פסוק ג' והייחי אדם שלושים ומעט שנה
ויולד בדמותו כצלמו והקרא את שמו שת
זאת אומרת מה פירוש
בדמותו כצלמו של אדם הראשון
אדם הראשון אנחנו יודעים עליו
שהוא בדמותו כצלמו של אלוהים
אז אם שת הוא בדמותו כצלמו של אדם,
זאת אומרת שגם שת הוא בצלם אלוהים
זה לא פשוט, נכון?
מה המשמעות של צלם אלוהים? אומר הרמב״ם
זה החלק באדם שיודע את אלוהים
שזה מה שכפי שטעתו של הרמב״ם, הסכל של האדם
אז זאת אומרת שיש צלם אלוהים בשת
לא מצאנו את הביטוי הזה אצל בניקאים, כן
אז זווה, זו השאלה, מהו
החלק שהרמב״ם קורא לו סכל?
על כל פנים, איך שלא נגדיר את זה בלי
להיכנס למחלוקות בין המערה לבין הרמב״ם
לגבי הגדרה המדויקת של צלם אלוהים
אבל ברור שיש משהו מיוחד
באדם שדרכו הוא יודע את אלוהים
ואנחנו קוראים לו צלם אלוהים
ושהדבר המיוחד הזה, אפשר לקרוא
לו זגולה אם רוצים, לפי הכוזרי זה זגולה
זה נמצא אצל זרע שט ולא אצל זרע קין
מה שלא יהיה, אנחנו מבינים כן
ששט מתעסק בעניינים אלוהיים
זה כלומר, רמז הוא מספיק עווה בתורה
כדי שנדע שהוא עוסק בעניינים אלוהיים
נקרא לזה בשפה פשוטה, החוכמה
כמו כן גם הבן של שט, פסוק וב
וייחי שט חמש שנים ומעט שנה ויולד את ענוש
ולפי מה שלמדנו בפרק ד'
בפסוק הווה, ענוש הוא ממציא הדת
אז הוא חל לקרוא בשם השם, אם
כן אנחנו רואים שאף הבן של שט
עוסק באלוהות, זה הנושא שמעניין אותו
אמנם לפי חזאל למדנו שההתעסקות
הזאת בדת היא השורש של עבודה זרה
זאת אומרת מזה בא האלילות,
מה שמכונה הרגש הדתי
הרגש הדתי יוצר אצל האדם כל מיני ציורים
מיתוסים אפשר לומר והציורים
האלה הם ראשית האלילות
במיוחד, כפי שלמדנו שהביטוי
אוחל משמעותו בעברית התחלה
מי שמתחיל לקרוא בשם השם ולא
קורא בשם השם המלא, לא מסיים
אז הוא בהכרח תופס תפיסה
חלקית, תפיסה חלקית זה אלילות
הוא חל לקרוא בשם השם בלי לגמור, לעומת אברהם
שבו נאמר ויקרא שם אברהם בשם השם
הוא קרא בשם השם המלא, בעוד שאצל אנוש התחילו
ואז יש קונוטציה שמתחברת
מבחינת הצליל בין התחלה לבין חילול
ברוך אתה אדוני אלוהים
ולכם העולם שהכל נהיה דורו
ואיחי, עכשיו כמו כן בפסוק ת' זה
כל הדברים האלה אני אומר אותם מהר
כי למדנו אותם בשיעור שעבר ואיחי
נוש תשעים שנה ויולד את קין הקטן
נכון?
קיננה, כלומר בדיוק כמו שמצאנו במשפחה של הבל
בסדר, במשפחה של קין אימוץ של
המסורת ההבלית אבל צביעתה בקיניות
כאן במשפחה של שת יש אימוץ של
המסורת הקיינית וצביעתה בצבע הבלי
וזאת משהו של קינן, קין
עם נון, נון, נון שערי בינה
התוספת שמבחינה בין סתם
לבין עם בינה זה בין קין לקיינן
כמו שגם מצאנו ההבדל בין תיקו לתיקון
התיקו זה כשאין לי מספיק בינה
כדי להכריע, אני מוסיף נון לתיקון
בבקשה, מה אתה רוצה?
יתרור הוא בעל אופי קיני והוא מתקן את קין
הוא אמר שהראשון שם ברוך השם, כן ודאי
לא אמרנו שקין זה רע, כן ברור
איפה האופי ההבלי בשם קינן עצמנו?
איפה האופי ההבלי בשם קינן?
בנון, נון שערי בינה, הרי זה
בדיוק מה שיחסר במשפחה של קין
יש הרבה עושר, אין מספיק חוכמה
זה הקטנה, הנון זה הקטנה גם
כלומר הוא לוקח את היסוד הקיני אבל מכהה אותו
עושה אותו חלש יותר על ידי תוספת בינה
כלומר האלים שמתחיל להתבונן
מחליש משהו באלימות שלו
לפי המסורות המוסלמיות
אותו קינן היה חכם גדול
הם קראו לו אידריס או
אותו הרמס של המיתולוגיה
כלומר אדם חכם כמובן, מה?
קרם ארכיבי הרמס של המיתולוגיה?
כן, כן, כן, ממש ככה
תתקל בכל יהודה או אולי
באוצר נחמד, על הקוזרי
בסוף דברי הפילוסוף, אז הוא
מדבר שם על הרמס והסקלביוס
והפלטון וכו' אז שם הוא מסביר את זה
כן
איך הוא יוצא אחורה ומה זה?
ספר תולדות אדם ודמות אלוהים?
אתה שואל על פסוק א', כן?
זה ספר תולדות אדם
ביום ברוא אלוהים אדם בדמות אלוהים
עשה אותו, אז על איזה חלק אתה שואל?
שתיים, גם על תולדות אדם וגם על דמות אלוהים
אתה שואל גם על החלק הראשון ועל החלק השלישי
בסדר?
אז זה ספר תולדות אדם
המילה תולדות היא מאוד מאוד משמעותית
לפי מה שלמנו תולדות,
זאת בעצם המשימה של האדם
הרי אנחנו רואים, בבריאת העולם נאמר
בראשית ברא אלוהים
והיום מר אלוהים וכו' וכו'
ואחרי שנגמרו שבעת הימים
הסיפור של שבעת הימים, אשר ברא אלוהים לעשות
אז הכתוב מיד עובר לזה
ספר, זה אלה תולדות השמיים והארץ
המילה תולדות מופיעה לראשונות
והמילה אלה, לפי מה שלמנו
לפי הכלל של חז'ל, כל מקום שכתוב ואלה
מוסיף על הראשונים, כל מקום שכתוב אלה
פסל את הראשונים
יש פה פסילה של מה שהיה
כלומר עד עכשיו הקב' הוא פועל לבדו
עכשיו הוא פועל דרך תולדות
התולדות, מישון להוליד
אדם הוליד אדם
כלומר, מכאן ואילך, מעשה הבריאה
יושלם על ידי התולדות
מה זה התולדות?
הראשון בתולדות הוא אדם
אז הוא לא בן אדם, הוא לא תולדה
והמטרה היא להוליד את הבן אדם
את בן האדם
זה כינוי למשיח בכמה
מקומות, גם בתהילים, גם בדניאל
שבן אדם זה האדם שהאדם הצליח לייצר
ובזה הוא נהיה שותף לבריאה
וכל זמן שאנחנו מתקדמים לעבר
בן אדם יש תולדות
עכשיו יש בעיה אחת
הראשון הוא אדם
האחרון הוא בן אדם
ומה אנחנו?
אנחנו באמצע
אנחנו כבר לא אדם אבל עוד לא בן אדם
אנחנו משהו בהתהוות
מכאן המתח הקיומי של האדם
כן בבקשה
אז מה המקום של נהר של שחרון השטרון
כשאנחנו מדבר על יחס כן זה לטעתה בן אדם
כן, אז גם יחס כן נקרא בן אדם
אתה מנסה לתת תשובה או אתה שואל שאלה?
שואלי את התשובה הנכונה
אני לא יודע מה נטע
אבל אני יודע שחזל אמרו
שבן אדם שנאמר ביחס כן
היה בנו של האדם הראשון שעשה תשובה
כלומר יחס כן מלמד את סוד התשובה
לכן הוא בנו של אדם
בבקשה
אנחנו עדיין בתולדות
כן בבקשה
לא גמרתי מתולדות
מה?
אני רוצה לספר שום אשר אחד יחיד ומיוחד
נו
כלומר אתה אחד זה האדם הראשון
היחיד זה הסוגי אינטיקוט
וזה אנחנו התולדות והמיוחד
זה הכסוף של כולם
כמו שאתה אומר נקרא שיש משמעות
יפה
אחד יחיד ומיוחד
כן יפה נו אז מה?
איך זה מתקשר לזה שיש תולדות
ככה אם יש כמה
כן אבל איך מגיעים למיוחד
על ידי האדם
זה התולדות
כן זו, אז זה הסבר
עכשיו לגבי התולדות
יש כמה אופנים שהמילה תולדות כתובה בתנ״ך
יש לפעמים שזה כתוב בשני ווים
לפעמים בוו אחת בתחילת המילה
בלי וו בסוף המילה
לפעמים בסוף המילה ולא בתחילת המילה
ולפעמים כתוב בלי וו בכלל
הפעם הראשונה שבה כתוב תולדות
זה עם שני ווים
כן
אלה תולדות השמיים והארץ
כתוב וו וו
זה מלא
והפעם השנייה שבה זה כתוב
זה בספר רות
ואלה תולדות פארץ
בשושלת המשיחית
גם כן שמה כתוב תולדות מלא
כלומר התולדה המשיחית
היא ההשלמה של התולדות
של ראשית הבריאה
לעומת זה
כל השאר זה תולדות חסר
או בהתחלה או בסוף
והחסר שבחסר
זה ואלה תולדות ישמעאל
ששמה כתוב בלי וו בכלל
כלומר יש משהו בתולדות ישמעאל
שהוא החסר בתולדות
אפל פי שהוא נזקק לתורת התולדות
אבל יש חיסרון
בסדר
אם תעשו חשבון
יש כ-13 פעמים כתוב תולדות בתנ״ך
ויש מה ללמוד מזה
עכשיו זה לגביה
זה ספר תולדות אדם
כלומר פה זה הסיפור
כיצד האדם בדרך לוליד את האדם
זה המשמעות של תחילת הפסוק
בסדר? מה אתה רוצה?
אני רוצה לשאול את תורת ההולדה של שי
אחרי שאתה יכול להיות בולגי עבוד
ושם בקיצור נקרור
נכון
יש לי אופן ששון אדם
בין האדם עצמו
לבן שת
ודאי שיש הבדל בין אדם לבן שת
ברור
האדם אחרי שהוא בולגי נקרור
לכן הוא בונה את האנושות מחדש
לכן שת מוליד את אנוש
אנוש זה אדם
אנוש זה היחיד של המילה אנשים
אנשים זה רבים
יחיד אנוש
כן
מהרגע שאתה המשימה זה להוליד את הבן אדם?
לא
אז ממתי זה המשימה? מהרגע שהוא נברא?
מהרגע שאדם נברא, המשימה
שלו זה להוליד את הבן אדם
וקין והבן יחשלו?
קין היה הראשון שיכול היה להיות בן אדם
הוא יכול היה להיות המשיח
ושת יכול?
אם שת היה יכול, בוודאי
אז מה זה עושה? יש לו הצליח?
לא הצליח, אף אחד לא הצליח פה בינתיים
כלומר, אם זה היה מוצלח, אז
מזמן ההיסטוריה הייתה נראית אחרת
בסדר?
אבל מה זה בשבילך חמשת אלפים שנה?
זה קטן
קטן עליך
מה הייתה המשימה המוסרית
של שת שהוא לא עמד בה?
מה הייתה המשימה המוסרית
של שת שהוא לא עמד בה? לא יודע
עכשיו לגבי השאלה מה
זה בדמות אלוהים עשה אותו
זאת השאלה שאתה שואל
על החלק השלישי של הפסוק
בדמות אלוהים עשה אותו יעיין עקבודו
בספר נפש החיים
שר א'
ששמה הוא מסביר כל הזמן, לא
פירוש שאני מגיע בדמות אלוהים
שאלוהים משמעותו לפי הפסיקה
בהלכה בטור, משולחן ערוך
שכשאדם אומר שמה ישראל? השם אלוהינו
כשהוא אומר אלוהינו, הוא צריך להתכוון
בעל הכוחות כולם
אז אלוהים זה בעל הכוחות כולם
אם האדם הוא בדמות אלוהים,
משמע שגם הוא בעל הכוחות כולם
מכאן שיש השפעה קוסמית על מעשי האדם
במעשי האדם
בדמות אלוהים עשה אותו
כלומר שהוא לא רק פועל על עצמו
או על סביבתו, הוא פועל על הכול
זו המשמעות של בדמות אלוהים
בסדר?
עכשיו בואו נחזור אם כן לפסוקים של... כן
אלוהים זה גם מוכרן לפחות הטבע
האם הוא גם מוכרן על גן נובל לפי הטבע?
אז מה שמע על הטבע זה כבר עניין של בחירה
כן, אפשר לומר את זה
טוב
ובכן, מה?
למה כתוב אלוהים לשם רבים?
עכשיו אתם נזכרים
בתחילת הספר היה צריך לשאול את זה
אבל אם תעיין בתור שולחן ערוך
תראה שכשמכוונים לשם אלוהינו
צריך לכוון בעל כל הכוחות כולם
כלומר זה לשון רבים בגלל
שזה כולל כל הכוחות כולם
בסדר? טוב
ובכן, אנחנו ממשיכים
ברשימת המשפחה השתית
בפסוק י' ב'
ואי חי כנען שבעים שנה
ואי יולדת מה על על אל
כאן הניגוד הוא בולט
לעומת מחוי האל
של השושלת הקהינית
שההתפתחות של התרבות האנושית
גורמת למחייה של שם שמיים
דווקא ביצל שת יש הילול בשם שמיים
מה על על אל
כך שמבחינה מסוימת
השם מה על על אל
כמעט זה אלא מילה יהודי
מי שמודה
מה על על אל
הוא מהלל את האל
הוא המהלל של האל
ויהודי זוכר דבר
פסוק ת'ב'
ואי חי מה על על אל חמש שנים ושישים שנה
ואי יולד את ירד
איזה שם יפה
ירד מזכיר לנו
יש כמה פסוקים בתורה
שבהם כתוב וירד השם
בכל המקומות שכתוב וירד השם
זו התגלות
כלומר יש ציפייה במשפחה של שת
לא רק לדעת אלוהים
אלא להתגלות אלוהים
מחכים שהוא ירד
וירד יהודה
שמה זה יהודה שירד
זה לא השם שירד
יש גם משמעות
לא זו אותה משמעות לרדת
יהודה אם הוא יורד
לאן ירד
אבל השם יורד
זה משהו אחר
וגם את זה התגלות
עכשיו תראו מה שקורה בפסוק י'
הוא מאוד מעניין עוד יותר
ויחי ירד שתיים ושישים שנה ומת שנה
ויולדת חנוך
מה פירוש המילה חנוך?
חנוך זה ההתחלה
ראשון חנוכה
לחנוך משהו
כלומר רוצים להתחיל
כלומר כיוון שיש ציפייה
רואים שיש איזושהי יסוד של דעת אלוהים
נבנה את הציפייה לבנות מחדש את האנושות
חנוך
בדיוק כמו שניסה
קין שגם הוא קרא את בנו
בשם חנוך
והחנוך הזה הוא מיוחד במינו
פסוק ק' ויתהלך חנוך את האלוהים
וכן פסוק ק' ויתהלך חנוך את האלוהים
ואיננו כי לקח אותו אלוהים
כלומר אי אפשר להגיד אפילו שהוא מת
זה לא שהוא לא מת
אבל לא כותבים את זה
לא יפה
הוא התעלם
כמו אליהו הנביא
הוא כבר לא בעולם שלנו
אולי הוא גם לא היה מעולם מהעולם שלנו
אולי הוא בא מעולם אחר
המקובלים אומרים שהוא בכלל שייך
הנשמה שלו באה מעולמות אחרים לגמרי
הוא פטיאל פה קצת
כדי לעשות חוליית קשר בין העולמות
אבל מצד עצמו הוא היה שייך לעולם אחר
חנוך
אם כן הייתה התחזקות של ההתעניינות
בעניינים האלוהים במשפחה של שת
עכשיו תסתכלו מאחורה שוב
לעשות ריברס לפסוק ק'
ויחי חנוך חמש ושישים שנה
ויולדת מתושלח
מי זה המתושלח הזה?
מתושלח הוא אדם מאוד מיוחד
אם תעשו את החשבון של השנים שלו
הוא אדם שחי יותר זמן מכולם
הוא חי תשע מאות שישים ותשע שנה
הוא חי עד המבול
וכתוב
ואילי שבעת הימים והמבול היה מים על הארץ
מה זה שבעת הימים?
שבעת הימים אחרים אותו של מתושלח
כשהקב' אורחו לא רצה להביא את המבול
כדי לכבד את האבל, את אבלו
את השבעה של מתושלח
אז היה צריך לחכות איזשהו זמן
שבעה ימים ואז בא המבול
והארץ זה מאוד מעניין
כי זה אומר שמתושלח הוא
גדול הצדיקים שבכל הדורות
כי הרי אם נוח הוא כזה צדיק
שמגיע לו להינצל מן המבול
מתושלח הוא אחד כזה
שכל זמן שהוא חי המבול לא יכול לבוא
אפילו שבע ימים אחריו
כלומר זה מזכיר קצת להבדיל את אתלס
הוא מחזיק את העולם
אני פה אין מבול
זה עצום
לא היה צדיק כזה בהיסטוריה
ומתושל... מה?
רבי שמעון, יש לו משהו כזה
עכשיו שימו לב שהוא מקביל מאוד
למתושאל של מי שושל את קין
מה זה מתושאל למתושלח?
מתו, אחת המשמעות של מתו זה משון מוות
השאלה מה קורה עם המוות
או שהמתו מגיע לשאול
או שמגיע לאינסוף, שלח
אפשר להיות חיים אינסופיים, חיים נצחיים
או חיים של נפילה, של אבדון
אז כבר רואים שבתורה יש רמז
לשתי צורות חיים אחרי המוות
ומה קורה למתושלח הזה?
בפסוק קפזיין, מה?
שלח לך מחל פני המים, דבר שאין לו גבול
פסוק קפזיין, מה?
מה זאת אומרת שהם היו מקבילות?
האם זה בזמנים בדיוק
כשהוא ילד את זה, ילד את זה?
אתה שואל האם כשהוא
ילד את זה, הוא ילד את זה?
בגדול? לא
אפילו חזל אומרים
שמאה שלושים שנה שעברו
מאדם עד שהוא הוליד את שת
במשך אותה מאה שלושים
שנה נולדה כל השושלת של קין
אפשר להגיד ככה, אפשר להגיד
ככה, אין לנו ידיע מן הכתוב
פסוק כפחת
ויחיל עמך שתיים ושמונים
שנה ומעט שנה ויולד בן
מעניין, דווקא אומרים ויולדת פלוני, ויולד בן
זה דבר שדרש התבוננות, ראו את הילד
אמרו וואו צריך פה לשים לב למה שיקרה
ראו שהוא ילד מיוחד
והקרא לבריאות את שמו נוח
למור זה יהיה נחמנו
ממעשינו מעצבו ידינו מן האדמה אשר הראה השם
מה הנחמה?
שפתאום הארץ התחילה להיות יותר רגועה
עד עכשיו הייתה מולידת קוצים יחד עם החיטה
מכאן והלך קוצים לחוד, חיטה לחוד
וגם אמרו חזן שלמח
המציא את המחרשה
המחרשה, מה? נוח סליחה, נוח המציא את המחרשה
המחרשה זה דבר מאוד מעניין
זה הכלי שמאפשר להתגבר על הכללה
וקוץ ודרדר תצמיח לך
ואכלת את עייסב השדה
עכשיו ברגע שיש מחרשה אפשר לאבל את האדמה
ואז יש אפשרות להתגבר על הכללה הזאת
עכשיו מעניין מאוד
מי עובד האדמה בין כאין והבל?
כאין, זאת אומרת שבמשפחה של שת
התחילו להתעניין דווקא במקצוע של כאין
בדיוק כמו שבמשפחה של
כאין התעניינו במקצוע של הבל
פה מתחילים להתעניין איך
אפשר לשפר את עבודת האדמה
ואז בעצם יש פה ניסיון להשלים
את מה שחסר במשפחה של שת
כן, מה אתה רוצה?
מהלמח הזה שונה מלמח של שת כאין במשורש למת
מעל המן, משלב מעל המוח
האם זה גם מלך עליו או שזה משהו שונה?
כפי שאתה בצדק מאיר, למח
זה אחד שאצלו הלב הוא למעלה מהמוח
לב, מוח כבד
זאת אומרת שיש לו מה שנקרא
בתורת החסידות הרחיבו את זה הרבה
חושים שמעל השכל
יש לב עליון
כלומר הלמח שלו זה לא למח של ההוא
זה למח מול למח
עכשיו, מעניין שהלמח הזה
הוא מוליד את נוח, ונוח
כידוע, את האלוהים התהלך נוח
עכשיו, אם אנחנו עושים חשבון
השושלות האלה הן שושלות מוכשרות מאוד
זאת אומרת, השושלת של שת היא מומחית לחוכמה
והשושלת של כאין היא מומחית לעושר
כלומר, האידאל האנושי במשפחה של כאין
אם אתה תהיה מוצלח, אם אתה תהיה עשיר
בכל המובנים של המילה, זה לא עשיר רק שיש כסף
יש הרבה מאוד מובנים של התפתחות תרבותית
לפני מה שלמדנו, המשפחה של כאין
עוסקת גם בכלכלה, גם באומנות,
גם בטכנולוגיה וגם בבידור
כל אלה הם המרכיבים של השושלת הקהינית
זה העשיר
והשושלת של שת, כולם עוסקים בחוכמה, חכם
אבל יש מסורת בעם ישראל
אין הנבואה שורה, אין לה על
חכם, עשיר וגיבור
כלומר, להיות חכם בלבד, איך אומרים?
זה לא חוכמה
כי להיות חכם בלבד זה לא מסובך
תהיה רוחני, תהיה חכם
להיות עשיר, זה גם כן
לא כל כך קשה להיות עשיר
אם אתה עושה כל מה שצריך
כדי להיות עשיר, אתה תהיה עשיר
אבל נראה אותך עושה את שניהם ביחד
והרי התביעה של האמונה המונותאיסטית היא
הגילוי של שניהם כאחד
צריך להיות חכם ועשיר
בשביל זה צריך להיות גיבור
וכאן חסרים הגיבורים
ולכן הנבואה בסגנון הישראלי לא יכולה להופיע
יש פה איזשהו חיסרון וכל אחד מרגיש את זה
שהרי המשפחה הקיינית משלימה את האבליות
והמשפחה ההבלית משלימה את הקייניות
אז איך עושים את זה?
כן, מה אתה רוצה?
מה משפחה של הגיבור?
הגיבור זה מי שמסוגל להכיל
להכיל, כן?
יכול להכיל את הכל
על נמרוד? כן, אני עוד לא קראתי את נמרוד
אני לא יודע, אתה יודע לאחד שקיים? לא יודע
אבל איזה הוא גיבור הקובע שתיצרו
כי היצר זה להיות חד-גוני
כלומר, היצר זה לתת את העדיפות לכוח אחד בלבד
כשאני מסוגל לכלול שני כוחות, זה גבורה
בסדר? לכן כתוב על הקב' הוא שהוא גיבור
האל הגדול, הגיבור והנורא
במה הוא גיבור? באיזה יצר הוא קובש?
היצר של ההתפשטות האינסופית
הרי אם תשאל את הקב' מה בא לו
אפשר לומר כך, זה להיות הכל, הרי הוא הכל
עצם זה שהוא נותן מקום לזולתו מתגבר
הוא גובר על יצרו
אז אם כך, חסר פה משהו
חסרים הגיבורים
לפי המסורת של חז'ל
אשתו של נוח היא נעמה אחות טובלקין
זאת אומרת שיש פה משפחה מעורבת
אז מי זה הגיבורים?
זה הבנים של נוח, כלומר שם חם ויפת
איך אני יודע?
תסתכלו בבקשה בפרק ו'
בפסוק ד'
מה?
אבל אני יכול לעבור על הכללים
פסוק ד'
הנפילים היו בארץ בימים ההם
וגם אחרי כן
אשר יבואו בני האלוהים אל בנות האדם
מי זה בני האלוהים?
זה בני שת לפי זה
בנות האדם, בנות של?
קין
וילדו להם, הם מה הגיבורים
כלומר הגיבורים הופיעו
וילדו הם, שם חם ויפת
עכשיו הדבר הזה הוא מזעזע
אם אנחנו חושבים על זה,
יש פה משהו מצמרר אפילו
ברגע שנולדו הגיבורים
אז יש דגם חדש של אנושות
אז אפשר למחוק את כל הגרסה הקודמת
המבול אפשרי
אין סכנה יותר
ברור, כן
למה בני האלוהים זה בנות האדם?
אם זה לא בני האדם?
לא, זה לא היה הזוג היחיד
לא, זה בדיוק העניין
אנחנו מבינים שהזוגות האלה,
שבני האלוהים הם בנות האדם
לפעמים זה יצא טוב ולפעמים זה יצא רע
איך זה יצא רע? למשל
פסוק ב'
והראו בני האלוהים את בנות האדם
כי טובות הן
והקחו להם נשים מכל אשר בחרו
כלומר, לא עשו חשבון
הם לקחו נשים מכל אשר בחרו
אפילו אישה תחת חופתה היו לוקחים אותה
כי אמרו, תיקון העולם יותר חשוב מן הכל
והיומר ה' לא ידון רוחי באדם לעולם,
בשגה מובשר והוא ימר מאה ועשרים שנה
זאת אומרת, יש פה הרכבה
בין בני האלוהים לבנות האדם יכולה
לצאת חיובית, יכולה לצאת שבילית
אז כשזה יוצא חיובי, סינתזה, זה אצל נוח
כשזה תערובת, לא זה ולא זה, זה יוצא הנפילים
כן
זאת אומרת שהמטרה לא תמיד מצדיקה את האמצעים
זה תלוי איזה גודל מטרה, ביחס לאיזה אמצעים
כן, יש טענה שרגילים לומר, בלי לחשוב הרבה
המטרה לא מצדיקה את האמצעים
וזה אני שואל מיניין לכם
מי אמר שמטרה לא מצדיקה את האמצעים?
ודאי שהמטרה מצדיקה
מקדשת את האמצעים אפילו
תונת קדושה באמצעים
כשארה, למשל, אם אדם
סתם עובר ליד צמח ותולש אותו
סתם וזורק את העלים
זה מזה הזה, נכון?
כידוע פעם, הרב קוק התהלך בדרך עם מישהו
ואותו מישהו תלש עלה
והרב קוק הזדהה זה, עד אם כן, ישמתו איך
אפשר לעצור את זרימת החיים הכללית של ההוויה
כמעט התהלף מזה
שאלה, האם הרב קוק אכל סלט?
ייתכם שכן, כלומר אני משער שהרב קוק אכל סלט
אני יודע על הרב ציהודה
שהוא אכל סלט, זה אני יודע
אז מנסה משהו קיבל את זה מהווי
ולצורך זה צריך לתלוש באכזריות
רבה את המלאפפון ממקור יניקתו
אז למה זה מותר?
אלא שפה המטרה היא כדי לעשות סלט
המטרה, מקדשת את האמצעים
אבל אם היה אפשר
לעשות את הסלט בלי לתלוש
את המלאפפון ממקור יניקתו
אז היינו אומרים, המטרה כאן לא מקדשת
את האמצעים למרות שהמטרה היא נעלה
בסדר?
אז גם פה, זה כמו שנכון, יש מטרה
שבני האלוהים יבואו אל בנות האדם
אבל אפשר לעשות את זה תוך כדי שמירה לדרך ארץ
מה ההבדל בין ההתהלכות של חנוך
להתהלכות של נוח את האלוהים?
זאת השאלה
תשובה, התוצאה
כלומר, התוצאה של
ההתהלכות של חנוך את האלוהים
היא בסופו של דבר שבעינינו
ואצל נוח, והיולד
יפה, זה באמת מה שאנחנו
צריכים לדבר על בהמשך של הלימוד
אז קשור לשאלה למה נוח ניצל מן המבול בעצם
למה בני האלוהים צריכים
לבוא אל בנות האדם ולא הפוך?
למה בני האלוהים צריכים
לבוא אל בנות האדם ולא הפוך?
פשוט מאוד, מי משפיע על מי?
האם מי שמשפיע זה בני האלוהים או בני האדם?
אז בזוג, יש ההשפעה של הזכר
הזכר נושא את הזכר של הזהות
אם יש לי מישהו חתיכת
אישו, זה גם יהיה דבר טוב
כן? מה שכתוב במילה 4, זה
שצדיקה נושא רשעה משנה את רשעה
פרוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוט
איך זה שלא יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?
מי אתם מכירים שחי 120 שנה?
משה.
מורדכי מן התורה מיניין, שנאמר
כך לך מורדרו ומתרגם מינין מרדכיה.
המן מן התורה מיניין, שנאמר המין העץ
אשר אמרתי לך לביתי איך אולמנו אכלת.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.
משה.