הגענו לפרק יהודה א' פסוק למדבד
נכון?
והיו ימי תירה חמש שנים ומתיים שנה
מה קרה?
ויהמות תירה בחרענה ויאמר ה' אל אברהם לך לך
קריאה שטחית אומרת לנו שכאשר
תירה מת ה' אמר לאברהם לך לך
זה יוצר אצלי רושם יפה שאברהם,
אדם שאני בקושי קראתי עליו עדיין
כלומר אני לא יודע בדיוק מיהו
אבל אני רואה שעזיבת בית אביו
הייתה בעקבות מות אביו כל
זמן שאביו חי הוא נשאר איתו
יש רק בעיה אחת תירה חולידת אברהם בגיל שבעים
ואברהם כך כתוב בפרק י' פסוק ד' ואברהם
בין חמש שנים ושבעים שנה בצאתו מכרן
זאת אומרת שכשהוא עזב את אביו,
אביו היה בין שבעים ועוד שבעים וחמש
זאת אומרת מאה ארבעים וחמש
זאת אומרת שכדי להגיע לגיל
מאתיים וחמש נותרו לו עוד שישים שנה
בימים אחרות אברהם עזב את אביו בעודנו חי
כשהתירח נותרו לו עוד שישים שנות חיים לפניו
אז מה האמת? ודאי, זאת האמת
אבל למה נוצר אצלי הרושם שזה לא כך?
כמו אנחנו רואים שהכתוב בכוונה מעלים פה משהו
אז נאלי הסתכל בראשי
והיה מות תרח וחרן, כותב ראשי
לאחר שיצא אברהם מכרן ובא
לארץ קנן והיה שם יותר משישים שנה
שערי כתיב אברהם בין חמש
שנים ושבעים שנה בצאתו מכרן
ותרח בין שבעים שנה היה
כשנולד אברהם הריקוף ממהל לתרח
כשיצא אברהם מכרן עדיין נשארו משנותיו הרבה
ולמה הקדים הכתוב מיטתו
של תרח ליציאתו של אברהם?
למה אתה מספר לנו את זה עכשיו?
ספר את זה יותר מאוחר
תכתוב שכשאברהם היה בן שישים מת אביב
עשרה
כשאברהם היה בן מאה שלושים וחמש מת אביב
זה הרבה זמן, אחרי כל כל כך הרבה סיפורים
אז למה הקדים הכתוב מיטתו
של תרח ליציאתו של אברהם?
אומר ראשי
שלא יהיה הדבר מפורסם לכל
רוצים להסתיר את זה
כי אם יהיה מפורסם לכל
ויאמרו לא קיים אברהם את כבוד אביב
שהניחו זקן והלך לו
לפיכך כראו הכתוב מת
אז מה, הכתוב ישקר?
לא, הוא לא משקר
שהרשעים אף בחיים קרויים מתיים
והצדיקים אף במטעתם קרויים חיים
שנאמר ונעיו בן יעידה בן ישחאי
זאת אומרת שרוצים לספר לך
שזה גם לא לגמרי שקר
כי בסופו של דבר אפשר לומר שהוא היה מת
אז יש פה דבר תמוע מאוד
הרי ראשי הורס לנו את הכל
הרי הכתוב התכוון שלא יהיה מפורסם
מה עושה ראשי? כותב בפירוש שלו
אתה יודע, יש משהו שלא רוצים להגיד לך
אתה יודע מה זה הדבר שרוצים לך?
רוצים לך שאברהם יצא כשאביב היה חי
והרס לנו הכל
אלא ראשי עושה את העבודה
שאנחנו בטוח נעשה גם בלעדיו
אנחנו נעשה חשבון של השנים
ואנחנו נגלה שטרח היה חי
אבל בקריאה הראשונה
הרושם הראשון שנוצר בנפש הוא לא כזה
ומה החשיבות של הדבר?
הרי יש סיבות טובות
שבגללן אברהם עזב את אביב
סיבות מצוינות
כשאנחנו רואים את הסיבות
אנחנו מבינים שזה הכרחי
תיקון העולם היה תלוי בזה
כמו שראשי כותב, בחרן
עד אברהם חרונף בעולם
זאת אומרת שזה חשוב מאוד
שאברהם יצא מחרן
אבל כל זמן שלא קראתי
את המעשים הגדולים של אברהם
ולא הבנתי את הסיבות של יציאתו
כשאני רואה אדם שעוזב את אביב
אז כן, זה יוצר את היחס שלי
אז גם כשאחר כך אתה תתקן
מאת כל הדברים האלה
על ידי הרימה של סיבות
הרושם הראשון לא ייעלם
לכן הכתוב רצה שנעבור את המסוחה הזאת
קודם כל מעביר אותנו את המסוחה
שיבצר הרושם שאברהם חיכה שאביב ימות
אחרי שאני קורא כבר כמה פרקים על אברהם
ואני מתרשם מהאישיות
אני אומר, תשמע, זו אישיות בלתי רגילה
איש הזה, אני מבין מדוע הוא עזב את אביב
אפילו אם הוא היה חי
אברהם בעצם היה חי, פעם מתקבל על הדעת
כלומר, יש פה אסטרטגיה חינוכית של הכתוב
מזה אני לומד שכוונת התורה נלמדת
לפחות משתי קריאות
יש כוונת הכתוב בקריאה הראשונה
כלומר, מה שרוצים שתבין מקריאה ראשונה
ומה שרוצים שתבין מקריאה שנייה
דוגמה נוספת
יש רושם של שיעבוד קשה
400 שנה במצרים לכל עם ישראל
עושים חשבון, אמרו שזה לא 400 שנה
וגם השיעשי אבוד לא היה כל כך קשה
ושזה גם לא היה כולם
אבל ראשית כלל רוצים שתבין
עם ישראל נולד משיעבוד מצרים
אז קודם כל מספרים לך, כולם היו 400 שנה
אחר כך אפשר להתארץ 400 שנה מחשבים לידת יצחק
וכל מיני דברים כאלה
ובזה הרבה פעמים הכתוב יוצר את הדברים האלה
אפשר להסיכות שמידת כיבוד אברהם
היא תלויה עם אהבה הראשה או לא
האם מידת כיבוד אברהם
תלויה בזה שאהבה הראשה או לא
יש בזה משהו, למרות שצריך
הרבה זהירות באמירה הזאת
אבל הייתי אומר אחרת
אצל אברהם אין אבהם
כלומר אצל אברהם האנושות מתחילה מחדש
אני עושה פה להעיר איזו הערה מניאנת
תסתכלו בבקשה בפרק
פרק קפה
פסוק זין
נה לשמור על הדף אבל אפשר
להסתכל גם בפרק קפה פסוק זין
זה קצת מסובך להחזיק אצבעות משני המקומות
פרק קפה בספר בראשית כמובן
פסוק זין
נו כולם מחכים רק לכם
מצאתם? טוב
ואלה ימי שני חיי אברהם אשר חי
מעט שנה ושבעים שנה וחמש שנים
יש פה שתי מילים מיותרות
לפחות מאוד בולטות אשר חי
ברור שזה אם זה השנים
של חייו זה החיים שהוא חי
שני חיי אברהם אשר חי
מאוד מוזר הביטוי הזה
איפה בעוד מקום בתנ״ך מצאנו את הביטוי הזה
והיא כל ימי אדם אשר חי
נכון באדם הראשון והיא כל ימי אדם אשר חי
שלושים שנה ותשע מאות שנה וימות
כלומר רק לגבי האדם הראשון
ואברהם אבינו מצאנו את הביטוי אשר חי
תהא הסיבה אשר תהא ברור
שההבנה של הכתוב היא להשוות
בין אברהם לאדם הראשון
לכן אצל אברהם אין לו הורים
הוא ההתחלה
ולכן לא שייך אצלו כיבוד הבאים
אבל להבין שיש פה אנושות חדשה
זה צריך הבנה מעמיקה שבאה
לנו רק מהפרקים של אחר מכן
עד כאן מובן?
פסוק י' ב'
פסוק י' ב' פסוק א' נאמר
נתחיל עם א'
ויומר השם אל אברהם
תמוה מאוד
משפט כזה הוא משפט גדול
ויומר השם אל אברהם זאת
אומרת שאברהם הוא נביא
מי שהאלוהים מדבר עמו זה לא כל אחד
מדוע הוא מדבר עמו?
אצל נוח למשל מצאנו
אלה תולדות נוח
נוח איש צדיק
תמים היה בדורותיו את האלוהים התהלך נוח
ויומר אלוהים אל נוח
אז אני מבין יש רקע
הוא צדיק הוא הצדיק היחיד בדורו
הוא הגדול הצדיקים בדורו
הוא מתהלך את האלוהים
ויומר אלוהים אל נוח
יש סיבה
האמת היא שיש עוד סיבות שמה
ויולד נוח שלושה בנים את שמת חמבית יפת
ותשכה את הארץ לפני האלוהים
ותמלא הארץ חמאס
אז העולם מתחייב כליה
אז יש סיבה למה הקב' הוא נגלה אל נוח
לומר לו לבנות טבע
כאן אין לנו שום ידע מוקדם
להתגלות הזאת
ויומר השם אל אברהם אני לא יודע מדוע
מן הסתם
לא ייתכן לומר שאברהם לא היה צדיק
נכון? הרי ברור שהקב' הוא לא נגלה אל רשעים
אלא צריך להיות צדיק
אבל משום מה הכתוב לא תרח לציין את העובדה
שאברהם היה צדיק
או יותר נכון מתברר שאברהם היה צדיק
מהמשך הדברים
אבל לא בהתחלה לא בהצגה שלו
האם מצאנו עוד מישהו שהקב' הוא דיבר עמו
בלי שיספרו לנו שהוא צדיק
אדם הראשון
זאת אומרת זה עוד ראייה למה שאמרנו
שבעצם אברהם מייסד כאן זהות חדשה
אנושיות חדשה אם אפשר לומר
והיא תכן גם לומר בעצם מה שהמערל
מסביר בהרחבה בספר הנצח ישראל
שאי אפשר לצמצם את הדיבור
של הקב' הוא אל אברהם
למידת צדקתו של אברהם
כלומר ברור שאם אברהם היה בוחר להיות רשע
אז לא היה הדיבור נגלה אליו
אבל אחרי שאברהם בחר להיות צדיק
מה שמתגלה דרכו גדול ממנו
זה יותר גדול ממידתו של אברהם
שאראה אברהם כמר אברהם בן תרח
למשפחת העברים
הוא אדם פרטי
אדם פרטי ענק אבל אדם פרטי בכל זאת
ומה שהקב' הוא אומר לו
זה אתה אומה
פתאום כאן אדם בבוקר
הוא מרגיש שהוא עם
הוא מתחיל ללכת
זאת אומרת לא מצאנו אדם שכפרט הוא אומה שלמה
והסיבה שהקב' הוא נגלה אליו
זה בתור מייסד אומה
לכן זה יותר גדול ממידתו של אברהם
אפילו גדול ממידת צדקותו של אברהם
ולכן אי אפשר לכתוב שהוא צדיק
כי אם היה כתוב שהוא צדיק זה היה מתאה אותנו
היינו חושבים שמה שנאמר
לו הוא פונקציה של צדקותו
וזה לא נכון זה גדול מצדקותו
ופה מתגלה כבר הרעיון של קדושת הכלל
שנצטרך להרחיב בו קצת
מתוך ניתוח הפסוקים
בואו נקרא
והיום מרשם אל אברהם
אולי נקרא לפני כן
אני אעשה דבר בלתי רגיל
נושא לקרוא את פסוק ה'
והייתה כך עבורה מצרי אשתו ואת לא בן אחיו
ואת כל רופשם אשר החשוב
ואת הנפש אשר עשו בחרן
מה הפשט של הביטוי הנפש אשר עשו בחרן
עבדים
עבדים ושפחות
כמו אברהם הוא כנראה אדם עשיר מאוד
והוא לוקח עמו לא רק רכוש
הוא לוקח איתו גם אנשים
חזאל במדרש אומרים לנו
שזה לא סתם
הוא עשה נפשות
הכוונה שהוא עשה את האנשים
איך הוא עשה את האנשים?
בנה את העולם הרוחני האימוני שלהם
כלומר יש לאברהם איזושהי משנה רוחנית
שאותה הוא היה מפיץ
האם יש סתירה בין הפשט לבין הדרש?
התשובה היא שלא
כי באותם הימים
איך הפכו להיות תלמיד של אברהם
על ידי שהופכים להיות עבד שלו
זה האופן של תשלום
שכר הלימוד של אותם הימים
איך משלים שכר לימוד לאברהם?
צריך בכל זאת להחזיק אותך
בישיבה של אברהם, באוהל של אברהם
בסדר, אז מה אתה עושה?
אתה שואב את המים, רואה את הצאן
מטפל במטבח וכדומה לכל
זה העבודה אצל אברהם
וכך שבאמת יש זהות בין להיות תלמיד של אברהם
לבין להיות עבד של אברהם
זה הולך ביחד
נגיד לפי מושגי התרבות של אותם הימים
אבל בעצם אני לומד עם כך
שלאברהם יש איזושהי משנה רוחנית
שאותה הוא היה מפיץ
בימיו
עוד לפני שהקב' הוא נגלה אליו
נכון?
מה היה התוכן של האמונה של אברהם?
הכתוב לא מלמד אותנו את זה
כל זה תורה שבעל פה
האמת היא שקריאה מעמיקה בפסוקים
מגלה שהתורה שבעל פה אומרת את האמת
אבל הדברים שהתורה שבעל פה מוסרת לנו
הם באופן משתמע
ולא עיקרי בפסוקים
זאת אומרת, המטרה של פסוקי התורה
איננה להודיע לנו שאברהם
היה מייסד האמונה המונותאיסטית
ושהוא שבר את הפסלים
כל זה לא כתוב מפורש,
על כל פנים לא כנושא מרכזי
מה שהכתוב בא ללמד אותנו
זה משהו אחר שאנחנו עוד מעט נראה
אבל אני משוב רוצה להבין מה עשה אברהם
אברהם אם כן רצה ללמד את האנשים
שיש אלוהים
יפה
שברא את העולם, יפה מאוד
ומה עם שאר האלים?
שום דבר, שום כלום, לא צריך לעבוד אותם
זה סתם פסלים מתים, על
תהיות יותר טוב לשבור אותם
אה, יפה
ולמי להתפלל? לאלוהה הזה
למי לעבוד, להקיב קורבנות? לאלוהה הזה
יפה מאוד
ומה יצא מזה לאנשים?
יצא שהם יהיו קדושים
אדם שחי חיי עבודת השם
הוא נהיה קדוש
הוא נהיה קדוש במעשה, במוסריותו וכדומה
יש הרבה דברים טובים בזה שאדם דבק באלוהים
מי הוא ציבור היעד של אברהם בשלב הזה?
למי הוא מייעד את המשנה הרוחנית שלו?
מה?
לכל אדם בעולם, כל איש ואישה בעולם
מכמצת כאבת פטגוניה
כולם כלולים בציבור היעד של אברהם
הוא רוצה שכל אדם בעולם יאמין בשם
מה השאלה שם, מר נאון?
מה, מה השאלה?
פטגוניה, לא פטגוניה, פטגוניה
פטגוניה זה האזור שבדרום ארגנטינה
סמוך לאנטרקטיקה
מקום מאוד רחוק
יש שם מקום נפלא, נקרא סיירת אל פויגו
זה ארץ האש
ויש כמה אנשים שלמדו במכון מיר שסיפרו לי שם
שזה אחד המקומות היפים בעולם
אבל זה רחוק
הפטגוניים הם סוג של אינדיאנים
מחוסרי כל, היום כבר אולי לא
אבל כל תרבות מערבית בהגדרה
טוב, אז כמצד כך, אתה יודע איפה זה?
בסדר, אז זה טוב שזה הלחסון כזה גדול
מכמצד כך זה הפטגוניה
מצפון מזרח והדרום מערב
בסדר, אז כל פנים לכל אלה
אברהם הועיד את אמונתו
כלומר בעצם אפשר לומר שאברהם
היה, נגיד את זה במונחים של העולם שלנו
הוא היה מייסד דת מונותאיסטית
וקוסמופוליטית כאחת
כן בבקשה
בקבלת הרי כתוב ששם השם הוא אחד יחיד ומיוחד
בעצם אדם הראשון היה את האחד
ואדם הראשון חברה אשתו עשו את המיוחד
הוא עשה את המיוחד
ואברהם בעצם מייסד את היחיד
והאברהם עשה את המיוחד בעצם
הוא עושה את האיחוד
הוא מתחיל את דת האיחודים
נכון, נכון
אבל אני אתרגם את זה לשפה שלי בשלב הזה
בסדר, אני רוצה להתרגם את זה לשפה שלי
אני פשוט, אתה אומר דברים עמוקים
מדי בשבילי אני אנסה להגיד דבר פשוט
כן, אם כן אברהם עוסק בהקמת
דת קוסמופוליטית מונותאיסטית
כלומר הוא רוצה ללמד את כל העולם שיש אל אחד
ולעשות אותם קדושים, קדושה של מי?
מי יהיה קדוש?
כל אחד ואחד, קדושת הפרט קוראים לזה
קדושת הפרט עבור מיליארדי פרטים
בסופו של דבר קדושת הפרט
אפשר לומר שאברהם הוא,
אני אגיד את זה במילה אחת
היה בשלב הזה אדם דתי
מה אתה רוצה?
אני לא יודע מה הוא היה בשלב הזה
אבל דתי בטוח הוא היה
אולי זה האופן שלו להיות עברי
אבל הוא היה אדם דתי
עכשיו אני רוצה לחזור לפסוק א'
ברשותכם
ויום הרשם אל אברהם
לך לך
עכשיו, ננסה קצת להבין מה
המשמעות של הביטוי הזה בעברית
הביטוי לך, ידוע
לך, זה קוראים לזה ציווי ללכת
אבל הפירוש, לך לך
כשמישהו למשל אומר
אני הולך לי
אני הולך לי
מה המשמעות של התוספת הזה?
לי או לך
תלכו לכם
מה זה?
זה המשמעות?
הפשט של אני הולך לי הכוונה לבד
פשט המילה לך
פשט המילה לך, כשבביתוי הולך לך
הכוונה לך לבדך
ויהיה לך לא אל נפשו
ויהיה לך לא אל נפשו
אמר באיליהו הנביא, כן
לפי מה שהרב אומר, נראה לי שהיה מדועה יותר
אז להגיד לך, אתה, לא לך לך
אבל זה ככה מדברים בעברית
כן?
זה לא משמעות כל כך
לבטא את הלמה היחידהית
זה יותר מסוים עם הדרש
והיה אלך לא אל ארצו
אבל תסתכל בתנך, מה אני אעשה
בתנך, כל מקום שכתוב ללכת ל, הכוונה לבד
והישלח משה את חותנו והיה אלך לא אל ארצו
הלך לא, הלך לבד
מה?
בעבורו זה כבר הרחבה של המשמעות הזאת
לכן באמת חזל דרשו
לענתך, לטובתך
אבל זה דרש
פשט המילה, אני הולך לי הכוונה ללכת לבד
אלך לי אל הר עמור ואל גבעת הלבונה
הכוונה עליו דווקא לטובתי
אני הולך לי, הכוונה לבדי
מה?
אני לא יודע, אתה קורא פסוקים שאני לא מכיר
אני בינתיים קורא את הפסוק הזה
והפסוק הזה נאמר בעצם לאברהם
שהוא צריך לעזוב
את כל מה שהוא עשה עד עכשיו
עכשיו תארו לעצמכם, אני
לא יודע, זה משהו מדהים
אברהם מן הסתם עבד עשרות שנים
אברהם עבד כנראה במשך
עשרות שנים על העניין הזה
של הדת שלו
והוא כל הזמן מדבר עם האנשים סביבו
אתם יודעים, יש אלוהה
ושואלים אותו לפעמים ככה ליד המנגל
תגיד, אברהם, מה הציפייה הגדולה שלך בחיים?
מה היית מאוד רוצה?
הוא אומר, אני הייתי מאוד רוצה שאותו האלוה
שאני מספר לכם על קיומו
שידבר איתי
שתהיה לי התגלות
סוף סוף, אחרי שנים רבות
נגלה אליו האלוהה
זה פסגת המאבעים של אברהם
ואמר, הוא אומר לו
לך לך, כל מה שעשית מוחקים
דילית
אתם יודעים, כרם ביום בהיר הדבר הזה
כלומר, אומר לו, עד עכשיו עסקת בדבר
שהיה טוב עד עכשיו, עכשיו אתה עוזב
אבל אתה עוזב אותו בשביל מה?
בוא נראה
לך לך, מארצך, ומולתך ומבית אביך
אל הארץ אשר היקע
ועסקה לגוי גדול
מה זה גוי?
מה זה גוי בארץ?
כן, הוא אומר לו, גם ארץ וגם גוי
גוי וארץ, קוראים לזה בעברית, מדינה
כלומר, מכאן ואילך, אתה תפסיק לעסוק בדת
אתה תעסוק מכאן ואילך בפוליטיקה
זה מעבר מקדושת הפרט
לקדושת הכלל
כלומר, הנושא שלך לא יהיה האדם הפרטי
אתה רוצה אדם פרטי לעסוק בזה?
יש מי שיעסוק בזה
אתם מכירים דתות קוסמופוליטיות?
אתם מכירים?
מה?
בודיזם הוא לא מונותאיסט
כי הוא לא מאמין באלוהים
נצרות היא לא מאמינה במונותאיזם, היא אלילית
האיסלאם
כלומר, בעצם מה שאברהם עשה עד אז
דמה מאוד למה שהאיסלאם טוען שהוא עושה
השאלה אם באמת הוא עושה זה סיפור אחר
אבל, הוא עושה את זה
הדרך הנכונה, זה סיפור אחר
אבל כל פנים, המוסלמי בהחלט יכול להזדהות
עם אברהם בגרסה הראשונה
כי המטרה של האיסלאם היא
לשכנע כל אדם פרטי בעולם
לעבוד אלוהה אחד בלבד
לעומת זה, הקב' חומר לאברהם תשמע
סוגרים מטבסטה, אתה לא
עוסק יותר בפרוטו-איסלאם שלך
אתה מכאן ואילך תעסוק במשהו לאומי
הלאומי הוא, בא לגלות
את הקדושה בכלל ולא בפרט
כלומר, המוסלמים ימשיכו להפיץ את משנתך
אבל אתה תעסוק בקדושה לאומית
יש, יש קדושה בפוליטיקה
וזה דבר, הייתי אומר, קשה מאוד לתפיסה
כי השאלה, האם הדבר הזה הוא בר מימוש
האם זה אפשרי בכלל
שתהיה קדושה בפוליטיקה
בדרך כלל, כשאדם רוצה להיות קדוש
הוא פורש מן הפוליטיקה
הוא פורש מהחיים הציבוריים
והוא מתכנס בתוך הפרטיות שלו
מקסימום, מצליח לשכנע עוד אנשים פרטיים
להיות כמו
אבל אתה רוצה להגיד שבמשרד התשתיות
בצבא, במשרד האוצר
במשרד החוץ
בכל זה אני אגלה את אלוהים?
אתה יודע על מה אתה מדבר?
איזה לכלוך זה הפוליטיקה
על לכלוך הרבה יותר כבד בדברים כלליים
מאשר בדברים פרטיים
כי בדברים פרטיים, האדם יכול
איכשהו להתגבר על היצר הרע שלו
אבל כשמדובר על מערך כללי
מדובר על משהו שקרוב מאוד אל הכוח של הטבע
והטבע יותר חזק מן המוסריות הפרטית של האדם
לומר שהפוליטיקה תהיה
מוסרית כאלווה חומר קדושה
זה נראה כמעט אבסורד מוחלט
ברור, מלבד זאת
יכולה להתפרש האמירה הזאת גם כגזענות
מה שאמרת שיש פה צמצום
אלא לאום שלי לעומת הלאום שלך
אז אם כן שני קשיים יש בוודאי
אצל אברהם אבינו בקבלת הרעיון
איך אפשר לקבל את הרעיון של
אסחל אגוי גדול, הרי
בנגד זה אני נלחם כל הזמן
אומר אברהם אני עוסק
בקוסמופוליטיות שמאלנית דתית
ואתה אומר לי עכשיו להקים מדינה
אבל זה מה שהקבלת הרעיון אמר לו
אגב אם זה נכון
יוצא שמטרתה של היהדות היא מטרה פוליטית
לפי זה התשובה לשאלה שהרבה פעמים שואלים אותי
ושואלים בטח גם אחרים
מדוע הרבנים עוסקים בפוליטיקה
התשובה היא אז במה הם יעסקו
כלומר הרי אם הם רבנים הם נאמנים ליהדות
היהדות היא פוליטית
אם היהדות היא פוליטית אז מה
צריכים הרבנים לעסוק בפוליטיקה
אלא מה במשך שנים רבות
כמעט אלף שמונה מאות שנה
לא יכולנו לעסוק בפוליטיקה
היינו במצב של אשתקה של הכישרון הישראלי
לכן בדלת ברירה הרבנים עסקו בבשר בחלב
בהלכות תארת המשפחה, הלכות שבת, לשון הרע
והרבה דברים שהם טובים של עצמם
רק שלא בשביל זה הרבנים קיימים
גם לא בשביל זה היהדות קיימת
גם המצוות מצד האמת של תארת
משפחה, שבת, לשון הרע ובשר בחלב
כל זה מובן במסגרת של עשייה
לאומית דווקא ולא עשייה דתית
אבל לא הייתה בריר
אני אספר לכם סיפור
פעם אחת נתתי הרצאה
בפני קבוצה של כמרים ונזירות
ותלמיד חכם חשוב שלח אותי לדבר איתם
אמר אתה חייב לדבר איתם
בסדר, הלכתי לדבר איתם
אמרו לי האם כבוד הרב מוכן
לדבר איתנו על המשמעות הדתית
על המשמעות הדתית של יום העצמאות
עד כאן דברי קודשן
דיברתי איתם שעתיים וחצי, אמרתי להם תראו
ביקשתם ממני לדבר על
המשמעות הדתית של יום העצמאות
לצערי אני לא יכול לעשות את זה
משום שאין שום משמעות דתית ליום העצמאות
כשם שאין שום משמעות דתית לחג הפסח וליום
השבת ולמועדי ישראל ולכל מצוותיה של היהדות
שכן היהדות היא לאום ולא דת
היא עוסקת בכלל ולא בפרט
מיד הפגיזו אותי בכל הקושיות החרדיות
אמרו לי איך אפשר להגיד דבר כזה על
מדינה שבה לא שומרים שבת ואין צניעות
ובכלל צריך לחכות למשיח
ובכלל היהדות לא עוסקת בהיסטוריה
כל השאלות הקלאסיות שאני
שמעתי בדרך כלל מנגזרת של הנצרות
הנה שמעתי אותן במקום
קתולים
אני הבנתי דבר מאוד מעניין
מה גרם לזה שישו יצא מן היהדות
קרה משהו
אם תקראו בברית החדשה תראו שהוא הלך לרבנים
והוא אמר להם אתם חכמי הסנדרין הפרושים
אתם מצפים לכך שיגיע בן דוד
כי אתם רוצים להשתחרר
מן העול של השיעבוד הרומאי
יש לכם משהו נגד הרומאים
אתם רוצים להיות עצמאים
אבל אני לא באתי אלא כדי לגאול את הנשמות
אמרו לו הרבני וואו זה
מעניין אבל זה לא ביהדות
החוצה
כן ככה זה התחיל
זאת אומרת שפה אנחנו מדברים על מעבר דרסטי
מקדושת הפרט ומקדושת הכלל
השאלה היא איך אברהם הגיב לדבר הזה
זה מאוד לא פשוט אנחנו
נראה שהתגובה לא מובנת מלאה
בעצם ישו עשה תהליך הפוך מאברה
בדיוק ישו עשה תהליך הפוך מאברה
אברהם עבר מן הפרט אל הכלל
וישו רצה לחזור מן הכלל אל הפרט
לכן עשה לו שני מסר
שליחים במקום שני מסר שבטים
כן?
הוא גם רצה לעבור על אחד שהם הוכחים את כולם
לא לא לא, אתה מבלבל עם מוחמד
אבל כן, בסדר, אוקיי
עכשיו אני רוצה להבין פה מה
הקדוש אוכל אומר, כן בבקשה
שני המחרות היא אדם פרטי עדיין
זהו, זה בדיוק מה שהוא לא יכול להבין
הוא לא יודע מה זה להיות
פרט, מה זה להיות אומה
הוא אדם פרטי, איך הוא יכול להיות אומה?
אנחנו נראה שהקושי הזה
מלווה אותו לאורך כל פרשת לך
ואת הפתרון אנחנו גם נדמה את זה, כן בבקשה
אני לא מבינה מה זה מצווה בשביל לאור
מה זה מצווה בשביל לאור?
אז זה דבר מאוד מובן
למשל, האם אישה יכולה
לברך אשר קידשנו במצוותה
וציוונו על מצווה שהיא
לחתכילה רק לגברים
התשובה היא שכן, למה? היא לא צוותה
אלא וציוונו, ציווה את הציבור
עכשיו, זה מתממש באופן של חיוב
כלפי הגברים ושל התנדבות אצל אנשים
ברור, זה הכוונה
גם הכוהנים, הם אומרים וציוונו
על מצוות רק להם כשהיה יכול
בסדר? יש בעיה בזה?
אני אעזב
אה, פשוט מאוד
פשוט מאוד, נגיד ככה, אילחות קשרות
אני אוכל באופן מסוים ולא באופן אחר
מה המטרה של הדברים האלה?
בטח מפורש בתורה, כדי להבדיל אותנו מן העמים
כלומר, אני מוזמן אצל
הגוי, אני לא יכול לאכול איתו
ביש שהוא לא מבשל לפי כללי
לקשרות, אז אני לא יכול לאכול איתו
כלומר, ההבדלה היא לאומית
ככה זה כל המצוות, זה השלכות
יש לי ספק בדיני קשרות
אם המטרה של הקשרות היא לחבר בין היהודים
אז אם הספק הוא כלפי יהודי שמזמין
אותי, אני צריך לחפש את הכולה
אם הספק הוא כלפי גוי שמזמין
אותי, אני צריך לחפש את החומרה
זה השלכה
כן, בבקשה
אבל שמות בקודם היה אומר, אנחנו
יודעים שהשם שהוא אומר זה נעשה
כמו בליית העולם
מה שאנחנו קוראים פה זה לא בקשה ציפור
זה הולך לקרוא בקוד
נכון, נכון
אבל איך תהיה התגובה של אברהם זה תלוי באברהם
זה לא זכות בחירה, כי
זכות בחירה זה מושג משפטי
זאת אומרת שיש לי זכות בחירה
לכנסת, זכות בחירה לעירייה וכדומה
אז זה לדיי לא קשור לזכות הבחירה
במיוחד באותם הימים לא היה
דבר כזה זכות בחירה לאנשים
מה?
בסביר, זה היו משטרים,
היו אז דיקטטורים וכדומה
לכן אי אפשר לדבר על זכות בחירה
בחירה חופשית
אם זה קשור לבחירה חופשית זה משהו
אחר, התכוונת על הבחירה החופשית
בסדר, אז אולי גם מזה
התכוונת, כשאמרת זכות בחירה
התכוונת על הבחירה החופשית, בסדר
טוב, כן
כן, אתה אומר שכל הדברים האלה
סותרים את מה שאמרתי בשבועים אחרים
שאברהם איך נודע לו על בורו, הציס עליו
בעל הבירה ואמר לו אני הוא בעל הבירה
זה נכון, אבל קודם כל זה במדרש ולא בפשט
אבל אני רוצה להסביר פה
משהו, אצל אברהם היה חיפוש
הוא ידע מה לחפש, הוא
חיפש האם יש אדון לבירה או לא
והוא נשאר מבחינה
פילוסופית בספק עד שנגלה אליו
ומה הוא נגלה אליו, להגיד לו מה? אני קיים
כלומר מה שחיפשת יש תשובה
זה בטח לפני
לא, זה הרבה לפני, זה הרבה לפני
רק שזה כל מה שאברהם חיפש,
אברהם חיפש קדושה פרטית
אז זה מה שהוא קיבל
ולכן הוא גם יכול היה להפיץ את המשנה הזאת
עד שהקדושה אומר לו אבל אני
רוצה עכשיו להגיד לך מה אני רוצה
מה שאני רוצה זה שתבנה את קבוצת הכלל
יש פער בין שתי ההתגלויות
כן
אבל קודם שלטבע זה יותר
מתמקד עם המוסר הכלי שלנו
זה אפשרות, כן, יש אפשרות לחשוב את זה
כלומר אם אני אומר שהמוסר זה שייך לפרט
והכלל זה שייך לטבע
אז הטבע ינצח את הפרט
כלומר אם הפרט ינסה
להכניס מוסר לכלל לא יצליח
כל עקמת מדינה זה להלכת נגד חוקי הטבע
עקמת מדינה מוסרית זה
להלכת נגד חוקי הטבע, נכון
כלומר זה לא מקובל
פעם היה מדינאי גדול בצרפת בשם שלדגול
הוא אמר בפוליטיקה אין מוסר יש אינטרסים
עכשיו זה לא שהוא היה נגד המוסר
הוא היה אדם מוסרי במובן הפרטי
רק הוא לא חשב שהמוסר זה שייך לפוליטיקה
פשוט
והיינו כאן הקבל שאומר לו לא רק
מוסר אלא קדושה זה שייך לפוליטיקה
יש פה איזה משהו חידוש עצום
למה התחילה לא הייתה כחוץ להגיע לתנושת
הכלל דרך נתינת המצוות לכלל האנושות?
נתינת המצוות לכלל האנושות
אבל כי אין כלל אנושות
יש רק יחידים
יש מיליארדי יחידים
אין כלל כלומר אין אומה
שלמה שהיא האנושות כולה
אז מה בעצם הופך אומה לעומה?
מה הופך אומה לעומה?
אז זה נושא באמת שהרחבנו
בו הרבה כשלמנו את פרשת נוח
וראינו שהאנושות עברה שני שלבים
שלב ראשון שבו הקבוצות האנושיות היו משפחות
שלב שני שבו הם הפכו לגויים
כשהם היו משפחות הם מוגדרו
על ידי הלשונות, דהיינו התרבות
כשהם הפכו, כשהם מוגדרו על
ידי הטריטוריה הם הפכו להיות גויים
ברור? אתה זוכר בוודאי בפרק יהוד פסוק למד א'
נכון? זוכרת פרק יהוד פסוק למד א'?
כיוון שאתה זוכר תעשה
טובה לאחרים שגם הם יזכרו
ונסתכל ביהוד פסוק למד א'
אלה בני שהם למשפחותם
ללשונותם, בארצותם לגויהם
בהתחלה הם משפחות ומה
שמגדיר אותם כמשפחות זה לשונותם
אחר כך בארצותם כשהטריטוריה
מגדירה את הציבור הם הופכים להיות גויים
כלומר עוברים מהגדרה המוסרית להגדרה טכנית
ואז יוצא שאנחנו מבססים את המלחמה
כלומר בין גוי לגוי ההתנהגות
הצפויה הרגילה הנורמלית זה המלחמה
בין משפחה למשפחה ההתנהגות
הרצויה הנורמלית המצויה זה השלום
בסדר? אז בהתחלה היו המשפחות חיות בשלום
עד שהם הפכו להיות גויים והם חיים במלחמה
עכשיו אפשר לומר שהניסיון של
מגדל בבל היה ניסיון להתגבר על זה
הניסיון של יצירת אחידות
אבל האחידות מחכה את הייחודיות של האדם
לכן זה נכשל, לכן נפוצו משם
אבל מה?
ניצלו מן האחידות נפלו עוד פעם לגויות
ואז מה יהיו? מלחמות
איך פותרים את הבעיה? זה מתוטלת בלתי נסבלת
או אחידות מוחקת או גויות נלחמת
צריך למצוא פתרון
הפתרון הוא במקום אחידות או גויות, אחדות
האחדות זה נושא חדש
צריך שכל אומה תישאר עם הייחודיות שלה
עם העושר שהיא מביאה לאנושות, בייחודיותה
ויחד עם זה יהיה מוקד
משותף שאליו כולם מתייחסים
ובשביל זה צריך להקים אומה 71
בואו נראה מה כתוב כאן
ואהסך לגוי גדול, אתה תקים עוד אומה
ונברחו בך כל משפחות האדמה
כלומר אתה תהיה הלאומיות
הלגיטימית היחידה בעולם
כל לאומיות אחרת היא פסולה
כי לאומיות היא בעצם הגואיזם מורחב
במקום שאני מטפל רק בעצמי אני מטפל בכל אומתי
אבל זה לאומת האחרים
זאת אומרת אני בעצם מבסס את המלחמה
כשאני מקים גוי
אבל אם זה גוי שכל
עניינו, לאומיות שכל עניינה
הפיכה את הגויים למשפחות
אז היא לאומיות אוניברסלית
לאומיות אוניברסלית זה קשר
לכן אתה תקים גוי כדי שכולם יהפכו למשפחות
אם נסתכל לרגע אחד בספר זכריה
ספר זכריה בפרק ידאלת
מה מתואר שם?
משהו שאולי עקטואלי אפילו, מלחמת גוג ומגוג
שכל הגויים באים למלחמה על ירושלים
מי מנצח בסוף?
אנחנו תמיד מנצחים
כי התנך זה כמו מערבון טוב, מיושן
שהטובים מנצחים
הבוקרים הטובים ולאינדיאנים הרעים
ואני קורא כאן בספר זכריה ידאלת
פסוק ת' זין
והיה כל הנותר מכל הגויים
מה ייוותר מן הגויים?
הבאים על ירושלים
ועלו מדי שנה בשנה להשתחבות
למלך השם צבעות ולחוג את חג הסוכות
והיה אשר לא יעלה מעת משפחות הארץ אל ירושלים
פתאום הנותר מן הגויים זה המשפחות
להשתחבות למלך השם צבעות ולא עליהם יהיה הגשם
טוב, אבל המצרים לא אכפת להם שלא יהיה גשם
אז הוא אומר לא, ואם משפחת
מצרים לא תעלה ולא באה ולא עליהם
תהיה המגפה שריגוף את הגויים, אז תהיה מגפה
קוראים לי משפחת מצרים
משפחות משפחות, זה חוזר להיות
אז זאת עבודה שבערך לוקחת
4000 שנה אבל מה זה לעומת הנצח?
לכן זה קטן עלינו
כלומר אברהם פותח מהלך היסטורי
שבו הגויים יהפכו מחדש למשפחות
ויהיה להם מוקד מרכזי שאליו הם יתייחסו
רציתי להגיד משהו
למה בהתגלות הראשונה כאילו לא קוראים לו לך?
שהוא לא מסוגל להבין את זה
בפעם השנייה הוא מתחיל להבין את זה
ההתגלות לאברהם של אלה
מאחורת התסקות להתחדשות?
למה אתה אתה?
ההתגלות של אברהם של אלה
מאחורת התסקות להתחדש?
כן, נכון
אז זה לא מסתריקת?
זה שלל את אמרת? שללה מהפרט?
לא, זה לא שלל
הפרט יכול להתקדש
רק שזה לא יועיל לתקן את העולם
כי ברגע שהפרט מתקדש
הכלל נשאר ברשעותו, מסור בידי הרשעים
אבל זה מה שעושה הנצרות
הנצרות אומרת אתה רוצה להיות קדוש?
הנה יש מנזר שלם פתוח בשבילך
ומה עם החברה? תעזוב אותה
זה של הרשעים
איך אמר ישו?
תנו לקיסר את אשר לקיסר
ולאלוהים את אשר לאלוהים
מה צריך לתת לאלוהים? את הנשמה
ומה לתת לקיסר? את הפוליטיקה
אז מי ינהל את העולם? הרשעים
זאת השלמה עם הרשעות של הפוליטיקאים
ולכן היהדות לקחה על עצמה איזו משימה
שאלה גדולה היא איך היא אפשרית בכלל
אבל זאת המשימה
כן בבקשה
אני חוזר על השאלה
אתה אומר אם אנחנו רוצים
לקיים את נבואת זכריה
צריך להציס את האזור כדי
שיהיו כמה שיותר מלחמות
עם מלחמת עולם מסביב ירושלים
יאללה בוא נפוצץ את המסגדים
ואז יהיה פה מלחמת גוגו-מגוג
ולסוף תרח יהיה טוב
והיה שם למלך על כל הארץ
עד כאן שאלתך
תשובה
אמר מי שאמר צריך שיהיו רשעים בעולם
אבל אין מצווה להתנדב
כלומר יש תהליכים שנעשים גם בלי שתרצה
מגלגלין זכות על ידי זכאי חובה על ידי חיי
כן בבקשה
במובן הזה הקב' ברוך הוא מטפל
יפה מאוד בעייסק הזה בזמן האחרון
הוא עושה עבודה טובה
פסוק למית ב' שם סותר
הוא אומר אלה משפחות בינינו
התולדותם ובין
תפקד התולדות
איזה פסוק?
תרקיב פסוק למית ב'
מה כתוב?
אלה משפחות מנוח
לתולדותם וגויהם
אז תאמר שפועלו מוזכר ארצות
התולדות הפרו אותם לגויים
אבל לפי לכן כתוב ארצות
נו אז זה לא סותר זה תוספת
הלאה
כן?
יפה
כלומר מה הכשיר את אברהם לדבר הזה?
זה כבר קצת ראינו בפרשה הקודמת
בגלל שהוא היה מהמשפחה העברית
והמשפחה העברית היא דואגת לאיחוד האנושות
אבל כמו שאתה אומר אתה צודק
אברהם לא יכול היה להיות אבי האומה
בגלל שהוא מייצג מידה פרטית מדי
את המידה של אברהם את האברהמיות
שמתגלה בסופו של דבר כמידת החסד
אז אולי צריך מישהו הופכי לו
יצחק אבל גם יצחק שהוא מידת הדין
לא יכול לייצג את האומה הישראלית
אז אולי יעקב רק מידת הרחמים לא יכול
אז מי זה עם ישראל?
זה ביני אברהם יצחק ויעקב
זאת אומרת אי אפשר להופיע אומה
שהיא שחזור של הזהות של אדם הראשון
בלי שיתוף פעולה של קצוות
לכן זה לוקח כל כך הרבה זמן
עכשיו, זה לוקח הרבה זמן יש בעיה
כי בגלל הזמן זה יוצר את המלאק
כשאנחנו נגיע לפרשה של המלאק נבין למה
בסדר? כן בבקשה
אם הוא קרא שמלאק פרופסורי שקלעי
אומה למה הוא לא אומר לזה לבני יעקב?
למה שיגיד זה לבני יעקב?
כי אז לא יש אומה
כן אבל האומה הזאת אי אפשרית רק
בגלל שהם בני יעקב בין יצחק ובין אברהם
כלומר הקולקטיב הזה יכול היה למלא את
התפקיד הזה רק בגלל שהוא קלט משלושתם
בגלל שזה דווקא בארץ?
כן זה דווקא בארץ, בשביל
זה יש לנו ספר בראשית
לא כל כך ארוך, סך הכל 50 פרקים, מה יש?
כבר הגענו ליוטבט
יאללה קטן עלינו, נמשיך
אני רוצה פה להבין ביטוי לא ברור, פסוק ג'
ועברך מברכך ומקללך האור
ונברכו בכך כל משפחות האדמה
מה פירוש הביטוי ונברכו
התברכו
אתה רואה שספונטנית דיברת בעברית,
בעברית אומרים ויתברכו, לא ונברכו
אגב זה גם פסוק מפורט בפרק ק.ב
ויתברכו בזרחה כל גוי הארץ, זה
כמו ששמעת בקוליק, כתוב ויתברכו שם
זאת אומרת התורה משתמשת לביטוי הזה להתברך
אבל כאן התורה לא אמרה
ויתברך, ויתברכו אלא ונברכו
ונברכו זה מלשון עברכה
כל מי שעבד בגפן יודע שגפנים אפשר לעבריך
מה זה לעבריך? לוקחים זמורה מהגפן
והזמורות של הגפן זה דבר רך, זה עץ רך
מעקמים אותה, זאת אומרת
עם צורה של ברך, ברך זה קופל
וטומנים את הראש של הדבר
הזה באדמה, כוברים באדמה
וכתוצאה מתהליך ביולוגי, הענף
הזה, הזמורה הזאת מוציאה שורשים
ואז נולד עץ גפן חדש
נכון? מה? לא? לא?
עברכה תנסה את זה בזה, מה?
ביצים אחרים ראית את זה? כן?
טוב בסדר, אז זה אני מדבר
על המצוי, המצוי בגפנים
זה לא משנה, לא אכפת לי זה בעצים אחרים
אבל מה שיוצא מכאן, שאם כתוב
ונברחו בך כל משפחות האדמה
מה שמה? שמשפחות האדמה מתוארות
כעצים, כעצי גפנים או כעצים אחרים
ואז יוצא מי הוא אברהם בתוך הסיפור הזה?
הוא האדמה, ונברחו בך, סימן שאתה הקרקע
וכל שאר העצים הם מתחברים בך, נברחו בך
ואז מה יצא מזה? כנראה זה עץ משותף לכולם
כלומר אתה תקים אומה שבה כל אחד יכיר את עצמו
בסדר? ואז יוצא שאם נצטרך למשל
לצייר את הצבעים השונים של אומה
נגיד שלכל אומה ניתן צבע, כן?
יש אומה עם צבע ירוק, אחת
עם צבע אדום, צבע סגול וכו' וכו'
ומה יהיה הצבע של עם ישראל לפי זה?
שקוף, יוצא שלעם ישראל אין צבע
כלומר האומה הזאת ששם אברהם צריך
להקים צריכה להיות אומה חסרת צבע
או נגיד כמין מראה שבה הכל
משתקף, לכן הרב קוק גם קורא לזה
האספקלריה של כל האומות,
אספקלריה זה אין שון מראה
כלומר הכל משתקף שם ולכן אפשר
לומר שאם ניקח כפי שאמרנו את האינטגרל
של כל מרכיבי הבדיחות על הצוללות, כן?
שבצוללת אחת יש רוסי ואמריקאי ויפני
או יש ברדיכה אחרת עם צוללת
שבה יש הודי ואפריקאי ולא יודע מה
אז בקיצור לוקחים את כל
המרכיבים של כל הבדיחות, מערבבים
יוצא לנו יהודי, לכן גם כל הסיפור הידוע
אמר כן שכאשר צרפתי,
גרמני ויהודי מגיעים לאיבודד
אחרי כמה שנים שהם נשארים
שם ביודדות ומצילים אותם
אז הצרפתי כותב ספר שלם,
שכחתי להגיד שבאי הזה יש רק פילים
ואז הצרפתי כותב ספר על הפילים והאהבה
הגרמני מחכה עוד כמה שנים מוציא
ארבעה כרכים על הפילים והסדר
ואחרי הרבה שנים היהודי מוציא
אנציקלופדיה של הפילים והשאלה היהודית
זאת אומרת שכי אין זהות עצמית
ליהודי, אז הוא כל העת ביקר בו את הכל
רמין, אז זה אחרי המקטעות,
פה יש פלחות עליהם,
כבר אחד מפרים מפחד
מעצמו, וכך התחלה בעצם
בדיוק, יפה, יפה, לא הם כתבו אלא כתוב
אמרת למה אחרי זה הם כתבו, מזה הם?
האורחים המקראיים?
בבקשה
במילה מחר יש כנראה מיזה כפבית אופיות
כפבית, מחר, רמז, כפבית אופיות
מה זה שפת הקודש?
לשון הקודש, שפת הקודש זה לא מושג
שקיים אצלנו, לשון הקודש, כן בבקשה
אנחנו עושים את התפקיד שלנו כנראה בעל כורחנו
אנחנו מביאים כל מיני
סוגים של יהודי מכל העולם
כל יהודי בא עם הניצות שלו
ומתנגד לניצות של האחרים
נגיד יש היום מה שנקרא חיכוך בין-אדתי
מה זה חיכוך בין-אדתי?
יש יהודי מרוקאי, יהודי פולני, נכון?
רבים ביניהם
אבל למה היהודי הזה הוא מרוקאי?
מה עשה אותו מרוקאי?
הגוי שאצלו הוא היה
יוצא לפי זה שהחיכוך הבין-אדתי זה גוי
מפולניה וגוי ממרוקו שרבים דרך שני יהודים
זאת אומרת שדרך המפגש של 70 זהויות
דווקא מזה נבנית מחדש הזהות הכלל-אנושית
כלומר אנחנו פה פותרים בעיות באופן
חווייתי שבאום לא מצליחים לפתור באופן משפטי
כלומר האום זה ניסיון משפטי
לבנות איזה משהו זה גוף מתאים לכל
ואילו אצלנו זה חי, מובן?
אגב מדינת ישראל היא
המדינה היחידה שבהן יהודים
יש יהודים במרוקו, יש יהודים
בפולניה, יש יהודים באמריקה, פה מה יש?
יש מרוקאים, פולניים, אמריקאים, נכון?
כל אחד קרוי על שם האומה
שממנה הוא מביא את הניצוץ
עכשיו תשים לב שמי שאומר את זה
אינו פחות מאשר יחזקאל הנביא בעצמו
מה אומר לנו הנביא יחזקאל?
רגע יש פה יחזקאל? חסר הכרך?
רגע יש פה, יש לי מישהו תנ״ך? משהו?
תנ״ך, הנה תודה
תבורך
הנביא יחזקאל אומר
רגע, רק שנייה, רק שנייה, רק שנייה
תודה
רגע
אני לא מוצא, זה בגבי מלחמת גוג ומגוג
רגע
הנה, כן, בפרק למת חת
כן, בן אדם ואי דבר השם אלי
למור, בן אדם שים פניך אל גוג
ארץ המגוג, נשיא, ראש, משך וטובל והנביא עליו
אמרת כה אמר אדוני אלוהים, אני
נהיה אליך גוג, נשיא, ראש, משך וטובל
ושובבתיך ונתתי חכים בלחייך
והוצאתי אותך ואת כל חלקך
סוסים ופרשים לבושי מכלול כולם, קהל
רב צינה ומגן תופסך רבות כולם וכו' וכו' וכו'
מימים רבים תיפקד, באחרית
השנים תבוא אל ארץ משובבת, מחרב
מקובצת מאמים רבים על הרי
ישראל, אשר היו לחורבה תמיד
והיא מאמים הוצאה, כלומר אנחנו
נקראים בעצם ארץ מקובצת מאמים רבים
זה הוכחה על מה שאמרת, אשר בחר
בנו מכל האמים, שהוא לקח מכל עם קצת
ועשה מזה עם ישראל, זה מה
שאומרו של בחר בנו מכל האמים
בדיוק זה מה שכתוב, שעם ישראל יונק
מכל האמים, ונברחו בכה כל נשכות האדמה
לא שמתברכים ממך, אלא ונברחו בכה,
כלומר היצירה של האומה הישראלית
היא מתוך ההתקבצות של הכוחות של
כל האומות, ישראל יונקים מכל האמים
זה מה שאמרתי, שמושה כתוב
גם בישעיהו וינקת חלב גויים
ושוד במלאכים תינארקי
אז יש פגולת גומלין, אבל האץ יונק מן האדמה,
אבל האדמה לבדה לא יכולה להיות סיפרות
היא צריכה בשביל זה זמורות
טוב, עד כאן להיום