פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת חיי שרה > “ויוסף אברהם ויקח אשה ושמה קטורה”

“ויוסף אברהם ויקח אשה ושמה קטורה”

מילות מפתח:אברהם אבינו
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫ברוכה אנחנו ממשיכים בספר בראשית פרק כפה
‫פסוק א' ויוסף אברהם ויקח אישה

‫ושמע כתורה מה זה ויוסף הוא הוסיף לקחת אישה

‫כי הרי הוא כבר לקח אישה עלו היא ‫אגר שהיא הייתה גם היא תוספת על שרה

‫אז ויוסף אברהם שיש בו תוספת ‫המושג של תוספת הוא מושג של ייתור

‫כל יתר כנטול דמי

‫אז יש לנו כלל ויוסף הוא ‫מוסיף זה סימן שזה דבר

‫שהוא לא מהותי לא עקרוני ‫אבל הוא עושה אותו בכל זאת

‫הוא מוסיף והתוספת צריך להבין מה ‫קרה לו לאברהם שהוא החליט לקחת אישה

‫אז חזאל אמרו שזה היה מתוך זה ‫דבר מאוד מתקשה מה שאומרים חזאל

‫שהוא כנה ביצחק יצחק התחתן הוא ‫אומר למה אני לא מה אני נשאר לבד

‫מתחתן גם כן זה נשמע כזה מה ‫זה לא מתאים קטנוני כזה כנאה

‫רוצה להתחתן שיתחתן שיצחק ‫יתחתן בבקשה סך הכל מה הבעיה

‫אלא הכוונה שמכיוון שיצחק ‫יתחתן אז אברהם יכול להתחתן

‫וזאת מדוע משום שברגע שיצחק מתחתן ‫יש הבטחה להמשך הזהות של עם ישראל

‫כי הרי היה ספק לפניכם האם מצליח ‫השילוב בין מידת החסד של אברהם

‫ומידת הדין של יצחק והתברר ‫בעקדה שאכן הדבר הזה הוא אפשרי

‫והילכו שני מחדב ומתוך ההילכו ‫שני מחדב כתוב כי הרבה הרבה זרעך

‫מי זה זרעך הרבה הרבה זרעך ‫הרי יצחק כבר נולד אז על מי מדובר

‫על יעקב נכון הרבה הרבה זרעך ‫כי חוכבי השמיים וחכו לשר ספת הים

‫העקב אשר שמעת בקולי עקב רומז מצד ‫האותיות מצד השורש של השפה ליעקב

‫זאת אומרת ברגע שיש ביטחון ‫שהזהות של עם ישראל תופיע

‫אז כבר אין מניעה לעסוק בהרחבת הדעת ‫ובהרחבת התוכניות הקדומות של אברהם

‫שזה היה תיקון כל בעיה עולם ולכן ‫מחליט אברהם להוליד אומות נוספות

‫מאחר ויצחק יתחתן אז הוא ‫מוליד עוד אומות למה סתם שיהיה

‫שיהיה נחמד עוד זרע אברהם זה ‫כמו שרב אברם שפירא היה רגיל לומר

‫למה הקדוש ברוך הוא ברק כל כך הרבה ‫מלאכים מיליארדים של מלאכים יש לו

‫לקדוש ברוך הוא למה אז הוא ‫אמר פשוט הם לא צריכים פרנסה

‫הם לא חותעים אשיעים אז גם פה אברהם ‫אבינו אומר הנה הזהות של עם ישראל

‫זה כבר מובטח יצחק מתחתן אז ‫עכשיו אפשר להביא ואת אלד לו את זמרן

‫ואת יוקשן ואת מדן ואת מדיאן ואת ‫ישבג ואת שוח ויוקשן נלדת שבה ואת דדן

‫ובני דדן היו אשורים ולטושים ולומים ‫ובני מדיאן איפה והיפה וחנוך ואבידה ודאה

‫כל אלה בנקי תורה זה כבר ‫לא מפריע האם זה כל כך פשוט?

‫מצד האמת זה לא פשוט בכלל כי אם ‫מדיאן למשל הוא מזרה אברהם הוא כתורה

‫וזה לא מהגר המתחרה בשרה אז ‫יוצאת פה אופציה חדשה לזרה אברהם

‫והדבר הזה מוליד מה שנקרא הוואה ‫מינות מחשבות גולמיות שיכולות בבוא הזמן

‫לשמש כיציאה מכל ישראל יש דבר ‫מאוד מעניין לגבי משה רבנו ראינו

‫משנה ויגדל משה ויצא אל חו מי הם חו? ‫לא ברור נחלקו הרמבן ורבנו אברהם בן עזרא

‫רבנו אברהם בן עזרא אומר ‫שווייגדל משה ויצא אל חו החו המצרים

‫אומר הרמבן מה פתאום החו העברים ‫נשארת שאלה מה חשב משה בעצמו

‫משה התלבט האם כי רבי אברהם ‫בן עזרא הוא כמו הרמבן הלך לבדוק

‫הלך לבדוק הלך לכם ויצא אל ‫חו והיה איש מצרי מכה איש עברי

‫הוא הוא מאחו הוא מחליט שהעברי ‫מאחו כלומר בשלב הזה של החיים של משה

‫יש לו החלטה שהמדוקה הנרדף ‫הסובל הוא הוא התקווה של האנושות

‫כלומר הוא החליט שמי שהמעמד ‫העליון מדכא אותו הוא האדם האמיתי

‫ואז מסיבות של רומנטיקה שמאלנית ‫הצטרף פרושי רבנו אל עם ישראל

‫נכון הוא אומר והיה איש ‫מצרי מכה איש עברי מאחו

‫אחר כך מה קורה ביום השני הוא ‫כבר מקים את ההסתדרות הציונית

‫והיה ביום השני אז הוא נכנס ‫לתוך הבעיות של היהודים

‫והנה שני אנשים עברים ‫ניצים יש בעיות גם בין העברים

‫והוא אומר לראש הלם מה אתה קרח מי ‫שמחה לאיש שר המשופט הליודים על יורגיני

‫אתה אומר כאשר הרגת את המצרי ‫והירם עושה ויאמר אכן נודע הדבר

‫מה הדבר שנודע נודע רשיק ככה ‫כותב נודע מדוע הם משועבדים

‫מדוע הם משועבדים כלומר עד עכשיו לא הבנתי

‫מה קרה למה בני ישראל ‫נשתעבדו יותר מכל אומה ולשון

‫זה דבר שהטמיע את משה רבנו הוא לא הבין למה

‫אבל הוא אומר עכשיו שאני ‫רואה שיש ביניהם דלטוריה

‫אז אני מבין שהם ראויים לכך ‫עדיף שהם יישארו משועבדים

‫כלומר משה חזר בו מן הרצון לגאול את ישראל

‫הוא החליט שזה בסדר אבל ‫מה יש לו לעשות עכשיו במצרים

‫ממצרים הוא כבר התייאש מישראל הוא התייאש

‫וישמע פרעו את הדבר הזה מה זה ‫הדבר הזה שלמשה אין כבר מקום

‫והיווקש להרוג את משה והיה נוס משה מפני פרעו

‫וישב בארץ מדיאן וישב על הבאר

‫מה זה וישב על הבאר ראשי מיעקב אבינו למד

‫שלא נזדמן זיווגו אלא על ‫הבאר זאת אומרת שהחליט

‫משה לעשות כמו יעקב אבינו ‫מה עשה יעקב אבינו על הבאר

‫ניתן לו זיווגו אבל מה הוא עשה עם הזיווג הזה

‫הוא הוליד את עם ישראל ‫אז כביכול משה הלך לחפש

‫איך להקים עם שלישי הרי מצרים לא שווים את זה

‫ישראל מאכזבים אז הוא הולך ‫למדיאן למה דווקא למדיאן

‫לפי מה שאנחנו לומדים ‫כאן זה מובן הוא הולך לחפש

‫אחד מבני כתורה כלומר הולך לחפש מזרע אברהם

‫ענף היסטורי שלא הסתבך בתסבוכת של מצרים

‫זאת אומרת שיש כאן במדיאן פוטנציאל

‫להקמת זהות אלטרנטיבית לישראל בשעה שיש יאוש

‫מעניין מאוד כשישראל כיסחו את האמורי

‫וייר בלק בן ציפור את כל ‫אשר עשה ישראל לאמורי

‫והיה גור מואב מפני העם מאוד ואז מה קורה

‫והיא אומר מואב אל זקני מדיאן

‫עתיי לחכו הקהל את כל סביבותינו ‫כי לחוך אשור את ירק השדה

‫אומר רשי מדוע פנו מואב אל זקני מדיאן

‫כשהם ראו את מה שישראל עשו לאמורים

‫אמרו מנהיגם של אלה במדיאן נתגדל

‫לכן הם יודעים את הסוד שלו של משה

‫כלומר הם חיפשו במדיאן את השורש ‫שמחליש את ההצטרפות של משה לכלל ישראל

‫מעניין מאוד בסוף ימיו של משה

‫הקבל והרחוב מצווה על משה לנקום במדיאן

‫והביטוי הוא דרמטי

‫נקום נקמת בני ישראל מת ‫המדיאנים אחר תאסף אל עמך

‫משמע שעד אז אתה לא שייך לעם

‫זה לא קשור לבלעם שישראל?

‫בלעם שהם מדיאנים? שהם באו לנקוחה מדיאנים?

‫בלעם לא היה מדיאני

‫אם כן יש כאן סכנה בהופעה של מדיאן

‫שבבוא הזמן הבירור שצריך ‫לעשות אצל נותן התורה ייקח יותר זמן

‫אבל זה מדרכו של אברהם להיות בעל חסד

‫ולהקים אומות נוספות שהלכו בדרכו

‫עכשיו הדבר הזה מזכיר לנו עוד משהו

‫שעשה משה בעצמו

‫נאמר טוב עין הוא יבורך

‫מי שיש לו עין טובה, מה זה עין טובה?

‫הוא לרג'ה, סימפטי כזה

‫טוב עין הוא יבורך

‫אמרו חזאל מי זה טוב עין? זה משה

‫למה הוא טוב עין?

‫שלקח את הערב רב איתו

‫זאת אומרת הרצון להכליל בתוך ‫האומה הישראלית אומות נוספות

‫וזה תשתוש של הזהות של עם ישראל

‫זה טוב עין של משה

‫אז זה טוב עין, זו מידה טובה, אבל יש סכנות

‫אבל אי אפשר גם בלי הסכנות האלה

‫כלומר בלי לנסות אז לא מצליחים

‫כלומר מוכרח להיות שבמהלך של ‫הגאולה תהיה הצטרפות של עוד אחרים

‫אבל דליך יש סכנות

‫כי אני זהי הרב רב

‫אז זה מה שעשה כאן אברהם

‫עד כאן מפסוק א' עד פסוק ד'

‫פסוק ה' הוא מהלך בכיוון השני

‫ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק

‫מעניין מה זה כל אשר לו

‫במיוחד שפסוק ה' עומד בסתירה לפסוק ו'

‫ולבני הפילגשים אשר לאברהם

‫נתן אברהם מתנות

‫לא מובן, אם הוא נותן כל אשר לו

‫אז לא נשאר לו כלום

‫אז איך הוא יכול לתת מתנות?

‫לא מובן נכון?

‫אומנם אפשר להגיד

‫שמאחר וזה כתוב בלשון

‫נתן אברהם ולא ויתן אברהם

‫אז הכוונה אולי נתן אברהם מתנות

‫לפני שהוא נתן את כל אשר לו ליצחק

‫ואז זה פותר באופן פורמלי את הקושי

‫אבל האמת היא שבכל זאת

‫יש הבחנה בין הנאמר בפסוק ה'

‫שזה כל אשר לו

‫לבין המתנות

‫שזה לא בכלל בכל אשר לו

‫אז מזה אנחנו מבינים שבריכוש של אברהם

‫יש שני סוגי ריכוש

‫יש חלק מהריכוש

‫שהכתוב מכנה אותו בשם

‫כל אשר לו

‫ויש חלק מן הריכוש

‫שהוא מתנות

‫זה דבר שצריך דירור

‫בואו נבדוק קודם כל את המושג הזה

‫כל אשר לו

‫באברית של היום היינו קוראים לזה בעלות

‫או באברית פשוטה שייכות

‫אתה אומר

‫חפץ פלוני הוא בבעלותי

‫הוא שייך לי

‫מה המשמעות של המילים האלה

‫למה אנחנו מתכוונים במושג בעלות

‫השיטה הקומוניסטית המקורית

‫כופרת בלגיטימיות בכלל של הבעלות

‫הם אומרים הריכוש זה הגזל

‫כך אמר אחד ממייסדי השיטה המרקסיסטית

‫דווקא הוא לא היה

‫קומוניסטית הוא אמר

‫פרודון

‫הוא אמר

‫שלה פרופריאטסלבול

‫כלומר הבעלות זהו הגזל

‫זה בערבית מה שאמרתי

‫זה השפה שמדברים עם הערבים היום לא?

‫אז הוא אמר שהבעלות זה גזל

‫כי מה פתאום הרי

‫הקדוש ברוך הוא

‫אפשר לומר הוא הטבע

‫נתן את הכל בידי כל האנושות

‫מי נתן לך את הרשות יום אחד

‫לגדור איזשהו שטח ולומר זה שלי?

‫אתה בעצם גזלת מכל העולם כולו

‫אז אומנם אין עליך כדבריו

‫של אותו גוי

‫בגלל שהתורה הרי אסרה את הגזל

‫כתוב בתחילת ספר ועיקרא

‫ועיקרא אל משה וידבר ‫השם אליו נורא אל מועד למור

‫אדם כי יקריב מכם

‫מה זה אמרו אדם?

‫למה צריך לומר שמקריב הקורבן הוא אדם?

‫כדי שנדע שהוא צריך להיות כמו אדם הראשון

‫שמה האדם הראשון?

‫שלא יקריב מן הגזל

‫אף אתם אל תקריבו קורבן מן הגזל

‫מעניין

‫ההלכה הראשונה

‫שבכל הלכות הקורבנות

‫זה ההלכה הזאת

‫שאסור לקחת מן הגזל

‫כדי שהיא תהיה כמו אדם הראשון

‫זאת אומרת שהתורה מכירה

‫בבעלות, ברכוש

‫כערך ראשוני בזהות האנושית

‫אבל זה לא תמיד

‫כלומר יש הבדל בין המשפט הכללי

‫המשפט הרומי ואחר כך המשפט הבריטי וכו'

‫שהשתלשל ממנו

‫לבין משפט התורה

‫לגבי דיני בעלות

‫יש, למשל, בהנחה של המשפט הכללי

‫ברגע שאני עשיתי את מה שצריך

‫כדי שדבר יהיה שלי

‫הוא שלי לנצח

‫למשל, קניתי מצלמה

‫אז לפי המשפט הכללי

‫המצלמה הזאת היא שלי

‫שילמתי, לקחתי

‫זה נרשם בקופה הראשונית

‫זה שלי

‫עכשיו מישהו לקח את המצלמה הזאת

‫יצא איתה לחלל

‫בלי לשאול אותי

‫עכשיו, החללית שלו התרסקה

‫בשבתאי

‫זה מיליוני קילומטרים מפה

‫אין לי שום סיכוי אי פעם להגיע לזה

‫לפי המשפט הכללי

‫המצלמה המשיכה להיות שלי

‫מדוע? כי אני רכשתי אותה

‫לפי כללי הרכוש

‫זאת אומרת שהרכוש

‫זה מושג מוחלט

‫לפי ההלכה זה לא כך

‫ההלכה אומרת שברגע שיש חפץ

‫אמנם רכשתי אותו בכוחי

‫אבל התייאשתי ממנו

‫מהאפשרות אי פעם להשתמש בו

‫זה כבר לא שלי

‫כלומר, כל הזמן שיש לי איזושהי זיקה

‫של שימוש פוטנציאלי בדבר הזה שלי

‫אם לא, אז לא

‫למשל, יש הלכה

‫שיש לי טבעת

‫יקרה מאוד

‫נפלה לתוך האוקיינוס

‫אני אומר, זה עלה לי הרבה מאוד כסף

‫לעולם לא אמצא את זה יותר

‫פתאום בא מישהו

‫צוללן

‫יורד לשם

‫מכשור מיוחד

‫מוצא את זה

‫מעלה את זה, מראה לי את זה

‫אומר, תודה רבה שהרזרת לי

‫כלומר, פתאום, זה לא שלך

‫זה שלי

‫התייאשת

‫ולפי ההלכה, הצוללן צודק

‫זה כבר לא שלי

‫כי הרי התייאשתי

‫זאת אומרת, שהמושג של בעלות

‫אמנם מוכר בהלכה

‫אבל יש לו גבולות

‫עכשיו, צריך לדבר אם כן

‫האם אפשר להגיד על משהו בכלל

‫שהוא שייך לי לפי זה

‫כלומר, האם באופן אמיתי

‫יש דבר שאני יכול לומר

‫הוא שלי

‫למשל, הרמב״ם, בסוף מורה נבוכים אומר

‫שהמושג של הבעלות הוא מושג דמיוני

‫אני אומר שדבר מסוים הוא שלי

‫מה זה משנה? זה שינה משהו בדבר?

‫זה שינה משהו בכלל?

‫שום דבר

‫אלא מה, יש לך יכולת להשתמש

‫גם אם היו משאילים לך את זה

‫יכולת להשתמש

‫זאת אומרת, בסופו של דבר

‫הרכוש הוא סוג של דמיון

‫לכן אומר הרמב״ם

‫אלה שמגנישים את חייהם

‫להגדיל את רכושם

‫הם טיפשים

‫הם עושים כל הזמן בדמיון

‫זה לא שהרמב״ם אומר

‫שרכוש זה שטויות

‫אבל לקחת את זה כמטרה זה לא שווה

‫עכשיו בואו נחזור לכן לפסוק שלנו

‫והייתן אברם את כל אשר לו

‫יש משהו של אברם בכלל?

‫באופן מוחלט יש משהו שהוא שייך לו?

‫התשובה היא, כן

‫ההשגחה

‫ההשגחה זה לא שלו

‫ההבטחה

‫ההבטחה, הבטחה של מה?

‫אבל הבטחה על מה?

‫איזה הבטחה נתנו לו?

‫אני שואל, מה ההבטחה שנתנו לו?

‫שמה, שמה הוא יקבל?

‫את ארץ ישראל, יפה

‫זאת אומרת, הדבר היחיד

‫שאפשר להגיד עליו שהוא שלי

‫זה מה שהקב' ברוך הוא נותן לי

‫כי הקב' הוא גם הבורא

‫אם החבר שלי נותן לי משהו

‫זה לא שלי באמת

‫זה שלי בינתיים

‫אבל דבר שהקב' הוא הנותן אותו

‫הוא באמת שלי

‫ולכן, כיוון שזה שלי

‫אסור לי לתת את זה

‫הפוך מהתפיסה ההממית, ההמונית

‫בעיקר, בהמון חושבים ככה

‫אם משהו הוא שלי אני יכול ‫לעשות עם זה מה שאני רוצה

‫ההפך, כיוון שזה שלך

‫אסור לך לעשות עם זה מה שאתה רוצה

‫זה שאתה יכול לתת משהו שקנית

‫כי זה באמת לא שלך

‫קנית, אתה יכול למכור

‫אבל אם הקב' הוא נתן

‫אז זה כבר שלך

‫אז אסור לך לתת

‫לכן את ערץ ישראל למשל, אסור לתת

‫כמו כן גם

‫האדם איננו בעלים על גופו

‫הנחת יסוד בדיני הפלה

‫רואים, האישה היא בעלים על גופה

‫התשובה לא נכון, זה גזל

‫זה לא את שאת בעלים על גופך

‫הקב' הוא נתן לך את הגוף

‫לכן את לא בעלים עליה

‫גם לא בעלות

‫לכן גם אדם לא יכול לחבול בעצמו וכדומה

‫אז זה מה שנאמר כאן

‫ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק

‫אז בעצם מה הוא נתן לו?

‫לפי זה מובן

‫הוא נתן לו את ערץ ישראל

‫ולבני הפלגשים אשר לאברהם נתן אברהם

‫מתנות, כל השאר זה לא שלו באמת

‫הוא לא נתן מתנות אשר לו

‫הוא נתן מתנות

‫זה הריכוש שעבר דרך אברהם

‫את זה הוא נתן לבני הפלגשים

‫וישה לכם

‫מה?

‫וישה לכם

‫מעל יצחק בנו ועוד אין הוא חי

‫כדמה אל ארץ קדם

‫אז יש פה החלטה של אברהם

‫שהוא מחלק את המורשה שלו

‫את הריכוש שלו

‫בשני חלקים, לא יודע אם לא שווים

‫אבל לא דומים

‫יצחק מקבל סוג מסוים של ריכוש

‫זה הריכוש אשר לו, דהיינו

‫ארץ ישראל

‫ואילו בני הפלגשים מקבלים סוג אחר

‫של ריכוש

‫וזה נקרא מתנות

‫ושאלה היא באמת, למה?

‫התשובה היא

‫שכנראה יש שני סוגי משימות

‫למורשתו של אברהם

‫תסתכלו לרגע אחד

‫אני מציע לדלג קצת

‫על פסוק י' ב'

‫כתוב כך

‫ואלה תולדות ישמעאל בן אברהם

‫אז אם כן ישמעאל יש לו תואר מאוד מיוחד

‫הוא נקרא בן אברהם

‫לפי מה שלמנו הפרשות הקודמות

‫ישמעאל נקרא הנער בן העמה

‫ופתאום הוא מקבל שם מכובד מאוד

‫הוא נקרא בן אברהם

‫וגם בפרשת תולדות

‫הוא בפסוק י'

‫בפרק קפה פסוק י'

‫ואלה תולדות יצחק בן אברהם

‫ממש מספר פסוקים

‫מבדילים בין שני הביטויים

‫ישמעאל הוא בן אברהם

‫ויצחק הוא בן אברהם

‫הקיצה

‫אלא

‫והדבר הזה מעורר שאלה

‫אם באמת הכתוב

‫מכנת ישמעאל בן אברהם

‫אז זה אומר

‫שהוא באמת בן של אברהם

‫זאת אומרת שיש לו משהו

‫בייעוד שלו

‫שמבטא את משנתו של אברהם

‫ואז באמת נשאל השאלה

‫למה הקדוש ברוך הוא נתן את הארץ לאברהם

‫כי הוא כנראה זקוק לארץ הזאת

‫כדי למלא את המשימה שלו

‫אם הוא זקוק לארץ הזאת

‫כדי למלא את המשימה שלו

‫אז זה אומר

‫שהארץ שייכת גם לישמעאל

‫וגם ליצחק

‫זה מפורש

‫לא, זה מפורש

‫במסכת סנדרין

‫מעשה

‫שבאו

‫בני ישמעאל

‫ובני קטורה

‫לדון עם ישראל

‫בפני אלכסנדר מוקדון

‫מה זה הסיפור הזה?

‫אלכסנדר היה אדם מיוחד מאוד

‫הוא הראשון שאיחד את העולם

‫את המזרח ואת המערב

‫באימפריה אחת

‫באימפריה אחת

‫בעצם אפשר לומר

‫הוא מהווה כמין

‫שלטון על

‫ביוונית קוראים לזה הגמוניה

‫הוא מהווה שלטון על

‫של כל התרבויות

‫של כל העמים

‫ואז עלה הרעיון לראשונה

‫שצריכה לקום איזו אינסטנציה

‫משפטית

‫שתוכל לדון

‫בסכסוכים

‫ישנים בלתי פתורים

‫ואז בפני אותה אינסטנציה

‫יביאו לדיון את הוויכוחים

‫אז התלמוד שם מספר

‫שהמצרים באו

‫ביקשו את הכסף ועזב שישראל הוציאו ממצרים

‫ובאו בני קנאן

‫היו פניקים

‫שבאו מאפריקה

‫ואמרו זה שלנו ארץ קנאן

‫לגבולותיה

‫ואחר כך התלמוד מספר

‫מעשה בבני ישמעאל ובני קטורה

‫שבאו לדון עם ישראל

‫בפני אלכסנדר מוקדון

‫ואמרו

‫ארץ ישראל

‫מה הם אמרו?

‫שלנו ושלכם

‫שנאמר

‫ואלה תולדות

‫ישמעאל בן אברהם

‫ואלה תולדות יצחק בן אברהם

‫והטענה היא פה

‫טענה שאם הכתוב

‫תורך לתת

‫לישמעאל תואר של כבוד

‫זה סימן שהוא המשך לגיטימי

‫של אברהם אבינו

‫הוא זקוק לאותם כלים

‫שניתנו ליצחק

‫דהיינו ארץ ישראל

‫ולכן ארץ ישראל שלנו ושלכם

‫צריך מדינה דו-לאומית

‫עכשיו התלמוד מספר

‫שאמר להם

‫גביהה בן פסיסה לחכמים

‫מי זה גביהה בן פסיסה?

‫היה חכם

‫גבן

‫מה זה חשוב לדעת שהייתה לו גבנת?

‫כי אז הוא בעל מום

‫בעל מום

‫לא יכול להשיאל את בסנדרין

‫מאחר והוא לא יכול להשיאל את בסנדרין

‫הוא לא נציג רשמי של היהדות

‫כיוון שהוא לא נציג רשמי של היהדות

‫אין סיכון שהוא ילך

‫אמר להם גביהה בן פסיסה לחכמים

‫תנו לי רשות

‫ואלך וידעו נעימהם

‫לפני אלכסנדר

‫אם אני אנצח אותם

‫אמרו להם

‫תורת משה רבנו נצחתכם

‫ואם הם ינצחו אותי

‫תאמרו

‫הדיעות שבנו נצחתם

‫מה זה אחד גבן שהוא לא בסנדרין

‫אז אין סיכון

‫נתנו לו רשות

‫ואלך וידעו נעימהם

‫סימן שכשבאים לוויכוחים בינלאומיים

‫אז צריך לעבור קודם כל מתוך רשות

‫של החכמים

‫שתיים לא לקחו סיכונים

‫שזה יהיה בכל מקרה

‫ווין ווין

‫נתנו לו רשות

‫אמר להם מאיכן אתם מביאים ראיה

‫אמרו לו

‫מן התורה

‫זו תשובה מאוד מוזרה

‫אמרו לו מן התורה

‫כל פעם

‫שיש טענות

‫נגד מדינת ישראל

‫באיזושהי אינסטנציה בינלאומית

‫הראיות המובאות

‫הן תמיד ממסמכים פנימיים

‫של מדינת ישראל

‫למשל באחת הוועדות של האום

‫המדינות ערב

‫טענו שהר הבית

‫איננו שייך למדינת ישראל

‫או איננו שייך ליהודים

‫על פי

‫שורה של מסמכים ישראלים

‫ששנה אחרי שנה

‫מודיעים שזה שייך לוואקפ

‫כן?

‫אז מאיכן אתם מביאים ראיה?

‫מהתורה שלכם

‫אמר להם

‫אף אני לא אביא לכם ראיה

‫אלא מן התורה

‫איזה פסוק הביא להם

‫ולבני הפילגשים אשר לאברהם

‫הנה הפסוק שלנו

‫נתן אברהם מתנות והישלחה מהיצחק בנו

‫ועודד נוחאי קדמה אל ארץ קדם

‫אמר להם

‫אב שנתן לגתין

‫לבניו בחייו

‫מה זה לגתין?

‫צוואה, כן? זה בלטינית

‫לגאטום

‫לגאטום, בלטינית

‫אב שנתן

‫לגתין

‫לבניו בחייו

‫ושיגר זה

‫מעל זה, כלום יש לזה

‫על זה, כלום

‫עד כאן הדיון

‫אגב, מעניין מאוד

‫שהדיון שם

‫מסתיים

‫בעוד שבביקוח עם המצרים ועם הקננים

‫יש המשך שם לסיפור

‫עם בני ישמעאל ובני כתורה אין המשך

‫בדיון

‫מסביבה פשוטה

‫ישמעאל איננו יכול להכיר בלגיטימיות

‫של יצחק, לא יכול לדבר

‫לכן הוא הולך

‫עכשיו

‫לגבי המצרים ולגבי הקננים

‫כתוב שאלכסנדר אמר להם

‫החזירו לו תשובה

‫ואילו כאן הם לא רוצים להחזיר תשובה

‫כי זה יהיה הכרה

‫בקיום בכלל של יצחק

‫והם רוצים שאם כבר פתרון

‫יבוא שהפתרון ייקפה

‫על ידי הקהילייה הבינלאומית

‫אבל לא על ידי, ההכרה, לא על ידי

‫יוזמה של יצחק

‫לא מעניין לי שהרגשה של דייג'בו

‫עכשיו

‫מה שמעניין

‫חוזר את השאלה

‫אז אברהם חילק

‫אבל למה הוא חילק כך?

‫אם אני הייתי אברהם, אני לא חכם כמוהו

‫אז הייתי עושה ככה

‫ליצחק הייתי נותן חצי ארץ ישראל

‫ולבני הפלגשים חצי ארץ ישראל

‫ליצחק חצי מהמתנות

‫ולבני הפלגשים חצי מהמתנות

‫ואילו אברהם החליט לחלק את זה אחרת

‫ארץ ישראל ומתנות

‫צריכה להיות איזושהי סיבה לדבר

‫הסיבה היא פשוטה מאוד

‫ואת זה למדנו כשסיימנו את פרשת לחלכה

‫ההבחנה בין הייעוד של יצחק

‫לייעוד של ישמעאל

‫וראינו כך

‫שהייעוד של יצחק הוא הברית

‫ואילו

‫הייעוד של ישמעאל זה הריבוי

‫כלומר יש הבחנה בין איכות

‫לכמות

‫לישמעאל יש תפקיד

‫להשתמש

‫בין איכות לכמות

‫ישמעאל יש תפקיד

‫להביא כמות

‫מקסימלית של בני האדם

‫לאמונה באלוהי אברהם

‫זה כמותי

‫כתוב

‫והפרעו והרבהו במאוד מאוד

‫שניים עשר נשיאים יוליד

‫ושמתיב לגוי גדול

‫וברית היא הקים את יצחק

‫מה ההבחנה פה

‫בין יצחק לבין ישמעאל

‫ברית

‫זה ההקמה של

‫מדינה

‫כלומר קדושת הכלל

‫ונברחו בכלל כל משפחות האדמה

‫כלומר התוכנית של יצחק

‫היא תוכנית מדינית של קדושת הכלל

‫בשביל להקים מדינה

‫מוכרחים שתהיה

‫ארץ

‫לכן עבור יצחק

‫ארץ ישראל היא חיונית

‫הוא לא יכול בלי ארץ ישראל

‫איך הוא יקים את המדינה שהקב'ה הבטיח לו

‫או הטיל עליו להקים

‫אבל אצל ישמעאל

‫יהוד הוא קוסמופוליטי

‫אז ההתרכזות

‫בשטח, בטריטוריה

‫זה עד רבה

‫זה מנוגד ליהוד של ישמעאל

‫ולכן צריך

‫לתת לו מתנות שילך

‫מובן?

‫מובן

‫לא

‫עכשיו

‫פה נשארת השאלה מה זה המתנות האלה

‫ובדיוק לאן הוא שילח אותן

‫כתוב

‫אני שוב חוזר לפסוק

‫ולבני הפילגשים אשר לאברהם

‫נתן אברהם מתנות

‫וישל לכם

‫וישל לכם

‫מעל יצחק בנו בעודן הוא חי

‫קדמה

‫קדמה פירושו

‫במזרח

‫קדם, מזרח, אותו דבר בעברית

‫תנכית

‫אל ארץ קדם, מה זה?

‫מזרח

‫אז כתוב כאן, הוא שלח אותן

‫מלמזרח אל המזרח

‫אלא, הכוונה כאן

‫למזרח

‫של המזרח

‫מה זה המזרח

‫של המזרח?

‫זה מה שאנחנו מכנים בעברית

‫מודרנית, המזרח הרחוק

‫כלומר, כאן נאמר

‫שיש השפעה

‫של אברהם אבינו

‫על המזרח הרחוק

‫מעניין באמת

‫שבמזרח הרחוק

‫החליטו ההודים

‫לחנות את

‫בורא העולם בשמו של אברהם

‫נכון?

‫ברהמה, שמעתם על זה

‫אגב, זה מפורש במדרש

‫אלה תולדות השמיים

‫והארץ בהי ברעם

‫אל תקרא בהי ברעם

‫אלא באברהם

‫שבשביל אברהם נברא העולם

‫עכשיו, כשיהודי קורא את זה

‫הוא יודע מה המשמעות

‫בשביל אברהם נברא העולם

‫כשעובד עבודה זרה שומע את זה

‫איך הוא מבין? אברהם ברא את העולם

‫כי אם בשבילו נברא העולם, ‫אז הוא ברא את העולם

‫לכן ברהמה זה בורא העולם

‫זאת אומרת, יש איזה מין

‫השפעה רחוקה

‫של תורת אברהם אל המקומות האלה

‫זה מאוד מעניין לראות את זה

‫אבל השאלה היא מה המשמעות

‫מה זה

‫התורה הזאת של בני קדם?

‫בספר הזוהר

‫מסופר על רבי אבא

‫שרבי אבא בא לרבי שמון בר יוחאי

‫ואמר לו

‫הלכתי לשמוע את דבריהם של

‫אילן דה מיטקריאן בני קדם

‫אלה הנקראים בני קדם

‫הנה, זה אלה שבה פרשה שלנו

‫והם אמרו דברים נפלאים

‫ואז הוא מספר לרבי שמון ‫בר יוחאי מה הם אומרים

‫אומרים ככה וככה וככה

‫ואז אברהם אומר

‫אלה אברהם, רבי שמון בר יוחאי אומר

‫דברים אלה קרובים להיות כדברינו

‫ולכן אסור ללמוד אותם

‫ולכן אסור ללמוד אותם

‫ולכן אסור ללמוד אותם

‫מעניין, אם זה קרוב אז למה אסור ללמוד?

‫מה שרחוק

‫אתה יכול ללמוד, למה?

‫אין שום סכנה שיחשבו

‫על איזשהו דמיון

‫כשמשהו קרוב, את תשתוש אפשרי

‫וכן הוא אומר, אל תלמד

‫עכשיו זה לא אומר שאסור ללמוד

‫רק אסור ללמוד, אבל זה לא שאסור ללמוד

‫זה כמו כל הדברים

‫שאסור לקרוא

‫אסור לקרוא, אבל

‫לקרוא זה בסדר

‫כן

‫אז

‫יש איזה השפעים כן

‫במזרח של המזרח, במזרח הרחוק

‫עכשיו אני אעביר לך למה דווקא במזרח הרחוק

‫בצפון הרחוק, או בדרום הרחוק

‫המזרח זה ראשית החיים

‫משם באים החיים

‫וגם בהודו, אנחנו רואים דבר מאוד מעניין

‫שזאת המדינה שבה

‫המצב הרוחני

‫הוא עדיין מצב של מעבדת ניסוי

‫כל מחשבה

‫רוחנית שעולה לך על הראש

‫יש קאט בהודו שעושה את זה

‫כן

‫זה המקום של ההתהוות

‫ואז אברהם משפיע

‫שם, גם הוא ראשוני

‫הוא ראשיתי

‫עכשיו

‫אבל מה הוא לימד אותם

‫הגמרא שם שואלת

‫מה עם מתנות

‫אמר רבי אבא בר קהנה

‫מלמד

‫שמסר להם

‫שם תומאה

‫כן, אני חוזר על זה

‫מלמד שמסר להם

‫שם תומאה

‫ואני רוצה להבין

‫איזו מנתנהגות זאת מצידו של אברהם אבינו

‫יש לך ילדים

‫מה אתה נותן להם

‫שם תומאה

‫זה מה שיש לך ללמד אותם

‫כן, זה משהו ממש לא טוב

‫אני אפילו ראיתי בה מישהו

‫כתב מאמר שלם כדי להגיד שיש טעות

‫בגרסה של הגמרא שם, שלא יכול להיות

‫שאברהם מסר שם תומאה

‫אלא איזה שיבוש של איזה משהו אחר

‫איזה מילה אחרת

‫אמנה, זה כתוב שם תומאה

‫פירש הרב יהודה מיר גץ

‫זכותו הגנלין עמד

‫מקובל גדול, הרב של הכותל

‫הוא אמר

‫שם תומאה, הכוונה שזה תאמה לנו

‫אבל זה טהור להם

‫צריך לדבר למה

‫מה יכול להיות

‫טהור לגויים שהוא תאמה לישראל

‫צריכה להיות שזה איזושהי סיבה

‫אולי הפתרון נמצא

‫במילה שם, מלמד שמסר להם

‫שם תומאה

‫שם, שמתכוונים לשמות

‫של הקב' ברוך הוא

‫כמו שמושר אבנו מבקש

‫לדעת, ואמרו לי מה שמו

‫מה הוא אמר עליהם

‫ואז הוא מגלה לו י' כ' ו' כ'

‫או ה' יה' ש' ה' יה'

‫כמו כן גם

‫אומר ספר תהילים

‫אסגווה הוא כי ידע שמי

‫כלומר, לפי המסורת של העם היהודי

‫ידיעת השמות היא ידיעה מהותית

‫היא ידיעה חשובה מאוד

‫למה זה חשוב? זה צריך פעם ללמוד

‫אבל כוונים, אברהם אבינו

‫בתור זרע שם

‫מבני שם

‫ולוחם ויפד

‫ולוחם ויפד יודע

‫שדעת אלוהים עוברת

‫דרך השמות

‫יש בספר

‫התאו

‫בדאו ד'י

‫כתוב

‫התאו אשר תוכל

‫לכנותו

‫תוכלו לתאו

‫נטול השם

‫הוא המקור

‫לרבבות אלפי דברים

‫אני קצת שיבשתי

‫ודוקי קיצרתי

‫זאת אומרת, שהחוכמה

‫המזרחית איננה רוצה

‫להכיר בערך של

‫השם

‫אבל

‫דווקא אצלנו

‫רוצים לדעת את השם

‫משה שואל את הקב'

‫אם היו שאלו אותי מה השם, מה אני אגיד להם?

‫אתה יכול לציין

‫שאין מה אכפת לנו, תגיד הסיבה הראשונה

‫תגיד שיפופו, תגיד

‫קטגוריית הראשית, תגיד איך שאתה רוצה

‫עילת העילות

‫תגיד תאוס

‫מה זה משנה

‫משה ידע שאצל העברים זה לא עובר

‫אתה לא יודע את השם, זה לא עובר

‫אז אם כן, ידיעת שמות

‫זה דבר מהותי

‫כי השם מורה על המטרה

‫על הכיוון, כמו שאתה אומר בעברית

‫זה שם מה

‫לכן רצה מושלדת

‫את השם

‫ואילו המזרחים הם

‫מבני יפת, יפת משל התפשטות

‫בערמית יפת זה

‫יתפשט, יתרחב

‫אז זה ארוכה ואיננו זקוק לשמות

‫אין פה מיקוד

‫כלפי מטרה, בישראל יש

‫ידיעה של מטרה, אז אברהם בתור

‫מבני בניו של שם

‫מוסר את השם

‫אגב, גם הקב' קוראים לו

‫שם, איך אני יודע

‫יענך השם ביום צרה

‫יסגבך

‫שם, אלוהי הקב'

‫אז זה אחד מהשמות שלו

‫זה שם

‫אז מלמד שמסר להם

‫שם תומעה

‫כנראה שהחוכמה

‫שאברהם מוסר היא חוכמה

‫שקשורה בשמות

‫איפה מצאנו במזרח חוכמה

‫קשורה בשמות

‫זה קיים, קוראים לזה

‫תורת המנטרה

‫המנטרות

‫המנטרה היא מילה

‫או קבוצת מילים

‫שאם אני יודע מה היא

‫אם אני יודע מהי

‫המנטרה המתאימה לי, אני יכול לדעת את הסוד של

‫הנפש שלי

‫ולכן

‫מצוי מאוד, אצלם יש להם איזה

‫שם תומעה כזה, אום

‫כמו שזה המילה הראשונה

‫שיצאה מן הענסון, מבריאת העולם

‫זה במשל אימה, כן, זו הכוונה

‫שזה דבר הזה

‫הם עושים מזה הרבה עניין

‫אצלנו השם הזה הוא אחד משבעים ושתיים

‫שמות של שלוש אותיות

‫שיוצאים מפסוק וישב הירוב הית

‫אבל הם

‫הם מאוד גאים שיש להם אחד מהשמות שלנו

‫אחד מהשבעים ושתיים הזה שלהם

‫ו

‫יש לפעמים

‫פעם הייתה איזה בחורה

‫נסעה לנפל לדעת את

‫המנטרה שלה

‫אז היא הגיעה לחכם והוא אמר לה

‫למה, בת

‫החכם קוראים לו למה

‫אבל הוא שאל אותה

‫בשם הבת, אז הוא אמר

‫אני רוצה לדעת את המנטרה שלי

‫מאיזה עם את, אני עם עם ישראל

‫אמר לה, הוו, המנטרה שלך

‫זה שמה ישראל השם ולדעת שם אחד

‫אמר תודה רבה

‫הלכה ללמוד בירושלים במכון מאיר

‫וחזרה בתשובה וכל

‫כן, אז הסיפור

‫אמיתי, לא במציא, עכשיו

‫מה הבעיה

‫בתוכן הזה

‫הבעיה בתוכן הזה שזה תוכן טכני

‫ולא מוסרי

‫כלומר

‫הדרך להיפגש עם העולם הרוחני

‫היא על ידי ידיעת הטכניקה

‫של התפקוד של העולם הרוחני

‫יוצא לפי זה, זה כמו ליחיצת כפתור

‫זה כמו שאדם צריך

‫לדעת כיצד מייצרים חשמל

‫כך אדם צריך לדעת איך מייצרים מוכניות

‫ויש טכניקה לזה

‫אז זה לא עובר דרך הנוסחה

‫של המוסר, לכן עבורנו

‫זה טעמה, עבורם

‫זה טהור, כי זאת המדריאה שלהם

‫יוצא לפי זה שיותר קל

‫לגוי להיות נביא

‫מאשר ליהודי

‫כי אצל הגוי הוא צריך פשוט לדעת איך זה עובד

‫אצל היהודי הוא גם צריך

‫למצוא חן בעיני השם, דהיינו

‫להתנהג באופן מוסרי

‫לכן, אברהם מסר להם

‫את השם הזה, מסר להם

‫שם תומה, הם צריכים את זה

‫כי זה מה שמרומם אותם, עבורנו

‫ואישה לכם

‫זה לא בכלל

‫ברור?

‫לא, אז יש הרבה נבואה

‫אצל הגויים, אבל נבואה שלהם

‫לא נבואה שלנו

‫כלומר, זה לא נבואה במובן המוסרי

‫זה נבואה של הערה

‫הם קוראים לזה

‫אצלנו יש שמיעה

‫אצלם יש הערה

‫בסדר?

‫זה הבדל בין אור

‫בין עיניים לאוזניים, בין אור לכל

‫זה מאוד משמעותי, הרב הנזיר

‫זה הצהר, הרבי דוד הכהן, כתב על זה ספר

‫שלם, כל הנבואה

‫שבו הוא מסביר שהמיוחד בהיגיון

‫העברי זה שהוא שימעי

‫אקוסטי, הוא שומע

‫שומע דבר השם, לכן גם כשאנחנו

‫מדברים על אמונתנו, אנחנו אומרים שמה

‫ישראל ולא רעה

‫האצלם הם איש רעיה, אבל אין שמיעה

‫בבקשה

‫רגע שנייה, רגע שנייה, אני רוצה גם

‫להגיד משהו, עד עכשיו בעצם

‫היה השיעור עבור

‫הכבלים, עכשיו אנחנו יכולים לעבור

‫לשלב השאלות, כן, מה השאלה?

‫זאת הסיבה שלא נתתי לך לישון

‫לא היית פה בתחילת השיעור, נכון?

‫אז לכן אתה לא הבנת למה לא נתתי לי לישון

‫טוב, בבקשה

‫שם ישראל

‫כמובן זה מטרה לטיבות

‫כן

‫נכון

‫זה אומר שאין שם מיחר מטרה

‫או שיש שם מיתר מטרה

‫מספר מטרות

‫או אה דר מטרה זה בדיוק אותו הדבר

‫והרגע שאני

‫עם שתי מטרות, אין לי מטרה

‫זה כמו אותו

‫הסיפור במיתולוגיה היוונית

‫על אותו חמור, החמור של

‫בורידן שמת ברעב

‫כי נתנו לו שתי ערימות של שחת

‫ואז הוא לא ידע

‫למה לא יכול

‫כן, בבקשה

‫אה, אתה רוצה לשאול שאלה?

‫שאל

‫אם תיוסף, כשאנחנו

‫עוברים ביתר המעיין של השאלה ולמשחק

‫זה כולל של הדברים מוכנים

‫ובדבר מוכני תמיד זה גם

‫יחדיות של החוקרות, זה לא חסר

‫אז למה מידה טוב

‫אם אחרי חמישים, מה אתה אומר

‫שזה סלם, מה הוא נכון?

‫זה ממש שפוך מה שאני אמרתי

‫זה ממש שפוך מה שאני אמרתי

‫לא, זה ממש לא

‫כי אני אמרתי

‫שכל אשר לא זה ארץ ישראל

‫ואתה אומר דברים מוכניים

‫ארץ ישראל זה לא דבר מוכני

‫ארץ ישראל זה ממש

‫זה אדמה, זה רגבים

‫זה מעיינות

‫זה ארץ ישראל

‫זה יכול להיות, זה הכליל הנכון

‫בסדר, אבל

‫אבל זה ארץ ישראל, כל אשר לא

‫כן

‫בבקשה

‫הארץ הייתה שלו

‫וגם הגוף

‫הוא כמו הארץ? כן, הגוף והארץ

‫זה אותו דבר

‫אז זה כן שהגוף שלהם

‫יקפלה אחריו?

‫זה בדיוק העניין

‫דבר שהוא שלי, אני לא יכול לתת

‫אם זה שלי

‫אסור לתת את זה

‫זאת אומרת, אם הקב' הוא נתן לי את זה

‫אז זה חלק עצמאותי שלי, אני לא יכול לתת

‫לכן גם ארץ ישראל אני לא יכול לתת

‫אז איך הוא נותן לי יצחק?

‫כי יצחק זה הוא

‫כן, בבקשה

‫נו, דבר איתי

‫אה? משה

‫על אבא שלו, סלוד גנלי מאמן

‫אמן

‫היה פה קשר עם ארץ ישראל

‫שלו, בצד אבא שלו, בצד אחי

‫נכון נכון, עדיין

‫אז למה הוא רואה את זה ככה?

‫כי הוא רואה ש... הוא ‫רואה שיש ביניהם דלתוריה

‫לכן ראויים לשעבוד

‫בר ישו רואה שהם ראויים לשעבוד

‫אז למה? יש מסו פנים למעלה?

‫אז התשובה... התשובה הוא לא יודע

‫הוא מעריך שהמצב שלהם

‫הוא כזה ש... קשה יהיה להם לעשות תשובה

‫או שהוא לא... אולי לא מסוגלים לעשות תשובה

‫מסורת שאמרו לי

‫מה? ש?

‫מסורת שאמרו לי

‫אז זה הרבה זמן שזה לא...

‫אז אולי, לא בדור הזה, בעוד 30 דורות

‫אבל הבא רואה שתשנה ממש את ‫ה... רוצה לשאול ממש את העתיד

‫הוא אומר, בינתיים

‫הם הולכים על מידיין, מה שהקבוצה חולה

‫זה בעיה שלו

‫כן?

‫נו... כן

‫אברהם אומר שהמפקד של עבוד היא מוכנית

‫ושישראל היא מוסרית, זה הידע? נכון

‫טכנית ומוסרית, כן

‫בקשר למתנות

‫אז אברהם

‫שילח את

‫התנת ה-19

‫כן

‫עכשיו, בפתור

‫בית איתו

‫זאת אומרת, אברהם אמר

‫פעם הוא בן אפילגש

‫פעם הוא בן

‫זאת אומרת, יש בני אפילגשים

‫יש ישמאל ויש יצחק

‫נכון? ישמאל הוא גם

‫בן אפילגש, במובן הזה

‫ביחס ליצחק הוא בן אפילגש

‫ביחס לבני אפילגשים הוא בן

‫איך אנחנו רואים את זה?

‫כי אגר, מה הייתה?

‫אגר הייתה אפילגש, אבל פה קוראים לו בן

‫זאת אומרת, שביחס לבני אפילגשים

‫האחרים יש לו מעלה

‫ולכן במזרח הרחוק הם כל כך

‫מפחדים מן האסלאם

‫לכן במזרח הרחוק

‫מדינות המזרח הרחוק כל כך מפחדות

‫מן האסלאם

‫מה ישמאל קיבל?

‫את הייעוד להפיץ

‫את תורת אברהם בין האומות

‫כן? הוא צריך

‫לקחת כמה שיותר אנשים ולעשות אותם

‫זרה אברהם, כלומר, מאמיני אלוהי אברהם

‫כן

‫זה אומר שהעולם הנוצרי עתיד

‫יבוא עכשיו מני האסלאם?

‫למה אתה אומר את זה?

‫חלק מהקשמת הייעוד של אברהם

‫כאחר מגיעולם

‫יש דרכים אחרות

‫העולם הנוצרי זה היסף

‫ליסף יש מערכת יחסים

‫מיוחדת איתנו

‫כתוב וישקהו

‫וישקהו אומר רשי

‫אמר רבי שמעון בר יוחאי

‫בהלכה

‫בידוע שיסף שונא ליעקב

‫אלא שבאותה שעה

‫נחמרו רחמה ולחיו

‫הוא נשקו בכל ליבו

‫אם כן רבי שמעון בר יוחאי ‫רואה אפשרות של התנשקות

‫של חיבוק

‫בין ישב לבין יעקב

‫זה עולם אחר

‫ויש שם תאומים ויש הגנה

‫בבקשה

‫אתה מציג את ישמעאל

‫ונגר ובני פטורת

‫וכל רשויות לאומיות שונות

‫אבל אם אני אלך לפירה

‫השירות צטט

‫הרי פטורה והגר מבחינתו זה אותה אחת

‫נכון

‫כשרשי אומר שפטורה זה הגר

‫זה לא שפטורה זו הגר

‫כי פטורה זו פטורה

‫כן

‫אני חושב שקראתי את רשיפה

‫כן

‫לא, זה אני מסביר

‫לא, לא

‫זה מה שאני מסביר לך

‫שפטורה

‫וודאי שזה לא הגר

‫זה לא הגר

‫זה לא הגר

‫זה לא הגר

‫פטורה וודאי שזה לא הגר

‫והרי היה שפטורה זה פטורה

‫זה לא הגר

‫אלא שכשאומר פטורה זו הגר

‫הכרעה שזה אותו סוג

‫אותו דבר

‫זו אותה בחינה

‫זאת אומרת הנספחת על

‫בית ישראל, אלא מה

‫שאצל הגר זה המאמץ

‫להסתפך

‫אל בית אברהם כדי שלא ייוולד

‫ישראל

‫ופטורה זה אחרי שישראל כבר נולדו

‫כלומר שפס הייצור

‫כבר הוקם

‫כשאומרים פלוני הוא פלוני

‫זה לא שזה אותו אחד

‫פנחס הוא אליהו

‫אז פנחס אליהו?

‫לא, וודאי שלא

‫אותה גברת בשינוי הדרת

‫כן

‫למה

‫לזל בזח

‫אמרנו לחכה בעצם

‫לשיבוש של מצוות

‫כן

‫למה אברהם לא חיכה

‫שיוולדו יעקב ויסר

‫למה אברהם לא חיכה

‫שיוולדו יעקב ויסר

‫למה חשוב

‫לא חיכה

‫לא כתוב

‫לא כתוב

‫לא כתוב מתי זה היה

‫הוא כבר סומך על יצחק ורבקה

‫מהשם יצא דבר, ברור שזה יצא נכון

‫ג' אם הוא חטא

‫לא נראה לי

‫כן

‫אין, לא יודעת

‫זה יצחק

‫נכון

‫קיבלת ירושלים

‫גדלת בני אפליקצים

‫נכון

‫כן

‫מה אתה ראש עשיה לניעזר שאומר

‫מה ייתן לו את כל השאלות

‫על ירושלים

‫כן

‫האסלאמי משקף את

‫ארכדת אברהם

‫כן

‫זה פרטי

‫זה פרטי

‫זה פרטי

‫אני מדבר מבחינת האינטואיציה הבסיסית

‫האסלאם מבטא את אמונת הייחוד

‫שהייתה לאברהם לפני ההתגלות

‫כן

‫לכן אסלאם מאברהם

‫מהווה איזה מנעף טיפוס של מוחמד

‫זה לא שהם צודקים

‫אבל מה

‫כן

‫הם אומרים אפילו

‫דבר מעניין בחדית

‫מה היו כפנים של אברהם

‫מה

‫אני לא זוכר מי מהם

‫אבל אחד מהם

‫בוחרית

‫כן

‫גם את זה שאומרת על הרוח

‫של את האחות של מלכה

‫כן יכול להיות

‫אבל זה לא משנה

‫הרי כי עכשיו מדרש עובד את זה כך

‫כן

‫יש לי רגע קצת פנאנית

‫כשאנחנו בין נשום של ערב

‫אבל לא נורא לנו

‫דענות גדולים

‫אנחנו רואים תשי ודברים אחרים

‫אנחנו לא

‫עדיין לא רואים שזה מסתדר

‫מה אני אמור לעשות עם זה

‫אני לא

‫כאילו

‫איך להבין לפני ששמעתי אותך

‫תשובה

‫תבין איך שהבנת

‫אחרי ששמעתי

‫אז או שההסבר שלי מוצא חן בעיניך

‫ותקבל אותו

‫והיא מדעה קודמת

‫מה אני יכול לעשות

‫כן בבקשה

‫אני חושב שזה נכון

‫מה שאמרתי

‫אני לא מבין איך אני

‫מיישבת לתקור

‫אני לא יודע

‫אני לא יכול להרשת

‫זה כמו שלמשל

‫כתוב על זמרי בן צלום

‫הוא

‫שלומיאל בן צורי שדה

‫באמת

‫שלומיאל בן צורי שדה

‫זה זמרי בן צלום

‫זה מתקבל על הדעת תגיד

‫אבל אחרי שהוא אומר את זה

‫הוא זמרי בן צורי שדה

‫הכוונה שאצל נשיא שבט שמעון

‫המגמה הזאת כבר ריבה על ידי ביטוי

‫זה כמו שלמשל חזל אומרים

‫על בלעם בן בעור

‫שהוא לבן הערמי

‫יוצא לפי זה

‫שכשהוא נירג הוא היה בערך בין 250

‫לפחות

‫בן צלום יצא בין 300 שנה

‫בלעם

‫אצל שני כתוב בגמרא

‫שבלעם נירג בגיל 33

‫אז איך אפשר להגיד

‫שבלעם הוא לבן הערמי

‫אלא הכוונה זה אותו עניין

‫אותה נשמה זה גלגול יכול להיות

‫מה שאתה רוצה

‫בבקשה

‫דעתי כי

‫דעתי כי

‫איפה ראית את זה

‫את המילה דעתי כי

‫זה צבא

‫בלעבוניס

‫בבקשה

‫מה התארה של

‫שהשם ברך אברהם

‫והכל

‫זה שייך

‫לפרק כפדלת

‫פסוק

‫א'

‫ויש על זה שיעור

‫נו אז מה

‫אז מה זה

‫אז זה לא כתוב

‫על הפרקים של כתובה

‫ת'ברך

‫את אברהם והכל

‫לא כתוב שאשר לו

‫אין שם הביטוי של בעלות

‫כן

‫יש לי שאלה

‫יש לך שאלה

‫יש איזה מדרש

‫לעתיד למושל עם ישראל

‫לחזור לארץ

‫יהיה קשה כי ראש ברכו

‫יתכחו עם יושב פה

‫מה אם תשמעי ראש האפריקות

‫למה יהיה קשה לתבוא

‫אה זה מנצח משהו אחר

‫זה מנצח שברחביו על כל מעשה

‫ועל הלו מעשי ידיי ועל הלו מעשי ידיי

‫מדוע

‫אהבד את אלו מפני אלו

‫כן ועל ההתרגלות הוא התרגל

‫למקום נחמד לו

‫המצד האמת זה לא שייך לו

‫אין אשבע זוהר על זה

‫שלישמעאל

‫יש זכות

‫שהוא עושה ברית מילה

‫כיוון שהוא מעל את עצמו

‫אז יש לו זכות

‫שישב בארץ ישראל בזמן גלות ישראל

‫כן זה כתוב מפורש בזוהר

‫עכשיו אין לו זכות

‫עכשיו אין לו זכות

‫ואיך הוא איבד את הזכות ‫על ידי שהוא פגע בברית

‫איך הוא פגע בברית? קבר יוסף

‫הוא השמיד את

‫כן צריך להסביר

‫זה המסלול שצריך להסביר

‫פעם היית מישהו אצל ערב צביעודה קוקס הצה

‫אמר צריך להסביר לערבים

‫כן צריך ללמד אותם

‫שיבינו

‫אז הוא אמר

‫אני מסביר בטנקים

‫כן

‫מה?

‫אמר בריתי על יוסף

‫יוסף זה

‫קדושת הברית הם פגעו בקבר יוסף

‫נכון? לא במקרה

‫טוב עד כאן להיום

‫שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234899476″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 41
"והאיש משתאה לה מחריש לדעת ההצליח ה' דרכו , אם לא " - המלאך השדכן
"ואלה ימי שני חיי אברהם אשר חי"
פרק כה ‘ פסוק א’
אורך השיעור: 54 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234899476″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ויוסף אברהם ויקח אשה ושמה קטורה”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן