ברוכה אנחנו ממשיכים בספר בראשית פרק כפה
פסוק א' ויוסף אברהם ויקח אישה
ושמע כתורה מה זה ויוסף הוא הוסיף לקחת אישה
כי הרי הוא כבר לקח אישה עלו היא
אגר שהיא הייתה גם היא תוספת על שרה
אז ויוסף אברהם שיש בו תוספת
המושג של תוספת הוא מושג של ייתור
כל יתר כנטול דמי
אז יש לנו כלל ויוסף הוא
מוסיף זה סימן שזה דבר
שהוא לא מהותי לא עקרוני
אבל הוא עושה אותו בכל זאת
הוא מוסיף והתוספת צריך להבין מה
קרה לו לאברהם שהוא החליט לקחת אישה
אז חזאל אמרו שזה היה מתוך זה
דבר מאוד מתקשה מה שאומרים חזאל
שהוא כנה ביצחק יצחק התחתן הוא
אומר למה אני לא מה אני נשאר לבד
מתחתן גם כן זה נשמע כזה מה
זה לא מתאים קטנוני כזה כנאה
רוצה להתחתן שיתחתן שיצחק
יתחתן בבקשה סך הכל מה הבעיה
אלא הכוונה שמכיוון שיצחק
יתחתן אז אברהם יכול להתחתן
וזאת מדוע משום שברגע שיצחק מתחתן
יש הבטחה להמשך הזהות של עם ישראל
כי הרי היה ספק לפניכם האם מצליח
השילוב בין מידת החסד של אברהם
ומידת הדין של יצחק והתברר
בעקדה שאכן הדבר הזה הוא אפשרי
והילכו שני מחדב ומתוך ההילכו
שני מחדב כתוב כי הרבה הרבה זרעך
מי זה זרעך הרבה הרבה זרעך
הרי יצחק כבר נולד אז על מי מדובר
על יעקב נכון הרבה הרבה זרעך
כי חוכבי השמיים וחכו לשר ספת הים
העקב אשר שמעת בקולי עקב רומז מצד
האותיות מצד השורש של השפה ליעקב
זאת אומרת ברגע שיש ביטחון
שהזהות של עם ישראל תופיע
אז כבר אין מניעה לעסוק בהרחבת הדעת
ובהרחבת התוכניות הקדומות של אברהם
שזה היה תיקון כל בעיה עולם ולכן
מחליט אברהם להוליד אומות נוספות
מאחר ויצחק יתחתן אז הוא
מוליד עוד אומות למה סתם שיהיה
שיהיה נחמד עוד זרע אברהם זה
כמו שרב אברם שפירא היה רגיל לומר
למה הקדוש ברוך הוא ברק כל כך הרבה
מלאכים מיליארדים של מלאכים יש לו
לקדוש ברוך הוא למה אז הוא
אמר פשוט הם לא צריכים פרנסה
הם לא חותעים אשיעים אז גם פה אברהם
אבינו אומר הנה הזהות של עם ישראל
זה כבר מובטח יצחק מתחתן אז
עכשיו אפשר להביא ואת אלד לו את זמרן
ואת יוקשן ואת מדן ואת מדיאן ואת
ישבג ואת שוח ויוקשן נלדת שבה ואת דדן
ובני דדן היו אשורים ולטושים ולומים
ובני מדיאן איפה והיפה וחנוך ואבידה ודאה
כל אלה בנקי תורה זה כבר
לא מפריע האם זה כל כך פשוט?
מצד האמת זה לא פשוט בכלל כי אם
מדיאן למשל הוא מזרה אברהם הוא כתורה
וזה לא מהגר המתחרה בשרה אז
יוצאת פה אופציה חדשה לזרה אברהם
והדבר הזה מוליד מה שנקרא הוואה
מינות מחשבות גולמיות שיכולות בבוא הזמן
לשמש כיציאה מכל ישראל יש דבר
מאוד מעניין לגבי משה רבנו ראינו
משנה ויגדל משה ויצא אל חו מי הם חו?
לא ברור נחלקו הרמבן ורבנו אברהם בן עזרא
רבנו אברהם בן עזרא אומר
שווייגדל משה ויצא אל חו החו המצרים
אומר הרמבן מה פתאום החו העברים
נשארת שאלה מה חשב משה בעצמו
משה התלבט האם כי רבי אברהם
בן עזרא הוא כמו הרמבן הלך לבדוק
הלך לבדוק הלך לכם ויצא אל
חו והיה איש מצרי מכה איש עברי
הוא הוא מאחו הוא מחליט שהעברי
מאחו כלומר בשלב הזה של החיים של משה
יש לו החלטה שהמדוקה הנרדף
הסובל הוא הוא התקווה של האנושות
כלומר הוא החליט שמי שהמעמד
העליון מדכא אותו הוא האדם האמיתי
ואז מסיבות של רומנטיקה שמאלנית
הצטרף פרושי רבנו אל עם ישראל
נכון הוא אומר והיה איש
מצרי מכה איש עברי מאחו
אחר כך מה קורה ביום השני הוא
כבר מקים את ההסתדרות הציונית
והיה ביום השני אז הוא נכנס
לתוך הבעיות של היהודים
והנה שני אנשים עברים
ניצים יש בעיות גם בין העברים
והוא אומר לראש הלם מה אתה קרח מי
שמחה לאיש שר המשופט הליודים על יורגיני
אתה אומר כאשר הרגת את המצרי
והירם עושה ויאמר אכן נודע הדבר
מה הדבר שנודע נודע רשיק ככה
כותב נודע מדוע הם משועבדים
מדוע הם משועבדים כלומר עד עכשיו לא הבנתי
מה קרה למה בני ישראל
נשתעבדו יותר מכל אומה ולשון
זה דבר שהטמיע את משה רבנו הוא לא הבין למה
אבל הוא אומר עכשיו שאני
רואה שיש ביניהם דלטוריה
אז אני מבין שהם ראויים לכך
עדיף שהם יישארו משועבדים
כלומר משה חזר בו מן הרצון לגאול את ישראל
הוא החליט שזה בסדר אבל
מה יש לו לעשות עכשיו במצרים
ממצרים הוא כבר התייאש מישראל הוא התייאש
וישמע פרעו את הדבר הזה מה זה
הדבר הזה שלמשה אין כבר מקום
והיווקש להרוג את משה והיה נוס משה מפני פרעו
וישב בארץ מדיאן וישב על הבאר
מה זה וישב על הבאר ראשי מיעקב אבינו למד
שלא נזדמן זיווגו אלא על
הבאר זאת אומרת שהחליט
משה לעשות כמו יעקב אבינו
מה עשה יעקב אבינו על הבאר
ניתן לו זיווגו אבל מה הוא עשה עם הזיווג הזה
הוא הוליד את עם ישראל
אז כביכול משה הלך לחפש
איך להקים עם שלישי הרי מצרים לא שווים את זה
ישראל מאכזבים אז הוא הולך
למדיאן למה דווקא למדיאן
לפי מה שאנחנו לומדים
כאן זה מובן הוא הולך לחפש
אחד מבני כתורה כלומר הולך לחפש מזרע אברהם
ענף היסטורי שלא הסתבך בתסבוכת של מצרים
זאת אומרת שיש כאן במדיאן פוטנציאל
להקמת זהות אלטרנטיבית לישראל בשעה שיש יאוש
מעניין מאוד כשישראל כיסחו את האמורי
וייר בלק בן ציפור את כל
אשר עשה ישראל לאמורי
והיה גור מואב מפני העם מאוד ואז מה קורה
והיא אומר מואב אל זקני מדיאן
עתיי לחכו הקהל את כל סביבותינו
כי לחוך אשור את ירק השדה
אומר רשי מדוע פנו מואב אל זקני מדיאן
כשהם ראו את מה שישראל עשו לאמורים
אמרו מנהיגם של אלה במדיאן נתגדל
לכן הם יודעים את הסוד שלו של משה
כלומר הם חיפשו במדיאן את השורש
שמחליש את ההצטרפות של משה לכלל ישראל
מעניין מאוד בסוף ימיו של משה
הקבל והרחוב מצווה על משה לנקום במדיאן
והביטוי הוא דרמטי
נקום נקמת בני ישראל מת
המדיאנים אחר תאסף אל עמך
משמע שעד אז אתה לא שייך לעם
זה לא קשור לבלעם שישראל?
בלעם שהם מדיאנים? שהם באו לנקוחה מדיאנים?
בלעם לא היה מדיאני
אם כן יש כאן סכנה בהופעה של מדיאן
שבבוא הזמן הבירור שצריך
לעשות אצל נותן התורה ייקח יותר זמן
אבל זה מדרכו של אברהם להיות בעל חסד
ולהקים אומות נוספות שהלכו בדרכו
עכשיו הדבר הזה מזכיר לנו עוד משהו
שעשה משה בעצמו
נאמר טוב עין הוא יבורך
מי שיש לו עין טובה, מה זה עין טובה?
הוא לרג'ה, סימפטי כזה
טוב עין הוא יבורך
אמרו חזאל מי זה טוב עין? זה משה
למה הוא טוב עין?
שלקח את הערב רב איתו
זאת אומרת הרצון להכליל בתוך
האומה הישראלית אומות נוספות
וזה תשתוש של הזהות של עם ישראל
זה טוב עין של משה
אז זה טוב עין, זו מידה טובה, אבל יש סכנות
אבל אי אפשר גם בלי הסכנות האלה
כלומר בלי לנסות אז לא מצליחים
כלומר מוכרח להיות שבמהלך של
הגאולה תהיה הצטרפות של עוד אחרים
אבל דליך יש סכנות
כי אני זהי הרב רב
אז זה מה שעשה כאן אברהם
עד כאן מפסוק א' עד פסוק ד'
פסוק ה' הוא מהלך בכיוון השני
ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק
מעניין מה זה כל אשר לו
במיוחד שפסוק ה' עומד בסתירה לפסוק ו'
ולבני הפילגשים אשר לאברהם
נתן אברהם מתנות
לא מובן, אם הוא נותן כל אשר לו
אז לא נשאר לו כלום
אז איך הוא יכול לתת מתנות?
לא מובן נכון?
אומנם אפשר להגיד
שמאחר וזה כתוב בלשון
נתן אברהם ולא ויתן אברהם
אז הכוונה אולי נתן אברהם מתנות
לפני שהוא נתן את כל אשר לו ליצחק
ואז זה פותר באופן פורמלי את הקושי
אבל האמת היא שבכל זאת
יש הבחנה בין הנאמר בפסוק ה'
שזה כל אשר לו
לבין המתנות
שזה לא בכלל בכל אשר לו
אז מזה אנחנו מבינים שבריכוש של אברהם
יש שני סוגי ריכוש
יש חלק מהריכוש
שהכתוב מכנה אותו בשם
כל אשר לו
ויש חלק מן הריכוש
שהוא מתנות
זה דבר שצריך דירור
בואו נבדוק קודם כל את המושג הזה
כל אשר לו
באברית של היום היינו קוראים לזה בעלות
או באברית פשוטה שייכות
אתה אומר
חפץ פלוני הוא בבעלותי
הוא שייך לי
מה המשמעות של המילים האלה
למה אנחנו מתכוונים במושג בעלות
השיטה הקומוניסטית המקורית
כופרת בלגיטימיות בכלל של הבעלות
הם אומרים הריכוש זה הגזל
כך אמר אחד ממייסדי השיטה המרקסיסטית
דווקא הוא לא היה
קומוניסטית הוא אמר
פרודון
הוא אמר
שלה פרופריאטסלבול
כלומר הבעלות זהו הגזל
זה בערבית מה שאמרתי
זה השפה שמדברים עם הערבים היום לא?
אז הוא אמר שהבעלות זה גזל
כי מה פתאום הרי
הקדוש ברוך הוא
אפשר לומר הוא הטבע
נתן את הכל בידי כל האנושות
מי נתן לך את הרשות יום אחד
לגדור איזשהו שטח ולומר זה שלי?
אתה בעצם גזלת מכל העולם כולו
אז אומנם אין עליך כדבריו
של אותו גוי
בגלל שהתורה הרי אסרה את הגזל
כתוב בתחילת ספר ועיקרא
ועיקרא אל משה וידבר
השם אליו נורא אל מועד למור
אדם כי יקריב מכם
מה זה אמרו אדם?
למה צריך לומר שמקריב הקורבן הוא אדם?
כדי שנדע שהוא צריך להיות כמו אדם הראשון
שמה האדם הראשון?
שלא יקריב מן הגזל
אף אתם אל תקריבו קורבן מן הגזל
מעניין
ההלכה הראשונה
שבכל הלכות הקורבנות
זה ההלכה הזאת
שאסור לקחת מן הגזל
כדי שהיא תהיה כמו אדם הראשון
זאת אומרת שהתורה מכירה
בבעלות, ברכוש
כערך ראשוני בזהות האנושית
אבל זה לא תמיד
כלומר יש הבדל בין המשפט הכללי
המשפט הרומי ואחר כך המשפט הבריטי וכו'
שהשתלשל ממנו
לבין משפט התורה
לגבי דיני בעלות
יש, למשל, בהנחה של המשפט הכללי
ברגע שאני עשיתי את מה שצריך
כדי שדבר יהיה שלי
הוא שלי לנצח
למשל, קניתי מצלמה
אז לפי המשפט הכללי
המצלמה הזאת היא שלי
שילמתי, לקחתי
זה נרשם בקופה הראשונית
זה שלי
עכשיו מישהו לקח את המצלמה הזאת
יצא איתה לחלל
בלי לשאול אותי
עכשיו, החללית שלו התרסקה
בשבתאי
זה מיליוני קילומטרים מפה
אין לי שום סיכוי אי פעם להגיע לזה
לפי המשפט הכללי
המצלמה המשיכה להיות שלי
מדוע? כי אני רכשתי אותה
לפי כללי הרכוש
זאת אומרת שהרכוש
זה מושג מוחלט
לפי ההלכה זה לא כך
ההלכה אומרת שברגע שיש חפץ
אמנם רכשתי אותו בכוחי
אבל התייאשתי ממנו
מהאפשרות אי פעם להשתמש בו
זה כבר לא שלי
כלומר, כל הזמן שיש לי איזושהי זיקה
של שימוש פוטנציאלי בדבר הזה שלי
אם לא, אז לא
למשל, יש הלכה
שיש לי טבעת
יקרה מאוד
נפלה לתוך האוקיינוס
אני אומר, זה עלה לי הרבה מאוד כסף
לעולם לא אמצא את זה יותר
פתאום בא מישהו
צוללן
יורד לשם
מכשור מיוחד
מוצא את זה
מעלה את זה, מראה לי את זה
אומר, תודה רבה שהרזרת לי
כלומר, פתאום, זה לא שלך
זה שלי
התייאשת
ולפי ההלכה, הצוללן צודק
זה כבר לא שלי
כי הרי התייאשתי
זאת אומרת, שהמושג של בעלות
אמנם מוכר בהלכה
אבל יש לו גבולות
עכשיו, צריך לדבר אם כן
האם אפשר להגיד על משהו בכלל
שהוא שייך לי לפי זה
כלומר, האם באופן אמיתי
יש דבר שאני יכול לומר
הוא שלי
למשל, הרמב״ם, בסוף מורה נבוכים אומר
שהמושג של הבעלות הוא מושג דמיוני
אני אומר שדבר מסוים הוא שלי
מה זה משנה? זה שינה משהו בדבר?
זה שינה משהו בכלל?
שום דבר
אלא מה, יש לך יכולת להשתמש
גם אם היו משאילים לך את זה
יכולת להשתמש
זאת אומרת, בסופו של דבר
הרכוש הוא סוג של דמיון
לכן אומר הרמב״ם
אלה שמגנישים את חייהם
להגדיל את רכושם
הם טיפשים
הם עושים כל הזמן בדמיון
זה לא שהרמב״ם אומר
שרכוש זה שטויות
אבל לקחת את זה כמטרה זה לא שווה
עכשיו בואו נחזור לכן לפסוק שלנו
והייתן אברם את כל אשר לו
יש משהו של אברם בכלל?
באופן מוחלט יש משהו שהוא שייך לו?
התשובה היא, כן
ההשגחה
ההשגחה זה לא שלו
ההבטחה
ההבטחה, הבטחה של מה?
אבל הבטחה על מה?
איזה הבטחה נתנו לו?
אני שואל, מה ההבטחה שנתנו לו?
שמה, שמה הוא יקבל?
את ארץ ישראל, יפה
זאת אומרת, הדבר היחיד
שאפשר להגיד עליו שהוא שלי
זה מה שהקב' ברוך הוא נותן לי
כי הקב' הוא גם הבורא
אם החבר שלי נותן לי משהו
זה לא שלי באמת
זה שלי בינתיים
אבל דבר שהקב' הוא הנותן אותו
הוא באמת שלי
ולכן, כיוון שזה שלי
אסור לי לתת את זה
הפוך מהתפיסה ההממית, ההמונית
בעיקר, בהמון חושבים ככה
אם משהו הוא שלי אני יכול
לעשות עם זה מה שאני רוצה
ההפך, כיוון שזה שלך
אסור לך לעשות עם זה מה שאתה רוצה
זה שאתה יכול לתת משהו שקנית
כי זה באמת לא שלך
קנית, אתה יכול למכור
אבל אם הקב' הוא נתן
אז זה כבר שלך
אז אסור לך לתת
לכן את ערץ ישראל למשל, אסור לתת
כמו כן גם
האדם איננו בעלים על גופו
הנחת יסוד בדיני הפלה
רואים, האישה היא בעלים על גופה
התשובה לא נכון, זה גזל
זה לא את שאת בעלים על גופך
הקב' הוא נתן לך את הגוף
לכן את לא בעלים עליה
גם לא בעלות
לכן גם אדם לא יכול לחבול בעצמו וכדומה
אז זה מה שנאמר כאן
ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק
אז בעצם מה הוא נתן לו?
לפי זה מובן
הוא נתן לו את ערץ ישראל
ולבני הפלגשים אשר לאברהם נתן אברהם
מתנות, כל השאר זה לא שלו באמת
הוא לא נתן מתנות אשר לו
הוא נתן מתנות
זה הריכוש שעבר דרך אברהם
את זה הוא נתן לבני הפלגשים
וישה לכם
מה?
וישה לכם
מעל יצחק בנו ועוד אין הוא חי
כדמה אל ארץ קדם
אז יש פה החלטה של אברהם
שהוא מחלק את המורשה שלו
את הריכוש שלו
בשני חלקים, לא יודע אם לא שווים
אבל לא דומים
יצחק מקבל סוג מסוים של ריכוש
זה הריכוש אשר לו, דהיינו
ארץ ישראל
ואילו בני הפלגשים מקבלים סוג אחר
של ריכוש
וזה נקרא מתנות
ושאלה היא באמת, למה?
התשובה היא
שכנראה יש שני סוגי משימות
למורשתו של אברהם
תסתכלו לרגע אחד
אני מציע לדלג קצת
על פסוק י' ב'
כתוב כך
ואלה תולדות ישמעאל בן אברהם
אז אם כן ישמעאל יש לו תואר מאוד מיוחד
הוא נקרא בן אברהם
לפי מה שלמנו הפרשות הקודמות
ישמעאל נקרא הנער בן העמה
ופתאום הוא מקבל שם מכובד מאוד
הוא נקרא בן אברהם
וגם בפרשת תולדות
הוא בפסוק י'
בפרק קפה פסוק י'
ואלה תולדות יצחק בן אברהם
ממש מספר פסוקים
מבדילים בין שני הביטויים
ישמעאל הוא בן אברהם
ויצחק הוא בן אברהם
הקיצה
אלא
והדבר הזה מעורר שאלה
אם באמת הכתוב
מכנת ישמעאל בן אברהם
אז זה אומר
שהוא באמת בן של אברהם
זאת אומרת שיש לו משהו
בייעוד שלו
שמבטא את משנתו של אברהם
ואז באמת נשאל השאלה
למה הקדוש ברוך הוא נתן את הארץ לאברהם
כי הוא כנראה זקוק לארץ הזאת
כדי למלא את המשימה שלו
אם הוא זקוק לארץ הזאת
כדי למלא את המשימה שלו
אז זה אומר
שהארץ שייכת גם לישמעאל
וגם ליצחק
זה מפורש
לא, זה מפורש
במסכת סנדרין
מעשה
שבאו
בני ישמעאל
ובני קטורה
לדון עם ישראל
בפני אלכסנדר מוקדון
מה זה הסיפור הזה?
אלכסנדר היה אדם מיוחד מאוד
הוא הראשון שאיחד את העולם
את המזרח ואת המערב
באימפריה אחת
באימפריה אחת
בעצם אפשר לומר
הוא מהווה כמין
שלטון על
ביוונית קוראים לזה הגמוניה
הוא מהווה שלטון על
של כל התרבויות
של כל העמים
ואז עלה הרעיון לראשונה
שצריכה לקום איזו אינסטנציה
משפטית
שתוכל לדון
בסכסוכים
ישנים בלתי פתורים
ואז בפני אותה אינסטנציה
יביאו לדיון את הוויכוחים
אז התלמוד שם מספר
שהמצרים באו
ביקשו את הכסף ועזב שישראל הוציאו ממצרים
ובאו בני קנאן
היו פניקים
שבאו מאפריקה
ואמרו זה שלנו ארץ קנאן
לגבולותיה
ואחר כך התלמוד מספר
מעשה בבני ישמעאל ובני קטורה
שבאו לדון עם ישראל
בפני אלכסנדר מוקדון
ואמרו
ארץ ישראל
מה הם אמרו?
שלנו ושלכם
שנאמר
ואלה תולדות
ישמעאל בן אברהם
ואלה תולדות יצחק בן אברהם
והטענה היא פה
טענה שאם הכתוב
תורך לתת
לישמעאל תואר של כבוד
זה סימן שהוא המשך לגיטימי
של אברהם אבינו
הוא זקוק לאותם כלים
שניתנו ליצחק
דהיינו ארץ ישראל
ולכן ארץ ישראל שלנו ושלכם
צריך מדינה דו-לאומית
עכשיו התלמוד מספר
שאמר להם
גביהה בן פסיסה לחכמים
מי זה גביהה בן פסיסה?
היה חכם
גבן
מה זה חשוב לדעת שהייתה לו גבנת?
כי אז הוא בעל מום
בעל מום
לא יכול להשיאל את בסנדרין
מאחר והוא לא יכול להשיאל את בסנדרין
הוא לא נציג רשמי של היהדות
כיוון שהוא לא נציג רשמי של היהדות
אין סיכון שהוא ילך
אמר להם גביהה בן פסיסה לחכמים
תנו לי רשות
ואלך וידעו נעימהם
לפני אלכסנדר
אם אני אנצח אותם
אמרו להם
תורת משה רבנו נצחתכם
ואם הם ינצחו אותי
תאמרו
הדיעות שבנו נצחתם
מה זה אחד גבן שהוא לא בסנדרין
אז אין סיכון
נתנו לו רשות
ואלך וידעו נעימהם
סימן שכשבאים לוויכוחים בינלאומיים
אז צריך לעבור קודם כל מתוך רשות
של החכמים
שתיים לא לקחו סיכונים
שזה יהיה בכל מקרה
ווין ווין
נתנו לו רשות
אמר להם מאיכן אתם מביאים ראיה
אמרו לו
מן התורה
זו תשובה מאוד מוזרה
אמרו לו מן התורה
כל פעם
שיש טענות
נגד מדינת ישראל
באיזושהי אינסטנציה בינלאומית
הראיות המובאות
הן תמיד ממסמכים פנימיים
של מדינת ישראל
למשל באחת הוועדות של האום
המדינות ערב
טענו שהר הבית
איננו שייך למדינת ישראל
או איננו שייך ליהודים
על פי
שורה של מסמכים ישראלים
ששנה אחרי שנה
מודיעים שזה שייך לוואקפ
כן?
אז מאיכן אתם מביאים ראיה?
מהתורה שלכם
אמר להם
אף אני לא אביא לכם ראיה
אלא מן התורה
איזה פסוק הביא להם
ולבני הפילגשים אשר לאברהם
הנה הפסוק שלנו
נתן אברהם מתנות והישלחה מהיצחק בנו
ועודד נוחאי קדמה אל ארץ קדם
אמר להם
אב שנתן לגתין
לבניו בחייו
מה זה לגתין?
צוואה, כן? זה בלטינית
לגאטום
לגאטום, בלטינית
אב שנתן
לגתין
לבניו בחייו
ושיגר זה
מעל זה, כלום יש לזה
על זה, כלום
עד כאן הדיון
אגב, מעניין מאוד
שהדיון שם
מסתיים
בעוד שבביקוח עם המצרים ועם הקננים
יש המשך שם לסיפור
עם בני ישמעאל ובני כתורה אין המשך
בדיון
מסביבה פשוטה
ישמעאל איננו יכול להכיר בלגיטימיות
של יצחק, לא יכול לדבר
לכן הוא הולך
עכשיו
לגבי המצרים ולגבי הקננים
כתוב שאלכסנדר אמר להם
החזירו לו תשובה
ואילו כאן הם לא רוצים להחזיר תשובה
כי זה יהיה הכרה
בקיום בכלל של יצחק
והם רוצים שאם כבר פתרון
יבוא שהפתרון ייקפה
על ידי הקהילייה הבינלאומית
אבל לא על ידי, ההכרה, לא על ידי
יוזמה של יצחק
לא מעניין לי שהרגשה של דייג'בו
עכשיו
מה שמעניין
חוזר את השאלה
אז אברהם חילק
אבל למה הוא חילק כך?
אם אני הייתי אברהם, אני לא חכם כמוהו
אז הייתי עושה ככה
ליצחק הייתי נותן חצי ארץ ישראל
ולבני הפלגשים חצי ארץ ישראל
ליצחק חצי מהמתנות
ולבני הפלגשים חצי מהמתנות
ואילו אברהם החליט לחלק את זה אחרת
ארץ ישראל ומתנות
צריכה להיות איזושהי סיבה לדבר
הסיבה היא פשוטה מאוד
ואת זה למדנו כשסיימנו את פרשת לחלכה
ההבחנה בין הייעוד של יצחק
לייעוד של ישמעאל
וראינו כך
שהייעוד של יצחק הוא הברית
ואילו
הייעוד של ישמעאל זה הריבוי
כלומר יש הבחנה בין איכות
לכמות
לישמעאל יש תפקיד
להשתמש
בין איכות לכמות
ישמעאל יש תפקיד
להביא כמות
מקסימלית של בני האדם
לאמונה באלוהי אברהם
זה כמותי
כתוב
והפרעו והרבהו במאוד מאוד
שניים עשר נשיאים יוליד
ושמתיב לגוי גדול
וברית היא הקים את יצחק
מה ההבחנה פה
בין יצחק לבין ישמעאל
ברית
זה ההקמה של
מדינה
כלומר קדושת הכלל
ונברחו בכלל כל משפחות האדמה
כלומר התוכנית של יצחק
היא תוכנית מדינית של קדושת הכלל
בשביל להקים מדינה
מוכרחים שתהיה
ארץ
לכן עבור יצחק
ארץ ישראל היא חיונית
הוא לא יכול בלי ארץ ישראל
איך הוא יקים את המדינה שהקב'ה הבטיח לו
או הטיל עליו להקים
אבל אצל ישמעאל
יהוד הוא קוסמופוליטי
אז ההתרכזות
בשטח, בטריטוריה
זה עד רבה
זה מנוגד ליהוד של ישמעאל
ולכן צריך
לתת לו מתנות שילך
מובן?
מובן
לא
עכשיו
פה נשארת השאלה מה זה המתנות האלה
ובדיוק לאן הוא שילח אותן
כתוב
אני שוב חוזר לפסוק
ולבני הפילגשים אשר לאברהם
נתן אברהם מתנות
וישל לכם
וישל לכם
מעל יצחק בנו בעודן הוא חי
קדמה
קדמה פירושו
במזרח
קדם, מזרח, אותו דבר בעברית
תנכית
אל ארץ קדם, מה זה?
מזרח
אז כתוב כאן, הוא שלח אותן
מלמזרח אל המזרח
אלא, הכוונה כאן
למזרח
של המזרח
מה זה המזרח
של המזרח?
זה מה שאנחנו מכנים בעברית
מודרנית, המזרח הרחוק
כלומר, כאן נאמר
שיש השפעה
של אברהם אבינו
על המזרח הרחוק
מעניין באמת
שבמזרח הרחוק
החליטו ההודים
לחנות את
בורא העולם בשמו של אברהם
נכון?
ברהמה, שמעתם על זה
אגב, זה מפורש במדרש
אלה תולדות השמיים
והארץ בהי ברעם
אל תקרא בהי ברעם
אלא באברהם
שבשביל אברהם נברא העולם
עכשיו, כשיהודי קורא את זה
הוא יודע מה המשמעות
בשביל אברהם נברא העולם
כשעובד עבודה זרה שומע את זה
איך הוא מבין? אברהם ברא את העולם
כי אם בשבילו נברא העולם,
אז הוא ברא את העולם
לכן ברהמה זה בורא העולם
זאת אומרת, יש איזה מין
השפעה רחוקה
של תורת אברהם אל המקומות האלה
זה מאוד מעניין לראות את זה
אבל השאלה היא מה המשמעות
מה זה
התורה הזאת של בני קדם?
בספר הזוהר
מסופר על רבי אבא
שרבי אבא בא לרבי שמון בר יוחאי
ואמר לו
הלכתי לשמוע את דבריהם של
אילן דה מיטקריאן בני קדם
אלה הנקראים בני קדם
הנה, זה אלה שבה פרשה שלנו
והם אמרו דברים נפלאים
ואז הוא מספר לרבי שמון
בר יוחאי מה הם אומרים
אומרים ככה וככה וככה
ואז אברהם אומר
אלה אברהם, רבי שמון בר יוחאי אומר
דברים אלה קרובים להיות כדברינו
ולכן אסור ללמוד אותם
ולכן אסור ללמוד אותם
ולכן אסור ללמוד אותם
מעניין, אם זה קרוב אז למה אסור ללמוד?
מה שרחוק
אתה יכול ללמוד, למה?
אין שום סכנה שיחשבו
על איזשהו דמיון
כשמשהו קרוב, את תשתוש אפשרי
וכן הוא אומר, אל תלמד
עכשיו זה לא אומר שאסור ללמוד
רק אסור ללמוד, אבל זה לא שאסור ללמוד
זה כמו כל הדברים
שאסור לקרוא
אסור לקרוא, אבל
לקרוא זה בסדר
כן
אז
יש איזה השפעים כן
במזרח של המזרח, במזרח הרחוק
עכשיו אני אעביר לך למה דווקא במזרח הרחוק
בצפון הרחוק, או בדרום הרחוק
המזרח זה ראשית החיים
משם באים החיים
וגם בהודו, אנחנו רואים דבר מאוד מעניין
שזאת המדינה שבה
המצב הרוחני
הוא עדיין מצב של מעבדת ניסוי
כל מחשבה
רוחנית שעולה לך על הראש
יש קאט בהודו שעושה את זה
כן
זה המקום של ההתהוות
ואז אברהם משפיע
שם, גם הוא ראשוני
הוא ראשיתי
עכשיו
אבל מה הוא לימד אותם
הגמרא שם שואלת
מה עם מתנות
אמר רבי אבא בר קהנה
מלמד
שמסר להם
שם תומאה
כן, אני חוזר על זה
מלמד שמסר להם
שם תומאה
ואני רוצה להבין
איזו מנתנהגות זאת מצידו של אברהם אבינו
יש לך ילדים
מה אתה נותן להם
שם תומאה
זה מה שיש לך ללמד אותם
כן, זה משהו ממש לא טוב
אני אפילו ראיתי בה מישהו
כתב מאמר שלם כדי להגיד שיש טעות
בגרסה של הגמרא שם, שלא יכול להיות
שאברהם מסר שם תומאה
אלא איזה שיבוש של איזה משהו אחר
איזה מילה אחרת
אמנה, זה כתוב שם תומאה
פירש הרב יהודה מיר גץ
זכותו הגנלין עמד
מקובל גדול, הרב של הכותל
הוא אמר
שם תומאה, הכוונה שזה תאמה לנו
אבל זה טהור להם
צריך לדבר למה
מה יכול להיות
טהור לגויים שהוא תאמה לישראל
צריכה להיות שזה איזושהי סיבה
אולי הפתרון נמצא
במילה שם, מלמד שמסר להם
שם תומאה
שם, שמתכוונים לשמות
של הקב' ברוך הוא
כמו שמושר אבנו מבקש
לדעת, ואמרו לי מה שמו
מה הוא אמר עליהם
ואז הוא מגלה לו י' כ' ו' כ'
או ה' יה' ש' ה' יה'
כמו כן גם
אומר ספר תהילים
אסגווה הוא כי ידע שמי
כלומר, לפי המסורת של העם היהודי
ידיעת השמות היא ידיעה מהותית
היא ידיעה חשובה מאוד
למה זה חשוב? זה צריך פעם ללמוד
אבל כוונים, אברהם אבינו
בתור זרע שם
מבני שם
ולוחם ויפד
ולוחם ויפד יודע
שדעת אלוהים עוברת
דרך השמות
יש בספר
התאו
בדאו ד'י
כתוב
התאו אשר תוכל
לכנותו
תוכלו לתאו
נטול השם
הוא המקור
לרבבות אלפי דברים
אני קצת שיבשתי
ודוקי קיצרתי
זאת אומרת, שהחוכמה
המזרחית איננה רוצה
להכיר בערך של
השם
אבל
דווקא אצלנו
רוצים לדעת את השם
משה שואל את הקב'
אם היו שאלו אותי מה השם, מה אני אגיד להם?
אתה יכול לציין
שאין מה אכפת לנו, תגיד הסיבה הראשונה
תגיד שיפופו, תגיד
קטגוריית הראשית, תגיד איך שאתה רוצה
עילת העילות
תגיד תאוס
מה זה משנה
משה ידע שאצל העברים זה לא עובר
אתה לא יודע את השם, זה לא עובר
אז אם כן, ידיעת שמות
זה דבר מהותי
כי השם מורה על המטרה
על הכיוון, כמו שאתה אומר בעברית
זה שם מה
לכן רצה מושלדת
את השם
ואילו המזרחים הם
מבני יפת, יפת משל התפשטות
בערמית יפת זה
יתפשט, יתרחב
אז זה ארוכה ואיננו זקוק לשמות
אין פה מיקוד
כלפי מטרה, בישראל יש
ידיעה של מטרה, אז אברהם בתור
מבני בניו של שם
מוסר את השם
אגב, גם הקב' קוראים לו
שם, איך אני יודע
יענך השם ביום צרה
יסגבך
שם, אלוהי הקב'
אז זה אחד מהשמות שלו
זה שם
אז מלמד שמסר להם
שם תומעה
כנראה שהחוכמה
שאברהם מוסר היא חוכמה
שקשורה בשמות
איפה מצאנו במזרח חוכמה
קשורה בשמות
זה קיים, קוראים לזה
תורת המנטרה
המנטרות
המנטרה היא מילה
או קבוצת מילים
שאם אני יודע מה היא
אם אני יודע מהי
המנטרה המתאימה לי, אני יכול לדעת את הסוד של
הנפש שלי
ולכן
מצוי מאוד, אצלם יש להם איזה
שם תומעה כזה, אום
כמו שזה המילה הראשונה
שיצאה מן הענסון, מבריאת העולם
זה במשל אימה, כן, זו הכוונה
שזה דבר הזה
הם עושים מזה הרבה עניין
אצלנו השם הזה הוא אחד משבעים ושתיים
שמות של שלוש אותיות
שיוצאים מפסוק וישב הירוב הית
אבל הם
הם מאוד גאים שיש להם אחד מהשמות שלנו
אחד מהשבעים ושתיים הזה שלהם
ו
יש לפעמים
פעם הייתה איזה בחורה
נסעה לנפל לדעת את
המנטרה שלה
אז היא הגיעה לחכם והוא אמר לה
למה, בת
החכם קוראים לו למה
אבל הוא שאל אותה
בשם הבת, אז הוא אמר
אני רוצה לדעת את המנטרה שלי
מאיזה עם את, אני עם עם ישראל
אמר לה, הוו, המנטרה שלך
זה שמה ישראל השם ולדעת שם אחד
אמר תודה רבה
הלכה ללמוד בירושלים במכון מאיר
וחזרה בתשובה וכל
כן, אז הסיפור
אמיתי, לא במציא, עכשיו
מה הבעיה
בתוכן הזה
הבעיה בתוכן הזה שזה תוכן טכני
ולא מוסרי
כלומר
הדרך להיפגש עם העולם הרוחני
היא על ידי ידיעת הטכניקה
של התפקוד של העולם הרוחני
יוצא לפי זה, זה כמו ליחיצת כפתור
זה כמו שאדם צריך
לדעת כיצד מייצרים חשמל
כך אדם צריך לדעת איך מייצרים מוכניות
ויש טכניקה לזה
אז זה לא עובר דרך הנוסחה
של המוסר, לכן עבורנו
זה טעמה, עבורם
זה טהור, כי זאת המדריאה שלהם
יוצא לפי זה שיותר קל
לגוי להיות נביא
מאשר ליהודי
כי אצל הגוי הוא צריך פשוט לדעת איך זה עובד
אצל היהודי הוא גם צריך
למצוא חן בעיני השם, דהיינו
להתנהג באופן מוסרי
לכן, אברהם מסר להם
את השם הזה, מסר להם
שם תומה, הם צריכים את זה
כי זה מה שמרומם אותם, עבורנו
ואישה לכם
זה לא בכלל
ברור?
לא, אז יש הרבה נבואה
אצל הגויים, אבל נבואה שלהם
לא נבואה שלנו
כלומר, זה לא נבואה במובן המוסרי
זה נבואה של הערה
הם קוראים לזה
אצלנו יש שמיעה
אצלם יש הערה
בסדר?
זה הבדל בין אור
בין עיניים לאוזניים, בין אור לכל
זה מאוד משמעותי, הרב הנזיר
זה הצהר, הרבי דוד הכהן, כתב על זה ספר
שלם, כל הנבואה
שבו הוא מסביר שהמיוחד בהיגיון
העברי זה שהוא שימעי
אקוסטי, הוא שומע
שומע דבר השם, לכן גם כשאנחנו
מדברים על אמונתנו, אנחנו אומרים שמה
ישראל ולא רעה
האצלם הם איש רעיה, אבל אין שמיעה
בבקשה
רגע שנייה, רגע שנייה, אני רוצה גם
להגיד משהו, עד עכשיו בעצם
היה השיעור עבור
הכבלים, עכשיו אנחנו יכולים לעבור
לשלב השאלות, כן, מה השאלה?
זאת הסיבה שלא נתתי לך לישון
לא היית פה בתחילת השיעור, נכון?
אז לכן אתה לא הבנת למה לא נתתי לי לישון
טוב, בבקשה
שם ישראל
כמובן זה מטרה לטיבות
כן
נכון
זה אומר שאין שם מיחר מטרה
או שיש שם מיתר מטרה
מספר מטרות
או אה דר מטרה זה בדיוק אותו הדבר
והרגע שאני
עם שתי מטרות, אין לי מטרה
זה כמו אותו
הסיפור במיתולוגיה היוונית
על אותו חמור, החמור של
בורידן שמת ברעב
כי נתנו לו שתי ערימות של שחת
ואז הוא לא ידע
למה לא יכול
כן, בבקשה
אה, אתה רוצה לשאול שאלה?
שאל
אם תיוסף, כשאנחנו
עוברים ביתר המעיין של השאלה ולמשחק
זה כולל של הדברים מוכנים
ובדבר מוכני תמיד זה גם
יחדיות של החוקרות, זה לא חסר
אז למה מידה טוב
אם אחרי חמישים, מה אתה אומר
שזה סלם, מה הוא נכון?
זה ממש שפוך מה שאני אמרתי
זה ממש שפוך מה שאני אמרתי
לא, זה ממש לא
כי אני אמרתי
שכל אשר לא זה ארץ ישראל
ואתה אומר דברים מוכניים
ארץ ישראל זה לא דבר מוכני
ארץ ישראל זה ממש
זה אדמה, זה רגבים
זה מעיינות
זה ארץ ישראל
זה יכול להיות, זה הכליל הנכון
בסדר, אבל
אבל זה ארץ ישראל, כל אשר לא
כן
בבקשה
הארץ הייתה שלו
וגם הגוף
הוא כמו הארץ? כן, הגוף והארץ
זה אותו דבר
אז זה כן שהגוף שלהם
יקפלה אחריו?
זה בדיוק העניין
דבר שהוא שלי, אני לא יכול לתת
אם זה שלי
אסור לתת את זה
זאת אומרת, אם הקב' הוא נתן לי את זה
אז זה חלק עצמאותי שלי, אני לא יכול לתת
לכן גם ארץ ישראל אני לא יכול לתת
אז איך הוא נותן לי יצחק?
כי יצחק זה הוא
כן, בבקשה
נו, דבר איתי
אה? משה
על אבא שלו, סלוד גנלי מאמן
אמן
היה פה קשר עם ארץ ישראל
שלו, בצד אבא שלו, בצד אחי
נכון נכון, עדיין
אז למה הוא רואה את זה ככה?
כי הוא רואה ש... הוא
רואה שיש ביניהם דלתוריה
לכן ראויים לשעבוד
בר ישו רואה שהם ראויים לשעבוד
אז למה? יש מסו פנים למעלה?
אז התשובה... התשובה הוא לא יודע
הוא מעריך שהמצב שלהם
הוא כזה ש... קשה יהיה להם לעשות תשובה
או שהוא לא... אולי לא מסוגלים לעשות תשובה
מסורת שאמרו לי
מה? ש?
מסורת שאמרו לי
אז זה הרבה זמן שזה לא...
אז אולי, לא בדור הזה, בעוד 30 דורות
אבל הבא רואה שתשנה ממש את
ה... רוצה לשאול ממש את העתיד
הוא אומר, בינתיים
הם הולכים על מידיין, מה שהקבוצה חולה
זה בעיה שלו
כן?
נו... כן
אברהם אומר שהמפקד של עבוד היא מוכנית
ושישראל היא מוסרית, זה הידע? נכון
טכנית ומוסרית, כן
בקשר למתנות
אז אברהם
שילח את
התנת ה-19
כן
עכשיו, בפתור
בית איתו
זאת אומרת, אברהם אמר
פעם הוא בן אפילגש
פעם הוא בן
זאת אומרת, יש בני אפילגשים
יש ישמאל ויש יצחק
נכון? ישמאל הוא גם
בן אפילגש, במובן הזה
ביחס ליצחק הוא בן אפילגש
ביחס לבני אפילגשים הוא בן
איך אנחנו רואים את זה?
כי אגר, מה הייתה?
אגר הייתה אפילגש, אבל פה קוראים לו בן
זאת אומרת, שביחס לבני אפילגשים
האחרים יש לו מעלה
ולכן במזרח הרחוק הם כל כך
מפחדים מן האסלאם
לכן במזרח הרחוק
מדינות המזרח הרחוק כל כך מפחדות
מן האסלאם
מה ישמאל קיבל?
את הייעוד להפיץ
את תורת אברהם בין האומות
כן? הוא צריך
לקחת כמה שיותר אנשים ולעשות אותם
זרה אברהם, כלומר, מאמיני אלוהי אברהם
כן
זה אומר שהעולם הנוצרי עתיד
יבוא עכשיו מני האסלאם?
למה אתה אומר את זה?
חלק מהקשמת הייעוד של אברהם
כאחר מגיעולם
יש דרכים אחרות
העולם הנוצרי זה היסף
ליסף יש מערכת יחסים
מיוחדת איתנו
כתוב וישקהו
וישקהו אומר רשי
אמר רבי שמעון בר יוחאי
בהלכה
בידוע שיסף שונא ליעקב
אלא שבאותה שעה
נחמרו רחמה ולחיו
הוא נשקו בכל ליבו
אם כן רבי שמעון בר יוחאי
רואה אפשרות של התנשקות
של חיבוק
בין ישב לבין יעקב
זה עולם אחר
ויש שם תאומים ויש הגנה
בבקשה
אתה מציג את ישמעאל
ונגר ובני פטורת
וכל רשויות לאומיות שונות
אבל אם אני אלך לפירה
השירות צטט
הרי פטורה והגר מבחינתו זה אותה אחת
נכון
כשרשי אומר שפטורה זה הגר
זה לא שפטורה זו הגר
כי פטורה זו פטורה
כן
אני חושב שקראתי את רשיפה
כן
לא, זה אני מסביר
לא, לא
זה מה שאני מסביר לך
שפטורה
וודאי שזה לא הגר
זה לא הגר
זה לא הגר
זה לא הגר
פטורה וודאי שזה לא הגר
והרי היה שפטורה זה פטורה
זה לא הגר
אלא שכשאומר פטורה זו הגר
הכרעה שזה אותו סוג
אותו דבר
זו אותה בחינה
זאת אומרת הנספחת על
בית ישראל, אלא מה
שאצל הגר זה המאמץ
להסתפך
אל בית אברהם כדי שלא ייוולד
ישראל
ופטורה זה אחרי שישראל כבר נולדו
כלומר שפס הייצור
כבר הוקם
כשאומרים פלוני הוא פלוני
זה לא שזה אותו אחד
פנחס הוא אליהו
אז פנחס אליהו?
לא, וודאי שלא
אותה גברת בשינוי הדרת
כן
למה
לזל בזח
אמרנו לחכה בעצם
לשיבוש של מצוות
כן
למה אברהם לא חיכה
שיוולדו יעקב ויסר
למה אברהם לא חיכה
שיוולדו יעקב ויסר
למה חשוב
לא חיכה
לא כתוב
לא כתוב
לא כתוב מתי זה היה
הוא כבר סומך על יצחק ורבקה
מהשם יצא דבר, ברור שזה יצא נכון
ג' אם הוא חטא
לא נראה לי
כן
אין, לא יודעת
זה יצחק
נכון
קיבלת ירושלים
גדלת בני אפליקצים
נכון
כן
מה אתה ראש עשיה לניעזר שאומר
מה ייתן לו את כל השאלות
על ירושלים
כן
האסלאמי משקף את
ארכדת אברהם
כן
זה פרטי
זה פרטי
זה פרטי
אני מדבר מבחינת האינטואיציה הבסיסית
האסלאם מבטא את אמונת הייחוד
שהייתה לאברהם לפני ההתגלות
כן
לכן אסלאם מאברהם
מהווה איזה מנעף טיפוס של מוחמד
זה לא שהם צודקים
אבל מה
כן
הם אומרים אפילו
דבר מעניין בחדית
מה היו כפנים של אברהם
מה
אני לא זוכר מי מהם
אבל אחד מהם
בוחרית
כן
גם את זה שאומרת על הרוח
של את האחות של מלכה
כן יכול להיות
אבל זה לא משנה
הרי כי עכשיו מדרש עובד את זה כך
כן
יש לי רגע קצת פנאנית
כשאנחנו בין נשום של ערב
אבל לא נורא לנו
דענות גדולים
אנחנו רואים תשי ודברים אחרים
אנחנו לא
עדיין לא רואים שזה מסתדר
מה אני אמור לעשות עם זה
אני לא
כאילו
איך להבין לפני ששמעתי אותך
תשובה
תבין איך שהבנת
אחרי ששמעתי
אז או שההסבר שלי מוצא חן בעיניך
ותקבל אותו
והיא מדעה קודמת
מה אני יכול לעשות
כן בבקשה
אני חושב שזה נכון
מה שאמרתי
אני לא מבין איך אני
מיישבת לתקור
אני לא יודע
אני לא יכול להרשת
זה כמו שלמשל
כתוב על זמרי בן צלום
הוא
שלומיאל בן צורי שדה
באמת
שלומיאל בן צורי שדה
זה זמרי בן צלום
זה מתקבל על הדעת תגיד
אבל אחרי שהוא אומר את זה
הוא זמרי בן צורי שדה
הכוונה שאצל נשיא שבט שמעון
המגמה הזאת כבר ריבה על ידי ביטוי
זה כמו שלמשל חזל אומרים
על בלעם בן בעור
שהוא לבן הערמי
יוצא לפי זה
שכשהוא נירג הוא היה בערך בין 250
לפחות
בן צלום יצא בין 300 שנה
בלעם
אצל שני כתוב בגמרא
שבלעם נירג בגיל 33
אז איך אפשר להגיד
שבלעם הוא לבן הערמי
אלא הכוונה זה אותו עניין
אותה נשמה זה גלגול יכול להיות
מה שאתה רוצה
בבקשה
דעתי כי
דעתי כי
איפה ראית את זה
את המילה דעתי כי
זה צבא
בלעבוניס
בבקשה
מה התארה של
שהשם ברך אברהם
והכל
זה שייך
לפרק כפדלת
פסוק
א'
ויש על זה שיעור
נו אז מה
אז מה זה
אז זה לא כתוב
על הפרקים של כתובה
ת'ברך
את אברהם והכל
לא כתוב שאשר לו
אין שם הביטוי של בעלות
כן
יש לי שאלה
יש לך שאלה
יש איזה מדרש
לעתיד למושל עם ישראל
לחזור לארץ
יהיה קשה כי ראש ברכו
יתכחו עם יושב פה
מה אם תשמעי ראש האפריקות
למה יהיה קשה לתבוא
אה זה מנצח משהו אחר
זה מנצח שברחביו על כל מעשה
ועל הלו מעשי ידיי ועל הלו מעשי ידיי
מדוע
אהבד את אלו מפני אלו
כן ועל ההתרגלות הוא התרגל
למקום נחמד לו
המצד האמת זה לא שייך לו
אין אשבע זוהר על זה
שלישמעאל
יש זכות
שהוא עושה ברית מילה
כיוון שהוא מעל את עצמו
אז יש לו זכות
שישב בארץ ישראל בזמן גלות ישראל
כן זה כתוב מפורש בזוהר
עכשיו אין לו זכות
עכשיו אין לו זכות
ואיך הוא איבד את הזכות
על ידי שהוא פגע בברית
איך הוא פגע בברית? קבר יוסף
הוא השמיד את
כן צריך להסביר
זה המסלול שצריך להסביר
פעם היית מישהו אצל ערב צביעודה קוקס הצה
אמר צריך להסביר לערבים
כן צריך ללמד אותם
שיבינו
אז הוא אמר
אני מסביר בטנקים
כן
מה?
אמר בריתי על יוסף
יוסף זה
קדושת הברית הם פגעו בקבר יוסף
נכון? לא במקרה
טוב עד כאן להיום
שלום