פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת ויצא > “וישא יעקב רגליו וילך ארצה בני קדם”

“וישא יעקב רגליו וילך ארצה בני קדם”

מילות מפתח:יעקב אבינו
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫אנחנו בראשית פרק כפתט
‫אני עכשיו זוכר את מספרת שאלה

‫פסוק על

‫והאיסיה עקוב רגליו וילך ארצה בנקדם

‫ארץ בנקדם היא כידוע ארץ ‫הרם נעריים או חרן כל האזור הזה

‫למה הוא כאן מצוין בשם ‫בנקדם ודאי שזה השם האמיתי של

‫המקום אבל יש גם כוונה בזה ‫כי הרי יש כמה שמות למקום

‫אלא שיעקב הולך אל הקדם אל מה ‫שקדמון יותר מן הזהות העברית המתחדשת

‫שלו הזהות של אברהם מצחק ויעקב ‫הוא הולך אל בית אברהם כלומר אל המקום

‫שבו צמחה הזהות העברית והוא הולך ללקט משם משהו ‫שצריך ללקט הרי אמרו לו לעשות משם אישה אם אמרו לו

‫לעשות משם אישה משמע שיש איזשהו יחס בין הזהות הישראלית ‫הולכת ונבנית הזהות העברית המתחדשת כפי שהסברנו

‫לבין אותה תרבות של חרן

‫עכשיו לפי מה שהבנו כבר ‫בשיעור הקודם הרי היציאה

‫של יעקב אל חרן היא בעצם ‫אפשר לומר הגלות הראשונה

‫כלומר כל עם ישראל כולו מצוי עכשיו ‫דרך דמות של אדם אחד יש אדם אחד

‫והוא כל עם ישראל כולו והוא יוצא ‫מארץ ישראל, איך קוראים לזה גלות

‫במיוחד שהתנאים שהביאו אותו ליציאה ‫הזאת הם תנאים קשים כיוון שמדובר

‫ברדיפתו על ידי אחיו שרוצה להורגו ‫אז זה מאוד דומה לדגם של הגלות

‫דרך זה אנחנו לומדים דברים ‫בבחינת מעשה אהבות סימן לבנים

‫אנחנו לומדים מה הוא ישראל ‫בעמים במיוחד בעידן גלותו

‫ואיסא יעקב רגליו ויילך ‫ארצה בנקדם ויר כלומר

‫מה עם ישראל רואה כשהוא ‫מגיע אל אומות העולם

‫והנה בער בשדה בער כל ‫אחד יודע זה מקור מים בשביל

‫מה צריך מים בשביל לשתות ‫כי אם לא שותים אז מתים

‫כלומר במילים אחרות הבער זה ‫מקור החיים והיער והנה בער בשדה

‫הוא רואה את מקורות החיים והנה ‫שם שלושה עד רצון רובצים עליה

‫כלומר הוא רואה שיש קבוצות ‫קבוצות שמעוניינות לנוק

‫ממקורות החיים אפשר ‫לומר שזה כל הדרמה האנושית

‫כלומר האנושות חפצה לנוק ממקורות ‫החיים ויש שלושה עד רצון כלומר

‫כנראה שיש שלוש אופציות שלוש ‫תרבויות שלושה אופנים להיות אדם

‫שמתחרים על מקורות החיים כל אחד טוען ‫להגמוניה על מקורות החיים ואומר שזה שלא

‫כי מן הבער ההיא ישקו האדרים ‫כלומר מדובר על מקור החיים

‫הראשי בסופו של דבר מדובר ‫בשפע האלוהי שמחייה את העולם

‫כי זה הבער ההיא הבער הידועה הבער ‫שממנה כל חיות לכל אדם כי מן הבער

‫ההיא ישקו האדרים והאבן גדולה על פי ‫הבער הוא רואה שמקורות החיים חסומים

‫אי אפשר לשתות משהו חוסם ‫הביטוי האבן החוסמת זה די מוכר לנו

‫מהנביאים ועשיר אותי את לב ‫האבן מבשרכם ונתתי לכם לב בשר

‫כלומר יש משהו חסום בתוך ‫ליבו של האדם שמונע את השטייה

‫של מן הבער מה היא האבן הגדולה ‫הזאת ונאספו שמה כל האדרים

‫וגללו את האבן על פי הבער והשקו ‫את הצון והשיבו את האבן על פי

‫הבער למקומה כלומר לפי הציור ‫שמצויר כאן מדובר באבן כבדה מאוד

‫אבל אם כל הכוחות האנושיים ישתתפו ‫יהיה אפשר להסיר את לב האבן אפשר להסיר

‫את האבן מפי הבער כלומר מה שמונע ‫בינתיים את היניקה של מקורות החיים

‫זה שחסרה אחדות אין שלום בין בני אדם ‫אבל כאשר יש שלום ביניהם בהחלט יש אפשרות

‫שוב להיפגש עם האלוהות וזה תואם את מה ‫שההלכה אומרת ששמו של הקדוש ברוך הוא שלום

‫עד כדי שאסור לומר שלום לחברו ‫לפני התפילה ונאספו שמה כל

‫האדרים אבל אם זה נכון יש לי ‫פה שאלה גדולה מדוע הם צריכים

‫אחרי שהם גמרו לשתות להחזיר את ‫האבן אני במקומה אם הייתי שם מכסה

‫מפלסטיק שמעת אומר אין פלסטיק בימים ‫ההם אז שישימו מכסה של ברזל או של עץ

‫כן הרי הפלסטיק זה רק אפשרות אם אין ‫פלסטיק יש דברים אחרים אבל למה אבן כל כך

‫גדולה להחזיר אותה על פי הבער כנראה שהם ‫מעוניינים שלא יהיה אפשר להרים את האבן בלי

‫העזרה אחד של השני כי הם חושדים ‫אחד ושני יש תחרות אני רוצה להיות נוכח

‫בזמן שאתה משקה את הצאן שלך אני ‫חושש שאתה תיקח יותר מדי מים כלומר יש

‫אומנם שלום טכני ‫כלומר על מנת להיפגש עם

‫מקורות החיים מוכנים ‫לשלב ידיים אבל אין אחווה

‫אין אהבה יש אינטרסים ‫משותפים מבחינה טכנית כדאי

‫לשלב ידיים אבל מבחינה ‫אמיתית אין שלום אין אחווה

‫זהו המצב שיעקב מבחין בו ‫כשהוא מגיע אצל אומות העולם

‫אז מה יש לעם ישראל ללמד את העולם

‫ויאמר להם יעקב אחי הוא מלמד אותם משהו חדש

‫הוא מלמד אותם שיש אחווה ‫ואם יש אחווה אז מערכת

‫היחסים נשונה לגמרי היא ‫כבר לא בנויה על תועלתנות

‫על פרגמטיות על יעילות היא בנויה על אהבה ‫על ויתור הדדי וכדומה והיא אומר להם יעקב אחי

‫טוב צריך לבסס את זה ‫מינין לך שאנחנו אחים

‫צריך לבסס את האחווה ‫לא סתם פרזות גדולות יפות

‫אומר להם יעקב פשוט ‫מאין אתם כולנו נברנו יש

‫מאין יש לנו אותו בורא ‫אותו אלוהה אחי מאין אתם

‫פשוט מאוד שמה תגידו לא מאין ‫זה שאלה מאין זה כאילו מאיפה

‫אומנם זה דרש אבל גם ‫אם לקבל את הדרש הזה

‫שמאין פירושו מינין אבל ‫מה התשובה המונחת בשאלה

‫התשובה לשאלה מאין אתם התשובה היא מאין ‫כמו שאומרת המשנה דא מאיפה אתה באת מאין באת

‫ברור זה כלומר אתה באת ‫יש מאין כל אדם צריך לדעת

‫מאיפה הוא הגיע הוא הגיע ‫מאין יש רצון מאחורי קיומו

‫לכן אומר יעקב והיא אומר להם יעקב ‫אחי איך אני יודע שאתם אחים מאין אתם

‫זה ציור יפה נאיבי מלא ‫תקווה אופטימי מאוד והם

‫אומרו בחרן אנחנו כלומר ‫זה הפילוסופיה הדתית שאתה

‫הגית אבל האמת היא שאנחנו ‫באים מחרונה פה של עולם

‫כך אומרה שיעל ויאמות תרח ‫בחרן מה זה חרן עד אברהם

‫יש חרונף בעולם כלומר ‫אנחנו בעולם סגור של סיבתיות

‫דמונית אין תקווה יש רק ‫תחרות יש כנעה ושנאה ותחרות

‫זה מה שיש בעולם אתה ‫מספר לנו מאין לא מחרן אנחנו

‫מאחזר קצת והיא אומר להם ‫הייתה אתם את לבן בן נחור

‫כלומר אולי בכל זאת שמעתם ‫על המשפחה של אברהם

‫כלומר במילים אחרות האם ‫התנך מצוי בספרייה שלכם

‫לא שאתם בדיוק חיים לפי זה ‫אבל זה נמצא באוצר התרבותי

‫שלכם זה קיים הוא ידענו ‫שמענו זה אפילו רב מחר

‫זה נמצא בכל חנות ספרים ‫אצלנו ואנחנו מכירים לבן בן

‫נחור והוא אומר להם השלום ‫לא כלומר האם מה שקלטתם

‫מהמשפחה הזאת המסר שעלה ‫מתוך המסורת התנכית האם זה

‫מסר של שלום האם הבנתם ‫שיש משהו כזה שמדברים על שלום

‫והם אמרו שלום כלומר אכן שמענו על זה

‫אז אם כן יש תקווה איפה התקווה מרוכזת והנה ‫רחל פתאום באה עם הצון כלומר יש כאן ההזדמנות

‫רחל עכשיו הולכת ומתקרבת והנה שם עם ‫רחל נמצאת התקווה של תיקון העולם כולו

‫איתה אתה יכול לעשות משהו

‫רבי איתי מאוד חשבתי ‫שאתם רואים את זה בצורה

‫פרקטימית יש שלום אבל ‫רחל משתפים את זה בפעולה

‫אני לא אביד לספרים את זה לא באים באמת ‫לשנות דברים אני חלק מהמהלכה מאוד אינטרסנטיה

‫את אומרת ככה יפה את אומרת ‫שבעצם מה שאומרים הרואים

‫נכון יש כזה דבר אבל ‫סך הכל הם בלויים בתוכנו

‫הם קיבלו את התרבות שלנו ‫הנה רחל ביתו גם היא איתנו

‫באה עם הצון נכון אפשר ‫בהחלט לומר שזאת הכוונה שלהם

‫ודרך הכוונה הזאת להראות הנה גם ‫אצלנו יש תרבות יהודית במוזיאונים

‫בכל זאת יעקב מבחין שיש ‫בכל זאת איזה גרעין שניתן

‫להחיותו הרי פעמים רואים את ‫זה בקהילות יהודיות בחוץ לארץ

‫שנראה שזהו נבלו לגמרי בתוך ‫הנוף התרבותי אבל שולחים

‫שליח אחד של בני הקיבה ופשוט ‫הכל פתאום מתגלם מחדש נכון

‫אז מה שכתוב כאן והנה רחל ‫ביתו בא עם הצון אז יעקב

‫אומר אה אז יש מה לעשות ‫כאן אבל מה צריך להיפטר מהם

‫והיום עוד היום גדול לא תאסף ‫המקנה השקוע צון ולחוראו

‫ופתאום נזכר שזהו הגיע הזמן ‫להיפטר מהם כי הרי רחל הגיע

‫זה כלומר יש דייט מפריע מה צריך כל הנוכחים

‫כלומר זה דבר מאוד מעניין זאת אומרת עד ‫שמגיע רחל יעקב מוכן לשיתוף פעולה איתם

‫ברגע שמגיע רחל היא ‫מחליפה אותם כלומר ההיסטוריה

‫הישראלית עושה צעד שמבדיל ‫אותה מן ההיסטוריה של האנושות

‫והיום מה? והנה רחל בא עם הצון ‫למה זה אומר שהצון הוא העיקר?

‫דווקא הייתי אומר הצון בא עם רחל אם ‫כוח אתה אומר אבל כאן רחל בא היא המנהיגה

‫והיום הוא לא נוכל עד אשר יאספו כל ‫האדרים גלו את האבן על פי הבר וישקינו הצון

‫עודנו מדבר עמם ורחל ‫באה יש הבדל בין באה

‫לבאה באה הכוונה שהיא ‫מגיעה באה היא כבר הגיעה

‫מלעל אם הצון אשר להביע כי רואה היא ‫כלומר היא מנהיגה יש לה מנהיגות יש לה

‫אגב המנהיגות שלה היא מנהיגות של רעות ‫היא רואה מישון רע ועפתה לרעך זה בנוי שם

‫והיא כאשר ראה יעקב את ‫רחל בת לבן אחי עם הוא

‫וצון לבן אחי עם הוא ‫והגש יעקב ויגל את האבן

‫מעל פי הבר אומר רשי ויגל את האבן מעל פי ‫הבר כאדם שמעביר את הפקק מעל פי צלוחית

‫להודיעה שכוחו גדול הגיע רחל הוא רוצה להראות ‫אני יודע להוציא את האבן כמי שפותח פקק

‫מעל פי הבר וישק את צון ‫לבן אחי עם הוא וישק יעקב

‫לרחל וישא את כלו ויפק ‫ויגד יעקב לרחל כי אחי

‫אביהו וכי בן רבקהו ואתה ‫רוצ ואתה גד לאביה סדר

‫הדברים פה מעורר מיליון ‫שאלות תאמרו לעצמכם את

‫המצב רחל מגיע היא לא ‫יודעת מי האיש שנמצא ליד

‫הבר הוא נראה מאוד ‫מפחיד הוא מסוגל להרים לבד

‫את האבן שבדרך כלל צריך ‫כולם הוא עוד לא אומר שום

‫דבר הוא משקה את הצון ‫הוא עוד לא אומר שום דבר

‫הוא מנשק אותה הוא עוד לא ‫אומר שום דבר והוא בוכה, הוא

‫אומר את יודעת אני הבן דוד ‫שלך ואני התחתן איתך היא

‫רצה הביתה ואתה רוצ ואתה גד לאביה

‫מה קרה כאן, ההתנהגות מאוד מוזרה ‫מוריד אבן משקה מנשק בוכה מספר

‫היא נבוכה היא רצה הביתה

‫אני לא יודע איפה הם כנראה שהם ‫נשארו שם כלומר הם לא הסכימו ללכת וכל

‫הסצנה הזאת מתרחשת מול הרועים לכל ‫החלילים בעת השקיעה ליד הבר עם הצון

‫זה פסטורלי מאוד רומנטי מאוד

‫כן מה אתה אומר

‫אנחנו אומרים שרק בערך ‫ישראל כל הכוחות מתגלו ככה בזמן

‫מה השאלה

‫אז זה נכון זה חוץ לארץ נכון

‫לא, מי אמר שכל הכוחות התגלו כאן

‫עכשיו אני רוצה כדי לפתור ‫את כל סדרת השאלות האלה

‫אנחנו קודם כל צריכים להבין למה הוא בחה

‫נתחיל מזה

‫זה הדבר הטמוע ביותר ‫כאן מכל הסיפור שהוא בוכה

‫יש במדרש דבר מאוד מעניין

‫הוא בחה בגלל שרואי הצון ‫שהיו מסביב התחילו לצחוק

‫צחקו עליו

‫אמרו תראו מי זה האיש הזה

‫הבחורה הראשונה שהוא פוגש

‫לא מכירים אותו במקום ונשק אותה

‫ואז הוא בחה

‫טוב, זה מאוד מעניין

‫הוא אכפת לו מה שהם אומרים

‫אם כל כך לא אכפת לו מה שהם אומרים

‫זה למה הוא בוכה כשהם צוחקים

‫גם פה עולה שאלה למה הוא באמת נשק אותה

‫זה לא דרך ארץ

‫אפילו לא אמרת למי אתה

‫מה זה הסיפור הזה

‫אלא מה

‫כנראה שברגע שנפגשו יעקב ורחל

‫היה מפגש פה של הנשמות

‫והנשמות האלה

‫הרגישו זו בזו

‫שמתידים לשנות את העולם כולו

‫כאן נוצר המנוף של תיקון העולם כולו

‫אז יש שכרח לתת ביטוי מעשי להתקשרות הזאת

‫מבחינת מה שאמרו רבותינו מצווה הבא לידך

‫אל תחמצנו אסור להסביר

‫אם הוא יסביר

‫הוא יכול להגיד לרועים רק רגע ‫רבותיי אני רוצה להסביר לכם משהו

‫תשבו

‫אני רוצה לעשות סימפוזיון על תיקון העולם

‫על אהבה נשמתית

‫ואני רוצה להסביר לכם מה אני הולך לעשות

‫אני הולך לנשק את רחל כי

‫אז עבר הזמן

‫ברגע שעבר הזמן

‫הזמן של התיקון יתבסס

‫לכן אין ברירה

‫אסור לו להמתין

‫אבל הוא משלם על זה מחיר

‫המחיר יהיה

‫שאם יצחקו עליו

‫ואז מה אם הם צוחקים?

‫יש בעיה

‫כי הרי בשביל מי הוא עושה את זה?

‫עבור מי הנשיקה הזאת?

‫עבורם

‫ולכן

‫חשוב שהם יבינו מה הוא עושה

‫אבל אין ברירה אי אפשר להסביר להם

‫ולכן הם צוחקים

‫והוא בוכה

‫על פי העיקרון

‫מנשקים ובוכים

‫נגיד זה אחרת

‫שהוא

‫כנראה הבין

‫ש

‫זו אגב בעיה שעם ישראל

‫עומד בפני הרבה פעמים

‫לפעמים צריך לעשות מעשים

‫שמביאים עלינו את גינוי

‫העולם

‫והעולם יגנה

‫אבל אין זמן להסביר

‫אז אולי לא נעשה

‫לא, אנחנו נעשה

‫למרות שהעולם עוד לא במדרגה להבין

‫את מה שאנחנו עושים

‫כי אנחנו יודעים

‫יותר טוב מהם

‫מה טוב להם

‫ולכן יעקב שיודע יותר טוב מן הרואים

‫מה טוב לרואים

‫עושה מעשה שמביא עליו ביקורת מוסרית

‫ולא רק כדי לתקן אותם

‫מובן? כן

‫איך רואים שצוחקים עליו?

‫המדרש אומר

‫אבל איך המדרש יודע

‫שהם צחקו?

‫כי הוא בחר

‫למה הוא בוחר?

‫מתי אדם בוחר?

‫כשצוחקים עליו

‫נכון? כן

‫קצת מוזר, לפני זה

‫יש שם דווקא את הסיבות לפחד

‫ממצחוק, הלך הוא בא

‫כמו איזה רמבו

‫מוציא את האבן מהבער

‫שהם כולם ביד

‫לא הצליחו להרים אותה

‫בן אדם כזה חזק

‫ויכול להשתמש בכל הסיבות

‫אתה צודק, אתה אומר לכאורה

‫ומה הם צוחקים עליו?

‫הרי הוא כזה חזק

‫יכול להרים את האבן

‫לא כדאי לצחוק עליו

‫נכון

‫אבל

‫אבל ההתנהגות שלו כל כך בלתי צפויה

‫שהיא מביאה לצחוק

‫הצחוק זה דבר בלתי נשלט

‫הרי מתי אדם צוחק

‫כבר כתב על זה דרקסון

‫אדם צוחק

‫כשיש משהו בלתי צפוי

‫וזה בלתי צפוי

‫ולכן צוחקים

‫זה גם ממלא

‫זה מאפשר גם את הלגלוג

‫כן

‫אז זה מה שכתוב כאן

‫כאן הוא מגלה לה את הסוד

‫הוא אומר

‫כי אחי אביה הוא ואחי בן רבקה הוא

‫ואתה רוצה לדבר תגיד אביה

‫עכשיו נשאל פה שאלה

‫לגבי הנשיקה הזאת

‫שם ככה בעינינו

‫מה זה הנשיקה הזאת?

‫כן

‫הרי בנשיקה יש גם יצריות

‫נכון

‫יצריות מגונה

‫טוב

‫ניתן לומר שהיא הייתה ילדה

‫כן הרי רועות צאן

‫הן בערך כלל ילדות

‫אפשר להגיד שהיא ילדה

‫זה גם מסביר מדוע יעקב היה ‫מוכן לעבוד בשביל השבע שנים

‫אולי הייתה ילדה קטנה

‫עדיין לא שייך שהיא תתחתן

‫מחכים שבע שנים

‫זו אפשרות

‫אבל מצד העומק של הדברים

‫צריך להבין שאצל יעקב יש משהו מיוחד

‫אין אצלו

‫גנות של היצר הרע

‫הקיצד

‫הנה בואו נראה

‫אני כאן מקדים את המאוחר

‫בואו תסתכלו בפסוק קאף א'

‫והיום מר יעקב אל לבן

‫אולי לפני כן פסוק קאף

‫ויעבוד יעקב ברחל שבע שנים

‫והיו בעיניו כימים אחדים

‫באהבתו אותה

‫והיום מר יעקב אל לבן

‫אהבה את אשתי

‫קימה לאוי המים

‫יש פה אנשים רגישים נלצת

‫ועבואה אליה

‫ביטוי ממש גס

‫איך אפשר?

‫זה מה שיש לו להגיד לחותן שלו

‫תביא את אשתי

‫ועבואה אליה

‫רשי

‫מה אומר רשי על זה?

‫איפה זה כתוב?

‫וזהו שאמר ועבואה אליה

‫והלוא קל שבקלים אינו אומר כן

‫מה זה קל שבקלים?

‫כלומר אפילו האדם היותר זול שבעולם

‫לא מדבר בצורה הזאת

‫טוב כנראה שבימי רשי עוד לא היה

‫שידברו בצורה הזאת

‫אלא להוליד את תולדות אמר כך

‫הוא אומר אני רוצה להביא ילדים זה הכוונה

‫אבל זה עדיין לא מספיק

‫כי גם אם כוונתך להביא תולדות

‫למה אתה משתמש בביטוי כזה

‫כל כך בוטה של ועבואה אליה?

‫צריך להסבר בכל זאת

‫אלא מסביר אבי צדוק מלובלין

‫שאצל יעקב אבינו כבר נעלמה הבושה

‫בגלל שהוא תיקן את חטא הדם הראשון

‫אבל ממתי נולדה הבושה?

‫מאז החטא

‫כי בתוך המעשה של האישות

‫מעורבת גם איזו גנות

‫מאז חטא הדם הראשון

‫אבל בשורש פירור וזה קדוש

‫אז אצל יעקב כיוון שהוא ‫כבר תיקן את חטא הדם הראשון

‫אז זו אין בעיה, הכל קדוש

‫לכן הוא אפילו לא שם לב

‫שיש מה להתבייש בהתבטאות הזאת

‫כן מה אתה רוצה?

‫באמת במאה הבושה של החטא הדם הראשון

‫קשורה הגנות של האישות עלי החטא

‫וידעו כי הראו ממנו

‫כן? מה עוד?

‫שאלה שנייה, איפה אנחנו רואים ‫שיעקב תיקן את החטא הדם הראשון?

‫איפה רואים שיעקב תיקן את החטא הדם הראשון? ‫פה

‫אה, אבל זה לא מתפתע על מה...

‫זה זאת אומרת, ולכן הנשיקה שלו היא לא יצרית

‫היא אידיאלית

‫כן, אבל איפה לומדים את הנשיקה של האידיאלית?

‫איפה רואים את...

‫מזה שהוא משתמש בביטוי ‫שאפילו כלשבקלים אינו אומר כן

‫אז זאת הראייה שאצלו אין בושה

‫אם אין בושה, סימן שהוא תיקן את החטא

‫ולכן מיטתו שלמה

‫כן?

‫זה משהו מי שמרחיק לכת עם החטא

‫וגם מעטים את החטא, כמו זמרית

‫כן, אבל יעקב הוא לא כזה

‫זה אותו תקדם

‫כן, אבל יש הבדל

‫אבל זה מה שנסברתי לך, יעקב הוא לא כזה

‫כן, בבקשה

‫יעקב אין שום... מתעלם מהמצב שלו

‫נכון

‫זאת אומרת, יעקב אבינו מתעלם ‫מהמצב של העולם שמסביב

‫הוא הגיע למסקנה שכדי לתקן ‫את העולם צריך לבנות בואה חדשה

‫איזה מין אנושות, לייסד אנושות חדשה

‫וזה בעצם ההאשמה שמאשימים את היהודים

‫לא אכפת לכם מן העולם

‫אתם אויבי האנושות

‫כן? אבל הוא יודע למה הוא עושה את זה

‫כדי לקיים דברי השם אל אברהם אבינו

‫ונברחו בכלל כל לשוחות האדמה

‫אבל... מה?

‫מה השאלה?

‫למה זה ככה?

‫בגלל שאי אפשר יותר להמשיך ‫עם העולם כפי שהוא היה

‫כלומר, אם אנחנו מסתכלים על ספר בראשית

‫בעצם מה הוא מספר לנו?

‫הוא מספר לנו את ההיסטוריה הכללית

‫ובאיזשהו שלב הוא מתחיל להתמקד במשפחה מסוימת

‫ואחר כך הוא מדבר רק בתוך המשפחה

‫יש לו שלושה שלבים

‫זה כלל אנושי, אחר כך האנושות ובית אברהם

‫ואחר כך בתוך בית אברהם הוא ‫מתחיל לדבר רק על בית אברהם

‫מה המשמעות של הדבר הזה?

‫האנושות היא ניסיון ראשון

‫אבל זה הביא כישלונות

‫מהם הכישלונות?

‫שפיכו דמים, עבודה זרה וגילוי הרעיות

‫שפיכו דמים בדור המבול

‫עבודה זרה בדור הפלגה

‫גילוי הרעיות, בזדום ואמורה

‫שלושת הנשילות האלה של האנושות

‫שהן מבחינת בן אדם לחברו, ‫בן אדם למקום ובן אדם לעצמו

‫מצריכות בנייה מחדש של מעבדה פנימית

‫שבתוכה מה שהאנושות נסתת, נרשמה בו, יצליח

‫ואז אברהם בא לתקן חטא עבודה זרה

‫יצחק של שפיכו דמים, יעקב של גילוי הרעיות

‫מתוך כך יבנה גרעין אנושי

‫שיוכל להחליף את האנושות הכללית

‫ומתוך כך לתקן אותה

‫במלאכת הכלנית, גוי קדוש

‫לכן האסטרטגיה מצריכה ‫שבשלבים ראשונים יבצר חייץ

‫והחייץ הזה נעשה על ידי ‫יעקב בן היתר, לא רק הוא אגב

‫אבל לצור זה מאוד בולט

‫כן בבקשה

‫איפה שעם ישראל התהווה אתה אומר זה אצל לבן

‫כן אתה צודק, אבל אצל לבן נוצר הגרעין הראשון

‫של עם ישראל המקורי

‫אותו עם ישראל המקורי, אנחנו ‫יודעים מההמשך של הסיפור

‫שהוא נעלם במצרים ונולד מחדש

‫בתוך סביבה עוינת

‫הסביבה העוינת של מצרים בידדה את ישראל מהם

‫נכון אתה צודק, ואז בעצם גם כן יש

‫בדרך עשר עמקות

‫היפרדות כביכול מהשיליה המצרית

‫שנקראת ערוות הארץ

‫ערוות הארץ המקום שבו ממנו נולדים החיים

‫כן כלומר ההבחנה שלך נכונה

‫אבל אני רואה דווקא כשבני ישראל הגיעו לארץ

‫אז אפשר לומר שזה לא היה בארץ

‫שהם הגיעים ממנו אחר משנה סיפור

‫אני לא הבנתי את השאלה

‫הם הגיעו בעצם, זאת אומרת הם הגיעו מישראל

‫להעמוד תוך חייץ, ובסופו של דבר

‫הם הגיעו למערכת הקוראים של הלוי הקדוש

‫נו

‫אנחנו רואים שדווקא כשהם הגיעו לארץ ישראל

‫אחרי ראשו הרקולי, כי הם שופטים מהקולי

‫אז הייתה שם המון עבודה דברה

‫כלומר אתה צודק, זאת אומרת

‫ברגע שהגיעו לארץ ישראל

‫לקח להם ארבע מאות ושמונים שנה

‫כדי להגיע לממלכת שלמה

‫שהיא מקרינה על כל האנושות

‫כלומר זה גם תהליך של בירור

‫אתה אומר שזה דומה בעצם ללידה

‫לילדות, לנהרות וכו'

‫עד שמגיעים לבגרות

‫ואז בימי שלמה

‫יש ההקרנה, יפה

‫אני מקבל את ההבחנה הזאת, תודה

‫אני עוד לא יודע, אני עוד לא יודע

‫אתה מדבר איתי על דברים שאני לא למדתי

‫עוד לא, טוב בואו נראה

‫אז בואו נחזור לפסוק י'

‫והיא

‫חשמו הלבן את שם יעקב ונחותו ‫והיה רוצ לקראתו והיחבק לו

‫והנשק לו וההביאו אל ביתו ‫והספר לו לבן כל הדברים האלה

‫מה זה הדברים האלה יש ‫רשי מי שמעוניין והיא אומר לו

‫לבן אך עצמי ובשרי אתה

‫ויש שם עמוי חודש ימים והיא אומר לבן ליעקב

‫אחי אתה ועבדתני חינם הגידה לי מה מספורתך

‫ולבן שתבנות שם הגדולה להא ושם הקטנה רחל

‫ועיני להא ערקות ורחל ‫הייתה יפת תואר ויפת מרי

‫לא הבנתי מה זה הסיפור הזה הוא ללבן שתי בנות

‫הרי זה היה ידוע כבר לרבקה ‫אמרה ולקחת משם אישה מבנות

‫יצחק אמר לו ולקחת משם ‫אישה מבנות לבן אחי אימך

‫עכשיו מצד אדם ניצט את השליחות הזאת של יצחק

‫למה יצחק לא אומר ללבן איזו משתי הבנות לקחת

‫או שיגיד לו רחל ואמרה ‫אם הוא יודע שיש בנות ללבן

‫הוא גם יודע מיהן רחל ולהא ידועות

‫אלא שמתי זה קורה בדיוק ‫אחרי החלפת יעקב והאסף נכון

‫עכשיו זה לא ברור מי הוא הבכור מי הוא השני

‫עד אז היה מאוד ברור אסף הבכור יעקב הוא הקטן

‫אבל עכשיו הוא לקח לו את ‫הבכורה ולקח לו את הברכה

‫הכל מבולבל אז אפשר ‫להגיד לו עם איזה בת להתחתן

‫עם הגדולה או עם הקטנה

‫עכשיו זה דבר הזה מרמז לנו דבר מעניין

‫שכנראה רחל ולהא הן תאומות

‫בדיוק כמו שיעקב ואסף הם תאומים

‫איך אומר המדרש הבריאות ‫היו אומרים שני בנים לרבקה

‫ושתי בנות ללבן הגדולה ‫על הגדול והקטנה על הקטן

‫אבל עכשיו לא ברור מי הגדולה ומי הקטנה

‫כלומר לא ברור מי הגדול מי הקטן

‫עכשיו יותר מזה הרקע של ‫הבריחה של יעקב מירץ ישראל

‫הרקע הזה הוא רקע מוסרי

‫הרי הוא גנב

‫זאת אומרת שיש לו נחיתות מוסרית

‫אסף מציג את עצמו בתור ‫מי שהעליונות המוסרית אצלו

‫הוא הנגנב הוא המרומה

‫ויעקב הרמי הגנב

‫יש פה משימה אם כן מוסרית ליעקב

‫הוא יוצא לבית לבן כדי להוכיח ‫את עליונותו המוסרית על אסף

‫וזה לא פשוט

‫בשלבים הראשונים כנראה ‫שעדיין אין לו מה למכור

‫כדי להסביר את עצמו

‫כמובן שיעקב יודע למה ‫הוא עושה את מה שהוא עושה

‫אבל עדיין השיח הגלוי שלו לא ‫מאפשר לו להראות את עליונותו המוסרית

‫בדיוק כמו שאם ישראל יצא לגלות

‫כל הגאויים אומרים אהה אתם חטאים

‫אתם כבר לא עם השם

‫אם הייתם עם השם הוא לא יזורט אתכם מהבית

‫אז אותו מצב של נחיתות ‫מוסרית גלויה על כל פנים

‫זה המצב שבו יעקב נמצא כשהוא יוצא לגלות

‫ולכן לא ברור מי אשתו של יעקב

‫אם הגדולה או הקטנה

‫ויעקב חושב שזה הקטנה

‫הוא רואה את עצמו אם כן כקטן

‫בואו נראה

‫הוא לבן שתי בנות שם ‫הגדולה לאה ושם הקטנה רחל

‫שימו לב הביטויים גדולה וקטנה

‫לאה נועדה לגדולות

‫רחל לקטנות

‫ואהב יעקב את רחל כתוב בפסוק יותחת

‫למה הוא אהב אותה

‫הוא פגש אותה אמרנו בזה תנאים הוא פגש אותה

‫הרומנטיקה על פי הבער לכל ‫חלילי הרועים בשעת הערב

‫והיא גם יפה

‫עכשיו הרומנטיקה של יעקב

‫בסדר זה קדוש זה לא רומנטיקה ‫פשוטה אבל זה רומנטיקה

‫והשאלה היא מה הרומנטיקה אומרת

‫זה משהו שבסופו של דבר נוגע ‫בחיצוניות של החיים ולא בפנימיותן

‫לאה עיניה רכות

‫העיניים רכות אז לא רואים את הגדלות

‫הגדלות מוסתרת פנימה מאוד

‫ברור

‫ואהב יעקב את רחל ויומר אהב אותך שבע שנים ‫ורחל ביתך קטנה ויומר לבן טוב תהתי אותה לך

‫מתהתי אותה למי

‫עכשיו זה ברור למי

‫טוב תהתי אותה לך מתהתי אותה ‫לאיש אחר מי זה האישה האחר הזה

‫זה סבל פשוט מאוד

‫מה

‫למה זה יותר טוב אני לא יודע אבל כנראה ‫שהוא מבחין שכנראה יעקב מתאים לרחל

‫כן מה אתה אומר

‫לא כי מצד האמת מי צריכה לנסה ליעקב

‫לאה

‫מה לבן לא יודע את זה לבן רואה ביעקב את הקטן

‫לכן אומר טוב תהתי אותה ‫לך מתהתי אותה לאיש אחר

‫שבע ימדי

‫והעבוד יעקב ורחל שבע שנים היו ‫בעיניו כימים אחדים באהבתו אותה

‫פסוק חסר משמעות ‫לחלוטין לכאורם איך זה יכול

‫להיות אם הוא אוהב אותה ‫אז למה זה כימים אחדים

‫הרי כל שנייה היא נראית כנצח

‫היה צריך להיות

‫שהיו בי עמוו כימים רבים

‫ולא זה ימים אחדים

‫הכיונו שהוא היה מוכן בשבילה לעבוד ‫שבע שנים כי זה היה דבר מעט בשבילו

‫אבל הביטוי ימים אחדים הוא צריך גם כן ברור

‫הרי עמה אמרה לו רבקה וישבת עמו ימים אחדים

‫עכשיו אני רוצה לדמיין מה פירוש המילה ימים

‫אצלך בתנ״ך

‫ימים זה שנה נכון

‫תשבע נערה אם אנו ימים או עשור ימים זה שנה

‫ומה זה אחדים

‫שבע למה

‫שתיים ארבע שש זה זוגות

‫שבע זה יחיד נכון

‫זה אי זוגי

‫שלוש חמש

‫ידעתי שמישהו יקשה כך אולי תשע

‫נו באמת

‫יש מדרש מפורש לגבי ימי השבוע

‫שעמדה שבת לפני הקב". ‫ואמרה לו רבונו שעולם לכל נתתה בן זוג

‫ולא נתתה בן זוג

‫אמר הקב". ישראל יהיו בן זוגך

‫זאת אומרת שיש בת זוג

‫לכנסת ישראל

‫עם ישראל

‫זאת אומרת שהשביעי הוא יחיד

‫במהותו כי כל השאר מסודר זוגות זוגות

‫כך סדר העולם של הקב". ‫איפה רואים את זה בסדר עולמו של הקב".

‫העולם המרחבי שבראשו שלנו חיים הוא תלת מימדי

‫תלת מימדי אם כן יש שישה כיוונים

‫מעלה מטה ימין שמאלה קדימה ואחורה

‫הנקודה היחידה שאין לה

‫כותב נגדי שאין לה בן זוג

‫זה הנקודה האמצעית השביעית

‫פשוט מאוד

‫ולכן כימים אחדים שאמרה לו אימו

‫פשוט מאוד

‫והוא אומר יעקב אל לבן

‫אבא את אשתי כי מלאו ימיי ואבואה אליה

‫והיא אסוף לבן את כל אנשי המקום ויעס משתה

‫והיא בערב היא ייקח את לאה ‫ביתו ויבא אותה אליו ויבוא אליה

‫ויתן לבן לה את זלפה שפחתו ללאה ביתו שפחה

‫למה הוא עושה את זה

‫למה לבן נותן את לאה

‫מה אתה אומר

‫זה לא מבין הרבה סוגים מאוד

‫כימים אחדים

‫גיעו בינם כשבע שנים

‫כן אבל אני עוד לא הבנתי

‫למה לבן מחליף את רחל בלאה

‫למה הוא עושה את זה

‫אולי הוא דווקא רוצה ששתיים יהיו ליעקב

‫הוא רוצה את לאה ליעקב

‫או בלי שאולי אישהו יבחין

‫במשך שבע שנים שיעקב ראוי ללאה

‫אבל איך הוא לא יבחין שזאת לאה

‫הם היו תאומות

‫מה ההבדל ביניהן

‫העיניים

‫נכון? מתי הוא ראה את העיניים?

‫בבוקר

‫נכון?

‫והיא בבוקר והנה היא לאה

‫אבל אליהם אותו כל

‫בסדר זה בלילה

‫מה? היא הייתה יפה

‫יפת תואר ויפת מורה

‫כן גם לא כתוב שאליה לא הייתה יפה

‫רק כתוב שעיניה היו רכות

‫והייתן לבן את צלפה שפחתו ללאה ביטוש שפחה

‫והיא בבוקר והנה היא לאה

‫והיומר לבן

‫עכשיו הדיאלוג פה הופך להיות הזוי לחלוטין

‫והיומר לבן מה זאת עשית לי?

‫הלו בי רחל הבתי אמך ולמה ראיתי אותי?

‫והיומר לבן

‫לא יהיה השכל במקומנו לתת הצעירה לפני הבחירה

‫יפה

‫מה אתה היית עונה במקום יעקב?

‫מה כל אחד מאיתנו היה עונה?

‫כן אבל לא ככה דיברנו

‫למה לא אמרת?

‫מה אומר יעקב?

‫הוא לא אומר כלום

‫למה? מה כזה פריה?

‫בואו נתבונן שוב בדברי לבן ונבין

‫והיומר לבן לא יהיה השכן במקומנו

‫לתת הצעירה לפני הבחירה

‫במקומנו לא עושים דברים ‫כאלה לשים את הצעיר לפני הבחור

‫מזכיר לך משהו?

‫כלומר כדאי לך שתשלוק

‫כי אם אתה תדבר אנחנו נזכיר שאתה רימית

‫אל תבוא ותענות על רמאות

‫כי לא יהיה השכן במקומנו במקומך כן

‫אצלנו אנחנו ישרים

‫כלומר פה באה טענה מוסרית

‫יעקב מוכרח לשתוק

‫שקר אז מה עם שקר? גם יעקב שיקר

‫כלומר כל דבר שיגיד יעקב זה ישמש נגדו

‫אז עדיף לשתוק

‫למה לבן לא אומר שהוא ‫הבחין את יעקב ורב יונע?

‫הוא לא צריך להגיד את זה הוא הבחין את זה

‫אבל למה אדבר על הבחירה ליעקב?

‫כי זה לא מה שיעקב רוצה

‫יעקב רוצה את רחל

‫הרי יעקב לא מבין שהוא צריך את ליה

‫ההשדה חייליונה סדרה שיקר

‫מאיפה לבן יודע?

‫לבן הוא אדם עם תפיסה גדולה הוא לא סתם

‫הוא החותן של יעקב אבינו זה לא סתם

‫יש אפילו מדרש שאומר

‫אחת הגרסאות בגמרא של לבן היה נביא

‫לא סתם בן אדם

‫אדם גדול

‫הקדוש החולמי תגלה אליו

‫יש מה לדבר

‫הרמה אומר שזה לא נבואה שם

‫מלא שבוע הזאת

‫וניתנה לך גם את זאת בעבודה שאתה ‫עבודה עם מדיע עוד שבע שנים אחרות

‫מה זה שבוע הזאת?

‫שבעה ימים

‫כן אומר לו לבן בסדר

‫אתה תתחתן גם עם רחל בעוד שבוע

‫מלא שבוע הזאת למש שבעה ימים

‫צחקות שבעה ברכות לא יפה

‫צריך לעשות הפרדה בין חתונה לחתונה

‫שבעה ימים

‫מלא שבוע הזאת וניתנה לך גם את זאת בעבודה ‫שאתה עבוד עם מדיע עוד שבע שנים אחרות

‫ויעקב כן ואין מלא שבוע הזאת

‫ויתן לו את רחל ביטו לו לאישה

‫ויתן לבן לרחל ביטו את בילה שפחתו להליך שפחה

‫ויבוא גם אל רחל

‫ויהב גם את רחל

‫אם הוא אוהב גם את רחל

‫זה אומר שאת מי הוא כבר אוהב?

‫את לאה

‫נכון? אם הוא אוהב גם את רחל

‫סימן שאת לאה הוא אוהב

‫אני עוד לא יודע

‫אתה אומר פסוקים שאני לא מכיר

‫לי יש כלל כשאני לומד פסוק

‫שאני עוד לא יודע מה הפסוק הבא אומר

‫קודם כל אני רוצה להבין מה הפסוק הזה אומר

‫כתוב ויהב גם את רחל

‫סימן שהוא אוהב את לאה

‫ויש לי עוד תוספת

‫מי לאה

‫כלומר לא רק כשכתוב ויהב גם את רחל

‫כתוב גם מי לאה

‫זאת אומרת רוצים להראות ‫עד כמה הוא אוהב את רחל

‫שהוא אוהב אותה יותר ממה שהוא אוהב את לאה

‫אם אהבתו ללאה הייתה אהבה קטנה

‫היא לא הייתה מדד בכלל

‫אלא אם הכתוב רוצה להראות ‫שהוא מאוד אוהב את רחל

‫ומודד את זה ביחס לאהבתו ללאה

‫סימן שללאה אהובה מאוד

‫מה אתה אומר

‫שהוא אוהב את רחל מתור שהוא אוהב את לאה

‫או הוא אוהב את רחל מתור שהוא אוהב את לאה

‫לא משנה אבל כל פעם אם לאה היא מדד

‫או היא מקור לא משנה

‫והיה עבוד עם עוד שבע שנים אחרות

‫ויהב השם כי סנוע לאה

‫בום

‫הפסוק הזה שובר את הכל

‫מה זה ביהר השם כי סנוע לאה

‫פשוט מאוד

‫הוא אוהב את רחל יותר מלאה

‫זה נקרא לסנוע

‫כלומר שנאה זה לא

‫שיש לי ריר כשאני שומע

‫ושני אני רוצה לחנוק אותו

‫לא

‫לסנוע כוונה

‫אני אוהב אבל לא כמו שצריך

‫כי הרי היה אסור שתהיה אהבה יתרה

‫לאחת מנשיו

‫זאת אשתו וזאת אשתו

‫באותה מידה שהוא אוהב את זאת

‫צריך לאהוב באותה מידה את זאת

‫כיוון שיש אכסרה של האהבה הראויה ללאה

‫והיהר השם כי סנוע לאה

‫מזה אנחנו עומדים מזה הלכות אגב

‫כתוב כי תראה חמור שונא אחה רובץ שחת מסאור

‫אז התורה אומרת מה זה שונא אחה

‫הגמרה מסבירה שונא אחה זה יהודי שעבר עבירה

‫הוא סנאי

‫ולכן מותר לסנוא אותו

‫כיוון שהוא עובר עבירה

‫וקיבל תוכחה, שמע תוכחה ולא קיבל

‫כלומר זה התנאים

‫הוא עשה עבירה

‫נתנו לו תוכחה על זה שהוא עובר את העבירה

‫ובכל זאת לא אכפת לו

‫והוא ממשיך לעשות את העבירה

‫אז ההלכה היא שמותר לסנוא אותו

‫הרי כתוב חמור שונא אחה

‫אבל אם מותר לסנוא אותו

‫אז למה התורה מצבר עלי

‫לעזור לו להרים את המסא מהחמור

‫אז הגמרה אומרת מצווה בסונא

‫יותר משהו, אם אני אוהב וסונא

‫ששניהם צריכים עזרה

‫אני צריך קודם כל לעזור לסונא

‫למה? כדי לקוף את יצרו

‫לקוף את יצרו

‫שואלים התוספות, רגע, למה לקוף את יצרו?

‫אך זה מותר, אמרת שמותר לו לסנוא

‫אז איזה יצר פה צריך לקוף?

‫אם זה היית עבירה מלא

‫אבל אמרת שמותר לסנוא אותו

‫אז למה פתאום צריך לקוף את יצרו?

‫אומרים התוספות

‫כי ברגע שאתה לא תעזור לו

‫הוא ירגיש שיש לך משהו נגדו

‫ואז כמה אם הפנים לפנים

‫כן לב האדם לאדם

‫גם הוא יסנע אותך

‫ואתה תרגיש את השנאה שיש לו עליך

‫על זה שאתה שונא אותו

‫ואתה תסנע אותו על השנאה הזאת

‫ואז הוא ירגיש את זה

‫ואז מגיעים לידי שנאה גמורה

‫שנאה גמורה התורה לא יתאירה

‫אז עכשיו יש לי פה סיבוך בראש

‫מה התכוונו בעלי התוספות?

‫הם אמרו שנאה גמורה ושנאה לא גמורה

‫מה זה שנאה גמורה?

‫שנאה גמורה זה מה שאמרנו עם העריר

‫כל האדרנלין שפתאום עולה לי בראש

‫אבל השנאה שהתורה יתאירה זה כפידה

‫זאת אומרת כיוון שהאדם עבר עבירה

‫והוא לא רצה לקבל את התוכחה

‫אני לא יכול להישאר עדיש למצב הזה

‫אז יש לי קצת התרחקות

‫זה מה שהתורה יתאירה

‫ברגע שזה מעבר לזה זה אסור

‫לכן מצווה בסונה לקוף את יצרו

‫עכשיו מאיפה חזל יודעים ‫ששנאה זה רק הגירוד הזה?

‫כתוב, היר השם כי סנו עליה

‫שהיא הייתה אהובה ואף ‫על פי כן לא אהובה כי רחל

‫זה נקרא לסנוא

‫כן, מה אתה אומר?

‫אבל אם אנחנו יודעים שהגדל ‫שבו רואה את כל היהודים

‫ואנחנו רואים פעמיים ביום

‫רואים את כל מה יש לנו באהבה

‫נכון

‫אז כאן החומר שאנחנו גם ‫צריכים להוריד את כל היהודים

‫ולכן מרוב אהבה לכל היהודים אני שונא אותו

‫זאת אומרת זה אהבה שבאה מתוך אכפתיות

‫זו הכוונה

‫זו סנאה

‫זה לא סנאה במובן שאני רוצה להרוג אותו

‫אלא הכוונה שאני כל כך אוהב אותו

‫שכואב לי שהוא שמע תוכך ולא רוצה לקבל

‫זו הכוונה

‫וכל זה כמובן הוא תיאורטי לחלוטין

‫מכיוון שרבי עקיבא כבר אמר

‫שאין בדור שלו מי שיודע להוכיח

‫מלא

‫אף על פי שמצוות תוכך לא בטלה

‫אבל ההשלכה המטירה

‫אפילו את השנאה הקטנה הזאת

‫ההשלכה הזאת בטלה

‫ויהר השם כסנו עליה

‫ויפתח את רחמה

‫ורחל הכרה

‫וטהר לה

‫וטל את בן

‫כן מה

‫איך יעקב עסקי נושא שתי החיות?

‫איך יעקב נושא שתי החיות?

‫הרי התורה עתידה לאסור שתי החיות

‫והאבות קימו את כל התורה כולה

‫אז איך הוא נושא שתי החיות?

‫נכון?

‫שאלה טובה

‫מה התשובה?

‫מה?

‫הוא לא תכנן לי עסק שתי החיות

‫אבל האמת היא שנאמרו על זה הרבה הרבה תשובות

‫נסתפק בדברי הרמבן

‫הרמבן אומר שמה שהאבות קימו את כל התורה כולה

‫זה בארץ ישראל לא בחוץ לארץ

‫זה הגיוני מאוד

‫כי הרי זה שהתורה ציפתה ‫לקיים מצוות בחוץ לארץ

‫זה רק כדי שלא תשכחנה כשנחזור לארץ

‫אצלם אין בעיה שמעת תשתכח

‫לכן הם לא קימו את המצוות בחוץ לארץ

‫זה הרמבן

‫יש הסברים אחרים יש המאר ‫על מפרק ועוד הרבה דברים

‫אבל נסתפק בדברי הרמבן

‫רחל מתה בבית לחם לא בחוץ לארץ

‫רחל מתה בבית לחם זה נכון

‫ומכרן לבית לחם זה היה מנהל גדול לא אור

‫נו אז מה

‫אבל היא כבר הייתה נשואה לאור

‫עכשיו יש לו מצווה לגרש אותה גם

‫איזה מצווה לגרש איפה אתה חי

‫עד אז הוא שם

‫אבל נאמר אבל אני אגיד ‫לך אולי משהו שהזוהר אומר

‫זוהר אומר דבר מעניין

‫עקב התחתן עם רחל וישראל התחתן עם לאה

‫אז הכל מסודר

‫לא באמת זה שתי בחינות באישיות של האדם

‫טוב

‫אנחנו לא יכולים להשתמש בזה הלכה למעשה

‫אבל אצל האבות דברים כאלה היו אפשרים

‫ותהר לאה

‫לאה הסכימה?

‫מה? לאה הסכימה למה?

‫שהיא התחתנת

‫לא, לא שאלו אותה

‫לא שאלו אותה

‫לא, זאת אומרת

‫יש לפעמים בכתובה

‫כשאתה אומר בכתובה של הספרדים למשל

‫כיוון שלספרדים מותר להתחתן עם שתי נשים

‫אז בכתובה כתוב

‫לא יישא אישה אחרת

‫כי אם ברצונה הגמור

‫כן?

‫או כי אם ברשות בדיני הצדק וכו'

‫זאת אומרת, אבל אם לא עושים את התנאי הזה

‫הוא לא צריך לשאול אותה

‫בסדר?

‫כן?

‫מה זה אישה מנגינה?

‫אתה מדבר על דברים שאני עוד לא קראתי

‫ויש לנו עיקרון בשיעור

‫שאנחנו לא מדברים על דברים שלא קשורים לנושא

‫זה קשור בקשר כזה

‫אבל אני לא רוצה קייט להדון בזה

‫בסדר? אם תרצה

‫אתה יכול להעיד בכל ‫המפרשים שדענו על הדבר הזה

‫כולל ב... ב... איך זה נקרא?

‫לא דד סכינים שבעלי התוספות

‫אלא משהו אחר שבעלי התוספות כתל יצסון

‫עכשיו אני מדבר בזה בעריכות

‫בסדר? אבל זה בנושא

‫אני לכן רוצה לדבר על זה

‫אני רוצה להתקדם לפסוק הבא

‫אם אתה מרשה לי

‫טוב

‫פסוק למד בית

‫ותהר לאה בתלת בן

‫ותקרא שמו ראובן

‫שם יפה, אבל למה שם כזה?

‫מה פירוש השם הזה?

‫ראו-בן

‫נכון?

‫זה כמו שבתלת את קין

‫ואתה אומר קניתי איש את השם

‫אז היא קוראת לו ראו-בן

‫מה יש לראות?

‫כלומר היא רואה משהו

‫לאה, כנראה ברוח הקודש שלה

‫היא ירים מהאימהות, זה לא סתם אישה

‫היא רואה משהו בבן הזה

‫מה היא רואה?

‫אומר רשי

‫ראו מה בין בני לבן חמי

‫מי זה הבן של חמי?

‫כשאישה אומרת הבן של חמי, למי היא מתכוונת?

‫או בעלה או הגיס שלה

‫זה שתי האפשרויות

‫בן חמי זה או בעלי או גיסי

‫אז זה ודאי שהיא לא מדברת על בן חמי

‫כי זה קצת עקום

‫היא מדברת על אסיו

‫היא משווה בין הילד הזה לבן אסיו

‫מאיפה חזל לקחו את זה ‫שהיא משווה בינו לבן אסיו?

‫מה יש להשוות בכלל?

‫יש כנראה מכנה משותף בין ראו-בן לאסיו

‫מה המכנה המשותף?

‫שני בחורות

‫אז כאן מתחילה העבודה

‫של השיקום של המעמד המוסרי של יעקב

‫יעקב, יש טענה שהוא פגע בבחור

‫אבל הבחור הזה, אסיו, זה בחור שרוצה להרוג

‫זה בחור בעצם קלאסי

‫הבחור הקלאסי רוצה להרוג את האח הקטן שלו

‫כמו שקין רצה להרוג את ‫אחיו כדי לחזור להיות בן

‫להפסיק להיות אח ולחזור להיות בן

‫אנחנו רואים לעורף כל ההיסטוריה

‫שתמיד הבחור הוא מי שרוצה לרצוח את האח הקטן

‫אז אומר לאה, לאה אומרת

‫כאן הגיע הזמן להשוות

‫בואו נראה איזה בחור יותר מוצלח

‫בדיוק כמו שמצאנו

‫שעם ישראל צריך להכין בתור

‫או בתוך בועה מיוחדת

‫אנושות חדשה

‫כדי לתקן את הפשלות של האנושות

‫כך בתוך המשפחה של יעקב

‫מתקנים את חטאי הבחורה

‫מהו החטא של הבחורה?

‫שהבחור רוצה להרוג את האח

‫וכאן מה רואים?

‫אמרה ראו מה בין בני לבן חמי

‫שמכר הבחורה ליעקב

‫וזה לא מכרה ליוסף

‫ולא הרער עליו

‫ולא עוד שלא הרער עליו

‫אלא שביקש להוציאו מן הבור

‫טוב היא מדברת על דברים שעוד לא היו

‫היא לא יודעת שלא לומדים פסוקים שעוד לא למד

‫כלומר היא אומרת, היא רואה

‫שזה בחור מסוג מיוחד

‫זה בחור שבמקום לרצות להרוג את האח

‫רוצה להציל את האח

‫איך היא רואה את זה?

‫לא יודע איזה עיניים יש לה, אבל היא רואה

‫בסדר?

‫אז זה בעצם ההתחלה של ההתעלות של יעקב

‫על אסף

‫רק אני לא מבין למה אני אומר את כל זה

‫ביש שחזל אמור, נכון?

‫אבל למה חזל אמור את זה?

‫הרי הפסוק אומר אחרת

‫כי אמרה כי ראה השם בעוני

‫כי אתה יהבני אישי

‫אז ראו ון ראה השם בעוני

‫בן בעוני, יהבני

‫כן? אז ראו ון, זה מלשון

‫ראה בעוני, יהבני

‫אז למה חזל?

‫כשיש להם פסוק מפורש, בתוך הפסוק

‫כתובה הסיבה לקריאת השם

‫ממציאים סיבה אחרת

‫מה קרה להם לחכמים?

‫ההסבר הוא פשוט מאוד

‫כי הפסוק דורש את זה

‫אבל למשל אם תסתכלו בפסוק השני

‫ואתה הראות ותלת בן ואתה אומר

‫כי שמע השם כי סנועה נוחי ואיתני גם את זה

‫ואת תקרא שמו שמעון

‫היא קודם כל אומרת את הטעם, אחרי זה את השם

‫תסתכלו אחר כך פסוק למדלת

‫ואתה הראות ותלת בן ואתה אומר

‫אתה הפעם ילווה אישי ‫אליי כי עלתי לו שלושה בנים

‫על כן קרא שמו לוי

‫גם כן, הטעם, אחרי זה השם

‫ואתה עוד ותלת בן ואתה אומר

‫הפעם עודי את השם על כן קרא שמו יהודה

‫ואתה עוד מילדת

‫כלומר גם פה הטעם, אחרי זה השם

‫ואילו כאן, בפסוק של ראו ון

‫קודם כל ואת תקרא שבו ראו ון

‫קודם כל מפויה השם

‫כי אמרה קירה השם בעוני

‫אז סימן שיש עוד טעם אחר

‫שהוא ראו מה בין בני לבין חני

‫מה?

‫אז אם כך אנחנו רואים פה

‫התחלה של התיקון של מעמדו של יעקב

‫זה עוד לא מספיק

‫כנראה ש... כי אם זה היה מספיק

‫אז באותה שעה היה צריך יעקב לחזור לארץ ישראל

‫והוא עדיין ממתין

‫מה הסיבה שהוא ממתין?

‫את זה נראה בפעם הבאה

‫שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234891348″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 48
"וירא עשו כי ברך יצחק את יעקב"
"ותהר עוד ותלד בן ותאמר הפעם אודה את ה'"
פרק כט’ פסוק א’
אורך השיעור: 54 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234891348″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“וישא יעקב רגליו וילך ארצה בני קדם”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן