פרשת: ויקרא | הדלקת נרות: 17:12 | הבדלה: 18:29 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת חיי שרה > “ואלה ימי שני חיי אברהם אשר חי”

“ואלה ימי שני חיי אברהם אשר חי”

מילות מפתח:אברהם אבינו
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫פרק כפה פסוק זין
‫ואלה ימי שני חיי אברהם אשר חי

‫מעט שנה ושבעים שנה וחמש שנים

‫זה נשמע כבד

‫כי הרי ברור שאם זה שני חייו אז ברור שהוא ‫חי בהם אז מה זה ימי שני חיי אברהם אשר חי

‫הביטוי אשר חי לגבי חייו של אדם ‫מופיע בשני מקומות בלבד בכל התנך כולו

‫המקום השני זה פה

‫המקום הראשון זה לאמר ‫לגבי אדם הראשון ואלה

‫ימי שני חיי אדם אשר חי ‫שלושים שנה ושבעים שנה

‫ויש כנראה איזשהו קשר ‫בין הדברים כנראה שכוונת

‫הכתוב היא שנקשור בין ‫אדם הראשון לבין אברהם אבי

‫במילים אחרות אברהם ‫מעין מייסד של אנושות חדשה

‫וזאת בעקבות כישלונה ‫של האנושות הקדומה שלא

‫הצליחה להוציא אל הפועל ‫את היעד של הזהות האנושית

‫חסד השעה הקדוש ברוך ‫הוא שיסד מחדש את האנושות

‫דרך אברהם כדי להצליח ‫על ידו את כל האנושות כולה

‫כן יש ביטוי כזה במסכת אבות עשרה דורות ‫מאדם ועד נוח להודיע כמה ערך הפעם לפניו

‫שהיו כל הדורות האלה מחייסים ‫עד שהביאה אליהם את מהמבול

‫זה לא בדיוק עוזר לנו מה זה ערך הפעם בסדר ‫ערך הפעם עשר דורות אבל בסוף הוא משמיד אותם

‫קצת מוזר מה שאומרת ‫המשנה המשנה ממשיכה עשרה

‫דורות מנוח ועד אברהם ‫להודיע כמה ערך הפעם לפניו

‫שהיו כל הדורות האלה מחייסים ובאים ‫עד שבא אברהם אבינו ונתן לסחר כולם

‫אז זה גם כן לא עוזר להם הרבה ‫הערך הפעם בסוף הוא נותן לסחר כולם

‫אבל אולי צריך כדי להבין את זה צריך לשאול ‫שאלה פשוטה איך אברהם נותן את סחר כולם

‫אם הם היו רשעים כל ‫הדורות האלה אז אין להם סחר

‫אז איזה סחר של כולם ‫אברהם נותן הרי אין להם סחר

‫אלא זה ועל אומר שאם עשרים ‫דורות של רשעים מסוגלים

‫להוליד אברהם אחד אז זה ‫סימן שהם לא כל כך רשעים

‫זאת אומרת רטרואקטיבית יש להם סחר ‫בזכות אברהם ואין להם סחר בזכותו של נוח

‫אבל בזכותו של אברהם כל העשרים דורות ‫מקבלים סחר כיוון שהם הולידו את אברהם

‫ובמיני אחרות שאברהם היה התמצית המסולטת ‫של כל הטוב שהיה גנוז בדורות של הרשעים האלה

‫ואז מכוחם מתגלה מי הם היו מתברר ‫שזה לא היה לשווא כל הדורות האלה

‫אז גם פה אפשר לומר יש פה ביסוד של ‫אנושות חדשה ניתן לומר שיש פה מעלה עצומה

‫המעלה שמכוחה של האנושות החדשה ‫האנושות הישנה הקדומה יותר מקבלת ערך

‫אז זה מה שבעצם הכתוב כנראה מתכוון כשהוא ‫מצמיד את אותו ביטוי גם בחייו של האדם הראשון

‫גם בחייו של אברהם אבינו אשר חי אבל ‫עדיין זה לא מברר לנו מה פירוש הביטוי אשר חי

‫הביטוי חי מורה על זה שהנושא ‫שאנחנו מדברים עליו הוא חי

‫נשאלת השאלה מה זה להיות ‫חי ניקח לדוגמה התפוח על העץ

‫האם נוכל לומר שהתפוח חי התשובה היא ‫במידה מסוימת כן אבל יש לי הוכחה שלא

‫שהרי ברגע שמנתקים את התפוח מן ‫העץ הוא חדל מלחיות זאת פעולה פשוטה

‫ניתוק של התפוח מן העץ ואז נשאלת ‫השאלה אז כשהוא היה על העץ מי היה חי באמת

‫התשובה היא שהעץ הוא זה שהיה חי דרך ‫התפוח המשיך את חייו גם דרך המחובר אליו

‫יוצא לפי זה שמי שחי באמת איננו התפוח ‫כי אם העץ המחיה אותו אלא שגם על זה

‫ניתן להקשות קושייה גדולה וכי העץ חי ‫הלא ברור שאם אנחנו נחרות אותו יחדל מלחיות

‫אם כן לא הוא היה חי אלא השורשים ולא ‫השורשים אלא האדמה ולא האדמה אלא כוח החיים

‫של האדמה כלומר במילים אחרות כל דבר ‫שניתלה בזולתו אי אפשר להגיד עליו שהוא חי

‫אז אם אומרים ובעצם יוצא לפי זה שהיחיד ‫שניתן לומר עליו שהוא חי זה חי העולמים

‫יתעלה שמואמן זאת אומרת הקב". ‫הוא החי כל השאר איננו חי אלא מקבל החייאה

‫הוא מתחיה מכוחו של הקב". יוצא לפי זה ‫שהביטוי חי איננו ראוי לאמר על שום נברא

‫אף על פי כן על דרך השאלה אנחנו ‫אומרים אותו אבל מתי אנחנו אומרים אותו

‫אנחנו אומרים אותו כשמדובר במישהו שהוא ‫עצמאי והרי אין לך אדם בעולם שהוא עצמאי באמת

‫שהרי אין אדם שלא קיבל את חייו ‫מאביו ואמו יוצא לפי זה שאין אדם חי חוץ

‫מן האדם הראשון שאין לו ‫אבאים לכן עליו ניתן לומר

‫אשר חי כל האחרים חיו ‫אבל אי אפשר להגיד עליהם

‫אשר חי חוץ מהאדם הראשון ומה עם אברהם אבינו? ‫אברהם אבינו גם הוא לא חי

‫גם הוא לא היו לו אבאים כי אף על פי שהולידו ‫אותו תרח ואשתו אבל בכל זאת הוא מתנהג

‫בהוראה אלוהית כמי ‫שאיננו מחויב בקיבוד אבהם

‫כאן כתוב במדרש כל העולם ‫אני מחייב בקיבוד אבהם

‫ואתה אני פותר אותך אני ‫פותר מקיבוד אבהם זאת אומרת

‫שיש פה אפשר לומר הנשמה ‫של אברהם איננה המשך רציף

‫של תרח ולכן באברהם אנחנו אומרים אשר חי ‫וזה בעצם מה שמתכוון כאן הכתוב עד כאן ברור

‫מה אתה רוצה? ‫בריא שאדם לא קיבל את החיים שלו הוא עצמאי

‫ואלה ואיגווה אני ממשיך כאן פסות חת ‫ואיגווה ויאמות אברהם בסבה טובה זקן וסביה

‫ואי אסף אל עמב

‫הביטוי ואיגווה הוא ביטוי מיוחד שנאמר ‫דווקא בצדיקים לא נאמר גביעה אלא בצדיקים

‫אז ברור אם כן הוא היה ‫צדיק מה אכפת לנו שזה

‫נאמר כאן יש לזה בגלל ‫ההקשר שעוד מעט אנחנו נביא

‫בגלל שישמעאל גם עליו ‫נאמר ואיגווה פסוק תת

‫ויקברו אותו יצחק וישמעאל ‫בניו אל מערת המכפלה

‫על שדה אפרון בן צוחר ‫אחיתי אשר על פיניהם אמרה

‫השדה אשר קנה אברהם בן אחד ‫שמה קובר אברהם ושרה אשתו

‫והיא אחרי מות אברהם והברך אלוהים ‫את יצחק בנו וישב יצחק עם בער לחיירוי

‫אז בואו נחזור לפסוק תת ‫ויקברו אותו יצחק וישמעאל

‫לכאורה יצחק הוא הצעיר ‫ישמעאל הוא המבוגר ממנו

‫בשלוש עשרה שנה אם כן ‫ראוי שייכתוב ישמעאל ויצחק

‫אומר רשי תסתכלו ברשי ‫מכאן שעשה ישמעאל תשובה

‫והוליך את יצחק לפניו והיא ‫סבבה טובה שנאמר באברהם

‫אבל ברור שהדבר שישמעאל ‫עושה תשובה כשאנחנו

‫למדנו על הסיבה של גירושו ‫של ישמעאל שהיה מצחק

‫אנחנו למדנו על מחלוקת תנאים בין שלושה ‫תנאים ורבי שמעון בר יוחאי שגם הוא תנא

‫והוא אומר שרבותיו אני ‫חושב שזה רבי עקיבא שם

‫רבי יוסי הגלילי ועוד איזה ‫מישהו מהסדר גודל הזה

‫כלומר מדובר בגדולי ‫התנאים וכל אחד מהם דורש את

‫הביטוי מצחק ואני אתוותר ‫שרה את בן הגר המצרית

‫אשר ידע לאברהם מצחק ‫שלושת התנאים האלה בעלי שיעור

‫הקומה הקליבר הזה דורשים ‫לגנאי ורבי שמעון בר יוחאי אומר

‫ואני דורשו לשבח צריך לברר מה הגנאי ומה ‫השבח אז בשלושת הדעות הראשונות של התנאים

‫מאשימים את ישמעאל שהיה אז ‫בן ארבע עשרה חמש עשרה נער

‫מאשימים אותו בעבירות החמורות ‫ביותר אין מצחק אל העבודה זרה

‫אין מצחק אל הגילוי הרעיות ‫ואין מצחק אל השפיחות דמים

‫עכשיו מה כל כך טמוע בדבר הזה הרי מדובר ‫בביתו של אברהם אבינו שהיה גדול לנלחמים

‫גדול ללוחמים נגד עבודה ‫זרה שפיחות דמים וגילוי הרעיות

‫קשה להניח שנער בן חמש ‫עשרה הגדל בצמוד לאברהם אבינו

‫מגיע לעבירות החמורות האלה ‫לא בלתי אפשרי אבל זה לא סביר

‫ולכן רבי שעון בר יוחאי אומר שלדעתו ‫רבותיו לא צודקים תעוזה שלושת התנאים האלה

‫אומרים שהוא חטא בעבירות החמורות ‫ורבי שעון בר יוחאי אומר זה לא יכול להיות

‫ולכן הוא אומר שהוא היה רב ‫על משהו אחר היה מצחק על יצחק

‫הוא אומר עושה מי יצחק אבינו היה עושה ‫ממנו צחוק והיה אומר אני בכור ונוטל פי שניים

‫ורבי שמעון גם מביא ראייה שהרי בהמשך ‫שרה אומרת גרש את העמה הזאת ואת

‫בנה כי לא יירש בנה העמה הזאת עם ‫בני עם יצחק מכאן שעל זה הם היו רבים

‫למה זה שבח כי לרצות להיות יורשו ‫של אברהם זאת מעלה יש מעלה בדבר

‫הזה ועל מה הוויכוח כמובן על ‫ירושתו של אברהם שהיא ארץ ישראל

‫ככה מסביר רבי שמעון בר יוחאי ‫עכשיו אני אנסה להבין את הרציונל

‫של המחלוקת הרציונל של המחלוקת ‫זה שלא ייתכן שיש בביתו של אברהם

‫כזאת שחיתות אבל ייתכן בהחלט שכאשר ‫אדם יוצא מביתו של אברהם כגון למשל לוט

‫כן למשל לוט בריה שהוא מתרחק ‫מביתו של אברהם אז הוא גם מתרחק

‫מהנהגה של אלוהי אברהם ואז ‫הוא נופל לכל העבירות החמורות

‫אבל לא בזמן שהוא בתוך ביתו של אברהם ‫יוצא לפי זה שהמסורת היהודית מכירה

‫בשני מעמדים שונים של ישמעאל, ישמעאל ‫בבית אברהם וישמעאל מחוץ לבית אברהם

‫מעניין שבהיסטוריה של בני ‫ישמעאל מצאנו שתי תקופות

‫וברך שבות באורכן תקופה שבה ‫ישמעאל היה מחוץ לבית אברהם

‫וזה מה שהערבים מכענים בשם ‫אלג'היליה והיינו תקופת הבערות כל

‫התקופה שבה הערבים התנהלו בלי ‫האסלאם לפני שמוחמד דרש מה שדרש

‫אז באמת הם היו מלא עבודה זרה גילוי הרעיות ‫ושפיכו דמים זה ישמעאל מחוץ לבית אברהם

‫ומאז שקם האסלאם ישמעאל חזר ‫בתשובה חזר בתשובה כלפי מי כלפי אלוהי

‫אברהם שהרי קיבל על עצמו שלא ‫לעבוד עבודה זרה שלא לגלות הרעיות

‫שלא לשפוח דמים מה אלה הן מצוות של ‫האסלאם שאוסר שפיכו דמים גילוי הרעיות

‫ועבודה זרה רק שיש הגדרות מה זה גילוי ‫הרעיות ומה הגדרות מה זה שפיכו דמים וכולי

‫אבל באופן עקרוני זה קיים אבל ‫ישמעאל לא חזר בתשובה לפני

‫אלוהי יצחק שעדיין הרי הוא ‫טוען לבעלות על ארץ ישראל

‫לכן כשהכתוב כאן אומר מכאן ‫שעשה את מה שראשי אומר מכאן שעשה

‫ישמעאל תשובה במה בא בלידי ביטוי ‫התשובה שלו שהוליך את יצחק לפניו

‫דהיינו שהוא מכיר בלוהי יצחק ואז הוא גם ‫מקבל את עצמו כבן הגבירה, זאת אומרת כבן

‫השפחה ולא כבן הגבירה ואז הוא יכול גם ‫לקבל את השלטון של בני יצחק על ארץ ישראל

‫במילים אחרות חברון הוא המקום ‫שבו הדבר הזה הפיוס הזה התשובה הזאת

‫של ישמעאל היא אפשרית וצריך ‫לציין זה הרב אשכנזי המציין את זה

‫שמאז מלחמת ששת הימים קרה דבר מאוד ‫טראומטי אפשר לומר בתולדות ישמעאל של הראשונה

‫בהיסטוריה של בני ישמעאל, בני ישמעאל ‫חווים את חוויית הגלות והם חווים אותה

‫דווקא תחת שלטונם של בני יצחק וזה ‫יכול לשמש כיסוד לשינוי של העמדה שלהם

‫רק שמאוד קשה לדעת איך הדבר הזה ‫יתרחש מסביבה פשוטה בין היהדות לבין הנצרות

‫מצאנו שדיברו דיאלוג, הדיאלוג ‫היה בדרך כלל לא נעים אבל הוא היה

‫קיים מה שאין כן בין היהדות לבין ‫האסלאם מעולם לא התקיים דיאלוג

‫ולכן קשה מאוד לדעת מהו האופן שבו החזרה ‫בתשובה של ישמעאל היא אפשרית. יש רמז

‫לגבי האמא שלו שובי אל גבירתך והתעני ‫תחת ידיה זה אפשרי אבל אז יכול להיות

‫כפי שפעם אני אספר לכם סיפור ממש ‫לא פוליטיקלי קורקט אבל הוא סיפור אמיתי

‫אי אפשר להסתיר את ההיסטוריה אז ‫הסיפור הלא פוליטיקלי קורקט שלי הוא כדיללן

‫פעם מישהו אמר לרב צבי יהודה קוק ‫שצריך להסביר לערבים את הזכות שלנו צריך

‫לחנך אותם ואז הם יבינו כמו שאנחנו ‫מלמדים יהודים תורה ומצוות ואימונה

‫אז כך צריך ללמד את הערבים תורה ‫ומצוות זה אמונה ואז הם יבינו. ענה

‫ערב צבי זה ממש לא פוליטיקלי קורקט ‫הוא אמר את הערבים אני מחנך בטנקים

‫זאת אומרת דענו יש עמדה שהיא ‫קודם כל מתחילה עם הכוח ואני אסביר

‫מדוע זה לא גזענות זה משהו אחר ‫לגמרי יש במושגי היסוד של האסלאם

‫שהדבר היחיד שמתיר את העצירה של המאמץ ‫של הג'יהאד זה עם השני שעומד ממול וחזק יותר

‫זה המקרה היחיד שמותר לא לעשות ג'יהאד

‫זה במסורת שלהם הדבר הזה נאמר ולכן אמר ‫הערב צבי מה שאמר אחרי שאנחנו קודם כל מבררים

‫על ידי הטנקים את הכוח מתוך כך ניתן גם ‫הדיאלוג לקום וייקמרו אותו יצחק וישמעאל ונא

‫לכן אני אומר יש פה שני שלבים יש ‫החזרה בתשובה לפני אלוהי אברהם אחרי זמן

‫די רב אחרי זמן רב עוד יותר באותה ‫מידה יש גם חזרה בתשובה לפני אלוהי יצחק

‫ואלה תולדות אז מה שכתוב כאן ‫פסוק ידאלף הייתי רוצה לתעכב על

‫זה גם והיא אחרי מות אברהם ‫ויברך אלוהים את יצחק בנו וישב יצחק

‫ולכן אולי נגדלים בער לחי רואי כלומר שיצחק קיבל ‫את הברכה של אברהם אחרי מות אברהם מדוע בגלל שכל

‫הזמן שאברהם חי אי אפשר שיצחק יתברך כיוון שיצחק ‫נתון תחת הדומיננטיות השליטה הרעיונית של אברהם

‫פסוק ידבק ואלה תולדות ישמעאל בן אברהם ‫אשר היא על ידי הגר המצרית שבחת שרה

‫לאברהם ואלה שמות שימו לב הביטוי ‫תולדות פה הוא מעניין מאוד הביטוי תולדות

‫מופיע בתנ״ך שלוש עשרה פעמים

‫לפעמים בשני מקומות בלבד בתנ״ך ‫המילה תולדות כתובה בשני ווים תו וו

‫למד דלת וו תו זה בפסוק ואלה תולדות ‫השמיים והארץ שם כתוב תולדות מלא

‫יש עוד מקום עם גילת רות ואלה תולדות ‫בארץ מה זה תולדות בארץ זה המשפחה המשיחית

‫המשפחה המשיחית המשפחה של דוד המלך ‫היא זו שמשלימה את תולדות שמיים וארץ

‫כלומר המטרה של התולדות זה להוליד בסופו ‫של דבר את הדגם האידאלי של האנושות ולכן

‫גם המשיח נקרא בכמה מקומות בשם בן אדם ‫כלומר הוא הבן המוצלח הוא הבניין של האדם

‫זה לכן בשני המקומות גם בתולדות השמיים ‫וארץ גם בתולדות בארץ כתוב תולדות מלא

‫בשאר המקומות שכתוב תולדות כל פעם ‫שכתוב תולדות הכוונה שקורה משהו משמעותי

‫בהתפתחות של הזהות האנושית ‫אבל זה תמיד חסר או שיש וו אחת

‫אחרי התו או שיש וו אחת ‫אחרי הדלת אבל אין אנו שני ווים

‫זה בעוד אם כן עשרה מקומות שזה או תולדות ‫או תולדות אבל יש מקום אחד והוא המקום

‫הזה שבו תולדות חסר גם בהתחלה גם בסוף ‫זה חסר די חסר תולדות ישמעאל זה בלי וו בכלל

‫אז באמת שאני שואל את השאלה למה זה משהו ‫ייחודי לישמעאל שאצלו תולדות הוא לא מלא חסר

‫לגמרי מצד אחד הוא ממלא תפקיד בתולדות ‫שהרי הוא ההתקדמות של התוכנית האלוהית לקראת

‫הסגולה המשיחית אבל מאחר והוא נדחה ‫אז התולדות חסר נדחה כן זה למדנו בשיעור

‫שעבר מה זה נדחה ולבני הפילגשים ‫אשר לאברהם נתן אברהם מתנות ויש עליכם

‫מעד יצחק ונוב ועודנו חי כד מילר אצקדם אז זה ‫הדחייה ולכן הוא היה הווא אמינה אפשר לומר יש ביטוי

‫בגמרא במסכת סוכה עוד פעם ביטוי לא פוליטיקלי ‫קורקט אני מצטער שזה פשוט זה נשפח לי היום אבל יש

‫נאמן ביטוי כזה שלושה ‫הקדוש ברוך הוא מצטער שברעם

‫מהם קסדים

‫וישמעאל ויצר הרע

‫זה שלושה מצטער שברע אותם ‫הקדוש ברוך הוא מצטער שברע

‫מישהו הוא יכול היה לא ‫לברום מה הוא יודע הכל מראש

‫אין לה מספיר המערל ובזה אני מתקן ‫את ההיעדר הקורקטיות הפוליטיקלית

‫שבעצם הכוונה דבר שהקדוש ברוך ‫הוא מצטער שברעו הכוונה שאין לו

‫תכלית מצד עצמו אלא מצד מה שהוא ‫מכין כלומר יצר הרע הוא לא מטרה

‫יצר הרע משמש למטרה אחרת ‫ליצרה טוב יש תפקיד ליצר

‫הרע אבל הוא לא מטרה ‫כמוכן קסדים יש לו תפקיד

‫הרי מקסדים יצא אברהם מאור ‫קסדים אבל המטרה של קסדים זה

‫שיצאו משם אז אין מטרה עצמית ‫לקסדים אלא מצד מה שזה מוליד

‫אותו דבר לגבי ישמעאל ישמעאל ‫הוא ההכנה ליצחק לפי מה שאמנו

‫בפרשת לך לך הוא לא מטרה ‫אבל הוא מאפשר ברור של הזהות

‫כי הוא לוקח על עצמו חלק מהתפקיד ‫של אברהם ואילו החלק האחר של התפקיד

‫של אברהם נלקח על יצחק למדנו ‫שזה ההבדל בין הברית לבין הריבויים

‫בשיעור הקודם לכן אנחנו לא חוזרים על זה טוב

‫ואלה שמות בני ישמעאל בשמותם ‫לתולדותם וחור ישמעאל נוויות וכדר ועד באל

‫הוא מבשם ומשמע ודומה ומסע חדד ‫ותימה יתור נפיש וקדמה אלה הם בני ישמעאל

‫ואלה שמותם וחצריהם ותירותם שנים ‫עשר נשיאים לאו מותם זה כבר נאמר

‫בפרשת לך שנים עשר נשיאים יוליד ‫וסמטיב לגוי גדול עכשיו שנים עשר בנים

‫מעניין האם יש שם גם איזושהי בת באזור

‫כן יש בת בסוף פרשת תולדות כתוב ‫בפרק כ״ח פסוק ת״ו ״ויהיה לך עשיו את

‫ישמעאל וייקח את מחלת בת ישמעאל בן ‫אברהם אחות נוויות על נשיו לא להישע״

‫כן אנחנו רואים שלנוויות הבכור ‫יש אחות והיא מחלת, מחלת

‫בת ישמעאל עכשיו יוצא לפי זה ‫שיש לנו פה שנים עשר בנים ובת

‫זה משהו טיפולוגי אנחנו למדנו בשיעורים הקודמים ‫בסוף ברקעפ״ב״ת מה המשמעות של החלוקה הזאת

‫של שנים עשר בנים ובת ואיך שזה חוזר על עצמו ‫לאורך ההיסטוריה כסממן של משפחות של תרבות ירחית

‫לעומת תרבות שימשית קובשת מעטת ‫הילדים, לעומת תרבויות ירחיות נכבשות

‫ופסיביות שיש להם ילדים כמספר ‫חודשי השנה וכמזלות הרכיה שבלילה

‫אז זה מה שדיברנו כולל העובדה ‫שיש הבת שהיא בשביל חודש

‫העיבור שזה ההשלמה של השנה ‫הירחית על ידי השנה השמשית

‫לכן אני לא חוזר על זה כיוון ‫שאפשר להוציא את זה מן

‫הארכיון ואלה שנחיישמעאל מעט ‫שנה, הוא שלושים שנה ושבע שנים

‫ואיגבה ויעמוד ויעשף אל עמב ואיגבה ‫ויעמוד רשי לא נאמרה גביעה אלא בצדיקים

‫זאת אומרת שעל ישמעאל ‫אפשר לומר שהוא צדיק, זה אולי

‫גם אחת הסיבות שהיה מותר ‫לקרוא לרבי ישמעאל בשם הזה

‫הרי וכי מותר לקרוא לילדים חמודים בשמות ‫של רשאים אבל מאחר וישמעאל חזר בתשובה

‫אז מותר לקרוא בשם שלו, למעצן לי לעומת ‫זה רבי עשווה לא קיים, רבי ישמעאל יש דבר כזה

‫וישכנו מחבילת שור אשר על פני מצרים ‫בוח השור על פני חולך נפל, נפל הכוונה שכן

‫ואלה תולדות יצחק בן אברהם

‫זאת אומרת מעניין שהמסורת ‫החליטה פה להפריד בין הפרשות

‫בספר תורה יש רק פרשה פרשה ‫פתוחה אבל לא שזה סדרה חדשה

‫המסורת הישראלית מחלקת, היא ‫מחלקת בתולדות ישמעאל לתולדות יצחק

‫עכשיו יש פה שאלה שמתבקשת ‫ואלה תולדות יצחק בן אברהם

‫אם אנחנו היינו צריכים לכתוב את ‫הפסוק הזה לפחות אני מדבר על עצמי

‫אם אני הייתי צריך לכתוב את ‫הפסוק הזה אז הייתי כותב כך

‫ואלה תולדות יצחק בן אברהם יעקב ועשיו

‫מתבקש? כתוב כאן ואלה תולדות יצחק בן אברהם

‫זה לא מה שכתוב, כתוב אברהם הוליד את יצחק

‫זה מאוד מוזר, הרי אם יצחק הוא בן ‫אברהם זה ברור שאברהם הוליד את יצחק

‫בואו נסתכל ברשי, אולי רשי יעזור לנו

‫ואלה תולדות יצחק כותב רשי יעקב ועשיו

‫האמורים הפרשה, זה נקרא ‫לכאורה, רק לכאורה, למרוח

‫אתה רוצה שיהיה כתוב ‫יעקב ועשיו אבל זה לא כתוב

‫אז מה אתה אומר? כתוב

‫ואלה תולדות יצחק בן אברהם, ‫יעקב ועשיו, האמורים הפרשה

‫זה נשמע כמו צנזורות של כתבי רבנים

‫יש אנשים אומרים, הרב שלי הוא ‫אדם גדול, אני מאוד מעריץ אותו

‫אבל הוא כותב דברים שאני ממש לא מסכים איתם

‫אני לא רוצה להיות אחד שחולק על ‫רבו, אז אני אסדר שהרב שלי לא אמר את זה

‫למשל מצאנו את זה, למשל בחידושייך אתה מסופר

‫אתה מסופר, כותב בחידושי מסכת סוכר

‫שבארץ ישראל גם רבי שמעון ‫בר יוחאי מסכים שצריך לעבוד

‫מה שיש מחלוקת מרבי שמעון בר יוחאי, ‫האם זה טוב לעבוד או שצריך רק ללמוד תורה

‫זה נאמר בחוץ לארץ, אבל ‫בארץ ישראל הרבי שמעון בר יוחאי

‫בוודאי שלא יחלוק על מצוות יישוב בארץ ישראל

‫ומצוות יישוב בארץ ישראל ‫כוללת לא רק את עבודת הקרקע

‫אלא בכלל שכל המלאכות כולם ‫וכי יעלה לדת שלא יהיה לנו סנדלר

‫אז ברור שכל המלאכות הן ‫בכלל המצוות גם לדת רשבי

‫זה מובא בחידושייך אתה מסופר ‫מסכת סוכר בספר בפרק לילה בגזול

‫דיבור המתחיל את רוגע קושי

‫ומה שמעניין שיש מהדורות שזה נמחק

‫פשוט נמחק

‫מדוע מחכו? ‫כי זה ממש לא נעים שהחתם סופר יומר אחרת

‫ממה שאני חושב שהוא דת התורה

‫לכן צריך למחוק

‫עכשיו הבעיה היא האם זאת כוונתו של רשי

‫האם רשי הוא גם כמו המדפיסים המחוצפים האלה

‫בוודאי שלא

‫אז אנחנו צריכים אם כן להבין למה רשי כתב לנו

‫יעקב ועשיו כשהיה כתוב לא אומר את זה

‫ואנחנו גם צריכים להבין מה הכתוב אומר

‫מה זה אברהם עולידית יצחק

‫אברהם עולידית יצחק זה דבר אדיר

‫זה אומר שהחסן מוליד את הדין

‫כלומר שיש איחוד של עמידות

‫איחוד עמידות זה האידאל של המוסר של עם ישראל

‫עם ישראל לא סתם בנוי על ‫תורות מוסר על ערכים מוסריים

‫אלא הרעיון שצריך לאחד את הערכים האלה

‫אז לכן כל תולדותיו של יצחק בן אברהם

‫זה להעיד דרך תולדותיו

‫שאברהם הוליד את יצחק

‫כי אם לא היה אפשר שיצחק יהיה בן אברהם

‫באופן שהוא מורד באברהם

‫אין נמשך זה מחלוקת מנתקת

‫אברהם הלך בכיוון אחד

‫יצחק הולך בכיוון הפוך

‫ולא כך אלא אברהם הוליד את יצחק

‫זאת אומרת שכדי להבין מי זה יצחק

‫אתה צריך להבין שכל ‫תולדותיו של יצחק בן אברהם

‫זה שאברהם הוליד את יצחק

‫ייתכן גם לומר שיש כמין שאלה שעולה מכאן

‫אם אברהם הוליד את יצחק

‫מתי כבר יצחק הוליד את אברהם?

‫כלומר מתי יעשה התהליך של ההשלמה

‫של הזהויות, של הערכים?

‫עד כאן נקודה ראשונה

‫זאת אומרת אם יש אברהם ויצחק

‫אז זה ברור שיבלד מזה יעקב

‫כי יעקב הוא זה שיודע לעשות את האחדות

‫באמת? לא בדיוק

‫יעקב הוא דומה באמת יותר לאברהם

‫ואיסב הוא דומה יותר ליצחק

‫שאראי אסב הוא בעל מיטת הדין

‫ויאהב יצחק את אסב

‫אם כן יש איזו קרבה

‫קרבה של אופי

‫בין יצחק לבין איסב

‫ויש קרבה של אופי

‫בין יעקב לבין אברהם

‫אז אם אברהם הוליד את יצחק

‫אז יעקב ואסב אמורים בפרשה

‫זה מתבקש

‫האמת היא ש... מה?

‫זה מובן מאוד

‫כלומר אם המטרה של המשפחה של יצחק

‫זה לא להוליד רק אנשים שדומים ליצחק

‫אלא להוליד אנשים שעושים את האיחוד

‫בין אברהם ליצחק

‫לכן מוכרח להיות שבילדים שלהם

‫תבונה לידי ביטוי שתי האישויות

‫ולכן יש אישיות דומה לאברהם

‫ויש אישיות דומה ליצחק

‫יעקב ואסב

‫האמורים בפרשה

‫לכן רשי צודק

‫ואלה תולדות יצחק בין אברהם

‫אברהם הוליד את יצחק

‫אם כן זה יעקב ואסב

‫האמורים בפרשה

‫מתבקש מאליו

‫לכן רשי, כרגיל, צודק

‫עכשיו יש עוד נקודה

‫שהיא צריכה בירור

‫איך יכול להיות שיצחק ואברהם הם צדיקים

‫איך יוצא להם אחד צדיק ואחד רשע

‫יעקב צדיק, אסב רשע

‫זה יתברר בהמשך הבסוקים

‫ולכן גם פה זה נידון

‫והיהי יצחק בן ארבעים שנה

‫בקחתו את רבקיו בת ביטוי להרמי

‫מפדן הרם, אחות לבן ההרמי

‫לא לאישה

‫סיימתם לב שהכתוב מדגיש

‫בחזרה משולשת את הרמיותה של רבקיו

‫היא בת ביטוי להרמי

‫והיא מפדן הרם

‫והיא אחות לבן ההרמי

‫מה זה בא לומר?

‫בשביל מה אנחנו רוצים לדעת כל כך שהיא הרמית

‫וכאילו ידענו שהיא הרמית

‫שהיא גדלה בין הרמים

‫אלא שאנחנו צריכים לזכור

‫מה זה ההרמיות

‫הרי אם הרמי זה מצאי צאי הרם

‫אז זה ממש לא נכון

‫הרי אם אנחנו מסתכלים בפרשת תנוח

‫אנחנו רואים שבין בני שם

‫יש אלעם, אשור, אח פחשד, ולוד וההרם

‫כלומר אחד מהבנים של שם שמו הרם

‫אבל בטואל, לבן הם לא צאי צאים של הרם

‫בטואל ולבן הם צאי צאים של נחור

‫ונחור זה האח של אברהם

‫ואברהם ונחור הם לא בני הרם

‫הם בני תרח

‫ותרח הוא בנו של נחור אחר

‫שהוא בנו של סירוג בן ראו

‫בן פלג, בן עבר

‫וכו' זה מגיע בסוף עד אר פחשד

‫בן אחר של שם, זה לא מהרם

‫אז למה הם נקרא הם הרמים?

‫הם היו עברים בהתחלה

‫הרי אברהם נקרא אברהם העברית

‫אם כן, אברהם העברי

‫גם האחים שלו הם עברים

‫אז איך זה קרה שפתאום ‫המשפחה הפכה להיות ערמית

‫הם היו ערמיים כי הם גרו בין הערמים

‫והם אימצו לעצמם את הזהות הערמית

‫זאת אומרת שבזהות העברית ‫יש אפשרות, יש את זה פיטוי

‫פיטוי להפוך מעברי לערמי

‫והתיקון, דהיינו, מה זה להפוך מעברי לערמי

‫לפי הלימוד שלנו בפרשיות הקודמות

‫להפוך מעברי לערמי זה הכוונה

‫לרדת מהמדרגה האוניברסלית

‫ולהפוך לקוסמופוליט

‫הקוסמופוליט הוא איננו מבחין בין אומה לאומה

‫ובעצם הוא מתבולל בין האומות

‫הסכנה של ההתבוללות בערם

‫של יהדות קוסמופוליטית גלותית

‫זאת היא הסכנה שעורבת לביתו של אברהם

‫אברהם, צריך לומר, היה העברי האחרון

‫הוא היה האחרון מהשושלת העברית הקדומה

‫שהלכה והתבוללה בערם

‫כאשר הקבר אומר לאברהם לצאת מערם

‫ולהחדול מיליות אב לערם

‫אב-רם

‫ולהפוך מאב לערם לאב-רה-ם

‫כי אב המון גויים נתתיך ‫על ידי ברית המילה וכו

‫ועל ידי הברית בכלל

‫כאשר אברהם מסכים לצאת מערם

‫אז הוא רוצה לחדש את הזהות העברית

‫כלומר, הוא הופך מהעברי האחרון

‫לישראלי הראשון

‫זאת אומרת, זה לוקח שלוש דורות

‫כדי להשיב, כדי להחזיר, לשחזר אפשר לומר

‫את הזהות העברית

‫וכדי לשחזר את הזהות העברית

‫צריך להשיל את הקליפות הערמיות

‫אברהם עצמו הופך לאברהם

‫משיל מעצמו קליפה ערמית

‫והוא מוריד מעליו את לוט

‫שהוא גם כן קליפה ערמית

‫הוא מסיר את פני הלוט

‫יצחק מסיר מעליו את ישמעאל

‫ויעקב את עשיו

‫כלומר, יש תמיד משהו ערמי שנשאר

‫והערמיות הזאת נעוצה גם באישיות של רבקה

‫אם זה כך, מובן מדוע

‫לזוג של הצדיקים האלה, יצחק ורבקה

‫יש בן, שהוא בכל זאת נוטה לערמיות

‫הלא הוא אסף

‫וזה מכוח ערמיותה של רבקה

‫שעדיין לא התבררה עד הסוף

‫וזה מה שנאמר כאן

‫והיא, יצחק, בן 40 שנה

‫בקחתו את רבקה בת ביטול הערמי

‫מפדן, ערם, אחות לבן הערמי

‫לא להישאר

‫נכון, נכון

‫וזה מה ש... למה צריך ‫יצחק להיות בן 40 שנה?

‫אז מי שמעוניין בכל זאת לקרוא

‫במפרשים דף אחד

‫של חוש ומור

‫שיקרא את רבי יצחק אברהם הנאל על הפסוק הזה

‫זה פשוט לא יהיה אומן מה שהוא כותב שם

‫כל המעוניין, הנה, עכשיו סקרנתי את כולם

‫נד להסתכל בפירושו של רבנו יצחק אברהם הנאל

‫על הפסוק והיא יצחק בן 40 שנה

‫אני קשה לי להאמין שמה שהוא כותב שם

‫הוא מתכוון ברצינות

‫ויש אפילו סימנים לזה שזה ביצחוק

‫אבל תשפטו בעצמכם

‫גם רחל ולאה הם מאמרים

‫נכון, נכון, יש ברור

‫גם ברחל ולאה יש ברור

‫דרך הסיפור של יוסף ליהודה

‫זה אנחנו נגע לזה

‫פסוק כף א'

‫ויעתר יצחק לשם לנוכח אשתו

‫כי הכרה היא ויעתר לו השם

‫וטהר רבקה אשתו

‫הביטוי ויעתר הוא ביטוי נדיר

‫אפשר להגיד ויתפלל כמו כולם

‫וישפוך את שיחו

‫ויעתר הוא ביטוי נדיר

‫לא לגמרי לא קיים אבל הוא נדיר

‫והמשמעות היא שיחזר

‫עתר זה סוג של קלשון

‫יש לחקלאים קלשונים גדולים

‫שמשתמשים בהם כדי להפך בתבוע

‫נוקחים עתר גדול ומהפכים

‫אז כאילו שהתפילה של יצחק היא מאמץ

‫הוא צריך לעשות מאמץ כדי להפוך את המציאות

‫ויעתר יצחק

‫וגם הקב' הוא עשה איזה מאמץ ויעתר לו השם

‫וטהר רבקה אשתו

‫יש פה דבר מאוד מוזר

‫למה לגבי אברהם זה לא נאמר

‫אברהם אומנם היו לו הרבה צרות

‫בזה שאשתו הייתה הכרה

‫והוא התפלל

‫לא יודע אם הוא התפלל, ‫אבל כל בעדים לא כתוב היעתר

‫בסוף נפקד, אחרי הרבה צרות

‫נקח את הגר

‫בקיצור זה לא פשוט הסיפור הזה

‫אבל בסוף ויעתר

‫נולד יצחק

‫לעומת זה כאן כתוב שזה מאמץ מיוחד

‫מדוע אצל אברהם לא נאמר המאמץ

‫אצל יצחק כן

‫במיוחד שחז'ל דנו בשאלה המעניינת

‫מפנימה היו האימהות הכרות

‫זו שאלה גדולה

‫אפשר להגיד אגב על דרך הסבר הפשוטה

‫מי שהכרה, לפי הטבע לא יולדת

‫אז אם היא יולדת

‫זה לא לפי הטבע

‫זה אומר שאם ישראל לפי הטבע לא יצלח להיוולד

‫זאת אומרת זה יצירה אלטיבית

‫זה ילדי הכרות

‫אנחנו ילדים של הכרות

‫אז אם כן זה משהו לא טבעי

‫אבל יש כאן אצל חז'ל אמירה מוסרית

‫מאוד מעניין

‫מדוע היו האימהות הכרות

‫כדי שיתפללו עליהם

‫שהקדוש ברוך הוא

‫כך הביטוי מתאבה

‫לתפילתם של צדיקים

‫מה זאת אומרת מתאבה

‫מתי מתאבים למשהו

‫מתאבים למשהו נדיר

‫דבר מצוי אין עליו תאבה

‫יש מקסימום רצון

‫מים מצויים

‫אז אדם לא מתאבה למים

‫אדם רוצה מים

‫אבל אם מדובר במשהו נדיר במיוחד

‫יש תאבה אל הדבר

‫בגלל נדירותו

‫אז אם הקדוש ברוך הוא ‫מתאבה לתפילתם של צדיקים

‫זה אומר שהתפילה של הצדיקים זה דבר נדיר

‫במילים אחרות

‫הצדיקים כנראה לא רוצים להתפלל

‫אם לא כן לא היה צריך שהקדוש ‫ברוך הוא מתאב לתפילתם

‫שאת השאלה מדוע הצדיקים לא רוצים להתפלל

‫וכנראה לפי מה שאנחנו רואים כאן

‫מדובר בלא סתם צדיקים

‫מדובר ביצחק

‫ולא מדובר באברהם

‫כלומר כנראה הצדיק מהסגנון ‫של אברהם רוצה להתפלל

‫צדיק בסגנון של יצחק לא רוצה להתפלל

‫וזאת השאלה היא מדוע? פשוט מאוד

‫יצחק הוא צדיק של מידעת הדין

‫ואם הדין נותן שאישת יהיה הכרה

‫אז למה לשנות את זה?

‫כלומר באים אל הצדיק אומרים לו

‫שלום לך אדוני הצדיק

‫רציתי להגיד לך ששמיל בן גיטל חולה

‫עונה הצדיק

‫ברוך השם שתמפח שבולם

‫שעשה אותו חולה

‫אומרים לו אדוני הצדיק

‫אולי... שמענו שיש לך כניסה חופשית שם

‫שתוכל לסדר משהו

‫תדע להגיד לקבל שירפה את שמיל בן גיטל

‫הצדיק אומר מה?

‫מה קרה לכם?

‫גידוף ממש

‫הקדוש ברוך הוא עשה אותו חולה

‫ואתם רוצים לרפא אותו

‫ודאי שאין זה מן הראוי לפנות אל הבורא

‫לשנות את המציאות

‫הלא האידיאלים

‫הולכים ומתנסים דרך כל שדרות ההוויה

‫בהמונז העוריה

‫הולכים ומתפשטים

‫עד ההופעה הסגולית של המחלה של שמיל בן גיטל

‫ואתם רוצים לקעקע את ההופעה הממשית הזאת?

‫זה פשוט דבר שלא יעלה לדעת

‫צדיק כזה שנוטה אם כן ‫להצדיק כל חיסרון במציאות

‫מפני הגובה של ההסתכלות

‫הוא מסוכן

‫ולכן הקדוש ברוך הוא

‫מכריח את הצדיקים האלה להתפלל

‫אבל איך הוא עושה את זה?

‫זה מסוכן כי הוא ישיר את העולם כמו שהוא

‫ולכן הקדוש ברוך הוא עושה מעשה חשוב מאוד

‫הוא מכניס את הצדיקים האלה למצבים אבסורדים

‫כדי שהם יתפללו

‫ואין דבר יותר אבסורדי

‫מזה שרווקא הכרה

‫מדוע?

‫בגלל שהמקצוע של האבות

‫היה להיות אבות

‫אז אם לאבות אין בנים

‫אז זה אבסורדי

‫ולכן הם מוכרחים להתפלל

‫למה הוא פגע ברווקא ולא בו?

‫לא יודע

‫למה הוא לא היה עקר אתה אומר?

‫לא יודע

‫כן, לא יודע, לא יודע, הלאה

‫ואייתר יצחק לשם לנוכח אשתו כעקרה היא

‫זאת אומרת הוא, יכול להיות ‫שהוא זה שצריך להתפלל

‫כדי לעבור את השינוי, לא יודע מה זה אומר

‫ואייתר יצחק לשם לנוכח אשתו כעקרה היא

‫עכשיו, מעניין, מה זה לנוכח אשתו?

‫אמרו חז'ל לנוכח אשתו רשי

‫זה עומד בזווית זו ומתפלל

‫וזו עומדת בזווית זו ומתפללת

‫אם כן, שני מתפללו

‫אבל כתוב וייתר לו השם רשי

‫לו ולא לה

‫התפילה שלה לא עזרה, התפילה שלו עזרה

‫למה? עוד משהו לא פוליטיקלי קורקת לערב

‫שאין דומה תפילת צדיק בן רשא

‫לתפילת צדיק בן צדיק, לפיכך לו

‫ולא לה

‫מעניין מאוד, לו ולא לה

‫כי היא, מבחינת צדיק בן רשא

‫ולכן התפילה שלה לא כל כך ‫טובה כמו התפילה של צדיק בן צדיק

‫אבל להבין מה היגיון שמאחורי האמירה הזאת

‫פשוט מאוד

‫אם אדם הצליח להיות צדיק

‫אף על פי שאביו צדיק

‫זה סימן שהוא צדיק באמת

‫בגלל שהנטייה הטבעית של האדם

‫זה לייחל את עצמו לעומת אביו, ‫לא צריך להיות פסיכואנליסט גדול

‫כדי לדעת שיש ניגוד בין הדורות

‫הוא צדיק למרות שאביו צדיק

‫כל הכבוד, איזו תפילה יש לו

‫לעומת זה, הצדיק בן רשא זה לא חוכמה

‫הוא צדיק בהשאבה שלו רשא

‫זה הדרך שלו לוותא את ‫עצמו, רוצה לייחל את עצמו

‫זה חשוד

‫ברור? אגב, איך עושה צדיק בן צדיק

‫כדי בכל זאת להצליח בחיים?

‫זו באמת שאלה גדולה, הוא צדיק בן צדיק

‫מה הוא יעשה עכשיו? הוא רק העתק של אבא שלו

‫לא, הוא יהיה צדיק מסוג הפוך

‫כלומר אפשר או

‫למשל, אם אברהם אבינו

‫הוא צדיק של מידת החסד

‫יש שתי אפשרויות לא להיות כמוהו

‫האחת, זה להיות רשא של מידת החסד

‫זה ישמעאל

‫השערות שנייה, להיות ‫צדיק של מידת הדין, זה יצחק

‫זה האופן שבו זה עובד

‫לכן, יש מעלה מיוחדת לצדיק בן צדיק

‫הוא הצליח להתגבר על הפיתוי ‫הגדול להיות רשא בן צדיק

‫ברור?

‫ותהיה עתר לו השם

‫ותהר רבקה אשתו

‫יש פה שאלות, כן, מה?

‫אז מה השמח של רבקה שלא לומדה ממעשה?

‫זה שמח לרבקה שהיא לא לומדה ממעשה

‫הייתה יכולה להחליט להיות רשא כמוהם

‫אבל במידה הפוכה

‫גם כמו שבצדיקים יש שתי מידות, אז גם ברשאות

‫כן

‫כן

‫אין עוד שאלות?

‫היה לכם מיליון שאלות בזמן ‫שהיה אסור לשאול שאלות

‫בגלל שזה שיעור לכבלים

‫כן

‫יש הרבה מה להשתתף, שדבר רבים הוא

‫כמו הידי בנושא, הוא חידוש נכון

‫הוא אנושות חדשה

‫זה סותר את המשנה פרקי עבוד?

‫למה זה סותר את המשנה פרקי עבוד?

‫זה מה שאני עשיתי, הסברתי

‫שאברהם אבינו הוא אנושות חדשה

‫כי על ידי שהוא אנושות חדשה ‫הוא מזכה את האנושות הקרומה

‫כי בסופו של דבר הוא לא חייזר אברהם

‫הקב' יכול להנחית אדם חדש

‫לא עשה את זה

‫כן

‫למה כתוב תורת חסרת?

‫למה כתוב תולדות חסרווה?

‫פשוט מאוד

‫בגלל שכל מידה היא תמיד חסרה

‫חסד בלבד זה חסר, דין בלבד זה חסר

‫למה זה חסר אחרי הדלת?

‫בגלל שהדלות זה היסוד של מידת הדין

‫אז שם מתגלה החיסרון

‫כן

‫למה אי אפשר לקחת את החיות

‫מי שמקבל חיות זה אומר שהוא לא חי מעצמו

‫אתה יכול למשל לקחת גופה

‫לחבר אותה למכונת החייה

‫אז אדם יזרום והלב יפנפן

‫אז זה לא אומר כלום

‫במיוחד לפי הפסק של הרבנות הראשית

‫שמוות מוחי הוא מוות

‫לעניין תרומת דברים

‫וכרטיס AD או בלבבי

‫AD סליחה לא AD נכון

‫אה יפה

‫אתה אומר למה הקבוצה שהוא מצטער שבראי תשמעאל

‫לא מצטער שבראי את הישב

‫הרי כתוב על הישב

‫את הישב שנאתי

‫אתה שונא מי שאיכפת לך ממנו

‫אמלק

‫האם הקבוצה שהוא מצטער שבראו

‫אולי לא

‫אולי יש מה לעשות איתו

‫כתוב תמחה את זכר אמלק

‫מתחת השמיים

‫אבל מעל השמיים אסור למחוק אותו

‫אתה אומר שיצחק אהב את אסיו

‫מאיפה אתה יודע את זה

‫איפה זה כתוב

‫איזה פסוק

‫בהמשך

‫אני עוד לא קראתי את זה

‫מה

‫אני הזכרתי את זה זה נכון

‫זה באמת טענה

‫ואף על פי חייב

‫נצטרך להבין מדוע יצחק אוהב את אסיו

‫אז כשנגיע לפסוק הזה

‫בזרת השבית ברך

‫נתבונן בזה

‫גילית פסוק לא ידוע

‫טוב

‫נכון

‫זה השלימות של יצחק

‫והנה יצחק מצחק את רבקי אשתו

‫זהוונא שהוא במדרגת עולם הבא

‫אנחנו נגיע לפסוק הזה גם כן

‫בעזרת השם

‫ברך שנגיע לפסוק נדע

‫יש עוד הערות משהו

‫טוב

‫אז שלנו המשך לימוד פה

‫כל טוב

‫שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234898320″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 42
"ויוסף אברהם ויקח אשה ושמה קטורה"
"ויתרוצצו הבנים בקרבה ותאמר אם כן למה זה אנכי"
פרק כה’ פסוק ז’
אורך השיעור: 51 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234898320″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ואלה ימי שני חיי אברהם אשר חי”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן