פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת וירא > “וה’ פקד את שרה כאשר אמר”

“וה’ פקד את שרה כאשר אמר”

מילות מפתח:יצחק אבינו
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫ואנחנו מלאים בפרק קף נכון? או קף א' פה?
‫קף א' טוב מי מתנדב לקרוא?

‫אף אחד לא רוצה לקרוא? טוב אז אני אקרא ‫עכשיו שיביאו ספר אני יכול לעשות את זה

‫כן מה השאלה?

‫כן

‫ערב נדבר בשעור הקודם של ‫התפילה של אברהם ולילים ולילים

‫נכון

‫רציתי לשאול אם אנחנו אמורים לקחת את המגישה ‫הזאת בתפילה שלנו או שאצלנו זה מאחוז רחמים?

‫אתה שואל בעקבות מה שאמרנו שהתפילה של ‫אברהם היא מידת הדין להתפלל, לעמוד בפלילים

‫האם זה משהו לגבי התפילה ‫שלנו שהיא כולה רחמים?

‫הגמרא אומרת שהתפילה ‫רחמנינו זה דברי בקשת רחמים

‫אין שום סתירה, כשאני ‫מבקש רחמים אני עומד בדין

‫כי אני בא לבקש משהו שהוא שינוי משורת הדין

‫אז אני מבקש רחמים כי לפי שורת הדין ‫לא קיבלתי ועכשיו אני בא לבקש שינוי

‫כל שינוי בדין נקרא רחמים

‫אבל בודקים אני ראוי זה המידה בדין זה ‫להתפלל כך שאין פה שום סתירה בין שתי האמירות

‫טוב אנחנו הגענו לפרק כף א', איזה פסוק?

‫מה?

‫הגענו לפרק כף א', איזה פסוק?

‫א', בטוח? טוב

‫אם כך נתחיל את פסוק א'

‫אנחנו לומדים שכל הפרשה של וירא זה ‫הלימוד של אברהם את מידת הדין, נכון?

‫ו' אדוני פקד את צרה

‫כשאומרים ו' לפני י' כ' ו' כ' מה מתכוונים?

‫הוא ודינו

‫אז פה שוב מידת הדין מתערבת ‫כדי להביא את אברהם לידי מידת הדין

‫להוביל את מידת הדין לעולם

‫הצדיק של מידת הדין זה?

‫יצחק? בטוח?

‫מסכימות?

‫אז הצדיק של מידת הדין זה יצחק

‫אז כשהוא נולד ברור שהוא ודינו ו' פקד את צרה

‫כאשר אמר

‫ו' יעש את שם לצרה כאשר דיבר

‫אין שום שם שלמדנו את כל זה, לא?

‫לא? לא למדנו? טוב בסדר

‫ותר ותלת צרה לאברהם בן לזכוניו ‫למועד אשר דיבר אותו אלוהים

‫ויקרא אברהם את בנו יצחק

‫לא כתוב כך?

‫כתוב הרבה יותר כבד

‫ויקרא אברהם את שם בנו ‫הנולד לו אשר ילדה לו צרה יצחק

‫יותר כבד מזה, אתה מת

‫מה זה המשפט הארוך הזה?

‫ויקרא אברהם את שם בנו ‫הנולד לו אשר ילדה לו צרה יצחק

‫אלא מה?

‫צריך לדעת לי איך לקרוא את הפסוק

‫אולי צריך לקרוא את זה ככה

‫ויקרא אברהם את שם בנו

‫אז מי היה בנו?

‫זה לא מה שכתוב, אני חוזר עוד פעם על הפסוק

‫ויקרא אברהם את שם בנו, אז מי זה בנו?

‫שם

‫מצאנו שם כזה?

‫מצאנו שם כזה, נכון?

‫שם חם ויפת, נכון?

‫אז אם כך, אברהם קרא את שם בנו

‫אז אם שם זה בנו של אברהם, מי זה אברהם?

‫נוח, נכון

‫כל הזמן בפרשת נוח למדנו אין ‫איש צדיק תאים היה בדורותיו

‫נחלקו רבותינו, אם זה לגנאי או לשבח

‫יש מי שאומר אם היה בדורו של אברהם

‫היה יותר צדיק

‫ויש מי שאומר לא, אם היה בדורו של אברהם

‫לא היה נחשב לכלום

‫מה כל ההשוואות האלה לאברהם?

‫כלומר בעצם אפשר לומר, נוח ‫זה הגרסה הראשונה של אברהם

‫אברהם זה הנוח המושלם

‫ולכן, אם לא הצלחנו להקים את אבות העולם

‫מנוח, שם ועבר

‫אז אנחנו עושים גרסה ‫משופרת, אברהם, יצחק ויעקב

‫יוצא לפי זה, שנוח בא לידי השלמתו באברהם

‫אתם זוכרים את הפסוק ‫שראינו בפרק זין, פסוק א'

‫כי אותך ראיתי צדיק לפניי

‫האחרון זוכרים שאמרנו ‫שאברהם היה גנוז בתוך נוח

‫ואז יוצא שיצחק הוא שם

‫והקרא אברהם את שם בלו

‫אני נולד לא אשר ילדה לא ‫שרה, הפעם זה שרה שילדה

‫אז קוראים לו יצחק, על שם הצחוק של שרה

‫מובן?

‫זה מתאים מאוד לתורת הגלגול

‫גם בלי תורת הגלגול זה מתאים

‫עוד יותר טוב לפי תורת הגלגול

‫כן?

‫אולי שאלתי על הפסוק זה ‫על דרך פשט או על דרך מה?

‫האם מה שאמרתי על זה על ‫דרך הפשט או על דרך מה?

‫אינני יודע מה להגיד לך

‫הייתי אומר ככה, זה על ‫דרך הרמז, זה מה שנשמע כך

‫אבל זה ממש ככה, הרמז המתבקש

‫כלומר, זה לא רמז במובן של בקשת אלגוריות

‫אלא, הכתוב יש לו הקשרים אסוציאטיביים

‫עבור הנפש דוברת העברית

‫כמובן איזו עברית, העברית המקראית

‫וכאשר העברי המקראי שומע שם

‫זה מצטייר אצלו בתור שורש הזהות הישראלית

‫עד כך שאפילו הקדוש ברוך הוא נקרא בשם הזה

‫יענך השם ביום צרה, יסגבך שם אלוהי עקב

‫נכון?

‫זאת אומרת, זה מצטלצל, זה מתבקש כך

‫אז אני אמרתי שקוראים לזה רמז

‫השאלה היא, מדוע אתה שואל עוד פעם?

‫טוב, למה הוא קרא לו יצחק?

‫על שם הצחוק של שרה, נכון?

‫יש עוד מישהו שצחק, מי זה היה?

‫אברהם, איפה ישמעאל צחק?

‫לא קראת עוד כלום פה

‫אבל אברהם צחק, נכון?

‫כן או לא?

‫ברק ירוזיין בא איפול אברהם על פניו

‫בא יצחק

‫והיא אומר בליבו, הלבן מאה שנה יבלד

‫ועם שרה בא תשעים שנת אלף

‫זאת אומרת שיש לנו פה כבר שני צוחקים

‫אברהם ושרה

‫יש פה צוחק שלישי, זה הבן

‫הבן נקרא יצחק

‫הוא לא נקרא צוחק, הוא נקרא יצחק

‫כלומר הוא מבטא את הצחוק העתידי

‫כמה דעת אמרת?

‫מי שצוחק, אחרון

‫זה מפורש לספר משלה, ותצחק ביום אחרון

‫ואברהם, בן מאת שנה

‫והיה מול אברהם את יצחק בן שמונת ימים

‫כאשר ציווה אותו אלוהים

‫מדת הדין

‫כל האווירה היא של דין

‫ואברהם בן מאת שנה

‫והיוולד לו את יצחק בנו

‫מה זה חשוב?

‫זאת אומרת, זה האדם המושלם

‫כדי להוליד צדיק של מדת הדין

‫צריך להיות בן מאה

‫זוכרים למה? נכון?

‫דיברנו על זה בהרחבה

‫מה?

‫נכון

‫לא, ההפך

‫מדת הדין זה חידוש

‫לכן יש פה צחוק

‫עד עכשיו העולם מתנהג בחסד

‫פתאום יש צדיק של מדת הדין

‫חידוש, זה מצחיק

‫אז למה נולדו צריך להיות בן מאה?

‫ותומר שרה

‫צחוק עשה לי אלוהים

‫אז יש פה צוחק רביעי

‫מי הצוחק הרביעי?

‫אלוהים

‫כל השומע יצחק לי

‫יש פה כבר צוחקים חמישיים

‫כל העולם כולו

‫ותומר מי מילא לאברהם

‫הניקה בנים שרה

‫כי הילדתי בן נזקונה

‫הגדל הילד והיא גמל

‫והיה עשה אברהם משתה גדול והיא גמלת יצחק

‫זאת אומרת יש פה צחוק גדול

‫יש צחוק של אברהם

‫צחוק של שרה

‫צחוק של יצחק

‫צחוק של הקב". צחוק של העולם כולו

‫חמישה גורמי צחוק יש כאן

‫אני עוד לא יודע למה זה חשוב להדגיש

‫בינתיים אני מתוודה

‫אולי בהמשך אני אבין למה

‫ואברהם עושה משתה גדול

‫אז וטרס הרעד בן הגר המצרית השרד

‫ללאל אברהם מצחק

‫מה אמר לעצמו ישמעאל?

‫אמר לעצמו טוב זה מה שהולך היום נכון?

‫זה האווירה

‫זה האופנה

‫אז גם אני אנסה

‫זה אולי מזכיר למה זה מוזכר

‫ישמעאל אומר עכשיו האווירה היא הצחוק

‫זה הנהגה בעולם

‫אפילו הקדוש ברוך הוא צוחק

‫אז גם אני יצחק

‫ואתה אומר לאברהם

‫גרש העמה הזאת ואת בנה

‫כי לא יירש בנה העמה הזאת עם בני

‫עד כאן היית צריכה לדבר

‫אבל היא הוסיפה עוד שתי מילים מוזרות

‫עם יצחק

‫למה קוראים לבן שלך יצחק?

‫כי את צחק אז מה אתה עושה ‫בעיות מזה שאנשים צוחקים?

‫באמת קבוע משהו לא מובן

‫או שליצחוק זה טוב

‫אז מה... והרי היה שקוראים לבן שלך יצחק

‫ואם לא אז תשתכי אל תגידי אם הבנים לי יצחק

‫יש פה משהו לא ברור

‫אבל אפשר לומר ככה

‫ישמעאל ניסה לעשות מה שכולם עושים

‫ואומרו לו אתה לא יודע לספר

‫אנשים ניסו לספר בדיחה

‫ושאחד נספר בדיחה כמו כולם

‫ואחד לא צוחק

‫למה אתה לא יודע לספר?

‫יש משהו בצחוק של ישמעאל

‫שכנראה לא עובר

‫לא עובר מסך

‫משהו לא בסדר כאן

‫ושרה הרגישה את הדבר הזה

‫והרגישה שדווקא הצחוק העולמי שנעשה כאן

‫הוא ההזדמנות לברר

‫מי הוא הצוחק האמיתי

‫מי הוא הצוחק המזויף

‫אתה צריך להבין

‫האם לצחוק זה טוב?

‫אמרו חזאל

‫אמר רבי שמעון בן לקיש

‫משום רבי שמעון בן יוחאי

‫אסור לאדם שימלא פיו צחוק בעולם הזה

‫שנאמר

‫אז ימלא צחוק פינו

‫זאת אומרת שבעולם הזה

‫אתה לא יכול למלא את הפה צחוק

‫זאת אומרת שהאם הצחוק הוא שלילי? לא

‫הצחוק נשמר לעתיד לבוא

‫מה זה הצחוק?

‫הצחוק זה הרבה יותר משמחה

‫אפשר להגיד לך

‫יש שלוש מדרגות בזה

‫ששון, שמחה, צחוק

‫ששון דומה לכוס שהולכת ומתמלאת

‫שופכים מהבקבוק לתוך הכוס

‫זה ששון

‫כמו דבר

‫אני רואה שעוד מעט יהיה לי מה שאני רוצה

‫אני שש

‫כמו שש אלה קרב

‫כשאדם שש אלה קרב

‫או כמוצא שש אנוכי על אמרתיך

‫כמוצא שלל רב

‫האדם עוד לא מימש את הדבר שמשמח אותו

‫אבל הוא שמח כי הוא עתיד להשיג משהו

‫הוא בדרך אלה, זה הששון

‫מתי יש שמחה?

‫כשאדם ישיג, זה כמו שהכוס מלאה ורוויה

‫על כל גדותיה

‫אם ממשיכים אחרי שהכוס מלאה

‫ממשיכים לשפוך

‫אז מה יש?

‫זה כבר צחוק, זה כבר ‫מעבר למה שאני יכול לעשות

‫הצחוק מרים את הגוף שלי מעבר ליכולת הכיבול

‫זה יוצא מן החוק

‫מעבר למה שאני יכול

‫זה פורץ

‫לא שכחתי, פשוט לא הספקתי ידיים

‫זה יוצא מן החוק

‫עכשיו, האם אפשר

‫אז זה שצחוק בא

‫כאשר העולם מושלם מאוד

‫עכשיו, האם העולם מושלם?

‫בניגוד לדעת הגשש

‫העולם לא מצחיק

‫שערי, תפתח עיתון

‫תשמע רדיו, תראה טלוויזיה

‫אתה רואה שהעולם לא מצחיק?

‫אז איך אפשר לצחוק בעולם הזה?

‫כאילו שהעולם מושלם

‫אבל מצאנו שהצדיקים צוחקים

‫למה הם צוחקים?

‫כי הם רואים את העתיד

‫לכן הצדיק האולטימטיבי נקרא

‫יצחק, שמעטין

‫אבל ישמעאל מצחק והעובה

‫זה אגב בפיאל, לא בקל

‫לא כתוב צוחק, אלא מצחק

‫שזה הדגשה של הצחוק

‫וזה כנראה בגלל שהוא מרוצה ממצב העולם

‫מי שמרוצה ממצב העולם זה רשע

‫רציניות, איך אתה יכול להיות מרוצה?

‫אם אתה צוחק על מה שאתה רואה

‫את המגמה העתידית

‫הצחוק הגדול שיהיה

‫אז בבקשה אבל לצחוק עכשיו

‫על מה שקורה עכשיו

‫זה נורא

‫בעצם הצחוק של ישמעאל

‫מעכב את העולם וההתפתחות שלו

‫יש פה גסות רוח של ישמעאל

‫כן?

‫זה בשום מצחק בעולם הזה

‫מצחק, אה יפה

‫הוא מצא איפה להסתדר בעולם

‫הוא חקוק בעולם הזה

‫כן יפה

‫אז זאת אומרת ששרה הבחינה

‫שיש פה משהו שצריך פה בירור

‫עכשיו צריך להבין שכנראה

‫כשיצחק הבינו נולד

‫הייתה איזה מין השתקפות

‫איזה מין התרמה של העולם העתידי

‫הרי כתוב בפסוק זין

‫ותומר ממילא ללא אברהם

‫העניקה בנים שרה

‫היא לא העניקה בנים היא עניקה בן

‫יש לה רק בן אחד

‫לא שמענו על עוד בנים של שרה

‫אלא העניקה בנים שרה

‫זה שזה מדרש כזה

‫שכאשר אברהם עשה את הסעודה

‫הגדולה לכבודו של יצחק

‫אז כל העולם אמר

‫אה זה לא הבן שלו

‫הוא לקח איזה אסופים מן השוק

‫לקח איזה ילד ככה

‫שעזבו אותו ברחוב

‫אמר זה הבן שלי

‫והיא בוודאי לא יכולה לעניק

‫היא עושה כאילו שהיא מניקה

‫היא לא מניקה

‫וכל מלכי העולם היו שם

‫מלכי קנאן וודאי הגיעו

‫לסעודה הגדולה

‫והיו באו עם נשותיהם

‫ועם תינוקיהם

‫ונעשה נס

‫שפתאום כל המלכות העולם

‫לא יכלו לעניק

‫התקנו קורט

‫התחילו לבכות

‫ואז לא הייתה ברירה

‫ביקשו משרה לעניק אותם

‫הניקה בנים שרה

‫אבל באיזה יום זה היה

‫ביום שבו נגמל יצחק

‫זאת אומרת כשעם ישראל נגמל

‫אז הוא מתחיל לעניק אחרים

‫יש פה לימוד גדול בדבר הזה

‫צריך קודם כל לגייר את היהודים

‫אתם גייר את היהודים?

‫אחרי זה אתם גייר את הגויים

‫אם המצחק זה על הרבי עקיבא ואיזה שאלה

‫למה הרבי עקיבא מצחק?

‫יפה, לפני זה נשאלת השאלה

‫למה הרבי עקיבא מצחק

‫אני אפילו יכול לשאול יותר מזה

‫בספר בראשית עצמו

‫בפרשת תולדות

‫כתוב בפרק

‫פרק קווה

‫בפסוק ח'

‫והי כי ערכו לו שם הימים

‫והי השקפה ומלך מלך פלשתין בעד החלון

‫והיה והנה יצחק מצחק את רבקי אשתו

‫מצחק אם כן זה היה

‫אותו ביטוי, הפסול אצל ישמעאל

‫חוזר פה ברבי עקיבא

‫נכון

‫הבנתי, הבנתי, הבנתי

‫אז את שואלת

‫צריך להיות כתוב

‫ורבי עקיבא יצחק

‫אבל מצחק זה לא מתאים, נכון?

‫יש לי תשובה

‫רבי עקיבא לא צפה את העתיד

‫רבי עקיבא היה בעתיד

‫זו המדרגה שלו

‫זה כמו שיצחק מצחק את רבקי אשתו

‫הרי זה דבר מאוד לא צנוע

‫מה שכתוב כאן

‫יצחק מצחק את רבקי אשתו

‫מספרים לנו דברים כאלה

‫לפי ראשי זה תשמיש

‫זה מה שהם מספרים לנו

‫אלא שיצחק הבינו היה ‫במדרגת האדם הראשון לפני אחת

‫אז הוא כבר בעתיד

‫בסדר?

‫כן

‫אולי בוא נסבר על זה שהוא מצחק

‫הסבר אחד יכול להיות שהוא פשוט לא נתון

‫לא יכול לראות את העתיד אחר

‫אם הוא מצחק פה הרבה

‫יכול להיות

‫והסבר השני אולי הוא רואה את העתיד

‫אבל העתיד שלו לא עתיד שיכול לסמוך

‫אז הוא מעדיף לצחוק על העולם הזה

‫הוא דיג את סתום הכתורה

‫הוא לא יגומר לך

‫שעתיד של ישמעאל הוא לא עתיד ש...

‫שני הסברים שלך מוצאים מכן בעיניי

‫אני אחזור עליהם בקצרה

‫אתה אומר

‫ישמעאל לא צוחק על העתיד

‫כי הוא לא יכול לצפות את העתיד

‫כי הוא לא נביא

‫או

‫אלטרנטיבה אחרת

‫הוא רואה את העתיד והוא ‫רואה שזה לא עתיד משמח

‫אז הוא מעדיף לצחוק על העולם הזה

‫בסדר?

‫שני הסברים דווקא מוצאים מכן בעיניי

‫טוב

‫שלום

‫אם יש ציווי לא למלות פינוס בשחוק

‫סימן שהדבר הוא בר השגה כבר כעת

‫כלומר שהתנאים של אז ימלא

‫כבר קיים

‫אין זו תרתי דסיטרה

‫תרתי דסיטרה?

‫לא יודע מה זה תרתי דסיטרה

‫לא יודע, הוא התכוון בטח למשהו אחר

‫לא משנה, בכל מקרה

‫אני לא בדיוק מבין למה זה תרתי דסיטרה

‫זה ברור

‫שזה לא נכון

‫כלומר, אדם יכול למלא פיו שחוק

‫אם הוא יתעלם מן המציאות

‫עוד שאלה

‫אז ימלא שחוק פינו

‫על פי הפסוק

‫על פי הפסוק מדבר על שבע ציון

‫האם זה מתיש שכיסחנו

‫להשמל את הצורה במלחמת ששת הימים

‫ואנחנו הצוחקים האחרונים

‫כמקמה לכל מה שהוא עשה לנו בגלות

‫קודם כל, אם כבר לקסח

‫אז קודים בכף, ולא בכוף

‫זו בריתה מפורשת

‫במסכת מועד קטן

‫אבל

‫נאמר את זה אחרת

‫יש מקום

‫שבו היהודים

‫רגילים להתפלל

‫הכותל המערבי

‫ובמשך דורות רבים

‫הלכו שמה היהודים לבכות

‫כלומר, התפילה של היהודים

‫זה תפילה של ביחיה

‫מתי היהודים היו שמחים?

‫כשהם למדו תורה

‫לימוד התורה זה משמח

‫התפילה זה ביחי

‫מדוע? כי התפילה באה לעסוק בעולם הזה

‫והעולם הזה הוא מלא צרות

‫לימוד תורה

‫זה עולם נפלא, תיאורטי

‫אפשר לסמוך

‫אבל, בדור האחרון

‫מאז מלחמת ששת הימים

‫אנשים הולכים לכותל

‫וכולם שמחים

‫נגיד אם תייר מגיע

‫שואל את נהג אמונית

‫תיקח אותי לאיפה שהיהודים בוכים

‫לוקח אותו למסך נסעה

‫אבל

‫בכותל, כולם מרוצים

‫אפילו יש הפנינג גדול

‫בתשע בעב

‫כל הרחבה מלאה

‫שמחים לפגוש אחד את השני

‫אסור להגיד שלום, זה תשע בעב

‫אבל

‫יש איזה משהו השתנה

‫כלומר, יצחק התחיל להיוולד

‫אבל

‫הזמן נהיה רציני

‫הלימוד

‫כי הלימוד הפסיק להיות תיאורטי

‫הגויים באים ואומרים

‫נו, מה יש לכם להגיד לנו?

‫אז זה מתחיל להיות רציני

‫כן?

‫אנחנו צריכים להיות ערוכים לדבר הזה

‫טוב, על כל פנים

‫ותומר, אני חוזר פה לפסוק יהודי

‫ותומר

‫אברהם

‫גרש העמה הזאת

‫ואת בנה

‫כי לא יירש

‫בן העמה הזאת, האם בני

‫האם יצחק

‫אז צריך לברר מה יירעת בדיוק

‫בצחוק שלו

‫מצאנו בחזל

‫ארבע דעות

‫לגבי הצחוק של ישמעאל

‫ארבע דעות זה הרבה?

‫בשביל צחוק אחד?

‫בן כמה היה ישמעאל אז?

‫בערך בן 16

‫כן?

‫הרי הוא היה בן 13

‫כשהוא נימול, שנה אחרי זה

‫נולד יצחק אז

‫ישמעאל היה בן 14

‫עוד שנתיים בערך של גמילה

‫עד ייגמל את יצחק

‫אז הוא בערך בן 16

‫נער, בגיל הטיפש 16

‫נער בגיל הזה עושה הרבה שטויות

‫עשוי לעשות הרבה שטויות

‫על כל פנים, ברור שאם הוא עושה שטויות

‫אפשר להתלות את זה בנערות שלו

‫יוסף בן 17 שנה

‫והוא נער

‫לא עשו אותו רשע

‫מה בישם סלסל בסערון?

‫לא עשו מזה עניין

‫פתאום ישמעאל

‫שרה רואה את זה אומרת

‫שמה אחד כזה הוא חייב להעוף מפה

‫מה קרה?

‫אז יש

‫שלושת הדעות הראשונות בתנאים

‫אמרות כך, אחד אומר

‫צחוק

‫מצחק, אין מצחק אלא עבודה זרה

‫וואו

‫היה באמת

‫אצל עובדי עבודה זרה

‫היה בפולחן שלהם

‫היה מה שנקרא

‫הצחוק המקודש

‫הצחוק של קדושה

‫שבו הם היו עובדים את עילי להם

‫ושרה

‫הרגישה שהצחוק

‫של ישמעאל הוא מהסוג הזה

‫מעניין?

‫אבל זה נער קטן

‫אז חזר אומרים שהוא היה מביא צלם קטן הביתה

‫והיה

‫מקריב לו חגבים

‫כמו ילדים

‫עושים שטויות, חגבים וזה פה ושם

‫הוציאים מהקופסת

‫גפורים שלו והיא הביא חגב

‫שוחט אותו, שורף אותו

‫אבל זה מעשה

‫נערות, עכשיו בכלל יש קושי גדול

‫איך אפשר שדברים כאלה

‫יהיו בביתו של אברהם

‫הרי גדול הלוחמים בעבודה זרה

‫זה אברהם, אז הבן שלו עושה עבודה זרה

‫משהו לא מסתדר

‫הסבר שני

‫אין מצחק

‫אלא שפיכות דמים

‫אצל הרוצחים

‫יש סוג של צחוק

‫אופייני לרציחה

‫ואז שרה

‫נחרדה כשהיא הרגישה שהצחוק הזה

‫זה צחוק של רוצח

‫ודעה שלישית

‫אין מצחק

‫אלא גילוי עריות

‫הרי בגילוי העריות יש גם צחוק

‫זה הצחוק עם

‫של מגלי העריות

‫והיא הרגישה את זה

‫אצל ישמעאל

‫כן מה אתה אומר?

‫זה מחלק את הדברים שכתוב פה

‫שלא יגדל עם בני

‫זאת אומרת, מפחדת המצחק

‫לא כתוב שלא יגדל עם בני

‫זה בנה כי לא יירש

‫לא יירש, לא כתוב לא יגדל

‫זה לא כתוב לא יגדל

‫לא כתוב לא יגדל

‫אמרת שהיא אמרה לא יגדל עם בני

‫כאילו כתוב כאן לא יירש

‫מה?

‫רגע, אבל אתה אמרת

‫שהיא אמרה לא יגדל

‫נכון

‫אז באמת אם היה כתוב יגדל אתה צודק

‫אבל זה לא מה שכתוב, כתוב לא יירש

‫כנראה שהבעיה שלה זה לא ההווה אלא העתיד

‫אז באמת כאן

‫מגיע הדעה הרביעית

‫של רבי שמעון בר יוחאי

‫רבי שמעון בר יוחאי הוא ‫תלמידם של שלושת התנאים

‫שאמרו את הדעות האלה

‫שהזכרנו כאן של עבודה זרה

‫שפיכו דמים וגילוי עריות

‫ורבי שמעון

‫לא מסכים עם גדולי התנאים

‫הוא אומר הם מפרשים

‫לגנאי ואני מפרש לשבח

‫מעניין מה שבח שהוא מצא

‫שישמעאל

‫רצה

‫את הירושה

‫של אברהם

‫וזה

‫והצחוק שלו

‫זה שהוא היה אומר

‫אני בחור

‫ונוטל פי שניים

‫והראיה שמביא רבי שמעון

‫זה מההמשך

‫כאילו יירש

‫כלומר על זה הם רווים

‫על ירושת אברהם

‫ומהי הירושה של אברהם?

‫הארץ

‫ארץ ישראל

‫כלומר המאבק היה על ארץ ישראל

‫וזה לשבחו של ישמעאל

‫שהוא רוצה את ארץ הקודש

‫מה אתה אומר?

‫אתה אומר

‫ישמעאל הוא מצטעק

‫הוא עדיין שתויות

‫מסכם את הגליות

‫ואז הוא עוד פוגע

‫כן, אז זה בדיוק ההסבר של רבי שמעון בר יוחאי

‫שהיה

‫כדי להריב עם יצחק

‫יש בעיה

‫לישמעאל

‫הרי איך הוא יכול

‫לומר שהוא

‫בחור? הרי זה שטויות

‫הוא בן השפחה

‫הוא רק בן שפחה

‫גם אם הוא נולד ראשון הוא לא יורש

‫אבל מה

‫האבא אמינה שישמעאל יירש?

‫אם יצחק

‫לא יוולד

‫אבל אם יצחק נולד

‫זה דוחה אותו להיות

‫בן השפחה

‫עכשיו יוצא לפי זה שמצד האמת

‫ישמעאל לא יכול לדבר עם יצחק

‫כי בעצם פתיחת הפה

‫אפילו כדי להגיד לו

‫אתה איכסה

‫אז האמירה הזאת היא כבר הכרה

‫בקיומו של יצחק

‫והפיכתו לבן השפחה

‫לכן חזאל אמרו

‫הוא היה עושה משהו אחר

‫היה זורק אבנים בכיוון של יצחק

‫הוא אומר לא שמתי לב

‫מצחק אני

‫כלומר הוא צריך להתנהג

‫כאילו שיצחק לא קיים

‫אם יצחק לא קיים

‫אז יש לגיטימיות לזהות של ישמעאל

‫בתור היורש של אברהם

‫זה קשור למה שאתה אומר

‫זה אותו פירוש כמו רבי שמעון בר יוחאי

‫בסופו של דבר

‫עכשיו

‫צריך להבין מה הביא את רבי שמעון בר יוחאי

‫לדחות את דברי קודמם

‫כלומר זה שהוא רוצה לומר שהוא רוצה

‫את הירושה בסדר אבל למה לדחות את

‫ההסבר של מצחק של עבודה זרה

‫גילוי הרעיות שפיכות דנים

‫ההסבר הוא פשוט

‫מה שאמרנו מקודם

‫לא ייתכן שנער בביתו

‫של אברהם

‫יחאתה ברצינות

‫של שלושת האווירות האלה

‫טוב?

‫אז למה הם פירשו ככה?

‫כי

‫כנראה

‫החזאל הבינו שיש בהיסטוריה

‫של ישמעאל שתי תקופות

‫יש תקופה

‫שבה הוא בבית אברהם

‫ויש תקופה

‫שהוא מחוץ לבית אברהם

‫ובאמת כך קרה

‫לישמעאל ההיסטורי

‫ישמעאל בנו של אברהם

‫חלק מהחייו היה בבית אברהם

‫חלק מחייו מחוץ לבית אברהם

‫וכשהוא מחוץ לבית אברהם

‫ברור

‫שהוא נוהג בעבודה זרה

‫בשפיכות דמים וגילוי הרעיות

‫עכשיו מבחינת ההיסטוריה

‫של בני ישמעאל אנחנו רואים שתי תקופות

‫מעניינות

‫התקופה בערך שוות באורכן

‫בינתיים עד עכשיו

‫התקופה הראשונה

‫שהמוסלמים מכנים אותה

‫על ג'היליה

‫היא התקופה של הבערות

‫לפני האסלאם

‫אז התקופה הזאת

‫הייתה תקופה שבהם היו

‫עובדי עבודה זרה

‫שופחי דמים ומגלי הרעיות

‫זה היה הנורמה אצלם

‫וזה שלושת החטאים

‫שהתנאים ראו

‫אבל אחר כך

‫הגיע מישהו ממקה

‫והוא אמר להם

‫לחזור בתשובה

‫ולחזור לאלוהי אברהם

‫והם הסכימו

‫אז זה מה שרבי שמון בר יוחאי אומר

‫כלפי אלוהי אברהם

‫הם בסדר, לכן אתם לא יכולים

‫להגיד שהם עובדי עבודה זרה

‫שופחי דמים ומגלי הרעיות

‫אז מה הבעיה

‫שישמעאל לא חזר בתשובה

‫לפני אלוהי

‫יצחק

‫כי הרי הוא רוצה את הארץ

‫יוצא שפה מדובר

‫לא על מחלוקת באמת

‫אלא על דיון לגבי אופיו של אותו ישמעאל

‫האם הוא היה כישמעאל

‫שבבית אברהם או כישמעאל

‫שמחוץ לבית אברהם

‫האם הוא חותק לפי אלוהי אברהם

‫או שהוא חותק לפי אלוהי יצחק

‫כן

‫גם אחרי שמוחמד הגיע

‫הם המשיכו להיות שופחי דמים

‫עבודה זרה הפסיקו

‫אתה אומר שגם אחרי

‫שמוחמד הגיע

‫הם המשיכו לשפוך דמים

‫ולגלות הרעיות

‫אמנם עבודה זרה הם הפסיקו

‫אבל הם המשיכו

‫הם שפיחו דמים וגילו הרעיות

‫אז אם כן אתה אומר מה זה חזרה בתשובה

‫התשובה היא לא נכון

‫הם הפסיקו גם את זה

‫כלומר האיסלאם

‫הוא דרישה

‫כקבלה שלא לעבוד עבודה זרה

‫לא לשפוך דמים ולא לגלות הרעיות

‫שלושת הדברים האלה

‫עכשיו כשבכל זאת הם ממשיכים לעשות את זה

‫זה מצד יצר הרע

‫זה לא מצד קבלתם

‫לפני חיינת זה היה נורמה

‫זה היה בסדר

‫אחר כך זה הופך להיות מצד עבירה על הדת

‫משהו אחר לגמרי

‫לכן

‫אגב כשהוא מוסלמי

‫הוא צדיק לפי האיסלאם

‫אז הוא צדיק באמת

‫רק שזה לא תמיד עובד

‫מה אתה אומר

‫ישמעאל חזר בסוף ימיו בתשובה

‫אמרו חזל

‫מאיפה חזל לקחו את זה שהוא חזר בתשובה

‫והקברו אותו יצחק וישמעאל בניו

‫שהוא הקדים את יצחק לפניו

‫בהלוויה של אברהם

‫זאת אומרת שחזר בתשובה

‫לארץ

‫עכשיו יש פה בעיה אנחנו לא ‫יודעים איך הוא חוזר בתשובה

‫כי הרי

‫אין אף פעם דיבור

‫בינו לבין יצחק

‫כלומר בין יעקב לבין איסאב

‫יש דיאלוג

‫מצאנו במהלך ההיסטוריה

‫דיאלוג יהודי נוצרי

‫לא נעים אבל היה

‫אבל בין היהדות לבין האיסלאם

‫מעולם לא התקיים דיאלוג

‫אז איך הוא חוזר בתשובה

‫אז מצאנו

‫אצל אמא שלו

‫שובי אל גברתך

‫זו תשובה

‫והתענית אחת ידיה

‫ארבעה הרבה את זרח

‫זאת אומרת ברגע

‫שישמעאל מקבל את העול של יצחק

‫יש סיכוי שיחזור בתשובה

‫עכשיו מאז מלחמת ששת הימים

‫מה שאחד השואלים קינה בשם

‫איך הוא קרא לזה

‫כיסורך

‫אבל הוא כתב את זה בקוף אז זה ודאי לא נכון

‫אז השואל

‫שדיבר על כיסורך

‫מתאר איזה עובדה חדשה

‫בתולדות האסלאם

‫מלחמת ששת הימים יצרה את המצב

‫שבו לראשונה

‫ישמעאל נתון

‫תחת הולגלות

‫ולא סתם הולגלות אלא של ישראל

‫של יצחק בעצם

‫וזה עשוי לעבוד שינוי

‫זה לא כל כך פשוט

‫עד עצם היום הזה

‫ישמעאל עושה הכל

‫כדי לקבל מדינה לא מיצחק

‫זה מאוד מאוד חשוב

‫אנחנו מבינים עד כמה

‫שזה מושרש בתיאולוגיה

‫שחייב להיות

‫שפתרון הסכסוך המזרח תיכוני

‫יבוא על ידי

‫הקהילה הבינלאומית

‫וללא הכרה

‫של מדינת ישראל

‫זה מאוד מאוד חשוב כי ‫ישראל לא יכולה להיות קיימת

‫אם עם ישראל קיים

‫אז ישמעאל חוזר להיות בן השפחה

‫במובן?

‫יש פה שתי הערות

‫שלום, אולי בגלל זה

‫האיראנים וכל שונאי ישראל מכנים את ישראל

‫בשם הכובש הציוני ולא בשם ישראל

‫זה נכון?

‫היה חבר כנסת מרושע

‫בשם אז מי בשרה

‫אימך שמו תפועליו

‫והוא

‫אמר, בא מתראיין

‫לעיתונות הישראלית

‫הוא אמר דבר מאוד מעניין

‫הוא אמר לעיתונאי הישראלי

‫כמו שאני אומר, עיתונאי ישראלי זה בהגדרה

‫מי שלא יודע שום דבר על אסלאם

‫הוא אומר לו, אתה יודע

‫כולם יודעים שאין דבר

‫כזה העם היהודי שזה המצאה של הציונים

‫אז העיתונאי

‫הישראלי נופל מהכיסא

‫אבל יש דבר

‫כזה העם היהודי, לא?

‫והוא אומר לו

‫מה פתאום, זה המצאה של הציונים

‫אתה לא יודע?

‫ברור? כלומר, זה מאוד

‫מעניין. אגב, היום יש תזה שמתהלכת

‫בציבור המוסלמי

‫מעולם לא היה מקדש

‫בחרם השריף

‫מה ההוכחה שלא היה

‫מקדש ליהודים שם?

‫שערי

‫מסגד אל עקצא

‫קיים שם כבר שבעת אלפים שנה

‫לפני בריאת העולם

‫אז איך אפשר היה לבנות שם מקדש?

‫ראיית טובה, לא?

‫כן, מה אתה אומר?

‫האם זה נכון לפנות אליה

‫ולנסות שלהרד אותה?

‫אז אתה יודע, אתה מזכיר לי

‫פעם מישהו שאל את ערב צבי

‫יהודה קוק

‫האם לא צריך לחנך את הערבים

‫ואז הוא ענה

‫ליטוי לא פוליטיקאוריטי

‫אמר, כן, אני מחנך אותם

‫בטנקים

‫אבל זה לא לגמרי

‫בימינו, שניצחנו

‫אז יש כן מה לדבר איתם

‫ויש בציבוריות הערבית

‫אנשים שזה מדבר אליהם

‫הדברים האלה וזה מאוד משמעותי עבורם

‫וחייבים להיפגש עם האנשים האלה

‫אני לא יכול

‫לספר כל הדברים

‫שיצא לי לראות

‫בדבר הזה, אבל זה בהחלט קיים

‫כי אפשר לומר אפילו

‫האגרסיביות

‫הנורא

‫של החמאס

‫המטבדים, האגרסיביות

‫הזאת היא ניזונה גם

‫מן החשש

‫שם ישראל זה באמת ישראל

‫אז הם עושים הכל

‫לומר, לא, לא, זה בעצם אמריקאים

‫עם קיפה

‫אבל הם יודעים שזה לא נכון

‫באיזשהו מקום

‫אולי אנחנו עוד לא יודעים

‫אני רוצה להבין את התורת החינוך הזה, ‫איך הוא מצא מישהו בן ממש בת לאבא

‫של עצמו, אבל לעברם הוא סימן משהו ‫מסוים והבן שלו ממש עשה הפוך ממנו

‫ישמעאל לא עושה הפוך ‫מעברם, הוא עושה הפוך מיצחק

‫למה? עבודה זרה, גיבור

‫זה כן

‫אבל זה בדיוק נגד החינוך

‫אבל אתה יודע, כל פסיכואנליסט יודע

‫שהבן

‫רוצה לעשות הפוך מהביב

‫יש גמרא שאומרת

‫שאינה דומה

‫תפילתו של צדיק בן צדיק ‫לתפילתו של צדיק בן רשע

‫אז הרב אשכנזי היה רגיל לומר

‫מדוע צדיק בן צדיק

‫התפילה שלו נענית יותר

‫בגלל שאם הצדיק הזה

‫הצליח להיות צדיק

‫למרות שאבא שלו צדיק

‫זה סימן שהוא צדיק באמת

‫שלום הרב, הרי מצוות הג'יהאד

‫כולה שפיכו דמים

‫ובכלל ידוע הסיסמה איסלאם בחרב

‫כן, אבל מצוות הג'יהאד

‫עם כל הברבריות שלה

‫היא מכוונת כנגד עובדי עבודה זרה

‫וזה אחת משאלה מסוד מלנוח

‫שלא לעבוד עבודה זרה ולדון אותה

‫אבל הם עשו את זה בצורה

‫ממש לא

‫לא מוצאו סימפטים

‫אם כך, איך נסביר את עניין

‫מלחמת יום הכיפורים

‫אני שומע איך נסביר את ‫עניין מלחמת יום הכיפורים

‫הם עשו מלחמה

‫זה נכון, זה ממש לא היה בסדר

‫טוב

‫אז אני חושב שהדברים

‫עכשיו יותר ברורים, כן

‫מה הוא הצחוק לשמוע

‫עכשיו, מה שמעניין מאוד

‫מה היא

‫התגובה

‫של אברהם לכל הסיפור הזה

‫כן, שרה אומרת

‫הפעם זה לא עובר

‫אני לא מבטרת

‫תזרוק אותו

‫עכשיו, מה היא אומרת

‫על ישמעאל, מי הוא לדעתה

‫פסוק יהודי

‫מבט אומר לאברהם גרש

‫העמה הזאת ואת בנה

‫אז מי הוא ישמעאל?

‫הוא הבן של העמה

‫האם היא מזכירה

‫איזשהו קשר

‫בין הילד הזה

‫לבן אברהם

‫לא

‫כלומר, הקורא התמים

‫לא יודע שמדובר בבן של אברהם

‫נכון

‫עכשיו היא מוסיפה

‫כי לא יירש בן העמה הזאת

‫עם בני

‫עם יצחק

‫מי הוא יצחק עבור שרה?

‫הבן שלה

‫האם מוזכר קשר כלשהו

‫מהבן הזה לבן אברהם

‫יוצא שלאברהם אין בנים

‫פשוט

‫לעמה יש בן

‫לשרה יש בן, אברהם ישר בלי בנים

‫פסוק יהודי א'

‫ויירה הדבר מאוד

‫בעיני אברהם

‫על עודות בנו

‫על מה הוא מדבר? מי זה בנו?

‫ישמעאל

‫יוצא לפי זה שיש מחלוקת

‫בין שרה לבן אברהם

‫מי הוא הבן

‫אברהם אומר הבן

‫זה ישמעאל, שרה אומרת הבן זה יצחק

‫ואם האחד הוא הבן

‫אז מי הוא השני?

‫הוא נער

‫הוא סתם

‫זה רע

‫ויאמר אלוהים אל אברהם

‫אל ירע בעיניך

‫על הנער

‫ועל המתך

‫כל אשר תאמר אליך שרה

‫שמה בקולה

‫כי ביצחק יקרא אליך זרה

‫זה נער, תעזוב אותו

‫וגם את בן האמה לגוי הסימנו

‫כי זרה רע הוא

‫אז תחליט, זה זרה וזה זרה בסוף

‫כן אבל זה

‫לא אמרנו מי הבן, ברור שיש אחד שהוא נער

‫והשני זרה, למרות שגם הנער

‫הוא זרה

‫אבל זה פה תשטוש

‫תשטוש מכוון

‫לא ברור

‫עדיין מי הוא הבן

‫זה לקח הרבה מאוד זמן

‫עד שאברהם הסכים שיצחק הוא הבן

‫ועדיין לא בפרק הזה

‫כן בבקשה

‫למה שרה אומרת לו בנך יצחק

‫וזה הביקורת

‫היא לא אומרת בנך יצחק

‫בגלל שהיא יודעת

‫שאברהם לא רואה בו עדיין בן

‫ברור

‫כלומר, אם היית שואל את אברהם

‫את מי אתה מעדיף כהמשך

‫אתה מעדיף את ישמעאל או את יצחק

‫מה אברהם היה עונה?

‫ישמעאל, כמובן

‫מדוע?

‫ביה שישמעאל דומה לו

‫הרי ישמעאל הוא בעל מידת החסד

‫כמו אברהם

‫יצחק זה מידת הדין, זה אנטיטזה של אברהם

‫נכון, יצחק צדיק כמו אברהם

‫וישמעאל ראשה

‫אבל הוא ראשה של מידת החסד

‫זאת אומרת שברגע

‫שישמעאל יעשה תשובה

‫כי הרי להיות ראשה או צדיק זה עניין של בחירה

‫ברגע שישמעאל יחזור בתשובה

‫הוא יהיה כאברהם

‫והאדם אוהב את הדומה לו

‫אוהב את עצמו, אז הוא רוצה מה שדומה לו

‫כל הרופאים רוצים

‫שהבן שלהם יהיה רופא, כל הרבנים רוצים

‫שהבן יהיה רב

‫זאת אומרת שכל אחד רוצה

‫שהבן ישלים

‫את מה שהוא לא הצליח לעשות

‫הוא לא עבר את המבחן ההוא, אז שהבן שלי יעבור

‫כלומר, יש איזו מין השלכה

‫של האישיות הפרטית

‫על ההמשך

‫ולכן יש לאברהם נטייה

‫שאומר טבעית

‫לחפש את הביטחון של העברת

‫המסורת שלו דרך הבן של מידת החסד

‫כן

‫זה הזכרת לך דיניי נגדה?

‫זה הזכרת

‫ועצם זה שהוא יבוחר

‫בין משפטים טובים

‫וזה עצם אני וראשיתה ואתה

‫כן, לדעתי, מדי

‫ולדברי שני, זה פרס הרב

‫אנחנו, בוא

‫פסוק ידאלת

‫וישכם אברהם בבוקר

‫נע להסתכל לרגע אחד

‫תחזיקו את הדף

‫תסתכלו בבקשה בפרק כפבד

‫פסוק ג'

‫וישכם אברהם בבוקר

‫מעניין

‫טוב, נמשיך

‫תראו שם גם כן

‫והיקח לחם

‫וחמת מים

‫וייתן אל הגר

‫שם על שכמה

‫תסתכלו בבקשה בפרק כפבד

‫פסוק ג'

‫ויחבוש את חמורו

‫הוא שם משהו על מישהו

‫הלאה

‫חוזרים לפרק כפלף

‫פסוק ידאלת

‫ואת הילד

‫וישאל אחר

‫אז גם בעקידת יצחק

‫אברהם לוקח את הבן

‫יש פה צאצא של אברהם שהולך לדרך

‫לקראת מה הוא הולך?

‫אל מותו

‫נכון?

‫ותלך ותתא

‫במדבר בער שוואה

‫ואיחלו המים

‫מן החמת

‫ותשלך את הילד

‫תחת אחד השיחים

‫ותלך

‫ותשב לה מנגד

‫ותעסק עם תחווי קשת כי אמרה

‫עליראה במות הילד

‫ותשב נגד ותעיסה את קולה

‫ותפק

‫כלומר, יש סיטואציה מעניינת

‫צאצא של אברהם, בן של אברהם

‫אחרי הליכה

‫של כמה ימים

‫עומד

‫לפקרת מותו

‫זה מסכיר לנו משהו

‫זה מסכיר לנו משהו

‫וישמע

‫אלוהים

‫איזה שמה היא בחרה?

‫האם, נכון?

‫הגר, הגר בחתה

‫וישמע אלוהים את קול הנער

‫זאת אומרת ההורה

‫לא משהו

‫אבל הבן ראוי

‫ויקרא מלאך אלוהים

‫אל הגר מן השמיים

‫תסתכלו בפרק כף ב'

‫בפסוק

‫י' א'

‫ויקרא אליו מלאך השם מן השמיים

‫ואברהם והוא אומר הנה לי

‫אל תשלחי אותך אל הנער

‫אז פה יש מלאך שמתערב

‫פה מלאך שמתערב

‫מעניין מאוד

‫והוא אומר לה

‫מה לך גר? אל תראי

‫כי שמה אלוהים אל קול הנער

‫באשר הוא שם

‫קום יסעי את הנער והחזיקי את ידך

‫בוא כי לגוי גדול עשימנו

‫תסתכלו בבקשה בפרק כף ב'

‫פסוק י'

‫כי וערך עברך איך והרבה הרבה זרחה

‫כן?

‫זה מהרפלאה

‫שמונה של שתי הקדושים?

‫אני לא יודע מה אני מכוון אני רק

‫אקרוא בשלב הזה

‫פסוק י'

‫ויפכח אלוהים את עיניה

‫ותראה בהר מים

‫ותלך ותמלא תחם את מים

‫ותשקט הנער

‫תסתכלו בבקשה בפרק כף ב'

‫בפסוק

‫בפסוק

‫י'

‫ותלך אברהם את עיניו

‫וייארו ביניה איל אחר נכז בסבר ‫ומכנה ואילך אברהם ויקח את העיל

‫ויעליעו לעולה תחת בנו

‫פסוק כ'

‫ואהיה אלוהים את הנער

‫ויגדל ויישב במדבר ואהיה רובי קשת

‫ויישב עם בר פרן ותיקחנו עמו

‫אישה מארץ מצרים

‫תסתכל בבקשה בפרק כף ב'

‫פסוק כ'

‫ואהיה אחרי הדברים האלה

‫ואוגד לאברהם למור ואהיה ילדה מלכה

‫גם היא בנים יכולה להכריחה את עוץ ויכולה ‫להכריח את בוז אחריו ולהכריח את מול אביהרם

‫פסוק כ' וב' ילדת רבקה

‫שמונה אליה

‫שהיא אשתו של יצחק

‫מה זה?

‫רואים פה איזו הקבלה

‫ואני לא מכוון לשום דבר

‫הפסוק מכוון אותנו

‫הכתוב מכוון אותנו לזה שיש פה שתי עקדות

‫בעצם

‫יש עקידת יצחק ויש עקידת ישמעאל

‫וזה מאוד

‫זה כנראה השורש

‫לטענה המוסלמית

‫שאברהם עקד את ישמעאל

‫והם טוענים

‫שאברהם עקד את ישמעאל במקה

‫ויש שם

‫הבאר מים

‫ששם יש

‫מעיין שנקרא מעיין זם זם

‫במקה

‫שאומרים שאברהם שטע ממנו

‫וכו'

‫מעניין הדבר הזה

‫ההקבלות האלה

‫אם תשימו לב

‫זה ההבדל תהומי

‫בין שני הסיפורים

‫כלומר שני הסיפורים הוברו אחד ליד השני כנראה

‫כדי שנשווה ביניהם ונראה את ההבדל

‫ההבדל בו במדרגה המוסרית

‫כלומר

‫בעצם זה שישמעאל עמד

‫בסכנת מוות זה לא מכוון

‫אף אחד לא כיוון את זה

‫לא היה ציווי ולא כלום

‫בסופו של דבר ההורא

‫בעצם פרק מעל עצמו כל אחריות

‫בתשבלה מנגד

‫אל ירד במות הילד

‫שיש לו זכויות זה הילד

‫לא האב לא האם

‫שמי אלוהים אל כל הנער

‫מה שאין כן אצל אברהם

‫עם יצחק שזה לך יש זכויות

‫לא חשפת את מלך

‫וגם

‫אנחנו רואים שבסוף הילד

‫הופך להיות רווה קשת

‫במקום לשבת בה אוהלים

‫בקיצור

‫כל הסיפור הזה זה טיוטה

‫זה כתוב

‫על נייר מחוק

‫בקהילו כזה

‫אז מה זה ישמעאל?

‫זה בקהילו כזה ישראל

‫זה טיוטה

‫ברור?

‫מה?

‫אפשר להתגאות בזה

‫שאתה טיוטה אבל צריך לדעת

‫מה?

‫אין קין של הבל

‫למה הוא קין של הבל?

‫קין זה מה היית מסוכן

‫זה יכול להיות להגיד

‫כן, אה יפה

‫אבל יש פה נקודות חיוביות

‫אין מה לדבר, יש דברים חיוביים

‫בישמעאל

‫אבל, לכאורים, זה לא עוזר

‫זה עוד לא מושלם

‫יש גמרא במסכת סוכה

‫שהקב' הוא מצטער על שלושה דברים שברא אותם

‫שלושה, הקב' הוא מצטער

‫שברא אותם

‫והם כסדים

‫וישמעאל ויצר הרע

‫מה זאת אומרת שקב' הוא מצטער

‫שברא משהו? מה, הקב' הוא לא שם לב?

‫אז המערל מסביר

‫שהכוונה

‫שדבר שמטרתו

‫לשמש למה שבא בעקבותיו

‫זה נקרא שאין לו מטרה עצמית

‫ישמעאל, יצר הרע

‫זה טוב שיש יצר הרע

‫אבל זה לא מטרה

‫יצר הרע משמש למטרה אחרת

‫כסדים

‫זה משמש לזה שאברהם יופיע

‫ישמעאל, שישראל יופיע

‫אז זה לא שאין זכויות

‫יש זכויות

‫אבל זה לא המטרה

‫אבל אחרי כל הסיפור הזה יש באמת פריון

‫ויש במדבר פרן

‫ותיקח לו אימור, אישה

‫מארץ מצרים

‫והיא באה את ההיא

‫והיא אומר אבי מלך

‫אז פה אברהם למד את מדעת הדין

‫זה חידוש עצום

‫הוא למד משרה לשמוע בכולה

‫חז'ל אמרו כל רוח הקודש

‫שבה, אבל לא מבין, כשהקדוש אוכל אומר לאברהם

‫לשמוע לשרה, אז גם לאברהם יש רוח הקודש

‫כי הוא שומע את דבר השם

‫אלא אמרו חז'ל מכאן

‫שאברהם תפל לשרה בנביעות

‫כלומר נבואה של אישה

‫היא נבואה יותר גבוהה

‫מנבואה של איש

‫מדוע? מפני שלאישיות

‫אנשית יש רוחניות יותר

‫אז אם כבר יש נבואה

‫אז הנבואה הנשית גבוהה יותר

‫פסוק אחדית

‫ואיהי בית אי

‫ואיהי בית אי

‫ואומר אבימלך

‫ופיכול שר צבעו אל אברהם למור

‫אלוהים עמך בכל אשר אתה עושה

‫ואתה אישה ועלי

‫באלוהים הנה

‫אם תשכור לי

‫ולניני ולנכדי

‫כחסד אשר עשיתי

‫עמך תעשה עמדי

‫ועם הארץ אשר גרתה בה

‫רגע של מי הארץ?

‫של אברהם או של אבימלך?

‫רגע ואיזה חסד עשה אבימלך עם אברהם?

‫חטף לו את אשתו לא?

‫לא בדיוק חסד גדול

‫כלומר בקיצור אבימלך

‫מציב את הנתונים

‫באור אחר ממה שהם באמת

‫ואומר אברהם

‫אני אוכי אישה ועה

‫וזו התגובה הזאת

‫אברהם שמע שאבימלך רוצה לעשות

‫שלום

‫את אברהם

‫זה קונה

‫מיד אישה ועה

‫והוכיח אברהם את אבימלך על עודות בעיר המים

‫אשר יזלו עבדי אבימלך

‫רגע

‫אז זה לא בסדר

‫אז היית צריך קודם כל

‫לפתור את בעיית הבערות אחרי זה נדבר על שלום

‫אבל זה קנה אותך

‫ואבימלך אומר שהוא רוצה שלום

‫אתה שכחת את סיפור הבער

‫והיום אמר אבימלך

‫לא ידעתי

‫מי עשה את התפר הזה

‫ואז הוא פונה

‫לפיכול ואומר וגם אתה

‫לא הגדת לי

‫אז מה הוא נפיכול

‫הוא גם אנוכי

‫לא שמעתי בלתי על יום

‫אז בקיצור יש פה עסק עם חבורה

‫של שקרנים

‫מה עושה אברהם בעקבות השקר הזה

‫והייקח אברהם צון ובקר

‫והיתן לאבימלך והחליטו שני ברית

‫כלומר

‫צריך לעשות מכוות כדי לקדם את העניינים

‫מי עושה את המכווה אגב

‫צד האחד

‫מי נותן את הכבשות

‫אברהם

‫מה אתה אומר

‫זה כאילו חוונה נכנסת למה שרשו לי יותר

‫ולמה שמותר אותה למדבר אלי

‫נכון

‫והיה צון אברהם בצבע הכבשות

‫והצון לבדל והיא אומר אבימלך

‫מהן השבע הכבשות האלה

‫והיא אומר כאילו שבע הכבשות תיקח מידי

‫ותבוא תהיי לי לידה כי חפרתי את הבעיר הזאת

‫על כן קרה למקום ההוא ביר שבה

‫וחליטו בירית ביבר שבה

‫ומאמילך ופרודס עזבו

‫והשוב על ארץ פלשתין והייתה אשל ביר שבה

‫וקרא שם בשם השם אל עולם והגור אברהם

‫בארץ פלשתין ימים רבים

‫טוב כאן אנחנו רואים התנהגות מוזרה ביותר

‫והשאלה היא

‫לאן זה מוביל

‫את זה נראה בפעם הבאה

‫עכשיו פעם הבאה זה לא יהיה שבוע הבא

‫שבוע הבא באופן חד פעמי

‫השיעור לא יתקיים, שיעור של הערב

‫אבל בעוד שבועיים בעזרת השם

‫יתברח אינשאללה יהיה שיעור

‫תודה רבה לכולם
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234907284″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 34
"ויאמר אברהם לשרה אשתו אחותי היא"
החולשה של אברהם אבינו כלפי הפלישתים והשלכתה לימינו
פרק כא’ פסוק א
אורך השיעור: 53 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234907284″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“וה’ פקד את שרה כאשר אמר”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן