פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת נח > “ולשם יולד גם הוא” – העמים השמיים

“ולשם יולד גם הוא” – העמים השמיים

מילות מפתח:שם בן נח
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫המחה ערב טוב אנחנו ממשיכים בספר בראשית
‫ואנחנו בעיצומו של פרק יוד

‫בפסוק

‫קף א'

‫פרק יוד

‫פסוק

‫קף א'

‫אול שם יולד גם הוא

‫אבי כל בני העבר

‫אחי יפת הגדול

‫וביטוי הזה גם הוא

‫כאילו רוצים להגיד שזה חידוש ששם מוליד

‫כלומר יש איזה קושי בהולדה

‫אצל שם

‫ולכן אומרים אול שם יולד גם הוא

‫כמו שמצאנו וצילה גם היא ילדה

‫שהיה קושי טכני

‫בזה שהיא התילד

‫אז גם פה אול שם יולד גם הוא

‫רואים שהתולדות אצל שם

‫יש בהם משהו שמתנגד לטבע

‫כלומר יש משהו שהוא היסוד של הניסי

‫כמו שאנחנו מצאנו אצל האימהות

‫שרה רבקה רחל וליה

‫שהן היו הכרות ולכן

‫הולדה שלהם ישראל היא ניסית

‫גם רואים שהשושלת השמית

‫יש בה גם כן יסוד ניסי

‫מעין זה

‫לא יודעים

‫הווי גם הוא

‫כן בתור חיכוי

‫זה נכון

‫אבל הוא הווי בעקבות

‫אחיו כנראה

‫טוב

‫ולשם יולד גם הוא

‫אבי כל בני העבר

‫אחי יפת הגדול

‫זה שם משהו קצת משונה

‫איך מגדירים את שם?

‫ששם הוא אבי כל בני העבר

‫מי זה העבר?

‫הנין של שם נכון?

‫שם יש לו בן בשם שלח

‫שיש לו בן הר פחשד

‫שיש לו בן העבר

‫יוצא שהעבר הוא הנין של שם

‫מה זה בני העבר?

‫זה הבנים של נינו

‫אז זאת הגדרה קצת מצוקמקת

‫אפשר להגיד שאדם הוא

‫הסבא רב רבא של בני ניניו

‫אבל זאת הגדרה שהיא לא כל כך בסיסית

‫אלא אם כן רוצים לרמוז משהו אחר

‫מה אתה רוצה?

‫אתה רוצה? נעבור לשיעור שלך

‫כן, מה שזה אומר

‫שכנראה הילדים של העבר

‫זה העיקר

‫זאת אומרת שהם

‫השמיות בתמציתה

‫כלומר, יש מגמה שמית כללית

‫וראינו כבר מה זה השמיות

‫זה בקשת התכלית במהלך ההיסטוריה

‫ויש מבין כל המשפחות השמיות

‫יש מישהו שהוא

‫ההמשך האמיתי, התמציתי של השמיות

‫וזה עבר

‫אבל אם נדייק, לא כל העבר

‫אלא בני העבר

‫איך אנחנו נקרא בעברית לבני העבר?

‫עברים, יפה

‫כלומר, העברי

‫הוא התמצית של השמיות

‫מי הם העברים האלה? אנחנו נראה עוד בהמשך

‫כמו שקוזרי אומר שדבק העניין ‫האלוהי רק באחד מהצלצלים כל פעם

‫זאת אומרת, שעבר הוא מי שטרף

‫כן, אפשר להגיד שזה כמו שכתוב בקוזרי

‫שהעניין האלוהי דבק בהתחלה

‫בכללות האדם, אחר כך אצל בני שט

‫אחר כך אצל בני נוח וכו' וכו'

‫כלומר, זה הולך ומסמסם

‫אבל, זה הולך ומתרכז

‫ונעשה ממורכז שם

‫צריך לברר מה כל כך מיוחד אצל בני העבר

‫שעושה אותם שמיים בתכלית

‫זה אני עוד לא יודע

‫אנחנו נראה כשאנחנו נמשיך את הלימוד

‫בסדר? טוב

‫ובני שם

‫בני שם, פסוק כפת

‫בני שם, אילם ואשור

‫אבא, הם הכי יפה תגל

‫אה?

‫הכי יפה תגל, גם ביחוס בני הבסיסים

‫כן, בשביל להגיד הכי יפה תגל

‫טוב, וזה יותר קל

‫כן?

‫אלא, הוא ראוי להיות

‫זה רשי

‫שהוא ראוי להיות האח של יפת יותר מהאח של חם

‫מבחינה מוסרית

‫כן

‫ושיפת הוא באמת גדול

‫אז מה הוא שם?

‫הוא גיבור

‫כן? זה או גדול או גיבור

‫האח של הגדולה זה הגבורה

‫בני שם, אילם ואשור

‫והרפחשד ולוד והארם

‫הפסוק הזה מלמד אותי הרבה דברים

‫א' שהארם זה לא הרפחשד

‫ושהרפחשד זה לא הארם

‫טוב, זה חשוב מאוד לדעת את זה

‫למה זה חשוב לדעת שהרפחשד זה לא הארם?

‫כי אנחנו נראה במהלך הלימוד, במהלך הקריאה

‫אנחנו נגלה שיש צאצאים של הרפחשד

‫שקוראים לעצמם ארמים, למרות שהם לא ארמים

‫נכון?

‫מי הם הצאצאים של הרפחשד ‫שקוראים לעצמם ארמים?

‫בטואל הארמי, לבן הארמי

‫מה קרה שפתאום יש חלק של המשפחה העברית

‫שמאמץ לעצמה זהות שאיננה ‫הזהות שלה, אלא זהות של ארם

‫כן? זה כנראה אחת הסיבות ‫שהפסוק הזה נכתב בצורה זאת

‫דבר נוסף אני לומד, כן?

‫נכון שאברהם נקרא ארמי לפני שהוא נקרא עברי?

‫אברהם כמו אגיערם?

‫אתה שואל האם אברהם היה ‫נקרא ארמי לפני שהוא היה עברי?

‫אין לי שום אפשרות לדעת את זה, מסיבה פשוטה

‫אני עוד לא יודע מי זה ‫אברהם, עוד לא קראתי עליו

‫קראנו עליו אצל נוח

‫אצל נוח קראנו עליו בראשי

‫אז תסתכל בראשי

‫עוד דבר עולה לי מן הפסוק

‫זה שאשור הוא כנראה גדול מארפחשד

‫נכון? ‫כלומר אם יש כבר איזה שהוא ייעוד שמי מיוחד

‫הוא לכאורה צריך להיות של אילם

‫ואם זה לא עובד אצל אילם צריך להיות אצל אשור

‫ואם זה לא עובד אצל אשור זה ארפחשד

‫כלומר ארפחשד איננו הבכור

‫הוא לא המקור

‫ואנחנו כבר ראינו שיש לאשור איזשהו התחלה

‫איזו יומרה של תפקיד

‫כן דיברנו על זה בשבוע שעבר

‫יומרה של תפקיד במהלך של התולדות

‫אלא שהוא נכשל

‫ובעקבות זה בא בן ארפחשד לתקן את הדבר

‫מי זו הבן של ארפחשד? אתה יודע את השם שלו

‫אברהם, כן, בסדר

‫פסוק כף ג'

‫מה פירוש השם ארפחשד?

‫מה פירוש השם ארפחשד? אין לי שום מושג

‫יש אפשרות שזה קשור למילה כסדים

‫כסד, כשד

‫אבל זה כנראה לא מילה עברית

‫צריך לחפש באקדית או משהו כזה

‫כשהיינו משושבים קין שכל השמות נהלים בו אחד

‫זאת אומרת את המהות של אותו דור

‫אז כמו זה משתנה, זאת אומרת, פה ‫לא ממש מייצג את המשמעות הזהירות

‫אתה שואל האם לשמות כאן יש משמעות

‫באותה מידה שהייתה משמעות ‫לשמות של בין קין ובנשת

‫מן הסתם שכן

‫כמה זה דור?

‫אין לי יודע, אבל הייתה משמעות מן הסתם לשמות

‫פסוק כף ג'

‫ובני ערם, עוט וחול וגתר ומש

‫לפי דברי ימים במקום מש היה כתוב משך

‫מש, משך, זאת אומרת

‫כן, זה הבנים של ערם

‫המשך זה הבן של יפת

‫הבן של יפת קוראים לך

‫נכון, אז יש בן בשם משך אצל יפת

‫ויש בן בשם משך אצל שם

‫וכי דבר זה מפתיע אותך

‫הרי מצאנו שיש לבני קין אחד בשם חנוך

‫ויש גם חנוך אצל בנשת

‫יש קינן ויש קין

‫יש מתושל ומתושלח

‫למח ולמח

‫עירד וירד

‫אם כן, מהללל מתושל

‫אם כן, במה אתה כל כך מתפלא

‫או מחויה לסליחה, מה כל כך יש לתמוע כאן

‫שאלה בדברי ימים שינה

‫את השם מימש למשך

‫למה בדברי ימים זה שונה מימש למשך

‫כי כנראה שלבן הזה יש שני שמות

‫קוראים לו גם מש וגם משך

‫כמו שיש אנשים שקוראים להם יוסי

‫וגם יוסף וגם יוס

‫נכון

‫אז מש, משך

‫מוש, מושון

‫וכל מיני שמות מקוצרים

‫נכון? וכדומה

‫מה?

‫שלא יהיה מישמש

‫כן, זה לא קשור, זה פרי

‫זה בגלל תוגי שבת

‫טוב

‫עכשיו, כף דלת

‫וערפח שעד ילד את שאלך

‫ושאלך

‫יעלד את עבר

‫יש זכר לעבר

‫בחפירות ארכיאולוגיות

‫מצאו בעיר עבלה

‫בעיר עבלה שבצפון סוריה

‫מצאו עיר קטומה

‫מהתקופה שלפני האבות

‫והמלך של אותה עיר שמויה עבר

‫כן? מעניין?

‫עבר

‫אנחנו נלמד על העיר הזאת

‫יש לה משמעות

‫כנראה היא רמוזה פה בפסוקים באיזשהו צורך

‫נראה

‫פסוק כפה

‫ולעבר יולד שני בנים

‫שם היחד פלג

‫כי בימיו נפלגה הארץ

‫ושם אחיו יוקטן

‫לא תשעים ושש

‫עכשיו

‫מה זה הסיפור הזה?

‫מה זה כי בימיו נפלגה הארץ?

‫בימיו של מי?

‫של פלג או של עבר?

‫כלומר, אם זה בימיו של פלג

‫אז עבר יודע מראש מה יקרה בימיו של בנו

‫שהוא קורא לו על שם העתיד?

‫אלא מה?

‫אתה יכול לקבל את מה שחזל אמרו

‫שעבר נביא היה

‫זה באמת מעניין מאוד

‫אם עבר נביא היה

‫זה ראשית הזהות הישראלית

‫הרי מה מייחד את עם ‫ישראל לפי רבי יהודה הלוי?

‫הנבואה

‫הנה, אתה רואה שורש של הנבואה נמצא שם

‫עבר הוא נביא

‫כלומר, הוא האב טיפוס של הזהות הישראלית

‫אז למה הוא לא מתחיל את עם ישראל?

‫גם זה צריך לברר

‫אבל הוא באמת הבשורה של הזהות הישראלית

‫ומהו התוכן של הנבואה שלו?

‫על מה הוא מדבר?

‫על מה הוא מנבא?

‫על הפילוג

‫סימן שמה מטריד אותו?

‫האחדות

‫כלומר, הוא האיש שאיננו משלים עם הפילוג

‫ולכן אם היה פילוג, הוא קורא על שם הפילוג

‫מעניין, האנושות שלפני ‫הפילוג היא אנושות מאוחדת

‫ועבר הוא אחד כזה שזוכר

‫שפעם האנושות הייתה מאוחדת

‫והוא מכניס, הוא מכדיר את זיכרון האחדות

‫באנושות מפולגת

‫הוא יוצר את הנוסטלגיה

‫אז כלומר, זה מאוד מעניין

‫הוא גם נביא

‫נושא הסגולה הישראלית

‫והנושא שמטריד אותו זה להביא לאחדות האנושות

‫זה כבר תוכנית שלמה

‫זה תוכנית של תרבות שלמה, של אומה שלמה

‫הוא לא צריך את זה שהולך להיות פירוט

‫אז תקרא לזה איטות הזהרה

‫הוא מזהיר, תדעו לכם, עוד ‫מעט זה יהיה, עוד עוד עוד

‫תזהרו מהפילוג

‫עצור, פילוג לפניך

‫משהו כזה

‫אני לא יודע אם האמירות של ‫חזל פה, הן אמירות היסטוריות

‫שבאמת זה בימיו של פלג ולא בימיו של עבר

‫וזה דווקא בסוף ימיו של פלג

‫לפי החישובים שחזל עושים

‫החישובים האלה, אם יש להם משמעות

‫הם לא חייבים להיות בעלי, הם ‫לא חייבים להיות תיעוד היסטורי

‫יש על זה כל מיני סיבות למה אני אומר את זה

‫אולי באיזשהו שלב גם נלמד מדוע

‫טוב, ולעבר, אם כן אמרנו, פסוק כף ו'

‫ויוקטאנו, שזה הבן הקטן

‫ילד את אלמודד ואת שואלף ‫ואת חסר מוות ואת ירח ואת

‫אדורם ואת עוזל ואת דקלה ‫ואת עובל ואת אבימאל ואת שבע

‫ואת אופיר ואת חבילה ואת יובב

‫כל אלה בני יוקטאנו

‫שאלה, כמה?

‫12 ועוד אחד

‫יש לי מישהו עוד תשובה?

‫13

‫מה, יש עוד מי עוד תשובה?

‫מה? אחד, שתיים, טוב, בקיצור, יש התאמה

‫הפעם זה דווקא די מפתיע, ‫כנראה שהתרגיל כבר שחוק

‫שכשאני שואל על מספר ‫יש בערך חמש תשובות שונות

‫הפעם יש תשובה אחת, 13, יפה מאוד

‫מתוכם יש אחת נקבה, דקלה

‫זאת אומרת שיש פה 12 שבטים ‫זכריים ועוד שבט אחד נקבי

‫זו תבנית שמתחילה לתפוס נפח פה

‫12 ועוד אחד, 12 ועוד אחד

‫מעניין מה זה אומר

‫גם לזה ניתן תשובה כשנגיע לסוף פרק כפבט

‫לא, לא עוד הרבה זמן, יש עוד ‫12 פרקים, אותו אותו, אנחנו שם

‫יש משמעות לזה שדקלה ‫היא באמצע בין שישה לשישה?

‫אתה שואל האם יש משמעות לזה ‫שדקלה היא באמצע בין שישה לשישה?

‫מן הסתם, אני לא יודע

‫טוב

‫מה הערה שדקלה זה נקבה?

‫כי בדרך כלל מילה שמסתיימת בכמה צבעי זה נקבה

‫זה מחבילה

‫לא, חל אותה, לא, זה לא אותו דבר

‫אז יוצא מן הכלל אז זה לא כלל

‫כל יוצא מן הכלל, כל כללי ‫שהוא יוצא מן הכלל, בסדר

‫עכשיו, לא זה לא אותו דבר

‫מה? אני אגיד לך למה, כי ‫דקלה זה נקבה של המילה דקל

‫דקל זאת מילה זכרית, אם הוא שואל ‫אתה ה, אז זה סימן מובהק לזה שזה נקבה

‫כן? זאת אומרת אתה לא קורא ‫למישהו בשם המסתיים בכמץ וה

‫אם יש אפשרות לתת את אותו שם בצורה זכרית

‫לכן דקלה זה מובהק שזה נקבה

‫אולי תפעם מישהו שקורא לך, מה אתה אומר? ‫לא, שמעתי פעם שהשם הזה זה שם של עבודה זרה

‫שדקלה זה שם של עבודה זרה?

‫לא, לא, סביר מאוד, כלומר הרבה מאוד ‫מהשמות האלה הפכו להיות שמות של עבודה זרה

‫טוב, בכלל, יש הרבה מדבר על ‫הזיהויים האלה, כן? מזה יוקטנה זה וכו'

‫על כל בני דבר מאוד מעניין, אנחנו רואים ‫שבינתיים פגשנו שתי משפחות מרובות ילדים

‫קנאן ויוקטן ודווקא קנאן ‫ויוקטן הם המשפחות הדכויות

‫שדווקא מבני חם קנאן הוא ‫זה שהפך להיות עבד עבדים

‫ומבני העבר יוקטן הוא זה ‫שלא דרכו נמשכה הסגולה

‫מעניין? אולי אני אוסיף עוד קצת, ‫יש עוד משפחה של 12 בנים ובת

‫בפרשת ויירה, המשפחה של ‫בני נחור, בני מילקה ורעומה

‫שמונה מן הגבירה, ארבעה ‫מן השפחה ועוד אחת נקבה

‫וזה דווקא המשפחה הדכויה, גם ‫אצל בני אברהם יש 12 בנים לישמעאל

‫וגם בת נוויות, אצל הבסמת ‫או מחלת תלוי אחות נוויות

‫אז זה 12 בנים ובת וזה דווקא ‫בני ישמעאל, זאת המשפחה הדכויה

‫מעניין מאוד, אז כנראה שמי ‫שבין הבנים יש לו 12 בנים ובת

‫הוא הדכוי, אל תגיד ככה זה לא יפה, עלינו

‫זה מעורר שאלה נכון? ‫מעורר שאלה, אבל בעזרת השם אנחנו נגיע לזה

‫בפרק כף ב', עד אז נעזר ‫בסבלנות, אני רק מעורר פה שאלות

‫הכתוב בעצמו מעורר את ‫השאלות האלה, מה אתה אומר?

‫מה שאני אומר שיש פה איזשהו ‫מועדל אותם שמקטין את עצמו

‫נכון, נכון, נכון, ומי שמקטין את ‫עצמו, לדרך כלל צריך להיות הדכוי

‫הוא לא הפעיל, נכון?

‫אז השאלה אם זה מועיל, האם זו בחירה ‫טובה לבחור באומה שמקטינה את עצמה

‫אולי היא לא יכולה למלא ‫את התפקידה, מה אתה אומר?

‫זה לא משאל בישראל, אני ‫לא יודע, זה מה שצריך לבדוק

‫לכן אני מציע שכשנגיע לפרק כף ב', ‫אנחנו נתחיל לתת התחלה של תשובה

‫לשאלות הכואבות האלה, בסדר? ‫אל תדאגו, יש תשובות טובות

‫נד להמשיך להאמין עד אז

‫פסוק למה? ואיהי מושבה ממשע, משע ‫כנראה קשור למש, אותו מש שדיברנו עליו מקודם

‫זה הר כנראה באזור ארמניה, מה אתה רוצה?

‫אין לזה שום קשר למצבת מישע, מלך מואב

‫מה זה קשור? מישע ומשע

‫נשמע אותו דבר

‫אני קצת מפלא עליך

‫טוב, ואיהי מושבה ממשע, בואך ספרה הר הקדם

‫תגידו לי, באיזה מקום נמצא הר הקדם?

‫במזרח, כי הרים מקדם, לכן קוראים לו הר הקדם

‫מעניין איפה זה ההר הזה? הר הקדם

‫ליבי אומר לי שזה בעצם רמת פמיר

‫מה שנקרא אזור גג העולם

‫אזור אפגניסטן, בין ‫אפגניסטן לסין, זה הר הקדם

‫כי בני שם, לפני שהם פלשו אל המזרח התיכון

‫היו באמת יושבים באזור ההוא

‫אחר כך באו מן המזרח, פנו מערב

‫אז יש סבירות שזה שם, עכשיו למה זה חשוב לי?

‫זה יסביר לנו כמה דברים מפרק ‫יהוד א', שזה לא כל כך רחוק

‫בסדר? טוב

‫עכשיו אנחנו מגיעים כאן למשפט מרכזי מאוד

‫שבעצם מצאנו כמותו פעמיים קורא פרק יהוד

‫והמשפט הזה הוא דורש התבוננות

‫אלה בני שם, למשפחותם ‫ללשונותם, בארצותם לגויהם

‫אנחנו רואים פה ארבעה ביטויים

‫משפחותם, לשונותם, ארצותם, גויהם

‫מדובר פה על קבוצות אנושיות

‫קבוצות של בני אדם

‫ואנחנו רואים שבהתחלה, הקבוצות של בני אדם

‫קונו בשם משפחות

‫וקורה אחר כך, לקראת סוף הפסוק, ‫שהמשפחות הופכים להיות גויים, גויהם

‫מה ההבדל בין משפחה לבין גוי?

‫בין משפחה למשפחה, מערכת ‫היחסים הצפויה, הנורמלית

‫זו מערכת יחסים של שלום

‫אה, אתם תיובו בשכונה בשבת, ‫תבואו תאכלו אצלנו, סעודה שלישית

‫אולי יש לך בן, יש בת, בוא נחתן אותם

‫אפשר לעשות טיול משותף וכדומה

‫זאת אומרת, בין משפחות, ‫יחסי שכנות טובים קיימים

‫אפשר לבקשה לקחת מכם את המקדחה

‫כן, אגב, אפשר באותה הזדמנות להביא לי את זה

‫יש יחסי ידידות, זה המשפחות

‫בין גוי לגוי, המצב הצפוי הוא המלחמה

‫עד כדי כך שישעיהו אומר

‫לא ייסע גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה

‫כלומר, בין גוי לגוי יש עוינות ‫טבעית, ואם יש שלום זה נס

‫זאת אומרת, מה זה גוי? זאת המדינה, האומה

‫ברגע שנוצרות אומות, אז ‫באותה שעה נוצר גם הזר

‫כלומר, אפשר לומר, הלאום זאת מיקרו-אנושות

‫אם אתה בפנים אתה משלנו, אם אתה ‫בחוץ אתה לא משלנו, אתה כבר מאיים

‫אתה זה שעלול, או עשוי בבוא ‫הזמן, להיכנס איתי למלחמה

‫אז אני רואה בך אויב גם כשאתה עושה איתי שלום

‫זו הגדרה של הזר

‫נגיד את זה בשפה יותר ‫פשוטה, זאת ישות פוליטית

‫בין גוי לגוי יש מלחמה, בין ‫משפחה למשפחה יש שלום

‫מה גרם להידרדרות הזאת?

‫פשוט השינוי בהגדרה, מה ‫מגדיר את המשפחות כמשפחות?

‫מה התשובה? ‫אלה בנשם ואלה משפחותם? ללשון אותם

‫הלשונות, הן המגדירים, מה זה לשון?

‫מה פתאום שפה? הרי המילה שפה ידועה

‫אז אם ככה שפה זה לא לשון ולשון ‫זה לא שפה, אפילו מבחינה ביולוגית

‫השפה זה מהשפה ולחוץ, הלשון זה בפנים

‫למה קוראים לזה לשון? כי זה לש

‫כן? משתובבים את הלשון מפנוכו

‫אפשר לקרוא לזה התרבות

‫לשון זו תרבות, שפה זה דרך תקשורת

‫זה מבחוץ, כדי שאני אוכל ‫להעביר לך מידע אני משתמש בשפה

‫מן השפה והחוץ, כן? זה השפתיים

‫אבל הלשון זה התוכן הפנימי

‫לכן אמרו חזל שיש הבדל ‫בין חוכמה יוונית ללשון יוונית

‫אז מסביר הרפקוק מה זה לשון יוונית זה התרבות

‫יש תוכן פנימי

‫אז אם כן, כל זמן שההבדל בין ‫הקבוצות האנשיות הוא התרבות

‫אז עדיין אין מלחמה

‫בארצותם, לגויהם, כלומר ברגע ‫שמה שמגדיר את הקבוצה זה הטריטוריה

‫אז כבר נוצר הגויה

‫אז חוזרים למלחמה

‫עכשיו יש פה בעיה קשה מאוד, אם תשימו לב

‫זאת אומרת, אנחנו זוכרים שהמבול ‫היה בגלל שמלאה הארץ חמאס

‫זאת אומרת, הייתה אלימות

‫האלימות התפשטה בעולם כולו

‫זה היסוד של המלחמה

‫בגלל החמאס שהתפשט

‫האנושות נחרבה

‫ועכשיו האנושות נבנית מחדש

‫וממציאים מחדש את המלחמה

‫אז מה, לא יבוא מבול?

‫זה סכנה עצומה

‫כן, בורא הבעיה

‫זה מה שכתוב כאן

‫אלה משפחות בלנוח לתולדותם בגויהם

‫ומאלה נפרדו הגויים בארץ אחר מגדל בבל

‫נכון? לא כתוב ככה אצלכם?

‫אה, נכון, אחר המבול

‫כי אני הייתי רגיל, מה ‫שסיפרו לי בגן ילדים דתי

‫שההתפלגות של הלשונות זה אחרי מגדל בבל

‫אבל פה זה לא כתוב ככה, אצלי בתורה לפחות

‫בחומש שאני קניתי

‫לא זה, אבל יש לי אחר שקניתי

‫שם כתוב אחר המבול

‫כלומר, ההתפלגות של התרבויות ושל הלשונות

‫ושל העמים והמדינות

‫כל זה קורה מיד אחרי המבול

‫מטורש המילה אחר

‫יש הבדל בין אחר לאחרי

‫חזל אמרו, אחר זה סמוך

‫אחרי מופלג

‫פה כתוב אחר, היינו סמוך

‫מיד אחרי המבול מתפלגת האנושות

‫בלי קשר למגדל בבל

‫ואז אנחנו רואים מיד הסכנה העצומה

‫של חזרת המלחמה לזירה

‫ואז יש סכנה מחודשת של מבול

‫אנחנו יכולים להבין אם כן

‫שהדור שמיד אחרי המבול

‫מודאג בעיקר מדבר אחד

‫כיצד למנוע את חזרתו של המבול

‫אפשר לומר שהם פחדו מדבר אחד

‫שהשמיים ייפלו להם על הראש

‫סכנה

‫כי הם היו המגלים

‫של העיקרון שעל פיו העולם המוסרי מתקיים

‫יש... כן בבקשה

‫מה לגבי הברית של נוח?

‫יש ברית

‫אבל לא יהיה ברית

‫אז איזה לא יהיה מבול של מים

‫יהיה מבול של אש

‫ואולי הם לא יודעים את זה

‫ואולי יהיה מבול חלקי

‫ואולי רק נוח יודע את הברית

‫עובדה, זה כל בראשי

‫בפרק י'א'

‫פסוק א'

‫בהסבר השלישי של ראשי

‫אמרו, כן דברים אחדים

‫אמרו, תודה רבה

‫אחת לאלף ותרנו שנים

‫אלף שש מאות חמישים ושש שנה

‫שזה בדיוק השנה של המבול

‫הרקיעה מתמוטט

‫כשם שעשה בימי המבול

‫ובואו ונעשה לו סמוכות

‫כלומר הם החליטו לבנות איזשהו מגדל

‫איזה עמוד שיחזיק את הרקיעה שלא ייפול

‫נכון?

‫זאת אומרת שהברית עם נוח

‫כנראה לא כל כך רלוונטיים מבחינתם

‫לא כל כך מאמינים לזה

‫לא שמעו את זה

‫נוח שמה, הוא סיפר להם אבל הם לא האמינו לו

‫כלומר הם רואים שהעולם

‫יש בו מחזוריות של השמדה

‫עכשיו למה העולם מושמד מדי פעם?

‫כי הרקיעה מתמוטט

‫כאן צריך לברר מה זה שהרקיעה מתמוטט

‫נורא מפחיד, יש במשקעה ירעת שמיים

‫שירעים מן השמיים

‫כן, מה אתה אומר?

‫העניין הוא שהרקיעה מתמוטט

‫זה משהו רוחני ובגלל זה גם

‫הבנייה של המגדל גם רוחני

‫שזה משהו רחני שמוליד משהו

‫בשביל שאתה באמת

‫מבנה מגדל

‫ממלוכנים

‫אני עוד לא יודע

‫אני עוד לא יודע מה זה המגדל

‫האם זה רוחני או לא

‫אני גם לא יודע מה זה הרקיעה

‫אם זה רוחני או לא

‫בואו ננסה להבין קצת

‫כן, מה אתה אומר?

‫אתה מודה לזה

‫שכשאתה שואל שאלה

‫זה מעכב את האפשרות להתקדם

‫כן, בסדר

‫רק שתשתהי מודה

‫זה לא הסתתה נגדך

‫טוב, נו

‫זאת אומרת שהאנושות מפלגה

‫ישר אחרי המגבול

‫כדי לא למצוא שתהיה מוכרת

‫כי כשהיא מוכרת יוכל לטיפול חזרה

‫וכשלא מוכרת לא בא לטיפול

‫זה אנחנו למדנו

‫שהפילוג יש בו ברכה

‫שאם יש חלק של האנושות שמתקלקל

‫אז החלק השני לא

‫יחד עם זאת יש אפשרות של קלקול

‫כן, איך מונעים את הקלקול הזה

‫כי הרי זה יהיה עוד יותר נורא

‫עכשיו יהיו מלחמות בין אומות לאומות

‫לא בין יחיד ליחיד

‫לפני כן היה מלחמה בין יחיד ליחיד

‫כל אחד היה חומס את חברו

‫פתאום זה מאורגן

‫צבא

‫מדינות שלמות

‫כן, אז יש פה סכנה גם

‫צריך לפתור את הבעיה

‫הם החליטו

‫אם כן צריך לפתור את הבעיה

‫כן, אנחנו צריכים להבין

‫מה זה שהרכיה מתמוטט

‫מה יש ברכיה?

‫מים

‫אני לא יודע

‫שלחו טילים להרכיה

‫לא מצאו שם מים

‫כן

‫אבל מה שאני כן יודע

‫שבמדרשים מספרים לנו

‫וגם בציור ההמוני

‫שבשמיים יש כל מיני מלאכים

‫כן

‫ידים מופפים, כנפיים

‫בכיף, נכון?

‫מה זה המלאכים האלה?

‫כוחות

‫למה שהכוחות האלה יקלקלו?

‫אלא

‫יש כוחות רוחניים גם

‫נדמה לי, מוסריים

‫כתוב שכשהקב' ברוך הוא

‫כך מובא בראשית רבע

‫שכשהקב' ברא את האדם

‫הוא התייעץ עם המלאכים

‫איזה מלאכים?

‫הוא שאל ארבע

‫יש ארבע מלאכים שהוא התעניין בהם

‫שהם שמם

‫חסד, אמת

‫צדק ושלום

‫הוא שאל את אמת

‫אתה אומר לברור?

‫את חסד?

‫חסד אמר ייברה

‫שהוא עושה חסדים

‫אמת אמר על ייברה שהוא כולו גזבים

‫כלומר, אי אפשר לעשות גם חסד וגם אמת

‫זה לא עובד בדיוק

‫צדק אמר ייברה

‫שהוא עושה צדקות

‫שלום אמר על ייברה

‫שכולו כתתה

‫זה בעיה. וקודם למה שאלת את המלאכים?

‫חוץ זה והסוף הוא עשה ההפך מה שהם רצו

‫אז למה הוא שאל אותם בכלל?

‫שלא ישאל

‫אלא מה

‫כשהוא ברא את הג'ירפה

‫למשל הוא לא שאל אף אחד

‫כשהוא ברא את הג'ירפה

‫איך שהוא בא לו?

‫המלאכים עמדו בצד

‫צפו ולהנעתם

‫אלא אם שואלים את המלאכים זה סימן

‫שהאדם

‫נועד להוציא

‫אל הפועל, להגשים את החסד

‫את האמת, את הצדק ואת השלום

‫ואז יש פה בעיה

‫האם האדם יכול באמת להגשים

‫את הערכים האלה

‫ולהגשם את כולם ביחד

‫המלאכים סקפטים לחלוטין

‫הוא אומר לא, לא יכול להיות

‫הוא לא יכול לעשות גם חסד, גם באמת

‫גם צדק, גם שלום, זה לא ילך

‫כן?

‫לכן הערכים אומרים

‫אל תביאו אותנו לארץ, תשאיר את זה בשמיים

‫האדם בינתיים נברא

‫כן כתוב שהקב' בזמן שהמלאכים

‫רבו ביניהם ברא את האדם

‫שנאמר נעשה אדם

‫כבר נעשה עוד לפני שגמרתם להתווכח

‫ואז המלאכים

‫כעסו מאוד

‫ויותר מכולם אמת

‫צעק מכולם

‫ואז הקב' הוא תפס אותו וישליך אותו לארץ

‫שנאמר ותשלך אמת ארצה

‫אמרו המלאכים

‫רגע ריבונו של אלי

‫מה אתה עושה את זה? אין לך יותר חותם

‫כלומר אין לך יותר קריטריון לערכים

‫אתה לוקח את האמת, אתה מוחק את הכל

‫תעלה אמת

‫מן הארץ שנאמר

‫אמת מארץ

‫תצמח

‫פירוש הדבר הזה

‫שהמלאכים יש להם

‫קושי בגלל שהם אינם יודעים

‫את סוד הזמן

‫כיוון שהמלאכים הם נצחיים

‫אז ממד הזמן לא קיים אצלם

‫ולכן המוחלט לא יודע

‫איך אפשר להשלים אם ערך הופכי לו

‫האדם יש לו סוד

‫האדם חי בזמן

‫ואם הזמן

‫נעשה צינתזה דיאלקטית

‫שמביאה בסוף לאחדות הערכים

‫זה המשמעון של המילה

‫לצמוח

‫דבר שדורש זמן, זה שלב

‫שלבים שלבים

‫סיבתיות, שרשרת

‫שרשרת סיבתית

‫זאת אומרת שהאדם יכול

‫בסוף עם הזמן

‫להצליח

‫אבל צריך בשביל זה לא לבקש ממנו

‫להתמודד מיד

‫עם הערכים, כי אם הוא יצטרך להתמודד

‫מיד, הוא לא יוכל לעמוד

‫זאת אומרת, אל תביא את השמיים

‫לארץ

‫כי ברגע שהרכיה

‫מתמוטט, הכוונה שהאדם

‫נידון, האדם

‫נשפט האם הוא עושה חסד

‫הוא עושה אמת, הוא עושה צדק, הוא עושה שלום

‫אם יעמוד בזה

‫אבל הוא לא יכול לעמוד בזה

‫אז מה שיש

‫נעשה סמוכות, נחזיק את הרכיה

‫כדי שהערכים

‫לא ייפלו

‫התחלנו קצת להבין

‫מה זה הרכיה

‫אבל איך המגדל

‫יחזיק את הרכיה

‫שלא ייפול

‫זה תמוה מאוד, נכון?

‫כלומר, איך הם חשבו

‫שעל ידי שהם בונים מגדל

‫הם ייפטרו מן

‫המשפט, ייפטרו מן הדין

‫כן? זה ברור מה

‫השאלה עכשיו? לא.

‫זה נצטרך, אם כן, לפתור

‫ואיהי

‫פסוק יהודה א'

‫פסוק א'

‫ואיהי כל הארץ

‫שפה אחת

‫מה פירוש שפה אחת?

‫כולם דיברו באותה שפה

‫אני חשבתי שיש לאדם

‫שתי שפות

‫השפה העליונה

‫והשפה התחתונה, אנחנו קוראים לזה שפתיים

‫כל הארץ

‫היה להם רק שפה אחת?

‫היה צריך שתי שפות

‫אלא

‫איך כתוב? אינני עומד

‫על שפת היעור

‫מה זה שפת היעור?

‫צד. אז כולם

‫היו באותו צד, זה הכוונה

‫כלומר, הייתה אחדות דיין

‫הם ראו את אותן

‫תוכניות טלוויזיה

‫קראו את אותם העיתונים

‫והשתתפו באותן תחרויות

‫כלומר, הייתה אחידות

‫תרבותית, מחשבתית, ערכית

‫כל הארץ שפה אחת

‫אבל אמרנו ללשון אותן

‫ללשון אותן, לכן כתובו דברים אחדים

‫מה זה דברים אחדים?

‫אומרת הגמרא בירושלמי

‫שהיו מדברים בשבעים לשון

‫הם מדברים שפה אחת

‫אבל הדברים הם אחדים

‫למה מי שכותב לשון הקודש?

‫כן, שפה אחת

‫לשון הקודש

‫דברים אחדים, שבעים לשון

‫רשי לא הביא את זה

‫אבל הטענים בירושלמי הביא את זה

‫יש לך משהו נגד הירושלמי?

‫אה, אנחנו נסתדר ביחד

‫מה? איך יכולים?

‫לשון אחד, לשון הקודש, או שבעים לשון?

‫זה שני דברים שונים

‫יש להם לשון אחת

‫שהיא לשון הקודש

‫כלומר, הלשון של הקודש

‫והיינו הלשון שדרכה

‫דרכה מתגלה דבר השם

‫יש איזה מין

‫גורם מאחד, אינטואיציה מאחדת

‫בפועל, כל אחד מדבר בלשון שלו

‫שבעים לשון

‫יש מה שנקרא

‫לינגוה פרנקה, זאת אומרת

‫השפה של המסחר

‫היום זה אנגלית, היום כל ‫העולם כולו מדבר אנגלית

‫למרות שכל אחד מדבר בשפה שלו

‫כן

‫למה שלשון זה תרבות?

‫זאת אומרת, תרבות של קודש?

‫אפשר לומר, הם זכרו את זה

‫של קודש, נכון, זה נמצא באיזשהו מקום

‫הם עוד לא שכחו

‫כן, אנחנו רואים

‫שבכל הסיפורים

‫העתיקים ביותר

‫של התרבויות הקדומות

‫הם מדברים על תקופה

‫שהם קוראים לה תורה זהב

‫שזאת התקופה שבה

‫האלים היו הולכים על הארץ

‫נכון?

‫האלים היו בינינו

‫אחר כך, האדם יידרדר, האלים יסתלקו

‫עלו לרכייה

‫וזה מה הם אומרים

‫גם במיתולוגיה היוונית, גם בסינית, כולם

‫זאת אומרת

‫שהם סבורים

‫שהייתה תקופה שהקודש היה פה

‫זה בשפה שלהם

‫הם לא יודעים איך להיוות את ‫זה, הם מדברים בסגנון מיתולוגי

‫אבל זה מה שהם אומרים

‫אז גם פה הייתה תורה עומד, ‫והייתה כל ארץ שפה אחת

‫רשי, לשון הקודש

‫אז מה בדברים אחדים?

‫דברים אחדים שהיו מדברים בשבעים לשון

‫דברים אחדים שיווי לשון

‫דבר השם היה ראית בשם הקודש

‫מה?

‫דבר השם ראית בשם הקודש

‫והם דיברו בשבעים לשון

‫זאת אומרת, יש תודעה של נקודה מאחדת

‫ויחד עם זה, ייחודיות של כל אחד

‫נכון?

‫למשל, תיכנסי לבית כנסת

‫תראי, יש שם בית כנסת מלא באנשים

‫כולם עובדים

‫לאותו אלוה

‫וכל אחד זה דברים אחדים

‫וכל אחד משהו אחר

‫אפשר להיכנס לעולמו הפנימי של כל אחד

‫ולראות שזה עולם אחר

‫איך אפשר תוך חמש דורות לפתח שבעים שפות?

‫איך אפשר תוך חמש דורות לפתח שבעים שפות?

‫למה הגעת לחמש דורות?

‫אני לא חושב שזה חמש דורות

‫אני חושב שזה מיד

‫מיד?

‫כן

‫אבל בראשית של ההתהוות של הנפש האנושית

‫יש אנרגטיות גדולה מאוד

‫כוח של פיזור מאוד גדול

‫כן?

‫זה כמו שיש הבדל בין ההתפתחות ‫של תינוק בשבועות הראשונים

‫לבין בשנים המאוחרות יותר

‫כן?

‫שבהתחלה ההתפתחות היא מאוד מאוד מהירה

‫ואחר כך זה נהיה לראת יותר

‫כלומר, אם היינו לומדים בקצב

‫שבו תינוק לומד

‫אז היינו גאוני גאונים

‫אבל ההתפתחות

‫הולכת ומתמתנת עם הזמן

‫זאת פונקציית E פוננציאלית

‫מה שנקרא

‫טוב, והי כל הארץ

‫שפה אחת

‫ודברים אחדים

‫האם זה טוב?

‫המילה הראשונה

‫בפסוק

‫והי

‫זה בדרך כלל משהו לא

‫לא משהו

‫טוב

‫והי אומרו

‫ויהי

‫כלומר יש אותם בעיה

‫בנוסעם

‫מקדם

‫הם נוסעים מקדם

‫אם הם נסעו מקדם

‫אז לאיזה כיוון הם הלכו?

‫למערב

‫יפה, נכון? אם הם באים ממזרח

‫אז סימן שהם נוסעים מערב

‫מה?

‫אז הוא, אם ככה, אם זה כל הארץ

‫אז צריך לכתוב

‫וייסעו

‫נכון? ויי כל הארץ

‫וייסעו

‫אם כתוב ויי בנוסעם

‫משמע שלא כולם נסעו

‫יש מי שנסע ויש מי שנשאר

‫גם לא כולם

‫הרי מלא גם מדובר

‫שכבר כל כדור הארץ מלא באנשים

‫נכון? ויי כל הארץ

‫שפה אחת, דברים אחדים

‫אם כן, מי פטגוניה ודלסקה

‫דרך קמצ'טקה וטיילנד

‫יש לך כבר אנשים

‫בכל העולם

‫לא יודע בדיוק אם בכל העולם ממש

‫אבל כל הארץ, הארץ המיושבת

‫ואז יש קבוצה שנוסעת

‫היא נוסעת מקדם

‫מאיזה מקום הן נסעו בדיוק?

‫תסתכלו בראשי

‫הן היו בנוסעה מקדם

‫אמר ראשי

‫שהיו יושבים שם

‫איפה זה?

‫כי דכתיב למעלה

‫והים הושבם הר הקדם

‫ונסעו משם לתור להם

‫אין מקום לחזיק את כולם ולא מצאו אל השנאר

‫הפסוק הזה שראשי כאן מביא

‫שהם היו יושבים שם נאמר על מי?

‫על בני שם

‫זאת אומרת

‫אלה שאנחנו מדברים עליהם

‫הם בני שם, לא כל העולם

‫בני שם

‫הם אלה שנוסעים

‫מגיעים לשנאר

‫ומחליטים לבנות את המגדל

‫מעניין

‫אם אדם נוסע

‫מה זה אומר עליו?

‫שהמקום שהוא בו נמצא

‫הוא לא רוצה להיות בו, ‫הוא רוצה להיות במקום אחר

‫כלומר, אישה נחה

‫פה רע, שם יהיה טוב

‫איך שלא נסביר את זה

‫אבל למה שלא תשאר איפה שאתה?

‫למה אתה הולך במקום אחר?

‫כי אתה הולך לחפש משהו במקום אחר

‫יש משהו שאתה רוצה

‫אז מה הרעיון שמונח מאחורי זה?

‫זה שהעולם יכול להשתנות

‫אתם יודעים איך קוראים לרעיון הזה?

‫קדמה

‫רעיון הקדמה נולד פה

‫והרעיון של הקדמה

‫שהצורה הקיצונית ביותר שלו

‫זה מה שנקרא משיחיות

‫זה מתחיל בתנועה

‫ממזרח למערב

‫זה הראשית של מה שאנחנו קוראים

‫בגדול התרבות המערבית

‫אבל במובן הרבה יותר רחב

‫מהתרבות המערבית של היום

‫אלא אנחנו רואים שהעולם מתחלק

‫לשני סוגי מרחבים

‫העולם המזרחי

‫והעולם המערבי

‫מבחינה גאוגרפית

‫הגבול עובר

‫באזור הרקדן

‫כלומר

‫אנחנו רואים שיש

‫קבוצה של עמים

‫שחיו במעגל

‫של מגע אחד עם השני

‫לעומת קבוצה אחרת של עמים

‫שגם כן חיו במעגל

‫של מגע

‫של מגע ביניהם

‫ובאמצע יש כמין

‫מכיצה

‫גאוגרפית טבעית

‫מי הם העמים?

‫הודו, סין

‫הודו-סין

‫פיליפינים, יפן

‫קוריאה

‫כל המכלול הזה

‫מונגוליה

‫כל המכלול הזה

‫הם הכירו אחד את השני

‫במשך אלפי שנות ההיסטוריה

‫באו במגע, במלחמה, בהשפעה

‫אחד עם השני

‫כל מה שממערב לזה

‫אגדות, לא הכירו

‫לעומת זה יש מכלול אחר

‫פרס

‫בבל

‫ארץ ישראל

‫מצרים

‫צפונה אפריקה

‫יוון, אסיה הקטנה

‫כל זה

‫היווה מכלול אחר

‫כולם הכירו אחד את השני

‫קצת במלחמה, קצת בהשפעה

‫חיו ביחד

‫מה קורה במזרח? אגדות

‫כלומר, יש איזושהי מכיצה טבעית

‫גאוגרפית

‫שמתחילה מדרום במדבר פונג'ב

‫ממשיכה

‫דרך האינדוס

‫דרך רמת קשמיר

‫מדברות קזחסטן

‫ואחר כך סיביר

‫כל זה מהווה כמין קיר

‫שקשה לעבור אותו

‫כלומר, אומרים שהקב' ברוך ‫הוא סידר את העולם שלו

‫באופן שבאופן כזה

‫שתיווצרנה

‫שתי מערכות

‫ייווצרו שני מרחבים, מזרח ומערב

‫עכשיו, מה קורה בחלק המערבי?

‫בחלק המערבי

‫מאמינים שהעולם בר שינוי

‫וחושבים שהשינוי זה טוב

‫והיא בנוסען

‫מקדם

‫במזרח, לא זה הזו

‫האידאל המזרחי

‫זאת הקביעות

‫אין לשכללה בסינית

‫שתחיה בתקופה מעניינת

‫כלומר, העולם כפי שהוא

‫בין שהוא טוב

‫בין שהוא רע, אין לנו שום ערובה

‫שעולם אחר יהיה יותר טוב או יותר רע ממנו

‫אז מה שיש, זה מה שיש

‫תשאיר את זה כמו שזה

‫יש איזה אידאלים שלקביעו כבר מראש

‫מראשית ההיסטוריה, וכל מה שנשאר לעשות

‫זה להעתיק אותם מדור לדור

‫זה דבר מאוד מאוד בולט

‫עכשיו

‫אמרנו שבעברית

‫מטרה איך אומרים?

‫שם, נכון?

‫השם זה

‫מה שמזיז אותי

‫כשיש לי יחס

‫של

‫יחס של

‫אי השתנות, לא רוצים לשתנות

‫שום דבר, יש לי יחס של

‫כבוד, הכבוד משתק

‫השם מקדם, הכבוד

‫משתק

‫שימו לב, שבחלק המערבי

‫של העולם

‫החליטו לתת לקבו

‫שמות

‫נכון?

‫למשל בערבית, אללה

‫באנגלית, גאד

‫בצרפתית

‫משהודה

‫איך אתה אומר?

‫אה, כן

‫בלטינית

‫דאוס

‫דאוס ביוונית וכדומה

‫מה? דיוזי בערבית?

‫היום, כן

‫בסדר

‫ויש שם

‫במזרח

‫אמרו אין שם

‫תאו אשר תוכל

‫לכנותו, איננו

‫התאו באמת

‫נטול השם הוא המקור

‫לרווות דברים

‫אז למה הם מומחים במזרח?

‫לא לשם, אלא לכבוד

‫אומר הנביא ישעיהו

‫רק שנייה

‫בפרק נונטט

‫פסוק יוטט

‫ויראו

‫ממערב

‫את שם השם

‫וממזרח

‫שמש את כבודו

‫אתם רואים שישעיהו

‫חושב כמוני

‫ויראו

‫ממערב את שם השם

‫וממזרח שמש את כבודו

‫כי יבוא כאן

‫ההרצר רוח השם

‫נוסס אבו ובא לציון

‫גואל

‫זאת אומרת שלפי ישעיהו

‫יש שתי משימות רוחניות

‫משימת השם ומשימת הכבוד

‫כשהמשימות האלה תושלמנה

‫אז נוכל להגיד ברוך

‫שם כבוד

‫על חוטו לעולם ועד

‫זה התפקיד של עם ישראל

‫לחבר את שתי המגמות האלה

‫אז ככה אנחנו רואים שכל החלק המערבי של העולם

‫שותף לחטא שהתורה כאן מכנה אותו

‫חטא מגדל בבל

‫שהוא חטא המרידה

‫איך זה מרידה אנחנו נלמד

‫אבל

‫החלק המזרחי של העולם

‫לא שותף לחטא הזה

‫אז מה החטא של המזרחים יש כבר?

‫השכחה

‫זה דור אנוש

‫אנוש בערבית

‫זה לשכוח נכון?

‫איך

‫יש פה מישהו ששבתה ספרדיה

‫איך היא אומרת

‫שכחתי

‫אנשית נכון?

‫נכון ככה אומרים?

‫שכח נכון?

‫כן, כלומר שכחתי, אנוש

‫זאת אומרת יש מי ששוכח

‫את אלוהים

‫ויש מי שמורד באלוהים

‫המערב מורד

‫המזרח רק שוכח

‫לכן אנחנו רואים דבר, תופעה מאוד מאוד מיוחדת

‫במהלך ההיסטוריה, איפה עם ישראל היה

‫בחלק המערבי

‫לא בחלק המזרחי, עובדה

‫נמצאו איזה קהילה יהודית

‫בקייפנגפו שהיה שם

‫איזה משהו, כן נכון

‫וגם קצת בקוטשין, היו

‫אבל זה לא משמעותי מבחינת

‫המהלך ההיסטורי הכולל

‫זה אומר

‫שעם ישראל בא כתגובה

‫לכת דור הפלגה

‫ברגע שאנחנו

‫גומרים עם זה, אנחנו כבר גמרנו

‫זה כבר 4000 שנה שאנחנו מטפלים בזה

‫גמרנו לטפל, חזרנו לכאן

‫מה אנחנו עושים עכשיו?

‫מתחילים לטפל במזרח

‫איך מטפלים במזרח?

‫כלל גדול, קליפה קודמת לפרי

‫ואכן חלק

‫מהמסלול ההכרחי של כל

‫בן טובים בצפון תל אביב

‫אתה גמרת את הסיירת

‫אז לפני הסמסטר

‫יש לך כמה חודשים, אתה נוסע

‫אל המזרח, זה שליחות

‫זה שליחות

‫מה קרה לבן שלכם? שמעתי

‫הוא גמר צבא

‫הוא במזרח בטח

‫הלך לעבוד

‫זה נורא

‫מתביישים

‫יוצאים לטיול בחוץ לארץ שאף אחד לא

‫ישאל שאלות וכו'

‫זה חלק

‫מן המהלך

‫עכשיו זה בגלל שזה

‫כמו כל תהליך גדול, הוא מתחיל

‫קודם כל בצורתו המקולקלת

‫אז בשביל זה הקמנו את מכון מיר

‫יש לנו הסכמים סודיים

‫עם המנזרים בטיילנד

‫עושים מחלפות

‫היום גם לא צריכים לעשות גלות

‫לשם, כי היום יש מספיק אמצעים טכנולוגיים

‫כדי שלא נצטרך

‫לגלות כאומה לשם

‫אבל דבר מעניין

‫כל המהלך הגדול הזה

‫מתחיל במילה אחת

‫בנוסעם

‫כלומר ברגע שנסעו

‫בעצם

‫העולם חולק לשניים

‫מזרח ומערב

‫כמובן זה תהליך מאוד מאוד ארוך

‫זה לא בבת אחת

‫והיא בנוסעם מקדם

‫והמצאו

‫ביקאה

‫בארץ שנאה וישבו שם

‫הפסיקו לנסוע

‫שאלה, מה זה ביקאה?

‫מה?

‫ביקאה

‫ביקאה

‫זה מקום נמוך שטוח

‫זה לא עמק

‫כן זה הרבה פעמים גלבלים

‫משלון ביקאה וכדומה

‫לא, ביקאה

‫זה מקום ישר

‫מקום ישר ונמוך

‫אם זה מקום ישר וגבוה

‫כלומר זה רמה

‫יש רמה, יש ביקאה

‫אם זה במידרון

‫עמק, אבל זה לא עמק

‫זה ביקאה

‫גם ארץ שנאה, הלא עיראק של ימינו

‫דרום עיראק

‫זה מקום שטוח, אין שם הרים

‫אפילו אין עמקים

‫זה כל ישר

‫והם מצאו ביקאה

‫שאלה

‫אם הם רוצים באמת לעשות מגדל

‫אני עוד לא הבנתי למה הם רוצים לעשות מגדל

‫שמגיע גבוה

‫באיזה מקום הייתם מתחילים את המגדל?

‫מקום גבוה

‫אם כבר, אתה עלה אל האברסט

‫היית שם בהר הקדם

‫אז אולי שם אתה עושה את המגדל שלך

‫שאלה נוספת

‫כדי לבנות מגדל צריך חומרים

‫ממה עשויה ביקאה?

‫מהאדמה

‫האדמה, אפשר לבנות מזה מגדל

‫אני הייתי עולה אל ההר

‫בהר, שם יש אבנים

‫גם אם אתה תבנה עם אבנים

‫על גבי הביקאה, זה יתמוטט לך

‫כי הקרקע לא ישר

‫כל התנאים

‫הטבעיים, הם הופכים

‫לכוונה שלהם

‫אז מה הם רוצים לעשות שם?

‫מה?

‫ייקח את כולם?

‫זה לא מספיק לי

‫אבל זה טוב, כדי להחזיק את כולם

‫אבל למה לעשות את המגדל שם?

‫כל זאת ועוד, נבהר בפעם הבאה

‫שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234926094″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 17
כי בצלם אלהים עשה את האדם
"ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים"
פרק י’ פסוק כא’
אורך השיעור: 52 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234926094″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ולשם יולד גם הוא” – העמים השמיים

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן