פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת לך לך > “ויאמר אברם אל מלך סדום הרימותי יד אל ה’ אל עילון קונה שמים וארץ”

“ויאמר אברם אל מלך סדום הרימותי יד אל ה’ אל עילון קונה שמים וארץ”

מילות מפתח:אברהם אבינו
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫אנחנו נמצאים בפרק י'
‫עד כמה שאני זוכר

‫ופסוק

‫כ'

‫וי'

‫וי' אברהם בן מלך סדום

‫הרימותי ידי אל השם אל העליון

‫קונה לשמיים וארץ

‫אם ניחות ועצר אוכנעל

‫ואם ייקח מכל השרלח ולא תאמר

‫אני ישרתי את אברהם

‫בלעדי רק כאשר אכלו הנערים

‫וחלק האנשים אשר הלכו איתי

‫הנרש כל וממריהם ייקחו חלקם

‫כלומר

‫אברהם מסרב

‫לקחת תחת חסותו

‫את אנשי סדום

‫זה מה שהוא אומר

‫הרימותי ידי אל השם אל העליון

‫מה זה הרימותי? זה לשון שבועה

‫קונה שמיים וארץ

‫אם ניחות ועצר אוכנעל

‫מה זה ניחות ועצר אוכנעל?

‫לכאורה זה מדבר קטן

‫עד דבר קטן, אז צריך להגיד

‫אם ניחות ועד מכונית

‫אבל אם ניחות ועצר אוכנעל

‫חוט זה דבר קטן

‫ועצר אוכנעל זה דבר קטן

‫השאלה שהייתי במסבר מעניין

‫חוט זה כינוי לחבל

‫ששמים בה

‫מה שהערבים מכירים עכל

‫זה מה ששמים מעל

‫הקפיאה למעלה

‫ועצר אוכנעל זה מה ששמים למטה

‫אז מחוט ועצר אוכנעל

‫זה כולל הכל

‫מי קף רגל ועד ראש

‫ועד קף רגל

‫אז אם ניחות ועד שרוכ נעל

‫ואם ניקח מכל אשר לך

‫זאת אומרת זה לשון שבועה ולא תומר

‫מה זה ולא תומר? מי לא יומר?

‫מלך סדום

‫אני ישרתי את אברהם

‫אכפת לו שיגיד

‫אני שמעתי גם

‫הסבר אחר ולא תומר ידי

‫הרי הרימותי ידי

‫ולא תומר ידי

‫שהיד שלי לא תומר אני ישרתי את אברהם

‫הוא לא רוצה להרוויח

‫מן הכיבוש הזה

‫אני ישרתי

‫הוא רוצה להיחס

‫את כל העושר שלו

‫לשם

‫בלעדיי אבל זה על דרך המוסר

‫בפשטות הכוונה לא תומר אתה מלך סדום

‫לא תגיד

‫ולכן הוא רק מבקש

‫שייתנו את חלקם של הנרש

‫כל וממרה כי הם לא באו

‫על דעת האידיאלים של אברהם

‫ולכן להם מגיע חלקם

‫בשלל

‫עכשיו

‫יוצא לפי זה שהייתה כאן הזדמנות

‫שלא מומשה ההזדמנות

‫הייתה להקים מדינה

‫שבראשה יעמוד

‫אברהם

‫כשכבר בידו הייתה

‫שליטה מלאה על עבר הירדן המזרחי

‫ועל

‫אזור שומרון

‫ועל אזור יהודה

‫והוא היה צריך להיכנס לירושלים

‫ולהפוך אותה למדבירה של ממלכה שלמה

‫להמשיך את הכיבוש, להשלים ‫את הכיבוש של ארץ ישראל

‫אבל אברהם

‫כנראה לא רצה להשתמש

‫בכוח הפוליטי

‫כדי לקרב אנשים לשכינה

‫הוא לא רצה את אמונתו

‫להפיץ במסגרת מדינית

‫הדבר הזה

‫מה?

‫אברהם לא רצה שאמונתו

‫תופץ על ידי

‫כלי מדיני

‫והדבר הזה תואם את המתח

‫שאנחנו חשים תמיד

‫אצל אברהם

‫בין התוכנית של הקדוש ברוך הוא אליו

‫לבין התוכנית שהוא בעצמו הגע

‫התוכנית שהוא בעצמו הגע

‫הייתה התוכנית של

‫קדושת הפרט

‫ולכן

‫זה הפקיע את המימד הפוליטי

‫מן הפעילות שלו

‫לעומת זה יש התוכנית

‫של

‫הקדוש ברוך הוא

‫שרוצה לקדש

‫את הכלל דווקא

‫ולכן זה מצריך תוכנית פוליטית

‫במקרה הזה אנחנו רואים שאברהם נסוג

‫מן הרעיון הפוליטי

‫והוא מתכנס לרעיון הדתי

‫בואו נראה מה שזה אומר

‫מה שזה אומר

‫זה הפסוק הבא

‫בפרק תלוואר פסוק א'

‫אחר הדברים האלה

‫מה פירוש אחר?

‫יש בעברית שני ביטויים

‫אחר ואחרי

‫אחר סמוך

‫אחרי מופלג

‫זאת אומרת הרבה אחרים

‫אז זה מופלג

‫אחר אחר אבל אחר

‫אחד הכוונה מיד אחרי זה

‫תכף ומיד

‫אחר הדברים האלה

‫מה זה חשוב להבין את זה? זה אומר

‫שמה שאנחנו נקרא הוא תולדה של מה שקראנו

‫מה שאנחנו נראה

‫עכשיו זה תוצאה של מה שהיה

‫אני רק רוצה להזכיר

‫מה היה לפני כן

‫בסך הכל הסיפור היה

‫שאברהם עמד בגבורה

‫מלחמה קשה מאוד

‫של נגד ארבעה

‫מלאכים שניצחו חמישה

‫מלאכים והוא עם כוח

‫יחסית קטן מצליח להתגבר עליהם

‫ולהפוך את הכערה

‫על פיה ולשנות את כל התוצאות

‫של המלחמה

‫מלחמה כזאת תארו לעצמכם אדם

‫עומד לצאת למלחמה

‫הזאת

‫כשהוא מתחיל הוא לא יודע מה יהיה

‫זה נורא מפחיד

‫אתה עומד לפני מלחמה ‫גדולה אתה לא יודע מה יהיה

‫אבל כאן אברהם

‫כאמור ניצח

‫הוא אחרי הביטחון הגדול

‫שמקנה ניצחון

‫אחר הדברים

‫האלה היה דבר השם אל אברהם במחזא

‫למור אל תירא אברהם

‫זה דבר תמוה מאוד

‫זאת אומרת ש

‫אחרי שאברהם

‫מנצח

‫הוא במצב של ביטחון

‫הקב' הוא בא אליו ואומר רגע ואין לך מה לפחד

‫למה לא אמרת לי את זה בהתחלה

‫כמו שמשל מצאנו

‫במלחמת עוג

‫שכאשר עוג יוצא לקראת ישראל

‫הקב' הוא אומר למושה

‫אל תירא אותו

‫סימן שהיה פה מה לרע

‫אבל הקב' הוא אומר לו את זה עוד לפני המלחמה

‫אל תירא אותו

‫כאן בעצם המלחמה כבר אוכרעה

‫לטובת אברהם והקב' הוא אומר לו

‫אל תירא

‫לא מובן נכון

‫ואז הוא אומר לו

‫אל תירא אברהם

‫אנוכי מגן לך

‫שכרך הרבה מאוד

‫אז אם כך

‫אנחנו צריכים להבין ממה אברהם

‫היה מתיירא

‫מצאנו

‫בחז'ל שלושה הסבירים

‫לפחד של אברהם

‫שלושתם אגב מתיישבים היטב

‫בתוך הנאמר כאן

‫אנחנו נראה על מה מדובר

‫האחד כשאדם מנצח במלחמה

‫יש לו ירעה

‫אלה שהוא ניצח אותם

‫ישובו וילחמו בו

‫כלומר אל תירא

‫שמה ישובו להכות בך

‫כי הרי סך הכל הם רק

‫ברחו

‫הוא רדף אותם את חובה שם משמאל לדמאסק

‫ואז הם

‫השאירו את השבי ואת המלכוח

‫אבל הם עצמאי מחיילים חלק גדול

‫נמלטו חזרו לבבל

‫אולי שם הם מתארגנים בחדש

‫כדי לרבוש בחזרה

‫לכן הוא אומר לו הקב' הוא אל תירא

‫אפשר לומר

‫כאן הדבר הוא פשוט מדובר

‫במישור האסטרטגי הפשוט

‫יש מי שאומר לו

‫אברהם היה לו ירעה

‫מסוג אחר לגמרי הוא ירע לעצמו

‫למה?

‫הוא אמר קיבלתי פה

‫שכר גדול

‫כן? אז בזבזתי

‫אולי את העולם הבא שלי

‫לכן אומר לו הקב' הוא אל תירא

‫יש לך שכר חר במאוד, ‫הנה, אני משחק מדבר על זה

‫משמע שאברהם היה ירע לשכר

‫שמה הוא איבד

‫את חלקו לעולם הבא

‫הוא אומר לו הקב' זה

‫זה לא בחשבון בכלל, זה בונוס

‫אבל

‫אתה מקבל גם את העולם הבא

‫שכר חר במאוד

‫ויש

‫בחזר כיוון אחר

‫והוא שאברהם

‫היה ירע

‫מפני שהוא ניצח

‫לנצח

‫יש פה ירעה גדולה

‫מה הבעיה?

‫אפשר לומר מבחינה מסוימת

‫כשאברהם

‫נצח

‫הוא הופך להיות

‫הישראלי הכובש

‫הרע

‫ואז

‫כל האפשרות שלו

‫להשפיע על האנושות

‫כל זה נופל

‫כלומר

‫אברהם ירע

‫על תוכנית שלו

‫עבור התוכנית הלאומית של הקב'

‫זה לא מעכב, כי הרי קב'

‫הוא אמר לו מה אכפת לי, בינתיים

‫אתה תפנה את האומה שלך מבפנים

‫אחר כך נדבר על השפעה אוניברסלית

‫אבל עבור אברהם

‫שהחפץ הטבעי שלו

‫זה לדלג על הלימד הלאומי

‫כדי לפנות ישירות

‫אל בני האדם, הניצחון

‫במלחמה דווקא מהווה

‫חציצה

‫מהווה מחסום

‫לאפשרות ההשפעה

‫זה בעצם מנצח מישהו אחר

‫ולהגיד את עצמים

‫אף פעם לא אוהבים את המנצחים

‫המנצח לא צודק

‫כן, זו נחת יסוד של חלק

‫מן ההוגים, שהמנצח החזק

‫הוא לא צודק, לכן

‫אברהם ירע

‫חז'ל ביטאו את זה בצורה

‫אפילו יותר כואבת, הם אמרו

‫שלאברהם היה כואב

‫בגלל החיילים של האויב

‫שהוא הרג

‫כי הרי הוא אמר לעצמו

‫בטח בין החיילים שאני הרגתי, היו רשעים

‫בוודאי, אבל גם בטח היו צדיקים

‫אז יש לאברהם איזושהי

‫ירעה מפני הדבר הזה

‫כי הוא אומר

‫סך הכל זה לא בסדר

‫להרוג אנשים טובים

‫זאת ירעה מוסרית

‫השאלה היא

‫מה היסוד של הירעה המוסרית

‫הזאת? הרליך אורה

‫במלחמה

‫לא עושים חשבון פרטי, כן אתה נלחם

‫בגד האויב, אתה לא מצחיק לחשוב

‫ההוא שאני יורא עליו

‫הוא רשע, אבל השני דווקא יש לו

‫זכויות, עליו אני לא יורד

‫זה לא עושה חשבונות כאלה, הרי זה אויב

‫אז זה לא בגלל שהוא רשע

‫שאתה נלחם בו, אלא זה בגלל שהוא אויב

‫שאתה נלחם בו, אז לכאורה

‫אברהם לא היה צריך לשאול

‫את עצמו שאלות כאלה

‫ובכל זאת

‫הוא שאל את עצמו שאלות כאלה

‫הוא לא שאל, הוא עשה אחרי זה

‫ירע על זה

‫לערער זה לא לחשוב

‫כן, אבל זה לאחר מעשה

‫כן, אבל הוא חושב על זה

‫והשאלה היא, למה המחשבה הזאת

‫צודקת, האם בכלל היא צודקת

‫זו קצת שאלה מוזרה

‫הדבר נעוץ במהותה של המלחמה

‫למה במלחמה לא עושים חשבון של היחיד שממול

‫כי זה מלחמה

‫בין כלל לכלל

‫בין שני כללים

‫אז בין כלל לכלל

‫כלומר

‫זה לא בגלל שפלוני יערה

‫שיוצאים למלחמה, אלא בגלל שישות

‫קולקטיבית אחת תקפה

‫ישות קולקטיבית אחרת

‫וזאת התגוננה, ולכן פה היחיד הוא לא משחק

‫תפקיד, במלחמה אין קרט

‫אבל זה נכון

‫בין כלל לכלל

‫אבל

‫לעום הזה, אם אני למשל מהלך ברחוב

‫יש חבורה של פושטקים שמתנפלים עליי

‫ויש שם גם כמה

‫אנשים שנקלעו

‫שם במקרה ובכלל הם לא מעורבים בעניין

‫אולי הם קצת נהנים לראות ככה

‫מכות, אבל זה לא

‫הקטע שלהם, הם לא באים

‫לפגוע בי

‫אז שם בוודאי שאני מחויב

‫להשתדל כמה שיכול

‫כמה שאני יכול

‫שלא לפגוע באנשים בלתי מעורבים

‫כמו שאומרים

‫תפגע באלה שרוצים לפגוע בך

‫אבל לא בכל אחד

‫אז אם כן, מהי ההבחנה פה

‫בין המלחמה

‫של כלל וכלל לבין מלחמה

‫בפושטקים שמתנפלים עליי ברחוב

‫השאלה אם אני ישות קולקטיבית

‫או אם אני אדם פרטי

‫הקב' ראה את אברהם בתור קולקטיב

‫לכן אומר לו אל תירא

‫אתה מדינה בעצם

‫מדינה, אמנם בדמות אדם אחד אבל אתה מדינה

‫אברהם ראה את עצמו

‫כפרט

‫אז כפרט יש לו בעיה

‫האם מותר לו להרוג את זה ולהרוג את זה

‫צריך לעשות חשבון

‫ואז יש פה שאלה

‫מדוע הקב' ראה לו

‫לאברהם לא להירע

‫כי הרי אברהם כיוון שהוא רואה את עצמו

‫כפרט, אמרנו הניצחון

‫של הישראלי המרושע

‫זה עושה אותו

‫רע

‫אבל הקב' ראה לו מה אתה דואג

‫יש לי תוכניות בשבילך

‫כן? כלומר

‫אני שוב חוזר על הפסוק

‫אחר הדברים האלה היה ‫דבר ה' אל אברהם במחזה למור

‫על תירא אברהם הנוכחים מגן לך

‫זה חרחה הרבה מאוד

‫מה עונה אברהם לקב' ברוך הוא

‫והיא אומר אברהם

‫אדוני אלוהים מה תיתן לי

‫וענוכי

‫הולך הרירי

‫כלומר

‫גם התוכנית שלך הלכה לאיבוד

‫כלומר התוכנית שלי

‫באמת נפגעה מאוד אבל התוכנית שלך

‫אין מה לדבר

‫התוכנית שלך פגועה לחלוטין

‫אני ילדים אתה הרי רוצה

‫שאני אקים אומה עם מי

‫ובן משק ביתי הוא דמשק אליעזר

‫מי ממשיך אותי

‫התלמיד שלי

‫לא הילדים זה לא אומה

‫זאת אסכולה

‫מי דיבר כאן בפסוק ב'

‫אברהם נכון?

‫פסוק ג' והיא אומר אברהם

‫מה?

‫אבל מי דיבר עד עכשיו?

‫משמיטים דברי הקב' ברוך הוא

‫זה מתוך הנחה

‫שהקב' הוא דיבר

‫תודה

‫כן? מה? אבל

‫ייתכן מאוד שקרה פה משהו אחר לגמרי

‫שהקב' הוא שתק

‫כלומר אברהם ציפה לתשובה

‫וזהו לא בא

‫לא בא

‫מדוע הקב' הוא לא עונה?

‫בגלל

‫שאברהם לא מדבר בצורה ברורה

‫הוא אומר אנוכי הולך הרירי

‫ובן משק ביתי הוא דמשק אליעזר

‫נו ואז מה?

‫לא רצה להשמח אותן

‫אז לכן הוא לא אומר מה שיש לו על הבטן

‫נכון?

‫בסדר נימוס אבל הקב' הוא מחנך

‫בסדר

‫לכן הוא עונה

‫והיום אמר אברהם

‫אז אברהם מוכרח לומר מה שמסתר לו

‫במעמקי התת מודע או בסף המודע

‫הן לי לא נתת עזרה

‫והנה בן ביתי

‫יורש אותי

‫אז אתה אומר עכשיו במפורש

‫כיוון שאתה מדבר במפורש

‫אתה שם את הקלפים על השולחן ואפשר לדבר

‫והנה דבר ה' אליו למור

‫לא יירשך זה

‫כן, הקב' הוא עונה

‫יש גם תשובה

‫כי אם אשר יצא ממך

‫הוא

‫יירשך

‫אז קודם כל פה המתח עולה

‫הציור בין השיטה של אברהם

‫לשיטה של הקב'

‫אפשר לומר

‫מתח בין שתי התוכניות

‫ויוצא אותו החוצה

‫החוצה מאיפה?

‫מהאוהל? מי אמר שהוא היה באה אוהל בכלל?

‫מה?

‫רשי?

‫לפי פשוטו

‫הוציאו מהאוהל

‫לחוץ

‫לראות הכוכבים

‫אז למה רשי לא מסתפק בפירוש הזה?

‫כלומר רשי אומר

‫ואני לא באתי אלא לפרש פשוטו של מקרא

‫אז אם כך

‫אם רשי מצא שלפי פשוטו

‫הוציאו מהאוהל, רשי היה צריך לשתוק

‫מכאן והלך. למה הוא ממשיך ואומר

‫הוא לפי מדרשו

‫בכלל גדול יש לנו בהבנת רשי

‫רשי אומר בכמה מקומות

‫גם בספר

‫בפרשת בראשית

‫הוא אומר, עיקרון כללי, הוא אומר

‫ומדרשות הרבה יש

‫ואני לא באתי

‫אלא לפרש פשוטו של מקרא

‫מה זה? ומדרשות הרבה יש

‫הרי רשי כל הזמן

‫מביא מדרשים

‫זה הפשט של רשי? מה?

‫המדרש הזה שהוא מביא

‫זה הפשט של רשי?

‫ההבנה היא שהוא יביא מדרשים

‫כדי להסביר את הפשט

‫כלומר

‫כשהפשט מזקיק מדרש

‫הוא יביא את המדרש

‫לכן ומדרשות הרבה יש

‫אבל אני לא באתי כשאני מביא מדרש

‫אלא לבאר פשוטו של מקרא

‫אז משמש יש משהו

‫בפשט שמחייב להביא את המדרש

‫מה הדבר בפשט שמחייב להביא את המדרש?

‫שערי, והיא יוצאה אותו החוצה

‫ואתה אומר מחוצה הוהל ולא כתוב שזה היה בהוהל

‫בסדר?

‫ולכן מוכרחים פה לומר ‫שהכתוב רוצה שתדרוש משהו

‫עכשיו נשאל את השאלה מה זה החוצה?

‫כשאני חושב על המילה החוצה

‫החוצה ממה?

‫מחוצה ממה שהוא היה נגמר

‫מכל פנים

‫כן, החוצה מהפנים

‫אז כלומר הוא צריך לצאת ‫החוצה מעצמו אפשר לומר

‫אפשר אולי לומר שהחוצה

‫מהעולם

‫היא נגמרה

‫הוא מחוץ לכל מסגרת

‫המסגרת המקסימלית של האדם זה העולם

‫החוצה מן העולם

‫וכך אני יודע

‫רשי פה אומר דבר מאוד מעניין

‫שהוא הגביע אותו

‫מעל כיפת הרכייה

‫לא יודע אם זה רשי או המדרש

‫הנה כן, דבר אחר

‫הוציאו מחללו של העולם

‫והגביעו למעלה מן הכוכבים

‫וזהו לשון הבטא

‫ממעלה למטה

‫הבט נע שמיים

‫זאת אומרת תסתכל בכיוון של ‫שמיים, איפה השמיים? למטה

‫כלומר הוא לקח את כל הקוסמוס כולו

‫ואומר לאברהם תסתכל

‫זה אפשרי?

‫נגיד

‫מה?

‫בודאי שזה אפשרי, זה במחזה, זה בחלום כל זה

‫אם זה כיפשו אותו?

‫וודאי שלא, אבל זה בחלום

‫אם זה בחלום

‫בחלום אפשר לעשות מה שרוצים

‫את כל הקוסמוס בקופסא

‫את פריס בבקבוק ועוד כמה דברים כאלה

‫כן?

‫אז אם כן, והיא יוצא אותו

‫החוצה

‫והיא אומר לבנה שמיים

‫עשה שהוא מוציא אותו מחוץ לרכייה

‫אני מבין, אבל בשביל מה?

‫בשביל מה להראות לו איך זה נראה

‫מה?

‫זאת אומרת שהוא צריך לצאת

‫מן התפיסה המצמצמת שיש לו

‫הוא צריך לצאת מן הכוכבים

‫לראות את הכוכבים

‫הוא צריך להיות מלמעלה, למעלה מהכל

‫הרי הקושי היא פה שאברהם הוא ערירי

‫הערירות

‫זה בין היתר בגלל

‫גזירת הכוכבים, הוא אומר יש סדר של העולם

‫הוא אומר, הקב' הוא אומר, אתה למעלה מזה

‫כן, מה אתה אומר?

‫הכוכבים זה הסדר הטבעי

‫נכון

‫והוא אומר לבנה שמיים, הוא עושה הכוכבים

‫אם תוכל לספור אותם ויומר

‫לא קוייז הרעיך

‫פה יש כמה דברים ממש לא ברורים

‫מה זה?

‫הוא ספור הכוכבים

‫אם תוכל לספור אותם

‫אפשר לספור או אי אפשר לספור?

‫לא

‫מה אתם אומרים?

‫אם תוכל לספור אותם

‫מה אתה אומר, הוא יכול לספור? לא

‫אבל אדם כמו אברהם לא יכול ‫לספור, אז אני רוצה להגיד משהו,

‫אז מה זה אומר להגיד לאברהם ‫לעשות משהו שהוא לא יכול לעשות?

‫ספור אם תוכל לספור, אבל זה ‫רטורי, ברור שאתה לא יכול לספור

‫אז מה רוצים להגיד לו?

‫כי הרי כשאומרים למישהו ‫שזרעו יהיה כמו הכוכבים

‫קוייז הרעיך

‫השאלה היא, לאיזה עניין כמו הכוכבים?

‫גז, הליום, כמו הכוכבים?

‫למשל?

‫או רבים כמו הכוכבים?

‫או מאירים ככוכבים? ‫או בלתי נגישים כמו הכוכבים?

‫כשאתה אומר שזרעי יהיה ‫כמו הכוכבים, למה הכוונה?

‫אולי כוונתך למספר? לא

‫ספור אם תוכל לספור, ‫אבל אתה הרי לא יכול לספור

‫רק כשהראיתי לך את הכוכבים זה כדי להגיד ‫לך שזרעך יהיה כמו הכוכבים לא לעניין המספר

‫לא לעניין המספר

‫אלא לעניין המעלה

‫כמו שהכוכבים הם בעלי מעלה לעומת אפר ארץ

‫הרי נאמר גם והיה זרעך כאפר ארץ

‫אז זרעך יהיה ככוכבים שהם יהיו ‫מאירים את שמי האנושות וכדומה

‫אבל לא שהם יהיו רבים ככוכבים

‫שאם לא כן, אז היה אומר לו

‫ספור, ומה שאתה יכול לספור, כך קוייז הרעיך

‫אבל דווקא הוא אומר, אם ‫תוכל, אבל אתה לא יכול לספור

‫סימן שלא לעניין המספר, זרעך ככוכבים

‫אבל זה לא רק לעניין המספר

‫לא

‫אני אמרת שזה בא לבטל

‫כן, קוייז הרעיך גם לפי המעלה

‫וגם במספר שיש המון

‫ברגע, אם ככה, זה מספיק שיגיד לו

‫בית השמיים, הוא ראה ‫הכוכבים והוא אומר, קוייז הרעיך

‫אבל אם הוא אומר לו לספור, ‫והוא אומר, אתה לא יכול לספור

‫זה בא לבטל את הספירה

‫אם זה בא לבטל את הספירה

‫זה סימן שזה לא לעניין המספר

‫שזרעך יהיה כמו הכוכבים

‫כן?

‫אתה רואה, כמו שאתה רואה, שאתה לא יכול לספור

‫אז בעצם גם הזרעה של המות ‫היא אפשרית, אבל זה יקרה

‫קוייז הרעיך

‫אפשר גם את זה להגיד

‫כן

‫אפשר להגיד שאתה לא יכול לספור

‫זאת אומרת, זה סוג של אנשים

‫שלא ניתנים לספירה

‫למה הם לא ניתנים לספירה?

‫אני אומר, שזה שלא סופרים אנשים

‫כמו שאתה מוחצי את השקל, סופרים אנשים

‫כמו שאומרים, הם לא סופרים אותך

‫זה עניין של חסר

‫עניין של לא לעשות... ‫כן, שלא לספור

‫זאת אומרת שאי אפשר לכלול ‫את המעלה של עם ישראל במספר

‫אז אם אפשר לכלול את המעלה של ישראל במספר

‫אם כן זה לא חשוב, מה מספרם?

‫אם כן, אפשר להגיד שזה גם כן מספר אינסופי

‫כיוון שהמשראל הוא נצחי

‫אז אפילו אם נולד רק ילד אחד כל פעם

‫אבל באינסוף דורות זה גם גדול

‫כן, אי אפשר לספור

‫עכשיו, פסוק ו' מעורר שאלות רבות מאוד

‫אתה אומר שנמשיך... מה לפני ש...

‫יש שאלה ידועה על הברית הברית לנה בית ערים

‫שהברם הלך לארץ קנאה

‫הייתה שם בית ערים ועוד הוא חזר לחרן

‫אז איך זה מסתדר עם ההסבירה ‫שאמרנו אחר הדברים האלה?

‫אז יכול להיות ששה אחרי

‫דובר כבר לא עוד הרבה לפני

‫שהוא בעצם עשה בת חרן וחזר

‫כלומר, אתה אומר שפה ‫מדובר על ברית לנה בית ערים

‫מיד אחרי

‫אני לא קראתי אותה, לא יודע

‫לא יודע על מה אתה מדבר

‫אולי כן, אולי לא

‫אתה רוצה לחזור מה זה מחזה?

‫מחזה זה נבואה

‫זה לא חלום

‫זה חלום נבואים

‫בסדר, נבואה מופיעה בחלומות

‫אלא יש סוגים שונים של חלומות נבואים

‫כן

‫בטעותי הפער הארץ, הוא אומר

‫שתותנים להרשת הפער הארץ

‫שאין חלישי מיוחדים שפער הארץ גם צריכה ימנעי

‫לדבר כמו חופר הוא אומר לספור

‫מה יעשה בעניין המספר?

‫למה בהפער כתוב יימנעי

‫ופה ייספר?

‫כנראה

‫שיש הבדל, הכוכבים

‫מונים אותם אחד אחד

‫זה קל לספור

‫הפער, אתה לא סופר אחד אחד

‫אתה שם בקופות

‫ונותן מספר כללי

‫להפער

‫כן

‫לגבי העניין המעלה, אתה יכול להשתמש ‫בהרבה מימונים שהוא לא יכול, למדלת

‫או במספרת כוכבים, שאחר כך יש דברים ‫שהוא לא יכול לעשות וזה מבטא את המעלה

‫לכוכבים יש מעלה יותר מכל דבר

‫זה זוהר, זה יפה

‫זה זך תהור

‫זה לא על זה שהוא לא יכול לספור, לא ‫על זה שהוא לא יכול לעשות כוכב כזה

‫לא, זהו בדיוק העניין, הוא רוצה ‫להראות שישראל יהיה במעלה של הכוכבים

‫לא מצד המספר

‫אבל הדבר הזה יכול להביא ‫לטעות, לחשוב שזה לעניין

‫המספר, לכן הוא אומר ‫לו ספור אם תוכל לספור

‫כדי לומר לו שזה לא לעניין המספר

‫תודה

‫הבנת אותי?

‫אהו, שואלים אותך שאלה

‫אני מוס מחייב שתענה

‫זה ערך, כי איך להגיד לו אתה יכול לתחוס ‫כל כך עכשיו, והתשובה היא לתור איתו

‫אבל אין לה ואמינה, כלומר האדם לא היה ‫חושב שבכלל הדימוי לכוכבים הוא לעניין האכילה

‫כי הרי אף אחד לא חושב שאפשר לאכול כוכבים

‫אבל לעומת זה כשאדם אומרים לו זה ערך ‫היקע כוכבים, אז הוא חושב באופן מספרי אולי

‫אז זה כדי שהוא מתקן אותו, ‫הוא אומר לא, לא באופן מספרי

‫זה הכל, עכשיו יותר ברור

‫יופי, כן

‫את הלכה הקודמת שזרחה ‫כפר הארץ מהמר נועמי, הוא

‫אמר לו שזרחה כפר הארץ, ‫זה מוצר שם בדוקטור?

‫אתה מביא את הפסוק ו, נכון?

‫לא, זה פסוק ידאלת

‫בפסוק מה?

‫פסוק ת'זין

‫באיזה פרק? ידאלת פסוק ת'זין, ‫ואמר לו והיה זרחה כפר הארץ

‫זה דוגמא ללמוד

‫הוא אמר ושמתי זרחה כפר הארץ

‫כן, ויהוד גמל אומר לו ושמתי זרחה כפר הארץ

‫אז כאילו הוא צריך... אז ‫למה הוא צריך פתאום...

‫כן, זה באמת שאלה

‫יכול להיות שבהתחלה הוא ‫חשב שעל דרך הטבע יבלד לו ילד

‫ועכשיו הוא אומר אבל על ‫דרך הטבע זה בלתי אפשרי

‫לא, הוא מסתכל בכוכבים

‫אז כדי שהוא אומר לו הכוכבים לא ‫משחקים פה עניין, לא סופרים אותם

‫פסוק ב'

‫פסוק ו' מעורר הרבה שאלות

‫אז צריך ללמוד אותו בתשומת לב

‫והאמין בשם ויחשבה הלא צדקה

‫מי האמין בשם? פשוט אברהם

‫ויחש... מתי הוא האמין בשם?

‫כאן

‫אז זאת אומרת שכאן הוא האמין ‫להבטחה של הקב' על הכוכבים

‫לא, כאן הוא האמין בשם, לא האמין להשם

‫הוא האמין בשם, אז מה זה אומר?

‫ולמה רק כאן, לפני כן הוא לא האמין בשם?

‫מה, הקב' הוא מדבר איתו

‫מי האדם שהקב' מדבר איתו ‫הוא לא ספק במציאות השם

‫אז הוא רואה שהאמין בשם ‫זה עבר מוקדם או שזה...

‫יפה, והאמין בשם זה עבר מוקדם

‫לפי מה שלמדנו שכל פעם ‫שיש ו' החיבור לפני צורת עבר

‫זה עבר מוקדם, כשהנושא ‫קודם לנסו בעברית מקראית

‫נכון? ‫זאת אומרת והאמין בשם שנים רבות לפני זה

‫יוצא לפי זה שכל מה שכתוב ‫כאן עכשיו זה בירור שנעשה מקודם

‫וזה עונה על השאלה שהתכוונת ‫לשאול בעברית מבין הבית הארים

‫אבל, אף על פי כן, למרות ‫שהאמין בשם זה דבר קדום

‫אצל אברהם הרבה לפני שהוא ‫יצא מחרן, אבל זה שובץ כאן

‫כי זה בא על רקע הפקפוק ‫של אברהם בתוכנית האלוהית

‫לעקבות הניצחון, לכן זה ‫מוצג כאילו שזה בא מיד אחר כך

‫בסדר? ‫עכשיו אני רוצה פה להבין משהו על האמין בשם

‫איך שזה משובץ כאן? הכוונה שהוא מאמין להבטחה

‫ותראו מה שרשי אומר והאמין ‫בשם לא שאל לאות על זאת

‫ויחשבה הלא צדקה, אני קורא כאן ברשי

‫הקדוש ברוך הוא חשבה ‫לאברהם לזכות ולצדקה על האמונה

‫שהאמין בו, כלומר ישר כוח לאברהם שהוא מאמין

‫להבטחה של הקדוש ברוך ‫הוא, אתם מבינים את הקושי שיש

‫באמירה הזאת? ‫לא יודע אם הקדוש ברוך הוא היה מדבר איתי

‫ישירות, אז מגיע לי שכר על ‫זה שאני מאמין למה שהוא אומר

‫אחרי ריבונו של עולם, אם לא, ‫לא נאמין, אם לדבריו לא נאמין

‫אז למי כן נאמין? האם כבוד הרב ‫מתכוון לב המשכילים יזירו כזור הרקיעה

‫ומצדיקי הרבים ככוכבים בעולם ועד? ‫כן, התשובה היא כן

‫עכשיו אני רוצה פה לפני כן ‫להתבונן במילה צדקה בעברית תנכית

‫בעברית מקראית, המילה צדקה ‫בעברית מקראית יש לה שתי משמעויות

‫הפוכות זו מזו, המשמעות האחת ‫היא זכות, וצדקה תהיה לנו כי נשמור

‫לעשות כל דברי התורה הזאת, ‫ואולך תהיה צדקה לפני אשב אלוהיך

‫אם אתה משיב את המשכון לפני ‫הלילה, כן, אז זאת אומרת צדקה זה זכות

‫יש לי צדקות בעברית מקראית פירושו ‫יש לי זכויות, כי עשיתי הרבה דברים טובים

‫משמעות הפוכה למילה צדקה, ‫חסד לא מגיע לי, קיבלתי צדקה

‫ממש הפוך, עכשיו את הפסוק ‫הזה אפשר להבין בשני כיוונים

‫מה? הצדקה של החסד היא צדקה מקראית? ‫כן, נשאל ציון במשפט טיפה דה

‫ושווה בצדקה, אבל הרמבן היה ‫קשה לומד מה שרשי אומר כאן

‫הוא אומר והאמין בשם והיחשבה עלו ‫צדקה, איך שרשי מבין שהקב' אורחו נותן

‫זכות לאברהם על זה שהוא מאמין ‫בו, הרי איך לא יאמין לאלוהי אומן

‫אומר הרמבן, והרמבן שם ‫מדבר בצורה תקיפה מאוד נגד רשי

‫אני לא זוכר בדיוק את הביטויים, ‫אבל הביטויים של הרמבן הם ביטויים

‫עוצמתיים נגד רשי, והשאלה ‫היא למה זה כזה מפריע לרמבן

‫שרשי יגיד משהו שהוא לא מסכים, הרמבן ‫יכול להגיד אני לא מסכים עם פירוש רשי

‫זה פעם ראשונה, רשי אומר כך, אני ‫נראה הפוך, אבל שם יש התנגדות מהותית

‫רואים שהרמבן מסתיר משהו, עכשיו ‫איך הרמבן מבין והיחשבה עלו צדקה

‫והיחשבה אברהם את ההבטחה הזאת כחסד שעשו איתו

‫והיחשבה עלו לקב' אורחו צדקה ‫שהוא עושה עם אברהם, בדיוק הפוך

‫והמילה צדקה בעברית סובלת את שני הפירושים

‫עכשיו, אז קודם כל ננסה להבין מה... ‫הרמבן אומר ככה

‫הרי רשי הסביר ויחשבה הקב' ‫אורחו, לא לאברהם, צדקה זכות

‫הרמבן אומר ויחשבה אברהם, ‫לא לקב' אורחו, צדקה חסד

‫בדיוק הפוך, בסדר, מה אתה רוצה?

‫את אומרת ויחשבה עלו ‫צדקה היא לא בערמות אברהם

‫היא לא בערמות אברהם, לא

‫אז למה צריך למקן את זה במקום אחר?

‫לא, בעקבות זה שהאמין בשם והיחשבה עלו צדקה

‫אין פה שום בעיה, לא לחפש ‫בעיות איפה שאין בעיות

‫עכשיו, אם כאן והאמין בשם ‫והיחשבה עלו צדקה הרמבן לא מסכים

‫אז קודם כל נתבונן ברשי, ‫אחרי זה נתבונן ברמבן

‫בדרך כלל גדול, כשרשי ‫אומר משהו הוא לא סתם אומר

‫רשי בדרך כלל גם, יש לו... בדרך כלל הוא צודק

‫הוא לא סתם אמר מה שהוא אומר, ‫למרות שגם הרמבן צודק בביקורת שלו

‫אבל צריך להבין למה כל אחד אמר מה שאמר

‫קודם כל, מה מפריע לרמבן בפירוש של רשי באמת?

‫אם נבין את הפירוש של ‫רשי עד הסוף, מה אומר רשי?

‫על מה מגיע שכר לאברהם?

‫על זה שהוא אמין

‫אמונה, זה המעשה הטוב של האדם?

‫המעשים הם הקובעים את גורלו של האדם

‫לא האמונות שלו

‫עכשיו הרמבן, את מה הוא תוקף כאן?

‫בעצם את הנצרות

‫כי הנצרות היא סבורה שהאמונה ‫היא זו שעושה את האדם לזכאי

‫ולא המעשים

‫ואז הרמבן חש פה את הסכנה שיש בדברי רשי

‫רק הוא לא יכול היה לכתוב את זה במפורש

‫אבל יש פה בעיה, איך אתה אומר ‫שהאמונה היא המזכה את האדם?

‫עכשיו למה רשי בכל זאת כתב את זה?

‫כי אצל אברהם, האמונה היא באמת זכות

‫בגלל שהאמונה בשם סותרת את האמונה באלוהים

‫וכאן היה צורך, אם כן במאמץ מיוחד של אברהם

‫לעבור שינוי באישיות שלו

‫לעבור מאמונה באלוהים לאמונה בשם

‫ולכן הכתוב אומר, ואמין בשם, לא באלוהים

‫והיחשב היה לו צדקה

‫מובן?

‫כי על ידי שהוא מאמין בשם, הוא ‫מאמין באפשרות של שינוי סדרי הטבע

‫עכשיו צריך להבין, עבור מאמיני אלוהים

‫האמונה בשם היא כמעט כפירה

‫איך אתה מתייחס?

‫אם אתה מאמין באלוהים, אתה ‫רואה את הטבע בתור הסדר המוחלט

‫זה הרצון של מי שברא את העולם

‫לומר שהטבע ישתנה

‫זה בעצם גידוף

‫כן, באיזשהו מקום

‫אנחנו לא רגילים למחשבה הזאת

‫אנחנו כל כך התרגלנו, שהקב' ‫עושה ניסים, עושה מה בראש שלו וכו'

‫שאנחנו לא מבינים

‫עד כמה העמדה הזאת

‫יסותרת את האמונה

‫היותר העמוקה של האדם, שהיא האמונה באלוהים

‫עכשיו צריך להבין משהו

‫למה זה חשוב שהאמונה ‫באלוהים תקדם לאמונה בשם?

‫כי אם תהיה אמונה בשם בלבד

‫האדם יזלזל בטבע

‫ואז הוא ייחס את הטבע למי?

‫לסתן, יפה, לאלוהים אחרים

‫כלומר, אמונת הייחוד האמיתית

‫היא אמונה באלוהים שמעמיקה ‫עד כדי לשמוע את דבר השם

‫לכן יש פה זכות לאברהם

‫שהוא פתח את האוזניים כדי לשמוע את השם

‫בתוך עולם שאמין רק באלוהים

‫כן, מה אתה רוצה?

‫האמונה רק באשם חר מלווין ‫לשלילה של הכרעה החופשית

‫כמו בייסטארטון שם

‫שאם הכל מאשם, זאת אומרת, גם ‫האנש החודשים שלי אין מה לעשות

‫יכול להיות

‫טוב, אז אם כן, והאמין בשם

‫ויחשביה לו צדקה

‫עכשיו על רשאי עכשיו מתורץ לנול החלוטין

‫והזהירות של הרמבן מהנצרות גם כן מובנת

‫עכשיו בואו ננסה להבין איך ‫הרמבן הבין את הפסוק הזה עכשיו

‫הרמבן אומר

‫שאברהם האמין בשם, כלומר הוא קיבל את ההבטחה

‫אבל הוא החשיב את זה כחסד

‫כלומר שיש לאברהם ביקורת נגד ההבטחה הזאת

‫כי אם זה חסד

‫אז זה לא צודק

‫זה לא צודק

‫אתה עושה חסד, חסד זה שרירותי

‫למה לי ולא למישהו אחר, מה זה הגזענות הזאת?

‫כלומר יש פה ביקורת מוסרית

‫עמוקה מאוד, מנומסת אבל עמוקה מאוד

‫של אברהם נגד ההבטחה

‫והאמין בשם

‫ויחשביה לו צדקה

‫כלומר אברהם עכשיו בא ומעלה את הטונים

‫עוד הרבה יותר גבוה ממה שהיה עד עכשיו

‫כלומר הקב' הוא מנסה לכפות על אברהם משהו

‫אברהם אומר, אני רוצה להסבר, למה צדקה?

‫מה?

‫אז צדקה זה גם חסד וגם הפוך

‫נכון, אז זה אמרנו כבר לפני ‫כן כשהתחלנו את המהלך

‫שבעברית מקראית למילה צדקה יש שתי משמעויות

‫הפוכות זו מזו

‫איפה שם המילה עכשיו גמלית, גמל זה וגמל זה?

‫לא, אז זה ברור, אני עכשיו מסביר לפי הרמבן

‫כלומר אתה לא יכול להגיד, אותו ‫מפרש לא יכול להגיד את שני הדברים

‫אבל אם איזה שני מפרשים זה בסדר

‫רשי אומר ככה ורמבן אומר הפוך

‫עכשיו השאלה אם היא צודק

‫אני אגיד לך אם היא צודק, הכתוב

‫כי הכתוב בכוונה השתמש במילה אמביוולנטית

‫כדי שתימצר המחלוקת

‫אבל זה שמילים הן בעלות שתי משמעויות

‫זה דבר שאנחנו אומרים אפילו בעברית של ימינו

‫המילה זכות, למשל בעברית

‫מה פירוש המילה זכות?

‫כמובן שהוא זכה

‫כן

‫אז אני אגיד לך משהו

‫בעברית רבנית, כשאומרים שמישהו יש זכויות

‫הכוונה שהוא עשה משהו בשביל לזכות, נכון?

‫בעברית מודרנית, כשאומרים יש זכויות

‫הכוונה שלא צריך לעשות כלום, זה מגיע לך

‫זכות האדם, זכות הציבור לדת

‫זכות הילד, זכויות האישה, ‫זכויות העובד, זכויות המעביד

‫מה זה הזכויות האלה?

‫זה, באתי לעולם, זהו, מגיע לי

‫כלומר, זה עמדה נפשית הפוכה לגמרי

‫אם זכויות זה הכוונה, זה דבר ‫שאני צריך להתאמץ בשבילו

‫אז שום דבר לא מובן מאליו, ‫אתה צריך לעשות מאמץ

‫מבחינה מוסרית זה דורש ממך לעשות משהו

‫אם אתה אומר, מגיע לי, ‫אתה באת לעולם כדי לקבל

‫אני עכשיו סק פתוח, תמלאו בבקשה

‫יותר מהר

‫מה זה?

‫זכות כזאת, זה מרגל של אלוקים

‫כלומר, נסיתי לעוד טוב

‫לא, לאו דווקא

‫אבל אלה שאומרים בה שם, זה לא כל כך

‫משתופית שמע לה, אבל

‫זה לא נכון

‫זה לא נכון בערב, זה לא פרס יצור

‫שאני יכול לספור את מה שמייצרתי

‫למה? למה אתה אומר את זה?

‫אני שומע בדבריך דבר שנשמע לי קצת זר

‫אני אסביר לך למה

‫אתה אומר שברגע שאני מאמין בשם

‫זה מעבר להיגיון

‫זה מה שאמרת

‫אז יש לו קושייה

‫יש לו קושייה

‫מה?

‫לא, אבל זה קושייה

‫אני אסביר למה

‫בגלל שהאמונה בשם, ביהדות

‫היא בנויה על נוסחה מוסרית

‫אז זה לא נוסחה טבעית, ‫אבל מוסרית זה חייב להיות

‫זאת אומרת, בניגוד למה שמקובל בכמה דתות

‫שהיחס אל האלוהות הוא לא רציונלי

‫הוא, הייתי אומר, מגי

‫אצל אברהם זה לא ככה

‫ואהבת לרעך כמוך, רעך זה גם הקב".

‫לכן הקב". הוא מחויב כביכול

‫להיענות לדרישות של המוסר

‫ולכן יש פה קושייה של אברהם, מובן?

‫כלומר, אין פה מגיע

‫כן, לא, אבל זה קצת נשמע ככה

‫זאת אומרת, אתה אומר, זה מעבר לסכל

‫לא, אז אצל אברהם זה לא מעבר לסכל

‫כלומר, בכלל, אין ביהדות

‫דברים שמעבר לסכל, מהמובן הזה

‫שאתה צריך להיכנס, כאילו מין מסתורין כזה

‫אין מסתורין

‫יש נוסחה מוסרית

‫אז לכן, לכל הסבר, לכל דבר בתורה

‫כולל כל מצווה שהיא, יש הסבר

‫זה שיש סיבה לפרה אדומה, ‫זה לא אומר שאני אסב?

‫אתה לא, אבל יש מי שכן

‫זאת אומרת, משה רבנו כן ‫ידע את ההסבר של פרה אדומה

‫כתוב בגמריו, שמשה כן יישיג

‫זאת אומרת, בסדר, אז אני ‫לא משה, אבל זה פרט טכני

‫אני עוד לא משה, כשאני אהיה משה אני אשיג

‫בסדר, הרי אפשר להיות משה, לא?

‫אבל לפעמים לאותו דבר יש משמעויות מנוגדות

‫ואז זה קשה על העניין הזה, אבל זה לא הגדול

‫מה זאת משמעויות מנוגדות? המילה צדקה למשל?

‫לא, אז זה שיש למילה צדקה משמעות מנוגדת

‫זה בי, מה?

‫לא הרבה דברים, לא הרבה דברים, ‫אתה יכול לראות את הדבר מפרדוקס כזה

‫שאתה יכול לראות את זה גם פה וגם בצד השני

‫זה שאפשר לראות את הדבר, לא לא, רגע רגע רגע

‫זה שיש פרדוקסים, זה לא בתורה, זה במציאות

‫המציאות היא מלאה פרדוקסים

‫ולכן זה הפרדוקס שבמציאות משתקף בתורה

‫ברור? ‫זה לא התורה שדורשת ממך הסתכלות פרדוקסלית

‫זה המציאות שטובת ממך

‫והאידאל שייך למציאות

‫האידאל שייך למציאות

‫האידאל שייך למציאות, כן

‫האמונה שייכת למתורה או לא יותר?

‫לא, אמונה זה לא שייך לתורה

‫אמונה זה שייך לאדם באשר הוא אדם

‫מה פירוש הדבר להאמין?

‫הכוונה שדבר מסוים מקובל ‫עליי, זה נקרא שאני מאמין בו

‫אבל זה לא שהדבר הוא... ‫אז אם אני מאמין בפרדוקס?

‫לא, לא מאמין בפרדוקס

‫אני לא מאמין בפרדוקס, אני רואה פרדוקסים

‫זאת מציאות

‫רגע רגע שנייה, אני רוצה, ‫חשוב שתבין את הנקודה הזאת

‫בנצרות, אחרי שיש שכל

‫נגמר השכל, מתחילה אמונה

‫והאמונה היא יותר משובחת כשהיא מנוגדת לשכל

‫זו התפיסה הנוצרית

‫בתפיסה של היהדות, השכל והאמונה הם אותו דבר

‫לא, זה מה?

‫לא, כי באת מתוך לקסיקון אחר

‫שמניח שהאמונה היא באה

‫להשלים את מה שהשכל לא יכול להשיג

‫או משהו כזה

‫לא בדיוק, אבל אני אמר ‫שלפעמים יש שני דברים שנגמרים

‫אותו דבר אפשר לראות אותו ‫מנקודה אחת, נקודה בדיוק הפוכה

‫שזה מתנגד לשכל

‫לא, זה לא מתנגד... ‫לא, לא מקבל את מה שאתה אומר

‫רק שנייה, רק שנייה, רק שנייה

‫אל תעיסוק כל כך מהר

‫אני מסביר לך

‫שאתה אומר ככה, אני רואה ‫את הדבר, על פי ההיגיון הפשוט

‫אני יכול לראות את זה כך, ‫אני יכול לראות את זה הפוך

‫ולכן אני אומר, בסוף לא אני מאמין בזה

‫נגיד את זה אחרת

‫בהתחלה אתה רואה כך, ‫אחר כך אתה רואה את זה הפוך

‫סימן שאתה צריך להעמיק

‫אז אפשר להעמיק

‫בסדר? לא בגלל שלפעמים

‫המסקנה איננה ברורה בשלב ראשון

‫זה לא יהיה כלול בשכל

‫לא, אני אסביר... לא, אין דבר ‫כזה, אני צריך לחשוב על זה

‫אנחנו פה כדי ללמוד

‫אה, למשל

‫יש לפעמים דברים שנראים ‫בלתי היגיוניים במבט ראשון

‫למשל, אם שני אנשים

‫אם אדם נוסע במהירות האור

‫הלוך חזור לירח

‫כן? כמו ארץ ירח, ירח ארץ

‫כמה שניות זה לוקח לו?

‫במהירות האור

‫אז תעשה חשבון

‫זה לוקח ארבע שניות

‫שתי שניות הלוך, שתי שניות חזור

‫זו המהירות של האור במרחק

‫בין כדור הארץ לירח

‫עכשיו, אם אדם

‫ישים שעון בתוך החללית הזאת

‫הוא יחזור, הוא יראה שעברו חמש שניות

‫זאת אומרת

‫שלכאורה זה דבר בלתי אפשרי

‫איך אפשר שבאותו זמן

‫עוברות ארבע שניות וחמש שניות

‫נכון? אלא מה?

‫זה שלא מספיק להימקתה

‫כלומר, הפיזיקאים שהגיעו למסקנות האלה

‫לא אמרו שיש פה דבר לא רציונלי

‫אלא אמרו שיש דבר שצריך להיעמיק בו

‫והגיעו למסקנות לגבי היחסים ‫בין המסה לבין המהירות

‫נכון?

‫אז מה שאני אמרתי, שצריך להיעמיק

‫מה?

‫מה טוב?

‫אל תפחד, אני לא אוכל אנשים

‫כמעט

‫לפחות לא כשאני סבר

‫טוב

‫בסדר, כן

‫אבל אני לא יכול לבוא ולהגיד

‫אני מבין שיש

‫שיש הסבר אם אני אעמיק יותר

‫כן, אבל תביע

‫על ההסבר, אז לכן פה אברהם הבינו

‫הוא תובע את ההסבר

‫כלומר, ואמין בשם ויחשבי עלו צדקה

‫זה קושיה של אברהם

‫לקושיה הזאת צריכה להיות תשובה

‫כן

‫אבל אתה אומר שהכל בסכל

‫זה סכל למשהו או סכל למה?

‫אז יש מדרגות של סכל, אבל ‫הסכל זה דבר שיש לו היגיון

‫אבל סכל למה שאין בו

‫זה לא המדבר שיש לסכל

‫אני לא בדיוק מבין מה ההבדל

‫בין סכל אלוהי לסכל אנושי

‫אני לא אמרתי שאין הבדל, אני ‫רק רוצה להבין על מה אתה מדבר

‫כי סכל אנושי

‫זה

‫נגיד עם הנתונים הרגילים

‫לפעמים חסרים לנתונים

‫אז צריך מבט יותר עליו

‫כן

‫סכל אלוהי זה לאו דווקא התורה

‫סכל אלוהי זה לאו דווקא התורה

‫גם בתורה יש סכל אלוהי

‫אבל אני אגיד את זה אחרת

‫יש לפעמים שאנשים רואים סדרה של מעורעות

‫למשל, אחד אחרי השני

‫ואומרים, קרה ככה, קרה ככה, קרה ככה

‫יש מי שמסתכל מגבו, הוא ‫אמר לא, אני רואה פה מגמה

‫עכשיו, זה עניין של ניתוח

‫אתה יכול להגיד, מה פתאום אתה רואה פה מגמה

‫אתה רואה פה עוד אירוע ועוד אירוע ועוד אירוע

‫מי אמר לך שיש פה בכלל מגמה?

‫השאלה היא אם אפשר בכלל להתווכח על דבר כזה

‫או שזה

‫או שאותו אדם שרואה

‫במבט כולל, הוא רואה מגמה

‫דרך מעורעות

‫הוא מסתכל על זה שלא רוצה לראות מגמה כאידיוט

‫והוא שרואה רק את המעורעות, ‫יראה את זה שמדבר על מגמה

‫כמיסטיקאי

‫אבל זה לא בגלל זה

‫לא בגלל שמסתכלים עליו ‫כמיסטיקאי, הוא באמת מיסטיקאי

‫הוא באמת רואה את הדברים מגבוה יותר, זה הכל

‫זה הממשל של השכל הירוקי?

‫כן, בדיוק, זה הממשל של השכל הירוקי

‫אבל זה שכל

‫לרב, שלום, בספר שמות נאמר

‫ושמי ה' לא נודעתי להם

‫האם הפסוקים כאן לא סותרים זאת?

‫לא, מה פתאום

‫מה הנוסחה הנוסחה לקיאות מצוות?

‫אבל ראה, למרות שאני נראה

‫חורה פה שזה סותר

‫אבל אם אתה

‫תזיע, אז זהו, בסדר, אני ‫חושב שנגיע לפרק יוד ח'

‫נעסוק בזרת השם

‫בלי נהדר בשאלה שלך, כן, בבקשה

‫מה הנוסחה הנוסחה לקיאות מצוות?

‫מה הנוסחה המוסרית לקיאות מצוות?

‫פשוט, אשר קידשנו במצוותיו

‫למה אתה לא אומר

‫קידשנו במצוות?

‫במצוותיו הכוונה מצוות שגם הוא מקיים

‫וציוונו מלשון צוות

‫אנחנו מצוותים אליו, ‫אנחנו עושים מה שהוא עושה

‫מה הוא מניח תפילין, אף אנחנו מניחים תפילין

‫ואז יוצא לפי זה שיש שותפות

‫בין הנברא לבורא

‫יחסי גומלין, זה מוסרי

‫כלומר, מפגש בין שני רצונות

‫פעיתי?

‫כן או לא, ריה?

‫אתה שאלת השאלה, השתדלתי לתת תשובה

‫אם אתה משהו לא הבנת את ‫התשובה, אז אני מורה גרוע

‫אז מה לא ברור פה, מה שאני אומר?

‫טוב, בסדר, ויתרתי

‫טוב

‫אבל רק רוצה להזכיר, יש בגמרה במסכת שבת

‫הסיפור המפורסם, אותו גר ששאל את הלל

‫אותו אדם שרצה להתגייר, אמר לו, ‫תגידי, כל התורה כולה על רגל אחת

‫אמר לו, הלל, מנדסן הילך

‫לחברה החלטה הוויד, והידך פירושה

‫הוא זיהיל גמור

‫אז לכאורה, מאיפה הלל לקח

‫מנדסן הילך לחברך לא תהוויד?

‫הוא לקח את זה

‫מביאבת לרעך כמוך

‫כן, ככה רשי כותב

‫אז נשאלת השאלה, ומה עם ‫בימצות של בן אדם למקום?

‫איפה בן אדם למקום, ביבאבת לרעך כמוך?

‫ביבאבת לרעך כמוך זה בן אדם לחברו

‫אומר רשי, פסוק במשלה

‫רעך ורע אביך אל תעזוב

‫הרי הרע של אבי זה לא הרע שלי

‫הוא שייך לדור אחר

‫אז רעך ורע אביך

‫מישהו הוא גם רעך וגם רע אביך

‫זה הקב' ברוך הוא

‫יוצא שכשהתורה אמרה ואהבת לרעך כמוך

‫היא התכוונה להמשך הפסוק אני אשם

‫שמערכת היחסים ביני לבין הקב' ברוך הוא

‫היא בנויה בדיוק על הנוסחה המוסרית של הרעות

‫או מערב בנתיבה רע? המערב בנתיבה רע, אהבת רע

‫בנתיבה רע אין דבר כזה

‫אבל יש לי מין מרגום מה התשארים המוסריות ‫לבין זה שאני והוא עושים את כל המצוות

‫מה זה מוסריות? זה יחס בין רצון לרצון

‫אני מבין שמוסריות זה אולי לא דבר

‫אבל אני מבין שמוסריות זה ‫לתת מקום לעולם הערכים של השני

‫המוסריות כן, זה להפגיש בין שני אני

‫ברור? ולכן מלא, ניתן מקום לשני

‫אבל למה זה קשור לזה ‫ששתי נושאים נמצאים תפילים?

‫אה, זאת אומרת שאני מניח ‫תפילין בגלל שגם הוא מניח תפילין

‫זאת אומרת זה מתוך רצון להשתוות אליו

‫כדי שנוכל להיפגש באותו מעשה

‫אבל למה זה קשור למוסר? זה קשור להשתוות?

‫כן, אבל זה מצוות שהוא מחויב

‫כמו המצוות זה מישון ‫רצון, תגיד במצוות יש ציווי

‫לא מצווים על השמש לשקוע, ‫השמש שוקעת מבני הטבע

‫לא מבני הציווי, אז אם יש ‫ציווי, זה סימן שיש פה רצון

‫כדאי שהוא מחויב לחוקה שהוא מחוקק

‫אוקיי, אם הוא מחויב ואני עכשיו מחויב

‫אז עכשיו כשאני עושה את זה אני מתקראת לזה?

‫כן, אני מרצה אותו

‫זה מישהו שאין צריך לרצות אותו

‫זה כמו שלמשל, עם חוק הגרביטציה אין מה לדבר

‫אבל עם הקב". יש מה לדבר

‫למשל, אם אדם יוצא מחלון של קומה 50 באזריאלי

‫לכיוון החוץ

‫אז חוק הגרביטציה פועל נגדו

‫ותוך כדי נפילה הוא אומר לגרביטציה

‫תראי, אני ממש מצטער שעשיתי את זה

‫אני מבקש להתחשב ואני ‫מבטיח לו לעשות את זה יותר

‫אז הגרביטציה אומרת, נכון, ‫אתה באמת לא תעשה את זה יותר

‫אבל עם הקב". אני יכול לדבר

‫כלומר, אני עברתי על מצוותיו, עברתי על דבריו

‫אבל אני אומר לו, קב". ‫רבינו של עולם, אני ממש מצטער

‫אני מבטיח לו לעשות את זה יותר, בסדר

‫אבל אל תעשי את זה, אל תרבה לך

‫בסדר, זה כל ההבדל

‫מה אתה אומר?

‫יש דברים שאי אפשר להשיג בסכל האנושי

‫למשל, את עצמי

‫לא, אני אסביר

‫האקזיסטנציאליסטים אמרו

‫אני לא נותן לדבר, אני אלך

‫האקזיסטנציאליסטים אומרים

‫שמה שאי אפשר להשיג זה המציאות

‫גם המציאות של עצמי

‫אני יכול לדבר על המציאות

‫אבל זה לא אומר שזה מחוץ לרציו

‫זה אומר שזה הבסיס שעליו הרציו פועל

‫אז גם המציאות השם היא בלתי נישגת

‫אבל היחס שלי אל השם כן מושג

‫ראיתי?

‫זאת אומרת, לדבר על העצמות ‫האלוהית אני לא יכול לדבר

‫כמו שאני אגב לא יכול לדבר על העצמות שלי

‫למרות שאני לא אלוהים

‫כי העצמות של כל דבר זה בהגדרה מחוץ להכרה

‫כי ההכרה מדברת רק על מה שמעצמות בא אליי

‫ולכן גם כלפי האלוהות

‫אבל אני כן יכול לדבר על מה מהאלוהים בא אליי

‫ואז כן, המערכת היחסים ‫שלי עם הקב' הוא אירציונלית

‫כן, בבקשה

‫מה? אתה שמה

‫האם הקב' הוא מחויב למשהו?

‫האם הקב' הוא מחויב למשהו?

‫כן, הוא חייב את עצמו, כמו שאמרת בצדק

‫כן, מה אתה רוצה?

‫אני רוצה שהאמונה היא נותנת לך כלי יותר גבוה

‫נכון, נכון

‫עכשיו

‫היא יותר גבוהה מהשכל או לא?

‫היא לא גבוהה יותר מהשכל, היא הרחבה של השכל

‫עכשיו, אני רוצה פה להבין

‫אם כן, משה רבינו, אברהם ‫רבינו הגשה פה קושייה

‫והאמין בשם ואיך שווה עלות צדקה

‫אז הקב' צריך לתת לו

‫שיעור

‫שיעור פרטי לאברהם

‫שבו הוא יסביר לו

‫מדוע זה צודק ולא צדקה

‫כלומר, למה

‫למה, על פי המוסר

‫זה צודק שאברהם מקבל את הבטחת הארץ

‫מדוע הוא דווקא ולא זרעו

‫ולא אומה אחרת

‫כל הקושייה של הגזענות שיש לאברהם

‫כל זה הקב' רוצה לתת לזה פתרון

‫וזה מה שהוא עומד לעשות בפסוקים הבאים

‫מבחינתנו זה יהיה בשיעור הבא

‫היי דם
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234918848″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 24
"ויאהל אברם ויבא וישב באלוני ממרא אשר בחברון"
"ויאמר ה' אלהים במה אדע כי אירשנה" ?
פרק יד’ פסו’ק כב’
אורך השיעור: 53 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234918848″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ויאמר אברם אל מלך סדום הרימותי יד אל ה’ אל עילון קונה שמים וארץ”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן