פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת לך לך > עלית אברהם ממצרים והפרדותו מלוט

עלית אברהם ממצרים והפרדותו מלוט

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫פסוק יהוד
‫מה?

‫י' עברנו נכון?

‫הגענו אפילו יותר מזה כן

‫פסוק ת' זין

‫פסוק ת' זין ולאברם היטיב

‫בעבורה

‫ברוכתה הלוי אלוהים ולכם, שהכל יבוא

‫סליחה?

‫מה? ולאברם היטיב

‫בעבורה

‫ויהי לו צאן ובקר וחמורים

‫ועבדים ושפחות ועטונות וגמלים

‫אם כן הדבר הזה מוכיח את דברי רשי

‫ייטב לי בעבורך מה פירש רשי

‫ייתנו לי מתנות והחל

‫ייטב לי בעבורך

‫ולאברם היטיב בעבורה מה הוא נתן לו?

‫צאן ובקר וחמורים וכו' אם כן ‫אנחנו רואים שהוא קיבל מתנות

‫יש דבר מעניין באופן שבו המתנות ניתנות

‫צאן ובקר וחמורים

‫זה בעלי חיים לא?

‫ועבדים ושפחות, מה זה? בני אדם

‫ועטונות וגמלים

‫בעלי חיים

‫אז מה קרה?

‫באמצע בעלי החיים בין החמורים לעטונות

‫בין הזכרים לנקבות של החמור

‫מופיעים עבדים ושפחות

‫זה אומר

‫זה אומר מה זה עבדים בעיני מצרים

‫בעיני המצרים אין שום הבדל ‫מהותי בין אדם שהוא עבד

‫לבין חמור למסע

‫אותו דבר

‫מה שאין כן כשיעקב שולח מלאכים אל עשיו אחיו

‫הוא אומר ואילי שור וחמור

‫צאן

‫ועבד ושפחה

‫כלומר הוא מביא את האדם ‫בסוף כי האדם הוא הנעלי יותר

‫למה הוא מסכיר את זה בהתחלה? ‫כי כמובן צריך להעלה בהתחלה

‫נעלה בהתחלה? מה פתאום

‫חרון חביב

‫עקב אני ודאי שיעקב לא יירב את האדם עם הבהמה

‫זה כבר מראה על מה שהוא על מהותה של מצרים

‫שמצרים הרי נקראת בית עבדים

‫כלומר הכל הוא עבדות שם

‫אז זה לא משנה אם העבדות היא של הטבע

‫או העבדות היא רכושית

‫קניינית

‫בכל מקרה יש עבדות

‫אז זה לא משנה האדם בהמה זה אותו הדבר

‫אגב יש שאלה מעניינת ‫איך יכול להיות שיש גמלים?

‫איך יש גמלים?

‫הרי באיזו תקופה מדובר כאן?

‫מדובר בתקופה, אם עושים ‫חשבון, במאה ה-18 לפנהא ספירה

‫נכון?

‫ומתי בוית הגמל?

‫במאה ה-12 לפנהא ספירה

‫אם כן במאה ה-18 אין גמלים עדיין מבויתים

‫אם כך לא יכול להיות שיהיו גמלים לעברם

‫עד כאן כושיית המבקרים

‫ואיך הם יודעים אגב שהגמל ‫לא בוית לפנהא המאה ה-12?

‫בגלל שלא מצאנו שום אזכור ‫לפנהא המאה ה-12 של גמלים מבויתים

‫בשום, אתה אומר הנה אזכור, אז סתם זה לא משחק

‫הנה כתבי יתדות, כתבי חרטומים, לא ‫מצאנו דיבור על גמל לפנהא המאה ה-12

‫מסקנה, לפנהא המאה ה-12 לא בויתו הגמלים

‫לכן הטקסט המקראי פה הוא ‫אנכרוניסטי, נכתב מאוחר יותר

‫וממש לחק לפה אחורה של משהו מאוחר

‫טוב, טענה טובה?

‫לפני כמה שנים מצאו בתל אל-אלאח ‫שנמצא בעשייה הקטנה, היינו בטורקיה של ימינו

‫מצאו כתובת בכתב יתדות ‫מהמאה ה-18 לפנהא ספירה

‫ואדם שם כותב, מנת מספו לגמל

‫ומזה הסיקו שבניגוד למה שחשבו עד אז

‫אכן הגמל כבר היה מבוית ‫במאה ה-18 לפנהא ספירה

‫וכך שהאנכרוניזם הזה של ספר ‫בראשית, בוטל, זה לא אנכרוניזם

‫אכן במאה ה-18 כבר היו גמלים מבויתים

‫ואני שואל שאלת עמה, ואם לא ‫היו מוצאים את הכתובת הזאת?

‫הרי זה בפוקס, היה אפשר גם לא למצוא

‫כמה כתובות עבדו מן העולם

‫אז לטלות אמונות וידיעות ודעיות כביכול ‫על דברים שעומדים על תורו זה לא רציני

‫לא שארכיאולוגיה זה לא ‫חשוב, רק צריך לדעת את הגבולות

‫ואני מביא את זה כדוגמה ‫לגבולות של מדע ארכיאולוגיה

‫בסדר? טוב, בבקשה

‫התענה הזו פסה מן העולם?

‫התענה, כן, שיש פה אנכרוניזם בספר ‫בראשית, התענה הזאת פסה מן העולם

‫מאז שמצאו את הכתובת הזאת בהללך

‫בסדר? מעניין

‫זה בקרה, מישהו כתב מנת מספול ‫לגמל, הוא נתנו הוראות מה לסדר

‫אז היה לו גם ברשימה מנת מספול לגמל

‫עכשיו אפשר להאמין בספר בראשית

‫פתרנו אחד משני האנכרוניזמים ‫המוזכרים בספר בראשית

‫מה? השני אנחנו נגיע אליו עוד מעט

‫לא היום אבל אנחנו נגיע ‫אליו, גם אותו נפטור, אל תדאג

‫טוב, אגב, אם כבר מדברים על הגמל

‫אני רוצה לציין שאין שום כתובת בכתב חרטומים

‫משום תקופה במצרים שמדברת על גמלים בכלל

‫וזה תמוה מאוד כי יש לנו, מצאו שרידים ‫ארכיאולוגיים של עצמות גמלים במצרים הקדומה

‫אז ברור שהם ידעו מה זה גמלים

‫אבל אין שום כתובת מצרית שמדברת על גמלים

‫אז זה מוכיח שני דברים

‫א', שדבר יכול להיות לא ‫כתוב, בכל זאת הוא קיים

‫דבר נוסף, שייתכן שלא יודעים ‫לקרוא את כתבה חרטומים עד הסוף

‫יש השערה שהמילה המציינת ‫בכתב חרטומים את המילה חמור

‫זהה למילה המציינת את הגמל

‫ואז יכול להיות שכמה חמורים הם באמת גמלים

‫אתם יודעים מה זה גמל, ‫זה סוס שתוכנן על ידי ועדה

‫טוב, אחרי כל ההערות המתודיות האלה

‫אבל נחזור לפסוק י' ז' ואין נגע ‫השם את פרעון לגאים גדולים ואת ביתו

‫על דבר שרה יש את אברהם

‫מה זה הסיפור הזה?

‫מה?

‫אין איש אותו, בסדר, אבל בשביל מה זה כתוב?

‫הרי יש הרבה דברים שלא ‫כתובים בתורה, למה זה כתוב?

‫זה התרמה, בט' של עשר עמקות

‫נכון? הרי אברהם יורד למצרים ויוצא ממצרים

‫כמו שאברהם ירד וזה עליה ‫ידי נגעים על פרעו ועל ביתו

‫כמו כן גם ישראל, עתידים ‫לצאת ונגעים על פרעו ועל ביתו

‫נכון? מה?

‫יש עיקרון שאמר הרמבן

‫מעשה אבות סימן לבנים

‫כלומר, כל הסיפורים שמובאים כאן על האבות

‫הם סימן למה שעתיד להתרחש עם הבנים

‫מה המשמעות המדויקת של המשפט הזה?

‫המשמעות היא, מה אתה רוצה?

‫למה לא תתן לי לגמור את המשפט שלי?

‫המשמעות של מעשה אבות סימן לבנים היא

‫שהזהות שלנו בנויה על סיפורי האבות

‫אפילו פסיכואנליטיקאים יגידו לכם שאנשים

‫מסדרים את החיים שלהם ‫בעתם לחיקוי של איזשהו סמל

‫איזשהו מיתוס שהם רוצים לחקות

‫זה הרבה פעמים הזהות של ההורים

‫ולכן אפשר לומר, התפקוד ‫הקולקטיבי של עם ישראל

‫הוא העתקה של מה שמאבות הגיעה אלינו

‫לכן אפשר להבין גם משהו לגבי המצוות בכלל

‫הרי חזאל אמרו שאבותינו, אברהם, יצחק ויעקב

‫היו מקיימים את התורה

‫עד שלא ניתנה

‫ככה מובה בחזאל

‫מה המשמעות? איך אפשר שאבות יקיימו את התורה?

‫איך הם יודעים אותה?

‫אז אני אגיד לכם, המשמעות היא בדיוק הפוכה

‫אנחנו מקיימים כמצוות את ‫מה שאבותינו עשו באופן ספונטני

‫כלומר, אני יודע, יום אחד בא ‫לו לאברהם אבינו לעשות מצות

‫זה הפך למצוות אכילת מצה אצלנו

‫זאת אומרת, זה לא שהאבות ‫היו צריכים להעתיק את המצוות

‫אלא המצוות הן העתקה של התנהגות האבות

‫זה מובן? כן

‫זה אומר שיש מצה אחר לחקירים?

‫בוודאי, בוודאי

‫כן, דווקא במקרה הזה את זה יודעים

‫אני חוזר על שאלתך כדי שכולם ידעו מה שאלת

‫לומר, לפי זה יש אופן ‫אחר של הנחת תפילין, נכון?

‫כן, הזוהר אומר במפורש

‫שהנחת התפילין של יעקב אבינו

‫זה היה המקלות שהוא היה זורק, המקולפים ‫האלה שהוא היה זורק בשיקתות המים

‫נכון? זה הנחת התפילין של יעקב אבינו

‫מזה נעשו תפילין שלנו

‫מה הקשר בין תפילין לבין מקלות בשיקתות המים? ‫זה צריך בשביל זה לימוד

‫אבל זה היסוד

‫אז אם היום נגיד בחור ישיבה ‫בזמן שכולם מתפללים בבית המדרש

‫בחור בישיבה תיכונית

‫באותו זמן ייקלף עם עולר

‫כך המקלות, ויזרוק לתוך המים

‫וההרם שלו ישאל אותו מה אתה עושה פה?

‫יגיד אני מניח תפילין

‫כן? זה לא ישמע טוב

‫כן? כלומר הסנאריום, מה יתרחש אחרי זה?

‫אני יכול לדמות כל מיני דברים אבל זה כבר

‫אתה סיימת את המשפט

‫סיימתי את המשפט

‫הסברתי מה זה מעשה אבות סימן לבנים

‫שהזהות שלנו היא העתקה של הזהות של האבות

‫אה זה אותו דבר

‫אז זאת אומרת כשם שאברהם

‫על מנת לצאת ממצרים צריך שפרעו ינוגע

‫אף ישראל על מנת לצאת ‫ממצרים צריכים שפרעו ינוגע

‫אבל אברהם לא חשב כבר שהוא רוצה לצאת ‫פה, הוא רק עכשיו הגיע שם, כי היה רעב בארץ

‫ודאי שהוא רוצה לצאת

‫איפה הוא רוצה שהוא יצא?

‫כתוב ותוכח האישה בבית פרעה

‫וגם אם הוא לא רוצה לצאת, ‫קדוש החור רוצה שהוא יצא

‫אבל עוד עכשיו הוא הגיע

‫אז מה אם הוא הגיע? ‫אבל אתה לא הקשבת למה שענייניתי

‫יש איזשהו משהו, ריבוע שחוזר

‫סליחה, לא, לא, הקשבת, אני אמרתי

‫הצלימי לפתוח את המילים שאמרתי הן

‫ותוכח האישה בבית פרעה

‫זאת אומרת שבוודאי שאברהם רוצה ‫לצאת ממקום שבו לוקחים לו את אשתו בכוח

‫ובודאי ששרה רוצה לצאת

‫ושתיים, עוד דבר אני אמרתי

‫אני פשוט קיצרתי בדבר הזה כי חשבתי שתבין

‫אז אמרתי שגם אם אברהם לא היה רוצה לצאת

‫למרות שאשתו ליקוחה אצל פרעה

‫אבל הוא רוצה, כמו שגם גרם במצרים

‫האם אחרי שתי ההערות ‫האלה עדיין יש מקום לשאלה?

‫לא, נכון, טוב

‫בסדר, בסדר, אנחנו לא רבים, כן

‫זאת אומרת, יש חקיינות אינסטינקטיבית

‫כלומר, יש חקיינות ‫אינסטינקטיבית של התנהגות ההורים

‫אצל הילדים

‫אז כלווה חומר כשמדובר לא בסתם הורים

‫אלא מדובר בעבות הטיפוס ‫של הזהות הלאומית שלנו

‫אז אנחנו מתפקדים כפי שהם תפקדו

‫אבל היום האינסטינקט שלנו הוא פוגע

‫זה לא נכון

‫אם היינו נקבות, אז לא ‫היינו עברים שצריך לתת לו?

‫זה לא לגמרי מדויק

‫כלומר, אנחנו באופן אינסטינקטיבי ‫מחכים את אברהם, יצחק ויעקב

‫אפילו אצל החילונים

‫מה עשה למשל בלובה אלייב, שמעת עליו?

‫לובה אלייב היה מאבות הציונות המיפייניקית

‫מפלגת העבודה, איך נקרא, ‫אחדות העבודה וכל הדברים האלה

‫איש ההתיישבות בנגב, פעיל מאוד למען המדינה

‫מראשי שלום עכשיו

‫ואני זוכר אותו, יום אחד מגיע ‫בראש הפגנה של שלום עכשיו

‫מול היישוב היהודי בחברון

‫והוא אומר, מצביע על בתי המתנחלים

‫והוא אומר, הם אומרים ‫שהם באים בשם אברהם אבינו

‫וזה לא נכון, כי אברהם אבינו אמר

‫היפרדנה מעליי ואל נתי מריבה ‫ביני וביניך ובין רואי ובין רואיך

‫אם כן הם הולכים נגד ‫אברהם, נגד יצחק, נגד יעקב

‫עד כאן דברי קודשו, עכשיו צריך להבין

‫אתה רואה, שכשמישהו בא בשם השקפת העולם

‫שהיא יכולה להיות שונה ‫מהשקפות העולם של נשים אחרים

‫כשמדובר בעם ישראל ובמשהו ‫שנוגע לעם ישראל כמכלול

‫ההסמכת התנחית חזקה מאוד

‫זה שהוא לא צודק, זה אנחנו מאוד נדמד מדוע

‫אבל הצורך לבטא השקפות העולם של איחוריית

‫הוא אומר, זה בא מהגויים, לא, ‫זה לא בא מהגויים, זה בא מאברהם

‫ואז באמת צריך להבין, מדוע ‫אברהם אמר היפרדנה מעליי

‫כלומר, באמירה הזאת של אברהם נמצא השורש

‫של האמירה בהפגנה של לובא אלייו

‫זה נמצא שם

‫פשוט סתם מחפשים ומתנות ‫על זה, זה מה שאתם רואים

‫לא סתם מחפשים, זה לא סתם מחפשים

‫זה משהו הרבה יותר שורשי ‫ותיתן, קצת תסמוך על האנשים

‫אני זוכר פעם אחת, היה איזה חבר כנסת אחד

‫שדיבר בכנסת נגד דוד המלך

‫נגד דוד המלך

‫טוב, מטבע הדברים, הכנסת רועשת

‫פה שם, חברי הכנסת הדתיים, אין מה לדבר

‫אומרים פגעו בנאים זמירות ישראל

‫כל העיתונות

‫למחורת מדברת ברדיו חברת הכנסת יעל דיין

‫שאני חושב שהיא לא כל כך דתייה

‫והיא אמרה, אתם צריכים להבין

‫הדתיים לקחו מהתנך, מהדמויות של התנך

‫את כל הצד הקלריקלי

‫זה מה ששייך למערך אנשי הדת

‫כלומר בקיצור המגילים האלה

‫ואנשי הימין לקחו את כל הצד ‫הפאשיסטי-קובשני של דמויות התנך

‫אז לנו השמאלנים תשאירו את הצד האנושי שלהם

‫זה כתוב ברב קוק, לא?

‫שיש שלוש שיאות באומה

‫הקודש, האומה והאדם, נכון?

‫אז בסדר, זה נמצא, זה לא לזלזל, בבקשה

‫בדיוק כמו שאתה לא תזלזל בזה שדתיים ‫אומרים שהם לוקחים אשרה מאברהם אבינו

‫אל תזלזל בשמאלנים שאומרים את זה

‫כמו שהבנתי, פעם אמורת, שרכו שם איזה...

‫זה בגלל השאלה, אבל זמן טוב וזמן עקוב

‫כן, נכון, נכון, נכון

‫נכון, הלאה

‫לא, למה? אתה לא מצבין אותי

‫הלאה, יאללה

‫פסוק יותחת, כן, בבקשה, מה הבעיה?

‫נופי פסוק, כמעט אפשר לתעזור את זה בגדסיין, ‫בהנהגה השם את פרו לגיים גדולים ואת ביתו על דבר

‫שראי שתברם. ונשמעת כאילו בהנהגה השם את פרו לגיים ‫גדולים, בלי קשר, ואת ביתו על דבר שראי שתברם

‫את זה כבר שאלת לו?

‫תראה, אתה שואל ככה, שצריך ‫לקרוא בהנהגה שם את פרו לגיים גדולים

‫ואת ביתו על דבר שראי שתברם, יש רק ‫בעיה אחת, אם תסתכל מתחת למילה ביתו

‫יש טעם המכונה, התנח אצל ‫הספרדים והתנחתה אצל האשכנזים

‫מה מציין הטעם הזה? הפסקה, נכון?

‫אז צריך לקרוא את זה ‫את נגעים גדולים ואת ביתו

‫למה עדיין, את ביתו אחרי נגעים גדולים?

‫למה ואת ביתו זה אחרי נגעים גדולים?

‫אינני יודע

‫אולי זה מה שהביא את רשי ישן ‫לומר לרבות קטלה ועמודה וחלב

‫אולי, טוב

‫פסוק יותר, מה?

‫זה כמו שפה בעצם בתואר פיזי, זה לא על שבט

‫כן, לפי הרשי ישן הזה, כן

‫אגב, כל מקום שכתוב רשי ישן בתפוסים, ‫יש לפעמים בסוגריים כתוב בשם רשי ישן

‫זה לא רשי

‫זה תוספת מאוחרת שמישהו ‫יכניס וקוראים לה רשי ישן

‫כן, מה?

‫כן, רשי ישן כשכתוב את זה, כן, נכון

‫טוב, לא, זה מסביר כמה דברים

‫הרבה פעמים הדרשות האלה הן דרשות ‫נחמדות אבל הן לא לפי המנדרגה של רשי

‫יש לזה סיבות גם

‫טוב, פסוק יותר

‫אמר אברהם, אמרו אותו שאלה, שיענה, לא?

‫הוא לא היה שם בגלל זה

‫מה, הוא לא היה שם כשאברהם ‫אמר אחותי היא, הוא לא היה שם?

‫לא, זה לא פסוק

‫רגע, כשאברהם אמר אחותי היא, הוא ‫לא היה שם כשהוא אמר אחותי היא?

‫לא, כשפרו, פה, בא וטענות אליו

‫והקרא פרו לאברהם

‫והיא אומר, מה זאת עשית לי, ‫למה לא הגעת לי, עם מי הוא מדבר?

‫עם הקירות המנוגעים

‫מה?

‫אולי הוא פתאום שזה בכלל אכפת?

‫אז הוא פתאום שיענה

‫מה שאני אתן לכם דוגמה ‫אחרת, אם תסתכלו בפרק כף

‫בפסוק יהוד

‫פרק כף, פסוק יהוד

‫והיא אומר אבימלך אל אברהם

‫מה ראית כי עשית את הדבר הזה?

‫מה זה הדבר הזה?

‫שלא סיפרת ששרה היא אשתך

‫פסוק יהוד א' והיא אומר אברהם כי

‫זאת אומרת, אברהם ענה על השאלה של אבימלך

‫אז מדוע כשאותה שאלה נשתדת ‫על ידי פרו, אברהם לא עונה

‫הוא לא נתן לך להנות, אברהם ניקח ‫ונכין, הוא נשתדל אותו לשאר במקום

‫הוא לא נתן לך הזדמנות להנות

‫זה משפט אחד רצוף כל ‫המשפט הזה, יש לך רק כך להנות

‫אתה אומר שפרו פשוט לא נתן לו הזדמנות להנות

‫אם פרו לא נתן לו הזדמנות להנות

‫אז אם כך, זה לא היה צריך להיות ‫כתוב בתורה, כי זה לא מעניין אף אחד

‫אם זה נכתב בתורה, זה סימן שזה משמעותי

‫מסקנה, אברהם לא ענה, כי הוא לא רצה להנות

‫ומדוע הוא לא רצה להנות? אני אגיד לכם למה

‫כי זה מובן מאליו מדוע הוא אמר, אחותי, למה?

‫בגלל שאברהם אמר לפניכם, כי יראו ‫אותך המצרי ואמרו, אשתוזות והרגו אותי

‫זאת אומרת שאברהם אומר ‫שהחברה הזאת היא חברה שטופת זימה

‫ופרו יודע את זה, לכן כשהוא שואל, ‫אברהם לא עונה לו, כי הוא אמור בעצמו להבין

‫זה הכוונה, למה הוא שאל? ‫פורמלית, כלומר הוא מחויב לשאול כאלה כזאת

‫ואברהם לא משחק לידיו, להנות ‫זה לשחק לידיו, לכן הוא לא עונה

‫כן, בבקשה. ‫אבל כשהוא לא רואה את זה, זה בגלל אברהם?

‫כתוב, על דבר שרי יש את אברהם, אז כנראה ‫שהיה בנגעים מה שהורה לו, שזה בגלל שרי

‫אז יש פה מדרשים שהייתה אומרת, הנה ראה ‫שהיא מביאת את זה, על דבר שרי על פי דיבורה

‫אומרת למלאך, אח, והוא מכה, זאת ‫אומרת שהיא כאילו שלטה בדבר הזה

‫בדיוק משה, הוא זה שמביא את המכות, איך ‫פרעוי יודע שמשה הוא זה שמביא את המכות?

‫כן, כי משה הוא מטרה

‫טוב, ואתה?

‫למה זה חשוב לדעת שהוא שתק בגלל שבאור מאליו?

‫כדי שנבין מדוע אצל אבי מלך הוא כן ענה, בגלל ‫שאצל אבי מלך יש טענה שצריך להתייחס אליה

‫כשנגיע לפרק קף נראה, מהי? בסדר? יעיין שם, ‫אם זה מאוד לוחץ אותך תסתכל במלבים מפרק קף

‫בסדר? טוב

‫המשך פסוק יוצא ואתה, הנה אשתך, כך ‫ולך ויצב עליו פרעו אנשים וישלחו אותו

‫ואת אשתו ואת כל אשר לו, מה זה? ‫וישלחו, ליוו, כן? לשלח בעברית

‫אחת המשמעויות של לשלח זה ללוות

‫איפה מצאנו שפרעו מלווה? ‫והי בשלח פרעו את העם

‫שפרעו מלווה את העם

‫אתם רואים שיש פה הקבלות מאוד ברורות

‫פרק י' ג' א' ויעל עברה ממצרים

‫זה יציאת מצרים

‫הוא ואשתו וכל אשר לו ולא ‫ת' עמו, פתאום מופיע כאן

‫הנגבה ואברהם כבד מאוד במקנה, בכסף ובזהב

‫על זה נאמר וינצלו את מצרים

‫זה הקבלה ברורה, כמו ששדדו את מצרים

‫כך כבר אברהם שודד את פרעו באותה הזדמנות

‫ולכאורה אברהם ירד בישי רב כבד בארץ

‫איך שגיע למצרים, פסטיקו

‫ואחר כך אנחנו קוראים שהוא חזר

‫נב, נב בארץ

‫אז מה באמת הסיבה האמיתית שהוא ירד?

‫הוא לא ירד באמת בגלל רב

‫אבל הוא לא שבר את הרב

‫הוא שבר את הרב, והוא זהב

‫מי שיש לו זהב, רב לא מפחיד אותו

‫אבל היה לו כבד במקנה, היה לו הכול

‫עכשיו הוא כבד במקנה

‫לא? מאיפה בא המקנה הזה?

‫בפרק י' ב' פסוקת ז'

‫ואי היא לא, צונו וכך, וחמורים, ‫ועבדים, ושפחות, ועצונות וגמלים

‫כן

‫כל הדברים האלה שאורא הביא להמח

‫הוא להיות דרך של צריי

‫נכון

‫אני מצפה שפרו ירוצה את זה ‫בחזרה אחרי שהוא מפחיד את צריי

‫אורא שקדוקידאי להתעסק איתו

‫עכשיו אני רוצה פה להבין קצת יותר לעומק

‫מה זה כל הזהב הזה שאברהם לוקח איתו?

‫זהב הזה זה בדיוק מה שהוא הלך לחפש במצרים

‫נכון, אתם זוכרים שהוא אמר

‫אחותיית, עמרינה, אחותיית

‫מה למדנו מה זה אחותיית?

‫החוכמה של מצרים

‫איפה החוכמה של מצרים נמצאת?

‫בכסף, בזהב, בצונו, בבקר

‫ובעבדים והשפחות

‫אמרו שהם לא מחשיבים את זה

‫אברהם מחשיב, זאת אומרת שיש ניצוצות ‫של קדושה שנמצאים במעמקי התרבות המצרית

‫ואברהם בא ללקט אותן

‫וזה הלך יותר מהר ממה שהוא ציפה

‫הוא ליקט משם את כל מה שהיה ללקט במצרים

‫אבל אתה קודם כל כמה ‫שאין כסף, כבר יקטו אותן?

‫מעשה אהבות, סימן לבנים

‫כן?

‫הכסף הזה בסופו של דבר הפך ‫לאיזשהו כסף, אז הוא לא נקוטה איגר

‫זו שאלה מעניינת

‫מה עשינו מהזהב שיוצאנו ממצרים?

‫מה אתה אמרת שעשינו?

‫עשו מזה עגל, נכון?

‫עגל הזהב

‫עשו מזה גם משכן

‫אני לא מבין

‫אז הזהב שיוצא ממצרים ‫זה זהב אלילי או זהב משכני?

‫אה, יש פה תערובת

‫זאת אומרת שבתוך מצרים יש תערובת של ערכים

‫חלק מזה שייך לעגל ונפסל

‫חלק מזה שייך למשכן ומתקדש

‫זאת אומרת שיש בכוח של מצרים ‫כוח עצום להביא להשרת שכינה בעולם

‫רק שזה מעורב בסיגים כאלה ‫שאי אפשר לעשות את זה שם

‫אז מה עושים? לוקחים את זה למעבדה

‫בתוך המעבדה עושים הפרדה

‫משתמשים לצורך זה בשפני ניסיון

‫מי הם שפני הניסיון?

‫עם ישראל

‫אנחנו בעצם לפי זה שפני ניסיון ‫או חולדות בניסוי אלוהי רב מימדים

‫אותו דבר בימינו

‫היום אנחנו חווים את יציאת אירופה

‫ואנחנו מביאים מאירופה כל מיני דברים

‫למשל את המשטר הדמוקרטי

‫שאלה, האם המשטר הדמוקרטי זה טוב או רע?

‫תלוי

‫זאת אומרת יש מה לברור, נכון?

‫ועל זה יש מלחמת תרבות במדינה הזאת

‫כי יש כאלה שאומרים תשמע את ‫החלק הזה של המשטר הדמוקרטי

‫של התרבות הדמוקרטית צריך לזרוק

‫זה עגל

‫שמע, השתגעת? זה משקן

‫זה זהב

‫זהב זה דבר יקר

‫בודקים

‫צריך לשמור, לא לשמור

‫על זה יש עריב

‫מה ייוותר בהיסטוריה מהתרבות האירופאית?

‫מה שעם ישראל יותיר מזה

‫זה עבודה גדולה

‫כן בבקשה

‫אפשר לפרש את זה שלוט זה ‫בעצם הערב רב שיצא ממצרים?

‫יפה, זה דומה לזה מאוד

‫לוט, אמור, זה הערב רב

‫ממש בול

‫נקודה נכונה

‫כן

‫יש סיבה למה המקנה שפה ‫נהפך לסמלות ביצור מצרים?

‫מדוע המקנה הפך לסמלות במצרים?

‫יש בנושא מסיבה

‫אני לא יודע

‫זהו, נחשבתי

‫כן

‫אני רוצה לברור את זה עם הכסף של אברהם

‫למה הוא הולך?

‫איך אני מופיע את זה שוב?

‫איך אתה הייתי?

‫זה בדיוק מה שצריך לברר

‫מה יקרה עם הכסף והזהב שמביא אברהם

‫אגב, אברהם לא מביא סתם כסף וזהב

‫הוא מביא גם צאן ובקר

‫והוא מביא גם אנשים ששומרים על הצאן והבקר

‫כי הרי יש לו עבדים ושפחות

‫נכון?

‫כלומר יש לו גם נפשות

‫הרבה הרבה נפשות

‫שבאים לשמור

‫על הצאן הכבד שלו

‫זה מזכיר לכם משהו?

‫ואת הנפש אשר אסור וחרן

‫כלומר זה לא פעם ראשונה ‫שאברהם מגיע לארץ ישראל

‫עם הרבה צאן ובקר ואנשים

‫זו פעם שנייה שזה קורה

‫בפעם הראשונה

‫אברהם הגיע לשכם

‫מה אמר לו הקבל ה'

‫תיפרד מהם בבקשה

‫אברהם אומר, טוב, אם ‫זה ארץ צנך אני עוזב אותם

‫מגיע למצרים, מביא אחרים

‫מה הסברה כאן?

‫אולי מה שהקב' הוא פוסל

‫זה לא הצירוף באופן עקרוני של נפשות

‫אלא הוא פוסל את אלה שבאו מחרן

‫אבל אלה שבאים ממצרים

‫אולי זה יותר טוב

‫כלומר אברהם בוחן תרבויות

‫והתהלכו מגוי אל גוי

‫וממלאכה אל העם אחר

‫בודקים, הולכים ללקט את הניצוצות

‫הקב' רוצה את אלה בשכם

‫יאללה, שיהיו בשכם

‫מה עם אלה שבמצרים?

‫אולי זה יותר טוב

‫אולי זו תרבות אחרת

‫יש שם גנוז משהו יותר חזק

‫זה מה שאברהם הולך לבדוק

‫ואגב, יש מוטיבים מאוד דומים לפעמים

‫במיתוסי היסוד של בבל ושל מצרים

‫אבל הפעם נדבר על זה

‫טוב

‫ואברהם, ואברהם שיחה פסוק ב'

‫כבד מאוד במקנה, בקסם ובזהב

‫והיה הלך למסעיו

‫מנגב ועד בית אל

‫עד המקום אשר היה שם ההולו בתחילה

‫בין בית אל ובין העי

‫אל מקום המזבח אשר עשה שם בראשונה

‫והקראש שם אברהם בשם השם

‫מה זה המקום הזה בין בית אל ובין העי?

‫זה הר ועל חצור, נכון?

‫שזה המקום הגבוה ביותר בשומרון

‫שממנו אפשר לראות את כל ארץ ישראל, נכון?

‫ואני אמרתי לכם שזה חשוב לזכור את זה

‫למרות שבפרק י' אנחנו עדיין לא מבינים

‫למה כתוב מציין לנו את זה

‫אבל בפרק י' אמרתי לכם שזה יתברר

‫איזה פרק אנחנו?

‫י' אז עוד מעט זה יתברר

‫פסוק... פסוק ה'

‫מה?

‫יש פה ניתוק, נתוק

‫שזה על הארץ ישראל

‫ועל בית של משהנים

‫רק את זה לא מתייחס

‫נכון, רק את זה לא מתייחס

‫אתה אומר ששוב יש פה ניתוק

‫כן, זה נכון

‫ואנחנו מיד נבין למה

‫עוד מעט הדברים יתברר

‫הכל יתברר טיפ טוב

‫פסוק ה'

‫וגם לילות

‫אגב גם כשבני ישראל עברו את המדבר

‫גם הם

‫היה 38 שנה בלי דיבור

‫נכון?

‫ככה אומר חז'ן

‫וגם לילות ההולכת

‫אברהם היה צאן ובקר

‫ואוהלים

‫אוהלים זה אנשים, במובן

‫נשא את השאלה

‫מאיפה יש לו צאן ובקר ואוהלים?

‫לא, ופתאום אברהם לא נתן לו

‫אברהם קיבל צאן ובקר וחמורים ‫וערבנים ושחרות ועדינות גמלים

‫קיבל ליפרו

‫אבל מאיפה הוא לילות מקבל?

‫מה?

‫אתם זוכרים

‫למה אברהם אמר

‫להתאבלי בעבורך?

‫מה הוא התכוון?

‫לתנו לי מתנות

‫למה יתנו לי מתנות?

‫בתור אח של שרה

‫אז כדי לקנות את הסימפטיה שלו

‫אז נותנים לו מתנות, נכון?

‫ויש עוד אח לשרה

‫בעצם מה שעשה אברהם

‫גם נות עשה אותו דבר

‫ישבו בשני אוהלים

‫אברהם בא אוהל שלו

‫נות בא אוהל שלו

‫איפה האח של הגברת הזאת?

‫שמע, יש לה שני אחים

‫נכון?

‫אז גם הוא קיבל

‫נכון? תביא שניים

‫זה בחינם, תביא שניים

‫אברהם קיבל יותר

‫מי אמר שאברהם קיבל יותר?

‫לא?

‫צון וקר ואוהלים

‫צון וקר ואוהלים

‫אז מה חסר לו?

‫עטונות

‫וחמורים

‫לא, שפחות ועבדים יש לו

‫גמלים אין לו

‫טוב, כי

‫אני אגיד לך למה

‫כי אברהם קיבל גם מפרעו

‫הוא קיבל רק מהמצרין

‫מה?

‫למה?

‫גם פרעו היה צריך להתתגבים

‫לא יודע

‫טוב

‫כן?

‫מה שאומר שהוא קיבל זה בזכות אברהם

‫לא רק עם אברהם

‫נו, ודאי

‫נכון

‫נכון? מה רע בזה?

‫פסוק ו

‫נעשה אותם, הארץ

‫לשבט יחדיו

‫כי היה רכושם רב

‫ולא יחלו

‫לשבט יחדיו

‫ואהיריב, כל מה זה על רקע

‫על רקע כלכלי

‫ואהיריב

‫מה אתה רוצה?

‫יכול להיות

‫מה אתה רוצה?

‫השפע הכלכלי זה לא מה שאמרו לעשור לפתורת

‫של שפע האחרון, שפה כנראה לא מצליחה

‫אנחנו מיד נראה, נסתכל על פסוק

‫זין, אני עוד לא יודע שזה לא הולך

‫והאהיריב

‫בין רועה

‫מכנה אברהם

‫ובין רועה מכנה לאת

‫על מה הם רבים

‫מן הסתם?

‫על השטח

‫והקנעני והפריזי

‫אז יושב בארץ

‫אז זה עוד יותר בעיה

‫כלומר אין מקום

‫אין מקום לכולם, פריזי, קנעני יושבים בארץ

‫עכשיו

‫בואו נעצור לרעייה וננסה להבין מה קורה כאן

‫בעצם יש שתי אוכלוסיות

‫אברהם ורועב

‫ולוט ורועב

‫זה די הרבה אנשים

‫העובדה שאין מספיק מקום לכולם

‫ויש ריב

‫בין שתי אוכלוסיות

‫שהן קרובות

‫זו לעזו בכשרי משפחה

‫יש כשרי משפחה בין שתי האוכלוסיות

‫ושתי האוכלוסיות

‫מאמינות באלוהי אברהם

‫ושתי האוכלוסיות

‫המאמינות באלוהי אברהם

‫וקשורות בכשרי דם

‫רוצות את אותו השטח

‫זה מעניין

‫זה סוג של בעיה

‫שאברהם לא יכול היה לצפות

‫כלומר, זה בחלומות הכי גרועים של אברהם

‫הוא לא יכול היה לחשוב על זה

‫הרי הוא, כל מה שהוא עושה

‫זה בישיל ונברחו בך כל משפחות האדמה

‫עכשיו בתוך ביתו

‫יש לו ריב טריטוריאלי

‫דווקא באותה ארץ

‫שאמורה לפתור את הבעיות של העולם כולו

‫אתם מבינים?

‫קטסטרופה

‫כן?

‫עם שמה?

‫הוא רוצה שלא תהיה זה

‫לעזוב את הארץ?

‫אני לא יודע

‫לא רואים שאברהם עשה את זה בכוונה לכאורה

‫על כל פנים

‫הוא עומד פה בפני בעיה

‫איך הוא יפתור את הבעיה הזאת?

‫נכון? זאת הבעיה

‫והיום מראברם אילוט

‫אללה תהי מריבה

‫אללה תהי מריבה

‫מה היה לפני כן?

‫מה כתוב בפסוק זין?

‫שהיה ריב

‫אז למה אברהם קורא לזה מריבה?

‫אללה תהי מריבה

‫אז שיגיד אללה יהי ריב

‫ריב זה קטן, מריבה זה גדול

‫כן, לא מתפתח

‫אני בכלל לא בטוח, אנחנו עוד מעט נבדוק את זה

‫והיום אמר אברהם אילוט

‫אללה תהי מריבה

‫ביני וביניך ובין רואי ובין רואיך

‫כי אנשים

‫כי אנשים אחים אנחנו

‫ואז מה אם אנחנו אנשים אחים?

‫כיוון שאנחנו אחים

‫כיוון שהתחלנו להריב

‫זה ייגמר ברצח

‫בדיוק, הפרובלמטיקה

‫של קין והבל חוזרת

‫כלומר

‫אותה בעיה שגורמת לאחים

‫להיות בתחרות על אותו גורל

‫שהיא הגורמת שאחים

‫באופן טבעי רוצים להרוג אחד את השני

‫אותה בעייתיות חוזרת עכשיו

‫אני לא יודע מי קין פה מי הבל

‫אבל ברור שהם אחים

‫ואחים רוצים להרוג אחד את השני

‫לכן אומר לו אברהם

‫אם זה פרץ, זה ייגמר ברצח

‫עכשיו, אנחנו

‫נבחרנו

‫כדי לפתור את הבעיות שהאנושות

‫לא הצליחה לפתור

‫האנושות לא הצליחה לפתור את בעיית

‫האחווה

‫משוואת האחווה, היא לא הצליחה

‫בשביל זה

‫נבחרה המשפחה של אברהם

‫כדי לפתור

‫במעבדה את מה שהאנושות

‫לא מצליחה לפתור, אז יש בעיה של אחווה

‫בוא נפתור את זה

‫איך נגרום שלא נהרוג אחד את השני

‫לא נעריב על אותו גורל

‫לא נעריב על אותו גורל, אז אכן אברהם מציע

‫מה שמציע, אני עוד לא יודע מה הוא מציע

‫אני עוד לא קראתי את הפסוק הבא

‫אבל ברור שזה מה שמטריד את אברהם

‫שלא תהיה מריבה כי

‫אנשים אחים אנחנו

‫כיוון שאנחנו אחים נהרוג אחד את השני

‫אז מה עושים

‫יש כמה אפשרויות לפתור סכסוך

‫באופן כללי, כל סכסוך בין בני אדם

‫יש אופן אחד

‫הרי על מה

‫הצדדים בסכסוך דנים

‫על טענות, נכון?

‫יש לך טענות, יש לי טענות, איך מבררים טענות?

‫ה?

‫הולכים לדיין

‫הולכים לבית המשפט

‫אז הפתרון יהיה על דרך

‫המשפט, זו אפשרות אחת

‫ואז מה יקרה במשפט?

‫מי שצודק, ירוויח

‫מי שלא צודק, יפסיד

‫זה דרכו של המשפט

‫נכון?

‫יש אפשרות אחרת

‫אפשרה, גם מה בוא לא נעריב

‫ולא נלך לבית המשפט

‫בוא נסתדר בינינו, נוותר

‫קצת, כל אחד על הטענות של השני

‫אני קצת, אתה קצת

‫אז אפשר

‫עכשיו

‫אם תסתכלו לרגע אחד

‫בפרק י'

‫פסוק י'

‫תסתכלו ב... כן, פרק י'

‫פסוק י'

‫כי ידעתיב

‫אולי תסתכלו לפני כן פסוק י'

‫ואברהם היו יהיה לגוי גדול

‫ועצום ונברחו בו כל גויי הארץ

‫כי ידעתיב

‫הקב' הוא שמדבר שם, הוא אומר

‫אני בחרתי באברהם, אני

‫מכבב את אברהם, אוהב את אברהם

‫למה? למען אשר יצוות

‫בניו את ביתו אחריו ושמרו דרך השם

‫לעשות צדקה

‫ומשפט

‫למה הנביא ה' על אברהם

‫את אשר דיבר עליו? כאן נתגלה

‫מהו הייעוד של בית אברהם, לעשות

‫צדקה ומשפט

‫איך אפשר לעשות גם

‫צדקה וגם משפט?

‫זה אבסורד

‫איך אומרת הגמרה במסכת סנדרין

‫אם משפט

‫אין צדקה, ואם צדקה

‫אין משפט

‫אי אפשר לעשות שנים ביחד

‫כי המשפט זה לפי הדין

‫והצדקה זה לפי

‫הוויתור, זה הפשרה

‫אז או שעושים ככה או שעושים ככה

‫הגמרה גם שואלת

‫את זה על דוד המלך, והיא דוד

‫עושה משפט וצדקה

‫לכל עמו

‫ושם הגמרה שואלת, או משפט

‫או צדקה, והיא נותנת שלושה

‫הסברים, ההסבר האחד

‫שדוד היה

‫מחייב בדין, היה אומר, אתה חייב

‫טוב, הוא היה משלם

‫אבל איך ישלם? דוד

‫היה מוציא מכיסור ונותן לו כדי שיוכל לשלם

‫אז גם משפט

‫וגם צדקה, אבל יש פה בעיה

‫בזמן המשפט היה רק משפט

‫בזמן הצדקה היה רק צדקה

‫זה עוד לא ייחוד

‫אז הסבר האחר שאומר שהם היו עושים פשרה

‫הפשרה זה לא רע

‫למה? כי זה גם

‫משפט, כי זה בא מבית המשפט, בית המשפט

‫קופא את הפשרה, אז הצד שני

‫זה לא ממש משפט, זה צדקה, כי ויתרו

‫אבל יש בעיה אחת

‫פשרה זה לא ממש משפט

‫וזה לא ממש צדקה

‫זה נשתהר

‫כפי שאומרים בערבית

‫צחה

‫עכשיו, לכן יש פירוש אחר

‫בגמרא, שדוד היה

‫מחייב את אחייו בדין

‫היה אומר אתה חייב לשלם

‫ואותו אדם שנתחייב

‫בדין הרגיש

‫שעשו עמות צדקה

‫שאיצילו אותו מן הגזל

‫כלומר, הוא בא

‫לבדין כדי לדעת מה האמת

‫אפילו על מנת להתחייב

‫זה חשוב לו, יוצא שהמשפט

‫זה הצדקה, אבל יש רק בעיה אחת

‫זה תלוי במדרגה

‫מוסרית של הנידונים

‫אגב, אני, אתם רואים שהמגמה הזאת

‫של עשיית משפט וצדקה היא לא פשוטה בכלל

‫עכשיו נשארת את השאלה

‫אברהם יש לו יעד כזה

‫לעשות צדקה ומשפט

‫מה הנטייה הטבעית

‫של אברהם? הצדקה? החסד

‫הצדקה

‫מה האתגר של אברהם?

‫משפט

‫מה קורה כאן? ואיהי ריב

‫איפה

‫איך מטפלים בריב

‫לפי התורה? כי וכי

‫יהיה ריב בין הנשים

‫ונגשו אל המשפט

‫כלומר, ריב

‫זה מה שמבררים

‫בבית הדין

‫מה עושה מזה אברהם?

‫זה מריבה

‫מריבה זה דבר

‫שלא מבררים בבית הדין

‫אלא זה דבר שעושים

‫מתובשרות

‫אברהם בכוונה מעתיק

‫את הריב אל המריבה

‫מריבה זה קטן וגדול?

‫מריבה, לא, זה לא קטן וגדול

‫זה בדיוק מה שאני רוצה ‫לומר, לא כמו שאתה פירשת

‫אלא מריבה

‫זה דבר שמבררים מחוץ לבית המשפט

‫וריב זה בבית המשפט

‫שאני רוצה להראות לכם

‫שאומר זאת

‫רשת

‫בספר דברים

‫בפסוק

‫בפרק

‫כף ד'

‫זה הפרק קפה

‫פסוק א'

‫כי יהיה ריב

‫בין אנשים

‫ונקשו אל המשפט

‫ושפטום

‫אומר רשת

‫נו

‫מה הדורה הזאת

‫וואלה

‫אה כן

‫כי יהיה ריב

‫אומר רשת

‫סופם להיות ניגשים אל המשפט

‫אמור מעתה

‫אין שלום יוצא מתוך מריבה

‫הכתוב אמר

‫ריב, מה אומר רשת

‫אין שלום יוצא מתוך מריבה

‫מי קרם ללאת

‫לפרוש מן הצדיק

‫ואומר זו מריבה

‫כלומר מה אומר רשת

‫אם היו עושים ריב

‫אם היו מבינים שזה ריב, אז זה לא היה מגיע

‫אבל בואו נראה

‫מה בדיוק קרה שם

‫פסוק ת'

‫הלו

‫תפוס

‫כל הארץ ספנחה

‫הפרדנה מעליים

‫עם השמאל

‫ועמינה, ועם הימין והסמאילה

‫כלומר מה מציע אברהם

‫ללוט

‫חלוקת הארץ

‫בואו נאמרים, נפרד

‫נחלק בינינו את הארץ

‫זה דבר מאוד לא פשוט, כן?

‫זה כן מעשה אבות סימן לבנים

‫זה בדיוק העניין

‫וזה בדיוק מה שאמרנו בעלייו

‫בואו נראה

‫קודם כל מה הציע אברהם

‫זה בין שמאל לימין, נכון?

‫מה זה שמאל? צפון

‫ימין? דרום

‫מה הוא עושה ללוט? מזרח

‫נכון?

‫זה משקל טוב

‫והייסע ללוט מקדם

‫הוא הלך לכיכר, מה אתה אומר?

‫יש באמת שאלה

‫במקדם הזה, יש מאמרים רבים

‫שנכתבו על ידי חוקרי מקרא, מה פירוש

‫המקדם הזה, צריך ללוט לקדם

‫אבל, מצד קדם

‫יש איזה בעיה במילה

‫מקדם

‫מקדמונות של העולם וכו'

‫אבל, מה ש... מה שברור כאן

‫שעל כל פנים

‫יש הסכמה לחלוקת ארץ ישראל

‫אברהם יושב

‫בארץ קנן

‫שזה החלק מן הירדן ועד הים

‫ולוט יושב

‫בערי הקיקר ומקבל את עבר הירדן המזרחי

‫עכשיו, נשארת השאלה

‫איך אברהם עושה דבר כזה?

‫הרי בפרק י'

‫פסוק ז'

‫מה נאמר?

‫לזרחה נתן את הארץ הזאת

‫נתן את הארץ הזאת

‫אז איך יכול להיות שאברהם

‫מבטר על ארץ

‫שהשם נתן לו?

‫עדיין הוא נתן לו

‫איך אתה יודע שלא נתן לו?

‫לא, יש משהו אחר

‫לזרחה! לזרחה!

‫אומר אברהם

‫רגע, רגע, זה... וואי!

‫פרצה משפטית

‫כלומר, אומנם

‫הארץ היא לזרעי

‫אבל זה אומר

‫שהיא לא

‫לי

‫אם כן, אני רשאי כעת

‫לעשות בה מה שאני רוצה

‫אבל פה נשארת השאלה

‫אם אתה מחלק עכשיו

‫את הארץ

‫מה יעשה זרחה עכשיו?

‫הוא יצטרך

‫לכבוש

‫בחזרה

‫את מה שאתה נותן היום ללא

‫אז אתה בעצם

‫גורם בעתיד

‫למלחמה

‫או שבאמת המסע ניתן את הארץ

‫אבל אסור!

‫בלעתיד, הרי הוא צריך לקיים את דברי השם

‫דבר השם זה לזרחה נותן לי את הארץ

‫זה בדיוק הבעיה

‫אבל יש פה ציווי

‫אני מדבר עכשיו מבחינה הלכתית משפטית

‫איך אברהם יוצא מזה?

‫אברהם אומר

‫זרחה ולא לי

‫זאת אומרת שמותר לי לחלק

‫אם זה היה

‫אסור, אבל זה לא אסור

‫אבל זה אומר שהחיוב

‫של בניו של אברהם

‫יהיה לכבוש בחזרה

‫את מה שנתן לו לא

‫עכשיו, איך אברהם עושה דבר כזה?

‫אני אגיד לכם למה

‫אברהם יש לו שיקול מיידי

‫הוא אומר צריך פתרון מיידי של הסכסוך

‫ומה שיהיה

‫אללה קרים

‫אבל בינתיים

‫פתרנו באופן מיידי

‫עכשיו, מנענו את המלחמה

‫תגיד תודה

‫עכשיו זה נפטר

‫אבל

‫אברהם

‫מה הוא דומה?

‫למה אסור להגיד?

‫טוב

‫אבל זאת אומרת שזה

‫השיקול שעבר, עכשיו יכול להיות שיש

‫את השיקול הזה, חשבון

‫שימו לב, יש פה מישהו שבכלל לא

‫שואלים אותו בכל הסיפור הזה

‫את הקב".

‫כמו שאתה ציינת בצדק

‫הקב". הוא פה שותק

‫לא נמצא, נכון?

‫אברהם עושה את כל

‫הוא חותם על ההסכם

‫עושה את זה

‫בלי לשאול

‫את הקב".

‫ומייד מייד

‫זה נעשה בישון לילה, נכון?

‫אבל אחרי זה הוא מקבל נבוא, אז

‫זה כבר יהיה כזה

‫בוא נבדוק, אני לא יודע מה קורה אחרי זה

‫עכשיו, פסוק

‫ידאלת

‫למה הוא אמר, הרץ השם

‫אמר לאברהם, מי זה זכות

‫הוא לחלק אותו?

‫אברהם, כיוון שזה לא שלו, הוא יכול לחלק

‫בגלל שכי כאן ההתיישבות

‫היא התיישבות כובשת

‫מי שיצליח לתפוס שטח, תפס

‫מה שאין כאן דבר שהקב".

‫נותן לך, אסור לך לתת

‫כלומר, בניגוד לתפיסה

‫הקניינית של ימנו

‫מה ששלי אני יכול לעשות מזה מה שאני רוצה

‫בגלל שבעצם מה ששלך

‫זה לא באמת שלך, זה רק זכות שימוש

‫אז אתה יכול לחלק את הזכות הזאת לאחרים

‫מה שאין כאן, שהקב". הוא נותן

‫זה משהו שבאופן עצמי

‫שייך לך, אתה לא יכול לוותר על זה

‫בדיוק, נכון

‫נכון, מה שדיברנו

‫אלא מה, בואו נראה את התגובה של הקב".

‫היא מאוד מעניינת, כדאי ללמוד את זה

‫ולכן מה שלו באליהו אמר, זה נכון לגבי אברהם

‫מה אומר הקב". על זה?

‫והשם אמר אל אברהם

‫כל מקום שכתוב

‫ודונאי

‫ואחרי זה יהודקי ואבקה

‫חזל אומרים

‫הוא ובית דינו

‫כשיש דין מופיע

‫השם הזה, ושם

‫והשם אמר אל אברהם

‫אחרי

‫פרדלות מאימו

‫אגב, כש... אולי לפני כן

‫כש... בפסוק ט, עלו כל הארץ לפניך

‫איך באמת כל הארץ לפניו?

‫איפה כל זה מתרחש?

‫בארבע לחצור, במקום שבאמת

‫רואים את כל הארץ

‫זה לא מטפורה, באמת

‫הוא רואה את כל הארץ

‫לכן אומר כל הארץ לפניך, באמת

‫ואז אברהם... לא תסתכל, אה באמת, כיכר הירדן

‫הייתה רעות טובה

‫כי זה היה אחרי יום גשם

‫פסוק י'

‫והשם אמר אל אברהם אחרי פרדלות מאימו

‫סנה עיניך הורה

‫מן המקום אשר אתה שם, צפונה

‫תסתכל על החרמון

‫ונגבה, על רמת הנגב

‫וקדמה, עבר הירדן המזרחי

‫בים, אל הים התיכון

‫כי את כל

‫הארץ אשר אתה רואה

‫כולל מה שנתת

‫עכשיו לילות

‫שימו לב לביטוי החדש

‫לך את ננה, ולזרחה

‫עד עולם, כלומר

‫מה הייתה הפרצה המשפטית שאתה ניצלת

‫זה שכאשר אמרתי לך

‫שהפתחתי לך את הארץ

‫אמרתי רק לזרחה, ולא אמרתי לך

‫אז בואו נסתום

‫את הפרצה, לך

‫זה לא מאוחר מדי

‫כי מה זה אומר?

‫שעכשיו

‫אברהם יצטרך לכבוש בעצמו

‫את אותו

‫חלק שהוא נתן לילות

‫כפי שהוא קורא בהמשך

‫הוא כובש, הוא כיבוש צבאי

‫כלומר, אברהם

‫נכנס עכשיו למלחמה

‫הרבה יותר רחבת

‫היקף

‫מהסכסוך המקומי שהוא רצה

‫למנוע

‫זה מה שלא שכוחו רצה

‫אתם זוכרו רצה? מה?

‫לא

‫כי הוא יכול היה

‫לקחת את לוט לבית דין

‫אברהם היה יכול לקחת את לוט

‫הוא אמרת, שמע, אנחנו בריב, בוא נלך לדיין

‫ואז

‫מי שצודק, ירוויח הכל

‫מי שלא צודק, יפסיד הכל

‫בסדר?

‫זאת אומרת שאברהם היה יכול

‫לפתור את הבעיה באופן מיידי

‫להעמיד את לוט על הדיוק

‫של הדברים, מן הסתם לא אברהם היה צודק

‫ו

‫לוט היה מפסיד

‫אברהם לרג' לא רוצה

‫הוא נותן ללוט אוטונומיה

‫עכשיו תצטרך להילחם בשביל להציל

‫את לוט

‫כשתהיה

‫התקוממות עממית אצל לוט עצמו

‫וכדי לשמור

‫על הבריטות שלך, תצטרך עכשיו

‫לכבוש את עבר הדין המזרחי

‫כן

‫מה שכתוב

‫בשם אמר בעבר הדין

‫לא, בשם זה הוא ודינו

‫אמר, נכון

‫לא יודע

‫עכשיו

‫אז תראו מה שכתוב כאן

‫ושמתי את זרחה כאפר הארץ

‫אשר אם יוכל איש לבנות את ‫האפר הארץ גם זרחה יימנה

‫קום ותהלך בארץ

‫לאור כאול רוחבה כי אליך את ננה

‫אתה צריך עכשיו לכבוש

‫כלומר זה קידשו אותו

‫והיה לאברהם והיה אבו וישב בילונים

‫אמרי אשר בחברון והיוו נשא המסגח לשם

‫כן, מה אתה רוצה?

‫הוא אמר שהחימן הבאים

‫שיהיה זה שהסכסוף

‫יתותר על ידי ויתור

‫לא, שינסו לפתור על ידי ויתור

‫ושאחר כך יצטרכו לכבוש בחזרה

‫כן, זה מה שכתוב

‫כן

‫מעניין, זה מעניין

‫ומתוך הוויתור הזה

‫תצטרך להיות גישה יותר גדולה

‫זה מה שכתוב

‫כן, השאלה אם יש מדרגות בוויתור

‫כן, טוב

‫אז עכשיו בואו נראה

‫מה קורה בפרק ידאלת

‫אבל זה לא נעשה עכשיו

‫להתראות!
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234921103″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 22
יוצאים אל ארץ כנען
"ויאהל אברם ויבא וישב באלוני ממרא אשר בחברון"
פרק יב’ פסוק טז’
אורך השיעור: 53 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234921103″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עלית אברהם ממצרים והפרדותו מלוט

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן