פסוק יהוד
מה?
י' עברנו נכון?
הגענו אפילו יותר מזה כן
פסוק ת' זין
פסוק ת' זין ולאברם היטיב
בעבורה
ברוכתה הלוי אלוהים ולכם, שהכל יבוא
סליחה?
מה? ולאברם היטיב
בעבורה
ויהי לו צאן ובקר וחמורים
ועבדים ושפחות ועטונות וגמלים
אם כן הדבר הזה מוכיח את דברי רשי
ייטב לי בעבורך מה פירש רשי
ייתנו לי מתנות והחל
ייטב לי בעבורך
ולאברם היטיב בעבורה מה הוא נתן לו?
צאן ובקר וחמורים וכו' אם כן
אנחנו רואים שהוא קיבל מתנות
יש דבר מעניין באופן שבו המתנות ניתנות
צאן ובקר וחמורים
זה בעלי חיים לא?
ועבדים ושפחות, מה זה? בני אדם
ועטונות וגמלים
בעלי חיים
אז מה קרה?
באמצע בעלי החיים בין החמורים לעטונות
בין הזכרים לנקבות של החמור
מופיעים עבדים ושפחות
זה אומר
זה אומר מה זה עבדים בעיני מצרים
בעיני המצרים אין שום הבדל
מהותי בין אדם שהוא עבד
לבין חמור למסע
אותו דבר
מה שאין כן כשיעקב שולח מלאכים אל עשיו אחיו
הוא אומר ואילי שור וחמור
צאן
ועבד ושפחה
כלומר הוא מביא את האדם
בסוף כי האדם הוא הנעלי יותר
למה הוא מסכיר את זה בהתחלה?
כי כמובן צריך להעלה בהתחלה
נעלה בהתחלה? מה פתאום
חרון חביב
עקב אני ודאי שיעקב לא יירב את האדם עם הבהמה
זה כבר מראה על מה שהוא על מהותה של מצרים
שמצרים הרי נקראת בית עבדים
כלומר הכל הוא עבדות שם
אז זה לא משנה אם העבדות היא של הטבע
או העבדות היא רכושית
קניינית
בכל מקרה יש עבדות
אז זה לא משנה האדם בהמה זה אותו הדבר
אגב יש שאלה מעניינת
איך יכול להיות שיש גמלים?
איך יש גמלים?
הרי באיזו תקופה מדובר כאן?
מדובר בתקופה, אם עושים
חשבון, במאה ה-18 לפנהא ספירה
נכון?
ומתי בוית הגמל?
במאה ה-12 לפנהא ספירה
אם כן במאה ה-18 אין גמלים עדיין מבויתים
אם כך לא יכול להיות שיהיו גמלים לעברם
עד כאן כושיית המבקרים
ואיך הם יודעים אגב שהגמל
לא בוית לפנהא המאה ה-12?
בגלל שלא מצאנו שום אזכור
לפנהא המאה ה-12 של גמלים מבויתים
בשום, אתה אומר הנה אזכור, אז סתם זה לא משחק
הנה כתבי יתדות, כתבי חרטומים, לא
מצאנו דיבור על גמל לפנהא המאה ה-12
מסקנה, לפנהא המאה ה-12 לא בויתו הגמלים
לכן הטקסט המקראי פה הוא
אנכרוניסטי, נכתב מאוחר יותר
וממש לחק לפה אחורה של משהו מאוחר
טוב, טענה טובה?
לפני כמה שנים מצאו בתל אל-אלאח
שנמצא בעשייה הקטנה, היינו בטורקיה של ימינו
מצאו כתובת בכתב יתדות
מהמאה ה-18 לפנהא ספירה
ואדם שם כותב, מנת מספו לגמל
ומזה הסיקו שבניגוד למה שחשבו עד אז
אכן הגמל כבר היה מבוית
במאה ה-18 לפנהא ספירה
וכך שהאנכרוניזם הזה של ספר
בראשית, בוטל, זה לא אנכרוניזם
אכן במאה ה-18 כבר היו גמלים מבויתים
ואני שואל שאלת עמה, ואם לא
היו מוצאים את הכתובת הזאת?
הרי זה בפוקס, היה אפשר גם לא למצוא
כמה כתובות עבדו מן העולם
אז לטלות אמונות וידיעות ודעיות כביכול
על דברים שעומדים על תורו זה לא רציני
לא שארכיאולוגיה זה לא
חשוב, רק צריך לדעת את הגבולות
ואני מביא את זה כדוגמה
לגבולות של מדע ארכיאולוגיה
בסדר? טוב, בבקשה
התענה הזו פסה מן העולם?
התענה, כן, שיש פה אנכרוניזם בספר
בראשית, התענה הזאת פסה מן העולם
מאז שמצאו את הכתובת הזאת בהללך
בסדר? מעניין
זה בקרה, מישהו כתב מנת מספול
לגמל, הוא נתנו הוראות מה לסדר
אז היה לו גם ברשימה מנת מספול לגמל
עכשיו אפשר להאמין בספר בראשית
פתרנו אחד משני האנכרוניזמים
המוזכרים בספר בראשית
מה? השני אנחנו נגיע אליו עוד מעט
לא היום אבל אנחנו נגיע
אליו, גם אותו נפטור, אל תדאג
טוב, אגב, אם כבר מדברים על הגמל
אני רוצה לציין שאין שום כתובת בכתב חרטומים
משום תקופה במצרים שמדברת על גמלים בכלל
וזה תמוה מאוד כי יש לנו, מצאו שרידים
ארכיאולוגיים של עצמות גמלים במצרים הקדומה
אז ברור שהם ידעו מה זה גמלים
אבל אין שום כתובת מצרית שמדברת על גמלים
אז זה מוכיח שני דברים
א', שדבר יכול להיות לא
כתוב, בכל זאת הוא קיים
דבר נוסף, שייתכן שלא יודעים
לקרוא את כתבה חרטומים עד הסוף
יש השערה שהמילה המציינת
בכתב חרטומים את המילה חמור
זהה למילה המציינת את הגמל
ואז יכול להיות שכמה חמורים הם באמת גמלים
אתם יודעים מה זה גמל,
זה סוס שתוכנן על ידי ועדה
טוב, אחרי כל ההערות המתודיות האלה
אבל נחזור לפסוק י' ז' ואין נגע
השם את פרעון לגאים גדולים ואת ביתו
על דבר שרה יש את אברהם
מה זה הסיפור הזה?
מה?
אין איש אותו, בסדר, אבל בשביל מה זה כתוב?
הרי יש הרבה דברים שלא
כתובים בתורה, למה זה כתוב?
זה התרמה, בט' של עשר עמקות
נכון? הרי אברהם יורד למצרים ויוצא ממצרים
כמו שאברהם ירד וזה עליה
ידי נגעים על פרעו ועל ביתו
כמו כן גם ישראל, עתידים
לצאת ונגעים על פרעו ועל ביתו
נכון? מה?
יש עיקרון שאמר הרמבן
מעשה אבות סימן לבנים
כלומר, כל הסיפורים שמובאים כאן על האבות
הם סימן למה שעתיד להתרחש עם הבנים
מה המשמעות המדויקת של המשפט הזה?
המשמעות היא, מה אתה רוצה?
למה לא תתן לי לגמור את המשפט שלי?
המשמעות של מעשה אבות סימן לבנים היא
שהזהות שלנו בנויה על סיפורי האבות
אפילו פסיכואנליטיקאים יגידו לכם שאנשים
מסדרים את החיים שלהם
בעתם לחיקוי של איזשהו סמל
איזשהו מיתוס שהם רוצים לחקות
זה הרבה פעמים הזהות של ההורים
ולכן אפשר לומר, התפקוד
הקולקטיבי של עם ישראל
הוא העתקה של מה שמאבות הגיעה אלינו
לכן אפשר להבין גם משהו לגבי המצוות בכלל
הרי חזאל אמרו שאבותינו, אברהם, יצחק ויעקב
היו מקיימים את התורה
עד שלא ניתנה
ככה מובה בחזאל
מה המשמעות? איך אפשר שאבות יקיימו את התורה?
איך הם יודעים אותה?
אז אני אגיד לכם, המשמעות היא בדיוק הפוכה
אנחנו מקיימים כמצוות את
מה שאבותינו עשו באופן ספונטני
כלומר, אני יודע, יום אחד בא
לו לאברהם אבינו לעשות מצות
זה הפך למצוות אכילת מצה אצלנו
זאת אומרת, זה לא שהאבות
היו צריכים להעתיק את המצוות
אלא המצוות הן העתקה של התנהגות האבות
זה מובן? כן
זה אומר שיש מצה אחר לחקירים?
בוודאי, בוודאי
כן, דווקא במקרה הזה את זה יודעים
אני חוזר על שאלתך כדי שכולם ידעו מה שאלת
לומר, לפי זה יש אופן
אחר של הנחת תפילין, נכון?
כן, הזוהר אומר במפורש
שהנחת התפילין של יעקב אבינו
זה היה המקלות שהוא היה זורק, המקולפים
האלה שהוא היה זורק בשיקתות המים
נכון? זה הנחת התפילין של יעקב אבינו
מזה נעשו תפילין שלנו
מה הקשר בין תפילין לבין מקלות בשיקתות המים?
זה צריך בשביל זה לימוד
אבל זה היסוד
אז אם היום נגיד בחור ישיבה
בזמן שכולם מתפללים בבית המדרש
בחור בישיבה תיכונית
באותו זמן ייקלף עם עולר
כך המקלות, ויזרוק לתוך המים
וההרם שלו ישאל אותו מה אתה עושה פה?
יגיד אני מניח תפילין
כן? זה לא ישמע טוב
כן? כלומר הסנאריום, מה יתרחש אחרי זה?
אני יכול לדמות כל מיני דברים אבל זה כבר
אתה סיימת את המשפט
סיימתי את המשפט
הסברתי מה זה מעשה אבות סימן לבנים
שהזהות שלנו היא העתקה של הזהות של האבות
אה זה אותו דבר
אז זאת אומרת כשם שאברהם
על מנת לצאת ממצרים צריך שפרעו ינוגע
אף ישראל על מנת לצאת
ממצרים צריכים שפרעו ינוגע
אבל אברהם לא חשב כבר שהוא רוצה לצאת
פה, הוא רק עכשיו הגיע שם, כי היה רעב בארץ
ודאי שהוא רוצה לצאת
איפה הוא רוצה שהוא יצא?
כתוב ותוכח האישה בבית פרעה
וגם אם הוא לא רוצה לצאת,
קדוש החור רוצה שהוא יצא
אבל עוד עכשיו הוא הגיע
אז מה אם הוא הגיע?
אבל אתה לא הקשבת למה שענייניתי
יש איזשהו משהו, ריבוע שחוזר
סליחה, לא, לא, הקשבת, אני אמרתי
הצלימי לפתוח את המילים שאמרתי הן
ותוכח האישה בבית פרעה
זאת אומרת שבוודאי שאברהם רוצה
לצאת ממקום שבו לוקחים לו את אשתו בכוח
ובודאי ששרה רוצה לצאת
ושתיים, עוד דבר אני אמרתי
אני פשוט קיצרתי בדבר הזה כי חשבתי שתבין
אז אמרתי שגם אם אברהם לא היה רוצה לצאת
למרות שאשתו ליקוחה אצל פרעה
אבל הוא רוצה, כמו שגם גרם במצרים
האם אחרי שתי ההערות
האלה עדיין יש מקום לשאלה?
לא, נכון, טוב
בסדר, בסדר, אנחנו לא רבים, כן
זאת אומרת, יש חקיינות אינסטינקטיבית
כלומר, יש חקיינות
אינסטינקטיבית של התנהגות ההורים
אצל הילדים
אז כלווה חומר כשמדובר לא בסתם הורים
אלא מדובר בעבות הטיפוס
של הזהות הלאומית שלנו
אז אנחנו מתפקדים כפי שהם תפקדו
אבל היום האינסטינקט שלנו הוא פוגע
זה לא נכון
אם היינו נקבות, אז לא
היינו עברים שצריך לתת לו?
זה לא לגמרי מדויק
כלומר, אנחנו באופן אינסטינקטיבי
מחכים את אברהם, יצחק ויעקב
אפילו אצל החילונים
מה עשה למשל בלובה אלייב, שמעת עליו?
לובה אלייב היה מאבות הציונות המיפייניקית
מפלגת העבודה, איך נקרא,
אחדות העבודה וכל הדברים האלה
איש ההתיישבות בנגב, פעיל מאוד למען המדינה
מראשי שלום עכשיו
ואני זוכר אותו, יום אחד מגיע
בראש הפגנה של שלום עכשיו
מול היישוב היהודי בחברון
והוא אומר, מצביע על בתי המתנחלים
והוא אומר, הם אומרים
שהם באים בשם אברהם אבינו
וזה לא נכון, כי אברהם אבינו אמר
היפרדנה מעליי ואל נתי מריבה
ביני וביניך ובין רואי ובין רואיך
אם כן הם הולכים נגד
אברהם, נגד יצחק, נגד יעקב
עד כאן דברי קודשו, עכשיו צריך להבין
אתה רואה, שכשמישהו בא בשם השקפת העולם
שהיא יכולה להיות שונה
מהשקפות העולם של נשים אחרים
כשמדובר בעם ישראל ובמשהו
שנוגע לעם ישראל כמכלול
ההסמכת התנחית חזקה מאוד
זה שהוא לא צודק, זה אנחנו מאוד נדמד מדוע
אבל הצורך לבטא השקפות העולם של איחוריית
הוא אומר, זה בא מהגויים, לא,
זה לא בא מהגויים, זה בא מאברהם
ואז באמת צריך להבין, מדוע
אברהם אמר היפרדנה מעליי
כלומר, באמירה הזאת של אברהם נמצא השורש
של האמירה בהפגנה של לובא אלייו
זה נמצא שם
פשוט סתם מחפשים ומתנות
על זה, זה מה שאתם רואים
לא סתם מחפשים, זה לא סתם מחפשים
זה משהו הרבה יותר שורשי
ותיתן, קצת תסמוך על האנשים
אני זוכר פעם אחת, היה איזה חבר כנסת אחד
שדיבר בכנסת נגד דוד המלך
נגד דוד המלך
טוב, מטבע הדברים, הכנסת רועשת
פה שם, חברי הכנסת הדתיים, אין מה לדבר
אומרים פגעו בנאים זמירות ישראל
כל העיתונות
למחורת מדברת ברדיו חברת הכנסת יעל דיין
שאני חושב שהיא לא כל כך דתייה
והיא אמרה, אתם צריכים להבין
הדתיים לקחו מהתנך, מהדמויות של התנך
את כל הצד הקלריקלי
זה מה ששייך למערך אנשי הדת
כלומר בקיצור המגילים האלה
ואנשי הימין לקחו את כל הצד
הפאשיסטי-קובשני של דמויות התנך
אז לנו השמאלנים תשאירו את הצד האנושי שלהם
זה כתוב ברב קוק, לא?
שיש שלוש שיאות באומה
הקודש, האומה והאדם, נכון?
אז בסדר, זה נמצא, זה לא לזלזל, בבקשה
בדיוק כמו שאתה לא תזלזל בזה שדתיים
אומרים שהם לוקחים אשרה מאברהם אבינו
אל תזלזל בשמאלנים שאומרים את זה
כמו שהבנתי, פעם אמורת, שרכו שם איזה...
זה בגלל השאלה, אבל זמן טוב וזמן עקוב
כן, נכון, נכון, נכון
נכון, הלאה
לא, למה? אתה לא מצבין אותי
הלאה, יאללה
פסוק יותחת, כן, בבקשה, מה הבעיה?
נופי פסוק, כמעט אפשר לתעזור את זה בגדסיין,
בהנהגה השם את פרו לגיים גדולים ואת ביתו על דבר
שראי שתברם. ונשמעת כאילו בהנהגה השם את פרו לגיים
גדולים, בלי קשר, ואת ביתו על דבר שראי שתברם
את זה כבר שאלת לו?
תראה, אתה שואל ככה, שצריך
לקרוא בהנהגה שם את פרו לגיים גדולים
ואת ביתו על דבר שראי שתברם, יש רק
בעיה אחת, אם תסתכל מתחת למילה ביתו
יש טעם המכונה, התנח אצל
הספרדים והתנחתה אצל האשכנזים
מה מציין הטעם הזה? הפסקה, נכון?
אז צריך לקרוא את זה
את נגעים גדולים ואת ביתו
למה עדיין, את ביתו אחרי נגעים גדולים?
למה ואת ביתו זה אחרי נגעים גדולים?
אינני יודע
אולי זה מה שהביא את רשי ישן
לומר לרבות קטלה ועמודה וחלב
אולי, טוב
פסוק יותר, מה?
זה כמו שפה בעצם בתואר פיזי, זה לא על שבט
כן, לפי הרשי ישן הזה, כן
אגב, כל מקום שכתוב רשי ישן בתפוסים,
יש לפעמים בסוגריים כתוב בשם רשי ישן
זה לא רשי
זה תוספת מאוחרת שמישהו
יכניס וקוראים לה רשי ישן
כן, מה?
כן, רשי ישן כשכתוב את זה, כן, נכון
טוב, לא, זה מסביר כמה דברים
הרבה פעמים הדרשות האלה הן דרשות
נחמדות אבל הן לא לפי המנדרגה של רשי
יש לזה סיבות גם
טוב, פסוק יותר
אמר אברהם, אמרו אותו שאלה, שיענה, לא?
הוא לא היה שם בגלל זה
מה, הוא לא היה שם כשאברהם
אמר אחותי היא, הוא לא היה שם?
לא, זה לא פסוק
רגע, כשאברהם אמר אחותי היא, הוא
לא היה שם כשהוא אמר אחותי היא?
לא, כשפרו, פה, בא וטענות אליו
והקרא פרו לאברהם
והיא אומר, מה זאת עשית לי,
למה לא הגעת לי, עם מי הוא מדבר?
עם הקירות המנוגעים
מה?
אולי הוא פתאום שזה בכלל אכפת?
אז הוא פתאום שיענה
מה שאני אתן לכם דוגמה
אחרת, אם תסתכלו בפרק כף
בפסוק יהוד
פרק כף, פסוק יהוד
והיא אומר אבימלך אל אברהם
מה ראית כי עשית את הדבר הזה?
מה זה הדבר הזה?
שלא סיפרת ששרה היא אשתך
פסוק יהוד א' והיא אומר אברהם כי
זאת אומרת, אברהם ענה על השאלה של אבימלך
אז מדוע כשאותה שאלה נשתדת
על ידי פרו, אברהם לא עונה
הוא לא נתן לך להנות, אברהם ניקח
ונכין, הוא נשתדל אותו לשאר במקום
הוא לא נתן לך הזדמנות להנות
זה משפט אחד רצוף כל
המשפט הזה, יש לך רק כך להנות
אתה אומר שפרו פשוט לא נתן לו הזדמנות להנות
אם פרו לא נתן לו הזדמנות להנות
אז אם כך, זה לא היה צריך להיות
כתוב בתורה, כי זה לא מעניין אף אחד
אם זה נכתב בתורה, זה סימן שזה משמעותי
מסקנה, אברהם לא ענה, כי הוא לא רצה להנות
ומדוע הוא לא רצה להנות? אני אגיד לכם למה
כי זה מובן מאליו מדוע הוא אמר, אחותי, למה?
בגלל שאברהם אמר לפניכם, כי יראו
אותך המצרי ואמרו, אשתוזות והרגו אותי
זאת אומרת שאברהם אומר
שהחברה הזאת היא חברה שטופת זימה
ופרו יודע את זה, לכן כשהוא שואל,
אברהם לא עונה לו, כי הוא אמור בעצמו להבין
זה הכוונה, למה הוא שאל?
פורמלית, כלומר הוא מחויב לשאול כאלה כזאת
ואברהם לא משחק לידיו, להנות
זה לשחק לידיו, לכן הוא לא עונה
כן, בבקשה.
אבל כשהוא לא רואה את זה, זה בגלל אברהם?
כתוב, על דבר שרי יש את אברהם, אז כנראה
שהיה בנגעים מה שהורה לו, שזה בגלל שרי
אז יש פה מדרשים שהייתה אומרת, הנה ראה
שהיא מביאת את זה, על דבר שרי על פי דיבורה
אומרת למלאך, אח, והוא מכה, זאת
אומרת שהיא כאילו שלטה בדבר הזה
בדיוק משה, הוא זה שמביא את המכות, איך
פרעוי יודע שמשה הוא זה שמביא את המכות?
כן, כי משה הוא מטרה
טוב, ואתה?
למה זה חשוב לדעת שהוא שתק בגלל שבאור מאליו?
כדי שנבין מדוע אצל אבי מלך הוא כן ענה, בגלל
שאצל אבי מלך יש טענה שצריך להתייחס אליה
כשנגיע לפרק קף נראה, מהי? בסדר? יעיין שם,
אם זה מאוד לוחץ אותך תסתכל במלבים מפרק קף
בסדר? טוב
המשך פסוק יוצא ואתה, הנה אשתך, כך
ולך ויצב עליו פרעו אנשים וישלחו אותו
ואת אשתו ואת כל אשר לו, מה זה?
וישלחו, ליוו, כן? לשלח בעברית
אחת המשמעויות של לשלח זה ללוות
איפה מצאנו שפרעו מלווה?
והי בשלח פרעו את העם
שפרעו מלווה את העם
אתם רואים שיש פה הקבלות מאוד ברורות
פרק י' ג' א' ויעל עברה ממצרים
זה יציאת מצרים
הוא ואשתו וכל אשר לו ולא
ת' עמו, פתאום מופיע כאן
הנגבה ואברהם כבד מאוד במקנה, בכסף ובזהב
על זה נאמר וינצלו את מצרים
זה הקבלה ברורה, כמו ששדדו את מצרים
כך כבר אברהם שודד את פרעו באותה הזדמנות
ולכאורה אברהם ירד בישי רב כבד בארץ
איך שגיע למצרים, פסטיקו
ואחר כך אנחנו קוראים שהוא חזר
נב, נב בארץ
אז מה באמת הסיבה האמיתית שהוא ירד?
הוא לא ירד באמת בגלל רב
אבל הוא לא שבר את הרב
הוא שבר את הרב, והוא זהב
מי שיש לו זהב, רב לא מפחיד אותו
אבל היה לו כבד במקנה, היה לו הכול
עכשיו הוא כבד במקנה
לא? מאיפה בא המקנה הזה?
בפרק י' ב' פסוקת ז'
ואי היא לא, צונו וכך, וחמורים,
ועבדים, ושפחות, ועצונות וגמלים
כן
כל הדברים האלה שאורא הביא להמח
הוא להיות דרך של צריי
נכון
אני מצפה שפרו ירוצה את זה
בחזרה אחרי שהוא מפחיד את צריי
אורא שקדוקידאי להתעסק איתו
עכשיו אני רוצה פה להבין קצת יותר לעומק
מה זה כל הזהב הזה שאברהם לוקח איתו?
זהב הזה זה בדיוק מה שהוא הלך לחפש במצרים
נכון, אתם זוכרים שהוא אמר
אחותיית, עמרינה, אחותיית
מה למדנו מה זה אחותיית?
החוכמה של מצרים
איפה החוכמה של מצרים נמצאת?
בכסף, בזהב, בצונו, בבקר
ובעבדים והשפחות
אמרו שהם לא מחשיבים את זה
אברהם מחשיב, זאת אומרת שיש ניצוצות
של קדושה שנמצאים במעמקי התרבות המצרית
ואברהם בא ללקט אותן
וזה הלך יותר מהר ממה שהוא ציפה
הוא ליקט משם את כל מה שהיה ללקט במצרים
אבל אתה קודם כל כמה
שאין כסף, כבר יקטו אותן?
מעשה אהבות, סימן לבנים
כן?
הכסף הזה בסופו של דבר הפך
לאיזשהו כסף, אז הוא לא נקוטה איגר
זו שאלה מעניינת
מה עשינו מהזהב שיוצאנו ממצרים?
מה אתה אמרת שעשינו?
עשו מזה עגל, נכון?
עגל הזהב
עשו מזה גם משכן
אני לא מבין
אז הזהב שיוצא ממצרים
זה זהב אלילי או זהב משכני?
אה, יש פה תערובת
זאת אומרת שבתוך מצרים יש תערובת של ערכים
חלק מזה שייך לעגל ונפסל
חלק מזה שייך למשכן ומתקדש
זאת אומרת שיש בכוח של מצרים
כוח עצום להביא להשרת שכינה בעולם
רק שזה מעורב בסיגים כאלה
שאי אפשר לעשות את זה שם
אז מה עושים? לוקחים את זה למעבדה
בתוך המעבדה עושים הפרדה
משתמשים לצורך זה בשפני ניסיון
מי הם שפני הניסיון?
עם ישראל
אנחנו בעצם לפי זה שפני ניסיון
או חולדות בניסוי אלוהי רב מימדים
אותו דבר בימינו
היום אנחנו חווים את יציאת אירופה
ואנחנו מביאים מאירופה כל מיני דברים
למשל את המשטר הדמוקרטי
שאלה, האם המשטר הדמוקרטי זה טוב או רע?
תלוי
זאת אומרת יש מה לברור, נכון?
ועל זה יש מלחמת תרבות במדינה הזאת
כי יש כאלה שאומרים תשמע את
החלק הזה של המשטר הדמוקרטי
של התרבות הדמוקרטית צריך לזרוק
זה עגל
שמע, השתגעת? זה משקן
זה זהב
זהב זה דבר יקר
בודקים
צריך לשמור, לא לשמור
על זה יש עריב
מה ייוותר בהיסטוריה מהתרבות האירופאית?
מה שעם ישראל יותיר מזה
זה עבודה גדולה
כן בבקשה
אפשר לפרש את זה שלוט זה
בעצם הערב רב שיצא ממצרים?
יפה, זה דומה לזה מאוד
לוט, אמור, זה הערב רב
ממש בול
נקודה נכונה
כן
יש סיבה למה המקנה שפה
נהפך לסמלות ביצור מצרים?
מדוע המקנה הפך לסמלות במצרים?
יש בנושא מסיבה
אני לא יודע
זהו, נחשבתי
כן
אני רוצה לברור את זה עם הכסף של אברהם
למה הוא הולך?
איך אני מופיע את זה שוב?
איך אתה הייתי?
זה בדיוק מה שצריך לברר
מה יקרה עם הכסף והזהב שמביא אברהם
אגב, אברהם לא מביא סתם כסף וזהב
הוא מביא גם צאן ובקר
והוא מביא גם אנשים ששומרים על הצאן והבקר
כי הרי יש לו עבדים ושפחות
נכון?
כלומר יש לו גם נפשות
הרבה הרבה נפשות
שבאים לשמור
על הצאן הכבד שלו
זה מזכיר לכם משהו?
ואת הנפש אשר אסור וחרן
כלומר זה לא פעם ראשונה
שאברהם מגיע לארץ ישראל
עם הרבה צאן ובקר ואנשים
זו פעם שנייה שזה קורה
בפעם הראשונה
אברהם הגיע לשכם
מה אמר לו הקבל ה'
תיפרד מהם בבקשה
אברהם אומר, טוב, אם
זה ארץ צנך אני עוזב אותם
מגיע למצרים, מביא אחרים
מה הסברה כאן?
אולי מה שהקב' הוא פוסל
זה לא הצירוף באופן עקרוני של נפשות
אלא הוא פוסל את אלה שבאו מחרן
אבל אלה שבאים ממצרים
אולי זה יותר טוב
כלומר אברהם בוחן תרבויות
והתהלכו מגוי אל גוי
וממלאכה אל העם אחר
בודקים, הולכים ללקט את הניצוצות
הקב' רוצה את אלה בשכם
יאללה, שיהיו בשכם
מה עם אלה שבמצרים?
אולי זה יותר טוב
אולי זו תרבות אחרת
יש שם גנוז משהו יותר חזק
זה מה שאברהם הולך לבדוק
ואגב, יש מוטיבים מאוד דומים לפעמים
במיתוסי היסוד של בבל ושל מצרים
אבל הפעם נדבר על זה
טוב
ואברהם, ואברהם שיחה פסוק ב'
כבד מאוד במקנה, בקסם ובזהב
והיה הלך למסעיו
מנגב ועד בית אל
עד המקום אשר היה שם ההולו בתחילה
בין בית אל ובין העי
אל מקום המזבח אשר עשה שם בראשונה
והקראש שם אברהם בשם השם
מה זה המקום הזה בין בית אל ובין העי?
זה הר ועל חצור, נכון?
שזה המקום הגבוה ביותר בשומרון
שממנו אפשר לראות את כל ארץ ישראל, נכון?
ואני אמרתי לכם שזה חשוב לזכור את זה
למרות שבפרק י' אנחנו עדיין לא מבינים
למה כתוב מציין לנו את זה
אבל בפרק י' אמרתי לכם שזה יתברר
איזה פרק אנחנו?
י' אז עוד מעט זה יתברר
פסוק... פסוק ה'
מה?
יש פה ניתוק, נתוק
שזה על הארץ ישראל
ועל בית של משהנים
רק את זה לא מתייחס
נכון, רק את זה לא מתייחס
אתה אומר ששוב יש פה ניתוק
כן, זה נכון
ואנחנו מיד נבין למה
עוד מעט הדברים יתברר
הכל יתברר טיפ טוב
פסוק ה'
וגם לילות
אגב גם כשבני ישראל עברו את המדבר
גם הם
היה 38 שנה בלי דיבור
נכון?
ככה אומר חז'ן
וגם לילות ההולכת
אברהם היה צאן ובקר
ואוהלים
אוהלים זה אנשים, במובן
נשא את השאלה
מאיפה יש לו צאן ובקר ואוהלים?
לא, ופתאום אברהם לא נתן לו
אברהם קיבל צאן ובקר וחמורים
וערבנים ושחרות ועדינות גמלים
קיבל ליפרו
אבל מאיפה הוא לילות מקבל?
מה?
אתם זוכרים
למה אברהם אמר
להתאבלי בעבורך?
מה הוא התכוון?
לתנו לי מתנות
למה יתנו לי מתנות?
בתור אח של שרה
אז כדי לקנות את הסימפטיה שלו
אז נותנים לו מתנות, נכון?
ויש עוד אח לשרה
בעצם מה שעשה אברהם
גם נות עשה אותו דבר
ישבו בשני אוהלים
אברהם בא אוהל שלו
נות בא אוהל שלו
איפה האח של הגברת הזאת?
שמע, יש לה שני אחים
נכון?
אז גם הוא קיבל
נכון? תביא שניים
זה בחינם, תביא שניים
אברהם קיבל יותר
מי אמר שאברהם קיבל יותר?
לא?
צון וקר ואוהלים
צון וקר ואוהלים
אז מה חסר לו?
עטונות
וחמורים
לא, שפחות ועבדים יש לו
גמלים אין לו
טוב, כי
אני אגיד לך למה
כי אברהם קיבל גם מפרעו
הוא קיבל רק מהמצרין
מה?
למה?
גם פרעו היה צריך להתתגבים
לא יודע
טוב
כן?
מה שאומר שהוא קיבל זה בזכות אברהם
לא רק עם אברהם
נו, ודאי
נכון
נכון? מה רע בזה?
פסוק ו
נעשה אותם, הארץ
לשבט יחדיו
כי היה רכושם רב
ולא יחלו
לשבט יחדיו
ואהיריב, כל מה זה על רקע
על רקע כלכלי
ואהיריב
מה אתה רוצה?
יכול להיות
מה אתה רוצה?
השפע הכלכלי זה לא מה שאמרו לעשור לפתורת
של שפע האחרון, שפה כנראה לא מצליחה
אנחנו מיד נראה, נסתכל על פסוק
זין, אני עוד לא יודע שזה לא הולך
והאהיריב
בין רועה
מכנה אברהם
ובין רועה מכנה לאת
על מה הם רבים
מן הסתם?
על השטח
והקנעני והפריזי
אז יושב בארץ
אז זה עוד יותר בעיה
כלומר אין מקום
אין מקום לכולם, פריזי, קנעני יושבים בארץ
עכשיו
בואו נעצור לרעייה וננסה להבין מה קורה כאן
בעצם יש שתי אוכלוסיות
אברהם ורועב
ולוט ורועב
זה די הרבה אנשים
העובדה שאין מספיק מקום לכולם
ויש ריב
בין שתי אוכלוסיות
שהן קרובות
זו לעזו בכשרי משפחה
יש כשרי משפחה בין שתי האוכלוסיות
ושתי האוכלוסיות
מאמינות באלוהי אברהם
ושתי האוכלוסיות
המאמינות באלוהי אברהם
וקשורות בכשרי דם
רוצות את אותו השטח
זה מעניין
זה סוג של בעיה
שאברהם לא יכול היה לצפות
כלומר, זה בחלומות הכי גרועים של אברהם
הוא לא יכול היה לחשוב על זה
הרי הוא, כל מה שהוא עושה
זה בישיל ונברחו בך כל משפחות האדמה
עכשיו בתוך ביתו
יש לו ריב טריטוריאלי
דווקא באותה ארץ
שאמורה לפתור את הבעיות של העולם כולו
אתם מבינים?
קטסטרופה
כן?
עם שמה?
הוא רוצה שלא תהיה זה
לעזוב את הארץ?
אני לא יודע
לא רואים שאברהם עשה את זה בכוונה לכאורה
על כל פנים
הוא עומד פה בפני בעיה
איך הוא יפתור את הבעיה הזאת?
נכון? זאת הבעיה
והיום מראברם אילוט
אללה תהי מריבה
אללה תהי מריבה
מה היה לפני כן?
מה כתוב בפסוק זין?
שהיה ריב
אז למה אברהם קורא לזה מריבה?
אללה תהי מריבה
אז שיגיד אללה יהי ריב
ריב זה קטן, מריבה זה גדול
כן, לא מתפתח
אני בכלל לא בטוח, אנחנו עוד מעט נבדוק את זה
והיום אמר אברהם אילוט
אללה תהי מריבה
ביני וביניך ובין רואי ובין רואיך
כי אנשים
כי אנשים אחים אנחנו
ואז מה אם אנחנו אנשים אחים?
כיוון שאנחנו אחים
כיוון שהתחלנו להריב
זה ייגמר ברצח
בדיוק, הפרובלמטיקה
של קין והבל חוזרת
כלומר
אותה בעיה שגורמת לאחים
להיות בתחרות על אותו גורל
שהיא הגורמת שאחים
באופן טבעי רוצים להרוג אחד את השני
אותה בעייתיות חוזרת עכשיו
אני לא יודע מי קין פה מי הבל
אבל ברור שהם אחים
ואחים רוצים להרוג אחד את השני
לכן אומר לו אברהם
אם זה פרץ, זה ייגמר ברצח
עכשיו, אנחנו
נבחרנו
כדי לפתור את הבעיות שהאנושות
לא הצליחה לפתור
האנושות לא הצליחה לפתור את בעיית
האחווה
משוואת האחווה, היא לא הצליחה
בשביל זה
נבחרה המשפחה של אברהם
כדי לפתור
במעבדה את מה שהאנושות
לא מצליחה לפתור, אז יש בעיה של אחווה
בוא נפתור את זה
איך נגרום שלא נהרוג אחד את השני
לא נעריב על אותו גורל
לא נעריב על אותו גורל, אז אכן אברהם מציע
מה שמציע, אני עוד לא יודע מה הוא מציע
אני עוד לא קראתי את הפסוק הבא
אבל ברור שזה מה שמטריד את אברהם
שלא תהיה מריבה כי
אנשים אחים אנחנו
כיוון שאנחנו אחים נהרוג אחד את השני
אז מה עושים
יש כמה אפשרויות לפתור סכסוך
באופן כללי, כל סכסוך בין בני אדם
יש אופן אחד
הרי על מה
הצדדים בסכסוך דנים
על טענות, נכון?
יש לך טענות, יש לי טענות, איך מבררים טענות?
ה?
הולכים לדיין
הולכים לבית המשפט
אז הפתרון יהיה על דרך
המשפט, זו אפשרות אחת
ואז מה יקרה במשפט?
מי שצודק, ירוויח
מי שלא צודק, יפסיד
זה דרכו של המשפט
נכון?
יש אפשרות אחרת
אפשרה, גם מה בוא לא נעריב
ולא נלך לבית המשפט
בוא נסתדר בינינו, נוותר
קצת, כל אחד על הטענות של השני
אני קצת, אתה קצת
אז אפשר
עכשיו
אם תסתכלו לרגע אחד
בפרק י'
פסוק י'
תסתכלו ב... כן, פרק י'
פסוק י'
כי ידעתיב
אולי תסתכלו לפני כן פסוק י'
ואברהם היו יהיה לגוי גדול
ועצום ונברחו בו כל גויי הארץ
כי ידעתיב
הקב' הוא שמדבר שם, הוא אומר
אני בחרתי באברהם, אני
מכבב את אברהם, אוהב את אברהם
למה? למען אשר יצוות
בניו את ביתו אחריו ושמרו דרך השם
לעשות צדקה
ומשפט
למה הנביא ה' על אברהם
את אשר דיבר עליו? כאן נתגלה
מהו הייעוד של בית אברהם, לעשות
צדקה ומשפט
איך אפשר לעשות גם
צדקה וגם משפט?
זה אבסורד
איך אומרת הגמרה במסכת סנדרין
אם משפט
אין צדקה, ואם צדקה
אין משפט
אי אפשר לעשות שנים ביחד
כי המשפט זה לפי הדין
והצדקה זה לפי
הוויתור, זה הפשרה
אז או שעושים ככה או שעושים ככה
הגמרה גם שואלת
את זה על דוד המלך, והיא דוד
עושה משפט וצדקה
לכל עמו
ושם הגמרה שואלת, או משפט
או צדקה, והיא נותנת שלושה
הסברים, ההסבר האחד
שדוד היה
מחייב בדין, היה אומר, אתה חייב
טוב, הוא היה משלם
אבל איך ישלם? דוד
היה מוציא מכיסור ונותן לו כדי שיוכל לשלם
אז גם משפט
וגם צדקה, אבל יש פה בעיה
בזמן המשפט היה רק משפט
בזמן הצדקה היה רק צדקה
זה עוד לא ייחוד
אז הסבר האחר שאומר שהם היו עושים פשרה
הפשרה זה לא רע
למה? כי זה גם
משפט, כי זה בא מבית המשפט, בית המשפט
קופא את הפשרה, אז הצד שני
זה לא ממש משפט, זה צדקה, כי ויתרו
אבל יש בעיה אחת
פשרה זה לא ממש משפט
וזה לא ממש צדקה
זה נשתהר
כפי שאומרים בערבית
צחה
עכשיו, לכן יש פירוש אחר
בגמרא, שדוד היה
מחייב את אחייו בדין
היה אומר אתה חייב לשלם
ואותו אדם שנתחייב
בדין הרגיש
שעשו עמות צדקה
שאיצילו אותו מן הגזל
כלומר, הוא בא
לבדין כדי לדעת מה האמת
אפילו על מנת להתחייב
זה חשוב לו, יוצא שהמשפט
זה הצדקה, אבל יש רק בעיה אחת
זה תלוי במדרגה
מוסרית של הנידונים
אגב, אני, אתם רואים שהמגמה הזאת
של עשיית משפט וצדקה היא לא פשוטה בכלל
עכשיו נשארת את השאלה
אברהם יש לו יעד כזה
לעשות צדקה ומשפט
מה הנטייה הטבעית
של אברהם? הצדקה? החסד
הצדקה
מה האתגר של אברהם?
משפט
מה קורה כאן? ואיהי ריב
איפה
איך מטפלים בריב
לפי התורה? כי וכי
יהיה ריב בין הנשים
ונגשו אל המשפט
כלומר, ריב
זה מה שמבררים
בבית הדין
מה עושה מזה אברהם?
זה מריבה
מריבה זה דבר
שלא מבררים בבית הדין
אלא זה דבר שעושים
מתובשרות
אברהם בכוונה מעתיק
את הריב אל המריבה
מריבה זה קטן וגדול?
מריבה, לא, זה לא קטן וגדול
זה בדיוק מה שאני רוצה
לומר, לא כמו שאתה פירשת
אלא מריבה
זה דבר שמבררים מחוץ לבית המשפט
וריב זה בבית המשפט
שאני רוצה להראות לכם
שאומר זאת
רשת
בספר דברים
בפסוק
בפרק
כף ד'
זה הפרק קפה
פסוק א'
כי יהיה ריב
בין אנשים
ונקשו אל המשפט
ושפטום
אומר רשת
נו
מה הדורה הזאת
וואלה
אה כן
כי יהיה ריב
אומר רשת
סופם להיות ניגשים אל המשפט
אמור מעתה
אין שלום יוצא מתוך מריבה
הכתוב אמר
ריב, מה אומר רשת
אין שלום יוצא מתוך מריבה
מי קרם ללאת
לפרוש מן הצדיק
ואומר זו מריבה
כלומר מה אומר רשת
אם היו עושים ריב
אם היו מבינים שזה ריב, אז זה לא היה מגיע
אבל בואו נראה
מה בדיוק קרה שם
פסוק ת'
הלו
תפוס
כל הארץ ספנחה
הפרדנה מעליים
עם השמאל
ועמינה, ועם הימין והסמאילה
כלומר מה מציע אברהם
ללוט
חלוקת הארץ
בואו נאמרים, נפרד
נחלק בינינו את הארץ
זה דבר מאוד לא פשוט, כן?
זה כן מעשה אבות סימן לבנים
זה בדיוק העניין
וזה בדיוק מה שאמרנו בעלייו
בואו נראה
קודם כל מה הציע אברהם
זה בין שמאל לימין, נכון?
מה זה שמאל? צפון
ימין? דרום
מה הוא עושה ללוט? מזרח
נכון?
זה משקל טוב
והייסע ללוט מקדם
הוא הלך לכיכר, מה אתה אומר?
יש באמת שאלה
במקדם הזה, יש מאמרים רבים
שנכתבו על ידי חוקרי מקרא, מה פירוש
המקדם הזה, צריך ללוט לקדם
אבל, מצד קדם
יש איזה בעיה במילה
מקדם
מקדמונות של העולם וכו'
אבל, מה ש... מה שברור כאן
שעל כל פנים
יש הסכמה לחלוקת ארץ ישראל
אברהם יושב
בארץ קנן
שזה החלק מן הירדן ועד הים
ולוט יושב
בערי הקיקר ומקבל את עבר הירדן המזרחי
עכשיו, נשארת השאלה
איך אברהם עושה דבר כזה?
הרי בפרק י'
פסוק ז'
מה נאמר?
לזרחה נתן את הארץ הזאת
נתן את הארץ הזאת
אז איך יכול להיות שאברהם
מבטר על ארץ
שהשם נתן לו?
עדיין הוא נתן לו
איך אתה יודע שלא נתן לו?
לא, יש משהו אחר
לזרחה! לזרחה!
אומר אברהם
רגע, רגע, זה... וואי!
פרצה משפטית
כלומר, אומנם
הארץ היא לזרעי
אבל זה אומר
שהיא לא
לי
אם כן, אני רשאי כעת
לעשות בה מה שאני רוצה
אבל פה נשארת השאלה
אם אתה מחלק עכשיו
את הארץ
מה יעשה זרחה עכשיו?
הוא יצטרך
לכבוש
בחזרה
את מה שאתה נותן היום ללא
אז אתה בעצם
גורם בעתיד
למלחמה
או שבאמת המסע ניתן את הארץ
אבל אסור!
בלעתיד, הרי הוא צריך לקיים את דברי השם
דבר השם זה לזרחה נותן לי את הארץ
זה בדיוק הבעיה
אבל יש פה ציווי
אני מדבר עכשיו מבחינה הלכתית משפטית
איך אברהם יוצא מזה?
אברהם אומר
זרחה ולא לי
זאת אומרת שמותר לי לחלק
אם זה היה
אסור, אבל זה לא אסור
אבל זה אומר שהחיוב
של בניו של אברהם
יהיה לכבוש בחזרה
את מה שנתן לו לא
עכשיו, איך אברהם עושה דבר כזה?
אני אגיד לכם למה
אברהם יש לו שיקול מיידי
הוא אומר צריך פתרון מיידי של הסכסוך
ומה שיהיה
אללה קרים
אבל בינתיים
פתרנו באופן מיידי
עכשיו, מנענו את המלחמה
תגיד תודה
עכשיו זה נפטר
אבל
אברהם
מה הוא דומה?
למה אסור להגיד?
טוב
אבל זאת אומרת שזה
השיקול שעבר, עכשיו יכול להיות שיש
את השיקול הזה, חשבון
שימו לב, יש פה מישהו שבכלל לא
שואלים אותו בכל הסיפור הזה
את הקב".
כמו שאתה ציינת בצדק
הקב". הוא פה שותק
לא נמצא, נכון?
אברהם עושה את כל
הוא חותם על ההסכם
עושה את זה
בלי לשאול
את הקב".
ומייד מייד
זה נעשה בישון לילה, נכון?
אבל אחרי זה הוא מקבל נבוא, אז
זה כבר יהיה כזה
בוא נבדוק, אני לא יודע מה קורה אחרי זה
עכשיו, פסוק
ידאלת
למה הוא אמר, הרץ השם
אמר לאברהם, מי זה זכות
הוא לחלק אותו?
אברהם, כיוון שזה לא שלו, הוא יכול לחלק
בגלל שכי כאן ההתיישבות
היא התיישבות כובשת
מי שיצליח לתפוס שטח, תפס
מה שאין כאן דבר שהקב".
נותן לך, אסור לך לתת
כלומר, בניגוד לתפיסה
הקניינית של ימנו
מה ששלי אני יכול לעשות מזה מה שאני רוצה
בגלל שבעצם מה ששלך
זה לא באמת שלך, זה רק זכות שימוש
אז אתה יכול לחלק את הזכות הזאת לאחרים
מה שאין כאן, שהקב". הוא נותן
זה משהו שבאופן עצמי
שייך לך, אתה לא יכול לוותר על זה
בדיוק, נכון
נכון, מה שדיברנו
אלא מה, בואו נראה את התגובה של הקב".
היא מאוד מעניינת, כדאי ללמוד את זה
ולכן מה שלו באליהו אמר, זה נכון לגבי אברהם
מה אומר הקב". על זה?
והשם אמר אל אברהם
כל מקום שכתוב
ודונאי
ואחרי זה יהודקי ואבקה
חזל אומרים
הוא ובית דינו
כשיש דין מופיע
השם הזה, ושם
והשם אמר אל אברהם
אחרי
פרדלות מאימו
אגב, כש... אולי לפני כן
כש... בפסוק ט, עלו כל הארץ לפניך
איך באמת כל הארץ לפניו?
איפה כל זה מתרחש?
בארבע לחצור, במקום שבאמת
רואים את כל הארץ
זה לא מטפורה, באמת
הוא רואה את כל הארץ
לכן אומר כל הארץ לפניך, באמת
ואז אברהם... לא תסתכל, אה באמת, כיכר הירדן
הייתה רעות טובה
כי זה היה אחרי יום גשם
פסוק י'
והשם אמר אל אברהם אחרי פרדלות מאימו
סנה עיניך הורה
מן המקום אשר אתה שם, צפונה
תסתכל על החרמון
ונגבה, על רמת הנגב
וקדמה, עבר הירדן המזרחי
בים, אל הים התיכון
כי את כל
הארץ אשר אתה רואה
כולל מה שנתת
עכשיו לילות
שימו לב לביטוי החדש
לך את ננה, ולזרחה
עד עולם, כלומר
מה הייתה הפרצה המשפטית שאתה ניצלת
זה שכאשר אמרתי לך
שהפתחתי לך את הארץ
אמרתי רק לזרחה, ולא אמרתי לך
אז בואו נסתום
את הפרצה, לך
זה לא מאוחר מדי
כי מה זה אומר?
שעכשיו
אברהם יצטרך לכבוש בעצמו
את אותו
חלק שהוא נתן לילות
כפי שהוא קורא בהמשך
הוא כובש, הוא כיבוש צבאי
כלומר, אברהם
נכנס עכשיו למלחמה
הרבה יותר רחבת
היקף
מהסכסוך המקומי שהוא רצה
למנוע
זה מה שלא שכוחו רצה
אתם זוכרו רצה? מה?
לא
כי הוא יכול היה
לקחת את לוט לבית דין
אברהם היה יכול לקחת את לוט
הוא אמרת, שמע, אנחנו בריב, בוא נלך לדיין
ואז
מי שצודק, ירוויח הכל
מי שלא צודק, יפסיד הכל
בסדר?
זאת אומרת שאברהם היה יכול
לפתור את הבעיה באופן מיידי
להעמיד את לוט על הדיוק
של הדברים, מן הסתם לא אברהם היה צודק
ו
לוט היה מפסיד
אברהם לרג' לא רוצה
הוא נותן ללוט אוטונומיה
עכשיו תצטרך להילחם בשביל להציל
את לוט
כשתהיה
התקוממות עממית אצל לוט עצמו
וכדי לשמור
על הבריטות שלך, תצטרך עכשיו
לכבוש את עבר הדין המזרחי
כן
מה שכתוב
בשם אמר בעבר הדין
לא, בשם זה הוא ודינו
אמר, נכון
לא יודע
עכשיו
אז תראו מה שכתוב כאן
ושמתי את זרחה כאפר הארץ
אשר אם יוכל איש לבנות את
האפר הארץ גם זרחה יימנה
קום ותהלך בארץ
לאור כאול רוחבה כי אליך את ננה
אתה צריך עכשיו לכבוש
כלומר זה קידשו אותו
והיה לאברהם והיה אבו וישב בילונים
אמרי אשר בחברון והיוו נשא המסגח לשם
כן, מה אתה רוצה?
הוא אמר שהחימן הבאים
שיהיה זה שהסכסוף
יתותר על ידי ויתור
לא, שינסו לפתור על ידי ויתור
ושאחר כך יצטרכו לכבוש בחזרה
כן, זה מה שכתוב
כן
מעניין, זה מעניין
ומתוך הוויתור הזה
תצטרך להיות גישה יותר גדולה
זה מה שכתוב
כן, השאלה אם יש מדרגות בוויתור
כן, טוב
אז עכשיו בואו נראה
מה קורה בפרק ידאלת
אבל זה לא נעשה עכשיו
להתראות!