פסוק א' לפי זיכרוני הדל
האם מישהו, אה, אין צורך שמישהו יתנדב לקרוא
קיבלתי ספר, אז אני אקרא בעצמי
בראשית
פסוק א'
והשם פקד את שרה כאשר אמר
והאס השם לשרה כאשר דיבר
כל מקום שכתוב ושם ודוני, מה הכוונה?
הוא ובית דינו
אם כן הוא דבר פה על מידת הדין
דבר פשוט
כל הפרש הכולה, מתחילתה ועד סופה
היא, מה?
מה, לסיימנו את הקטע הקודם?
השיר הבא נגמר בקרומו
לא הבנתי, לא גמרנו את הפרק הקודם?
גמרנו?
מה? בטוח שלא?
לאן הגענו?
אה?
אה זה הכל?
אה כן, כי אני לימדתי את זה לדוברי
צרפתית וגמרנו את פרק קף, זהו
טוב, בסדר
פרק קף
פסוק ב'
והוא אומר אברהם אל שרה אשתו האחותיהי
והיא השלחה במלך מלך גראר והיא קחת את שרה
ולפי מה שלמדנו, הסיפור הזה כנראה
קצת אוויר, כנראה מתרחש
מבחינת הסדר הקרונולוגי
לא במקום שבו הוא מופיע
אלא לפי השערה שלי ויש לי כמה
יסודות, דיברנו על זה פעם שעברה
שזה קורה בדרך למצרים
אבל התורה סדרה את זה כאן כי כאן
אברהם לומד להשלים עם מידת הדין
בעוד שבמצרים מי שמחזיר לו את אשתו זה
הקב' ברוך הוא על ידי המקות שהוא נותן לפרעו
וכאן זה משהו אחר קצת
אברהם צריך גם לדרוש את שלו
אנחנו נראה איך, הוא צריך להסכים
למידת הדין על ידי תפילתו גם, אנחנו נראה גם
והשלך אבי מלך מלך גרער והיא קחת את שרה
פסוק ג' והיה בו אלוהים
אל אבי מלך בחלום הלילה
והיה אומר לו, הנחמת על האישה
אשר לקחת והיא בעולת בעל
קודם כל מה פתאום שלאבי
מלך יהיו חלומות, מה קרה?
חלום זה לא דבר פשוט, חלום בספר בראשית
בתנ״ך בכלל אבל בעיקר
בספר בראשית חלום זה נבואה
נבואה זאת מומחיות של משפחת
העברים, העברים יודעים לחלום
אבי מלך הוא לא עברי,
אז מאיפה הוא למד לחלום?
מאברהם, יפה
כלומר הנוכחות העברית מדבקת, היא
מחלימה את האחרים, כלומר גורמת להם לחלום
מה הוא לומד? זה מאוד חשוב, כלומר זה
שיש לו מה ללמוד מאברהם זה אומר משהו עליו
היה לו מה ללמוד מאברהם שכנראה הוא לא למד
הוא פרוך הולם
כן, איזה פרוך?
של יוסף
של יוסף, נו מה התשובה?
נכון, אבל מי נמצא איתו בחצר כבר שנתיים?
שר המשכים, שגם הוא יודע לחלום, נכון?
מאיפה שר המשכים למד לחלום?
היה לו חבר לטה, נכון?
טוב
ערב, מה זה בואייבוא
אלוהים אל אבימילך בחלום?
אני שאני חולם חלום אני יכול לתאר
אותה, אני חולם לחלום ואני חולם לחלום
הביטוי בואייבוא אלוהים אל
אבימילך בחלום הלילה לדעת
הרמב״ם מציין את המדרגה הנמוכה
ביותר שיכולה להיות בהתגלות
בסדר? כי בכל זאת הוא לא ראוי לזה
ואייבוא אלוהים אל
אבימילך בחלום הלילה והיום
ארלוהין חמת על האישה
אשר לקח את האבי באורלת בעל
עכשיו, איזה איסור זה?
אשת איש, אסורה לבני נוח משום גזל
כן? זה לא מדין הרעיות, זה מדין גזל
לא משנה, חייב מתה על זה
חייב מתה אם הוא ידע
ואבימילך שתי דברים
לא קרב אליה, קודם כל לא היה שום מעשה
אז ודאי שהוא לא חייב מתה על דבר כזה
ויומר, אדוני, הגוי גם צדיק תהרוג?
ראו שדבר, רשעים הרגת כבר, איפה?
עכשיו אני רואה שהיא מתהתחלה לחלוק את כולם
הלו, הוא אמר לי, אחותי היא
וגם היא אמרה, אחי הוא
בתום לבבי ובניקיון כפיי עשיתי זאת
אז א, הוא לא קרב אליה
ב, הוא לא ידע שיש את איש
בתום לבבי ובניקיון כפיי
אז מה אתה בא אליי בתום לבבי?
למה אתה אומר, היא נחמת?
לא מגיע אליך, לא מגיע לי
והיא אומר אליו, האלוהים, בחלום
התשובה הזאת היא מעוררת מיליון שאלות
והיא אומר אליו, האלוהים, בחלום
גם אנוכי, ידעתי כי בתום לבבך עשית זאת
מה חסר פה?
ניקיון כפיים, כלומר עשית בתום לב
אבל לא עשית בניקיון כפיים
מאוד מוזר, מה ההבחנה פה?
והיחסוך גם אנוכי
עוטחה מחטולי
על כן לא נתתי חל לנגוע אליה
כאילו הקב' הוא התחשב
לגבי פרו, לא מצאנו שהקב'
הוא מנע מפרו לגשת לסע
לגבי אבימלך, כן
כלומר זה גוי, שהקב' נותן לו טיפול אישי
עוזר לו להימלט מנחת בכל זאת
חוץ לזה זה לא מובן
אז אם הקב' אומר גם אני ידעתי
אז למה אמרת אין חמת?
זה לא מובן הסיפור הזה
כאילו הקב' אמר דבר לא נכון
מקבל תגובה
ואומר לקב' די למה באמת אתה צודק
כל ההתדיינות הזאת
כל המסע ומתן הזה נראה
קב' אומר שחמס קטן
כי בחור פסח
הוא לא קרב אליה
לכן הוא לא חטא בה
לא ניתן לך לנגוע אליה
אז זאת אומרת שהוא לא קרב אליה
כי הקב' לא נתן לו לנגוע אליה
אז מה זה לא נתן לו?
הוא נראה שעשה אותו חולה
עשה אותו חולה
שהוא לא יכול היה לגשת אליה
מה לא בסדר מה שאני אומר?
אוקיי תודה
זה פשוט מה שכתוב
עכשיו אם כן
ההתדיינות המוזרה הזאת של הקב' אומר
אני סליחה אני באמת לא
התכוונתי ש... זה לא נשמע טוב
אם אתם רוצים עוד זעזוע מוסרי
זה הפסוק הבא
ואתה השבש את האיש כי נביא הוא
מה בגלל שהוא נביא?
אה יפה הגעבת בדיוק כמו שצריך
זאת אומרת מה ואם הוא לא היה נביא
אז לא צריך להחזיר לו את אשתו
זה כאילו שאומר לו תשמע זה מהחבר'ה שלי
אני מדבר איתו כל יום
כלומר זה בין המאפיות ככה
זה לא
לחברים שלי לא עושים את זה
אתה רוצה לתת כבר תשובה
זה ניסיון לתת תשובה יפה
כן מה אתה אומר? יש לך עוד שאלה?
אנחנו עומדים על פסוק שאם זה
על גזל אז כביכול האישה היא רכוש?
נוזמה
אה אתה אומר זה שהאישה היא רכוש זה לא מוסרי
זה לא רכוש שהיא כמו שפחה כנויה לו
הרי בשפחה או בעבד, העבד והשפחה כנויים לאדון
כאן זה לא שהיא כנויה
אלא היא כנויה לא לעניין זה
כלומר האישות כנויה לו
שהיא מותרת לו כאשתו אתה כוון? כן?
אז זה לא כך מובן
אז אתה אומר יש פה תשובה
והתפעל בעדך ויחיה
טוב?
ואם אינך משיב דק אם עוד תמות אתה וכל אשר לך
הבנתי שאתה מת זה שאתה עלול למות
כן?
מכילה מכמוד הרב אם אפשר
לסגור את החלונות זה נראה לא טוב
באינטרנט סליחה והתשובה
היא שאף על פי שזה לא נראה
טוב באינטרנט אבל חם לי מאוד
אתם לא מסדרים פה מיזוג ולכן אין לי ברירה
אלא לפגוע במידת מה ביכולת הצפייה
של האנשים כי אני לא רוצה
בסוף לאבד קילו של זהה כאן
זהו ככה זה
תסדרו משהו יהיה בסדר
מצטער מצטער אני ממש
לא התכוונתי לפגוע באף אחד
בואו נחזור לנושא
בואו נראה פסוק כף קודם
פסוק וב סליחה
והיה אומר אליו האלוהים
בחלום גם אני הוכי ידעתי
כי בתום לבבך עשית זאת
והוא רומז אבל לא בניקיון כפיך
כפי שאתה טוען ביריית הפתיחה
והשאלה היא
כן יש יום
יש
ואז השאלה היא מה לא ניקי כפיים
באמירתו
במעשיו של
של אבי מלך
מה שלא ניקי כפיים זה
צריך לשאול את עצמנו בעצם
למה אברהם ראה לנכון להגיד על אשתו
שהיא אחותו
מה
שלא יקחו אותה
מה נתן לאברהם לחשוב שעשויים לקחת לו את אשתו
מה
זאת אומרת ואיך הוא ידע
שדירת אלוהים במקום הזה
כן הגיע לעיר
זוג מגיע לעיר
ודבר הראשון ששואלים תגיד זה אשתך או אחותך
מגיעים אנשים מהדרך מה אתה צריך לשאול אותם
אולי אתם רוצים לאכול משהו
לשתות
לא צריך לשאול אם צריך
לשתות בכלל מביאים לשתות
זאת אומרת הגמרה אומרת
אך סנאי בא לעיר
על אשתו אם היא אחותו שואלים אותו
שאלה הוא שתייה שואלים אותו
כלומר צריך להציע לו
בוא תשתה משהו אחרי זה נדבר
שידוחים אולי קורה אבל קודם כל תוכל תשתה
כלומר אז מה החיסרון פה
דרך ארץ
לא מנומס אנשים לא מנומסים
אבל מבחינה פורמלית הם בסדר
בסדר גמור כלומר הוא אמר אחותי
הוא מלך סך הכל יכול לקחת פנויה
אם הוא רוצה
עכשיו אבל הקבל שכבר אמר לו על זה הוא מת
אז הוא מת על מה? על חטא של מה?
של דרך ארץ
זה מאוד מעניין למות בגלל חטא של דרך ארץ
מה זה אומר? זה אומר
שכל אדם מת בגלל הנורמה המקובלת עליו
הנה יסביר לי מה הכוונה
הגמרה שואלת מדוע גויים מתים
אני חושב שזה גמרה במסרת מכות
למה שגוי ימות?
זה שיהודי מת אני מבין למה יש לו תורה
ברגע שהוא עובר על דברי תורה הוא מת
חייב להתאר מה זאת אומרת?
התורה אמרה כך אתה עושה הפוך מגיע לך למות
אבל גוי אין לו תורה
אז הגמר אומר כן יש לו שבע מצוות
אחת משבע מצוות הוא לא לגזול את אשתו
אבל השורש הזה מהמצווה הראשונה
הוא אדם ראשון
מה זאת אומרת?
זה פעם שנייה שאתה אומר את זה
כן אני רוצה להתקדם
למה לא מצווה? איזה מצווה?
למה לא מאדם ראשון?
לא הבנתי מה זה למה לא מאדם הראשון
למה לא אמרים שבע מצוות בני אדם הראשון?
אז מה השאלה שלך?
למה צמצמת לשבע מצוות בני נוח?
מה יש בהתחלה?
מהי המצו של אדם הראשון?
לא לאכול ממה?
אבל הוא לא אכל מעצדת אבימלך
נכון? בסדר?
הוא לקח אשת איש
עכשיו נשאר את השאלה
זה הגמרא לא מבינה את זה בכלל ככה
הגמרא בכלל לא חושבת
שבגלל שנגזרה מיטה צריך למות
מאוד מעניין
אבל אין לגויים איסור אכילת אצדת עכשיו
זה רק אדם הראשון האלה
יש חיוב לגויים של שבע מצוות בני נוח
אז מחלוקת אם יש מיטה ללא ולא חיוב לנוח
ובעצם אין מחלוקת
אני לא רואה בפנחה שיש
מיטה ללא ולא חיוב לנוח
זה מחלוקת בגרסאות בגמרא עצמה
בין רמבהם לבין רב סעדיה גאון
אני באמצע משפט
יש לכם זכות להגיד ולי אסור לדבר פה
אני רוצה להסביר פה משהו
הגמרא במסרת מכות שואלת למה גויים מתים?
יש להם תורה.
אומרת הגמרא כן יש להם שבע מצוות בני נוח
עונה הגמרא כן אבל הותר להם
שנאמר עמד ועימודד ארץ
ראה והיית הרגועים
שכיוון שראה שבע מצוות שאינם מקיימים אותן
עמד והתיר להם
אז מה אתה אומר לי הוא חייב מיטה
על שבע מצוות הרי אין לו שבע מצוות
שואלת הגמרא הרי רגע מה זאת אומרת שהתיר להם?
אז יוצא חוטא נזכר
החוטא חטא ועכשיו אתה פותר אותו מאונש
בגלל שהוא חוטא. זה לא יכול להיות
עונה התלמוד
זה לא שהוא פטור מן המצוות
אלא שהוא לא מקבל על המצוות האלה
שכר כמצווה ועושה
אלא כמי שאינו מצווה ועושה
מה ההבדל?
אז יוצא לפי זה שהגויים מחויבים בשבע מצוות
אבל אינם מקבלים עליהם שכר
כעושה מצווה
מה זה אומר?
הרי אם הוא מחויב למה שהוא לא יקבל
על זה שכר כעושה מצווה?
התשובה היא שהוא לא רוצה שזה יהיה מצווה
אלא מה הוא רוצה שזה יהיה?
דרך הרץ
בסדר, הוא רוצה שזה יהיה דרך הרץ
אז הוא חייב על עבירות על דרך הרץ
אגב, מצאנו דבר דומה לזה
כאשר החליטו ראשוני הנוצרים לבטל את המצוות
למה ראשוני הנוצרים החליטו לבטל את המצוות?
כי הם אמרו
זה קצת בעיה, המצוות בכלל
כי אם יש מצווה
הקשר שלך עם הקב". הוא
זה קיום המצווה
ואם אתה עובר על המצווה, מה קורה?
הקשר ניתק
ואי אפשר שהאדם לא יחטא
יוצא שכל קיומן של המצוות
זה כללה
כי זה גורם שהאדם בהכרח
יימצא בחטא
וזה אומר את הנצרות
ולכן החליטו, אנחנו עונים, אנחנו היהודים
יש תשובה, תשובה מועילה
אז כנראה שההנחת היסוד של
הנצרות זה שהתשובה לא מועילה
הם לא מאמינים בתשובה
ואז יוצא שאם בטלו המצוות
אז הקשר עם האלוהים יהיה קשר מסוג אחר
לפי הנוצרים, האמונה היא הקשר עם האלוהים
ומה עם ההתנהגות המופקרת לפי זה?
לפי זה מותר לעשות כל שטות שבעולם
על זה אמר פאולוס
הכל מותר, אך לא הכל ראוי
במילים אחרות
צריך להמשיך לקיים את המעשים
אבל בתור דרך ארץ ולא בתור מצווה
מסקנה על מה חייבים הגויים איתה
על עבירות נגד דרך ארץ
מה רצית?
לפי זה, שאלה יפה
למה שבעלי חיים ימות?
נכון, זה פשוט מאוד
אין להם שום סיבה לחיות לנצח
כי אין להם נשמה
מי שאין לו נשמה, אני לא
מצפה ממנו לחיות חיי נצח
אבל האדם יש לו נשמה, אז למה שהוא לא חי נצח?
הרי הנשמה נצחית
אז עכשיו נשאלת השאלה
הגמרה שואלת במקום אחר מסכת שבת
נדמה לי, מדוע
עמי ארצות מתים? יהודי, אבל הוא עם הארץ
למה הוא מת?
הרי אם הוא תלמיד חכם,
תלמיד חכם יודע את התורה
אז אם הוא יודע את התורה, כשהוא עובר עליה
הוא חייב מיטה
אבל עם הארץ שלא יודע
את התורה, למה שיהיה מות?
והגמרה עונה
בגלל עבירות שיש לו נגד
כבוד התורה
כלומר, אמנם עמי ארצות לא קיבלו על עצמם תורה
אבל הם קיבלו על עצמם כבוד התורה
ולכן כשהוא קורא לארון הקודש
ארון, אול בית הכנסת, בית עמ
אז הוא עובר על כבוד
התורה, לכן הוא חייב מיטה
אז יש את השאלה עכשיו
אז למה צדיקים מתים?
הרי צדיק הוא לא חוטא
יש צדיקים שלא מתו, אבל אלה שמתו
גם חטו? באמת חטו, הם לא צדיקים
אם הם חטו, הם לא צדיקים
יפה, הם חוטאים נגד מידת חסידות
כלומר, כל אדם
נידון ביחס לנורמה המקובלת עליו
מובן?
כלומר, אל תאמר, הנורמה מחייבת אותי
מחייבת גם אותך, לא, כל אחד
והנורמה שלפיה הוא נידון
כן?
זה מאוד מוסרי
כי אי ידיעת החטא
אי ידיעת החוק, פותרת מאונש
זה הדבר ההגיוני ביותר שיכול להיות
בניגוד למה שמקובל במשפט הכללי,
שאי ידיעת החוק אינה פותרת מאונש
במשפטו של הקב". זה בדיוק ההפך
אם אני ידעתי, אז יש לי
אחריות, לא ידעתי, אני פטור
הגיוני, לא?
רגע, לא גמרתי איתו, מה הבעיה?
זה לא מעשה שלי
אני אגיד לצרכן, למשל, שאני דרכתי
הלכתי ברחוב ודרכתי על כפתור
שהיה באמצע המדרכה, שמפיל פצצת עטון
אני חייב משהו?
עשיתי מעשה, זה יפיל פצצת
עטון, זה רק מיליון אנשים
אני חייב? אני שום חיוב
לא יכולתי לדעת בכלל שיש שם כפתור
לא אמרו לי
או אפילו יותר מזה, שמו
כפתור, זוהר ואמרו לא לגעת
זהירות צבע תרי
אתה לא נוגע?
ברור, לכן זה צודק
אני לא מקבל מה שאתה אומר שזה לא צודק
כן, בבקשה
תמיד, בקודם מצב, ההשכלה או
השאיפה היא קוזמת לרן הביצוע
נכון, יפה
איך אפשר להיות צדיק של אומן?
קודם מגדיר את יד הבא שאני רוצה להגיע אליו
האמת שאתה מיפה בין הרצון למין הרצון
איך יש צדיקים שלא מתים?
עם אנשים שלא מתים, מחפש, באנטרקטיקה
הרב שאל בשבוע שעבר
בסדר, מה זה לא מתים?
הם לא שייכים לעולם הזה כל כך
הרב שאל בשבוע שעבר
למה לא למד אברהם לקח
מסיפור שהייתה לו עם פרו
האם אפשר לענות על השאלה?
תשובה, כן, זה היה לפני הסיפור של פרו
הרב שלום, ונוגע לשיעור הקודם
אולי ניתן לומר שבנות לאות
באמת סברו שלא נותר אדם בעולם
על ריקי התודעה הסדומית שדיברנו
עליה, שאין עוד אנשים בעולם מלבדם
תודה, וואי, רעיון יפה, מקבל
טוב, כן
יש לי שאלה, כאילו, אני לא מבין איך אתה
יכול לתת את כל הדבר הזה למאחות ולאישה
אישה לא תוכיל? כן, מה זה?
מאחות גם תוכיל?
אישה, אשתו של מישהו, אסור לקחת
אבל אם באמת הוא לא תוכל גם?
מאחות? היא פנויה
אז אתה אומר שאתה לוקח את האנשים של אשתו?
אם היא הייתה אשתו של אברהם?
לא, הוא לא היה לוקח אותה
הוא היה ירוג את אברהם?
לא, לא היה ירוג את אברהם, אסור להרוג אדם
אז מה אברהם אומר לסרה, מה עשוי שלו?
לא, אברהם אומר לסרה, תגידי שאת אחותי
למה? כדי שלא ירגו את אברהם
אה, לא שהמלך ירוג את אברהם
אלא אנשים סתם ירגו אותה, ירגו אותו
כן
לא, בגלל שהם רוצים להתחתן איתה
היא אישה יפה
להשיג אותה אם היא נשואה אי אפשר
כן, אז לכן הברירה היחידה זה להרוג אותו
מה שאין כן אם היא רק אחותו,
אפשר להשיג אותה גם בלי להרוג אותו
פשוט, כן
איפה היינו?
אז יוצא לפי זה, שמה שאומר
הקבה לאבי מלא זה דבר עמוק
עמוק מאוד, אתה בעצם נהרג
על זה שלא נהגת בדרך ארץ ודרך ארץ מקובל עליך
עכשיו מאיפה דרך ארץ מקובלת על אבי מלך?
ממי הוא למד אותה?
מאברהם, זאת אומרת
הוא היה צריך ללמוד מאברהם לא רק לחלום,
הוא היה צריך ללמוד מאברהם דרכי דרך ארץ
יכול להיות שעד שאברהם לא הגיע למקום
היה מותר לו לאבי מלך לא להיות בעל דרך ארץ
כי זו נורמה שהוא לא למד אותה
אבל ברגע שאברהם מגיע הוא מעלה את הרף
ולכן זה מקטרג על אבי מלך
למה אדם מת אם יש תשובה?
למה אדם מת אם יש תשובה?
שיעשה תשובה, אחרי זה נדבר
כן, בבקשה
אני מבקשת את השאלה, ולא מבין שאני
יודע שהעניין שמקל לדלתית לבוא תאמה
היא עשית תאמה פרי שהייתה יולדת את חוליון
אבל בעצם התקצר התהליך שאיבד לבין המיבור
אז מה זה צריך לקבל אין מיקה
כן
איך זה יכול להיות שהם רוצים לגיוני
להרוג את הבל באזעקת תשעה זו מוסרית
אבל לקחת תשעה שעברה בחיים
יפה, יפה, יפה
איך הם חושבים שמותר להרוג את אברהם
והם לא מעדיפים, אם כבר עושים עבירה
אז לקחת את שרה למרות שהיא יש את אברהם
פשוט לקחת את שרה כשהיא יש את אברהם
זאת עבירה לכל החיים,
מה שאין כן להרוג פעם אחת
זה עבירה פעם אחת, באמת
יותר מזה להרוג פעם אחת
בגלל יצר הרע אדם יכול לעשות מעשה נמהר
אבל מעשה מחושב וארוך הוא לא יעשה
כן
אם אני לא יודע
נכון
יפה, אני יוצא לפי זה
אז אדם שלא למד יהיה פתור
תשובה, יהיה לו עבירה אחת
והיא שלא למד
אז לפי זה אדם שהוא עכשיו יודע
הוא יודע שאני לא מסתובב במהלך
אבל אם הוא יודע, זה משהו אחר
אם הוא יודע שזה מחייב אותו, זה משהו אחד
אם הוא לא יודע שזה מחייב אותו, זה משהו אחר
אז זה לא עבירה אחת, זה לא עבירה אחת
נכון, זאת אומרת, מבחינת הקדעיות
אתה צודק, מבחינת הקדעיות
עדיף לו לדעת מאשר לדעת
אבל מבחינת האידאל, עדיף לדעת
ולאכול אותה על זה מאשר לא לדעת
כי אדם שאין לו אחריות על מעשיו
איזה משמעות יש לחייו
כי גם, אוגנם כישלונות לא
יהיו לו, גם הצלחות לא יהיו לו
בעצם חייו עוברים עליו סתם
ככה, מה שאין כן, אם הוא אדם
שיודע במה מדובר ויש לו אחריות
אז עדיף שיוכל אותה ואפילו יהיה הרג
וזה מראה שיש חשיבות למעשיו
מאשר שסתם יעברו לו אחריות
ברור? כלומר, נאמר ככה
אני אשאל את זה אחרת,
האם כדאי להיות אידאליסטי?
התשובה היא
שאידאליסט לא שואל שאלה כזאת
אם אתה שואל אם זה כדאי, זה כבר לא אידאל
אז למה לא למד פרעו
מהסיפור שהיה לו אצל אבי מלך?
לא למד אצל פרעו מהסיפור
שהיה לו אצל אבי מלך?
כי אצל פרעו, מהמצרים שטופי זימה הם
לא הייתה ברירה, מה שאין כן אצל אבי מלך
שהפלישתים היו גדורים בנימוסים,
כפי שאנחנו נראה עוד מעט
כן, בבקשה
האם מה שאתה אובר כזה, ארבעה נקשים
ארבעה מתו בגין ארבעה נחש, ולא חתור מי אמר?
יש גמרא שאומרת ארבעה מתו בעיתיו של נחש
נכון
אז איך זה סותר?
זה סותר את הגמרא האחרת, נכון?
שאומרת שהם מתים בגלל החטא
זה גמרא במסכת ברכות, שרבי חניה בן דוסא אומר
לא נחש ממית, אלא החטא ממית
אז איך הגמרא אומר את
ארבעה מתו בעיתיו של נחש?
נכון? מה התשובה?
שאף על פי שמצד עצמם הם לא היו ראויים לחטא
כיוון שהעולם נפול בגלל הנחש הקדמוני
לא יכלו גם הם להימלט מן הזוהמה העולמית
כן, בבקשה
רב המראים עשור על חלק מסוידת השארים
שהם חזיקים, הם אנשים שמתבלבלים באמת
הם אלו שמתבשים בחוץ על שלומות שלם ותפילה
ולפי זה, אחרי כל תפילה
מתבשים עם האידאל שלם
ולכן זה קשה
מה אתה רוצה?
אני שואל, לפי זה, הצדיקים הולכים למות?
אה, יופי, זאת אומרת הצדיקים
היו צריכים למות אחרי כל תפילה
יוצא לפי זה שזה לא יכול להיות אחרי כל תפילה
זה היה אחרי התפילה הראשונה כבר
כן, כי בתפילה האדם מתמודד עם
הפער שיש בין האידאל שלו למציאות שלו
נכון? זאת שאלתך
תשובה
הצדיקים מתפללים לפני
התפילה שמיצאו חיים מהתפילה
זה היה מגיד ממזריץ'
היה נוי כך, היה מתפלל לפני
תפילתו שיצא חיים מתפילתו
מכאן שהשאלה שלך היא רצינית
כן, טוב, בואו נמשיך
פסוק זין
ואתה השב אשת האיש
למה צריך להשיב את אשת האיש?
כי?
כי זה אשת
איפה המוסריות שלכם?
כי זאת אשת האיש
פשוט מאוד
אם לא היה צריך להיות כתוב ואתה השב את האישה
אבל אם כתוב אשת האיש
זה הסיבה לזה שצריך להשיב אותה
כי היא אשתו של האיש
מה זה כי נביהו ויתפלל?
כיוון שהוא נביא הוא גם יכול להתפלל
בא עדך וחיה ותפילתו תתקבל
כן
למה ניקיון כפיים נשמט?
כי היה חסר פה ניקיון כפיים
שערי, למה אברהם ראה לנכון
להגיד על אשתו שהיא אחותו?
וישהו הרגיש שיש משהו לא בסדר, מה לא בסדר?
הוא נגיע לעיר, אמרו לו תגיד זאת שאיתך
זאת אחותך או אשתך
במקום שישאלו אותו על אכילה ושתייה
כי הרי כלל גדול, כתוב בגמרא
אך סנאי בא לעיר
על עסקי אכילה ושתייה שואלים אותו
או על אשתו עם מאחותו שואלים אותו
זאת אומרת שאברהם הרגיש שיש פה בעיה
כלפי הדרך ארץ
כלומר, אז אם כן אין פה ניקיון כפיים
בזה שהוא עבר על דרך ארץ
שהיא הנורמה המקובלת עליו
אבל אמרתם לי חסר שאני לא יכולת על הארץ
הוא לא בא אליה, נכון?
נו אז מה?
אז זאת אומרת מצד העבירה של אשת איש
לא על זה מדובר
זה מה שהקב' מסביר לו
לא אשת איש הוא אחת
אלא היעדר ניקיון כפיים
דהיינו, היעדר דרך ארץ הוא אחת
אוקיי, בבקשה
אני רוצה לומר, אני מתחיל לומר
נראה לי ששמעתי את ההסבר הזה פעם
כן, מה אתה אומר?
שההעביר לניקיון כפיים היה
של העם ולציבוריית של הארץ
אבל השאלה השניה זה שאני לא...
אבל אבי מלך אחראי על מה שקורה אצל העם שלו
הוא אחראי על העבירה הציבורית
אבל יפה, היחלצות
כן, מה עוד?
אבל שני, אני זוכר מגינה
כי אמרתי את הפסוק בזמן
אמרתי את הפסוק בזמן
ובוודאי שבו הוא אמר לו
ידעתי כי בטוב לא יכנסתי איתה
גם אני ידעתי אותך
כן, נו אז מה הבעיה?
אה, זה מיוחד, מה זה?
מה זה?
לא, זה בלי כמו שאומר
אנוכי ידעתי כי בטוב לא יפכה עשית זאת
זה כדי להשמיט ניקיון כפיים
זה כדי לעמד אותו את זה
דבר נוסף
והחסור גם אנוכי אותך מחתולי
זה כדי שהוא ידע שבאמת יש צדק
ביחס לעבירה הגדולה של אשת איש
באמת הוא לא חותם
כן
כן
נכון, אתה צודק, נכאורה
היה צריך להיות כתוב
ואתה השבש את האיש
זקף קטון
כינה ויהו ויתפלל מעריך תרחה
ופה כתוב אחרת, נכון?
השבשת
האיש כינה ויהו וזקף קטון על הוא
אז זה לא טועם, נכון?
אז זה קושי על הגמרה
שהגמרה ככה פירשה
שהגמרה אמרה השבש את האיש מכל מקום
כינה ויהו ויתפלל תפילתו תתקבל
אז אם הגמרה סותרת את התאמים
אז זה קושי על בעל התאמים
אלא מה זה בא לומר?
זה בא לומר שהתאמים מדברים בשפה של אבי מלך
והגמרה בשפה של המוסר
בסדר?
טוב
פסוק זין
ואתה השבש את האיש
כינה ויהו ויתפלל בעדך וחיה
זאת הפעם הראשונה בתנך כולו
שכתובה המילה נביא
פעם ראשונה
כן, תסתכלו, מבראשית ועד עכשיו
לא מוזכרת המילה נביא
זאת גם הפעם הראשונה בתנך כולו
תסתכלו מבראשית ועד עכשיו
שמוזכרת המילה להתפלל תפילה
זו פעם ראשונה שזה מוזכר
זה דבר מאוד מוזר
כי אנחנו רגילים, אצלנו זה טריוויאלי
שאם מישהו עובד את השם
אז ודאי שהוא מתפלל אל השם
אבל לא מצאנו
אם כן מצאנו, מה הייתה עבודת השם לפני זה?
קורבנות
כלומר, הקורבן הוא ההתנהגות הראשונית
הקמעית של האדם כלפי האלוהות
ובשלב מתקדם יותר, האדם גם למד להיות מתפלל
זה חידוש
התפילה היא לא דבר המובן מאליו
וזה הגיוני שזה לא מובן מאליו
כי מה פתאום שהקב' הוא ישמע לי
מה שאין כן, התחושה שאני צריך להחזיר לו משהו
היא הרבה יותר טבעית
ולכן הקורבן מתקבל יותר לדעת
במחילה אולי אפשר להביא הוכחה מהכתובים
שהמעשה אצל אבי מלך היה לפני הסיפור עם פרו
אני לא מבין צרפתית תודה
אבל אתה כן מבין את העברית של השיעור הקודם
בשיעור הקודם אני הבאתי
ראיות לזה שזה קרה לפני
ויהיה נקבודו למשל
ביונתן בנוזיאל שומר את זה במפורש
אבל נגיד את זה אחרת
יש פה בעיה מהותית
איך זה יכול להיות שאברהם
מגיע אצל אבי מלך כזוג פרטי
וכי הוא לא נהיה למלחמה לפני זה
ויש לו חיילים
איך לא יודעים שאשתו זו צרה
פשוט מאוד, זה דבר בלתי סביר
ואיפה ישמע אל בכל הסיפור הזה
מה, לא נולד?
והגער הוא לא באזור
כלומר כל הסיפור הזה תמוה מאוד
אברהם מופיע פתאום כאדם פרטי
מתי מצאנו את אברהם כאדם פרטי?
בין הגעה שלו לשכם
לבין הירידה שלו למצרים
בכלל בדרך למצרים נמצאת גרער
אז ברור שבפעם הראשונה שאברהם ירד למצרים
הוא עבר דרך גרער
לכן הרבה יותר סביר לומר שכל זה מתרחש
בדרך למצרים, בירידה הראשונה שלו
טוב, חוץ מזה אתה יכול ללמוד צרפתית
מה קרה?
למה בכל זאת זה כאן?
כפי שהסברנו לפחות שלוש פעמים
זה כאן, ועכשיו זו הפעם הרביעית
זה כאן בגלל שזה כלול במסגרת הסיפורים
שבהם אברהם לומד את מידת הדין
ואיפה אברהם לומד את מידת הדין?
כי כאן בעקבות הסיפור הזה
הוא צריך להתפלל
להתפלל פירושו?
לעמוד בדין
מה זה להתפלל?
זה התפעל של פלל
מה זה פלל?
פלילים?
משפט
כשאדם מתפלל הוא עומד למשפט
כלומר אברהם לומד לראשונה
את אותה העבודה שבה הוא צריך
להעמיד את עצמו מול הבורא למשפט
זה קבלת מידת הדין
כמובן?
לפי זה שמתפלל זה עורך דין
במקרה הזה, אם הוא תלוי ביד מי הוא מתפלל
יכול לתפלל ביד עצמו גם
למה תפילה ראשונה היא בעד
מישהו אחר ולא בעד עצמו?
כי המעשה הראשון צריך להיות אידאלי
כשאתה מתפלל בעד עצמי
יש את הרובת של אגואיזם
כשאתה מתפלל לביד אחר
אז זה טהור
במיוחד שהוא מתפלל פה בעד
מי שחטף לו את אשתו סך הכל
אבל הוא רוצה שהרומפין למד מידת הדין בשלבים
נכון
הוא למד מידת הדין בשלבים
כל החלקים השונים של פרשת וירא
זה למידת מידת הדין בשלבים
קודם כל על ידי הודעת לדעת יצחק
אחרי זה הסכמתו למשפטה של סדום
ועכשיו על ידי אבי מלך
ועוד מעט על ידי לדעת יצחק
זה בכלל לא משנה
כלומר התורה מסדרת את הדברים האלה
לפי הצורך של הבנתנו מהי מידת הדין
אני לא צריך להתמודד את זה בעבריה
בסדר, זה לא משנה
אם אתה רוצה אני אתן לך
שיעורים בצרפתית, רוצה?
טוב
אז פעם הראשונה שמופיעה גם נביא וגם תפילה
מכאן שיש יחס ישיר בין התפילה לבין הנבואה
פירוש הדבר, מה?
אבל יש שנייה, אבי מלך חלה
נו
אבל לא כתוב נביא לגבי אבי מלך
למה זה שואלת?
כי זאת לא באמת נבואה, זו הקרנה של אברהם
זה מה שהרמב״ם אומר שהביטוי
וייבוא אלוהים אל פלוני בחלום הלילה
שזה נמרק לגבי אבי מלך ולבן
זה לא נבואה ממש, אלא זו הקרנה של הנבואה
מה זה פירוש?
הכוונה שזה רק הקרנה של הנבואה ולא נבואה ממש
איפה השואל?
אה, זה אתה
נבואה ממש? רק משה רבן?
נבואה ממש? רק משה רבן? ולמה אתה אומר את זה?
הנה כתוב על אברהם פה בפסוק זין
ואתה אשב ויש את האיש כי נביא הוא
האיש שם זה לא משה
זה לא הקרנה?
זה לא הקרנה, זה נבואה ממש
כן? ראינו כבר קודם שאברהם נביא
כשהוא מתווכח על סדום ואמורה?
אנחנו ראינו שאברהם נביא
כשהוא מתווכח על סדום ואמורה
זה שאברהם הוא נביא זה כבר כתוב
והיום אהיה אמר השם אל אברהם
זה כבר נבואה
כן, אלא שהביטוי נביא מופיע רק פה
כי זה שהשם מדבר עם הנביאים
זה עוד לא עושה אותם
נביאים במובן הנבואי של המילה
למה אני מתכוון
נבואה זה הפונקציה של מלא הנביא כשהוא מתפלל
ברור
וזה מפורש בשולחן ערוך
שאסור למי שאינו נביא להתפלל
כן, זה כתוב באורחיים
סימן צדיק ח'
בכוונת התפילה
ובו חמש סעיפים
ששם כתוב מפורש שצריך
לכוון את ליבו לפני התפילה
ושם השולחן ערוך כותב
וכן היו עושים החסידים הראשונים
שהיו מכוונים את ליבם
עד שהיו מגיעים קרוב למעלת הנבואה
זאת אומרת שכדי להתפלל
אתה צריך קודם כל להגיע
קרוב למעמד הנבואה
למעלת הנבואה
ואז מותר לך להתפלל
עכשיו איך אני יכול לדעת
שהגעתי קרוב למעלת הנבואה?
איך אני יכול לדעת?
אני יכול לדעת את זה אם פעם אחת התנבאתי באמת
אם פעם אחת אני התנבאתי
אז עכשיו כשאני מתקרב לזה אני יודע שזה זה
מסקנה מי יכול להתפלל?
רק נביאים
נכון?
הלכה מפורשת
וזה מה שכתוב גם פה
כי נביא הוא ויתפלל
אם הוא לא היה נביא לא
הייתי מרשה לו להתפלל בכלל
אז אתה אומר אנחנו בזה עוברים
על ההלכה כשאנחנו מתפללים
נכאורה, נכון?
כי הרי אנחנו לא נביאים
אז איך אנחנו יכולים בכל זאת להתפלל?
תשובה, אנחנו עושים תרגילים על יבש
כלומר אנחנו משתמשים בנוסח שכתבו הנביאים
והנוסח הזה הוכנס
כלומר הם הכניסו בתוך הנוסח של התפילה
את כל עולם הכוונות של הנבואה
ואז אנחנו סומכים על דעתם
אז לא צריך להתאמץ להכוון בכלל?
צריך להתאמץ להכוון
אבל קודם כל צריך לדעת באיזה מילים לכוון
במילים של הנביאים
בסדר?
כל זמן שהרב מלמד תורה בלשון הקודש
אין צורך לדמות צרפתית
אני סומך עליך דברי פיכה חמחה
יש ניחושי עליך מדברי רשי
שרשי בעשרות מאות מקומות כותב בצרפתית
למרות שהוא כתב בלשון הקודש
אבל הוא הוסיף שבצרפתית אומרים כך וכך
נכון?
ת'ארץ דשא אומר רשי
אר בוריס בלאנס
כך הוא כותב
נפו לקח את זה, זה בצרפתית
אז זה לא כל כך ראייה מה שאתה אומר
יש מדרש שאומר
ששרה נתעברה מאלימלך
אז כיצד ניתן להסביר זאת?
תודה לרב
נהנים מאוד מהשיעור ומהערוץ
אין מדרש שאומר ששרה נתעברה מאלימלך
הוא מתכוון לאבימלך?
איך אתה יודע?
הוא כתב אלימלך
אז הוא חושב שזה אלימלך שבמגילת רות
נכון?
אני חושב
לא?
אתה אומר שאפשר להתווכח
אז בהנחה שהוא התכוון לאבימלך
נגיד
המדרש אומר שלצני הדור
היו אומרים מאבימלך נתעברה
נכון?
אז זה לא מדרש, זה דברי לצני הדור
בסדר?
האם אני צריך לתארץ את דברי הלצנים?
לא נראה לי, נכון?
אז אני פתור מהשאלה בכלל
לכן לא נראה לי שהוא התכוון לאבימלך
כי בוודאי שהוא לא התכוון לדברי לצני הדור
אז הוא התכוון לאלימלך
ואני לא יודע מי הוא האלימלך הזה
יש לו ידיעות במדרשים שאין לי
זה הכל
כן, בבקשה
אני לא מבין מה...
אני לא יכול להתפלל
אבל אני רוצה לדבר עם השם
אני רוצה לדבר עם ה'
להתפלל זה לא לדבר עם השם
להתפלל זה לבקש מהשם
לא כל דיבור עם הקדוש ברוך הוא תפילה
הדיבור של בקשת דבר חסר זה נקרא תפילה
בסדר? בבקשה
אז והתפלל בעדך וחיה
זאת אומרת שהתפילה היא עניינם של הנביאים
יש משנה
שבה נאמר שרבי חנינה בן דוסא
היה מתפלל על החולים
והיה אומר זה יחיה, זה ימות
שאלו אותו
מה שאלו אותו?
לא, שאלו אותו
נביא אתה?
שימו לב לשאלה
כלומר שאלו אותו אם הוא נביא
קודם כל השואלים
שכנראה לא היו אנשים קטנים
הבינו שיש קשר בין התפילה לבין הנבואה
אם הם שאלו את רבי חנינה בן דוסא אם הוא נביא
ומה הוא ענה?
מקובל אני
אני מקובל, למה אתי קבלה?
אני אמנם לא נביא
אבל אני תלמיד הנביאים
זה המקובלים
שהם יודעים את סוד התפילה
לכן התפילתי שגורה בפי וכו'
אגב מה פירוש הדבר מקובל?
למה לא קוראים לחכמי הקבלה בשם
מקבלים או קבליים?
לא, כי הוא מקובל בתפילתו
כלומר תפילתו מקובלת
כלומר יסודה של תורת הקבלה זה התפילה
ויש מאיזה חוכמה
חוכמה שמסבירה כיצד להתבלל
אבל בסופו של דבר עיקר
עניינה של הקבלה זה התפילה
לכן זה מה שכתוב כאן
נביא הוא או מקובל הוא
לא משנה, והתבלל
בבקשה
אני אקרא רשבי שכתב את כל כל התפילה
היה פתור להתבלל
לכן רשבי היה פתור מהתפילה, למה?
כי התורה שלו הייתה תפילה
כי הוא לא צריך את התפילה בסגנון שלנו
אצלו התורה שלו זה התפילה שלנו
מה?
הוא על רטוב, הוא לא על יבש
יפה, כלומר כשהוא לומד תורה
יש התאחדות של החוויה
האינטלקטואלית עם החווייתיות
ולכן אצלו תורתו היא תפילה
בסדר?
ולכן זה יהיה מצחיק שרבי
שמעון בר יוחאי יתפלל
זה הקטנה
כן?
הוא מתפלל על ניקיון כפיים
הוא מתפלל מה? על העבירה שלו
כן, אבל הוא עושה תשובה עכשיו
אז זה אומר לו, דעתי מאוד תמוד כשהם מתקים
אם לא תעשה את זה, זה ידע שאתה עושה את זה
זה אומר שיש את המנחות
שלנו, אבל הוא לא ניקיון כפיים
אה, למה?
כתוב, ואם מנחה משיב, דעתי מאוד תמוד
כן, כי הוא צריך בכל מקרה
למות על הניקיון כפיים
על ליעדר ניקיון הכפיים
בכל זאת, נותנים לו דרך לתקן את זה
על ידי שהוא משיב
אה, בגלל שעל ידי שהוא
ישיב, אז אברהם מתפלל עליו
כיוון שאברהם מתפלל, תהיה עד נא תפילתו
זה אין לי
ברור, מובן? טוב
וישכם אבימלך בבוקר
ויקרא לכל עבדיו, וידבר את
כל הדברים האלה באוזניים
ויראו האנשים מאוד, ויקרא אבימלך לאברהם
ואומר לו
מי הוא אמר וצריך להגיד לו?
סליחה, קח איתי אשתך, נכון?
סליחה, ממש לא נעים, לא התכוונתי
נכון? במקום זה, ויאמר לו
מה עשית לנו?
ומך חטאתי לך?
כי הבאת עליי ועל ממלכתיך חטאה גדולה
מעשים אשר לא יעשו, עשית
אימאדי
פסוק יהודי, ויאמר אבימלך
מי דיבר עד עכשיו?
אבימלך, אז למה כתוב עוד פעם ויאמר אבימלך?
זה שזה מוזר, זה השאלה שלי
מה? פשוט, אברהם לא עונה לו
הוא שואל, למה התנהגת ככה? אברהם לא עונה
מה הוא מלמד אותו אברהם בעצם בזה?
הוא מלמד אותו דרך ארץ
אז אברהם, מה ראית כשעשית את הדבר הזה?
כלומר, כנראה יש משהו שגרם לך לעשות את זה
והיום אמר אברהם, כי אמרתי
רק, אין ירד אלוהים במקום
הזה, והרגוני על דבר אשתי
מה זה רק אין ירד אלוהים?
כל השאר יש
מה זה השאר שיש?
יש מוסר
הרי מה טוען אבימלך?
מעשים אשר לא יעשו, סימן שיש נורמות מוסריות
בממלכת אבימלך
לא כמו מצרים ששטופי זימן
אבל אומר אברהם
נכון, יש לכם דרך ארץ
אבל אין לכם ירד אלוהים
כלומר, אתם תלמידי אמנואל קאנט
החלטתם שיש מוסר ללא זיקה אל הרצון האלוהי
אתם פילוסופים גדולים,
אבל מה יקרה אם יש יצר הרע?
יצר הרע לא יכול לעמוד
כלומר, סליחה, פילוסופיה בלבד
לא יכולה לעמוד מוד יצר הרע
זה המלבים מסביר, המלבים
אגב רומז בפירוש שלו לפסוק הזה
לדבריו של אמנואל קאנט
על המוסר כצו קטגורי של התבונה
אז הוא מסביר שמה שאברהם אומר
לאבימלך, המוסר כצו קטגורי של התבונה
זה לא עומד כשיש אישה יפה
זה קורה אבל זה סודר את כל מה שאנחנו אומרים
אנחנו אומרים שיש מוסר אנושי
ודאי שיש מוסר אנושי
המוסר האנושי מתייחס אל האלוהים
גם ללא התגלות
כלומר, המוסר האנושי
מבין שהמוסר הוא רצון השם
עד כאן מהיום, שלום