אופן קהל קדוש אנחנו ממשיכים בספר בראשית
ואנחנו בפרק כף
ככה נדמה לי
דיברנו על בנות לות?
לא? אנחנו בפרק יוטייט
בפרק יוטייט פסוק למד
ויעל ללות מצוער
וישב בהר ושתי בנותיו עמו
כי יערד השבט בצוער
וישב בהר במערה
הוא ושתי בנותיו
יש פה שאלה מתבקשת
לפניכן לות אומר למלאכים
שהוא לא רוצה לעלות ההר
בין תתבקעו הרעה והמת
ולכן הוא מבקש שיעשה עמו חסד מיוחד
שלא תהפך העיר צוער
כדי שיוכל לשבת בצוער
כי הוא יראה לעלות אל ההר
וכאן פסוק למד כתוב שהוא עולה אל ההר
כי הוא מפחד לשבת בצוער
צריך להחליט או שזה טוב לשבת בהר
או שזה טוב לשבת בצוער
או שזה מיירה לשבת בהר
או שזה מיירה לשבת בצוער
יש פה סתירה פנימית
ובכן מוכרחים לומר
שבאמת זה בעיה לשבת בצוער
וזה גם בעיה לשבת בהר
ולכן צריך לשבת באמצע
מה הבעיה בהר?
בהר אנחנו מבינים ש...
לפי מה שרשי הסביר
שלוט איננו יכול להתמודד מבחינה מוסרית
עם המדרגה של אברהם
כלומר, לוט לא יכול להתמודד
עם אברהם אבינו
ביחס לאברהם, לוט הוא סדומי
ולכן אי אפשר לעלות אל ההר
מצד שני, אם הוא יושב בצוער
הוא יהפוך ממש סדומי
כי ביחס לסדום
או ביחס לצוער
לוט הוא אברהמי
כלומר, הוא אישיות אמצעית כזאת
אישיות אמצעית איננה יכולה לשבת בקצוות
לכן הוא יושב בהר
אבל איפה בהר? במערה
איפה נמצאת המערה?
מה?
באמצע
בין צוער לבין הפסגה
הרי אי אפשר לעשות מערה בפסגה
אז ברור אם כן שהמערה נמצאת במורד ההר
שזה בדיוק מצבו, מעמדו המוסרי של לוט
הוא אמצעי בין זה לבין זה
זה דבר, הוא קצת אברהמי, קצת סדומי
שנשארת שאלה, מה זה להיות אברהמי?
חסד
מה זה להיות סדומי?
אגואיזם
הפוך
שיש פה בעיה, הרי אנחנו רואים גם שאלות
באמת כך נהג
נהג רצה לעשות חסד עם אנשי סדום
איך? נותן להם את בנותיו
יש פה בעיה
על כל פנים, האישיות הזאת צריכה להתברר
ותומר, פסוק למד א'
ותומר הבכירה אל הצעירה
אבינו זקן
ואיש אין בארץ
לבוא עלינו
כדרך כל הארץ
מה אתה אומר?
אם הם יודעים שאברהם למען על זה
אני לא חושב שזה נכון
אני עוד לא יודע מה הפסוק אומר
אתה מקשה על הפסוק, אני עוד לא
הספקתי לגמור לקרוא את
המילה האחרונה של הפסוק
אני עוד לא יודע מה הפסוק אומר
לך יש לך כבר קושיות על הפסוק
אתה מהיר מאוד, יותר ממני
אז רק רגע, הבכירה אומרת אל הצעירה
אבינו זקן, זה נכון
ואיש אין בארץ
לבוא עלינו
כדרך כל הארץ
מה פירוש הביטוי הזה?
איש אין בארץ לבוא עלינו
האם הכוונה?
שהם חשבו שאין אדם בעולם
ברור שלא
הרי אם הם עלו מצואר
הם עכשיו במעלה ההר
גם בלי לדעת שאברהם אבינו נמצא למעלה
הם רואים שלא כל העולם חרב
הרי הכיכר חרבו
אבל מי אמר שכל הכיכר
שכל העולם חרב
חוץ צריך להבין מה זה הביטוי הזה
איש אין בארץ לבוא עלינו
לבוא על
איננו הביטוי המקובל בעברית תנחית
בשביל יחסי אישות
יחסי אישות בתנח זה נקרא
לבוא אל
כי ייקח איש אישה
ובא אליה
או אהבה את אשתי
כמעליהו ימיי
ואבואה אליה
אתה אומר שאני מזהה חסוקים
זה מה שאתה אומר
אתה אומר שאני אמרתי אליה
ואתה אומר מה זה נכון מה שאתה אומר
מה זה אומר
זה שעד עכשיו טעית זה לא אומר שאני טועה
אתה אומר
מה?
איך זה שנינו צודקים?
אותו פסוק
אתה רוצה לומר שלפעמים
התנח משתמש בביטוי לבוא אל
ולפעמים לבוא על
זה בדיוק מה שאני שואל
אתה טוען שבתנח יש שני הביטויים?
זה מה שאתה טוען?
אתה טוען ככה? בוא נבדוק
הביטוי בכל התנח כולו
בשביל בי-א
זה לבוא אל
משני מקומות בלבד
יש רק בשני מקומות בתנח
שכתוב
לבוא על
ואני שואל
מה הם שני המקומות
בשביל האחד אני חושב שזה יהיה קל לכם
מהו המקום הראשון?
מהו המקום הראשון בתנח שבו כתוב לבוא על
בשביל בי-א?
איך אתה יודע?
כי זה כתוב כאן
נכון? זה המקום הראשון
אז מה שנשאר לנו זה המקום השני
צריך לחפש את המקום השני
רמז
ספר דברים
רמז
פרשת כתצא
איפה כתוב לבוא על?
בפטורמה פתאום ואחר כן תבוא אליה
כתוב
שאל פרשת כתצא
דווקא כתוב לבוא על
רמז
מה?
כתצא מלחמה
כתוב לצאת לא כתוב לבוא
זה לא מה שהן מבקשות
נכון?
אבל זה לא מה שהן אומרות
אין איש שבארץ
לבוא עלינו
זה לא עובד
נו רמז
סוף פרשת כתצא
השבויה השבויה זה בתחילת פרשת כתצא
ושם כתוב
תבוא אליה
לא כתוב תבוא עליה
בנהרה מאורסה כתוב ואליה
יפה
איך יצא לך?
אה שמעת את השיעור
יפה
אז בייבום כתוב
כי ישבו אחים יחדיו
ומת אחד מהם
ובן אין לו
לא תהיה אשת
אמת החוצה לאיש זר
יבמה
יבוא עליה ויבמה
כלומר
הביטוי לבוא על מופיע כאן
ובייבום
מדוע בייבום נאמר
לבוא על ולא לבוא אל
שזה ביטוי מקובל
כי על פירושו בנוסף
אחד הגיע
על הכלים שלו
כלומר הוא הגיע
הגיע אינסטלטור על כלב
יחד עם כלב
זאת אומרת יבמה יבוא עליה בנוסף
לבעל הקודם
שנפטר
בנוסף יבמה יבוא גם כן
עליה
זאת אומרת שלבוא על
זה פעולה שנאמרת בייבום
עכשיו אם כך
מה?
לא הבנתי
ברות ובועז? לא
כי זה לא היה ייבום
זה הגאולה
עכשיו אם כך
מה?
מה הבעיה?
ביהודה כתוב
ואייבו אליה
נכון?
וטהר לו
בוא אל אשת אחריך
ויבם אותה
אפילו בייבום לא תמיד כתוב על
אבל במצוות ייבום
התורה כתבה על
נכון? צודק
אז אם כן, מה זה בא לומר?
מה זה הייבום בכלל?
הייבום זה מעשה של
חסד
חסד שעושים עם המת
המת לא הספיק להעמיד
צאצאים
אז אומרים
לאחד בבני המשפחה
תעשה ג'סטה
לאחיך
תעשה המשך
לזרעו שנחרט
אתה תיאבם את אשת אחיך
עכשיו
מי במשפחה צריך לעשות את זה?
האח
האח של המת
זאת אומרת הקטן? מי אמר?
השני של הנשואים
מי אמר שהשני של הנשואים
זה הקטן?
אולי יש לו עשרה אחים
ואולי הוא השלישי
דווקא לא, זה הבכור
הבכור עליו מצוות הייבום
מה אני יכול לעשות? כן
אם אחד האחים האחרים ייבם
אז זה הייבום חל, אבל
בעיקרון זה הראשון דווקא
עכשיו יוצא
שמצוות הייבום
התורה אמרה
שהיא מתקיימת על ידי האח
אבל
בימי קדם הייבום
נהג לא רק באח
אלא בכל הקרובים
שהרי כאשר תמר, אשת יהודה
כלת יהודה רואה
שהיא לא מתייבמת
לאח של המת, ראתה כי גדל
שלה והיא לא ניתנה לו
לאישה, אז היא מפתה
את יהודה
אבי בעלה
שהוא יקיים את מצוות הייבום
זאת אומרת שהייבום
בימי קדם, לפני
מתן תורה, היה נוהג
בכל הקרובים כולם
ולכן גם
על ידי החותן, מה שהתורה בוודאי
עשרה אחר כך, הרי מי שבעל
את תור חייב קראת
דבר נוסף
התורה גם
נתנה אפשרות
להיפטר מזה
זה נקרא מצוות חליצה
אומנם
זה חידוש, לא חייבים
חליצה
אבל מי שרוצה
יכול לחלוץ
אבל, לפני מתן תורה
הייבום היה נעשה
בכל הקרובים כולם
יש פה שאלה, בספר ועיקרא יותחת יותחת
ואישה אל אחותה לא תיקח
לצרור לגלות ערוותה
עליה בחייה
נכון, זה בדיוק העניין, עליה בנוסף לה
כן, כי הרי זה בדיוק
דומה לסיפור של הייבום
בכיוון ההפוך
אחות אשתו
מותרת אחרי מות אשתו
ולכן יש פה משהו שהוא מעין הייבום
שנאסר בחייה של אשתו
כמו שגם אסור לקחת את אשת אחיו
אם אחיו חי
בדיוק, אז אם כך
אנחנו רואים שהייבום
היה נוהג בכל הקרובים
כי בעצם כשאישה הייתה מתחתנת
הייתה מתחתנת לא רק עם בעלה
הייתה מתחתנת באופן וירטואלי
עם כל המשפחה כולה
זה שהיא באופן ספציפי
מכל המשפחה לוקחת דווקא את בעלה
זה פרט
אבל אם הפרט הזה בטל, אז אפשר להמשיך
עם שאר המשפחה
עכשיו יוצא לפי זה
שאפשר להבין את בנות לות
רגע, מה קרה עכשיו לסדום
סדום כולה
נחרבה
אנחנו הסדומיות האחרונות
בעולם
מה נעשה?
יש לנו חובה מוסרית
להמשיך את סדום
צריך לעשות חסד עם המתים
אין עוד סדומי בעולם
אין איש בארץ
איש אין בארץ
לא עלינו, כדי כל הארץ
אי אפשר לקיים את המצווה הזאת
כי אין לנו סדומי אחד בעולם
חוץ מהאבא
כלומר, לות
הוא הסדומי האחרון
הוא היחיד במשפחה
שיכול לקיים את המצווה של האיבום
כן
רשי כותב לו שהם סגורות שכל העולם
נכנס כמו דור המבוג
נכון
נכון
מה?
רשי כותב את זה, נכון, אתה צודק
רשי כותב
עכשיו, לא חולק על דבריך
ודאי, רשי כותב מה שאמרת
עכשיו
אם כך הם אומרות
אין מי שיקיים
את מצוות האיבום
אז הברירה היחידה
זה לות
אבל אולי לות לא יסכים
אולי בגלל שזה מגונה
בכל זאת, ביטור
בכל זאת, לא מתאים כל כך
אבל כן, הם מוצאות פתרון
לך נשקה את אבינו יין
ונשקבה עמו, ונחיה מהאבינו זרה
ותשקנה את אבין יין
בלילה הו וכו'
עכשיו, יש פה
כמה דברים מאוד מעניינים
אהה
חזן אמרו
הרי, סך הכל
מהבחירה יצא
אהה
מה יצא? רוט, נכון?
מה אתה אומר? מה אתה רוצה?
צוער, גם זה סוג של
משך של
אבל הן לא צועריות
הן לא מהמשפחה, כן, מה אתה אומר?
אז למה רוצות שתיהן לעשות?
רוצות להיעדר במצווה
כן, הרי
מהראשונה יצאה
רוט המואביה
רוט, נולד
ממעינה בן בשם
מה?
עובד
עובד, ישי, יש לכם עוד
דוד, תחליטו
אהה
מי הבן של רוט?
עובד, בטוח?
יאללה, מי הבן של רוט?
עובד, יפה
כל הכבוד, הבן של עובד?
אשי, הבן של אישי
הבן של דוד?
שלמה, אשתו של שלמה?
נעמה העמונית
כלומר, מבת השנייה יצאה
נעמה העמונית
מה יפרש הדורות בין כניסת
מואב לישראל לבין
כניסת עמון לישראל?
ארבע דורות, נכון?
אומרת הגמרא
בזכות
לילה אחד שקדמה הבחירה
לצעירה
קדמו בניה ארבע דורות
בישראל
מה זה בזכות?
איזה סימן? שזה מצווה
הם רצו
לקיים מצווה, ולכן
מצד זה מגיע להם אישר כוח
אגב, יש עוד משהו מעניין
מאיפה היה להם יין?
פתאום יין?
איפה יש יין?
יין מסדום?
זה מה שהספיקו לקחת?
אז רשי כותב
לא יודע אם זה רשי
רשי כותב
כן, יין
נזדמן להם במערה
להוציא מהן שני אומות
כלומר
שהשגחה העליונה
סדרה שיש שם יין
אגב, איך הוא נזדמן
לשם? איפה הוא הגיע היין הזה?
מה?
מישהו הכביע, אז במדרש כתוב
שזה בא להם מגן עדן
הגיע להם מגן עדן, שם היה איזה מנהרה
ככה, איזה פתח בין גן עדן למערה
ושם זה התגלגל
הגיע, שלם, למערה
בסדר?
מה זה היין בגן עדן?
זה עץ הדעת
נכון? הרי יש דעה שאומרת
עץ הדעת גפן היה
ובכלל, בעדן
יש יין המשומר בהנביו
אז זה חת חת יין, לא סתם יין
אז היין הזה
הוא אפשר להם לקיים את המצוות
כלומר, לפחות ההשגחה העליונה התערבה בזה
כן
כן
נכון
לא שומע
מה את אומרת?
שלילה
שהיא פתחה בזנות
כן, נכון
זאת אומרת שרשי
פירש את זה
באופן של גנאי
נכון?
אבל יש גם רשי
על בתשכנה, יין הזדמן להם במערה
ומה נעשה
עם דברי המדרש שבזכות
לילה אחד
שבחירה לצעירה
קדמו בני ארבע דורות בישראל
אז גם אם נקבל את דברי
הגנות של רשי, נוכל להגיד
רשי בוודאי יסכים שכוונה טובה יש כאן
להוציא שתי אומות
וכו' זה לא סתם, נכון? זה דבר גדול
זאת כוונה טובה, לכן
הבחירה קדמה בישראל
הבחירה ילדה עטרות
נכון? בסדר
מה? כן?
איזה שאלה אנחנו לא מקיימים מצוות עיבוב?
איזה שאלה אנחנו לא מקיימים את המצוות?
היום אנחנו לא מקיימים
מצוות עיבוב? חס וחד אילא
מי אמר שלא מקיימים מצוות עיבוב?
מה יש מצווה בתורה
שאנחנו מטורים ממנה?
מי אמר שלא מקיימים מצוות עיבוב?
ככה שמעת?
שלא מקיימים מצוות עיבוב?
אז מה שמעת ממנו לא צודק
אז זכוך ליצע
מה? לא הבנתי
אתה שמעת על אח?
עושים עיבוב, למה?
מי אמר לך שלא?
אני מכיר אדם
שאביו נולד מעיבוב
כן?
וגם
שלומציון המלכה הייתה יבמה
שלומציון המלכה
הייתה יבמה
בעלה הראשון מת
זה היה אריסטובלוס
והיא התחתנה עם האח של בעלה
דהיינו אלכסנדר ינאי
היא הייתה יבמה
אלא מה?
כיוון שיש שתי מצוות, יש מצוות עיבום
ויש מצוות חליצה
אז אחינו האשכנזים אומרים
שמצוות חליצה קודמת למצוות עיבום
ואחינו הספרדים אומרים
שמצוות עיבום קודמת למצוות חליצה
בסדר
גם היום ודאי
אחינו הספרדים נוהגים
שמצוות עיבום קודמת
ושיש מכל מיני סיבות
שגם אצל הספרדים נמנעים
מצוות שאני לא
אפרט אותן כאן כי זה לא הנושא של השיעור
אבל יש סיבות לפעמים למנוע את זה
אבל ודאי שמצוות עיבום
אבל זה סיבות שנמנע
מצוות שאילו לא טועה
אז אם הייתי נכנס עכשיו לסיבות
הייתי מפרט לך אבל אני לא רציתי להיכנס
אז למה אתה שואל אותי על
מה שאני לא רוצה לדבר עליו
כן
אני לא מבין את הספרדים
שאלות מהם
אולי תהיו מוכרות שהם נגיעו לסדום
עם אורחות שם
זאת אומרת הם לא נולדו
בסדום אז מה בכלל הבעיה?
אז יש כוונה כזאת
שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה
כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה
כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה
כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה
אז זאת אומרת יש ניצוץ לכדושה
בזדום מלכות המשיח נמצאת שמה
כפי שלמדנו בשיעורים הקודמים
שבזדום הייתה אינטואיציה משיחית
בסדר אבל בכל זאת גם אם הם
צודקות כי בוודאי שיש איזשהו
ניצוץ צריך להוציא משם אבל
בכל זאת זדום הייתה עיר רעה
ויש איזה קושי לעשות חסד עם מי שכל
מהותו התנגדות לחסד ולכן אפשר לומר שבגלל
זה מה שיצא מזה זה שתי אומות שהן או
אברהמיות קיצוניות או סדומיות קיצוניות
אני אסביר את מה הכוונה יש בתורה פסוק בפרשת
קיטצא לא יבוא מואבי ואמוני בקהל השם עד
עולם אסור למה מה כל כך חמור באמון ומואב
איזה מפלצות אלה שאסור שהן יבוא בקהל השם
ובאמת התורה על דבר אשר לא קידמו אתכם
בלחם ובמים בדרך בצאתכם ממצרים עכשיו אני
לא יודע הם פשוט לא באו להציע השטייה
זה לא שהם לא מכרו כשקנינו מהם הם נתנו
אבל הם לא באו להציע זה דבר שאני ממש
לא מבין יש אומות שנלחמו בנו שפכו את דמנו
מותר להם לבוא בקהל השם אלא מה עשר
הכל הם לא הביאו לא יזמו להביא לחם ומים
מה זה אומר דווקא בסדום ואמורה
אם הם לא מתנהגים כאברהם
סימן שהם בחרו להתנהג כסדום
כי הם תולדה של מעשה כפול
מעשה של חסד עם האכזריות ולכן מי
שלא נוקט את סם בחסד נוקט באכזריות
ולכן נפסלו מלאבו בקהל השם עד
שבא רוטה מואביה שמה היא עשתה חסד
שמעתי כי עשית חסד עם
החמותך וחסד עם החיים ועם המתים
אז זה גואל אותה מהמואביות
זה מראה שהיא שייכת לעברהמיות
יוצא חומר נפץ אלה אומות
בעייתיות לא יציבות כן דבקו דרך רוטה
מואביה זה התגלה וזה מה שאומר
הנביא ירמיהו מואב כסדום תהיה
אבל משם באמת גנו זו היסוד
המשיחי כמו שאתה בהחלט הערת נכון
פסוק למדוואב ותהרנה שתי בנות לות
מאביהן ותלדה בכירה בן ותקרא שמו מואב הוא
אבי מואב עד היום וצעירה גם ילדה בן
ותקרא שמו בן עמי הוא אבי בני עמון עד היום
והייסע משם אברהם ארצה הנגב למה
הוא נסע משם רשאי מביא שני פירושים פירוש
אחד והייסע משם אברהם כשראה שחרוו
הכרחים ופסקו העוברים והשבים נסע לו משם
כלומר אברהם ממשיך במסורת של מידת החסד הוא רוצה
לקבל עורכים אי אפשר לקבל עורכים אין אפשרות של השפעה
הנתיבים האלה שפעם היו נתיבים מרכזיים הפסיקו להיות
נתיבים מרכזיים אז הוא מחפש איפה יש נתיבים מרכזיים
והיישב בן קדש ובן שור והגורבי
גרר איפה זה גרר? זה בין עזה
לרפיח זה בדיוק האזור של גוש
כתיף למה הוא הלך דווקא לשם?
זה הדרך הראשית ממצרים לרץ ישראל לא ממצרים
לסוריה זו הדרך הבינלאומית זה המקום של
השחר הבינלאומי וזה גם ליד הים כמה שיותר
קרוב לים הים זה כבר הפתח אל העולם הגדול
כלומר אברהם הלך לחפש לו צומת דרכים
מרכזית בעלת השפעה זה הפירוש הראשון
פירוש שני אומר רשי דבר אחר להתרחק
מלות שיצא עליו שמרה שבעל בנותיו
כלומר אברהם לא מרוצה
מהקרבה היתרה אל לות ולכן הוא
מתרחק קצת מוזר ההתנהגות
הזאת מה זה אתה מפחד מלות?
הרי אברהם מאיר לעולם
כולו אז הוא צריך לפחד
ממה שיגידו עליו בגלל
שהוא קרוב משפחה של לות
יפה זאת אומרת שאברהם מרגיש שזה מוקדם
מדי כדי לחבר את היסוד המשיחי אל משפחתו
זה קרוב מדי אגב ונאמר באברהם בפרק
ידבט פסוק ג' ונברחו בך כל משפחות האדמה
אז למדנו מה פירוש המילה ונברחו מלשון?
אברכה, חיבור
חז״ל אמרו במסכת יבמות רבי אליעזר אומר שתי
בריחות טובות, מה זה בריחות? ענפים להבריך
שתי בריחות טובות יש לי להבריך
בך והן רות המואביה ונעמה האמונית
מעניין מה זה אומר? זה אומר שהקיום של
היד הגדול של ונברחו בכל משפחות האדמה
זה מתקיים בסוף דרך שני עמים
קטנצ'יקים, עמון ומואב, יותר מכל העמים
זאת אומרת שהם בעלות
פוטנציאל אדיר שתי הבנות האלה
הם אלה שיכולות להביא את
הברכה של אברהם לעולם כולו
ואברהם רוצה להתרחק, למה הוא רוצה להתרחק?
מוקדם מדי
עדיין לא נזדקחה מואב באופן שאפשר
להכניס אותה לקרב האומה הישראלית
וצריך לחכות עד בואז מבית
לחם כדי להכניס את רות המואביה
כלומר יש לפעמים תהליכים ארוכים
משמעותיים בהיסטוריה שמתחילים באיזשהו שלב
אבל זה לוקח דורות רבים עד שהם יכולים
להזדקח וזה לוקח מאברהם ועד בואז כמה דורות?
עשר, נכון? נכון
אברהם, יצחק, יעקב, יהודה, פרץ,
חצרון, רם, אמינדב, נחשון, סלמה
וסלמה נולדת בואז, כלומר 11 דורות מידי
זאת אומרת אי אפשר מיד
לחכים זמן שצריך, בסוף זה מזדקח
זה מסביר הרבה דברים בהיסטוריה, מה אתה אומר?
מה המקור של מה?
שזה לא הזמן, זה כתוב,
להתרחק מלות, כתוב בראשית
הוא רוצה להתרחק מלות, איך
לכאורה זה דבר מצוין, להתקרב אל לות
הרי אנחנו יודעים מה יוצא מזה אחר
כך, מעניין הביטוי כאן שיצא עליו שם רע
שבעל בין אותה, מה הפירוש? יצא שם רע
מה זה להוציא שם רע? זה לשקר, נכון?
הרי מוציא שם רע על בת
ישראל יש לו נשים כבדים
מה? אבל זאת האמת? אז מה זה יוצא עליו שם רע?
לא, שכי באמת, זה שם רע להגיד שזה לא בסדר
כי באמת יצא מזה עמוד ומואב
כן, מה אתה אומר?
טוב, פירוש היבום מתאים לסיפור שהרי קדם
סיפור חתני בנות לות שנהרגו במהפכה צדום
כן, אפשר להגיד שהם התכוונו גם
ליבם את חתניהם, זה גם יכול להיות
במידה, ואנחנו מניחים שהם
היו הבנות שניסעו לאותם חתנים
רשי אמר שהיה לו ארבע בנות
לילות, שתיים נהרגו, שתיים נשארו
כן, בבקשה
אמרו משהו, שרשי אומר דבר
אחר ושתם צדדים של אותו מזל
נכון, נכון, זאת אומרת, אתה מעיר פה יערה יפה
שאני הסברתי פעם שכשרשי
אומר דבר אחר, זה ששני
הפירושים הם נכונים והם
שני צדדים של אותו המטבע
נכון, אז גם פה זה מסתדר לחלוטין
כלומר, חרבו הכרכים ואז אין
אפשרות לעשות חסד בעולם
לכן זה עוד לא הזמן לקרב את בנות לות
כלומר, הסדומיות מורגשת הרבה עדיין
כן, אז למה מואבית כן יכולה לבוא
ואני שואל על השאלה שלך, למה מה
שהסברתי על רות המואביה לא טוב?
מדוע מה שאני הסברתי שהיא
עשתה חסד דווקא זה לא טוב?
אחרי זה הפירוש, שאני, מה?
אבל עמוני לא יעשה חסד, זה בדיוק העניין
כי הרי העמוני כבר הוכיח שהוא לא עושה חסד
הוא יכול היה לבוא עם לחם ומים ולא בא
מה שאין כן דרכה של אישה
להישאר באוהל, לכן לא היה פה מבחן
כיוון שלא היה פה מבחן זה נשאר בסטנדביי
עד שבאה רות המואביה והיא
אומרת, הנה כשאני בא אני עושה חסד
עכשיו מה יקרה באמת עם עמוני ומואבי באמת?
אפשר לתקן את זה? כתוב עד עולם
אז אם זה נכון, אתם אומרים שלא, נכון?
אז אם ככה אני בטוח שיש רשימות ברבנות הראשית
של ייחוסי עמונים ומואבים
זה לא אומר שאם נדע שמישהו מואבי
אתה אומר שאם נדע שמישהו
מואבי לא נכניס אותו לקרב האומה?
לא נכון, לא נכון
זה שאין מסורת זה לא נכון
לא נכון
בגלל שעמון בטלה מן העולם
האומה העמונית בטלה מן העולם
ולכן גם אם אתה יודע שביולוגית פלוני
הוא צאצא של עמונים זה לא אומר כלום דבר
וזה מה שאומרת הגמרא
שבאסן חיריב, מי אמר בבל פה?
באסן חיריב הוא בלבל את כל העומות
זאת אומרת כל האופי הקדום של האנושות נמחק
העומות הן כבר לא מה שהן היו
אז כשהתורה אמרה עמונית
התכוונה עמונים בין האומה העמונית
אין אומה עמונית, מה אכפת לך מאיפה הוא בא?
לגבי מחיית המלאק
לא, זה לא אותו דבר
בשבילה פשוטה, כי האומה
המלאקית עתידה להופיע שוב
כל הזמן שהיא לא קיימת אז לא
גם אמרו זה לא המלאק, כלא אומה המלאקית
אז נכנס פה למחלוקת בין הרמב״ם לבין החינוך
האם המלחמה נגד המלאק היא נגד
יחיד מהמלאק או נגד האומה המלאקית
זה הוויכוח
הרמב״ם אומר שזה לא נגד יחיד
ושזה מצווה רק על המלאק
יוצא לפי הרמב״ם שאם אתה יודע על
מישהו שהוא בן אחרי בן סעצה של המלאק
אתה לא צריך להרוג אותו
מה שאין כן אם אתה מלאך
ישראל והאומה המלאקית מאורגנת
אז אתה מצווה לצאת לנגדה למלחמה ולהשמיד אותה
זה מועב
מה מועב?
גם המועבית גם ככה
מה המועבית גם ככה מה?
היא התבטלה
נכון
אז למה כל הסיפור עם המועבי ולא מועבי
מה הסיפור עם מועבי ולא מועבי?
אני לא מבין את השאלה שלך
אם אין כבר אומה מועבית כמו שאין אומה
המונית אז מה העניין להתחיל לשפוט את רוטו?
אני לא מבין אתה אומר
שהשאלה אם להכניס את רוט
לקהל זה שאלה אקטואלית
שקראתה בנוזמנה האחרונה?
אחרי שבטלה אומה המועבית?
כלומר אתה אומר, אתה שואל
אותי למה יש בכלל אם מועב בטלה
אני חוזר על השאלה שלך,
כלומר אם מועב בטלה אז למה יש
בעיה של צריך לעשות מועבי
ולא מועבית ולהכניס את רוט וכולי
כלומר אתה מניח שכשהייתה השאלה אם להכניס
את רוט לקרב האומה מועב כבר לא הייתה קיימת
זה מה שאתה מניח
אתה מניח שמועב לא הייתה קיימת
אז אני פשוט לא מבין צריך לקרוא במגילת רות
במגילת רות כתוב שהם
יצאו על שדה מועב וישבו שם
אז אם הם יצאו על שדה מועב אני
מניח שהאומה המועבית הייתה קיימת
ולכן עמדה השאלה אם להכניס את
רוט המועבייה לקהל על ישראל או לא
במובן? טוב בבקשה
במילים אחרות בזמן התנאה עמדה הנה היו קיימים
כן מה אתה אומר?
זה יכול להיות שבאמת אנחנו נמצא איזה
אומה שיש לה סגנון התנהגות כמו של רמון ומועב
אז נעשור אותם? אתה אומר ככה אם אנחנו
נמצא אומה שיש לה סגנון התנהגות כמו של מועב
האם אנחנו נעשור אותם לבוא בקהל?
זה מה שאתה שואל
יכול להיות שאנחנו נעשה
את זה כתקנה, תקנת חכמים
זה הוראי תא ודאי שלו,
אבל בתורה לא כתוב במפורש
כמו התאיקן ביולוגי של ג'ויקנדר? כן, ברור
טוב, השאלה, אתה שואל פה שהיא אמיתית
האם אדם יכול להתמעב כמו שאפשר להתגייר?
האם אדם יכול להפוך למועבי?
זו שאלה, נגיד האומה המועבית קיימת
האם יש הליך של קבלת אזרחות
מועבית ואז יהיה אסור לו לבוא בקהל?
לא יודע, זה שאלות גדולות
האם מועביות זה עובר דרך האב או
דרך האם או דרך שני ההורים דווקא?
גם זה השאלה
למה לדי דברים מלוכלכים יצאו דברים טובים?
למה לדי דברים מלוכלכים יצאו דברים טובים?
תשובה, בגלל זה בדיוק העניין של הגאולה
שהגאולה זה גאולת הכל
ולכן מתחילים דווקא מן הקצוות היותר מרוחקים
לכן הגאולה גם באה מהאומה יותר מרוחקת
ברור?
אלא מה? אנחנו לא יכולים ליזום תהליכים כאלה
אין לנו כוח
כי אם אנחנו יוזמים הליכה אל הרע
אז הרע שואב אותנו
אבל ההשגחה יכולה לסדר
שניצוצות יצאו מן הרע והתקרבו אל הקודש
זה ההבדל בין שיטת שבתאי צבי
לבין שיטת היהדות
שבתאי צבי אמר כיוון
שיש בתוך הקליפות ניצוצות
צריך ללכת אל הקליפות
וזה מה שהשימו את הרב קוק
שהרב קוק שבתאי ככה השימו אותו
אמרו אתה אומר שמתוך הרע צומח טוב וכולי
אז זה בדיוק השיטה של שבתאי צבי
זה בכלל לא אותו הדבר
זה מצד ההשגחה, זה מצד היוזמה
אם אתם אוהבים את המילים בדיעבד
ולכתחילת ישתמשו בזה
עכשיו, המלאק זה גם רע
המלאק זה רע, נכון
אז שמה, אם לא נוצרים שם ניצוצות קדושה
אתה אומר שאין ניצוצות של קדושה בהמלאק
וזאת מיניין לך?
לא, אני שואל, אני אומר עובדה שאת קראתי
ואני שואל אם זה...
אתה שואל עכשיו, זה אחרת מה שאמרת בהתחלה
בהתחלה אמרת בצורה פסקנית
אין ניצוצות של קדושה בהמלאק
מה? מה המקרה של המלאק?
עכשיו אתה שואל את השאלה החדשה
האם בהמלאק יש ניצוצות של קדושה?
זה השאלה שאתה שואל עכשיו?
כן או לא?
כן ועוד שאלה
כן ועוד שאלה והיא?
העניין של להשמיד המלאק
זה חרא המלאק
נו
יש פה עניין של להשמיד
משהו שקדוש ברוך הוא ברק
נכון
הרשמן הזה בעצם אומר
שנראה פה משהו שהוא רע טהור
נכון
אז השאלה שלי, אם באמת המלאק זה רע טהור?
אתה שואל האם המלאק זה באמת רע טהור
בעצם אתה שואל האם יש
ניצוצות של קדושה בהמלאק?
אז זו אותה השאלה
השאלה השלישית היא זה שהשאלה השנייה
טוב, התשובה היא
שבהמלאק יש ניצוצות של קדושה
מבני בניו של המן
לימדו תורה מבני ברק מפורש
גמרא מפורש
כן
ואז יש שאלה איך יכול להיות
שמזהרה המלאק ילמדו תורה?
אז אומרים שזה עבר דרך הבנות
כל מיני דברים, כל מיני תירוצים
אבל ודאי
אם מצאנו בתוך עומק הרשע הזה איזשהו ניצוץ
אז כנראה יש משהו להוציא
יש על זה מאמר מעניין של הרב קוק
בסוף מאמרי ראייה
אני חושב בעמוד 507
מה?
אולי תגידי את זה בקול שאני אשמע
מדוע יש מצויה למחות המלאק?
כי המלאק הם רעים מאוד
המנסים הניצוץ
על זה אמרה התורה
תמחה את זכר המלאק מתחת השמיים
אבל מעל השמיים? חלילה, לא למחות אותו
נכון?
וזאת הייתה ספרה כנראה של שאול
שהוא החליט להשמיד את כל המלאק
ולהשאיר את המלאק בחיים
מה קרה לו?
את כולם הרגת, אז למה שלא תהרוג את המלאק?
אז אומר רבי צדוק מלובלין
עכשיו שזה מה שהתורה התכוונה מעל השמיים
הוא צדק או לא?
הוא צדק
והרי היה שמזה בסוף
יצא המן
ומהמן יצאו מבני בניו של המן
שלימדו תורה מבני מרק
אז אם ככה יש
אז זה כבר רוח הקודש שלו
קצת לא עבדתו
הוא לא צדק
הלכתית הוא לא צדק
אבל מצד השגחה הוא צדק
עכשיו אני רוצה להגיד
רציתי להגיד משהו לבקשה?
כן, דבר
היא שם שיכולה לקחת את הרעיונות של המלאק
ולהזהיות עכשיו כאילו המלאק
שאנחנו צריכים להשאיר אותה?
ככה אומר רבי חיים מבריסק
אומרים שרבי חיים מבריסק אמר
שאומה שמתנהגת כהמלאק יש לה דין המלאק
ספק גדול בעיניי
האם רבי חיים מבריסק התכוון הלכה למעשה
כן?
יש כאלה שרוצים להגיד את זה
אני לא חושב שזה נכון
אבל יכול להיות שאם
מישהו באמת ינאי כמו המלאק
אז יכול להיות שהסנדרין תיתן הוראה
וזה ההוראה עד שעה
כן, להשמיד אותם
עכשיו
מה?
כן
מה התכוונת?
אם אתה רוב תלמידים
אז תצרום איתם
עם הרעש
עם התנגוד על הרעש שלהם
זה התכוונת?
לא
זאת אומרת שתובילו אותם למטוב על
ידי תייחסות שמתייחסת גם לתלמידות
לא דיברתי על זה בכלל
לא דיברתי על תלמידים ולא כלום, לא מדהים
אמרת שמישהו אוהב, מישהו יש לו אהבה תלמידים
אז ש... אהבה תלמידים?
אמרת על הרב קורק
מה הוא?
אמרת על הרב קורק
כמו שאומרתי
אמרת על הרב קורק ש...
אני אמרתי משהו על הרב קורק
שאני לא הספקתי עדיין להגיד אותו
התחלתי להגיד
אמרת על הרב קורק
ש... שהשימו אותו
שהשימו אותו, כן
שהוא כמו שבתאי צבי, שהוא
הולך בשיטה של שבתאי צבי
כן
למה? ביא שראו שהוא אומר
שיש בתוך הרע איזה נמצאות
של קודש שהולכים ומתעלים
דרך החוצפה דקביטלימשיכה
וזה הטעות, טעות בהבנה
הרב קורק, לעומת שבתאי צבי
הרב קורק מסביר את התהליך
ואילו שבתאי צבי יוזם את התהליך
הוא יוזם לעשות עבירות
וזה הרב קורק לא אמר דווקא
אני חושב שהוא התנגד לעשיית עבירה
אתה לא הלכת להגיבות
בצורה... אקטיבית
אקטיבית, אני מדבר עם התלמיד הזה
אני מדבר ספציפית על התלמיד שבכיתה יהודית
אבל אני לא דיברתי על תלמיד שבכיתה יהודית
מה?
אני לא דיברתי...
אני אומר, אני אומר
אה, אתה שואל האם מזה
נוכל ללמוד השלכות פדגוגיות?
בוודאי
אז יש מה שנקרא לפעמים לזרום
עם התלמיד, כמו שאתה קורא לזה
לזרום עם תלמידים בעייתיים
כן, אני מבין, אבל...
מה אתם מטצבינים שם?
הלו, הלו, תירגע
יש תלמידים בעייתיים מאוד
נו אז מה?
נכון
אז זה כמו שאלה פדגוגית
עד כמה אנחנו יכולים ללכת איתו או לא
טוב
אצל אומות העולם יש עניין
דהם לפי מקומם
לא הבנתי בדיוק, רומא מה יקר, אבל אני אשתדל
למה דוד צריך להופיע מתוך מקרה כל כך מזעזע?
טוב, כי זה בדיוק העניין של הגאולה
שהגאולה זה גאולת הכל
ולכן זה מתחיל מן הקצוות היותר רחוקים
ודווקא מן היותר רחוק, מן האומה היותר מרוחקת
מתחילים להתקרב
ואם היותר רחוק יכול
להתקרב, אז גם כל מה שבאמצע
ראוי הוא להתקרב
כן
זה כמה רחוקים עם התלמיד הזה?
עד כמה הלכת עם התלמיד הזה?
זה מחלוקת משה ואהרון
שאהרון אמר, מה הם רוצים?
אגל, יאללה בוא נעשה להם
בסדר, משה אומר לו, אני
לא מסכים עם דברים כאלה
מה נשאר מזה להלכה?
כמו משה או כמו אהרון?
כמו משה והוראת שעה כאהרון
יש לפעמים ההוראת שעה, נכון?
זה המושג של הוראת שעה
השאלה היא, האם צריך לזרום עם
התלמיד הרע ולעשות איתו את הרע
ואז להעלות אותו
או לא לתת לו לעשות את הרע
כן, זאת השאלה
אז אני אמרתי שזה מחלוקת משה ואהרון
אהרון רואה שהעם רוצה לעשות את אגל הזהב
הוא אומר, אתם רוצים אגל? יאללה בואו נעשה
מה?
איך הגענו לשאלה?
הקשר, לא
אתה צודק, אני ניסיתי לדחות את השאלה
אבל זה נכון שזה לא
לא, יש איזשהו קשר
כן, אבל הייתה פה התעקשות אחר כך
גל אמר שצריך בכל זאת לדבר על זה
טוב, בבקשה
שאלתי קודם, אם יש ארק ומרמלך
כן
אז, טעם, אם נראה שנגיד הגרמנים מה שהם עשו
זה יכול להיות הגרוע מהמלך
נכון
אז למה הרבנים בישראל לא הוציאו פסקים
כדי להגיד מה מרמלך?
אתה שואל ככה, מאחר והגרמנים
התנהגו בשואה כמו המלך
אז מדוע
יותר גרוע
יותר גרוע מהמלך
אז מדוע הרבנים לא הוציאו פסק
שצריך להשמיד את גרמניה
כן? כולם
כי אין לנו כוח
לעשות הוראות שעה בסדר גודל כזה
אתה צודק שיש פה מה לדון
אם היה לנו קצת נביאים בתוכנו
כמה נביאים ככה יושבים בסנדרין
אז יכול להיות שדברים כאלה גם כן היו נאמרים
אבל אנחנו לא במדרגה כזאת של העולם
בסדר?
לכן אני מציע לכם לא להרוג גרמנים
אין מציע שלא
טוב
אז בואו נמשיך
ואיסא משם פסוק א'
כן?
ואיסא משם אברהם ארצה הנגב
וישב בן קדש ובן שור
ויגור בגרע
אברהם עובר אם כן
מן ההר אל החוף
כלומר מעולם הייתי אומר
יבשתי
סגור בתוך עצמו
לבין עולם קוסמופוליטי
שבו יש דרכים בינלאומיות
שעוברות את הימים ואת האימפריות
זה המקום שבו אברהם רוצה לפעול
בסדר?
והיום אמר אברהם
עכשיו, לכאורה כל הסיפור הזה עד עכשיו
מה היה עניינו?
העניינו היה ללמד את אברהם את מידת הדין
נכון?
אנחנו לומדים שכל פרשת וירה
היא בעצם המעבר של אברהם ממידת החסד
להפנמת הערכים של מידת הדין
זה מה שלמדנו בגדול
וכאן הוא מגיע אל אבי מלך
כדי ללמוד עוד משהו בפרשת מידת הדין
בסדר?
והיום אמר אברהם אל שרה אשתו
אחותי היא
והיא השלח אבי מלך מלך גראר
והיא יקח את שרה
שאלת השאלה
מה?
כבר ראינו את זה פעם
איפה?
אברהם במצרים, נכון?
זה מה שאת אומרת?
כן, ראינו
שאברהם מגיע אל פרעון מלך מצרים
עושים לו את כל הצהרות האלה גם כן
עכשיו יש לי סתם כאילו שאלה
בפשט, מה?
פסוק לא כתוב נכון
הפסוק לא כתוב נכון
אז תתקני אותו, מה הבעיה?
מה זה אל שרה אשתו?
אז רשי כותב אל שרה אשתו
אל שרה אשתו
נכון?
שאל פירושו על
איך יוצא בו אל ילקח הארון ואל מות האחיה
איך יוצא אל ילקח הארון ואל מות האחיה
טוב, באמת יש פה שאלות ולא יודע
אבל אני רוצה פה לשאול כמה שאלות
לא כל הרבה נדע לנו אותה
עכשיו אני רוצה רק לשאול כמה שאלות
בפשט
אברהם ידוע לכם כ...
לא סתם אדם, נכון?
לפני כמה זמן ראינו אותו עושה מלחמה
יש לו חיילים
יש לו
אני יודע, יש לו
זה בעלי ברית
ענר, אשכול וממרה
יש לו כל הנפש שעשה בחרן
בקיצור, זה אישיות
כל העולם שומע על אברהם, נכון?
הוא לא אדם פרטי
כל מקום שאברהם הולך
יש פמליה שלמה, ענקית
פתאום הוא מגיע פה לאבי מלך מלך גרר
נראה כמו אדם פרטי לחלוטין
מי זאת איתך? זה אחותי
אה, בסדר, אלה מלך
כאילו, לא יודעים בכלל
שהאיש הזה הפך להיות אדם פרטי
אתה מואן מאוד, נכון?
דבר נוסף
מה, הוא לא למד מהניסיון
קצת עם פרעה, מלך מצרים?
לכן אני רוצה לשאול אתכם שאלה אחרת
כשאברהם נסע אל פרעה
דרך איפה הוא עבר?
דרך אגרר?
דרך אגרר גם כן, הרי זה הדרך למצרים
אז זה לא פעם ראשונה שהוא בגרר
כן, יש פה כמה קשיים פרשניים רציניים מאוד
טוב, על השאלות האלה ועל אחרות
נצטרך לענות בפעם הבאה, שלום