בפסוק ת'זיין
ויצא קין מלפני ה'
ככה אני זוכר
וישב בארץ נות קדמת העדן
הפסוק הזה מעורר שאלה
הרי מה הייתה הכללה של קין?
נא ונד
וכאן כתוב הישב
מה זה אומר?
שהוא תיקן
כלומר הוא הגיע לשלב בתשובה שלו
שהוא יכול היה לתקן את הצורך שלו בנבדות
השאלה היא איך הוא עשה את זה?
מה הביא אותו לאפשרות
לתקן את הצורך שלו בנבדות?
למה בכלל הוא היה צריך נבדות?
הוא היה צריך נבדות בגלל שהוא היה רוצח
הרוצח חש מאוד את התחרותיות של העולם הזה
ולכן הוא מוכן גם להרוג את
חברו כדי לתפוס את מקומו
חברו מהווה איום עליו ולכן הוא הורג את חברו
מה שאין כן אצל הנבדים רועי הצון הם
אנשים שאצלם האחיזה בעולם הזה רפויה
אין להם כל כך הרבה שורשים ולכן
הם גם לא כל כך מתחרים על העולם הזה
ולכן העונש של קין היה
העונש המתקן שהוא יהיה נבנת
אבל איך הוא הצליח להגיע
למצב שהוא יכול היה לשבת?
יש לזה רמז בפסוק הבא
וידע קין את אשתו וטהר
וטלת את חנוך והיא בונה עיר
זאת הפעם הראשונה שאנחנו
שומעים על עיר והיא בונה עיר
והבונה נקרא בשם או בכלל
שקין מכנה את בנו בשם חנוך
מה זה לחנוך? מה זה לחנוך?
מה זה לחנוך? התנועה הזאת לא עוזרת
מה? לחנוך זה לתת שם למישהו? זה לחנות
לחנוך זה משהו אחר מה זה לחנוך?
להתחיל יפה מאוד
אז כמו שאמר רבי נחמן ברסלב
מה שהיה העיקר להתחיל מההתחלה
אז אם כך מה עושה קין? הוא חונך
הוא חונך מההתחלה, הוא עושה אנושות חדשה
וכדי להתחיל את זה הוא בונה עיר
עיר זה דבר מאוד מעניין, לא
מצאנו בעלי חיים שעושים ערים
אבל האדם בונה עיר
העיר זה ארגון המרחב לפי מידתו
של האדם ולא לפי מידתו של הטבע
הטבע, יש בו תחרות, הטבע אלים
לעומת זה קין מארגן מחדש את המרחב הטבעי
ובעצם מסלק את השליטה של הטבע
כך שהעיר מבחינה מסוימת מהווה התקדמות
העיר היא האפשרות לחיות
בעולם שהוא כל כולו אנושי
בעולם אנושי יש סיכוי לתיקון הנזקים של הטבע
אולי, מובן?
כך שאפשר לומר שהעיר זה כמין
מעמד פסגתי של התרבות האנושית
יש יושבי מערות, יש יושבי ביקטות, כפרים
ובסוף עיר
עיר זה הצורה שבה האדם חי במלוא האנושיות שלו
השאלה אם זה עובד
והעיקרה שם העיר כשם בנו חנוך
וכאן עולה שאלה גדולה
מה קרה כאן?
יש שם לבן ואת השם הוא נותן לעיר
אפשר לפרש את זה בשני כיוונים אפשריים
אפשר להגיד שהוא רוצה לתת נמד אנושי לעיר
נותן לה שם
פעם ראשונה שנותנים לחפץ דומם שם
אף אחד לא קורא, חוץ מהקיבוצים, לפרה שלא בשם
זאת אומרת, יש לי פרה וזהו
לתת שם לפרה או לתת שם פרטי
לא שם של דבר, אלא שם אישי לחפץ
במיוחד עם חפץ מורחב כמו העיר זה מעורר שאלה
אז אפשרות האחת היא לומר, לשבח
שהוא רוצה להעניש, בנשאון אנושיות, את המקום
אבל ייתכן שיש פה משהו אחר
ברגע שנותנים שם למקום
זה אומר שהמקום הוא העיקר
והתושבים בו תפל
זה כמו שלמשל, אם שואלים אדם
שלום, מי אתה?
אפשר לקבל שתי תשובות אפשריות
התשובה האחת היא, אני אלברט
זה דוגמה, כן?
אפשר באותה מידה גם להגיד יוסי
או אפילו יולנדה, כלומר הכל אפשרי
אבל כל פנים יש שם פרטי, אני יוסי
יש אפשרות אחרת לומר, אני שוטר
אני דבר
אני תלמיד חדש במכון
כל מיני הגדרות כאלה
שבהן האדם מגדיר את עצמו
ביחס לפונקציה שהוא ממלא
אני ממלא פונקציה פלונית בתוך המערכת
זה אומר שמי שאני זה כבר לא חשוב
כי הרי אפשר להחליף אותי
במישהו אחר שימלא את הפונקציה
אם זה מה שמגדיר אותי
אפשר להגדיר את התפקיד
אבל ברגע שאני מגדיר את עצמי
ביחס למקום
אז אני נפלתי מבחינת הזהות האנושית שלי
להיות חפץ, להיות אובייקט
במקום סובייקט
זה בעצם מה שעלול לקרות כאן
הוא נותן את השם של האדם לעיר
אז העיר עיקר ולא האדם
זו האפשרות לפרש את זה לגנאי
והשאלה היא מה משתי האפשרויות כאן
הוא הנכון
יש ביטוי בספר תהילים
לכו חזו מפעלות אלוהים
אשר שם שמות בארץ
אומר המדרש
אל תקרא שמות
אלא שמות
מה זה אומר? אשר שם שמות בארץ
שאלכסנדרוס נתן את שמו לאלכסנדריה
וטיבריוס לטיבריה
זאת אומרת, ההגמרה
אתם רואים את זה בעתור דבר
שלילי, אתם יודעים שרישרוש לסכיות
זה עושה רעש אדיר?
אותו דבר אגב לגבי
רישרוש לסוכריות
שמחלקים בבית הכנסת
אם זה סוכריות טופי
שהעטיפה אישה אבנית
זה לא עושה רעש
אם מדובר בסוכריות כאלה
שאתם יודעים, המרשרש הזה
אפילו ילד אחד יכול להפריע
לכל התפילה או לכל הדרשה
זה רק היה הערה
היא מתודית אבל היא חשובה
אם כך, יש... בסדר, לא קרה כלום
טוב, אז איך אנחנו נדע
באיזה כיוון היה מתן השם
של העיר אצל קין
פשוט מאוד, על פי הפסוק הבא
ויבלד לחנוך את עיר ירד
זאת אומרת, העיר הורידה את אדם
עיר רד
האדם נמשך כלפי מטה
על ידי העיר
העיר עיקר, האדם תפל
במילים אחרות, התרבות האנושית
כשהיא מתארגנת
מנתקת את עצמה משורשה הערכי
מה נכפת לנו בשביל מה
הקימו את העיר הזאת
העיקר שיש עכשיו עיר
זאת נפילה, עיר רד
והתולדה של עיר רד
ועיר רד ילד את מחוי יעל
מוחים שם שמיים
מחוי, אין יותר אלוהים
בחברה הזאת
זאת חברה שקנתה לעצמה
כמין אוטונומיה
ואז היא מנסה את כוחה להתנתק
משורש החיים שלה
זה דבר שמאוד מצוי בחברה המודרנית
של ה-200 שנה האחרונות
כאשר המדינה נתקה את עצמה
מן ההסמכת האלוהית שלה
פעם היו אומרים על המלאכים
שמלכה המדינות שלהם בחסד האל
ואז יוצא שכל המדינה כולה
ראית את עצמה בתור איזה מין עופה
איזה מין הגשמה של רעיון אלוהי
אבל קרה מה שקרה
והחברה האנושית חשה
שהיא יכולה להמציא את מושג הריבונות
הסוברנות
כלומר המוסדות של המדינה
הם מקור הסמכות
באיזשהו מקום זה אומר שהם במקום האלוהים
העירד מולדת מחוי האל
ומחוי האל ילד את מתוש האל
יש נטישה
משון להטיש, להחליש
מתוש האל
לא נשאר כלום
ומתוש האל ילד את למה
מה אתה רוצה?
מה ההבדל?
מדוע המעבר ממחוי האל למחי האל?
אין לי שום מושג
לא יודע
יש לך הסבר?
טוב, גם לי לא
אתה רואה אנחנו שווים
פיטים
טוב
מתוש האל ילד את למה
זאת אומרת
החברה שנוצרת במצב כזה
היא חברה שמעמידה את הרגשות
מעל הסכם
מה?
למה אני אומר את זה? כי זאת האמת
איך אני רואה את זה בתוך למה?
עם שתי סיבות
א
בגלל הדרוש
למה?
לב מוח כבד
בדרך כלל הסדר הוא מלך
מוח לב כבד
מה זה מוח לב כבד?
הסכל שולט על הרגשות
והרגשות על הדחפים
אבל אם אתה שם את הלמד, את הלב, מעל המוח
זאת אומרת שהרגש הוא
הכובע את הופיעה של החברה
זה הערכים
הערכים הם ערכי רגש ולא ערכי סכל
וזו חברה שבקלות נופלת אחר כך לייצר הרע
כי הרגש הרי נוטה ימינה ושמאלה
שלא כמו הסכל שנותן כיוון ברור
אבל יש פה משמעות יותר
מצד הפשט
למה? מלשון נמוך
מח, מה שיורד
למה?
בסדר?
והתוצאה היא מיידית
והייקח לו להימך שתי נשים
מאוד מוזר
זה מה שאנחנו שומעים על אדם באופן רשמי
שיש לו שתי נשים
למה צריך שתי נשים?
איש, אישה, כמו הזוג הראשון
אדם וחווה
איש ואישה
למה שתיים?
כנראה שהאדם הרגיש שהוא צריך מאישתו
שתי פונקציות סותרות זו את זו
ולכן צריך להפריד את התפקידים
בשביל מה יש אישה?
אז בואו נראה
והייקח לו להימך שתי נשים
שם האחד עדה
מה פירוש המילה עדה?
עדה זה לא מלשון עדות
עדה זה מלשון תכשיט
עדי
אבל אם אנחנו משתמשים גם במקור הערמי
עדה בערמית מה זה?
עיבור, הרעיון
כלומר, אחת הפונקציות של הניסויים
זה להביא ילדים, לא?
אז בשם האחד, עדה
היא צריכה להרות, בשביל זה הוא התחתן איתה
ושם השני היא צילה
צילה מלשון צל
לא, לא צל השם
זה מלשון צל, מלשון נקבה
צל זה זכר, צילה נקבה
בכלל, כל הדרשות של מקרה אותיות רק מהשם
זה רק בגלל הטעות
שבעברית מודרנית, כשרוצים
לכתוב השם, כותבים ה' עם צ'ובצ'יק
אבל אין לזה שום משמעות בעברית מקראית
אז זה לא צל השם, אלא זה צל
עכשיו, בשם השנית, צילה
כלומר, היא צריכה להיות צל
היא צריכה לפחות לא להרות
כלומר, אם עדה היא זו שמביאה ילדים
אז צילה צריכה להיות יפה
אם כן, יש פה שתי בחינות
את תלדי ותשתקי, ואת תהיה יפה ותשתקי
זאת אומרת, יש פה הפרדה
בין האתיקה לבין האסתטיקה
זה שבלונה מה שאני אומר, אבל זה מובן
זאת אומרת, יש הפרדה בין החיים
לבין ההופעה החיצונית של החיים
אין זהות בין האומנות לבין החיות
יש איזה הפרדה
ואז מחפשים את היופי לשם היופי
ואת החיים לשם החיים
ולא קרב זה אל זה
זה מה שקורה כאן
זאת חברה חולה, חברה שמפרידה
בין החיים לבין היופי
כן?
אתה צודק
אבל, כשעדה, אם זה תכשיט,
אז זה עוד תהיה בשביל היופי
ולכן נעזרתי בערמית
דבר נוסף, יש עוד כמה דברים שפועלים מזה
התכשיט שלו, זה זה שהיא בהיריון
יש לו תכשיט, יש לו ילדים
ואגב, אנחנו נראה גם את ההמשך
הדברים ברורים ביותר, תסתכל בפסוק קף
כתוב, ותה לנעדה
לעומת פסוק קף ב', מה כתוב שם?
אתה מסתכל עליי, אבל אתה לא שם לב
אה, אני חמש לפעמים
פסוק קף אומר, ותה לנעדה
פסוק קף ב' אומר, וצילה גם היא ילדה
זה לא צפוי
כלומר, זה שעדה ילדה, מובן
זה שצילה גם היא ילדה, פי, קרה משהו
זו התקלה
אם צעי המניעה לא עבד, משהו
כן?
זה מה שחזן אומר, שכך דרכם של דור המבול
שעד כל אדם היה נושא שתי נשים
אחת הייתה הורה לו
הרה לו
והשנייה הייתה שותה כוס של עקרינה
מה זה כוס של עקרינה?
זו תרופה, שגורמת לעקרות
כדי שהיא תשאר יפה
אז זו המחלה של למח
כשהרגש נמצא מעל הסכל
אז זה מה ש... עכשיו
בואו נראה את פסוק קף
במה עוסקים... מה?
בבקשה
לאברהם אבינו היו שתי נשים
כי לא הייתה לו ברירה
כי מי שהוא רצה להביא ממנה בן
הייתה עקרה
אה?
רגע, רגע, אנחנו... דיברנו משהו על אברהם?
אחר כך דוד, אחרי זה שלמה
נכון?
אברהם, היו לו שתי נשים
בלט ברירה, הוא לא רצה את זה
הוא רצה שאשתו היפה
שאמר עליה, הנה נא, ידעתי
כי אישה יפת מראית
תהיה זו שתביא ילדים
זה מה שהוא רצה
אלא מה? המציאות לא הייתה כך, זה סיפור אחר
מה אם דוד הוא שלמה?
כן? דוד הוא שלמה
דוד זה בסדר
קודם כל בשלמה יש ביקורת עליו, לא?
כמה שאני זוכר
כן, אז יש ביקורת, אז אם כן הוא לא בסדר
מה אם דוד? למה דוד נעשה?
כמה נשים דוד נעשה?
שש
שש נשים
היו לו סיבות טובות
היו לו סיבות טובות
האחת הייתה
יפת תואר, זה היה נישואים דיפלומטיים
האחת
זאת הייתה
הבת של שאול
שהוא זכה בה בגלל מה שקרה
עם גוליאט, אבל אחר כך לקחו לו אותה
ואבי גיל יש את נוול הקרמלי
בגלל שהיא אמרה, תשמע אני
לא יכולה להסתדר עם הנוול הזה
אני רוצה להצטרף אל מה שהוא אידאלי
טוב, בסדר, אז נתחתן
יש לו פעם סיבה
אישת יפת תואר זה לא יפת מרז, זה משהו אחר
אישת יפת תואר זה ביטוי
זה ביטוי ששייך לדיני מלחמה
דיני מלחמה
אז זאת אומרת שאצל לויד היו סיבות לזה
עכשיו
בואו נמשיך
אם כן, אולי למלך זה כן ראוי
אצל המלך יש בחינה שהוא אישיות כללית
אבל סתם אדם, מה פתאום
אז זה מה שהם מערצו
הם רצו לשמור על היופי באשר הוא יופי
וטלד, אז בואו נראה פסוק קאף
וטלד עדה את יבל
שם יפה, לא?
מאיפה זה בא השם הזה, יבל?
מזכיר לנו מישהו שאנחנו כבר מכירים אולי?
הבל, נכון?
יבל, הבל, דומה
מעניין? במשפחה של קין
מישהו יקרא בשם של הבל?
טוב, בואו נבדוק מי זה האיש הזה
הוא היה אבי יושב, אוהל ומקנה
מה זה המקצוע הזה?
זה מקצוע שמזכיר לנו משהו, לא?
רועצון של הבל
אם כן, יש ניסיון במשפחה של קין
לאמץ את היסודות ההבליים
רוצים להשלים מה שחסר
אבל בואו נראה, האם זה בדיוק מה שהבל עשה?
עד כמה שאני זוכר, הבל היה רועצון
מה יבל? הוא יושב, אוהל ומקנה
זה בדיוק הפוך, הרועה זה לא אחד שיושב
זה אחד שנד, נא ונד
ואילו יבל יושב
דבר נוסף, הבל היה רועה מה?
צון
ואילו יבל, מה יש במקום צון?
מקנה, מה זה מקנה?
זה הצון, הצון הוא מקנה
אז מה ההבדל בין צון למקנה?
מקנה זה מילשון?
קניין
הוא הופך את המקצוע ההבלי למקצוע קייני
הוא הופך את הצון לריחוש
אצל הבל, בתור רועצון, הצון הוא לא ריחוש
הוא מי שזקוק להנהגה, הוא רועה אותו
רועה, מילשון
רע, ידיד
יש ידידות, יש איזה השפעת
יחסי גומלין בין הרועה לבין הצון
הוא הופיף חינוכי לעבודה של הבל
אצל יבל, לוקחים את המקצוע ההבלי
אבל נותנים לו צבע קייני חזק מאוד
זה הריחוש, זה כלכלה
ושם אחיו?
יובל
וואי שם יפה
מזכיר לנו משהו?
את מי?
את יבל
טוב, זה גם את יבל
אז גם הוא מנסה ליימץ
משהו מההבליות, בוא נראה
הוא היה אבי כל תופס כינור ועוגב
מי לראשונה השתמש בכלי נגינה?
הרועה הצון, נכון?
כלומר, הבל, איך אפשר לנקצון בלי חליל?
אז אם כן, המוזיקה, הכלי הנגינה הראשון
שאולו הוא מדבר על הפעמונים של הצון
זה בא מהבל
מה עשה יובל?
הוא הפך את זה למוזיקה
לסוג של אמנות, למדע, מדע האמנות
הוא נתן איזו צורה שיטתית
סיסטמטית
ואצלה גם היא ילדה
מה?
אני עוד לא יודע
אבל לכאורה, כשהבל מנגן בחליל
יש לזה צורך, צורך ערכי
אבל הוא לא ינגן סתם
הוא מנגן כי צריך להוביל את הצון
אבל האם יש דבר כזה, אמנות לשם האמנות?
דבר שקיים בימינו, המושג של אמנות לשם האמנות
זה לא עבודה זרה?
ואצלה גם היא ילדה
מעניין, היא לא הייתה צפויה,
היא הרי לא התכוונה ללדת
אלא כנראה שזה לא עבד, היא לקחה כושר לה
ובכל זאת היא ילדה
כיוון שהיא יולדת, זה בוודאי לא רצוי
זה הרעיון לא רצוי
יש פה תסכול שמתלווה לזה
אבל מעניין איך היא קוראת לו
ואצלה גם היא ילדה את תובל קין
זה מעניין, אני אזכיר לכם משהו המילה תובל?
יובל, יפה, או את הבל
אבל מעניין, קוראים לו גם תובל וגם קין
זה כבר, אפשר לומר, זה חיבור פצצה
זה חומר נפץ
מה הוא עושה?
לוטש כל חורש נחושת וברזל
הוא ממציא את הטכנולוגיה של כלי הנשק
אז הוא רוצח
זה מברר רטרואקטיבית,
מה ששוב ששאלנו את עצמנו
האם קין היה רוצח או שופט?
לא חייבים לשאול את השאלה הזאת?
הייתה בשיעור הראשון?
השאלה הזאת עלתה ואמרתי שהיא תתברר
באחד הפסוקים הבאים, הנה הפסוק
אם אחרי שבע דורות של קינות
מגיעים ליצירת כלי הנשק
אז זה אומר שקין היה רוצח
זה מברר
מה הוא עושה שם?
מי הראשון שהשתמש בכלי מתכת?
איך גוזזים צאן?
מספריים
הראשון שימציא כלי ברזל
היה הבל
אלא מה?
טובלקין הופך את זה לטכנולוגיה
הוא לוטש כל חורש, נחושת וברזל
למה אפשר לומר שקין השתמש במאדר?
אפשר להגיד שקין השתמש במאדר
כדי לעבוד את האדמה
אבל האמת היא שעובדי האדמה הראשונים
לא השתמשו במאדרים
השתמשו מקסימום בענף מקופף
עד עצם היום הזה יש שבטים באפריקה
שאינם יודעים מה האדר מהו
ואפילו גם לא מכרשה
הם משתמשים בענף ארוך מקופל עם שפיץ
ובזה הם עושים כעין תלן
אז מה שאין כעין אצל הרואים
אי אפשר לגזוז בלי מספריים
אם כן טובלקין
הוא הופך את המקצוע של הבל
למקצוע שיטתי
מעניין אצל הרומים
היה להם שם לאל של הנפחים
היה להם אל נפח
איך קראו לו?
וולקן או וולקיין
וולקיין, כן טובלקין, מעניין
וזה מראה לכם שהשמות של המיתולוגיה
השמות של האלים במיתולוגיה הרבה פעמים
הם שמות של גיבורים קדמונים
שאם הזמן הפכו אותם לאלים
והאחות הוא וולקיין
אגב, לא היה הרעיון נוסף
היא כנראה התאומה שלו
והאחות הוא וולקיין
נעמה
מה זאת אומרת נעמה? במה היא עוסקת?
בנועם, היא עוסקת במה שנעים בחיים
אז כן, יש לנו פה חברה
שעוסקת בארבעה דברים
בכלכלה, באומנות, בטכנולוגיה ובידור
זה מה שיש כאן
שאלה, האם ארבעת הדברים האלה שמניתי
דהיינו, הכלכלה, האומנות, הטכנולוגיה והבידור
זה דברים רעים או טובים?
זה לא רע, נכון?
זה חלק מהתרבות האנושית
אז מה לא בסדר כאן?
מה שלא בסדר זה מה שאין כאן
לא מה שיש, זה טוב שיש
כלכלה, שיש אומנות, שיש בידור
שיש טכנולוגיה, כל הדברים האלה הם חשובים
אבל הם לא מספיקים
כי צריך עוד משהו
העוד משהו הזה, אנחנו
נראה איפה הוא נמצא עוד מעט
אבל כאן ברור שהם בסך הכל
פיתחו את האנושיות בתור אנושיות
קוראים לזה הציביליזציה
וכאן פסוק כפגימל קורא, קוראת איזה טרגדיה
ויומר למך לנשב
מזכיר לכם משהו?
לא, משהו שכבר ראינו
ויומר קיינל הבל, אחיו
זוכרים למה הוא הלך לדבר איתו?
כי הוא ניסה להיות האח שלו
ויומר קיינל הבל, אחיו
הוא ניסה להיות האח שלו
אבל ברגע שהוא מנסה ולא מצליח
אז זה הופך להיות רצח
ניסית לדבר ולא הלך, אז אתה הורג
פה, סוף סוף, זאת הפעם הראשונה בהיסטוריה
שמישהו מדבר ולא הורג
ויומר למך לנשב הוא מדבר
יש התקדמות
אבל מעניין, מה הוא אומר?
עדיו וצילה שמען קולי, נשא למך, העזנה עמרתי
כלומר, הוא אומר
תקשיבו, יש לי משהו להגיד
יש לי משהו לומר
נוסע תגיד כבר
במקום להגיד
אתה אומר שיש לך משהו להגיד
יש כאן איזושהי מבוכה
אם אתה אומר, תשמעו לי
סימן שהשני לא רוצה לשמוע
כלומר, יש דיאלוג אחד כיווני
הוא מדבר, הם לא רוצות לדבר
הם אפילו לא רוצות לשמוע
מעניין, צריכה להיות איזושהי סיבה
למה הם לא רוצות לשמוע?
תראו את ההמשך
כי שהרגתי לפצעי וילד לחבורתי
יש פה איום, סמוי
לא כל כך סמוי, אבל איום
בתוך הדיבור הזה
כדאי לכן לשמוע
אני הרגתי מישהו
ואני יודע להרוג
אז תשמעו לי
זה לא דיבור
זה בעצם אלימות של אבשת צורה של דיבור
אבל זה לא דיבור
לכן הם לא רוצות לשמוע
מי הוא הרג?
אז חזל אמרו
שהוא הרג את הסבא שלו, את קין
ואת הבן שלו, את טובלקין
רצח בתוך המשפחה
כי שבעתיים מוקם קין
ולמר שבעים ושבע
אז שימו לב גם לצורת הדיבור
צורת הדיבור היא שירית
פיוטית, ליריקה
זה לא דיבור רגיל
זה שירה
זה אפילו נשמע יפה, נכון?
אדב וצילה שמע ענקולי
נשא למח, עזנה, אמרתי
זה מצטלצל יפה כזה, יש איזה חרוז
יש משקל על כובעים
כי שרגתי לפיצאים
וילד חבורתי
כי שבעתיים מוקם קין
ולמר שבעים ושבע
אפשר אפילו לנגן את זה
מה זה אומר?
זה אומר שכאשר האדם
אלינו מצליח לתקן את עצמו מבחינה מוסרית
אז הוא נופל לתוך הדרמה
הוא עושה מאיזה שירה
והאתגר המוסרי זה מה שאמרה דבורה
דבורה מלשון דיבור
עורי עורי דבורה
עורי עורי, מה המשך?
דברי שיר
להפוך את השיר לדיבור
לגאול את השיר
להפוך אותו לדיבור
שזה יהיה ממשי
אין ערך לשירה
הרי החלקים היותר נשגבים של התורה
זה החלקים השיריים
אבל זה כש... מתי אומרים שיר?
כשרוצים לעלות לגובה שהוא לא במציאות
אז זה יכול להיות חיובי
זה יכול להיות שלילי
אצל למר זה שלילי
אז פה אנחנו רואים שבכל החברה הזאת
יש חיסרון גדול מאוד
והחיסרון הזה צריך השלמה
איך תבוא ההשלמה?
בשביל זה יש פסוק הבא
וידע אדם עוד את אשתו ותל את בן
כלומר חסר
גם בלי הפסוק הזה אנחנו מבינים מה חסר
במשפחה של קין
מה שחסר זה הבל
כלומר עם כל הניסיון
להצליח את החיים של קין
ההבליות חסרה
מה שהבל מייצג
אבל יש בעיה
הבל מת
אז מה נעשה? צריך להוליד אותו עוד פעם
וידע אדם עוד את אשתו
ותל את בן ותקרא את שמו שת
כי שת לי אלוהים
זרע אחר
תחת הבל
כי הרגו קין
אז זה אומר טוב
נעשה עכשיו הבל חדש
שת לי אלוהים זרע אחר
שת
נתן
ועוד ניסיון תשתית
בסיס, יסוד
עכשיו אנחנו מייסדים מחדש את האנושות
מעניין, כבר קין ניסה לייסד
אנושות חדשה, חנוך
ואילו כאן
אדם הראשון, שוב
בונה תשתית
אבל יש לי קושי על אדם הראשון
אם
את הבל
קין הרג
אז אם מולידים עוד פעם את הבל, מה יקרה?
גם אותו יהרוג
אתה אומר בעיה שקין מת
אז מה? יחסר קין בעולם?
זה לא טוב
ואם יקום קין חדש, אז הוא
יהרוג עוד פעם את ההבל הזה
אלא
פה אנחנו רואים שהאדם מוליד
כלומר, האישה
יולדת
יולדת
הבל משופר
היא אומרת, את ההבל הזה שאני עכשיו יולדת
קין לא יצליח להרוג
זה הבל מודל אלפיים
גרסה חדשה
את זה אי אפשר להרוג
כן
זה מעניין מה שאתה אומר
כלומר, אתה אומר שבעצם
קין זה יצר הרע
והבל זה יצר הטוב
זה דואליסטי
מדוע?
כי אתה אומר שקין מאחר והוא חומרני
התרבות שהוא מודיל
היא תרבות חומרנית
אתה מזהה את זה עם היצר הרע
אני לא מסכים
ואני אסביר לך למה
בגלל שהיהדות
היא מונותאיסטית
שמעת על המושג הזה?
כן או לא?
כן, היא מונותאיסטית
אם היא מונותאיסטית, היא מאמינה שהשם אחד
אם השם אחד
לא ייתכן
שהוא יתגלה ברוח
בלבד ולא בחומר
דווקא האלוהי
נמצא במקום שבו נמצא הכל
אם יש רק חומריות
או רק רוחניות
זה תומע
זה לא ימצא
אז ולכן
העולם נברא בבית
אבל העולם נברא בבית
כי יש גם חומר וגם רוח
זה אומר
שאי אפשר לראות את קין כיצר רע
אלא אם כן נגיד
ניתן משמעות חיובית ליצר רע
שזה גם אפשר
אבל הדואליזם הזה
שטוב ורע זה שחור לבן
זה לא עובד ככה
אם יש משמעות חיובית ליצר רע
אז בואו נראה
מה זה אומר עכשיו
אנחנו מנסים להבין מה קוראים הבל
הבל
הקין, ההבל החדש הזה
שט, קין לא יכול להרוג
אז למה הוא לא
יוכל להרוג אותו
כי זה אחד כזה, שט
שעף על פי שהערכים שלו
הם הערכים של הבל
אבל כשקין מנסה להרוג אותו,
הוא לא נותן לו לעשות את זה
אתם זוכרים מה היה
החד של הבל?
שהוא נתן
לקין להרוג אותו
זה היה החד של הבל
עכשיו, זה מזכיר לנו משהו
דווקא שאנחנו מוצאים אותו בהמשך התורה
אתם שמעתם, קראתם את המשך החומש?
יש שם
מדברים על שני אחים
יעקב והאסף
אחד רועצון
השני יוצא לשדה
מזכיר לנו משהו
ו... באיזשהו שלב
האסף רוצה להרוג
את יעקב
כלומר, קין רוצה שוב להרוג את הבל
אבל זה לא יהיה לך לו, מדוע?
כי יעקב הופך להיות ישראל
כלומר, האידאל של
עם ישראל איננו יעקב
האידאל הוא ישראל
ישראל, מי שמסוגל
לקחת בידו את החרב
של האסף, הוא להשתמש בה
כי יש בשיח
למשל, השיח השמאלני של ימינו
יש איזה מין אמירה כזאת
אם אתה משתמש בכלים של האסף
אתה הופך לאסף
אם אתה
מנצח, אז אתה רומאי
וזה
הנצרות ניסתה באמת
להישדר את הרעיון הזה
שעצם השימוש בכוח
זה כשלעצמו
רע
גם כשזה משרת
מטרה חיובית
וזה
בוודאי ההפך
מהעולם הערכי
של התורה, שמדברת על
אחדות הערכים
זאת אומרת, השט הוא
סוב של הבל שלא מפחד
שיגידו עליו שהוא קין
ברור? טוב
בואו נמשיך
אתה רושום שירדו קין
על הלב
אבל לפני לענות על זה
שכנות אשר הם אהבו אותו, רצו אותו
אז אתה רושום שאהב אותו
לא, לא שהוא רצה
זה האחר תחת הזה
אני לא יודע על מה אתה מדבר
נראה לי שאתה ראית את הכתביית
של רבינו בעצמו
נכון? אז איך אתה אומר שזה רשום?
אתה ראית את הכתביית?
אתה מתכוון כתוב
כי רשום זה כשאתה רואה
את הדיו שבו השתמש משה רבינו
אתה רואה אותו רשום
אז אתה מתכוון לכתוב, נכון?
בסדר, אז קודם כל זה קצת מבייר לי מה התכוונת
וכאן כתוב הרגו
לא כתוב רצחו
נכון?
אתה מדבר
אני מדבר על פי העברית המודרנית
שבעברית המודרנית
רציחה, פירושו
הריגה שהיא מגונה
וההריגה זה לאו דווקא מגונה
נכון? ככה אתה אומר?
אבל זה בעברית מודרנית
לא בעברית התנכית
בעברית התנכית כתוב
גוהל אדם הוא ירצח את הרוצח
לפי גאובו
הוא יארגנו
אין בעברית התנכית
ההבחנה הזאת
היא לא מוגלת בעברית מודרנית
טוב
אולשט
גם הוא יולד בן
והיקרא את שמו
אנוש
מה זה אנוש?
מה? אדם, נכון?
אנוש זה אדם
אז מה עושה שט?
מה זה אנוש זה אדם?
אנחנו משתמשים במושג אנושים
לא
אנחנו לא משתמשים במושג אנושים מתוך אנוש
איך אתה אומר? מה הרבים של איש?
אנשים, איפה זה באה המילה אנשים?
מה היחיד של אנשים?
מה היחיד של אנשים?
מה פתאום? אנש?
דבר, דברים
אז היחיד של דברים זה דבר
למה אתה מוריד את הי' ואת ה'
נכון?
אתה מוריד מאנשים את הי' ואת ה'
אתה לא מקבל איש
אני לא לשונאי
לא, אתה לא שונאי
אני שואל אותך שאלה פשוטה
אם אתה רוצה לדעת מהו
היחיד של מילה שאיבר רבים
מה אתה עושה?
אתה מוריד את סימן הרבים
אני לא מאמין בסיפור הזה של יוצאי דופן
יוצאי דופן זה המצאה קלה
בשביל לעבור את הבגרות בלשון
אבל אם אנחנו לוקחים את הדברים ברצינות
היחיד של אנשים זה אנוש
מובן?
בסדר?
אז אם כן
אתה מבין שהמילה אנוש
פירושה אדם
לא בגלל האיש הזה
אנחנו קוראים לה אינושות אינושות
בסדר?
אז אם כך
ואני אקרא את שמו
אנוש
אתה חונן לדמדעת ומלמד
אתה חונן לדמדעת ומלמד לאנוש ואינה
נכון?
אז אם כן
מה עושה כאן שט?
הוא מוליד אנושות חדשה
מה?
יש לה תכונה? אנחנו נראה איזה תכונה יש
לא כל כך פשוט
אז הוא חל לקרוא בשם השם
כלומר מה האנוש עושה?
הוא ממציא את הדת
מה עם שט?
אדם לא קרא בשם השם?
אדם לא קרא בשם השם?
פשוט
למה צריך לקרוא בשמו של מישהו בכלל?
אתם יודעים למה צריך לקרוא?
כי הוא רחוק, יפה
כי הוא רחוק
אבל אדם
הוא אומר את כל חשמתי בגן
מה הוא צריך לקרוא בשמו?
זאת אומרת הריחוק
מן האלוהות
זה השורש של הדתיות
אז זה לא חיובי כל כך
בכלל
יש אצל חזל
לכאורה הם עשו משהו לא יפה לאנוש
הם אמרו, הוא חל
שהוא המציא את העלילות
סער הכל, הם אמרו ביטוי יפה
הוא חל לקרוא בשם השם, מה אתה יורד עליו?
מסכן, מה עשה לך?
הוא חל לקרוא בשם השם, זה לא חיובי?
גם אברהם אבינו קרא בשם השם, לא?
גם בוודאי בשם המפורש
והקרא שם אברהם בשם השם
כתוב שם בשם המפורש, הוא קיבל כיף
גם פה?
אז מה ההבדל?
ההבדל הוא שהוא רק התחיל
ולא גמר
להתחיל לקרוא בשם השם
זה בהכרח עבודה זרה
בגלל שברגע שאתה
לא מקיף את כללות הערכים
אתה מפריד חלק
מן הגילוי משאר הגילויים
ואתה לוקח ערך
מבין הערכים
זה השורש של העבודה זרה
אבל אין ברירה
כנראה שלא הייתה לאנוש ברירה
אלא להתנהג כך, לכן אין כל כך טענות נגדו
מה אתה אומר?
כן, אין טענות
אבל זאת המציאות
ראשית האמונה בעילילות
זה העבודה הדתית, כן בבקשה
מה גרם שנוצר הריחוק
דווקא בדור הזה?
מה גרם שנוצר הריחוק דווקא בדור הזה?
זה הדור השלישי
הדור השלישי תמיד בא אחרי השני
השני הוא תמיד
בין הראשון לשלישי
כלומר, הוא ממוצע
הראשון הוא ראשון
אז אין ריחוק
השני הוא לא כל כך רחוק
כי הוא דווקא בראשון
אבל השלישי אין לו דווקא בראשון
כי השני מפריד
מה זה משפחת שומרים?
זה כמו משפחת שומרים
אתה מכיר את משפחת שומר?
יש משפחת השומרים
דור ראשון
זה שומר מצוות
הדור השני זה שומר מסורת
הדור השלישי זה שומר הצעיר
והדור הרביעי זה שומר משקל
למה עירד לא קרה בשם השם?
למה עירד לא קרה בשם השם?
זהו, כי השאלה היא
איך יפסו במשפחה הזאת?
אם תסתכל בפסוק
ג' של הפרק הבא
אני קצת מדלג
והייחי אדם שלושים ומעט שנה
ויולד בדמותו כצלמו
והקרא את שם מושט
מה זה בדמותו כצלמו?
מה המשמעות של
דמותו כצלמו של אדם הראשון?
מה הייתה דמותו וצלמו
של אדם הראשון?
לא, לא של השם
של אלוהים
לא צלם השם
בצלם אלוהים עשה את האדם
והיום אומר אלוהים נעשה אדם
אצל מינוק דמותנו
זאת אומרת שצלם אלוהים שבאדם
ממשיך אצל שט
ולא ממשיך אצל קין
מה זה אומר?
זה אומר שצריך לחפש
מה מעניין את המשפחה
המשפחה של קין מתעניינת
בדבר אחד פשוט
להיות עשירים
ואילו המשפחה של שט
מתעניינת
בלהיות חכמים
חכמים
והחוכמה מביאה לדת אלוהים
זאת אומרת
שהנושא האלוהי
הוא משמעותי במשפחה של שט
תראו למשל
בפסוק ו'
ויחי שט חמש שנים ומעט שנה
ויולדת אנוש
ואנוש ידענו שהוא מתעסק בלעדת את השם
הוא יוכל לקרוא בשם השם
פסוק ת'
ויחי אנוש תשעים שנה ויולדת
קין הקטן
קינן
הוא מקטין את היסוד הקיני
מאמץ אותו
אבל הוא מקטין אותו
פסוק י'
ויחי קינן שבעים שנה
ויולדת מהלל אלה
וואי איזה שם יפה
זה נשמע כמו יהודי
מהלל אלה
הוא מהלל את השם
מה אתה אומר?
זה אותו הדבר
הקטנה של קיינות
זה לפנות את השם
כן?
זאת אומרת כי עולם הכיוונה הפוך
זה כמו שהקיינים
לקחו את ההבליות והקטינו אותה
או שינו אותה
אגב, מה חסר לקין?
בינה
נון
שערי בינה
קין תוסיף לזה נון
ויוצא קינן
מה אתה אומר?
אה, זו שאלה מעניינת
האם אצל הבל יש צלם אלוהים או לא
זה לא מפורש בכתוב
רבי יהודה הלוי אומר שכן, אגב
בספר הכוזרי
עכשיו, השאלה היא למה
זה כך
ביה שאם שט הוא תחת הבל
אז זה רומז שגם בהבל היה
כן? אבל יש
מקום לדון בזה
טוב, אנחנו רואים שיש פה
שתי מגמות
עשיר וחכם
השאלה היא מה זה נותן
מה זה נותן?
את זה אנחנו נראה בעזרת השם
תודה על הפעם הבאה, שלום