פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת וירא > “ויאמר אברהם לשרה אשתו אחותי היא”

“ויאמר אברהם לשרה אשתו אחותי היא”

מילות מפתח:שרה אימנו
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫פסוק א' לפי זיכרוני הדל
‫האם מישהו, אה, אין צורך שמישהו יתנדב לקרוא

‫קיבלתי ספר, אז אני אקרא בעצמי

‫בראשית

‫פסוק א'

‫והשם פקד את שרה כאשר אמר ‫והאס השם לשרה כאשר דיבר

‫כל מקום שכתוב ושם ודוני, מה הכוונה?

‫הוא ובית דינו

‫אם כן הוא דבר פה על מידת הדין

‫דבר פשוט

‫כל הפרש הכולה, מתחילתה ועד סופה

‫היא, מה?

‫מה, לסיימנו את הקטע הקודם?

‫השיר הבא נגמר בקרומו

‫לא הבנתי, לא גמרנו את הפרק הקודם?

‫גמרנו?

‫מה? בטוח שלא?

‫לאן הגענו?

‫אה?

‫אה זה הכל?

‫אה כן, כי אני לימדתי את זה לדוברי ‫צרפתית וגמרנו את פרק קף, זהו

‫טוב, בסדר

‫פרק קף

‫פסוק ב'

‫והוא אומר אברהם אל שרה אשתו האחותיהי ‫והיא השלחה במלך מלך גראר והיא קחת את שרה

‫ולפי מה שלמדנו, הסיפור הזה כנראה

‫קצת אוויר, כנראה מתרחש

‫מבחינת הסדר הקרונולוגי ‫לא במקום שבו הוא מופיע

‫אלא לפי השערה שלי ויש לי כמה ‫יסודות, דיברנו על זה פעם שעברה

‫שזה קורה בדרך למצרים

‫אבל התורה סדרה את זה כאן כי כאן ‫אברהם לומד להשלים עם מידת הדין

‫בעוד שבמצרים מי שמחזיר לו את אשתו זה ‫הקב' ברוך הוא על ידי המקות שהוא נותן לפרעו

‫וכאן זה משהו אחר קצת

‫אברהם צריך גם לדרוש את שלו

‫אנחנו נראה איך, הוא צריך להסכים ‫למידת הדין על ידי תפילתו גם, אנחנו נראה גם

‫והשלך אבי מלך מלך גרער והיא קחת את שרה

‫פסוק ג' והיה בו אלוהים ‫אל אבי מלך בחלום הלילה

‫והיה אומר לו, הנחמת על האישה ‫אשר לקחת והיא בעולת בעל

‫קודם כל מה פתאום שלאבי ‫מלך יהיו חלומות, מה קרה?

‫חלום זה לא דבר פשוט, חלום בספר בראשית

‫בתנ״ך בכלל אבל בעיקר ‫בספר בראשית חלום זה נבואה

‫נבואה זאת מומחיות של משפחת ‫העברים, העברים יודעים לחלום

‫אבי מלך הוא לא עברי, ‫אז מאיפה הוא למד לחלום?

‫מאברהם, יפה

‫כלומר הנוכחות העברית מדבקת, היא ‫מחלימה את האחרים, כלומר גורמת להם לחלום

‫מה הוא לומד? זה מאוד חשוב, כלומר זה ‫שיש לו מה ללמוד מאברהם זה אומר משהו עליו

‫היה לו מה ללמוד מאברהם שכנראה הוא לא למד

‫הוא פרוך הולם

‫כן, איזה פרוך?

‫של יוסף

‫של יוסף, נו מה התשובה?

‫נכון, אבל מי נמצא איתו בחצר כבר שנתיים?

‫שר המשכים, שגם הוא יודע לחלום, נכון?

‫מאיפה שר המשכים למד לחלום?

‫היה לו חבר לטה, נכון?

‫טוב

‫ערב, מה זה בואייבוא ‫אלוהים אל אבימילך בחלום?

‫אני שאני חולם חלום אני יכול לתאר ‫אותה, אני חולם לחלום ואני חולם לחלום

‫הביטוי בואייבוא אלוהים אל ‫אבימילך בחלום הלילה לדעת

‫הרמב״ם מציין את המדרגה הנמוכה ‫ביותר שיכולה להיות בהתגלות

‫בסדר? כי בכל זאת הוא לא ראוי לזה

‫ואייבוא אלוהים אל ‫אבימילך בחלום הלילה והיום

‫ארלוהין חמת על האישה ‫אשר לקח את האבי באורלת בעל

‫עכשיו, איזה איסור זה?

‫אשת איש, אסורה לבני נוח משום גזל

‫כן? זה לא מדין הרעיות, זה מדין גזל

‫לא משנה, חייב מתה על זה

‫חייב מתה אם הוא ידע

‫ואבימילך שתי דברים

‫לא קרב אליה, קודם כל לא היה שום מעשה

‫אז ודאי שהוא לא חייב מתה על דבר כזה

‫ויומר, אדוני, הגוי גם צדיק תהרוג?

‫ראו שדבר, רשעים הרגת כבר, איפה?

‫עכשיו אני רואה שהיא מתהתחלה לחלוק את כולם

‫הלו, הוא אמר לי, אחותי היא

‫וגם היא אמרה, אחי הוא

‫בתום לבבי ובניקיון כפיי עשיתי זאת

‫אז א, הוא לא קרב אליה

‫ב, הוא לא ידע שיש את איש

‫בתום לבבי ובניקיון כפיי

‫אז מה אתה בא אליי בתום לבבי? ‫למה אתה אומר, היא נחמת?

‫לא מגיע אליך, לא מגיע לי

‫והיא אומר אליו, האלוהים, בחלום

‫התשובה הזאת היא מעוררת מיליון שאלות

‫והיא אומר אליו, האלוהים, בחלום

‫גם אנוכי, ידעתי כי בתום לבבך עשית זאת

‫מה חסר פה?

‫ניקיון כפיים, כלומר עשית בתום לב

‫אבל לא עשית בניקיון כפיים

‫מאוד מוזר, מה ההבחנה פה?

‫והיחסוך גם אנוכי

‫עוטחה מחטולי

‫על כן לא נתתי חל לנגוע אליה

‫כאילו הקב' הוא התחשב

‫לגבי פרו, לא מצאנו שהקב' ‫הוא מנע מפרו לגשת לסע

‫לגבי אבימלך, כן

‫כלומר זה גוי, שהקב' נותן לו טיפול אישי

‫עוזר לו להימלט מנחת בכל זאת

‫חוץ לזה זה לא מובן

‫אז אם הקב' אומר גם אני ידעתי

‫אז למה אמרת אין חמת?

‫זה לא מובן הסיפור הזה

‫כאילו הקב' אמר דבר לא נכון

‫מקבל תגובה

‫ואומר לקב' די למה באמת אתה צודק

‫כל ההתדיינות הזאת

‫כל המסע ומתן הזה נראה

‫קב' אומר שחמס קטן

‫כי בחור פסח

‫הוא לא קרב אליה

‫לכן הוא לא חטא בה

‫לא ניתן לך לנגוע אליה

‫אז זאת אומרת שהוא לא קרב אליה

‫כי הקב' לא נתן לו לנגוע אליה

‫אז מה זה לא נתן לו?

‫הוא נראה שעשה אותו חולה

‫עשה אותו חולה

‫שהוא לא יכול היה לגשת אליה

‫מה לא בסדר מה שאני אומר?

‫אוקיי תודה

‫זה פשוט מה שכתוב

‫עכשיו אם כן

‫ההתדיינות המוזרה הזאת של הקב' אומר

‫אני סליחה אני באמת לא ‫התכוונתי ש... זה לא נשמע טוב

‫אם אתם רוצים עוד זעזוע מוסרי

‫זה הפסוק הבא

‫ואתה השבש את האיש כי נביא הוא

‫מה בגלל שהוא נביא?

‫אה יפה הגעבת בדיוק כמו שצריך

‫זאת אומרת מה ואם הוא לא היה נביא

‫אז לא צריך להחזיר לו את אשתו

‫זה כאילו שאומר לו תשמע זה מהחבר'ה שלי

‫אני מדבר איתו כל יום

‫כלומר זה בין המאפיות ככה

‫זה לא

‫לחברים שלי לא עושים את זה

‫אתה רוצה לתת כבר תשובה ‫זה ניסיון לתת תשובה יפה

‫כן מה אתה אומר? יש לך עוד שאלה?

‫אנחנו עומדים על פסוק שאם זה ‫על גזל אז כביכול האישה היא רכוש?

‫נוזמה

‫אה אתה אומר זה שהאישה היא רכוש זה לא מוסרי

‫זה לא רכוש שהיא כמו שפחה כנויה לו

‫הרי בשפחה או בעבד, העבד והשפחה כנויים לאדון

‫כאן זה לא שהיא כנויה

‫אלא היא כנויה לא לעניין זה

‫כלומר האישות כנויה לו

‫שהיא מותרת לו כאשתו אתה כוון? כן?

‫אז זה לא כך מובן

‫אז אתה אומר יש פה תשובה

‫והתפעל בעדך ויחיה

‫טוב? ‫ואם אינך משיב דק אם עוד תמות אתה וכל אשר לך

‫הבנתי שאתה מת זה שאתה עלול למות

‫כן?

‫מכילה מכמוד הרב אם אפשר ‫לסגור את החלונות זה נראה לא טוב

‫באינטרנט סליחה והתשובה ‫היא שאף על פי שזה לא נראה

‫טוב באינטרנט אבל חם לי מאוד

‫אתם לא מסדרים פה מיזוג ולכן אין לי ברירה

‫אלא לפגוע במידת מה ביכולת הצפייה

‫של האנשים כי אני לא רוצה

‫בסוף לאבד קילו של זהה כאן

‫זהו ככה זה

‫תסדרו משהו יהיה בסדר

‫מצטער מצטער אני ממש ‫לא התכוונתי לפגוע באף אחד

‫בואו נחזור לנושא

‫בואו נראה פסוק כף קודם

‫פסוק וב סליחה

‫והיה אומר אליו האלוהים ‫בחלום גם אני הוכי ידעתי

‫כי בתום לבבך עשית זאת

‫והוא רומז אבל לא בניקיון כפיך

‫כפי שאתה טוען ביריית הפתיחה

‫והשאלה היא

‫כן יש יום

‫יש

‫ואז השאלה היא מה לא ניקי כפיים

‫באמירתו

‫במעשיו של

‫של אבי מלך

‫מה שלא ניקי כפיים זה ‫צריך לשאול את עצמנו בעצם

‫למה אברהם ראה לנכון להגיד על אשתו

‫שהיא אחותו

‫מה

‫שלא יקחו אותה

‫מה נתן לאברהם לחשוב שעשויים לקחת לו את אשתו

‫מה

‫זאת אומרת ואיך הוא ידע ‫שדירת אלוהים במקום הזה

‫כן הגיע לעיר

‫זוג מגיע לעיר

‫ודבר הראשון ששואלים תגיד זה אשתך או אחותך

‫מגיעים אנשים מהדרך מה אתה צריך לשאול אותם

‫אולי אתם רוצים לאכול משהו

‫לשתות

‫לא צריך לשאול אם צריך ‫לשתות בכלל מביאים לשתות

‫זאת אומרת הגמרה אומרת

‫אך סנאי בא לעיר

‫על אשתו אם היא אחותו שואלים אותו

‫שאלה הוא שתייה שואלים אותו

‫כלומר צריך להציע לו

‫בוא תשתה משהו אחרי זה נדבר

‫שידוחים אולי קורה אבל קודם כל תוכל תשתה

‫כלומר אז מה החיסרון פה

‫דרך ארץ

‫לא מנומס אנשים לא מנומסים

‫אבל מבחינה פורמלית הם בסדר

‫בסדר גמור כלומר הוא אמר אחותי

‫הוא מלך סך הכל יכול לקחת פנויה

‫אם הוא רוצה

‫עכשיו אבל הקבל שכבר אמר לו על זה הוא מת

‫אז הוא מת על מה? על חטא של מה?

‫של דרך ארץ

‫זה מאוד מעניין למות בגלל חטא של דרך ארץ

‫מה זה אומר? זה אומר

‫שכל אדם מת בגלל הנורמה המקובלת עליו

‫הנה יסביר לי מה הכוונה

‫הגמרה שואלת מדוע גויים מתים

‫אני חושב שזה גמרה במסרת מכות

‫למה שגוי ימות?

‫זה שיהודי מת אני מבין למה יש לו תורה

‫ברגע שהוא עובר על דברי תורה הוא מת

‫חייב להתאר מה זאת אומרת?

‫התורה אמרה כך אתה עושה הפוך מגיע לך למות

‫אבל גוי אין לו תורה

‫אז הגמר אומר כן יש לו שבע מצוות

‫אחת משבע מצוות הוא לא לגזול את אשתו

‫אבל השורש הזה מהמצווה הראשונה

‫הוא אדם ראשון

‫מה זאת אומרת?

‫זה פעם שנייה שאתה אומר את זה

‫כן אני רוצה להתקדם

‫למה לא מצווה? איזה מצווה?

‫למה לא מאדם ראשון?

‫לא הבנתי מה זה למה לא מאדם הראשון

‫למה לא אמרים שבע מצוות בני אדם הראשון?

‫אז מה השאלה שלך?

‫למה צמצמת לשבע מצוות בני נוח?

‫מה יש בהתחלה?

‫מהי המצו של אדם הראשון?

‫לא לאכול ממה?

‫אבל הוא לא אכל מעצדת אבימלך

‫נכון? בסדר?

‫הוא לקח אשת איש

‫עכשיו נשאר את השאלה

‫זה הגמרא לא מבינה את זה בכלל ככה

‫הגמרא בכלל לא חושבת ‫שבגלל שנגזרה מיטה צריך למות

‫מאוד מעניין

‫אבל אין לגויים איסור אכילת אצדת עכשיו

‫זה רק אדם הראשון האלה

‫יש חיוב לגויים של שבע מצוות בני נוח

‫אז מחלוקת אם יש מיטה ללא ולא חיוב לנוח

‫ובעצם אין מחלוקת

‫אני לא רואה בפנחה שיש ‫מיטה ללא ולא חיוב לנוח

‫זה מחלוקת בגרסאות בגמרא עצמה

‫בין רמבהם לבין רב סעדיה גאון

‫אני באמצע משפט

‫יש לכם זכות להגיד ולי אסור לדבר פה

‫אני רוצה להסביר פה משהו

‫הגמרא במסרת מכות שואלת למה גויים מתים?

‫יש להם תורה. ‫אומרת הגמרא כן יש להם שבע מצוות בני נוח

‫עונה הגמרא כן אבל הותר להם

‫שנאמר עמד ועימודד ארץ

‫ראה והיית הרגועים

‫שכיוון שראה שבע מצוות שאינם מקיימים אותן

‫עמד והתיר להם

‫אז מה אתה אומר לי הוא חייב מיטה

‫על שבע מצוות הרי אין לו שבע מצוות

‫שואלת הגמרא הרי רגע מה זאת אומרת שהתיר להם?

‫אז יוצא חוטא נזכר

‫החוטא חטא ועכשיו אתה פותר אותו מאונש

‫בגלל שהוא חוטא. זה לא יכול להיות

‫עונה התלמוד

‫זה לא שהוא פטור מן המצוות

‫אלא שהוא לא מקבל על המצוות האלה

‫שכר כמצווה ועושה

‫אלא כמי שאינו מצווה ועושה

‫מה ההבדל?

‫אז יוצא לפי זה שהגויים מחויבים בשבע מצוות

‫אבל אינם מקבלים עליהם שכר

‫כעושה מצווה

‫מה זה אומר?

‫הרי אם הוא מחויב למה שהוא לא יקבל

‫על זה שכר כעושה מצווה?

‫התשובה היא שהוא לא רוצה שזה יהיה מצווה

‫אלא מה הוא רוצה שזה יהיה?

‫דרך הרץ

‫בסדר, הוא רוצה שזה יהיה דרך הרץ

‫אז הוא חייב על עבירות על דרך הרץ

‫אגב, מצאנו דבר דומה לזה

‫כאשר החליטו ראשוני הנוצרים לבטל את המצוות

‫למה ראשוני הנוצרים החליטו לבטל את המצוות?

‫כי הם אמרו

‫זה קצת בעיה, המצוות בכלל

‫כי אם יש מצווה

‫הקשר שלך עם הקב". הוא

‫זה קיום המצווה

‫ואם אתה עובר על המצווה, מה קורה?

‫הקשר ניתק

‫ואי אפשר שהאדם לא יחטא

‫יוצא שכל קיומן של המצוות

‫זה כללה

‫כי זה גורם שהאדם בהכרח

‫יימצא בחטא

‫וזה אומר את הנצרות

‫ולכן החליטו, אנחנו עונים, אנחנו היהודים

‫יש תשובה, תשובה מועילה

‫אז כנראה שההנחת היסוד של ‫הנצרות זה שהתשובה לא מועילה

‫הם לא מאמינים בתשובה

‫ואז יוצא שאם בטלו המצוות

‫אז הקשר עם האלוהים יהיה קשר מסוג אחר

‫לפי הנוצרים, האמונה היא הקשר עם האלוהים

‫ומה עם ההתנהגות המופקרת לפי זה?

‫לפי זה מותר לעשות כל שטות שבעולם

‫על זה אמר פאולוס

‫הכל מותר, אך לא הכל ראוי

‫במילים אחרות

‫צריך להמשיך לקיים את המעשים

‫אבל בתור דרך ארץ ולא בתור מצווה

‫מסקנה על מה חייבים הגויים איתה

‫על עבירות נגד דרך ארץ

‫מה רצית?

‫לפי זה, שאלה יפה

‫למה שבעלי חיים ימות?

‫נכון, זה פשוט מאוד

‫אין להם שום סיבה לחיות לנצח

‫כי אין להם נשמה

‫מי שאין לו נשמה, אני לא ‫מצפה ממנו לחיות חיי נצח

‫אבל האדם יש לו נשמה, אז למה שהוא לא חי נצח? ‫הרי הנשמה נצחית

‫אז עכשיו נשאלת השאלה

‫הגמרה שואלת במקום אחר מסכת שבת

‫נדמה לי, מדוע

‫עמי ארצות מתים? יהודי, אבל הוא עם הארץ

‫למה הוא מת?

‫הרי אם הוא תלמיד חכם, ‫תלמיד חכם יודע את התורה

‫אז אם הוא יודע את התורה, כשהוא עובר עליה

‫הוא חייב מיטה

‫אבל עם הארץ שלא יודע ‫את התורה, למה שיהיה מות?

‫והגמרה עונה

‫בגלל עבירות שיש לו נגד

‫כבוד התורה

‫כלומר, אמנם עמי ארצות לא קיבלו על עצמם תורה

‫אבל הם קיבלו על עצמם כבוד התורה

‫ולכן כשהוא קורא לארון הקודש

‫ארון, אול בית הכנסת, בית עמ

‫אז הוא עובר על כבוד ‫התורה, לכן הוא חייב מיטה

‫אז יש את השאלה עכשיו

‫אז למה צדיקים מתים?

‫הרי צדיק הוא לא חוטא

‫יש צדיקים שלא מתו, אבל אלה שמתו

‫גם חטו? באמת חטו, הם לא צדיקים

‫אם הם חטו, הם לא צדיקים

‫יפה, הם חוטאים נגד מידת חסידות

‫כלומר, כל אדם

‫נידון ביחס לנורמה המקובלת עליו

‫מובן?

‫כלומר, אל תאמר, הנורמה מחייבת אותי

‫מחייבת גם אותך, לא, כל אחד

‫והנורמה שלפיה הוא נידון

‫כן?

‫זה מאוד מוסרי

‫כי אי ידיעת החטא

‫אי ידיעת החוק, פותרת מאונש

‫זה הדבר ההגיוני ביותר שיכול להיות

‫בניגוד למה שמקובל במשפט הכללי, ‫שאי ידיעת החוק אינה פותרת מאונש

‫במשפטו של הקב". זה בדיוק ההפך

‫אם אני ידעתי, אז יש לי ‫אחריות, לא ידעתי, אני פטור

‫הגיוני, לא?

‫רגע, לא גמרתי איתו, מה הבעיה?

‫זה לא מעשה שלי

‫אני אגיד לצרכן, למשל, שאני דרכתי

‫הלכתי ברחוב ודרכתי על כפתור

‫שהיה באמצע המדרכה, שמפיל פצצת עטון

‫אני חייב משהו?

‫עשיתי מעשה, זה יפיל פצצת ‫עטון, זה רק מיליון אנשים

‫אני חייב? אני שום חיוב

‫לא יכולתי לדעת בכלל שיש שם כפתור

‫לא אמרו לי

‫או אפילו יותר מזה, שמו ‫כפתור, זוהר ואמרו לא לגעת

‫זהירות צבע תרי

‫אתה לא נוגע?

‫ברור, לכן זה צודק

‫אני לא מקבל מה שאתה אומר שזה לא צודק

‫כן, בבקשה

‫תמיד, בקודם מצב, ההשכלה או ‫השאיפה היא קוזמת לרן הביצוע

‫נכון, יפה

‫איך אפשר להיות צדיק של אומן?

‫קודם מגדיר את יד הבא שאני רוצה להגיע אליו

‫האמת שאתה מיפה בין הרצון למין הרצון

‫איך יש צדיקים שלא מתים?

‫עם אנשים שלא מתים, מחפש, באנטרקטיקה

‫הרב שאל בשבוע שעבר

‫בסדר, מה זה לא מתים? ‫הם לא שייכים לעולם הזה כל כך

‫הרב שאל בשבוע שעבר

‫למה לא למד אברהם לקח ‫מסיפור שהייתה לו עם פרו

‫האם אפשר לענות על השאלה? ‫תשובה, כן, זה היה לפני הסיפור של פרו

‫הרב שלום, ונוגע לשיעור הקודם

‫אולי ניתן לומר שבנות לאות ‫באמת סברו שלא נותר אדם בעולם

‫על ריקי התודעה הסדומית שדיברנו ‫עליה, שאין עוד אנשים בעולם מלבדם

‫תודה, וואי, רעיון יפה, מקבל

‫טוב, כן

‫יש לי שאלה, כאילו, אני לא מבין איך אתה ‫יכול לתת את כל הדבר הזה למאחות ולאישה

‫אישה לא תוכיל? כן, מה זה?

‫מאחות גם תוכיל?

‫אישה, אשתו של מישהו, אסור לקחת

‫אבל אם באמת הוא לא תוכל גם? ‫מאחות? היא פנויה

‫אז אתה אומר שאתה לוקח את האנשים של אשתו?

‫אם היא הייתה אשתו של אברהם? ‫לא, הוא לא היה לוקח אותה

‫הוא היה ירוג את אברהם? ‫לא, לא היה ירוג את אברהם, אסור להרוג אדם

‫אז מה אברהם אומר לסרה, מה עשוי שלו?

‫לא, אברהם אומר לסרה, תגידי שאת אחותי

‫למה? כדי שלא ירגו את אברהם

‫אה, לא שהמלך ירוג את אברהם

‫אלא אנשים סתם ירגו אותה, ירגו אותו

‫כן

‫לא, בגלל שהם רוצים להתחתן איתה

‫היא אישה יפה

‫להשיג אותה אם היא נשואה אי אפשר

‫כן, אז לכן הברירה היחידה זה להרוג אותו

‫מה שאין כן אם היא רק אחותו, ‫אפשר להשיג אותה גם בלי להרוג אותו

‫פשוט, כן

‫איפה היינו?

‫אז יוצא לפי זה, שמה שאומר ‫הקבה לאבי מלא זה דבר עמוק

‫עמוק מאוד, אתה בעצם נהרג

‫על זה שלא נהגת בדרך ארץ ודרך ארץ מקובל עליך

‫עכשיו מאיפה דרך ארץ מקובלת על אבי מלך?

‫ממי הוא למד אותה?

‫מאברהם, זאת אומרת

‫הוא היה צריך ללמוד מאברהם לא רק לחלום, ‫הוא היה צריך ללמוד מאברהם דרכי דרך ארץ

‫יכול להיות שעד שאברהם לא הגיע למקום

‫היה מותר לו לאבי מלך לא להיות בעל דרך ארץ

‫כי זו נורמה שהוא לא למד אותה

‫אבל ברגע שאברהם מגיע הוא מעלה את הרף

‫ולכן זה מקטרג על אבי מלך

‫למה אדם מת אם יש תשובה?

‫למה אדם מת אם יש תשובה? ‫שיעשה תשובה, אחרי זה נדבר

‫כן, בבקשה

‫אני מבקשת את השאלה, ולא מבין שאני ‫יודע שהעניין שמקל לדלתית לבוא תאמה

‫היא עשית תאמה פרי שהייתה יולדת את חוליון

‫אבל בעצם התקצר התהליך שאיבד לבין המיבור

‫אז מה זה צריך לקבל אין מיקה

‫כן

‫איך זה יכול להיות שהם רוצים לגיוני

‫להרוג את הבל באזעקת תשעה זו מוסרית

‫אבל לקחת תשעה שעברה בחיים

‫יפה, יפה, יפה

‫איך הם חושבים שמותר להרוג את אברהם

‫והם לא מעדיפים, אם כבר עושים עבירה

‫אז לקחת את שרה למרות שהיא יש את אברהם

‫פשוט לקחת את שרה כשהיא יש את אברהם

‫זאת עבירה לכל החיים, ‫מה שאין כן להרוג פעם אחת

‫זה עבירה פעם אחת, באמת

‫יותר מזה להרוג פעם אחת

‫בגלל יצר הרע אדם יכול לעשות מעשה נמהר

‫אבל מעשה מחושב וארוך הוא לא יעשה

‫כן

‫אם אני לא יודע

‫נכון

‫יפה, אני יוצא לפי זה

‫אז אדם שלא למד יהיה פתור

‫תשובה, יהיה לו עבירה אחת

‫והיא שלא למד

‫אז לפי זה אדם שהוא עכשיו יודע

‫הוא יודע שאני לא מסתובב במהלך

‫אבל אם הוא יודע, זה משהו אחר

‫אם הוא יודע שזה מחייב אותו, זה משהו אחד

‫אם הוא לא יודע שזה מחייב אותו, זה משהו אחר

‫אז זה לא עבירה אחת, זה לא עבירה אחת

‫נכון, זאת אומרת, מבחינת הקדעיות

‫אתה צודק, מבחינת הקדעיות

‫עדיף לו לדעת מאשר לדעת

‫אבל מבחינת האידאל, עדיף לדעת ‫ולאכול אותה על זה מאשר לא לדעת

‫כי אדם שאין לו אחריות על מעשיו

‫איזה משמעות יש לחייו

‫כי גם, אוגנם כישלונות לא ‫יהיו לו, גם הצלחות לא יהיו לו

‫בעצם חייו עוברים עליו סתם

‫ככה, מה שאין כן, אם הוא אדם

‫שיודע במה מדובר ויש לו אחריות

‫אז עדיף שיוכל אותה ואפילו יהיה הרג

‫וזה מראה שיש חשיבות למעשיו

‫מאשר שסתם יעברו לו אחריות

‫ברור? כלומר, נאמר ככה

‫אני אשאל את זה אחרת, ‫האם כדאי להיות אידאליסטי?

‫התשובה היא

‫שאידאליסט לא שואל שאלה כזאת

‫אם אתה שואל אם זה כדאי, זה כבר לא אידאל

‫אז למה לא למד פרעו ‫מהסיפור שהיה לו אצל אבי מלך?

‫לא למד אצל פרעו מהסיפור ‫שהיה לו אצל אבי מלך?

‫כי אצל פרעו, מהמצרים שטופי זימה הם

‫לא הייתה ברירה, מה שאין כן אצל אבי מלך

‫שהפלישתים היו גדורים בנימוסים, ‫כפי שאנחנו נראה עוד מעט

‫כן, בבקשה

‫האם מה שאתה אובר כזה, ארבעה נקשים

‫ארבעה מתו בגין ארבעה נחש, ולא חתור מי אמר?

‫יש גמרא שאומרת ארבעה מתו בעיתיו של נחש

‫נכון

‫אז איך זה סותר?

‫זה סותר את הגמרא האחרת, נכון? ‫שאומרת שהם מתים בגלל החטא

‫זה גמרא במסכת ברכות, שרבי חניה בן דוסא אומר

‫לא נחש ממית, אלא החטא ממית

‫אז איך הגמרא אומר את ‫ארבעה מתו בעיתיו של נחש?

‫נכון? מה התשובה?

‫שאף על פי שמצד עצמם הם לא היו ראויים לחטא

‫כיוון שהעולם נפול בגלל הנחש הקדמוני

‫לא יכלו גם הם להימלט מן הזוהמה העולמית

‫כן, בבקשה

‫רב המראים עשור על חלק מסוידת השארים

‫שהם חזיקים, הם אנשים שמתבלבלים באמת

‫הם אלו שמתבשים בחוץ על שלומות שלם ותפילה

‫ולפי זה, אחרי כל תפילה

‫מתבשים עם האידאל שלם

‫ולכן זה קשה

‫מה אתה רוצה?

‫אני שואל, לפי זה, הצדיקים הולכים למות?

‫אה, יופי, זאת אומרת הצדיקים ‫היו צריכים למות אחרי כל תפילה

‫יוצא לפי זה שזה לא יכול להיות אחרי כל תפילה

‫זה היה אחרי התפילה הראשונה כבר

‫כן, כי בתפילה האדם מתמודד עם ‫הפער שיש בין האידאל שלו למציאות שלו

‫נכון? זאת שאלתך

‫תשובה

‫הצדיקים מתפללים לפני ‫התפילה שמיצאו חיים מהתפילה

‫זה היה מגיד ממזריץ'

‫היה נוי כך, היה מתפלל לפני ‫תפילתו שיצא חיים מתפילתו

‫מכאן שהשאלה שלך היא רצינית

‫כן, טוב, בואו נמשיך

‫פסוק זין

‫ואתה השב אשת האיש

‫למה צריך להשיב את אשת האיש?

‫כי?

‫כי זה אשת

‫איפה המוסריות שלכם?

‫כי זאת אשת האיש

‫פשוט מאוד

‫אם לא היה צריך להיות כתוב ואתה השב את האישה

‫אבל אם כתוב אשת האיש

‫זה הסיבה לזה שצריך להשיב אותה

‫כי היא אשתו של האיש

‫מה זה כי נביהו ויתפלל?

‫כיוון שהוא נביא הוא גם יכול להתפלל

‫בא עדך וחיה ותפילתו תתקבל

‫כן

‫למה ניקיון כפיים נשמט?

‫כי היה חסר פה ניקיון כפיים

‫שערי, למה אברהם ראה לנכון ‫להגיד על אשתו שהיא אחותו?

‫וישהו הרגיש שיש משהו לא בסדר, מה לא בסדר?

‫הוא נגיע לעיר, אמרו לו תגיד זאת שאיתך

‫זאת אחותך או אשתך

‫במקום שישאלו אותו על אכילה ושתייה

‫כי הרי כלל גדול, כתוב בגמרא

‫אך סנאי בא לעיר

‫על עסקי אכילה ושתייה שואלים אותו

‫או על אשתו עם מאחותו שואלים אותו

‫זאת אומרת שאברהם הרגיש שיש פה בעיה

‫כלפי הדרך ארץ

‫כלומר, אז אם כן אין פה ניקיון כפיים

‫בזה שהוא עבר על דרך ארץ

‫שהיא הנורמה המקובלת עליו

‫אבל אמרתם לי חסר שאני לא יכולת על הארץ

‫הוא לא בא אליה, נכון?

‫נו אז מה?

‫אז זאת אומרת מצד העבירה של אשת איש

‫לא על זה מדובר

‫זה מה שהקב' מסביר לו

‫לא אשת איש הוא אחת

‫אלא היעדר ניקיון כפיים

‫דהיינו, היעדר דרך ארץ הוא אחת

‫אוקיי, בבקשה

‫אני רוצה לומר, אני מתחיל לומר

‫נראה לי ששמעתי את ההסבר הזה פעם

‫כן, מה אתה אומר?

‫שההעביר לניקיון כפיים היה

‫של העם ולציבוריית של הארץ

‫אבל השאלה השניה זה שאני לא...

‫אבל אבי מלך אחראי על מה שקורה אצל העם שלו

‫הוא אחראי על העבירה הציבורית

‫אבל יפה, היחלצות

‫כן, מה עוד?

‫אבל שני, אני זוכר מגינה

‫כי אמרתי את הפסוק בזמן

‫אמרתי את הפסוק בזמן

‫ובוודאי שבו הוא אמר לו

‫ידעתי כי בטוב לא יכנסתי איתה

‫גם אני ידעתי אותך

‫כן, נו אז מה הבעיה?

‫אה, זה מיוחד, מה זה?

‫מה זה?

‫לא, זה בלי כמו שאומר

‫אנוכי ידעתי כי בטוב לא יפכה עשית זאת

‫זה כדי להשמיט ניקיון כפיים

‫זה כדי לעמד אותו את זה

‫דבר נוסף

‫והחסור גם אנוכי אותך מחתולי

‫זה כדי שהוא ידע שבאמת יש צדק

‫ביחס לעבירה הגדולה של אשת איש

‫באמת הוא לא חותם

‫כן

‫כן

‫נכון, אתה צודק, נכאורה

‫היה צריך להיות כתוב

‫ואתה השבש את האיש

‫זקף קטון

‫כינה ויהו ויתפלל מעריך תרחה

‫ופה כתוב אחרת, נכון?

‫השבשת

‫האיש כינה ויהו וזקף קטון על הוא

‫אז זה לא טועם, נכון?

‫אז זה קושי על הגמרה

‫שהגמרה ככה פירשה

‫שהגמרה אמרה השבש את האיש מכל מקום

‫כינה ויהו ויתפלל תפילתו תתקבל

‫אז אם הגמרה סותרת את התאמים

‫אז זה קושי על בעל התאמים

‫אלא מה זה בא לומר?

‫זה בא לומר שהתאמים מדברים בשפה של אבי מלך

‫והגמרה בשפה של המוסר

‫בסדר?

‫טוב

‫פסוק זין

‫ואתה השבש את האיש ‫כינה ויהו ויתפלל בעדך וחיה

‫זאת הפעם הראשונה בתנך כולו

‫שכתובה המילה נביא

‫פעם ראשונה

‫כן, תסתכלו, מבראשית ועד עכשיו

‫לא מוזכרת המילה נביא

‫זאת גם הפעם הראשונה בתנך כולו

‫תסתכלו מבראשית ועד עכשיו

‫שמוזכרת המילה להתפלל תפילה

‫זו פעם ראשונה שזה מוזכר

‫זה דבר מאוד מוזר

‫כי אנחנו רגילים, אצלנו זה טריוויאלי

‫שאם מישהו עובד את השם

‫אז ודאי שהוא מתפלל אל השם

‫אבל לא מצאנו

‫אם כן מצאנו, מה הייתה עבודת השם לפני זה?

‫קורבנות

‫כלומר, הקורבן הוא ההתנהגות הראשונית

‫הקמעית של האדם כלפי האלוהות

‫ובשלב מתקדם יותר, האדם גם למד להיות מתפלל

‫זה חידוש

‫התפילה היא לא דבר המובן מאליו

‫וזה הגיוני שזה לא מובן מאליו

‫כי מה פתאום שהקב' הוא ישמע לי

‫מה שאין כן, התחושה שאני צריך להחזיר לו משהו

‫היא הרבה יותר טבעית

‫ולכן הקורבן מתקבל יותר לדעת

‫במחילה אולי אפשר להביא הוכחה מהכתובים

‫שהמעשה אצל אבי מלך היה לפני הסיפור עם פרו

‫אני לא מבין צרפתית תודה

‫אבל אתה כן מבין את העברית של השיעור הקודם

‫בשיעור הקודם אני הבאתי ‫ראיות לזה שזה קרה לפני

‫ויהיה נקבודו למשל

‫ביונתן בנוזיאל שומר את זה במפורש

‫אבל נגיד את זה אחרת

‫יש פה בעיה מהותית

‫איך זה יכול להיות שאברהם

‫מגיע אצל אבי מלך כזוג פרטי

‫וכי הוא לא נהיה למלחמה לפני זה

‫ויש לו חיילים

‫איך לא יודעים שאשתו זו צרה

‫פשוט מאוד, זה דבר בלתי סביר

‫ואיפה ישמע אל בכל הסיפור הזה

‫מה, לא נולד?

‫והגער הוא לא באזור

‫כלומר כל הסיפור הזה תמוה מאוד

‫אברהם מופיע פתאום כאדם פרטי

‫מתי מצאנו את אברהם כאדם פרטי?

‫בין הגעה שלו לשכם

‫לבין הירידה שלו למצרים

‫בכלל בדרך למצרים נמצאת גרער

‫אז ברור שבפעם הראשונה שאברהם ירד למצרים

‫הוא עבר דרך גרער

‫לכן הרבה יותר סביר לומר שכל זה מתרחש

‫בדרך למצרים, בירידה הראשונה שלו

‫טוב, חוץ מזה אתה יכול ללמוד צרפתית

‫מה קרה?

‫למה בכל זאת זה כאן?

‫כפי שהסברנו לפחות שלוש פעמים

‫זה כאן, ועכשיו זו הפעם הרביעית

‫זה כאן בגלל שזה כלול במסגרת הסיפורים

‫שבהם אברהם לומד את מידת הדין

‫ואיפה אברהם לומד את מידת הדין?

‫כי כאן בעקבות הסיפור הזה

‫הוא צריך להתפלל

‫להתפלל פירושו?

‫לעמוד בדין

‫מה זה להתפלל?

‫זה התפעל של פלל

‫מה זה פלל?

‫פלילים?

‫משפט

‫כשאדם מתפלל הוא עומד למשפט

‫כלומר אברהם לומד לראשונה

‫את אותה העבודה שבה הוא צריך

‫להעמיד את עצמו מול הבורא למשפט

‫זה קבלת מידת הדין

‫כמובן?

‫לפי זה שמתפלל זה עורך דין

‫במקרה הזה, אם הוא תלוי ביד מי הוא מתפלל

‫יכול לתפלל ביד עצמו גם

‫למה תפילה ראשונה היא בעד ‫מישהו אחר ולא בעד עצמו?

‫כי המעשה הראשון צריך להיות אידאלי

‫כשאתה מתפלל בעד עצמי

‫יש את הרובת של אגואיזם

‫כשאתה מתפלל לביד אחר

‫אז זה טהור

‫במיוחד שהוא מתפלל פה בעד ‫מי שחטף לו את אשתו סך הכל

‫אבל הוא רוצה שהרומפין למד מידת הדין בשלבים

‫נכון

‫הוא למד מידת הדין בשלבים

‫כל החלקים השונים של פרשת וירא

‫זה למידת מידת הדין בשלבים

‫קודם כל על ידי הודעת לדעת יצחק

‫אחרי זה הסכמתו למשפטה של סדום

‫ועכשיו על ידי אבי מלך ‫ועוד מעט על ידי לדעת יצחק

‫זה בכלל לא משנה

‫כלומר התורה מסדרת את הדברים האלה

‫לפי הצורך של הבנתנו מהי מידת הדין

‫אני לא צריך להתמודד את זה בעבריה

‫בסדר, זה לא משנה

‫אם אתה רוצה אני אתן לך ‫שיעורים בצרפתית, רוצה?

‫טוב

‫אז פעם הראשונה שמופיעה גם נביא וגם תפילה

‫מכאן שיש יחס ישיר בין התפילה לבין הנבואה

‫פירוש הדבר, מה?

‫אבל יש שנייה, אבי מלך חלה

‫נו

‫אבל לא כתוב נביא לגבי אבי מלך

‫למה זה שואלת?

‫כי זאת לא באמת נבואה, זו הקרנה של אברהם

‫זה מה שהרמב״ם אומר שהביטוי ‫וייבוא אלוהים אל פלוני בחלום הלילה

‫שזה נמרק לגבי אבי מלך ולבן

‫זה לא נבואה ממש, אלא זו הקרנה של הנבואה

‫מה זה פירוש?

‫הכוונה שזה רק הקרנה של הנבואה ולא נבואה ממש

‫איפה השואל?

‫אה, זה אתה

‫נבואה ממש? רק משה רבן?

‫נבואה ממש? רק משה רבן? ולמה אתה אומר את זה?

‫הנה כתוב על אברהם פה בפסוק זין

‫ואתה אשב ויש את האיש כי נביא הוא

‫האיש שם זה לא משה

‫זה לא הקרנה?

‫זה לא הקרנה, זה נבואה ממש

‫כן? ראינו כבר קודם שאברהם נביא ‫כשהוא מתווכח על סדום ואמורה?

‫אנחנו ראינו שאברהם נביא ‫כשהוא מתווכח על סדום ואמורה

‫זה שאברהם הוא נביא זה כבר כתוב

‫והיום אהיה אמר השם אל אברהם

‫זה כבר נבואה

‫כן, אלא שהביטוי נביא מופיע רק פה

‫כי זה שהשם מדבר עם הנביאים

‫זה עוד לא עושה אותם ‫נביאים במובן הנבואי של המילה

‫למה אני מתכוון

‫נבואה זה הפונקציה של מלא הנביא כשהוא מתפלל

‫ברור

‫וזה מפורש בשולחן ערוך ‫שאסור למי שאינו נביא להתפלל

‫כן, זה כתוב באורחיים

‫סימן צדיק ח'

‫בכוונת התפילה

‫ובו חמש סעיפים

‫ששם כתוב מפורש שצריך ‫לכוון את ליבו לפני התפילה

‫ושם השולחן ערוך כותב

‫וכן היו עושים החסידים הראשונים

‫שהיו מכוונים את ליבם

‫עד שהיו מגיעים קרוב למעלת הנבואה

‫זאת אומרת שכדי להתפלל

‫אתה צריך קודם כל להגיע

‫קרוב למעמד הנבואה

‫למעלת הנבואה

‫ואז מותר לך להתפלל

‫עכשיו איך אני יכול לדעת ‫שהגעתי קרוב למעלת הנבואה?

‫איך אני יכול לדעת?

‫אני יכול לדעת את זה אם פעם אחת התנבאתי באמת

‫אם פעם אחת אני התנבאתי

‫אז עכשיו כשאני מתקרב לזה אני יודע שזה זה

‫מסקנה מי יכול להתפלל?

‫רק נביאים

‫נכון?

‫הלכה מפורשת

‫וזה מה שכתוב גם פה

‫כי נביא הוא ויתפלל

‫אם הוא לא היה נביא לא ‫הייתי מרשה לו להתפלל בכלל

‫אז אתה אומר אנחנו בזה עוברים ‫על ההלכה כשאנחנו מתפללים

‫נכאורה, נכון?

‫כי הרי אנחנו לא נביאים

‫אז איך אנחנו יכולים בכל זאת להתפלל?

‫תשובה, אנחנו עושים תרגילים על יבש

‫כלומר אנחנו משתמשים בנוסח שכתבו הנביאים

‫והנוסח הזה הוכנס

‫כלומר הם הכניסו בתוך הנוסח של התפילה

‫את כל עולם הכוונות של הנבואה

‫ואז אנחנו סומכים על דעתם

‫אז לא צריך להתאמץ להכוון בכלל?

‫צריך להתאמץ להכוון

‫אבל קודם כל צריך לדעת באיזה מילים לכוון

‫במילים של הנביאים

‫בסדר?

‫כל זמן שהרב מלמד תורה בלשון הקודש

‫אין צורך לדמות צרפתית

‫אני סומך עליך דברי פיכה חמחה

‫יש ניחושי עליך מדברי רשי

‫שרשי בעשרות מאות מקומות כותב בצרפתית

‫למרות שהוא כתב בלשון הקודש

‫אבל הוא הוסיף שבצרפתית אומרים כך וכך

‫נכון?

‫ת'ארץ דשא אומר רשי

‫אר בוריס בלאנס

‫כך הוא כותב

‫נפו לקח את זה, זה בצרפתית

‫אז זה לא כל כך ראייה מה שאתה אומר

‫יש מדרש שאומר

‫ששרה נתעברה מאלימלך

‫אז כיצד ניתן להסביר זאת?

‫תודה לרב

‫נהנים מאוד מהשיעור ומהערוץ

‫אין מדרש שאומר ששרה נתעברה מאלימלך

‫הוא מתכוון לאבימלך?

‫איך אתה יודע?

‫הוא כתב אלימלך

‫אז הוא חושב שזה אלימלך שבמגילת רות

‫נכון?

‫אני חושב

‫לא?

‫אתה אומר שאפשר להתווכח

‫אז בהנחה שהוא התכוון לאבימלך

‫נגיד

‫המדרש אומר שלצני הדור

‫היו אומרים מאבימלך נתעברה

‫נכון?

‫אז זה לא מדרש, זה דברי לצני הדור

‫בסדר?

‫האם אני צריך לתארץ את דברי הלצנים?

‫לא נראה לי, נכון?

‫אז אני פתור מהשאלה בכלל

‫לכן לא נראה לי שהוא התכוון לאבימלך

‫כי בוודאי שהוא לא התכוון לדברי לצני הדור

‫אז הוא התכוון לאלימלך

‫ואני לא יודע מי הוא האלימלך הזה

‫יש לו ידיעות במדרשים שאין לי

‫זה הכל

‫כן, בבקשה

‫אני לא מבין מה... ‫אני לא יכול להתפלל

‫אבל אני רוצה לדבר עם השם

‫אני רוצה לדבר עם ה'

‫להתפלל זה לא לדבר עם השם

‫להתפלל זה לבקש מהשם

‫לא כל דיבור עם הקדוש ברוך הוא תפילה

‫הדיבור של בקשת דבר חסר זה נקרא תפילה

‫בסדר? בבקשה

‫אז והתפלל בעדך וחיה

‫זאת אומרת שהתפילה היא עניינם של הנביאים

‫יש משנה

‫שבה נאמר שרבי חנינה בן דוסא

‫היה מתפלל על החולים

‫והיה אומר זה יחיה, זה ימות

‫שאלו אותו

‫מה שאלו אותו?

‫לא, שאלו אותו

‫נביא אתה?

‫שימו לב לשאלה

‫כלומר שאלו אותו אם הוא נביא

‫קודם כל השואלים

‫שכנראה לא היו אנשים קטנים

‫הבינו שיש קשר בין התפילה לבין הנבואה

‫אם הם שאלו את רבי חנינה בן דוסא אם הוא נביא

‫ומה הוא ענה?

‫מקובל אני

‫אני מקובל, למה אתי קבלה?

‫אני אמנם לא נביא

‫אבל אני תלמיד הנביאים

‫זה המקובלים

‫שהם יודעים את סוד התפילה

‫לכן התפילתי שגורה בפי וכו'

‫אגב מה פירוש הדבר מקובל?

‫למה לא קוראים לחכמי הקבלה בשם

‫מקבלים או קבליים?

‫לא, כי הוא מקובל בתפילתו

‫כלומר תפילתו מקובלת

‫כלומר יסודה של תורת הקבלה זה התפילה

‫ויש מאיזה חוכמה

‫חוכמה שמסבירה כיצד להתבלל

‫אבל בסופו של דבר עיקר ‫עניינה של הקבלה זה התפילה

‫לכן זה מה שכתוב כאן

‫נביא הוא או מקובל הוא

‫לא משנה, והתבלל

‫בבקשה

‫אני אקרא רשבי שכתב את כל כל התפילה

‫היה פתור להתבלל

‫לכן רשבי היה פתור מהתפילה, למה?

‫כי התורה שלו הייתה תפילה

‫כי הוא לא צריך את התפילה בסגנון שלנו

‫אצלו התורה שלו זה התפילה שלנו

‫מה?

‫הוא על רטוב, הוא לא על יבש

‫יפה, כלומר כשהוא לומד תורה

‫יש התאחדות של החוויה ‫האינטלקטואלית עם החווייתיות

‫ולכן אצלו תורתו היא תפילה

‫בסדר?

‫ולכן זה יהיה מצחיק שרבי ‫שמעון בר יוחאי יתפלל

‫זה הקטנה

‫כן?

‫הוא מתפלל על ניקיון כפיים

‫הוא מתפלל מה? על העבירה שלו

‫כן, אבל הוא עושה תשובה עכשיו

‫אז זה אומר לו, דעתי מאוד תמוד כשהם מתקים

‫אם לא תעשה את זה, זה ידע שאתה עושה את זה

‫זה אומר שיש את המנחות ‫שלנו, אבל הוא לא ניקיון כפיים

‫אה, למה?

‫כתוב, ואם מנחה משיב, דעתי מאוד תמוד

‫כן, כי הוא צריך בכל מקרה ‫למות על הניקיון כפיים

‫על ליעדר ניקיון הכפיים

‫בכל זאת, נותנים לו דרך לתקן את זה

‫על ידי שהוא משיב

‫אה, בגלל שעל ידי שהוא ‫ישיב, אז אברהם מתפלל עליו

‫כיוון שאברהם מתפלל, תהיה עד נא תפילתו

‫זה אין לי

‫ברור, מובן? טוב

‫וישכם אבימלך בבוקר

‫ויקרא לכל עבדיו, וידבר את ‫כל הדברים האלה באוזניים

‫ויראו האנשים מאוד, ויקרא אבימלך לאברהם

‫ואומר לו

‫מי הוא אמר וצריך להגיד לו?

‫סליחה, קח איתי אשתך, נכון?

‫סליחה, ממש לא נעים, לא התכוונתי

‫נכון? במקום זה, ויאמר לו

‫מה עשית לנו?

‫ומך חטאתי לך? ‫כי הבאת עליי ועל ממלכתיך חטאה גדולה

‫מעשים אשר לא יעשו, עשית

‫אימאדי

‫פסוק יהודי, ויאמר אבימלך

‫מי דיבר עד עכשיו?

‫אבימלך, אז למה כתוב עוד פעם ויאמר אבימלך?

‫זה שזה מוזר, זה השאלה שלי

‫מה? פשוט, אברהם לא עונה לו

‫הוא שואל, למה התנהגת ככה? אברהם לא עונה

‫מה הוא מלמד אותו אברהם בעצם בזה?

‫הוא מלמד אותו דרך ארץ

‫אז אברהם, מה ראית כשעשית את הדבר הזה?

‫כלומר, כנראה יש משהו שגרם לך לעשות את זה

‫והיום אמר אברהם, כי אמרתי

‫רק, אין ירד אלוהים במקום ‫הזה, והרגוני על דבר אשתי

‫מה זה רק אין ירד אלוהים?

‫כל השאר יש

‫מה זה השאר שיש?

‫יש מוסר

‫הרי מה טוען אבימלך?

‫מעשים אשר לא יעשו, סימן שיש נורמות מוסריות

‫בממלכת אבימלך

‫לא כמו מצרים ששטופי זימן

‫אבל אומר אברהם

‫נכון, יש לכם דרך ארץ

‫אבל אין לכם ירד אלוהים

‫כלומר, אתם תלמידי אמנואל קאנט

‫החלטתם שיש מוסר ללא זיקה אל הרצון האלוהי

‫אתם פילוסופים גדולים, ‫אבל מה יקרה אם יש יצר הרע?

‫יצר הרע לא יכול לעמוד

‫כלומר, סליחה, פילוסופיה בלבד ‫לא יכולה לעמוד מוד יצר הרע

‫זה המלבים מסביר, המלבים ‫אגב רומז בפירוש שלו לפסוק הזה

‫לדבריו של אמנואל קאנט

‫על המוסר כצו קטגורי של התבונה

‫אז הוא מסביר שמה שאברהם אומר

‫לאבימלך, המוסר כצו קטגורי של התבונה

‫זה לא עומד כשיש אישה יפה

‫זה קורה אבל זה סודר את כל מה שאנחנו אומרים

‫אנחנו אומרים שיש מוסר אנושי

‫ודאי שיש מוסר אנושי

‫המוסר האנושי מתייחס אל האלוהים

‫גם ללא התגלות

‫כלומר, המוסר האנושי ‫מבין שהמוסר הוא רצון השם

‫עד כאן מהיום, שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234908338″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 33
"ויעל לוט מצוער וישב בהר ושתי בנותיו עימו כי ירא לשבת בצוער"
"וה' פקד את שרה כאשר אמר"
פרק כ’ פסוק ב’
אורך השיעור: 48 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234908338″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ויאמר אברהם לשרה אשתו אחותי היא”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן