פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת תולדות > “ויתן לך האלהים מטל השמים ומשמני הארץ ורב דגן ותירוש”

“ויתן לך האלהים מטל השמים ומשמני הארץ ורב דגן ותירוש”

מילות מפתח:יעקב ועשו
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫אנחנו בפרק קפזיין בפסוק קפחת התחלנו לעשות ‫בזה ההפרש שיש בין פסוק קפחת לבין פסוק למטת
‫האחד הוא הברכה של יעקב השני ‫הברכה של עשאב ודיברנו על זה

‫קצת נכון שהברכה של יעקב היא ‫ברכה פתוחה והיא ייתן לך האלוהים

‫דהיינו שיש ברכה נמשכת תמיד ‫עולמו של יעקב לפי זה הוא עולם בלתי

‫מושלם ודווקא זה שהעולם הוא בלתי ‫מושלם זה מה שמאפשר השלמה אינסופית

‫לעומת זה עולמו של עשאב משמני ‫הארץ יהיה מו שוויך ומתל השמיים

‫מעל לא חסר לו דבר כיוון שלא ‫חסר לו דבר יש לו תפיסה כולית

‫של המציאות וכאן בא לי די ביטוי ‫ההפרש שיש בין התפיסה הכולית

‫המקובלת בתרבות המערבית הניסיון ‫הפיתוי הפילוסופי של הסברת הכל

‫לעומת ההסברה העברית השמעית ‫שדרכה יש אפשרות של המשך התגלות

‫וחיות כך שאפשר לומר שהתפיסה ‫העברית היא יותר מעיינית היא יותר

‫הזרמה משיכה של שפע מתמיד לעומת ‫התפיסה העשבית שמשתדלת לתפוס את

‫הכל בבת אחת שמצאה את ביטוי ‫המושלם בשיטתו של הפילוסוף ספינוזה

‫על זה דיברנו בפעם שעברה נכון לא בסדר ‫מתוך כך אנחנו יכולים להמשיך אל פסוק כפתט

‫יעבדוך עמים וישתחבו לך לאומים ‫הווה גביר לאחיך וישתחבו לך בני

‫אימך אורריך ארור ומברכיך ברוך ‫פה אנחנו רואים באופן ברור את המשך

‫ברכתו של אברהם ואברכם מברכיך ‫ומקללך האור וכולי והיא כמובן

‫פה נותנת לו גם עוצמה אפשר ‫לומר עוצמה פוליטית יעבדוך עמים

‫וישתחבו לך לאומים גם הוא נותן לו ‫עוצמה רוחנית אורריך ארור ומברכיך

‫ברוך כלומר בעצם כאן נקבע שזרע ‫יעקב תופס את המקום המרכזי בהיסטוריה

‫והיא כאשר תילה יצחק לברך את ‫יעקב והיא אח יצא יצא יעקב בני

‫יצחק אביו והאסף אחיו בא מצדו ‫אח יצא יצא זה ואלומר שבהיסטוריה

‫הזמן ההיסטורי מתחלק בין בין ‫היעקב לבין בני האסף אם יעקב מסיים

‫האסף נכנס מיד אסף מסיים יעקב ‫נכנס מיד כלומר אין מלכות נוגעת בחברתה

‫אפילו אם לא נעימה מצד שני אין רווח ‫בין מלכות למלכות והיה אז גם הוא מתעמים

‫ויאבה לאביו ואומר לאביו יקום אבי ‫ויוכל מצד בינו בעבור תיבה ריחה אני נפשך

‫וכאן יש הבדל בפסוק ויאבו אל אביו ‫ואומר אבי כן בפסוק יותחת נאמר ויאבו

‫אל אביו ואומר אבי הוא לא אומר ‫את כל מה שיש לו לומר שוב זה אופייני

‫אצל יעקב אז הוא קודם כל אומר אבי ‫חתוך והנני עשיתי מה שאמרת עכשיו

‫עשיתי לך מתעמים עכשיו תברך ‫אותי כן בדיוק לפי הסגנון של המשכה

‫הבלתי מושלמת משן כן אצל אסף ‫אי אפשר לטעות מראש אתה יודע הכל

‫יקום אבי ויוכל מצד בינו בעבור ‫תיבה ריחה אני נפשך זה בבת אחת

‫בדיוק לפי הסגנון של הברכה ‫שהוא מקבל אחר כך כלומר הברכה

‫מתאימה לכלי והיומר הוא יצחק ‫אביו מעטה ויומר אני בנך בחורך

‫אסף ויחרד יצחק חרדה גדולה עד מאות ‫מה זה החרדה הזאת פה קרה פה משהו

‫מה זה אז רשי כותב דבר מעניין ראה ‫גהינם פתוחה מתחתיו מתחתיו של מי

‫זו השאלה מתחתיו של יצחק או ‫מתחתיו של אסף מה זה רואה גהינם

‫כלומר הוא רואה שיש פה מישהו ‫שכשהוא נכנס הוא מביא את הגהינם איתו

‫הרי לפני כן הוא אמר ראה ריח בני כריח ‫שדה אשר ברכו השם ריח ריח של גן העדן

‫כלומר עולמו של יצחק הוא עולם ‫המוחלט הוא איננו מכיר את העולם הזה כתוב

‫ותכהנה עיניו מראות אז הוא ‫לא רואה מה שקורה בעולם הוא

‫אדם מוחלט אז הוא רואה או ‫גהינם או גן עדן זה מה שהוא יודע

‫והוא רואה שיש אחד שמביא את ‫הגן העדן ראה ריח בני כריח שדה אשר

‫ברכו השם והוא רואה גם אחד שמביא ‫את הגהינה מתו זה מה שהוא רואה כן

‫למה דווקא הוא רואה את זה כי עכשיו הוא נכנס

‫לא מדובר פה במעמד מיוחד מאוד המעמד ‫של המעבר הברכות שזה המעבר מדור לדור

‫הענקת ההמשכיות אז נעשים דברים ‫מהותיים באותו רגע לא כל הזמן

‫למה הוא רואה את הגהינם עם אסיו?

‫מסיבה פשוטה מתברר שאין לאסיו חלק ‫לעולם הבא כלומר בעולמו של אסיו יש רק גהינם

‫זאת הסיבה שזרע אסיו עשו את הכל כדי ‫להמציא תיאולוגיה שתציל אותם מגהינם

‫הרי לפי התיאולוגיה שהמציאו ‫הרומאים כל בני אדם יש

‫להם חלק לגהינם אבל אם ‫יש נס יש להם חלק לעולם הבא

‫אבל בישראל זה הפוך כל ישראל אין להם ‫חלק לעולם הזה יש להם חלק רק לעולם הבא

‫אם קורה נס יש להם גם חלק בעולם הזה ‫אבל זה נדיר יהודים בעולם הזה זה דבר נדיר

‫אז זה בדיוק מה שירגיש ‫אסיו מה שירגיש יצחק שהאסיו

‫מביא איתו את הגהינם את ‫הדאגה להמשכיות הנצחית

‫הנוצרים הראשונים היו רומאים ממוצא יהודי ‫אתה צודק זאת אומרת אנשים עם מנטליות רומאית

‫יוונית והם היו ממוצא ‫יהודי אבל הם איך אומרים

‫הם עברו ליד בית מדרש ‫פעם אבל בעיקר הם למדו

‫באוניברסיטה של עתונה רואים ‫את זה גם אצל פאולוס אצל

‫פאולוס אנחנו רואים השפעות ‫מעולם רוחני שונה לגמרי

‫מן היהדות רואים שהוא לא ‫הבין כלום ביהדות הוא הסתכל על

‫היהדות בעיניים יווניות אגב ‫הנוצרים בעצמם אומרים את זה

‫השאלה היא יותר על ישו איך יכול להיות שישו ‫פיתח עמדה כזאת זה יש אצל ישו אם אפשר להיכנס

‫לפרטים של מה שהוא אומר ‫יש ההדרה של עצמו והנאום

‫שיוצא מפיו זה אם אתם ‫איתי ניצלתם לא אתם לא איתי

‫הלך הלכם זה יותר איך אומר ‫גאווה אישית מה שפינוזה אותו

‫דבר הוא נוצרי הוא הפילוסוף ‫של הנצרות גם אם הוא מוצא יהודי

‫רואים האופן שבו הוא ‫קורא את כתבי הקודש זה

‫אופן נוצרי עכשיו מה כן ‫אני לא יודע על כל פנים

‫יצחק חרד עכשיו מצד הפשט קרה ‫פה משהו מתי האדם נמצא בחרדה

‫כשהוא מפחד על החיים ‫שלו אז אולי הכוונה

‫ואיחרד יצחק חרדה גדולה ‫כשהוא הבין מי זה האסב

‫אז הוא התחיל לפחד שמה יקרה שהאסב ירוג אותו

‫מה אני אמרתי למה לא הרי יעקב לא ‫נמצא כאן ואיחרד יצחק חרדה גדולה

‫עד מאוד מי נמצא עכשיו בחדר ‫יצחק והאסב ויצחק חרד חרדה גדולה

‫זאת אומרת שזה מגלה משהו לגבי האסב זה ‫שאביו האוהב אותו חרד ממנו זה מגלה משהו לגבי

‫ואי אומר מה? ועכשיו להגיד דבר פשוט ‫שהוא חרד מהמעשה שהוא עשה שהוא לא שם לב

‫חרד ממעשה שעשה חרדה ‫זה פחד מוגזם מה הקשר לפחד

‫הוא יכול להגיד וואי איזה ‫פאשלה עשיתי משהו כזה

‫אבל מה החרדה פה ואי אומר מאיפה הוא ‫הצד צעיד ויאבלי ואוכל מכל ביתרם טעו וברכהו

‫אם הפסוק היה נגמר פה היינו נכנסים ‫לבעיה אבל יש כאן להמשך לפסוק גם ברוך יהיה

‫כלומר יצחק פסק שהברכה ‫הגיעה לו ליעקב מדוע מגיע לו?

‫למה שהוא אמר הכל כל יעקב ‫הידיים ידי האסב ואי ברכהו

‫כלומר כיוון שהוא היה מסוגל ‫לאחד בבת אחת גם את הכל

‫של יעקב גם את הידיים של ‫האסב אז הוא האידאל האנושי

‫אז מה אכפת לי מי הוא היה גם ‫ברוך יהיה כי שמוע אסב בדברי אבי

‫הוא היה בטוח שזה יעקב? כן

‫אם חרדה באמת נגיד ‫בלשון פאפה אז למה ראשי

‫אונקלוס מפורש נגמר שזה ‫תמיהה? מה הם באו לומר?

‫אונקלוס תרגם שזה מלשון תמיהה, תיבהה ‫נכון תיבהה רבה תגיד לי מה זה תיבהה?

‫ראשי אומר לשון תימה, מה זה תימה? דבר ‫שאין לו פשר זה עולם ללא משמעות כמו אבי ארץ

‫הייתה תוהו שראשי גם כן ‫שם מסביר מלשון תמיהה שאדם

‫תמאה על בואו שבא עולם ‫של תוהו זה עולם ללא תכלית

‫אז זה בדיוק מה שמתברר לכן ‫אחר כך כשאומר גרעה גינם פתוחה

‫תחתיו זה רק פירוש עקב מפרש ‫הוא מפרש את דברי אונקלוס

‫והוא אומר מי איפה הוא הצצא איתו היבא ‫לי ואוכל מכל בטרם תבו וברכהו גם ברוכייה

‫כי שמוע עשה בדברי אביו ויצעק צעקה גדולה ‫ומרד מאוד ויאמר לאביו ברכני גם אני אבי

‫והוא אומר בא אחיך במרמה ויקח ברכתך והוא ‫אומר אחי קרא שמו יעקב ויקבי ניזה פעמיים

‫עת בחורתי לקח והנה אתה ‫לקח ברכתי המילים האלה

‫כבר דיברנו על זה ‫מסגירות את צדקתו של יעקב

‫האם בעצם עכשיו אתה מגלה דבר שיצחק ‫לא ידע שאתה מכרת את הבחורה שלך ליעקב

‫אז אם כך מתברר שמנדין ‫הגיע לו הברכה כי יצחק

‫התכוון לברך את הבחור ‫מאחר והבחורה כבר נקנתה

‫אז באמת הברכה הגיע ליעקב ‫אז בעצם פיו של עשיו מסגיר אותו

‫מצאנו דבר כזה כן רבי נחמן ברסלב אומר ‫שאין אדם נידון עד שהוא לא דן את עצמו

‫כמו שמצאנו למשל בדוד המלך שכאשר ‫בא אליו נתן הנביא עושה לו את כבשת הרעש

‫ואז דוד אומר מה דבר כזה בן מוות ‫האיש ואת הכבשה ישלם ארבעתיים

‫והוא אומר לו נתן אתה האיש זאת אומרת ‫עד שהאדם לא דן את עצמו לא דנים אותו

‫אז גם פה דוגמה לזה עשיו דן את ‫עצמו ויאמר הלא הצלת לי ברכה

‫כלומר מה שעשיו מבין זה שהברכה של יעקב למרות ‫שהיא מגיעה לו איננה כוללת את כל הברכות

‫כלומר אפשר לומר שאצל עשיו יש מחשבה ‫כזאת שאם רק יעקב יקבל ברכה העולם לא יעמוד

‫יש לו אחריות לעשיו הוא מרגיש אחריות ‫על העולם לכן הוא אומר אני חייב לקבל ברכה

‫כדי שהעולם יעמוד כי הכוח ‫של עשיו זה הכוח של העולם הזה

‫הנה חומר המערל עשיו בגמת ראייה שלום כי ‫הוא האחראי על השלום ועל המלחמה בעולם

‫הוא קובע אם יהיה שלום הוא יהיה ‫מלחמה הוא קופא את השלום איפה שהוא רוצה

‫איפה שהוא רוצה שתהיה ‫מלחמה יש מלחמה זה התפקיד שלו

‫לכן הוא אומר ליצחק אי אפשר זה לא ‫אחראי להשאיר את כל הברכות אצל יעקב

‫הוא יעביר את כל התקציבים ‫לישיבות אבל מה יהיה עם העולם

‫הוא אומר אני לא אצלת לברכה

‫יעקב קיבל את הידיים של ‫עשיו אבל זה ידיים מזויפות

‫לא ידיים אמיתיות

‫מה כשיש תיקון כבר אין צורך לכן ‫באמת לעתיד לבוא נגמר עם עשיו

‫כן מה אתה אומר

‫אבל אני רוצה להתאר את השיעור שהעיקר ‫הברכה שנגמר בהיסטוריה היא ליעקב

‫נכון נכון

‫אבל עיקר ההיסטוריה זה של ‫יעקב בנצח אבל מה עם ההווה

‫ההווה הוא של עשיו ויהיה ‫הניצחק והוא אומר לעשיו

‫הן גביר שם טבלך ואת כל עשיו נתתי לו לעבדים ‫ודגן ותרוסם אחתי ואולך איפה מה עשה בני

‫והיא אומר עשיו אל אביב הברכה היא אחת היא ‫לך אבי ברכני גם אני אבי ועשה עשיו כולו ויפק

‫הבכי של עשיו יש לו משמעות יש ‫אפילו מדרשים שעושים מזה הרבה עניינים

‫שהוא שפך הרבה דמעות ‫עשיו באותו מעמד ומילה נוד

‫ועד שיתמלא נוד זהה באותה כמות ‫של דמעות של עשיו על ידי בני ישראל

‫עד אז לא תהיה גאולה זאת אומרת ‫יש איזה מין טענה של עשיו נגד ישראל

‫מהי הטענה? הטענה היא שאנחנו לא ‫יכולים לקחת ברכות כשצריך לברך את עשיו

‫עשיו נדרש לעולם הזה ולכן ‫הבכי שלו מביא לו ברכה נוספת

‫ועני צחק מה?

‫כשהשם ישראל שניתן ליעקב זה לא אומר שהוא ‫ימס את התכונה הישראלית באופן פנימי אמיתי?

‫השם ישראל שניתן ליעקב אתה שואל האם ‫זה לא אומר שהוא יפנים את התכונה הישראלית

‫שהידיים כבר לא מזויפות

‫ושהידיים כבר לא מזויפות נכון אתה צודק?

‫אז עדיין לא קרה

‫מה? אז עדיין לא קרה יפה ‫כלומר אתה גם שואל וגם משיב יפה

‫יש לי עוד שאלה, שאלה אני ‫צריך תשובה ואני אעביר את השאלה

‫למה כתוב גביר לאחיך ויש לך בני אימך? ‫יש לו רק אחת

‫אה, אבג גביר לאחיך ובני אימך, מה הבעיה?

‫אחיך זה קרוביך, מילה אח בשפות ‫השמיות כולל בערבית זה קרוב

‫אז רגע רגע אחיך זה כל ‫הקרובים, זה כולל את ישמעאל

‫זה כולל את בני קטורה, בני אימך זה בני אסף

‫פשוט מאוד, פשוט מאוד

‫ויה נצחק אביו ויאמר אליו הנה משמני ‫הארץ יהיה מושביך ומתל השמיים מעל

‫ועל הרבך תחיה ותכיחת העבוד

‫מה הפירוש על הרבך? חרב זה כלי המלחמה, בסדר

‫יש לזה גם משמעות נוספת, קרובה

‫מה משמעות הקרובה לחרב? חורבן

‫אז אם תן לקרוא את זה ‫כך, אתה תחיה מכוח חורבנך

‫ועל חרבך תחיה, על ידי שתכרב תקבל חלק בנצח

‫כלומר כל זמן שרומא היא רומא אין לה חלק בנצח

‫ברגע שהיא מכריבה משהו מעצמה יש לה התחלה ‫של שייכות בנצח כי היא קולטת אורות מישראל

‫מה שהנצרות עשתה, זה התחלת ‫התיקון, לפי מה שאומר הרמב״ם

‫שהקב' ברוך הוא נתן לנצרות להתפשט בעולם ‫כדי לקרב את העמים הרלי הלב לדברי הנביאים

‫אז זה מה שאומר כאן, ועל ‫חרבך, על מכוח חורבנך, תחיה

‫כן?

‫מתכוון שבית השר וכל התפיל ההיסטורי ‫שהועידו לו זה למעשה לכוון את בית יעקב

‫לכיוון העולם הבא ולהבטיח את העולם הבא ‫בעצם כל המעשים של הנבנים ממויותיים ונמלא

‫לא הבנתי, אתה אומר שהעיסר והתפקיד ‫שלו זה לכוון את יעקב לעולם הבא?

‫לא צריך את זה, יעקב יש לו חלק לעולם הבא ‫מטבעו, כל ישראל יש לו חלק לעולם הבא, מסתדר

‫זה מזכיר לי קצת להבדיל, האינקוויזיציה אמרה ‫שהיא שורפת את היהודים כי ככה יש להם תיקון

‫אנחנו מסתדרים גם בלי זה, טוב ‫מאוד, לא צריך שריפה, הכל בסדר

‫ועל חרבך תחייב את אחיך תעבוד ‫היה כאשר תריד ופרקת עולו מעל צווארך

‫ויסתום היסב את יעקב, ‫עכשיו פה יש דבר מאוד מעניין

‫ויסתום היסב, מלשון הסתמה, את יעקב על מה?

‫על הברכה אשר ברכו אביו, שאביו ברכת מי?

‫את היסב, כלומר הוא שונא את ‫יעקב בגלל הברכה שהוא, היסב, קיבל

‫כי הוא מבין שזו הברכה הזאת היא לא ברכה ‫טובה, כי בסופו של דבר היא נותנת יתרון ליעקב

‫טוב, יש בגמרא במסכת סנדרין ‫שאלה ששאלו הרומיים את רבי יהושע

‫מעניין, יש שם הרבה שאלות ‫ששואלים כל מיני אנשים את הרבנים

‫מאיפה אתם יודעים שיש זכיית המיתים?

‫ויש גם שאלה ששואלים הרומיים, ‫והרומיים שואלים שאלה כפולה לרבי יהושע

‫הם שואלים אותו, אז זה רבי יהושע בן חנניה, ‫רבי יהושע בן חנניה היה מצוי מאוד בחצרו

‫של הדריינוס, הקיסר, לפני שהוא עשה ‫את מלחמת, שהוא דיקה את מרת בר כוכבה

‫הדריינוס היה מזמין את רבי יהושע ‫לשיחות אצלו, והרומיים שהיו שם, היו דיונים

‫היו חכמים, פילוסופים, אז שאלו את רבי ‫יהושע מניין שהקדוש ברוך הוא מחיימת עם

‫ויודע מה שעתיד להיות, שאלו לו שתי ‫שאלות, אמר להם, שניהם מן הכתוב הזה

‫איזה פסוק? ‫ויומר השם אל משה, אינך שוכב עם אבותיך וכמה?

‫העם הזה וזנה אחרי אלוהי נחר הארץ, ‫אז אם כן אנחנו רואים מהחצי הראשון

‫שהקדוש ברוך הוא מחיימת עם, ומהחצי ‫השני אנחנו רואים שהוא יודע מה שעתיד להיות

‫כן אני חוזר, והיום מרשב אל ‫משה, אינך שוכב עם אבותיך וכמה?

‫אם כן תשפוט חיית אמיתים, המשך, ‫העם הזה וזנה אחרי אלוהי נחר הארץ

‫אם כן יודע מה שעתיד להיות, אמרו לו ‫אה זה שום דבר, אולי צריך לקרוא וכמה

‫העם הזה, לא אינך שוכב עם ‫אבותיך וכמה, אלא רק וכמה העם הזה

‫אמר להם נקוטו מהפלגה בידייכו, לפחות ‫אם כך קיבלתם חצי שיודע מה שעתיד להיות

‫מה כוונת הגמרה בזה, היא מספרת לנו ‫על דרשה לא טובה עם גול עצמי והכל

‫זה לא רציני לעשות דברים כאלה, אלא הכוונת ‫הגמרה להסביר מה ההבדל בין ישראל לרומא

‫הרומאים יודעים לקחת אחריות על ‫העתיד, אם הקב' הוא יודע מה שעתיד להיות

‫משמע שיש משמעות להיסטוריה ‫וההיסטוריה הפוליטית כמובן וכמה העם הזה

‫כן בדבר משוליומי, זאת אומרת שעבור ‫הרומאים האחריות על העולם זה דבר רציני

‫צריך לקחת אחריות על העולם והם ‫ידעו לעשות את זה יפה מאוד הרומאים

‫אבל אין תחיית אמתים, אין תקווה, לא מוביל ‫לכלום, אז יש להם ברכה שמתעסקים בעולם

‫שבו הקב' הוא יודע מה שעתיד להיות, ‫אבל אין תקווה, לכן והיסטוריה היסעה ותיעקב

‫על הברכה אשר ברכו אביו, הברכה שהוא ‫קיבל לא נותנת לו תקווה ולכן הרומאים

‫היו צריכים לפנות לישראל כדי לקבל ‫תקווה, כשהם שמעו שיש אלוהות בישראל

‫הם אמרו איזו בשורה טובה, איך ‫אומרים בשורה טובה ביוונית? אבנגיליון

‫הם אמרו איזה בשורה יש נוכחות ‫אלוהית בעולם, כן מה אתה אומר?

‫הוא אמר שסבי כבר התייאש מהנוכחים, ‫נכון, כן הוא רואה שאם יש ברכה ליעקב

‫אז יכול לקבל ממנה, כן, זה הדרשה ‫שאמרה בסוגיה במסכת סנדרין

‫תעזוב זה לא הנוסקת, כן והיום ‫הרעשיו בליבו יקרבו ימי אבל אבי

‫והרגה את יעקב אחי, הפסוק הזה ‫דורש ניתוח פסיכואנליטי בין היתר

‫אבל מה המשמעות של הביטוי? ‫יקרבו ימי אבל אבי והרגה את יעקב אחי

‫הוא רוצה להרוג את יעקב אבל יעושם ‫לעצמו שני מחסומים תוך כדי דיבור

‫הוא מונע מעצמו להרוג את יעקב, ‫הקיצד, הוא אומר יקרבו ימי אבל אבי

‫אז בינתיים כל זמן שיצחק חי אי ‫אפשר, אז קודם כל הוא שם לעצמו מחסום

‫אחר כך הוא אומר והרגה את יעקב ‫אחי, למה אתה מזכיר שהוא אח שלך

‫כשאתה רוצה להרוג אותו, עד רבה כשאתה ‫רוצה להרוג אותו אל תזכור שהוא אחיך

‫כי האחווה לכאורה תעצור אותך, כמו ‫אנחנו רואים שבשיח של עשיו יש מטרה

‫למנוע מעצמו להרוג את יעקב, ‫מצד החשק הפנימי, מצד הרגש

‫בוודאי שהוא היה הורג את יעקב, אבל יש לו ‫מחסומים, המחסומים הם מחסומים תיאולוגיים

‫אי אפשר להרוג את יעקב כי יצחק חי ‫וגם אחרי שיצחק ימות אבל הוא עדיין אחי

‫מה זה אומר? זה אומר דבר מאוד ‫מעניין, שהכנסייה במשך כל הדורות

‫צברה ערמות, מצבורים ‫אדירים של שנאה נגד עם ישראל

‫פשוט די לקרוא את מה שאבות ‫הכנסייה כתבו על היהודים

‫יוחנן קריסוס תומבוס למשל מה שהוא ‫כתב, זה פשוט לא יאומן, זה מסמר שיער

‫מה שהכנסייה אמרה על היהודים ‫במשך כל הדורות, כמה שנאה יש שם

‫על מה אגב? על הברכה אשר ברחו אביו

‫מצד שני, הייתה דוגמה של הנצרות ‫שאסור להשמיד את העם היהודי

‫כי באמת השאלה הגדולה היא, איך זה שהשואה, ‫כשאנחנו שואלים איך יכול להיות שהשואה קרתה

‫השאלה היא, למה היא לא קרתה לפני כן? ‫כלומר כשאנחנו רואים את עוצמת השנאה

‫השואה הייתה צריכה לקרות הרבה הרבה לפני זה

‫אבל הנצרות מנעה מעצמה מלעשות ‫את זה והיא נתנה לזה טענה תיאולוגית

‫היא אמרה אסור להשמיד את העם היהודי כי ‫השפלתו הנצחית היא ראייה להמיתות הנצרות

‫כל זמן שהיהודי קיים, הרי הוא ‫מושפל, כל אחד רואה את השפלתו

‫מבין שזה בגלל שהוא לא מאמין בנצרות, ‫אז או שימשיך להיות מושפל או שיתנצר

‫אגב, מי גורם לו להיות מושפל? הכנסייה ‫בעצמה, היא מספקת לעצמה את ההוכחות של עצמה

‫ולכן אמר הרצל לאפיפיור כשהוא ביקש ‫ממנו, כלומר הרצל בא לאפיפיור וביקש ממנו

‫עזרה להקים מדינה ‫בפלסטינה ליהודים, אמר לו

‫לאפיפיור מה שאתה מבקש ‫סותר את כל מה שאני מאמין בו

‫כלומר זה דבר שאני לא יכול לתת לך, אני יכול ‫לתת לך עזרה, גמילות חסדים ליהודים מסכנים

‫זה אני מוכן, אבל לעזור לך להשיב את הגדולה ‫בעצם של עם ישראל זה מנוגד למה שאני מאמין בו

‫לא יכול לעזור לך, נון פוסומוס הוא ‫אמר לו, בנטינית, זה בלתי אפשרי מבחינתי

‫אבל זה מעניין מאוד, כלומר מצד אחד יש פה ‫הצטברות של שנאה, מצד שני יש מחסום תיאולוגי

‫מה הדבר הזה מוליד? כן, ‫מה אתה רוצה? דוגמה זה

‫עקרון יסוד, כן, בשביל ‫האמונה, כן מה אתה אומר?

‫הייחוד האירופי היום זה המשך של הצורה ‫הכנסייתית? אתה שואל מה זה הייחוד האירופי

‫הייחוד האירופי זה היורש של הנצרות, בוודאי, ‫אבל אני רוצה קצת להסביר את זה בהרחבה

‫יש לאסף בן, נכון? היו לו הרבה ‫בנים לאסף, אחד מהם שמו היה אליפאז

‫אליפאז הכיוונה אלי פאז, ‫כלומר הכסף, הזהב בשבילי

‫חזאל אומרים, אגדה מאוד ממוזרה קצת, ‫שהאסף שלח את אליפאז להרוג את יעקב

‫אגב, זה אולי לפני כן אסביר, ‫אז בעצם מה זה שיצחק עדיין חי?

‫יש הכרה נסתרת של הכנסייה שבסופו ‫של דבר יש מקור משותף ליהדות ולנצרות

‫המקור המשותף זה התנך, ובגלל ‫המקור המשותף אי אפשר להרוג אותו

‫כלומר, בעצם להרוג את היהודים זה ‫לבטל את השורש של הנצרות, לכן אי אפשר

‫אבל יש אפשרות לקחת מהיהודים את הזהב, כן? ‫חזאל אומרים

‫שאסף שלח את אליפאז להרוג את יעקב, ‫אבל אליפאז, כך כתוב, למד אצל יעקב

‫זה בדיוק זה, כן? הוא למד בנו תנך, אי אפשר

‫אז אליפאז לא רצה להרוג את ‫יעקב, אבל לקח לו את כל הכסף

‫אמר לו אני חשוב כמת, ‫כאילו הרגתי אותך, זה אגב נכון

‫תלוי לקחו את הכסף של היהודים

‫אחר כך אליפאז היה לו בן, שמו עמלק

‫עמלק הוא נכד של אסר, לכן הוא יורש את השנאה

‫מצד שני, אין לו מספיק קורבה מבחינה משפחתית

‫אין לו מספיק סנטימנטים ‫כדי להימנע מי להרוג את יעקב

‫הוא, עמלק, מוכן להרוג את יעקב

‫כלומר, הוא התרחק מספיק מן השורשים הדתיים

‫הסנטימנטים הקושרים אותו ליעקב יכול להרוג

‫כלומר, אירופה באיזשהו ‫שלב הפכה להיות חילונית

‫וכאשר היא הייתה חילונית, היא ‫ירשה את שנאת הנצרות ליהודים

‫בלי המחסומים התיאולוגיים

‫ואז השואה הייתה אפשרית

‫הראשון שדיבר ממונחים של שואה

‫היה פיכטה

‫זה שם יפה כזה

‫יואן פיכטה

‫אבי הלאומיות הגרמנית המודרנית ממנפוליאון

‫והוא הסביר שלה יהודים אין שום תיקון

‫אלא מה שצריך לעשות זה לחתוך לכולם את הראש

‫ולשים במקומו ראש אחר

‫שלא יהיה בו שום רעיון של יהדות

‫זה צעד אחד קטן לפני השואה

‫אגב, היה קצת לפניו ‫המייסד של אירופה החילונית

‫מי המייסד של אירופה החילונית?

‫וולטר

‫וולטר, כן

‫צרפתי, כן? וולטר

‫הוא המייסד של אירופה החילונית

‫והוא הראשון שמדבר ‫במונחים של אנטישמיות מודרנית

‫הוא אומר כך

‫שנמאס כבר מהשלטון

‫העריץ של המלאכים

‫צריך להביא שוויון לכל בני אירופה

‫שיהיה שוויון, חירות, אחווה

‫זה כולל את כולם חוץ מהיהודים

‫כי את היהודים אי אפשר לתקן

‫אלא צריך להשיב אותם אל המדבר אשר משם באו

‫זה גם כן ביטויים כן נחמדים

‫כלומר, זה אסיו שמוריש את שנאתו לאליפז

‫ומאליפז לאמלאק

‫בלי המחסומים התיאולוגיים

‫אז אפשר כבר להשמיל את היהודים

‫זה בנגלה

‫עכשיו, מה קורה בניסטר? ‫כלומר, בתת מודע קולקטיבי

‫וכאן אנחנו נעזרים קצת בפסיכואנליזה

‫ניתן לומר

‫שאירופה עשתה את עצמה חילונית

‫כדי שהיא תוכל לעשות את השואה

‫יש מה שנקרא אינסטינקטים

‫של שפיחות דמים באירופה הדמוקרטית

‫זאת אומרת שיש רעיון כזה

‫שאנחנו נעשה עולם ללא אלוהים

‫כדי שיהיה אפשר להרוג ‫את מי שמייצג את האלוהים

‫כן, מה אתה אומר?

‫בבקשה

‫יש לנו עבירות מסעי הצלב

‫כן, מסעי הצלב זה סתם איש תוללות

‫כלומר, מדי פעם יש עבירים שעושים הרבה בעיות

‫אז האפיפיור אומר

‫שמרו חבר'ה צריך לשחרר את הקבר הקדוש

‫ואז הוא אומר יאללה, כולם הולכים

‫הורגים כמה טורקים, הורגים כמה יהודים בדרך

‫וזה בשביל קצת לשחרר כיתור

‫אבל, מאז ומעולם

‫כל הפוגרומים קיבלו גינוי מהכניסייה הרשמית

‫כלומר, מעולם לא הסכימה האפיפיוריות

‫לקבל את הרעיון הזה

‫זה נגד האפיפיורים

‫זה לא עזר הרבה, אבל עובדה

‫טוב, איפה אנחנו?

‫אז אנחנו רואים בכל המשפט הזה

‫אנחנו רואים הרבה מאוד יסודות של מה שהתרחש

‫במשך הדורות, כן

‫לפי הניתוח הזה, איך נדבר על הדעה

‫שכשהאקוב פוגש את עשיו

‫נשאר אותו באמת, ואהב אותו באמת של האקוב?

‫איך יכול להיות שהעשיו אהב כל כך את יעקב

‫כשהם התחבקו?

‫זה אנחנו עוד לא הגענו לזה

‫אנחנו נגיע לזה בעזרת השם

‫אולי הערב לא מאמין

‫אולי

‫טוב

‫כן

‫האינקפיזיציה בספרד זה גם כן אותו הדבר

‫הם לא הרצו להשמיד את היהודים

‫לא הייתה תוכנית השמדה ליהודים

‫הרצו רק לנצר אותם

‫אף פעם אחרת

‫טוב

‫ויוגד לרבקה את דברי עשיו בנה הגדול

‫ותשלח ותקרא ליעקב בנה הקטן

‫מה זה הדגשות האלה?

‫הגדול, הקטן, וכי לא ידענו, ‫דיברנו על זה כבר עד עכשיו

‫אלא זה הזמן שבו עשיו צריך להיות גדול

‫ויעקב צריך להיות קטן

‫יש זמנים בהיסטוריה שצריך להיות קטן

‫זה הזמן שבו עשיו גדול

‫אז הוא תופס את הזירה

‫ואת אומר אליו, הנה האיסה ‫ואחייך מתנחם לך להורגך

‫האם זו פעם ראשונה שאח מנסה להרוג אח?

‫לפי הסיפור המקראי נראה לי שהיה עוד פעם

‫אבל בפעם הראשונה שזה קרה

‫כשקין הורג את הבל

‫יש דבר אחד שלא קורה

‫ההתערבות של ההורים

‫ההורים, אדם וחווה, הם כאילו מחוץ לתמונה

‫אז כשקין הרוצח רוצה להרוג

‫אם אין הורים כדי לעצור אותו

‫אז הוא הורג

‫אז כאן למדו את הלקח

‫חווה אומרת לו

‫אני הפעם לא מסכימה

‫די מה שעשית לי כשהיית קין ואני הייתי חווה

‫הגיע הזמן עכשיו לא לעשות את זה

‫תיקון

‫מהו התיקון?

‫ואתה בני, שמע בקולי

‫וקום ברח לך אל הבן אחיך הרנה

‫כלומר, קין היה צריך לברוח

‫כלומר, הבל היה צריך לברוח מקין

‫הוא לא עשה את זה

‫הפעם לא נותנים לו

‫וישבת עמו ימים אחדים

‫אז אשרת שוב חמת אחיך

‫כמה זה ימים אחדים?

‫שבע שנים

‫שבע שנים זה ימים אחדים

‫הרי ימים זה כינוי לשנה בתנך

‫ואחדים זה לא זוגות

‫נכון?

‫זוגות זה שש

‫נכון? הרי כתוב במדרש

‫שהשבת אמרה לקבל ה'

‫ולכל נתתה בן זוג

‫ואילילו נתתה בן זוג

‫אמר לה כנסת ישראל יהיה בן זוגך

‫זאת אומרת שימים

‫שימים יגיעו לאחדים

‫דהיינו לשבת

‫לכן זה שבע שנים

‫אז לכן כתוב ויעבוד ריעקב ורחל שבע שנים

‫והיו בימיו

‫כימים אחדים שאמרה לו אימו

‫ואהבתו אותה

‫עד שוב

‫למה יצחק לא יכול להציל אותו?

‫למה יצחק מה?

‫לא יכול היה להציל אותו

‫הוא לא יודע שהוא רוצה להרוג אותו

‫הוא חרד חרדה גדולה

‫שמעא סב ירוג את יצחק

‫עד שוב

‫אבא חיכה ממך

‫ושכח את אשר עשית לו

‫ושלחתי אל כבתיך משם

‫למה אשכל גם שניכם

‫יום אחד

‫משמע שזה מה שקרה בסוף

‫שהשקלת שנים יום אחד

‫לפי הסיפור בירושלמי

‫לא מסתבר שהוא חרד חרדה גדולה

‫תשמע שזה היה יעקב

‫כן? למה?

‫כן

‫ויום אלו יצחק אביב מנתה

‫ויום אלו עניף יצחק בפרוחה יצאה

‫ויום אחד יצחק חרדה גדולה עד נאות

‫ויום אלו אפור

‫מי אפור הוא?

‫ממה?

‫אפור? איתי זה לא כתוב

‫איפור כן

‫די כבר יבא לי באוכל בטרם טבו

‫לא, לא כתוב אוכל בטרם טבו

‫אוכל מכל

‫מכל, יפה

‫מכל טרם טבו, מערכתו גם ברוכים

‫נכון

‫טוב אבל זה היה

‫מזמן למנו את הפסוק הזה

‫ותומר רבקה אל יצחק

‫כן

‫כן

‫מה אני חושב ש... למה ‫אני חשוב גם שנמצאים בחלל

‫ויש שניכם?

‫ברגע שאחד

‫הורג את השני, היא איבדה גם את הרוצח

‫ברור

‫כן

‫למה נדבר על רוח הקודש?

‫יצחק אסור שיהיה לו רוח הקודש

‫לראות דברים כאלה

‫יצחק הבינו לפי מה שלמנו

‫היה כתוב היום מרשם לה ולא

‫למדנו אם כן

‫שדווקא היה צריך

‫שרבקה שהיא קרובה אל העולם המעשי

‫תדע מה שקורה בעולם המעשי

‫והצעיר שיצחק יישאר בעולם התיאורטי

‫כדי שיהיה יפרש

‫בין האידאל לבין המציאות

‫נכון? ואז יהיה

‫הכרח שתהיה מרמה ויהיה הכרח

‫שיעקב יגלה את הקדושה שבתוך הסיבוכיות

‫וכולי

‫טוב

‫פסוק מן דב

‫כן

‫מה זאת אומרת שלפעמים צריך להיות קטן?

‫צריך להיות קטן בהיסטוריה

‫כלומר

‫העם היהודי אסור לו להרים את הראש לפעמים

‫אם

‫כשיש מדינה

‫זה הזמן להרים את הראש

‫זה בדיוק הפוך מה שאני עניתי לך

‫פסוק מן דב

‫ואת אומר רבקה אל יצחק

‫קצתי בחיי מפני בנות חת

‫ואני לוקח יעקב אישם מבנות חת כאלה

‫מבנות הארץ

‫למהלי חיים

‫אז אנחנו כבר הערנו על זה ‫שפסוק מן דב איננו ההמשך

‫של פסוק מן ה

‫נכון?

‫אלא פסוק מן דב הוא ההמשך

‫של

‫אני אגיד לכם בדיוק

‫של פרק כף דב

‫פסוק למדהג

‫אז לראה איך תחזיקו את הדפים

‫תסתכלו בפרק כף דב

‫פסוק למדהג

‫והיא עשה

‫בן ארבעים שנה

‫והיא כך אישה את יהודית בת ברי אחיתי

‫ואת בת סמאת בת אלעון אחיתי

‫ואת היא

‫אינה בורת רוח ליצחק ולרבקה

‫פסוק פרק כף חת פסוק מן דב

‫ואת אומר רבקה אל יצחק ‫קצתי בחיי מפני בנות חת

‫מה זאת אומרת מסידר זה כך כתוב

‫הפסוקים

‫זאת אומרת

‫שהיה אפשר לוותר על כל

‫הסיפור שבאמצע

‫של גניבת הברכות וכו

‫ולעבור ישר מהפסוק

‫על ניסוי עשיו לקצתי בחיי

‫מפני בנות חת

‫יותר מזה אנחנו רואים

‫שהתגובה של יצחק

‫היא כאילו שלא קרה

‫שום דבר לפני כן

‫והיא קראה יצחק אל יעקב והיוורך אותו

‫והיו צווהו והיו אומר לו לא תיקח אישה

‫מבית קנן

‫מה עם הסיפור הזה של גניבת הברכה

‫וזה לא יפה זה מה שעשית

‫או לפחות

‫שיגיד לו תשמע מה שעשית כל הכבוד

‫אני בעד

‫כאילו שזה לא קרה

‫סימן

‫שזה לא קרה

‫בעולם הזה

‫אלא זה קרה בעולם העליון

‫כלומר מה שמתרחש בזמן שיצחק

‫אוכל את המטעמים

‫זה ספרת קיום

‫אחרת לגמרי

‫אמרנו שיצחק הרחי בעולם

‫שבו הוא רואה או גן עדן

‫או גהינם מתי זה

‫זה כשהוא בעולם העליון שלו

‫וזה קורה

‫ביום הולדת שלו

‫כתוב שם שזה היה פסח

‫פסח זה היום שהוא נולד וכולי

‫זאת אומרת יש איזה זמנים של גילוי עליון

‫שבהם

‫האבות הרגישו גם שזה הזמן

‫של העברת הברכה לדור הבא

‫ולכן מה שקורה שם

‫לא קורה כאן

‫אף על פי שהיא היסטורית

‫בוודאי שזה קרה כאן

‫אבל מבחינתו של יצחק אפשר ‫לומר שזה כאילו בסוגריים

‫כן

‫מישהו רצה להגיד פה משהו

‫יש פה קוף קטנה

‫יש פה קוף קטנה

‫זה נכון

‫זה המסורת

‫אם נגיד שכל הסיפור הזה

‫נעשה בספר אחרת

‫אני מבין שיצחק נמצא שם מרחוק

‫אבל מה היסטוריה נמצא שם

‫גם מסבא יש שם

‫זה לא נכון בעולם הזה

‫זה להבין

‫השורש של עשיו הוא שורש גבוה מהשורש של יעקב

‫ככה למדנו

‫לכן גם יצחק רצה לברך אותו

‫כן בבקשה

‫מה הפירוש של הקוף הקטנה?

‫מה הפירוש של הקוף הקטנה?

‫לא כל דבר צריך פירוש

‫הנה הבעל התורים אומר

‫קוף קטנה שראתה שעתיד לכירה בבית

‫שגובו קוף עמה

‫וקוף של אודרור כן לה גדולה

‫שביקש דוד על האחד שגובו קוף עמה

‫שלא יחרה

‫מה זה קוף?

‫מה זה קוף?

‫זכור נכון

‫קוף של מאחת מה עוד?

‫בגימטריה זה כמה? זה מאה נכון

‫מה זה מאה?

‫אליפא רק לגורמים בבקשה

‫עשר כפול עשר נכון?

‫זה עשר בריבוע

‫לכן עשר זה

‫עולם של שלמות נכון?

‫בעשרה מאמרות

‫נברא עולם

‫עולם מושלם שבה מושלם דיינו מעוקב

‫דיינו שיש לו שטח

‫זה הגובה של המקדש

‫עכשיו המקדש

‫אין לו עמידה נצחית בעולם הזה

‫לכן הקוף היא קטנה

‫ומי מחריב את המקדש?

‫האסף

‫קצתי וחיי קוף קטנה פשוט מאוד

‫טוב והקרא

‫פסוק ב'

‫קום לך פדנא הרם

‫ביתה

‫בתואל

‫אבי עמך וכך לך

‫מישה מישה מבנות לבן

‫אחי עמך

‫אז קודם כל רואים פה של יצחק יש הרבה

‫ידיעות

‫הוא יודע שצריך להתחתן דווקא עם

‫המשפחה ההיא טוב מאיפה הוא יודע? ‫כי אברהם כבר עשה

‫כך דבר נוסף

‫הוא יודע שיש ללבן בנות

‫מין הבנות?

‫רחל ולאה

‫אז הוא כבר יודע

‫שיש שם שתי בנות

‫ושיעקב צריך להתחתן עם אחת מהן

‫ומי

‫יתחתן עם השנייה?

‫אסף

‫כלומר ברור אם כן ליעקב

‫לסעלי יצחק שיש לו שני

‫בנים והוא יודע

‫שיש לאסף שתי בנות

‫של לבן שתי בנות

‫ומאחר והוא לא

‫מרוצה מהניסויים של האסף

‫עם בנות קנן

‫ברור שהוא מצפה שאסף יתחתן

‫עם האישה השנייה

‫וככה כתוב במדרשים שהיו הבריות

‫אומרות שתי בנות

‫לשני בנים

‫הבריות זה יצחק

‫ויצחק הוא אומר זה ככה צריך להיות

‫השאלה היא מי בשביל מי?

‫זו באמת השאלה הגדולה

‫איך הורה היה צריך להיות

‫יעקב לרחל

‫לאה לאסף? כן ככה היו הבריות אומרות

‫לכן הייתה בוכה

‫עיני אליה רכות

‫שהיא לא רצה ליפול בחלקו של אסף

‫אבל

‫זאת האמת?

‫הרי למה

‫שיעקב התחתן עם רחל?

‫ביש שיעקב הוא רק

‫יעקב נכון?

‫אבל יעקב הוא באמת לא יעקב

‫הוא קנה גם את הכוח של אסף

‫ולכן יעקב צריך להפוך

‫לישראל, לכן הוא צריך להתחתן עם המיועדת

‫לאסף עם לאה

‫ברור?

‫עכשיו איך הוא השיג

‫את הברכה של אסף?

‫במירמה

‫אז איך הוא צריך לקבל את לאה? במירמה

‫זה פשוט מאוד, זה הולך ביחד

‫זאת אומרת בסופו של דבר

‫זה המשך של הסיפור

‫זאת אומרת בהתחלה יעקב

‫לוקח באיזה טריק

‫את הבכורה

‫יש לו טריק כדי לקנות את הבכורה

‫יש לו עוד טריק

‫כדי לקנות את הברכה

‫ובסוף הוא לוקח גם את האישה

‫של אסף

‫הוא בעצם לוקח לו את הכל

‫גם את אשתו של אסף הוא לוקח

‫ובסוף הוא לוקח גם את כוחו

‫כשהוא מנצח את המלאך

‫כלומר, הקנייה של

‫השם ישראל עובר בארבעה שלבים

‫שלב חשוב

‫ניסוי יעקב עם לאה

‫ברור

‫מה?

‫עכשיו, שלום, זה השאלה משהו

‫שלפני כמה שבועיים, למה כשהערבית שיג את יעקב

‫כשהוא עושה את זה בצורה ‫המונית וזאת היא נוחלת

‫אז הרב אמר שמצלם את זה

‫לצדוקה

‫נכון

‫אז הסברנו את זה

‫שהתפקיד של יעקב זה לגלות את

‫הקדושה שבתוך

‫הסיבוכיות

‫נכון? וזה מתחיל מהדיאלוג

‫בצעירותם של יעקב

‫ואסף, על הבחורה

‫גם עכשיו הרב אמר שרדת שלב

‫כי מתברר בסוף שהוא צודק

‫אבל זה, תחכה עד המאבק

‫במלאך, אז נדע

‫נכון? וגם זה לא פשוט

‫מה אם הוא נקרא בשם ישראל?

‫גם בפנואל וגם בבית אל

‫למה פעמיים?

‫טוב, אני צריך להגיע לפרשת וישלך

‫נשאר לנו כמה דקות, אולי נגיע

‫לפרשת וישלך, אולי

‫נראה

‫פסוק ג'

‫ואל שדאי

‫יברך אותך

‫ויפרחה וירבך

‫והיית לי כלמים

‫מי זה אל שדאי?

‫מי שנותן

‫פריון

‫למשל בפרשת

‫וישלך

‫אני אל שדאי

‫פרה ורווה

‫כל מקום שיש

‫הולדה, שיש

‫מה שנקרא פריון

‫שם נמצא אל שדאי

‫ואל שדאי יברך אותך

‫אל שדאי

‫הוא גם זה שנותן הבטחות

‫כן? ולא מקיים

‫זה מה שכתוב

‫הוא נמצא אל אברהם, אל יצחק ואל יעקב

‫ואל שדאי, אומר רשי

‫הבטחתי מבטחות

‫ובכולם אמרתי

‫אני אל שדאי

‫ושמי השם לא נודעתי להם, שרי הבטחתים ולא

‫קיימתי

‫זאת אומרת שם השם זה שם של הקב'

‫בתור מקיים ברכותיו

‫הבטחותיו

‫אבל בתור רק מבטיח הבטחות

‫ולא מקיימם, זה אל שדאי

‫דהיינו שהוא הופך את יעקב

‫לאחד מן האבות

‫ולאבות יש זכות אבות

‫מה פירוש זכות אבות? הזכות שיש להם

‫על זה שהם הסכימו להיות אבות

‫ולא להיות בנים

‫כי האבות חיים

‫עבור גורל, איזשהו

‫ייעוד, שיתקיים רק

‫בבניהם ולא בהם

‫אז אם כן הם אבות

‫אבל הם מסכימים לא להיות בנים

‫ולכן האל שלהם זה אל שדאי

‫ולא השם

‫כי השם יהוד כב' כזה, מי שמקיים את הבטחותיו

‫ואל שדאי

‫אברך אותך ואפריך וארבך

‫ואיתה לקלעמים וייתן לך את ברכת אברהם

‫לכאול זרחה איתך ובראשתך

‫את ארץ וגורך אשר נתן אלוהים

‫לאברהם דהיינו

‫את ארץ ישראל שזה עד עכשיו

‫בכלל לא היה בדיון בברכות

‫שבן יעקב נעשב

‫היה בדיון דברים אחרים אבל לא

‫ארץ ישראל והשלך יצחק את יעקב

‫ואילך פדן הערם אל לבן

‫בן בטואל הערמי

‫אחי רבקה

‫עד כאן

‫זה היה פסוק מובן

‫אם יעקב

‫ואיסאו

‫זה באמת יפה מאוד

‫פה מגלים דבר שלא ידענו עד עכשיו

‫שרבקה היא אם יעקב ואיסאו

‫לא

‫זה לא מה שמגלים פה

‫מגלים שלבן בן בטואל הערמי

‫הוא אחי רבקה

‫אז זה ידענו גם כן

‫אבל זה בא לתארץ קושייה

‫אם לבן בן בטואל הערמי

‫הוא אחי רבקה עכשיו אני מבין

‫למה היא אם יעקב ואיסאו

‫בגלל ש

‫רבקה כזאת צדקת

‫יצחק כזה צדיק

‫מאיפה יש ללמוד להיות ראשה

‫כאיסאו במשפחה הזאת

‫מאיפה הוא למד את זה

‫הרי אינטרנט לא היה לו אז מאיפה הוא

‫למד אלא כיוון

‫שרבקה היא אחותו של

‫לבן הערמי

‫אז לכן יהיה יעקב ואיסאו

‫כן

‫נכון

‫איסאו הוא הקצנה של

‫מדעת הדין של אביב יצחק

‫אבל הוא צריך להיות צדיק

‫לא ראשה

‫מאיפה זה בא לו להיות ראשה

‫הרי יצחק הוא צדיק

‫אלא זה בא לו מזה

‫שאימור היא אחי לבן

‫היא אחות לבן

‫אז עכשיו לפי זה אני מבין

‫מה הפסוק מלמדנו נכון

‫כלומר אם יעקב ואיסאו אני מבין מה זה

‫מלמד אותנו

‫אז למה ראשי כותב

‫אם יעקב ואיסאו

‫ראשי כותב

‫אני יודע מה מלמדנו

‫מה הוא לא שמע את השיעור שלי ראשי

‫ברור שזה אני יודע מה זה מלמדנו

‫זה בא להתארץ איך יכול להיות

‫שבמשפחה של שני צדיקים

‫כאלה יצא

‫יעקב ואיסאו אז למה ראשי אומר

‫אני יודע מה מלמדנו

‫אלא מה תגידו שראשי יש לו ענווה

‫אבל למה ראשי

‫יכתוב את זה דווקא כאן

‫אם ראשי היה מפרש כל מילה בתורה

‫ויש מילה אחת שהוא לא ‫מפרש אני מבין למה הוא אומר

‫אני יודע מה מלמדנו

‫אבל מאחר ויש פסוקים ‫רבים שאין עליהם פירוש ראשי

‫וראשי לא ראה לנכון לכתוב

‫אני יודע מה מלמדנו

‫אז כנראה שפה יש משהו מיוחד

‫אבל הרמין בפסוק ח' שמתחתו ‫את יקווי ותרעיל ערמין ומפגן העם

‫החות רמין ערמין וראשי

‫הרב הסביר שזה הסיבה מכאן אנחנו עומדים

‫ומאיך הוא מגיע לישב

‫איך אני ידעתי לפרש את זה שם בגלל הפסוק הזה

‫עכשיו

‫כן מה

‫אם כבר יצא רשת למה לא הרב השריקה היה רשת

‫הוא גם היה

‫אז למה מסכים את הקטע הבא למה אף כל כך

‫כתוב בן ביטואל

‫כתוב בן ביטואל

‫כן

‫איך הוא ידע שזה יעקב בישראל

‫אני עוד לא יודע

‫אם תנו לי לדבר אולי יש סיכוי

‫שמשהו יוסבר כאן

‫אבל אני כל הזמן תשאלו שאלות

‫אז אנחנו נמלא את השיעור בשאלות

‫עד ש... עד שיגיע המבזק

‫מה יהיה

‫טוב

‫אז קודם כל להבין מה זה

‫איני יודע מה מלמדנו

‫רשי איננו חשוד שהוא איננו יודע מה זה מלמד

‫אלא ש... מה

‫ברור שרשי איננו חשוד ‫שהוא איננו יודע מה זה מלמד

‫כי הרי הפשט הוא גלוי

‫אלא רשי אומר איני יודע מה מלמדנו

‫מה שזה מלמד אני יודע אבל מה זה מלמדנו

‫מה פירוש נו שבמלמדנו

‫הדור של רשי

‫כלומר רשי חי בעולם שבו מי ששולט זה איסאו

‫הנצרות שולטת במקומו של רשי

‫אז אני לא יודע איך אפשר לגלות בדור ‫שלנו שיש שורש משותף ליהדות ולנצרות

‫הם יעקב ואיסאו אסור לדבר על זה

‫לכן רשי אומר פה אני לא ‫יודע מה זה מלמד תעבור עלי

‫כלומר יש זמנים שיש דברים ‫בתורה שאינם שימושיים

‫לכן איני יודע מה מלמדנו אני יודע מה זה אומר

‫עכשיו לפי זה גם מובן ההקדמה של יעקב לאסאו

‫תסתכלו בתאמים

‫מתחת למילה אם נמצא טעם ‫שאחינו הספרדים מכנים אותו מעריך

‫ואחינו האשכנזים מכנים אותו מרחה נכון

‫מתחת למילה יעקב נמצא טעם ‫שאחינו הספרדים קוראים לו פרחה

‫ואחינו האשכנזים קוראים לו טיפחה

‫אז זה או מעריך טרחה או מרחה טיפחה

‫אז כאילו צריך לקרוא הם יעקב פסיק ואיסאו

‫אני לא יודע אני לא הייתי כותב את זה ככה

‫הייתי כותב את המעריך ‫את הטרחה ואחרי זה מעריך

‫ואז צריך לקרוא הם יעקב ואיסאו

‫הם גם של יעקב גם של איסאו

‫אז מהסבירים לך לא היא בת בתו... ‫לבן בן בתול הערמי אחרי רבקה היא אמי יעקב

‫מה עם איסאו? ואיסאו

‫כלומר הוא יצא מלהיות הבן של רבקה

‫ולכן הוא מובא לאחר מכן

‫דבר שיכולתי להגיד גם בלי ‫ולבהזמז את הזמן על שאלות

‫טוב, עד כאן להיום

‫שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234893529″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 46
"ורבקה שומעת בדבר יצחק אל עשו בנו וילך עשו השדה לצוד ציד להביא"
"וירא עשו כי ברך יצחק את יעקב"
פרק כז’ פסוק כח’
אורך השיעור: 53 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234893529″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ויתן לך האלהים מטל השמים ומשמני הארץ ורב דגן ותירוש”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן