פרשת: ויקרא | הדלקת נרות: 17:12 | הבדלה: 18:29 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת תולדות > “ויתרוצצו הבנים בקרבה ותאמר אם כן למה זה אנכי”

“ויתרוצצו הבנים בקרבה ותאמר אם כן למה זה אנכי”

מילות מפתח:יעקב ועשו
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫לפרק כפה נכון
‫פסוק כפבט

‫פסוק כפבט

‫והתרוצצו

‫הבנים

‫בקרבה

‫ואתה אומר אם כן למה זה אנוכי

‫ותלך לדרוש את השם

‫לא הבנתי כלום

‫למה זה אם כן למה זה אנוכי

‫מילים לא ברורות

‫והתרוצצו

‫אז רשי מביא

‫מספר פירושים

‫והוא מביא כאן בפירוש השלישי ‫דבר אחר מתרוצצים זה עם זה

‫ומריבים בנחלת שני עולמות

‫רשי רגיל לפרש על פי הפשט

‫ורשי כאן מסביר לנו דבר ‫שיכול לרחוק מאוד מן הפשט

‫שמריבים בנחלת שני עולמות

‫מה

‫מאיפה רשי לקח את זה

‫וגם לא כל כך מובן

‫זה שהם מתרוצצים למה היא הולכת לדרוש ‫את השם כלומר איך השם יכול לעזור לה בדיוק

‫אלא מה אנחנו צריכים כנראה ‫להבין את הדברים יותר לעומק

‫הקבלו שברכו

‫הוא אלוהי העולם הזה והוא גם אלוהי העולם הבא

‫ועכשיו כשהקבלו שברכו הוא אלוהי העולם הזה

‫איך קוראים לו

‫קוראים לו זה שנאמר זה אלי

‫או הנה אלוהינו זה זה הוא כינוי ‫לדבר שאפשר להראות אותו בעצבה

‫אם כן זה דבר ארצי שמו של הקבלו ‫שברכו בתור אלוהי העולם הזה הוא זה

‫ואת זה הבינו העיוונים שמראה כך ‫קראו נתנו את השם הזה בריבונו של עולם

‫זהו

‫זהו

‫אז זאת אומרת שהקבלו שברכו מופיע בתור זה

‫אבל הקבלו שברכו הוא גם אלוהי העולם הבא

‫כשהקבלו שברכו הוא אלוהי ‫העולם הבא איך קוראים לו

‫אנוכי

‫אנוכי השם אלוהיך ראו אלוהים ‫פנים אל פנים במעמד הר סיני

‫והעשרה של כל המסכים נבקעו ‫שבעה ריקאים ואז שמו אנוכי

‫אם כן הקבל שברכו בתור ‫אלוהי העולם הבא שמו הוא אנוכי

‫עכשיו אם הבחינה שמשהו לא ‫בסדר בביתנה ברוח הקודש שלה

‫היא לא מצליחה להבין האם אלוהי ‫הילד הזה שבתוך ביתנה הוא זה

‫או אנוכי

‫האם זה אלוהי העולם הזה שמתגלה דרך הילד הזה

‫או שזה אלוהי העולם הבא שמתגלה דרך העולם הזה

‫דרך הילד הזה

‫ואתה אומר אם כן למה זה אנוכי ‫מי הוא האלוהים של הובר הזה

‫זהו אנוכי

‫אז מה צריך לעשות במקרה ‫כזה ואתה לך לדרוש את השם

‫את השם אלוהי תשעות הקבל ‫שלו הוא מי אתה אתה זה הוא אנוכי

‫והוא אומר השם מה שני גויים בביתנך ‫זה הפתרון יש פה גם אלוהי העולם הזה

‫גם אלוהי העולם הבא

‫עכשיו נשאלת השם הוא השורש של שניהם

‫יהוד כבאף כן הוא השורש של שניהם

‫עכשיו נשאלת השאלה על מה אם רב הוא בדיוק

‫רשי כותב דבר מאוד תמוה

‫כן אני צריך לתפיסי אגב ‫שרשי אומר דברים כפשוטו נכון

‫ממש כפשוטו

‫מה אתה רוצה

‫רשי אומר עולמות זה לא אמור להיות עולמים

‫רשי אומר עולמות האם זה לא אמור להיות עולמים

‫שאלה ממש עמוקה

‫עולמים זה רבים של עולם

‫עולמות רבים של עולמה

‫ברור ממין השאלה

‫קח תשובה

‫עכשיו

‫עכשיו

‫עכשיו

‫מתרוצצים זה עם זה

‫ומריבים בנחלת שני עולמות

‫נשאלת השאלה מהם שני העולמות

‫עולם הזה

‫עולם הבא

‫יפה מאוד

‫ומה כל אחד רצה

‫יש מקום לומר

‫מה זה מה כל אחד רצה

‫אז התשובה הקלאסית היא

‫אסאב רצה עולם הזה

‫יעקב רצה עולם הבא

‫אבל אם זה נכון

‫אז אין פה מריבה

‫עד רבה

‫מסתדרים יפה מאוד

‫אסאב ייקח עולם הזה

‫יעקב ייקח עולם הבא

‫אין מריבה

‫אבל אם נסתכלים ברשי

‫בצומת לב

‫נאמר מריבים בנחלת שני עולמות

‫אז הם רצו את שניהם

‫יעקב רצה עולם הזה ועולם הבא

‫ואסאב רצה עולם הזה ועולם הבא

‫וכן קשה להם להסתדר ביחד

‫אלא שבכל זאת

‫יש פה זה ויש פה אנוכי

‫במילים אחרות

‫הנטייה הטבעית של אסאב

‫עולם הזה

‫אבל הוא רוצה לכבוש את עולם הבא

‫הנטייה הטבעית של יעקב

‫עולם הבא

‫אבל הוא רוצה לכבוש את העולם הזה

‫הדבר הזה בא לידי ביטוי

‫בתולדותיהם ההיסטוריות

‫בני אסאב

‫מה שחזן מזהים בתור

‫מלכות רומא

‫היו מומחים גדולים לענייני העולם הזה

‫ולכן אסאב בגמת ראייה

‫שלום

‫הוא שלם, הוא מושלם, לא חסר לו דבר

‫והוא קובע אם יהיה שלום או לא יהיה שלום

‫יש ביטוי כזה

‫השלום הרומי

‫Pax Romana הוא קובע, הוא המעצמה

‫והוא קובע איפה יהיה השלום

‫והוא קופא את השלום אם הוא רוצה

‫קופא מלחמה אם הוא רוצה

‫כי הוא עשוי, לא חסר לו דבר

‫כיוון שלא חסר לו דבר בעולם הזה

‫כאן היהוש

‫הוא חושש שאין לו תקווה לעולם הבא

‫ולכן הוא ממציא תיאולוגיה שלמה

‫התיאולוגיה הנוצרית

‫שכל עניינה של התיאולוגיה הנוצרית

‫הייתה להבטיח לרומאי המצוי

‫את חיי העולם הבא

‫כי הוא חושש שאין לו

‫כלומר, אם היינו צריכים לכתוב משנה נוצרית

‫היינו קודם ככה

‫כל בני האדם יש להם חלק לגיהינם

‫אבל אם קורה נס יש להם חלק לעולם הבא

‫ברור?

‫יש מדרש כזה על רומאי אחד

‫הוא בא בבראשית רבא

‫רומאי שעשה סעודה גדולה לכל אנשי הכפר שלו

‫הוא הזמין את כולם

‫הזמין גם את היהודים של הכפר

‫וכאשר התחילה הסעודה

‫הביאו לפניו שולחן גדול, ארוך, בכל טוב

‫והוא התחיל לטעום את אחד התפשילים

‫ראה שאחד התפשילים מקולקל

‫הפך את כל השולחן כולו, זרק את הכל

‫אמרו לו היהודים שהיו שם

‫ואיחיד בגלל תפשיל אחד אתה זורק את הכל

‫אז הוא אמר אתם יש להם חיי עולם הבא

‫לכן לא אכפת לכם כל כך שעולם הזה יהיה מושלם

‫אבל אני יש לי עולם הזה

‫אם כבר, אז עד הסוף, ‫צריך להיות מושלם עד הסוף

‫יש משהו חסר? לא שווה כלום

‫זה עמוק מאוד

‫זאת אומרת, זה באמת, השייכות של העולם ‫הזה היא כל כך מובנת מאליה אצל הרומאים

‫שהשייכות לעולם הבא היא באמת מהווה חשש גדול

‫ולכן מפני המצוקה של העולם הרומי

‫הוא מצאה התיאולוגיה הנוצרית

‫שפותחת שערי שמיים על ידי טריקים

‫יש איזה טריק

‫אם אתה מאמין ככה וככה וזה

‫אתה עושה כמה תפילות

‫זה אתה נכנס

‫הופ, הצילו אותך

‫יש לך נינה

‫אצל היהודים בדיוק הפוך

‫כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא

‫אם אתה מגזים אתה יכול לאבד את זה

‫אבל זה מאוד לא קל

‫קשה לאבד חלק לעולם הבא

‫אבל אם באמת תשתדל

‫תוכל לאבד

‫אז איפה הבעיה?

‫העולם הזה

‫העולם הזה אצל היהודים יש תמיד רטיעה

‫למשל, סופר ישראלי גרוע בשם עמוס עוז פעם אמר

‫שהעניין של צבא, דגל, המנון

‫הוא לא נגל אבל, איך הוא אומר?

‫זה גוי מנחס

‫גוי מנחס

‫הנחת של הגויים

‫זה ביטוי כזה של דוברי יידיש

‫יש נחת של הגויים, זה בשבילם, זה לא בשבילנו

‫לא מתלהב מזה

‫יש תמיד חשש מהעולם הזה

‫אם אני באמת אקח ברצינות את המדינה

‫אני אהפוך מיהודי לרומאי, לא רוצה

‫אני מעדיף להיות תלוש

‫יש קושי ולכן יש איזה מין מנגנון פנימי

‫בתוך הזהות של יעקב

‫של הכשלה עצמית כל פעם שאנחנו עלולים

‫להצליח מבחינה פוליטית

‫ולכן, התקופות שבהן יש ‫הצלחה פוליטית לבני יעקב

‫הן תקופות קצרות בהיסטוריה

‫מצד האמת, היה לנו שלוש ‫תקופות בלבד של הצלחה פוליטית

‫התקופה האחת, ימי דוד ושלמה

‫התקופה השנייה, התקופה החשמונאית

‫באיזו תקופה של כמה עשרות שנים זה הלך

‫והתקופה השלישית, ממלחמת ‫ששת הימים עד הסכם האוסלו

‫כלומר, היו לנו שלושה זמנים

‫שבהם הצלחנו להרים את הראש

‫ולממש את היכולת הפוליטית שלנו

‫אבל כל פעם, יש איזה מנגנון של הכשלה עצמית

‫וזה משהו שהוא מובנה בזהות של יעקב

‫יש חשש, יש סכנה, ופחדים מזה

‫על כל פנים, כל אחד מנסה לכבוש את השני

‫אבל עולם הבא הוא מוגבל שצריך להריב עליו?

‫מה?

‫עולם הבא הוא מוגבל שצריך להריב עליו?

‫האם עולם הבא הוא מוגבל שצריך להריב עליו?

‫לא, ממש לא

‫לא צריך להריב על זה

‫שייכנסו לעולם הבא, גם לנו יש מקום, זה בסדר

‫רק שהם מנסים לקחת את העולם הבא שלנו

‫על ידי שהם תופסים את ‫מקומנו ואומרים שהם ישראל

‫ואנחנו נראה את זה בהמשך המאבק ביניהם

‫איך הדבר עושה בלידי ביטוי

‫פסוק הבא

‫ויומר, אגב, זה אומר דבר מאוד מעניין

‫שאיסאב יש לו נטייה טבעית לעולם הזה

‫יעקב נטייה טבעית לעולם הבא

‫אחד גשמי, השני רוחני

‫מה יצא מזה?

‫זה חצי אדם, הרי האדם הוא לא רק עולם הזה

‫הוא רק עולם הבא, האדם הוא יחידה אחת

‫אלא שבכל זאת יש נטייות טבעיות

‫ומי שהנטייה הטבעית שלו היא העולם הזה

‫הסיכוי שלו להיות ראשה הוא גדול יותר

‫מאשר מי שהנטייה הטבעית שלו היא הרוחניות

‫למרות שגם זה חיסרון

‫נשאלת השאלה

‫איך משנה חצאי האדם אלה

‫יכולה להיבנות משפחת אהבות?

‫הרי הקב' אמר לאברהם

‫עשך לגוי גדול

‫גם ליצחק

‫לך ולזרחך אתן את כל הארצות האל

‫והקימו אותי את השבוע אשר נשבעתי

‫לאברהם אביך

‫יש תוכניות גדולות

‫פתאום נולדים שני חצאי אדם

‫מה עושים איתם?

‫איך אפשר ככה לבנות איתם ישראל?

‫זו שאלה גדולה, בואו נראה

‫והיום מרשם לה

‫שני אגויים בבית נך

‫ושני לאומים מעייך ייפרד

‫ולא מלאום יאמץ

‫ורב יעבוד צעיר

‫הרבה שאלות יש כאן

‫והיום מרשם לה

‫המילה לה היא מילה מיותרת

‫מה הכוונה?

‫אתם זוכרים שכתוב ויעתר לו השם

‫בפסוק כף א'

‫ויעתר יצחק לשם לנוכח ישתוק יעקר היא

‫ויעתר לו השם

‫עמור חזאל, לו ולא לה

‫אז אם והיום מרשם לה

‫ולא לו

‫זאת אומרת שכאן יש הוראה מיוחדת של הנבואה

‫שאסור לה לגלות ליצחק את הסיפור הזה

‫כי הרי מדוע?

‫אתם מכירים סטט המשך הסיפור?

‫רבקה עסקה ברמהות

‫כדי לקדם את האינטרסים של יעקב על חשבון אסף

‫מי יתרלה לעשות דבר כזה?

‫הנבואה

‫הרי היא ידעה, נאמר לה, ורב יבוא צעיר

‫הוא לא מילא מיימץ, אז ‫היא ידעה שזה יהיה בסדר

‫אז למה היא לא יכולה לספר את זה ליצחק?

‫היא יכולה להגיד בעלי היקר

‫הקב' גללי שזה צריך להיות לפני זה

‫וגמרנו

‫הוא יאמין לנבואתה

‫אלא שכאן כתוב היום מרשם לה

‫שציווה שרק היא תדעה ולא הוא

‫אז כביכול הוא זמנה הרמאות

‫אז נשארת השאלה, למה הקב' הוא עושה דבר כזה?

‫למה הוא צריך להמשיך את משפחת האהבות

‫דרך דרכים כל כך מצ'וקמקות

‫דהיינו, הכלכלות בעברית

‫למה?

‫צריך להתבונן בזה

‫בינתיים אני משאיר את זה פתוח

‫אבל תזכרו שיש איזו בעיה כאן

‫והיא אומרה שם לה

‫יש כאן פתרון לבעיה אבל גם בעיה חדשה

‫זה פותר את הבעיה המוסרית

‫איך רבקה עושה את מה שהיא עושה

‫אבל למה זה צריך לעבור בדרך כזאת?

‫זה בינתיים אנחנו משאירים פתוח

‫אבל הוא אומר השם לה

‫שני גויים בבית נך

‫מה כתוב כאן?

‫לא כתוב גויים

‫אם אני מסתכל כתוב ג' י' י' מן

‫רשי

‫אומר רשי

‫גויים

‫גאים כתיב

‫כמו גאים

‫גאים זה כלומר אנשים גדולים

‫כל גא יינשא

‫לא, דווקא לא

‫אבל גא הכוונה גבוה

‫אלו אנטונינוס ורבי

‫אנטונינוס היה צאצא של איסף

‫ורבי היה צאצא של ירקוב

‫שלא פסקו מעל שולחנם

‫לא צנון ולא חזרת

‫לא במימות החמה ולא במימות הקשמים

‫מה זה צנון?

‫זה צנון

‫מה זה חזרת?

‫חסה

‫חסה, כן? זה חסה

‫חזרת אצל חזל זה החסה

‫כלומר הם היו אנשים מאוד עשירים

‫איך אני יודע שהם היו עשירים?

‫תמיד היה להם צנון וחזרת

‫אפשר לעשות מזה סלב טוב

‫אבל מה זה כל כך מיוחד?

‫טוב, היו אותם הימים שלא היו מקררים

‫מי שיכול להשיג גם צנון וגם חזרת כל השנה

‫סימן שהוא עשיר גדול

‫לפי אותם המושגים שלו

‫ומושגים של אותם הימים

‫אבל למה דווקא לקחו את הצנון וחזרת?

‫למה לא אמרו גזר ותפרוחי אדמה?

‫קודם כל תפרוחי אדמה לא היו

‫כי זה בא מאמריקה

‫אבל גזר ואני יודע מה... לפט

‫אלא שהצנון, מה שנאכל

‫זה החלק שטמון באדמה

‫החזרת, החלק הנאכל

‫הוא החלק דווקא שבולט

‫אז יש להם שייכות גם לנסתר וגם לנגלה

‫צנון, מה שטמון

‫חזרת, מה שגלול

‫גם נגלה, גם נסתר

‫יש גם אצל רבי, גם אצל אנטונימוס

‫מה זאת אומרת נגלה ונסתר?

‫הרי רבי עסק בנגלה

‫וזה מובן

‫הוא היה איש פוליטי

‫הוא היה נשיא

‫הוא יכול היה להפעיל את המשטרה

‫גם במסים

‫זה החזרת שלו

‫מה עם הצנון?

‫הוא עוסק בתורה

‫הוא עוסק בצד הפנימי של הדברים

‫מה עם אנטונימוס?

‫הוא קיסר

‫זה החזרת שלו

‫הוא גם היה פילוסוף

‫זה הצנון שלו

‫נכון?

‫הוא היה פילוסוף סטואיקני

‫מניחים שזה אכן מרקוס אורדיוס אנטונימוס

‫שהיה פילוסוף סטואיקני גדול

‫אז אם כן, רבי ואנטונימוס

‫הם דווקא זוג טוב

‫הם למדו בחברותה

‫והגמרה אומרת שרבי ‫ואנטונימוס היו לומדים ביחד

‫יש אפילו אמירה

‫צריך לבדוק מה הערך ההיסטורי שלה

‫שאנטונימוס התגייר בסתר

‫אבל מה זה אומר?

‫אנטונימוס ורבי חיים ביחד

‫כלומר הם לומדים תורה

‫וביניהם זה מסתדר

‫גדול הרומאים עם גדול היהודים

‫הם מסתדרים ביחד

‫איפה יעקב והסע ואיפה המריבה

‫טוב, כי הם לא עוסקים בפוליטיקה

‫כלומר, שם ברור מי הבוס

‫הבוס זה אנטונימוס

‫ברגע שברור מי הבוס אין מריבות

‫וזה מה שנאמר

‫שני גויים בבית נך

‫כלומר, שיתוף הפעולה בין ‫התרבות האליניסטית רומית

‫לבין תורת ישראל

‫זה שיתוף פעולה אפשרי

‫אחד יעסוק בחיצוניות החיים

‫השני יעסוק בפנימיות החיים

‫מסתדרים

‫זה בבית נך

‫ברגע שזה הופך להיות שני לאומים

‫עוסקים בפוליטיקה

‫ממאייך ייפרדו, אולאו מלאו מייאמץ

‫כלומר, ברגע שזה פוליטי

‫יש מריבה

‫כלומר שזה לא פוליטי

‫בזמן הגלות הסתדרנו

‫עם אנטונימוס

‫הוא החבר שלנו

‫אולאו מלאו מייאמץ

‫ורב, הגדול

‫יעבוד צעיר

‫הוא יעבוד את הצעיר

‫זאת אומרת

‫שאסף בסופו של דבר

‫ישתעבד ליעקב

‫ככה הוא הסדר האמיתי

‫של משפחת האבות

‫והם לאו ימיה ללדת

‫והנה תומים בבית נך

‫והיצא הראשון

‫אדמוני

‫אדמוני

‫מלא חיים

‫אדום

‫הצבע האדום זה הצבע של החיים

‫כולו כהדרת שיער

‫בדרך כלל תינוקות שנולדים

‫השיער עוד לא גדל

‫נדיר שהשיער כבר נמצא

‫במיוחד לא ודאי לא על כל הגוף

‫ודאי לא שיער ארוך

‫והנה הוא יוצא

‫כל כולו ככה

‫שלם

‫במינו אחרות

‫לא חסר לו דבר

‫מושלם

‫והיקראו שמו

‫אסף

‫הוא עשוי

‫כלומר זה אדם שהעולם הזה שייך לו

‫ואחריכן יצא אחיו

‫וידו אוכזת

‫בעקב אסף

‫והיקרא שמו יעקב

‫הוא כל הזמן עוקב

‫כי כל אח

‫עקב יעקב

‫ביטוי כזה

‫זאת אומרת כאילו הוא ‫מגדיר את עצמו על ידי אחיו

‫זה העקב החילס של אסף

‫נכון? בסוף של אסף

‫נמצאת היד של יעקב

‫אבל זאת אומרת ש

‫מה שעלול להיות

‫כלומר הסוף של אסף זה התחלה של יעקב

‫אבל זה אומר שיעקב הוא אף פעם לא מושלם

‫הוא כל הזמן עוקב

‫זה אדם חלש

‫הוא כזה לא

‫לא מצליח

‫לעמוד על רגלי עצמו

‫הוא צריך להתאפס

‫בעקב של מישהו אחר

‫הוא זנב להעריות

‫לא ראש לשואלים

‫ויצחק בן שישים שנה

‫בלד את אותם

‫והגדלו הנערים

‫והיה אסף

‫איש יודע צעיד

‫איש שדה

‫אחלה גבר

‫המנש כמו שאומרים

‫הוא איש יודע צעיד

‫העולם הזה הוא עולם שבו יש צעידה

‫זה כל הזמן מאבק העולם הזה

‫אז רואים שאסף הוא אחד ‫שיודע להילחם בעולם הזה

‫אדם נפלא

‫הוא יכול להקים מדינה

‫יעקב השתם

‫יושב ועלים

‫הוא נשאר בישיבה

‫מדי פעם מבאש של כמה אדשים

‫בשביל שיהיה מה לאכול במשמר

‫הוא חלוש, הוא טעם, הוא שלם

‫אבל יושב ועלים

‫מי שיושב בעוהל

‫אין לו סיכוי להנהיג את העולם

‫מה?

‫האם פסוק הבדלת לא מיותר?

‫מה אתה אומר?

‫כנראה שלא

‫לא פירשתי אותו, זה נכון

‫אני לא מפרש כל פסוק כי ‫יש לי מגמה במה שאני מדבר

‫אז מה עושים?

‫יש אחד כזה חזק

‫שיכול להחזיק את המשפחה

‫יכול להחזיק את העולם

‫השני חלוש, אדם רוחני

‫אנחנו לא נגד אנשים רוחניים

‫השאלה אם אפשר לנהל את ‫העולם על ידי אנשים רוחניים

‫התוצאה ברורה לחלוטין

‫ויהב יצחק את עשיו

‫קיצה איפפי, הוא צודק

‫ורבקה, פה דבר תמוע מאוד

‫אוהבת את יעקב

‫מה קרה לה?

‫מה זה רק רגשנות אימאית?

‫חלישות הדעת?

‫מה פתאום היא אוהבת את יעקב?

‫כי גילו לה

‫זאת אומרת, יש לה ידיעה נבואית

‫שיש סיבה טובה לאהוב את יעקב

‫אבל בשלב הזה, של החיים של יעקב

‫שרואים אותו עם החולשה הזאת

‫ברור שהוא לא מתאים

‫הוא לא מתאים להיות השלב השלישי

‫של התקופה של האבות

‫שאם עושים קצת חשבון

‫אם יש פה שני אחים תאומים

‫מה יצחק ורבקה חושבים שיהיה?

‫מתאומים

‫עצם זה שהם תאומים

‫אז זה אומר שהם משלימים אחד את השני

‫צריכים את שניהם

‫שאם לא כן, מה פתאום תאומים?

‫היה צריך להיות בכור

‫ואחרי זה אחד שיבלט שנה אחר כך

‫שנתיים אחר כך

‫שלוש שנים אחר כך

‫אבל למה ביחד?

‫אז ברור שאם יש פה הבטחה אלוהית

‫על משפחת אברהם

‫שהיא הולכת לגאול את העולם

‫זה אומר שהאומה שתקום

‫תהיה בנויה משני שבטים

‫שבט איסאב

‫שבט יעקב

‫ביחד הם ינהלו את העולם

‫יקדמו את העולם אל תחליטו

‫ונברחו בכך כל משפחות האדמה

‫אז למה שניים?

‫יש אחד שיעסוק בצד הארצי פוליטי

‫והוא יהיה מנהיג

‫ויהיה אחד שיהיה אחראי

‫על הצדים הרוחניים

‫שדרך אסאב

‫זה יעקב

‫ודרך אסאב הדברים האלה

‫יתפשטו בעולם

‫יוצא לפי זה שאם אנחנו מבינים נכון

‫התוכנית היא כך

‫יעקב פלוס אסאב

‫שווה ישראל

‫ברור?

‫אז זה ברור שאי אפשר

‫לאהוב את אסאב לבדו

‫ואת יעקב לבדו

‫אבל אם כבר לתת עדיפות למישהו

‫לאסאב

‫ברור?

‫זה האדם שאפשר לסמוך עליו

‫ובאמת יעקב נאהב על ידי רווקה

‫כי הוא עתיד להשתנות

‫כי הוא עתיד לכלול בקרבו

‫את מידתו של אסאב

‫אבל בשלב הזה זה עוד לא

‫דווקא הבחירה באברהם

‫לא הייתה מסיבות רוחניות

‫אלא מסיבות חומריות

‫הוא מסוגל להקים אומה

‫עם השם כמובן

‫מי אמר שאסאב הוא לא בסדר?

‫אסאב הוא בסדר גמור

‫אלא מה תגידו הוא רשע?

‫זה נטלש קצת

‫בחוי ישיבה שמדטלש

‫אבל הוא יכול לחזור בתשובה

‫כשהוא יחזור בתשובה זה יהיה חזק מאוד

‫אבל צדיק כמו יעקב לא יכול לנהל את העולם

‫רוחני כזה

‫עכשיו

‫אבל נראה

‫אבל יצחק מוישמן

‫לא לא

‫ישמע את זה עולם אחר גם

‫זה בין השפחה

‫יש מנטליאל של בין השפחה

‫דיברנו על זה בעריכות

‫אז רשעי מביא

‫יודע צעיד

‫כתוב

‫לצוד ולרמות את אביו בפיו

‫שוב מאיפה רשעי לקח את זה

‫שצעיד בפיו

‫זה דרש

‫הפשט שהוא מביא צעיד

‫נכון? איך זה כתוב באונקלוס

‫מצידה הווה אחיל

‫אלא מה

‫צריך להגיד כי מביא צעיד בפיו

‫או צעידו בפיו

‫אבל מה בפיו של יצחק

‫ככה לפחות לפי האונקלוס

‫אבל רשעי מבין שזה

‫הפה של אביו

‫כן

‫לצוד ולרמות את אביו בפיו

‫לא זה דווקא גם של

‫בפיו של אסב

‫ושואלו

‫אבא

‫האך מעשרין את המלח

‫ואת הטבן

‫כסבור אביו

‫שהוא מדגדג במצוות

‫אחרי עושה להבין

‫מה זה הסיפור הזה

‫האך מעשרין את המלח

‫ואת הטבן

‫אני שואל את השאלה

‫זה שאלה טובה או שאלה לא טובה

‫מוכרח להיות שזה שאלה טובה

‫איך אני יודע

‫זה מצחק בני יצחק

‫אם זאת הייתה שאלה מטופשת

‫יצחק לא היה מתלהב מזה

‫אז כנראה שהשאלה היא שאלה טובה

‫עכשיו אני רוצה להבין

‫מה הבעיה בעצם

‫בלעשר מלח וטבן

‫להלכה לא מעשרים מלח

‫ולא מעשרים טבן

‫כי מה זה לעשר

‫ברגע שאני מעשר

‫את הטבל

‫אחרי המעשר

‫פתאום המאכל

‫שאני איסרתי

‫מתחלק לשני חלקים

‫קודש וחול

‫הקודש מופרש לכהנים וללוויים

‫החול לישראל

‫קודש וחול

‫יוצא שכאשר אני מעשר

‫אני חוסף

‫את מה שהיה קדוש שם

‫זה גילוי הקדושה

‫המעשרות

‫עכשיו

‫זאת אומרת שכדי שיהיה משהו חייב במעשר

‫צריך שיהיה בו קדושה

‫והנה

‫ההלכה אומרת

‫מלח לא מעשרים

‫זה אומר שבמלח

‫אין קדושה

‫למה אין קדושה? זה דומהם

‫דומהם אתה לא צריך לעשר

‫כמו שלא מעשרים את המים

‫וטבן

‫טבן זה אומנם צומח

‫אבל זה הפסולת של הצומח

‫זה מה שנשאר אחרי שלוקחים את החיטה

‫את הגרעינים וכולי, מה שנשאר זה הטבן

‫אז פסולת

‫זה גם רחוק מדי מעולמו של האדם

‫כדי שאנחנו נגלה בזה קדושה

‫הדבר הזה

‫חורה לו

‫ועשיו

‫הוא אומר מה?

‫אי אפשר לעשר את המלח ואת הטבן?

‫זאת אומרת אי אפשר

‫לגלות קדושה בכל

‫והלא עשיו

‫לפי מה שלמדנו הוא אדם

‫מושלם

‫אז כואב לו

‫הוא רוצה לגלות את הקדושה

‫המוחלטת

‫הוא רוצה לעשר את המלח ואת הטבן

‫הדבר הזה דומה מאוד

‫לאישיותו של יצחק אבינו

‫שהיה צדיק של מידת הדין

‫גם יצחק הוא כזה

‫הוא רוצה קדושה

‫בכל, והרי היה

‫הוא מסוגל להקריב לא רק בהמות

‫אלא את עצמו

‫אם הוא מוכן להקריב את עצמו

‫אז הוא הולך עד הסוף, הוא מוחלט

‫לכן כשהוא שומע את הבן שלו

‫הוא שומע איך מעשרים את המלח ואת הטבן?

‫וואו, איזה יופי, שאלות טובות

‫אז אם ככה

‫עשיו הוא אידאליסט גדול

‫צדיק

‫מה לא בסדר בשאלה שלו?

‫אני אגיד לכם את השאלה

‫מה לא בסדר?

‫יצחק אבינו

‫כשהוא יגיד

‫אני לא יודע איך מעשרים מלח ואת הטבן

‫אז מה הוא יגיד לעצמו?

‫טוב, לפחות

‫בינתיים, עד שאני אמצא פתרון

‫איך מעשרים את המלח ואת הטבן

‫אני אעשר את הדגן

‫את הטירוש ואת היצהר

‫וזה אני יודע לעשר

‫דגנתי ראש ויצהר

‫יצחק מוכן לעשר

‫למרות שהוא לא יודע איך מעשרים

‫את המלח ואת הטבן

‫אצל עשיו זה לא כך

‫עשיו אומר

‫או שמעשרים את המלח ואת הטבן

‫או שאני לא מעשר שום דבר

‫זה הכל או לא כלום?

‫מוחלט

‫כיוון שהמוחלט לא ניתן להשגה

‫אז עשיו נופל לתוך הרע

‫אז עשיו נופל לתוך הרע

‫אז עשיו נופל לתוך הרע

‫זה מה שנקרא

‫בספר אורות

‫נשמות בעולם התוהו

‫נשמות שדורשות עולם מושלם

‫בעולם לא מושלם

‫אז הנשמות האלה

‫הן נשמות אשוקות

‫הן רוצות לפוצץ את הכל

‫הן רבולוציונריות

‫מהפכניות

‫רוצות לשבור את כל הכלים

‫בגלל שהן

‫מתוסכלות הנשמות האלה

‫מפני הגודל שלא בא לידי

‫ביטוי בעולם הזה

‫זה הבעיה

‫אמנם אפשר אחרי השבירה

‫לבנות מחדש, יש כאלה שיודעים

‫לשבור ולבנות, אבל יש כאלה שלא יודעים לשבור

‫שרק לשבור לא יודעים לבנות

‫וזה

‫מה שבעצם

‫מהווה הטרגדיה

‫של העוצמה הרוחנית של עשיו

‫אדם גדול מאוד, איך אני יודע שהוא גדול?

‫התורה קוראת לו

‫הגדול, והיא קראה

‫עשיו בנו הגדול

‫ותלבש את

‫יעקב בנה

‫הקטן, אם כן

‫התורה בעצמה מעידה על כך

‫שעשיו גדול ויעקב

‫קטן, כלומר

‫השורש

‫של הנשמה של עשיו

‫הוא גבוה יותר מזה של יעקב

‫לא מחמילנו, אנחנו בלי יעקב

‫אנחנו רוצים לפתור את הבעיה, מה צריך

‫להיות, מה, מה, טוב

‫בואו נראה

‫כלומר צריך להבין שהאהבה של יצחק

‫לעשיו היא לאין אהבה

‫סנטימנטלית, רגשית, או

‫בגלל שזה היה מאוד טעים מה שהוא נתן לו

‫זה משהו הרבה יותר רציני מזה

‫ורבקה

‫אוהבת את יעקב

‫לא מפני שאובייקטיבית

‫צריך לאהוב את יעקב יותר

‫אלא בגלל שהיא יודעת שצריך

‫לאהוב אותו יותר, מפה יודעת

‫מה נבואה, שוב אנחנו רואים שהנבואה

‫הכינה מראש את

‫התסבוכת

‫אז זה כאילו הכשלה מכוונת

‫טוב, בואו נראה

‫ויהזד

‫יעקב נזיד

‫הוא מבשל

‫ויבוא

‫היסב מן השדה

‫עכשיו אני רוצה לדעת משהו, ממה זה היה

‫עשוי הנזיד הזה

‫אדשים, אמרת

‫וזאת מיניין לכם

‫תלמידים יקרים

‫מהמדרש אתה אומר, נכון?

‫כלומר אתה מאמין למסורת של חזאל

‫שהנזיד הזה היה אדשים

‫אני מציע לכבודו

‫לעיין בפסוק למדדלת

‫ויעקב נתן לעשיו לכם

‫מונזיד אדשים ויוכל ויש

‫טוב, אז אם כן

‫זה מפורש

‫ויעזד יעקב

‫זה טריק לא פר

‫טוב

‫ויעזד יעקב נזיד

‫ויבוא

‫היסב מן השדה

‫השדה זה מקום מאוד

‫חשוב, זה המקום שבו הדברים מתהווים

‫בתוך האוהל

‫לא קורה כלום

‫אבל בשדה זה המקום של הפעולה

‫אפילו בעברית

‫מודרנית אומרים שדה פעולה

‫אנחנו נמצאים בשטח

‫והוא

‫עייף

‫זה אדיר

‫מה זה עייף?

‫עליייף

‫כשאדם ניסה משהו

‫לא הצליח

‫אז הוא עייף מן הכל

‫הוא לא הצליח למצוא את מה שהוא רצה

‫אז מה עושה אדם

‫שלא מצא

‫דרך להגשים את האידאלים שלו

‫הוא מתייאש

‫וברגע שהוא מתייאש

‫אז הוא נופל

‫אל התאווה המיידית

‫סיפוק מיידי

‫של התאווה

‫כדי למצוא משמעות לפחות בהווה

‫לעולם חסר משמעות

‫זה בעצם מה שמביא אנשים לעריות

‫מביא אותם לכל השפלות שבעולם

‫לא דווקא בגלל יצר הרע

‫אלא בגלל היעדר משמעות

‫חזל אמרו שהוא היה עייף מן העבירה

‫שבאותו יום עשה חמש עבירות

‫הרג את הנפש

‫בעל נערה מעורסה

‫בקיצור

‫עשה הרבה דברים רעים

‫כי הוא היה עייף

‫ולכן הוא אומר

‫ויומר עשיו אל יעקב

‫עלייתי נינה מן האדום

‫האדום זה צבע של התאווה

‫האדום הזה

‫הזה?

‫מה הוא רוצה?

‫אין לו עולם הבא

‫לפחות הזה

‫כי עייף

‫מי עייף?

‫הנורחי

‫הוא כבר לא מוצא עולם הבא

‫אין תקווה

‫אבל כן קרא שם הוא אדום

‫לכן באמת ראוי לו השם שלו אדום

‫היהודי אומר

‫אופס, הזדמנות להסכים

‫ואומר יעקב

‫יש לך אולי משהו למכור ככה?

‫זה... מכרח היום את ביחורת חלדי

‫תבין, מה זה הביחורה של יעקב

‫של עשיו

‫זה השלטון על העולם הזה

‫אתה התייאשת

‫אז בעצם אם התייאשת מן העולם הבא

‫אז אולי גם העולם הזה

‫לא שווה כל כך

‫והיום מרעשיו

‫תראו איך שניטשה פה מדבר

‫הנה הנורחי

‫הולך למות

‫כמו אמר זרת אוסטרה

‫שאלוהים מת

‫נכון? ככה אמר

‫ניטשה

‫שאלוהים מת

‫הנורחי הולך למות

‫ולמה זה? לי, בכורה

‫כלומר גם העולם הזה כבר לא שווה

‫לא העולם הבא

‫ולא העולם הזה

‫אדם גדול

‫הוא ותר על הכל

‫והיום יעקב אישם עדי כיום

‫והאיש עבר לו ואם קורא ביחורת

‫הוא יעקב

‫ויעקב נתן לעשיו, לכם ונזיד הדשים

‫ויוכל וישת ויעקב

‫ויעלך ואיזו איזו

‫ואת הבחורה. כל הביטויים האלה באים לומר

‫שעשיו

‫בעצם

‫הספיק לחשוב

‫ויוכל וישת ויעקב

‫ויעלך

‫מה זה וייבז?

‫למה יעקב מחפש את הבחורה של אסף?

‫כי למה יעקב

‫הוא מחפש את הבחורה של אסף

‫כי הוא יודע שזה חסר לו

‫זה הכישרון שאין לו

‫אין לו כישרון של בחורה

‫אז הוא מחפש את זה

‫הוא רואה שהוא התייאש מזה

‫וייבז

‫פעם שמעתי הסבר יפה

‫מה זה וייבז? מלשון לבזוז

‫שאחר כך

‫במהלך ההיסטוריה

‫אסף בזז את הבחורה מיעקב

‫וייבז

‫כן? לא מלשון

‫לבזות

‫אלא מלשון לשלול

‫לשלול שלל

‫וייבז אסף את הבחורה

‫טוב? אז יש פה

‫עולם שלם

‫של ויכוח בין

‫זה לבין אנוכי

‫שימו לב לרגע אחד

‫אנחנו פה נקדים את המרוחר

‫נדליק להסתכל בפרק

‫כפחת

‫פסוק

‫ידבט

‫פרק כפחת

‫פסוק

‫ידבט

‫והיה חלום

‫והיה חלום

‫והנה סולם

‫מוצב ארצה וראשו מגיע השמיים

‫מה הוא ראה כאן?

‫שיש סולם שמחבר

‫בין הארץ

‫לבין השמיים

‫זה חידוש עצום

‫חשבנו שהארץ זה בארץ

‫והשמיים זה בשמיים

‫מה מתברר?

‫שיש סולם מחבר

‫אז תראו מה שהוא אומר

‫בפסוק

‫פסוק ת'זיין

‫בפרק כפחת פסוק ת'זיין

‫והיית קצי עקוב משנה טוב

‫והוא אומר

‫אכן יש השם

‫במקום הזה ואנוכי

‫לא ידעתי

‫לא ידעתי שאפשר

‫שבאותו מקום

‫יהיה גם זה וגם אנוכי

‫שהשם הוא גם זה וגם אנוכי

‫הרי זה מה שהיא שאלה

‫ואתה הלך לדרוש את השם

‫אבל זה אומר שאם הוא ראה

‫באותו מקום גם זה וגם אנוכי

‫זה אומר שהמחירה

‫הייתה לגיטימית

‫או שזה יצליח על כל פנים

‫עכשיו הוא גם קיבל את אנוכי

‫וגם את זה

‫אנוכי היה לו, זה לא היה לו

‫עכשיו הוא קיבל גם זה וגם אנוכי

‫כי הרי הוא רב סולם שמחבר

‫בין זה לבין אנוכי

‫מובן?

‫פשוט, לא?

‫עכשיו הכל מתברר

‫מה?

‫זה, לפי מה שהסברנו בתחילת השיעור

‫הייתה בתחילת השיעור?

‫אה...

‫בתחילת השיעור למדנו

‫שהקב' הוא גם אלוהי העולם הזה

‫וגם אלוהי העולם הבא

‫כשהקב' הוא אלוהי העולם הזה

‫קוראים לו זה

‫שנאמר, עיני אלוהינו זה

‫או זה אלי

‫מה שאין כן, כשהקב' הוא אלוהי העולם הבא

‫קוראים לו אנוכי, שנאמר, אנוכי השם אלוהיך

‫ולכן, כשהתרוצצו הבנים בקרבה

‫והיו מריבים בנחלת שני עולמות

‫ואתה אומר, אם כן, למה זה אנוכי?

‫ואתה הלך לדרוש את השם

‫נכון?

‫וכאן, זאת אומרת שיש פה שאלה

‫יש אחד, שהאלוהים שלו זה אלוהי העולם הזה

‫והשני, שהאלוהים שלו זה אלוהי העולם הבא

‫ולכן, פה כל הוויכוח

‫למה זה אנוכי?

‫אנוכי הולך למות ולמה לזה?

‫ועכשיו, כשיעקב רואה את ‫החיבור בין שמה עם ארץ

‫אז אומר, אכן יש השם במקום הזה ואנוכי

‫דבר שלא ידעתי, ידעת

‫בסדר? כן, בבקשה, אדוני

‫כן, זו, רואים שבאמת ‫המכירה היא לא פעלה שום דבר

‫בשלב הזה, המכירה של הבכורה ליעקב לא הועילה

‫לא הועילה כי עדיין הוא ‫צריך את ההדרכות של אמא שלו

‫שתגיד לו מה לעשות

‫הסימן שהוא עוד לא עשו

‫בסדר? ‫אז אנחנו נראה לאורך הסיפור של יעקב ועשו

‫שהמעבר מיעקב לישראל ‫מתרחש לפחות בחמישה שלבים

‫בסדר? זה שלב ראשון

‫כן?

‫למה אדוני שלומדו בשיעורים הקודמים ‫שעצם ישמעאל כתוב שהוא מצחק בישראל

‫רבי שמעון דורש שזה נשבח

‫נכון

‫ולכן של בית אברהם ישמעאל עושה עבירות חמורות

‫אז איך זה שעשאב נופל ‫לעבירות החמורות בבית יצחק?

‫אה, אתה אומר, למדנו שישמעאל לא ‫עושה עבירות חמורות כשהוא בבית אברהם

‫ולפי רבי שלמה בר יוחאי והנה אסאב ‫עושה עבירות חמורות כשהוא בבית יצחק

‫הקיצד

‫כנראה שגם הוא לא עשה

‫אלא שזה כלי נשום סוגל לעשות

‫זה כמו שכתוב שמי שלא יוצא ‫למלחמה רבי יוסף גדילי אומר

‫היערה מעבירות שבידו

‫מה זה שבידו? מעבירות שלו, מה זה בידו?

‫מסביר רבי נחמן ברסלב שבידו לעשות

‫שיש לו יכולת לעשות

‫לא שהוא עשה בפועל

‫אבל הוא יודע שהוא מסוגל לעבירות מסוימות

‫בידו לעשות

‫אז גם פה

‫כשהמדרש אומר לך שהוא בעל ‫נערה מעורסה והרג את הנפש

‫גם אנשים מסוגל לזה

‫ברור

‫כן

‫יש מדרש שלעתיד לבוא ‫צדיקים למחול ולוריד שם לשם

‫נכון

‫זה לא מידובר על כל המסעים

‫אתה צודק

‫כלומר, אתה אומר, הנה, המדרש אומר

‫שלעתיד לבוא הקב' הוא עושה מחול ‫לצדיקים וכולם מרים עליו בעצבה שנאמר

‫הנה אלוהינו זה

‫אז אם ככה צריך להגיד הנה אלוהינו אנוכי

‫לא אלוהינו זה

‫נכון

‫מה זה עתיד לבוא

‫עתיד לבוא זה כשהעולם הזה והעולם הבא מתחברים

‫טוב בואו נמשיך

‫מה, אני רואה שפה זה לא הלך ככה

‫נו

‫מה

‫נזיד

‫מזיד, מה הבעיה של מזיד

‫מזיד

‫האם בעיה זה בנישון מזיד

‫כן, לתכנן

‫כן, מזיד זה גם בתכנון

‫אז בעיה זה יעקב, אז גם כן, בוודאי

‫כן, בבקשה

‫שערה מציגת יעקב בצורה מתחממת כזאת היא

‫היא לא מציגת בצורה לאורגנית, זה היה בצפון

‫נו מה ככה

‫זה איך שזה נראה

‫יעקב, מה שעשיתי ככה עם שפשוף ‫הידיים של היהודי שרוצה לדפוק את הגוי

‫כן, עכשיו

‫השאלה היא

‫האם זה ברצינות או מצחוק

‫זאת בדיוק השאלה שעולה כאן

‫כל הסיפור באמת הוא כזה

‫הוא סיפור שבו יעקב נראה עם נחיתות מוסרית

‫הוא נראה עם נחיתות מוסרית

‫לכן אני בכוונה תיארתי אותו עם הצד הנחות הזה

‫כשצריך בשביל זה עומק ‫ראייה כדי להבין שזה לא נכון

‫בסדר, אז יש לנו עבודה

‫אבל בינתיים אני מציג את זה כשאלה

‫שאלה שמתבקשת

‫כלומר, איך יעקב נופל לכאורה לרמהות

‫בסך הכל יש פה בחור רעב מיועש

‫אז תעודל אותו, תקח אותו לשיעור במכון מאיר

‫משהו, תראה לו אינטרנט

‫מה קרה פה

‫אני בינתיים בכוונה משאיר את זה פתוח

‫לפי העיקרון שקיבלתי ברבותיי

‫שטובה, קושייה טובה מתירוץ צולע

‫אז כשאנחנו נבין אחר כך את התירוץ

‫הלא צולע

‫מדוע יעקב הצולע יכול כן ‫לקחת את הברכה של עשיו

‫פסוק א' של פרק אביו

‫והיהי רעב בארץ

‫מלבד הרעב הראשון

‫אשר היה אבימי אברהם

‫ואילך יצחק אל אבימי אלך מלך פלשתים גררה

‫למה יש רעב בארץ

‫יש אומרים בגלל שאיסב מחר את הבכורה

‫יש מי שאומר

‫אבל אפשר להגיד אחרת

‫יש רעב בארץ כשחסר משהו

‫אז חסר אוכל, אז יש רעב

‫חסר רוח, יש גם רעב

‫עכשיו, אברהם הרי מילה הייתה חסר

‫כן, אבל אברהם מילה הייתה חסר בתור אברהם

‫עכשיו הגיע הזמן של יצחק

‫אז כל זמן שיצחק לא מופיע ‫בשלמותו, יש רעב בארץ

‫צריכים משהו, כתוב

‫הנה ימים באים נאום השם

‫והשלחתי רעב בארץ

‫לא רעב ללחם ולא צמה למים

‫כי אם לשמוע את דבר השם

‫זאת אומרת שכאשר יש איזשהו צורך רוחני בעולם

‫יש רעב בעולם

‫והרעב, בימי העבוד, בא ‫לידי ביטוי גם באופן גשמי

‫כי הם חיו בעולם מושלם

‫עולם שלם יותר נכון

‫שבו חיסרון ברוח וגם חיסרון בחומר

‫ולהפך

‫אבל הילך יצחק אל אבימלך

‫מלך פלשתים גרערה

‫עכשיו אני רוצה להגיד לכם את האמת

‫אבימלך לא היה פלשתי

‫וגם לא היו פלשתים שם

‫בסביבה פשוטה, הפלשתים עוד ‫לא הגיעו לארץ באותה התקופה

‫אבל בימי משה כבר היו פלשתיים

‫לכן, משה כותב בתורה שהוא ‫הלך לאבימלך מלך פלשתים

‫על שם האזור שהוא ארץ פלשתים בימי משה

‫אבל מצד האמת, אז עוד לא היו פלשתים

‫ואפילו הרי היה שאבימלך

‫זאת מילה לא פלשתית

‫זאת מילה שמית

‫זה שם שמי

‫והיום זה מתארץ את הכושיות ‫של מבקרי המקרא ששואלים

‫איך יכול להיות שבתקופה של ‫יצחק כבר מדברים על פלשתים

‫הרי לא היו פלשתים

‫נכון, לא היו פלשתים

‫זה רק בימי משה כתב את התורה

‫לכן הוא כותב ארץ פלשתים

‫בסדר

‫כמו שאני אומר למשל

‫שאני יודע שהפניקים הגיעו עד מצר ג'יברלטר

‫אבל ג'יברלטר נקרא כך רק בתקופה הערבית

‫בסדר, אבל אנחנו קוראים לזה כך

‫ואירא אליו השם

‫זה הכוונה, זה אותו דבר

‫ואירא אליו השם ויאמר

‫אל תרד מצרים שכון בארץ אשר אומר אליך

‫כלומר, באופן טבעי אם הוא יורד אל ארץ פלשתים

‫זה כדי להגיע לארץ מצרים

‫יש לו מיני מילים מאוד

‫גור בארץ הזאת

‫ואימך וברכה כי לך וזרחה אתן כל הארצות האל

‫והקימו אותי את השבוע שנשבעתי לאברהם אביך

‫והרבאתי את זרחה כחוכבי השמיים

‫ונעתי לזרחה את כל הארצות האל

‫וברכו בזרחה כל גויי הארץ

‫לכאורה זה מאוד מוזר

‫הוא אומר לו אל תרד מצרים

‫כי אני אתן לך את הברכה של אברהם

‫אבל אברהם ירד מצרים

‫היה צריך להיות כתוב

‫אל תהיה כאברהם תישאר בארץ

‫אבל הוא אומר אני אתן לך את ברכת אברהם

‫סימן שאת דומה לאברהם

‫ואברהם הרי ירד

‫אז תרד גם אתה

‫יש פה סתירה בנבואה

‫ברור?

‫אז מה הוא מסביר לו?

‫לא, היקב אשר שמע אברהם בקודי

‫כי אתה העקב

‫אתה ההמשך של אברהם

‫ולכן כיוון שאתה ההמשך של אברהם

‫אתה לא אברהם

‫אלא ברכת אברהם מתברכת על ידי זה

‫שהבן שלו לא יורד מצרים

‫כלומר לא מתנהג כמוהו

‫אלא נוהג במדעת הדין

‫וישמעו שמרתי

‫מצוותיי חוקותיי ותורותיי

‫אברהם שמר לה

‫להתרדת בחור שהוא ירד

‫זה הפחד שוב על ידי

‫כן אבל אני אומר

‫זה בסדר אבל זה מה

‫כדור שהוא מצווה על אברהם לרדת

‫אם באמת הוא ציווה אותו

‫למרות שזה לא כתוב מפורש

‫הרי הרמב״ם אומר אפילו שזה החטא

‫ולמל ליצחק הוא אומר

‫בפורש שלא לרדת

‫אלא יש איזה הבדל

‫בין צדיק של מדעת החסד

‫לצדיק של מדעת הדין

‫צדיק של מדעת החסד יש לו התפשטות

‫צדיק של מדעת הדין יש לו ריכוז

‫ומעניין מאוד

‫לאברהם אבינו היו

‫עד כמה שאני זוכר שני שמות

‫לפחות קראו לו גם אברהם

‫וגם אברהם

‫היו לו לפחות שתי נשים

‫הגר ושרה

‫היו לו לפחות שתי ארצות

‫גם ארץ ישראל גם מצרים

‫גם מורכזדים

‫כלומר יש פיזור של החסד של אברהם

‫על סביבתו

‫יצחק אבינו יש לו רק שם אחד

‫אמרו לו יצחק וזהו

‫יש לו רק אישה אחת רבקה וזהו

‫יש לו רק ארץ אחת ארץ ישראל וזהו

‫כלומר האדם השלם יש לו אישה אחת

‫שם אחד ארץ אחת

‫זה המושלם

‫לכן הזוהר מכנה את יצחק

‫תושבחתא דאווהן המשובח שבאבות

‫אצל אחרים הזהות צריכה בירור

‫אצל יצחק היא מושלמת

‫וזה בגלל שהוא צדיק של מדינת הדין

‫שמוכן להקריב גם את עצמו

‫אז מה שהוא אומר

‫היקב אשר שמע אברהם בקולי

‫וישמור משמרתי

‫כלומר אתה העקב של אברהם

‫יש רק משהו לא ברור

‫מה זה וישמור משמרתי

‫מצוותיי חוקותיי ותורותיי

‫איזה מצוות יש לו לאברהם לשמור

‫הרי עוד לא ניתנה תורה אפילו

‫ברית מילה זה מצווה אחת

‫מה זה משמרתי מצוותיי חוקותיי תורותיי

‫חזל אמרו אפילו עירובי תבשילין

‫כי הם אברהם אבין

‫מה קרה לחזל שדווקא חיפשו עירובי תבשילין

‫מסביר הרשבץ בספרו מגן אבות

‫בחלק הפילוסופי

‫שהעירוב התחומין או עירוב תבשילין

‫זה כדי לחבר שני דברים שהם נפרדים

‫יום טוב ושבת למשל

‫יום טוב זה קדושה אחת

‫שבת קדושה אחרת

‫וגם יום חול, נכין

‫התחלנו להכין בחול

‫דרך יום טוב אפשר להכין לשבת

‫אז בעצם עירובי תבשילין

‫זה המצווה של מאחדת

‫אז זה התפקיד של אברהם אבין הוא

‫לאחד את העולם

‫לכן דווקא עירובי תבשילין מצו

‫ולא מצווה אחרת

‫אבל שוב אני לא מבין מה זה

‫המצוות האלה שהוא קיים

‫אז חזאל אמרו

‫שאברהם אבין הוא קיים את כל התורה כולה

‫למרות שלא ניתנה

‫אף על פי שלא ניתנה

‫אני לא מבין איך הוא ‫יכול לקיים כל התורה כולה

‫איך הוא יכול לקיים כל התורה כולה?

‫איך הוא יכול להגיד בעגדה של פסח

‫יצאנו ממצרים

‫הוא לא היה משועבד ולא כלום

‫איך הוא יכול להדליק נר חנוכה

‫הרי עוד לא היה מעשה חשמונאים

‫הוא יגיד על ידי כהניך הקדושים

‫הנרות האלו מדליקים על הניסים

‫ועל הפורקן שעשית לאבותינו

‫איזה אבותינו

‫גם בכלל באיזה נוסח הוא אמר את זה

‫אשכנזי, ספרדי, מה?

‫ברור שזה משהו לא מובן כאן

‫איך אפשר להגיד

‫אם כן אברהם אבין הוא

‫שקיים כל התורה כולה

‫דבר הזה פשוט לא עולה על הדעת

‫אלא מה?

‫יש מדרש של אדם מראשון לדבר איך המוכר

‫אז יש מדרש של אדם מראשון לגבר חנוכה

‫אז אם כך, אתה אומר שהוא קיים את כל המצוות

‫אבל לא כמונו

‫האריזהל אומר

‫שהאבות קיימו את כל התורה כולה

‫את כל המצוות

‫רק לא בצורה שלנו

‫אלא ההתנהגות שלהם

‫הם שורשי המצוות שלנו

‫הנך כתוב

‫אם מחוט ועד צירוך נעל

‫והיא מקח מכל השרלח ולא ‫תאמר אני אישרתי את אברהם

‫אז כיוון שאמר אברהם אבין הוא

‫אם מחוט

‫זכה לציצית

‫חוט של תחלת

‫ועד צירוך נעל

‫זכה למצוות חליצה

‫לבניו

‫אמר וענוכי עפר ועפר

‫זכה למצוות סוטה

‫שיקח מאפר המשכן ונתן אל המים

‫ועפר זכה לפרעה דומה

‫איך האמירה וענוכי עפר ‫ועפר זה קשור לפרעה דומה

‫זה מאוד קשור אגב

‫זה לא סתם משחקי מילים

‫רק צריך להבין מה זה ‫האמירה ענוכי עפר אצל אברהם

‫ולמה זה מתגלגל והופך להיות פרעה דומה

‫אבל זה ברור כל המצוות ניתונות שם

‫אבל הם נמשכו בחיים והפכו למצוות אצלנו

‫אצלם זה עצם החיים

‫לפי העיקרון שיפס שיחתם של עבדי אבות

‫מתורתם של בנים

‫יש גאלה שרצו גם לומר

‫זה הרמבן בעצם

‫שהיא הכוונה לשבע מצוות בני נוער

‫וכל המצוות שקיבלו עליהם

‫החוקים של הקדמונים

‫כנראה חוקי חמורבי וכדומה

‫אבל דברי הערי נאמנים עלינו

‫טוב עד כאן להיום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234897372″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 43
"ואלה ימי שני חיי אברהם אשר חי"
"וישב יצחק בגרר וישאלו המקום לאשתו ויאמר אחותי היא"
פרק כה’ פסוק כב’
אורך השיעור: 53 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234897372″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ויתרוצצו הבנים בקרבה ותאמר אם כן למה זה אנכי”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן