אנחנו בפרק קפזיין בפסוק קפחת התחלנו לעשות
בזה ההפרש שיש בין פסוק קפחת לבין פסוק למטת
האחד הוא הברכה של יעקב השני
הברכה של עשאב ודיברנו על זה
קצת נכון שהברכה של יעקב היא
ברכה פתוחה והיא ייתן לך האלוהים
דהיינו שיש ברכה נמשכת תמיד
עולמו של יעקב לפי זה הוא עולם בלתי
מושלם ודווקא זה שהעולם הוא בלתי
מושלם זה מה שמאפשר השלמה אינסופית
לעומת זה עולמו של עשאב משמני
הארץ יהיה מו שוויך ומתל השמיים
מעל לא חסר לו דבר כיוון שלא
חסר לו דבר יש לו תפיסה כולית
של המציאות וכאן בא לי די ביטוי
ההפרש שיש בין התפיסה הכולית
המקובלת בתרבות המערבית הניסיון
הפיתוי הפילוסופי של הסברת הכל
לעומת ההסברה העברית השמעית
שדרכה יש אפשרות של המשך התגלות
וחיות כך שאפשר לומר שהתפיסה
העברית היא יותר מעיינית היא יותר
הזרמה משיכה של שפע מתמיד לעומת
התפיסה העשבית שמשתדלת לתפוס את
הכל בבת אחת שמצאה את ביטוי
המושלם בשיטתו של הפילוסוף ספינוזה
על זה דיברנו בפעם שעברה נכון לא בסדר
מתוך כך אנחנו יכולים להמשיך אל פסוק כפתט
יעבדוך עמים וישתחבו לך לאומים
הווה גביר לאחיך וישתחבו לך בני
אימך אורריך ארור ומברכיך ברוך
פה אנחנו רואים באופן ברור את המשך
ברכתו של אברהם ואברכם מברכיך
ומקללך האור וכולי והיא כמובן
פה נותנת לו גם עוצמה אפשר
לומר עוצמה פוליטית יעבדוך עמים
וישתחבו לך לאומים גם הוא נותן לו
עוצמה רוחנית אורריך ארור ומברכיך
ברוך כלומר בעצם כאן נקבע שזרע
יעקב תופס את המקום המרכזי בהיסטוריה
והיא כאשר תילה יצחק לברך את
יעקב והיא אח יצא יצא יעקב בני
יצחק אביו והאסף אחיו בא מצדו
אח יצא יצא זה ואלומר שבהיסטוריה
הזמן ההיסטורי מתחלק בין בין
היעקב לבין בני האסף אם יעקב מסיים
האסף נכנס מיד אסף מסיים יעקב
נכנס מיד כלומר אין מלכות נוגעת בחברתה
אפילו אם לא נעימה מצד שני אין רווח
בין מלכות למלכות והיה אז גם הוא מתעמים
ויאבה לאביו ואומר לאביו יקום אבי
ויוכל מצד בינו בעבור תיבה ריחה אני נפשך
וכאן יש הבדל בפסוק ויאבו אל אביו
ואומר אבי כן בפסוק יותחת נאמר ויאבו
אל אביו ואומר אבי הוא לא אומר
את כל מה שיש לו לומר שוב זה אופייני
אצל יעקב אז הוא קודם כל אומר אבי
חתוך והנני עשיתי מה שאמרת עכשיו
עשיתי לך מתעמים עכשיו תברך
אותי כן בדיוק לפי הסגנון של המשכה
הבלתי מושלמת משן כן אצל אסף
אי אפשר לטעות מראש אתה יודע הכל
יקום אבי ויוכל מצד בינו בעבור
תיבה ריחה אני נפשך זה בבת אחת
בדיוק לפי הסגנון של הברכה
שהוא מקבל אחר כך כלומר הברכה
מתאימה לכלי והיומר הוא יצחק
אביו מעטה ויומר אני בנך בחורך
אסף ויחרד יצחק חרדה גדולה עד מאות
מה זה החרדה הזאת פה קרה פה משהו
מה זה אז רשי כותב דבר מעניין ראה
גהינם פתוחה מתחתיו מתחתיו של מי
זו השאלה מתחתיו של יצחק או
מתחתיו של אסף מה זה רואה גהינם
כלומר הוא רואה שיש פה מישהו
שכשהוא נכנס הוא מביא את הגהינם איתו
הרי לפני כן הוא אמר ראה ריח בני כריח
שדה אשר ברכו השם ריח ריח של גן העדן
כלומר עולמו של יצחק הוא עולם
המוחלט הוא איננו מכיר את העולם הזה כתוב
ותכהנה עיניו מראות אז הוא
לא רואה מה שקורה בעולם הוא
אדם מוחלט אז הוא רואה או
גהינם או גן עדן זה מה שהוא יודע
והוא רואה שיש אחד שמביא את
הגן העדן ראה ריח בני כריח שדה אשר
ברכו השם והוא רואה גם אחד שמביא
את הגהינה מתו זה מה שהוא רואה כן
למה דווקא הוא רואה את זה כי עכשיו הוא נכנס
לא מדובר פה במעמד מיוחד מאוד המעמד
של המעבר הברכות שזה המעבר מדור לדור
הענקת ההמשכיות אז נעשים דברים
מהותיים באותו רגע לא כל הזמן
למה הוא רואה את הגהינם עם אסיו?
מסיבה פשוטה מתברר שאין לאסיו חלק
לעולם הבא כלומר בעולמו של אסיו יש רק גהינם
זאת הסיבה שזרע אסיו עשו את הכל כדי
להמציא תיאולוגיה שתציל אותם מגהינם
הרי לפי התיאולוגיה שהמציאו
הרומאים כל בני אדם יש
להם חלק לגהינם אבל אם
יש נס יש להם חלק לעולם הבא
אבל בישראל זה הפוך כל ישראל אין להם
חלק לעולם הזה יש להם חלק רק לעולם הבא
אם קורה נס יש להם גם חלק בעולם הזה
אבל זה נדיר יהודים בעולם הזה זה דבר נדיר
אז זה בדיוק מה שירגיש
אסיו מה שירגיש יצחק שהאסיו
מביא איתו את הגהינם את
הדאגה להמשכיות הנצחית
הנוצרים הראשונים היו רומאים ממוצא יהודי
אתה צודק זאת אומרת אנשים עם מנטליות רומאית
יוונית והם היו ממוצא
יהודי אבל הם איך אומרים
הם עברו ליד בית מדרש
פעם אבל בעיקר הם למדו
באוניברסיטה של עתונה רואים
את זה גם אצל פאולוס אצל
פאולוס אנחנו רואים השפעות
מעולם רוחני שונה לגמרי
מן היהדות רואים שהוא לא
הבין כלום ביהדות הוא הסתכל על
היהדות בעיניים יווניות אגב
הנוצרים בעצמם אומרים את זה
השאלה היא יותר על ישו איך יכול להיות שישו
פיתח עמדה כזאת זה יש אצל ישו אם אפשר להיכנס
לפרטים של מה שהוא אומר
יש ההדרה של עצמו והנאום
שיוצא מפיו זה אם אתם
איתי ניצלתם לא אתם לא איתי
הלך הלכם זה יותר איך אומר
גאווה אישית מה שפינוזה אותו
דבר הוא נוצרי הוא הפילוסוף
של הנצרות גם אם הוא מוצא יהודי
רואים האופן שבו הוא
קורא את כתבי הקודש זה
אופן נוצרי עכשיו מה כן
אני לא יודע על כל פנים
יצחק חרד עכשיו מצד הפשט קרה
פה משהו מתי האדם נמצא בחרדה
כשהוא מפחד על החיים
שלו אז אולי הכוונה
ואיחרד יצחק חרדה גדולה
כשהוא הבין מי זה האסב
אז הוא התחיל לפחד שמה יקרה שהאסב ירוג אותו
מה אני אמרתי למה לא הרי יעקב לא
נמצא כאן ואיחרד יצחק חרדה גדולה
עד מאוד מי נמצא עכשיו בחדר
יצחק והאסב ויצחק חרד חרדה גדולה
זאת אומרת שזה מגלה משהו לגבי האסב זה
שאביו האוהב אותו חרד ממנו זה מגלה משהו לגבי
ואי אומר מה? ועכשיו להגיד דבר פשוט
שהוא חרד מהמעשה שהוא עשה שהוא לא שם לב
חרד ממעשה שעשה חרדה
זה פחד מוגזם מה הקשר לפחד
הוא יכול להגיד וואי איזה
פאשלה עשיתי משהו כזה
אבל מה החרדה פה ואי אומר מאיפה הוא
הצד צעיד ויאבלי ואוכל מכל ביתרם טעו וברכהו
אם הפסוק היה נגמר פה היינו נכנסים
לבעיה אבל יש כאן להמשך לפסוק גם ברוך יהיה
כלומר יצחק פסק שהברכה
הגיעה לו ליעקב מדוע מגיע לו?
למה שהוא אמר הכל כל יעקב
הידיים ידי האסב ואי ברכהו
כלומר כיוון שהוא היה מסוגל
לאחד בבת אחת גם את הכל
של יעקב גם את הידיים של
האסב אז הוא האידאל האנושי
אז מה אכפת לי מי הוא היה גם
ברוך יהיה כי שמוע אסב בדברי אבי
הוא היה בטוח שזה יעקב? כן
אם חרדה באמת נגיד
בלשון פאפה אז למה ראשי
אונקלוס מפורש נגמר שזה
תמיהה? מה הם באו לומר?
אונקלוס תרגם שזה מלשון תמיהה, תיבהה
נכון תיבהה רבה תגיד לי מה זה תיבהה?
ראשי אומר לשון תימה, מה זה תימה? דבר
שאין לו פשר זה עולם ללא משמעות כמו אבי ארץ
הייתה תוהו שראשי גם כן
שם מסביר מלשון תמיהה שאדם
תמאה על בואו שבא עולם
של תוהו זה עולם ללא תכלית
אז זה בדיוק מה שמתברר לכן
אחר כך כשאומר גרעה גינם פתוחה
תחתיו זה רק פירוש עקב מפרש
הוא מפרש את דברי אונקלוס
והוא אומר מי איפה הוא הצצא איתו היבא
לי ואוכל מכל בטרם תבו וברכהו גם ברוכייה
כי שמוע עשה בדברי אביו ויצעק צעקה גדולה
ומרד מאוד ויאמר לאביו ברכני גם אני אבי
והוא אומר בא אחיך במרמה ויקח ברכתך והוא
אומר אחי קרא שמו יעקב ויקבי ניזה פעמיים
עת בחורתי לקח והנה אתה
לקח ברכתי המילים האלה
כבר דיברנו על זה
מסגירות את צדקתו של יעקב
האם בעצם עכשיו אתה מגלה דבר שיצחק
לא ידע שאתה מכרת את הבחורה שלך ליעקב
אז אם כך מתברר שמנדין
הגיע לו הברכה כי יצחק
התכוון לברך את הבחור
מאחר והבחורה כבר נקנתה
אז באמת הברכה הגיע ליעקב
אז בעצם פיו של עשיו מסגיר אותו
מצאנו דבר כזה כן רבי נחמן ברסלב אומר
שאין אדם נידון עד שהוא לא דן את עצמו
כמו שמצאנו למשל בדוד המלך שכאשר
בא אליו נתן הנביא עושה לו את כבשת הרעש
ואז דוד אומר מה דבר כזה בן מוות
האיש ואת הכבשה ישלם ארבעתיים
והוא אומר לו נתן אתה האיש זאת אומרת
עד שהאדם לא דן את עצמו לא דנים אותו
אז גם פה דוגמה לזה עשיו דן את
עצמו ויאמר הלא הצלת לי ברכה
כלומר מה שעשיו מבין זה שהברכה של יעקב למרות
שהיא מגיעה לו איננה כוללת את כל הברכות
כלומר אפשר לומר שאצל עשיו יש מחשבה
כזאת שאם רק יעקב יקבל ברכה העולם לא יעמוד
יש לו אחריות לעשיו הוא מרגיש אחריות
על העולם לכן הוא אומר אני חייב לקבל ברכה
כדי שהעולם יעמוד כי הכוח
של עשיו זה הכוח של העולם הזה
הנה חומר המערל עשיו בגמת ראייה שלום כי
הוא האחראי על השלום ועל המלחמה בעולם
הוא קובע אם יהיה שלום הוא יהיה
מלחמה הוא קופא את השלום איפה שהוא רוצה
איפה שהוא רוצה שתהיה
מלחמה יש מלחמה זה התפקיד שלו
לכן הוא אומר ליצחק אי אפשר זה לא
אחראי להשאיר את כל הברכות אצל יעקב
הוא יעביר את כל התקציבים
לישיבות אבל מה יהיה עם העולם
הוא אומר אני לא אצלת לברכה
יעקב קיבל את הידיים של
עשיו אבל זה ידיים מזויפות
לא ידיים אמיתיות
מה כשיש תיקון כבר אין צורך לכן
באמת לעתיד לבוא נגמר עם עשיו
כן מה אתה אומר
אבל אני רוצה להתאר את השיעור שהעיקר
הברכה שנגמר בהיסטוריה היא ליעקב
נכון נכון
אבל עיקר ההיסטוריה זה של
יעקב בנצח אבל מה עם ההווה
ההווה הוא של עשיו ויהיה
הניצחק והוא אומר לעשיו
הן גביר שם טבלך ואת כל עשיו נתתי לו לעבדים
ודגן ותרוסם אחתי ואולך איפה מה עשה בני
והיא אומר עשיו אל אביב הברכה היא אחת היא
לך אבי ברכני גם אני אבי ועשה עשיו כולו ויפק
הבכי של עשיו יש לו משמעות יש
אפילו מדרשים שעושים מזה הרבה עניינים
שהוא שפך הרבה דמעות
עשיו באותו מעמד ומילה נוד
ועד שיתמלא נוד זהה באותה כמות
של דמעות של עשיו על ידי בני ישראל
עד אז לא תהיה גאולה זאת אומרת
יש איזה מין טענה של עשיו נגד ישראל
מהי הטענה? הטענה היא שאנחנו לא
יכולים לקחת ברכות כשצריך לברך את עשיו
עשיו נדרש לעולם הזה ולכן
הבכי שלו מביא לו ברכה נוספת
ועני צחק מה?
כשהשם ישראל שניתן ליעקב זה לא אומר שהוא
ימס את התכונה הישראלית באופן פנימי אמיתי?
השם ישראל שניתן ליעקב אתה שואל האם
זה לא אומר שהוא יפנים את התכונה הישראלית
שהידיים כבר לא מזויפות
ושהידיים כבר לא מזויפות נכון אתה צודק?
אז עדיין לא קרה
מה? אז עדיין לא קרה יפה
כלומר אתה גם שואל וגם משיב יפה
יש לי עוד שאלה, שאלה אני
צריך תשובה ואני אעביר את השאלה
למה כתוב גביר לאחיך ויש לך בני אימך?
יש לו רק אחת
אה, אבג גביר לאחיך ובני אימך, מה הבעיה?
אחיך זה קרוביך, מילה אח בשפות
השמיות כולל בערבית זה קרוב
אז רגע רגע אחיך זה כל
הקרובים, זה כולל את ישמעאל
זה כולל את בני קטורה, בני אימך זה בני אסף
פשוט מאוד, פשוט מאוד
ויה נצחק אביו ויאמר אליו הנה משמני
הארץ יהיה מושביך ומתל השמיים מעל
ועל הרבך תחיה ותכיחת העבוד
מה הפירוש על הרבך? חרב זה כלי המלחמה, בסדר
יש לזה גם משמעות נוספת, קרובה
מה משמעות הקרובה לחרב? חורבן
אז אם תן לקרוא את זה
כך, אתה תחיה מכוח חורבנך
ועל חרבך תחיה, על ידי שתכרב תקבל חלק בנצח
כלומר כל זמן שרומא היא רומא אין לה חלק בנצח
ברגע שהיא מכריבה משהו מעצמה יש לה התחלה
של שייכות בנצח כי היא קולטת אורות מישראל
מה שהנצרות עשתה, זה התחלת
התיקון, לפי מה שאומר הרמב״ם
שהקב' ברוך הוא נתן לנצרות להתפשט בעולם
כדי לקרב את העמים הרלי הלב לדברי הנביאים
אז זה מה שאומר כאן, ועל
חרבך, על מכוח חורבנך, תחיה
כן?
מתכוון שבית השר וכל התפיל ההיסטורי
שהועידו לו זה למעשה לכוון את בית יעקב
לכיוון העולם הבא ולהבטיח את העולם הבא
בעצם כל המעשים של הנבנים ממויותיים ונמלא
לא הבנתי, אתה אומר שהעיסר והתפקיד
שלו זה לכוון את יעקב לעולם הבא?
לא צריך את זה, יעקב יש לו חלק לעולם הבא
מטבעו, כל ישראל יש לו חלק לעולם הבא, מסתדר
זה מזכיר לי קצת להבדיל, האינקוויזיציה אמרה
שהיא שורפת את היהודים כי ככה יש להם תיקון
אנחנו מסתדרים גם בלי זה, טוב
מאוד, לא צריך שריפה, הכל בסדר
ועל חרבך תחייב את אחיך תעבוד
היה כאשר תריד ופרקת עולו מעל צווארך
ויסתום היסב את יעקב,
עכשיו פה יש דבר מאוד מעניין
ויסתום היסב, מלשון הסתמה, את יעקב על מה?
על הברכה אשר ברכו אביו, שאביו ברכת מי?
את היסב, כלומר הוא שונא את
יעקב בגלל הברכה שהוא, היסב, קיבל
כי הוא מבין שזו הברכה הזאת היא לא ברכה
טובה, כי בסופו של דבר היא נותנת יתרון ליעקב
טוב, יש בגמרא במסכת סנדרין
שאלה ששאלו הרומיים את רבי יהושע
מעניין, יש שם הרבה שאלות
ששואלים כל מיני אנשים את הרבנים
מאיפה אתם יודעים שיש זכיית המיתים?
ויש גם שאלה ששואלים הרומיים,
והרומיים שואלים שאלה כפולה לרבי יהושע
הם שואלים אותו, אז זה רבי יהושע בן חנניה,
רבי יהושע בן חנניה היה מצוי מאוד בחצרו
של הדריינוס, הקיסר, לפני שהוא עשה
את מלחמת, שהוא דיקה את מרת בר כוכבה
הדריינוס היה מזמין את רבי יהושע
לשיחות אצלו, והרומיים שהיו שם, היו דיונים
היו חכמים, פילוסופים, אז שאלו את רבי
יהושע מניין שהקדוש ברוך הוא מחיימת עם
ויודע מה שעתיד להיות, שאלו לו שתי
שאלות, אמר להם, שניהם מן הכתוב הזה
איזה פסוק?
ויומר השם אל משה, אינך שוכב עם אבותיך וכמה?
העם הזה וזנה אחרי אלוהי נחר הארץ,
אז אם כן אנחנו רואים מהחצי הראשון
שהקדוש ברוך הוא מחיימת עם, ומהחצי
השני אנחנו רואים שהוא יודע מה שעתיד להיות
כן אני חוזר, והיום מרשב אל
משה, אינך שוכב עם אבותיך וכמה?
אם כן תשפוט חיית אמיתים, המשך,
העם הזה וזנה אחרי אלוהי נחר הארץ
אם כן יודע מה שעתיד להיות, אמרו לו
אה זה שום דבר, אולי צריך לקרוא וכמה
העם הזה, לא אינך שוכב עם
אבותיך וכמה, אלא רק וכמה העם הזה
אמר להם נקוטו מהפלגה בידייכו, לפחות
אם כך קיבלתם חצי שיודע מה שעתיד להיות
מה כוונת הגמרה בזה, היא מספרת לנו
על דרשה לא טובה עם גול עצמי והכל
זה לא רציני לעשות דברים כאלה, אלא הכוונת
הגמרה להסביר מה ההבדל בין ישראל לרומא
הרומאים יודעים לקחת אחריות על
העתיד, אם הקב' הוא יודע מה שעתיד להיות
משמע שיש משמעות להיסטוריה
וההיסטוריה הפוליטית כמובן וכמה העם הזה
כן בדבר משוליומי, זאת אומרת שעבור
הרומאים האחריות על העולם זה דבר רציני
צריך לקחת אחריות על העולם והם
ידעו לעשות את זה יפה מאוד הרומאים
אבל אין תחיית אמתים, אין תקווה, לא מוביל
לכלום, אז יש להם ברכה שמתעסקים בעולם
שבו הקב' הוא יודע מה שעתיד להיות,
אבל אין תקווה, לכן והיסטוריה היסעה ותיעקב
על הברכה אשר ברכו אביו, הברכה שהוא
קיבל לא נותנת לו תקווה ולכן הרומאים
היו צריכים לפנות לישראל כדי לקבל
תקווה, כשהם שמעו שיש אלוהות בישראל
הם אמרו איזו בשורה טובה, איך
אומרים בשורה טובה ביוונית? אבנגיליון
הם אמרו איזה בשורה יש נוכחות
אלוהית בעולם, כן מה אתה אומר?
הוא אמר שסבי כבר התייאש מהנוכחים,
נכון, כן הוא רואה שאם יש ברכה ליעקב
אז יכול לקבל ממנה, כן, זה הדרשה
שאמרה בסוגיה במסכת סנדרין
תעזוב זה לא הנוסקת, כן והיום
הרעשיו בליבו יקרבו ימי אבל אבי
והרגה את יעקב אחי, הפסוק הזה
דורש ניתוח פסיכואנליטי בין היתר
אבל מה המשמעות של הביטוי?
יקרבו ימי אבל אבי והרגה את יעקב אחי
הוא רוצה להרוג את יעקב אבל יעושם
לעצמו שני מחסומים תוך כדי דיבור
הוא מונע מעצמו להרוג את יעקב,
הקיצד, הוא אומר יקרבו ימי אבל אבי
אז בינתיים כל זמן שיצחק חי אי
אפשר, אז קודם כל הוא שם לעצמו מחסום
אחר כך הוא אומר והרגה את יעקב
אחי, למה אתה מזכיר שהוא אח שלך
כשאתה רוצה להרוג אותו, עד רבה כשאתה
רוצה להרוג אותו אל תזכור שהוא אחיך
כי האחווה לכאורה תעצור אותך, כמו
אנחנו רואים שבשיח של עשיו יש מטרה
למנוע מעצמו להרוג את יעקב,
מצד החשק הפנימי, מצד הרגש
בוודאי שהוא היה הורג את יעקב, אבל יש לו
מחסומים, המחסומים הם מחסומים תיאולוגיים
אי אפשר להרוג את יעקב כי יצחק חי
וגם אחרי שיצחק ימות אבל הוא עדיין אחי
מה זה אומר? זה אומר דבר מאוד
מעניין, שהכנסייה במשך כל הדורות
צברה ערמות, מצבורים
אדירים של שנאה נגד עם ישראל
פשוט די לקרוא את מה שאבות
הכנסייה כתבו על היהודים
יוחנן קריסוס תומבוס למשל מה שהוא
כתב, זה פשוט לא יאומן, זה מסמר שיער
מה שהכנסייה אמרה על היהודים
במשך כל הדורות, כמה שנאה יש שם
על מה אגב? על הברכה אשר ברחו אביו
מצד שני, הייתה דוגמה של הנצרות
שאסור להשמיד את העם היהודי
כי באמת השאלה הגדולה היא, איך זה שהשואה,
כשאנחנו שואלים איך יכול להיות שהשואה קרתה
השאלה היא, למה היא לא קרתה לפני כן?
כלומר כשאנחנו רואים את עוצמת השנאה
השואה הייתה צריכה לקרות הרבה הרבה לפני זה
אבל הנצרות מנעה מעצמה מלעשות
את זה והיא נתנה לזה טענה תיאולוגית
היא אמרה אסור להשמיד את העם היהודי כי
השפלתו הנצחית היא ראייה להמיתות הנצרות
כל זמן שהיהודי קיים, הרי הוא
מושפל, כל אחד רואה את השפלתו
מבין שזה בגלל שהוא לא מאמין בנצרות,
אז או שימשיך להיות מושפל או שיתנצר
אגב, מי גורם לו להיות מושפל? הכנסייה
בעצמה, היא מספקת לעצמה את ההוכחות של עצמה
ולכן אמר הרצל לאפיפיור כשהוא ביקש
ממנו, כלומר הרצל בא לאפיפיור וביקש ממנו
עזרה להקים מדינה
בפלסטינה ליהודים, אמר לו
לאפיפיור מה שאתה מבקש
סותר את כל מה שאני מאמין בו
כלומר זה דבר שאני לא יכול לתת לך, אני יכול
לתת לך עזרה, גמילות חסדים ליהודים מסכנים
זה אני מוכן, אבל לעזור לך להשיב את הגדולה
בעצם של עם ישראל זה מנוגד למה שאני מאמין בו
לא יכול לעזור לך, נון פוסומוס הוא
אמר לו, בנטינית, זה בלתי אפשרי מבחינתי
אבל זה מעניין מאוד, כלומר מצד אחד יש פה
הצטברות של שנאה, מצד שני יש מחסום תיאולוגי
מה הדבר הזה מוליד? כן,
מה אתה רוצה? דוגמה זה
עקרון יסוד, כן, בשביל
האמונה, כן מה אתה אומר?
הייחוד האירופי היום זה המשך של הצורה
הכנסייתית? אתה שואל מה זה הייחוד האירופי
הייחוד האירופי זה היורש של הנצרות, בוודאי,
אבל אני רוצה קצת להסביר את זה בהרחבה
יש לאסף בן, נכון? היו לו הרבה
בנים לאסף, אחד מהם שמו היה אליפאז
אליפאז הכיוונה אלי פאז,
כלומר הכסף, הזהב בשבילי
חזאל אומרים, אגדה מאוד ממוזרה קצת,
שהאסף שלח את אליפאז להרוג את יעקב
אגב, זה אולי לפני כן אסביר,
אז בעצם מה זה שיצחק עדיין חי?
יש הכרה נסתרת של הכנסייה שבסופו
של דבר יש מקור משותף ליהדות ולנצרות
המקור המשותף זה התנך, ובגלל
המקור המשותף אי אפשר להרוג אותו
כלומר, בעצם להרוג את היהודים זה
לבטל את השורש של הנצרות, לכן אי אפשר
אבל יש אפשרות לקחת מהיהודים את הזהב, כן?
חזאל אומרים
שאסף שלח את אליפאז להרוג את יעקב,
אבל אליפאז, כך כתוב, למד אצל יעקב
זה בדיוק זה, כן? הוא למד בנו תנך, אי אפשר
אז אליפאז לא רצה להרוג את
יעקב, אבל לקח לו את כל הכסף
אמר לו אני חשוב כמת,
כאילו הרגתי אותך, זה אגב נכון
תלוי לקחו את הכסף של היהודים
אחר כך אליפאז היה לו בן, שמו עמלק
עמלק הוא נכד של אסר, לכן הוא יורש את השנאה
מצד שני, אין לו מספיק קורבה מבחינה משפחתית
אין לו מספיק סנטימנטים
כדי להימנע מי להרוג את יעקב
הוא, עמלק, מוכן להרוג את יעקב
כלומר, הוא התרחק מספיק מן השורשים הדתיים
הסנטימנטים הקושרים אותו ליעקב יכול להרוג
כלומר, אירופה באיזשהו
שלב הפכה להיות חילונית
וכאשר היא הייתה חילונית, היא
ירשה את שנאת הנצרות ליהודים
בלי המחסומים התיאולוגיים
ואז השואה הייתה אפשרית
הראשון שדיבר ממונחים של שואה
היה פיכטה
זה שם יפה כזה
יואן פיכטה
אבי הלאומיות הגרמנית המודרנית ממנפוליאון
והוא הסביר שלה יהודים אין שום תיקון
אלא מה שצריך לעשות זה לחתוך לכולם את הראש
ולשים במקומו ראש אחר
שלא יהיה בו שום רעיון של יהדות
זה צעד אחד קטן לפני השואה
אגב, היה קצת לפניו
המייסד של אירופה החילונית
מי המייסד של אירופה החילונית?
וולטר
וולטר, כן
צרפתי, כן? וולטר
הוא המייסד של אירופה החילונית
והוא הראשון שמדבר
במונחים של אנטישמיות מודרנית
הוא אומר כך
שנמאס כבר מהשלטון
העריץ של המלאכים
צריך להביא שוויון לכל בני אירופה
שיהיה שוויון, חירות, אחווה
זה כולל את כולם חוץ מהיהודים
כי את היהודים אי אפשר לתקן
אלא צריך להשיב אותם אל המדבר אשר משם באו
זה גם כן ביטויים כן נחמדים
כלומר, זה אסיו שמוריש את שנאתו לאליפז
ומאליפז לאמלאק
בלי המחסומים התיאולוגיים
אז אפשר כבר להשמיל את היהודים
זה בנגלה
עכשיו, מה קורה בניסטר?
כלומר, בתת מודע קולקטיבי
וכאן אנחנו נעזרים קצת בפסיכואנליזה
ניתן לומר
שאירופה עשתה את עצמה חילונית
כדי שהיא תוכל לעשות את השואה
יש מה שנקרא אינסטינקטים
של שפיחות דמים באירופה הדמוקרטית
זאת אומרת שיש רעיון כזה
שאנחנו נעשה עולם ללא אלוהים
כדי שיהיה אפשר להרוג
את מי שמייצג את האלוהים
כן, מה אתה אומר?
בבקשה
יש לנו עבירות מסעי הצלב
כן, מסעי הצלב זה סתם איש תוללות
כלומר, מדי פעם יש עבירים שעושים הרבה בעיות
אז האפיפיור אומר
שמרו חבר'ה צריך לשחרר את הקבר הקדוש
ואז הוא אומר יאללה, כולם הולכים
הורגים כמה טורקים, הורגים כמה יהודים בדרך
וזה בשביל קצת לשחרר כיתור
אבל, מאז ומעולם
כל הפוגרומים קיבלו גינוי מהכניסייה הרשמית
כלומר, מעולם לא הסכימה האפיפיוריות
לקבל את הרעיון הזה
זה נגד האפיפיורים
זה לא עזר הרבה, אבל עובדה
טוב, איפה אנחנו?
אז אנחנו רואים בכל המשפט הזה
אנחנו רואים הרבה מאוד יסודות של מה שהתרחש
במשך הדורות, כן
לפי הניתוח הזה, איך נדבר על הדעה
שכשהאקוב פוגש את עשיו
נשאר אותו באמת, ואהב אותו באמת של האקוב?
איך יכול להיות שהעשיו אהב כל כך את יעקב
כשהם התחבקו?
זה אנחנו עוד לא הגענו לזה
אנחנו נגיע לזה בעזרת השם
אולי הערב לא מאמין
אולי
טוב
כן
האינקפיזיציה בספרד זה גם כן אותו הדבר
הם לא הרצו להשמיד את היהודים
לא הייתה תוכנית השמדה ליהודים
הרצו רק לנצר אותם
אף פעם אחרת
טוב
ויוגד לרבקה את דברי עשיו בנה הגדול
ותשלח ותקרא ליעקב בנה הקטן
מה זה הדגשות האלה?
הגדול, הקטן, וכי לא ידענו,
דיברנו על זה כבר עד עכשיו
אלא זה הזמן שבו עשיו צריך להיות גדול
ויעקב צריך להיות קטן
יש זמנים בהיסטוריה שצריך להיות קטן
זה הזמן שבו עשיו גדול
אז הוא תופס את הזירה
ואת אומר אליו, הנה האיסה
ואחייך מתנחם לך להורגך
האם זו פעם ראשונה שאח מנסה להרוג אח?
לפי הסיפור המקראי נראה לי שהיה עוד פעם
אבל בפעם הראשונה שזה קרה
כשקין הורג את הבל
יש דבר אחד שלא קורה
ההתערבות של ההורים
ההורים, אדם וחווה, הם כאילו מחוץ לתמונה
אז כשקין הרוצח רוצה להרוג
אם אין הורים כדי לעצור אותו
אז הוא הורג
אז כאן למדו את הלקח
חווה אומרת לו
אני הפעם לא מסכימה
די מה שעשית לי כשהיית קין ואני הייתי חווה
הגיע הזמן עכשיו לא לעשות את זה
תיקון
מהו התיקון?
ואתה בני, שמע בקולי
וקום ברח לך אל הבן אחיך הרנה
כלומר, קין היה צריך לברוח
כלומר, הבל היה צריך לברוח מקין
הוא לא עשה את זה
הפעם לא נותנים לו
וישבת עמו ימים אחדים
אז אשרת שוב חמת אחיך
כמה זה ימים אחדים?
שבע שנים
שבע שנים זה ימים אחדים
הרי ימים זה כינוי לשנה בתנך
ואחדים זה לא זוגות
נכון?
זוגות זה שש
נכון? הרי כתוב במדרש
שהשבת אמרה לקבל ה'
ולכל נתתה בן זוג
ואילילו נתתה בן זוג
אמר לה כנסת ישראל יהיה בן זוגך
זאת אומרת שימים
שימים יגיעו לאחדים
דהיינו לשבת
לכן זה שבע שנים
אז לכן כתוב ויעבוד ריעקב ורחל שבע שנים
והיו בימיו
כימים אחדים שאמרה לו אימו
ואהבתו אותה
עד שוב
למה יצחק לא יכול להציל אותו?
למה יצחק מה?
לא יכול היה להציל אותו
הוא לא יודע שהוא רוצה להרוג אותו
הוא חרד חרדה גדולה
שמעא סב ירוג את יצחק
עד שוב
אבא חיכה ממך
ושכח את אשר עשית לו
ושלחתי אל כבתיך משם
למה אשכל גם שניכם
יום אחד
משמע שזה מה שקרה בסוף
שהשקלת שנים יום אחד
לפי הסיפור בירושלמי
לא מסתבר שהוא חרד חרדה גדולה
תשמע שזה היה יעקב
כן? למה?
כן
ויום אלו יצחק אביב מנתה
ויום אלו עניף יצחק בפרוחה יצאה
ויום אחד יצחק חרדה גדולה עד נאות
ויום אלו אפור
מי אפור הוא?
ממה?
אפור? איתי זה לא כתוב
איפור כן
די כבר יבא לי באוכל בטרם טבו
לא, לא כתוב אוכל בטרם טבו
אוכל מכל
מכל, יפה
מכל טרם טבו, מערכתו גם ברוכים
נכון
טוב אבל זה היה
מזמן למנו את הפסוק הזה
ותומר רבקה אל יצחק
כן
כן
מה אני חושב ש... למה
אני חשוב גם שנמצאים בחלל
ויש שניכם?
ברגע שאחד
הורג את השני, היא איבדה גם את הרוצח
ברור
כן
למה נדבר על רוח הקודש?
יצחק אסור שיהיה לו רוח הקודש
לראות דברים כאלה
יצחק הבינו לפי מה שלמנו
היה כתוב היום מרשם לה ולא
למדנו אם כן
שדווקא היה צריך
שרבקה שהיא קרובה אל העולם המעשי
תדע מה שקורה בעולם המעשי
והצעיר שיצחק יישאר בעולם התיאורטי
כדי שיהיה יפרש
בין האידאל לבין המציאות
נכון? ואז יהיה
הכרח שתהיה מרמה ויהיה הכרח
שיעקב יגלה את הקדושה שבתוך הסיבוכיות
וכולי
טוב
פסוק מן דב
כן
מה זאת אומרת שלפעמים צריך להיות קטן?
צריך להיות קטן בהיסטוריה
כלומר
העם היהודי אסור לו להרים את הראש לפעמים
אם
כשיש מדינה
זה הזמן להרים את הראש
זה בדיוק הפוך מה שאני עניתי לך
פסוק מן דב
ואת אומר רבקה אל יצחק
קצתי בחיי מפני בנות חת
ואני לוקח יעקב אישם מבנות חת כאלה
מבנות הארץ
למהלי חיים
אז אנחנו כבר הערנו על זה
שפסוק מן דב איננו ההמשך
של פסוק מן ה
נכון?
אלא פסוק מן דב הוא ההמשך
של
אני אגיד לכם בדיוק
של פרק כף דב
פסוק למדהג
אז לראה איך תחזיקו את הדפים
תסתכלו בפרק כף דב
פסוק למדהג
והיא עשה
בן ארבעים שנה
והיא כך אישה את יהודית בת ברי אחיתי
ואת בת סמאת בת אלעון אחיתי
ואת היא
אינה בורת רוח ליצחק ולרבקה
פסוק פרק כף חת פסוק מן דב
ואת אומר רבקה אל יצחק
קצתי בחיי מפני בנות חת
מה זאת אומרת מסידר זה כך כתוב
הפסוקים
זאת אומרת
שהיה אפשר לוותר על כל
הסיפור שבאמצע
של גניבת הברכות וכו
ולעבור ישר מהפסוק
על ניסוי עשיו לקצתי בחיי
מפני בנות חת
יותר מזה אנחנו רואים
שהתגובה של יצחק
היא כאילו שלא קרה
שום דבר לפני כן
והיא קראה יצחק אל יעקב והיוורך אותו
והיו צווהו והיו אומר לו לא תיקח אישה
מבית קנן
מה עם הסיפור הזה של גניבת הברכה
וזה לא יפה זה מה שעשית
או לפחות
שיגיד לו תשמע מה שעשית כל הכבוד
אני בעד
כאילו שזה לא קרה
סימן
שזה לא קרה
בעולם הזה
אלא זה קרה בעולם העליון
כלומר מה שמתרחש בזמן שיצחק
אוכל את המטעמים
זה ספרת קיום
אחרת לגמרי
אמרנו שיצחק הרחי בעולם
שבו הוא רואה או גן עדן
או גהינם מתי זה
זה כשהוא בעולם העליון שלו
וזה קורה
ביום הולדת שלו
כתוב שם שזה היה פסח
פסח זה היום שהוא נולד וכולי
זאת אומרת יש איזה זמנים של גילוי עליון
שבהם
האבות הרגישו גם שזה הזמן
של העברת הברכה לדור הבא
ולכן מה שקורה שם
לא קורה כאן
אף על פי שהיא היסטורית
בוודאי שזה קרה כאן
אבל מבחינתו של יצחק אפשר
לומר שזה כאילו בסוגריים
כן
מישהו רצה להגיד פה משהו
יש פה קוף קטנה
יש פה קוף קטנה
זה נכון
זה המסורת
אם נגיד שכל הסיפור הזה
נעשה בספר אחרת
אני מבין שיצחק נמצא שם מרחוק
אבל מה היסטוריה נמצא שם
גם מסבא יש שם
זה לא נכון בעולם הזה
זה להבין
השורש של עשיו הוא שורש גבוה מהשורש של יעקב
ככה למדנו
לכן גם יצחק רצה לברך אותו
כן בבקשה
מה הפירוש של הקוף הקטנה?
מה הפירוש של הקוף הקטנה?
לא כל דבר צריך פירוש
הנה הבעל התורים אומר
קוף קטנה שראתה שעתיד לכירה בבית
שגובו קוף עמה
וקוף של אודרור כן לה גדולה
שביקש דוד על האחד שגובו קוף עמה
שלא יחרה
מה זה קוף?
מה זה קוף?
זכור נכון
קוף של מאחת מה עוד?
בגימטריה זה כמה? זה מאה נכון
מה זה מאה?
אליפא רק לגורמים בבקשה
עשר כפול עשר נכון?
זה עשר בריבוע
לכן עשר זה
עולם של שלמות נכון?
בעשרה מאמרות
נברא עולם
עולם מושלם שבה מושלם דיינו מעוקב
דיינו שיש לו שטח
זה הגובה של המקדש
עכשיו המקדש
אין לו עמידה נצחית בעולם הזה
לכן הקוף היא קטנה
ומי מחריב את המקדש?
האסף
קצתי וחיי קוף קטנה פשוט מאוד
טוב והקרא
פסוק ב'
קום לך פדנא הרם
ביתה
בתואל
אבי עמך וכך לך
מישה מישה מבנות לבן
אחי עמך
אז קודם כל רואים פה של יצחק יש הרבה
ידיעות
הוא יודע שצריך להתחתן דווקא עם
המשפחה ההיא טוב מאיפה הוא יודע?
כי אברהם כבר עשה
כך דבר נוסף
הוא יודע שיש ללבן בנות
מין הבנות?
רחל ולאה
אז הוא כבר יודע
שיש שם שתי בנות
ושיעקב צריך להתחתן עם אחת מהן
ומי
יתחתן עם השנייה?
אסף
כלומר ברור אם כן ליעקב
לסעלי יצחק שיש לו שני
בנים והוא יודע
שיש לאסף שתי בנות
של לבן שתי בנות
ומאחר והוא לא
מרוצה מהניסויים של האסף
עם בנות קנן
ברור שהוא מצפה שאסף יתחתן
עם האישה השנייה
וככה כתוב במדרשים שהיו הבריות
אומרות שתי בנות
לשני בנים
הבריות זה יצחק
ויצחק הוא אומר זה ככה צריך להיות
השאלה היא מי בשביל מי?
זו באמת השאלה הגדולה
איך הורה היה צריך להיות
יעקב לרחל
לאה לאסף? כן ככה היו הבריות אומרות
לכן הייתה בוכה
עיני אליה רכות
שהיא לא רצה ליפול בחלקו של אסף
אבל
זאת האמת?
הרי למה
שיעקב התחתן עם רחל?
ביש שיעקב הוא רק
יעקב נכון?
אבל יעקב הוא באמת לא יעקב
הוא קנה גם את הכוח של אסף
ולכן יעקב צריך להפוך
לישראל, לכן הוא צריך להתחתן עם המיועדת
לאסף עם לאה
ברור?
עכשיו איך הוא השיג
את הברכה של אסף?
במירמה
אז איך הוא צריך לקבל את לאה? במירמה
זה פשוט מאוד, זה הולך ביחד
זאת אומרת בסופו של דבר
זה המשך של הסיפור
זאת אומרת בהתחלה יעקב
לוקח באיזה טריק
את הבכורה
יש לו טריק כדי לקנות את הבכורה
יש לו עוד טריק
כדי לקנות את הברכה
ובסוף הוא לוקח גם את האישה
של אסף
הוא בעצם לוקח לו את הכל
גם את אשתו של אסף הוא לוקח
ובסוף הוא לוקח גם את כוחו
כשהוא מנצח את המלאך
כלומר, הקנייה של
השם ישראל עובר בארבעה שלבים
שלב חשוב
ניסוי יעקב עם לאה
ברור
מה?
עכשיו, שלום, זה השאלה משהו
שלפני כמה שבועיים, למה כשהערבית שיג את יעקב
כשהוא עושה את זה בצורה
המונית וזאת היא נוחלת
אז הרב אמר שמצלם את זה
לצדוקה
נכון
אז הסברנו את זה
שהתפקיד של יעקב זה לגלות את
הקדושה שבתוך
הסיבוכיות
נכון? וזה מתחיל מהדיאלוג
בצעירותם של יעקב
ואסף, על הבחורה
גם עכשיו הרב אמר שרדת שלב
כי מתברר בסוף שהוא צודק
אבל זה, תחכה עד המאבק
במלאך, אז נדע
נכון? וגם זה לא פשוט
מה אם הוא נקרא בשם ישראל?
גם בפנואל וגם בבית אל
למה פעמיים?
טוב, אני צריך להגיע לפרשת וישלך
נשאר לנו כמה דקות, אולי נגיע
לפרשת וישלך, אולי
נראה
פסוק ג'
ואל שדאי
יברך אותך
ויפרחה וירבך
והיית לי כלמים
מי זה אל שדאי?
מי שנותן
פריון
למשל בפרשת
וישלך
אני אל שדאי
פרה ורווה
כל מקום שיש
הולדה, שיש
מה שנקרא פריון
שם נמצא אל שדאי
ואל שדאי יברך אותך
אל שדאי
הוא גם זה שנותן הבטחות
כן? ולא מקיים
זה מה שכתוב
הוא נמצא אל אברהם, אל יצחק ואל יעקב
ואל שדאי, אומר רשי
הבטחתי מבטחות
ובכולם אמרתי
אני אל שדאי
ושמי השם לא נודעתי להם, שרי הבטחתים ולא
קיימתי
זאת אומרת שם השם זה שם של הקב'
בתור מקיים ברכותיו
הבטחותיו
אבל בתור רק מבטיח הבטחות
ולא מקיימם, זה אל שדאי
דהיינו שהוא הופך את יעקב
לאחד מן האבות
ולאבות יש זכות אבות
מה פירוש זכות אבות? הזכות שיש להם
על זה שהם הסכימו להיות אבות
ולא להיות בנים
כי האבות חיים
עבור גורל, איזשהו
ייעוד, שיתקיים רק
בבניהם ולא בהם
אז אם כן הם אבות
אבל הם מסכימים לא להיות בנים
ולכן האל שלהם זה אל שדאי
ולא השם
כי השם יהוד כב' כזה, מי שמקיים את הבטחותיו
ואל שדאי
אברך אותך ואפריך וארבך
ואיתה לקלעמים וייתן לך את ברכת אברהם
לכאול זרחה איתך ובראשתך
את ארץ וגורך אשר נתן אלוהים
לאברהם דהיינו
את ארץ ישראל שזה עד עכשיו
בכלל לא היה בדיון בברכות
שבן יעקב נעשב
היה בדיון דברים אחרים אבל לא
ארץ ישראל והשלך יצחק את יעקב
ואילך פדן הערם אל לבן
בן בטואל הערמי
אחי רבקה
עד כאן
זה היה פסוק מובן
אם יעקב
ואיסאו
זה באמת יפה מאוד
פה מגלים דבר שלא ידענו עד עכשיו
שרבקה היא אם יעקב ואיסאו
לא
זה לא מה שמגלים פה
מגלים שלבן בן בטואל הערמי
הוא אחי רבקה
אז זה ידענו גם כן
אבל זה בא לתארץ קושייה
אם לבן בן בטואל הערמי
הוא אחי רבקה עכשיו אני מבין
למה היא אם יעקב ואיסאו
בגלל ש
רבקה כזאת צדקת
יצחק כזה צדיק
מאיפה יש ללמוד להיות ראשה
כאיסאו במשפחה הזאת
מאיפה הוא למד את זה
הרי אינטרנט לא היה לו אז מאיפה הוא
למד אלא כיוון
שרבקה היא אחותו של
לבן הערמי
אז לכן יהיה יעקב ואיסאו
כן
נכון
איסאו הוא הקצנה של
מדעת הדין של אביב יצחק
אבל הוא צריך להיות צדיק
לא ראשה
מאיפה זה בא לו להיות ראשה
הרי יצחק הוא צדיק
אלא זה בא לו מזה
שאימור היא אחי לבן
היא אחות לבן
אז עכשיו לפי זה אני מבין
מה הפסוק מלמדנו נכון
כלומר אם יעקב ואיסאו אני מבין מה זה
מלמד אותנו
אז למה ראשי כותב
אם יעקב ואיסאו
ראשי כותב
אני יודע מה מלמדנו
מה הוא לא שמע את השיעור שלי ראשי
ברור שזה אני יודע מה זה מלמדנו
זה בא להתארץ איך יכול להיות
שבמשפחה של שני צדיקים
כאלה יצא
יעקב ואיסאו אז למה ראשי אומר
אני יודע מה מלמדנו
אלא מה תגידו שראשי יש לו ענווה
אבל למה ראשי
יכתוב את זה דווקא כאן
אם ראשי היה מפרש כל מילה בתורה
ויש מילה אחת שהוא לא
מפרש אני מבין למה הוא אומר
אני יודע מה מלמדנו
אבל מאחר ויש פסוקים
רבים שאין עליהם פירוש ראשי
וראשי לא ראה לנכון לכתוב
אני יודע מה מלמדנו
אז כנראה שפה יש משהו מיוחד
אבל הרמין בפסוק ח' שמתחתו
את יקווי ותרעיל ערמין ומפגן העם
החות רמין ערמין וראשי
הרב הסביר שזה הסיבה מכאן אנחנו עומדים
ומאיך הוא מגיע לישב
איך אני ידעתי לפרש את זה שם בגלל הפסוק הזה
עכשיו
כן מה
אם כבר יצא רשת למה לא הרב השריקה היה רשת
הוא גם היה
אז למה מסכים את הקטע הבא למה אף כל כך
כתוב בן ביטואל
כתוב בן ביטואל
כן
איך הוא ידע שזה יעקב בישראל
אני עוד לא יודע
אם תנו לי לדבר אולי יש סיכוי
שמשהו יוסבר כאן
אבל אני כל הזמן תשאלו שאלות
אז אנחנו נמלא את השיעור בשאלות
עד ש... עד שיגיע המבזק
מה יהיה
טוב
אז קודם כל להבין מה זה
איני יודע מה מלמדנו
רשי איננו חשוד שהוא איננו יודע מה זה מלמד
אלא ש... מה
ברור שרשי איננו חשוד
שהוא איננו יודע מה זה מלמד
כי הרי הפשט הוא גלוי
אלא רשי אומר איני יודע מה מלמדנו
מה שזה מלמד אני יודע אבל מה זה מלמדנו
מה פירוש נו שבמלמדנו
הדור של רשי
כלומר רשי חי בעולם שבו מי ששולט זה איסאו
הנצרות שולטת במקומו של רשי
אז אני לא יודע איך אפשר לגלות בדור
שלנו שיש שורש משותף ליהדות ולנצרות
הם יעקב ואיסאו אסור לדבר על זה
לכן רשי אומר פה אני לא
יודע מה זה מלמד תעבור עלי
כלומר יש זמנים שיש דברים
בתורה שאינם שימושיים
לכן איני יודע מה מלמדנו אני יודע מה זה אומר
עכשיו לפי זה גם מובן ההקדמה של יעקב לאסאו
תסתכלו בתאמים
מתחת למילה אם נמצא טעם
שאחינו הספרדים מכנים אותו מעריך
ואחינו האשכנזים מכנים אותו מרחה נכון
מתחת למילה יעקב נמצא טעם
שאחינו הספרדים קוראים לו פרחה
ואחינו האשכנזים קוראים לו טיפחה
אז זה או מעריך טרחה או מרחה טיפחה
אז כאילו צריך לקרוא הם יעקב פסיק ואיסאו
אני לא יודע אני לא הייתי כותב את זה ככה
הייתי כותב את המעריך
את הטרחה ואחרי זה מעריך
ואז צריך לקרוא הם יעקב ואיסאו
הם גם של יעקב גם של איסאו
אז מהסבירים לך לא היא בת בתו...
לבן בן בתול הערמי אחרי רבקה היא אמי יעקב
מה עם איסאו? ואיסאו
כלומר הוא יצא מלהיות הבן של רבקה
ולכן הוא מובא לאחר מכן
דבר שיכולתי להגיד גם בלי
ולבהזמז את הזמן על שאלות
טוב, עד כאן להיום
שלום