אנחנו ממשיכים
שבספר בראשית נדמה לי
בפרק יהודה א'
פסוב
ב'
ויהי
אה תודה רבה
יש אפשרות עכשיו להפוך, מה כן בבקשה
אה פסוק א' נכון
לא למדנו
לא קצת דיברנו על בנוסעם
נכון והיא בנוסעם מקדם
נכון דיברנו על זה
אבל בכל זאת טוב לחזור לפסוק א'
והיא כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים
ובעצם זה כתוב שהוא מביא יסוד
לכל הניסיון הגדול של נגדל בבל
כאן צריך קצת להרחיב מעבר
לפסוק כדי להבין את מה שנאמר בו
רשי מביא
שאמרו
אחת לאלף ושש מאות וחמישים ושש שנים
הרקיעה מתמוטט
כשם שעשה בימי המקבול
בואו ונעשה לו סמוכות
כלומר הם אמרו שהמבול הוא כנראה תופעת טבע
כלומר יש גבול להמידות החומר של הרקיעה
ולכן באופן מחזורי הרקיעה מתמוטט
ולכן צריך לסמוך אותו
איך סומכים את הרקיעה? בונים עמוד
מהו העמוד שיחזיק את הרקיעה?
מגדל בבל
מגדל בבל
ולפי המדרשים רצו לעשות ארבעה כאלה
אחד במזרח אחד בצפון בדרום במערב
כדי שיחזיק טוב את הרקיעה
וכאן יש לנו הסיפור על העמוד הראשון
הסמוך הראשון
והשאלה היא למה הם התכוונו
אז הסברנו בשבוע שעבר
שהכוונה שהם חששו מפני מידת הדין
לפעמים הרקיעה מתמוטט
מה זה הרקיעה? הרקיעה הוא המקום של הערכים
הרי מה יש ברקיעה? ברקיעה יש מלאכים
ככה רגילים לצייר בציור העממי
בתוך הרקיעה יש מלאכים
ומה הם המלאכים?
המלאכים הם הערכים שמצופים מן האדם לממש
ואיפה הוא צריך לממש אותם?
בארץ, ארץ משון רצון
המקום שבו הדברים השמימיים צריכים
לבוא לידי ביטוי, שמיים לארץ
מאחר ולא ייתכן שהאדם
לא יחטא נגד הערכים האלה
אז הוא בהכרח עומד מדי פעם למשפט
והוא יוצא חייו בדין
מה זאת אומרת שהוא יוצא חייו במשפט?
שהרקיעה התמוטט לו
זאת אומרת השמיים במקום
להישאר למעלה ירדו למטה
ועכשיו הוא צריך לתת דין וחשבון
על הטעמה של ההתנהגות שלו
לערכים אשממיים
מאחר ואדם לא יכול להצליח
לכן בהכרח שמידי פעם יהיה מבול שיבוא לעולם
ויחריב את העולם
זאת לפחות נגיד הקריאה היהודית של מעשה המבול
כי לפי נגיד הקריאה המיתולוגית
שהייתה מקובלת בעלילות גלגמא
שהן אומליש וכדומה
כל הסיפורים הקדומים שמצאו בבבל על המבול
הם הסבירו את המבול כתאונה בכלל
איזו כפריזה של האלים, האלים רבו ביניהם
ואז זה עשה הרבה מאוד
רעש ברקיעה ולכן הרקיעה נפל
אבל בקריאה היהודית של התמוטטות הרקיעה
הכוונה ההתמודדות של
האדם באופן מחזורי עם המשפט
ועם כן הדאגה העיקרית שלהם
היא כיצד להינצל מתמוטטות הרקיעה
כלומר כיצד לגרום נגיד את זה בשפה יותר פשוטה
שלא נעמוד למשפט
ואז הם מצאו לזה שתי פתרונות
כלומר הם מצאו פתרון אחד
שכולל בתוכו שני רעיונות
הרעיון הוא, הפתרון הוא בניית המגדל
המגדל יפתור את כל הבעיות, הכיצד
מצד אחד, החטא שבעקבותיו הגיע המבול
היה חסרון האחווה
מלאה הארץ, חמאס מפניהם
העולם מתמלה באלימות
עולם מלא אלימות מתמוטט
לא יכול לעמוד מול התביעות של הרקיעה
זאת התפיסה של, כלומר זה
הגורם הייתי אומר המוסרי של המבול
אז מה הפתרון?
לבטל את הגורמים לשנאה
כלומר מה גרם שבני אדם חומסים זה את זה
זה בגלל שבני אדם שונאים זה את זה
ומדוע בני אדם שונאים זה את זה?
מצאו פתרון נפלא
בגלל שיש הבדלים בין בני אדם
אם כל בני האדם היו דומים
אז כולם היו אוהבים
ואז לא הייתה יותר בעולם שנאה
לכן הם מצאו פתרון כיצד לבטל את ההבדלים
הפתרון הוא פשוט מאוד
שבני אדם מפסיקו לחשוב על עצמם
איך מפסיקים לחשוב על עצמם?
פשוט כולם עסוקים במשהו שהוא מחוץ לעצמם
שזה המגדל
המגדל הוא דבר נפלא
העשייה שלו מפגרת לחלוטין
צריך פשוט לעשות לבנים ולשים עוד לבנה
עוד אחת
והדבר הזה הולך לא רק כי
המטרה היא להגיע לגובה רב מאוד
להגיע עד השמיים
זה ייקח הרבה זמן
בינתיים אנשים יבלדו
בזמן בניית המגדל
ימותו, עדיין המגדל לא גמור
כלומר, זה שנים רבות, מאות בשנים
עד שיגמרו את הדבר הזה
בעצם ההתעסקות היחידה של כל האנושות
תהיה בדבר אחד במפעל הכלל האנושי הגדול
ואז בעצם כולם יהיו אותו דבר
מחקנו את ההבדלים
ואז שוררת אחווה בעולם
תכניסו לב לג'ון לנון
הייתם אומרים שזה משהו אחר
זה 1984 של אורווייל, אם כבר
כלומר, יש מחשבה שהיא בעצם מחשבה טוטליטרית
כדי להגיע לדבר הזה
בעצם צריך שבני האדם יפסיקו להיות עצמם
כלומר, כשאני אומר לך
בוא נבטל את ההבדלים בינינו
כדי שנוכל לאהוב אחד את השני
מה מסתתר באמת מאחורי המשפט הזה?
מאחורי המשפט הזה מסתתר את האמירה
אני שונא אותך
זה מה שזה אומר
אני שונא אותך כי אתה שונה ממני
שוני זה כל ההבדל
ברגע שתפסיק להיות שונה
אני אוכל לאהוב אותך
זאת אומרת, ברגע שתפסיק להיות אתה
במילים אחרות, אני עוטף את השנאה
במלל של אהבה
אבל באמת אני שונא אותך
אני שונא גם את עצמי
כי זה שאני ייחודי זה גורם לי לשנא אותך
אז אפשר לומר שיש פה טרן של מוות
יש רצון בעצם לבטל את החיים
בואו על מנת שנוכל לאהוב אחד את השני
בואו נהיה למשל
דוגמה, כולנו אשכנזים
רעיון טוב לא?
ככה לפחות נוכל לאהוב אחד את השני
מה?
מה?
אז תודה
אני מוכן להתפשר איתך
אני בעד נוסח אחיד
אבל אני מציע שזה יהיה הנוסח שלי
אתה רואה, באתי לקראתך
בסך הכל, אני באתי לקראתך
אני בעד נוסח אחיד, מה אתה רוצה?
רק אתה לא יכול להתפשר
עם זה שזה יהיה דווקא שלי
כן? כלומר, יש פה
אז אני אומר את זה ביחס לכל מערכת חינוך שיעי
יש הרבה מערכות חינוך
עם כוונות טובות לחלוטין
אני שמעתי מחנכים אומרים את זה
אנחנו צריכים לגרום לכך שההבדלים לא יבלטו
כלומר, אתה רוצה להרוג את האנשים בעצם
זה בעצם מה שרצו אנשי מגדל בבית
הם היו טוטליטריים
הם רצו עולם של אחידות
עולם של אחידות זה עולם שלא חי
עכשיו תראו, יש איזה משפט
מדי אם זה הרעיון הראשון של הרעיון שלהם
יש איזה ביטוי שמשתמשים בו
שהוא ביטוי טוטליטרי לחלוטין
ביטוי מסוכן מאוד
בואו נסתכל בפסוק ג'
כן, כן, אני מיד אתייחס לזה
ביקאה וכו'
והיו אומרו איש אל ראהו
הווה
שימו לב למילה הזאת
הווה
תסתכלו גם כהווה נלבנה לבנים וכו'
תסתכלו בפסוק ד'
והיו אומרו
הווה נבנה לנו עיר
פסוק צ'
הווה נרדה ונבלה שם שפתם
כלומר הקב' הוא הגיב להווה שלהם בהווה שלו
מה פירוש המילה הווה
יש למשל אפילו שיר נורא
כזה נקרא הווה נגילה
מוכרחים להיות שמח
אני אסביר מה הכוונה
הווה פירושו
תרשמו את זה בפנקס ההגדרות
נכון שכולנו חושבים ש
חסר למי שיגיד לו
כי הרי הוא יפר את ההרמוניה הכל
כך יפה של האחידות האידיאולוגית
אז עכשיו אנחנו נעבור להצבע כל חדר האוכל
מתאסף וכולם כמובן מצביעים ביד נכון
כן יש אחד שלא
כן סיביר בדרך
זאת אומרת זה בעצם מה שהתרחש שם
אבל המטרה הייתה מטרה בהחלט חיובית
הם רצו לבנות עולם חדש
בסדר
עכשיו זה נגיד מבחין
ואז בעולם כזה אולי הסיבות
שהביאו למבול לא תבון
האמת היא שהגמרא אומרת שהם צודקים
הגמרא אומרת שהם היו רשאים כמו דור המבול
אבל כיוון שהיה שלום ביניהם לא נחרבו
שלום קשה אבל שלום
כן מה אתה אומר
אתה שואל כמו ששאלו שבוע שעבר כבר
האם אלוהים לא הבטיח שהוא לא
יביא עוד מבול אז למה הם דואגים
תשובה הם לא יודעים את זה
עכשיו מה
הם יודעים ולא מאמינים
או שלא מאמינים זה אותו דבר
לא יודע או לא מאמין זה אותו
דבר בעצם מבחינת התוצאה
למה השתמשו בשמות קודש לבניית המגדל
למה השתמשו אתה שואל בשמות קודש לבניית המגדל
למה לא זה עובד אז זה מה שלא השתמשו
זה נוגד את מבחינת הריבוי לאיכות
נכון זה נוגד את המטרה של השמות
זה כמו אדם שישתמש בתג ההלך
עכשיו זה כל זה כדי לפתור את הבעיה ביניהם
אבל יש פה אפשרות נוספת
להיפטר מהשמיים
במקום שאתה תצטרך להתאמץ כדי
שתוכל לעמוד מול הדין והחשבון של מעלה
אולי תיפטר ממי שעומד למעלה
ואז לא תהיה בעיה
איך אפשר להיפטר מהקבוה?
זו באמת שאלה לא פשוטה
איך אפשר להיפטר מהקבוה?
יש כל מיני גרסאות לדבר
הזה גם כמו שאתה ציינת
אבל הרעיון הוא שאני גם אגיד את הדעה שלי פה
איך אפשר להיפטר מהקבוה?
יש פתרון הלכתי פשוט מאוד
להפוך את כולם לתינוקות שנשבו
הרי לפי ההלכה
ההלכה אומרת את הכלל הידוע
שאי ידיעת החוק פותרת מאונש
כלומר אם אני לא יודע שדבר מסוים מחייב אותי
אני לא נשפט ביחס אליו
אני אשפט ביחס למשהו אחר
זאת אומרת מאחר וכל
ההתמודדות עם הרצון האלוהי
זה מתוך ידיעת מציאות
השם והידיעה שיש לו רצון
אנחנו פשוט נפטור את בני האדם מן הידיעה הזאת
ואז הם יהיו כולם תינוקות שנשבו
ברור?
עכשיו איך הם יהיו כולם תינוקות שנשבו?
פשוט מאוד, הם יבנו את המגדל
ברגע שהם יבנו את המגדל
הם התעסקו רק בדבר אחד
בבניית המגדל
ממלא דעת אלוהים תסתלק מהם
ולכן הקב' הוא לא יוכל לבוא אליהם בטענות
וביצלנו את העולם
שימו לב שהאיש שהגע את זה
כנראה היה אדם גדול, אדם ענק
לפי חזן מדובר בנמרוד
שנאמר עליו הוא היה גיבור צעיד לפני השם
הוא גיבור כי הוא יודע את
השם והוא מחליט שלא נכיר אותו
אצל חזן זה נקרא
יודע את ריבונו
הוא מתכוון נמרוד בו
במילים אחרות נמרוד ידע שהוא יחטוף על
זה בעולם הזה ובעולם הבא לעולמי עולמים
אבל לא אכפת לו הוא אידאליסט
הוא רוצה מרוב אהבת האנושות
למסור את העולם הבא שלו
ולו רק להציל את בני האדם מן המשפט
נראה לכם מוזר?
משה רבינו עשה אותו דבר
כן?
ואתה אם תיסחת את העם ועם
עין וכן נראה מספרי אשר כתבתי
היה מוכן לוותר על העולם הבא שלו
כלומר לא לקחת את נמרוד בקטנות
אם התורה מידעה עליו
שהגב שהיו אומרים עליו כנמרוד
גיבור צעיד לפני השם זה אמת
אז סימן שזה אמת
ואני אגיד לכם יותר מזה
לפי חזל היה מישהו שהתלהב
מהרעיונות של נמרוד והצטרף אליו
אברהם
אברהם אבינו לפי חזל חי בזמן המגדל
ומבוני המגדל היה
אז בו נהיית מגדל
כנראה שבעיני אברהם יש
מקום ברוך ה' אפשר לשבת
יש מקום
אברהם אומר שהדבר הזה הוא נפלא
הרי גם אברהם אהב את האנושות
והוא ראה מישהו שמוכן להשקיע בזה
איזה אידאולוג גדול
ולכן שמה שגם אברהם וגם נמרוד
הם אנשים מאוד קרובים זה לזה
נמרוד רואה שהמצב של העולם רע
גם אברהם רואה את זה
נמרוד אומר אם המצב של העולם רע
מי ישם בזה? מי שברא את העולם
לכן הפתרון זה להתנתק ממי שברא את העולם
ואז העולם יהיה מאושר
מה שאין כן
אברהם שמגיע למסקנה באיזשהו שלב
שהמצב של העולם רע אומנם
אבל זה בגלל ששכחו את מי שאמר והיה העולם
ולכן הוא מורד במורד
הוא מעווה מרידה בנמרוד
על מנת לקרוא בשם ה'
ואברהם מאמין שזה יהיה הפתרון
אבל ברור שנקודת המוצא
של שניהם היא נקודה שווה
זהה
כן, מה אתה רוצה?
אני לומד רק מה שכתוב
מה שלא כתוב אני לא יודע
כן
ברור, אברהם לפי זה פעל אחר
כך כסוס טרויאני במגדל בווה
לכן גם נמרוד רדף אותו
מה?
ווינסטון
אה כן, אז הוא כן הוא פועל שם נגד
אני לא חושב שאברהם קרא את הספר הזה
כן
נו
לא, זה בדיוק העניין
נמרוד הוא המורד היחיד
כל האחרים שוכחים
למה הם שואלים? מה?
אז אני אסביר, בשביל מה?
בעניין זה נעשה לנו שם
כי אין מישהו אחר שצריך שיהיה לו שם
כלומר עצם זה שבונים את המגדל
זה כבר אומר שאין אלוהים
ואני אסביר למה
הרי דיברנו בפסוק ב'
שיש כמה דברים שלא הסברנו
והמצאו בקעה בארץ שנעה
והישבו שם
אם הם מצאו בקעה
סימן שעד עכשיו איפה הם היו?
הם היו בהר
כלומר הם ירדו מן ההר אל הבקעה
ושם הם אומרים נבני מגדל שיגיע עד השמיים
זה הצלחת
אתה רוצה להגיע לשמיים
תעלה אל ההר
יש לך כבר בסיס
גם אתה צריך חומרי בנייה
אז חומרי בנייה מוכנים, יש בהר
יש אבנים, יש סלעים
במקום הזה אתה יורד אל הבקעה איפה שאין אבנים
ואתה צריך עכשיו לייצר לעצמך לבנים
בשביל מה לייצר לבנים? יש אבנים
זה אבנים מלאכותיות
זה גם הר מלאכותי
כלומר הקב' ברוך הוא ברא לו הרים
ברא לו חומרי בנייה
אנחנו לא צריכים אותו
אנחנו נבנה את ההר לפי
המידות שלנו בחומרים שלנו
נעשה לנו שם
לכן עצם בניית המגדל
זה כבר האמירה שאין אלוהים
זה מונח על גבי היסוד של ההנחה שאין אלוהים
מה?
זה דווקא קוראים שכן יכירו
אז מי שמעתה שהוא יתורד
הייתי מצטט לדווקא שיהיה איזשהו
מענה על סיבוב שלך עם כאלה
מה דווקא
לא, זה יקרה בנאס אלן מושם
יש פה אפיקורסיקן, זה לאו דווקא מרידה
לא, אפיקורסיקן זה הלשון רבים
נבנה, אהבה
כלומר הקולקטיב הוא האלוהות
זה בעצם מה שזה אומר
אגב, מה גרם בעצם לאברהם למרוד בזה
מה היה העיתות שיש פה בעיה
לא כתוב פה
אבל בפרקט רבי ליאזר
שקראתי
יש מדרש שכאשר אדם היה נופל מהמגדל
תוך כדי בנייה ומת
לא יוסע ממלב אליו
אבל אם הייתה לבנה נופלת
היו כולם יושבים על הארץ ובוכים
ואומרים מתי תעלה לנו אחרת תחתיה
מה פירוש הדבר הזה
ברגע שאתה בקולקטיביזם מוחלט
אז אין שום חשיבות לאדם יחיד
כי האדם הוא כוח בנייה
טוב אחד מת, יש אחד אחר זה תחתיו
זה לא הבעיה בכלל
אבל הלבנה שהיא הבניין, זה הנצח
מה יהיה איתה
כלומר לא אכפת לנו שמתו 200 אלף פועלים
בבניית התעלה
בין הים הבלתי לבין
איך קוראים לזה שם
הים ה
לבין מפרץ, לא זוכר מה
העיקר שההישג של הסוציאליזם הוא סגר
כלומר המושג האדם
הפך להיות ממשי יותר מבני אדם הספציפי
כן רציתי להגיד משהו
רציתי לשאול לגביה
המעשה של חילול השם
הוא בעצם לא
המצאון הזה לא מפורח ממסודו
למה?
האם זה לא מה שאתה אמר
שהמעשה של חילול השם
הוא קשור בקשר ישיר
למשהו שהוא עורר לאנושות
כלומר בצורה כזאת או אחרת
האם המעשה של חילול השם
בהנחת יסוד זה מפריע לאדם
לרצון הפעילי של אדם
מי אמר לך שזה חילול השם משהו הזה
הוא רוצה להפעיל משהו נורא
כדי לחלל שם שמיים
אתה צריך להיות מודע לקיומו
נמרוד עצמו
נמרוד עצמו כן
לכן הוא עצמו יסבול מזה
אבל השאלה האם
המעשה שאדם מסוים בסוים
שהוא חילול השם לא משפיע על רק עצמו
יש מה שקרא מצווה באהבה עבירה אתה אומר
כן אבל יש גם גדולה עבירה לשמה
ממצווה שלא לשמה
אז נמרוד רוצה לעבור עבירה לשמה
זאת אומרת לפעמים עוברים עבירה
כדי לתקן את העולם
אז עבירה אחת שווה לו
אבל זה לא רק עם העבירה הזאת
עם משהו שהוא קשור לקידוש השם
הוא לא חושב שצריך להיות קידוש השם
הוא חושב שצריך להציל את האנושות
שזה גם כן דבר גדול כי ראינו מה שקרה
כשהקבלו שפת את האדם
היה מבול שווה את זה? לא שווה
אבל אנחנו אומרים שהוא קורא
אבל השאלה אם הוא מעשה את זה
אנחנו שואלים בכלל לא כלכלי
הוא לא קורא את המצב והוא לא משפח
כלומר אם הוא מציע אותו שתיתכן
יש לה בעיה
דבר כזה שישראל משהו שהוא ההפך
תראה מה שאתה אומר
שדבר שהוא ההפך מקידוש השם
מוכרח להיות רע
כי זה מופרך מיסודו שמעשה
שיש בו משום חילול שם שמה
אם לא יצליח וכולי
לא שלא יצליח אבל הוא פשוט כן שווה
שהוא דבר רע
אני שואל אותך
זאת מנעים לך?
זאת אומרת לא
זה בדיוק מה שאני אומר
כלומר עד שלא נעשים הניסיונות
אתה לא יכול לדעת שום דבר
ונמרוד הוא הראשון שמנסה
היום אנחנו כן יודעים?
היום אנחנו כן יודעים
יש לנו קצת צברנו ניסיון במהלך ההיסטוריה
אבל נמרוד לא יכול לדעת את זה
כן
הרמנט בלגדר מולכן
שחסור של הבנייה של העין של קיים
והקריאה לה בשם
כן, בוודאי
כן, כן, זה מעשה קיינים, ברור
יש גם משהו מגביל לזה
בספר ישעיהו
יש שם שירת הקרן, אתה מכיר?
ולוקרת הישעיהו?
באמת
אני אזכיר לעצמי, בסדר
אז אני אזכיר לעצמי, בסדר
השיר ענה לידידי
שירת דודי לחרמו
קרם היה לידידי בקרן בן שעמן
ויעזקאו ויסקלאו
ויתאאו סורק
ויוון מגדל בתוכו
וגם יקב חצב בו
ויקב לעשות ענבים
ויעזבירו שים
ואז אחר כך הנביא מסביר
שכל מה שהוא תהיה כאן זה
קרם בית ישראל
ושווייקב למשפט
והנה מספך
לצדקה והנה צעקה
עכשיו, מה זה ויוון מגדל בתוכו?
מה בנמשל?
חזן אמרו, מגדל זה בית המקדש
יקב חצב בו זה השיטין של המזבח
וייקב לעשות ענבים ויעזבירו שים
כלומר רצה לעשות משפט
יצא מספך וכו'
אז זאת אומרת שהמקדש הוא מגדל
יש מגדל בבל
יש מגדל בירושלים
ירושלים נקראת
שער השמיים
מה זה בבל?
בשפה הקדית זה בבלו
השער של האלים
נכון? שער השמיים
כלומר זה שער השמיים וזה שער השמיים
והשאלה היא למה אתה מתכוון כשאתה עושה את זה
כלומר אותו מגדל יכול להיות קייני
יכול להיות שתי
אם המגדל משאבל את האדם אז זה קיין
אם זה האדם שמשתמש במגדל זה הבל או שת
זה כל ההבדל
בבקשה
לאן נעלם המגדל הזה?
אז הגמרה אומרת
יש סוגיה על זה במסכת סנדרין
היום מבחינת האתרולוגיה
הם מצאו את זכר
מצאו לו
מה מצאו להם?
מה מצאו? את הסריט של המגדל
מצאו? בבל?
אלא מה? בצ'קמצ'טקה? בבל?
דעתי אם את ה...
כן, אז יש, יש
היום משארים שמגדל בבל
זה לא איפה שהפעם היו
מראים את הציקורת הגדול בבבל
אלא יש מקום אחר לא רחוק משם
ששם גם כן יש סריט של ציקורת
טוענים שזה המגדל שהתורה דיברה עליו
אז זה לא כל דרך גדול
מה?
אבל אתה עכשיו דן בדיונים ארכיאולוגיים
שרחוקים מאוד בשלב הזה מי לעניין אותי
בסדר? אז לכן אני לא יכול להתייחס
טוב, בבקשה
כל מגדל בתורו זה נורא כזה?
מה?
המגדל זה בעצם רעיון של התרוממות
אדם רוצה להתרומם, נכון?
השאלה היא איך האדם יתרומם
זו שאלה דריכלית בסיסית
הדריכלים מבינים בזה
טוב, רגע כל פנים
הביקאה והלבנים זה השיכרון
שיש מהצלחה הטכנולוגית של האדם
כדי לעשות לבנים יש דבר אחד שחייבים לדעת
זה לעשות אש
אם לא יודעים לעשות אש אין לבנים
האש הוא היסוד של הצלחה
של הטכנולוגיה האנושית
בלי האש האדם לא מגיע לאן שיגיע
השאלה האם זה שיש לאדם אש
זה דבר חיובי או זה דבר שלילי
היוונים אומרים שזה שלילי, נכון?
פרומתאוס
פרומתאוס, כן?
היה איזה אחד גנב את האש מן האלים
האלים מאוד כעסו על זה
והחליטו להעניש אותו על זה
עד היום הזה הוא קשור בשרשראות
באבני הקווקז
בהרי הקווקז
באים מעורבים כל יום אוכלים לו את הכבד
מה?
מה זה?
ארכולס הציל אותו
ארכולס הציל אותו? אה, אז הוא כבר לא שם?
לא, כי פעם אחרונה שהייתי בקווקז חיפשתי
כמו שהכבד שכל פעם צומח וכו'
שחרר אותו, ארכולס
כבד צמחי
מה? כבד צמחי, למה אתה אומר?
אתה לא יודע שהוא צמחי?
אה, יפה
טוב, אבל על כל פנים
מה שהמיתוס היווני אומר
זה שבעצם יש יריבות בין האלים לבין האדם
וזה לא מסתדר
לקחת את האש מגיע לך עונש
איך המדרש מספר לנו
את המצאת האש על ידי האדם?
יש גרסה יהודית של קבלת האש
אז במדרש תנחו מה מסופר
שאדם הראשון ישב במוצאי
שבת ופתאום הגיע החושך
הוא נברא ביום שישי
והיה אור כל השבת
במוצאי שבת הגיע החושך
ואז האדם הראשון נכנס לחרדה
חשב שבגלל החץ שלו העולם חוזר לתאו ובו
והתחיל לפקוט
ואז הקבל השיט לו שתי אבנים
ואמר לו תשפשף זו בזו
ויצא מזה האש
ולכן במוצאי שבת נברחים בורם אורי האש
עכשיו נשאלת השאלה
אם כבר הקבל החושך הוא כזה סימפטי עם האדם
זה קודם כל אומר דבר מאוד מעניין
שבאופן בסיסי הקבל החושך הוא מעוניין
בשיתוף פעולה של האדם במעשה בראשית
כלומר אתה, אני עשיתי את העולם
ואני מבקש שגם אתה תעשה משהו
אבל אם כבר הקבל החושך
הוא כזה סימפטי עם האדם
אז במקום לתת לו שני אבנים
שייתן לו לפתבוער
הנה כך
יש כבר אש דלוק
כן, כנראה שהקבל החושך הוא מעוניין גם
לא רק שהאדם יהיה לו אש
אלא שהוא יעשה אותה, שייעצר אותה בעצמו
כלומר עד כדי כך הרצון של
הקבל החושך הוא לשתף את האדם
יוצא לפי זה שמגדל בבל יכול היה להיות המקדש
יכול היה להיות ההצלחה של השיתוף פעולה הזה
אבל הוא נעשה על מנת להשכיח שם שמיים
ונעשה לנו שם
כן, מה אתה רוצה?
כלומר הקבל החושך הוא חושב
על זה, הוא לא יכול לעשות את זה
הוא יכול ללמוד את זה על בני האבנים
כן, בסדר, זה אותו דבר
זה נושא שהקבל החושך שובט, זה
בעיה שהוא רוצה שהוא יעשה את זה
זה רמז, צריך להגיד לו חשוך פה
הרי אנחנו הגוי של...
אני יכול לשתף את זה על ראש
כן, טוב, זה נקרא שהוא
מעדיף לישון פה, פה לין
כן, אהלן
כן
כדי שאדם יכיר את זה
אפשר, עכשיו בואו נראה עוד פעם בפסוק ג'
והיו אומרו איש אל ראהו
ביטוי יפה
כן, ביטוי כזה איש אל ראהו
ביטוי של אחווה
ביטוי של אחווה
אבל נסתכל בראשי
איש אל ראהו, מה מפרש ראשי?
אומה לאומה
זה עצום מה שנאמר כאן
בדרך כלל, ראהו של אדם זה בן לאומתו
אנחנו שנינו מאותה האומה
ואז המסגרת הכוללת יוצרת ראות בינינו
אבל שהיחס בין אומה לאומה יהיה יחס של ראות
זה דבר שרק בחרית הימים נשמע עליו
כתוב לא יישגו יגוי חרב, לא ילמדו עוד מלחמה
שהעמים יתייחסו זה לזה
כמו שאדם מתייחס אל ראהו
נכון, כן, איש אל ראהו
זה ביטוי שחוזר הרבה בתנך
אבל במובן שבין אומה לאומה זה חידוש עצום
אז זאת אומרת שיש פה
איזה משהו אידאלי שקרה כאן
מה אתה רוצה?
אמרנו שבני אבר סיכו נתן
אני עוד לא יודע, אני בינתיים באיש לא...
אני לא יודע
אני לא יודע
אני רק יודע שכתוב כאן בראשי אומה לאומה
עכשיו, ראי אומרו איש אל ראהו
עכשיו מי זה האומות האלה?
בואו נסתכל בראשי
מצרים לחוש וחוש לפוט ופוט לכנן
מי זה כל החברה האלה?
בני מי?
תגיד, מי האהבה של כולם?
רגע, קוש, מצרים, פוט
וכנן הם בני שם, חם או יפה?
אתה רואה, הזרתי לך
מה אתה אומר?
אני מציע לך שתסתכל לרגע אחד
בפרק יוד, אפשר לחפש באותה מידה
אם אני שואל שאלה זה שאלה שאפשר לענות עליה
אז תסתכל בבקשה בפסוק ו'
פרק יוד פסוק ו', מה כתוב?
ובני חם, קוש ומצרים ופוט וכנן
נכון?
זהו, אתה רואה שכשאני שואל שאלה
זה שאלה שאפשר למצוא לה תשובה?
טוב, במיוחד בפסוקים שכבר למדנו
עכשיו, אם כן רשי אומר לנו, תגידו שאני לא פה
עכשיו, רשי אומר לנו אם
כן שיוזמי המגדל הם בני חם
מי הם בוני המגדל?
בוא נסתכל עוד פעם ברשי
בפסוק ו'
בנוסעם מקדם
מה כתוב ברשי?
שהיו יושבים שם
כדי לכתיב למעלה ואיהים מושבם וגומר הר הקדם
ונסעו משם לתור להם מקום
לחזיק את כולם ולמצואי לשנר
אז רשי מביא שזה שהם נסעו
מקדם זה בגלל שהם היו יושבים בקדם
מאיפה, איזה פסוק הביא רשי?
ואיהים מושבם וגומר הר הקדם
איזה פסוק זה?
זה פסוק למד בפרק י' נכון?
אני קורא את פסוק למד בפרק י'
ואיהים מושבם ממשבו אחר
הספרה הר הקדם אלה בני שם
אז ואיהי בנוסע מקדם מי הנוסעים?
בני שם
יוצא שבוני המגדל הם שמים
מי הם יוזמי המגדל?
חמים
יוצא לפי זה שפה יש בני חם ששיעבדו בני שם
מזכיר לכם משהו?
אה במצרים נכון היה משהו דומה
מצרים שיעבדו את בני ישראל
אגב איך הם שיעבדו אותם מה עשו בני ישראל שם?
חומר ולבנים
ממש אותו הדבר
כלומר מה שקרה במצרים הוא מהדורה
שנייה של מה שקרה בכללות האנושות
כלומר בכללות האנושות יש שיעבוד
בחומר ובלבנים של בני חם שחושבים
בני חם כנראה ממשיכים את הקהינות
ובני שם ממשיכים את השטיות
ואז קהין משעבד את שט
בני חם משעבדים בני שם
ואחר כך בני ישראל משתעבדים למצרים
איך קהין יצא לכל הספרות?
יפה כנראה הוא לא פה
מה?
הוא מתפלסף כנראה
הוא מדבר על בעד החירות
בעד החירות העקרונית והעבדות המעשית וכולי
מה אתה אומר?
נוח כילל אותו שהוא יהיה עבד שלו
נכון זאת אומרת נוח מעדיף שחם יהיה עבד של שם
ובמציאות מה קרה?
הפוך ואז אתה רואה את התוצאה
בבקשה
נמרוד מתפלח בתוכנית
ויש פה בעצם, בכל מקרה יש פה עבדות
ויש פה מעמדות
ברור שיהיו מעמדות
אגב לא במקרה נמרוד ומבני חם
ברור
זה תמיד הכרחי שמשהו לא ילך בתוך התוכנית
למשל זה יכול להיות הבירוקרטיה
כלומר יש מעמד בירוקרטי
והוא משתלט על אמצעי הייצוא
או כמו שלמשל כשיוסף ניסה
לעשות חברה שוויונית במצרים
נכון? הוא הפך את כל זה לשוויוני
רק אדמת הכוהנים לא הייתה לפרו
אדמת הכוהנים נשארה בנפרד
ואז זה שכל המערך הכלכלי שהוא רצה לבנות נשבר
כי לא ייתכן לעשות קולקטיביזם מוחלט
אבל שנים רבות לאחר מכן חז'ל ודאב
נראה את סור הרפוקטיבי
יפה, אתה רואה ששנים רבות אחר
כך חז'ל עסקו עוד פעם בחומר ובלבנים
איך הם עסקו בחומר ובלבנים?
בנו את הישיבות של סור הרפוקטיבי
מה זה תורה שבעל פה?
זה לייצר אבנים מלאכותיות
הקב' הוא נתן אבנים, אנחנו עושים לבנים
הקב' הוא נתן תורה שבכתב,
אנחנו עושים תורה שבעל פה
זאת אותו הדבר, כלומר היסוד של
קבלת תורה שבעל פה התחיל בבבל
זה מה שנוצר בנפש ולכן לא
בכדי, תלמוד בבלי בא משם
עכשיו יוצא לי כי אתם זוכרים שלמדנו שדור
המבול היה דור שקיבל את התורה בצורה של מים
כן, הרי אין תורה אלא מים
ככה זה התפרש אצלם
אצלנו זה אין מים אלא
תורה, אצלם אין תורה אלא מים
איזה תורה הם קיבלו?
תורה מן השמיים, הרובות השמיים נפתחו
מהי התורה שבאה מן השמיים? תורה שבכתב
מה עושים אנשי בבל?
הם ראויים לקבל את התורה שבעל פה
הם עוסקים בחומר ובלבנים
כלומר היסוד של קבלת תורה שבכתב
וקבלת תורה שבעל פה התחילו בבבל
כלומר בדור המבול ובדור הפלגה
אלא מה? כיוון שהכיוון לא היה מוסרי
אז בהכרח זה הביא לאסון
אבל זה בנה בנפש של האדם
את הצינורות המאפשרים
לו בבוא הזמן לעשות
את זה בצורה מתוקנת
ולכן ישראל באים ומתחילים
מחדש את מה שהאנושות נכשלה בו
כדי להצליח אותו
ולא בכדי, כשהעם נשתעבד במצרים
זה מתחיל מזה שכל הבן הילוד היעורת השליחו
תור שלם שהושלח אל המים
מי ניצל? אחד בטבע
נכון? שמו אחד בטבע והוא יצא מזה
מעניין מאוד
וגם הם השתעבדו בחומר ובלבנים ובכל עבודה
בשדה את כל עבודתם אשר עבדו בהם בפרח
זאת אומרת שמזה יצא גם
תורה שבכתב, גם תורה שבעל פה
והשאלה היא, האם אין עוד תורה
שלישית שאתה צריך לצאת מכל זה
זה אנחנו נגיע בעזרת השם בקרוב
אבל זה היסוד, אתם מבינים שהתורה
לא סתם מספרת לנו את הדברים האלה
אני לא יודע עד איפה ההיסטוריות
המדויקת של התורה ואיפה הדברים הם משאל
אבל זה לא כל כך משנה, כן מה אתה אומר?
תורה שלישית שזו תורת הנסיתות ואז
האמריקאית מתקשרת עם העניין הזה
שאחר כך שאני מעבור את
הספוג הדמייה למה אני באמריקה
יאיין לכבודו ופרי צדיק לסוכות דרוש רביעי
בסדר?
מי אמר ונעשה לנו שם?
מי אמר ונעשה לנו שם? האם השמים או החמים?
אני יודע לעצמי שזה החמים
הם כבר חמים, צריכים לעשות לעצמם שם, כן?
כל החמים
כן, טוב
מה? כן
איך זה היה מצליח אם זה לא היה בירושלים?
אתה שואל?
מה?
זה התשובה שלך, עכשיו אתה
שואל אותי, אותי אתה שואל, נכון?
כן, איך זה היה מצליח אם, כלומר
איך יכול להיות, זה בבל ולא ירושלים
תשובה, הם היו הולכים לירושלים, לפי
העיקרון עתידים בתי כנסיות ובתי מדרשות שבבבל
שיעקרו ממקומם ויעלו לארץ ישראל
כן, אבל זאת אומרת שיש הכירה, זאת אומרת
כאילו המגדל היה נעקר ממקומו אני לא יודע מה
או באופן ספוטני הם מבינים שלא
כאן צריך לבנות אלא שם, משהו כזה, כן?
היינו מוצאים פתרונות, הייתה
רעידת אדמה שאתה מחבר
טוב, עכשיו יש לך תירוץ אחר, כן? בבקשה
עכשיו, בואו נראה, ונעשי לנו שם
פן נפוץ על פני כל הארץ
זאת אומרת שהם רוצים ריכוז
אבל הקב' הוא רוצה מילו את
הארץ וחיפשוה, הוא רוצה את הריבוי
הוא לא רוצה את הריכוז הזה, הריכוז
הזה גורם ליצירת טיפוס אחיד של אנושות
ולכן מזה יכול לצאת רק כלכלה
אז מה הפתרון?
מה הפתרון? פסוק ה'
עכשיו, פסוק ה' אומר מילה,
אומר ביטוי מאוד מאוד קשה להבנה
שהוא כל כך קשה להבנה
שחלק גדול מן המפרשים הרגישו
צורך לשנות את המשמעות הפשוטה שלו
הביטוי הוא כדי להלן, וירד השם
איפה מצאנו עוד בתורה את הביטוי וירד השם?
באר סיני, וירד השם על אר סיני, מה עוד?
לא, בסדון כתוב אהבה נרדה
ביעקב לא כתוב
לא כתוב בחת' העגל
וירד השם בענן, כן, זה
בגילוש 13 מידות, איפה עוד?
כתוב פעמיים וירד השם בענן בתורה
זאת אומרת, אז אם כן, שלושת
המקומות הנוספים מתוך הארבעה
וירד השם על אר סיני, וירד
השם בענן, וירד השם בענן
זה תמיד מדבר על מה? על התגלות
נכון? על התגלות השם
אז מה זה וירד השם? התגלות השם
בסדר? מי שלא פחד מזה, תסתכלו בתרגום אונקלוס
והתגלי השם
אהה, זאת אומרת שהייתה
התגלות של הקב' אל האנושות
עוד לפני מעמד אר סיני
במילים אחרות, היה פה מעמד
אר סיני, או יותר נכון, מעמד בבל
שבו הקב' נגלה אל בני האדם
התגלות קדומה, כן
זה ימיד את השם ירוד, ושם אז בענן
אראה שירותות, מה המשמעות היתה לזה?
תראה, אני לא יודע, אבל ההתגלות
גורמת לפירוט, והשאלה היא למה
אני אסביר את זה, אולי אני מרגיש
את הוא יכול להסביר את זה עכשיו
כשבני אדם מציירים לעצמם גילוי השם, כן?
בציור הפשוט
זה נשמע כמו התפרצות הרגש, פי
מיליון, עם רעידת אדמה פי מיליון, נכון?
משהו 84 וסולם גריכטר
כן, משהו נורא
עכשיו, כשאדם מרגיש נגיד את הדבר
הזה, כלומר, מתאר לעצמו דבר כזה
מה המקום שלי מול כל ההוד וההדר הזה?
פיצי, שום דבר, נכון?
נכון? ככה הציור הרגיל
מעניין שחזאל הבינו בדיוק הפוך, ממש הפוך
ומעניין על איזה פסוק הם עשו את זה
יש פסוק בתהילים כפתט, כל השם בכוח
אמרו חזאל, מה זה בכוח?
לפי כוחו של כל אחד ואחד
זה נקרא לשבור פסוק, כן?
הפסוק אומר בכוח, כן, מה זה בכוח? בכוח שלי
זאת אומרת שכיוון שהקב' הוא, אני אגיד
לכם סוד, לפי היהדות הקב' הוא גם הבורא
אז כשאני פוגש אותו, אני פוגש את עצמי
כלומר, ההתגלות מעצימה את
התחושה של הלגיטימיות של העני שלי
בעוד שבדרך כלל חושבים
שההתגלות, זה בהשפעה של האסלאם
ההתגלות מכניעה את האדם, מבטלת את ערכו
להפך, יש התגלות, אז
עכשיו, וואה, אז אני חשוב
תסתכלו בערב חוק בעולת
ראייה על המודה אני לפניך
מתי יש לי אני כשאני לפניך
בלי להיות לפניך, העני שלי בטל
אבל לפניך יש לי אני
לכן, וייר את השם, אוטומטית מה זה גרם?
שכל אחד ירגיש את עצמו
מה התוצאה? לא הבינו אחד את השני
הפירוד הוא תולדה של ההתגלות
זה הסטרטגיה הפשוטה, וייר את השם
מה יקרה? לא יבינו אחד את השני
אבל לא נקרא שאומר שהוא
מתגלה, אמר שהוא בא להיפרם
נכון, זה עצמו מה שגרם להיפרמם
כלומר, זה השבר שלהם,
מבחינתם זה נורא הפירוד הזה
זה בדיוק מה שהם רצו למנוע
כן, מה אתה רוצה?
אתה אומר, אחרי ההתגלות
של קטע דבור חולמינשוואי,
כל המשרדים ביחד
אומרים אותו דבר בשירה
כשכולם ביחד מתנבלים את
זה, אולי לא אנחנו מתנבלים
אבל זה לא יותר, זה היה לקטע בנושא
בקריאטיה בסוף, זה משהו אחר לגמרי
וזה ממש לא אותו הדבר
זה לא התגלו את השם שם, זה הם גילו את השם
טוב, רק עכשיו
אבל הרב קוק הוא עולה את היד, הוא
נותן לאן מכללותו ולא כאדם אינדיבידואל
הרב קוק הוא נוגע לשם על אדם שקם מהשינה
זה העם ישראל שקם מהשינה
כן, אני לא יודע, בבוקר כשאני קם
מהשינה אני לא כלל ישראל, אני אני
ותאמין לי שיש לי כמה רעיונות כשאני קם בבוקר
בין היתר להישאר בתוך השמיכה
כלומר, לא אני, חבר שלי שסיפר
לי שיש לו קשיים לקום בבוקר
מה אתה אומר?
מה קורה אם השם באמת נגיד
לבסס אם זה המצליח או לא?
אה, יכול להיות שזה המצליח, זה מה שכתוב
כן, והיא אומרה שם אין עם אחד
ושפה אחת לכולם וזה הכי ילם לעשות
ואתה לא ייבצר מאמת כל אשר יזמו לעשות
כלומר, זה מסוכן מאוד,
האדם יכול להצליח בדבר הזה
ואז הגורל של האנושות היא גורל רב אמר
כן?
אז עכשיו יש פה שאלה גדולה מאוד
כן, לכן פסוק ח' ויפץ השם אותם משם
על פני כל הארץ ויחד אילו לבנות העיר
על כן קרה שמה בבל
כי שם בלל השם שפת כל הארץ
ומשם מפיצה משם פני כל הארץ
תגידו, זה נכון שבלל זה המקור של בבל?
זה אותו שורש
זה ממש לא אותו שורש, בבל זה לא בלל
זה לא כן או משה שעה, זה די
צריך להבין, כל מקום שהתורה אומרת על כן קרה
על כן קרה שמה או קרה שמו
זה בניגוד למה שרגילים לחשוב
אין הכוונה שזה המקור של השם
לא, אלא זה דרוש
זה תמיד דרוש
מי שקרה לזה בבל קרא לזה מסיבות שלא
על כן קרה שמה בבל
עכשיו אנחנו מבינים למה ראוי לקרוא לה בבל
כי שם בלל
זה כמו שאמר היסר
אחי קרה שמו יעקב
ויקבני זה פעמיים
קשי יצחק נתן לו את השם יעקב
הוא התכוון שקביע שהוא יעקב את אסיו
אלא לעפר
אסיו אומר אתה קראת לו יעקב מהסיבות שלך
אבל עכשיו רואים כמה זה היה מוצדק
ויקבני זה פעמיים
אז גם כן, על כן קרה שמה בבל
אין הכוונה שבגלל ששם בלל נקרא בבל
אלא ראוי השם בבל למקום שבו בלל השם
ברור?
עכשיו נשארת השאלה איך
תיפטר הבעיה עם כן של האנושות
כי עכשיו מה שקורה
אז בסדר
לא הצליח הרעיון של אחידות
מה יקרה עכשיו? הפירוד
מה יביא הפירוד? מלחמה
מלחמה תביא מבול
אז איך פותחים את הבעיות האלה?
בעצם לא פתרנו שום דבר
כן מה אתה אומר?
כי במילה בל יש נשון בלל
כן זה דרוש
דרוש יש לכם כל מיני דברים
למשל לזה ראוי לקרות ג'ורג'
תראה איך הוא גר גרן
כן מה אתה אומר?
בעצם התבלטות של היחיד זה גורם את הפירוד
כלומר אני מרגיש את עצמי מאוד
ואתה מרגיש את עצמך מאוד
נו אז אנחנו נפרדים זה מי זה?
די לי בעצמי
זה לא פירוד מנהיגה לעצמו
של פיקושת בין אנו לבין אתה?
לא דווקא
יש השאלה אני
מה מבדיל בין לי לבין אתה?
האני שלי לעומת האני שלך
כן מה אתה רוצה?
בארצנאי לא קרה בלבול בעם ישראל
אז למה בארצנאי לא קרה בלבול בעם ישראל?
בוודאי שקרה בלבול
הדבר הראשון שהם רצוי לעשות
זה פירוד אל אלוהי חי ישראל
כן? זה לא...
אם זה סוף סוף שהם מבושבים לצחון
מה שהם רצוי לעצור בשביל שיהיה שם זה?
לא מתאים
מי זה הם?
עם ישראל?
עם ישראל בחטא העגל
בארצנאי מה הם רצו?
טוב זה כשאנחנו נלמד את הפרשה הזאת
במיוחד יש פסוק בפרשת וייט חנן
בפרק ה...
פסוק כף א' כף ב'
הן הראנו השם אלוהים את כבודו ואת גודלו
ואתה למען המות
פעם צריך ללמוד את זה
לימדתי ספר דברים אני חושב פה
זה שבארכיון זה נמצא
טוב אז איך פותרים את הבעיה?
כל זאת ועוד בפעם הבאה
שלום