לפרק כפה נכון
פסוק כפבט
פסוק כפבט
והתרוצצו
הבנים
בקרבה
ואתה אומר אם כן למה זה אנוכי
ותלך לדרוש את השם
לא הבנתי כלום
למה זה אם כן למה זה אנוכי
מילים לא ברורות
והתרוצצו
אז רשי מביא
מספר פירושים
והוא מביא כאן בפירוש השלישי
דבר אחר מתרוצצים זה עם זה
ומריבים בנחלת שני עולמות
רשי רגיל לפרש על פי הפשט
ורשי כאן מסביר לנו דבר
שיכול לרחוק מאוד מן הפשט
שמריבים בנחלת שני עולמות
מה
מאיפה רשי לקח את זה
וגם לא כל כך מובן
זה שהם מתרוצצים למה היא הולכת לדרוש
את השם כלומר איך השם יכול לעזור לה בדיוק
אלא מה אנחנו צריכים כנראה
להבין את הדברים יותר לעומק
הקבלו שברכו
הוא אלוהי העולם הזה והוא גם אלוהי העולם הבא
ועכשיו כשהקבלו שברכו הוא אלוהי העולם הזה
איך קוראים לו
קוראים לו זה שנאמר זה אלי
או הנה אלוהינו זה זה הוא כינוי
לדבר שאפשר להראות אותו בעצבה
אם כן זה דבר ארצי שמו של הקבלו
שברכו בתור אלוהי העולם הזה הוא זה
ואת זה הבינו העיוונים שמראה כך
קראו נתנו את השם הזה בריבונו של עולם
זהו
זהו
אז זאת אומרת שהקבלו שברכו מופיע בתור זה
אבל הקבלו שברכו הוא גם אלוהי העולם הבא
כשהקבלו שברכו הוא אלוהי
העולם הבא איך קוראים לו
אנוכי
אנוכי השם אלוהיך ראו אלוהים
פנים אל פנים במעמד הר סיני
והעשרה של כל המסכים נבקעו
שבעה ריקאים ואז שמו אנוכי
אם כן הקבל שברכו בתור
אלוהי העולם הבא שמו הוא אנוכי
עכשיו אם הבחינה שמשהו לא
בסדר בביתנה ברוח הקודש שלה
היא לא מצליחה להבין האם אלוהי
הילד הזה שבתוך ביתנה הוא זה
או אנוכי
האם זה אלוהי העולם הזה שמתגלה דרך הילד הזה
או שזה אלוהי העולם הבא שמתגלה דרך העולם הזה
דרך הילד הזה
ואתה אומר אם כן למה זה אנוכי
מי הוא האלוהים של הובר הזה
זהו אנוכי
אז מה צריך לעשות במקרה
כזה ואתה לך לדרוש את השם
את השם אלוהי תשעות הקבל
שלו הוא מי אתה אתה זה הוא אנוכי
והוא אומר השם מה שני גויים בביתנך
זה הפתרון יש פה גם אלוהי העולם הזה
גם אלוהי העולם הבא
עכשיו נשאלת השם הוא השורש של שניהם
יהוד כבאף כן הוא השורש של שניהם
עכשיו נשאלת השאלה על מה אם רב הוא בדיוק
רשי כותב דבר מאוד תמוה
כן אני צריך לתפיסי אגב
שרשי אומר דברים כפשוטו נכון
ממש כפשוטו
מה אתה רוצה
רשי אומר עולמות זה לא אמור להיות עולמים
רשי אומר עולמות האם זה לא אמור להיות עולמים
שאלה ממש עמוקה
עולמים זה רבים של עולם
עולמות רבים של עולמה
ברור ממין השאלה
קח תשובה
עכשיו
עכשיו
עכשיו
מתרוצצים זה עם זה
ומריבים בנחלת שני עולמות
נשאלת השאלה מהם שני העולמות
עולם הזה
עולם הבא
יפה מאוד
ומה כל אחד רצה
יש מקום לומר
מה זה מה כל אחד רצה
אז התשובה הקלאסית היא
אסאב רצה עולם הזה
יעקב רצה עולם הבא
אבל אם זה נכון
אז אין פה מריבה
עד רבה
מסתדרים יפה מאוד
אסאב ייקח עולם הזה
יעקב ייקח עולם הבא
אין מריבה
אבל אם נסתכלים ברשי
בצומת לב
נאמר מריבים בנחלת שני עולמות
אז הם רצו את שניהם
יעקב רצה עולם הזה ועולם הבא
ואסאב רצה עולם הזה ועולם הבא
וכן קשה להם להסתדר ביחד
אלא שבכל זאת
יש פה זה ויש פה אנוכי
במילים אחרות
הנטייה הטבעית של אסאב
עולם הזה
אבל הוא רוצה לכבוש את עולם הבא
הנטייה הטבעית של יעקב
עולם הבא
אבל הוא רוצה לכבוש את העולם הזה
הדבר הזה בא לידי ביטוי
בתולדותיהם ההיסטוריות
בני אסאב
מה שחזן מזהים בתור
מלכות רומא
היו מומחים גדולים לענייני העולם הזה
ולכן אסאב בגמת ראייה
שלום
הוא שלם, הוא מושלם, לא חסר לו דבר
והוא קובע אם יהיה שלום או לא יהיה שלום
יש ביטוי כזה
השלום הרומי
Pax Romana הוא קובע, הוא המעצמה
והוא קובע איפה יהיה השלום
והוא קופא את השלום אם הוא רוצה
קופא מלחמה אם הוא רוצה
כי הוא עשוי, לא חסר לו דבר
כיוון שלא חסר לו דבר בעולם הזה
כאן היהוש
הוא חושש שאין לו תקווה לעולם הבא
ולכן הוא ממציא תיאולוגיה שלמה
התיאולוגיה הנוצרית
שכל עניינה של התיאולוגיה הנוצרית
הייתה להבטיח לרומאי המצוי
את חיי העולם הבא
כי הוא חושש שאין לו
כלומר, אם היינו צריכים לכתוב משנה נוצרית
היינו קודם ככה
כל בני האדם יש להם חלק לגיהינם
אבל אם קורה נס יש להם חלק לעולם הבא
ברור?
יש מדרש כזה על רומאי אחד
הוא בא בבראשית רבא
רומאי שעשה סעודה גדולה לכל אנשי הכפר שלו
הוא הזמין את כולם
הזמין גם את היהודים של הכפר
וכאשר התחילה הסעודה
הביאו לפניו שולחן גדול, ארוך, בכל טוב
והוא התחיל לטעום את אחד התפשילים
ראה שאחד התפשילים מקולקל
הפך את כל השולחן כולו, זרק את הכל
אמרו לו היהודים שהיו שם
ואיחיד בגלל תפשיל אחד אתה זורק את הכל
אז הוא אמר אתם יש להם חיי עולם הבא
לכן לא אכפת לכם כל כך שעולם הזה יהיה מושלם
אבל אני יש לי עולם הזה
אם כבר, אז עד הסוף,
צריך להיות מושלם עד הסוף
יש משהו חסר? לא שווה כלום
זה עמוק מאוד
זאת אומרת, זה באמת, השייכות של העולם
הזה היא כל כך מובנת מאליה אצל הרומאים
שהשייכות לעולם הבא היא באמת מהווה חשש גדול
ולכן מפני המצוקה של העולם הרומי
הוא מצאה התיאולוגיה הנוצרית
שפותחת שערי שמיים על ידי טריקים
יש איזה טריק
אם אתה מאמין ככה וככה וזה
אתה עושה כמה תפילות
זה אתה נכנס
הופ, הצילו אותך
יש לך נינה
אצל היהודים בדיוק הפוך
כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא
אם אתה מגזים אתה יכול לאבד את זה
אבל זה מאוד לא קל
קשה לאבד חלק לעולם הבא
אבל אם באמת תשתדל
תוכל לאבד
אז איפה הבעיה?
העולם הזה
העולם הזה אצל היהודים יש תמיד רטיעה
למשל, סופר ישראלי גרוע בשם עמוס עוז פעם אמר
שהעניין של צבא, דגל, המנון
הוא לא נגל אבל, איך הוא אומר?
זה גוי מנחס
גוי מנחס
הנחת של הגויים
זה ביטוי כזה של דוברי יידיש
יש נחת של הגויים, זה בשבילם, זה לא בשבילנו
לא מתלהב מזה
יש תמיד חשש מהעולם הזה
אם אני באמת אקח ברצינות את המדינה
אני אהפוך מיהודי לרומאי, לא רוצה
אני מעדיף להיות תלוש
יש קושי ולכן יש איזה מין מנגנון פנימי
בתוך הזהות של יעקב
של הכשלה עצמית כל פעם שאנחנו עלולים
להצליח מבחינה פוליטית
ולכן, התקופות שבהן יש
הצלחה פוליטית לבני יעקב
הן תקופות קצרות בהיסטוריה
מצד האמת, היה לנו שלוש
תקופות בלבד של הצלחה פוליטית
התקופה האחת, ימי דוד ושלמה
התקופה השנייה, התקופה החשמונאית
באיזו תקופה של כמה עשרות שנים זה הלך
והתקופה השלישית, ממלחמת
ששת הימים עד הסכם האוסלו
כלומר, היו לנו שלושה זמנים
שבהם הצלחנו להרים את הראש
ולממש את היכולת הפוליטית שלנו
אבל כל פעם, יש איזה מנגנון של הכשלה עצמית
וזה משהו שהוא מובנה בזהות של יעקב
יש חשש, יש סכנה, ופחדים מזה
על כל פנים, כל אחד מנסה לכבוש את השני
אבל עולם הבא הוא מוגבל שצריך להריב עליו?
מה?
עולם הבא הוא מוגבל שצריך להריב עליו?
האם עולם הבא הוא מוגבל שצריך להריב עליו?
לא, ממש לא
לא צריך להריב על זה
שייכנסו לעולם הבא, גם לנו יש מקום, זה בסדר
רק שהם מנסים לקחת את העולם הבא שלנו
על ידי שהם תופסים את
מקומנו ואומרים שהם ישראל
ואנחנו נראה את זה בהמשך המאבק ביניהם
איך הדבר עושה בלידי ביטוי
פסוק הבא
ויומר, אגב, זה אומר דבר מאוד מעניין
שאיסאב יש לו נטייה טבעית לעולם הזה
יעקב נטייה טבעית לעולם הבא
אחד גשמי, השני רוחני
מה יצא מזה?
זה חצי אדם, הרי האדם הוא לא רק עולם הזה
הוא רק עולם הבא, האדם הוא יחידה אחת
אלא שבכל זאת יש נטייות טבעיות
ומי שהנטייה הטבעית שלו היא העולם הזה
הסיכוי שלו להיות ראשה הוא גדול יותר
מאשר מי שהנטייה הטבעית שלו היא הרוחניות
למרות שגם זה חיסרון
נשאלת השאלה
איך משנה חצאי האדם אלה
יכולה להיבנות משפחת אהבות?
הרי הקב' אמר לאברהם
עשך לגוי גדול
גם ליצחק
לך ולזרחך אתן את כל הארצות האל
והקימו אותי את השבוע אשר נשבעתי
לאברהם אביך
יש תוכניות גדולות
פתאום נולדים שני חצאי אדם
מה עושים איתם?
איך אפשר ככה לבנות איתם ישראל?
זו שאלה גדולה, בואו נראה
והיום מרשם לה
שני אגויים בבית נך
ושני לאומים מעייך ייפרד
ולא מלאום יאמץ
ורב יעבוד צעיר
הרבה שאלות יש כאן
והיום מרשם לה
המילה לה היא מילה מיותרת
מה הכוונה?
אתם זוכרים שכתוב ויעתר לו השם
בפסוק כף א'
ויעתר יצחק לשם לנוכח ישתוק יעקר היא
ויעתר לו השם
עמור חזאל, לו ולא לה
אז אם והיום מרשם לה
ולא לו
זאת אומרת שכאן יש הוראה מיוחדת של הנבואה
שאסור לה לגלות ליצחק את הסיפור הזה
כי הרי מדוע?
אתם מכירים סטט המשך הסיפור?
רבקה עסקה ברמהות
כדי לקדם את האינטרסים של יעקב על חשבון אסף
מי יתרלה לעשות דבר כזה?
הנבואה
הרי היא ידעה, נאמר לה, ורב יבוא צעיר
הוא לא מילא מיימץ, אז
היא ידעה שזה יהיה בסדר
אז למה היא לא יכולה לספר את זה ליצחק?
היא יכולה להגיד בעלי היקר
הקב' גללי שזה צריך להיות לפני זה
וגמרנו
הוא יאמין לנבואתה
אלא שכאן כתוב היום מרשם לה
שציווה שרק היא תדעה ולא הוא
אז כביכול הוא זמנה הרמאות
אז נשארת השאלה, למה הקב' הוא עושה דבר כזה?
למה הוא צריך להמשיך את משפחת האהבות
דרך דרכים כל כך מצ'וקמקות
דהיינו, הכלכלות בעברית
למה?
צריך להתבונן בזה
בינתיים אני משאיר את זה פתוח
אבל תזכרו שיש איזו בעיה כאן
והיא אומרה שם לה
יש כאן פתרון לבעיה אבל גם בעיה חדשה
זה פותר את הבעיה המוסרית
איך רבקה עושה את מה שהיא עושה
אבל למה זה צריך לעבור בדרך כזאת?
זה בינתיים אנחנו משאירים פתוח
אבל הוא אומר השם לה
שני גויים בבית נך
מה כתוב כאן?
לא כתוב גויים
אם אני מסתכל כתוב ג' י' י' מן
רשי
אומר רשי
גויים
גאים כתיב
כמו גאים
גאים זה כלומר אנשים גדולים
כל גא יינשא
לא, דווקא לא
אבל גא הכוונה גבוה
אלו אנטונינוס ורבי
אנטונינוס היה צאצא של איסף
ורבי היה צאצא של ירקוב
שלא פסקו מעל שולחנם
לא צנון ולא חזרת
לא במימות החמה ולא במימות הקשמים
מה זה צנון?
זה צנון
מה זה חזרת?
חסה
חסה, כן? זה חסה
חזרת אצל חזל זה החסה
כלומר הם היו אנשים מאוד עשירים
איך אני יודע שהם היו עשירים?
תמיד היה להם צנון וחזרת
אפשר לעשות מזה סלב טוב
אבל מה זה כל כך מיוחד?
טוב, היו אותם הימים שלא היו מקררים
מי שיכול להשיג גם צנון וגם חזרת כל השנה
סימן שהוא עשיר גדול
לפי אותם המושגים שלו
ומושגים של אותם הימים
אבל למה דווקא לקחו את הצנון וחזרת?
למה לא אמרו גזר ותפרוחי אדמה?
קודם כל תפרוחי אדמה לא היו
כי זה בא מאמריקה
אבל גזר ואני יודע מה... לפט
אלא שהצנון, מה שנאכל
זה החלק שטמון באדמה
החזרת, החלק הנאכל
הוא החלק דווקא שבולט
אז יש להם שייכות גם לנסתר וגם לנגלה
צנון, מה שטמון
חזרת, מה שגלול
גם נגלה, גם נסתר
יש גם אצל רבי, גם אצל אנטונימוס
מה זאת אומרת נגלה ונסתר?
הרי רבי עסק בנגלה
וזה מובן
הוא היה איש פוליטי
הוא היה נשיא
הוא יכול היה להפעיל את המשטרה
גם במסים
זה החזרת שלו
מה עם הצנון?
הוא עוסק בתורה
הוא עוסק בצד הפנימי של הדברים
מה עם אנטונימוס?
הוא קיסר
זה החזרת שלו
הוא גם היה פילוסוף
זה הצנון שלו
נכון?
הוא היה פילוסוף סטואיקני
מניחים שזה אכן מרקוס אורדיוס אנטונימוס
שהיה פילוסוף סטואיקני גדול
אז אם כן, רבי ואנטונימוס
הם דווקא זוג טוב
הם למדו בחברותה
והגמרה אומרת שרבי
ואנטונימוס היו לומדים ביחד
יש אפילו אמירה
צריך לבדוק מה הערך ההיסטורי שלה
שאנטונימוס התגייר בסתר
אבל מה זה אומר?
אנטונימוס ורבי חיים ביחד
כלומר הם לומדים תורה
וביניהם זה מסתדר
גדול הרומאים עם גדול היהודים
הם מסתדרים ביחד
איפה יעקב והסע ואיפה המריבה
טוב, כי הם לא עוסקים בפוליטיקה
כלומר, שם ברור מי הבוס
הבוס זה אנטונימוס
ברגע שברור מי הבוס אין מריבות
וזה מה שנאמר
שני גויים בבית נך
כלומר, שיתוף הפעולה בין
התרבות האליניסטית רומית
לבין תורת ישראל
זה שיתוף פעולה אפשרי
אחד יעסוק בחיצוניות החיים
השני יעסוק בפנימיות החיים
מסתדרים
זה בבית נך
ברגע שזה הופך להיות שני לאומים
עוסקים בפוליטיקה
ממאייך ייפרדו, אולאו מלאו מייאמץ
כלומר, ברגע שזה פוליטי
יש מריבה
כלומר שזה לא פוליטי
בזמן הגלות הסתדרנו
עם אנטונימוס
הוא החבר שלנו
אולאו מלאו מייאמץ
ורב, הגדול
יעבוד צעיר
הוא יעבוד את הצעיר
זאת אומרת
שאסף בסופו של דבר
ישתעבד ליעקב
ככה הוא הסדר האמיתי
של משפחת האבות
והם לאו ימיה ללדת
והנה תומים בבית נך
והיצא הראשון
אדמוני
אדמוני
מלא חיים
אדום
הצבע האדום זה הצבע של החיים
כולו כהדרת שיער
בדרך כלל תינוקות שנולדים
השיער עוד לא גדל
נדיר שהשיער כבר נמצא
במיוחד לא ודאי לא על כל הגוף
ודאי לא שיער ארוך
והנה הוא יוצא
כל כולו ככה
שלם
במינו אחרות
לא חסר לו דבר
מושלם
והיקראו שמו
אסף
הוא עשוי
כלומר זה אדם שהעולם הזה שייך לו
ואחריכן יצא אחיו
וידו אוכזת
בעקב אסף
והיקרא שמו יעקב
הוא כל הזמן עוקב
כי כל אח
עקב יעקב
ביטוי כזה
זאת אומרת כאילו הוא
מגדיר את עצמו על ידי אחיו
זה העקב החילס של אסף
נכון? בסוף של אסף
נמצאת היד של יעקב
אבל זאת אומרת ש
מה שעלול להיות
כלומר הסוף של אסף זה התחלה של יעקב
אבל זה אומר שיעקב הוא אף פעם לא מושלם
הוא כל הזמן עוקב
זה אדם חלש
הוא כזה לא
לא מצליח
לעמוד על רגלי עצמו
הוא צריך להתאפס
בעקב של מישהו אחר
הוא זנב להעריות
לא ראש לשואלים
ויצחק בן שישים שנה
בלד את אותם
והגדלו הנערים
והיה אסף
איש יודע צעיד
איש שדה
אחלה גבר
המנש כמו שאומרים
הוא איש יודע צעיד
העולם הזה הוא עולם שבו יש צעידה
זה כל הזמן מאבק העולם הזה
אז רואים שאסף הוא אחד
שיודע להילחם בעולם הזה
אדם נפלא
הוא יכול להקים מדינה
יעקב השתם
יושב ועלים
הוא נשאר בישיבה
מדי פעם מבאש של כמה אדשים
בשביל שיהיה מה לאכול במשמר
הוא חלוש, הוא טעם, הוא שלם
אבל יושב ועלים
מי שיושב בעוהל
אין לו סיכוי להנהיג את העולם
מה?
האם פסוק הבדלת לא מיותר?
מה אתה אומר?
כנראה שלא
לא פירשתי אותו, זה נכון
אני לא מפרש כל פסוק כי
יש לי מגמה במה שאני מדבר
אז מה עושים?
יש אחד כזה חזק
שיכול להחזיק את המשפחה
יכול להחזיק את העולם
השני חלוש, אדם רוחני
אנחנו לא נגד אנשים רוחניים
השאלה אם אפשר לנהל את
העולם על ידי אנשים רוחניים
התוצאה ברורה לחלוטין
ויהב יצחק את עשיו
קיצה איפפי, הוא צודק
ורבקה, פה דבר תמוע מאוד
אוהבת את יעקב
מה קרה לה?
מה זה רק רגשנות אימאית?
חלישות הדעת?
מה פתאום היא אוהבת את יעקב?
כי גילו לה
זאת אומרת, יש לה ידיעה נבואית
שיש סיבה טובה לאהוב את יעקב
אבל בשלב הזה, של החיים של יעקב
שרואים אותו עם החולשה הזאת
ברור שהוא לא מתאים
הוא לא מתאים להיות השלב השלישי
של התקופה של האבות
שאם עושים קצת חשבון
אם יש פה שני אחים תאומים
מה יצחק ורבקה חושבים שיהיה?
מתאומים
עצם זה שהם תאומים
אז זה אומר שהם משלימים אחד את השני
צריכים את שניהם
שאם לא כן, מה פתאום תאומים?
היה צריך להיות בכור
ואחרי זה אחד שיבלט שנה אחר כך
שנתיים אחר כך
שלוש שנים אחר כך
אבל למה ביחד?
אז ברור שאם יש פה הבטחה אלוהית
על משפחת אברהם
שהיא הולכת לגאול את העולם
זה אומר שהאומה שתקום
תהיה בנויה משני שבטים
שבט איסאב
שבט יעקב
ביחד הם ינהלו את העולם
יקדמו את העולם אל תחליטו
ונברחו בכך כל משפחות האדמה
אז למה שניים?
יש אחד שיעסוק בצד הארצי פוליטי
והוא יהיה מנהיג
ויהיה אחד שיהיה אחראי
על הצדים הרוחניים
שדרך אסאב
זה יעקב
ודרך אסאב הדברים האלה
יתפשטו בעולם
יוצא לפי זה שאם אנחנו מבינים נכון
התוכנית היא כך
יעקב פלוס אסאב
שווה ישראל
ברור?
אז זה ברור שאי אפשר
לאהוב את אסאב לבדו
ואת יעקב לבדו
אבל אם כבר לתת עדיפות למישהו
לאסאב
ברור?
זה האדם שאפשר לסמוך עליו
ובאמת יעקב נאהב על ידי רווקה
כי הוא עתיד להשתנות
כי הוא עתיד לכלול בקרבו
את מידתו של אסאב
אבל בשלב הזה זה עוד לא
דווקא הבחירה באברהם
לא הייתה מסיבות רוחניות
אלא מסיבות חומריות
הוא מסוגל להקים אומה
עם השם כמובן
מי אמר שאסאב הוא לא בסדר?
אסאב הוא בסדר גמור
אלא מה תגידו הוא רשע?
זה נטלש קצת
בחוי ישיבה שמדטלש
אבל הוא יכול לחזור בתשובה
כשהוא יחזור בתשובה זה יהיה חזק מאוד
אבל צדיק כמו יעקב לא יכול לנהל את העולם
רוחני כזה
עכשיו
אבל נראה
אבל יצחק מוישמן
לא לא
ישמע את זה עולם אחר גם
זה בין השפחה
יש מנטליאל של בין השפחה
דיברנו על זה בעריכות
אז רשעי מביא
יודע צעיד
כתוב
לצוד ולרמות את אביו בפיו
שוב מאיפה רשעי לקח את זה
שצעיד בפיו
זה דרש
הפשט שהוא מביא צעיד
נכון? איך זה כתוב באונקלוס
מצידה הווה אחיל
אלא מה
צריך להגיד כי מביא צעיד בפיו
או צעידו בפיו
אבל מה בפיו של יצחק
ככה לפחות לפי האונקלוס
אבל רשעי מבין שזה
הפה של אביו
כן
לצוד ולרמות את אביו בפיו
לא זה דווקא גם של
בפיו של אסב
ושואלו
אבא
האך מעשרין את המלח
ואת הטבן
כסבור אביו
שהוא מדגדג במצוות
אחרי עושה להבין
מה זה הסיפור הזה
האך מעשרין את המלח
ואת הטבן
אני שואל את השאלה
זה שאלה טובה או שאלה לא טובה
מוכרח להיות שזה שאלה טובה
איך אני יודע
זה מצחק בני יצחק
אם זאת הייתה שאלה מטופשת
יצחק לא היה מתלהב מזה
אז כנראה שהשאלה היא שאלה טובה
עכשיו אני רוצה להבין
מה הבעיה בעצם
בלעשר מלח וטבן
להלכה לא מעשרים מלח
ולא מעשרים טבן
כי מה זה לעשר
ברגע שאני מעשר
את הטבל
אחרי המעשר
פתאום המאכל
שאני איסרתי
מתחלק לשני חלקים
קודש וחול
הקודש מופרש לכהנים וללוויים
החול לישראל
קודש וחול
יוצא שכאשר אני מעשר
אני חוסף
את מה שהיה קדוש שם
זה גילוי הקדושה
המעשרות
עכשיו
זאת אומרת שכדי שיהיה משהו חייב במעשר
צריך שיהיה בו קדושה
והנה
ההלכה אומרת
מלח לא מעשרים
זה אומר שבמלח
אין קדושה
למה אין קדושה? זה דומהם
דומהם אתה לא צריך לעשר
כמו שלא מעשרים את המים
וטבן
טבן זה אומנם צומח
אבל זה הפסולת של הצומח
זה מה שנשאר אחרי שלוקחים את החיטה
את הגרעינים וכולי, מה שנשאר זה הטבן
אז פסולת
זה גם רחוק מדי מעולמו של האדם
כדי שאנחנו נגלה בזה קדושה
הדבר הזה
חורה לו
ועשיו
הוא אומר מה?
אי אפשר לעשר את המלח ואת הטבן?
זאת אומרת אי אפשר
לגלות קדושה בכל
והלא עשיו
לפי מה שלמדנו הוא אדם
מושלם
אז כואב לו
הוא רוצה לגלות את הקדושה
המוחלטת
הוא רוצה לעשר את המלח ואת הטבן
הדבר הזה דומה מאוד
לאישיותו של יצחק אבינו
שהיה צדיק של מידת הדין
גם יצחק הוא כזה
הוא רוצה קדושה
בכל, והרי היה
הוא מסוגל להקריב לא רק בהמות
אלא את עצמו
אם הוא מוכן להקריב את עצמו
אז הוא הולך עד הסוף, הוא מוחלט
לכן כשהוא שומע את הבן שלו
הוא שומע איך מעשרים את המלח ואת הטבן?
וואו, איזה יופי, שאלות טובות
אז אם ככה
עשיו הוא אידאליסט גדול
צדיק
מה לא בסדר בשאלה שלו?
אני אגיד לכם את השאלה
מה לא בסדר?
יצחק אבינו
כשהוא יגיד
אני לא יודע איך מעשרים מלח ואת הטבן
אז מה הוא יגיד לעצמו?
טוב, לפחות
בינתיים, עד שאני אמצא פתרון
איך מעשרים את המלח ואת הטבן
אני אעשר את הדגן
את הטירוש ואת היצהר
וזה אני יודע לעשר
דגנתי ראש ויצהר
יצחק מוכן לעשר
למרות שהוא לא יודע איך מעשרים
את המלח ואת הטבן
אצל עשיו זה לא כך
עשיו אומר
או שמעשרים את המלח ואת הטבן
או שאני לא מעשר שום דבר
זה הכל או לא כלום?
מוחלט
כיוון שהמוחלט לא ניתן להשגה
אז עשיו נופל לתוך הרע
אז עשיו נופל לתוך הרע
אז עשיו נופל לתוך הרע
זה מה שנקרא
בספר אורות
נשמות בעולם התוהו
נשמות שדורשות עולם מושלם
בעולם לא מושלם
אז הנשמות האלה
הן נשמות אשוקות
הן רוצות לפוצץ את הכל
הן רבולוציונריות
מהפכניות
רוצות לשבור את כל הכלים
בגלל שהן
מתוסכלות הנשמות האלה
מפני הגודל שלא בא לידי
ביטוי בעולם הזה
זה הבעיה
אמנם אפשר אחרי השבירה
לבנות מחדש, יש כאלה שיודעים
לשבור ולבנות, אבל יש כאלה שלא יודעים לשבור
שרק לשבור לא יודעים לבנות
וזה
מה שבעצם
מהווה הטרגדיה
של העוצמה הרוחנית של עשיו
אדם גדול מאוד, איך אני יודע שהוא גדול?
התורה קוראת לו
הגדול, והיא קראה
עשיו בנו הגדול
ותלבש את
יעקב בנה
הקטן, אם כן
התורה בעצמה מעידה על כך
שעשיו גדול ויעקב
קטן, כלומר
השורש
של הנשמה של עשיו
הוא גבוה יותר מזה של יעקב
לא מחמילנו, אנחנו בלי יעקב
אנחנו רוצים לפתור את הבעיה, מה צריך
להיות, מה, מה, טוב
בואו נראה
כלומר צריך להבין שהאהבה של יצחק
לעשיו היא לאין אהבה
סנטימנטלית, רגשית, או
בגלל שזה היה מאוד טעים מה שהוא נתן לו
זה משהו הרבה יותר רציני מזה
ורבקה
אוהבת את יעקב
לא מפני שאובייקטיבית
צריך לאהוב את יעקב יותר
אלא בגלל שהיא יודעת שצריך
לאהוב אותו יותר, מפה יודעת
מה נבואה, שוב אנחנו רואים שהנבואה
הכינה מראש את
התסבוכת
אז זה כאילו הכשלה מכוונת
טוב, בואו נראה
ויהזד
יעקב נזיד
הוא מבשל
ויבוא
היסב מן השדה
עכשיו אני רוצה לדעת משהו, ממה זה היה
עשוי הנזיד הזה
אדשים, אמרת
וזאת מיניין לכם
תלמידים יקרים
מהמדרש אתה אומר, נכון?
כלומר אתה מאמין למסורת של חזאל
שהנזיד הזה היה אדשים
אני מציע לכבודו
לעיין בפסוק למדדלת
ויעקב נתן לעשיו לכם
מונזיד אדשים ויוכל ויש
טוב, אז אם כן
זה מפורש
ויעזד יעקב
זה טריק לא פר
טוב
ויעזד יעקב נזיד
ויבוא
היסב מן השדה
השדה זה מקום מאוד
חשוב, זה המקום שבו הדברים מתהווים
בתוך האוהל
לא קורה כלום
אבל בשדה זה המקום של הפעולה
אפילו בעברית
מודרנית אומרים שדה פעולה
אנחנו נמצאים בשטח
והוא
עייף
זה אדיר
מה זה עייף?
עליייף
כשאדם ניסה משהו
לא הצליח
אז הוא עייף מן הכל
הוא לא הצליח למצוא את מה שהוא רצה
אז מה עושה אדם
שלא מצא
דרך להגשים את האידאלים שלו
הוא מתייאש
וברגע שהוא מתייאש
אז הוא נופל
אל התאווה המיידית
סיפוק מיידי
של התאווה
כדי למצוא משמעות לפחות בהווה
לעולם חסר משמעות
זה בעצם מה שמביא אנשים לעריות
מביא אותם לכל השפלות שבעולם
לא דווקא בגלל יצר הרע
אלא בגלל היעדר משמעות
חזל אמרו שהוא היה עייף מן העבירה
שבאותו יום עשה חמש עבירות
הרג את הנפש
בעל נערה מעורסה
בקיצור
עשה הרבה דברים רעים
כי הוא היה עייף
ולכן הוא אומר
ויומר עשיו אל יעקב
עלייתי נינה מן האדום
האדום זה צבע של התאווה
האדום הזה
הזה?
מה הוא רוצה?
אין לו עולם הבא
לפחות הזה
כי עייף
מי עייף?
הנורחי
הוא כבר לא מוצא עולם הבא
אין תקווה
אבל כן קרא שם הוא אדום
לכן באמת ראוי לו השם שלו אדום
היהודי אומר
אופס, הזדמנות להסכים
ואומר יעקב
יש לך אולי משהו למכור ככה?
זה... מכרח היום את ביחורת חלדי
תבין, מה זה הביחורה של יעקב
של עשיו
זה השלטון על העולם הזה
אתה התייאשת
אז בעצם אם התייאשת מן העולם הבא
אז אולי גם העולם הזה
לא שווה כל כך
והיום מרעשיו
תראו איך שניטשה פה מדבר
הנה הנורחי
הולך למות
כמו אמר זרת אוסטרה
שאלוהים מת
נכון? ככה אמר
ניטשה
שאלוהים מת
הנורחי הולך למות
ולמה זה? לי, בכורה
כלומר גם העולם הזה כבר לא שווה
לא העולם הבא
ולא העולם הזה
אדם גדול
הוא ותר על הכל
והיום יעקב אישם עדי כיום
והאיש עבר לו ואם קורא ביחורת
הוא יעקב
ויעקב נתן לעשיו, לכם ונזיד הדשים
ויוכל וישת ויעקב
ויעלך ואיזו איזו
ואת הבחורה. כל הביטויים האלה באים לומר
שעשיו
בעצם
הספיק לחשוב
ויוכל וישת ויעקב
ויעלך
מה זה וייבז?
למה יעקב מחפש את הבחורה של אסף?
כי למה יעקב
הוא מחפש את הבחורה של אסף
כי הוא יודע שזה חסר לו
זה הכישרון שאין לו
אין לו כישרון של בחורה
אז הוא מחפש את זה
הוא רואה שהוא התייאש מזה
וייבז
פעם שמעתי הסבר יפה
מה זה וייבז? מלשון לבזוז
שאחר כך
במהלך ההיסטוריה
אסף בזז את הבחורה מיעקב
וייבז
כן? לא מלשון
לבזות
אלא מלשון לשלול
לשלול שלל
וייבז אסף את הבחורה
טוב? אז יש פה
עולם שלם
של ויכוח בין
זה לבין אנוכי
שימו לב לרגע אחד
אנחנו פה נקדים את המרוחר
נדליק להסתכל בפרק
כפחת
פסוק
ידבט
פרק כפחת
פסוק
ידבט
והיה חלום
והיה חלום
והנה סולם
מוצב ארצה וראשו מגיע השמיים
מה הוא ראה כאן?
שיש סולם שמחבר
בין הארץ
לבין השמיים
זה חידוש עצום
חשבנו שהארץ זה בארץ
והשמיים זה בשמיים
מה מתברר?
שיש סולם מחבר
אז תראו מה שהוא אומר
בפסוק
פסוק ת'זיין
בפרק כפחת פסוק ת'זיין
והיית קצי עקוב משנה טוב
והוא אומר
אכן יש השם
במקום הזה ואנוכי
לא ידעתי
לא ידעתי שאפשר
שבאותו מקום
יהיה גם זה וגם אנוכי
שהשם הוא גם זה וגם אנוכי
הרי זה מה שהיא שאלה
ואתה הלך לדרוש את השם
אבל זה אומר שאם הוא ראה
באותו מקום גם זה וגם אנוכי
זה אומר שהמחירה
הייתה לגיטימית
או שזה יצליח על כל פנים
עכשיו הוא גם קיבל את אנוכי
וגם את זה
אנוכי היה לו, זה לא היה לו
עכשיו הוא קיבל גם זה וגם אנוכי
כי הרי הוא רב סולם שמחבר
בין זה לבין אנוכי
מובן?
פשוט, לא?
עכשיו הכל מתברר
מה?
זה, לפי מה שהסברנו בתחילת השיעור
הייתה בתחילת השיעור?
אה...
בתחילת השיעור למדנו
שהקב' הוא גם אלוהי העולם הזה
וגם אלוהי העולם הבא
כשהקב' הוא אלוהי העולם הזה
קוראים לו זה
שנאמר, עיני אלוהינו זה
או זה אלי
מה שאין כן, כשהקב' הוא אלוהי העולם הבא
קוראים לו אנוכי, שנאמר, אנוכי השם אלוהיך
ולכן, כשהתרוצצו הבנים בקרבה
והיו מריבים בנחלת שני עולמות
ואתה אומר, אם כן, למה זה אנוכי?
ואתה הלך לדרוש את השם
נכון?
וכאן, זאת אומרת שיש פה שאלה
יש אחד, שהאלוהים שלו זה אלוהי העולם הזה
והשני, שהאלוהים שלו זה אלוהי העולם הבא
ולכן, פה כל הוויכוח
למה זה אנוכי?
אנוכי הולך למות ולמה לזה?
ועכשיו, כשיעקב רואה את
החיבור בין שמה עם ארץ
אז אומר, אכן יש השם במקום הזה ואנוכי
דבר שלא ידעתי, ידעת
בסדר? כן, בבקשה, אדוני
כן, זו, רואים שבאמת
המכירה היא לא פעלה שום דבר
בשלב הזה, המכירה של הבכורה ליעקב לא הועילה
לא הועילה כי עדיין הוא
צריך את ההדרכות של אמא שלו
שתגיד לו מה לעשות
הסימן שהוא עוד לא עשו
בסדר?
אז אנחנו נראה לאורך הסיפור של יעקב ועשו
שהמעבר מיעקב לישראל
מתרחש לפחות בחמישה שלבים
בסדר? זה שלב ראשון
כן?
למה אדוני שלומדו בשיעורים הקודמים
שעצם ישמעאל כתוב שהוא מצחק בישראל
רבי שמעון דורש שזה נשבח
נכון
ולכן של בית אברהם ישמעאל עושה עבירות חמורות
אז איך זה שעשאב נופל
לעבירות החמורות בבית יצחק?
אה, אתה אומר, למדנו שישמעאל לא
עושה עבירות חמורות כשהוא בבית אברהם
ולפי רבי שלמה בר יוחאי והנה אסאב
עושה עבירות חמורות כשהוא בבית יצחק
הקיצד
כנראה שגם הוא לא עשה
אלא שזה כלי נשום סוגל לעשות
זה כמו שכתוב שמי שלא יוצא
למלחמה רבי יוסף גדילי אומר
היערה מעבירות שבידו
מה זה שבידו? מעבירות שלו, מה זה בידו?
מסביר רבי נחמן ברסלב שבידו לעשות
שיש לו יכולת לעשות
לא שהוא עשה בפועל
אבל הוא יודע שהוא מסוגל לעבירות מסוימות
בידו לעשות
אז גם פה
כשהמדרש אומר לך שהוא בעל
נערה מעורסה והרג את הנפש
גם אנשים מסוגל לזה
ברור
כן
יש מדרש שלעתיד לבוא
צדיקים למחול ולוריד שם לשם
נכון
זה לא מידובר על כל המסעים
אתה צודק
כלומר, אתה אומר, הנה, המדרש אומר
שלעתיד לבוא הקב' הוא עושה מחול
לצדיקים וכולם מרים עליו בעצבה שנאמר
הנה אלוהינו זה
אז אם ככה צריך להגיד הנה אלוהינו אנוכי
לא אלוהינו זה
נכון
מה זה עתיד לבוא
עתיד לבוא זה כשהעולם הזה והעולם הבא מתחברים
טוב בואו נמשיך
מה, אני רואה שפה זה לא הלך ככה
נו
מה
נזיד
מזיד, מה הבעיה של מזיד
מזיד
האם בעיה זה בנישון מזיד
כן, לתכנן
כן, מזיד זה גם בתכנון
אז בעיה זה יעקב, אז גם כן, בוודאי
כן, בבקשה
שערה מציגת יעקב בצורה מתחממת כזאת היא
היא לא מציגת בצורה לאורגנית, זה היה בצפון
נו מה ככה
זה איך שזה נראה
יעקב, מה שעשיתי ככה עם שפשוף
הידיים של היהודי שרוצה לדפוק את הגוי
כן, עכשיו
השאלה היא
האם זה ברצינות או מצחוק
זאת בדיוק השאלה שעולה כאן
כל הסיפור באמת הוא כזה
הוא סיפור שבו יעקב נראה עם נחיתות מוסרית
הוא נראה עם נחיתות מוסרית
לכן אני בכוונה תיארתי אותו עם הצד הנחות הזה
כשצריך בשביל זה עומק
ראייה כדי להבין שזה לא נכון
בסדר, אז יש לנו עבודה
אבל בינתיים אני מציג את זה כשאלה
שאלה שמתבקשת
כלומר, איך יעקב נופל לכאורה לרמהות
בסך הכל יש פה בחור רעב מיועש
אז תעודל אותו, תקח אותו לשיעור במכון מאיר
משהו, תראה לו אינטרנט
מה קרה פה
אני בינתיים בכוונה משאיר את זה פתוח
לפי העיקרון שקיבלתי ברבותיי
שטובה, קושייה טובה מתירוץ צולע
אז כשאנחנו נבין אחר כך את התירוץ
הלא צולע
מדוע יעקב הצולע יכול כן
לקחת את הברכה של עשיו
פסוק א' של פרק אביו
והיהי רעב בארץ
מלבד הרעב הראשון
אשר היה אבימי אברהם
ואילך יצחק אל אבימי אלך מלך פלשתים גררה
למה יש רעב בארץ
יש אומרים בגלל שאיסב מחר את הבכורה
יש מי שאומר
אבל אפשר להגיד אחרת
יש רעב בארץ כשחסר משהו
אז חסר אוכל, אז יש רעב
חסר רוח, יש גם רעב
עכשיו, אברהם הרי מילה הייתה חסר
כן, אבל אברהם מילה הייתה חסר בתור אברהם
עכשיו הגיע הזמן של יצחק
אז כל זמן שיצחק לא מופיע
בשלמותו, יש רעב בארץ
צריכים משהו, כתוב
הנה ימים באים נאום השם
והשלחתי רעב בארץ
לא רעב ללחם ולא צמה למים
כי אם לשמוע את דבר השם
זאת אומרת שכאשר יש איזשהו צורך רוחני בעולם
יש רעב בעולם
והרעב, בימי העבוד, בא
לידי ביטוי גם באופן גשמי
כי הם חיו בעולם מושלם
עולם שלם יותר נכון
שבו חיסרון ברוח וגם חיסרון בחומר
ולהפך
אבל הילך יצחק אל אבימלך
מלך פלשתים גרערה
עכשיו אני רוצה להגיד לכם את האמת
אבימלך לא היה פלשתי
וגם לא היו פלשתים שם
בסביבה פשוטה, הפלשתים עוד
לא הגיעו לארץ באותה התקופה
אבל בימי משה כבר היו פלשתיים
לכן, משה כותב בתורה שהוא
הלך לאבימלך מלך פלשתים
על שם האזור שהוא ארץ פלשתים בימי משה
אבל מצד האמת, אז עוד לא היו פלשתים
ואפילו הרי היה שאבימלך
זאת מילה לא פלשתית
זאת מילה שמית
זה שם שמי
והיום זה מתארץ את הכושיות
של מבקרי המקרא ששואלים
איך יכול להיות שבתקופה של
יצחק כבר מדברים על פלשתים
הרי לא היו פלשתים
נכון, לא היו פלשתים
זה רק בימי משה כתב את התורה
לכן הוא כותב ארץ פלשתים
בסדר
כמו שאני אומר למשל
שאני יודע שהפניקים הגיעו עד מצר ג'יברלטר
אבל ג'יברלטר נקרא כך רק בתקופה הערבית
בסדר, אבל אנחנו קוראים לזה כך
ואירא אליו השם
זה הכוונה, זה אותו דבר
ואירא אליו השם ויאמר
אל תרד מצרים שכון בארץ אשר אומר אליך
כלומר, באופן טבעי אם הוא יורד אל ארץ פלשתים
זה כדי להגיע לארץ מצרים
יש לו מיני מילים מאוד
גור בארץ הזאת
ואימך וברכה כי לך וזרחה אתן כל הארצות האל
והקימו אותי את השבוע שנשבעתי לאברהם אביך
והרבאתי את זרחה כחוכבי השמיים
ונעתי לזרחה את כל הארצות האל
וברכו בזרחה כל גויי הארץ
לכאורה זה מאוד מוזר
הוא אומר לו אל תרד מצרים
כי אני אתן לך את הברכה של אברהם
אבל אברהם ירד מצרים
היה צריך להיות כתוב
אל תהיה כאברהם תישאר בארץ
אבל הוא אומר אני אתן לך את ברכת אברהם
סימן שאת דומה לאברהם
ואברהם הרי ירד
אז תרד גם אתה
יש פה סתירה בנבואה
ברור?
אז מה הוא מסביר לו?
לא, היקב אשר שמע אברהם בקודי
כי אתה העקב
אתה ההמשך של אברהם
ולכן כיוון שאתה ההמשך של אברהם
אתה לא אברהם
אלא ברכת אברהם מתברכת על ידי זה
שהבן שלו לא יורד מצרים
כלומר לא מתנהג כמוהו
אלא נוהג במדעת הדין
וישמעו שמרתי
מצוותיי חוקותיי ותורותיי
אברהם שמר לה
להתרדת בחור שהוא ירד
זה הפחד שוב על ידי
כן אבל אני אומר
זה בסדר אבל זה מה
כדור שהוא מצווה על אברהם לרדת
אם באמת הוא ציווה אותו
למרות שזה לא כתוב מפורש
הרי הרמב״ם אומר אפילו שזה החטא
ולמל ליצחק הוא אומר
בפורש שלא לרדת
אלא יש איזה הבדל
בין צדיק של מדעת החסד
לצדיק של מדעת הדין
צדיק של מדעת החסד יש לו התפשטות
צדיק של מדעת הדין יש לו ריכוז
ומעניין מאוד
לאברהם אבינו היו
עד כמה שאני זוכר שני שמות
לפחות קראו לו גם אברהם
וגם אברהם
היו לו לפחות שתי נשים
הגר ושרה
היו לו לפחות שתי ארצות
גם ארץ ישראל גם מצרים
גם מורכזדים
כלומר יש פיזור של החסד של אברהם
על סביבתו
יצחק אבינו יש לו רק שם אחד
אמרו לו יצחק וזהו
יש לו רק אישה אחת רבקה וזהו
יש לו רק ארץ אחת ארץ ישראל וזהו
כלומר האדם השלם יש לו אישה אחת
שם אחד ארץ אחת
זה המושלם
לכן הזוהר מכנה את יצחק
תושבחתא דאווהן המשובח שבאבות
אצל אחרים הזהות צריכה בירור
אצל יצחק היא מושלמת
וזה בגלל שהוא צדיק של מדינת הדין
שמוכן להקריב גם את עצמו
אז מה שהוא אומר
היקב אשר שמע אברהם בקולי
וישמור משמרתי
כלומר אתה העקב של אברהם
יש רק משהו לא ברור
מה זה וישמור משמרתי
מצוותיי חוקותיי ותורותיי
איזה מצוות יש לו לאברהם לשמור
הרי עוד לא ניתנה תורה אפילו
ברית מילה זה מצווה אחת
מה זה משמרתי מצוותיי חוקותיי תורותיי
חזל אמרו אפילו עירובי תבשילין
כי הם אברהם אבין
מה קרה לחזל שדווקא חיפשו עירובי תבשילין
מסביר הרשבץ בספרו מגן אבות
בחלק הפילוסופי
שהעירוב התחומין או עירוב תבשילין
זה כדי לחבר שני דברים שהם נפרדים
יום טוב ושבת למשל
יום טוב זה קדושה אחת
שבת קדושה אחרת
וגם יום חול, נכין
התחלנו להכין בחול
דרך יום טוב אפשר להכין לשבת
אז בעצם עירובי תבשילין
זה המצווה של מאחדת
אז זה התפקיד של אברהם אבין הוא
לאחד את העולם
לכן דווקא עירובי תבשילין מצו
ולא מצווה אחרת
אבל שוב אני לא מבין מה זה
המצוות האלה שהוא קיים
אז חזאל אמרו
שאברהם אבין הוא קיים את כל התורה כולה
למרות שלא ניתנה
אף על פי שלא ניתנה
אני לא מבין איך הוא
יכול לקיים כל התורה כולה
איך הוא יכול לקיים כל התורה כולה?
איך הוא יכול להגיד בעגדה של פסח
יצאנו ממצרים
הוא לא היה משועבד ולא כלום
איך הוא יכול להדליק נר חנוכה
הרי עוד לא היה מעשה חשמונאים
הוא יגיד על ידי כהניך הקדושים
הנרות האלו מדליקים על הניסים
ועל הפורקן שעשית לאבותינו
איזה אבותינו
גם בכלל באיזה נוסח הוא אמר את זה
אשכנזי, ספרדי, מה?
ברור שזה משהו לא מובן כאן
איך אפשר להגיד
אם כן אברהם אבין הוא
שקיים כל התורה כולה
דבר הזה פשוט לא עולה על הדעת
אלא מה?
יש מדרש של אדם מראשון לדבר איך המוכר
אז יש מדרש של אדם מראשון לגבר חנוכה
אז אם כך, אתה אומר שהוא קיים את כל המצוות
אבל לא כמונו
האריזהל אומר
שהאבות קיימו את כל התורה כולה
את כל המצוות
רק לא בצורה שלנו
אלא ההתנהגות שלהם
הם שורשי המצוות שלנו
הנך כתוב
אם מחוט ועד צירוך נעל
והיא מקח מכל השרלח ולא
תאמר אני אישרתי את אברהם
אז כיוון שאמר אברהם אבין הוא
אם מחוט
זכה לציצית
חוט של תחלת
ועד צירוך נעל
זכה למצוות חליצה
לבניו
אמר וענוכי עפר ועפר
זכה למצוות סוטה
שיקח מאפר המשכן ונתן אל המים
ועפר זכה לפרעה דומה
איך האמירה וענוכי עפר
ועפר זה קשור לפרעה דומה
זה מאוד קשור אגב
זה לא סתם משחקי מילים
רק צריך להבין מה זה
האמירה ענוכי עפר אצל אברהם
ולמה זה מתגלגל והופך להיות פרעה דומה
אבל זה ברור כל המצוות ניתונות שם
אבל הם נמשכו בחיים והפכו למצוות אצלנו
אצלם זה עצם החיים
לפי העיקרון שיפס שיחתם של עבדי אבות
מתורתם של בנים
יש גאלה שרצו גם לומר
זה הרמבן בעצם
שהיא הכוונה לשבע מצוות בני נוער
וכל המצוות שקיבלו עליהם
החוקים של הקדמונים
כנראה חוקי חמורבי וכדומה
אבל דברי הערי נאמנים עלינו
טוב עד כאן להיום