פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת בראשית > ממשיך דרכו של אדם הראשון – שת

ממשיך דרכו של אדם הראשון – שת

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫פסוק ג' והייחי אדם שלושים ומעט שנה ‫ויולד בדמותו כצלמו והקרא את שמו שת
‫זאת אומרת מה פירוש ‫בדמותו כצלמו של אדם הראשון

‫אדם הראשון אנחנו יודעים עליו ‫שהוא בדמותו כצלמו של אלוהים

‫אז אם שת הוא בדמותו כצלמו של אדם, ‫זאת אומרת שגם שת הוא בצלם אלוהים

‫זה לא פשוט, נכון?

‫מה המשמעות של צלם אלוהים? אומר הרמב״ם

‫זה החלק באדם שיודע את אלוהים

‫שזה מה שכפי שטעתו של הרמב״ם, הסכל של האדם

‫אז זאת אומרת שיש צלם אלוהים בשת

‫לא מצאנו את הביטוי הזה אצל בניקאים, כן

‫אז זווה, זו השאלה, מהו ‫החלק שהרמב״ם קורא לו סכל?

‫על כל פנים, איך שלא נגדיר את זה בלי ‫להיכנס למחלוקות בין המערה לבין הרמב״ם

‫לגבי הגדרה המדויקת של צלם אלוהים

‫אבל ברור שיש משהו מיוחד ‫באדם שדרכו הוא יודע את אלוהים

‫ואנחנו קוראים לו צלם אלוהים

‫ושהדבר המיוחד הזה, אפשר לקרוא ‫לו זגולה אם רוצים, לפי הכוזרי זה זגולה

‫זה נמצא אצל זרע שט ולא אצל זרע קין

‫מה שלא יהיה, אנחנו מבינים כן ‫ששט מתעסק בעניינים אלוהיים

‫זה כלומר, רמז הוא מספיק עווה בתורה ‫כדי שנדע שהוא עוסק בעניינים אלוהיים

‫נקרא לזה בשפה פשוטה, החוכמה

‫כמו כן גם הבן של שט, פסוק וב

‫וייחי שט חמש שנים ומעט שנה ויולד את ענוש

‫ולפי מה שלמדנו בפרק ד' ‫בפסוק הווה, ענוש הוא ממציא הדת

‫אז הוא חל לקרוא בשם השם, אם ‫כן אנחנו רואים שאף הבן של שט

‫עוסק באלוהות, זה הנושא שמעניין אותו

‫אמנם לפי חזאל למדנו שההתעסקות ‫הזאת בדת היא השורש של עבודה זרה

‫זאת אומרת מזה בא האלילות, ‫מה שמכונה הרגש הדתי

‫הרגש הדתי יוצר אצל האדם כל מיני ציורים

‫מיתוסים אפשר לומר והציורים ‫האלה הם ראשית האלילות

‫במיוחד, כפי שלמדנו שהביטוי ‫אוחל משמעותו בעברית התחלה

‫מי שמתחיל לקרוא בשם השם ולא ‫קורא בשם השם המלא, לא מסיים

‫אז הוא בהכרח תופס תפיסה ‫חלקית, תפיסה חלקית זה אלילות

‫הוא חל לקרוא בשם השם בלי לגמור, לעומת אברהם

‫שבו נאמר ויקרא שם אברהם בשם השם

‫הוא קרא בשם השם המלא, בעוד שאצל אנוש התחילו

‫ואז יש קונוטציה שמתחברת ‫מבחינת הצליל בין התחלה לבין חילול

‫ברוך אתה אדוני אלוהים ‫ולכם העולם שהכל נהיה דורו

‫ואיחי, עכשיו כמו כן בפסוק ת' זה ‫כל הדברים האלה אני אומר אותם מהר

‫כי למדנו אותם בשיעור שעבר ואיחי ‫נוש תשעים שנה ויולד את קין הקטן

‫נכון? ‫קיננה, כלומר בדיוק כמו שמצאנו במשפחה של הבל

‫בסדר, במשפחה של קין אימוץ של ‫המסורת ההבלית אבל צביעתה בקיניות

‫כאן במשפחה של שת יש אימוץ של ‫המסורת הקיינית וצביעתה בצבע הבלי

‫וזאת משהו של קינן, קין ‫עם נון, נון, נון שערי בינה

‫התוספת שמבחינה בין סתם ‫לבין עם בינה זה בין קין לקיינן

‫כמו שגם מצאנו ההבדל בין תיקו לתיקון

‫התיקו זה כשאין לי מספיק בינה ‫כדי להכריע, אני מוסיף נון לתיקון

‫בבקשה, מה אתה רוצה?

‫יתרור הוא בעל אופי קיני והוא מתקן את קין

‫הוא אמר שהראשון שם ברוך השם, כן ודאי

‫לא אמרנו שקין זה רע, כן ברור

‫איפה האופי ההבלי בשם קינן עצמנו?

‫איפה האופי ההבלי בשם קינן?

‫בנון, נון שערי בינה, הרי זה ‫בדיוק מה שיחסר במשפחה של קין

‫יש הרבה עושר, אין מספיק חוכמה

‫זה הקטנה, הנון זה הקטנה גם

‫כלומר הוא לוקח את היסוד הקיני אבל מכהה אותו

‫עושה אותו חלש יותר על ידי תוספת בינה

‫כלומר האלים שמתחיל להתבונן ‫מחליש משהו באלימות שלו

‫לפי המסורות המוסלמיות ‫אותו קינן היה חכם גדול

‫הם קראו לו אידריס או ‫אותו הרמס של המיתולוגיה

‫כלומר אדם חכם כמובן, מה?

‫קרם ארכיבי הרמס של המיתולוגיה?

‫כן, כן, כן, ממש ככה

‫תתקל בכל יהודה או אולי ‫באוצר נחמד, על הקוזרי

‫בסוף דברי הפילוסוף, אז הוא ‫מדבר שם על הרמס והסקלביוס

‫והפלטון וכו' אז שם הוא מסביר את זה

‫כן

‫איך הוא יוצא אחורה ומה זה?

‫ספר תולדות אדם ודמות אלוהים?

‫אתה שואל על פסוק א', כן?

‫זה ספר תולדות אדם

‫ביום ברוא אלוהים אדם בדמות אלוהים

‫עשה אותו, אז על איזה חלק אתה שואל?

‫שתיים, גם על תולדות אדם וגם על דמות אלוהים

‫אתה שואל גם על החלק הראשון ועל החלק השלישי

‫בסדר?

‫אז זה ספר תולדות אדם

‫המילה תולדות היא מאוד מאוד משמעותית

‫לפי מה שלמנו תולדות, ‫זאת בעצם המשימה של האדם

‫הרי אנחנו רואים, בבריאת העולם נאמר

‫בראשית ברא אלוהים

‫והיום מר אלוהים וכו' וכו'

‫ואחרי שנגמרו שבעת הימים

‫הסיפור של שבעת הימים, אשר ברא אלוהים לעשות

‫אז הכתוב מיד עובר לזה

‫ספר, זה אלה תולדות השמיים והארץ

‫המילה תולדות מופיעה לראשונות

‫והמילה אלה, לפי מה שלמנו

‫לפי הכלל של חז'ל, כל מקום שכתוב ואלה

‫מוסיף על הראשונים, כל מקום שכתוב אלה

‫פסל את הראשונים

‫יש פה פסילה של מה שהיה

‫כלומר עד עכשיו הקב' הוא פועל לבדו

‫עכשיו הוא פועל דרך תולדות

‫התולדות, מישון להוליד

‫אדם הוליד אדם

‫כלומר, מכאן ואילך, מעשה הבריאה

‫יושלם על ידי התולדות

‫מה זה התולדות?

‫הראשון בתולדות הוא אדם

‫אז הוא לא בן אדם, הוא לא תולדה

‫והמטרה היא להוליד את הבן אדם

‫את בן האדם

‫זה כינוי למשיח בכמה ‫מקומות, גם בתהילים, גם בדניאל

‫שבן אדם זה האדם שהאדם הצליח לייצר

‫ובזה הוא נהיה שותף לבריאה

‫וכל זמן שאנחנו מתקדמים לעבר

‫בן אדם יש תולדות

‫עכשיו יש בעיה אחת

‫הראשון הוא אדם

‫האחרון הוא בן אדם

‫ומה אנחנו?

‫אנחנו באמצע

‫אנחנו כבר לא אדם אבל עוד לא בן אדם

‫אנחנו משהו בהתהוות

‫מכאן המתח הקיומי של האדם

‫כן בבקשה

‫אז מה המקום של נהר של שחרון השטרון

‫כשאנחנו מדבר על יחס כן זה לטעתה בן אדם

‫כן, אז גם יחס כן נקרא בן אדם

‫אתה מנסה לתת תשובה או אתה שואל שאלה?

‫שואלי את התשובה הנכונה

‫אני לא יודע מה נטע

‫אבל אני יודע שחזל אמרו

‫שבן אדם שנאמר ביחס כן

‫היה בנו של האדם הראשון שעשה תשובה

‫כלומר יחס כן מלמד את סוד התשובה

‫לכן הוא בנו של אדם

‫בבקשה

‫אנחנו עדיין בתולדות

‫כן בבקשה

‫לא גמרתי מתולדות

‫מה?

‫אני רוצה לספר שום אשר אחד יחיד ומיוחד

‫נו

‫כלומר אתה אחד זה האדם הראשון

‫היחיד זה הסוגי אינטיקוט

‫וזה אנחנו התולדות והמיוחד

‫זה הכסוף של כולם

‫כמו שאתה אומר נקרא שיש משמעות

‫יפה

‫אחד יחיד ומיוחד

‫כן יפה נו אז מה?

‫איך זה מתקשר לזה שיש תולדות

‫ככה אם יש כמה

‫כן אבל איך מגיעים למיוחד

‫על ידי האדם

‫זה התולדות

‫כן זו, אז זה הסבר

‫עכשיו לגבי התולדות

‫יש כמה אופנים שהמילה תולדות כתובה בתנ״ך

‫יש לפעמים שזה כתוב בשני ווים

‫לפעמים בוו אחת בתחילת המילה

‫בלי וו בסוף המילה

‫לפעמים בסוף המילה ולא בתחילת המילה

‫ולפעמים כתוב בלי וו בכלל

‫הפעם הראשונה שבה כתוב תולדות

‫זה עם שני ווים

‫כן

‫אלה תולדות השמיים והארץ

‫כתוב וו וו

‫זה מלא

‫והפעם השנייה שבה זה כתוב

‫זה בספר רות

‫ואלה תולדות פארץ

‫בשושלת המשיחית

‫גם כן שמה כתוב תולדות מלא

‫כלומר התולדה המשיחית

‫היא ההשלמה של התולדות

‫של ראשית הבריאה

‫לעומת זה

‫כל השאר זה תולדות חסר

‫או בהתחלה או בסוף

‫והחסר שבחסר

‫זה ואלה תולדות ישמעאל

‫ששמה כתוב בלי וו בכלל

‫כלומר יש משהו בתולדות ישמעאל

‫שהוא החסר בתולדות

‫אפל פי שהוא נזקק לתורת התולדות

‫אבל יש חיסרון

‫בסדר

‫אם תעשו חשבון

‫יש כ-13 פעמים כתוב תולדות בתנ״ך

‫ויש מה ללמוד מזה

‫עכשיו זה לגביה

‫זה ספר תולדות אדם

‫כלומר פה זה הסיפור

‫כיצד האדם בדרך לוליד את האדם

‫זה המשמעות של תחילת הפסוק

‫בסדר? מה אתה רוצה?

‫אני רוצה לשאול את תורת ההולדה של שי

‫אחרי שאתה יכול להיות בולגי עבוד

‫ושם בקיצור נקרור

‫נכון

‫יש לי אופן ששון אדם

‫בין האדם עצמו

‫לבן שת

‫ודאי שיש הבדל בין אדם לבן שת

‫ברור

‫האדם אחרי שהוא בולגי נקרור

‫לכן הוא בונה את האנושות מחדש

‫לכן שת מוליד את אנוש

‫אנוש זה אדם

‫אנוש זה היחיד של המילה אנשים

‫אנשים זה רבים

‫יחיד אנוש

‫כן

‫מהרגע שאתה המשימה זה להוליד את הבן אדם?

‫לא

‫אז ממתי זה המשימה? מהרגע שהוא נברא?

‫מהרגע שאדם נברא, המשימה ‫שלו זה להוליד את הבן אדם

‫וקין והבן יחשלו?

‫קין היה הראשון שיכול היה להיות בן אדם

‫הוא יכול היה להיות המשיח

‫ושת יכול?

‫אם שת היה יכול, בוודאי

‫אז מה זה עושה? יש לו הצליח?

‫לא הצליח, אף אחד לא הצליח פה בינתיים

‫כלומר, אם זה היה מוצלח, אז ‫מזמן ההיסטוריה הייתה נראית אחרת

‫בסדר?

‫אבל מה זה בשבילך חמשת אלפים שנה?

‫זה קטן

‫קטן עליך

‫מה הייתה המשימה המוסרית ‫של שת שהוא לא עמד בה?

‫מה הייתה המשימה המוסרית ‫של שת שהוא לא עמד בה? לא יודע

‫עכשיו לגבי השאלה מה ‫זה בדמות אלוהים עשה אותו

‫זאת השאלה שאתה שואל

‫על החלק השלישי של הפסוק

‫בדמות אלוהים עשה אותו יעיין עקבודו

‫בספר נפש החיים

‫שר א'

‫ששמה הוא מסביר כל הזמן, לא ‫פירוש שאני מגיע בדמות אלוהים

‫שאלוהים משמעותו לפי הפסיקה ‫בהלכה בטור, משולחן ערוך

‫שכשאדם אומר שמה ישראל? השם אלוהינו

‫כשהוא אומר אלוהינו, הוא צריך להתכוון

‫בעל הכוחות כולם

‫אז אלוהים זה בעל הכוחות כולם

‫אם האדם הוא בדמות אלוהים, ‫משמע שגם הוא בעל הכוחות כולם

‫מכאן שיש השפעה קוסמית על מעשי האדם

‫במעשי האדם

‫בדמות אלוהים עשה אותו

‫כלומר שהוא לא רק פועל על עצמו ‫או על סביבתו, הוא פועל על הכול

‫זו המשמעות של בדמות אלוהים

‫בסדר?

‫עכשיו בואו נחזור אם כן לפסוקים של... כן

‫אלוהים זה גם מוכרן לפחות הטבע

‫האם הוא גם מוכרן על גן נובל לפי הטבע?

‫אז מה שמע על הטבע זה כבר עניין של בחירה

‫כן, אפשר לומר את זה

‫טוב

‫ובכן, מה?

‫למה כתוב אלוהים לשם רבים?

‫עכשיו אתם נזכרים

‫בתחילת הספר היה צריך לשאול את זה

‫אבל אם תעיין בתור שולחן ערוך

‫תראה שכשמכוונים לשם אלוהינו

‫צריך לכוון בעל כל הכוחות כולם

‫כלומר זה לשון רבים בגלל ‫שזה כולל כל הכוחות כולם

‫בסדר? טוב

‫ובכן, אנחנו ממשיכים

‫ברשימת המשפחה השתית

‫בפסוק י' ב'

‫ואי חי כנען שבעים שנה

‫ואי יולדת מה על על אל

‫כאן הניגוד הוא בולט

‫לעומת מחוי האל

‫של השושלת הקהינית

‫שההתפתחות של התרבות האנושית

‫גורמת למחייה של שם שמיים

‫דווקא ביצל שת יש הילול בשם שמיים

‫מה על על אל

‫כך שמבחינה מסוימת

‫השם מה על על אל

‫כמעט זה אלא מילה יהודי

‫מי שמודה

‫מה על על אל

‫הוא מהלל את האל

‫הוא המהלל של האל

‫ויהודי זוכר דבר

‫פסוק ת'ב'

‫ואי חי מה על על אל חמש שנים ושישים שנה

‫ואי יולד את ירד

‫איזה שם יפה

‫ירד מזכיר לנו

‫יש כמה פסוקים בתורה

‫שבהם כתוב וירד השם

‫בכל המקומות שכתוב וירד השם

‫זו התגלות

‫כלומר יש ציפייה במשפחה של שת

‫לא רק לדעת אלוהים

‫אלא להתגלות אלוהים

‫מחכים שהוא ירד

‫וירד יהודה

‫שמה זה יהודה שירד

‫זה לא השם שירד

‫יש גם משמעות

‫לא זו אותה משמעות לרדת

‫יהודה אם הוא יורד

‫לאן ירד

‫אבל השם יורד

‫זה משהו אחר

‫וגם את זה התגלות

‫עכשיו תראו מה שקורה בפסוק י'

‫הוא מאוד מעניין עוד יותר

‫ויחי ירד שתיים ושישים שנה ומת שנה

‫ויולדת חנוך

‫מה פירוש המילה חנוך?

‫חנוך זה ההתחלה

‫ראשון חנוכה

‫לחנוך משהו

‫כלומר רוצים להתחיל

‫כלומר כיוון שיש ציפייה

‫רואים שיש איזושהי יסוד של דעת אלוהים

‫נבנה את הציפייה לבנות מחדש את האנושות

‫חנוך

‫בדיוק כמו שניסה

‫קין שגם הוא קרא את בנו

‫בשם חנוך

‫והחנוך הזה הוא מיוחד במינו

‫פסוק ק' ויתהלך חנוך את האלוהים

‫וכן פסוק ק' ויתהלך חנוך את האלוהים

‫ואיננו כי לקח אותו אלוהים

‫כלומר אי אפשר להגיד אפילו שהוא מת

‫זה לא שהוא לא מת

‫אבל לא כותבים את זה

‫לא יפה

‫הוא התעלם

‫כמו אליהו הנביא

‫הוא כבר לא בעולם שלנו

‫אולי הוא גם לא היה מעולם מהעולם שלנו

‫אולי הוא בא מעולם אחר

‫המקובלים אומרים שהוא בכלל שייך

‫הנשמה שלו באה מעולמות אחרים לגמרי

‫הוא פטיאל פה קצת

‫כדי לעשות חוליית קשר בין העולמות

‫אבל מצד עצמו הוא היה שייך לעולם אחר

‫חנוך

‫אם כן הייתה התחזקות של ההתעניינות

‫בעניינים האלוהים במשפחה של שת

‫עכשיו תסתכלו מאחורה שוב

‫לעשות ריברס לפסוק ק'

‫ויחי חנוך חמש ושישים שנה

‫ויולדת מתושלח

‫מי זה המתושלח הזה?

‫מתושלח הוא אדם מאוד מיוחד

‫אם תעשו את החשבון של השנים שלו

‫הוא אדם שחי יותר זמן מכולם

‫הוא חי תשע מאות שישים ותשע שנה

‫הוא חי עד המבול

‫וכתוב

‫ואילי שבעת הימים והמבול היה מים על הארץ

‫מה זה שבעת הימים?

‫שבעת הימים אחרים אותו של מתושלח

‫כשהקב' אורחו לא רצה להביא את המבול

‫כדי לכבד את האבל, את אבלו

‫את השבעה של מתושלח

‫אז היה צריך לחכות איזשהו זמן

‫שבעה ימים ואז בא המבול

‫והארץ זה מאוד מעניין

‫כי זה אומר שמתושלח הוא

‫גדול הצדיקים שבכל הדורות

‫כי הרי אם נוח הוא כזה צדיק

‫שמגיע לו להינצל מן המבול

‫מתושלח הוא אחד כזה

‫שכל זמן שהוא חי המבול לא יכול לבוא

‫אפילו שבע ימים אחריו

‫כלומר זה מזכיר קצת להבדיל את אתלס

‫הוא מחזיק את העולם

‫אני פה אין מבול

‫זה עצום

‫לא היה צדיק כזה בהיסטוריה

‫ומתושל... מה?

‫רבי שמעון, יש לו משהו כזה

‫עכשיו שימו לב שהוא מקביל מאוד

‫למתושאל של מי שושל את קין

‫מה זה מתושאל למתושלח?

‫מתו, אחת המשמעות של מתו זה משון מוות

‫השאלה מה קורה עם המוות

‫או שהמתו מגיע לשאול

‫או שמגיע לאינסוף, שלח

‫אפשר להיות חיים אינסופיים, חיים נצחיים

‫או חיים של נפילה, של אבדון

‫אז כבר רואים שבתורה יש רמז ‫לשתי צורות חיים אחרי המוות

‫ומה קורה למתושלח הזה?

‫בפסוק קפזיין, מה?

‫שלח לך מחל פני המים, דבר שאין לו גבול

‫פסוק קפזיין, מה?

‫מה זאת אומרת שהם היו מקבילות?

‫האם זה בזמנים בדיוק ‫כשהוא ילד את זה, ילד את זה?

‫אתה שואל האם כשהוא ‫ילד את זה, הוא ילד את זה?

‫בגדול? לא

‫אפילו חזל אומרים

‫שמאה שלושים שנה שעברו ‫מאדם עד שהוא הוליד את שת

‫במשך אותה מאה שלושים ‫שנה נולדה כל השושלת של קין

‫אפשר להגיד ככה, אפשר להגיד ‫ככה, אין לנו ידיע מן הכתוב

‫פסוק כפחת

‫ויחיל עמך שתיים ושמונים ‫שנה ומעט שנה ויולד בן

‫מעניין, דווקא אומרים ויולדת פלוני, ויולד בן

‫זה דבר שדרש התבוננות, ראו את הילד ‫אמרו וואו צריך פה לשים לב למה שיקרה

‫ראו שהוא ילד מיוחד

‫והקרא לבריאות את שמו נוח

‫למור זה יהיה נחמנו

‫ממעשינו מעצבו ידינו מן האדמה אשר הראה השם

‫מה הנחמה?

‫שפתאום הארץ התחילה להיות יותר רגועה

‫עד עכשיו הייתה מולידת קוצים יחד עם החיטה

‫מכאן והלך קוצים לחוד, חיטה לחוד

‫וגם אמרו חזן שלמח

‫המציא את המחרשה

‫המחרשה, מה? נוח סליחה, נוח המציא את המחרשה

‫המחרשה זה דבר מאוד מעניין

‫זה הכלי שמאפשר להתגבר על הכללה

‫וקוץ ודרדר תצמיח לך

‫ואכלת את עייסב השדה

‫עכשיו ברגע שיש מחרשה אפשר לאבל את האדמה

‫ואז יש אפשרות להתגבר על הכללה הזאת

‫עכשיו מעניין מאוד

‫מי עובד האדמה בין כאין והבל?

‫כאין, זאת אומרת שבמשפחה של שת

‫התחילו להתעניין דווקא במקצוע של כאין

‫בדיוק כמו שבמשפחה של ‫כאין התעניינו במקצוע של הבל

‫פה מתחילים להתעניין איך ‫אפשר לשפר את עבודת האדמה

‫ואז בעצם יש פה ניסיון להשלים ‫את מה שחסר במשפחה של שת

‫כן, מה אתה רוצה?

‫מהלמח הזה שונה מלמח של שת כאין במשורש למת

‫מעל המן, משלב מעל המוח

‫האם זה גם מלך עליו או שזה משהו שונה?

‫כפי שאתה בצדק מאיר, למח

‫זה אחד שאצלו הלב הוא למעלה מהמוח

‫לב, מוח כבד

‫זאת אומרת שיש לו מה שנקרא

‫בתורת החסידות הרחיבו את זה הרבה

‫חושים שמעל השכל

‫יש לב עליון

‫כלומר הלמח שלו זה לא למח של ההוא

‫זה למח מול למח

‫עכשיו, מעניין שהלמח הזה

‫הוא מוליד את נוח, ונוח ‫כידוע, את האלוהים התהלך נוח

‫עכשיו, אם אנחנו עושים חשבון

‫השושלות האלה הן שושלות מוכשרות מאוד

‫זאת אומרת, השושלת של שת היא מומחית לחוכמה

‫והשושלת של כאין היא מומחית לעושר

‫כלומר, האידאל האנושי במשפחה של כאין

‫אם אתה תהיה מוצלח, אם אתה תהיה עשיר

‫בכל המובנים של המילה, זה לא עשיר רק שיש כסף

‫יש הרבה מאוד מובנים של התפתחות תרבותית

‫לפני מה שלמדנו, המשפחה של כאין

‫עוסקת גם בכלכלה, גם באומנות, ‫גם בטכנולוגיה וגם בבידור

‫כל אלה הם המרכיבים של השושלת הקהינית

‫זה העשיר

‫והשושלת של שת, כולם עוסקים בחוכמה, חכם

‫אבל יש מסורת בעם ישראל

‫אין הנבואה שורה, אין לה על

‫חכם, עשיר וגיבור

‫כלומר, להיות חכם בלבד, איך אומרים? ‫זה לא חוכמה

‫כי להיות חכם בלבד זה לא מסובך

‫תהיה רוחני, תהיה חכם

‫להיות עשיר, זה גם כן ‫לא כל כך קשה להיות עשיר

‫אם אתה עושה כל מה שצריך ‫כדי להיות עשיר, אתה תהיה עשיר

‫אבל נראה אותך עושה את שניהם ביחד

‫והרי התביעה של האמונה המונותאיסטית היא

‫הגילוי של שניהם כאחד

‫צריך להיות חכם ועשיר

‫בשביל זה צריך להיות גיבור

‫וכאן חסרים הגיבורים

‫ולכן הנבואה בסגנון הישראלי לא יכולה להופיע

‫יש פה איזשהו חיסרון וכל אחד מרגיש את זה

‫שהרי המשפחה הקיינית משלימה את האבליות

‫והמשפחה ההבלית משלימה את הקייניות

‫אז איך עושים את זה?

‫כן, מה אתה רוצה?

‫מה משפחה של הגיבור?

‫הגיבור זה מי שמסוגל להכיל

‫להכיל, כן?

‫יכול להכיל את הכל

‫על נמרוד? כן, אני עוד לא קראתי את נמרוד

‫אני לא יודע, אתה יודע לאחד שקיים? לא יודע

‫אבל איזה הוא גיבור הקובע שתיצרו

‫כי היצר זה להיות חד-גוני

‫כלומר, היצר זה לתת את העדיפות לכוח אחד בלבד

‫כשאני מסוגל לכלול שני כוחות, זה גבורה

‫בסדר? לכן כתוב על הקב' הוא שהוא גיבור

‫האל הגדול, הגיבור והנורא

‫במה הוא גיבור? באיזה יצר הוא קובש?

‫היצר של ההתפשטות האינסופית

‫הרי אם תשאל את הקב' מה בא לו

‫אפשר לומר כך, זה להיות הכל, הרי הוא הכל

‫עצם זה שהוא נותן מקום לזולתו מתגבר

‫הוא גובר על יצרו

‫אז אם כך, חסר פה משהו

‫חסרים הגיבורים

‫לפי המסורת של חז'ל

‫אשתו של נוח היא נעמה אחות טובלקין

‫זאת אומרת שיש פה משפחה מעורבת

‫אז מי זה הגיבורים?

‫זה הבנים של נוח, כלומר שם חם ויפת

‫איך אני יודע?

‫תסתכלו בבקשה בפרק ו'

‫בפסוק ד'

‫מה?

‫אבל אני יכול לעבור על הכללים

‫פסוק ד'

‫הנפילים היו בארץ בימים ההם

‫וגם אחרי כן

‫אשר יבואו בני האלוהים אל בנות האדם

‫מי זה בני האלוהים?

‫זה בני שת לפי זה

‫בנות האדם, בנות של?

‫קין

‫וילדו להם, הם מה הגיבורים

‫כלומר הגיבורים הופיעו

‫וילדו הם, שם חם ויפת

‫עכשיו הדבר הזה הוא מזעזע

‫אם אנחנו חושבים על זה, ‫יש פה משהו מצמרר אפילו

‫ברגע שנולדו הגיבורים

‫אז יש דגם חדש של אנושות

‫אז אפשר למחוק את כל הגרסה הקודמת

‫המבול אפשרי

‫אין סכנה יותר

‫ברור, כן

‫למה בני האלוהים זה בנות האדם?

‫אם זה לא בני האדם?

‫לא, זה לא היה הזוג היחיד

‫לא, זה בדיוק העניין

‫אנחנו מבינים שהזוגות האלה, ‫שבני האלוהים הם בנות האדם

‫לפעמים זה יצא טוב ולפעמים זה יצא רע

‫איך זה יצא רע? למשל

‫פסוק ב'

‫והראו בני האלוהים את בנות האדם

‫כי טובות הן

‫והקחו להם נשים מכל אשר בחרו

‫כלומר, לא עשו חשבון

‫הם לקחו נשים מכל אשר בחרו

‫אפילו אישה תחת חופתה היו לוקחים אותה

‫כי אמרו, תיקון העולם יותר חשוב מן הכל

‫והיומר ה' לא ידון רוחי באדם לעולם, ‫בשגה מובשר והוא ימר מאה ועשרים שנה

‫זאת אומרת, יש פה הרכבה

‫בין בני האלוהים לבנות האדם יכולה ‫לצאת חיובית, יכולה לצאת שבילית

‫אז כשזה יוצא חיובי, סינתזה, זה אצל נוח

‫כשזה תערובת, לא זה ולא זה, זה יוצא הנפילים

‫כן

‫זאת אומרת שהמטרה לא תמיד מצדיקה את האמצעים

‫זה תלוי איזה גודל מטרה, ביחס לאיזה אמצעים

‫כן, יש טענה שרגילים לומר, בלי לחשוב הרבה

‫המטרה לא מצדיקה את האמצעים

‫וזה אני שואל מיניין לכם

‫מי אמר שמטרה לא מצדיקה את האמצעים? ‫ודאי שהמטרה מצדיקה

‫מקדשת את האמצעים אפילו

‫תונת קדושה באמצעים

‫כשארה, למשל, אם אדם ‫סתם עובר ליד צמח ותולש אותו

‫סתם וזורק את העלים

‫זה מזה הזה, נכון? ‫כידוע פעם, הרב קוק התהלך בדרך עם מישהו

‫ואותו מישהו תלש עלה

‫והרב קוק הזדהה זה, עד אם כן, ישמתו איך ‫אפשר לעצור את זרימת החיים הכללית של ההוויה

‫כמעט התהלף מזה

‫שאלה, האם הרב קוק אכל סלט?

‫ייתכם שכן, כלומר אני משער שהרב קוק אכל סלט

‫אני יודע על הרב ציהודה ‫שהוא אכל סלט, זה אני יודע

‫אז מנסה משהו קיבל את זה מהווי

‫ולצורך זה צריך לתלוש באכזריות ‫רבה את המלאפפון ממקור יניקתו

‫אז למה זה מותר?

‫אלא שפה המטרה היא כדי לעשות סלט

‫המטרה, מקדשת את האמצעים

‫אבל אם היה אפשר

‫לעשות את הסלט בלי לתלוש ‫את המלאפפון ממקור יניקתו

‫אז היינו אומרים, המטרה כאן לא מקדשת ‫את האמצעים למרות שהמטרה היא נעלה

‫בסדר?

‫אז גם פה, זה כמו שנכון, יש מטרה

‫שבני האלוהים יבואו אל בנות האדם

‫אבל אפשר לעשות את זה תוך כדי שמירה לדרך ארץ

‫מה ההבדל בין ההתהלכות של חנוך

‫להתהלכות של נוח את האלוהים?

‫זאת השאלה

‫תשובה, התוצאה

‫כלומר, התוצאה של ‫ההתהלכות של חנוך את האלוהים

‫היא בסופו של דבר שבעינינו

‫ואצל נוח, והיולד

‫יפה, זה באמת מה שאנחנו ‫צריכים לדבר על בהמשך של הלימוד

‫אז קשור לשאלה למה נוח ניצל מן המבול בעצם

‫למה בני האלוהים צריכים ‫לבוא אל בנות האדם ולא הפוך?

‫למה בני האלוהים צריכים ‫לבוא אל בנות האדם ולא הפוך?

‫פשוט מאוד, מי משפיע על מי?

‫האם מי שמשפיע זה בני האלוהים או בני האדם?

‫אז בזוג, יש ההשפעה של הזכר

‫הזכר נושא את הזכר של הזהות

‫אם יש לי מישהו חתיכת ‫אישו, זה גם יהיה דבר טוב

‫כן? מה שכתוב במילה 4, זה ‫שצדיקה נושא רשעה משנה את רשעה

‫פרוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוטוט

‫איך זה שלא יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫איך זה יצא משיח בתקופה ההיא?

‫מי אתם מכירים שחי 120 שנה?

‫משה.

‫מורדכי מן התורה מיניין, שנאמר ‫כך לך מורדרו ומתרגם מינין מרדכיה.

‫המן מן התורה מיניין, שנאמר המין העץ ‫אשר אמרתי לך לביתי איך אולמנו אכלת.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.

‫משה.
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234929875″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 13
"ויצא קין מלפני ה' וישב בארץ נוד קדמת עדן"
נח איש צדיק תמים היה בדורותיו
פרק ה’ פסוק ג’
אורך השיעור: 54 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234929875″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ממשיך דרכו של אדם הראשון – שת

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן