פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת לך לך > “וימת תרח בחרן ויאמר ה’ אל אברם לך לך “

“וימת תרח בחרן ויאמר ה’ אל אברם לך לך “

מילות מפתח:אברהם אבינו, תרח
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫הגענו לפרק יהודה א' פסוק למדבד
‫נכון?

‫והיו ימי תירה חמש שנים ומתיים שנה

‫מה קרה?

‫ויהמות תירה בחרענה ויאמר ה' אל אברהם לך לך

‫קריאה שטחית אומרת לנו שכאשר ‫תירה מת ה' אמר לאברהם לך לך

‫זה יוצר אצלי רושם יפה שאברהם, ‫אדם שאני בקושי קראתי עליו עדיין

‫כלומר אני לא יודע בדיוק מיהו ‫אבל אני רואה שעזיבת בית אביו

‫הייתה בעקבות מות אביו כל ‫זמן שאביו חי הוא נשאר איתו

‫יש רק בעיה אחת תירה חולידת אברהם בגיל שבעים

‫ואברהם כך כתוב בפרק י' פסוק ד' ואברהם ‫בין חמש שנים ושבעים שנה בצאתו מכרן

‫זאת אומרת שכשהוא עזב את אביו, ‫אביו היה בין שבעים ועוד שבעים וחמש

‫זאת אומרת מאה ארבעים וחמש

‫זאת אומרת שכדי להגיע לגיל ‫מאתיים וחמש נותרו לו עוד שישים שנה

‫בימים אחרות אברהם עזב את אביו בעודנו חי

‫כשהתירח נותרו לו עוד שישים שנות חיים לפניו

‫אז מה האמת? ודאי, זאת האמת

‫אבל למה נוצר אצלי הרושם שזה לא כך?

‫כמו אנחנו רואים שהכתוב בכוונה מעלים פה משהו

‫אז נאלי הסתכל בראשי

‫והיה מות תרח וחרן, כותב ראשי

‫לאחר שיצא אברהם מכרן ובא ‫לארץ קנן והיה שם יותר משישים שנה

‫שערי כתיב אברהם בין חמש ‫שנים ושבעים שנה בצאתו מכרן

‫ותרח בין שבעים שנה היה ‫כשנולד אברהם הריקוף ממהל לתרח

‫כשיצא אברהם מכרן עדיין נשארו משנותיו הרבה

‫ולמה הקדים הכתוב מיטתו ‫של תרח ליציאתו של אברהם?

‫למה אתה מספר לנו את זה עכשיו?

‫ספר את זה יותר מאוחר

‫תכתוב שכשאברהם היה בן שישים מת אביב

‫עשרה

‫כשאברהם היה בן מאה שלושים וחמש מת אביב

‫זה הרבה זמן, אחרי כל כל כך הרבה סיפורים

‫אז למה הקדים הכתוב מיטתו ‫של תרח ליציאתו של אברהם?

‫אומר ראשי

‫שלא יהיה הדבר מפורסם לכל

‫רוצים להסתיר את זה

‫כי אם יהיה מפורסם לכל

‫ויאמרו לא קיים אברהם את כבוד אביב

‫שהניחו זקן והלך לו

‫לפיכך כראו הכתוב מת

‫אז מה, הכתוב ישקר?

‫לא, הוא לא משקר

‫שהרשעים אף בחיים קרויים מתיים

‫והצדיקים אף במטעתם קרויים חיים

‫שנאמר ונעיו בן יעידה בן ישחאי

‫זאת אומרת שרוצים לספר לך

‫שזה גם לא לגמרי שקר

‫כי בסופו של דבר אפשר לומר שהוא היה מת

‫אז יש פה דבר תמוע מאוד

‫הרי ראשי הורס לנו את הכל

‫הרי הכתוב התכוון שלא יהיה מפורסם

‫מה עושה ראשי? כותב בפירוש שלו

‫אתה יודע, יש משהו שלא רוצים להגיד לך

‫אתה יודע מה זה הדבר שרוצים לך?

‫רוצים לך שאברהם יצא כשאביב היה חי

‫והרס לנו הכל

‫אלא ראשי עושה את העבודה

‫שאנחנו בטוח נעשה גם בלעדיו

‫אנחנו נעשה חשבון של השנים

‫ואנחנו נגלה שטרח היה חי

‫אבל בקריאה הראשונה

‫הרושם הראשון שנוצר בנפש הוא לא כזה

‫ומה החשיבות של הדבר?

‫הרי יש סיבות טובות

‫שבגללן אברהם עזב את אביב

‫סיבות מצוינות

‫כשאנחנו רואים את הסיבות

‫אנחנו מבינים שזה הכרחי

‫תיקון העולם היה תלוי בזה

‫כמו שראשי כותב, בחרן

‫עד אברהם חרונף בעולם

‫זאת אומרת שזה חשוב מאוד

‫שאברהם יצא מחרן

‫אבל כל זמן שלא קראתי

‫את המעשים הגדולים של אברהם

‫ולא הבנתי את הסיבות של יציאתו

‫כשאני רואה אדם שעוזב את אביב

‫אז כן, זה יוצר את היחס שלי

‫אז גם כשאחר כך אתה תתקן

‫מאת כל הדברים האלה

‫על ידי הרימה של סיבות

‫הרושם הראשון לא ייעלם

‫לכן הכתוב רצה שנעבור את המסוחה הזאת

‫קודם כל מעביר אותנו את המסוחה

‫שיבצר הרושם שאברהם חיכה שאביב ימות

‫אחרי שאני קורא כבר כמה פרקים על אברהם

‫ואני מתרשם מהאישיות

‫אני אומר, תשמע, זו אישיות בלתי רגילה

‫איש הזה, אני מבין מדוע הוא עזב את אביב

‫אפילו אם הוא היה חי

‫אברהם בעצם היה חי, פעם מתקבל על הדעת

‫כלומר, יש פה אסטרטגיה חינוכית של הכתוב

‫מזה אני לומד שכוונת התורה נלמדת

‫לפחות משתי קריאות

‫יש כוונת הכתוב בקריאה הראשונה

‫כלומר, מה שרוצים שתבין מקריאה ראשונה

‫ומה שרוצים שתבין מקריאה שנייה

‫דוגמה נוספת

‫יש רושם של שיעבוד קשה ‫400 שנה במצרים לכל עם ישראל

‫עושים חשבון, אמרו שזה לא 400 שנה

‫וגם השיעשי אבוד לא היה כל כך קשה

‫ושזה גם לא היה כולם

‫אבל ראשית כלל רוצים שתבין

‫עם ישראל נולד משיעבוד מצרים

‫אז קודם כל מספרים לך, כולם היו 400 שנה

‫אחר כך אפשר להתארץ 400 שנה מחשבים לידת יצחק

‫וכל מיני דברים כאלה

‫ובזה הרבה פעמים הכתוב יוצר את הדברים האלה

‫אפשר להסיכות שמידת כיבוד אברהם ‫היא תלויה עם אהבה הראשה או לא

‫האם מידת כיבוד אברהם ‫תלויה בזה שאהבה הראשה או לא

‫יש בזה משהו, למרות שצריך ‫הרבה זהירות באמירה הזאת

‫אבל הייתי אומר אחרת

‫אצל אברהם אין אבהם

‫כלומר אצל אברהם האנושות מתחילה מחדש

‫אני עושה פה להעיר איזו הערה מניאנת

‫תסתכלו בבקשה בפרק

‫פרק קפה

‫פסוק זין

‫נה לשמור על הדף אבל אפשר ‫להסתכל גם בפרק קפה פסוק זין

‫זה קצת מסובך להחזיק אצבעות משני המקומות

‫פרק קפה בספר בראשית כמובן

‫פסוק זין

‫נו כולם מחכים רק לכם

‫מצאתם? טוב

‫ואלה ימי שני חיי אברהם אשר חי

‫מעט שנה ושבעים שנה וחמש שנים

‫יש פה שתי מילים מיותרות ‫לפחות מאוד בולטות אשר חי

‫ברור שזה אם זה השנים ‫של חייו זה החיים שהוא חי

‫שני חיי אברהם אשר חי

‫מאוד מוזר הביטוי הזה

‫איפה בעוד מקום בתנ״ך מצאנו את הביטוי הזה

‫והיא כל ימי אדם אשר חי

‫נכון באדם הראשון והיא כל ימי אדם אשר חי

‫שלושים שנה ותשע מאות שנה וימות

‫כלומר רק לגבי האדם הראשון ‫ואברהם אבינו מצאנו את הביטוי אשר חי

‫תהא הסיבה אשר תהא ברור ‫שההבנה של הכתוב היא להשוות

‫בין אברהם לאדם הראשון

‫לכן אצל אברהם אין לו הורים

‫הוא ההתחלה

‫ולכן לא שייך אצלו כיבוד הבאים

‫אבל להבין שיש פה אנושות חדשה

‫זה צריך הבנה מעמיקה שבאה ‫לנו רק מהפרקים של אחר מכן

‫עד כאן מובן?

‫פסוק י' ב'

‫פסוק י' ב' פסוק א' נאמר

‫נתחיל עם א'

‫ויומר השם אל אברהם

‫תמוה מאוד

‫משפט כזה הוא משפט גדול

‫ויומר השם אל אברהם זאת ‫אומרת שאברהם הוא נביא

‫מי שהאלוהים מדבר עמו זה לא כל אחד

‫מדוע הוא מדבר עמו?

‫אצל נוח למשל מצאנו

‫אלה תולדות נוח

‫נוח איש צדיק

‫תמים היה בדורותיו את האלוהים התהלך נוח

‫ויומר אלוהים אל נוח

‫אז אני מבין יש רקע

‫הוא צדיק הוא הצדיק היחיד בדורו

‫הוא הגדול הצדיקים בדורו

‫הוא מתהלך את האלוהים

‫ויומר אלוהים אל נוח

‫יש סיבה

‫האמת היא שיש עוד סיבות שמה

‫ויולד נוח שלושה בנים את שמת חמבית יפת

‫ותשכה את הארץ לפני האלוהים

‫ותמלא הארץ חמאס

‫אז העולם מתחייב כליה

‫אז יש סיבה למה הקב' הוא נגלה אל נוח

‫לומר לו לבנות טבע

‫כאן אין לנו שום ידע מוקדם

‫להתגלות הזאת

‫ויומר השם אל אברהם אני לא יודע מדוע

‫מן הסתם

‫לא ייתכן לומר שאברהם לא היה צדיק

‫נכון? הרי ברור שהקב' הוא לא נגלה אל רשעים

‫אלא צריך להיות צדיק

‫אבל משום מה הכתוב לא תרח לציין את העובדה

‫שאברהם היה צדיק

‫או יותר נכון מתברר שאברהם היה צדיק

‫מהמשך הדברים

‫אבל לא בהתחלה לא בהצגה שלו

‫האם מצאנו עוד מישהו שהקב' הוא דיבר עמו

‫בלי שיספרו לנו שהוא צדיק

‫אדם הראשון

‫זאת אומרת זה עוד ראייה למה שאמרנו

‫שבעצם אברהם מייסד כאן זהות חדשה

‫אנושיות חדשה אם אפשר לומר

‫והיא תכן גם לומר בעצם מה שהמערל ‫מסביר בהרחבה בספר הנצח ישראל

‫שאי אפשר לצמצם את הדיבור

‫של הקב' הוא אל אברהם

‫למידת צדקתו של אברהם

‫כלומר ברור שאם אברהם היה בוחר להיות רשע

‫אז לא היה הדיבור נגלה אליו

‫אבל אחרי שאברהם בחר להיות צדיק

‫מה שמתגלה דרכו גדול ממנו

‫זה יותר גדול ממידתו של אברהם

‫שאראה אברהם כמר אברהם בן תרח

‫למשפחת העברים

‫הוא אדם פרטי

‫אדם פרטי ענק אבל אדם פרטי בכל זאת

‫ומה שהקב' הוא אומר לו

‫זה אתה אומה

‫פתאום כאן אדם בבוקר

‫הוא מרגיש שהוא עם

‫הוא מתחיל ללכת

‫זאת אומרת לא מצאנו אדם שכפרט הוא אומה שלמה

‫והסיבה שהקב' הוא נגלה אליו

‫זה בתור מייסד אומה

‫לכן זה יותר גדול ממידתו של אברהם

‫אפילו גדול ממידת צדקותו של אברהם

‫ולכן אי אפשר לכתוב שהוא צדיק

‫כי אם היה כתוב שהוא צדיק זה היה מתאה אותנו

‫היינו חושבים שמה שנאמר ‫לו הוא פונקציה של צדקותו

‫וזה לא נכון זה גדול מצדקותו

‫ופה מתגלה כבר הרעיון של קדושת הכלל

‫שנצטרך להרחיב בו קצת

‫מתוך ניתוח הפסוקים

‫בואו נקרא

‫והיום מרשם אל אברהם

‫אולי נקרא לפני כן

‫אני אעשה דבר בלתי רגיל

‫נושא לקרוא את פסוק ה'

‫והייתה כך עבורה מצרי אשתו ואת לא בן אחיו

‫ואת כל רופשם אשר החשוב

‫ואת הנפש אשר עשו בחרן

‫מה הפשט של הביטוי הנפש אשר עשו בחרן

‫עבדים

‫עבדים ושפחות

‫כמו אברהם הוא כנראה אדם עשיר מאוד

‫והוא לוקח עמו לא רק רכוש

‫הוא לוקח איתו גם אנשים

‫חזאל במדרש אומרים לנו

‫שזה לא סתם

‫הוא עשה נפשות

‫הכוונה שהוא עשה את האנשים

‫איך הוא עשה את האנשים?

‫בנה את העולם הרוחני האימוני שלהם

‫כלומר יש לאברהם איזושהי משנה רוחנית

‫שאותה הוא היה מפיץ

‫האם יש סתירה בין הפשט לבין הדרש?

‫התשובה היא שלא

‫כי באותם הימים

‫איך הפכו להיות תלמיד של אברהם

‫על ידי שהופכים להיות עבד שלו

‫זה האופן של תשלום

‫שכר הלימוד של אותם הימים

‫איך משלים שכר לימוד לאברהם?

‫צריך בכל זאת להחזיק אותך

‫בישיבה של אברהם, באוהל של אברהם

‫בסדר, אז מה אתה עושה?

‫אתה שואב את המים, רואה את הצאן

‫מטפל במטבח וכדומה לכל

‫זה העבודה אצל אברהם

‫וכך שבאמת יש זהות בין להיות תלמיד של אברהם

‫לבין להיות עבד של אברהם

‫זה הולך ביחד

‫נגיד לפי מושגי התרבות של אותם הימים

‫אבל בעצם אני לומד עם כך

‫שלאברהם יש איזושהי משנה רוחנית

‫שאותה הוא היה מפיץ

‫בימיו

‫עוד לפני שהקב' הוא נגלה אליו

‫נכון?

‫מה היה התוכן של האמונה של אברהם?

‫הכתוב לא מלמד אותנו את זה

‫כל זה תורה שבעל פה

‫האמת היא שקריאה מעמיקה בפסוקים

‫מגלה שהתורה שבעל פה אומרת את האמת

‫אבל הדברים שהתורה שבעל פה מוסרת לנו

‫הם באופן משתמע

‫ולא עיקרי בפסוקים

‫זאת אומרת, המטרה של פסוקי התורה

‫איננה להודיע לנו שאברהם ‫היה מייסד האמונה המונותאיסטית

‫ושהוא שבר את הפסלים

‫כל זה לא כתוב מפורש, ‫על כל פנים לא כנושא מרכזי

‫מה שהכתוב בא ללמד אותנו

‫זה משהו אחר שאנחנו עוד מעט נראה

‫אבל אני משוב רוצה להבין מה עשה אברהם

‫אברהם אם כן רצה ללמד את האנשים

‫שיש אלוהים

‫יפה

‫שברא את העולם, יפה מאוד

‫ומה עם שאר האלים?

‫שום דבר, שום כלום, לא צריך לעבוד אותם

‫זה סתם פסלים מתים, על ‫תהיות יותר טוב לשבור אותם

‫אה, יפה

‫ולמי להתפלל? לאלוהה הזה

‫למי לעבוד, להקיב קורבנות? לאלוהה הזה

‫יפה מאוד

‫ומה יצא מזה לאנשים?

‫יצא שהם יהיו קדושים

‫אדם שחי חיי עבודת השם

‫הוא נהיה קדוש

‫הוא נהיה קדוש במעשה, במוסריותו וכדומה

‫יש הרבה דברים טובים בזה שאדם דבק באלוהים

‫מי הוא ציבור היעד של אברהם בשלב הזה?

‫למי הוא מייעד את המשנה הרוחנית שלו?

‫מה?

‫לכל אדם בעולם, כל איש ואישה בעולם

‫מכמצת כאבת פטגוניה

‫כולם כלולים בציבור היעד של אברהם

‫הוא רוצה שכל אדם בעולם יאמין בשם

‫מה השאלה שם, מר נאון?

‫מה, מה השאלה?

‫פטגוניה, לא פטגוניה, פטגוניה

‫פטגוניה זה האזור שבדרום ארגנטינה

‫סמוך לאנטרקטיקה

‫מקום מאוד רחוק

‫יש שם מקום נפלא, נקרא סיירת אל פויגו

‫זה ארץ האש

‫ויש כמה אנשים שלמדו במכון מיר שסיפרו לי שם

‫שזה אחד המקומות היפים בעולם

‫אבל זה רחוק

‫הפטגוניים הם סוג של אינדיאנים

‫מחוסרי כל, היום כבר אולי לא

‫אבל כל תרבות מערבית בהגדרה

‫טוב, אז כמצד כך, אתה יודע איפה זה?

‫בסדר, אז זה טוב שזה הלחסון כזה גדול

‫מכמצד כך זה הפטגוניה

‫מצפון מזרח והדרום מערב

‫בסדר, אז כל פנים לכל אלה ‫אברהם הועיד את אמונתו

‫כלומר בעצם אפשר לומר שאברהם ‫היה, נגיד את זה במונחים של העולם שלנו

‫הוא היה מייסד דת מונותאיסטית ‫וקוסמופוליטית כאחת

‫כן בבקשה

‫בקבלת הרי כתוב ששם השם הוא אחד יחיד ומיוחד

‫בעצם אדם הראשון היה את האחד

‫ואדם הראשון חברה אשתו עשו את המיוחד

‫הוא עשה את המיוחד

‫ואברהם בעצם מייסד את היחיד

‫והאברהם עשה את המיוחד בעצם

‫הוא עושה את האיחוד

‫הוא מתחיל את דת האיחודים

‫נכון, נכון

‫אבל אני אתרגם את זה לשפה שלי בשלב הזה

‫בסדר, אני רוצה להתרגם את זה לשפה שלי

‫אני פשוט, אתה אומר דברים עמוקים ‫מדי בשבילי אני אנסה להגיד דבר פשוט

‫כן, אם כן אברהם עוסק בהקמת ‫דת קוסמופוליטית מונותאיסטית

‫כלומר הוא רוצה ללמד את כל העולם שיש אל אחד

‫ולעשות אותם קדושים, קדושה של מי? ‫מי יהיה קדוש?

‫כל אחד ואחד, קדושת הפרט קוראים לזה

‫קדושת הפרט עבור מיליארדי פרטים

‫בסופו של דבר קדושת הפרט

‫אפשר לומר שאברהם הוא, ‫אני אגיד את זה במילה אחת

‫היה בשלב הזה אדם דתי

‫מה אתה רוצה?

‫אני לא יודע מה הוא היה בשלב הזה

‫אבל דתי בטוח הוא היה

‫אולי זה האופן שלו להיות עברי

‫אבל הוא היה אדם דתי

‫עכשיו אני רוצה לחזור לפסוק א'

‫ברשותכם

‫ויום הרשם אל אברהם

‫לך לך

‫עכשיו, ננסה קצת להבין מה ‫המשמעות של הביטוי הזה בעברית

‫הביטוי לך, ידוע

‫לך, זה קוראים לזה ציווי ללכת

‫אבל הפירוש, לך לך

‫כשמישהו למשל אומר

‫אני הולך לי

‫אני הולך לי

‫מה המשמעות של התוספת הזה?

‫לי או לך

‫תלכו לכם

‫מה זה?

‫זה המשמעות?

‫הפשט של אני הולך לי הכוונה לבד

‫פשט המילה לך

‫פשט המילה לך, כשבביתוי הולך לך

‫הכוונה לך לבדך

‫ויהיה לך לא אל נפשו

‫ויהיה לך לא אל נפשו

‫אמר באיליהו הנביא, כן

‫לפי מה שהרב אומר, נראה לי שהיה מדועה יותר

‫אז להגיד לך, אתה, לא לך לך

‫אבל זה ככה מדברים בעברית

‫כן?

‫זה לא משמעות כל כך

‫לבטא את הלמה היחידהית

‫זה יותר מסוים עם הדרש

‫והיה אלך לא אל ארצו

‫אבל תסתכל בתנך, מה אני אעשה

‫בתנך, כל מקום שכתוב ללכת ל, הכוונה לבד

‫והישלח משה את חותנו והיה אלך לא אל ארצו

‫הלך לא, הלך לבד

‫מה?

‫בעבורו זה כבר הרחבה של המשמעות הזאת

‫לכן באמת חזל דרשו

‫לענתך, לטובתך

‫אבל זה דרש

‫פשט המילה, אני הולך לי הכוונה ללכת לבד

‫אלך לי אל הר עמור ואל גבעת הלבונה

‫הכוונה עליו דווקא לטובתי

‫אני הולך לי, הכוונה לבדי

‫מה?

‫אני לא יודע, אתה קורא פסוקים שאני לא מכיר

‫אני בינתיים קורא את הפסוק הזה

‫והפסוק הזה נאמר בעצם לאברהם

‫שהוא צריך לעזוב

‫את כל מה שהוא עשה עד עכשיו

‫עכשיו תארו לעצמכם, אני ‫לא יודע, זה משהו מדהים

‫אברהם מן הסתם עבד עשרות שנים

‫אברהם עבד כנראה במשך ‫עשרות שנים על העניין הזה

‫של הדת שלו

‫והוא כל הזמן מדבר עם האנשים סביבו

‫אתם יודעים, יש אלוהה

‫ושואלים אותו לפעמים ככה ליד המנגל

‫תגיד, אברהם, מה הציפייה הגדולה שלך בחיים?

‫מה היית מאוד רוצה?

‫הוא אומר, אני הייתי מאוד רוצה שאותו האלוה

‫שאני מספר לכם על קיומו

‫שידבר איתי

‫שתהיה לי התגלות

‫סוף סוף, אחרי שנים רבות

‫נגלה אליו האלוהה

‫זה פסגת המאבעים של אברהם

‫ואמר, הוא אומר לו

‫לך לך, כל מה שעשית מוחקים

‫דילית

‫אתם יודעים, כרם ביום בהיר הדבר הזה

‫כלומר, אומר לו, עד עכשיו עסקת בדבר

‫שהיה טוב עד עכשיו, עכשיו אתה עוזב

‫אבל אתה עוזב אותו בשביל מה?

‫בוא נראה

‫לך לך, מארצך, ומולתך ומבית אביך

‫אל הארץ אשר היקע

‫ועסקה לגוי גדול

‫מה זה גוי?

‫מה זה גוי בארץ?

‫כן, הוא אומר לו, גם ארץ וגם גוי

‫גוי וארץ, קוראים לזה בעברית, מדינה

‫כלומר, מכאן ואילך, אתה תפסיק לעסוק בדת

‫אתה תעסוק מכאן ואילך בפוליטיקה

‫זה מעבר מקדושת הפרט

‫לקדושת הכלל

‫כלומר, הנושא שלך לא יהיה האדם הפרטי

‫אתה רוצה אדם פרטי לעסוק בזה?

‫יש מי שיעסוק בזה

‫אתם מכירים דתות קוסמופוליטיות?

‫אתם מכירים?

‫מה?

‫בודיזם הוא לא מונותאיסט ‫כי הוא לא מאמין באלוהים

‫נצרות היא לא מאמינה במונותאיזם, היא אלילית

‫האיסלאם

‫כלומר, בעצם מה שאברהם עשה עד אז

‫דמה מאוד למה שהאיסלאם טוען שהוא עושה

‫השאלה אם באמת הוא עושה זה סיפור אחר

‫אבל, הוא עושה את זה ‫הדרך הנכונה, זה סיפור אחר

‫אבל כל פנים, המוסלמי בהחלט יכול להזדהות

‫עם אברהם בגרסה הראשונה

‫כי המטרה של האיסלאם היא ‫לשכנע כל אדם פרטי בעולם

‫לעבוד אלוהה אחד בלבד

‫לעומת זה, הקב' חומר לאברהם תשמע

‫סוגרים מטבסטה, אתה לא ‫עוסק יותר בפרוטו-איסלאם שלך

‫אתה מכאן ואילך תעסוק במשהו לאומי

‫הלאומי הוא, בא לגלות ‫את הקדושה בכלל ולא בפרט

‫כלומר, המוסלמים ימשיכו להפיץ את משנתך

‫אבל אתה תעסוק בקדושה לאומית

‫יש, יש קדושה בפוליטיקה

‫וזה דבר, הייתי אומר, קשה מאוד לתפיסה

‫כי השאלה, האם הדבר הזה הוא בר מימוש

‫האם זה אפשרי בכלל

‫שתהיה קדושה בפוליטיקה

‫בדרך כלל, כשאדם רוצה להיות קדוש

‫הוא פורש מן הפוליטיקה

‫הוא פורש מהחיים הציבוריים

‫והוא מתכנס בתוך הפרטיות שלו

‫מקסימום, מצליח לשכנע עוד אנשים פרטיים

‫להיות כמו

‫אבל אתה רוצה להגיד שבמשרד התשתיות

‫בצבא, במשרד האוצר

‫במשרד החוץ

‫בכל זה אני אגלה את אלוהים?

‫אתה יודע על מה אתה מדבר?

‫איזה לכלוך זה הפוליטיקה

‫על לכלוך הרבה יותר כבד בדברים כלליים

‫מאשר בדברים פרטיים

‫כי בדברים פרטיים, האדם יכול ‫איכשהו להתגבר על היצר הרע שלו

‫אבל כשמדובר על מערך כללי

‫מדובר על משהו שקרוב מאוד אל הכוח של הטבע

‫והטבע יותר חזק מן המוסריות הפרטית של האדם

‫לומר שהפוליטיקה תהיה ‫מוסרית כאלווה חומר קדושה

‫זה נראה כמעט אבסורד מוחלט

‫ברור, מלבד זאת

‫יכולה להתפרש האמירה הזאת גם כגזענות

‫מה שאמרת שיש פה צמצום

‫אלא לאום שלי לעומת הלאום שלך

‫אז אם כן שני קשיים יש בוודאי

‫אצל אברהם אבינו בקבלת הרעיון

‫איך אפשר לקבל את הרעיון של

‫אסחל אגוי גדול, הרי ‫בנגד זה אני נלחם כל הזמן

‫אומר אברהם אני עוסק ‫בקוסמופוליטיות שמאלנית דתית

‫ואתה אומר לי עכשיו להקים מדינה

‫אבל זה מה שהקבלת הרעיון אמר לו

‫אגב אם זה נכון

‫יוצא שמטרתה של היהדות היא מטרה פוליטית

‫לפי זה התשובה לשאלה שהרבה פעמים שואלים אותי

‫ושואלים בטח גם אחרים

‫מדוע הרבנים עוסקים בפוליטיקה

‫התשובה היא אז במה הם יעסקו

‫כלומר הרי אם הם רבנים הם נאמנים ליהדות

‫היהדות היא פוליטית

‫אם היהדות היא פוליטית אז מה ‫צריכים הרבנים לעסוק בפוליטיקה

‫אלא מה במשך שנים רבות

‫כמעט אלף שמונה מאות שנה

‫לא יכולנו לעסוק בפוליטיקה

‫היינו במצב של אשתקה של הכישרון הישראלי

‫לכן בדלת ברירה הרבנים עסקו בבשר בחלב

‫בהלכות תארת המשפחה, הלכות שבת, לשון הרע

‫והרבה דברים שהם טובים של עצמם

‫רק שלא בשביל זה הרבנים קיימים

‫גם לא בשביל זה היהדות קיימת

‫גם המצוות מצד האמת של תארת ‫משפחה, שבת, לשון הרע ובשר בחלב

‫כל זה מובן במסגרת של עשייה ‫לאומית דווקא ולא עשייה דתית

‫אבל לא הייתה בריר

‫אני אספר לכם סיפור

‫פעם אחת נתתי הרצאה ‫בפני קבוצה של כמרים ונזירות

‫ותלמיד חכם חשוב שלח אותי לדבר איתם

‫אמר אתה חייב לדבר איתם

‫בסדר, הלכתי לדבר איתם

‫אמרו לי האם כבוד הרב מוכן ‫לדבר איתנו על המשמעות הדתית

‫על המשמעות הדתית של יום העצמאות

‫עד כאן דברי קודשן

‫דיברתי איתם שעתיים וחצי, אמרתי להם תראו

‫ביקשתם ממני לדבר על ‫המשמעות הדתית של יום העצמאות

‫לצערי אני לא יכול לעשות את זה

‫משום שאין שום משמעות דתית ליום העצמאות

‫כשם שאין שום משמעות דתית לחג הפסח וליום ‫השבת ולמועדי ישראל ולכל מצוותיה של היהדות

‫שכן היהדות היא לאום ולא דת

‫היא עוסקת בכלל ולא בפרט

‫מיד הפגיזו אותי בכל הקושיות החרדיות

‫אמרו לי איך אפשר להגיד דבר כזה על ‫מדינה שבה לא שומרים שבת ואין צניעות

‫ובכלל צריך לחכות למשיח

‫ובכלל היהדות לא עוסקת בהיסטוריה

‫כל השאלות הקלאסיות שאני ‫שמעתי בדרך כלל מנגזרת של הנצרות

‫הנה שמעתי אותן במקום

‫קתולים

‫אני הבנתי דבר מאוד מעניין

‫מה גרם לזה שישו יצא מן היהדות

‫קרה משהו

‫אם תקראו בברית החדשה תראו שהוא הלך לרבנים

‫והוא אמר להם אתם חכמי הסנדרין הפרושים

‫אתם מצפים לכך שיגיע בן דוד

‫כי אתם רוצים להשתחרר ‫מן העול של השיעבוד הרומאי

‫יש לכם משהו נגד הרומאים ‫אתם רוצים להיות עצמאים

‫אבל אני לא באתי אלא כדי לגאול את הנשמות

‫אמרו לו הרבני וואו זה ‫מעניין אבל זה לא ביהדות

‫החוצה

‫כן ככה זה התחיל

‫זאת אומרת שפה אנחנו מדברים על מעבר דרסטי

‫מקדושת הפרט ומקדושת הכלל

‫השאלה היא איך אברהם הגיב לדבר הזה

‫זה מאוד לא פשוט אנחנו ‫נראה שהתגובה לא מובנת מלאה

‫בעצם ישו עשה תהליך הפוך מאברה

‫בדיוק ישו עשה תהליך הפוך מאברה

‫אברהם עבר מן הפרט אל הכלל ‫וישו רצה לחזור מן הכלל אל הפרט

‫לכן עשה לו שני מסר ‫שליחים במקום שני מסר שבטים

‫כן? ‫הוא גם רצה לעבור על אחד שהם הוכחים את כולם

‫לא לא לא, אתה מבלבל עם מוחמד

‫אבל כן, בסדר, אוקיי

‫עכשיו אני רוצה להבין פה מה ‫הקדוש אוכל אומר, כן בבקשה

‫שני המחרות היא אדם פרטי עדיין

‫זהו, זה בדיוק מה שהוא לא יכול להבין

‫הוא לא יודע מה זה להיות ‫פרט, מה זה להיות אומה

‫הוא אדם פרטי, איך הוא יכול להיות אומה?

‫אנחנו נראה שהקושי הזה ‫מלווה אותו לאורך כל פרשת לך

‫ואת הפתרון אנחנו גם נדמה את זה, כן בבקשה

‫אני לא מבינה מה זה מצווה בשביל לאור

‫מה זה מצווה בשביל לאור?

‫אז זה דבר מאוד מובן

‫למשל, האם אישה יכולה ‫לברך אשר קידשנו במצוותה

‫וציוונו על מצווה שהיא ‫לחתכילה רק לגברים

‫התשובה היא שכן, למה? היא לא צוותה

‫אלא וציוונו, ציווה את הציבור

‫עכשיו, זה מתממש באופן של חיוב ‫כלפי הגברים ושל התנדבות אצל אנשים

‫ברור, זה הכוונה

‫גם הכוהנים, הם אומרים וציוונו ‫על מצוות רק להם כשהיה יכול

‫בסדר? יש בעיה בזה?

‫אני אעזב

‫אה, פשוט מאוד

‫פשוט מאוד, נגיד ככה, אילחות קשרות

‫אני אוכל באופן מסוים ולא באופן אחר

‫מה המטרה של הדברים האלה?

‫בטח מפורש בתורה, כדי להבדיל אותנו מן העמים

‫כלומר, אני מוזמן אצל ‫הגוי, אני לא יכול לאכול איתו

‫ביש שהוא לא מבשל לפי כללי ‫לקשרות, אז אני לא יכול לאכול איתו

‫כלומר, ההבדלה היא לאומית

‫ככה זה כל המצוות, זה השלכות

‫יש לי ספק בדיני קשרות

‫אם המטרה של הקשרות היא לחבר בין היהודים

‫אז אם הספק הוא כלפי יהודי שמזמין ‫אותי, אני צריך לחפש את הכולה

‫אם הספק הוא כלפי גוי שמזמין ‫אותי, אני צריך לחפש את החומרה

‫זה השלכה

‫כן, בבקשה

‫אבל שמות בקודם היה אומר, אנחנו ‫יודעים שהשם שהוא אומר זה נעשה

‫כמו בליית העולם

‫מה שאנחנו קוראים פה זה לא בקשה ציפור

‫זה הולך לקרוא בקוד

‫נכון, נכון

‫אבל איך תהיה התגובה של אברהם זה תלוי באברהם

‫זה לא זכות בחירה, כי ‫זכות בחירה זה מושג משפטי

‫זאת אומרת שיש לי זכות בחירה ‫לכנסת, זכות בחירה לעירייה וכדומה

‫אז זה לדיי לא קשור לזכות הבחירה

‫במיוחד באותם הימים לא היה ‫דבר כזה זכות בחירה לאנשים

‫מה?

‫בסביר, זה היו משטרים, ‫היו אז דיקטטורים וכדומה

‫לכן אי אפשר לדבר על זכות בחירה

‫בחירה חופשית

‫אם זה קשור לבחירה חופשית זה משהו ‫אחר, התכוונת על הבחירה החופשית

‫בסדר, אז אולי גם מזה ‫התכוונת, כשאמרת זכות בחירה

‫התכוונת על הבחירה החופשית, בסדר

‫טוב, כן

‫כן, אתה אומר שכל הדברים האלה ‫סותרים את מה שאמרתי בשבועים אחרים

‫שאברהם איך נודע לו על בורו, הציס עליו ‫בעל הבירה ואמר לו אני הוא בעל הבירה

‫זה נכון, אבל קודם כל זה במדרש ולא בפשט

‫אבל אני רוצה להסביר פה ‫משהו, אצל אברהם היה חיפוש

‫הוא ידע מה לחפש, הוא ‫חיפש האם יש אדון לבירה או לא

‫והוא נשאר מבחינה ‫פילוסופית בספק עד שנגלה אליו

‫ומה הוא נגלה אליו, להגיד לו מה? אני קיים

‫כלומר מה שחיפשת יש תשובה

‫זה בטח לפני

‫לא, זה הרבה לפני, זה הרבה לפני

‫רק שזה כל מה שאברהם חיפש, ‫אברהם חיפש קדושה פרטית

‫אז זה מה שהוא קיבל

‫ולכן הוא גם יכול היה להפיץ את המשנה הזאת

‫עד שהקדושה אומר לו אבל אני ‫רוצה עכשיו להגיד לך מה אני רוצה

‫מה שאני רוצה זה שתבנה את קבוצת הכלל

‫יש פער בין שתי ההתגלויות

‫כן

‫אבל קודם שלטבע זה יותר ‫מתמקד עם המוסר הכלי שלנו

‫זה אפשרות, כן, יש אפשרות לחשוב את זה

‫כלומר אם אני אומר שהמוסר זה שייך לפרט

‫והכלל זה שייך לטבע

‫אז הטבע ינצח את הפרט

‫כלומר אם הפרט ינסה ‫להכניס מוסר לכלל לא יצליח

‫כל עקמת מדינה זה להלכת נגד חוקי הטבע

‫עקמת מדינה מוסרית זה ‫להלכת נגד חוקי הטבע, נכון

‫כלומר זה לא מקובל

‫פעם היה מדינאי גדול בצרפת בשם שלדגול

‫הוא אמר בפוליטיקה אין מוסר יש אינטרסים

‫עכשיו זה לא שהוא היה נגד המוסר

‫הוא היה אדם מוסרי במובן הפרטי

‫רק הוא לא חשב שהמוסר זה שייך לפוליטיקה

‫פשוט

‫והיינו כאן הקבל שאומר לו לא רק ‫מוסר אלא קדושה זה שייך לפוליטיקה

‫יש פה איזה משהו חידוש עצום

‫למה התחילה לא הייתה כחוץ להגיע לתנושת ‫הכלל דרך נתינת המצוות לכלל האנושות?

‫נתינת המצוות לכלל האנושות ‫אבל כי אין כלל אנושות

‫יש רק יחידים

‫יש מיליארדי יחידים

‫אין כלל כלומר אין אומה ‫שלמה שהיא האנושות כולה

‫אז מה בעצם הופך אומה לעומה?

‫מה הופך אומה לעומה?

‫אז זה נושא באמת שהרחבנו ‫בו הרבה כשלמנו את פרשת נוח

‫וראינו שהאנושות עברה שני שלבים

‫שלב ראשון שבו הקבוצות האנושיות היו משפחות

‫שלב שני שבו הם הפכו לגויים

‫כשהם היו משפחות הם מוגדרו ‫על ידי הלשונות, דהיינו התרבות

‫כשהם הפכו, כשהם מוגדרו על ‫ידי הטריטוריה הם הפכו להיות גויים

‫ברור? אתה זוכר בוודאי בפרק יהוד פסוק למד א'

‫נכון? זוכרת פרק יהוד פסוק למד א'?

‫כיוון שאתה זוכר תעשה ‫טובה לאחרים שגם הם יזכרו

‫ונסתכל ביהוד פסוק למד א'

‫אלה בני שהם למשפחותם ‫ללשונותם, בארצותם לגויהם

‫בהתחלה הם משפחות ומה ‫שמגדיר אותם כמשפחות זה לשונותם

‫אחר כך בארצותם כשהטריטוריה ‫מגדירה את הציבור הם הופכים להיות גויים

‫כלומר עוברים מהגדרה המוסרית להגדרה טכנית

‫ואז יוצא שאנחנו מבססים את המלחמה

‫כלומר בין גוי לגוי ההתנהגות ‫הצפויה הרגילה הנורמלית זה המלחמה

‫בין משפחה למשפחה ההתנהגות ‫הרצויה הנורמלית המצויה זה השלום

‫בסדר? אז בהתחלה היו המשפחות חיות בשלום

‫עד שהם הפכו להיות גויים והם חיים במלחמה

‫עכשיו אפשר לומר שהניסיון של ‫מגדל בבל היה ניסיון להתגבר על זה

‫הניסיון של יצירת אחידות

‫אבל האחידות מחכה את הייחודיות של האדם

‫לכן זה נכשל, לכן נפוצו משם

‫אבל מה? ‫ניצלו מן האחידות נפלו עוד פעם לגויות

‫ואז מה יהיו? מלחמות

‫איך פותרים את הבעיה? זה מתוטלת בלתי נסבלת

‫או אחידות מוחקת או גויות נלחמת

‫צריך למצוא פתרון

‫הפתרון הוא במקום אחידות או גויות, אחדות

‫האחדות זה נושא חדש

‫צריך שכל אומה תישאר עם הייחודיות שלה

‫עם העושר שהיא מביאה לאנושות, בייחודיותה

‫ויחד עם זה יהיה מוקד ‫משותף שאליו כולם מתייחסים

‫ובשביל זה צריך להקים אומה 71

‫בואו נראה מה כתוב כאן

‫ואהסך לגוי גדול, אתה תקים עוד אומה

‫ונברחו בך כל משפחות האדמה

‫כלומר אתה תהיה הלאומיות ‫הלגיטימית היחידה בעולם

‫כל לאומיות אחרת היא פסולה

‫כי לאומיות היא בעצם הגואיזם מורחב

‫במקום שאני מטפל רק בעצמי אני מטפל בכל אומתי

‫אבל זה לאומת האחרים

‫זאת אומרת אני בעצם מבסס את המלחמה

‫כשאני מקים גוי

‫אבל אם זה גוי שכל ‫עניינו, לאומיות שכל עניינה

‫הפיכה את הגויים למשפחות

‫אז היא לאומיות אוניברסלית

‫לאומיות אוניברסלית זה קשר

‫לכן אתה תקים גוי כדי שכולם יהפכו למשפחות

‫אם נסתכל לרגע אחד בספר זכריה

‫ספר זכריה בפרק ידאלת

‫מה מתואר שם?

‫משהו שאולי עקטואלי אפילו, מלחמת גוג ומגוג

‫שכל הגויים באים למלחמה על ירושלים

‫מי מנצח בסוף?

‫אנחנו תמיד מנצחים

‫כי התנך זה כמו מערבון טוב, מיושן

‫שהטובים מנצחים

‫הבוקרים הטובים ולאינדיאנים הרעים

‫ואני קורא כאן בספר זכריה ידאלת

‫פסוק ת' זין

‫והיה כל הנותר מכל הגויים

‫מה ייוותר מן הגויים?

‫הבאים על ירושלים

‫ועלו מדי שנה בשנה להשתחבות ‫למלך השם צבעות ולחוג את חג הסוכות

‫והיה אשר לא יעלה מעת משפחות הארץ אל ירושלים

‫פתאום הנותר מן הגויים זה המשפחות

‫להשתחבות למלך השם צבעות ולא עליהם יהיה הגשם

‫טוב, אבל המצרים לא אכפת להם שלא יהיה גשם

‫אז הוא אומר לא, ואם משפחת ‫מצרים לא תעלה ולא באה ולא עליהם

‫תהיה המגפה שריגוף את הגויים, אז תהיה מגפה

‫קוראים לי משפחת מצרים

‫משפחות משפחות, זה חוזר להיות

‫אז זאת עבודה שבערך לוקחת ‫4000 שנה אבל מה זה לעומת הנצח?

‫לכן זה קטן עלינו

‫כלומר אברהם פותח מהלך היסטורי ‫שבו הגויים יהפכו מחדש למשפחות

‫ויהיה להם מוקד מרכזי שאליו הם יתייחסו

‫רציתי להגיד משהו

‫למה בהתגלות הראשונה כאילו לא קוראים לו לך?

‫שהוא לא מסוגל להבין את זה

‫בפעם השנייה הוא מתחיל להבין את זה

‫ההתגלות לאברהם של אלה ‫מאחורת התסקות להתחדשות?

‫למה אתה אתה?

‫ההתגלות של אברהם של אלה ‫מאחורת התסקות להתחדש?

‫כן, נכון

‫אז זה לא מסתריקת?

‫זה שלל את אמרת? שללה מהפרט?

‫לא, זה לא שלל

‫הפרט יכול להתקדש

‫רק שזה לא יועיל לתקן את העולם

‫כי ברגע שהפרט מתקדש

‫הכלל נשאר ברשעותו, מסור בידי הרשעים

‫אבל זה מה שעושה הנצרות

‫הנצרות אומרת אתה רוצה להיות קדוש?

‫הנה יש מנזר שלם פתוח בשבילך

‫ומה עם החברה? תעזוב אותה

‫זה של הרשעים

‫איך אמר ישו?

‫תנו לקיסר את אשר לקיסר

‫ולאלוהים את אשר לאלוהים

‫מה צריך לתת לאלוהים? את הנשמה

‫ומה לתת לקיסר? את הפוליטיקה

‫אז מי ינהל את העולם? הרשעים

‫זאת השלמה עם הרשעות של הפוליטיקאים

‫ולכן היהדות לקחה על עצמה איזו משימה

‫שאלה גדולה היא איך היא אפשרית בכלל

‫אבל זאת המשימה

‫כן בבקשה

‫אני חוזר על השאלה

‫אתה אומר אם אנחנו רוצים ‫לקיים את נבואת זכריה

‫צריך להציס את האזור כדי ‫שיהיו כמה שיותר מלחמות

‫עם מלחמת עולם מסביב ירושלים

‫יאללה בוא נפוצץ את המסגדים

‫ואז יהיה פה מלחמת גוגו-מגוג

‫ולסוף תרח יהיה טוב

‫והיה שם למלך על כל הארץ

‫עד כאן שאלתך

‫תשובה

‫אמר מי שאמר צריך שיהיו רשעים בעולם

‫אבל אין מצווה להתנדב

‫כלומר יש תהליכים שנעשים גם בלי שתרצה

‫מגלגלין זכות על ידי זכאי חובה על ידי חיי

‫כן בבקשה

‫במובן הזה הקב' ברוך הוא מטפל ‫יפה מאוד בעייסק הזה בזמן האחרון

‫הוא עושה עבודה טובה

‫פסוק למית ב' שם סותר ‫הוא אומר אלה משפחות בינינו

‫התולדותם ובין

‫תפקד התולדות

‫איזה פסוק?

‫תרקיב פסוק למית ב'

‫מה כתוב?

‫אלה משפחות מנוח

‫לתולדותם וגויהם

‫אז תאמר שפועלו מוזכר ארצות

‫התולדות הפרו אותם לגויים

‫אבל לפי לכן כתוב ארצות

‫נו אז זה לא סותר זה תוספת

‫הלאה

‫כן?

‫יפה

‫כלומר מה הכשיר את אברהם לדבר הזה?

‫זה כבר קצת ראינו בפרשה הקודמת

‫בגלל שהוא היה מהמשפחה העברית

‫והמשפחה העברית היא דואגת לאיחוד האנושות

‫אבל כמו שאתה אומר אתה צודק

‫אברהם לא יכול היה להיות אבי האומה

‫בגלל שהוא מייצג מידה פרטית מדי

‫את המידה של אברהם את האברהמיות

‫שמתגלה בסופו של דבר כמידת החסד

‫אז אולי צריך מישהו הופכי לו

‫יצחק אבל גם יצחק שהוא מידת הדין

‫לא יכול לייצג את האומה הישראלית

‫אז אולי יעקב רק מידת הרחמים לא יכול

‫אז מי זה עם ישראל?

‫זה ביני אברהם יצחק ויעקב

‫זאת אומרת אי אפשר להופיע אומה

‫שהיא שחזור של הזהות של אדם הראשון

‫בלי שיתוף פעולה של קצוות

‫לכן זה לוקח כל כך הרבה זמן

‫עכשיו, זה לוקח הרבה זמן יש בעיה

‫כי בגלל הזמן זה יוצר את המלאק

‫כשאנחנו נגיע לפרשה של המלאק נבין למה

‫בסדר? כן בבקשה

‫אם הוא קרא שמלאק פרופסורי שקלעי ‫אומה למה הוא לא אומר לזה לבני יעקב?

‫למה שיגיד זה לבני יעקב?

‫כי אז לא יש אומה

‫כן אבל האומה הזאת אי אפשרית רק ‫בגלל שהם בני יעקב בין יצחק ובין אברהם

‫כלומר הקולקטיב הזה יכול היה למלא את ‫התפקיד הזה רק בגלל שהוא קלט משלושתם

‫בגלל שזה דווקא בארץ?

‫כן זה דווקא בארץ, בשביל ‫זה יש לנו ספר בראשית

‫לא כל כך ארוך, סך הכל 50 פרקים, מה יש?

‫כבר הגענו ליוטבט

‫יאללה קטן עלינו, נמשיך

‫אני רוצה פה להבין ביטוי לא ברור, פסוק ג'

‫ועברך מברכך ומקללך האור

‫ונברכו בכך כל משפחות האדמה

‫מה פירוש הביטוי ונברכו

‫התברכו

‫אתה רואה שספונטנית דיברת בעברית, ‫בעברית אומרים ויתברכו, לא ונברכו

‫אגב זה גם פסוק מפורט בפרק ק.ב

‫ויתברכו בזרחה כל גוי הארץ, זה ‫כמו ששמעת בקוליק, כתוב ויתברכו שם

‫זאת אומרת התורה משתמשת לביטוי הזה להתברך

‫אבל כאן התורה לא אמרה ‫ויתברך, ויתברכו אלא ונברכו

‫ונברכו זה מלשון עברכה

‫כל מי שעבד בגפן יודע שגפנים אפשר לעבריך

‫מה זה לעבריך? לוקחים זמורה מהגפן

‫והזמורות של הגפן זה דבר רך, זה עץ רך

‫מעקמים אותה, זאת אומרת ‫עם צורה של ברך, ברך זה קופל

‫וטומנים את הראש של הדבר ‫הזה באדמה, כוברים באדמה

‫וכתוצאה מתהליך ביולוגי, הענף ‫הזה, הזמורה הזאת מוציאה שורשים

‫ואז נולד עץ גפן חדש

‫נכון? מה? לא? לא?

‫עברכה תנסה את זה בזה, מה?

‫ביצים אחרים ראית את זה? כן?

‫טוב בסדר, אז זה אני מדבר ‫על המצוי, המצוי בגפנים

‫זה לא משנה, לא אכפת לי זה בעצים אחרים

‫אבל מה שיוצא מכאן, שאם כתוב ‫ונברחו בך כל משפחות האדמה

‫מה שמה? שמשפחות האדמה מתוארות ‫כעצים, כעצי גפנים או כעצים אחרים

‫ואז יוצא מי הוא אברהם בתוך הסיפור הזה?

‫הוא האדמה, ונברחו בך, סימן שאתה הקרקע

‫וכל שאר העצים הם מתחברים בך, נברחו בך

‫ואז מה יצא מזה? כנראה זה עץ משותף לכולם

‫כלומר אתה תקים אומה שבה כל אחד יכיר את עצמו

‫בסדר? ואז יוצא שאם נצטרך למשל ‫לצייר את הצבעים השונים של אומה

‫נגיד שלכל אומה ניתן צבע, כן?

‫יש אומה עם צבע ירוק, אחת ‫עם צבע אדום, צבע סגול וכו' וכו'

‫ומה יהיה הצבע של עם ישראל לפי זה?

‫שקוף, יוצא שלעם ישראל אין צבע

‫כלומר האומה הזאת ששם אברהם צריך ‫להקים צריכה להיות אומה חסרת צבע

‫או נגיד כמין מראה שבה הכל ‫משתקף, לכן הרב קוק גם קורא לזה

‫האספקלריה של כל האומות, ‫אספקלריה זה אין שון מראה

‫כלומר הכל משתקף שם ולכן אפשר ‫לומר שאם ניקח כפי שאמרנו את האינטגרל

‫של כל מרכיבי הבדיחות על הצוללות, כן?

‫שבצוללת אחת יש רוסי ואמריקאי ויפני

‫או יש ברדיכה אחרת עם צוללת ‫שבה יש הודי ואפריקאי ולא יודע מה

‫אז בקיצור לוקחים את כל ‫המרכיבים של כל הבדיחות, מערבבים

‫יוצא לנו יהודי, לכן גם כל הסיפור הידוע

‫אמר כן שכאשר צרפתי, ‫גרמני ויהודי מגיעים לאיבודד

‫אחרי כמה שנים שהם נשארים ‫שם ביודדות ומצילים אותם

‫אז הצרפתי כותב ספר שלם, ‫שכחתי להגיד שבאי הזה יש רק פילים

‫ואז הצרפתי כותב ספר על הפילים והאהבה

‫הגרמני מחכה עוד כמה שנים מוציא ‫ארבעה כרכים על הפילים והסדר

‫ואחרי הרבה שנים היהודי מוציא ‫אנציקלופדיה של הפילים והשאלה היהודית

‫זאת אומרת שכי אין זהות עצמית ‫ליהודי, אז הוא כל העת ביקר בו את הכל

‫רמין, אז זה אחרי המקטעות, ‫פה יש פלחות עליהם,

‫כבר אחד מפרים מפחד ‫מעצמו, וכך התחלה בעצם

‫בדיוק, יפה, יפה, לא הם כתבו אלא כתוב

‫אמרת למה אחרי זה הם כתבו, מזה הם?

‫האורחים המקראיים?

‫בבקשה

‫במילה מחר יש כנראה מיזה כפבית אופיות

‫כפבית, מחר, רמז, כפבית אופיות

‫מה זה שפת הקודש?

‫לשון הקודש, שפת הקודש זה לא מושג ‫שקיים אצלנו, לשון הקודש, כן בבקשה

‫אנחנו עושים את התפקיד שלנו כנראה בעל כורחנו

‫אנחנו מביאים כל מיני ‫סוגים של יהודי מכל העולם

‫כל יהודי בא עם הניצות שלו ‫ומתנגד לניצות של האחרים

‫נגיד יש היום מה שנקרא חיכוך בין-אדתי

‫מה זה חיכוך בין-אדתי?

‫יש יהודי מרוקאי, יהודי פולני, נכון?

‫רבים ביניהם

‫אבל למה היהודי הזה הוא מרוקאי?

‫מה עשה אותו מרוקאי?

‫הגוי שאצלו הוא היה

‫יוצא לפי זה שהחיכוך הבין-אדתי זה גוי ‫מפולניה וגוי ממרוקו שרבים דרך שני יהודים

‫זאת אומרת שדרך המפגש של 70 זהויות ‫דווקא מזה נבנית מחדש הזהות הכלל-אנושית

‫כלומר אנחנו פה פותרים בעיות באופן ‫חווייתי שבאום לא מצליחים לפתור באופן משפטי

‫כלומר האום זה ניסיון משפטי ‫לבנות איזה משהו זה גוף מתאים לכל

‫ואילו אצלנו זה חי, מובן?

‫אגב מדינת ישראל היא ‫המדינה היחידה שבהן יהודים

‫יש יהודים במרוקו, יש יהודים ‫בפולניה, יש יהודים באמריקה, פה מה יש?

‫יש מרוקאים, פולניים, אמריקאים, נכון?

‫כל אחד קרוי על שם האומה ‫שממנה הוא מביא את הניצוץ

‫עכשיו תשים לב שמי שאומר את זה ‫אינו פחות מאשר יחזקאל הנביא בעצמו

‫מה אומר לנו הנביא יחזקאל?

‫רגע יש פה יחזקאל? חסר הכרך?

‫רגע יש פה, יש לי מישהו תנ״ך? משהו?

‫תנ״ך, הנה תודה

‫תבורך

‫הנביא יחזקאל אומר

‫רגע, רק שנייה, רק שנייה, רק שנייה

‫תודה

‫רגע

‫אני לא מוצא, זה בגבי מלחמת גוג ומגוג

‫רגע

‫הנה, כן, בפרק למת חת

‫כן, בן אדם ואי דבר השם אלי ‫למור, בן אדם שים פניך אל גוג

‫ארץ המגוג, נשיא, ראש, משך וטובל והנביא עליו

‫אמרת כה אמר אדוני אלוהים, אני ‫נהיה אליך גוג, נשיא, ראש, משך וטובל

‫ושובבתיך ונתתי חכים בלחייך ‫והוצאתי אותך ואת כל חלקך

‫סוסים ופרשים לבושי מכלול כולם, קהל ‫רב צינה ומגן תופסך רבות כולם וכו' וכו' וכו'

‫מימים רבים תיפקד, באחרית ‫השנים תבוא אל ארץ משובבת, מחרב

‫מקובצת מאמים רבים על הרי ‫ישראל, אשר היו לחורבה תמיד

‫והיא מאמים הוצאה, כלומר אנחנו ‫נקראים בעצם ארץ מקובצת מאמים רבים

‫זה הוכחה על מה שאמרת, אשר בחר ‫בנו מכל האמים, שהוא לקח מכל עם קצת

‫ועשה מזה עם ישראל, זה מה ‫שאומרו של בחר בנו מכל האמים

‫בדיוק זה מה שכתוב, שעם ישראל יונק ‫מכל האמים, ונברחו בכה כל נשכות האדמה

‫לא שמתברכים ממך, אלא ונברחו בכה, ‫כלומר היצירה של האומה הישראלית

‫היא מתוך ההתקבצות של הכוחות של ‫כל האומות, ישראל יונקים מכל האמים

‫זה מה שאמרתי, שמושה כתוב ‫גם בישעיהו וינקת חלב גויים

‫ושוד במלאכים תינארקי

‫אז יש פגולת גומלין, אבל האץ יונק מן האדמה, ‫אבל האדמה לבדה לא יכולה להיות סיפרות

‫היא צריכה בשביל זה זמורות

‫טוב, עד כאן להיום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234923204″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 20
יוצאים אל ארץ כנען
פרק יא ‘ פסוק לב’
אורך השיעור: 55 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234923204″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“וימת תרח בחרן ויאמר ה’ אל אברם לך לך “

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן