פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת וירא > “ויעל לוט מצוער וישב בהר ושתי בנותיו עימו כי ירא לשבת בצוער”

“ויעל לוט מצוער וישב בהר ושתי בנותיו עימו כי ירא לשבת בצוער”

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫אופן קהל קדוש אנחנו ממשיכים בספר בראשית
‫ואנחנו בפרק כף

‫ככה נדמה לי

‫דיברנו על בנות לות?

‫לא? אנחנו בפרק יוטייט

‫בפרק יוטייט פסוק למד

‫ויעל ללות מצוער

‫וישב בהר ושתי בנותיו עמו

‫כי יערד השבט בצוער

‫וישב בהר במערה

‫הוא ושתי בנותיו

‫יש פה שאלה מתבקשת

‫לפניכן לות אומר למלאכים

‫שהוא לא רוצה לעלות ההר

‫בין תתבקעו הרעה והמת

‫ולכן הוא מבקש שיעשה עמו חסד מיוחד

‫שלא תהפך העיר צוער

‫כדי שיוכל לשבת בצוער

‫כי הוא יראה לעלות אל ההר

‫וכאן פסוק למד כתוב שהוא עולה אל ההר

‫כי הוא מפחד לשבת בצוער

‫צריך להחליט או שזה טוב לשבת בהר

‫או שזה טוב לשבת בצוער

‫או שזה מיירה לשבת בהר

‫או שזה מיירה לשבת בצוער

‫יש פה סתירה פנימית

‫ובכן מוכרחים לומר

‫שבאמת זה בעיה לשבת בצוער

‫וזה גם בעיה לשבת בהר

‫ולכן צריך לשבת באמצע

‫מה הבעיה בהר?

‫בהר אנחנו מבינים ש... ‫לפי מה שרשי הסביר

‫שלוט איננו יכול להתמודד מבחינה מוסרית

‫עם המדרגה של אברהם

‫כלומר, לוט לא יכול להתמודד

‫עם אברהם אבינו

‫ביחס לאברהם, לוט הוא סדומי

‫ולכן אי אפשר לעלות אל ההר

‫מצד שני, אם הוא יושב בצוער

‫הוא יהפוך ממש סדומי

‫כי ביחס לסדום

‫או ביחס לצוער

‫לוט הוא אברהמי

‫כלומר, הוא אישיות אמצעית כזאת

‫אישיות אמצעית איננה יכולה לשבת בקצוות

‫לכן הוא יושב בהר

‫אבל איפה בהר? במערה

‫איפה נמצאת המערה?

‫מה?

‫באמצע

‫בין צוער לבין הפסגה

‫הרי אי אפשר לעשות מערה בפסגה

‫אז ברור אם כן שהמערה נמצאת במורד ההר

‫שזה בדיוק מצבו, מעמדו המוסרי של לוט

‫הוא אמצעי בין זה לבין זה

‫זה דבר, הוא קצת אברהמי, קצת סדומי

‫שנשארת שאלה, מה זה להיות אברהמי?

‫חסד

‫מה זה להיות סדומי?

‫אגואיזם

‫הפוך

‫שיש פה בעיה, הרי אנחנו רואים גם שאלות

‫באמת כך נהג

‫נהג רצה לעשות חסד עם אנשי סדום

‫איך? נותן להם את בנותיו

‫יש פה בעיה

‫על כל פנים, האישיות הזאת צריכה להתברר

‫ותומר, פסוק למד א'

‫ותומר הבכירה אל הצעירה

‫אבינו זקן

‫ואיש אין בארץ

‫לבוא עלינו

‫כדרך כל הארץ

‫מה אתה אומר?

‫אם הם יודעים שאברהם למען על זה

‫אני לא חושב שזה נכון

‫אני עוד לא יודע מה הפסוק אומר

‫אתה מקשה על הפסוק, אני עוד לא

‫הספקתי לגמור לקרוא את ‫המילה האחרונה של הפסוק

‫אני עוד לא יודע מה הפסוק אומר

‫לך יש לך כבר קושיות על הפסוק

‫אתה מהיר מאוד, יותר ממני

‫אז רק רגע, הבכירה אומרת אל הצעירה

‫אבינו זקן, זה נכון

‫ואיש אין בארץ

‫לבוא עלינו

‫כדרך כל הארץ

‫מה פירוש הביטוי הזה?

‫איש אין בארץ לבוא עלינו

‫האם הכוונה?

‫שהם חשבו שאין אדם בעולם

‫ברור שלא

‫הרי אם הם עלו מצואר

‫הם עכשיו במעלה ההר

‫גם בלי לדעת שאברהם אבינו נמצא למעלה

‫הם רואים שלא כל העולם חרב

‫הרי הכיכר חרבו

‫אבל מי אמר שכל הכיכר

‫שכל העולם חרב

‫חוץ צריך להבין מה זה הביטוי הזה

‫איש אין בארץ לבוא עלינו

‫לבוא על

‫איננו הביטוי המקובל בעברית תנחית

‫בשביל יחסי אישות

‫יחסי אישות בתנח זה נקרא

‫לבוא אל

‫כי ייקח איש אישה

‫ובא אליה

‫או אהבה את אשתי

‫כמעליהו ימיי

‫ואבואה אליה

‫אתה אומר שאני מזהה חסוקים

‫זה מה שאתה אומר

‫אתה אומר שאני אמרתי אליה

‫ואתה אומר מה זה נכון מה שאתה אומר

‫מה זה אומר

‫זה שעד עכשיו טעית זה לא אומר שאני טועה

‫אתה אומר

‫מה?

‫איך זה שנינו צודקים?

‫אותו פסוק

‫אתה רוצה לומר שלפעמים

‫התנח משתמש בביטוי לבוא אל

‫ולפעמים לבוא על

‫זה בדיוק מה שאני שואל

‫אתה טוען שבתנח יש שני הביטויים?

‫זה מה שאתה טוען?

‫אתה טוען ככה? בוא נבדוק

‫הביטוי בכל התנח כולו

‫בשביל בי-א

‫זה לבוא אל

‫משני מקומות בלבד

‫יש רק בשני מקומות בתנח

‫שכתוב

‫לבוא על

‫ואני שואל

‫מה הם שני המקומות

‫בשביל האחד אני חושב שזה יהיה קל לכם

‫מהו המקום הראשון?

‫מהו המקום הראשון בתנח שבו כתוב לבוא על

‫בשביל בי-א?

‫איך אתה יודע?

‫כי זה כתוב כאן

‫נכון? זה המקום הראשון

‫אז מה שנשאר לנו זה המקום השני

‫צריך לחפש את המקום השני

‫רמז

‫ספר דברים

‫רמז

‫פרשת כתצא

‫איפה כתוב לבוא על?

‫בפטורמה פתאום ואחר כן תבוא אליה

‫כתוב

‫שאל פרשת כתצא

‫דווקא כתוב לבוא על

‫רמז

‫מה?

‫כתצא מלחמה

‫כתוב לצאת לא כתוב לבוא

‫זה לא מה שהן מבקשות

‫נכון?

‫אבל זה לא מה שהן אומרות

‫אין איש שבארץ

‫לבוא עלינו

‫זה לא עובד

‫נו רמז

‫סוף פרשת כתצא

‫השבויה השבויה זה בתחילת פרשת כתצא

‫ושם כתוב

‫תבוא אליה

‫לא כתוב תבוא עליה

‫בנהרה מאורסה כתוב ואליה

‫יפה

‫איך יצא לך?

‫אה שמעת את השיעור

‫יפה

‫אז בייבום כתוב

‫כי ישבו אחים יחדיו

‫ומת אחד מהם

‫ובן אין לו

‫לא תהיה אשת

‫אמת החוצה לאיש זר

‫יבמה

‫יבוא עליה ויבמה

‫כלומר

‫הביטוי לבוא על מופיע כאן

‫ובייבום

‫מדוע בייבום נאמר

‫לבוא על ולא לבוא אל

‫שזה ביטוי מקובל

‫כי על פירושו בנוסף

‫אחד הגיע

‫על הכלים שלו

‫כלומר הוא הגיע

‫הגיע אינסטלטור על כלב

‫יחד עם כלב

‫זאת אומרת יבמה יבוא עליה בנוסף

‫לבעל הקודם

‫שנפטר

‫בנוסף יבמה יבוא גם כן

‫עליה

‫זאת אומרת שלבוא על

‫זה פעולה שנאמרת בייבום

‫עכשיו אם כך

‫מה?

‫לא הבנתי

‫ברות ובועז? לא

‫כי זה לא היה ייבום

‫זה הגאולה

‫עכשיו אם כך

‫מה?

‫מה הבעיה?

‫ביהודה כתוב

‫ואייבו אליה

‫נכון?

‫וטהר לו

‫בוא אל אשת אחריך

‫ויבם אותה

‫אפילו בייבום לא תמיד כתוב על

‫אבל במצוות ייבום

‫התורה כתבה על

‫נכון? צודק

‫אז אם כן, מה זה בא לומר?

‫מה זה הייבום בכלל?

‫הייבום זה מעשה של

‫חסד

‫חסד שעושים עם המת

‫המת לא הספיק להעמיד

‫צאצאים

‫אז אומרים

‫לאחד בבני המשפחה

‫תעשה ג'סטה

‫לאחיך

‫תעשה המשך

‫לזרעו שנחרט

‫אתה תיאבם את אשת אחיך

‫עכשיו

‫מי במשפחה צריך לעשות את זה?

‫האח

‫האח של המת

‫זאת אומרת הקטן? מי אמר?

‫השני של הנשואים

‫מי אמר שהשני של הנשואים

‫זה הקטן?

‫אולי יש לו עשרה אחים

‫ואולי הוא השלישי

‫דווקא לא, זה הבכור

‫הבכור עליו מצוות הייבום

‫מה אני יכול לעשות? כן

‫אם אחד האחים האחרים ייבם

‫אז זה הייבום חל, אבל ‫בעיקרון זה הראשון דווקא

‫עכשיו יוצא

‫שמצוות הייבום

‫התורה אמרה

‫שהיא מתקיימת על ידי האח

‫אבל

‫בימי קדם הייבום

‫נהג לא רק באח

‫אלא בכל הקרובים

‫שהרי כאשר תמר, אשת יהודה

‫כלת יהודה רואה

‫שהיא לא מתייבמת

‫לאח של המת, ראתה כי גדל

‫שלה והיא לא ניתנה לו

‫לאישה, אז היא מפתה

‫את יהודה

‫אבי בעלה

‫שהוא יקיים את מצוות הייבום

‫זאת אומרת שהייבום

‫בימי קדם, לפני

‫מתן תורה, היה נוהג

‫בכל הקרובים כולם

‫ולכן גם

‫על ידי החותן, מה שהתורה בוודאי

‫עשרה אחר כך, הרי מי שבעל

‫את תור חייב קראת

‫דבר נוסף

‫התורה גם

‫נתנה אפשרות

‫להיפטר מזה

‫זה נקרא מצוות חליצה

‫אומנם

‫זה חידוש, לא חייבים

‫חליצה

‫אבל מי שרוצה

‫יכול לחלוץ

‫אבל, לפני מתן תורה

‫הייבום היה נעשה

‫בכל הקרובים כולם

‫יש פה שאלה, בספר ועיקרא יותחת יותחת

‫ואישה אל אחותה לא תיקח

‫לצרור לגלות ערוותה

‫עליה בחייה

‫נכון, זה בדיוק העניין, עליה בנוסף לה

‫כן, כי הרי זה בדיוק

‫דומה לסיפור של הייבום

‫בכיוון ההפוך

‫אחות אשתו

‫מותרת אחרי מות אשתו

‫ולכן יש פה משהו שהוא מעין הייבום

‫שנאסר בחייה של אשתו

‫כמו שגם אסור לקחת את אשת אחיו

‫אם אחיו חי

‫בדיוק, אז אם כך

‫אנחנו רואים שהייבום

‫היה נוהג בכל הקרובים

‫כי בעצם כשאישה הייתה מתחתנת

‫הייתה מתחתנת לא רק עם בעלה

‫הייתה מתחתנת באופן וירטואלי

‫עם כל המשפחה כולה

‫זה שהיא באופן ספציפי

‫מכל המשפחה לוקחת דווקא את בעלה

‫זה פרט

‫אבל אם הפרט הזה בטל, אז אפשר להמשיך

‫עם שאר המשפחה

‫עכשיו יוצא לפי זה

‫שאפשר להבין את בנות לות

‫רגע, מה קרה עכשיו לסדום

‫סדום כולה

‫נחרבה

‫אנחנו הסדומיות האחרונות

‫בעולם

‫מה נעשה?

‫יש לנו חובה מוסרית

‫להמשיך את סדום

‫צריך לעשות חסד עם המתים

‫אין עוד סדומי בעולם

‫אין איש בארץ

‫איש אין בארץ

‫לא עלינו, כדי כל הארץ

‫אי אפשר לקיים את המצווה הזאת

‫כי אין לנו סדומי אחד בעולם

‫חוץ מהאבא

‫כלומר, לות

‫הוא הסדומי האחרון

‫הוא היחיד במשפחה

‫שיכול לקיים את המצווה של האיבום

‫כן

‫רשי כותב לו שהם סגורות שכל העולם

‫נכנס כמו דור המבוג

‫נכון

‫נכון

‫מה?

‫רשי כותב את זה, נכון, אתה צודק

‫רשי כותב

‫עכשיו, לא חולק על דבריך

‫ודאי, רשי כותב מה שאמרת

‫עכשיו

‫אם כך הם אומרות

‫אין מי שיקיים

‫את מצוות האיבום

‫אז הברירה היחידה

‫זה לות

‫אבל אולי לות לא יסכים

‫אולי בגלל שזה מגונה

‫בכל זאת, ביטור

‫בכל זאת, לא מתאים כל כך

‫אבל כן, הם מוצאות פתרון

‫לך נשקה את אבינו יין

‫ונשקבה עמו, ונחיה מהאבינו זרה

‫ותשקנה את אבין יין

‫בלילה הו וכו'

‫עכשיו, יש פה

‫כמה דברים מאוד מעניינים

‫אהה

‫חזן אמרו

‫הרי, סך הכל

‫מהבחירה יצא

‫אהה

‫מה יצא? רוט, נכון?

‫מה אתה אומר? מה אתה רוצה?

‫צוער, גם זה סוג של

‫משך של

‫אבל הן לא צועריות

‫הן לא מהמשפחה, כן, מה אתה אומר?

‫אז למה רוצות שתיהן לעשות?

‫רוצות להיעדר במצווה

‫כן, הרי

‫מהראשונה יצאה

‫רוט המואביה

‫רוט, נולד

‫ממעינה בן בשם

‫מה?

‫עובד

‫עובד, ישי, יש לכם עוד

‫דוד, תחליטו

‫אהה

‫מי הבן של רוט?

‫עובד, בטוח?

‫יאללה, מי הבן של רוט?

‫עובד, יפה

‫כל הכבוד, הבן של עובד?

‫אשי, הבן של אישי

‫הבן של דוד?

‫שלמה, אשתו של שלמה?

‫נעמה העמונית

‫כלומר, מבת השנייה יצאה

‫נעמה העמונית

‫מה יפרש הדורות בין כניסת

‫מואב לישראל לבין

‫כניסת עמון לישראל?

‫ארבע דורות, נכון?

‫אומרת הגמרא

‫בזכות

‫לילה אחד שקדמה הבחירה

‫לצעירה

‫קדמו בניה ארבע דורות

‫בישראל

‫מה זה בזכות?

‫איזה סימן? שזה מצווה

‫הם רצו

‫לקיים מצווה, ולכן

‫מצד זה מגיע להם אישר כוח

‫אגב, יש עוד משהו מעניין

‫מאיפה היה להם יין?

‫פתאום יין?

‫איפה יש יין?

‫יין מסדום?

‫זה מה שהספיקו לקחת?

‫אז רשי כותב

‫לא יודע אם זה רשי

‫רשי כותב

‫כן, יין

‫נזדמן להם במערה

‫להוציא מהן שני אומות

‫כלומר

‫שהשגחה העליונה

‫סדרה שיש שם יין

‫אגב, איך הוא נזדמן

‫לשם? איפה הוא הגיע היין הזה?

‫מה?

‫מישהו הכביע, אז במדרש כתוב

‫שזה בא להם מגן עדן

‫הגיע להם מגן עדן, שם היה איזה מנהרה

‫ככה, איזה פתח בין גן עדן למערה

‫ושם זה התגלגל

‫הגיע, שלם, למערה

‫בסדר?

‫מה זה היין בגן עדן?

‫זה עץ הדעת

‫נכון? הרי יש דעה שאומרת

‫עץ הדעת גפן היה

‫ובכלל, בעדן

‫יש יין המשומר בהנביו

‫אז זה חת חת יין, לא סתם יין

‫אז היין הזה

‫הוא אפשר להם לקיים את המצוות

‫כלומר, לפחות ההשגחה העליונה התערבה בזה

‫כן

‫כן

‫נכון

‫לא שומע

‫מה את אומרת?

‫שלילה

‫שהיא פתחה בזנות

‫כן, נכון

‫זאת אומרת שרשי

‫פירש את זה

‫באופן של גנאי

‫נכון?

‫אבל יש גם רשי

‫על בתשכנה, יין הזדמן להם במערה

‫ומה נעשה

‫עם דברי המדרש שבזכות

‫לילה אחד

‫שבחירה לצעירה

‫קדמו בני ארבע דורות בישראל

‫אז גם אם נקבל את דברי

‫הגנות של רשי, נוכל להגיד

‫רשי בוודאי יסכים שכוונה טובה יש כאן

‫להוציא שתי אומות

‫וכו' זה לא סתם, נכון? זה דבר גדול

‫זאת כוונה טובה, לכן

‫הבחירה קדמה בישראל

‫הבחירה ילדה עטרות

‫נכון? בסדר

‫מה? כן?

‫איזה שאלה אנחנו לא מקיימים מצוות עיבוב?

‫איזה שאלה אנחנו לא מקיימים את המצוות?

‫היום אנחנו לא מקיימים

‫מצוות עיבוב? חס וחד אילא

‫מי אמר שלא מקיימים מצוות עיבוב? ‫מה יש מצווה בתורה

‫שאנחנו מטורים ממנה?

‫מי אמר שלא מקיימים מצוות עיבוב?

‫ככה שמעת?

‫שלא מקיימים מצוות עיבוב?

‫אז מה שמעת ממנו לא צודק

‫אז זכוך ליצע

‫מה? לא הבנתי

‫אתה שמעת על אח?

‫עושים עיבוב, למה?

‫מי אמר לך שלא?

‫אני מכיר אדם

‫שאביו נולד מעיבוב

‫כן?

‫וגם

‫שלומציון המלכה הייתה יבמה

‫שלומציון המלכה

‫הייתה יבמה

‫בעלה הראשון מת

‫זה היה אריסטובלוס

‫והיא התחתנה עם האח של בעלה

‫דהיינו אלכסנדר ינאי

‫היא הייתה יבמה

‫אלא מה?

‫כיוון שיש שתי מצוות, יש מצוות עיבום

‫ויש מצוות חליצה

‫אז אחינו האשכנזים אומרים

‫שמצוות חליצה קודמת למצוות עיבום

‫ואחינו הספרדים אומרים

‫שמצוות עיבום קודמת למצוות חליצה

‫בסדר

‫גם היום ודאי

‫אחינו הספרדים נוהגים

‫שמצוות עיבום קודמת

‫ושיש מכל מיני סיבות

‫שגם אצל הספרדים נמנעים

‫מצוות שאני לא

‫אפרט אותן כאן כי זה לא הנושא של השיעור

‫אבל יש סיבות לפעמים למנוע את זה

‫אבל ודאי שמצוות עיבום

‫אבל זה סיבות שנמנע

‫מצוות שאילו לא טועה

‫אז אם הייתי נכנס עכשיו לסיבות

‫הייתי מפרט לך אבל אני לא רציתי להיכנס

‫אז למה אתה שואל אותי על ‫מה שאני לא רוצה לדבר עליו

‫כן

‫אני לא מבין את הספרדים

‫שאלות מהם

‫אולי תהיו מוכרות שהם נגיעו לסדום

‫עם אורחות שם

‫זאת אומרת הם לא נולדו ‫בסדום אז מה בכלל הבעיה?

‫אז יש כוונה כזאת

‫שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה ‫כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה

‫כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה ‫כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה כזאת שיש כוונה

‫אז זאת אומרת יש ניצוץ לכדושה ‫בזדום מלכות המשיח נמצאת שמה

‫כפי שלמדנו בשיעורים הקודמים ‫שבזדום הייתה אינטואיציה משיחית

‫בסדר אבל בכל זאת גם אם הם ‫צודקות כי בוודאי שיש איזשהו

‫ניצוץ צריך להוציא משם אבל ‫בכל זאת זדום הייתה עיר רעה

‫ויש איזה קושי לעשות חסד עם מי שכל ‫מהותו התנגדות לחסד ולכן אפשר לומר שבגלל

‫זה מה שיצא מזה זה שתי אומות שהן או ‫אברהמיות קיצוניות או סדומיות קיצוניות

‫אני אסביר את מה הכוונה יש בתורה פסוק בפרשת ‫קיטצא לא יבוא מואבי ואמוני בקהל השם עד

‫עולם אסור למה מה כל כך חמור באמון ומואב ‫איזה מפלצות אלה שאסור שהן יבוא בקהל השם

‫ובאמת התורה על דבר אשר לא קידמו אתכם ‫בלחם ובמים בדרך בצאתכם ממצרים עכשיו אני

‫לא יודע הם פשוט לא באו להציע השטייה ‫זה לא שהם לא מכרו כשקנינו מהם הם נתנו

‫אבל הם לא באו להציע זה דבר שאני ממש ‫לא מבין יש אומות שנלחמו בנו שפכו את דמנו

‫מותר להם לבוא בקהל השם אלא מה עשר ‫הכל הם לא הביאו לא יזמו להביא לחם ומים

‫מה זה אומר דווקא בסדום ואמורה ‫אם הם לא מתנהגים כאברהם

‫סימן שהם בחרו להתנהג כסדום ‫כי הם תולדה של מעשה כפול

‫מעשה של חסד עם האכזריות ולכן מי ‫שלא נוקט את סם בחסד נוקט באכזריות

‫ולכן נפסלו מלאבו בקהל השם עד ‫שבא רוטה מואביה שמה היא עשתה חסד

‫שמעתי כי עשית חסד עם ‫החמותך וחסד עם החיים ועם המתים

‫אז זה גואל אותה מהמואביות ‫זה מראה שהיא שייכת לעברהמיות

‫יוצא חומר נפץ אלה אומות ‫בעייתיות לא יציבות כן דבקו דרך רוטה

‫מואביה זה התגלה וזה מה שאומר ‫הנביא ירמיהו מואב כסדום תהיה

‫אבל משם באמת גנו זו היסוד ‫המשיחי כמו שאתה בהחלט הערת נכון

‫פסוק למדוואב ותהרנה שתי בנות לות ‫מאביהן ותלדה בכירה בן ותקרא שמו מואב הוא

‫אבי מואב עד היום וצעירה גם ילדה בן ‫ותקרא שמו בן עמי הוא אבי בני עמון עד היום

‫והייסע משם אברהם ארצה הנגב למה ‫הוא נסע משם רשאי מביא שני פירושים פירוש

‫אחד והייסע משם אברהם כשראה שחרוו ‫הכרחים ופסקו העוברים והשבים נסע לו משם

‫כלומר אברהם ממשיך במסורת של מידת החסד הוא רוצה ‫לקבל עורכים אי אפשר לקבל עורכים אין אפשרות של השפעה

‫הנתיבים האלה שפעם היו נתיבים מרכזיים הפסיקו להיות ‫נתיבים מרכזיים אז הוא מחפש איפה יש נתיבים מרכזיים

‫והיישב בן קדש ובן שור והגורבי ‫גרר איפה זה גרר? זה בין עזה

‫לרפיח זה בדיוק האזור של גוש ‫כתיף למה הוא הלך דווקא לשם?

‫זה הדרך הראשית ממצרים לרץ ישראל לא ממצרים ‫לסוריה זו הדרך הבינלאומית זה המקום של

‫השחר הבינלאומי וזה גם ליד הים כמה שיותר ‫קרוב לים הים זה כבר הפתח אל העולם הגדול

‫כלומר אברהם הלך לחפש לו צומת דרכים ‫מרכזית בעלת השפעה זה הפירוש הראשון

‫פירוש שני אומר רשי דבר אחר להתרחק ‫מלות שיצא עליו שמרה שבעל בנותיו

‫כלומר אברהם לא מרוצה ‫מהקרבה היתרה אל לות ולכן הוא

‫מתרחק קצת מוזר ההתנהגות ‫הזאת מה זה אתה מפחד מלות?

‫הרי אברהם מאיר לעולם ‫כולו אז הוא צריך לפחד

‫ממה שיגידו עליו בגלל ‫שהוא קרוב משפחה של לות

‫יפה זאת אומרת שאברהם מרגיש שזה מוקדם ‫מדי כדי לחבר את היסוד המשיחי אל משפחתו

‫זה קרוב מדי אגב ונאמר באברהם בפרק ‫ידבט פסוק ג' ונברחו בך כל משפחות האדמה

‫אז למדנו מה פירוש המילה ונברחו מלשון? ‫אברכה, חיבור

‫חז״ל אמרו במסכת יבמות רבי אליעזר אומר שתי ‫בריחות טובות, מה זה בריחות? ענפים להבריך

‫שתי בריחות טובות יש לי להבריך ‫בך והן רות המואביה ונעמה האמונית

‫מעניין מה זה אומר? זה אומר שהקיום של ‫היד הגדול של ונברחו בכל משפחות האדמה

‫זה מתקיים בסוף דרך שני עמים ‫קטנצ'יקים, עמון ומואב, יותר מכל העמים

‫זאת אומרת שהם בעלות ‫פוטנציאל אדיר שתי הבנות האלה

‫הם אלה שיכולות להביא את ‫הברכה של אברהם לעולם כולו

‫ואברהם רוצה להתרחק, למה הוא רוצה להתרחק? ‫מוקדם מדי

‫עדיין לא נזדקחה מואב באופן שאפשר ‫להכניס אותה לקרב האומה הישראלית

‫וצריך לחכות עד בואז מבית ‫לחם כדי להכניס את רות המואביה

‫כלומר יש לפעמים תהליכים ארוכים ‫משמעותיים בהיסטוריה שמתחילים באיזשהו שלב

‫אבל זה לוקח דורות רבים עד שהם יכולים ‫להזדקח וזה לוקח מאברהם ועד בואז כמה דורות?

‫עשר, נכון? נכון

‫אברהם, יצחק, יעקב, יהודה, פרץ, ‫חצרון, רם, אמינדב, נחשון, סלמה

‫וסלמה נולדת בואז, כלומר 11 דורות מידי

‫זאת אומרת אי אפשר מיד ‫לחכים זמן שצריך, בסוף זה מזדקח

‫זה מסביר הרבה דברים בהיסטוריה, מה אתה אומר? ‫מה המקור של מה?

‫שזה לא הזמן, זה כתוב, ‫להתרחק מלות, כתוב בראשית

‫הוא רוצה להתרחק מלות, איך ‫לכאורה זה דבר מצוין, להתקרב אל לות

‫הרי אנחנו יודעים מה יוצא מזה אחר ‫כך, מעניין הביטוי כאן שיצא עליו שם רע

‫שבעל בין אותה, מה הפירוש? יצא שם רע

‫מה זה להוציא שם רע? זה לשקר, נכון?

‫הרי מוציא שם רע על בת ‫ישראל יש לו נשים כבדים

‫מה? אבל זאת האמת? אז מה זה יוצא עליו שם רע?

‫לא, שכי באמת, זה שם רע להגיד שזה לא בסדר

‫כי באמת יצא מזה עמוד ומואב

‫כן, מה אתה אומר?

‫טוב, פירוש היבום מתאים לסיפור שהרי קדם ‫סיפור חתני בנות לות שנהרגו במהפכה צדום

‫כן, אפשר להגיד שהם התכוונו גם ‫ליבם את חתניהם, זה גם יכול להיות

‫במידה, ואנחנו מניחים שהם ‫היו הבנות שניסעו לאותם חתנים

‫רשי אמר שהיה לו ארבע בנות ‫לילות, שתיים נהרגו, שתיים נשארו

‫כן, בבקשה

‫אמרו משהו, שרשי אומר דבר ‫אחר ושתם צדדים של אותו מזל

‫נכון, נכון, זאת אומרת, אתה מעיר פה יערה יפה

‫שאני הסברתי פעם שכשרשי ‫אומר דבר אחר, זה ששני

‫הפירושים הם נכונים והם ‫שני צדדים של אותו המטבע

‫נכון, אז גם פה זה מסתדר לחלוטין

‫כלומר, חרבו הכרכים ואז אין ‫אפשרות לעשות חסד בעולם

‫לכן זה עוד לא הזמן לקרב את בנות לות

‫כלומר, הסדומיות מורגשת הרבה עדיין

‫כן, אז למה מואבית כן יכולה לבוא

‫ואני שואל על השאלה שלך, למה מה ‫שהסברתי על רות המואביה לא טוב?

‫מדוע מה שאני הסברתי שהיא ‫עשתה חסד דווקא זה לא טוב?

‫אחרי זה הפירוש, שאני, מה?

‫אבל עמוני לא יעשה חסד, זה בדיוק העניין

‫כי הרי העמוני כבר הוכיח שהוא לא עושה חסד

‫הוא יכול היה לבוא עם לחם ומים ולא בא

‫מה שאין כן דרכה של אישה ‫להישאר באוהל, לכן לא היה פה מבחן

‫כיוון שלא היה פה מבחן זה נשאר בסטנדביי

‫עד שבאה רות המואביה והיא ‫אומרת, הנה כשאני בא אני עושה חסד

‫עכשיו מה יקרה באמת עם עמוני ומואבי באמת?

‫אפשר לתקן את זה? כתוב עד עולם

‫אז אם זה נכון, אתם אומרים שלא, נכון?

‫אז אם ככה אני בטוח שיש רשימות ברבנות הראשית

‫של ייחוסי עמונים ומואבים

‫זה לא אומר שאם נדע שמישהו מואבי

‫אתה אומר שאם נדע שמישהו ‫מואבי לא נכניס אותו לקרב האומה?

‫לא נכון, לא נכון

‫זה שאין מסורת זה לא נכון

‫לא נכון

‫בגלל שעמון בטלה מן העולם

‫האומה העמונית בטלה מן העולם

‫ולכן גם אם אתה יודע שביולוגית פלוני ‫הוא צאצא של עמונים זה לא אומר כלום דבר

‫וזה מה שאומרת הגמרא ‫שבאסן חיריב, מי אמר בבל פה?

‫באסן חיריב הוא בלבל את כל העומות

‫זאת אומרת כל האופי הקדום של האנושות נמחק

‫העומות הן כבר לא מה שהן היו

‫אז כשהתורה אמרה עמונית ‫התכוונה עמונים בין האומה העמונית

‫אין אומה עמונית, מה אכפת לך מאיפה הוא בא?

‫לגבי מחיית המלאק

‫לא, זה לא אותו דבר

‫בשבילה פשוטה, כי האומה ‫המלאקית עתידה להופיע שוב

‫כל הזמן שהיא לא קיימת אז לא

‫גם אמרו זה לא המלאק, כלא אומה המלאקית

‫אז נכנס פה למחלוקת בין הרמב״ם לבין החינוך

‫האם המלחמה נגד המלאק היא נגד ‫יחיד מהמלאק או נגד האומה המלאקית

‫זה הוויכוח

‫הרמב״ם אומר שזה לא נגד יחיד

‫ושזה מצווה רק על המלאק

‫יוצא לפי הרמב״ם שאם אתה יודע על ‫מישהו שהוא בן אחרי בן סעצה של המלאק

‫אתה לא צריך להרוג אותו

‫מה שאין כן אם אתה מלאך ‫ישראל והאומה המלאקית מאורגנת

‫אז אתה מצווה לצאת לנגדה למלחמה ולהשמיד אותה

‫זה מועב

‫מה מועב?

‫גם המועבית גם ככה

‫מה המועבית גם ככה מה?

‫היא התבטלה

‫נכון

‫אז למה כל הסיפור עם המועבי ולא מועבי

‫מה הסיפור עם מועבי ולא מועבי? ‫אני לא מבין את השאלה שלך

‫אם אין כבר אומה מועבית כמו שאין אומה ‫המונית אז מה העניין להתחיל לשפוט את רוטו?

‫אני לא מבין אתה אומר ‫שהשאלה אם להכניס את רוט

‫לקהל זה שאלה אקטואלית ‫שקראתה בנוזמנה האחרונה?

‫אחרי שבטלה אומה המועבית?

‫כלומר אתה אומר, אתה שואל ‫אותי למה יש בכלל אם מועב בטלה

‫אני חוזר על השאלה שלך, ‫כלומר אם מועב בטלה אז למה יש

‫בעיה של צריך לעשות מועבי ‫ולא מועבית ולהכניס את רוט וכולי

‫כלומר אתה מניח שכשהייתה השאלה אם להכניס ‫את רוט לקרב האומה מועב כבר לא הייתה קיימת

‫זה מה שאתה מניח

‫אתה מניח שמועב לא הייתה קיימת

‫אז אני פשוט לא מבין צריך לקרוא במגילת רות

‫במגילת רות כתוב שהם ‫יצאו על שדה מועב וישבו שם

‫אז אם הם יצאו על שדה מועב אני ‫מניח שהאומה המועבית הייתה קיימת

‫ולכן עמדה השאלה אם להכניס את ‫רוט המועבייה לקהל על ישראל או לא

‫במובן? טוב בבקשה

‫במילים אחרות בזמן התנאה עמדה הנה היו קיימים

‫כן מה אתה אומר?

‫זה יכול להיות שבאמת אנחנו נמצא איזה ‫אומה שיש לה סגנון התנהגות כמו של רמון ומועב

‫אז נעשור אותם? אתה אומר ככה אם אנחנו ‫נמצא אומה שיש לה סגנון התנהגות כמו של מועב

‫האם אנחנו נעשור אותם לבוא בקהל? ‫זה מה שאתה שואל

‫יכול להיות שאנחנו נעשה ‫את זה כתקנה, תקנת חכמים

‫זה הוראי תא ודאי שלו, ‫אבל בתורה לא כתוב במפורש

‫כמו התאיקן ביולוגי של ג'ויקנדר? כן, ברור

‫טוב, השאלה, אתה שואל פה שהיא אמיתית

‫האם אדם יכול להתמעב כמו שאפשר להתגייר?

‫האם אדם יכול להפוך למועבי?

‫זו שאלה, נגיד האומה המועבית קיימת

‫האם יש הליך של קבלת אזרחות ‫מועבית ואז יהיה אסור לו לבוא בקהל?

‫לא יודע, זה שאלות גדולות

‫האם מועביות זה עובר דרך האב או ‫דרך האם או דרך שני ההורים דווקא?

‫גם זה השאלה

‫למה לדי דברים מלוכלכים יצאו דברים טובים?

‫למה לדי דברים מלוכלכים יצאו דברים טובים?

‫תשובה, בגלל זה בדיוק העניין של הגאולה

‫שהגאולה זה גאולת הכל

‫ולכן מתחילים דווקא מן הקצוות היותר מרוחקים

‫לכן הגאולה גם באה מהאומה יותר מרוחקת

‫ברור?

‫אלא מה? אנחנו לא יכולים ליזום תהליכים כאלה

‫אין לנו כוח

‫כי אם אנחנו יוזמים הליכה אל הרע

‫אז הרע שואב אותנו

‫אבל ההשגחה יכולה לסדר

‫שניצוצות יצאו מן הרע והתקרבו אל הקודש

‫זה ההבדל בין שיטת שבתאי צבי

‫לבין שיטת היהדות

‫שבתאי צבי אמר כיוון ‫שיש בתוך הקליפות ניצוצות

‫צריך ללכת אל הקליפות

‫וזה מה שהשימו את הרב קוק

‫שהרב קוק שבתאי ככה השימו אותו

‫אמרו אתה אומר שמתוך הרע צומח טוב וכולי

‫אז זה בדיוק השיטה של שבתאי צבי

‫זה בכלל לא אותו הדבר

‫זה מצד ההשגחה, זה מצד היוזמה

‫אם אתם אוהבים את המילים בדיעבד

‫ולכתחילת ישתמשו בזה

‫עכשיו, המלאק זה גם רע

‫המלאק זה רע, נכון

‫אז שמה, אם לא נוצרים שם ניצוצות קדושה

‫אתה אומר שאין ניצוצות של קדושה בהמלאק

‫וזאת מיניין לך?

‫לא, אני שואל, אני אומר עובדה שאת קראתי

‫ואני שואל אם זה...

‫אתה שואל עכשיו, זה אחרת מה שאמרת בהתחלה

‫בהתחלה אמרת בצורה פסקנית

‫אין ניצוצות של קדושה בהמלאק

‫מה? מה המקרה של המלאק?

‫עכשיו אתה שואל את השאלה החדשה

‫האם בהמלאק יש ניצוצות של קדושה?

‫זה השאלה שאתה שואל עכשיו?

‫כן או לא?

‫כן ועוד שאלה

‫כן ועוד שאלה והיא?

‫העניין של להשמיד המלאק

‫זה חרא המלאק

‫נו

‫יש פה עניין של להשמיד ‫משהו שקדוש ברוך הוא ברק

‫נכון

‫הרשמן הזה בעצם אומר

‫שנראה פה משהו שהוא רע טהור

‫נכון

‫אז השאלה שלי, אם באמת המלאק זה רע טהור?

‫אתה שואל האם המלאק זה באמת רע טהור

‫בעצם אתה שואל האם יש ‫ניצוצות של קדושה בהמלאק?

‫אז זו אותה השאלה

‫השאלה השלישית היא זה שהשאלה השנייה

‫טוב, התשובה היא

‫שבהמלאק יש ניצוצות של קדושה

‫מבני בניו של המן

‫לימדו תורה מבני ברק מפורש

‫גמרא מפורש

‫כן

‫ואז יש שאלה איך יכול להיות ‫שמזהרה המלאק ילמדו תורה?

‫אז אומרים שזה עבר דרך הבנות

‫כל מיני דברים, כל מיני תירוצים

‫אבל ודאי

‫אם מצאנו בתוך עומק הרשע הזה איזשהו ניצוץ

‫אז כנראה יש משהו להוציא

‫יש על זה מאמר מעניין של הרב קוק

‫בסוף מאמרי ראייה

‫אני חושב בעמוד 507

‫מה?

‫אולי תגידי את זה בקול שאני אשמע

‫מדוע יש מצויה למחות המלאק?

‫כי המלאק הם רעים מאוד

‫המנסים הניצוץ

‫על זה אמרה התורה

‫תמחה את זכר המלאק מתחת השמיים

‫אבל מעל השמיים? חלילה, לא למחות אותו

‫נכון?

‫וזאת הייתה ספרה כנראה של שאול

‫שהוא החליט להשמיד את כל המלאק

‫ולהשאיר את המלאק בחיים

‫מה קרה לו?

‫את כולם הרגת, אז למה שלא תהרוג את המלאק?

‫אז אומר רבי צדוק מלובלין

‫עכשיו שזה מה שהתורה התכוונה מעל השמיים

‫הוא צדק או לא?

‫הוא צדק

‫והרי היה שמזה בסוף

‫יצא המן

‫ומהמן יצאו מבני בניו של המן

‫שלימדו תורה מבני מרק

‫אז אם ככה יש

‫אז זה כבר רוח הקודש שלו

‫קצת לא עבדתו

‫הוא לא צדק

‫הלכתית הוא לא צדק

‫אבל מצד השגחה הוא צדק

‫עכשיו אני רוצה להגיד

‫רציתי להגיד משהו לבקשה?

‫כן, דבר

‫היא שם שיכולה לקחת את הרעיונות של המלאק

‫ולהזהיות עכשיו כאילו המלאק

‫שאנחנו צריכים להשאיר אותה?

‫ככה אומר רבי חיים מבריסק

‫אומרים שרבי חיים מבריסק אמר

‫שאומה שמתנהגת כהמלאק יש לה דין המלאק

‫ספק גדול בעיניי

‫האם רבי חיים מבריסק התכוון הלכה למעשה

‫כן?

‫יש כאלה שרוצים להגיד את זה

‫אני לא חושב שזה נכון

‫אבל יכול להיות שאם ‫מישהו באמת ינאי כמו המלאק

‫אז יכול להיות שהסנדרין תיתן הוראה

‫וזה ההוראה עד שעה

‫כן, להשמיד אותם

‫עכשיו

‫מה?

‫כן

‫מה התכוונת?

‫אם אתה רוב תלמידים

‫אז תצרום איתם

‫עם הרעש

‫עם התנגוד על הרעש שלהם

‫זה התכוונת?

‫לא

‫זאת אומרת שתובילו אותם למטוב על ‫ידי תייחסות שמתייחסת גם לתלמידות

‫לא דיברתי על זה בכלל

‫לא דיברתי על תלמידים ולא כלום, לא מדהים

‫אמרת שמישהו אוהב, מישהו יש לו אהבה תלמידים

‫אז ש... אהבה תלמידים?

‫אמרת על הרב קורק

‫מה הוא?

‫אמרת על הרב קורק

‫כמו שאומרתי

‫אמרת על הרב קורק ש...

‫אני אמרתי משהו על הרב קורק ‫שאני לא הספקתי עדיין להגיד אותו

‫התחלתי להגיד

‫אמרת על הרב קורק ‫ש... שהשימו אותו

‫שהשימו אותו, כן

‫שהוא כמו שבתאי צבי, שהוא ‫הולך בשיטה של שבתאי צבי

‫כן

‫למה? ביא שראו שהוא אומר ‫שיש בתוך הרע איזה נמצאות

‫של קודש שהולכים ומתעלים ‫דרך החוצפה דקביטלימשיכה

‫וזה הטעות, טעות בהבנה

‫הרב קורק, לעומת שבתאי צבי

‫הרב קורק מסביר את התהליך

‫ואילו שבתאי צבי יוזם את התהליך

‫הוא יוזם לעשות עבירות

‫וזה הרב קורק לא אמר דווקא

‫אני חושב שהוא התנגד לעשיית עבירה

‫אתה לא הלכת להגיבות ‫בצורה... אקטיבית

‫אקטיבית, אני מדבר עם התלמיד הזה

‫אני מדבר ספציפית על התלמיד שבכיתה יהודית

‫אבל אני לא דיברתי על תלמיד שבכיתה יהודית

‫מה?

‫אני לא דיברתי... ‫אני אומר, אני אומר

‫אה, אתה שואל האם מזה ‫נוכל ללמוד השלכות פדגוגיות?

‫בוודאי

‫אז יש מה שנקרא לפעמים לזרום ‫עם התלמיד, כמו שאתה קורא לזה

‫לזרום עם תלמידים בעייתיים

‫כן, אני מבין, אבל... ‫מה אתם מטצבינים שם?

‫הלו, הלו, תירגע

‫יש תלמידים בעייתיים מאוד

‫נו אז מה?

‫נכון

‫אז זה כמו שאלה פדגוגית

‫עד כמה אנחנו יכולים ללכת איתו או לא

‫טוב

‫אצל אומות העולם יש עניין

‫דהם לפי מקומם

‫לא הבנתי בדיוק, רומא מה יקר, אבל אני אשתדל

‫למה דוד צריך להופיע מתוך מקרה כל כך מזעזע?

‫טוב, כי זה בדיוק העניין של הגאולה

‫שהגאולה זה גאולת הכל

‫ולכן זה מתחיל מן הקצוות היותר רחוקים

‫ודווקא מן היותר רחוק, מן האומה היותר מרוחקת

‫מתחילים להתקרב

‫ואם היותר רחוק יכול ‫להתקרב, אז גם כל מה שבאמצע

‫ראוי הוא להתקרב

‫כן

‫זה כמה רחוקים עם התלמיד הזה?

‫עד כמה הלכת עם התלמיד הזה?

‫זה מחלוקת משה ואהרון

‫שאהרון אמר, מה הם רוצים?

‫אגל, יאללה בוא נעשה להם

‫בסדר, משה אומר לו, אני ‫לא מסכים עם דברים כאלה

‫מה נשאר מזה להלכה?

‫כמו משה או כמו אהרון?

‫כמו משה והוראת שעה כאהרון

‫יש לפעמים ההוראת שעה, נכון?

‫זה המושג של הוראת שעה

‫השאלה היא, האם צריך לזרום עם ‫התלמיד הרע ולעשות איתו את הרע

‫ואז להעלות אותו

‫או לא לתת לו לעשות את הרע

‫כן, זאת השאלה

‫אז אני אמרתי שזה מחלוקת משה ואהרון

‫אהרון רואה שהעם רוצה לעשות את אגל הזהב

‫הוא אומר, אתם רוצים אגל? יאללה בואו נעשה

‫מה?

‫איך הגענו לשאלה?

‫הקשר, לא

‫אתה צודק, אני ניסיתי לדחות את השאלה

‫אבל זה נכון שזה לא

‫לא, יש איזשהו קשר

‫כן, אבל הייתה פה התעקשות אחר כך

‫גל אמר שצריך בכל זאת לדבר על זה

‫טוב, בבקשה

‫שאלתי קודם, אם יש ארק ומרמלך

‫כן

‫אז, טעם, אם נראה שנגיד הגרמנים מה שהם עשו

‫זה יכול להיות הגרוע מהמלך

‫נכון

‫אז למה הרבנים בישראל לא הוציאו פסקים

‫כדי להגיד מה מרמלך?

‫אתה שואל ככה, מאחר והגרמנים ‫התנהגו בשואה כמו המלך

‫אז מדוע

‫יותר גרוע

‫יותר גרוע מהמלך

‫אז מדוע הרבנים לא הוציאו פסק

‫שצריך להשמיד את גרמניה

‫כן? כולם

‫כי אין לנו כוח

‫לעשות הוראות שעה בסדר גודל כזה

‫אתה צודק שיש פה מה לדון

‫אם היה לנו קצת נביאים בתוכנו

‫כמה נביאים ככה יושבים בסנדרין

‫אז יכול להיות שדברים כאלה גם כן היו נאמרים

‫אבל אנחנו לא במדרגה כזאת של העולם

‫בסדר?

‫לכן אני מציע לכם לא להרוג גרמנים

‫אין מציע שלא

‫טוב

‫אז בואו נמשיך

‫ואיסא משם פסוק א'

‫כן?

‫ואיסא משם אברהם ארצה הנגב

‫וישב בן קדש ובן שור

‫ויגור בגרע

‫אברהם עובר אם כן

‫מן ההר אל החוף

‫כלומר מעולם הייתי אומר

‫יבשתי

‫סגור בתוך עצמו

‫לבין עולם קוסמופוליטי ‫שבו יש דרכים בינלאומיות

‫שעוברות את הימים ואת האימפריות

‫זה המקום שבו אברהם רוצה לפעול

‫בסדר?

‫והיום אמר אברהם

‫עכשיו, לכאורה כל הסיפור הזה עד עכשיו

‫מה היה עניינו?

‫העניינו היה ללמד את אברהם את מידת הדין

‫נכון?

‫אנחנו לומדים שכל פרשת וירה

‫היא בעצם המעבר של אברהם ממידת החסד

‫להפנמת הערכים של מידת הדין

‫זה מה שלמדנו בגדול

‫וכאן הוא מגיע אל אבי מלך

‫כדי ללמוד עוד משהו בפרשת מידת הדין

‫בסדר?

‫והיום אמר אברהם אל שרה אשתו

‫אחותי היא

‫והיא השלח אבי מלך מלך גראר

‫והיא יקח את שרה

‫שאלת השאלה

‫מה?

‫כבר ראינו את זה פעם

‫איפה?

‫אברהם במצרים, נכון?

‫זה מה שאת אומרת?

‫כן, ראינו

‫שאברהם מגיע אל פרעון מלך מצרים

‫עושים לו את כל הצהרות האלה גם כן

‫עכשיו יש לי סתם כאילו שאלה

‫בפשט, מה?

‫פסוק לא כתוב נכון

‫הפסוק לא כתוב נכון

‫אז תתקני אותו, מה הבעיה?

‫מה זה אל שרה אשתו?

‫אז רשי כותב אל שרה אשתו

‫אל שרה אשתו

‫נכון?

‫שאל פירושו על

‫איך יוצא בו אל ילקח הארון ואל מות האחיה

‫איך יוצא אל ילקח הארון ואל מות האחיה

‫טוב, באמת יש פה שאלות ולא יודע

‫אבל אני רוצה פה לשאול כמה שאלות

‫לא כל הרבה נדע לנו אותה

‫עכשיו אני רוצה רק לשאול כמה שאלות

‫בפשט

‫אברהם ידוע לכם כ... ‫לא סתם אדם, נכון?

‫לפני כמה זמן ראינו אותו עושה מלחמה

‫יש לו חיילים

‫יש לו

‫אני יודע, יש לו

‫זה בעלי ברית

‫ענר, אשכול וממרה

‫יש לו כל הנפש שעשה בחרן

‫בקיצור, זה אישיות

‫כל העולם שומע על אברהם, נכון?

‫הוא לא אדם פרטי

‫כל מקום שאברהם הולך

‫יש פמליה שלמה, ענקית

‫פתאום הוא מגיע פה לאבי מלך מלך גרר

‫נראה כמו אדם פרטי לחלוטין

‫מי זאת איתך? זה אחותי

‫אה, בסדר, אלה מלך

‫כאילו, לא יודעים בכלל

‫שהאיש הזה הפך להיות אדם פרטי

‫אתה מואן מאוד, נכון?

‫דבר נוסף

‫מה, הוא לא למד מהניסיון

‫קצת עם פרעה, מלך מצרים?

‫לכן אני רוצה לשאול אתכם שאלה אחרת

‫כשאברהם נסע אל פרעה

‫דרך איפה הוא עבר?

‫דרך אגרר?

‫דרך אגרר גם כן, הרי זה הדרך למצרים

‫אז זה לא פעם ראשונה שהוא בגרר

‫כן, יש פה כמה קשיים פרשניים רציניים מאוד

‫טוב, על השאלות האלה ועל אחרות

‫נצטרך לענות בפעם הבאה, שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234909360″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 32
"איה האנשים אשר באו אליך הלילה הוציאם אלינו ונדעה אותם"
"ויאמר אברהם לשרה אשתו אחותי היא"
פרק יט’ פסוק ל’
אורך השיעור: 48 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234909360″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ויעל לוט מצוער וישב בהר ושתי בנותיו עימו כי ירא לשבת בצוער”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן