פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת וירא > “ויקומו משם האנשים וישקיפו על פני סדום”

“ויקומו משם האנשים וישקיפו על פני סדום”

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫ובכן, קהל קדוש, אנחנו ‫ממשיכים בלימוד ספר בראשית
‫ואנחנו בפרק י' ח'

‫פסוק ת' ז'

‫ויקומו משם האנשים וישקיפו ‫על פני סדום ואברהם הולך עמם

‫לשלחם

‫אז מה זה האנשים שמשקיפים על פני סדום

‫הם מסתכלים על סדום לרעה

‫רשי מביא כל השקפה שבמקרא לרעה

‫אז וישקיפו, כי הם הולכים להרעה על סדום

‫מה זאת להרעה? לדון אותה, לדון

‫האם סדום ראויה לכליה או לא

‫זה בעצם המראה של הנבואה שמראה

‫לאברהם את משפטה של סדום

‫ואשם אמר, אמרנו מה פירוש ושם

‫הוא ודינו, כמו מידת הדין

‫חסה אני מאברהם אשר אני עושה

‫ואברהם היו, למה לא לחסות לו

‫הרי אם ושם זה מידת הדין

‫ואברהם הוא מידת החסד, ‫עד רבע צריך לחסות ממנו

‫מה אתה רוצה?

‫אז במקום להגיד ושם, הוא מסביר ‫את כל הזמן אלוהים שזה מידת הדין

‫לא, למה לא להגיד, אה אתה ‫רוצה להגיד שאלוהים יגיד

‫כן, גם הוא מידת הדין, אז למה להגיד ושם? ‫תגיד אלוהים

‫נכון? תשובה, זה מידת הדין

‫שמוציאה אל הפועל את הרחמים

‫זאת אומרת, זה הרחמים לעולם שדנים את הרשעים

‫לכן צריך ושם, הוא ודינו

‫הרי הוא זה רחמים, הוא ודינו זה מידת הדין

‫אז לכאורה, אופ תודה רבה

‫אז מה כתוב כאן?

‫המכסה אני מאברהם אשר אני ‫עושה, לכאורה, דווקא עד רבע

‫מידת הדין צריכה לחסות מאברהם, ‫שהרי אברהם הוא כל כולו מידת החסד

‫מה למידת הדין עם אברהם?

‫אלא הכוונה שכאן צריך ‫לשתף את אברהם במידת הדין

‫כי אברהם לא נועד להישאר במידת החסד

‫אלא אברהם תפקידו לחבר את החסד עם הדין

‫וזה מה שכתוב

‫ואברהם היו יהיה לגוי גדול ‫ועצום ונברחו בו כל גוי הארץ

‫כי דעתי למן אשר יצוות בניו ‫ואת ביתו אחריו וישמרו דרך השם

‫לעשות צדקה ומשפט

‫צריך לעשות גם צדקה וגם משפט

‫אברהם מומחה בינתיים בצדקה בלבד

‫אברהם מכיר את מידת החסד

‫מידת הדין הוא לא כל כך יודע לעבוד עם זה

‫אבל המטרה היא איחוד המידות

‫כיוון שצריך לעשות צדקה ומשפט

‫לכן מידת הדין צריכה לשתף את ‫אברהם בהחלטה על משפטה של סדום

‫זה באמת מהפכה בעולמו של אברהם

‫וזה מופיע יחד עם הודעת לדתו של יצחק

‫שהוא צדיק של מידת הדין

‫אם האברהם מוכנס אל יצחק ‫ויעקב רוצה לעשות את השילוב

‫למה יש גם עניין שאברהם בעצמו יעשו את שניהם?

‫אי אפשר שאברהם ויצחק ישתלבו על ידי יעקב

‫אם אברהם לא פונה אל יצחק

‫אם אברהם מפנה את פניו ממידתו של יצחק

‫לעולם לא יבלד יעקב

‫אנחנו רואים את זה בהקדה

‫כשהלכו שניהם יחדיו אז היקב הששמעת בקולין

‫מודיעים לו על לדתו של יעקב

‫למה צדקה זה חסד?

‫אני חושב שזה משהו שהוא צודק לעשות ככה

‫ועוד שאלה שאנחנו מתחילים ‫חסד להחיים זה לא משפט

‫חסד להחיים זה לא משפט

‫נכון

‫אז מה פירוש המילה צדקה?

‫המילה צדקה בעברית מקראית יש לה שתי משמעויות

‫כשהיא צמודה למשפט היא חסד

‫וכשהיא צמודה לדברים אחרים היא משפט

‫זה הידין

‫זאת אומרת צדקה זה מילה דין

‫זה צודק לעשות ככה

‫זה כלום לפי ההקשר

‫מה זאת אומרת שאברהם לא מבין ‫את הרציונל מה קורה מידת הדין?

‫נגיד לאברהם יש קושייה על מידת הדין

‫אברהם אומר כך

‫אם הקדוש ברוך הוא הוא זה שברא את העולם

‫וזה האופן שבו אברהם מכיר ‫את הקדוש ברוך הוא בתור הבורא

‫ההגדרה של בורא זה מי שנותן

‫אז אם הוא נותן שלא ייקח

‫כלומר הדין עומד בסתירה ‫מוחלטת לכוונה הכוללת של הבורא

‫ולכן אומרים חזל במדרש

‫שאברהם אמר לקדוש ברוך הוא

‫תודה רבה

‫פסע תודה רבה

‫שאברהם אמר לקדוש ברוך הוא

‫אם דין אתה רוצה אין עולם

‫ואם עולם אתה רוצה אין דין

‫כלומר זה עמדה מוחלטת של אברהם

‫ולכן יש לו קושייה בסיסית

‫כלומר אברהם הוא אדם

‫אפשר לומר השאלות שאברהם שואל

‫הן שאלות שאם הן היו באות מרקע אחר

‫הן היו נפסלות על המקום

‫כי מה זה לא לעשות דין ברישיים

‫אלא שאצל אברהם זה טהור לגמרי

‫ולכן מותר לו

‫מגיע לו לקבל שיעור פרטי

‫אצל בורא העולם

‫כדי להסביר לו את היחס בין החסד לבין הדין

‫אבל אם אברהם היה

‫באמת עומד לבדו על מה שצריך לעשות בעולם

‫הוא היה שמאלה משלום מחשב

‫אז זה מה שכתוב כאן

‫הקב". ‫הוא אומר ואני רוצה לשלב איתו את המידות

‫אז צריך להתחיל מן החסד

‫אגב למה האמת הקב". הוא התחיל מן החסד

‫למה התחיל מאברהם

‫בגלל שבאמת המגמה של הדין היא החסד

‫לא החסד מגמתו הדין

‫אלא הדין מגמתו החסד

‫כמו שאומר הכתוב

‫מתה כלפי חסד

‫זה לא הכתוב וזה בסליחות אומרים

‫כדור שכול מתה כלפי חסד

‫אז בואו נחזור לפסוק יותר

‫כי ידע עתיב

‫ידע עתיב אומר רב שלי של חיבה

‫זאת אומרת זה הבחירה

‫כדור שכול בחר באברהם

‫הוא אוהב אותו

‫למען אשר יצוות בעיניו ובתוך רב

‫ושמרו דרך אשר לעשות צדקה

‫הוא משפט למען נביא ה' על אברהם

‫מתאשר דיבר עליו

‫תשמעו לב אגב שפה כתוב

‫ונברחו בו כל גויי הארץ

‫כך כתוב בסוף פסוק י'

‫בניגוד למה שראינו בפרק י' פסוק ג'

‫ונברחו בכל משפחות האדמה

‫לא גויי הארץ

‫ואפילו שם אנחנו הרחבנו

‫מדוע כתוב משפחות

‫זה לא כתוב גויים

‫כי באמת המטרה של אברהם

‫היא להשיב את הגויים להיות משפחות

‫כפי המעמד הראשון שהיה באנושות

‫אבל מידת הדין היא נצרכת כל זמן

‫שהמשפחות הפכו לגויים

‫ופה מדובר על אברהם בתור ‫מי שצריך להסכים למידת הדין

‫לכן כתוב ונברחו בו כל גויי הארץ

‫לפני שיברחו בו כל משפחות האדמה

‫מה לא הבנתם?

‫טוב אני זוכר שהסברנו בזמנו

‫ואתה בוודאי זוכר

‫שלפי מה שכתוב בפרשת נוח בפרק י'

‫למדנו שהקבוצות האנושיות

‫נקראו בתחילת ההיסטוריה בשם משפחות

‫לאחר מכן ממשפחות הם הפכו לגויים

‫והתפקיד של אברהם הוא להפוך ‫אותם מגויים בחזרה למשפחות

‫לכן נאמר באברהם וישחה אותך לגוי

‫וישחה לגוי גדול ונברחו בך כל משפחות

‫כלומר אנחנו נהיה הלאומיות היחידה הלגיטימית

‫כי את המטרתה לבטל את ‫הלאומיות של אומות העולם

‫להפוך אותם בחזרה למשפחות

‫אז אם כך למה פה כתוב בפסוק י'

‫ונברחו בו כל גויי הארץ?

‫הבנתם את השאלה עכשיו?

‫מה?

‫אז מה זה משפחות ומה זה גויים?

‫זה אנחנו למדנו בזמנו בספר בראשית בפרק י'

‫בפסוק ל'א' ול'ב

‫אתה בוודאי זוכר

‫למדנו ש... למה אתה לא זוכר?

‫מה?

‫לא הייתה אבל יכולת להוציא ‫מהארכיון את כל השיעורים הקודמים

‫הרי יש שרשרת של השיעורים

‫השיעורים קשורים אחד בשני

‫כדי בסוף להגיע לזה שהיא מסקנה

‫כמו שפסוקי התורה קשורים אחד בשני

‫לכן אם אתה רוצה באמת להבין את השיעור הזה

‫אז תוציא מהארכיון את כל השיעורים

‫מי בראשית עד עכשיו

‫עד מחר אתה יכול להספיק

‫נגיד לך עד שבוע הבא

‫נפסל לך בחינה אישית פרטית בשבילך

‫אז למדנו כן שהמשפחות

‫אלה הם קבוצות אנושיות

‫שמאפיין

‫נקודת הקישור של הקבוצות האלה

‫זה הלשון

‫דהיינו התוכן התרבותי

‫כתוב למשפחותם ללשון אותם

‫בעוד שהגויים

‫מה שמאפיין אותם זה הטריטוריה

‫בארצותם לגויהם

‫ואז יוצא שהגויים עושים מלחמות

‫המשפחות עושות שלום

‫אז פה לכאורה צריך לקטוב

‫ונברחו בו כל משפחות האדמה

‫כמו שכתוב בפרק י'

‫פסוק ג' ואילו כאן בפרק י' פסוק י'

‫כתוב ונברחו בו כל גויה הארץ

‫הבנת את השאלה?

‫הבנת את השאלה?

‫אני חוזר על השאלה

‫אנחנו למדנו בפרק י' פסוק ג'

‫שעל אברהם נאמר

‫ונברחו בך כל משפחות האדמה

‫ולא כל גויה האדמה

‫מדוע? כי המטרה של אברהם

‫היא להפוך בחזרה את האנושות

‫שהיא דרדרה ממשפחות לגויים

‫להעלות אותה מחדש

‫מגויים למשפחות

‫אז אם כך מדוע פה בפרק י' פסוק י'

‫אתה רואה את זה או לא?

‫כתוב ונברחו בו כל גויה הארץ

‫היה צריך להיות משפחות

‫השאלה ברורה עכשיו?

‫כן, אז זה בדיוק מה שאמרנו מקודם

‫למה זה לא היה ברור לפני כן?

‫כי לא הקשבתם, לא נורא

‫אז למה כתוב כאן גויה?

‫כי בזמן שהאנושות היא גויים

‫צריך להפעיל את מידת הדין

‫יש מלחמת מצווה

‫יש מלחמות בעולם

‫ואז יוצא שהנהגה של אברהם היא

‫לאחר ביטול הלאומיות

‫אז יתברחו בו כל המשפחות

‫בינתיים מתברחים בו כל הגויים

‫מובן? אוקיי

‫עכשיו בואו נחזור לנושא שלנו

‫למה נביא ה' על אברהם את אשר דיבר עליו?

‫פסוק קף

‫ויומר השם

‫למה זה מתברחים?

‫אבל אם זה טעים וזה רויין

‫למה זה מתברחים?

‫גם כשהם רויינים הם מתברחים

‫בגלל שהמטרה היא החסד

‫מתה כלפי חסד

‫כמו שאנחנו אומרים בסליחות

‫זה נהיה כמו שהכל נהיה ברור

‫מה הברכה זה שאתה תחזור למשפחות

‫אתה רוצה להגיד מה זה ונברחו?

‫כי אני חושב שזה בנברחו לבין ויתברחו

‫זה שני דברים שונים

‫בהקדת יצרה כתוב

‫ויתברחו בזרחה כל גוי הארץ

‫אבל פה כתוב ונברחו

‫ולמדנו שונברחו זה מלשון איחוד

‫כמו להבריך גפנים, לחבר

‫טוב, פסוק י'

‫ופסוק קף

‫פרק י' ח'

‫פסוק קף

‫ויומר השם

‫זעקת סדום ואמורה כרבה

‫וחטטם כחבלה מאוד

‫מה זה רבה?

‫גדלה

‫להתרבות, היא הולכת ורבה

‫ריבוי

‫הולכת וגדלה

‫זעקת סדום ואמורה כרבה, היא לא מפסיקה

‫אם זה לא נפסיק את זה מיד

‫אז היא עוד יותר ועוד יותר גדול

‫כן, מה אתה רוצה?

‫מי זועק בסדום ואמורה?

‫האשוקים

‫הזועקים

‫יש אפילו מדרש, הידוע

‫על אותה נערה

‫שנתנה צדקה ומרחו עליה דבש

‫כדי שהיא תאחל על ידי הדבורים

‫וזעקתה על תא השמיים

‫אגב, מה החטא של סדום ואמורה?

‫אנחנו עוד לא יודעים

‫אנחנו נדע מההמשך, מה החטא

‫אבל יש פה חטא

‫הרדנה והרעה

‫הקצה הקטה הבא אליי

‫עשו קלה

‫ואם לא, עדה

‫כלומר, הקב' אומר לאברהם, אני הולך עכשיו

‫לעשות מבחן לסדום, לראות עד כמה

‫הם מושחטים, אם הם מושחטים מאוד

‫זה קלה, זה היינו

‫אשמדה טוטאלית, לא מושחטים מאוד

‫כבר נמצא כבר מה לעשות

‫אגב, סתם

‫הסגנון פה הוא סגנון אנושי מאוד

‫שכאילו הקב' הוא לא יודע, הוא אומר אני

‫הולך לבדוק, נראה מה שיהיה

‫מה אתה אומר?

‫כל דבר שיש לו

‫שון אהבה

‫זה לא ראשון

‫שון אהבה, כן

‫לפחות פה כי ידעתי

‫ראשי אומר ראשון חיבה

‫אני לא יודע מה זה פה אומר

‫יכול להיות, אבל אני אגיד לכם

‫סתם בשביל הכיף, הדעה

‫של הרלבג על זה

‫רוצים לשמוע את הדעה של הרלבג?

‫כן, אבל אל תגידו אחר כך

‫ש... זה כלומר

‫זה על

‫אחריותכם

‫הרלבג אומר

‫שהקב' הוא

‫לא יודע

‫את מה שהאדם יבחר

‫כי אם האדם

‫אם הקב' היה יודע מה שהאדם יבחר

‫זו כבר לא הייתה בחירה חופשית

‫אני צריך

‫לשפוט את הרלבג

‫אבל זה מעניין, כלומר

‫שאלת הידיעה והבחירה שהרמב״ם עושה מזה

‫עניינים מטאפיזיים עליונים, הרלבג אומר פשוט

‫הקב' הוא לא יודע

‫הוא אומר פשוט

‫הרי הקב' נתן בחירה ‫חופשית לאדם, אם הקב' יודע

‫וראש מנהיאפרע זה לא בחירה יותר

‫מה?

‫כן, ככה זה כן תשובה

‫אבל מה ש... ההסבר הוא פשוט

‫יש שאלה איך אפשר להגיד שקב' הוא לא יודע

‫זה חיסרון באלוהות לא לדעת משהו

‫אומר הרלבג

‫מתי זה חיסרון לא לדעת משהו

‫זה כשמדובר בדברים ידיעיים

‫דהיינו, העשויים להיות ידועים

‫אבל דבר שהוא בלתי ידיע במהותו

‫כגון דבר התלוי בבחירה

‫זה חיסרון שקב' הוא לא ידע איזהו

‫למה?

‫הוא צריך להיות גדול כזה

‫שהוא ידע גם את מה שלא

‫לא, אבל זה במהותו בלתי ידיע

‫לא בלתי ידוע

‫בלתי ידיע

‫כלומר, כמו שאומר, משהו שהוא לא שוויר

‫שלא עשוי להישבר

‫אז לא ידיע, כמובן לא עשוי להיות נודע

‫כיוון שהוא תלוי בבחירה

‫זאת דעתו של הרלבג

‫אגב, הוא לא היחיד

‫המשיך אחריו גם

‫רבי אליעזר אשכנזי

‫בספר מעשי השם

‫היה חברותתו, אפשר לומר

‫של רבי משה על שך, גם הוא כתב דברים כאלה

‫כמובן שזה הקפיץ

‫מאוד מאוד, כמה מגדולי ישראל

‫ביניהם, המערל מפראג

‫שאמר שמה פתאום, אסור להאמין

‫לדברים כאלה, זה כפירה וכו' וכו'

‫אבל בכל זאת, רלבג

‫מגדולי ישראל, פעם שאלו

‫אמרו לה, על הגאון מבילנה

‫שהוא

‫שיגיד

‫בקשו מהגנובייה שיגיד, עם מי הוא רוצה

‫להשבת בגן העדן

‫אז אמר, שהוא מקווה להשבת עם הרלבג

‫בכל זאת

‫כן

‫אה?

‫אה?

‫כן

‫כן

‫נכון

‫נכון, זאת אומרת, דברים שכזה

‫הוא מוביל, אין בחירה חופשית שם

‫הדברים שיש בהם בחירה ‫חופשית, הכזה שהוא לא מוביל

‫כך אומר הרלבג

‫טוב, תגידו לכם

‫שרבי חזי קרס כעס כתב

‫שאסור להאמין לדברי הרלבג

‫ושזה כפירה

‫למה זה כפירה?

‫כי, בטח, הכזכור לא יודע משהו

‫אלא מה? מה אומר רבי חזי קרס כעס?

‫הוא אומר, לא, מה פתאום

‫בכלל זאת לא קושייה

‫באמת, אין בחירה חופשית

‫כך אומר רבי יצחק איסגר

‫יאה, הכזכור יודע

‫הכל, אין בחירה חופשית

‫כלומר, הוא לא אומר את זה במילה מכל כך בוטות

‫הוא אומר, יש בחירה מצד עצמנו

‫ואין בחירה מצד ציבותינו

‫שזה דרך אחרת להגיד שהבחירה היא בלוף

‫שנדמה לנו

‫שיש בחירה

‫מה?

‫מה אנחנו עושים בשיטתו?

‫זה כיף מסובך, אבל מה שלא יהיה

‫רבי יצחק אברהמנל כותב

‫ביקש רבינו חזדי לברוח מכפירתו

‫של הרלבג ונפל לקשה ממנה

‫מה?

‫אה?

‫כן

‫אז באמת הרבי יצחק אברהמנל אומר

‫לכן מוכרחים לחזור לדת הרמב״ם

‫שבאמת אין סתירה

‫בין הידיעה לבחירה כי הידיעה

‫היא עצמותו וכשם שאת עצמותו

‫אין לך יודע, כך אין לך יודעת בחירתו

‫אין לך יודע

‫אם זה הידיעה של...

‫כמו שאין לך יודעת ‫עצמותו, אין לך יודעת ידיעתו

‫ולכן אין קושיה וכו'

‫טוב, בקיצור, זה נושא רחב

‫שלא נעריך בו כעת

‫ויש על זה נספח מעניין

‫בספר שלי על שמונה פרקים

‫לרמב״ם, פרק השמיני

‫טוב, מה שלא יהיה

‫רק רציתי פשוט שתדעו

‫ככה שתיהנו קצת מהרלבג בדרך

‫כן, מה אתה אומר?

‫זה מדבר לישירות

‫למה? הוא מדבר לישירות

‫הוא אומר, אבל...

‫זה אותו שיאה

‫כמו שלא כתוב היום, הוא אומר, השם אל אברהם

‫אתה שואל, למה לא כתוב אל אברהם?

‫כן, יכול להיות שזה המשך הסגנון

‫שנעשה עם שרה

‫שגם כן, שהיה ביצחוק כזה

‫יכול להיות שהכוונה היא

‫כי אי אפשר להגיד

‫לאברהם דברים ישירים שהוא עוד לא מורגל בהם

‫צריך להיות כאילו

‫מן הצד, גירוד מהצד

‫כן?

‫כבר אמר המכסאים מאברהם

‫זה כשאנושאי, למה זה כתוב בעבר מוקדם?

‫והשם כבר אמר המכסאים

‫זה בעבר מוקדם

‫למה? כי זה כבר... בעצם זה שהוא אמר לו

‫שיצחק יבלד, הוא כבר אמר לו את זה

‫כי בעצם זה שהוא אמר לו שיצחק יבלד

‫זה כבר אומר שמדעת הדין מתחילה לפעול

‫טוב

‫אנחנו עדיין בנבואה, כן

‫תיאור הנבואה פה

‫מה קוראים לזה שהכל ארדנה בפרק 2

‫ראינו שהארדנה זה ספציל גילוי

‫גילוי השם

‫ארדנה זה גילוי

‫וגם פה?

‫הגילוי שופט את זדום

‫הקדוש רחוב מתגלה שלוש פעמים

‫אחד במבול, אחד בדור הפלגה

‫אחד בזדום

‫אחד כדי לדון שפיכו דמים

‫השני עבודה זרעת, שישי הרעיות

‫זה שלושת אופני הגילוי

‫פסוק תקפ' ב'

‫ואיפנו משם האנשים והלכו סדום

‫ואברהם הודדנו עומד לפני השם

‫כמו שאברהם רואה את כל המהלך הזה

‫הוא רואה את הקדוש רחוב יורד לסדום

‫והיגש אברהם ויאמר

‫מה זה והיגש? מלחמה

‫הוא מתחיל להתנגד

‫עכשיו, מה?

‫לא כל והיגש זה מלחמה

‫אבל פה, הנה רשי אומר

‫מצינו הגשה למלחמה

‫מצינו גם הגשה לפיוס

‫והגשה לתפילה

‫ולכל אלה נכנס אברהם לדבר קשות

‫ולפיוס ולתפילה

‫אברהם תוקף מכל צד אפשרי

‫עכשיו, מה הטיעון

‫מה השיטה של אברהם בסיפור הזה

‫מה הוא רוצה

‫לפי מה שהבאתי לכם בשם המדרש

‫אברהם מתנגד, התנגדות עקרונית

‫לעצם מדידת הדין

‫שזה דבר בומבסטי אדיר

‫כלומר להתנגד למדידת הדין

‫מה, העולם יחרב?

‫העולם ישחט? אבל אברהם רוצה להבין את זה

‫לא מקובל עליו

‫עכשיו

‫ברור שכדי לעמוד מול מדידת הדין

‫צריך איזושהי אסטרטגיה

‫ברור שהטענה, אל תפעיל את הדין, לא תתקבל

‫אז לכן, אברהם, כמו במשחק שחמט

‫מביא את החיילים הפשוטים

‫אף תספה צדיק עם רשע

‫איזה דבר זה?

‫יש שם צדיקים, לא?

‫אז מה שמה, שאברהם, לפעמים אנחנו מספקים

‫בביטוי הזה, כאילו אברהם אומר, תשמע

‫רשעים לא אכפת להשתהרוג

‫אבל יש שם צדיקים, זה לא יפה

‫אף תספה צדיק עם רשע

‫לכאורה, אם כן, בשלב הזה

‫אברהם, עד רבה

‫הוא בעל מדידת הדין

‫הוא מסכים עם השיטה של מדידת הדין

‫טוב, אז אם ככה, ברגע שאתה נכנס מדידת הדין

‫אפשר לשבת, יש פה כיסות

‫ברגע שאתה נכנס

‫למשחק של מדידת הדין

‫אתה מתקבל למועדון

‫אז אברהם יכול להמשיך את הדיון

‫ולומר את הקושייה השנייה

‫הקושייה השנייה

‫זו של פסוק כף ד'

‫השקפה שעומדת ביסוד פסוק כף ד'

‫סותרת את

‫ההשקפה של פסוק כף ג'

‫הקיצד

‫אולי יש חמישים צדיקים

‫בתוך העיר

‫האף תספה

‫ולא תיסע למקום

‫למען חמישים הצדיקים אשר ביקיר בה

‫אם כן, מה רוצה אברהם?

‫הוא משתמש בצדיקים

‫כדי להציל את הרשעים

‫אז מי הוא ציבור היד

‫של תפילתו של אברהם?

‫את מי הוא רוצה להציל?

‫את הרשעים

‫הוא רוצה למען החמישים הצדיקים

‫כן, למען, הכוונה בגלל

‫האף תספה ולא תיסע למקום

‫למען, כלומר בגלל

‫למען בעברית

‫נקרא את זה בגלל

‫זאת אומרת

‫יוצא

‫שאברהם יש לו טענה

‫שצריך להציל את המקום

‫לא תיסע למקום

‫למען החמישים הצדיקים הרגוע

‫אולי אתה יודע מה, אתה עושה ‫את זה בשביל הצדיקים, לא משנה

‫אבל אברהם רוצה להציל את המקום

‫כי לכאורה, אברהם היה יכול להגיד

‫תוציא את הצדיקים משם

‫תהרוג את הרשעים

‫אבל תדע קודם כל לחלץ את הצדיקים משם

‫כן?

‫אבל למה אברהם שייש למידה למקום, ‫שזה נראה שהיא מאוד רב משמעית

‫כמו נכנס לסדום?

‫למה אברהם אומר למקום ולא לסדום?

‫ההסדום הוא פשוט ביותר

‫להגיד את סדום זה מקטרג

‫כן? להזכיר את סדום

‫סדום, אנחנו יודעים איך בסדום מתנהגים

‫המקום

‫זה ניטרלי

‫עכשיו, מה? כן?

‫ידוע כמה אנשים היו בסדום?

‫כמה היו בסדום?

‫היו 759

‫באמורה

‫היו 612

‫מה?

‫כן, זה נכון

‫באדמה וצבועים

‫בכל אחת היו 502

‫ובצוהר

‫היו 204

‫כל מה שאמרתי

‫הוא אפשרות

‫יכול להיות שבכלל היה מספרים אחרים

‫הבנתי את זה מההתחלה

‫יכול להיות שבכלל היו מספרים אחרים

‫יותר גדולים, יותר קטנים, לא יודע

‫אבל זה אפשרות

‫זה מה, אולי קלה טיבול

‫איך אני יכול לדעת?

‫זה נשמע אינגלית

‫זה אומר כאילו, אם יש אנשים

‫שפרשים את הסדום, אנשים מאוד

‫שיפרשים את זה

‫הם יכולים להרשם את זה

‫התענה היא פה רצינית מאוד

‫זאת אומרת, אם יש 50 צדיקים ולא הרגו אותם

‫אז זה סימן שהם לא כל כך רשאים

‫או שיש תקווה

‫למקום בגלל הצדיקים שבקר בה

‫כלומר, יש איזה רציונל

‫מאחורי הדברים האלה, אבל הבעיה היא לא

‫שיש פה רציונל, הבעיה היא שאברהם

‫מעוניין

‫שהרשאים ינצלו

‫זה העניין שלו

‫למה אברהם רוצה

‫להציל את הרשאים? כי הוא אומר

‫לכדוש ברוך הוא, אני לא מסכים עם המידה שלך

‫אני אקח את בחזרה

‫אם אתה בורא, בורא עד הסוף

‫נותן עד הסוף

‫לא יודע אם זה נופל, זה ברור

‫כלומר, אברהם אומר

‫אני צריך לברר את מידת הדין

‫האם יש לה מקום או אין לה מקום

‫כן, מה אתה אומר?

‫אברהם לא אכפת מהשוקים

‫זאת הבעיה, יש פה בהחלט בעיה

‫כלומר, יוצא לפי זה שאברהם

‫מוכן להשלים עם זה

‫שאנשי הזדון ימשיכו להרשאה

‫יעשקו, יגזלו

‫כלומר, זה דבר שמבחינת האמת המוסרית

‫אנחנו יודעים שזה בלתי נסבל מה שאברהם

‫מבקש כאן

‫זה בלתי נסבל

‫בגלל שאברהם

‫עומד עוד לפני המסקנות שלנו

‫כלומר, אנחנו

‫בעולם שבו הערכים האלה כבר התבררו

‫אבל כדי שהערכים

‫יתבררו, הם צריכים לבנות שכבה שכבה

‫ואברהם מציב את שכבת

‫היסוד, שכבת היסוד היא חסד גמור

‫אלגא בזה ייבנה מה שייבנה

‫וזה נבנה עכשיו, דווקא בדיון הזה

‫כן

‫בסופו של דבר

‫זה יהיה תיקון העולם

‫כן, בבקשה

‫רגע, רגע

‫אנחנו נגיע לכל דבר

‫עכשיו

‫מה?

‫זה לא בטח עכשיו

‫עכשיו נציג את זה

‫גם משל הלין, אפשר לומר

‫שאברהם סבר שאם יש שם חמישי קצביקים

‫אז זמן של שם

‫שיש זכות למקום

‫שיש לזה להציג בעמק

‫זה ברור, הוא מחפש את הזכות

‫למקום, אבל לפעמים זה לא טוב

‫למצוא את הזכות למקום, כי תמיד אצל הרישאים

‫יש זכות, אפילו

‫הגדול שברישאים שבעולם

‫אולי נתן סוכריה לילד

‫מי אמר לך שהיטלר

‫עם אח שמו וזכות תפועה עליו

‫לא נתן אי פעם סוכריה על מקל לילד

‫שבוכה

‫וניגב לו את הדמעות

‫ואולי מכוח זה צריך

‫שהוא יוכל להמשיך להשמיד יהודים

‫זה הבעיה

‫השאלה היא של הפרופורציה, של המשקל

‫הגמרה שואלת על

‫מה הייתה הזכות

‫של נבוכד נצר

‫שניתנה לו האפשרות

‫לעשות השמדה כל כך גדולה

‫שיסרף את המקדש והרג

‫מיליוני יהודים לפי הגמרה

‫הגמרה אומרת פשוט מאוד

‫אבא שלו, מרודך בלדן

‫מן בלדן, הלך

‫ארבע עמות לכבוד אלוהי ישראל

‫הגמרה אומרת

‫מזל שהוא לא הלך יותר מארבע עמות

‫כי אם הוא הולך עוד קצת, היינו נגמרים

‫או למשל כשנבוכד נצר

‫מלך בבל אומר

‫אתו היא כמער עברבין

‫ותימו היא כמעט עקיפין מלכותי

‫מלכות עלם ושולטני עם דר ודר

‫אומרת הגמרה

‫שק זהב רותח לפיו של אותו רשע

‫שאלמלא בה מלאך

‫וסתרו על פיו

‫ביקש לגנות כל שירות ושבחות

‫שאמר דוד

‫כן? כלומר אנחנו לא תמיד ‫מעוניינים של הרשעי הזכות

‫ברור?

‫כן

‫בגלל הסיפור

‫עם המורה

‫נראה לי

‫בהתחלה סדום

‫והמורה, אחרי זה סדום

‫נכון

‫ההבדל הוא פשוט שהמלאכים

‫יורדים לסדום, לא למורה

‫לא, סדום

‫היא ראש כל הערים

‫כן? הרי שם יש חמש ערים

‫סדום, המורה, אדמה צבועים

‫וצוהר

‫ששם היו שבע מאות

‫חמישים ותשע ועוד שש מאות

‫ושתים עשרה ועוד

‫חמש מאות ושתיים ועוד

‫מאתיים וארבע, נכון?

‫אז סך הכל מדובר

‫אם כן, בחמש ערים

‫ולכל אחת, עשרה צדיקים

‫כן? כי אני אומר, זה מניין

‫בכל עיר ועיר, אז יוצא חמישים

‫ברור

‫כדי להבין מה המשמעות של

‫המספר חמישים, מה אברהם רוצה

‫במספר חמישים, צריך לשים לב לשורת

‫המספרים שהוא מעלה

‫מה המספר השני שמביא אברהם?

‫אולי נקרא את זה בפנים, כי זה פה מעניין

‫יש פה אפילו חושומו

‫חלילה לך

‫מעשות כדבר הזה להמיץ צדיק עם רשע

‫חזר פתאום

‫להציל את ה... כי ‫הוא לא ירגיש שהטיעון

‫לא מתקבל

‫והיה כצדיק הרשע, חלילה הלך

‫השופט כל הארץ

‫לא יעשה משפט?

‫אברהם שמתנגד

‫עם דת הדין, פה מדבר בשם

‫דת הדין, זה חוץ

‫בקלפי שמיה, שזה מעניין

‫אומר את הגמר

‫כן, כן, ואומר השם

‫עם אמצעי בזדום

‫50 צדיקים בתוך העיר

‫ונסעתי בכל המקום בעבורה

‫כן, כי ברור, מה זה הצדיקים האלה?

‫זה לא צדיקים באמת, מה זה צדיק?

‫לא שהם היו טהורים

‫וזקים

‫הם צדיקים לעומת האשמה

‫כמו צדיק בדינו

‫אחד אומר אם אתה מואשם ברצח

‫יצא צדיק בדינו, התברך שהוא לא רצח

‫הוא רק פצע

‫אז הוא צדיק לעומת האשמה

‫אבל זה לא שהוא צדיק גדול, הוא פצע

‫מישהו, כן? אז גם פה

‫כן

‫אז למרות שארב אומר שאברהם

‫קצת חוזר בתיאור, מה כסף

‫צדיקים, ה' אומר לו שהוא יותר

‫כן, הכסף שהוא נותן לו רמז

‫הוא אומר תשמע, אני חשבתי כבר על הנושא

‫ויאן אברהם ויאמר

‫הננהו, אל תלדבר אל אדוני

‫והנוכחי עפר ועפר

‫אולי, שימו לב את האופן שבו הוא אומר את זה

‫יחסרון חמישים

‫הצדיקים חמישה

‫אה, אתה שחית בחמישה את כל העיר?

‫זה לא בגלל החמישה, זה בגלל

‫שיש רק ארבעים וחמישה

‫כן, אבל אברהם יודע

‫טוב להציג טענות, בגלל חמישה

‫אתה עושה בעיות

‫כן

‫והיום הוא לא השחית, אם ‫ימצא שם, ארבעים והחמישה

‫עכשיו, והיוסף עוד לדבר

‫אליו, והיום הוא אומר אולי אם

‫ימצאים שם ארבעים

‫הוא אומר לא יסים עבור ארבעים, ‫והוא אומר לא יבחר אל אדוני ודבר

‫אולי ימצאו שם שלושים, והוא אומר

‫לא יסים אם ימצא שם שלושים, והוא אומר הננהו

‫אל תלדבר אל אדוני, אולי ימצאו שם עשרים

‫והוא אומר לא ישחית בעבור העשרים

‫שימו לב שאברהם יורד כל פעם

‫בעשרה

‫חמישים, ארבעים וחמישה

‫ארבעים, שלושים, עשרים, עשר

‫מה?

‫המשפטים מתקצרים

‫ברור, כי ברור שאברהם רואה

‫זה הולך להיסגר, אבל יש ‫בין חמישים לבין ארבעים

‫הייתה מפלס ביניים

‫ארבעים וחמישה, בכל אשר לא מצד

‫הדבר הזה רומז

‫שהמפתח להבנת המספרים האלה

‫זה המספר ארבעים וחמישה

‫שהוא בגמטריה

‫בגמטריה מה?

‫אדם, בגמטריה אדם

‫מה מחפש שם אברהם?

‫את האדם

‫איפה

‫הזהות אדם עדיין נשמרה שם

‫אז האדם

‫בגמטריה

‫חמישים

‫אדם בגמטריה ארבעים וחמישה

‫מה ההבדל אגב? אמרת בעצמך

‫אדם בגמטריה מה? האדם

‫בגמטריה מי?

‫כלומר, או שיש עדיין

‫זהות פרסונלית

‫מישהו

‫אם לא, אולי הם יצאו ידי חובתם

‫בתור משהו אימפרסונלי

‫סתמי, מה?

‫עברו ממי למה, אבל זה עדיין משהו

‫אם זה לא מישהו

‫זה לא

‫משהו, אם לא מנכ״ל

‫אז זה

‫הזמר

‫אז זה הירידה

‫ואז יוצא שהמספרים

‫ארבעים, שלושים, עשרים ועשרה

‫הם כנראה מספרים שאפשר

‫על ידי כל מיני חידופי גמטריות למצוא שם

‫גם כן את האדם או את האיש

‫או את האנוש וכו'

‫כן? תודה רבה. שאלה, פעם עשיתי

‫חשבונות גמטריאיתיים

‫שאני לא זוכר אותם, כן

‫אבל זה מה שזה, ולא, עד שזה מגיע

‫לעשרה

‫בפסוק למת ב' ויאמר

‫אלנא יחר לאדונא ודביר אחר פעם אולי ימצאו שם

‫עשרה ויאמר לו השחית

‫בעבור העשרה, כן

‫אבא, שם הדנות מופיע בפעם הראשונה?

‫נכון

‫אין למה

‫אין מישהו שמונה למה להגיד?

‫לא

‫שם הדנות הופיע כבר בפרק

‫ת' דבב

‫מה בפרק ת' דבב?

‫תסתכל

‫פרק ת' דבב, פסוק

‫ב'

‫אבא יאמר אברם

‫אדוני אלוהים

‫במה תיתן לי ואני הולך ערירי, נכון?

‫כתוב שם הדנות כאן? כתוב

‫נכון, פה זה לבדו

‫שם הדנות לבד

‫זה משנה דינה

‫דינה, הוא תהיה אותה דנות

‫כאן יש את הדנות של השחית

‫ואז הוא יוצא ויוצא

‫ואז הוא יוצא ויוצא

‫מה הבדל בין השחית לבין לא עשה?

‫אין אני יודע

‫לא כל דבר אני יודע, כן

‫בבקשה

‫כל הערכה זה מרגיש כמו איזו התמקרות

‫בבסטה בשוק, קצת

‫נכון, נכון, נכון, ממש לא עובד

‫אני לא יכול להמשיך

‫ההתמקרות כאן

‫כמו בבסטה בשוק

‫זה מראה את מסיורת הנפש של אברהם

‫שהוא מוכן להיכנס לסגנון הזה

‫הוא מוכן להיכנס לסגנון הזה

‫כדי להציל

‫זה מראה אגב שהוא לוקח מאוד ללב

‫השאלה היא מה אברהם כל כך ללב

‫אתם זוכרים מה הייתם

‫מערכת היחסים הקודמת

‫של אברהם עם מסדום

‫הוא שחרר את לוט, נכון

‫והייצא מלך סדום לקראתו

‫אחרי שובו מעקות את כדור לעומר

‫ואת המלאכים אשר איתו

‫אל העמק שווה

‫הוא העמק המלך

‫והיומר מלך סדום

‫אל אברהם

‫תן לי הנפש

‫והריחוש כך לך

‫והיומר אברהם

‫אם יכול דת סרוכנאל

‫והיא ייקח מכל אשר לך

‫ולא תאמר אני העישרתי את אברהם

‫בלעדיי רק חלק הנערים

‫אשר הלכו איתי

‫הנערים וחלק הנשים אשר הלכו איתי

‫הנרש כל וממרה

‫הם ייקחו חלקם

‫אם נתבונן קצת בדיון הזה

‫שהיה בין מלך סדום לבין אברהם

‫כשמלך סדום אומר תן לי הנפש

‫והריחוש כך לך

‫משמע שאצל אברהם נמצאים גם הנפש וגם הריחוש

‫יש ביכולתו של אברהם להגיד

‫אתה לא מקבל שום דבר

‫אתה לא מקבל לא את הריחוש ולא את הנפש

‫מכאן ואילך אני מלך סדום

‫אברהם יכול היה להפוך במילה אחת למלך סדום

‫במקום זה הוא אומר למלך סדום

‫לא רק שאני לא רוצה את הנפש

‫אני גם לא רוצה את הריחוש, מחזיר לו הכל

‫עכשיו אם אברהם לא היה מחזיר שום דבר

‫מה היה קורה?

‫אנשי סדום

‫היו הופכים להיות צדיקים

‫הם היו נכנסים לבית אברהם

‫זה יוצא שאברהם מרגיש אשם בגורלם

‫הוא אומר זה קצת אשמתי

‫הם עכשיו נופלים כי אני לא עשיתי מה שצריך

‫אז הוא לוקח את זה ללב

‫אפילו עם הסגנון הבסטטי הזה

‫זה בלי שהוא רוצה, הוא מרגיש שהוא לא בסדר

‫למה הוא לא לקח אותם?

‫למה הוא לא לקח אותם?

‫דיברנו על זה בפעם שאברהם

‫כשלמדנו את זה

‫שאברהם היה לו כבר ניסיון

‫עם שני סוגי אוכלוסייה שהוא צירף

‫ושדווקא זה לא הלך טוב

‫האוכלוסייה הראשונה הנפש שעשו בחרן

‫הקב' הוא אומר לו תשאיר אותם משכם

‫הוא הביא ממצרים חבר'ה

‫זה אחר כך גרם בן רועי מקנה ‫אברהם לבין בן רועי מקנה לו

‫הוא אומר לו אולי הקב' ‫לא רוצה שאני אצרף אנשים

‫ודווקא את אנשי סדום הוא כן היה צריך לצרף

‫כי הם היו מארץ ישראל

‫למה הוא לא הבין את זה?

‫בשלו קושי לקחת שורש דווקא בארץ ישראל

‫כלומר יש הרבה דברים שמתקשרים זה לזה

‫פסוק למת ג'

‫ואהיה לך שם כאשר כאילו אלדבר אל אברהם

‫ואברהם שבלמקומו

‫מה פירוש הדבר?

‫שלא ירדו למטה מעשרה

‫או אברהם היה יכול להגיב סדר

‫אז אין עשרה, חמישה, אחד

‫ואין עשרה חמישה

‫ואין עשרה חמישה

‫ואין עשרה חמישה, אחד

‫אולי

‫אם אין צדיק אולי בכל זאת תסלח להם

‫הכוונה

‫פחות מעשרה

‫נשאלת השאלה למה הצדיק נשאר שם

‫זה כבר קושי על הצדיק

‫אם אין לך עשרה

‫אז מה אתה עושה שם?

‫הם יוכלו אותך

‫הם ילמדו אותך להיות כמו תם

‫מה?

‫אין לו מניין, זאת אומרת שאין לו אפשרות

‫ליצור איזה מיקרו חברה

‫שתקרין

‫אז הוא יצטרף אל החברה

‫ולכן אי אפשר על פחות

‫מעשרה ללמד זכות

‫זה מה שכותב הרמב״ם

‫בהלכות

‫בהלכות דעות

‫כותב רבנו הרמב״ם

‫בהלכות דעות

‫ספר רקביו

‫אומר

‫דרך בריאתו של אדם

‫להיות נמשך בדעותיו

‫ומעשה אחרי רעב וחבריו

‫ונהג במנהג

‫אנשי מדינתו

‫לפיכך

‫צריך אדם להתחבר לצדיקים

‫ולהתחבר לצדיקים

‫ולהתחבר לצדיקים

‫ולהתחבר לצדיקים

‫ולהתחבר לצדיקים

‫לפיכך צריך אדם להתחבר לצדיקים

‫ולשב

‫אצל החכמים תמיד

‫כדי שילמד מעשהם

‫ויתרחק מן הרישאים ההולכים בחושך

‫כדי שלא ילמד

‫עם מעשהם

‫הוא ששלמה אומר

‫הולך את חכמים יחכם ורואה כסילים ירוע

‫ואומר אשרי האיש אשר ‫לא הלך ועצד רישאים וגומר

‫וכן אם היה במדינה

‫שמנהגותיה הרעים

‫ואין אנשיה הולכים בדרך ישרה

‫ילך למקום

‫שאנשיו צדיקים

‫ונוהגים בדרך טובים

‫ואם היו כל המדינות

‫שהוא יודען ושומע שמועתן

‫נוהגים בדרך לא טובה

‫כמו זמננו

‫או שאינו יכול

‫ללך למדינה שמנהגותיה טובים

‫מפני הגייסות

‫או מפני החולים

‫יושב לבדו יחידי

‫כעניין שנאמר

‫יושב בדעת וידום

‫ואם היו רעים וחטאים

‫הנה זה ביטוי שהוא לקח

‫מאנשיה, סתום

‫ואם היו רעים וחטאים שאין מניחים אותו

‫לשב במדינה אלא אם כן

‫נתערב אימהם ונהג

‫במנהגה רע

‫יצא למערות

‫ולחווחים ולמדברות

‫ואלה נהיג עצמו

‫בדרך חטאים

‫כעניין שנאמר מי יתנני במדבר

‫מלא נורחים וגומר

‫אז מכאן

‫לכאורה

‫שצריך לגור בשכונה דתית

‫מה שכתוב, לא?

‫באמת?

‫כן?

‫אני אשאל אתכם

‫שאלה

‫אני אשאל אתכם שאלה, מי מחליט מראשה?

‫תמיד אפשר להחליט מראשה, זה לא הבעיה

‫יש לנו כן אפשרות לשפוט מצדיק

‫מראשה, לא אמרתי דווקא דתי חילוני

‫אבל אני אומר, אפשר ודאי לקבוע

‫מה זה מנהג טוב, מה זה מנהג רע

‫בהחלט, בשביל זה יש לנו תורה

‫אבל השאלה היא אחרת

‫איפה אברהם היה גר?

‫אומרים על לוט

‫אתה לא בסדר

‫שעזבת את אברהם

‫היית צריך לגור אצל אברהם

‫כדי לקבל מנוע שפערה

‫ואברהם עצמו איפה היה גר?

‫אצל הנרשקול וממרה

‫אצל הנרשקול וממרה

‫אתה חושב?

‫הם עשו את אברהם צדיק

‫אברהם היה לומד מהנרשקול ‫וממרה איך להיות צדיק?

‫לא, אבל הם היו רעים טובים

‫הם ירצו על המילה

‫מה גרם לממרה

‫להחשוב על דברים כאלה?

‫אני אגיד לכם מאיפה זה בא

‫זה בא מאברהם

‫אברהם הוא אחד כזה שאיפה שהוא נמצא

‫זה מקום הצדיקים

‫זאת אומרת

‫יש שני סוגי אנשים

‫יש מי שטבעו להיות מושפע

‫ויש מי שטבעו לקבוע

‫את האופי של המקום

‫אז אם אתה מהחלשים

‫מותר לך לגור בשכונה

‫שאתה צדיק, אם אתה חלש

‫אבל אל תעשה מזה אידאולוגיה

‫אתה יכול להיות כמו אברהם

‫כמו שאמר לי אחד הצדיקים פעם

‫במקום שבו יש הרבה נרות

‫אין עניין להדליק עוד נר

‫אבל לפה שיש הרבה חושר

‫להדליק עוד נר אחד זה הרבה יותר משמעותי

‫מה?

‫ודאי שזה ככה משמע מהרמב״ם

‫כי הרמב״ם בדוגמה מילות

‫הוא לא יודע שאברהם היה קיים

‫הוא מכיר את הפרשה

‫אבל אברהם יש לו בפרסה

‫אבל במצד זה

‫הפרוורים יושבים

‫בסדום לא, אין מורה

‫לבקר בפרסה

‫אברהם היה יושב

‫בפרוורים של סדום?

‫של פרור בסדום

‫מה פתאום, אברהם היה יושב בלעוני ממרה

‫אם זה נדע שהוא בא

‫אליו בפרור בסדום

‫לא מה פתאום

‫עכשיו, מה?

‫למה אברהם לא יקים

‫גרעין תורני?

‫למה אברהם לא יקים גרעין תורני?

‫ודאי שיקים

‫זאת הבעיה

‫האם אברהם היה מסוגל ‫להקים גרעין תורני בסדום?

‫לא, זו שאלה

‫כלומר, הוא שלח מישהו

‫הוא חשב שאלות יקים

‫נאמר ככה

‫אברהם כנראה עוד לא היה מסוגל לזה

‫אבל דוד היה מסוגל לזה

‫דוד המלך

‫כלומר, זו שאלה

‫האם הגיע הזמן או לא הגיע הזמן

‫אנחנו נראה את זה בפרק כף

‫בפרק כף, השאלה שלך בעצם עולה

‫כתוב

‫בפרק כף

‫פסוק

‫א'

‫כתוב

‫ואיסא משם אברהם

‫ארצה הנגב

‫נכון? פרק כף, פסוק א'

‫ואיסא אברהם משם ארצה הנגב

‫למה הוא נסע משם?

‫למה הוא נסע משם?

‫אז יש פה שתי פירושים בראשי

‫הפירוש השני בראשי

‫דבר אחר, אם אתה מסתכל

‫להתרחק מלות

‫זאת אומרת, אברהם לא היה מסוגל להכיל

‫את מה שקרה בין לות לבין בנותיו

‫למרות שדווקא מזה בא המשיח

‫זה אחלה סדכים גדולים

‫נכון, ולכן, אבל כנראה שאצל אברהם

‫הוא חש שהוא עדיין בעידן היסטורי

‫שאין לו יכולת לקלוט את זה

‫טוב, בואו נמשיך

‫פרק י'

‫פסוק למ' ג'

‫סליחה, פרק י' ח'

‫סליחה, פסוק למ' ג'

‫והיה לך שם כאשר

‫כאילה לדבר אל אברהם

‫ואברהם שב למקומו

‫אומר ראשי, נסתלי כדיין

‫נסתלי כסנגור, וכתגור

‫מכתרג

‫פסוק א' ויבואו שני

‫המלאכים

‫סדומה בערב

‫יואל, מה אתה רוצה?

‫אין דיין ואין סנגור, אתה אומר מכתרג

‫זה לא מה שאמר?

‫לא, זה מה שנשאר לעשות

‫מה?

‫אבל אין דיין, הם נהיו מכתרג

‫איפה הוא מכתרג? הרי מה אתה אומר?

‫הדיין הלך?

‫כן

‫לא יודע

‫טוב, ויבואו

‫שני המלאכים

‫סדומה, מה זה שני המלאכים? לפני כן היו כמה?

‫שלושה

‫אז מי יסתלק?

‫תסתכלו, מה כתוב

‫בפסוק לפני זה? ויהיה לך שם

‫כאשר כאילה לדבר אל אברהם

‫ואברהם שב למקומו, ויהבו שני המלאכים

‫אז מי זה היה אחד

‫מהשלושה? השם

‫ברור? לפחות

‫בפשט לפסוקים זה המשמעות

‫כלומר, במראה שרואה אברהם

‫הוא רואה את השכינה, יהוד כאב אף כא, ממש

‫ומשני צדיו, שני מלאכים

‫נסתלק הדיין

‫אז נשארו שני המלאכים

‫סדום בערב, ולות

‫יושב בשער סדום

‫ויער לות

‫ויעקום לקראתם, והשטח הוא

‫אפאים ארצה. מאיפה הוא למד להתנהג ככה?

‫אברהם. כלומר בעצם

‫אברהם רואה בחזון הניווי

‫שלו, הוא רואה כאריקטורה

‫של עצמו

‫הוא רואה את לות. אגב, לות בגמטריה כמה?

‫45'

‫מזכיר לכם משהו?

‫זה מי שאברהם מחיפש שם

‫אתה מחפש 45'?

‫בוא נראה לך אותו, זה לות

‫מה פירוש המילה לות?

‫כיסוי, נכון?

‫כלומר, אתה עוד לא יודע מי הוא

‫הוא לוטה בערפל

‫מה פירוש המילה לות בערמית?

‫כללה, מקולל

‫נכון?

‫אז או שהוא אדם או שהוא מקולל

‫או שהוא כמו לפני אחת או כמו שהוא אחרי אחת

‫בכל מקרה, משהו לוטה פה

‫משהו לא מבורר

‫אז הולכים לסדום כדי לברר

‫הרי כתוב, ואם לא

‫אדע, אז צריך לעשות בירור בתוך סדום

‫להפריד בין זה לזה

‫פסוק ב'

‫והיה אומר

‫הנה נא אדוני, סור אוני, לבית עבדכם

‫שימו לב, זה כבר

‫אדוני בלי כמץ

‫אלא בפתח

‫כשזה עם כמץ, זה שם השם

‫כמו אברהם, שם עליהם אברהם

‫אבל אצל אברהם, זה כתוב עם כמץ

‫ואילו כאן, זה עם פתח

‫אז זה כבר לא שם שמיים

‫למה רשי אמר שזה בפניית

‫שגילה לכולם, באברהם?

‫מה?

‫זאת אומרת, באברהם

‫הגדול שבהם אברהם

‫כולם אדוניים

‫כן, נו, אבל הוא דיבר עם

‫הגדול, דבר אחר, קודש

‫נכון?

‫ופה זה לא קודש, עכשיו

‫לא משנה, יש מסורת איך מדברים

‫הרי, השם אדנות שבפרק

‫יותחת, יש מסורת שמבטאים את זה

‫עם כמץ, ואת זה מבטאים עם פתח

‫הרי הביטוי של הכמץ ושל

‫הפתח הוא לא שווה, אצל הספרדים כן

‫אצל האשכנזים ואצל התימנים

‫לא, נכון?

‫איך אומרים כמץ אצל האשכנזים?

‫או

‫נכון? ואיך אומרים אצל התימנים?

‫או, נכון?

‫אז זה לא אותו דבר

‫אינה אדוניי

‫סורו נא אל בית עבדכם

‫ולינו ורחצו רגליכם וישכמתם

‫והלכתם לתרככם

‫והיו אומרו לא

‫כי ברחוב נא בין, שימו לב לדגש

‫בלמד, והיו אומרו לא

‫כן, זה בניגוד לכללי הדקדוק

‫להגיד שזה היה לא

‫לעומת, אברהם שאמרו לו

‫כן, תעסק אשר דיברת

‫מה את אומרת?

‫גם אנחנו נשמע שאלה

‫של כל ספרדים

‫וגם אשכנזים ולנו הלכה

‫הוא נמצא פה

‫אז הוא הלך ואני הולך שם?

‫כן, והיה הלך, לנו הלך?

‫לסדון

‫לסדון, ודאי

‫אבל יש כאן האשניים

‫נכון, האשניים זה הקדוש ברוך הוא

‫כלומר, עד עכשיו הוא היה בהופעה של שלושה

‫ולכן יש פה חיסרון גם

‫זה לא התגלות מלאה

‫כי התגלות של פורענות היא חסרה

‫התגלות של ברכה היא מלאה

‫והיו צרבם מאוד, והיו סורו אליו

‫והיו בו אל ביתו, והיו עשו להם משתה ומצוטפה

‫והיו אוכלו

‫למה הם באים אליו בערב?

‫תגיד למה? מה זה הערב?

‫איפה ראינו הערב בתורה?

‫והיא ערב

‫והיא בוקר, נכון?

‫אז מתי יש בריאה בתורה?

‫בערב או בבוקר?

‫מה?

‫בערב או בבוקר?

‫והיום מר אלוהים

‫זאת אומרת שמתי יש בריאה?

‫ביום, לא בלילה, אז זה הלילה

‫משהו נורא, פשוט נסבוב

‫מה זה ערב?

‫זה הזמן של ההכנה

‫זה הזמן של ההכנה

‫זה כשיש הוויה חדשה

‫יש היעדר

‫אומר המערל, יש היעדר של ההוויה הקודמת

‫כדי לתת להוויה חדשה

‫אפשרות להופיע

‫זאת אומרת הערב זה הזמן שפה מכינים עולם חדש

‫לכן כיוון שהם באים לדון את צדום

‫באים בערב

‫בסדר? לעומת זה כשבאים להוליד את יצחק

‫באים ביום

‫פשוט

‫והיום מר

‫זה הטרם ישכבו

‫ואנשי העיר

‫אנשי צדום נסבו על הבית

‫מנער ועד זקן

‫כל העם מקצה

‫והקראו אלו

‫והיו אומרו לו, היה אנשים אשר באו אליך

‫הלילה הוציאהם אלינו

‫ונדעה אותם

‫כן בבקשה

‫יש את המשמעות לזה שהוא הכין להם עצור?

‫האם יש משמעות לזה

‫שהוא הכין להם עצור? כן, פסח היה

‫כן

‫חזר לו, פסח היה

‫זאת אומרת שבערב פסח

‫בזמן הקרבת הקורבן

‫נולד

‫עמודים על לידת יצחק

‫בערב נעשה משפט

‫כמו מעקת בחורות במצרים

‫מה?

‫האם פסח זה אחרי

‫יציאת מצרים?

‫התשובה היא שלא

‫יציאת מצרים הייתה

‫ותדבב בניסן

‫כי זה היה פסח

‫אני אסביר לך מה הכוונה

‫כשיש תאריכים מיוחדים

‫בלוח השנה שלנו

‫יש תאריכים מיוחדים

‫בלוח השנה שלנו, השאלה היא

‫למה התאריכים האלה מיוחדים?

‫אפשר להגיד

‫בגלל המאורעות שהתרחשו

‫זה אותם תאריכים

‫אבל

‫אפשר להגיד הפוך

‫המאורעות התרחשו

‫כי זה היה התאריך

‫כלומר, יציאת מצרים

‫הייתה בתדבב בניסן

‫כי תדבב בניסן

‫הוא הזמן המיועד לדבר הזה

‫מה?

‫המצוות האלה הופיעו

‫דרך הנסיבות ההיסטוריות

‫האלה

‫אבל המצוות האלה שייכות לזמן ההוא

‫באופן מהותי

‫אני אסביר לך מה הכוונה

‫למשל, אולי זה קצת הזדמנות

‫להסביר משהו

‫על הפסד דו מדע הנקרא ביקורת המקרא

‫הפסד מדע נקרא

‫פסד דו מדע

‫פסד דו

‫הכוונה בכאילו יעני כזה

‫מדע זה מדע

‫אז פסד דו מדע זה

‫בכאילו כזה יעני מדע

‫הנקרא ביקורת המקרא

‫ביקורת המקרא

‫למשל שואלת שאלות מאוד מעניינות

‫הנחת יסוד של ביקורת המקרא

‫שמה שכתוב בתורה זה לא היה

‫זו הנחת יסוד

‫עכשיו ראיתי אחד כתב ספר

‫תולדות סיפור יציאת מצרים

‫זה נשמע מעניין, נכון?

‫כלומר, לא סיפור יציאת מצרים

‫לתולדות הסיפור, איך הסיפור נולד

‫וכו' וכו'

‫אז שם אחד הפרקים שכותב

‫אותו רק, הוא שואל

‫מדוע מחבר התורה

‫החליט לקשור

‫את יציאת מצרים עם קורבן פסח

‫כלומר, הנחת היסוד שאם התורה

‫אומרת שזה קשור, סימן שאין קשר

‫עכשיו נשאר, נעשה עכשיו את הרץ

‫אז למה הוא קשר את קורבן הפסח

‫עם יציאת מצרים?

‫ברור? עד כאן השאלה?

‫ברורה?

‫כשארה ברור לכל אדם בעל סכל

‫שקורבן פסח הוא

‫בלכל לא קשור ליציאת מצרים

‫הוא קשור לקורבן

‫שמקריבים הרועים

‫באביב לכבוד המלטת הצעון

‫זה רועי צעון, הרי זה כבש

‫אז מי מקריב כבש? רועי צעון

‫למה רועי צעון דווקא באביב? ‫זה הזמן שהם ממליטים

‫הצעון ממליט, זה הזמן

‫זה חגיגה

‫אתה עושה חגיגה, נכון? בסדר?

‫בסדר, אז עכשיו

‫רק השאלה היא

‫בסדר, זה ספר מעניין

‫עכשיו, אני שואל אתכם שאלה

‫הוא צודק או לא צודק המחבר הזה?

‫בוודאי שהוא צודק

‫ברור שהרועים

‫באביב הם שמחים

‫כשהצעון ממליט, וזה ברור

‫שעושים סעודה עם זה ועושים קורבן, ברור

‫ולכן הקדוש ברוך הוא

‫החליט להוציא

‫את צונו ממצרים בתאריך הזה

‫יוצא שהקרבת

‫קורבן פסח קדמה ליציאת מצרים

‫בוודאי, צודק אותו בעל ביקורת המקרקול

‫לא יודע עד כמה הוא צודק

‫יוצא שהוא אומר, הפיקורסות גדול

‫כשמצד האמת הוא אומר מה שהתורה אומרת

‫כי הקדוש ברוך הוא

‫מוציא את ישראל ממצרים

‫זה צונו של הקדוש ברוך הוא, הוא ממליט אותו

‫בוציא גוי מקרב גוי, מתי מוציאים?

‫מישהו מקרבו של מישהו, תגידו לי

‫אם לא בלידה

‫נכון, ולכן, זה הזמן המתאים

‫עכשיו לפי זה אתם מבינים למה

‫יצחק הבינו

‫יש לו איזה מנהג מאוד משונה, הוא אומר

‫לבן שלו, תשמע, אני מאוד רוצה

‫לברך אותך, תביא משהו לאכול ככה

‫אני מצב בוח טוב, עשה לי מטעמים

‫כאשר אהבתי בעבור תברכה נפשי

‫מה עושה יעקב?

‫מה מביא לו?

‫שני גדעי עיזים

‫שני גדעים בשביל זקן אחד

‫שני גדעים?

‫ראיתם פעם זקן אוכל שני גדעים?

‫אמר הוא חזר, אחד קרובן בשח

‫אחד קרובן חגיגה

‫ואז לפי זה

‫מה זה ויביא לו יין וישת?

‫ארבע קוסות, הביא לו ככה קוסות

‫וגם לחם עשה

‫מה זה לחם? זה המצות

‫הביא לו, עושה לו בסדר

‫אז יש את השאלה

‫אתה שואל את יצחק אבינו

‫תגיד לנו אבינו יצחק

‫אבל עוד לא הייתה יציאת מצרים, משום מה אתה

‫אוכל את הגדעים האלה?

‫הוא אומר כי זה האביב

‫ואני חש שזה הזמן

‫לאכול גדי עיזים לפני השם

‫איך הדבר הזה

‫התממש בהיסטוריה דרך יציאת מצרים?

‫זה פרט, ולכן גם אותו דבר

‫המלאכים

‫מקבלים מילות מצות

‫זה הזמן לאכול מצות

‫עכשיו, מה הטעם ההיסטורי

‫באיזה אופן זה התגלגל ‫בהיסטוריה דרך יציאת מצרים?

‫זה משנילה חלוטין מבחינה זו

‫בסדר?

‫מה?

‫אז צריך להבין מה הקשר ‫בין המצות לבין אמצע האביב

‫לאמצע של חודש האביב

‫יש לזה סיבה

‫זה הזמן של הקציר

‫ויש

‫בלחם הראשון

‫שעושים הוא לחם שנעשה בחיפה זון

‫כי הרבה זמן לא אכלנו לחם

‫ולכן עושים אותו בלי לתת לו לחמיץ

‫הדבר הראשון שעושה

‫החקלאי שלראשונה

‫קיבל גרעיני חיטה

‫על המקום הוא לש

‫הוא מזדרז לאכול בחיפה זון

‫ברור?

‫ולכן, כשיצאנו ממצרים בחיפה זון

‫התורה צלטה גם לעשות מצות

‫ברור?

‫עכשיו, זה גם כתוב פורש בתורה

‫שהתורה צלטה עלינו לעשות מצות

‫וברר שלא הספיק בצקנו להחמיץ

‫כן, בבקשה

‫אז זה לא מה שקוראים לזה הוגות מצות ומצות?

‫פה לא כתוב הוגות מצות

‫שם כתוב, אז כשנגיע לשם נדבר

‫בסדר?

‫הוגות זה שונה גול, אבל לא שונה כאלה

‫אז עכשיו, אנחנו רואים פה אנשי סדום

‫אם כן אנשים רעים ביותר

‫והם מחליטים להרה

‫מה חטאת סדום?

‫זה אנחנו נעסוק בהרחבה

‫בעזרת השם בפעם הבאה

‫תודה
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234912145″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 30
"ותצחק שרה בקרבה לאמר אחרי בלותי היתה לי עדנה ואדני זקן"
"איה האנשים אשר באו אליך הלילה הוציאם אלינו ונדעה אותם"
פרק יח’ פסוק טז’
אורך השיעור: 55 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234912145″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ויקומו משם האנשים וישקיפו על פני סדום”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן