פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

העברים

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫שלום וברוכה וערב טוב
‫אנחנו לפי זיכרוני הדל נמצאים ‫בתוך ספר בראשית פרק יהודה א'

‫פסוק ה'

‫וייר את ה'

‫אמרנו שזה ביטוי דרמטי אם ‫אנחנו מבינים אותו בכל עומקו

‫כי הרב היר את ה' בכל מקום בתורה שבו זה נאמר

‫תמיד מדובר על התגלות

‫ההתגלות לפעמים היא ‫חיובית, לפעמים היא שלילית

‫תלוי לפי המקבל

‫אם המקבל ראוי להתגלות אז היא לברכה

‫אם הוא לא ראוי להתגלות היא לכללה

‫אבל מה שלא יהיה, יש כאן התגלות

‫וזה מאוד חשוב להבין שהקדוש ‫ברוך הוא נגלה אל האנושות

‫עוד לפני מעמד הר סיני

‫כלומר ישנה התגלות קדומה

‫שהתורה מוסרת לנו שהיא נעשתה

‫בראשית ההיפרדות של האנושות לתרבויות

‫במילים אחרות כל אומה קיבלה את התורה שלה

‫כלומר כל אומה קיבלה בראשית ההיסטוריה שלה

‫את הנתונים הרוחניים שמסבירים את ההיסטוריה

‫שהיא עתידה לעבור, את הייעוד ההיסטורי שלה

‫ונגיד לזה, מה הקדוש ברוך הוא מצפה ממנה

‫לפי זה יש תורה קדומה ‫של יוון, של מצרים, של בבל

‫כל אומה ואומה בראשית ההיסטוריה ‫קיבלה את האינפורמציה הנדרשת

‫אלא שההתגלות הזאת, לא ‫הייתי אומר נשכחה לגמרי

‫אבל איבדה את משמעותה

‫יש במסכת בבקמה ביטוי מאוד מעניין

‫כתוב, עמד וימודד ארץ, ראה ויתר גויים

‫אז אחד הפירושים של ‫הגמרה, מה זה ראה ויתר גויים

‫ראה שבע מצוות שקיבלו ‫עליהם בן נוח ואינם מקיימים

‫עמד והתיר להם, בוטל, ‫עוטרה, עוטרה התורה הזאת

‫זה מפתיע מאוד שחז'ל, איזו חשיבה נועזת

‫של אפשרות של ביטול תורת אלוהים

‫זה דבר שאנחנו כל הזמן מתווכחים ‫עליו עם הנוצרים ועם המוסלמים

‫ואנחנו פתאום חז'ל אומרים את ‫זה, ראה ויתר גויים, התיר להם

‫מיד התלמוד דוחה את זה, אומר

‫וכי מצאנו חוטא נזכר, מה, הם לא ‫רוצים, אז מותר להם, זהו, גמרנו ככה

‫אלא שאינם מקבלים שכר כמצווה ורוסה

‫אלא כמי שאינו מצווה ורוסה, ‫וזה ידוע שזה מדרגה פחות גבוהה

‫לא להיות מצווה, מדוע לא להיות ‫מצווה זה מדרגה פחות גבוהה

‫בגלל שההתנהגות ממשיכה להיות מחייבת

‫אבל לא בתור תנאי לקשר ‫עם האלוהים, וזה נורא חבל

‫כלומר, האדם, במקום להיות ‫קשור לאלוהים במצוותיו

‫קשור למוסר, והמוסר זה שלמות אנושית

‫אבל זה לא מביא לדבקות ‫אלוהית, לפחות לפי התפיסה

‫הזאת של אומות העולם, שהן לא רוצים את המצוות

‫עכשיו, נשאלתי, השאלה מבחינה ‫הלכתית, האם הדבר הזה תקף

‫נשאלתי, זה במושגים של ההלכה

‫איך יכול להיות שהאדם יכול ‫לעבור ממצב שהוא מחויב במצווה

‫למצב שהוא פתור ממצווה

‫והתשובה היא שזה קיים בהלכה

‫זה מה שנקרא, תינוק שנשבע

‫התינוק שנשבע בין הגויים, אף על פי ‫שבעיקר לידתו הוא מחויב בתורה ובמצוות

‫אבל הוא פתור

‫אותו דבר לגבי מי שידע ושכח

‫אם שכחתי שדבר הוא אסור, אני לא נענש על זה

‫כשאני עובר את העבירה, אני לא נענש

‫אז אפשר לומר שהתהליך שמתואר ‫כאן בגמרא של ורב, היתר גויים

‫זה תהליך השכחה

‫שהאנושות שכחה את מקורה

‫מעניין מאוד שאנחנו מוצאים ‫את זה גם בסרידים ארכיאולוגיים

‫של חוקות עתיקות

‫שקדמו לחוקי חמורבי

‫פעם חשבו שחוקי חמורבי זה ‫החוקים העתיקים ביותר שמצאו

‫אבל מצאו כתובות עתיקות יותר שמדברות על זה

‫שהחוקים הקדומים בוטלו

‫יש ביטוי כזה

‫עכשיו מה זה אומר? אפשר לדעת

‫אבל יכול להיות שכוונה דווקא על העניין הזה

‫המחויבות לשם מצאות את הנוח

‫שהיא בוטלה באיזשהו שלב

‫משום שהאנושות הרגישה שזה כבד עליה

‫נגיד את זה אחרת

‫איך כתוב בספר תהילים

‫כל גויים שכחה אלוהים

‫כלומר הגויים שכחו

‫זו תופעה מאוד מיוחדת

‫איך אפשר לשכוח אבל שכחו

‫או השכיחו, מישהו השכיח מהם בכוונה

‫נמרוד לפי מה שלמדנו

‫אבל יש איזו התגלות

‫עכשיו, שרידים של הדבר הזה

‫נשארו בתת מודע הקולקטיבי של האנושות

‫בכל המיתולוגיות העתיקות

‫מדברים על תקופה שבה האלים היו על הארץ

‫ואז הם מתארים את זה בצבעים הילדותיים

‫שהמיתולוגיה יודעת לצייר

‫אבל בכל זאת, מה פירוש האמירה

‫האלים היו על הארץ

‫אז הם מתכוונים משהו ברצינות

‫הם לא טיפשים מוחלטים

‫הקדמונים היו אנשים חכמים לא פחות מאיתנו

‫אז כשהם אומרים שהאלים היו על הארץ

‫הם מתכוונים למה שכתוב כאן

‫וירד השם

‫כלומר, הייתה תקופה של ההתגלות

‫מה אתה רוצה?

‫איך מסדר העניין הזה שמזקן נמוכה יותר

‫מלא מצווה ועושה מה שהם מצווה ועושה

‫שאהבות טיפים שזה יותר מיוחד?

‫אה, אז צריך שאלת שאלה

‫אז האבות שלנו, אם הם לא היו מצווים ועושים

‫מסכנים פחות מאיתנו, נכון?

‫תשובה, תשובה, אני עושה לך תשובה

‫מתי מצווה ועושה הוא ‫יותר מי שאינו מצווה ועושה?

‫בעולם שלנו, בעולם שבו יש ציוון

‫אבל בעולם של האבות לא שייך ציוון

‫לכן שמה, השאינו מצווה

‫כולל את המדרגה של המצווה ועושה

‫כי יש להם נערה נשמתית כל כך הזקה

‫שהם לא צריכים אפילו מתן תורה

‫יש דבר שני, שכתוב

‫גויים קרובי תשובה הם, בגלל מכאן

‫הן מנים שהן יכולות לעשות תשובה

‫יפה, נכון, כלומר גויים קרובי תשובה הם

‫הם יכולים כן לעשות תשובה, הם מחכים

‫אנחנו רואים אגב שהגויים עשו תשובה

‫במהלך הדורות

‫למשל כתוב שהקב' יסתובב

‫ככה מובא בראשית רבא

‫שהקב' יסתובב לכל העולם

‫והציע את התורה

‫בני אדום אמרו לא תרצח, הגזמת, קשה

‫בני ישמל אמרו מה לא תנעף

‫לא תגנוב, קשה

‫עמון ומואב אמרו לא תנעף

‫כל עמון ומואב זה בא מניוב

‫אז אתה גזמת, כן, לכן לא רצו

‫אבל במהלך ההיסטוריה אנחנו רואים

‫שהם חזרו בתשובה מזה

‫הרי בני אדום קיבלו את הנצרות

‫ומהי הנצרות, מהי המצווה של הנצרות

‫האהבה, כן, כלומר זה

‫שהם רצו לחזור בתשובה מן הרציחה

‫ובני ישמעאל קיבלו על עצמם את האסלאם

‫חזרו בתשובה מן הגזל

‫הדבר השני זה כתוב בני אלים

‫בבית ספר בראשית, זאת אומרת שהיו אבנים

‫כן, כן, ברור, אז מה שאני רוצה לומר

‫זה שיש פוטנציאל שיצא לאומות

‫שהדבר הזה, כן, גם בספר בראשית

‫בני האלוהים אשר באו את בנות האדם

‫כן, אבל זה לא משנה... ‫כן, אבל יש לי הצען

‫אני גם רוצה ללמד מה שכתוב כאן

‫זה לא בשבילי, אבל זה פשוט בשביל הטקסט

‫הטקסט פשוט זועק שהוא רוצה להיות מועבר

‫מה?

‫האם עמונו ומועב חזרו בתשובה?

‫האם עמונו ומועב חזרו בתשובה?

‫אני לא יודע מי הם עמונו ‫ומועב, אבל יכול להיות, כן

‫טוב, אז אם כן, ויירד השם

‫יש פה אם כן התגלות

‫וכפי שאמרנו בסוף השיעור הקודם

‫ההתגלות גורמת לעצמת המחלוקת

‫הרי דיברנו על זה שבציור העממי

‫אנשים חושבים מה זה התגלות אלוהים

‫זה כמו רידת אדמה בסולם ריכטר

‫בגובה 33, כן? 33 מיליון

‫אבל מצד האמת, ואז יוצא שאם באמת זה כך

‫יוצא שההתגלות האלוהית מכניעה את האדם

‫ומבטלת אותו כהבקדק מול ההתגלות

‫אבל חזר אמרו דבר מאוד מעניין

‫על הפסוק כל השם בכוח

‫יש פסוק כזה, נכון?

‫בספר תהילים, פרק קפטט

‫כל השם בכוח

‫אז זה היה משהו שהוא חושב כל השם בכוח

‫כשאתה עומד מול כל השם

‫אתה נופל על הרצפה

‫חזר אמרו כל השם בכוח

‫לפי כוחו של כל אחד ואחד

‫בדיוק הפוך

‫בכוח, של מי?

‫הרי אצלו כוח, לא שאתה מדבר על כוח אצלו

‫הרי הוא אין סוף

‫אז מה, איפה יהיה כוח?

‫אלא התאמה לזהות האישית

‫זה דבר השם, כל השם בכוח של כל אחד

‫וזה הכוח

‫יוצא לפי זה שכאשר זוכים להתגלות

‫וירד השם

‫יש העצמה של הרגשת העני

‫ואז יוצא שהעני שלי

‫שונה כל כך מן העני שלך

‫שאני מיד במחלוקת

‫וזה מה שכתוב

‫שהירידה הזאת

‫גרמה למחלוקת

‫זה מה שכתוב בסוג זין

‫הווה נרדה ונבלה שם שפתם

‫הירידה עצמה

‫גרמה לבלבול

‫אשר לא ישמעו איש שפת רעיהו

‫ויפץ השם אותם משם על פני כל הארץ

‫ויחדלו לבנות העיר

‫על כן קרא שמה בבל

‫הסברנו פעם שעברה

‫שהביטוי על כן

‫בניגוד למקובל בעברית של ימינו

‫על כן אין פירושו בגלל זה קראו לה בבל

‫אלא להפך

‫על כן קרא שמה בבל

‫זה הצדקה רטרואקטיבית

‫לשם שניתן מסיבה אחרת

‫על כן שם העיר

‫בר שבע

‫כי שם נשבו שניהם

‫כבר קראו לזה בר שבע מקודם

‫או למשל

‫בישוב דומה

‫אחי קרא שמו יעקב

‫ויעקבני זה פעמיים

‫וחי בגלל זה קראו לו יעקב

‫כשהוא נלד

‫קראו לו יעקב כי ידו אחרי זה בעקב איסאב

‫לא בישוב היעקבני זה פעמיים

‫אלא שאיסאב עושה דרשה רטרואקטיבית

‫לכן גם העיר בבל

‫השם, הסיבה האמיתית

‫שבגללה קראו לבבל בבל

‫זה באקדית

‫באקדית בב אילו

‫זה שער האלים

‫שער השמיים

‫והתורה עושה דרש

‫על כן קרא שמה בבל

‫כי שם בלל

‫בסדר?

‫ויש סניף של בנק לאומי ובבל

‫אז למה הנביא קורא לה ששך?

‫למה הנביא קורא לה ששך?

‫זאת אומרת שאתה חושב

‫שאנחנו עכשיו לומדים ירמיהו

‫לא, זה קשור בטוח

‫קשור זה כן

‫אבל אם זה

‫אתה יודע שאנחנו לא לומדים דברים קשורים

‫אנחנו רק לומדים את עצם הדברים

‫אם אתה אומר לי נושא קשור

‫אני מוכרח

‫על מנת להרוויח זמן

‫שלא נדון בזה

‫בסדר? טוב

‫על כן קרא שמה בבל

‫כי שם בלל השם שפת כל הארץ

‫ומשם יפיצם השם

‫על פני כל הארץ

‫אגב אנחנו יכולים גם לראות

‫איזו מין התרמה

‫אנטיציפציה

‫של התלמוד הבבלי

‫תלמוד הבבלי

‫שם בלל השם שפת כל הארץ

‫ומשם יפיצם על פני כל הארץ

‫טוב

‫אז יש פה בעיה

‫אמרנו שהניסיון של דור הפלגה

‫היה ליצור אנושות אחידה

‫זה נורא

‫מה זה?

‫איפה זה בא?

‫זה מעניין

‫אני אביא מואזין הפעם הבאה

‫טוב

‫אם כן יש פה בעיה

‫מצד אחד הניסיון הבבלי

‫הוא לעשות אנושות אחידה

‫אנושות אחידה זה סוג של רציחה

‫זה רציחת הייחוד

‫ולכן כשאמרנו נכניסו לעולם היום

‫שבו בוטלה הזהות האנושית

‫המשמעות של היחיד

‫מצד שני

‫מה שנעשה בעקבות הפלגה

‫זה ההתפצלות של הזהות האנושית

‫ברגע שיש פיצול של הזהות האנושית

‫אז חוזרת המלחמה

‫נלחמים זה בזה

‫מלא הארץ חמאס

‫בגלל זה היה מבול

‫אז או שיש פירוד המביא מחלוקת

‫או אחידות המביאה למחיקת הזהות

‫אז שתי הפתרונות

‫שני המצבים

‫גרועים הם מה?

‫על רקע זה

‫מופיעה שושלת של אברהם אבינו

‫כלומר, אם אנחנו מבינים

‫טוב את המסר של התורה

‫אברהם אבינו בא לתת פתרון

‫לבעיה הזאת

‫כן, אברהם אבינו בא לתת פתרון

‫לשאלת הפיצול והאחידות

‫אז מה יהיה הפתרון?

‫הפתרון יהיה האחדות

‫האחדות זה ריבוי של זהויות

‫שיש להן מוקד משותף

‫שאליו כולם מתייחסים

‫נניח, אם יש שבעים אומות

‫וכל אומה ואומה יש לה ייחוד

‫צריכה לקום אומה שבעים ואחד

‫שתהווה כמין מוקד התייחסות

‫של כל השבעים

‫כך שמצד אחד יהיה גורם מאחד

‫ומצד שני ישמר הייחוד של כל אחד

‫זה בעצם מה שנאמר ונברחו

‫בהחלט כל המשוכחות האדמה

‫כשנגיע לפסוקים האלה בפרק יקיות ב'

‫נדבר על זה בהרחבה

‫בזרת השם, ברך אמן

‫כן, נו

‫זאת אומרת שאברהם לא ‫המשיך את העבריות ואת השם

‫הוא יוצא משהו חדש

‫למה?

‫הוא עוד לא יוצא משהו

‫אנחנו עוד לא יודעים

‫אנחנו עוד לא יודעים מהו ב' היוצר

‫של המחשבה של אברהם אבינו

‫כלומר, מה גרם לאברהם להיות אברהם?

‫זה אנחנו עוד מעט ילמד

‫וזה יש ההמשך של פרק יקיות א'

‫עם פסוק יהוד עד פסוק למד ב'

‫כן

‫אני לא יודעת אם זה המקום אבל

‫איך אברהם לא המשיך שם נמרוד?

‫כי מאבא שלי הוא יוצא ממה?

‫הוא לא... אני לא ‫מבין מה שאתה אמרת

‫כלומר, נמרוד סבור

‫שכדי להציל את האנושות

‫צריך למחוק שם שמיים

‫אברהם סבור שכדי להציל את האנושות

‫צריך לקרוא בשם שמיים

‫לכן הוא מורד ומורד

‫בסדר?

‫לכן האויב שלו זה נמרוד

‫דווקא מתוך שותפות בדאגתם לטובת האנושות

‫בסדר?

‫כן

‫האמת ההרומה שההופעה של עם ישראל

‫זה תגובה לדור הפלגה?

‫בדיוק

‫כיוון שלא כולם שמעו

‫אני חוזר על שאלתך

‫האם אני אומר שהופעתו של עם ישראל

‫זה תגובה לדור הפלגה?

‫התשובה הייתה בדיוק

‫כן, זה נכון

‫עכשיו זה מסביר לנו דבר שקצת דיברנו עליו

‫כשלמדנו את פרק ‫א- התחלנו את פרק א-

‫אבל הייתה כשהתחלנו את פרק א- כן

‫דיברנו על זה שאנחנו רואים שעם ישראל

‫את ההיסטוריה שלו הוא בילה

‫בחלק המערבי של העולם

‫ולא בחלק המזרחי

‫החלק המערבי

‫הוא אותו חלק שהשתתף במרידה

‫של דור הפלגה

‫דור מגדל בבל

‫שאמרו נעשה לנו שם

‫וזה היה בנוסע מקדם

‫ואילו החלק המזרחי

‫לא השתתף בחטא הזה

‫נשאר רק עם חטא דור אנוש

‫חטא שכחה

‫לא חטא מרידה אלא חטא שכחה

‫ולכן במשך כ-4,000 שנה

‫מאז עברם אבינו ועד היום

‫עשינו סיבוב ארוך

‫הסתובבנו בכל מוקדי התרבות

‫של החלק המערבי של העולם

‫ואני כולל בזה את האסלאם

‫בסדר?

‫סיימנו את העבודה

‫חזרנו לכאן, ניקמנו את מדינת ישראל

‫כלומר, מבחינת המשימה

‫המשך המשימה של תיקון העולם המערבי

‫זה נעשה מציון

‫בסדר?

‫לעומת זה

‫החלק המזרחי אנחנו מתחילים עכשיו

‫ולכן אנחנו שולחים

‫מדי פעם את הצעירים שלנו

‫להבות צנוניות של המהלך הזה

‫כן?

‫בומרים את הסיירת

‫ולפני הסמסטר

‫יש איזה זמן

‫שבו אפשר לבקר בתאילן

‫הזמן הזה

‫הוא הזמן של השליחות המיוחדת

‫של נשמות ישראל

‫שהולכות להעלות שם הניצוצות

‫ומכיוון שלפי הקבלה

‫קליפה קודמת לפרי

‫אז קודם כל נופלים לשם הניצוצות

‫אבל יש לנו הסכמים סודיים

‫בין מכון מאיר לבין המנזרים בתאילן

‫עושים מחלפות

‫בסדר?

‫יש מנהרות

‫כן, של העבר

‫בסדר

‫שאלה

‫כן, בבקשה

‫מה התכונות של האומה 71?

‫מה... התכונות של האומה 71

‫היא שאין לה תכונות

‫זה בדיוק העניין

‫כלומר, אם אתה היית צריך

‫לדיאצג כל אומה בצבע כלשהו

‫אז הצבע של עם ישראל

‫היה השקוף

‫שקוף הצבוני?

‫שקוף

‫או, אם אתה רוצה

‫את הרובת של כל הצבעים

‫ידוע שכמה אתה מערבב את כל הצבעים

‫סובב את זה מהר

‫זה נהיה לבן

‫נכון?

‫וזה... אפשר לומר

‫אם אתה תיקח את האינטגרל

‫של כל הבדיחות על צוללות

‫דענו

‫בצוללת אחת נמצאים

‫אמריקאי, רוסי וצרפתי

‫מכיר את הבדיחות האלה?

‫לא, לפעמים זה

‫סיני ונורווגי וסנגלי

‫כן, וכו'

‫אתה לוקח את כל הבדיחות כולן

‫כל המרכיבים מערבב

‫יוצא לך יהודי

‫בסדר?

‫עכשיו, זה... אני אסביר את זה

‫כשנגיע לפרק י' ב'

‫נצטרך להרחיב את זה

‫לפני כן אני צריך להסביר כמה דברים

‫על המשפחה של אברהם אבינו

‫וזה בעצם מה שהתורה עושה כאן

‫אחר עם פסוק י'

‫מה אתה רוצה?

‫תודה

‫כמו אמרת, לא יודע

‫אבל... מה ההבדל בין ‫מה שאברהם רוצה לעשות

‫לקרוא בשם ה'

‫לבין ההתגלות שדיברנו עליה

‫זאת אומרת

‫כשהשם יורד לארץ

‫כשהשם יורד לברקאי

‫יורד לארץ

‫הראשים חווים מגלות

‫אז מה יהיה שונה במה שאברהם ‫יעשה מאשר המצב הזה של ההתגלות?

‫זאת אומרת לקרוא בשם ה'

‫לעומת ועירד ה'

‫זאת אומרת מה השונה מהותי בין...

‫מה ההבדל בין לקרוא בשם ה'

‫לבין ועירד ה'

‫אין הבדל מהותי

‫רק שהתוצאה היא חיובית אצל אברהם

‫כן

‫למה בסופו של דבר

‫אשר לא ישמר איש

‫עם דעה שפת אהוב

‫ואז כבר המדינה היהה שפתה

‫אז למה אין דעה אהוב

‫אחרי שמדינה שפתה?

‫כן

‫אז... אשר לא ישמעו

‫באופן שלא ישמעו

‫איש של צוות ראה הוא

‫איש וראה הוא למענו

‫והמרוי של ראה הוא

‫רשיע אמר לנו

‫אומה לאומה

‫טוב

‫פסוק י'

‫מה אתה רוצה?

‫יש לך עוד דקה

‫זה לבנה

‫אפשר להבין שבית העמות זה כמו פלוי

‫ואתה רק נראה אם זה היה מסלזה

‫מה מסלזה?

‫התמונה של הפלוי

‫אם תרצה תגיד ככה

‫טוב

‫אלה

‫תולדות

‫שם

‫שם בן מעט שנה

‫ביולד

‫כלומר מהו הגיל שבו

‫יולדים

‫מולידים

‫במשפחה השמית

‫גיל 100

‫גיל 100 זה הגיל האידאלי

‫להביא ילדים לעולם

‫כי זה הזמן שבו האדם

‫ממש אחראי

‫כלומר הרבה פעמים אנשים אומרים

‫איך אני אביא ילדים לעולם?

‫זה חוסר אחריות

‫אני עוד לא בניתי את עצמי

‫איך אני אבנה אחרים?

‫וכו' וכו'

‫טענות תדבר

‫עכשיו יש גרעין של אמת בטענה הזאת

‫באמת

‫היה ראוי שאתה תמתין

‫עד שתסיים

‫את רכישת כל הניסיון הנדרש

‫ואז זה ברור

‫שכשאתה מוליד במצב כזה

‫הילד יצא מצוין

‫ולכן באמת הגיל האולטימטיבי זה 100

‫כמו שאמרו רבותינו במסרת אבות

‫בין 5 למקרא

‫בין 10 למשנה

‫בין 13 למצוות

‫בין 15 לתלמוד

‫בין 18 לחופה

‫בין 20 לרדוף

‫בין 30 לכוח

‫בין 40 לבינה

‫וכו' וכו'

‫עד שמגיעים לבין 100

‫בין 100 הרי הוא כאילו מת

‫ועבר וותל מן העולם

‫זאת אומרת הוא גמר

‫את כל מה שיש להשיג מן העולם

‫אז זה הזמן בשבילו להביא ילד לעולם

‫זה המצב האידאלי

‫ולכן גם הבר מצווה

‫מקדם היה בגיל 100

‫כפי שרשי כותב בסוף הרשת בראשית

‫עכשיו

‫יוצא ששם מתאר את הדגם האידאלי של ההולדה

‫שם בין 100 שנה

‫ויולדת הרפחשת

‫שנתיים אחר המבוא

‫עכשיו

‫אחר כך זה יורד

‫אבל זה חוזר

‫יש עוד מישהו ממשפחה שמוליד בגיל 100

‫אברהם

‫מה?

‫גם הרן בגיל 100

‫הרן מת הרבה לפני

‫אבל הם ילדו באותו זמן

‫תרה ומלכה

‫אז מלכה זה לא אשתו של הרן

‫אדוני

‫אשתו של נחור

‫אז תגיד נחור

‫אה נחור

‫עכשיו

‫אבל בעצם אברהם הוא ההצלחה של השמיות

‫ואיהי שם

‫ואיהי שם אחרי הולידו את הרפחשת 500 שנה

‫ויולד בנים ובנות

‫והרפחשת חי 530 שנה ויולדת שלח

‫ואיהי הרפחשת אחרי הולידו את שלח ‫3 שנים ו400 שנה ויולדת בנים ובנות

‫ושלח חי 30 שנה ויולדת עבר

‫ואיהי שלח אחרי הולידו את עבר 3 ‫שנים ו400 שנה ויולדת בנים ובנות

‫ואיהי העבר 430 שנה ויולדת פלג

‫ואיהי העבר אחרי הולידו את פלג 30 שנה

‫עכשיו שימו לב

‫על עבר אמרנו

‫שנביא היה

‫והוא מבטא

‫זהו השורש של סגולת ישראל

‫הרי הסגולה הישראלית זה הנבואה

‫אני חוזר על הדברים שלמדנו בשיעורים הקודמים

‫הבן שלו נקרא פלג

‫מי קרא לו פלג? אביב, העבר

‫על שם הפלגה

‫כלומר הנבואה של המשפחה של העבר

‫היא נבואה העוסקת בשאלת ההתפלגות של בני האדם

‫כלומר למה דואג העבר?

‫לאיחוד

‫כלומר זאת משפחה שלקחה על עצמה כמשימה

‫להביא את האנושות המפולגת

‫לאחדות

‫עכשיו איך עושים את זה?

‫יכולות להיות בזה שיטות שונות

‫ואנחנו נראה שיש מספר שיטות

‫בתוך המשפחה של בני העבר

‫שהתחררו ביניהן מהי הדרך הנכונה

‫על השאלה מהי הדרך הנכונה

‫זה חלק גדול מפרשיות ספר בראשית

‫עוסקות בשאלה הזאת

‫איך להוציא אל הפועל את מחשבתו של העבר

‫אז אני בינתיים רק פותח את הסוגיה

‫ויחי פלג שלושים שנה

‫והיה הולד את

‫ראו

‫איזה מין שם זה?

‫מה זה ראו?

‫נשון ראה

‫זה בדיוק מה שרוצים במשפחה

‫רוצים ראות

‫נכון?

‫ויחי פלג הולידו את ראו תשע שנים

‫תשע שנים ומתיים שנה ובנים ובנות

‫והיחי ראו שתיים ושלושים שנה

‫והיה הולדת סירוג

‫מה זה סירוג?

‫זה עוד יותר חיבור מהראות

‫מסורג, מחובר

‫כל הבנים של סירוג היו

‫סורגים

‫והיחי ראו אחרי הולידו את סירוג שבע שנים

‫ומתיים שנה

‫והיה הולדת בנים ובנות

‫והיחי סירוג שלושים שנה והיה הולדת

‫נוח, אה סליחה נחור

‫כלומר מתחילים להרגיש במשפחה

‫שאפשר אולי לחזור למצב הקדום

‫נחור

‫והיחי סירוג אחרי הולידו את נחור

‫מתיים שנה והולדת בנים ובנות

‫מה?

‫לא הבנתי

‫נוח

‫נוח, שמעת על נוח?

‫אבי המשפחה?

‫מה זה וברש? זה סיומת

‫ויחי נחור

‫סיומת

‫זה כמו כאין כאינן

‫נוח נחור

‫תוהו תהום

‫ויחי נחור

‫תשע ועשרים שנה והולדת

‫תערער

‫והיחי

‫נחור אחרי הולידו את תרח

‫תשע עשרה שנה ומת שנה והולדת בנים ובנות

‫עכשיו כל האנשים האלה

‫אתם רואים שיש פה

‫הרבה מאוד מבני העבר

‫והיו הולדת בנים ובנות

‫והיו הולדת בנים ובנות

‫מדובר על שבע דורות בערך

‫שבע דורות שבנים ובנות זה דורות ארוכים

‫אם כן יש פה

‫אלפים

‫רבבות

‫של אנשים, זאת אומה

‫איך נקרא לה של בני העבר?

‫עברים

‫כלומר יש לנו עם עברי, קדום

‫שהתורה מוסרת לנו עליו

‫כמה שמות

‫מה עשה העם הזה?

‫לא כל כך ברור, דיברנו בשיעורים הקודמים

‫על נתונים שאנחנו יודעים דווקא

‫מן הארכיאולוגיה עליהם

‫נכון דיברנו על זה?

‫מה?

‫כן, בקטבט אלה

‫למרנה

‫נמצאו עדויות על עם קדום

‫בשם

‫חבירו

‫או שאומרים שזה העברים

‫הקדומים

‫ויש כמה דברים מעניינים

‫שעולים מהכתבים העתיקים האלה

‫אחד הדברים, למשל

‫רואים שהם

‫היו מפוזרים

‫בארצות שונות

‫מעניין, עם מפוזר בארצות שונות

‫שעסקו הרבה במסחר

‫וגם

‫עמדו

‫ועמדות מפתח במדינות השונות

‫דבר נוסף

‫הם חיו

‫בקהילות קהילות

‫עכשיו מה שמעניין, יש תלונות

‫מלכי קנן מתלוננים עליהם

‫גם מלכי מצרים

‫אבל גם מלכי קנן מתלוננים עליהם

‫אחת התלונות, מאוד מעניינת

‫כשהאבד

‫בורח אליהם, הם לא מסגירים אותו

‫זה משפט

‫מפורש של התורה

‫לא תסגיר אבד אל אדוניו, אשר ינצל אליך

‫ולא תסגיר אדוני אדוניו

‫זאת אומרת, אנחנו רואים

‫שהעמים האלה

‫אותו העם העברי הקדמון

‫יש אצלו מהסממנים

‫של מה שעתיד להיות עם ישראל

‫יש כנראה

‫לקשור אותם

‫לתרבות של מרי

‫העתיקה, אבל

‫לאחרונה, מצאו

‫בחפירות ארכיאולוגיות

‫בצפון סוריה, ליד העיר חלאב

‫העיר קדומה

‫בשם אבלה

‫בעיר הזאת

‫מצאו כמו

‫שלושים אלף

‫כתובות

‫בכתבי יתדות, כך שיש לנו מידע עצום

‫ארכיון אדיר של מידע

‫על התקופה הקדומה

‫הסורים

‫אסרו את המשך החפירות

‫מעניין מאוד

‫אבל למרות שאסרו את המשך החפירות

‫החומר שנתגלה שם

‫הוא עצום

‫התברר שהמלך של העיר

‫שמו היה

‫עבר

‫בכל זאת

‫דבר נוסף, התברר שהשפה שדיברו שם

‫דומה מאוד

‫לעברית

‫זאת השפה השמית היחידה שמצאו בה

‫את התופעה שיש בעברית

‫של ווה ויפוך

‫דבר נוסף

‫שם מצאו שמות של אלים

‫הם עבדו אלילים

‫יש להם שני אלים עיקריים

‫אחד שקוראים לו יע

‫והשני שקוראים לו אל

‫בכל זאת

‫דבר נוסף, נמצאו שם שמות כמו

‫אברהם, ישמעאל

‫ויעקובל

‫כלומר, זה שמות עתיקים

‫של העברים האלה

‫דבר נוסף, מצאו דבר שמאוד

‫ירגיז את הארכיאולוגים

‫מצאו, הרי הארכיאולוגים תמיד טענו

‫שהערים סדום, עמורה, אדמה

‫וצבועים, הם ערים דמיוניות

‫של המחבר המקראי

‫שהמציאו אותם כדי להסביר

‫את השממה של אזור סדום

‫ים המלח, איך אפשר להסביר

‫כזה מקום, זה בטח מכת אלוהים

‫על ערים פושעות, ואז המציאו את השמות האלה

‫אבל מה נעשה שבעיר

‫עבלה, מצאו

‫כתובות על כשרי מסחר

‫עם סדום, עמורה, אדמה

‫וצבועים, כערים קיימות

‫המקיימות כשרי מסחר

‫עם עבלה, אז זה גם

‫אולי אומר שהתורה

‫לפחות התורה עכשיו היא אומרת את האמת

‫הארכיאולוגיה מוכיחה

‫טוב, עכשיו מה אני רוצה

‫לומר, יכול להיות

‫יש דבר תמוה

‫לא נשאר זכר

‫מן העם הזה

‫אנחנו יודעים שהוא היה קיים אבל

‫לא היה לו המשך בהיסטוריה

‫אנחנו

‫מוצאים משפחה

‫אחת שהתורה מספרת

‫לנו עליה פרטים

‫והמשפחה הזאת נמצאת

‫במקום מאוד משונה

‫כן, אנחנו נראה למשל

‫בפסוק כפחת, ואהיה מאוד הרע נתנתי רחבים

‫בארץ מולדתו באור כסדים

‫אנחנו רואים שהמשפחה

‫הזאת נמצאת לא במקום

‫הטבעי שלה, היא נמצאת

‫באור כסדים

‫אור כסדים

‫איפה שלא

‫נגיד, איפה שלא

‫נגיד שזה נמצא, זה ברור

‫שזה של הכסדים

‫אם זה של הכסדים

‫זה לא של העברים

‫אז איך קוראים למשפחה

‫שנמצאת לא במקום שלה?

‫גירים

‫הם בגלות

‫כלומר, הסיפור הראשון

‫שיש לנו על הגרעין

‫של האומה הישראלית

‫הוא סיפור של גלות ויציאה ממנה

‫ככה זה מתחיל

‫עכשיו מעניין

‫מה הייתה ארצם המקורית

‫של העברים?

‫זו שאלה, לא?

‫מאיפה הם היו?

‫אני אגיד לכם מאיפה הם היו

‫הם היו מארץ העברים

‫הם היו מארץ העברים

‫הגיוני?

‫מאיפה הנורווגים? מארץ הנורווגים, נכון?

‫אז מאיפה העברים?

‫מארץ העברים, כן?

‫זה יש אני להיות פשוט

‫ככה

‫מה אני להבין, אני לומר

‫עכשיו, אני שואל רק

‫איפה ארץ העברים?

‫פרק מם

‫פסוק תדבב

‫נגיד לה להסתכל בבקשה

‫נגיד לה לשמור על הדף, בכל זאת

‫לעשות מאמץ פיזי

‫קשה ביותר, לדפדף על פרק מם

‫פסוק תדבב

‫פרק מם, של ספר בראשית

‫לא להיסחף עד יהושע

‫פרק מם

‫גרוס זה שאין פרק מם ביהושע

‫פרק מם, פסוק תדבב

‫כי גונב

‫גונבתי

‫מארץ העברים

‫מי אמר למה, הוא בקשר למה?

‫יוסף אומר את זה לשר המשכים

‫עכשיו צריך להבין את הסיטואציה

‫יש אדם שנמצא בכלא

‫והוא צריך שמישהו יעשה בשבילו טובה

‫יכול להיות שזאת הטובה היחידה

‫שתזדמן לו בחיים לצאת

‫מן הבור הזה

‫עכשיו, הוא מדבר עם אדם נכבד

‫כן? אדם שהיה שר

‫יש פרעון

‫הוא צריך לדבר איתו ‫בשפה שהוא מבין, בלי חידות

‫הוא אומר לו

‫גונבתי מארץ העברים

‫סימן שהשר

‫המצרזה יודע מה זה ארץ העברים

‫ומה היא ארץ העברים?

‫ועדיין לא על שם משפחת יעקב

‫שהייתה משפחה קטנה, בלתי ידועה

‫הוא מדבר

‫אלא הוא מדבר על ארץ

‫שהייתה ידועה מקדמת דינה כארצם של העברים

‫וזה ארץ קנן

‫זה ארץ קנן

‫יוצא לפי זה שהקננים באמת באו אחר כך

‫למה קוראים לזה ארץ קנן?

‫למה קוראים לארץ הזאת פלסטינה?

‫עכשיו תגיד לי

‫נכון?

‫יש כנראה סיבות

‫זאת אומרת שבאיזשהו שלב

‫הקננים באו, זה מה שכתוב בהקנני

‫אז בארץ, אז הגיע

‫אך אם מלכי צלק מלך שלם יש לו שם עברי

‫אנחנו רואים שמות עבריים בכל זאת

‫בקנן

‫אנחנו רואים

‫שהאומה

‫שהמשפחה הזאת

‫בני תרח

‫נמצאים רחוק מארץ העברים

‫שהיא ארצם המקורית

‫היינו ארץ קנן

‫ואנחנו רואים אותם בגלות

‫עכשיו איך הם הגיעו לשם?

‫מה גרם להתפרקותה

‫של האומה העברית?

‫התורה לא מוסרת

‫יש בחזל

‫מסורת שקנן

‫היה כובש את הארץ

‫מזרעו של שם

‫אולי בעקבות כיבוש

‫גלו בני העברים

‫על כל פנים

‫המשפחה הזאת שאנחנו מוצאים אותה ברוכזי

‫היא הסריד האחרון

‫יוצא לפי זה שאברהם

‫איננו העברי הראשון

‫כי אם העברי

‫האחרון

‫הוא אחרון העברים

‫ואז האפשרות הפשוטה

‫ביותר באותם הימים זה להתבולל

‫וכאשר

‫הקב". אומר לאברהם

‫ללכת לארץ אשר עריכה וכו

‫הוא אומר לו לחדש

‫זהות שנעלמה

‫הוא אומר לו

‫לחדש את העבריות

‫כאשר העבריות מתחדשת היא נקראת ישראל

‫מה?

‫כשהקב". אמר עליה

‫מה מרמידה להיות כמגבלת

‫בגזדים?

‫אנחנו עוד לא הגענו לפסוק הזה

‫אז מה?

‫אני עושה מה שאני רוצה, המיקרופון אצלי

‫מה אתה אומר?

‫כשהתורה מדברת על עבד עברי

‫יפה, יוצא לפי זה

‫שכשהתורה דיברה על עבד עברי

‫יכול להיות שבמה

‫שזה הדהד

‫אצל בני ישראל היוצאים ממצרים הם לא חשבו

‫דווקא על בן ישראל

‫ההלכה אומרת עבד עברי זה דווקא יהודי

‫אבל יכול להיות שבמושגים

‫של אותם הימים זה כלל

‫כל מי ששייך לבני עבר

‫גם לשם לא ייגע

‫גם לשם לא ייגענו

‫זה נכון, אבל

‫אני קצת דיקטטור

‫עושה מה בראש שלי

‫למה לחדש את התורה של עבר?

‫למה לחזור לאדם הראשון?

‫זה שאלה יפה, מה זה לחזור לעבריות?

‫אם כבר תחזור לאדם הראשון

‫נכון?

‫אז יכול להיות שזה אחת הטעויות

‫שנעשו במשפחה של אברהם

‫שהם רצו לחזור

‫לסגנון מיושן

‫אנחנו נראה שזה קשור

‫לדיון בין אברהם למלכי צדק

‫והפגישה

‫המוזרה בין יהודה לתמר

‫וגם

‫המעשה של דינה ושכן

‫אנחנו נשמור את זה

‫בארכיון בינתיים

‫טוב

‫כן, כן

‫נכון, נכון, טוב, יש מה לדבר

‫אבל חזאל אמרו, הנביא אומר

‫הנביא יחזקאל

‫ואתם צוני, צון מראיתי, אדם אתם

‫נאום השם

‫אולי לא ברדי אברהם אבינו חיפש איפה

‫קבור האדם הראשון כדי לקבור

‫את שרה, יש איזה סיבה

‫טוב

‫אהה

‫בואו נראה

‫פסוק קוו, מה אנחנו יודעים על המשפחה הזאת

‫ויחי

‫תרח שבעים שנה

‫ויולד

‫את אברהם

‫את נחור ואת הרן

‫ואלה תולדות

‫תרח, תרח

‫עכשיו, אם תסתכלו רגע אחד

‫בפסוק יהודי שאנחנו קראנו אותו קצת מהר

‫אלה תולדות שם, שם

‫אלה תולדות נוח, נוח

‫מעניין, יש לנו

‫שלושה אנשים בתוך פרשת

‫נוח, שיש להם

‫שם כפול, אבל לא כמו

‫אברהם אברהם או יעקב

‫יעקב, אלא

‫זה סוף משפט, תחילת משפט

‫כלומר, יש אנשים

‫בעלי שמות כפולים בתורה

‫אבל יש כמה אופנים

‫להיות בעל שם כפול

‫יש נוח, שם

‫ותרח, יש להם

‫שם כפול, אבל לא כל כך

‫מורגש שהוא כפול, אלה תולדות

‫נוח, נוח, תולדות שם, שם

‫תולדות תרח, תרח

‫אבל הכפילות הזאת

‫היא מורה

‫על איזושהי התאמה בין

‫נוח לבין נוח

‫ובין שם לשם

‫ובין תרח לתרח

‫זאת אומרת, יש נוח של

‫מעלה, יש נוח של מטה

‫יש שם של מעלה, שם של מטה

‫תרח של מעלה, תרח של מטה

‫מה? אפשר להגיד הנשמה

‫תגיד, הנשמה והנפש בעת אמה

‫האם תרח לשון תרחה?

‫אה? האם תרח לשון תרחה?

‫לא, תרח לא מישון תרחה

‫כי תרחה זה בטט

‫עכשיו

‫על כובעים

‫ואלה תולדות תרח

‫תרח, הוליד את אברהם

‫את נחור ואת הראן

‫והראן הוליד את לוט

‫מי הם שלושת האנשים האלה?

‫בינתיים אנחנו עוד לא מבינים

‫אבל יש שלושה ענפים

‫כלומר, בתוך

‫הסריד הזה של העם העברי

‫שערית הפלטה

‫משהו שעדיין חי

‫באיזשהו שעריד של זיכרון

‫שהם בני העבר

‫יש שלוש מגמות

‫כלומר, לפחות שלושה פוטנציאלים

‫יש פוטנציאל אברהם

‫פוטנציאל הראן

‫פוטנציאל נחור

‫והיה מות הראן

‫אהה

‫אם הוא מת

‫זה אומר שיש איזו חולשה במשפחה הזאת

‫למרות שיש לו כבר לוט

‫יש לו סריד

‫והיה מות הראן על פני תרח אביו

‫זאת אומרת, בחיי תרח

‫בארץ מולדתו באור כזדים

‫צריך להגיד, כשהתורה מוסרת פרטים

‫היא רוצה שנשים לב לפרטים האלה דווקא

‫כי אפשר לספר עוד הרבה דברים על הראן

‫אנחנו אפילו לא יודעים

‫מה היה הצבע של העיניים שלו

‫זה לא כתוב

‫אבל

‫אנחנו יודעים שהוא מת בחיי אביו

‫עכשיו

‫זה לא סדר העולם

‫אדם לא צריך למות בחיי אביו

‫ודרך כלל הסדר של העולם

‫זה שאדם מת

‫ובנו מת אחריו

‫זאת אומרת שיש פה משהו לא טבעי

‫חזל, שיש להם חוש מאוד מפותח

‫הם אומרים, אם ככה

‫זה סימן שקרה איזשהו אסון

‫והאסון היה

‫שרדפו את העברים

‫בכזדים

‫אבל מה עשו להם?

‫כתוב

‫באור כזדים

‫מה זה אור בעברית?

‫זה כבשן

‫הרדיפה הייתה

‫שהיו מכניסים את העברים לתנורים

‫ואז שליש

‫מן האומה הלך

‫אברהם

‫הראן, נחור

‫אברהם ונחור נשארו חיים

‫שליש מן האומה

‫עלה בכבשן

‫מה?

‫למה לא כל כך שליש?

‫כן, אבל זה הדור הבא

‫זה הפליטים

‫זה הניצולים

‫זה הניצולים

‫כן, מה?

‫הוא ניצול

‫כן, הוא ניצול

‫עכשיו, מה?

‫תרח זה הדור הקודם

‫אבל הדור המשמעותי זה שחי

‫חי את ההווה אפשר לומר

‫אז שליש הלך

‫מעניין מאוד

‫יש איזה מין מצב כזה נורא

‫שהעברים הקדומים

‫צריכים להתמודד עם זה שרודפים אותם

‫מכניסים אותם לתנור

‫בנושא שכנראה קשור לאימונתם

‫עכשיו מעניין

‫תרח, אבי המשפחה

‫במה הוא עוסק?

‫בתורה לא כתוב

‫חזל אמרו

‫במדרשים, וכנראה זה עלה להם

‫מכמה דברים

‫שתרח היה

‫הייתה לו חנות לאידאולוגיות

‫הוא היה מוכר אידאולוגיות על המדפים

‫והגויים היו באים וקונים

‫איזה אידאולוגיה אתה רוצה?

‫אה, אני רוצה משהו כזה

‫הנה יש לי פה משהו, מוצר חדש

‫עכשיו יצא מהתנור

‫הנה, מה אתה רוצה?

‫אני רוצה אידאולוגיה אחרת קצת, יש לך משהו?

‫זאת אומרת, הוא יצרן

‫אידאולוגיות של אומות העולם

‫באותם הימים לאידאולוגיות

‫היו קוראים פסלים

‫או אלים

‫אבל זה דבר מאוד מעניין

‫אם

‫הגויים היו קונים אלים

‫מן העברי

‫מהחנות של העברי

‫אז אם חושבים שהעברי יכול

‫לייצר אלים

‫אז מי הוא העברי עצמו?

‫אל אלים

‫סופר אלוהה

‫כמו אתם רואים כבר נטייה קדומה

‫באנושות לקחת עברי

‫אחד ולעשות אותו

‫אלוהה

‫מה שלא מונע באותה מידה

‫להכניס אותו לתנור

‫כי הוא אלוהה אבל הוא מפריע

‫כן?

‫זה בעיה, הוא המקור של המוסר

‫כן? הרבה הרבה דברים

‫כמו יכולים להתפתח במהלך ההיסטוריה

‫של השורשים האלה

‫הוא היקח כתוב

‫מה?

‫נכון

‫אז אם כן

‫זה מה שקרה כאן

‫בארץ מנתו בורכזים

‫והיקח אברהם ונחור להם נשים

‫מי הנשים?

‫שמש את אברהם, שרי

‫ושמש את נחור, מלכה

‫בת הרן, אבי מלכה ואבי יסכה

‫אמרו חזל

‫שרי זו

‫יסכה, זאת אומרת יסכה זו שרה

‫כן? עכשיו

‫ואז יוצא

‫שמלכה, מלכה ויסכה

‫זה היינו שרה

‫הן אחיות

‫והן הבנות של הרן

‫כנראה, אפשר להתווכח על זה, ‫יש מהמפרשים שתווכחו על זה

‫זה אותו הרן

‫יוצא לפי זה

‫שנחור ואברהם לוקחים

‫על עצמם לשקם את פליטי השואה

‫ואם לא

‫לא יודעים מה יהיה איתו

‫הוא לוטה

‫הוא לוטה בערפל

‫יש משהו שמסך עליו, לא יודעים מיהו

‫לוט וגימטריה?

‫45

‫בטוח?

‫45, זה נכון

‫זה הגימטריה של אדם

‫כלומר, זה מי שעתיד להיות אדם

‫אם יסירו את הלוט, הוא יהיה אדם

‫אבל לוט בערמית, מה זה?

‫מקולל

‫אז או הוא אדם, או כללה, צריך להחליט

‫כלומר, משהו עוד לא מבורר אצלו

‫הוא מתלווה שם

‫בנסתר, במשפחה

‫ממנו עתיד לצאת המשיח

‫בסופו של דבר

‫הוא זה שיגע לידי אנושות, דווקא לוץ

‫אבל, בינתיים זה עוד רחוק

‫בינתיים

‫הבנות של הרן

‫ניסעות לאברהם

‫ונכון

‫ואז יוצא שכל אחד רוצה להשתלט על פליטי השואה

‫ולנחס אותם לעצמו

‫ותהי שריי הכרה

‫אין לה בלעדה, למה נהייתה הכרה?

‫אולי בגלל

‫שאברהם שינה את השם שלה

‫מיסקא לשריי?

‫כי כשהיא יסקא

‫שהכל סכין ביופיה

‫סוחה ברוח הקודש

‫אז היא בעצם מושכת את כולם אליה

‫אם היא מושכת את כולם אליה, ‫היא ממלאת את היהודה האברהמי

‫אבל איש הוא קורא לשריי

‫השרה שלי, הופך את זה לפרטיקולרי, זה שלו

‫אז זה לא מוליד

‫אבל יש פה דבר מעניין

‫אם בעצם הרן מת

‫לא, ילד קטן

‫אברהם לא מוליד

‫אז מי התקווה של המשפחה?

‫נכון

‫הוא בעצם

‫מייצג את התקווה

‫להצליח את המשפחה העברית

‫מה אתה רוצה?

‫האם זה עולה נמלאים באמתליי בקרמבו?

‫להגיד את הקרמבו?

‫אנחנו לא יכולים כעת לעסוק בזה

‫אבל זה חשוב

‫לא, זה חשוב מאוד

‫אני מסכים איתך

‫אבל אני לא יכול להתייחס לזה עכשיו

‫בסדר?

‫אתם מדברים על האמא של אברהם

‫כן, כן, בסדר

‫אני לא יכול לדבר על זה עכשיו

‫אני מסתכל

‫אולי בהזדמנות, לדבר פעם

‫טוב, אז יוצא לפי זה

‫שבינתיים נחור הוא העתיד

‫הוא האולטימטיבי

‫וזה מאוד משמעותי

‫פסוק למד א'

‫והיקח תערך את אברהם בנו

‫מה אתה רוצה?

‫לא להתאימות לנבלת

‫והיקח תערך

‫לא לכל דבר אני אתייחס

‫תהנין, נתקדם

‫והיקח תערך את אברהם בנו

‫בעקבות מה?

‫בעקבות מה?

‫בעקבות השריפה בירור כזדים, נכון?

‫אז תערך מבין

‫אין מה לחפש פה

‫כן

‫והיקח תערך את אברהם בנו

‫ואת לוד בן הרן בן בנו

‫ואת צרייקה לטועש את אברהם בנו

‫מישהו חסר פה

‫אני מרגיש ברשימה

‫לוד כתוב שהוא לקח אותו

‫נכון

‫יש מישהו שחסר פה

‫אבל יש לוד כתוב ברשימה

‫כן, נכון

‫לא נמצא, תמוה מאוד

‫אני חוזר

‫והיקח תערך את אברהם בנו

‫ואת לוד בן הרן בן בנו

‫ואת צרייקה לטועש את אברהם בנו

‫והיצאו איתם מאורכזדים

‫ללכת לארצה קנאן

‫למה תערך רוצה להגיע לארץ קנאן?

‫הוא רוצה לחזור הביתה

‫הוא מקים את ההסתדרות הקנאנית

‫זאת אומרת, הוא רואה

‫שבאורכזדים שורפים את העברים

‫לא כדאי

‫אוהב, חוזרים הביתה

‫כן, כלומר, הוא בא

‫מתוך יוזמה ציונית

‫חילונית לחלוטין

‫זה הראשית

‫זה בית הגידול של אברהם אבינו, תזכרו את זה

‫זה מתחיל מיוזמה

‫של יציאה מגלות

‫ויבוא עד חרן

‫וישבו שם

‫מה קרה?

‫למה הוא נעצר?

‫הוא הגיע עד חרן

‫חרן זה

‫באזור

‫זה בטורקיה של ימינו

‫אבל הרן?

‫הרן? הרן מת מזמן

‫הוא לא היה מן קוסמופוליטי

‫הרן מת מזמן

‫אחרי שההרן מת

‫וראה

‫ראה תרח שאי אפשר להתקיים

‫באורכזדים, הוא מחליט שעוזבים

‫וחוזרים הביתה

‫הוא מגיע לחרן, תקוע שם

‫קם הזמן 65 שנה הדמותו

‫קרה משהו

‫כנראה מישהו בחרן

‫שכנע

‫את תרח

‫לא להמשיך

‫בואו נסתכל לרגע אחד

‫בפרק

‫בפרק

‫ד' פסוק י'

‫איפה זה אורכזדים? זה באמת שאלה גדולה

‫יש כמה דעות

‫הדעה שמקובלת באטלסים

‫שזה העיר אור

‫שהייתה בדרום בבל

‫היום בחולות קווייט

‫אבל זה כנראה לא נכון

‫זה כנראה עיר

‫בצפון עיראק

‫קרוב לקורדיסטן

‫אבל

‫לענייננו זה לא כך משנה הרבה

‫בוא נסתכל לרגע אחד בפרק

‫ד' פסוק י'

‫ד' פסוק י'

‫גמרת לדוודף, נו, הגיעת

‫ויקח העבד

‫עשרה גמלים

‫מגמלי אדוניו וילך

‫וחולטו אדוניו בידו

‫ויקום וילך אל ערם נהריים

‫אל עיר נחור

‫כלומר, בערם נהריים

‫נמצאת עיר

‫שקוראים לה עיר נחור

‫מתברר בניסוין של יעקב

‫כשהוא הולך שם אל בית לבן

‫שלמקום הזה קוראים חראנה

‫ויצא יעקב מבר שבה וילך חראנה

‫אם כן, מי היה בחראנה?

‫נחור

‫הוא רואה את אביו

‫בדרך לארץ קנאן

‫הוא אומר לו, רגע, אבא

‫אל תעשה שטויות

‫אני ביררתי, בקנאן יש עכשיו קנאנים

‫אתה תסתבך עכשיו

‫נלחמות

‫זה לא מה שזה היה

‫נכון, בכסדים

‫שורפים את העברים

‫אני מסכים איתך, אל תחזור לשם

‫אבל פה בערם, מדברים ערמיקאית

‫יהיה מאוד נחמד

‫אנחנו נוכל להקים פה

‫קהילה לתפארת

‫יהיה פה קהילה קוסמופוליטית

‫ועל ידי כך

‫אנחנו נקיים את הרעיון

‫הקדום של העבר אבינו

‫כלומר, כדאי להפוך לערמי

‫מעניין מאוד

‫הבנים של נחור

‫בטואל

‫הערמי

‫לבן

‫הערמי, מה קרה?

‫הרי הם לא ערמים, הם עברים

‫הערם למדנו

‫שזה בן אחר של שם

‫זה לא הפחשד

‫אז זאת אומרת שהייתה החלטה

‫להתמזג

‫מבחינה תרבותית, עם אומה אחרת

‫ערם

‫ושבערם אנחנו נצליח

‫עד כדי כך שגם אברהם

‫נקרא אב, רם, אמרו חזל

‫אב לערם

‫זאת אומרת שכולם, כל המשפחה כולה

‫מסכימה שהעתיד

‫נמצא בערם

‫ברור?

‫ויהיהו ימי תרח חמש שנים ומתיים שנה

‫ויהיה מו תרח בכרן

‫ויומר השם אל אברהם לך ולך

‫קרה פה משהו

‫שנשבר, הקב' הוא

‫נגלה אל אברהם ואומר זאת לא הדרך לפעול

‫הדרך לפעול היא על ידי

‫שאתה תקים אומה חדשה וכו'

‫וכל מה שאנחנו נמנות בשיעור הבא

‫אבל דבר אחד מאוד מעניין, אני יוצא שכבר

‫בראשית ההתהוות

‫של הזהות העברית החדשה

‫אנחנו פוגשים

‫ארבע סוגי גורל

‫שונים בתוך המשפחה

‫ציוני חילוני

‫תרח

‫יהודי קוסמופוליטי

‫נכון?

‫זה לא התבוללות

‫זה סוג של

‫התבוללות רוחנית אבל זה לא שהוא

‫ויתר על הזהות שלו

‫יש קורמן לשואה

‫הרן

‫מה?

‫מי הרן?

‫לא, לא, הוא פשוט היה מאמין

‫הוא היה דתי

‫והדתיות שלו המסופקת הביאה אותו לכבשה

‫ובסוף

‫אחד, אפשר לקרוא לו

‫במונחים דתי-לאומי כזה

‫זה לא אומר ש... הייתי ‫אומר אוניברסליסט

‫זאת אומרת שכל

‫ארבעת הסוגים של זהויות האלה

‫עומדים בראשית ההתהוות של האומה

‫ואז אין פלא שמתוך

‫המורכבות הזאת יוצאת

‫אומה מסובכת בהגדרת הזהות שלה

‫אז כאן להיום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234924174″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 19
"ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים"
"וימת תרח בחרן ויאמר ה' אל אברם לך לך "
פרק יא’
אורך השיעור: 52 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234924174″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

העברים

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן