פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת בראשית > כי בצלם אלהים עשה את האדם

כי בצלם אלהים עשה את האדם

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫שופך דם האדם, באדם דמו יישפך ‫כי בצלם אלוהים עשה את האדם
‫אז בשיעור האחרון עלה תירוץ לשאלה שנשאלה ‫מדוע כתוב כי בצלם אלוהים עשה את האדם

‫והרי בפרשת בראשית ראינו ‫שהקבל שחור הגברה את האדם

‫או יצר את האדם אבל עשה ראינו שהוא לא נעשה

‫למרות שבתוכנית נאמר ויאמר אלוהים נעשה אדם

‫אבל במציאות הוא לא עשה ‫אותו, במציאות הוא רק גברה אותו

‫אז איך כתוב כאן שהוא עשה את האדם?

‫מוכרחים לומר שזה מתייחס ‫לחלק של האדם שהוא באמת עשוי

‫מהו החלק שהקבל שחור עשה באדם? ‫התשובה היא כותונת האור

‫כאן כמה הגוף

‫הגוף של האדם שעליו נאמר ויאס השם ‫אלוהים לאדם הוא לשתוק כותנות אור

‫והיה על גישם

‫אז הוא החלק שנעשה בצלם אלוהים גם כן

‫זאת אומרת כשאדם שופך דמו ‫של האדם הוא לא שופך את נשמתו

‫הוא שופך את גופו או את דם גופו

‫ולכן כאן צריך לתקן בצלם ‫אלוהים עשה את האדם דיינו את גופו

‫שנייה יוצא לפי זה שיש כאן מכאורה ‫אחראה לכיוון הדעה של המאר על מפראג

‫שצלם אלוהים הוא בגוף ‫ולא רק בסכל כדעת הרמב״ם

‫כן מה אתה רוצה?

‫שתי שאלות

‫כבר שתי שאלות

‫בגושי קראנו חצי פסוק

‫זה כפות של תלויותור

‫הראשונה זה בעיה של מה לעשות עם כותנות אור

‫לאדם ולאדם ולישון ולמישה

‫זה נאמר אחרי וההחללים בפסוקה שעשה

‫זאת אומרת שהעשייה כבר נגמרה וזה נכתב אחרי

‫וזה לא נכתב בצורה של ‫דבר מוקדם אז איך זה נגמר

‫דבר שני

‫אז האיסור על הרצח ואיסור ‫בעצם להרוג את הגוף ולא את המוח

‫זאת אומרת לא את המוח ולא את הצורה של העולם

‫שתי שאלות איתך בכלל לא מובנות

‫אני אעסק בך על מהם לא מובנות

‫אתה שואל מדוע כתוב היה עשה ‫שם אלוהים לאדם ולאשתו כותנות אור

‫ולא כתוב והאלוהים עשה

‫משהו כזה

‫מדוע לא כתוב בעבר מוקדם

‫כי כמעט כתוב רק אחרי אחת

‫שאלה זו לא שייכת לפסוק שלנו

‫היא שייכת לפסוק שם

‫לכן אני לא מבין את הלגיטימיות של השאלה

‫דבר נוסף

‫אתה שואל האם מתוך דבריי ‫משתמע שאסור להרוג את הגוף

‫ואני אסור להרוג את הנשמה

‫נכון

‫למה אתה מייחס את זה לדבריי ולא לפסוק עצמו

‫הרי אדם שרוצח את חברו מה הוא רוצח

‫את הגוף לא את הנשמה

‫אתה לא צריך לשאול אותי אם ככה

‫כשהתורה אמרה לו תרצח ברור ‫שהתכוונה לו לרצוח את הגוף

‫כי הייתה נשמה הרי האדם לא מסוגל לרצוח

‫בסדר

‫אז אם כן הדברים הם ברורים

‫לכן שתי השאלות לא מובנות כלוכלל

‫ואתם

‫אז כי בצלם אלוהים עשה את האדם

‫אם כן מדובר פה

‫באיסור הרצח

‫הזכרנו רק שכתוב שופך דם האדם באדם

‫אז אדם באדם חזל דרשו זילי רבות את העוברים

‫ברור שזה לא עיקר פשטה פסוק

‫אלא הכוונה שמי ששופך את דם

‫האדם שהוא האדם

‫כי הרי מה עיקרו של גופה

‫מה עיקרה של החיות הנפשית של האדם

‫אדם

‫ולכן שופך דם האדם באדם

‫אלא מה שברור שאם מנקדים ‫את הפסוק לפי הפיסוק המתבקש

‫זה שופך דם האדם

‫והאדם דמו יישפך

‫כלומר האדם מצווה לשפוך את דמו

‫של מי ששפך את הדם

‫ומכאן החיוב לדון

‫בתי דינים שדנים את הרוצחים

‫אלה גם כל העוברים על שבע מצוות בריני נוח

‫עכשיו נשארת השאלה

‫מה זה

‫יש פה תרגום מונקלוס שצריך קצת לראות

‫כי התרגום מונקלוס מעורר פה שאלה גדולה

‫כתוב

‫פסוק וואב

‫די ישוד דמה דענשה

‫בסהדין

‫על ממר דעניה

‫דמה יתשד

‫הרי בצלמד השם עבד יתענשה

‫השאלה פה מבקשת

‫הוא אומר שופך דם האדם

‫די ישוד דמה דענשה

‫בסהדין

‫מה זה בסהדין

‫בעדים

‫בן נוח נהרג על פי עד אחד

‫לא צריך עדים

‫אז זה כתוב בסהדה

‫ופה כתוב בסהדין

‫איך זה יכול להיות

‫זה יכול להיות עדות

‫סהדין זה שונה עדות

‫אבל הם סהדו אותה

‫סהדין, או יש גרסות במונקלוס סהדיה

‫אז ברור שפה מדובר בשני עדים

‫הקיצד

‫אז יש כאלה שרצו לדייק מזה כל מיני דיוקים

‫שלפי המונקלוס

‫בן נוח היה נהרג בשני עדים

‫לפני מתן תורה וכו' וכדומה מהדברים האלה

‫ועוד פירושים אחרים

‫שאי אפשר להזכיר כאן

‫מרוב שהם לא מתכוונים לדעת

‫אבל בפשטות

‫הכוונה

‫ששופך דם האדם

‫באדם דמוי ישפך

‫זאת אומרת כיוון שהאדם

‫מורג את חברו

‫ייתכן שיצא מחברו

‫מדובר בגויים

‫אדם

‫שעל הריגתו מתחייבים בשני עדים

‫דהיינו ישראל

‫כלומר

‫בכל אחד מבני אומות העולם

‫יש איזה ישראל פוטנציאלי

‫ואז יוצא שכאשר האדם

‫מורג את חברו הוא מורג את הישראל

‫הפוטנציאלי שבו

‫כך מסביר בעל מדרש שמואל

‫רבי שמואל דיוזדה

‫תלמידו של הארי בפירושו מדרש שמואל

‫על דרכי אבות

‫שכאשר האדם

‫שהתורה מקפידה על שפיכת דמו

‫של גוי

‫זה גם כשיהודי הורג גוי

‫מדוע? משום

‫שאפילו מבחינתו של היהודי

‫אולי הוא הורג את היהודי העתיד לצאת ממנו

‫שהרי

‫כתוב במושה רבנו

‫ואיף אין קו וחו ויר

‫כי אין איש

‫שהוא ראה שלא

‫עתיד לצאת ממנו אדם שיתגייר

‫ולכן הוא יכול היה להרוג את המצרי

‫אבל זה מהנרגיה של מושה רבנו

‫שהוא רואה ברוך הקודש

‫מה העתידו של כל אחד

‫מה הדבר הזה אומר? זה אומר שבכל נפש

‫מהאינושות יש בחינה

‫ישראלית שרוצה להתגלות

‫וזה היסוד

‫של כי באצלם אלוהים עשה את האדם

‫טוב, ואתם

‫פירורו

‫מה? כן

‫כן, כן, כדאי

‫אז בסע הדין בא לרמוז את זה

‫בסוג זין

‫ואתם פירורו

‫שרצו בארץ

‫ועורבו

‫ואולי כן נזכיר איזה

‫אני רוצה להזכיר עוד משהו באצלם אלוהים

‫הרי כתוב במשנה

‫חביב אדם

‫כן כך אומר רבי עקיבא

‫חביב אדם

‫שנברא באצלם אלוהים

‫חיבה יתרה

‫נודעת לו שנברא באצלם אלוהים

‫שנאמר כי באצלם אלוהים עשה את האדם

‫זה הפסוק שלנו

‫אם כן מי הוא האדם שרבי עקיבא מדבר עליו

‫יהודי או גוי

‫אני שואל

‫אם הוא מביא פסוק

‫הפסוק שלנו והפסוק שלנו על מה מדבר

‫על יהודי או גוי

‫על גוי

‫אז אם רבי עקיבא אומר חביב אדם

‫שנברא באצלם שנאמר כי באצלם אלוהים

‫עשה את האדם על איזה אדם דיבר רבי עקיבא

‫על גוי נכון? בסדר

‫המשך הדברים של רבי עקיבא

‫חביבים ישראל

‫שנקראו בנים למקום

‫ואחר כך רבי עקיבא מוסיף עוד

‫חביבים ישראל שניתן להם כלי חמדה

‫אז אם בשתי הבבות האחרונות

‫הוא אמר במפורש את המילה ישראל

‫ואילו בבבה הראשונה

‫הוא אמר אדם

‫אז למי הוא התכוון כשהוא אמר אדם?

‫לישראל או לגוי? לגוי

‫בסדר

‫פשוט צריך לדעת להכריע בפרשנויות של המשנה

‫אז המשנה אומרת חביבים

‫חביב אדם

‫הכוונה לגוי

‫ויש עוד חיבה בישראל שנקראו בנים למקום

‫זה ברור

‫עכשיו

‫המארל אומר

‫בספר נצח ישראל

‫שמה שרבי עקיבא אמר

‫חביב אדם שנקרא בסלם

‫הוא התכוון לישראל

‫מה איך המארל?

‫לא יודע לקרוא משנה?

‫לא יודע לדייק מהפסוק?

‫מובן את השאלה שלי?

‫תשובה

‫ברור שהמארל יודע לקרוא

‫רק המארל אומר

‫שהחביבות הראשונה של ישראל

‫זה מצד להיות אדם

‫וזה משותף לכולם אבל זה גם חביבות לישראל

‫כלומר כשאתה בא לחבב את ישראל

‫אתה מחבב אותם גם מצד להיות אדם

‫ואז מסביר המארל

‫פשוט מאוד שאצל אומות העולם

‫יש צלם אלוהים

‫אלא שהוא נבלע

‫בעוד שבישראל

‫הוא מובלט

‫ואני אסביר לך מה הכוונה

‫מה זה

‫האדם?

‫האם האדם זה סוג של

‫באמא?

‫משוכללת? או שיש באדם גם

‫יש מה?

‫מוסר. נו מה אתם אומרים?

‫יש בו מוסר

‫אלא מה?

‫שלפעמים הצד המוסרי של האדם

‫שקוע

‫בתוך המימד הבאמי שלו

‫נכון? הקצה. איפה רואים את זה?

‫אני אנסה להביא לצורך זה

‫ספר שכתב

‫פילוסוף עירי

‫מלפני

‫350 שנה

‫תומאס הובס

‫תומאס הובס

‫כתב ספר

‫מה שנקרא מדעי המדינה

‫בשם הלוויתן

‫מכירים הלוויתן?

‫של תומאס הובס

‫מכירים הלוויתן של תומאס הובס?

‫מה זה הלוויתן? הלוויתן זה המדינה

‫ולמה הוא קורא לו לוויתן?

‫לוויתן כי זאת חיה מפלצתית

‫איזה מפלצת תנכית

‫מפחידה

‫צינית

‫מאיימת

‫ועל השאר של הספר

‫הוא מצייר את המפלצת הזאת

‫המפלצת הזאת

‫מה?

‫שהיא הבהמה

‫שהיא המדינה

‫יש לה איזה חיוך כזה

‫סתני

‫שהיא מורכבת

‫ממאות, מאלפים רבים

‫של פרצופים אנושיים קטנים

‫מה זה אומר?

‫שאיפה נמצאת האנושיות בפרט

‫אבל המדינה

‫החברה כמכלול

‫פועלת כבהמה

‫עכשיו, מי אמר את זה לפני הובס?

‫דניאל

‫כשדניאל רואה את המלכויות

‫את האימפריות הגדולות

‫שעתידות למלוך בה היסטוריה

‫הוא רואה אותן כמו

‫מפלצות, בהמיות

‫שעולות מן הים

‫מה זה הים? זה הטבע

‫הוא ראה

‫את הכוח הבהמי של המדינה

‫שמכניע את צלם

‫אלוהים של היחיד

‫לכן אצל אומות העולם

‫שהמסגרת המדינית שלהם

‫היא כבהמה גדולה

‫יש אכנע, יש אבלעה

‫של צלם אלוהים של היחיד

‫כי המדינה חזקה מן היחיד

‫היוצא מן הכלל זה בישראל

‫שבישראל

‫המדינה יש לה צורת אדם

‫מי אמר את זה?

‫דניאל

‫שהוא רואה אחר כך, אחרי 4 המלכויות

‫הוא רואה את המלכות החמישית

‫מלכות ישראל בדמות אדם

‫שבה עם ענני השמיים

‫זאת אומרת, הוא לא בא מן הים

‫הוא לא בא מן הטבע, הוא בא מלמעלה

‫ויש לו פנים של אדם

‫בלים אחרות, יש התאמה

‫בין הצלם אלוהים של היחיד

‫לבין הצלם של הציבור

‫בוא נגיד את זה אחרת

‫אצל אומות העולם נמצא צלם אלוהים

‫יחידי

‫ובישראל יש צלם אלוהים ציבורי

‫זו יסוד של ההבחנה

‫וזה מסביר הרבה מאוד סוגיות

‫בנושא הזה

‫כן, מה אתה רוצה?

‫שישראל נמשלים ליונה לסל

‫ישראל נמשלים ליונה לסל

‫נכון, ומה זה אומר?

‫זה אומר שבני אדם

‫הם דומים ליונה ודומים לסל

‫ישראל לא בני אדם

‫כן, כל אדם

‫ישראל בתור כלל

‫כי כל אדם, באשר הוא אדם, גם אדם פרטי

‫שיש לו צלם אלוהים אצל האומות

‫הוא כמו יונה, הוא כמו סל

‫בסדר?

‫לא הבנת, אני אסביר את זה עוד פעם

‫אמרתי

‫אני לא יכול לברר את זה, בעיה היא לזה

‫הבנתי שזאת הבעיה

‫כן

‫יש לבני אדם צלם אלוהים

‫נכון?

‫כיחיד יש צלם אלוהים לכולם, נכון?

‫בין ליהודי בין לגוי, אוקיי? בסדר

‫עכשיו, אחרי שהבהרנו את הנקודה הזאת

‫בואו ננסה להבין מה זה אדם

‫אדם זה יצור

‫הנברא בצלם אלוהים

‫שדומה ליונה ודומה לסל

‫גם דומה לחזיר

‫דומה לקוף, דומה להרבה דברים

‫דומה לאריה

‫מה ההבדל בין...

‫סליחה, אתה הבנת את זה? אני לא רוצה עוד שאלה

‫אני רוצה שתבין מה שאני אומר עכשיו

‫מי שמתייחס לפרטים

‫אני שואל, אדם הפרטי

‫האם ברור לך מה שאני אומר? ‫כשאני אומר שאדם פרטי

‫דומה ליונה

‫דומה לסל, דומה לקוף

‫דומה לפיל, דומה לכל מיני דברים

‫אדם בעל צלם אלוהים

‫כן? האם אתה מבין את זה? כן או לא?

‫הנימוס מחייב אותך לענות כששואלים אותך שאלה

‫אה, סוף סוף, אני מבין שאתה לא מבין

‫אם לא, אז הייתי ממשיך ‫והייתה אחר כך שוב חוזר לשאלה

‫אז אני חוזר עוד פעם

‫מה זה יונה?

‫כשאמרו ישראל במישורים ליונה

‫למה התכוונו?

‫מה התכונה?

‫לא

‫הכוונה נאמנות

‫כן? שאצל היונים יש בני זוג

‫כמו אצל בני אדם

‫זאת אומרת שיש באדם תכונה של נאמנות

‫התכונה הזאת היא תכונה יונית

‫בסדר? כשאני אומר

‫שהאדם דומה לסה

‫מה זה סה?

‫מה?

‫תמימות, נכון?

‫ישראל נמשלו לסה

‫זאת אומרת יש באדם צד סהי

‫יש באדם צד יוני

‫כן, אוקיי, וזה שהאדם יש בו צד יוני

‫וצד סהי זה עושה אותו לא בצלם אלוהים?

‫כן או לא?

‫זה שיש לו את זה

‫זה עושה אותו לא בצלם אלוהים כן או לא?

‫לא, יפה, זאת אומרת

‫כשאני אומר שישראל נמשלו ליונה

‫אין לה כוונה שישראל היונה

‫ואם ישראל נמשלו לסה

‫אין לה כוונה שישראל הם סה

‫אלא שהאדם, באשר הוא אדם

‫הנברא בצלם אלוהים

‫יש לו תכונה יונית ותכונה סהית

‫כמו כן גם, צלם אלוהים הכללי שלנו

‫דומה לזה, אוקיי

‫הטען זה ברור

‫כן או לא?

‫ברור, אה יופי

‫תודה על האינפורמציה

‫האם תודה שלארץ של השפיעים ‫ולארץ של הילדים ולארץ

‫של המפתעים ולעצים אלוהים ‫מרפקים שלהם לעומת עצמאו?

‫בוודאי

‫בסופו של דבר, עצמאו לעומת של ‫הגורם ולעצמאו מרפקים של נשיאה לגמרנו?

‫בוודאי

‫טוב, אופכם

‫פסוק

‫זין

‫אחרי כל ההבהרות האלה

‫אנחנו יכולים להתקדם

‫ואתם פירו רבו שרצו

‫בארץ ורבו ו

‫מאחר

‫ואדם נברא בצלם אלוהים

‫לכן הוא צריך לפרוט ולרבות

‫כדי להגדיל את הצלם הזה

‫לכן אמרו מי שלא עוסק בפיריה ורביה

‫ממעט את הדמות

‫ממעט את הדמות, מה שהוא לא נותן לצלם אלוהים

‫להופיע

‫פסוק חד

‫כן

‫מה אתה עושה כל הזמן שרצו בארץ ורבו?

‫אז למה הוא

‫עושה את זה לשרצו ורבו?

‫אתה שואל

‫מה ההבדל

‫בין הרבו שבה התחלה

‫ואתם פירו ערבו

‫לבין הערבו

‫שבה אחרי שרצו בארץ

‫נכון? זאת השאלה?

‫יפה מאוד

‫תשובה

‫יש הבדל בין לפרוט ולרבות לבין לשרוץ ולרבות

‫לפרוט ולרבות

‫זה תוספת איכויות

‫כמו שהפרי, הוא תוספת איכות

‫בעץ

‫לשרוץ ולרבות זה תוספת ריבוי

‫לשרוץ ורק לרבות?

‫כן בדיוק

‫וזה הסיבה שאצל הקדמונים ‫הייתה הבחנה בין אישה לפילגש

‫שהיו נושאים פילגשים

‫משום שלא כל הנשמות

‫לא כל הנפשות

‫הם בעלות אותה נשמה

‫אז למה כדור חומר

‫לאדם לעשות את זה?

‫כי יש תפקיד לאדם

‫לפרוט ולרבות, יש לאדם תפקיד

‫לשרוץ ולרבות

‫וזה שכן מבורד

‫כי אתה צריך למלא את העולם מחדש

‫וחוץ מזה שזה גם נאמר

‫עד כמה שאני מבין, גם לבעלי החיים

‫כן

‫אמרת שזה ספציפי

‫להכניס מחלף לעולם

‫הציבורים האלה

‫הם מצחיים

‫זה תקף גם להיום

‫לשרוץ

‫האם זה תקף גם להיום?

‫אני לא בטוח

‫גם לפרוט? אני לא בטוח

‫כי לפי ההלכה

‫כל מצווה

‫שנאמרה לבני נוח

‫ולא נשנתה לישראל

‫רק ישראל חייבים בה

‫ולא בני נוח

‫זאת אומרת שחיוב פרורבו

‫היום לפי רוב הפוסקים

‫הוא רק לישראל ולא לעומות העולם

‫אנחנו כן בכל זאת אבל

‫רוב הפוסקים

‫פסוק ח'

‫ויומר אלוהים אל נוח

‫ואת בניו איתו למור ואני אליני

‫מקים את בריתי איתכם ואת זרחם אחריכם

‫ואת כל נפש החיה שאיתכם

‫באוף ובאמה ובכל חיית הארץ איתכם

‫מכל יוצאי הטבע לכל חיית הארץ

‫ועקימו אותי את בריתי איתכם ולא ייקרד כל בשר

‫עוד ממאה מבול

‫ולא יהיה עוד מבול לשחר את הארץ

‫ויומר אלוהים זאת אותה ברית

‫אשר אני נותן ביני ובניכם

‫ובין כל נפש חיה שאיתכם

‫לדורות עולם

‫ואני נתתי בענן והייתה ‫לעוד ברית ביני ובין הארץ

‫והיה בענני ענן על הארץ

‫ונראתה הקשת בענן

‫וזכרתי את בריתי אשר ביני ובניכם

‫ובין כל נפש חיה בכל בשר

‫ולא יהיה עוד המים למבול לשחר את כל בשר

‫והייתה הקשת בענן ורותיה לזכור ברית עולם

‫בין אלוהים ובין כל נפש חיה

‫בכל בשר אשר על הארץ

‫ויומר אלוהים ונוער זאת ‫אותה ברית אשר הקימותי

‫ובין כל בשר אשר על הארץ

‫ברית הקשת

‫ברית הקשת היא באה ללמד לנו הרבה דברים

‫א', שימו לב מי הוא נשוא הברית?

‫האדם והחיה

‫כלומר, זה שהקב' ברוך הוא נמצא בעסק

‫אבל הברית היא משולשת

‫הקב' ברוך הוא האדם והחיה

‫זה מוכיח את דת הרמבן

‫שאכילת הבשר שהוטרה אחרי המבול

‫עניינה ליצור הדדיות, איזה מין סולידריות

‫של כל העולם החי

‫כמו איזושהי התגדלות של מדרגת החיים

‫שהאדם יוצא מהפרטיות האנושית שלו

‫והוא מיוחד עם כל העולם החי כולו

‫בין היתר, דרך זה שהוא אוכל בשר

‫כן, אכילת הבשר מי ביטוי ‫והשותפות הגדולה הזאת

‫לזה שהאדם והחיה הם חלקים של אורגניזם גדול

‫איך הארץ קשורה לזה?

‫בארץ, שהארץ לא תישחט יותר

‫כלומר, יש התאחדות, הארץ זה כינוי לטבע

‫זה כינוי לטבע, כלומר, הטבע בתור ישות כוללת

‫בתור ישות חיה, שמצמיחה את כל החיים

‫אבל הברית בעצם היא כוללת את הארץ?

‫כן, כן, הכל, גם את הארץ

‫והדבר הזה נעשה בדרך של ברית

‫מה זה אומר שיש ברית? ‫ברית זה דבר שאי אפשר להפר, נכון?

‫מצאנו בתורה כמה פעמים, בתנך בכלל

‫מצאנו מספר פעמים בריתות ‫שהקדוש ברוך הוא קראת

‫קראת, פה, עם האדם, עם החיה, עם הארץ

‫קראת ברית עם אברהם, עם יצחק, עם עקב

‫קראת ברית עם ישראל, קראת ברית עם אהרון

‫ובניו, קראת ברית עם פנחס

‫קראת ברית עם דוד

‫יפה מאוד

‫מה המשותף של כל הבריתות האלה?

‫שכולן מעת השם אל מישהו

‫ולא מצאנו מעולם שאדם כלשהו

‫קראת ברית עם השם

‫זה עוניין, זה שהם הולכים ‫להשחרר את כל העבודים שלהם

‫כתוב ברית, נכון, אז מה?

‫תסתכל טוב טוב בנוסח שם

‫לעולם לא תמצא שבני אדם קראתו ברית עם השם

‫אלא תמיד תראה שהשם קורא ברית עם האדם

‫תסתכל, אני מוכן להסתכל איתך

‫זאת אומרת, תמיד, זה חד צדדי

‫זה שבני אדם קוראים ברית ביניהם

‫זה כן, זה דוד צדדי

‫אבל כשזה מעת השם אל האדם

‫זה תמיד חד צדדי ולא בכיוון השני

‫מה אין אף כמינה?

‫שזה לא ניתן להפרה

‫זאת אומרת, גם אם האדם יפר, הקב". מחויב

‫אז יש את השאלה, האם זה לא ‫סיכון גדול מדי מצידו של הקב".

‫הוא קוראת ברית עם מי שעלול ‫להתנהג שלא בהתאם לנדרש מן הברית

‫זה מסוכן מאוד

‫איך תדע? הקב". הוא הביא מבול על העולם

‫זה בגלל שלעולם היה מגיע מבול

‫מה יקרה עכשיו, בני האדם עוד ‫פעם יהיו רישאים כמו בדור המבול

‫והקב". ידיים מזוקות, לא יכול לעשות כלום

‫הוא רוצה להביא מבול, לא יכול, קראת ברית

‫הקיצת, מובן את השאלה שלי?

‫תשובה, כשיש ברית, זה אומר ‫שנשתנה משהו בטבע האדם

‫כלומר, נשתנה באופן כזה שברור ‫שהוא לא ייסוג יותר אל המדרגה שהייתה

‫כלומר, גם אם האדם ישחיט הרבה

‫לעולם לא תגיע האנושות לאותה אשחטה כוללת

‫של כל האנושות שהייתה במי המבול

‫אבל, בהחלט ייתכן

‫שאומה בין האומות תשחיט

‫ומה הוא הסוד המאפשר את זה?

‫החלוקה של האנושות לאומות

‫לפני כן האנושות הייתה אחידה

‫ולכן, אם הנגע נגע בחלק ‫מסוים של החברה האנושית

‫כל החברה האנושית כולה מתקלקלת יחד עם זה

‫עכשיו זה כבר יותר אורגני, זה עשוי טעים טעים

‫נגיד, יש אומה אחת שמשחיטה, סדום ואמורה

‫גרמניה הנאצית, אז היא מושמדת ולא כל השאר

‫יש איזה מן מנגנון, ויסוט, ‫שמונע מנהרה להתפשט על הכל

‫היה מישהו שאמר את זה באנגליה

‫שמו היה ווינסטון צ'רצ'יל

‫שמעתם על ווינסטון צ'רצ'יל?

‫בזמנו החופשי הוא גם היה ראש ממשלה

‫והוא עמד במצב מאוד קשה

‫כשהוא עלה לשלטון זה היה כאשר

‫גרמניה כבר קבשה את צ'כוסלווקיה

‫את אוסטריה

‫קרתה ברית עם איטליה ועם רוסיה

‫כשארה״ב הייתה ניטרלית

‫והגרמנים קבשו בינתיים את

‫הולנד, לוקסנבורג, בלגיה וצרפת

‫והמדינה היחידה שנותרה מול הגרמנים

‫הייתה אנגליה, בריטניה הגדולה

‫הדבר המתבקש מבחינת הפוליטיקה הריאלית

‫היה לכרות בריטי מהיטלר

‫ולוותר, כלומר בזה לסיים את המלחמה

‫איזה מין קנייה בתנאים פחות או יותר טובים

‫ובזה לסיים את המלחמה

‫וצ׳רצ'יל אמר שלא

‫הוא ממשיך במלחמה נגד כל הסיכויים

‫והוא נימק את זה, הוא אמר משום

‫שאלוהים לא ייתן לרע לנצח את העולם

‫זה היה שיקול מדיני

‫לא באתי להצזיק את כל המדיניות של צ׳רצ׳יל

‫יש לי הרבה בעיות איתה אבל לפחות הנקודה הזאת

‫יש פה נקודה אמיתית

‫וזה בעצם ביטוי לאות ברית הזאת, הקשת

‫שאומרת שלעולם לא ישו במבול

‫זה מה שזה אומר

‫עכשיו דבר נוסף, מה זה הקשת?

‫אתה יודע

‫הקשת זו תופעה פיזיקלית

‫שיוצרת בתוך העננים והיום המעונן

‫אחרי הגשם, בגלל טיפות המים, תודה רבה

‫זה יוצר צורה קשתית

‫של אור מפוצל

‫יש צבעי הקשת

‫אם אנחנו מדמים את זה לקשת

‫כלי המלחמה נקרא קשת

‫לאן מכוון את הקשת הזאת?

‫החץ, לאן מכוון?

‫כלפי מעלה

‫בסדר?

‫זאת אומרת זה כביכול, ‫הקבלון של חוא מזהיר את עצמו

‫זה הציור

‫הוא שם לעצמו חץ בכיוון שלו כביכול

‫אין ש... לעצור

‫בניגוד לציור המיתולוגי של הקשת של האלים

‫שמכוונת כלפי בני האדם

‫כן? זה... מה?

‫אה?

‫שזה לא... שהקבלון של חוא מה?

‫הקבלון של חוא הוא לא בשמיים, זה נכון

‫אבל לפעמים בא לו להיות בשמיים

‫זאת אומרת

‫בציור, הציור של נגיד

‫הטבע האנושי

‫מדברים על גירעת שמיים

‫נכון? גירעת שמיים

‫והמשמעות של שמיים

‫וזה אנחנו נראה גם בהמשך

‫השמיים הוא המקום של הערכים

‫נאמר שהמלאכים הם בשמיים

‫מה יש בשמיים? יש בשמיים ערכים

‫מלאך

‫כן? אמת, צדק

‫שלום, חסן וכדומה

‫כל הערכים האלה נמצאים בעולם העליון

‫מה שיש על הארץ זה המקום

‫של הביטוי של הערכים

‫אז אפשר לומר שכשהקבלון ‫של חוא לא שופט את העולם

‫הוא בשמיים, כשהוא שופט הוא יורד על הארץ

‫לכן נאמר כמה פעמים וירד השם

‫זה במשמעות גם של שפיטה

‫פסוק

‫יותחת

‫והיו בני נוח היוצאים מן הטבע השם וחם ויעפת

‫וחם הוא אביק אנען

‫זאת אומרת פה, ראשית הפיצול של האנושות

‫לשלוש תרבויות יסוד

‫תרבות אחת, שם

‫מה הפירוש המילה שם?

‫וקיבלתי פה שלוש תשובות, מהות, משמעות, מטרה

‫מה? תוהר

‫תוהר, אהה, אז ארבע תשובות קיבלתי

‫מה אני אעשה עכשיו?

‫צריך לבחור

‫טוב, אז כמה כל אחד נותן על זה?

‫טוב, שם, במובן של מטרה ‫פעם ראשונה, מטרה פעם שנייה

‫שלישית זכרה

‫שם פירושו מטרה

‫כמו שבעברית, אפילו בשפה שלנו אומרים

‫לשם מה?

‫לשם במובן של לאיזו מטרה

‫אז אם כן, שם זאת תרבות שמחפשת מטרתיות בעולם

‫אנחנו רואים שבבחינה היסטורית

‫העמים השמים היו הראשונים

‫שרשמו שושלות של מלאכים

‫מעניין, מה צריך לרשום, זה ‫מלאך, וזה מלאך אחריו וכו' וכו'

‫זה הביצבות של התחושה ‫הראשונית שיש כיוון להיסטוריה

‫זה בנשם

‫זה מאוד מאוד כללי, אבל זה כבר אומר משהו

‫זה חיפוש המטרה

‫לעומת זה, חם

‫מה זה חם?

‫איפה הוא שם מילה חם?

‫חם זה חם

‫חם זה חם

‫נכון? חם היום

‫זאת אומרת, שזה העבלתה ‫של מה שחי בנפש של האדם

‫מה שחם

‫ואז מילא, יש כאן שליטה של היצרים באדם

‫וזאת הכללה של חם, שאפשר לראות אותה באמצע

‫מהם יפת? מה הפירוש יפת?

‫יפה? איפה ראית שיפה זה משנה יפה?

‫בארמית, כי אנחנו רוצים להבין מילה ‫בעברית, אנחנו משתמשים בארמית

‫מה זה יפת בארמית?

‫לא... מתפשט

‫היפתיות זאת ההתפשטות, ‫זה בדיוק ההפך של השמיות

‫בנקודת שבשם יש התמקדות במטרה, בנקודה

‫בנקודה המרכזית, ביפת יש התפשטות

‫אל הצדדים

‫ומתוך כך גם, העבלתה של האסתטי

‫שהוא בהכרח מניח את ההתפשטות

‫בסדר?

‫אז שם ויפת הם הופכים זה לזה

‫ונקודת החיבור ביניהם זה דווקא יכול להיות חם

‫כי חם זה מה שחי

‫זה מה שמחבר בין האמצע לבין ההיקף

‫אז בעצם מדובר פה בשלוש תרבויות שמשלימות

‫זו עת זו

‫וחם הוא אבי כנען

‫מה הפירוש לחם הוא אבי כנען?

‫שמתוך החמיות אפשר להגיע לכנעניות

‫לכנעניות יש לה סכנות שלה, אנחנו נראה מה זה

‫מה הפירוש של המילה כנען?

‫כנוע

‫כנוע

‫כלומר כנוע זה מי שיש לו נפש משתעבדת

‫נפש עבדותית

‫זה כנען

‫עכשיו מה קורה למי שיש לו נפש עבדותית?

‫אתם יודעים מה קורה לו?

‫קורה לו שהוא מתנהג על פי מי שהוא משתעבד לו

‫פשוט

‫כן

‫קודם כל, אני לא יודע אם זה ‫קשר בין ההסתתפות וההתפשטות

‫דבר שני, האם זה קשור למה ‫שאנחנו חושבים שזה היה דוקטור גיידן

‫מה נעניין

‫או איך הוא מתנהג על פי מי שהוא משתמע

‫אתה שואל שתי שאלות

‫א', שלא הבנת את הקשר

‫בין ההתפשטות לבין האסתטיקה

‫ב', אתה שואל האם זה קשור למה ‫שהרב כותב לדוקטור זיידל בעניין העבדות

‫טוב, אז זה שהקשר בין ההתפשטות ‫לבין האסתטיקה הוא דבר ברור

‫כי האסתטי זה מה ששולח קרניים

‫בקבל הזה נקרא הוד

‫אין הוד בלי התפשטות

‫זה המשמעות של היופי

‫איננו העצמיות של הדבר ‫אלא הוא מה שיוצא מן הדבר

‫עכשיו לגבי האם זה קשור לקנעניות

‫בוודאי שלא, יפת זה לא קנען

‫אז אתה שואל האם הדבר השני שאמרנו

‫קשור לדברי הרב לדוקטור זיידל

‫לא אמרת את זה

‫עכשיו, אז התשובה היא שאני עוד לא יודע

‫כיוון שאני באמצע להסביר את זה

‫כן, עכשיו, הקנעניות אם כן, התכונה של הקנייה

‫יש בה, התוצאה של הקנייה היא

‫שהאדם מתנהג על פי אותו ‫גורם שאליו הוא משתעבד

‫זה טוב או זה רע?

‫תלוי למה הוא משתעבד

‫אם הוא משתעבד אל דברים טובים

‫אז בסדר, יצא לו קלף

‫אם הוא משתעבד בדברים רעים

‫הלך עליו, נכון?

‫זאת אומרת, זו כללה להיות קנען

‫כן, תראו, יש פסוק נפלא פה

‫פסוק כפה

‫ויומר ערור קנען

‫אז מה הפתרון?

‫עבד עבדים יהיה לאחיו

‫זה הפתרון, נציל אותו

‫כיוון שהוא ערור

‫הוא צריך להיות עבד עבדים לאחיו

‫ואז הוא יצא מן הכללה שלו

‫זה מה שנאמר כאן

‫אז אולי אפשר לקשור את זה לדברי ‫הערב לדור זיידל בנושא העבדות

‫רעיון, לא חשבתי על זה

‫אבל קודם כל להבין את הפסוקים

‫עכשיו, השאלה היא ככה

‫אני שוב רוצה לחזור לפסוק יותרית

‫והיו בן נוח היוצאים מן הטבע, שם וחם ויעפת

‫ויעפת וחם הוא אביא קנען

‫איך זה יכול להיות?

‫איך חם הוא אביא קנען?

‫הרי רק עכשיו יצאו מן הטבע

‫פוטנציאל

‫אז הוא גם אביא מצרים וקוש ופוט

‫נכון?

‫אלא שהוא שימש בטבע

‫זה הכוונה

‫לכן הוא חם אביא קנען מאז הטבע

‫כמו שהוא לא יכול לשלוט בעצמו

‫כי הוא עבד

‫שלושה אלה בני נוח ומלא נפיצה כל הארץ

‫ויחל נוח איש האדמה ואיתה קרם

‫וישט מן היין וישקר

‫שאלה

‫למה נוח השתקר?

‫יפה

‫אני רואה שקראתה את הנסיך הקטן

‫ואתה יודע שמה שהשיקור שותק כדי לשכוח

‫אתם יודעים מה נוח רע

‫הוא היה העד היחיד

‫לשואה של העולם כולו

‫הרבה יותר קשה מהשואה שלנו

‫בנאב הם היו עסוקים בלבנות את העולם

‫הוא שלח אותם לבנות את העולם

‫עכשיו הוא לבד

‫ומאלה נפצה הארץ

‫הוא בעצם צריך לסת לבדו

‫את צרת העולם

‫במצב כזה הוא משתקר

‫שאלתך היא יפה

‫אתה אומר

‫מאחר ונוח המציא את הים

‫איך הוא יכול היה לדעת שזה ישקר אותו?

‫נכון?

‫זאת שאלתך

‫תשובה

‫הוא לא המציא את הים

‫מה?

‫הרי מי המציא את הים?

‫אדם הראשון, נכון?

‫איך אתה יודע?

‫כתוב

‫מה זה העץ הדעת?

‫לפי חז'ל

‫גפן היה

‫אז מי הראשון שהשתמש בגפן?

‫מה?

‫אה, אתה אומר

‫שעץ הדעת זה לא יין

‫איך זה יכול להיות?

‫הרי זה בדיוק העניין

‫אם תשימי לב

‫הרי פה שניהם רואים עולם חדש

‫שניהם לוקחים איזשהו פרי

‫ושניהם פתאום

‫מסתבכים עם הארום

‫נכון?

‫והתגל בתוך ההולות

‫בסדר?

‫כלומר, זה בעצם

‫מהדורה חדשה של חתד אדם הראשון

‫תהייתי?

‫טוב

‫אגב, יש לנו עוד מקרה כזה

‫של מישהו ששתה יין בתורה

‫בספר בראשית, רמז?

‫לוט

‫יפה מאוד

‫מתי זה קרה?

‫אחרי חורבן העולם שלו

‫כלומר, זה מהדורה שלישית

‫של חתד אדם הראשון

‫בסדר?

‫לא משנה

‫ונזדמן לו יין מאיפה?

‫לפי רשי

‫מגן עדן

‫מעניין

‫כלומר, זה אותו יין

‫זה חוזר על עצמו

‫כלומר, כשיש עולם חדש

‫יש ניסיון מחודש

‫אולי להגיע למדרגה

‫שלפני חתד אדם הראשון

‫כלומר, הוא מתגלה בתוך ההולות

‫אז הוא רוצה לחזור למדרגה שלפני החת

‫כיוון שהוא רוצה לחזור למדרגה שלפני החת

‫הוא חושב שהוא כבר יכול

‫עכשיו ללכול מצד עת

‫כן

‫מה עם השפטים שמשתקרים עם יוסף?

‫מה עם השפטים שמשתקרים עם יוסף?

‫כן, הם שתו איתו

‫והם משתקו, כן

‫מה?

‫מה זה החלט?

‫זה קשור לחתד אדם הראשון?

‫הוא אמר שזה חתד אדם הראשון שם

‫סתם, לחפש

‫גם לפרו יש כבר יין

‫גם לפרו יש כבר יין

‫יפה

‫אתם רוצים לעשות רשימה של כל המקומות שיש

‫נדב ואביהו גם שתו יין וכו'

‫כן, בסדר

‫אבל מה שאני אומר כאן שבעצם יש

‫איזה מין ניסיון

‫כיוון שזה עולם חדש

‫יש מחשבה שאולי אפשר

‫להגיע לעדן

‫הרי מה אומרים חזל? מה זה עדן?

‫יין

‫המשומר בענביו

‫מששת ימי בראשית

‫כן, אז נוח

‫רצה להגיע לעדן

‫בדיוק כמו שרצה אדם הראשון

‫כן, על כל פנים

‫האנושות נופלת בגלל

‫הנקודה הזאת

‫והיא הנקודה של התעוררות

‫היצרים

‫ו... למה זה דלוק?

‫אה, אבל זו הדרך להגיע

‫להגדל איזה יין

‫זה בדיוק דרך

‫לא, זה בדיוק עניין

‫זה קיצור דרך

‫ולכן הוא נפל

‫יכול להיות שפעם

‫יצאו ויצאו

‫וכבר חוזרו

‫זאת אומרת, אולי פעם

‫יצאו ויצאו

‫כן, יש פעם שזה כן יכול להצליח

‫שזה בשבת

‫זה מה החדש

‫של אדם הראשון

‫שהוא השתמש ביין

‫לפני השבת

‫צריך לחכות על שבת

‫היה עושה על זה קידוש

‫היה בסדר

‫כן? מה?

‫לא יודע

‫עכשיו, יש פה כמה שאלות

‫נתחיל משאלה 7

‫כיוון ששאלה 1 ו2 נסתרות

‫טוב, אז נלך בכיוון ההפוך

‫הרב הסביר את משמעות

‫פיצול האור בקשת

‫כל אומה תדון ליחוד

‫ולא כל העולם במקשה אחת

‫האם יש משמעות לצבעי הקשת?

‫קודם כל זה הסבר יפה

‫העניין של פיצול האור בקשת

‫דבר נוסף

‫האם יש משמעות לצבעי הקשת?

‫אני מותר לעצמי שכן

‫אני לא יודע מה בדיוק מה וכולי

‫הרי אם תשימו לב

‫שהצבע המרכזי

‫זה הירוק

‫כן? זה קו אמצעי

‫שזה החיבור של הקצוות

‫למה הקשת כל כך יפה?

‫למה הצבעוניות?

‫מבחינה מהותית

‫ולא פיזיקלית כמובן

‫לא יודע

‫אולי כי כשיש הכל זה יפה

‫יש כל הצבעים אז זה יפה

‫לפני המבול לא הייתה ‫קשת אחרי גשם ביום מאונן?

‫אה, מה אתה אומר?

‫הרי מה, הקשת נוצרה אז?

‫הקשת זו תופעה פיזיקלית קדומה

‫הרמבן כבר העיר על כך

‫כן? הרמבן

‫בפירושו לתורה

‫הוא אומר אנחנו יודעים לעשות קשת עם מין שרה

‫לא צריך בשביל זה יום גשם

‫אז הוא אומר הרמבן

‫הכוונה שלפני כן זה לא שימש כעות ברית

‫ומכאן ואילך זה משמש כעות ברית

‫מה האספקט המוסרי שהשתנה כתוצאה מהמבול?

‫איזה תיקון נעשה?

‫הרי העולם שהשחית לא קיים יותר

‫ואילו נוח נותר באותו סטטוס לפי דלות הבנתי

‫נוח כנראה התפתח מאוד

‫אנחנו רואים שהוא גם ‫לוקח על עצמו אחריות עכשיו

‫הוא אומר זה מקולל זה ברוך וכו'

‫הוא לוקח אחריות על מה שנעשה

‫איזה תיקון נעשה?

‫כך שהעולם כבר לא ישחית את עצמו באופן מוחלט

‫אלא רק אומה אחת או שתיים משהו כזה

‫ולא כל האנושות

‫עכשיו שאלות שלוש, שתיים ואחת

‫שלוש רואים רק את חצייה

‫ואילו שאלות שתיים ואחת נעלמות לחלוטין

‫כך שאני לא יכול לענות עליהן

‫אז אני מציע עבור כל מי ששאל את השאלות

‫אחת, שתיים ושלוש

‫אני מנוע מלענות עליהן

‫טוב

‫פסוק כ'ב'

‫ויאר חם אביך נע את ערוות אביו

‫ויגל ישנחב בחוץ

‫שוב אנחנו רואים שיש קשר בין חם לכנן

‫שכנראה מצד יהי אותו אביו של כנן

‫הוא עשה מה שעשה

‫ויקח שם ויפת את הסמלה

‫ויעסימו על שכם שניהם

‫והם הלכו אחורה ניד

‫והכנסו את ערוות אביהם

‫וכנן אחורה ניד

‫והרבה פעמים לא ראו

‫וכל זה מזכיר לנו את לבישת קוטנות האור

‫ואת עלי התענה

‫כל מה שנעשה בגן עדן ‫חוזר על עצמו בגרסה אנושית

‫והייקע צנוח מיינו

‫והייתה את אשר עשה לו בנו הקטן

‫ואז הוא עושה תיקון

‫הוא בא לתקן את הנטיות הרעות שבה אנושות

‫ואומר אור כנן איבד אבדים ילך

‫ויאמר ברוך השם אלוהי שם

‫וייכנע נא איבד למו

‫אף תלוי אם ליפת וישכון ‫באו לשם וייכנע נא איבד למו

‫כלומר הוא עושה סדר בעולם

‫חם יהיה אבד לאכב

‫לא זרע, כנן יהיה אבד לאכב

‫שם ויפת

‫שם יהיה מי שהשכינה שורה אצלו

‫ויפת יהיה שכן של שם

‫מעניין מאוד לראות

‫במהלך ההיסטוריה האנושית

‫מה קרה לכנן

‫כנן נעשה אבד לאכב

‫מי הם אכב?

‫מצרים וראש

‫קטון

‫מה אתם לא יודעים מה קרה לכנן

‫קודם כל מה עשו הכננים בהיסטוריה

‫הם ניו פניקים

‫הם ניו פניקים, מה עוד?

‫הם עשו, קודם כל הייתה מדינה כננית לא?

‫הייתה ממלכת כנן

‫הייתה קיימת לא?

‫איפה הייתה קיימת?

‫איפה שאנחנו יושבים היום? מה?

‫בסדר, אבל הייתה ממלכה כננית?

‫הייתה ממלכה כננית

‫חוץ מזה הכננים התחילו לכבוש את העולם

‫הם הקימו אימפריה

‫האימפריה הפניקית

‫ולכן הם הקימו מדינות

‫איפה הם הקימו מדינות?

‫קודם כל בצפון אפריקה

‫כל האזור של קרטגו

‫כל זה הפך להיות ממלכה פניקית גדולה מאוד

‫המחצית הדרומית של ספרד הייתה פניקית

‫וגם את כמה ערים בחוף הדרומי של ספרד

‫כגון ארל וכדומה

‫הוקמו על ידי הפניקים

‫וגם מצאנו בצפון מצרים שהייתה מושבה פניקית

‫בקיצור, הפניקים הלכו והתפשטו

‫והתחילו להילחם בממלכה מתחרה

‫הלוי הממלכה הרומית

‫האימפריה הרומית

‫שהתחילה להתפשט גם כן באותם הימים

‫היו שלוש מלחמות עקובות מדם

‫בין הפניקים לבין הרומים

‫מי ניצח בסוף?

‫רומא, יפה

‫אבל הייתה תקופה שהיה ספק גדול מי ינצח

‫כלומר יכול היה להיות

‫שכל העולם, כל הים התיכון וכל המדינות מסביב

‫היו הופכות להיות נתונות לשלטון של קנאן בעצם

‫הם היו קנאנים כל אלה

‫דיברו את השפה הקנאנית

‫ועבדו לאלוהי קנאן

‫והיו מקריבים קורבנות למולך

‫ילדים וכו'

‫ובסוף הרומאים בניפת

‫הם אלה שניצחו את קנאן

‫כך שקנאן בעצם הוכנעה בשני המקומות שלה

‫בארצה המקורית, זה היינו ארץ ישראל

‫על ידי בן אשם

‫ובהתפשטותה האימפריאליסטית

‫על ידי בן איפת

‫כך שמה שאמר נוח התקיים ‫בתקופה הרבה יותר מאוחרת אגב

‫אפילו אחרי חתימת התנחת

‫אגב אני שוב מציין אולי בתקווה אחרונה

‫שאנשי האינטרנט ישמעו

‫אולי תשימו לב ששאלות 1, 2 ו3

‫חסומות, אינני יכול לקרוא אותן

‫אז אם תעלו את זה במסך

‫אני אוכל לקרוא את שאלות 1, 2 ו3

‫לא אכפת לכם? לא נורא

‫בבקשה

‫איפה חם היה כשהבן שלו עשה צרות?

‫זה חם שעשה את הצרות

‫אבל הרעיון הוא קנעני

‫כלומר החמיות, הצד המקולקל של חם

‫בא לידי ביטוי בקנען

‫בסדר?

‫כן

‫אתה שואל האם רומא זה לא אדום

‫ודאי, רומא זה אדום

‫אמרתי לפני רגע שהם מבני יפת

‫אם כן, ישנה סתירה לדבריי

‫סתירה מסוימת, זה נכון

‫זאת אומרת רומא זה משורש אדום

‫אבל האוכלוסייה היא מייפת

‫כן, בבקשה

‫אנחנו רואים כאן שיש חיבור בין השם לבין שם

‫כן, נכון

‫אנחנו רואים כבר שהקדוש ‫ברוך הוא בוחר בשם דווקא

‫הוא אלוהי שם

‫ויפת הוא אקלים

‫וחם נעלם מהתמונה לגמרי

‫חם נעלם מהתמונה לגמרי

‫נכון, אנחנו גם רואים בהיסטוריה שזה כך קרה

‫זאת אומרת התרבות האנושית ‫התפתחה מתוך שני מוקדים

‫שם ויפת

‫זאת עובדה

‫בבקשה

‫אז בני ישראל שהם נזר השם היו עבדים במצרים

‫שהיו עבדים של חם

‫אנחנו נראה כשנגיע למגדל בוויל

‫בסדר

‫טוב

‫פסוק

‫כף ח' וכף ת' כבר למדנו אותם

‫ואנחנו עוברים כן לפרק י'

‫פסוק א'

‫ואלה תולדות בני נוח

‫שם חם ויפת

‫ויבלדו להם בנים אחר המבול

‫בני יפת גומר ומגוג מדאי ויוון וטובל

‫ומשך וטירס

‫ובני גומר אשכנז וריפת וטוגרמה

‫ובני יוון אלישה וטרשיש קיטים ודודנים

‫מאלה נפרדו אייה הגויים בארצותם ‫איש ללשונו למשפחותם וגויהם

‫שימו לב פה לדגש המיוחד שיש אצל בני יפת

‫מאלה נפרדו אייה הגויים

‫מה זה איים? מה כולם באי?

‫יש רבים מבני יפת שהם לא חיו באיים

‫היוונים אני מבין

‫אבל בני גומר, טירס, מה הם באיים?

‫אלא שסגנון החיים שלהם זה של אי

‫כלומר שכל אומה ואומה חיה את ‫עצמה כאילו שהיא מוקפת באוקיינוס

‫והיא עומדת לבדה

‫יש פה גם הבחנה בין בארצותם ‫איש ללשונו למשפחותם וגויהם

‫פה אנחנו מבינים הבחנה מאוד מעניינת ‫בין סוגים שונים של קבוצות אנושיות

‫שנקראות או גויים או ‫משפחות או לשונות או ארצות

‫אני בינתיים עוד לא מסביר ‫את זה כי זה דבר שצריך הרחבה

‫אבל בינתיים אני רק ניסה ותשומת הלב

‫ובניכם כוש ומצרים ופטוחנן ובניכוש

‫סבבה חבילה וסבתא ורעמה וסבתא ‫חא ובנירעמה שווה ודדן וכוש ילדת נמרוד

‫הוא החל להיות גיבור בארץ

‫מעניין מי זה הכוש הזה שילדת נמרוד?

‫אולי הקרנה לקוש בן חמה

‫אולי

‫על כל פנים מה שידוע מן השושלת הבבלית העתיקה

‫שקראו לה שושלת הקשית

‫אז אולי זה גם רומז לזה

‫יש גם דבר מעניין שכתוב במדינת אסתר

‫הוא החשבי ראש המולך מהודו ועד כוש

‫השאלה איפה זה הכוש הזאת?

‫הודו יודעים אבל איפה זה כוש?

‫אז הגמרה, המדרש בעצם מביא שתי דעות

‫גם הגמרה בעצם

‫דעה אחת אומרת הודו בקצה העולם

‫וכוש בקצה העולם

‫זה לא מאמד לך שהוא המלך על כל העולם כולו

‫מהודו ועד כוש, בשני הקצוות

‫ויש דעה אחרת שאומרת הגמרה

‫הודו וכוש סמוכים זה לזה

‫הוא חשב שמלך על שני מקומות סמוכים זה לזה

‫מלך על העולם כולו

‫איפה מצאנו שהודו וכוש סמוכים זה לזה?

‫לא יודעים?

‫מה?

‫מה יש באטלס?

‫קוש, ים ואפריקה

‫אז זאת אומרת שאפריקה זה קוש

‫אז זה לא סמוכ כל כך זה לזה

‫כי שבכלל יש ים באמצע

‫אז זה קצת קשה

‫למרות הבורידג'נים באוסטרליה

‫הבורידג'נים באוסטרליה זה עוד יותר רחוק

‫פשוט מאוד

‫תסתכלו בכל מפה של אפגניסטן

‫ותראו שיש הרים, אני אקרא להם הרי כוש

‫ליד האינדוס

‫יש הרי כוש

‫נקרא הרי הודו כוש

‫לא, זה לא כוש

‫אז מה? אבל כתוב זה הרי כוש

‫זאת אומרת השם כוש נמצא במספר מקומות בעולם

‫לא רק באפריקה השחורה

‫אלא גם כן סמוך להודו

‫יש מקום הנקרא כוש

‫עכשיו, האם יש קשר היסטורי ‫בין כל המקומות הנקראים כוש

‫וגם אותו כוש שילדת נמרוד?

‫ייתכן, אנחנו לא יודעים

‫אבל ייתכן שיש איזו משמעות, ‫בהמשך אנחנו גם נלמד מזה משהו

‫בסדר? אני רק בינתיים זורק רעיונות

‫אחרי זה נראה מה זה אומר

‫וכוש ילדת נמרוד

‫הוא החל להיות גיבור בארץ

‫עד עכשיו איפה היו גיבורים?

‫בשמיים

‫עכשיו, הוא החל להיות גיבור בארץ

‫כן, הם הגיבורים

‫אבל הוא החל להיות גיבור בארץ אחרי המבול

‫הרי כבר כל הגיבורים האלה מתו

‫אבל הוא החל להיות

‫הם מתו במבול, לא?

‫אז מה זה הוא החל להיות גיבור בארץ?

‫עד עכשיו הם היו גיבורים בטבע אולי

‫או גיבורים בשמיים, לא יודע

‫אבל עכשיו הוא גיבור בארץ

‫הוא רוצה לעשות משהו עם הגבורה שלו

‫בסדר?

‫מה הוא?

‫הוא עשה את זה לחולין, אולי

‫הוא היה גיבור צעיד לפני השם

‫על כן יאמר כנמרוד גיבור צעיד לפני השם

‫אני צריך להבין מה הוא רצה האיש הזה

‫כדי להבין מה הוא רצה צריך לבין שזה הרחבה

‫אתם רואים שמתיים פתחנו רק בכל מיני רעיונות

‫והשארנו סוגיות פתוחות

‫מדוע הן פתוחות?

‫בגלל שנצטרך להשלים אותן ‫בשיעור הבא כי כבר הגיע המבזק

‫שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234927082″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 16
המבול: הרב אורי שרקי
"ולשם יולד גם הוא" - העמים השמיים
פרק ט’ פסוק ו’
אורך השיעור: 52 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234927082″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כי בצלם אלהים עשה את האדם

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן