שלום וברוכה וערב טוב
אנחנו לפי זיכרוני הדל נמצאים
בתוך ספר בראשית פרק יהודה א'
פסוק ה'
וייר את ה'
אמרנו שזה ביטוי דרמטי אם
אנחנו מבינים אותו בכל עומקו
כי הרב היר את ה' בכל מקום בתורה שבו זה נאמר
תמיד מדובר על התגלות
ההתגלות לפעמים היא
חיובית, לפעמים היא שלילית
תלוי לפי המקבל
אם המקבל ראוי להתגלות אז היא לברכה
אם הוא לא ראוי להתגלות היא לכללה
אבל מה שלא יהיה, יש כאן התגלות
וזה מאוד חשוב להבין שהקדוש
ברוך הוא נגלה אל האנושות
עוד לפני מעמד הר סיני
כלומר ישנה התגלות קדומה
שהתורה מוסרת לנו שהיא נעשתה
בראשית ההיפרדות של האנושות לתרבויות
במילים אחרות כל אומה קיבלה את התורה שלה
כלומר כל אומה קיבלה בראשית ההיסטוריה שלה
את הנתונים הרוחניים שמסבירים את ההיסטוריה
שהיא עתידה לעבור, את הייעוד ההיסטורי שלה
ונגיד לזה, מה הקדוש ברוך הוא מצפה ממנה
לפי זה יש תורה קדומה
של יוון, של מצרים, של בבל
כל אומה ואומה בראשית ההיסטוריה
קיבלה את האינפורמציה הנדרשת
אלא שההתגלות הזאת, לא
הייתי אומר נשכחה לגמרי
אבל איבדה את משמעותה
יש במסכת בבקמה ביטוי מאוד מעניין
כתוב, עמד וימודד ארץ, ראה ויתר גויים
אז אחד הפירושים של
הגמרה, מה זה ראה ויתר גויים
ראה שבע מצוות שקיבלו
עליהם בן נוח ואינם מקיימים
עמד והתיר להם, בוטל,
עוטרה, עוטרה התורה הזאת
זה מפתיע מאוד שחז'ל, איזו חשיבה נועזת
של אפשרות של ביטול תורת אלוהים
זה דבר שאנחנו כל הזמן מתווכחים
עליו עם הנוצרים ועם המוסלמים
ואנחנו פתאום חז'ל אומרים את
זה, ראה ויתר גויים, התיר להם
מיד התלמוד דוחה את זה, אומר
וכי מצאנו חוטא נזכר, מה, הם לא
רוצים, אז מותר להם, זהו, גמרנו ככה
אלא שאינם מקבלים שכר כמצווה ורוסה
אלא כמי שאינו מצווה ורוסה,
וזה ידוע שזה מדרגה פחות גבוהה
לא להיות מצווה, מדוע לא להיות
מצווה זה מדרגה פחות גבוהה
בגלל שההתנהגות ממשיכה להיות מחייבת
אבל לא בתור תנאי לקשר
עם האלוהים, וזה נורא חבל
כלומר, האדם, במקום להיות
קשור לאלוהים במצוותיו
קשור למוסר, והמוסר זה שלמות אנושית
אבל זה לא מביא לדבקות
אלוהית, לפחות לפי התפיסה
הזאת של אומות העולם, שהן לא רוצים את המצוות
עכשיו, נשאלתי, השאלה מבחינה
הלכתית, האם הדבר הזה תקף
נשאלתי, זה במושגים של ההלכה
איך יכול להיות שהאדם יכול
לעבור ממצב שהוא מחויב במצווה
למצב שהוא פתור ממצווה
והתשובה היא שזה קיים בהלכה
זה מה שנקרא, תינוק שנשבע
התינוק שנשבע בין הגויים, אף על פי
שבעיקר לידתו הוא מחויב בתורה ובמצוות
אבל הוא פתור
אותו דבר לגבי מי שידע ושכח
אם שכחתי שדבר הוא אסור, אני לא נענש על זה
כשאני עובר את העבירה, אני לא נענש
אז אפשר לומר שהתהליך שמתואר
כאן בגמרא של ורב, היתר גויים
זה תהליך השכחה
שהאנושות שכחה את מקורה
מעניין מאוד שאנחנו מוצאים
את זה גם בסרידים ארכיאולוגיים
של חוקות עתיקות
שקדמו לחוקי חמורבי
פעם חשבו שחוקי חמורבי זה
החוקים העתיקים ביותר שמצאו
אבל מצאו כתובות עתיקות יותר שמדברות על זה
שהחוקים הקדומים בוטלו
יש ביטוי כזה
עכשיו מה זה אומר? אפשר לדעת
אבל יכול להיות שכוונה דווקא על העניין הזה
המחויבות לשם מצאות את הנוח
שהיא בוטלה באיזשהו שלב
משום שהאנושות הרגישה שזה כבד עליה
נגיד את זה אחרת
איך כתוב בספר תהילים
כל גויים שכחה אלוהים
כלומר הגויים שכחו
זו תופעה מאוד מיוחדת
איך אפשר לשכוח אבל שכחו
או השכיחו, מישהו השכיח מהם בכוונה
נמרוד לפי מה שלמדנו
אבל יש איזו התגלות
עכשיו, שרידים של הדבר הזה
נשארו בתת מודע הקולקטיבי של האנושות
בכל המיתולוגיות העתיקות
מדברים על תקופה שבה האלים היו על הארץ
ואז הם מתארים את זה בצבעים הילדותיים
שהמיתולוגיה יודעת לצייר
אבל בכל זאת, מה פירוש האמירה
האלים היו על הארץ
אז הם מתכוונים משהו ברצינות
הם לא טיפשים מוחלטים
הקדמונים היו אנשים חכמים לא פחות מאיתנו
אז כשהם אומרים שהאלים היו על הארץ
הם מתכוונים למה שכתוב כאן
וירד השם
כלומר, הייתה תקופה של ההתגלות
מה אתה רוצה?
איך מסדר העניין הזה שמזקן נמוכה יותר
מלא מצווה ועושה מה שהם מצווה ועושה
שאהבות טיפים שזה יותר מיוחד?
אה, אז צריך שאלת שאלה
אז האבות שלנו, אם הם לא היו מצווים ועושים
מסכנים פחות מאיתנו, נכון?
תשובה, תשובה, אני עושה לך תשובה
מתי מצווה ועושה הוא
יותר מי שאינו מצווה ועושה?
בעולם שלנו, בעולם שבו יש ציוון
אבל בעולם של האבות לא שייך ציוון
לכן שמה, השאינו מצווה
כולל את המדרגה של המצווה ועושה
כי יש להם נערה נשמתית כל כך הזקה
שהם לא צריכים אפילו מתן תורה
יש דבר שני, שכתוב
גויים קרובי תשובה הם, בגלל מכאן
הן מנים שהן יכולות לעשות תשובה
יפה, נכון, כלומר גויים קרובי תשובה הם
הם יכולים כן לעשות תשובה, הם מחכים
אנחנו רואים אגב שהגויים עשו תשובה
במהלך הדורות
למשל כתוב שהקב' יסתובב
ככה מובא בראשית רבא
שהקב' יסתובב לכל העולם
והציע את התורה
בני אדום אמרו לא תרצח, הגזמת, קשה
בני ישמל אמרו מה לא תנעף
לא תגנוב, קשה
עמון ומואב אמרו לא תנעף
כל עמון ומואב זה בא מניוב
אז אתה גזמת, כן, לכן לא רצו
אבל במהלך ההיסטוריה אנחנו רואים
שהם חזרו בתשובה מזה
הרי בני אדום קיבלו את הנצרות
ומהי הנצרות, מהי המצווה של הנצרות
האהבה, כן, כלומר זה
שהם רצו לחזור בתשובה מן הרציחה
ובני ישמעאל קיבלו על עצמם את האסלאם
חזרו בתשובה מן הגזל
הדבר השני זה כתוב בני אלים
בבית ספר בראשית, זאת אומרת שהיו אבנים
כן, כן, ברור, אז מה שאני רוצה לומר
זה שיש פוטנציאל שיצא לאומות
שהדבר הזה, כן, גם בספר בראשית
בני האלוהים אשר באו את בנות האדם
כן, אבל זה לא משנה...
כן, אבל יש לי הצען
אני גם רוצה ללמד מה שכתוב כאן
זה לא בשבילי, אבל זה פשוט בשביל הטקסט
הטקסט פשוט זועק שהוא רוצה להיות מועבר
מה?
האם עמונו ומועב חזרו בתשובה?
האם עמונו ומועב חזרו בתשובה?
אני לא יודע מי הם עמונו
ומועב, אבל יכול להיות, כן
טוב, אז אם כן, ויירד השם
יש פה אם כן התגלות
וכפי שאמרנו בסוף השיעור הקודם
ההתגלות גורמת לעצמת המחלוקת
הרי דיברנו על זה שבציור העממי
אנשים חושבים מה זה התגלות אלוהים
זה כמו רידת אדמה בסולם ריכטר
בגובה 33, כן? 33 מיליון
אבל מצד האמת, ואז יוצא שאם באמת זה כך
יוצא שההתגלות האלוהית מכניעה את האדם
ומבטלת אותו כהבקדק מול ההתגלות
אבל חזר אמרו דבר מאוד מעניין
על הפסוק כל השם בכוח
יש פסוק כזה, נכון?
בספר תהילים, פרק קפטט
כל השם בכוח
אז זה היה משהו שהוא חושב כל השם בכוח
כשאתה עומד מול כל השם
אתה נופל על הרצפה
חזר אמרו כל השם בכוח
לפי כוחו של כל אחד ואחד
בדיוק הפוך
בכוח, של מי?
הרי אצלו כוח, לא שאתה מדבר על כוח אצלו
הרי הוא אין סוף
אז מה, איפה יהיה כוח?
אלא התאמה לזהות האישית
זה דבר השם, כל השם בכוח של כל אחד
וזה הכוח
יוצא לפי זה שכאשר זוכים להתגלות
וירד השם
יש העצמה של הרגשת העני
ואז יוצא שהעני שלי
שונה כל כך מן העני שלך
שאני מיד במחלוקת
וזה מה שכתוב
שהירידה הזאת
גרמה למחלוקת
זה מה שכתוב בסוג זין
הווה נרדה ונבלה שם שפתם
הירידה עצמה
גרמה לבלבול
אשר לא ישמעו איש שפת רעיהו
ויפץ השם אותם משם על פני כל הארץ
ויחדלו לבנות העיר
על כן קרא שמה בבל
הסברנו פעם שעברה
שהביטוי על כן
בניגוד למקובל בעברית של ימינו
על כן אין פירושו בגלל זה קראו לה בבל
אלא להפך
על כן קרא שמה בבל
זה הצדקה רטרואקטיבית
לשם שניתן מסיבה אחרת
על כן שם העיר
בר שבע
כי שם נשבו שניהם
כבר קראו לזה בר שבע מקודם
או למשל
בישוב דומה
אחי קרא שמו יעקב
ויעקבני זה פעמיים
וחי בגלל זה קראו לו יעקב
כשהוא נלד
קראו לו יעקב כי ידו אחרי זה בעקב איסאב
לא בישוב היעקבני זה פעמיים
אלא שאיסאב עושה דרשה רטרואקטיבית
לכן גם העיר בבל
השם, הסיבה האמיתית
שבגללה קראו לבבל בבל
זה באקדית
באקדית בב אילו
זה שער האלים
שער השמיים
והתורה עושה דרש
על כן קרא שמה בבל
כי שם בלל
בסדר?
ויש סניף של בנק לאומי ובבל
אז למה הנביא קורא לה ששך?
למה הנביא קורא לה ששך?
זאת אומרת שאתה חושב
שאנחנו עכשיו לומדים ירמיהו
לא, זה קשור בטוח
קשור זה כן
אבל אם זה
אתה יודע שאנחנו לא לומדים דברים קשורים
אנחנו רק לומדים את עצם הדברים
אם אתה אומר לי נושא קשור
אני מוכרח
על מנת להרוויח זמן
שלא נדון בזה
בסדר? טוב
על כן קרא שמה בבל
כי שם בלל השם שפת כל הארץ
ומשם יפיצם השם
על פני כל הארץ
אגב אנחנו יכולים גם לראות
איזו מין התרמה
אנטיציפציה
של התלמוד הבבלי
תלמוד הבבלי
שם בלל השם שפת כל הארץ
ומשם יפיצם על פני כל הארץ
טוב
אז יש פה בעיה
אמרנו שהניסיון של דור הפלגה
היה ליצור אנושות אחידה
זה נורא
מה זה?
איפה זה בא?
זה מעניין
אני אביא מואזין הפעם הבאה
טוב
אם כן יש פה בעיה
מצד אחד הניסיון הבבלי
הוא לעשות אנושות אחידה
אנושות אחידה זה סוג של רציחה
זה רציחת הייחוד
ולכן כשאמרנו נכניסו לעולם היום
שבו בוטלה הזהות האנושית
המשמעות של היחיד
מצד שני
מה שנעשה בעקבות הפלגה
זה ההתפצלות של הזהות האנושית
ברגע שיש פיצול של הזהות האנושית
אז חוזרת המלחמה
נלחמים זה בזה
מלא הארץ חמאס
בגלל זה היה מבול
אז או שיש פירוד המביא מחלוקת
או אחידות המביאה למחיקת הזהות
אז שתי הפתרונות
שני המצבים
גרועים הם מה?
על רקע זה
מופיעה שושלת של אברהם אבינו
כלומר, אם אנחנו מבינים
טוב את המסר של התורה
אברהם אבינו בא לתת פתרון
לבעיה הזאת
כן, אברהם אבינו בא לתת פתרון
לשאלת הפיצול והאחידות
אז מה יהיה הפתרון?
הפתרון יהיה האחדות
האחדות זה ריבוי של זהויות
שיש להן מוקד משותף
שאליו כולם מתייחסים
נניח, אם יש שבעים אומות
וכל אומה ואומה יש לה ייחוד
צריכה לקום אומה שבעים ואחד
שתהווה כמין מוקד התייחסות
של כל השבעים
כך שמצד אחד יהיה גורם מאחד
ומצד שני ישמר הייחוד של כל אחד
זה בעצם מה שנאמר ונברחו
בהחלט כל המשוכחות האדמה
כשנגיע לפסוקים האלה בפרק יקיות ב'
נדבר על זה בהרחבה
בזרת השם, ברך אמן
כן, נו
זאת אומרת שאברהם לא
המשיך את העבריות ואת השם
הוא יוצא משהו חדש
למה?
הוא עוד לא יוצא משהו
אנחנו עוד לא יודעים
אנחנו עוד לא יודעים מהו ב' היוצר
של המחשבה של אברהם אבינו
כלומר, מה גרם לאברהם להיות אברהם?
זה אנחנו עוד מעט ילמד
וזה יש ההמשך של פרק יקיות א'
עם פסוק יהוד עד פסוק למד ב'
כן
אני לא יודעת אם זה המקום אבל
איך אברהם לא המשיך שם נמרוד?
כי מאבא שלי הוא יוצא ממה?
הוא לא... אני לא
מבין מה שאתה אמרת
כלומר, נמרוד סבור
שכדי להציל את האנושות
צריך למחוק שם שמיים
אברהם סבור שכדי להציל את האנושות
צריך לקרוא בשם שמיים
לכן הוא מורד ומורד
בסדר?
לכן האויב שלו זה נמרוד
דווקא מתוך שותפות בדאגתם לטובת האנושות
בסדר?
כן
האמת ההרומה שההופעה של עם ישראל
זה תגובה לדור הפלגה?
בדיוק
כיוון שלא כולם שמעו
אני חוזר על שאלתך
האם אני אומר שהופעתו של עם ישראל
זה תגובה לדור הפלגה?
התשובה הייתה בדיוק
כן, זה נכון
עכשיו זה מסביר לנו דבר שקצת דיברנו עליו
כשלמדנו את פרק
א- התחלנו את פרק א-
אבל הייתה כשהתחלנו את פרק א- כן
דיברנו על זה שאנחנו רואים שעם ישראל
את ההיסטוריה שלו הוא בילה
בחלק המערבי של העולם
ולא בחלק המזרחי
החלק המערבי
הוא אותו חלק שהשתתף במרידה
של דור הפלגה
דור מגדל בבל
שאמרו נעשה לנו שם
וזה היה בנוסע מקדם
ואילו החלק המזרחי
לא השתתף בחטא הזה
נשאר רק עם חטא דור אנוש
חטא שכחה
לא חטא מרידה אלא חטא שכחה
ולכן במשך כ-4,000 שנה
מאז עברם אבינו ועד היום
עשינו סיבוב ארוך
הסתובבנו בכל מוקדי התרבות
של החלק המערבי של העולם
ואני כולל בזה את האסלאם
בסדר?
סיימנו את העבודה
חזרנו לכאן, ניקמנו את מדינת ישראל
כלומר, מבחינת המשימה
המשך המשימה של תיקון העולם המערבי
זה נעשה מציון
בסדר?
לעומת זה
החלק המזרחי אנחנו מתחילים עכשיו
ולכן אנחנו שולחים
מדי פעם את הצעירים שלנו
להבות צנוניות של המהלך הזה
כן?
בומרים את הסיירת
ולפני הסמסטר
יש איזה זמן
שבו אפשר לבקר בתאילן
הזמן הזה
הוא הזמן של השליחות המיוחדת
של נשמות ישראל
שהולכות להעלות שם הניצוצות
ומכיוון שלפי הקבלה
קליפה קודמת לפרי
אז קודם כל נופלים לשם הניצוצות
אבל יש לנו הסכמים סודיים
בין מכון מאיר לבין המנזרים בתאילן
עושים מחלפות
בסדר?
יש מנהרות
כן, של העבר
בסדר
שאלה
כן, בבקשה
מה התכונות של האומה 71?
מה... התכונות של האומה 71
היא שאין לה תכונות
זה בדיוק העניין
כלומר, אם אתה היית צריך
לדיאצג כל אומה בצבע כלשהו
אז הצבע של עם ישראל
היה השקוף
שקוף הצבוני?
שקוף
או, אם אתה רוצה
את הרובת של כל הצבעים
ידוע שכמה אתה מערבב את כל הצבעים
סובב את זה מהר
זה נהיה לבן
נכון?
וזה... אפשר לומר
אם אתה תיקח את האינטגרל
של כל הבדיחות על צוללות
דענו
בצוללת אחת נמצאים
אמריקאי, רוסי וצרפתי
מכיר את הבדיחות האלה?
לא, לפעמים זה
סיני ונורווגי וסנגלי
כן, וכו'
אתה לוקח את כל הבדיחות כולן
כל המרכיבים מערבב
יוצא לך יהודי
בסדר?
עכשיו, זה... אני אסביר את זה
כשנגיע לפרק י' ב'
נצטרך להרחיב את זה
לפני כן אני צריך להסביר כמה דברים
על המשפחה של אברהם אבינו
וזה בעצם מה שהתורה עושה כאן
אחר עם פסוק י'
מה אתה רוצה?
תודה
כמו אמרת, לא יודע
אבל... מה ההבדל בין
מה שאברהם רוצה לעשות
לקרוא בשם ה'
לבין ההתגלות שדיברנו עליה
זאת אומרת
כשהשם יורד לארץ
כשהשם יורד לברקאי
יורד לארץ
הראשים חווים מגלות
אז מה יהיה שונה במה שאברהם
יעשה מאשר המצב הזה של ההתגלות?
זאת אומרת לקרוא בשם ה'
לעומת ועירד ה'
זאת אומרת מה השונה מהותי בין...
מה ההבדל בין לקרוא בשם ה'
לבין ועירד ה'
אין הבדל מהותי
רק שהתוצאה היא חיובית אצל אברהם
כן
למה בסופו של דבר
אשר לא ישמר איש
עם דעה שפת אהוב
ואז כבר המדינה היהה שפתה
אז למה אין דעה אהוב
אחרי שמדינה שפתה?
כן
אז... אשר לא ישמעו
באופן שלא ישמעו
איש של צוות ראה הוא
איש וראה הוא למענו
והמרוי של ראה הוא
רשיע אמר לנו
אומה לאומה
טוב
פסוק י'
מה אתה רוצה?
יש לך עוד דקה
זה לבנה
אפשר להבין שבית העמות זה כמו פלוי
ואתה רק נראה אם זה היה מסלזה
מה מסלזה?
התמונה של הפלוי
אם תרצה תגיד ככה
טוב
אלה
תולדות
שם
שם בן מעט שנה
ביולד
כלומר מהו הגיל שבו
יולדים
מולידים
במשפחה השמית
גיל 100
גיל 100 זה הגיל האידאלי
להביא ילדים לעולם
כי זה הזמן שבו האדם
ממש אחראי
כלומר הרבה פעמים אנשים אומרים
איך אני אביא ילדים לעולם?
זה חוסר אחריות
אני עוד לא בניתי את עצמי
איך אני אבנה אחרים?
וכו' וכו'
טענות תדבר
עכשיו יש גרעין של אמת בטענה הזאת
באמת
היה ראוי שאתה תמתין
עד שתסיים
את רכישת כל הניסיון הנדרש
ואז זה ברור
שכשאתה מוליד במצב כזה
הילד יצא מצוין
ולכן באמת הגיל האולטימטיבי זה 100
כמו שאמרו רבותינו במסרת אבות
בין 5 למקרא
בין 10 למשנה
בין 13 למצוות
בין 15 לתלמוד
בין 18 לחופה
בין 20 לרדוף
בין 30 לכוח
בין 40 לבינה
וכו' וכו'
עד שמגיעים לבין 100
בין 100 הרי הוא כאילו מת
ועבר וותל מן העולם
זאת אומרת הוא גמר
את כל מה שיש להשיג מן העולם
אז זה הזמן בשבילו להביא ילד לעולם
זה המצב האידאלי
ולכן גם הבר מצווה
מקדם היה בגיל 100
כפי שרשי כותב בסוף הרשת בראשית
עכשיו
יוצא ששם מתאר את הדגם האידאלי של ההולדה
שם בין 100 שנה
ויולדת הרפחשת
שנתיים אחר המבוא
עכשיו
אחר כך זה יורד
אבל זה חוזר
יש עוד מישהו ממשפחה שמוליד בגיל 100
אברהם
מה?
גם הרן בגיל 100
הרן מת הרבה לפני
אבל הם ילדו באותו זמן
תרה ומלכה
אז מלכה זה לא אשתו של הרן
אדוני
אשתו של נחור
אז תגיד נחור
אה נחור
עכשיו
אבל בעצם אברהם הוא ההצלחה של השמיות
ואיהי שם
ואיהי שם אחרי הולידו את הרפחשת 500 שנה
ויולד בנים ובנות
והרפחשת חי 530 שנה ויולדת שלח
ואיהי הרפחשת אחרי הולידו את שלח
3 שנים ו400 שנה ויולדת בנים ובנות
ושלח חי 30 שנה ויולדת עבר
ואיהי שלח אחרי הולידו את עבר 3
שנים ו400 שנה ויולדת בנים ובנות
ואיהי העבר 430 שנה ויולדת פלג
ואיהי העבר אחרי הולידו את פלג 30 שנה
עכשיו שימו לב
על עבר אמרנו
שנביא היה
והוא מבטא
זהו השורש של סגולת ישראל
הרי הסגולה הישראלית זה הנבואה
אני חוזר על הדברים שלמדנו בשיעורים הקודמים
הבן שלו נקרא פלג
מי קרא לו פלג? אביב, העבר
על שם הפלגה
כלומר הנבואה של המשפחה של העבר
היא נבואה העוסקת בשאלת ההתפלגות של בני האדם
כלומר למה דואג העבר?
לאיחוד
כלומר זאת משפחה שלקחה על עצמה כמשימה
להביא את האנושות המפולגת
לאחדות
עכשיו איך עושים את זה?
יכולות להיות בזה שיטות שונות
ואנחנו נראה שיש מספר שיטות
בתוך המשפחה של בני העבר
שהתחררו ביניהן מהי הדרך הנכונה
על השאלה מהי הדרך הנכונה
זה חלק גדול מפרשיות ספר בראשית
עוסקות בשאלה הזאת
איך להוציא אל הפועל את מחשבתו של העבר
אז אני בינתיים רק פותח את הסוגיה
ויחי פלג שלושים שנה
והיה הולד את
ראו
איזה מין שם זה?
מה זה ראו?
נשון ראה
זה בדיוק מה שרוצים במשפחה
רוצים ראות
נכון?
ויחי פלג הולידו את ראו תשע שנים
תשע שנים ומתיים שנה ובנים ובנות
והיחי ראו שתיים ושלושים שנה
והיה הולדת סירוג
מה זה סירוג?
זה עוד יותר חיבור מהראות
מסורג, מחובר
כל הבנים של סירוג היו
סורגים
והיחי ראו אחרי הולידו את סירוג שבע שנים
ומתיים שנה
והיה הולדת בנים ובנות
והיחי סירוג שלושים שנה והיה הולדת
נוח, אה סליחה נחור
כלומר מתחילים להרגיש במשפחה
שאפשר אולי לחזור למצב הקדום
נחור
והיחי סירוג אחרי הולידו את נחור
מתיים שנה והולדת בנים ובנות
מה?
לא הבנתי
נוח
נוח, שמעת על נוח?
אבי המשפחה?
מה זה וברש? זה סיומת
ויחי נחור
סיומת
זה כמו כאין כאינן
נוח נחור
תוהו תהום
ויחי נחור
תשע ועשרים שנה והולדת
תערער
והיחי
נחור אחרי הולידו את תרח
תשע עשרה שנה ומת שנה והולדת בנים ובנות
עכשיו כל האנשים האלה
אתם רואים שיש פה
הרבה מאוד מבני העבר
והיו הולדת בנים ובנות
והיו הולדת בנים ובנות
מדובר על שבע דורות בערך
שבע דורות שבנים ובנות זה דורות ארוכים
אם כן יש פה
אלפים
רבבות
של אנשים, זאת אומה
איך נקרא לה של בני העבר?
עברים
כלומר יש לנו עם עברי, קדום
שהתורה מוסרת לנו עליו
כמה שמות
מה עשה העם הזה?
לא כל כך ברור, דיברנו בשיעורים הקודמים
על נתונים שאנחנו יודעים דווקא
מן הארכיאולוגיה עליהם
נכון דיברנו על זה?
מה?
כן, בקטבט אלה
למרנה
נמצאו עדויות על עם קדום
בשם
חבירו
או שאומרים שזה העברים
הקדומים
ויש כמה דברים מעניינים
שעולים מהכתבים העתיקים האלה
אחד הדברים, למשל
רואים שהם
היו מפוזרים
בארצות שונות
מעניין, עם מפוזר בארצות שונות
שעסקו הרבה במסחר
וגם
עמדו
ועמדות מפתח במדינות השונות
דבר נוסף
הם חיו
בקהילות קהילות
עכשיו מה שמעניין, יש תלונות
מלכי קנן מתלוננים עליהם
גם מלכי מצרים
אבל גם מלכי קנן מתלוננים עליהם
אחת התלונות, מאוד מעניינת
כשהאבד
בורח אליהם, הם לא מסגירים אותו
זה משפט
מפורש של התורה
לא תסגיר אבד אל אדוניו, אשר ינצל אליך
ולא תסגיר אדוני אדוניו
זאת אומרת, אנחנו רואים
שהעמים האלה
אותו העם העברי הקדמון
יש אצלו מהסממנים
של מה שעתיד להיות עם ישראל
יש כנראה
לקשור אותם
לתרבות של מרי
העתיקה, אבל
לאחרונה, מצאו
בחפירות ארכיאולוגיות
בצפון סוריה, ליד העיר חלאב
העיר קדומה
בשם אבלה
בעיר הזאת
מצאו כמו
שלושים אלף
כתובות
בכתבי יתדות, כך שיש לנו מידע עצום
ארכיון אדיר של מידע
על התקופה הקדומה
הסורים
אסרו את המשך החפירות
מעניין מאוד
אבל למרות שאסרו את המשך החפירות
החומר שנתגלה שם
הוא עצום
התברר שהמלך של העיר
שמו היה
עבר
בכל זאת
דבר נוסף, התברר שהשפה שדיברו שם
דומה מאוד
לעברית
זאת השפה השמית היחידה שמצאו בה
את התופעה שיש בעברית
של ווה ויפוך
דבר נוסף
שם מצאו שמות של אלים
הם עבדו אלילים
יש להם שני אלים עיקריים
אחד שקוראים לו יע
והשני שקוראים לו אל
בכל זאת
דבר נוסף, נמצאו שם שמות כמו
אברהם, ישמעאל
ויעקובל
כלומר, זה שמות עתיקים
של העברים האלה
דבר נוסף, מצאו דבר שמאוד
ירגיז את הארכיאולוגים
מצאו, הרי הארכיאולוגים תמיד טענו
שהערים סדום, עמורה, אדמה
וצבועים, הם ערים דמיוניות
של המחבר המקראי
שהמציאו אותם כדי להסביר
את השממה של אזור סדום
ים המלח, איך אפשר להסביר
כזה מקום, זה בטח מכת אלוהים
על ערים פושעות, ואז המציאו את השמות האלה
אבל מה נעשה שבעיר
עבלה, מצאו
כתובות על כשרי מסחר
עם סדום, עמורה, אדמה
וצבועים, כערים קיימות
המקיימות כשרי מסחר
עם עבלה, אז זה גם
אולי אומר שהתורה
לפחות התורה עכשיו היא אומרת את האמת
הארכיאולוגיה מוכיחה
טוב, עכשיו מה אני רוצה
לומר, יכול להיות
יש דבר תמוה
לא נשאר זכר
מן העם הזה
אנחנו יודעים שהוא היה קיים אבל
לא היה לו המשך בהיסטוריה
אנחנו
מוצאים משפחה
אחת שהתורה מספרת
לנו עליה פרטים
והמשפחה הזאת נמצאת
במקום מאוד משונה
כן, אנחנו נראה למשל
בפסוק כפחת, ואהיה מאוד הרע נתנתי רחבים
בארץ מולדתו באור כסדים
אנחנו רואים שהמשפחה
הזאת נמצאת לא במקום
הטבעי שלה, היא נמצאת
באור כסדים
אור כסדים
איפה שלא
נגיד, איפה שלא
נגיד שזה נמצא, זה ברור
שזה של הכסדים
אם זה של הכסדים
זה לא של העברים
אז איך קוראים למשפחה
שנמצאת לא במקום שלה?
גירים
הם בגלות
כלומר, הסיפור הראשון
שיש לנו על הגרעין
של האומה הישראלית
הוא סיפור של גלות ויציאה ממנה
ככה זה מתחיל
עכשיו מעניין
מה הייתה ארצם המקורית
של העברים?
זו שאלה, לא?
מאיפה הם היו?
אני אגיד לכם מאיפה הם היו
הם היו מארץ העברים
הם היו מארץ העברים
הגיוני?
מאיפה הנורווגים? מארץ הנורווגים, נכון?
אז מאיפה העברים?
מארץ העברים, כן?
זה יש אני להיות פשוט
ככה
מה אני להבין, אני לומר
עכשיו, אני שואל רק
איפה ארץ העברים?
פרק מם
פסוק תדבב
נגיד לה להסתכל בבקשה
נגיד לה לשמור על הדף, בכל זאת
לעשות מאמץ פיזי
קשה ביותר, לדפדף על פרק מם
פסוק תדבב
פרק מם, של ספר בראשית
לא להיסחף עד יהושע
פרק מם
גרוס זה שאין פרק מם ביהושע
פרק מם, פסוק תדבב
כי גונב
גונבתי
מארץ העברים
מי אמר למה, הוא בקשר למה?
יוסף אומר את זה לשר המשכים
עכשיו צריך להבין את הסיטואציה
יש אדם שנמצא בכלא
והוא צריך שמישהו יעשה בשבילו טובה
יכול להיות שזאת הטובה היחידה
שתזדמן לו בחיים לצאת
מן הבור הזה
עכשיו, הוא מדבר עם אדם נכבד
כן? אדם שהיה שר
יש פרעון
הוא צריך לדבר איתו
בשפה שהוא מבין, בלי חידות
הוא אומר לו
גונבתי מארץ העברים
סימן שהשר
המצרזה יודע מה זה ארץ העברים
ומה היא ארץ העברים?
ועדיין לא על שם משפחת יעקב
שהייתה משפחה קטנה, בלתי ידועה
הוא מדבר
אלא הוא מדבר על ארץ
שהייתה ידועה מקדמת דינה כארצם של העברים
וזה ארץ קנן
זה ארץ קנן
יוצא לפי זה שהקננים באמת באו אחר כך
למה קוראים לזה ארץ קנן?
למה קוראים לארץ הזאת פלסטינה?
עכשיו תגיד לי
נכון?
יש כנראה סיבות
זאת אומרת שבאיזשהו שלב
הקננים באו, זה מה שכתוב בהקנני
אז בארץ, אז הגיע
אך אם מלכי צלק מלך שלם יש לו שם עברי
אנחנו רואים שמות עבריים בכל זאת
בקנן
אנחנו רואים
שהאומה
שהמשפחה הזאת
בני תרח
נמצאים רחוק מארץ העברים
שהיא ארצם המקורית
היינו ארץ קנן
ואנחנו רואים אותם בגלות
עכשיו איך הם הגיעו לשם?
מה גרם להתפרקותה
של האומה העברית?
התורה לא מוסרת
יש בחזל
מסורת שקנן
היה כובש את הארץ
מזרעו של שם
אולי בעקבות כיבוש
גלו בני העברים
על כל פנים
המשפחה הזאת שאנחנו מוצאים אותה ברוכזי
היא הסריד האחרון
יוצא לפי זה שאברהם
איננו העברי הראשון
כי אם העברי
האחרון
הוא אחרון העברים
ואז האפשרות הפשוטה
ביותר באותם הימים זה להתבולל
וכאשר
הקב". אומר לאברהם
ללכת לארץ אשר עריכה וכו
הוא אומר לו לחדש
זהות שנעלמה
הוא אומר לו
לחדש את העבריות
כאשר העבריות מתחדשת היא נקראת ישראל
מה?
כשהקב". אמר עליה
מה מרמידה להיות כמגבלת
בגזדים?
אנחנו עוד לא הגענו לפסוק הזה
אז מה?
אני עושה מה שאני רוצה, המיקרופון אצלי
מה אתה אומר?
כשהתורה מדברת על עבד עברי
יפה, יוצא לפי זה
שכשהתורה דיברה על עבד עברי
יכול להיות שבמה
שזה הדהד
אצל בני ישראל היוצאים ממצרים הם לא חשבו
דווקא על בן ישראל
ההלכה אומרת עבד עברי זה דווקא יהודי
אבל יכול להיות שבמושגים
של אותם הימים זה כלל
כל מי ששייך לבני עבר
גם לשם לא ייגע
גם לשם לא ייגענו
זה נכון, אבל
אני קצת דיקטטור
עושה מה בראש שלי
למה לחדש את התורה של עבר?
למה לחזור לאדם הראשון?
זה שאלה יפה, מה זה לחזור לעבריות?
אם כבר תחזור לאדם הראשון
נכון?
אז יכול להיות שזה אחת הטעויות
שנעשו במשפחה של אברהם
שהם רצו לחזור
לסגנון מיושן
אנחנו נראה שזה קשור
לדיון בין אברהם למלכי צדק
והפגישה
המוזרה בין יהודה לתמר
וגם
המעשה של דינה ושכן
אנחנו נשמור את זה
בארכיון בינתיים
טוב
כן, כן
נכון, נכון, טוב, יש מה לדבר
אבל חזאל אמרו, הנביא אומר
הנביא יחזקאל
ואתם צוני, צון מראיתי, אדם אתם
נאום השם
אולי לא ברדי אברהם אבינו חיפש איפה
קבור האדם הראשון כדי לקבור
את שרה, יש איזה סיבה
טוב
אהה
בואו נראה
פסוק קוו, מה אנחנו יודעים על המשפחה הזאת
ויחי
תרח שבעים שנה
ויולד
את אברהם
את נחור ואת הרן
ואלה תולדות
תרח, תרח
עכשיו, אם תסתכלו רגע אחד
בפסוק יהודי שאנחנו קראנו אותו קצת מהר
אלה תולדות שם, שם
אלה תולדות נוח, נוח
מעניין, יש לנו
שלושה אנשים בתוך פרשת
נוח, שיש להם
שם כפול, אבל לא כמו
אברהם אברהם או יעקב
יעקב, אלא
זה סוף משפט, תחילת משפט
כלומר, יש אנשים
בעלי שמות כפולים בתורה
אבל יש כמה אופנים
להיות בעל שם כפול
יש נוח, שם
ותרח, יש להם
שם כפול, אבל לא כל כך
מורגש שהוא כפול, אלה תולדות
נוח, נוח, תולדות שם, שם
תולדות תרח, תרח
אבל הכפילות הזאת
היא מורה
על איזושהי התאמה בין
נוח לבין נוח
ובין שם לשם
ובין תרח לתרח
זאת אומרת, יש נוח של
מעלה, יש נוח של מטה
יש שם של מעלה, שם של מטה
תרח של מעלה, תרח של מטה
מה? אפשר להגיד הנשמה
תגיד, הנשמה והנפש בעת אמה
האם תרח לשון תרחה?
אה? האם תרח לשון תרחה?
לא, תרח לא מישון תרחה
כי תרחה זה בטט
עכשיו
על כובעים
ואלה תולדות תרח
תרח, הוליד את אברהם
את נחור ואת הראן
והראן הוליד את לוט
מי הם שלושת האנשים האלה?
בינתיים אנחנו עוד לא מבינים
אבל יש שלושה ענפים
כלומר, בתוך
הסריד הזה של העם העברי
שערית הפלטה
משהו שעדיין חי
באיזשהו שעריד של זיכרון
שהם בני העבר
יש שלוש מגמות
כלומר, לפחות שלושה פוטנציאלים
יש פוטנציאל אברהם
פוטנציאל הראן
פוטנציאל נחור
והיה מות הראן
אהה
אם הוא מת
זה אומר שיש איזו חולשה במשפחה הזאת
למרות שיש לו כבר לוט
יש לו סריד
והיה מות הראן על פני תרח אביו
זאת אומרת, בחיי תרח
בארץ מולדתו באור כזדים
צריך להגיד, כשהתורה מוסרת פרטים
היא רוצה שנשים לב לפרטים האלה דווקא
כי אפשר לספר עוד הרבה דברים על הראן
אנחנו אפילו לא יודעים
מה היה הצבע של העיניים שלו
זה לא כתוב
אבל
אנחנו יודעים שהוא מת בחיי אביו
עכשיו
זה לא סדר העולם
אדם לא צריך למות בחיי אביו
ודרך כלל הסדר של העולם
זה שאדם מת
ובנו מת אחריו
זאת אומרת שיש פה משהו לא טבעי
חזל, שיש להם חוש מאוד מפותח
הם אומרים, אם ככה
זה סימן שקרה איזשהו אסון
והאסון היה
שרדפו את העברים
בכזדים
אבל מה עשו להם?
כתוב
באור כזדים
מה זה אור בעברית?
זה כבשן
הרדיפה הייתה
שהיו מכניסים את העברים לתנורים
ואז שליש
מן האומה הלך
אברהם
הראן, נחור
אברהם ונחור נשארו חיים
שליש מן האומה
עלה בכבשן
מה?
למה לא כל כך שליש?
כן, אבל זה הדור הבא
זה הפליטים
זה הניצולים
זה הניצולים
כן, מה?
הוא ניצול
כן, הוא ניצול
עכשיו, מה?
תרח זה הדור הקודם
אבל הדור המשמעותי זה שחי
חי את ההווה אפשר לומר
אז שליש הלך
מעניין מאוד
יש איזה מין מצב כזה נורא
שהעברים הקדומים
צריכים להתמודד עם זה שרודפים אותם
מכניסים אותם לתנור
בנושא שכנראה קשור לאימונתם
עכשיו מעניין
תרח, אבי המשפחה
במה הוא עוסק?
בתורה לא כתוב
חזל אמרו
במדרשים, וכנראה זה עלה להם
מכמה דברים
שתרח היה
הייתה לו חנות לאידאולוגיות
הוא היה מוכר אידאולוגיות על המדפים
והגויים היו באים וקונים
איזה אידאולוגיה אתה רוצה?
אה, אני רוצה משהו כזה
הנה יש לי פה משהו, מוצר חדש
עכשיו יצא מהתנור
הנה, מה אתה רוצה?
אני רוצה אידאולוגיה אחרת קצת, יש לך משהו?
זאת אומרת, הוא יצרן
אידאולוגיות של אומות העולם
באותם הימים לאידאולוגיות
היו קוראים פסלים
או אלים
אבל זה דבר מאוד מעניין
אם
הגויים היו קונים אלים
מן העברי
מהחנות של העברי
אז אם חושבים שהעברי יכול
לייצר אלים
אז מי הוא העברי עצמו?
אל אלים
סופר אלוהה
כמו אתם רואים כבר נטייה קדומה
באנושות לקחת עברי
אחד ולעשות אותו
אלוהה
מה שלא מונע באותה מידה
להכניס אותו לתנור
כי הוא אלוהה אבל הוא מפריע
כן?
זה בעיה, הוא המקור של המוסר
כן? הרבה הרבה דברים
כמו יכולים להתפתח במהלך ההיסטוריה
של השורשים האלה
הוא היקח כתוב
מה?
נכון
אז אם כן
זה מה שקרה כאן
בארץ מנתו בורכזים
והיקח אברהם ונחור להם נשים
מי הנשים?
שמש את אברהם, שרי
ושמש את נחור, מלכה
בת הרן, אבי מלכה ואבי יסכה
אמרו חזל
שרי זו
יסכה, זאת אומרת יסכה זו שרה
כן? עכשיו
ואז יוצא
שמלכה, מלכה ויסכה
זה היינו שרה
הן אחיות
והן הבנות של הרן
כנראה, אפשר להתווכח על זה,
יש מהמפרשים שתווכחו על זה
זה אותו הרן
יוצא לפי זה
שנחור ואברהם לוקחים
על עצמם לשקם את פליטי השואה
ואם לא
לא יודעים מה יהיה איתו
הוא לוטה
הוא לוטה בערפל
יש משהו שמסך עליו, לא יודעים מיהו
לוט וגימטריה?
45
בטוח?
45, זה נכון
זה הגימטריה של אדם
כלומר, זה מי שעתיד להיות אדם
אם יסירו את הלוט, הוא יהיה אדם
אבל לוט בערמית, מה זה?
מקולל
אז או הוא אדם, או כללה, צריך להחליט
כלומר, משהו עוד לא מבורר אצלו
הוא מתלווה שם
בנסתר, במשפחה
ממנו עתיד לצאת המשיח
בסופו של דבר
הוא זה שיגע לידי אנושות, דווקא לוץ
אבל, בינתיים זה עוד רחוק
בינתיים
הבנות של הרן
ניסעות לאברהם
ונכון
ואז יוצא שכל אחד רוצה להשתלט על פליטי השואה
ולנחס אותם לעצמו
ותהי שריי הכרה
אין לה בלעדה, למה נהייתה הכרה?
אולי בגלל
שאברהם שינה את השם שלה
מיסקא לשריי?
כי כשהיא יסקא
שהכל סכין ביופיה
סוחה ברוח הקודש
אז היא בעצם מושכת את כולם אליה
אם היא מושכת את כולם אליה,
היא ממלאת את היהודה האברהמי
אבל איש הוא קורא לשריי
השרה שלי, הופך את זה לפרטיקולרי, זה שלו
אז זה לא מוליד
אבל יש פה דבר מעניין
אם בעצם הרן מת
לא, ילד קטן
אברהם לא מוליד
אז מי התקווה של המשפחה?
נכון
הוא בעצם
מייצג את התקווה
להצליח את המשפחה העברית
מה אתה רוצה?
האם זה עולה נמלאים באמתליי בקרמבו?
להגיד את הקרמבו?
אנחנו לא יכולים כעת לעסוק בזה
אבל זה חשוב
לא, זה חשוב מאוד
אני מסכים איתך
אבל אני לא יכול להתייחס לזה עכשיו
בסדר?
אתם מדברים על האמא של אברהם
כן, כן, בסדר
אני לא יכול לדבר על זה עכשיו
אני מסתכל
אולי בהזדמנות, לדבר פעם
טוב, אז יוצא לפי זה
שבינתיים נחור הוא העתיד
הוא האולטימטיבי
וזה מאוד משמעותי
פסוק למד א'
והיקח תערך את אברהם בנו
מה אתה רוצה?
לא להתאימות לנבלת
והיקח תערך
לא לכל דבר אני אתייחס
תהנין, נתקדם
והיקח תערך את אברהם בנו
בעקבות מה?
בעקבות מה?
בעקבות השריפה בירור כזדים, נכון?
אז תערך מבין
אין מה לחפש פה
כן
והיקח תערך את אברהם בנו
ואת לוד בן הרן בן בנו
ואת צרייקה לטועש את אברהם בנו
מישהו חסר פה
אני מרגיש ברשימה
לוד כתוב שהוא לקח אותו
נכון
יש מישהו שחסר פה
אבל יש לוד כתוב ברשימה
כן, נכון
לא נמצא, תמוה מאוד
אני חוזר
והיקח תערך את אברהם בנו
ואת לוד בן הרן בן בנו
ואת צרייקה לטועש את אברהם בנו
והיצאו איתם מאורכזדים
ללכת לארצה קנאן
למה תערך רוצה להגיע לארץ קנאן?
הוא רוצה לחזור הביתה
הוא מקים את ההסתדרות הקנאנית
זאת אומרת, הוא רואה
שבאורכזדים שורפים את העברים
לא כדאי
אוהב, חוזרים הביתה
כן, כלומר, הוא בא
מתוך יוזמה ציונית
חילונית לחלוטין
זה הראשית
זה בית הגידול של אברהם אבינו, תזכרו את זה
זה מתחיל מיוזמה
של יציאה מגלות
ויבוא עד חרן
וישבו שם
מה קרה?
למה הוא נעצר?
הוא הגיע עד חרן
חרן זה
באזור
זה בטורקיה של ימינו
אבל הרן?
הרן? הרן מת מזמן
הוא לא היה מן קוסמופוליטי
הרן מת מזמן
אחרי שההרן מת
וראה
ראה תרח שאי אפשר להתקיים
באורכזדים, הוא מחליט שעוזבים
וחוזרים הביתה
הוא מגיע לחרן, תקוע שם
קם הזמן 65 שנה הדמותו
קרה משהו
כנראה מישהו בחרן
שכנע
את תרח
לא להמשיך
בואו נסתכל לרגע אחד
בפרק
בפרק
ד' פסוק י'
איפה זה אורכזדים? זה באמת שאלה גדולה
יש כמה דעות
הדעה שמקובלת באטלסים
שזה העיר אור
שהייתה בדרום בבל
היום בחולות קווייט
אבל זה כנראה לא נכון
זה כנראה עיר
בצפון עיראק
קרוב לקורדיסטן
אבל
לענייננו זה לא כך משנה הרבה
בוא נסתכל לרגע אחד בפרק
ד' פסוק י'
ד' פסוק י'
גמרת לדוודף, נו, הגיעת
ויקח העבד
עשרה גמלים
מגמלי אדוניו וילך
וחולטו אדוניו בידו
ויקום וילך אל ערם נהריים
אל עיר נחור
כלומר, בערם נהריים
נמצאת עיר
שקוראים לה עיר נחור
מתברר בניסוין של יעקב
כשהוא הולך שם אל בית לבן
שלמקום הזה קוראים חראנה
ויצא יעקב מבר שבה וילך חראנה
אם כן, מי היה בחראנה?
נחור
הוא רואה את אביו
בדרך לארץ קנאן
הוא אומר לו, רגע, אבא
אל תעשה שטויות
אני ביררתי, בקנאן יש עכשיו קנאנים
אתה תסתבך עכשיו
נלחמות
זה לא מה שזה היה
נכון, בכסדים
שורפים את העברים
אני מסכים איתך, אל תחזור לשם
אבל פה בערם, מדברים ערמיקאית
יהיה מאוד נחמד
אנחנו נוכל להקים פה
קהילה לתפארת
יהיה פה קהילה קוסמופוליטית
ועל ידי כך
אנחנו נקיים את הרעיון
הקדום של העבר אבינו
כלומר, כדאי להפוך לערמי
מעניין מאוד
הבנים של נחור
בטואל
הערמי
לבן
הערמי, מה קרה?
הרי הם לא ערמים, הם עברים
הערם למדנו
שזה בן אחר של שם
זה לא הפחשד
אז זאת אומרת שהייתה החלטה
להתמזג
מבחינה תרבותית, עם אומה אחרת
ערם
ושבערם אנחנו נצליח
עד כדי כך שגם אברהם
נקרא אב, רם, אמרו חזל
אב לערם
זאת אומרת שכולם, כל המשפחה כולה
מסכימה שהעתיד
נמצא בערם
ברור?
ויהיהו ימי תרח חמש שנים ומתיים שנה
ויהיה מו תרח בכרן
ויומר השם אל אברהם לך ולך
קרה פה משהו
שנשבר, הקב' הוא
נגלה אל אברהם ואומר זאת לא הדרך לפעול
הדרך לפעול היא על ידי
שאתה תקים אומה חדשה וכו'
וכל מה שאנחנו נמנות בשיעור הבא
אבל דבר אחד מאוד מעניין, אני יוצא שכבר
בראשית ההתהוות
של הזהות העברית החדשה
אנחנו פוגשים
ארבע סוגי גורל
שונים בתוך המשפחה
ציוני חילוני
תרח
יהודי קוסמופוליטי
נכון?
זה לא התבוללות
זה סוג של
התבוללות רוחנית אבל זה לא שהוא
ויתר על הזהות שלו
יש קורמן לשואה
הרן
מה?
מי הרן?
לא, לא, הוא פשוט היה מאמין
הוא היה דתי
והדתיות שלו המסופקת הביאה אותו לכבשה
ובסוף
אחד, אפשר לקרוא לו
במונחים דתי-לאומי כזה
זה לא אומר ש... הייתי
אומר אוניברסליסט
זאת אומרת שכל
ארבעת הסוגים של זהויות האלה
עומדים בראשית ההתהוות של האומה
ואז אין פלא שמתוך
המורכבות הזאת יוצאת
אומה מסובכת בהגדרת הזהות שלה
אז כאן להיום