נבראת אישה נברא סטן אימה

‫מה? כן, הנוצרים אומרים

‫כל דבר שהנוצרים אומרים

‫אנחנו צווים, כן

‫יש פה שאלה, אז מה הכוונה

‫לפס ג' כ' ב'

‫פס מתכוון פסוק

‫לא הבנתי מה השאלה שלו

‫טוב, זה כשנגיע לפסוק הזה

‫פסוק מסובך

‫טוב

‫עכשיו שגמרנו עם הנהרות

‫חוזרים לגן העדן

‫פסוק תדבב

‫ויקח השם אלוהים את האדם

‫ויניחהו בגן העדן

‫לעובדה ולשומרה

‫לא הבנתי

‫גן זה זכר או נקבה?

‫אז זה לעובדה ולשומרה

‫עדן? מה פתאום

‫מה המחשב של עדן זה נקבה בכלל?

‫מאוד מוזר, מה זה לעובדה ולשומרה

‫אפשר אפילו לומר שיש פה

‫רמז של הכתוב, צריך לדרוש את זה

‫לעבוד ה' ולשמור ה'

‫כאילו שהה'

‫זה מה שעומד בסכנה, צריך לעבוד ולשמור

‫מה זה הה'

‫מה?

‫שכינה? למה אתה אומר ששכינה זה הה'

‫כי זה האות הרביעית של שם ההוויה

‫י' כ' ו' ה'

‫נכון? אז כאילו הה' צריכה שמירה

‫זה באמת על פי הקבלה יש את זה משמעותי

‫אבל נלך על פי הפשט

‫הזוהר אומר דבר מאוד יפה

‫מה זה לעובדה ולשומרה?

‫לעובדה, מצוות עשה

‫לשומרה, מצוות לא תעשה

‫מפה הזוהר הולך לחפש דברים כאלה?

‫איפה מצוות עשה ומצוות לא תעשה פה?

‫איפה? מה פתאום?

‫לעובדה ולשומרה

‫זה לעבוד, תגן

‫נכון? בוא נראה

‫באמת, הזוהר צודק

‫זה הפשט

‫הרי מה כתוב מיד אחר כך? ויצב

‫הוא שם אותו כדי שיהיה לו ‫מצוות עשה ומצוות לא תעשה

‫ויצב

‫אגב, אם כך

‫זאת אומרת שהאדם צריך לקנות זכות

‫גם אם נסביר

‫שזה לשון, גינון

‫הוא צריך לגנן את הגן

‫הוא צריך לעשות בחקלאות, למערכת השקיה

‫ואני יודע

‫לגזום וכו'

‫זאת אומרת שיש לו מה לעשות

‫כדי לקנות את הזכות

‫ואז הוא יוכל לצאת מן הגן

‫ולהגיע לאדם

‫מובן

‫בינתיים הוא צריך לעבוד

‫חזר אמרו

‫כשם שתורה ניתנה בברית

‫כך מלאכה ניתנה בברית

‫שלא נכנס

‫אדם הראשון לגן עדן

‫עד שיעשה מלאכה

‫צריך לעשות מלאכה

‫כל מיני סוגים של מלאכה, ‫מלאכה בכל מישור שלא יהיה

‫אבל זה מלאכה

‫אדם צריך לעשות משהו

‫כדי להשתנות

‫ואז יש מצוות עשה ויש מצוות לא תעשה

‫אנחנו נראה שהאדם קיבל

‫מצוות עשה אחת, מצוות לא תעשה אחת

‫וזה השורשים

‫של כל המצוות כולן

‫בואו נראה

‫מה?

‫זה לא כדי לעבוד את הגן

‫זה כדי לעבוד את הגן

‫זה כדי לעבוד את הגן

‫זה כדי לעבוד את הגן

‫זה כדי לעבוד את הגן

‫זה כדי לעבוד את הגן

‫זה כדי לעבוד את הגן

‫זה כדי לעבוד את הגן

‫זה כדי לעבוד את הגן

‫מה זה כן?

‫זה כן?

‫זה כן?

‫בואו נראה

‫מצוות עשה

‫ויצא ושם אלוהים על האדם למור

‫מכל עץ הגן החול תוכל

‫זה מצווה לא?

‫מכאן

‫לעימהות

‫הכפייתיות

‫האומרות תוכל בני תוכל

‫כלומר, זה דמות

‫לכבוש ברוך הוא

‫כלומר, פה נתגלה דבר מאוד מעניין

‫עד עכשיו האדם

‫אני יודע

‫נברא, אבל הוא לא יודע מה התפקיד שלו

‫כאן, לראשונה

‫הקדוש ברוך הוא מגלה

‫לאדם את התפקיד

‫אני בראתי אותך בשביל שתאכל

‫דבר מאוד מעניין

‫כי בעלי חיים גם אוכלים

‫בפרק א'

‫מה ראינו?

‫ויברך אותם אלוהים למור

‫פירור וו

‫זה טבעי, ואחר כך גם את כל ירק עשב

‫נתתי לכם את כל

‫כלומר, הקדוש ברוך הוא נותן לאכול

‫אז אם כן, לא צריך לצוות

‫על האדם לאכול

‫כדי שהוא יאכל

‫וכאן, פתאום מתברך שזה מצווה

‫מכאן, שאנחנו לא

‫לעומת בעלי חיים

‫אנחנו לא אוכלים

‫כדי לחיות

‫אלא אנחנו חיים

‫כדי לאכול

‫זה מה שכתוב כאן

‫נכון?

‫כלומר, מה מטרת החיים של האדם?

‫לפי זה

‫לאכול

‫מה לאכול אגב?

‫מכל עץ אגב

‫הכל, אתה תאכל הכל

‫כל מה שיש בעולם תאכל

‫מאוד מעניין

‫זה האידאל של האדם

‫אנחנו, כשאנחנו אוכלים

‫יש לנו בעיה

‫האכילה, מה?

‫שלא נרחוץ למים ולא נרחוץ לעצם

‫כן, אבל שם זה לא ציווי

‫לא כתוב המילה ביצב

‫כאן יש ציווי

‫זה אגב דבר מאוד מפתיע

‫זה לא עכשיו, אתה רם את זה בשביל

‫זה לא עכשיו, זה לא עכשיו

‫זה לא עכשיו, זה לא עכשיו

‫למה את זה? מה אתה רם?

‫אצל בעלי חיים יכול להיות

‫אנחנו נדבוק את זה, כן?

‫כל אחד אוכל את השני

‫הצומח אוכל את האדמה

‫החי אוכל את הצומח

‫האדם אוכל

‫החי אוכל את הצומח

‫האדם אוכל את החי

‫כן? מה?

‫אז כל אחד נאכל

‫כך שאני יודע

‫טוב, אז

‫מה זה הסיפור הזה

‫של ויצב? זה אומר שברגע שהאדם נברא

‫מיד

‫הקב' הוא מדבר עמו

‫דבר מפתיע מאוד, לא מצאנו שקב' הוא ידבר

‫עם כל יצור אחר

‫זה אומר

‫שהאדם הנורמלי

‫הטבעי, עוד לפני כל

‫זכות זה הנביא

‫מי שהאלוה מדבר עמו

‫המצב של להיעדר נבואה

‫הוא מצב מדורדר

‫נא להכיר את עצמנו

‫אנחנו מדורדרים

‫כי אנחנו לא נביאים

‫כלומר, המצב שבו אין תקשורת

‫בין הבורא לבין הנברא

‫להורות לו את דרכו

‫הוא מצב של חיסרון מוחלט

‫זה נורא ואיוב, כן? מה אתה רוצה?

‫אבל אין פה בדיאלוג

‫דווקא אולי אפשר להגיד שהדיאלוג נחליט חטא

‫אמרתי דיאלוג, אמרתי דיבור

‫אני רוצה לשאול

‫דיאלוג זה באמת יותר ציבורי

‫זה עוד לא בדיוק שיח שמתקיים

‫נכון, זה עוד לא שיח, אבל בינתיים ישן חיה

‫זה דבר חשוב מאוד, כלומר, זה ממעלה למטה

‫זה חשוב ביותר, זה לא פילוסופיה

‫ממעלה למטה

‫זה לא חוויה דתית, זה התגלות

‫והתגלות נאמר לו

‫שהוא מצטווה לאכול

‫צריך להבין אם כן מהו האידאל

‫אצלנו האכילה משפילה אותנו

‫מדוע?

‫אני רוצה

‫ללמוד תורה, אני רוצה להתפלל

‫אני רוצה דבקות בשם

‫אז אני ממש נעלה, לא?

‫במה אני תלוי? בחתיכת

‫שיפס?

‫מהו? הוא רק צומח

‫הקטשופ הזה

‫מה?

‫הוא יקבע את

‫יכולת הקיום שלי?

‫כלומר, יש באכילה בושה

‫מסוימת, זה

‫מבייש את האדם שהוא צריך לאכול

‫לכן, לנו

‫קשה לראות מעלה

‫לראות אידאל באכילה

‫אבל כאן כתוב שיש

‫מעלה בזה, לא רק

‫איזו מעלה, אלא שזאת המטרה

‫לשם זה הוא נברא

‫מאוד תמוה

‫צריך להסביר את זה

‫אבל כבר נגמר השיעור, אז נמשיך

‫בקטע הבא, שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234935429″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 6
עורמה ועירום לפני ואחרי החטא
האדם נברא כדי ... לאכול
פרק ב’
אורך השיעור: 53 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234935429″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“וייצר ה’ אלהים את האדם עפר מן האדמה” יצירת האדם והתקדמותו לקראת שלמותו

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן