המחה ערב טוב אנחנו ממשיכים בספר בראשית
ואנחנו בעיצומו של פרק יוד
בפסוק
קף א'
פרק יוד
פסוק
קף א'
אול שם יולד גם הוא
אבי כל בני העבר
אחי יפת הגדול
וביטוי הזה גם הוא
כאילו רוצים להגיד שזה חידוש ששם מוליד
כלומר יש איזה קושי בהולדה
אצל שם
ולכן אומרים אול שם יולד גם הוא
כמו שמצאנו וצילה גם היא ילדה
שהיה קושי טכני
בזה שהיא התילד
אז גם פה אול שם יולד גם הוא
רואים שהתולדות אצל שם
יש בהם משהו שמתנגד לטבע
כלומר יש משהו שהוא היסוד של הניסי
כמו שאנחנו מצאנו אצל האימהות
שרה רבקה רחל וליה
שהן היו הכרות ולכן
הולדה שלהם ישראל היא ניסית
גם רואים שהשושלת השמית
יש בה גם כן יסוד ניסי
מעין זה
לא יודעים
הווי גם הוא
כן בתור חיכוי
זה נכון
אבל הוא הווי בעקבות
אחיו כנראה
טוב
ולשם יולד גם הוא
אבי כל בני העבר
אחי יפת הגדול
זה שם משהו קצת משונה
איך מגדירים את שם?
ששם הוא אבי כל בני העבר
מי זה העבר?
הנין של שם נכון?
שם יש לו בן בשם שלח
שיש לו בן הר פחשד
שיש לו בן העבר
יוצא שהעבר הוא הנין של שם
מה זה בני העבר?
זה הבנים של נינו
אז זאת הגדרה קצת מצוקמקת
אפשר להגיד שאדם הוא
הסבא רב רבא של בני ניניו
אבל זאת הגדרה שהיא לא כל כך בסיסית
אלא אם כן רוצים לרמוז משהו אחר
מה אתה רוצה?
אתה רוצה? נעבור לשיעור שלך
כן, מה שזה אומר
שכנראה הילדים של העבר
זה העיקר
זאת אומרת שהם
השמיות בתמציתה
כלומר, יש מגמה שמית כללית
וראינו כבר מה זה השמיות
זה בקשת התכלית במהלך ההיסטוריה
ויש מבין כל המשפחות השמיות
יש מישהו שהוא
ההמשך האמיתי, התמציתי של השמיות
וזה עבר
אבל אם נדייק, לא כל העבר
אלא בני העבר
איך אנחנו נקרא בעברית לבני העבר?
עברים, יפה
כלומר, העברי
הוא התמצית של השמיות
מי הם העברים האלה? אנחנו נראה עוד בהמשך
כמו שקוזרי אומר שדבק העניין
האלוהי רק באחד מהצלצלים כל פעם
זאת אומרת, שעבר הוא מי שטרף
כן, אפשר להגיד שזה כמו שכתוב בקוזרי
שהעניין האלוהי דבק בהתחלה
בכללות האדם, אחר כך אצל בני שט
אחר כך אצל בני נוח וכו' וכו'
כלומר, זה הולך ומסמסם
אבל, זה הולך ומתרכז
ונעשה ממורכז שם
צריך לברר מה כל כך מיוחד אצל בני העבר
שעושה אותם שמיים בתכלית
זה אני עוד לא יודע
אנחנו נראה כשאנחנו נמשיך את הלימוד
בסדר? טוב
ובני שם
בני שם, פסוק כפת
בני שם, אילם ואשור
אבא, הם הכי יפה תגל
אה?
הכי יפה תגל, גם ביחוס בני הבסיסים
כן, בשביל להגיד הכי יפה תגל
טוב, וזה יותר קל
כן?
אלא, הוא ראוי להיות
זה רשי
שהוא ראוי להיות האח של יפת יותר מהאח של חם
מבחינה מוסרית
כן
ושיפת הוא באמת גדול
אז מה הוא שם?
הוא גיבור
כן? זה או גדול או גיבור
האח של הגדולה זה הגבורה
בני שם, אילם ואשור
והרפחשד ולוד והארם
הפסוק הזה מלמד אותי הרבה דברים
א' שהארם זה לא הרפחשד
ושהרפחשד זה לא הארם
טוב, זה חשוב מאוד לדעת את זה
למה זה חשוב לדעת שהרפחשד זה לא הארם?
כי אנחנו נראה במהלך הלימוד, במהלך הקריאה
אנחנו נגלה שיש צאצאים של הרפחשד
שקוראים לעצמם ארמים, למרות שהם לא ארמים
נכון?
מי הם הצאצאים של הרפחשד
שקוראים לעצמם ארמים?
בטואל הארמי, לבן הארמי
מה קרה שפתאום יש חלק של המשפחה העברית
שמאמץ לעצמה זהות שאיננה
הזהות שלה, אלא זהות של ארם
כן? זה כנראה אחת הסיבות
שהפסוק הזה נכתב בצורה זאת
דבר נוסף אני לומד, כן?
נכון שאברהם נקרא ארמי לפני שהוא נקרא עברי?
אברהם כמו אגיערם?
אתה שואל האם אברהם היה
נקרא ארמי לפני שהוא היה עברי?
אין לי שום אפשרות לדעת את זה, מסיבה פשוטה
אני עוד לא יודע מי זה
אברהם, עוד לא קראתי עליו
קראנו עליו אצל נוח
אצל נוח קראנו עליו בראשי
אז תסתכל בראשי
עוד דבר עולה לי מן הפסוק
זה שאשור הוא כנראה גדול מארפחשד
נכון?
כלומר אם יש כבר איזה שהוא ייעוד שמי מיוחד
הוא לכאורה צריך להיות של אילם
ואם זה לא עובד אצל אילם צריך להיות אצל אשור
ואם זה לא עובד אצל אשור זה ארפחשד
כלומר ארפחשד איננו הבכור
הוא לא המקור
ואנחנו כבר ראינו שיש לאשור איזשהו התחלה
איזו יומרה של תפקיד
כן דיברנו על זה בשבוע שעבר
יומרה של תפקיד במהלך של התולדות
אלא שהוא נכשל
ובעקבות זה בא בן ארפחשד לתקן את הדבר
מי זו הבן של ארפחשד? אתה יודע את השם שלו
אברהם, כן, בסדר
פסוק כף ג'
מה פירוש השם ארפחשד?
מה פירוש השם ארפחשד? אין לי שום מושג
יש אפשרות שזה קשור למילה כסדים
כסד, כשד
אבל זה כנראה לא מילה עברית
צריך לחפש באקדית או משהו כזה
כשהיינו משושבים קין שכל השמות נהלים בו אחד
זאת אומרת את המהות של אותו דור
אז כמו זה משתנה, זאת אומרת, פה
לא ממש מייצג את המשמעות הזהירות
אתה שואל האם לשמות כאן יש משמעות
באותה מידה שהייתה משמעות
לשמות של בין קין ובנשת
מן הסתם שכן
כמה זה דור?
אין לי יודע, אבל הייתה משמעות מן הסתם לשמות
פסוק כף ג'
ובני ערם, עוט וחול וגתר ומש
לפי דברי ימים במקום מש היה כתוב משך
מש, משך, זאת אומרת
כן, זה הבנים של ערם
המשך זה הבן של יפת
הבן של יפת קוראים לך
נכון, אז יש בן בשם משך אצל יפת
ויש בן בשם משך אצל שם
וכי דבר זה מפתיע אותך
הרי מצאנו שיש לבני קין אחד בשם חנוך
ויש גם חנוך אצל בנשת
יש קינן ויש קין
יש מתושל ומתושלח
למח ולמח
עירד וירד
אם כן, מהללל מתושל
אם כן, במה אתה כל כך מתפלא
או מחויה לסליחה, מה כל כך יש לתמוע כאן
שאלה בדברי ימים שינה
את השם מימש למשך
למה בדברי ימים זה שונה מימש למשך
כי כנראה שלבן הזה יש שני שמות
קוראים לו גם מש וגם משך
כמו שיש אנשים שקוראים להם יוסי
וגם יוסף וגם יוס
נכון
אז מש, משך
מוש, מושון
וכל מיני שמות מקוצרים
נכון? וכדומה
מה?
שלא יהיה מישמש
כן, זה לא קשור, זה פרי
זה בגלל תוגי שבת
טוב
עכשיו, כף דלת
וערפח שעד ילד את שאלך
ושאלך
יעלד את עבר
יש זכר לעבר
בחפירות ארכיאולוגיות
מצאו בעיר עבלה
בעיר עבלה שבצפון סוריה
מצאו עיר קטומה
מהתקופה שלפני האבות
והמלך של אותה עיר שמויה עבר
כן? מעניין?
עבר
אנחנו נלמד על העיר הזאת
יש לה משמעות
כנראה היא רמוזה פה בפסוקים באיזשהו צורך
נראה
פסוק כפה
ולעבר יולד שני בנים
שם היחד פלג
כי בימיו נפלגה הארץ
ושם אחיו יוקטן
לא תשעים ושש
עכשיו
מה זה הסיפור הזה?
מה זה כי בימיו נפלגה הארץ?
בימיו של מי?
של פלג או של עבר?
כלומר, אם זה בימיו של פלג
אז עבר יודע מראש מה יקרה בימיו של בנו
שהוא קורא לו על שם העתיד?
אלא מה?
אתה יכול לקבל את מה שחזל אמרו
שעבר נביא היה
זה באמת מעניין מאוד
אם עבר נביא היה
זה ראשית הזהות הישראלית
הרי מה מייחד את עם
ישראל לפי רבי יהודה הלוי?
הנבואה
הנה, אתה רואה שורש של הנבואה נמצא שם
עבר הוא נביא
כלומר, הוא האב טיפוס של הזהות הישראלית
אז למה הוא לא מתחיל את עם ישראל?
גם זה צריך לברר
אבל הוא באמת הבשורה של הזהות הישראלית
ומהו התוכן של הנבואה שלו?
על מה הוא מדבר?
על מה הוא מנבא?
על הפילוג
סימן שמה מטריד אותו?
האחדות
כלומר, הוא האיש שאיננו משלים עם הפילוג
ולכן אם היה פילוג, הוא קורא על שם הפילוג
מעניין, האנושות שלפני
הפילוג היא אנושות מאוחדת
ועבר הוא אחד כזה שזוכר
שפעם האנושות הייתה מאוחדת
והוא מכניס, הוא מכדיר את זיכרון האחדות
באנושות מפולגת
הוא יוצר את הנוסטלגיה
אז כלומר, זה מאוד מעניין
הוא גם נביא
נושא הסגולה הישראלית
והנושא שמטריד אותו זה להביא לאחדות האנושות
זה כבר תוכנית שלמה
זה תוכנית של תרבות שלמה, של אומה שלמה
הוא לא צריך את זה שהולך להיות פירוט
אז תקרא לזה איטות הזהרה
הוא מזהיר, תדעו לכם, עוד
מעט זה יהיה, עוד עוד עוד
תזהרו מהפילוג
עצור, פילוג לפניך
משהו כזה
אני לא יודע אם האמירות של
חזל פה, הן אמירות היסטוריות
שבאמת זה בימיו של פלג ולא בימיו של עבר
וזה דווקא בסוף ימיו של פלג
לפי החישובים שחזל עושים
החישובים האלה, אם יש להם משמעות
הם לא חייבים להיות בעלי, הם
לא חייבים להיות תיעוד היסטורי
יש על זה כל מיני סיבות למה אני אומר את זה
אולי באיזשהו שלב גם נלמד מדוע
טוב, ולעבר, אם כן אמרנו, פסוק כף ו'
ויוקטאנו, שזה הבן הקטן
ילד את אלמודד ואת שואלף
ואת חסר מוות ואת ירח ואת
אדורם ואת עוזל ואת דקלה
ואת עובל ואת אבימאל ואת שבע
ואת אופיר ואת חבילה ואת יובב
כל אלה בני יוקטאנו
שאלה, כמה?
12 ועוד אחד
יש לי מישהו עוד תשובה?
13
מה, יש עוד מי עוד תשובה?
מה? אחד, שתיים, טוב, בקיצור, יש התאמה
הפעם זה דווקא די מפתיע,
כנראה שהתרגיל כבר שחוק
שכשאני שואל על מספר
יש בערך חמש תשובות שונות
הפעם יש תשובה אחת, 13, יפה מאוד
מתוכם יש אחת נקבה, דקלה
זאת אומרת שיש פה 12 שבטים
זכריים ועוד שבט אחד נקבי
זו תבנית שמתחילה לתפוס נפח פה
12 ועוד אחד, 12 ועוד אחד
מעניין מה זה אומר
גם לזה ניתן תשובה כשנגיע לסוף פרק כפבט
לא, לא עוד הרבה זמן, יש עוד
12 פרקים, אותו אותו, אנחנו שם
יש משמעות לזה שדקלה
היא באמצע בין שישה לשישה?
אתה שואל האם יש משמעות לזה
שדקלה היא באמצע בין שישה לשישה?
מן הסתם, אני לא יודע
טוב
מה הערה שדקלה זה נקבה?
כי בדרך כלל מילה שמסתיימת בכמה צבעי זה נקבה
זה מחבילה
לא, חל אותה, לא, זה לא אותו דבר
אז יוצא מן הכלל אז זה לא כלל
כל יוצא מן הכלל, כל כללי
שהוא יוצא מן הכלל, בסדר
עכשיו, לא זה לא אותו דבר
מה? אני אגיד לך למה, כי
דקלה זה נקבה של המילה דקל
דקל זאת מילה זכרית, אם הוא שואל
אתה ה, אז זה סימן מובהק לזה שזה נקבה
כן? זאת אומרת אתה לא קורא
למישהו בשם המסתיים בכמץ וה
אם יש אפשרות לתת את אותו שם בצורה זכרית
לכן דקלה זה מובהק שזה נקבה
אולי תפעם מישהו שקורא לך, מה אתה אומר?
לא, שמעתי פעם שהשם הזה זה שם של עבודה זרה
שדקלה זה שם של עבודה זרה?
לא, לא, סביר מאוד, כלומר הרבה מאוד
מהשמות האלה הפכו להיות שמות של עבודה זרה
טוב, בכלל, יש הרבה מדבר על
הזיהויים האלה, כן? מזה יוקטנה זה וכו'
על כל בני דבר מאוד מעניין, אנחנו רואים
שבינתיים פגשנו שתי משפחות מרובות ילדים
קנאן ויוקטן ודווקא קנאן
ויוקטן הם המשפחות הדכויות
שדווקא מבני חם קנאן הוא
זה שהפך להיות עבד עבדים
ומבני העבר יוקטן הוא זה
שלא דרכו נמשכה הסגולה
מעניין? אולי אני אוסיף עוד קצת,
יש עוד משפחה של 12 בנים ובת
בפרשת ויירה, המשפחה של
בני נחור, בני מילקה ורעומה
שמונה מן הגבירה, ארבעה
מן השפחה ועוד אחת נקבה
וזה דווקא המשפחה הדכויה, גם
אצל בני אברהם יש 12 בנים לישמעאל
וגם בת נוויות, אצל הבסמת
או מחלת תלוי אחות נוויות
אז זה 12 בנים ובת וזה דווקא
בני ישמעאל, זאת המשפחה הדכויה
מעניין מאוד, אז כנראה שמי
שבין הבנים יש לו 12 בנים ובת
הוא הדכוי, אל תגיד ככה זה לא יפה, עלינו
זה מעורר שאלה נכון?
מעורר שאלה, אבל בעזרת השם אנחנו נגיע לזה
בפרק כף ב', עד אז נעזר
בסבלנות, אני רק מעורר פה שאלות
הכתוב בעצמו מעורר את
השאלות האלה, מה אתה אומר?
מה שאני אומר שיש פה איזשהו
מועדל אותם שמקטין את עצמו
נכון, נכון, נכון, ומי שמקטין את
עצמו, לדרך כלל צריך להיות הדכוי
הוא לא הפעיל, נכון?
אז השאלה אם זה מועיל, האם זו בחירה
טובה לבחור באומה שמקטינה את עצמה
אולי היא לא יכולה למלא
את התפקידה, מה אתה אומר?
זה לא משאל בישראל, אני
לא יודע, זה מה שצריך לבדוק
לכן אני מציע שכשנגיע לפרק כף ב',
אנחנו נתחיל לתת התחלה של תשובה
לשאלות הכואבות האלה, בסדר?
אל תדאגו, יש תשובות טובות
נד להמשיך להאמין עד אז
פסוק למה? ואיהי מושבה ממשע, משע
כנראה קשור למש, אותו מש שדיברנו עליו מקודם
זה הר כנראה באזור ארמניה, מה אתה רוצה?
אין לזה שום קשר למצבת מישע, מלך מואב
מה זה קשור? מישע ומשע
נשמע אותו דבר
אני קצת מפלא עליך
טוב, ואיהי מושבה ממשע, בואך ספרה הר הקדם
תגידו לי, באיזה מקום נמצא הר הקדם?
במזרח, כי הרים מקדם, לכן קוראים לו הר הקדם
מעניין איפה זה ההר הזה? הר הקדם
ליבי אומר לי שזה בעצם רמת פמיר
מה שנקרא אזור גג העולם
אזור אפגניסטן, בין
אפגניסטן לסין, זה הר הקדם
כי בני שם, לפני שהם פלשו אל המזרח התיכון
היו באמת יושבים באזור ההוא
אחר כך באו מן המזרח, פנו מערב
אז יש סבירות שזה שם, עכשיו למה זה חשוב לי?
זה יסביר לנו כמה דברים מפרק
יהוד א', שזה לא כל כך רחוק
בסדר? טוב
עכשיו אנחנו מגיעים כאן למשפט מרכזי מאוד
שבעצם מצאנו כמותו פעמיים קורא פרק יהוד
והמשפט הזה הוא דורש התבוננות
אלה בני שם, למשפחותם
ללשונותם, בארצותם לגויהם
אנחנו רואים פה ארבעה ביטויים
משפחותם, לשונותם, ארצותם, גויהם
מדובר פה על קבוצות אנושיות
קבוצות של בני אדם
ואנחנו רואים שבהתחלה, הקבוצות של בני אדם
קונו בשם משפחות
וקורה אחר כך, לקראת סוף הפסוק,
שהמשפחות הופכים להיות גויים, גויהם
מה ההבדל בין משפחה לבין גוי?
בין משפחה למשפחה, מערכת
היחסים הצפויה, הנורמלית
זו מערכת יחסים של שלום
אה, אתם תיובו בשכונה בשבת,
תבואו תאכלו אצלנו, סעודה שלישית
אולי יש לך בן, יש בת, בוא נחתן אותם
אפשר לעשות טיול משותף וכדומה
זאת אומרת, בין משפחות,
יחסי שכנות טובים קיימים
אפשר לבקשה לקחת מכם את המקדחה
כן, אגב, אפשר באותה הזדמנות להביא לי את זה
יש יחסי ידידות, זה המשפחות
בין גוי לגוי, המצב הצפוי הוא המלחמה
עד כדי כך שישעיהו אומר
לא ייסע גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה
כלומר, בין גוי לגוי יש עוינות
טבעית, ואם יש שלום זה נס
זאת אומרת, מה זה גוי? זאת המדינה, האומה
ברגע שנוצרות אומות, אז
באותה שעה נוצר גם הזר
כלומר, אפשר לומר, הלאום זאת מיקרו-אנושות
אם אתה בפנים אתה משלנו, אם אתה
בחוץ אתה לא משלנו, אתה כבר מאיים
אתה זה שעלול, או עשוי בבוא
הזמן, להיכנס איתי למלחמה
אז אני רואה בך אויב גם כשאתה עושה איתי שלום
זו הגדרה של הזר
נגיד את זה בשפה יותר
פשוטה, זאת ישות פוליטית
בין גוי לגוי יש מלחמה, בין
משפחה למשפחה יש שלום
מה גרם להידרדרות הזאת?
פשוט השינוי בהגדרה, מה
מגדיר את המשפחות כמשפחות?
מה התשובה?
אלה בנשם ואלה משפחותם? ללשון אותם
הלשונות, הן המגדירים, מה זה לשון?
מה פתאום שפה? הרי המילה שפה ידועה
אז אם ככה שפה זה לא לשון ולשון
זה לא שפה, אפילו מבחינה ביולוגית
השפה זה מהשפה ולחוץ, הלשון זה בפנים
למה קוראים לזה לשון? כי זה לש
כן? משתובבים את הלשון מפנוכו
אפשר לקרוא לזה התרבות
לשון זו תרבות, שפה זה דרך תקשורת
זה מבחוץ, כדי שאני אוכל
להעביר לך מידע אני משתמש בשפה
מן השפה והחוץ, כן? זה השפתיים
אבל הלשון זה התוכן הפנימי
לכן אמרו חזל שיש הבדל
בין חוכמה יוונית ללשון יוונית
אז מסביר הרפקוק מה זה לשון יוונית זה התרבות
יש תוכן פנימי
אז אם כן, כל זמן שההבדל בין
הקבוצות האנשיות הוא התרבות
אז עדיין אין מלחמה
בארצותם, לגויהם, כלומר ברגע
שמה שמגדיר את הקבוצה זה הטריטוריה
אז כבר נוצר הגויה
אז חוזרים למלחמה
עכשיו יש פה בעיה קשה מאוד, אם תשימו לב
זאת אומרת, אנחנו זוכרים שהמבול
היה בגלל שמלאה הארץ חמאס
זאת אומרת, הייתה אלימות
האלימות התפשטה בעולם כולו
זה היסוד של המלחמה
בגלל החמאס שהתפשט
האנושות נחרבה
ועכשיו האנושות נבנית מחדש
וממציאים מחדש את המלחמה
אז מה, לא יבוא מבול?
זה סכנה עצומה
כן, בורא הבעיה
זה מה שכתוב כאן
אלה משפחות בלנוח לתולדותם בגויהם
ומאלה נפרדו הגויים בארץ אחר מגדל בבל
נכון? לא כתוב ככה אצלכם?
אה, נכון, אחר המבול
כי אני הייתי רגיל, מה
שסיפרו לי בגן ילדים דתי
שההתפלגות של הלשונות זה אחרי מגדל בבל
אבל פה זה לא כתוב ככה, אצלי בתורה לפחות
בחומש שאני קניתי
לא זה, אבל יש לי אחר שקניתי
שם כתוב אחר המבול
כלומר, ההתפלגות של התרבויות ושל הלשונות
ושל העמים והמדינות
כל זה קורה מיד אחרי המבול
מטורש המילה אחר
יש הבדל בין אחר לאחרי
חזל אמרו, אחר זה סמוך
אחרי מופלג
פה כתוב אחר, היינו סמוך
מיד אחרי המבול מתפלגת האנושות
בלי קשר למגדל בבל
ואז אנחנו רואים מיד הסכנה העצומה
של חזרת המלחמה לזירה
ואז יש סכנה מחודשת של מבול
אנחנו יכולים להבין אם כן
שהדור שמיד אחרי המבול
מודאג בעיקר מדבר אחד
כיצד למנוע את חזרתו של המבול
אפשר לומר שהם פחדו מדבר אחד
שהשמיים ייפלו להם על הראש
סכנה
כי הם היו המגלים
של העיקרון שעל פיו העולם המוסרי מתקיים
יש... כן בבקשה
מה לגבי הברית של נוח?
יש ברית
אבל לא יהיה ברית
אז איזה לא יהיה מבול של מים
יהיה מבול של אש
ואולי הם לא יודעים את זה
ואולי יהיה מבול חלקי
ואולי רק נוח יודע את הברית
עובדה, זה כל בראשי
בפרק י'א'
פסוק א'
בהסבר השלישי של ראשי
אמרו, כן דברים אחדים
אמרו, תודה רבה
אחת לאלף ותרנו שנים
אלף שש מאות חמישים ושש שנה
שזה בדיוק השנה של המבול
הרקיעה מתמוטט
כשם שעשה בימי המבול
ובואו ונעשה לו סמוכות
כלומר הם החליטו לבנות איזשהו מגדל
איזה עמוד שיחזיק את הרקיעה שלא ייפול
נכון?
זאת אומרת שהברית עם נוח
כנראה לא כל כך רלוונטיים מבחינתם
לא כל כך מאמינים לזה
לא שמעו את זה
נוח שמה, הוא סיפר להם אבל הם לא האמינו לו
כלומר הם רואים שהעולם
יש בו מחזוריות של השמדה
עכשיו למה העולם מושמד מדי פעם?
כי הרקיעה מתמוטט
כאן צריך לברר מה זה שהרקיעה מתמוטט
נורא מפחיד, יש במשקעה ירעת שמיים
שירעים מן השמיים
כן, מה אתה אומר?
העניין הוא שהרקיעה מתמוטט
זה משהו רוחני ובגלל זה גם
הבנייה של המגדל גם רוחני
שזה משהו רחני שמוליד משהו
בשביל שאתה באמת
מבנה מגדל
ממלוכנים
אני עוד לא יודע
אני עוד לא יודע מה זה המגדל
האם זה רוחני או לא
אני גם לא יודע מה זה הרקיעה
אם זה רוחני או לא
בואו ננסה להבין קצת
כן, מה אתה אומר?
אתה מודה לזה
שכשאתה שואל שאלה
זה מעכב את האפשרות להתקדם
כן, בסדר
רק שתשתהי מודה
זה לא הסתתה נגדך
טוב, נו
זאת אומרת שהאנושות מפלגה
ישר אחרי המגבול
כדי לא למצוא שתהיה מוכרת
כי כשהיא מוכרת יוכל לטיפול חזרה
וכשלא מוכרת לא בא לטיפול
זה אנחנו למדנו
שהפילוג יש בו ברכה
שאם יש חלק של האנושות שמתקלקל
אז החלק השני לא
יחד עם זאת יש אפשרות של קלקול
כן, איך מונעים את הקלקול הזה
כי הרי זה יהיה עוד יותר נורא
עכשיו יהיו מלחמות בין אומות לאומות
לא בין יחיד ליחיד
לפני כן היה מלחמה בין יחיד ליחיד
כל אחד היה חומס את חברו
פתאום זה מאורגן
צבא
מדינות שלמות
כן, אז יש פה סכנה גם
צריך לפתור את הבעיה
הם החליטו
אם כן צריך לפתור את הבעיה
כן, אנחנו צריכים להבין
מה זה שהרכיה מתמוטט
מה יש ברכיה?
מים
אני לא יודע
שלחו טילים להרכיה
לא מצאו שם מים
כן
אבל מה שאני כן יודע
שבמדרשים מספרים לנו
וגם בציור ההמוני
שבשמיים יש כל מיני מלאכים
כן
ידים מופפים, כנפיים
בכיף, נכון?
מה זה המלאכים האלה?
כוחות
למה שהכוחות האלה יקלקלו?
אלא
יש כוחות רוחניים גם
נדמה לי, מוסריים
כתוב שכשהקב' ברוך הוא
כך מובא בראשית רבע
שכשהקב' ברא את האדם
הוא התייעץ עם המלאכים
איזה מלאכים?
הוא שאל ארבע
יש ארבע מלאכים שהוא התעניין בהם
שהם שמם
חסד, אמת
צדק ושלום
הוא שאל את אמת
אתה אומר לברור?
את חסד?
חסד אמר ייברה
שהוא עושה חסדים
אמת אמר על ייברה שהוא כולו גזבים
כלומר, אי אפשר לעשות גם חסד וגם אמת
זה לא עובד בדיוק
צדק אמר ייברה
שהוא עושה צדקות
שלום אמר על ייברה
שכולו כתתה
זה בעיה. וקודם למה שאלת את המלאכים?
חוץ זה והסוף הוא עשה ההפך מה שהם רצו
אז למה הוא שאל אותם בכלל?
שלא ישאל
אלא מה
כשהוא ברא את הג'ירפה
למשל הוא לא שאל אף אחד
כשהוא ברא את הג'ירפה
איך שהוא בא לו?
המלאכים עמדו בצד
צפו ולהנעתם
אלא אם שואלים את המלאכים זה סימן
שהאדם
נועד להוציא
אל הפועל, להגשים את החסד
את האמת, את הצדק ואת השלום
ואז יש פה בעיה
האם האדם יכול באמת להגשים
את הערכים האלה
ולהגשם את כולם ביחד
המלאכים סקפטים לחלוטין
הוא אומר לא, לא יכול להיות
הוא לא יכול לעשות גם חסד, גם באמת
גם צדק, גם שלום, זה לא ילך
כן?
לכן הערכים אומרים
אל תביאו אותנו לארץ, תשאיר את זה בשמיים
האדם בינתיים נברא
כן כתוב שהקב' בזמן שהמלאכים
רבו ביניהם ברא את האדם
שנאמר נעשה אדם
כבר נעשה עוד לפני שגמרתם להתווכח
ואז המלאכים
כעסו מאוד
ויותר מכולם אמת
צעק מכולם
ואז הקב' הוא תפס אותו וישליך אותו לארץ
שנאמר ותשלך אמת ארצה
אמרו המלאכים
רגע ריבונו של אלי
מה אתה עושה את זה? אין לך יותר חותם
כלומר אין לך יותר קריטריון לערכים
אתה לוקח את האמת, אתה מוחק את הכל
תעלה אמת
מן הארץ שנאמר
אמת מארץ
תצמח
פירוש הדבר הזה
שהמלאכים יש להם
קושי בגלל שהם אינם יודעים
את סוד הזמן
כיוון שהמלאכים הם נצחיים
אז ממד הזמן לא קיים אצלם
ולכן המוחלט לא יודע
איך אפשר להשלים אם ערך הופכי לו
האדם יש לו סוד
האדם חי בזמן
ואם הזמן
נעשה צינתזה דיאלקטית
שמביאה בסוף לאחדות הערכים
זה המשמעון של המילה
לצמוח
דבר שדורש זמן, זה שלב
שלבים שלבים
סיבתיות, שרשרת
שרשרת סיבתית
זאת אומרת שהאדם יכול
בסוף עם הזמן
להצליח
אבל צריך בשביל זה לא לבקש ממנו
להתמודד מיד
עם הערכים, כי אם הוא יצטרך להתמודד
מיד, הוא לא יוכל לעמוד
זאת אומרת, אל תביא את השמיים
לארץ
כי ברגע שהרכיה
מתמוטט, הכוונה שהאדם
נידון, האדם
נשפט האם הוא עושה חסד
הוא עושה אמת, הוא עושה צדק, הוא עושה שלום
אם יעמוד בזה
אבל הוא לא יכול לעמוד בזה
אז מה שיש
נעשה סמוכות, נחזיק את הרכיה
כדי שהערכים
לא ייפלו
התחלנו קצת להבין
מה זה הרכיה
אבל איך המגדל
יחזיק את הרכיה
שלא ייפול
זה תמוה מאוד, נכון?
כלומר, איך הם חשבו
שעל ידי שהם בונים מגדל
הם ייפטרו מן
המשפט, ייפטרו מן הדין
כן? זה ברור מה
השאלה עכשיו? לא.
זה נצטרך, אם כן, לפתור
ואיהי
פסוק יהודה א'
פסוק א'
ואיהי כל הארץ
שפה אחת
מה פירוש שפה אחת?
כולם דיברו באותה שפה
אני חשבתי שיש לאדם
שתי שפות
השפה העליונה
והשפה התחתונה, אנחנו קוראים לזה שפתיים
כל הארץ
היה להם רק שפה אחת?
היה צריך שתי שפות
אלא
איך כתוב? אינני עומד
על שפת היעור
מה זה שפת היעור?
צד. אז כולם
היו באותו צד, זה הכוונה
כלומר, הייתה אחדות דיין
הם ראו את אותן
תוכניות טלוויזיה
קראו את אותם העיתונים
והשתתפו באותן תחרויות
כלומר, הייתה אחידות
תרבותית, מחשבתית, ערכית
כל הארץ שפה אחת
אבל אמרנו ללשון אותן
ללשון אותן, לכן כתובו דברים אחדים
מה זה דברים אחדים?
אומרת הגמרא בירושלמי
שהיו מדברים בשבעים לשון
הם מדברים שפה אחת
אבל הדברים הם אחדים
למה מי שכותב לשון הקודש?
כן, שפה אחת
לשון הקודש
דברים אחדים, שבעים לשון
רשי לא הביא את זה
אבל הטענים בירושלמי הביא את זה
יש לך משהו נגד הירושלמי?
אה, אנחנו נסתדר ביחד
מה? איך יכולים?
לשון אחד, לשון הקודש, או שבעים לשון?
זה שני דברים שונים
יש להם לשון אחת
שהיא לשון הקודש
כלומר, הלשון של הקודש
והיינו הלשון שדרכה
דרכה מתגלה דבר השם
יש איזה מין
גורם מאחד, אינטואיציה מאחדת
בפועל, כל אחד מדבר בלשון שלו
שבעים לשון
יש מה שנקרא
לינגוה פרנקה, זאת אומרת
השפה של המסחר
היום זה אנגלית, היום כל
העולם כולו מדבר אנגלית
למרות שכל אחד מדבר בשפה שלו
כן
למה שלשון זה תרבות?
זאת אומרת, תרבות של קודש?
אפשר לומר, הם זכרו את זה
של קודש, נכון, זה נמצא באיזשהו מקום
הם עוד לא שכחו
כן, אנחנו רואים
שבכל הסיפורים
העתיקים ביותר
של התרבויות הקדומות
הם מדברים על תקופה
שהם קוראים לה תורה זהב
שזאת התקופה שבה
האלים היו הולכים על הארץ
נכון?
האלים היו בינינו
אחר כך, האדם יידרדר, האלים יסתלקו
עלו לרכייה
וזה מה הם אומרים
גם במיתולוגיה היוונית, גם בסינית, כולם
זאת אומרת
שהם סבורים
שהייתה תקופה שהקודש היה פה
זה בשפה שלהם
הם לא יודעים איך להיוות את
זה, הם מדברים בסגנון מיתולוגי
אבל זה מה שהם אומרים
אז גם פה הייתה תורה עומד,
והייתה כל ארץ שפה אחת
רשי, לשון הקודש
אז מה בדברים אחדים?
דברים אחדים שהיו מדברים בשבעים לשון
דברים אחדים שיווי לשון
דבר השם היה ראית בשם הקודש
מה?
דבר השם ראית בשם הקודש
והם דיברו בשבעים לשון
זאת אומרת, יש תודעה של נקודה מאחדת
ויחד עם זה, ייחודיות של כל אחד
נכון?
למשל, תיכנסי לבית כנסת
תראי, יש שם בית כנסת מלא באנשים
כולם עובדים
לאותו אלוה
וכל אחד זה דברים אחדים
וכל אחד משהו אחר
אפשר להיכנס לעולמו הפנימי של כל אחד
ולראות שזה עולם אחר
איך אפשר תוך חמש דורות לפתח שבעים שפות?
איך אפשר תוך חמש דורות לפתח שבעים שפות?
למה הגעת לחמש דורות?
אני לא חושב שזה חמש דורות
אני חושב שזה מיד
מיד?
כן
אבל בראשית של ההתהוות של הנפש האנושית
יש אנרגטיות גדולה מאוד
כוח של פיזור מאוד גדול
כן?
זה כמו שיש הבדל בין ההתפתחות
של תינוק בשבועות הראשונים
לבין בשנים המאוחרות יותר
כן?
שבהתחלה ההתפתחות היא מאוד מאוד מהירה
ואחר כך זה נהיה לראת יותר
כלומר, אם היינו לומדים בקצב
שבו תינוק לומד
אז היינו גאוני גאונים
אבל ההתפתחות
הולכת ומתמתנת עם הזמן
זאת פונקציית E פוננציאלית
מה שנקרא
טוב, והי כל הארץ
שפה אחת
ודברים אחדים
האם זה טוב?
המילה הראשונה
בפסוק
והי
זה בדרך כלל משהו לא
לא משהו
טוב
והי אומרו
ויהי
כלומר יש אותם בעיה
בנוסעם
מקדם
הם נוסעים מקדם
אם הם נסעו מקדם
אז לאיזה כיוון הם הלכו?
למערב
יפה, נכון? אם הם באים ממזרח
אז סימן שהם נוסעים מערב
מה?
אז הוא, אם ככה, אם זה כל הארץ
אז צריך לכתוב
וייסעו
נכון? ויי כל הארץ
וייסעו
אם כתוב ויי בנוסעם
משמע שלא כולם נסעו
יש מי שנסע ויש מי שנשאר
גם לא כולם
הרי מלא גם מדובר
שכבר כל כדור הארץ מלא באנשים
נכון? ויי כל הארץ
שפה אחת, דברים אחדים
אם כן, מי פטגוניה ודלסקה
דרך קמצ'טקה וטיילנד
יש לך כבר אנשים
בכל העולם
לא יודע בדיוק אם בכל העולם ממש
אבל כל הארץ, הארץ המיושבת
ואז יש קבוצה שנוסעת
היא נוסעת מקדם
מאיזה מקום הן נסעו בדיוק?
תסתכלו בראשי
הן היו בנוסעה מקדם
אמר ראשי
שהיו יושבים שם
איפה זה?
כי דכתיב למעלה
והים הושבם הר הקדם
ונסעו משם לתור להם
אין מקום לחזיק את כולם ולא מצאו אל השנאר
הפסוק הזה שראשי כאן מביא
שהם היו יושבים שם נאמר על מי?
על בני שם
זאת אומרת
אלה שאנחנו מדברים עליהם
הם בני שם, לא כל העולם
בני שם
הם אלה שנוסעים
מגיעים לשנאר
ומחליטים לבנות את המגדל
מעניין
אם אדם נוסע
מה זה אומר עליו?
שהמקום שהוא בו נמצא
הוא לא רוצה להיות בו,
הוא רוצה להיות במקום אחר
כלומר, אישה נחה
פה רע, שם יהיה טוב
איך שלא נסביר את זה
אבל למה שלא תשאר איפה שאתה?
למה אתה הולך במקום אחר?
כי אתה הולך לחפש משהו במקום אחר
יש משהו שאתה רוצה
אז מה הרעיון שמונח מאחורי זה?
זה שהעולם יכול להשתנות
אתם יודעים איך קוראים לרעיון הזה?
קדמה
רעיון הקדמה נולד פה
והרעיון של הקדמה
שהצורה הקיצונית ביותר שלו
זה מה שנקרא משיחיות
זה מתחיל בתנועה
ממזרח למערב
זה הראשית של מה שאנחנו קוראים
בגדול התרבות המערבית
אבל במובן הרבה יותר רחב
מהתרבות המערבית של היום
אלא אנחנו רואים שהעולם מתחלק
לשני סוגי מרחבים
העולם המזרחי
והעולם המערבי
מבחינה גאוגרפית
הגבול עובר
באזור הרקדן
כלומר
אנחנו רואים שיש
קבוצה של עמים
שחיו במעגל
של מגע אחד עם השני
לעומת קבוצה אחרת של עמים
שגם כן חיו במעגל
של מגע
של מגע ביניהם
ובאמצע יש כמין
מכיצה
גאוגרפית טבעית
מי הם העמים?
הודו, סין
הודו-סין
פיליפינים, יפן
קוריאה
כל המכלול הזה
מונגוליה
כל המכלול הזה
הם הכירו אחד את השני
במשך אלפי שנות ההיסטוריה
באו במגע, במלחמה, בהשפעה
אחד עם השני
כל מה שממערב לזה
אגדות, לא הכירו
לעומת זה יש מכלול אחר
פרס
בבל
ארץ ישראל
מצרים
צפונה אפריקה
יוון, אסיה הקטנה
כל זה
היווה מכלול אחר
כולם הכירו אחד את השני
קצת במלחמה, קצת בהשפעה
חיו ביחד
מה קורה במזרח? אגדות
כלומר, יש איזושהי מכיצה טבעית
גאוגרפית
שמתחילה מדרום במדבר פונג'ב
ממשיכה
דרך האינדוס
דרך רמת קשמיר
מדברות קזחסטן
ואחר כך סיביר
כל זה מהווה כמין קיר
שקשה לעבור אותו
כלומר, אומרים שהקב' ברוך
הוא סידר את העולם שלו
באופן שבאופן כזה
שתיווצרנה
שתי מערכות
ייווצרו שני מרחבים, מזרח ומערב
עכשיו, מה קורה בחלק המערבי?
בחלק המערבי
מאמינים שהעולם בר שינוי
וחושבים שהשינוי זה טוב
והיא בנוסען
מקדם
במזרח, לא זה הזו
האידאל המזרחי
זאת הקביעות
אין לשכללה בסינית
שתחיה בתקופה מעניינת
כלומר, העולם כפי שהוא
בין שהוא טוב
בין שהוא רע, אין לנו שום ערובה
שעולם אחר יהיה יותר טוב או יותר רע ממנו
אז מה שיש, זה מה שיש
תשאיר את זה כמו שזה
יש איזה אידאלים שלקביעו כבר מראש
מראשית ההיסטוריה, וכל מה שנשאר לעשות
זה להעתיק אותם מדור לדור
זה דבר מאוד מאוד בולט
עכשיו
אמרנו שבעברית
מטרה איך אומרים?
שם, נכון?
השם זה
מה שמזיז אותי
כשיש לי יחס
של
יחס של
אי השתנות, לא רוצים לשתנות
שום דבר, יש לי יחס של
כבוד, הכבוד משתק
השם מקדם, הכבוד
משתק
שימו לב, שבחלק המערבי
של העולם
החליטו לתת לקבו
שמות
נכון?
למשל בערבית, אללה
באנגלית, גאד
בצרפתית
משהודה
איך אתה אומר?
אה, כן
בלטינית
דאוס
דאוס ביוונית וכדומה
מה? דיוזי בערבית?
היום, כן
בסדר
ויש שם
במזרח
אמרו אין שם
תאו אשר תוכל
לכנותו, איננו
התאו באמת
נטול השם הוא המקור
לרווות דברים
אז למה הם מומחים במזרח?
לא לשם, אלא לכבוד
אומר הנביא ישעיהו
רק שנייה
בפרק נונטט
פסוק יוטט
ויראו
ממערב
את שם השם
וממזרח
שמש את כבודו
אתם רואים שישעיהו
חושב כמוני
ויראו
ממערב את שם השם
וממזרח שמש את כבודו
כי יבוא כאן
ההרצר רוח השם
נוסס אבו ובא לציון
גואל
זאת אומרת שלפי ישעיהו
יש שתי משימות רוחניות
משימת השם ומשימת הכבוד
כשהמשימות האלה תושלמנה
אז נוכל להגיד ברוך
שם כבוד
על חוטו לעולם ועד
זה התפקיד של עם ישראל
לחבר את שתי המגמות האלה
אז ככה אנחנו רואים שכל החלק המערבי של העולם
שותף לחטא שהתורה כאן מכנה אותו
חטא מגדל בבל
שהוא חטא המרידה
איך זה מרידה אנחנו נלמד
אבל
החלק המזרחי של העולם
לא שותף לחטא הזה
אז מה החטא של המזרחים יש כבר?
השכחה
זה דור אנוש
אנוש בערבית
זה לשכוח נכון?
איך
יש פה מישהו ששבתה ספרדיה
איך היא אומרת
שכחתי
אנשית נכון?
נכון ככה אומרים?
שכח נכון?
כן, כלומר שכחתי, אנוש
זאת אומרת יש מי ששוכח
את אלוהים
ויש מי שמורד באלוהים
המערב מורד
המזרח רק שוכח
לכן אנחנו רואים דבר, תופעה מאוד מאוד מיוחדת
במהלך ההיסטוריה, איפה עם ישראל היה
בחלק המערבי
לא בחלק המזרחי, עובדה
נמצאו איזה קהילה יהודית
בקייפנגפו שהיה שם
איזה משהו, כן נכון
וגם קצת בקוטשין, היו
אבל זה לא משמעותי מבחינת
המהלך ההיסטורי הכולל
זה אומר
שעם ישראל בא כתגובה
לכת דור הפלגה
ברגע שאנחנו
גומרים עם זה, אנחנו כבר גמרנו
זה כבר 4000 שנה שאנחנו מטפלים בזה
גמרנו לטפל, חזרנו לכאן
מה אנחנו עושים עכשיו?
מתחילים לטפל במזרח
איך מטפלים במזרח?
כלל גדול, קליפה קודמת לפרי
ואכן חלק
מהמסלול ההכרחי של כל
בן טובים בצפון תל אביב
אתה גמרת את הסיירת
אז לפני הסמסטר
יש לך כמה חודשים, אתה נוסע
אל המזרח, זה שליחות
זה שליחות
מה קרה לבן שלכם? שמעתי
הוא גמר צבא
הוא במזרח בטח
הלך לעבוד
זה נורא
מתביישים
יוצאים לטיול בחוץ לארץ שאף אחד לא
ישאל שאלות וכו'
זה חלק
מן המהלך
עכשיו זה בגלל שזה
כמו כל תהליך גדול, הוא מתחיל
קודם כל בצורתו המקולקלת
אז בשביל זה הקמנו את מכון מיר
יש לנו הסכמים סודיים
עם המנזרים בטיילנד
עושים מחלפות
היום גם לא צריכים לעשות גלות
לשם, כי היום יש מספיק אמצעים טכנולוגיים
כדי שלא נצטרך
לגלות כאומה לשם
אבל דבר מעניין
כל המהלך הגדול הזה
מתחיל במילה אחת
בנוסעם
כלומר ברגע שנסעו
בעצם
העולם חולק לשניים
מזרח ומערב
כמובן זה תהליך מאוד מאוד ארוך
זה לא בבת אחת
והיא בנוסעם מקדם
והמצאו
ביקאה
בארץ שנאה וישבו שם
הפסיקו לנסוע
שאלה, מה זה ביקאה?
מה?
ביקאה
ביקאה
זה מקום נמוך שטוח
זה לא עמק
כן זה הרבה פעמים גלבלים
משלון ביקאה וכדומה
לא, ביקאה
זה מקום ישר
מקום ישר ונמוך
אם זה מקום ישר וגבוה
כלומר זה רמה
יש רמה, יש ביקאה
אם זה במידרון
עמק, אבל זה לא עמק
זה ביקאה
גם ארץ שנאה, הלא עיראק של ימינו
דרום עיראק
זה מקום שטוח, אין שם הרים
אפילו אין עמקים
זה כל ישר
והם מצאו ביקאה
שאלה
אם הם רוצים באמת לעשות מגדל
אני עוד לא הבנתי למה הם רוצים לעשות מגדל
שמגיע גבוה
באיזה מקום הייתם מתחילים את המגדל?
מקום גבוה
אם כבר, אתה עלה אל האברסט
היית שם בהר הקדם
אז אולי שם אתה עושה את המגדל שלך
שאלה נוספת
כדי לבנות מגדל צריך חומרים
ממה עשויה ביקאה?
מהאדמה
האדמה, אפשר לבנות מזה מגדל
אני הייתי עולה אל ההר
בהר, שם יש אבנים
גם אם אתה תבנה עם אבנים
על גבי הביקאה, זה יתמוטט לך
כי הקרקע לא ישר
כל התנאים
הטבעיים, הם הופכים
לכוונה שלהם
אז מה הם רוצים לעשות שם?
מה?
ייקח את כולם?
זה לא מספיק לי
אבל זה טוב, כדי להחזיק את כולם
אבל למה לעשות את המגדל שם?
כל זאת ועוד, נבהר בפעם הבאה
שלום