פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת בראשית > “והנחש היה ערום מכל חית השדה”

“והנחש היה ערום מכל חית השדה”

מילות מפתח:חווה, נחש הקדמוני
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫הגענו נדמה לי אל פרק ג' פסוק א'
‫והנחש א' פרק ג' פסוק א' והנחש היה ‫ערום מכל חיית השדה אשר עשה השם אלוהים

‫והוא אומר אל האישה אף כי ‫אמר אלוהים לא תאכלו מכל עץ הגן

‫כלומר הנחש היה ערום מה פירוש הנחש היה? ‫הרי בעברית של התורה צריך להגיד ויהיה נחש

‫כלומר אם רוצים לספר משהו שקרה ‫אחרי מעשה אז מקדימים את הנסור לנושא

‫לכן אסר להיות כתוב והיהי הנחש ‫אבל במקום זה כתוב והנחש היה

‫אז לפי רשאי כל מקום שבו הנושא קודם לנסור ‫בעברית מקראית בלשון העבר זה עבר מוקדם

‫זאת אומרת זה כמו מה שקוראים באנגלית ‫Pass Perfect או בערבית Passé Anterieur

‫כלומר זה עבר לפני העבר זאת אומרת ‫והנחש היה עוד לפני הסיפור המסופר למעלה

‫ערום מכל חיית השדה מה הסיפור המסופר למעלה? ‫מסופר למעלה על בריאת הזוג הראשון

‫האיש והאישה אז עוד לפני שנברא הזוג ‫הזה עוד לפני כנראה שנברא האדם בכלל

‫והנחש כבר לפני זה היה מה הוא היה? ‫ערום מה זה ערום? מתרגם עומקלוס חכים

‫חכים בעברית חכם כלומר הנחש ‫הוא החיה החכמה ביותר לבריאות

‫החיה החכמה ביותר בעולם ומהי החיה ‫החכמה ביותר בעולם שאנחנו מכירים?

‫האדם, הבריאות אם כן הנחש זה האדם ‫אבל מצד איזו תכונה שבה אדם מצד החוכמה

‫כלומר או נגיד זה בשפה שלנו הסכל ‫הטבעי הסכל של הטבע דהיינו איזשהו שכלול

‫איזשהו פיתוח פיתוח של הדבורה ‫הדבורים יש להם גם כן חוכמה נכון?

‫הם יודעים לבנות מערכת שלמה ‫בתוך הקווירת יש אפילו יררכיה חברתית

‫המלכה הפעילות וכדומה ‫ויש אפילו מחסנים הכל מסודר

‫אם כן יש חוכמה של הדבורים ואם משכללים ‫את זה מאוד מגיעים לחוכמה של האדם

‫דהיינו הנחש למה נקרא נחש? מכמה סיבות?

‫א' בגלל הפועל שמינו זה בא הפועל נון ‫חצ'ין לנחש משמעותו לחשוף את הנעלם

‫שזה בדיוק התפקיד של הסכל ‫הסכל מגלה מה שלא יודעים נחש

‫דבר נוסף יש גם בעל חיים שיש לו ‫אותו שם יש בעל חיים שקוראים לו נחש

‫שהוא דומה גם כן לסכל הטבעי בזה שהוא ‫ארצי הוא על הארץ הוא מפוטל והוא מימית

‫זה הסכל של האדם אז הנחש ‫הסכל הטבעי פונה אל האישה

‫מי זאת האישה? מה? מה? הסכל האנושי? ‫איפה רואים שהוא מימית?

‫אתה שואל מאיפה יודעים שהוא מימית? ‫זאת השאלה שלך?

‫כן תשובה יודעים רואים שהוא מימית ‫כי אדם שכל כולו סכלי אין לו חיים

‫בסדר זה מימית אותו עכשיו הייתה ‫לך הצעה נוספת לאורך ההיסטוריה?

‫לא יודע זה לא ההסבר שלי טוב יא אבדוכר עמים

‫אם כן הנחש הסכל הטבעי פונה אגב מתי ‫הוא הופיע מתי הוא נברא הסכל הטבעי הזה?

‫כן בבקשה זה נכון אני לא יודע או ‫שכן או שלא יכול להיות שבשלב מסוים כן

‫כן מה אתה אומר? למה הכתוב מכל חיית השדה? ‫למה הוא כתוב מכל חיה? נכון?

‫פשוט מאוד השדה זה מקום ‫אמצעי בין היישוב לבין הבור

‫היישוב זה בתים זה כבר החברה ‫שהתנתקה במידה מסוימת מהטבע

‫ויש עולם לגמרי פראי המדבר שבו לא גדל דבר

‫השדה זה המקום של העשייה המקום שמועמד ‫לשינוי ושם זה זירת הפעולה של הסכל הטבעי

‫כמו שבעברית מודרנית למשל ‫אומרים שדה פעולה כן אז זה זה

‫לכן כתוב מכל חיית השדה עכשיו אני חוזר ‫לשאלה מתי הוא נברא הסכל הטבעי הזה?

‫כן מה אתה רוצה? מה? על הענות? ‫טוב ננסה נו דרך כלל זה אני אומר

‫חיית הארץ למינה מה פתאום?

‫קשור מי מוציא נפש חייל ‫זה לא מציע כן זה נכון

‫אז אתה מציע שזה כתוב בפרק א' ‫פסוק אף ד' זה מה שאתה מציע נכון?

‫פסוק אף ד' בפרק א' כתוב והיום אומר ‫אלוהים תוצא הארץ נפש חייה למינה

‫נפש חייה זה האדם לא ‫הצליח אם כן מה נעשה הנחש?

‫זה פירוש אפשרי אבל זה לא נכון וזאת למה? ‫בגלל ששם לא מוזכר שנברא הנחש

‫כתוב היה עשי אלוהים את חיית ‫השדה למינה אבל לא כתוב את

‫לא כתוב חיית השדה בפסוק אף ה' ‫כתוב חיית הארץ נכון חיית השדה לא כתוב

‫אז אני מציע להסתכל קצת לפניכם ‫ביום החמישי בפרק א' פסוק כ'

‫והיום אומר אלוהים ישרצו המים שרץ ‫נפש חייה אמרו חז'ל שרץ נפש חייה זה הנחש

‫מובא במדרשים מפורש שרץ נפש חייה ‫זה הנחש אם כן הנחש הוא קדום יותר

‫הוא שייך לשלב המתפתח של העולם החי והרי ‫היה פסוק כ' ויברא אלוהים את התנינים הגדולים

‫מה זה התנינים הגדולים מה זה תנין ‫נחש יפה אז זה שם בסדר זה השלב הקדום

‫עכשיו בואו נחזור אם כן אבל זה חלק ‫מן האדם כי הוא נקרא שרץ נפש חייה

‫כלומר זה השרץ של הנפש החייה ‫שעתידה לבוא הנפש החייה למדנו שזה האדם

‫שנאמר והיא האדם לנפש חייה אם כן ‫החלק שבו ששורץ בו נמצא כבר ביום החמישי

‫כן? למה שרץ נפש חייה זה נחש? ‫אז תנינים גדולים עליהם זה סמכים?

‫האחד זה הציווי השני זה ‫הביצוע למה יש יותר מאחד?

‫אם תסתכל איך כתוב תנינים ‫בבקשה לייית חסר י' תנינם קטיל נכון?

‫משהו שהיה רק אחד היה צריך ‫להיות שניים אבל באמת יש רק אחד

‫בואו נתקדם נמכן לפרק ג' פסוק א' ‫והנחש היה ערום מכל חיית השדה

‫השכל הטבעי פונה למי והיא ‫אומר אל האישה מי זאת האישה?

‫האישה למדנו זה מחצית הנפש חייה נכון? ‫כלומר האדם לפי זה מורכב פה משני חלקים

‫חלק אחד נפש חייה חלק שני נחש ‫ויש דיאלוג בין הנחש לבין הנפש החייה

‫אבל רק עם מחצית הנפש החייה ‫כלומר הנפש החייה מוחולקת לשניים

‫הנקראים בשם איש ואישה נכון? ‫או במילים יותר פשוטות הסכל העליון והרגש

‫הרגש מהווה גשר בין הנחש לבין הנפש החייה

‫אם מדובר על סכל עליון מול ‫סכל טבעי התחרות עבודה מראש

‫כלומר הנחש לא יכול לנצח כלומר כי ‫הרי הסכל העליון גובר על הסכל הטבעי

‫עליונותו ברורה שהרי הסכל העליון ‫הוא החוכמה האפריורית של האדם

‫שהיא בעלו במתנה מאת השם כלומר ‫הנבואה גוברת על הפילוסופיה נאמר כך

‫אבל מה יכול לתשתש? ‫הרגש הרגש יוצר איזה מין נקודת עמסה

‫בין העולם הנבואי לבין הסכל ‫הפילוסופי ואז אפשר לקרוא לזה אם רוצים

‫הפילוסופיה הקיומית האקזיסטנציאלית זה ‫החלק שבו הנחש פונה אל האיש דרך האישה

‫כל זה אני צריך להזכיר אני יודע אם צריך ‫להזכיר זה דבר פשוט לא מדובר באנשים שונים

‫הכל מתרחש בתוך הנפש של אדם אחד שיש ‫בלו שלושה חלקים הנקראים איש, אישה ונחש

‫והחלק הנקרא נחש פונה אל האישה ‫שפונה אל האיש בסדר? מה זה כאן ברור?

‫בסיפור הזה כן ברור מדובר באדם אחד סך הכל ‫שיש לו הכל יש לו סכל עליון רגש וסכל טבעי

‫דבר אחד עדיין אין לו זה הגוף ‫אבל כל השאר יש לו כן בבקשה

‫כן כן אתה שואל על פסוק ‫כפה כן אז זה שאלה חדשה

‫זה לא הנושא שלא הפסוק ‫שאנחנו לומדים עכשיו

‫האדם השלם אז זה כתוב האדם ואשתו כן לכאורה ‫האדם זה כללות האדם ואשתו שהיא בתוכו בעצם

‫נכון? אז כתוב לזאת ‫עיקרי אישה כי מאיש לו כוח

‫הזאת כלומר היא כאילו ‫נלקחה ממנו והיא בתוכו

‫תעשי חשבון מעניין כשאתה כותב ‫את המילה אדם אדם בגימטריה כמה?

‫ארבעים ו? ארבעים וחמש או ארבעים וארבע ‫תחליט ארבעים וחמש אדם בגימטריה ארבעים וחמש

‫זה בדיוק הגימטריה של י' כ' ו' כן נכון? ‫מה? לא למה?

‫איך כותבים י? י' ו' נכון? ואיך כותבים ה? ‫ה'. איך כותבים ו? ו' א' ו'

‫איך כותבים ה? ה'. סך הכל בגימטריה ארבעים ‫וחמש אדם נכון? אבל כדי לעשות את הדבר הזה

‫הייתי צריך לעשות תוספות נכון? ‫לפתוח את האותיות כלומר לי' אני הוספתי ו' ו'

‫לה' הוספתי א' לבב הוספתי א' ו' לה' ‫הוספתי א' כל התוספות ביחד בגימטריה

‫כל התוספות ביחד בגימטריה תשע עשרה די נוכבה

‫היא כלולה באדם והיא מגלה ‫את שלמות קומתו בתור גילוי השם

‫בסדר? לכן זה האדם ואשתו ‫בתוכו בשלב הראשון על כל פנים

‫אחר כך כשהיא עומדת בקומה נפרדת ‫זה סיפור אחר זה כבר תיקון החטא

‫אבל זה מה שהביא לחטא

‫כן?

‫אני לא יודעת איך זה משהו שאתה כותב את... ‫היה כבר את הנסירה הייתה

‫נכון נכון

‫אז זה עכשיו היה ממש יכול ‫להתארג בתוך אישיות הלאה

‫ודאי שאת הנסירה בתוך אותה אישיות

‫אבל זה לא משנה

‫כלומר לא זה ברור מאוד. למשל יש לאדם יש ‫אדם שלא יודע את הגבולות בין השכל לרגש שלו

‫יש אדם שיודע את הגבולות בין השכל לרגש שלו

‫עבר נסירה

‫מה אתה מדבר על עצם ובשר ועל החלוקה?

‫כן, עצם ובשר נכון?

‫עצם ובשר זה מתחלט עכשיו

‫השכל והרגש ברורים

‫הכל עדיין באותה...

‫בוודאי אותה אישיות הרי אין לו גוף אז ‫איך בכלל תהיה הפרדה פה בין שיעויות שונות

‫זה אותו בן אדם, לא בן אדם אלא אותו אדם

‫בסדר?

‫רק אמרתי כמו שראינו הגוף עוד לא קיים

‫כלומר, נגיד הוא לא פגש את הגוף שלו

‫יש לזה סיבות, אבל בינתיים הוא בגן אדם

‫בסדר, טוב

‫ויומר אל האישה

‫אף כי אמר אלוהים לא תוכלו מכל עיץ הגן

‫המילה אף כהתחלת משפט זה דבר מוזר

‫אף זה גם, כן?

‫אלא יש פה קונוטציה של כעס, אף, אף וכמה

‫למרות שזה כתוב בפתח וזה כתוב בקמץ

‫אבל זו אותם מהותיות

‫יש קשר אסוציאטיבי, יש כעס

‫יש כעס של הנברא כלפי הבורא

‫מה זה הכעס הזה?

‫הכעס הזה זה ההוכחה שאין אלוהים

‫היה גוי אחד בשם פרידריך ניטשה

‫הוא הביא הוכחה

‫הביא כמה הוכחות, אבל הוא ‫הביא הוכחה יפה לזה שאין אלוהים

‫רוצים לשמוע הוכחה לזה שאין אלוהים?

‫או שזה עלול להרער פה ‫את האמונה של כמה אנשים?

‫אני לא יודע, אני מאסס

‫טוב, כיוון שכבר דיברתי אז ‫זה כבר השד יצא מהבקבוק

‫ניטשה אומר דבר כזה

‫אם יש אלוהים הוא השלמות המוחלטת

‫אם הוא השלמות המוחלטת איך לא אקנה בו?

‫הרי אני גם כן רוצה את השלמות שלו

‫והשלמות שלו לעולם לא תהיה מושגת

‫יוצא שאני אהיה בתסכול מתמיד

‫שלעולם לא יבוא לי די רוויה

‫התסכול הזה הוא רע

‫עושה את החיים שלי לרעים

‫יוצא שמציאות האלוהים

‫גורמת באופן עצמותי רע לנפש שלי

‫והרי האלוהים, הנחת יסוד, זה שהוא טוב

‫והרי עצם תובו גורם לי רע

‫זה סתירה פנימית, מה סקנה? ‫אין אלוהים מה שהיה להוכיח

‫הוכחה טובה, לא?

‫מה?

‫יש לי הוכחה שההוכחה הזאת היא טובה

‫זה שאני אומר? פשוט מאוד

‫כי הרב קוק מתייחס אליה ברצינות

‫אם הרב קוק מתייחס ‫ברצינות אל ההוכחה של ניטשה

‫אז כנראה ש... זה היה סך הכתיב?

‫ברור

‫לא יודעיה הבדל בין טובה לנכונה

‫זה הוכחה, זה הוכחה טובה שאין אלוהים

‫עכשיו, זה הרב קוק כתב ‫על זה באורות הקודש חלק ב'

‫בעמוד שין צדיק משהו

‫שין צדיק ב' או שין ‫צדיק ז', איפה אני לא זוכר

‫אפשר להסתכל, איפה יש אורות הקודש פה?

‫אה, יש

‫כן, איפה זה?

‫הוא לא מזכיר את השם שלו, אבל כל מי ‫שקצת למד את הדברים האלה רואה את זה

‫זה בעמוד שין צדיק ז'

‫יש יצר הרע נסתר מאוד במעמקי הנפש

‫קנאה

‫מרכבת עצמות

‫המביאה רפיון ומחשקים לכל רעיון של אורה

‫הקנאה היא מוזרה

‫רבים לא יכירוה

‫מפני שישנם כמה גורמים ‫שגורמים את השפה מלהביעה

‫כלומר, היה קשה מאוד להביע את ‫הדברים של ניטשה, עד שניטשה אמר אותם

‫אבל היא ישנה

‫נרדמה היא במחבואי הנפש האנושית

‫והיא יוצאת לפעמים בצורות שונות

‫חוץ מצורתה האמיתית, כדרכן ‫של כל התוצאות של הקנאה

‫שאינן מתלבשות כן במלבוש ‫נוכרי ונוסעות עליהן תמיד שם זר

‫הקנאה המוזרה הזאת היא הקנאה באלוהים

‫האדם מקנאו באלוהים

‫על עושרו האין סופי

‫על שלמותו המוחלטת

‫הקנאה הזאת גורמת עקמימות הדעת וחשקת המחשבה

‫תמטום השכל ורוגז הרוח

‫וכשכל האמצעים אינם מספיקים להכיל את זהמה

‫היא מסיימת בכפירה מוחלטת

‫כדי להסיר מהנפש הכואבת, החולת ערכיו

‫את העוקץ של הקנאה הדוקר נורא

‫בסדר? זה תיאור יפה של ניטשה?

‫יפה, כה אמר זרת אוסטרה

‫עכשיו, אז מה עונים לניטשה?

‫כשאני שואל לדעתיים את השאלה הזאת

‫הם אומרים, מה? שיוריד קצת ציפיות

‫וזהו, מה?

‫מה אתה אומר?

‫קנאה זה מידע טוב, זה לא יכול להיות...

‫אתה יכול להגיד שיש לי בחירה חופשית לא לקנא

‫זה נכון, אבל זה השלמה עם קטנות

‫כי אני רוצה את השלמות המוחלטת

‫אך זה טוב לרצות שלמות

‫אבל קנאה זה לא... אז ‫קנאה, הייתי אומר, מתבקשת

‫כן? כלומר, איך אפשר לא לקנא?

‫אם האדם באמת מבין מהי השלמות האלוהית

‫הוא באמת מבין את חסרונו

‫איך לא יקנא?

‫אולי הנחת היסוד של ניטשה לא נכונה

‫אתה אומר, אולי הנחת היסוד של ניטשה לא נכונה

‫והיא... שאלוהים הוא טוב

‫שאלוהים הוא טוב

‫אז אפשר גם את זה להגיד

‫זה היה גוי אחר, שופנר, הוא אמר

‫אל תחשוב שאלוהים הוא כזה טוב

‫עד רבה, הוא כזה רע, כיוון שהוא עשה אותך

‫כן?

‫זה מה שהוא אומר

‫אבל יש כמה קושיות פילוסופיות גדולות

‫נגד הטענה הזאת

‫כי כדי להיות רע, זה תמיד ביחס לזה שהוא טוב

‫זה, הרב קוק גם כן מתייחס לזה

‫זה הטוב הכללי, באורות הקודש

‫הוא קורא לשופנר, הוא מכניע אותו בשם יפה

‫קורא לו התנין העיוור

‫התנין העיוור

‫טוב, זה ביטוי של הכוח מהקבלה

‫מה זה תנין העיוור?

‫על כל פנים, זה השקפה הפסימית של שופנר

‫שאומר שהעולם הוא כולו רע מסודר

‫רע קוסמי מסודר

‫שבנוי כדי לדפוק אותך

‫למה?

‫בגלל שבעצם הדרך היחידה ‫להתגבר על זה שהעולם הוא רע

‫זה להתאבד

‫או על כל פנים, לא להביא יותר ילדים

‫כדי שזה יפסיק הסיפור הזה

‫אבל, מה נעשה שהרע ‫הקוסמי הזה הוא כל כך מתוחכם

‫שהוא סידר שגם אם יהיו קצת ‫אנשים שלא יביאו ילדים בשביל זה

‫אבל רוב בני אדם תמיד ימשיכו

‫כי הוא מעוניין שיבואו עוד נשמות לעולם

‫כדי להערה להן

‫מתוחכם מאוד

‫זה קצת מזכיר את הגנוסטיקאים של פעם

‫אבל זה הרב קוק יש לו התייחס לאחד

‫אבל פה אנחנו מתוך הנחה

‫שאלוהים הוא טוב

‫וזה היסוד של הטענות של ‫ניטשה נגד קיומו של אלוהים טוב

‫בסדר?

‫מה אתה אומר?

‫אגב, מה שאני רוצה לומר לכם זה

‫זה הטענה של הנחש

‫זה בדיוק הטענה של ניטשה היא הטענה של הנחש

‫הוא אומר

‫כי יודע, פסוק 2

‫כי יודע אלוהים כי ביום ‫אחר לכם ימנו ונפכחו עיניכם

‫כי אתם כאלוהים, יודע טוב ורע

‫אז הוא אסר עליכם לאכול את העץ הזה

‫כי הוא לא רוצה שתהיו כמוהו

‫כן?

‫מה אתה אומר?

‫אבל אמרנו לפעם שהמעלה ‫הגדולה היא לרעילת ההשתלבות

‫ולא השתלבות

‫אה, זה כבר ניסיון לתרץ

‫אתה רוצה לתרץ את הקושייה של הנחש

‫לא, אני מדבר על התשובה לנחש, לניטשה

‫כן, נו, אתה רוצה לענות לניטשה

‫זאת אומרת שיש מעלה בעלייה מתמדת

‫כן?

‫כן, זה אפשרי אבל צריך ‫להסביר למה יש מעלה בזה

‫אבל שנייה, יש פה שלוש ‫שאלות באינטרנט שממתינות

‫וכעזור יש לי חולשה לאינטרנט

‫האם לנחש הזה היה רצון?

‫כלומר, הוא היה ישות?

‫אני לא בדיוק מבין

‫אם הוא ישות, אז הוא לא אישיות

‫אז איך יכול להיות לו רצון?

‫אבל מצד האמת הוא היה אישיות

‫בעלת רצון, בהחלט

‫לכן הוא יכול היה, כי אני שואל את השאלה

‫מסכן הנחש

‫כן? אולי לא הייתה לו בריאה, למה כללו אותו?

‫זה מילא את התפקיד שלו הנחש המסכן הזה

‫אלא שיש כלל

‫הקב' הוא גוזר וצדיק מבטל

‫יכול היה הנחש להיות צדיק מבטל

‫ואז זה היה לו זכויות עצומות

‫ערב טוב רבנו, מהי ההבחנה הברורה בין

‫השכל העליון לשכל הטבעי? תודה רבה

‫השכל הטבעי זה שכל שבא ממטה למעלה

‫השכל העליון הוא בא ממעלה למטה

‫דהיינו, השכל הטבעי עושה הקשות

‫דדוקציות ואינדוקציות

‫כדי לדעת את האמת

‫ולכן הוא גם מוגבל, הוא איך קוראים לזה?

‫סובייקטיבי

‫לעומת השכל העליון

‫שהוא הערה של החוכמה העליונה

‫ואז האדם יודע את האמת מצד עצמה

‫מה זה הגידה שם?

‫הנבואה והפילוסופיה

‫לרב שלום, על התנינים נאמרה

‫לשון בריאה, ללא לשון של עשייה

‫האם זה אומר שהשכל הטבעי נדרש גם כן

‫להשתלם במהלך ההיסטוריה?

‫לא יודע איך אתה רואה את הקשר בין בריאה

‫להשתלמות, אבל זה אומר

‫שבשביל ראשית הופעת החיים הביולוגיים

‫היה צריך איזו התערבות, איזה ניצוץ אלוהי

‫נוסף על הסדר הטבעי הרגיל

‫עכשיו, איפה היינו?

‫כן, אנחנו מנסים לענות לטענה של ניצוץ

‫או לטענה של הנחש, הנחש מקשקושי הטובה

‫אז מה אתה אומר? ההשתלמות

‫שיש בה השתלמות מעלה יותר

‫מאשר עצם השלמות

‫זה לא כל כך פשוט מה שאתה אומר

‫זה נכון שהרב קוק אומר שיש

‫שלמות בהשתלמות

‫אבל מה עם הצמאון הבלתי מורווה

‫שהוא הצער, הבלתי ניתן לפתרון

‫שמתלווה לעלייה הזאת?

‫שהוא השקרי

‫שהוא השקרי, למה?

‫כי אם אנחנו יודעים שהמעלה ‫הזו לא יותר יהיה השתלמות

‫אז עוצה שהצמאון זה שלמות

‫אבל איך אתה יודע שהמעלה ‫העליונה יהיה השתלמות?

‫ויש שקראת את זה ברב קוק?

‫אבל ניטשה הוא לא מחויב

‫הוא עוד לא יודע שהרב קוק תמיד צודק

‫וגם מי שיודע שהרב קוק צודק

‫גם מי שיודע שהרב קוק צודק

‫הוא צריך להבין למה

‫כן?

‫זה שאלה נוספת

‫הרב מתייחס לשאלה הזאת

‫מי אמר שיש לה כזכרון השתלמות?

‫אבל זה נושא עמוק ורחב

‫שהרב מדבר עליו בחלק

‫בית של אורות הקודש

‫החלק בית של אורות הקודש

‫השיעור הוא בבראשית

‫אנחנו לא לומדים עכשיו את אורות הקודש

‫אנחנו לומדים בראשית

‫עכשיו התשובה היא פשוטה מאוד

‫הנחת היסוד של ניטשה היא מוטעת

‫אבל לא ההנחה שאלוהים הוא טוב

‫אלא ההנחה שאלוהים נפרד

‫הפרדה מוחלטת מהנברא

‫כלומר

‫ההכרה המונותאיסטית

‫או התאיסטית

‫שמניחה את אלוהים מצד אחד

‫ואת הבריאה מצד שני זה גם סוג של דואליזם

‫זה נכון שיש ממד כזה

‫בכילוי האלוהי

‫שהנברא עומד מחוץ לבורא

‫אבל זה נכון גם לא פחות

‫באותה מידה שהשלמות

‫שהנברא כלול בתוך האלוהות

‫יוצא ששלמותו של האלוהים

‫היא השלמות של הנברא

‫זאת אומרת

‫שהאף קוק מוכרחים להגיע להכרה

‫פנתאיסטית

‫מנוקה מסיגיה

‫משהו כזה

‫כן, זה מה שהוא אומר כאן

‫אני קורא לכם אולי מקום אחר

‫ברעב

‫איפה זה? כן

‫פחות מההשקפה הזאת

‫מייגעת את האדם מההשקפה המונותאיסטית

‫הנוטה להסברה

‫הפנתאיסטית

‫כשהיא מזדקכת מסיגיה

‫המובלטת

‫בחלקים רבים ממנה

‫זה התמי של החסידות החדשה

‫שאין שם דבר מבלעדי האלוהות

‫טוב, אז בקיצור

‫יש לנו תשובה לניטשל

‫למרות שהשאלה שלו הייתה שאלה טובה

‫אז אותו דבר לגבי הנחש

‫הנחש בא מתוך

‫הרגשת הפירוד

‫שהתלוותה גם כנראה

‫לנסירה בין חלקי האדם

‫ולכן הוא מסיט

‫את האדם מתוך הכרת

‫הפירוד בין הנברא לבורא

‫שיש תחרות בין הבורא לנברא

‫פנתאיזם זאת השקפת עולם

‫שמזהה את הטבע עם אלוהים

‫פן זה הכל

‫תאוס זה אלוהים

‫כן

‫זה השיטה

‫של ספינוזה בפילוסופיה

‫כן

‫אפשר לנסח את זה

‫בסגנון של פנ-אנתאיזם

‫זה מושג

‫שטבעו אותו באקדמיה

‫ויש שאומרים

‫ואני מסופרתי

‫ואני מסופרתי אם זה נכון

‫שזה מה שמתכוון הרפוק לומר

‫בלטניה לא הכיר את המושג

‫פן-אנתאיזם

‫יכול להיות, זה צריך לבדוק

‫האם זה נכון האמירות האלה

‫אבל זה מרחיק אותנו

‫מהנושא שלנו כעצם

‫הבנתי מה שאתה אומר

‫אבל אני אומר שעל זה אני מוכן

‫לקיים דיון אבל לא כאן כי זה נושא

‫רחב

‫שמסיט אותנו מהנושא שלנו

‫על כל פנים

‫הנחש אתם רואים שהנחש

‫הוא רציני

‫הוא למד את ניטשה

‫הוא למד את

‫איך קוראים לזה

‫את

‫נו, לא, גם את שפנויר

‫הוא למד קצת והוא גם בעיקר למד

‫את

‫מאמר נו

‫כן

‫הייחוד והאמונה

‫מאמר הייחוד והאמונה

‫בספר רטניה

‫בקיצור הדברים האלה מטרידים אותו

‫הנחש למד את כל זה

‫אתה רואה שהנחש לא היה מלומד

‫כתוב שהוא היה ערום מכל חיית השדה

‫הוא יודע על מה הוא מדבר

‫ודאי שהוא למד את בעלתניה

‫יש לו את הספרייה עם כולם

‫זה שהוא למד את ניטשה לא מפריע לך

‫זה שהוא למד את בעלתניה

‫פתאום זה מפריע לך

‫איזה דפוס

‫אז אם אתפיסים אותו בכל מקום

‫אז מה בגן עדן לא התפיסו אותו

‫כן פה מה

‫סניף אדמת הקודש

‫טוב

‫אז

‫בואו נראה עוד פעם את הטענה

‫הטענה בפסוק א' אף כי אמר אלוהים לא תאכלו

‫מכל עץ הגן

‫זאת אומרת אסור לאכול שום דבר נכון

‫זה הגזמה

‫אם אתה אומר כך אז אסור לאכול שום דבר

‫ואתה אומר האישה לנחש מפרי עץ הגן

‫נוחל

‫זה נכון

‫מפרי עץ הגן נוחל

‫ומפרי העץ

‫אשר בתוך הגן

‫אמר אלוהים

‫לא תאכלו ממנו

‫ולא תגעו בו

‫פנתמותונו

‫והיום הרהנחה

‫אגב זה נכון מה שהיא אמרה

‫זה לא נכון ביחס לפרי

‫כמו מה שהיה אסור לאכול

‫זה העץ לא מפרי העץ

‫אנחנו עמדנו כבר על ההבחנה הזאת

‫אה יש פה שאלה יפה

‫מצד אחד לומר

‫שהאדם והאלוהים

‫כלולים זה ובזה

‫ומצד אחד

‫שני

‫לומר שהאדם

‫איננו אלוהים כידוע

‫מהתכלית

‫כן או שהאדם הוא אלוהים

‫או שהאדם לא אלוהים

‫אפשר להגיד שניהם ביחד

‫תשובה זה שניהם ביחד

‫כלומר יש לפעמים מציאות

‫שכדי לוותא אותה

‫אין לך תפיסה מנטלית שכוללת

‫את הכל אלא אתה צריך

‫זה כמו מטבע שכדי לתאר את המטבע

‫אתה צריך להסתכל על צד אחד

‫ולא לראות את הצד השני

‫אחרי אתה צריך להפוך את המטבע

‫כדי לראות את הצד השני ואז ‫אתה לא רואה את הצד האחד

‫כך שניתן לומר שהמציאות

‫היא אמביוולנטית

‫כל הניסוחים שלנו הם סך הכל

‫ניסוחים מסכנים של התבונה שלנו

‫אבל בגלל שיש לנו

‫ניסוחים מסכנים של התבונה

‫שלנו אנחנו בזה נקבע

‫מסמרות דוגמטיים

‫בהבנת האלוהות

‫כן בבקשה

‫מה?

‫אמביוולנטית

‫דו ערכי

‫מה אתה אומר?

‫מה המניע של הנחש פה

‫לא באמת כאילו

‫זה לא תוכלו ניקול את סגן

‫הוא אומר לו לא

‫כן אבל זה לא ניסיה לעשות

‫כלומר

‫הוא רוצה להראות

‫שיש תחרות בין השלימות האלוהית

‫לבין האדם והרי היה שהוא עשה משהו

‫זה דרך ההגזמה

‫ניקול את סגן

‫ניקול את סגן

‫זה מצמצמים

‫והוא אומר הנחש אל האישה

‫לא מוטלמוטון כי יודע אלוהים ‫כי ביום אחריכם בנו ונפכחו עיניכם

‫וייתם כאלוהים יודעי טוב ורע

‫ותר האישה

‫זה נכון אגב הסיפור הזה?

‫מה שאומר הנחש או לא?

‫מה אומר רשי

‫וייתם כאלוהים יוצרי עולמות

‫כמו שהוא יוצר עולמות

‫אף אתם יכולים ליצור עולמות

‫אז חזל לכאורה

‫אמרו בדיוק כמו הנחש לא?

‫מה אמרו?

‫עתידים כתוב

‫אי באו צדיקי

‫באו על מה?

‫אם היו רוצים הצדיקים היו בוראים עולם

‫אמת או לא?

‫אמרו את זה חזל

‫אם כן הנחש לא אומר שטויות

‫וייתם כאלוהים זה נכון

‫וזה נכון שזה תלוי

‫באכילת את הדעת ובאכילת את החיים

‫אלא שכל הבעיה היא

‫הפיכת הסדר כפי שאמנו על זה

‫כמה פעמים

‫ואז יוצא

‫שהוא משתמש בדבר שיש בו אמת

‫כדי להפיל את האדם

‫כלומר הקדמת הזמן מה שנקרא

‫יש פה שאלה

‫מהו את הדעת של ריבונו של העולם?

‫האם במסגרת הפירוד

‫והרצון להתקרבות מחדש

‫גם השלימות המוחלטת

‫כמהה לגעת בהשתלמות?

‫ואיך זה יכול להיות

‫הרי היא

‫שלמה?

‫וואו זה עמוק מדי בשבילי רגע

‫מהו את הדעת של ריבונו

‫של העולם?

‫את הדעת זה השורש

‫של הדעת

‫האם במסגרת הפירוד והרצון

‫להתקרבות מחדש גם השלימות המוחלטת

‫כמהה לגעת בהשתלמות?

‫זה אכן נכון איך זה יכול להיות

‫הרי היא שלמה? דווקא שלמה

‫זה סוג של חיסרון

‫בגלל שדבר שהוא שלם יש לו גבולות

‫כפי שכתב אריסטו

‫שדבר שלם הוא דבר שיש לו

‫גבולות

‫והדבר שיש לו גבולות חסר לו

‫העל גבוליות

‫לשלמות חסרה ההשתלמות

‫טוב, יש פה שאלה חדשה

‫אז בעצם

‫יש סימביוזה בין הבורא לנברא

‫אם כן יוצא מזה שהבורא אינו שלם

‫אם אין נברא

‫אז אין בורא

‫והרי אם אין נברא, אין בורא, ‫אלא משהו אחר שאינו בורא

‫אפשר להגיד את זה

‫מדוע הנחש אומר

‫אף כי אמר ולא ממשיך

‫למרות זאת

‫הכל תוכלו

‫כי האדם באופן טבעי

‫לא רוצה לעבור על מצוות הבורא

‫זה לא עובד בצורה כזאת

‫צריך איזושהי סיבה לעבור על רצון הבורא

‫טוב

‫מה?

‫נכון

‫מה התפקיד של שער העצים?

‫כל עץ נחמד למראה

‫וטוב למאכל

‫זה האסתטיקה

‫כלומר

‫זה כל מה שמכשיר

‫כל דבר שהוא מכשיר

‫מכשיר

‫מכשירים, כן, כלומר דבר שמסייע לדבר אחר

‫כלי

‫כלי

‫הדת זה גם כן כלי

‫אבל יש כלי ויש כלי לכלי

‫יש כלים לכלים

‫כמו שאומר לך את זה, כלי כלי

‫כי יודע אלוהים

‫כי ביום אכולכם ממנו ונפכחו עיניכם

‫ויתן כאלוהים יודעי טוב ורע

‫ותראה אישה

‫כי טוב העץ למאכל

‫וכי תאווה הוא לעיניים

‫ונחמד העץ להשכיל

‫זה שלוש מדרגות

‫של התווה, בנפש, ברוח ובנשמה

‫ותיקח מפריו ובתוכל

‫מצוין, הרי לפי מה שלמדנו

‫אין שום איסור לאכול מן הפרי

‫האיסור הוא לאכול מן העץ

‫ומה הבדל בין עץ לפרי?

‫זה אמצעי ומטרה, נכון?

‫אמצעי, פרי, זה מטרה

‫אז האישה מחוברת אל המטרה

‫היא רוצה לאכול מן הפרי

‫בצדק

‫והחטא הוא לקחת מן העץ

‫זאת אומרת להעניק ערך של מטרה לאמצעי

‫בטרם הפך טעם העץ לטעם הפרי

‫ותיתן גם לאישה

‫עם מה

‫ויוכל

‫מה הוא אכל

‫אבל מה היא נתנה לו?

‫הרי היא אכלה מן הפרי

‫אבל מה הוא אכל?

‫היא מצידה נותנת פרי

‫ומה הוא אוכל?

‫עץ, נכון?

‫הוא אוכל עץ

‫זה כתוב מפורש

‫כתוב מפורש, פסוק יהודה א'

‫והיא אומר, מי יגיד לך כי הרומעת

‫מן העץ

‫אשר ציוויתי לך, לבלתי אכול מן הוא אכלת?

‫פסוק י'

‫והיא אומר, האדם, האישה

‫אשר נתתה עמדי, היא נתנה לי מן העץ

‫והאוכל

‫אם כן היא אכלה פרי

‫הוא אכל עץ, מה ההבדל?

‫כנראה זה אותו הדבר, השאלה היא

‫מהי הגישה? האם הוא התייחס אל המטרה?

‫או אל האמצעי?

‫בעצם החל שלו

‫זה הענקת ערך של מטרה

‫לדבר שהוא רק אמצעי

‫הרי הדעת, כפי שאמרנו, זה אמצעי אל החיים

‫וברגע שהוא רואה את הדעת בתור מטרה

‫אז הוא הפך בעצם

‫לפילוסוף

‫יש ביטוי כזה בחז'אל

‫אדם הראשון

‫אפיקורוס היה

‫מי זה אפיקורוס?

‫פילוסוף, שמה היה העניין שלו?

‫שהוא

‫הנאות החיים

‫איזה הנאות?

‫הנאות השכליות

‫אפיקורוס, לעומת רבו אריסטפס

‫שהוא סבר שינוגי החושים

‫זה המטרה

‫הוא סבר דווקא שהעונג השכלי

‫זה המטרה של האדם

‫כלומר, הוא הפך את השכל לסוג של עונג

‫בעוד שהשכל הוא רק

‫אמצעי כדי להגיע אל החיים

‫הוא הפך את האמצעי לעצם לחיים

‫אז הוא נהיה אינטלקטואליסט בעצם

‫אפיקורוס היה

‫פילוסוף היה, אפשר לומר, בסדר?

‫מה שאין כן היא, שאוכלת את הפרי

‫ובעצם הרי

‫שאוכלים את הפרי בעצם אוכלים מן החיים עצמם

‫לא מהאמצעים

‫זה מובן?

‫מה לא? מה?

‫למה אמרו לך שפילוסוף?

‫כנראה שזה משהו רע

‫פילוסוף זה משהו רע, ודאי

‫מה? כי זה מישהו שלא יודע אם הוא פילוסוף

‫אבל

‫אני אסביר לך מה הכוונה

‫זה דבר מאוד חשוב להבנה

‫מאז שפסקה הנבואה

‫מה שנותר בידי האדם

‫זה השכל

‫השאלה היא, מה הוא עושה עם השכל הזה?

‫אנחנו בני ישראל

‫משתמשים בשכל כדי לשחזר

‫באופן אינטלקטואלי מה שאבותינו הכירו

‫באופן חווייתי

‫כלומר, הייתה חוויה של הנבואה

‫החוויה הזאת נעלמה

‫אנחנו משתמשים בשכל

‫כדי לשחזר

‫אבל המטרה היא לשוב אל החוויה

‫אצל הפילוסופים, הם אומרים ככה

‫החוויה נעלמה

‫נשאר השכל, השכל הוא המטרה

‫אין שום בעיה בזה שפילוסוף

‫הוא פילוסוף

‫אם הוא מבין שזה כלי

‫זה כמו שסנדלר

‫צריך להבין שלהיות סנדלר זה מצוין

‫אם זאת מטרת החיים, יש בעיה

‫זה חשוב שהוא נעליים, מה נעשה בלי נעליים?

‫חייבים נעליים

‫אבל זו לא המטרה

‫יש במשל בתרבות המערבית

‫יש מושג בעייתי, דיברתי ‫על זה לפני כמה שיעורים

‫המושג של האומנות

‫לשם האומנות

‫זה מושג איזה? זה שורש עבודה זרה

‫רגע, יש פה כמה שאלות

‫וואו, עוד שלוש שאלות

‫האמונה שאין אלוהים

‫גם מבאסת

‫כי אז אין על מי לסמוך

‫אין השם

‫שרוצה לטובתי ודואג

‫אז זה לא מוכיח

‫אם אין אלוהים, אז מי דואג שיהיה טוב?

‫זה נגד ההנחה של חולשת

‫האדם, כי מתסכל ומפריך

‫קיום השם

‫לניטשה, לא אכפת לו שאין לו אלוהים

‫אם הוא מגיע אל האדם

‫העליון, ה-über-מנש, העל-אדם

‫לרב היקר

‫כי הוא עושה את עצמו אלוהים בעצם

‫לרב היקר שלום

‫בחלוקת הנפש

‫בחלוקת הנפש חיה

‫אדם חווה נחש

‫אדם חווה לכל חלק

‫את היכולת לשכנע או להשתכנע

‫תודה

‫מה שקווה את היכולת לשכנע או להשתכנע

‫זה עצם מהותם

‫מכילה הרב

‫בשאלתי על עץ הדעת של ריבונו של עולם

‫שאלתי, האם גם

‫לריבונו של עולם

‫יש את הפירי האסור במהלך הרצון

‫להתקרבות שלו להשתלמות

‫והאם הוא עומד בניסיון לא לטעום ממנו

‫יפה, כלומר, האם

‫הקבה הוא גם עשה על עצמו משהו

‫התשובה היא שכן

‫זאת אומרת, הוא מונע מעצמו

‫להתגלות בכל תוקפו

‫זה מה שנקרא, מי כמוך בעילים

‫חזאל אמרו במסכת גיטין

‫מי כמוך בעילמים

‫ששומע ביזיונו ושותק

‫זה מה שנקרא

‫גירעת שמיים

‫לשמיים יש גירעה

‫מליפול

‫כלומר, השמיים יראים

‫שמה הם ימאכו

‫את האדם

‫ימאכו אותו

‫והכן, הקבה הוא מתאפק

‫כדי לא לבלוע

‫את כל היש

‫על זה נאמר, אתה גיבור לעולם ה'

‫מה זה שהקבה הוא גיבור?

‫איזה הוא גיבור?

‫הקובע שתצרו

‫מהו היצר של האלוהות?

‫ההתפשטות האינסופית

‫ואז אין מקום לאף אחד

‫חילול ה' זה לא יגיד אותנו

‫חילול ה' נכון

‫הקבה לא רוצה חילול ה'

‫זה נכון

‫עצם לברושל ה' זה חילול ה'

‫שפה מנזים לשמור

‫אז זה חילול ה'

‫כן, אז זה חילול ה'

‫אז איך הוא מסלימים את זה?

‫אז הירושלמי אומר

‫גדול קידוש ה' מחילול ה'

‫נכון?

‫מה זה גדול קידוש ה' מחילול ה'

‫זה פשיטה, צריך בשביל זה את הגמרא

‫אנחנו יודעים שקידוש ה' זה טוב

‫וחילול ה' זה רע

‫גדול קידוש ה' מחילול ה'

‫זה כמו שאתה אומר

‫יותר טוב להיות עשיר ובריא

‫מאשר אני וכו'

‫כל אחד יודע את זה

‫כן, אלא

‫מסביר הרב ציהודה קוק

‫גדול קידוש ה' שבא מחילול ה'

‫כלומר

‫יש לפעמים קידוש ה'

‫שסתם בא

‫אבל כשזה בא מחילול ה' שהחילול הוא עצמו

‫המקור של הקידוש, זה עוד יותר גדול

‫אז הקידוש הוא מוכן להניח

‫לחילול ה' להיעשות על מנת שיהיה

‫קידוש ה' וזה יריך

‫מאוד רמחל במשנתו

‫כן, בבקשה

‫אתה אומנם

‫לא האינטרנט, זה נכון

‫אני אפילו לא העליתי בדעתי לרגע שאתה

‫כן

‫אני חש

‫פה מחאה סמויה נגד

‫העדפת האינטרנט

‫לא, אבל זה

‫התמכרות לתאום

‫נו, דבר

‫לפי מה שאמר, זה אי אפשר לא חטאה?

‫לפי זה היא לא חטאה, יפה מאוד

‫יפה מאוד

‫אז למה

‫היא נענת שם?

‫פשוט מאוד

‫אחת שאלה, איך אתה יוכל לגדיר אותו?

‫גרמה

‫נכון? מה?

‫גרמה בן זיקין פטור בדיני אדם

‫וחייו

‫בדיני שמיים, נכון?

‫היא יוצא לפי זה

‫שהיא יוצאת מגן עדן

‫בגרמה

‫ואני אסביר את זה, לא, זה דבר פשוט

‫הרי, מה הכללה

‫של האיש?

‫כן? בפסוק

‫יוטט

‫בזהת הפכה תוכל לחם

‫כן, פסוק יוטחט

‫וקוץ ודרדת עצמי אחלה ואכלת את

‫עייצב השדה, יש קושי גדול

‫נכון? עכשיו, אלא אישה

‫מה הוא אמר?

‫בפסוק תציין

‫אלא אישה אמר, בא הרבה עייצב

‫תלדיבנים ולהישאר תשוקתיך

‫ולמשולבך

‫יוצא לפי זה שהקושי של

‫בסוף זה מופיע בעולם שלנו

‫בתור איש ואישה

‫לאיש יש קושי בפרנסה

‫לאישה יש קושי בלידה, נכון?

‫אמת או לא?

‫בוא נסתכל

‫בפסוק

‫כף ג'

‫וישלחהו

‫השם אלוהים מגן עדן

‫לעבוד את

‫האדמה אשר לוקח משם

‫אז הוא גורש

‫כדי לקיים איזו כללה?

‫את הכללה

‫של האיש

‫נכון? מה עם הכללה של האישה?

‫צריך להיות כתוב

‫וישלחו השם אלוהים מגן עדן

‫לעבוד את האדמה אשר לוקח משם וללדת

‫בעצב

‫נכון?

‫לא

‫הרי אם, הרי הכללות האלה

‫צריכות להתממש באיזשהו מקום

‫לא בגן עדן, אלא מחוץ לגן עדן, נכון?

‫אז אם זה נכון

‫אז צריך להיות כתוב שהוא גירש את האדם

‫כדי שהוא יעבוד את האדמה

‫כדי לקיים את הכללה שלו

‫והוא גירש את האישה כדי

‫להתממש את הכללה שלה וללדת, נכון?

‫וזה לא כתוב

‫רגע, זה לא משנה

‫מה?

‫אבל רגע, למה

‫זה לא כתוב

‫כשכתוב מדוע הקב". הוא

‫מוציא אותו

‫כתוב רק הגורל שלו ולא הגורל שלה

‫אז זה מספיק להיות כתוב

‫רגע, אם אתה אומר ככה, אז זה לא כתוב

‫והישע לי אחרו השם אלוהים מגן עדן

‫נקודה

‫ואז אנחנו יודעים שזה

‫כדי לקיים את הכללות

‫בכל מקרה לא כתוב לנו גירש אותו

‫לא?

‫לעבוד את האדמה אשר לוקח משם

‫לא כתוב אל האדמה אשר לוקח משם

‫אם היה כתוב אל האדמה

‫אשר לוקח משם, זה ציין לך באיזה מקום

‫אבל פה, כשאתה כותב לעבוד, זה המטרה

‫המטרה היא

‫לעבוד את האדמה שלוקח משם, דיינו למלא

‫את הכללה שלו

‫למה הכללה שלה לא מוזכרת?

‫זה אומר שהיא לא גורשה

‫מה? לא כתוב שהוא שלח אותה

‫אז מה זה אומר? שהיא נשארה שם

‫כן, אבל רגע

‫אבל כשהוא מגרש את האדם

‫זה כדי לקיים את כללת האיש

‫יוצא שמצד עצמה

‫אין לה מה לחפש מחוץ לגן עדן

‫רגע, one second זאת ‫אומרת שאין לה מה לחפש

‫אם זה היה מדובר רק בה

‫היינו מאשרים אותה

‫נכון, וזה מסביר מדוע נשים פטורות

‫ממצוות שהזמן גרמן

‫נכון?

‫כי מעל הזמן היא בגן עדן

‫אז למה יש פה בנות?

‫איך הם הגיעו לכאן?

‫כי הגברים פה

‫כי הגברים פה

‫אי אפשר להתחתן כשהיא בגן עדן

‫והוא בעולם הזה

‫זאת אומרת שהיא פה בגרמה

‫כיוון שהיא רק הכתיעה

‫אז גם פה

‫אם במציאות של גרמה

‫לכן, יש תסכול נשי

‫יותר גדול

‫יותר גדול מהתסכול הגברית

‫התסכול הקיומי

‫זאת אומרת שכשאתה קורא רומנים על בדידות

‫למשל

‫בדרך כלל, מי שכותב אותם

‫זה נשים

‫בדרך כלל

‫כשגברים כותבים על זה, יש איזה בעיה

‫זאת אומרת ש

‫יש בזהות הנשית

‫נוסטלגיה

‫אל הגן עדן יותר גדולה

‫מאשר אצל האיש

‫ולכן נשים יותר רוחניות

‫מה?

‫זה מה שרב אומר

‫אבל כיוון שהיא פה

‫הכללה מתקיימת

‫אגב, ומה סוג הכללה?

‫שים לב

‫הרבה עצבונך וערונך

‫כלומר, זה במה שמביא

‫את החיים

‫כלומר בגרמה, מה שגורם לחיים

‫כבוד הרב

‫מדוע האישה הופכת

‫מנקבה לאישה

‫ולבסוף לחווה

‫ואילו האיש מתחיל בזכר

‫הופך לאיש

‫ואחר כך מקבל את השם של שניהם

‫אדם, אז זה מה שהסברנו

‫לפי השאלה שלך

‫זאת אומרת שהוא כל האדם

‫ויש שהוא סחב עמו את החלק אישה

‫בשאלת הפנתאיזם

‫האם אין צורך להביא

‫את החילוק של המקובלים

‫בין גילויו של השם לבין עצמותו

‫דהיינו שכל ההבנות

‫הן רק בגילוי

‫זה פרשנות חלקית

‫אצל המקובלים אתה רואה עוד פרשנויות נוספות

‫זה צד אחד לומר

‫בסדר

‫טוב, אז

‫יוצא לפי זה שמובן

‫יש מנהג יפה

‫המנהג יפה של אחינו האשכנזי

‫כאשר

‫נולד בן

‫עושים בליל שבת

‫מיד אחרי הלידה

‫עושים איזו סעודה קטנה שנקראת

‫שולם זוכר, נכון

‫שולם זוכר

‫זה, באה מן העברית

‫שלום זכר

‫משמעותו שעושים איזו סעודה

‫לכבוד זה שבן זכר הגיע לעולם

‫עכשיו אני שואל את השאלה

‫למה עושים לו את הסעודה הזאת

‫עכשיו בסעודה

‫נהוג לאכול

‫מאכלים עגולים, מה שמכונה

‫ערבס, הערבס היום זה

‫חומוסים, כן לוקחים חומוס

‫מבושל ואוכלים

‫חומוסים כאלה, עגולים

‫וזה, יש איזה מין

‫סעודת הבריאה לעבל

‫כי אומרים הנשמה המסכנה היא עבלה

‫שהיא באה לעולם הזה

‫אז צריך לנחם אותה ונותנים לה

‫סעודת הבריאה, לכן עושים את

‫השולם זוכר הזה

‫אם אפשר לקחת משהו שמח ולהפוך אותו

‫לעצוב, אז הנה מצא

‫אז עכשיו

‫אז

‫עכשיו אני שואל את השאלה, אז למה לא עושים

‫את זה לבנות?

‫שלום נקבה, נכון

‫אלא מה?

‫שבאמת

‫רק הוא

‫ירד לעולם הזה, היא נשארה שם

‫לכן כלומר, המעורבות

‫של האישה בעולם הזה היא מעורבות

‫חלקית, פחות

‫מושלמת מהמעורבות של האיש

‫וזה מסביר מדוע

‫במהלך ההיסטוריה, ההנהגה

‫הפוליטית של החברה האנושית הייתה

‫בידי הגברים ולא בידי האנשים

‫זה משהו עמוק מאוד

‫כלומר בתקופה הפרהיסטורית

‫לפחות כך הרבה אנתרופולוגים

‫החברה הייתה מטריארכלית

‫שהעניינים נוהלו על ידי נשים דווקא

‫והרגע שהחל העידן ההיסטורי

‫והיינו מאז המצאת הכתב

‫זה התהפך

‫זה התהפך ואז יוצא שהגברים

‫ניהלו את העולם, חוץ ממקרים

‫מיוחדים, והדבר הזה יש לו

‫סיבה, כי האיש מרגיש יותר

‫טוב בעולם הזה מאשר האישה

‫לכן יש ברכה

‫שמברכים כל בוקר

‫הגברים, שלא עשני

‫אישה, למה?

‫מה?

‫כי לא טוב לכאן, נכון

‫זאת אומרת

‫העולם הזה

‫הוא עולם משתלם

‫בתהליך

‫מי מרגיש טוב

‫בעולם כזה? אדם שדומה לנוף של העולם הזה

‫הזכר, שגם הוא

‫צריך להשתים את הזהות שלו

‫לעומת זה, האישה היא שלמה

‫והיא שייכת לעולם שלם

‫לכן בעולם של השתלמות היא מרגישה

‫פחות שייכת

‫ברור? לכן הברכה היא

‫שלא עשני אישה

‫הוא לא יכול לברך שעשני איש

‫כי להיות איש זאת לא מעלה

‫זה חיסרון לפי זה

‫אבל יש לפחות

‫ברכה על זה שלא עשני

‫אישה בעולם הזה, כי בעולם הזה

‫האישה מרגישה פחות טוב

‫בעולם הבא זה מתהפך, שמה הברכה היא

‫שלה

‫הברכה היא העיקרית

‫היא של האישה, שלא עשני איש

‫פה היא מברכת שהשני כרצונו

‫שם היא מברכת שלא עשני איש

‫כן, מה אתה אומר?

‫מה נגיד על היום ‫ש... אה, זה שהיום

‫נשים יותר מעורבות בנעשה

‫כן, בכל

‫סיומי מהלך היסטורי או בסיומי תרבות

‫נשים תופסות מקום בראש

‫מדוע? כי כל פעם

‫שמשהו מסתיים, אז יש תחושה

‫של שלמות

‫ואז מי ששלם

‫מתאים לזה יותר

‫כן, למשל

‫למשל

‫בזכות נשים צדקניות

‫יצאו אבותינו ממצרים

‫כן, הביטוי הזה

‫אפשר גם לראות את זה, שכל פעם שתרבות נמצאת

‫בסופה, יש הערכה

‫יש הערצה ליופי הנשי

‫כן, זה הופך להיות מרכזי בתרבות

‫יש

‫אה, לא יודע, יש הרבה

‫מה ללמוד מכל הדברים האלה

‫אבל, בינתיים התחלנו

‫קצת להבין משהו

‫על מעשה אכילת את צדק

‫טוב, שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234932958″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 9
"לא טוב היות האדם לבדו" - הרע המוחלט - הבדידות
"ותפקחנה עיני שניהם וידעו כי עירומים הם"
פרק ג’ פסוק א’
אורך השיעור: 51 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234932958″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“והנחש היה ערום מכל חית השדה”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן