אנחנו ממשיכים בלימוד של
הספר הקדוש בראשית ואנחנו בפרק
כפתט
פסוק למדהה ואתה הראות
ואתה לדבן ואתה אומר הפעם
מודה את השם על כן קראה
שמו יהודה ואתה עמוד מלדת
אם כן יש לאה ארבעה בנים
כשאחד מהם הוא בכור וזה מה
שבענייננו מאוד חשוב לדעת
שהבכור שנולד בבית יעקב הוא שונה
ומהותו מן הבכורה שהייתה קיימת
בספר בראשית עד עכשיו. הבכור
הראשון שאנחנו מוצאים בספר בראשית
הלו הוא קין, אף טיפוס של הבכורה
האף טיפוס של הבכורה הוא אדם
שעל ידי שהוא נעשה בן הפך את
אביו ואמו להורים ובזה הוא
אפשר לומר ברא אותם רטרואקטיבית
עשה אותם ממקבלים לנותנים שזה
מעלה עצומה של הדמות הנברא אל הבורא
כפי שהסברנו בשיעורים הקודמים
כולל השיעור הקודם ממש ומאז יש
בעיה איזשהו תסביך לבכור שהבכור
הוא מי שרוצה להרוג את אחיו כדי
לחדול מלהיות אח ולחזור להיות
בן כי כאשר האדם הוא בן הוא מרכז
ההוויה של הוריו וממלא של
הקוסמוסקולו בעוד שברגע שהוא אח מרכז
הכובד נמצא באחיו ולא בו הדבר הזה
הוא הפרה אפשר לומר של האיזון שהיה
בקרבו עד אז הוצאתו מן היציבות בעצם
נטילת כתרו ולכן הבכור באופן טבעי הוא
בעצם רוצה אח משום שהוא לא רוצה אח
ולכן יש איזושהי בעייתיות שחוזרת על עצמה
בניין הבכורה לאורך ספר בראשית יפה שחייכו
והדבר הזה בא לידי ביטוי גם אצל במערכת
היחסים המסובכת בין אסב ליעקב כשאסב כאיש
שדה ממשיך את דרכו של קין הבכור ויעקב יושב
כהלים כלומר ממשיך את דרכו של הבל וקין
רוצה להרוג את הבל דהיינו אסב רוצה להרוג
את יעקב אלא שהפעם יש לקין טענה מוסרית
כלומר מלבד הטענה העצמית שיש אצל קין
שהאח נטל ממנו את היותו בן והפך אותו לאח
כאן אצל אסב זה יותר מורכב בגלל ההתפתחות
התרבותית ההתפתחות הציביליזציונית
במשך הדורות אסב טוען שיעקב גנב רמאי ולכן
ליש לו אסב עליונות מוסרית על
אחיו מכאן ואילך מוטל על יעקב
להוכיח את עליונותו המוסרית הוא
ולכן הוא צריך להוליד טיפוס חדש של
בכור והוא מצליח לייצר אם
אפשר לומר בכור מסוג חדש
עלו הוא ראובן לפי מה
שלמדנו ראובן נקרא בשמו ראובן
לפי איך שניתחנו את הפסוקים
ולפי רשי וחזל בתור מי שבמקום
לרצות להרוג את אחיו אלא הוא
חפץ להציל אותו ראו מה בני לבן חמי
שהבן של חמי רוצה להרוג את
אחיו ואילו זה לא רק שלא רוצה להרוג
אותו ולא מעורר על הבכורה אלא
אפילו הוא גם רוצה להציל את אחיו
זה הבכורה הראשון אלא
שזה לא כל כך פשוט הדבר הזה
משום שהאח שראובן עתיד
להצילו הוא אפילו עוד לא נולד
וכאשר הוא ירצה להצילו אלא
הוא כבר נולד ואז אם כך אפשר לומר
עדיין המבחן הוא לא מבחן מושלם
ולכן צריך להוליד בכור מסוג חדש
אבא נראה בפרק למד פסוק א'
ותראי רחל כי לא ילדה ליעקב ותקנה
רחל באחותה ותומר אל יעקב
אבא לי בנים ועם עין מתה אנוכי
זאת אומרת שרחל הבינה שאין
לה ייעוד בעולם אלא להביא
את עם ישראל לעולם ולכן
אם אין לה בנים היא מתה
עכשיו השאלה באמת דבר
מאוד מוזר הבקשה הזאת מה זה
אבא לי בנים ועם עין מתה
אנוכי וכי זה תלוי ביעקב
הרי יעקב חי חי אישות
עם רחל אז מה בדיוק הבעיה
כאן ברור שאם היא צריכה
לפנות למישהו זה לא ליעקב
אלא למי צריכה לפנות לקב' ברוך
הוא נכון ולכן מובן שיעקב עונה ואיחר
אף יעקב ורחל ויאמר אתה חת
אלוהים אנוכי אשר מנע ממך פריבת אין
הטענה היא טענה נכונה אבל
לכאורה חייב להיות שיש גם
היגיון בדברי רחל אז זאת אומרת
שאם רחל פנתה אל יעקב בלשון
אבא לי בנים סימן שהיא
חשבה שיעקב הוא באמת תחת
אלוהים ואני שואלת השאלה
האם היא צודקת או לא
באופן נגלה לא באופן נסתר
כן כלומר באופן נגלה ברור
שיעקב הוא נברא ולא בורא אבל
באופן נסתר אלוהו הוא המרכבה
הרי האבות הן הן המרכבה
כלומר דרך עמודי העולם דרך
הצדיקים מופיע השפע האלוהי
בעולם ולכן ברור שאם כבר פונים
לכדוש ברוך הוא פונים אל
הצדיק המרכזי שבאותו דור הלו הוא
בעלי יעקב ולכן היא צריכה
באמת לפנות אליו אבל יש כאן סכנה
באמירה הזאת סכנה של עבודה זרה
לכן ואיחר אף יעקב ברחל הרי איפה מצאנו
חרון אף במקרא חרון אף אצל הכדוש
ברוך הוא למשל אומר הרמב״ם בספר
מורי נבוכים לא מצאנו חרון אף של
הכדוש ברוך הוא אלא בעבודה זרה
בלבד כלומר כשיש עבודה זרה או
משהו שמתקרב לעבודה זרה אומר הרמב״ם
שם מצאנו מצד הכדוש ברוך הוא חרון אף
ולכן יעקב שהולך במידותיו של הכדוש ברוך
הוא שדווק במידותיו של הכדוש ברוך הוא
ואיחר אף יעקב ברחל אם כן לפי זה יעקב
צודק אז למה חז״ל באים בטענות
אל יעקב, אומרים שלא כך עונים
את המעוקות זה לא יש עניין
של סגנון כלומר יש מישהי שבצרה
אני צריך לדעת לדבר איתה יפה ואתה
אומר הנה עמתי בלהה בוא אליה ותלד
על ברכי וייבנה גם אנוכי ממנה
כלומר יש כאן רעיון שדומה למה ששרה
עשתה עם הגר נתנה שפחתה לאברהם
כדי שלאברהם יהיו בנים ממנה ובזכות זה
היא נפקדה אז רחל לומדת את אותו פטנט
אפשר לומר היא מוסרת את שפחתה ליעקב
ומקווה שמתוך כך היא תיפקד מה
היסוד הרציונלי ידוע שהרבה פעמים
כשזוג מחוסר בנים מאמץ ילד אז
האישה נפקדת זה קשור ללחצים
פסיכוסומטיים שנפטרים ברגע שיש
אימהות ואז בעצם רחל מתכוונת לגדל
את הילדים של בלהה אפשר לומר
ואז היא אומרת וייבנה גם אנוכי ממנה
ואת תיתן לו את בלהה שפחתה לאישה
ויבוא אליה יעקב ואת תהר בלהה ואת תלד
ליעקב בן ואתה אומר רחל עכשיו נשאלת
השאלה הבן הזה שנולד בשביל מה הוא נולד
הוא נולד כדי שלרחל יבלד בן הרי זה מה שהיא אמרה
אני רוצה שאתה תיקח את שפחתי כי על ידי כך ייבנה
גם אנוכי ממנה כלומר דן הבן הבכור של בלהה הוא
בכור משופר הוא בכור שנולד כדי שיבלד האח שלו
זה כל הרבה יותר טוב הרבה יותר טוב מרעובן מבחינה מוסרית
ואתה אומר רחל דן אני אלוהים וגם שמע בקולי ואיתה ניבן
על כן קרש מודן ואתה הראות ותלד בלהה שפרת רחל בן שני ליעקב
ואתה אומר רחל נפטו לאלוהים נפטלתי עם אחותי גם יכולתי
ואתה יקרא שמו נפטלי נשאר את השאלה למה באמת נפטלי
נולד מה זה טוב שנפטלי נולד בשביל מה זה שכר לבלהה
כמו שרחל יש לה שכר על זה שהיא מוסרת את שפחת הלבהלה
כך לבלהה יש שכר על זה שהיא מוכנה ללדת בשביל רחל
אתה אומר אם כך לא מובן מדוע
לה שיש לה כבר בנים נותנת את
שפחתה ליעקב איך אתה יודע שזה
קרה מן האינך זאת איפה זה כתוב
בהמשך יש לנו כלל גדול בלימוד הזה שאנחנו לא יודעים
מה כתוב בפסוק הבא נכון כלומר אני יכול לשאול את
השאלה הזאת אחרי שאני יודע שזה בכלל קרה אתה יודע דברים
שאני לא יודע כל הכבוד יש לך תרבות רחבה ותראה לאה
זה פרס לבלהה ולכן בלהה צריכה לתת
את השם אז למה זה רחל שנותנת את השם
זאת השאלה כן הבנתי את השאלה אתה
רוצה תשובה תשובה היא שאני לא יודע
לא יודע תמצא את המה אני צריך את הכל
לעשות לבד ותראה להא כי העמדה מילדת
ותיקח את זלפה שפחתה ותיתן אותה ליעקב
לאישה והשאלה היא למה היא עושה את זה
טעם של דג'בו למה בעצם לאה נותנת
את זלפה שפחתה ליעקב הרי לה יש כבר
ילדים היא לא במצוקה אלא אפשר לומר
זה שעל ידי שהיא תיתן את שפחתה ליעקב
ויבלדו לה ילדים על ידי זה היא תמשיך להביא עוד
ילדים כן אני אדווטר אליה כי עמדה מילדת אז היא
רוצה עוד ילדים אז היא נותנת את זלפה ליעקב כי
ראתה שזה הפטנט שעובד כדי להביא בעצמך עוד ילדים
ילדים או עוד ילדים היא עושה כלב
החומר אם רחל שאין לה ילדים בכלל
על ידי זה היא תיפקד אז אני שכבר
ילדתי ילדים כלב החומר שיפקד
אז זה מה שאומר ותיקח את זלפה שפחתה
ותנתן ליעקב לאישה אבל כאן יוצא לפי זה
שבעצם למה נולד הילד מי זה הילד אגב גד
כן איך אני יודע כתוב בהמשך ותל את זלפה
למדתי לשרק אותה לדעת הפי המשך ותל את זלפה שפחת
ליעל יעקב בן ואתה אומר לאבא גד ותקרא שמו גד
ותל את זלפה שפחת ליעל בן שני ליעקב ואתה אומר
ליעבי ראשי כי היא שורי נבנות ואתה יקרא את שמו אשר
יוצא לפי זה שגד נולד בשביל שייבלד
ישחרר נכון בעצם אפשר לומר
שזה דומה קצת למה שקרה עם דן
אבל אצל דן זה שהוא נולד זה
בגלל שהייתה מועקה הייתה מצוקה
מצוקה של רחל מהווה באיזשהו מקום
לחץ קרוב להכרח כן כשאנחנו רואים מישהו
סובל אנחנו מרגישים מוכרחים לשחרר
אותו מסבלו רוצים לעשות משהו למענו
אצל לאה זה שהיוולדו לה עוד
ילדים זה אמנם נחמד אבל זה פינוק
כן אתה יכול לומר הנה זהו
נגמר לא יכולה עוד להביא ילדים
אבל ככן היא רוצה עוד יש לה
טעם של עוד היא רוצה עוד ילדים
יוצא לפי זה שגד הוא בחור מסוג
שלישי בחור שנולד בשביל שיבלד לו
אח אף על פי שאין בזה כל כך צורך
כלומר זה אפילו הייתי אומר מותרות
אז הוא עוד יותר נעלה מדן אז בינתיים
התקדמנו יש לנו שלושה סוגי בחורות
שכולם מתקנים את הטענה המוסרית
שיש לעשיו נגד יעקב עלו הם ראובן דן וגד
מה? ושאלה על רשמי כיוון שלא למדנו
את רשמי אנחנו פטורים מלהתייחס לנושא
פסוק ידאלת והיילך ראובן בימי קציר חתים
והמצא דודאים בשדה ויבא אותם אליה עמו
ותומר רחל אליה תנין עלי מדודאי בנך ותומר
לה המעט כחתכת אישי ולקחת גם מדודאי בני
האמת היא מה?
למה לבלהן נולדו שני בנים
ומדוע לזלפן נולדו שני בנים לגבי
בלהן אני חושב שאנחנו ענינו
במהלך השיעור הזה עצמו ככה נראה לי
אותה תשובה? טוב כשם שאמרנו שלגבי בלהה זה
שכר לבלהה אז כך גם לגבי זלפן זה שכר לזלפן
פסוק תדבב לא התכוונתי את זה אתה יודע אף
אחד לא מושלם וגם אני יש לי בעיה ותומר לה
המעט כחתכת אישי ולקחת גם מדודאי בני
ותומר רחל אחרי נשכב עםך לילה תחת דודאי בנך
האופי של השיחה מאוד לא נעים מכל מיני
צדדים קודם כל מה זה המעט כחתכת אישי
ולקחת גם מדודאי בני הרי מי שלקחה את
האיש דווקא זלעה שלקחה את האיש מרחל
הרי היא הובאה ליעקב בחשי על ידי
לבן אביהה והיא לא גילתה אז היא בעצם
במרחאות הגנבת והיא מאשימה את רחל
בגנבה המעט כחתכת אישי ולקחת גם מדודאי בני
וזה תמוה מאוד אלא מה זה גלגול נקבי
של הטענה של לבן נגד יעקב לא יעשה
כן במקומנו לתת הצעירה לפני הבחירה
כלומר לא יעשה כן במקומנו אבל במקום
אחד אתה כן עשית את זה שקדמת
את הבחור לצעיר אז גם פה אצל בת
זוגו של יעקב חוזרת הטענה אבל
בגרסתה הנקבית זה הצד הראשון
ואתה אומר רחל אכן נשכב
עםך הלילה תחת דודיי בנך שזה
לכאורה הקרבה כלומר בסדר אז
את רוצה את בעלך תקחי את בעלך
מה אומרים חזל על זה שלפי
שזלזלה אני מביא כאן בראשי
כשבא לי ולפי שזלזלה במשקב
הצדיק לא זכתה להיקבר עמו
זה כואב מאוד מה זאת אומרת הדבר
הזה הרי היא כדי לקנות את הזרע של בעל
כמו שיהיה לה ולד ממנו היא מוכנה
לוותר על לילה אחד ואה אני מזלזלת
זה מעניין מאוד מה זה אומר
הזלזול הזה למה חזל באי
בטענות אל רחל שהיא מזלזלת
במשקב הצדיק פשוט מאוד
לאה למה היא מעוניינת בקשר שלה עם
יעקב הרי היא יודעת מלכתחילה שהיא לא
אהובה נכון הרי והיהה ויעקב ודרחל אז
למה היא הכניסה את עצמה לצרה הזאת
שבייר השם כסנוע לה למה היא
הכניסה את עצמה לעניין הזה כי יש
לה אידאל לה אידאליסטית אצל לה
יש אהבה בעלת אופי רומנטי ביסודו
כן ולכן אפשר לומר שהממד האידאלי
של הקשר עם הצדיק איננו ברור אצלה עד
הסוף לכן זה מה שנקרא הזלזלה במשקב
הצדיק אצל רחל כן אצל רחל זה מה שאמרתי
אמרתי לאה כל הזמן לא יכול להיות
אגב מה זה הדודאים? הדודאים זה צמח
שאומרים שהוא עוזר לפוריות וכדומה מן הסתם
זה כנראה היסמין ככה ראשי לפחות אומר, מי יודע יש כמה שארות מה
זה ואהיה אבו יעקב מן השדה בערב ואת אצליה לקראתו ואת אומר אליי
תבוא כי שכר סכרתי לך ותדעי בני ויש כמה ימים בלילה הוא וישמע
אלוהים וליה ותהר ותלד ליעקב בן חמישי ואת אומר ליה נתן נלוי מסכרי
אשר נתתי שפחתי לאישי
ואת אקרא שם הוא ישכר ותהר
עוד ליעקב היא הייתה יכולה
להגיד שזה בשכר הדודאים
סחור סכרתי לך בדודאי בני ואז היא אומרת
נתן נלוי מסכרי אשר נתתי שפחתי לאישי
והייתה צריכה להגיד נתן נלוי מסכרי אשר
סכרתי את אישי בדודאים ברור אבל היא לא
מייחסת את זה לדודאים כי היא רואה את
הדברים מצד הגדלות לא מצד המסחר שהיה שם
ואתה עוד ליה ואת תלד בני של יעקב
ואתה אומר ליה זה ודן אלוהים זה וטוב
הפעם הזבלני אישי כי עלתי לו שבנים
ואת אקרא את שמו זבולני מה זה גזבלני
זבול מה זה זבול מה זבול זה מתנה איפה לקחת
שזבול זה מתנה דווקא הזבל זה בכלל לא מתנה
זבול זה משכן בנו בניתי בית זבול לך מחוד
נשיבתך עולמים אז מה זה זבול הכוונה שהוא ישכון
אצלי שהוא יהיה קבוע אצלי זה הכוונה כי הוא
היה קבוע אצל רחל והיא רוצה אותו קבוע אצלה
ואחרי ילדה בת ואתה אקרא את
שמו דינה אני שואל את השאלה
למה לא כתוב שהיא הרתה הייתה
צריכה להיות כתוב ותהר ותלד בת
למה לא כתוב ותהר כנראה שהייתה תאומה אבל
זה לא היה הרעיון נוסף הייתה תאומה של זבולון
עכשיו למה בכלל היא יולדת בת זו באמת
שאלה מעניינת הרי אצל אברהם אבינו לא הייתה
לו בת נכון יש פה איזה שלוש דעות בחזל
ושלושת הדעות אומרות שלאברהם אבינו לא היה בת
הרי כתוב והשם ברח את אברהם בקול אמרו
חזל בת הייתה לו לאברהם ובקול שמה אומר לנו
הרמבן אל תחשוב שזאת באמת הייתה בת אלא
הכוונה מידה שיש לאברהם אבינו מידה של כוללות
של כוליות הוא מקיף את הכל לכן יש לו בת
ובקול שמה אבל לא שבאמת הייתה לו בת זה
ההסבר הראשון ההסבר השני אומר מה זה
והשם ברח את אברהם בקול בקול בגימטריה בן
בן בקול אותה גימטריה 52 והשלישית
בחזל והשם ברח את אברהם בקול שלא
נולדה לו בת אז אם כך לפי שלושת
הדעות האלה לאברהם אבינו לא הייתה בת
עכשיו על יצחק זה שלא הייתה לו בת
אנחנו גם יודעים אבל למה ליעקב פתאום נולדת
בת אם הטרנד במשפחה זה שאין בת אז
למה אחרי כל כך הרבה בנים פתאום יש בת
מה זה לא מובן בכל זאת
אומרת צריך להבין למה קודם כל
זה לא טוב שתהיה בת אצל
אברהם ויצחק למה מה רבי בת
זו אם מי תתחתן דיברנו על זה
זאת אומרת שכיוון שהזהות של
האומה עוד לא נוצרה והבת מביאה
אלמנט מבחוץ או יוצאת אל החוץ
אז זאת אומרת שתהיה שותפות של
אלמנט חיצוני ביצירת הזהות הישראלית
כשעדיין לא נוצרה הדבר הזה
אסור שיהיה ולכן גם האימהות היו
עקרות זאת אומרת שלפי הטבע
עם ישראל לא יכול להיוולד
אבל יש עקרות על מנת לייצר
אפשר לומר יצירה חדשה סטרילית
כן את ארתם מהשמע שתוליד
את האומה אז למה עכשיו יש
בת כי יש כבר אומה כלומר
היא הנועדת להוות את השבט
השלוש עשרה בשיתוף פעולה עם
אומות העולם וזה אפשר לומר זה היהוד
האוניברסלי שמתגלה דרך לאה שהיא
האימא של המלכות של הכהונה ושל
תנועה האוניברסלית דינה כל הסיפור
של הקשר של דינה עם החוץ הוא
קשר מסובך כפי שאתם יודעים וכפי
שאנחנו נצטרך ללמוד לפרטי פרטים
כלומר באופן עקרוני אצל
אברהם ויצחק לא יכולה להיות בת
אצל יעקב חייבת להיות בת כדי
ליצור את הקשר עם אומות העולם
כן, אין אומה עדיין אבל
דינה עוד לא גדולה, כן
מה זה חשוב משעת שלושת החלקים
יצאו אצל לאה כמה אומות זה כמובן מאליו
אני חוזר על השאלה שלך מדוע
אצל לאה יש כל הדברים הגדולים
האלה של כהונה המלכות וקשר
עם האנושות ואצל רחל שום דבר מזה
נכון אמרו רבותינו שהבריאות היו
אומרות שני בנים לרבקה שני בנות ללבן
הגדולה לגדול והקטנה לקטן, תודה
רבה, כן, הגדולה לגדול והקטנה לקטן
זאת אומרת שהאסיו הוא
הגדול הוא האישיות הגדולה
מה שאם כן יעקב הוא קטן, במה הוא קטן?
הוא כל כולו מכונס באוהל
אשתם יושב אוהלים, לא מסוגל
לקחת יוזמה לצאת אל השדה
יוצא לפי זה שהגדלות נמצאת אצל לאה
ואצל רחל נמצאת הנטייה של ההתכנסות הפנימית
אז יש בזה קדושה יתרה, עקרת
הבית נקראת, מה זה עקרת הבית?
עיקר הבית, זאת אומרת העיקר זה
מה שבפנים ולאה זה מה שכלפי חוץ
לכן הגדלות נמצאת אצל לאה
והקטן אצל רחל מובן מאליו
למה צריך קשר עם האומות? אתה שואל בעצם
למה הקב' אמר ונברחו בכל משפחות האדמה
זה מה שאתה שואל, נכון?
זה שאלה מעניינת, אני הייתי שואל שאלה אחרת
למה הקב' בכלל ברא גועים?
אתה יודע אני גיליתי את זה
שהקב' הוא זה שברא את
הגועים גם כן, הוא עשה את זה
אני אומר לכם זה קושי אגב אבל הוא עשה את זה
אני אגיד לכם יותר גרוע מזה, הוא לקח
את עם ישראל ושם אותו באותו כוכב לכת
שבו הוא שם את הגועים,
איך הוא עשה דברים כאלה?
אני הייתי שם את הגועים במאדים,
את ישראל בנוגה, כדור הארץ ריק
היה בסדר, פתאום הקב' הוא שם
אותם ביחד, כנראה שיש לו תוכנית
מהי התוכנית?
הנעם לבדד ישכון ובגועים לא יעלה בחשבון
לא התחשב כי אנשים לא נכנס בחשבון של הגועים
ואז הוא יכול להעלות את
אומות העולם מכוח נבדלותו מהם
ברור, בבקשה
כהונה זה תמיד מי שמטפל באחר, מה זה הכהן?
הוא מטפל באחרים
לא משנה, הוא מטפל באחרים, זה כישרון
לצאת מן הכונחייה אפשר לומר, לטפל באחרים
ולכן עם ישראל גם נקרא ממלכת
כהנים, שהוא פועל על כל האנושות
גם המלך, מה המלך עושה?
המלך לא עובד בשביל עצמו
המלך עובד בשביל אחרים,
כלומר זה תפקידים ציבוריים
ויזכור אלוהים, פסוק כפת, ויזכור
אלוהים את רחל וישמע אליה אלוהים
ויפתח את רחמה, בסופו של דבר מה שעזר
זה לא מסירת בלהה וזה לא מסירת זילפה
ולא הדודאים ולא בתיך, אלא התפילה
ותהר, פטל את בן
אגב מצאנו דבר דומה, יש
בספר התנ״ך ספר הנקרא יוב
מכירים יוב? ספר מעניין, מלא מלא צרות
יש אדם שלא עשה כלום, צדיק גמור, נקי כיהלום
וכל הצרות שבעולם באותה לה
ממש לא פר, לא בסדר, צדיק ורע לו
ואז הרעים שלו אומרים לו כל מיני טיעונים
בטח יש לך איזה חתניסתא, עוזה לטובתך
והקב". הוא אוהב אותך וכל מיני
דברים כאלה, גלגול, הכל אפשרי שם
ויוב אומר אבל כואב לי
הצבל כזה, הוא לא מקבל הסבירים
כל הסבירים שנותנים לו, הוא דוחה אותם
יש לו מועקה פנימית, צהרה נוראה
והם באים ונותנים לו הסבירים
בסוף הקב". הוא שואל אותו, בעצמו מתגלה אליו
הוא אומר לו איפה היית
בייסדי ארץ, חולל היה לו תשמור
היית דעת את ילדתיה לסלע, תעלה לוויתן בחכה
את ייתן לסוס גיבורה על תלבש צברו רעמה
חמישים שאלות הקב". הוא שואל את יוב
בלי תשובה
בסוף יוב אומר טוב, בסדר, הבנתי, הבנתי
כן, על כן אמאס וניחמתי
על אפר ואפר, נו ומה קורה?
עדיין יוב עם כל הצרות שבעולם
הוא דיבר עם שלושת הרעים,
ואליהו בלבלו את המועק
והקב". הוא נגלה אליו
ובסוף הוא עדיין עם כל הצרות
אז מה קורה בסוף?
בסוף באים הרעים לבקש ממנו שיתפלל עליהם
והשם שב את שבות יוב בהתפללו בעד רעיו
כלומר, עד אז יוב לא ידע שאפשר להתפלל
ברגע שהתפלל, פתאום הכל השתנה
כלומר, הצרות באו כנראה
כדי לפתוח את ליבו של יוב
וזה מה שכתוב כאן
ויזכור אלוהים את רחל וישמע
אליה אלוהים ויפתח את רחמה
וטהה, וטל את בן
וטו אומר
אסף אלוהים את חרפתי
ותקרא את שמו אסף
אז מה שצריך להיות כתוב, לא?
אם אסף אלוהים את חרפתי ותקרא את שמו אסף
הביטוי אסף אלוהים את
חרפתי זה ביטוי אגואיסטי
אני מרוצה ממה שקרה לי
ותקרא את שמו יוסף
למור יוסף השם לי בן אחר
אהה, זה כבר מתחיל להיות מעניין
כל הבכורות שנולדו עד עכשיו
הם מטפלים באח שלהם שהוא לא אח שלהם באמת
זה אח מאב, אבל לא אח מאם
ברגע שהאחווה איננה אחווה מוחלטת
ממלא גם התחרות איננה תחרות מוחלטת
כי מי שאיננו לגמרי האח שלי
אני לא לגמרי בתחרות איתו
אבל כאן יוסף הוא הבכור הראשון בהיסטוריה
שנולד כדי שיבלד לו אח מאותה אמא
זאת אומרת יוסף לחתחילה נולד בשביל בנימין
יוסף השם לי בן אחר
מה אומר רשי?
לא, קודם כל נקרא את
דברי יעקב, פסוק אף אהבהי
כאשר ילדה רחלת יוסף
והי אומר יעקב אליוון שלחני
ואליכה אל מקומי ולארצי
תראו רשי
כאשר ילדה רחלת יוסף מי שנולד
סיתנו שלא עשו
כלומר ברגע שנולד בכור כזה
אז הוא ההפך המוחלט מבחינה מוסרית מאשר עשיו
והוא נולד מכוחו של יעקב
זאת הראייה שיש ליעקב אפשרות
להתמודד עם עשיו מבחינה מוסרית
ולכן הוא עכשיו יכול לצאת
יוסף בגימטריה ציון,
נולדה הציונות, אפשר לצאת
הצהרה כבר יצאה לדרך
יש אצהרת יוסף
בבקשה
הוא היה הראשון שנולד כדי
להציל את אחיו שכבר קיים
כי זה מה שהוא עתיד לעשות
הוא לא נולד כדי שיליבה לילד יוסף
דבר נוסף זה אחיו רק מאביו ולא מאמו
אז זה לא אחווה מוחלטת
אז ממילא גם התחרות היא נינה תחרות מוחלטת
כך שהניסיון לא כל כך גדול
אבל הוא לא בא כדי להציל את שמעון
הוא לא בא להציל את שמעון לוי ויהודה
עד רבה, בתחום הזה הוא פישל בגדול
כל מה שצריך להיות לו נמצא
עכשיו אצל שמעון לוי ויהודה
כן
למה מה?
הוא לא נולד, הוא רוצה להציל את יוסף נגיד
למה יהודה ויוסף הם מילא שנאבקים זה עם זה
כמו שרחל וליה נאבקות זו עם זו
בסדר
מה?
איפה כתוב שהם נאבקים?
אתה יודע
בהמשך
טוב
כן אני חוזר לפסוק ה'
והי היא כאשר ילדה רחל את יוסף
והיום מר יעקב אל לבן
שלחני ואלך אל מקומי ולארצי
יש איזשהו סימן שניתן בהיסטוריה
מתי נגמר הזמן של הגלות
יעקב נשלח למשימה של גלות
מי אמר לו שזה נגמר?
מה שמי אמר לו שזה נגמר?
זה ברגע שנולד מי שפותר
את הבעיה שבגללה יצאנו
יש משהו דומה ברב קוק
לגבי הבושה של הגולה
למהלך העדות בישראל הרב קוק מסביר
שכאשר אדם נתון לחטא
אדם שעשה חטא גדול
אז הוא מתבייש
ולמרות שהוא כבר התחיל לקבל את עונשו
אבל הוא לא גמר לרצות
אדם צריך לרצות את עונשו
מה זה לרצות?
להפוך להיות מרוצה
רצוי לפני האחרים
וכל זמן שהרושם של האבון נמשך בנפש
אין כוח לאדם לקום מבושתו
ולכן גם אם לפעמים יצליח לקום בעזות מצח
מהר מאוד ישפל בקרבו
עד שהוא ירגיש שהוא שילם מספיק
מכאן לערך החשוב בנפש
לעונשים
אדם שעשה דבר רע ולא נענש
מרגיש רע מזה
כשהוא מקבל את עונשו הוא פתאום מרגיש משוחרר
שילמתי, זהו, עכשיו אני בסדר
אני עכשיו יכול להקרין
אומר הרב קורק גם כן
כנסת ישראל איננה יכולה להיגאל
כל זמן שהיא לא ריצתה את עונשה
אז עצם זה שבמאה ה-19
לקראת סוף המאה ה-19
כנסת ישראל הרגישה
שיש לה את העזות הפנימית
את העוז לטבוע מדינה
זה בעצמו הסימן שנגמר העניין של הגלות
שאם לא כן לא היה העוז הזה
אז גם פה
והיא כאשר ילדה רחל את יוסף
אז יעקב מרגיש פתאום ביטחון
זאת עכשיו הראייה שאני
יכול להתמודד עם נאי שר
והיום יעקב הלבן של חני
ואליכה אל מקומי ולארצי
כן
מה הפירוש של כל הרעש הזה שקרחת את ההכרח
לגבי מלאבית יעקבי
שנגיש את העתה וגם זה מסתיים
בזה שרק מי שנולד ביסף פתח יעקב
ולא גבר בו רק אז
פתאום הוא פתח את העתה ומתחיל להכרח
אתה צודק שאת הטקסט הזה שאתה רוצה שאני אכרש
לא קראנו
יש הרבה טקסטים שלא קראנו
הנה, אתה רואה פה יש כמה טקסטים שלא קראנו
ולא עליהם נעשה שיעור
אתה רוצה אפשר ללמוד
הנה פה ניקח באופן מקרי
כל ספר שיעור
טוב
ואז
תנה את נשי ואת ילדיי אשר עבדתי אותך בהן
ואליך כי אתה ידעת את עבודתי אשר עבדתיך
יש פה אפשר לומר משהו קצת נאיבי
הרי מה בעצם מבקש יעקב
הוא מבקש
מבחינתו של לבן, מה אתה רוצה
לא, לא שיעקב שילם עונש
אלא הוא מילא את התפקיד
הגלות מילא את תפקידה
שזה לייצר את הבחורה האלטרנטיבית
לזו של אסב
כי אסב טוען לעליונות מוסרית על יעקב
והנה עכשיו הוכח ההפך
האם הציונות הייתה
בוודאי שאנחנו בחורה אלטרנטיבית לאומות
הציונות בהחלט מהווה שינוי פאזה
הרי האירופה של סוף תקופת
הציונות הולידה את השואה
אם אתה שם את הלב
כלומר היא הוכירה את כישלונה המוסרי המוחלט
ולכן הגיע הזמן שהעם ישראלי
ייקח על עצמו את האחריות
את תפקידו כלפי האנושות
ללמד את הגויים מהו דבר השם ומהו מוסר
עכשיו בואו נתקדם
יעקב בעצם מה הוא מבקש מלבן
הוא בעצם מבקש
לחסל את המפעל של נחור
זה בדיוק מה שהולך להיות כאן
אתם זוכרים בוודאי
שהייתה יריבות בין שני הענפים של בני תרח
בין הענף האוניברסלי של אברהם אבינו
לבין הענף הקוסמופוליטי של נחור
אתם בוודאי זוכרים את זה
ותמיד יש בגלל זה ויכוח
איפה תארכנו החתונות
אז של אברהם ונחור זה לא מסובך
כל אחד לקח פליטת שואה אחרת
אברהם לקח את היסקה
נחור לקח את מלכה
פליטות השואה של אורכזדים
הבנות של הראן
בעצם יש אפילו לומר תיקו בין שתי השיטות
בין השיטה האוניברסלית של אברהם
הרואה את ההשפעה על העולם כולו
מתוך המרכז הלאומי בארץ ישראל
לבין השיטה של נחור
שחפץ בהקמת קהילות עבריות בגולה
ולהפוך בעצם את היהודים לערמים
ובין שתי השיטות האלה
בינתיים יש תיקו בין אברהם לנחור
אחר כך בדור הבא
רבקה, כל הדיון עם עבד אברהם
זה אצל מי יגור הזוג
האם יצחק ירד לחוץ לארץ לגור עם רבקה
או שרבקה תעלה לארץ ישראל לגור עם יצחק
על זה כל הסיפור
כל הדיון בין המשפחות
נוגע לנקודה הזאת
ה' השיבת בינך אל הארץ ישראל
אתה משם
אישה מר לך בין ה' ובין אישה
בזכות זה אברהם מנצח
ואז יוצא שבימי יצחק
זה 2-1 לטובת בית אברהם
אחר כך בימי יעקב
זה בדיוק בכיוון ההפוך
יעקב יוצא לחוץ לארץ כדי להתחתן
והוא מתחתן עם שתי בנות של לבן
אז עכשיו יש לנו כבר
3-2 לטובת בית נחור
ולא עוד אלא שלבן אומר לו
איזה מזל יש לכם הישראלים
שיש קהילה חמה לקבל אתכם
שיש צעות אצלכם
אז אתה תתחתן עם הבת שלי
תעשה איתי יעלומים
רק אל תיקח את הילדים שלי לצבא
אתה תשאר פה
בסדר לך אזרחות הכל יהיה בסדר
וזה דווקא עובד טוב
איך אומר לבן בפסוק קפסאים
ואומר אליו לבן
אם לא מצאתי חן בעיניך
ניחשתי ואיברחני אלוהים בגללך
הכל בסדר עכשיו יש פה ישראלים בקהילה
דווקא זה מקדם את העניינים
מצוין
עכשיו מה אומר יעקב
אני רוצה להרוס לך את כל זה
עכשיו אני רוצה לקחת את כל בית לבן
להביא אותם לארץ ישראל
הציונות תנצח
לבן אומר אני ארוג אותך
אותך ואת הבנות שלי ואת הנכדים שלי
כן
מה אמרת ניחשתי אליהם
מה משמעותי אותו בשבילי
כן אז רשי כותב שם
וכן ברשי
אז ניחשתי
שני פירושים רשי מבין מספיק טוב
עכשיו אבל זה אומר עוד משהו
הרי מי מנסה להפיל את האדם הראשון
הנחש
אז כל אחד עכשיו תופס את המקום שלו
יש האינטרסים הכלכליים
בסופו של דבר מברר שהקוסמופוליטיות של לבן
היא קשורה לאינטרסים כלכליים
ואיברחני אלוהים בגללך
הפכת אותי לנחש
ואתה עוד רוצה להשתחרר ממני
כן
אז הנחש מנסה להפילה
רוצה להרוג
זה בדיוק מה שהוא עושה
נכון זה אותה שיטה
לכן הוא משתמש בכלים של לובן
הלבן מוחק את הכל
כן הצבע הלבן
כן כלומר מונע את הבירור
ידעתי את כל אשר לבן עושה לך
האותיות הן שחורות
הכתב היריעה היא לבנה
תארו לעצמכם שהלבן יבלה את השחור
אין כתב יותר
אין תורת משה
אין יעקב
אין כלום
אז לבן מתנגד לזה שינתנו ליעקב
כל הבהמות שיש בהם נקודות
נקודות?
כן צבעים אותיות
כן הוא מתנגד לזה
אבל בואו נתקדם
אז בעצם יעקב בעצם באופן נאיבי ביותר
מודיע ללבן
אני רוצה עכשיו לעשות משהו שהוא
בעצם יערוס את כל מה שאתה הקמת
אבל יש נימוס
בהתחלה זה רק אנחנו רוצים
מדינה בשביל המסכנים שלנו
לא בשבילנו רק בשביל אלה שבמזרח
אירופה יש להם צרות וזה יש פרעות בקישינוב
אז בשבילם לא בשבילנו
אבל הגויים הם לא טיפשים הם מבינים
בדיוק ממה מדובר מה הסכנה שעומדת כאן
כמו שהאפיפיור אמר להרצל
הלווה שלום זכויות רגעינה לנועמן
הוא אמר לו מה שאתה מבקש
מני סותר את כל מה שאני מאמין בו
לכן לא אוכל לעזור לך
רואים שאחר כך המחליפים
שלו גם כן לא עזרו בדיוק
אבל בינתיים יש נימוס
והיום אמרנו כבר שכרך עליי ואתיינה
בסדר אתה רוצה
בכל זאת מגיע לך שכר
עבדת אצלי הרבה זמן מגיע לך
עכשיו
מה יצטרך יעקב לומר לכאורה
לא רוצה שכר תעזוב אותי אני בורח מפה
כי ברגע שמגיע הזמן אסור להתעכב
למרבה הפעלי יעקב אבינו נשאר עוד שש שנים
כן זה מפורש בהמשך
עשרים שנה נוחים בביתיך
עבדתיך ארבע עשרה שנה בשתי בנותיך ושש
שנים בצונך ואתה חלף את מסכורתי עשרת מונים
מה זה הסיפור הזה שיעקב נשאר עוד שש שנים
בחרן בשביל כבשים ועיזים
זה הסיפור שלו
כלומר בעצם יוצא שהגלות הייתה
בשבילו שני דברים להקים משפחה
וגם להביא כבשים
זה מאוד מאוד חשוב
ולכן הוא נשאר שם עוד שש שנים
באמת דבר טבוע
אנחנו רואים דבר מעניין לאורך
ההיסטוריה שכל פעם שעם ישראל יוצא מגלות
הוא קודם כל עובר תקופה של אמנציפציה
של יציאה מן הדלות והשפלות
למצב של מכובדות
של עשירות
כן ואז הוא מייצר לעצמו את הרוטשילדים
ואת המונטיפיורים וכל ההירשים
והגינסבורגים
שהופכים להיות אנשים
מכובדים אצל לאומות העולם
והם מוציאים את ישראל
לא מן הגלות אלא מן השפלות
זה גמר המפורשת מסכת ראש השנה נכון?
בראש השנה
בטלה עבודה מאבותינו במצרים
אז היו שישה חודשים שבהם
בין הפסקת העבודה לבין יציאת מצרים
מצרים הפכה להיות מקום שנעים לחיות בו
מה זה אומר?
זה אומר שיש איזה שלב
שבו היהודי שואל את עצמו
האם זה כדאי לצאת עם משה?
עד עכשיו סבלנו ייסורים
איומים תחת השלטון המצרי
אבל עכשיו אני שואל ולכן היינו מוכנים
גם לצאת אל המדבר ולא רק לברוח מנשות
אבל עכשיו דווקא המצרים
נחמדים ואפשר לעשות איתם עסקים
במדבר אין הרבה אפשרויות
ודאי שהבורסה שם לא משהו
אז אולי כדאי להישאר במצרים
ולכן חז'ל מוסרים לנו שתמיד יש סכנה
כזאת כי אז מתים בשלושת ימי האפלה
ותמיד כל פעם שיש יציאה מגלות יש תמיד
איזה איש יהודי היה בשושן הבירה שחי טוב שם
ויש יהודי שהיה חי בברלין
הבירה והוא חי טוב שם
ואז הוא שואל את עצמו אם כדאי
לצאת ואז בדיוק הוא נכנס לסכנה
וגם אצל יעקב אותה סכנה מופיעה
ביקש לבן לעקור את הכל
כלומר יש סכנה שבאה בעקבות בקשת השכר
אז אנחנו רואים שהקטגוריה הזאת
היא כבר קיימת לאורך כל הדורות
ומעשה היא עבוד סימן לבנים אבל נשארת השאלה
מה היה החשבון של יעקב שבגללו הוא
חשב שכדאי לו להישאר בשביל כבשים
התשובה היא ברורה
הוא ידע בשביל מה הוא יצא לגלות
הוא יצא לגלות בשביל שתי מטרות
האחת להקים את המשפחה את האומה
שתיים והיא לא דבר קטן
הוא יצא לגלות כדי להביא כסף
והדברים מפורשים בפרשת לך לך
והיום אומר לאברהם ידוע תדע
כי גר יהיה זרחה בארץ אולהם
ואהבדו ויעננו אותם ארבע מאות
שנה וגם את הגוי אשר יעבודו דן אנוכי
ואחרי כן יצאו ברכוש גדול
ואתה תבוא אל אבותיך בשלום תקבר בסבל הטובה
ביום ההוא קראת השם את אברהם ברית למור
מזרחה נתתי את הארץ הזאת מנהר
מצרים עד הנהר הגדול נהר פירת
מה נאמר כאן
הקבל ראוי אומר לאברהם תשמע אברהם יקירי
אני מאוד אוהב אותך ורציתי
לספר לך משהו שיקרה בעתיד
הילדים שלך יסבלו
הם יסבלו הרבה זמן וזה יהיה נורא קשה
אבל אל תדאג בסוף יהיה הרבה כסף
כי אם אנחנו עושים את המאזן של
הגלות נשאלת השאלה למה מרוויחים מזה
היינו בארץ ישראל יעדו לגלות
חזרנו לארץ ישראל אז מה הרווחנו
הרווחנו את הכסף
זה מה שכתוב לא
ולכן גם יעקב אבינו הבין ירדתי
לגלות לא סתם זה בשביל להביא כסף
זה אידאלי
עד כדי כך שגם ביציאת מצרים חזר
אומרים למה הייתה קריאת ים סוף
כדי שלא יאמר אותו צדיק כלומר אברהם
ועבדו ועינו אותם כי ימת בהם
מה עם הרכוש הגדול
אז לכן הייתה קריאת ים סוף כדי
שישדדו את ביזת הים של חיילי המצרים
שמה היה הרבה זהב הרבה כסף הרבה
אבנים טובות ומרגליות אז בשביל זה היה
אז סלפי זה שיעקב אבינו
מבין שתכלית הגלות זה הכסף
עכשיו אני רוצה להבין משהו מה זאת
אומרת שהתכלית של הגלות זה הכסף
בשביל מה בכלל יוצאים לגלות
יוצאים לגלות כדי להעלות
מאומות העולם את ניצוצות הקדושה
מה זה ניצוצות הקדושה
ניצוצות הקדושה הכוונה אותו
חלק ירוד של האנושיות שנפל
כלומר אותו חלק יקר שנפל ונהיה
ירוד בתרבויות של אומות העולם
ואז אנחנו יורדים לשם ומעלים את זה בחזרה
למשל עם הדבר הדומה זה הזהב שהוצאנו ממצרים
מה עשינו עם הזהב שהוצאנו ממצרים
הגל מה עוד משקם
צריך להחליט אם הזהב שיוצא ממצרים נעשה הגל
זה זהב רע
ואם הזהב שיצא ממצרים זה משקן אז זה זהב טוב
מביא לנוכחות הבורא בעולם
אם כן אנחנו מבינים שהזהב של
מצרים הוא זהב עם פוטנציאל אדיר
הוא יכול להביא להופעת האלוהות באנושות
בצל החוכמה בצל הכסף
העלייה הכלכלית גונזת בתוכה
נושאת בתוכה גם עלייה תרבותית
ואז יוצא שבמצרים זה כוחות
אדירים רק שהכוחות האלה מעורבבים
זה תערובת של זהב של הגל עם זהב של משקן
אי אפשר להשתמש בזה זה פסול
צריך להביא את זה למעבדה
ואז מביאים את זה למדבר בתוך
בני ישראל ושם עושים את ההפרדה
חלק מהזהב הולך להגל
חלק הולך למשקן הכל מסודר
יוצא לפי זה שאנחנו בני ישראל שפני ניסיון
בניסוי אלוהי גדול בממדים של ההיסטוריה כולה
משתמשים בנו כדי לעשות בירור של הערכים
בכל דוג הדור הערכים לובשים צורה אחרת
כשמדובר בעליית אירופה
למשל הדמוקרטיה המערבית
האם הדמוקרטיה זה משטר טוב או רע?
טוב גם וגם תלוי מה עוד?
כל דבר שיש בו טוב יש בו רע
או כל דבר שיש בו רע יש בו טוב
בקיצור זה מורבב
אז מה עושים עם הדמוקרטיה?
זורקים את זה לפח או מעלי או משתמשים בזה?
עושים בירור יש מה שקל
מלחמת תרבות במדינת ישראל
בתוך מלחמת התרבות הזאת
בסוף מתבררים הערכים
ואז על כל חתיכת זהב של התרבות המערבית
יש כאלה שצועקים ואומרים תזרוק
את זה של הגל לא רוצה את זה פה
השני צועק מה פתאום אל תזרוק
זה שייך למשקן אסור לפספס את זה
כלומר בירור נעשה כאן
אותו דבר עם הכבשים של יעקב
הכבשים של יעקב הם כבשים
שנושאים בתוכם את שורשי נשמות האומה
חזק ובראשית רבא עושים
חשבון לגבי הצון של יעקב
כמה צון היה לו, כמה גמלים
היה לו, כמה חמורים היו לו וכו' וכו'
בסוף המדרש שואל וכמה כלבים היו לו
ככה שואל המדרש כמה כלבים היו לו
עונה המדרש 600 אלף
600 אלף כלבים
בשמה יש כלבים
למה משמשים הכלבים?
לשמור את הצון
יוצא לפי זה שיש לו 600 אלף שמירות
כי יש לו 600 אלף נשמות
שהוא צריך להביא לעולם
60 ריבו
זאת אומרת שהצון של יעקב זה לא סתם צון
זה גונז בקרבו את שורשי נשמות ישראל
תארו לעצמכם שיעקב
ישאיר איזה אחת בחרן
מה יקרה?
הוא יצטרך לרדת שוב להביא אותה
והוא רוצה להיות בטוח שזאת הגלות האחרונה
ולכן הוא מוכרח להתעכב קצת
והוא חייב להתעכב אולי יותר מדי
כדי להיות בטוח שהוא לא מפספס כלום
והוא מוכן אם כן להיכנס לסכנה
אבל כאן זאת אחת הבעיות
שכל פעם שיוצאים מן הגלות
דווקא הצדיקים יש להם
נטייה להישאר יותר ממה שצריך
כי דווקא הצדיקים מבינים את
הערך האידאלי של השהיה הזאת
כדי להעלות את הערכים הגנוזים
באותה תרבות שממנה יוצאים
ורוצים שזה לא יהיה לפני הזמן
ולכן מתעכבים ויש סכנה
מה?
הוא רוצה שזאת תהיה הגלות האחרונה
לאברהם נאמר שגריה זרחה בארץ הולדות
נכון, לאברהם נאמר גריה זרחה בארץ הולדות
וזה התקיים
עברה מאות שנה
וגם דור הביא ישוב אהנה
הוא דור הביא, זהו, והביא
את הילדים, הוא דור הביא
בסופו של דבר יעקב הצליח
להעלות את כל הניצוצות עם כמה?
בסופו של דבר יעקב הצליח
להעלות את כל הניצוצות מבית לבן
אבל מה שהוא לא ידע זה שאחרי
תקופת העבוד יש גם תקופת הבנים
וזה מה שהתברר לו אצל יוסף
ביקש שיעקב אבינו לשבת בשלווה
וישב יעקב בארץ מגורי אביב
ביקש שיעקב אבינו לשבת בשלווה
כלומר, זו הייתה התמצית של כל האמונה המשיחית
הציפייה המשיחית
הוא רצה כבר לחיות את אמות המשיח
הוא חשב שנגמרה ההיסטוריה
מה אתה אומר?
האם אני רומז שהרבנים
שבגרמניה נשארו ולא על ארץ ישראל
כי רצו את הכפלות הכלונית, ציצות מרוקו
האם אני רומז שהרבנים שבגרמניה נשארו בגרמניה
כי הם רצו עדיין להעלות מצוצות משם
זה לא רמז, הם אמרו את זה במפורש
כן, כלומר, אותם יהודים
לפעמים תלמיד חכמים, שהאמינו
בסימביוזה התרבותית עם גרמניה
לא חשבו שגרמניה הזאת מולדתם
אבל הם חשבו שיש שם משהו חשוב להעלות
ולא בכדי הם הקימו פה את
האוניברסיטה העברית בירושלים
כהמשך של אוניברסיטת ברלין
שאותן תבניות חשיבה
גם תלמידי חכמים
כן
והיום אמר אליו, פסוק כפתט
אתה ידעת את אשר עבדתיך
ואת אשר היה מקניך אילי
כי מנת אשר היה לך לפני ופרוץ
לרוב וברך השם אותך לרגלי
ואתה מתי יעשה גם אנוכי לביתי
והיום מה ייתן לך והיום
מה יעקב וייתן לי מאומה
אם תעשיתי את הדבר הזה
השובה יראה צונך ישמור, יעבר בכל צונך
היום, עשר משם
כלשהי נקוד וטלו וכלשהי חום בכסבים
וטלו ונקוד בעיזים והיה שכרי
וענת בי צדקתי ביום מחר
כי תבוא על שכרי לפניך כלשהי
איננו נקוד וטלו בעיזים וחום בכסבים
גנובו איתי
כלומר יעקב רוצה כל דבר שיש לו קטם
הוא לא רוצה רקע לבן
אבל מה ש... עם קטם, את זה הוא רוצה
כלומר הוא רוצה להבליט
להבליט משהו מתוך הרקע
זה בדיוק בחירת ישראל מתוך העמים
מתוך, אפשר לומר, הערפילית הקוסמופוליטית
יעקב רוצה להוציא את נשמות ישראל
לכן הוא מחפש בכבשים
ובעיזים מה שנקוד וטלו וחום
כן
האם לבן מבין את זה?
ייתכן מאוד שכן, הרי לבן לא היה אדם קטן
לפי חזל יש אפילו גרסה
אחת הגרסאות של מסרט
עבודה זרה של לבן נביא היה
והיום אומר לבן הן, לו יהי כדאי
ואם הוא לא מבין אז מה?
אז לבן לא מבין והנשמה של לבן מבינה
זאת אומרת זה לא משנה
מה המישור שבו הדברים האלה מובנים
יש מישור שבו הדברים האלה מובנים
בין שזה בנגלה, בין שזה בנסתר
בין שזה במודע, בין שזה תת מודע
מה אכפת לי?
כן, אותה שאלה אתה יכול לשאול
האם יעקב מבין שזה מה שהוא עושה?
כן, אותה שאלה אתה יכול לשאול
מה זה משנה אם הוא מבין או לא?
כן, זה כמו שתשאל מה זה משנה
כלומר האם באמת בן גוריון מבין
שהוא מחזיר את השכינה לציון?
מה אכפת לי?
הוא מחזיר את השכינה לציון
זה מה שהוא עושה
והיום אומר לבן הן, לו יהי חיד ועריכה
ויעשר ביום ההוא את התיישים העקודים והתלויים
ואת כל העיזים הנקודות ותלויים
את כל השיר לבן בו וכל חום בכסבים
וייתן ליד בניו
למה הוא עושה את זה?
הוא עושה שיעקב לא ילך
דבר מאוד תמוה
הרבה פעמים במדינות אנטישמיות
השלטון שונא את היהודים
רק דבר אחד אם הוא לא רוצה
זה שהם ילכו
לא רוצים שילכו
מה?
הדוגמה הקלאסית בזמננו
רוסיה הסובייטית
ששמה את האנטישמיות ושנאה גדולה ליהודים
יחד עם זה לא רצו לתת להם לעלות לארץ
כי יש באיזשהו מקום ההכרה שהברכה באה מהם
אז הם סנויים בגלל שהברכה באה מהם
והם אהובים כי הברכה באה מהם
והיה עושים דרך שלושת ימים בניו ובין יעקב
ויעקב ראו את צון לבן הנותרות
מה זה שלושת ימים?
שלושת ימים בכל התורה כולה
זה תמיד
ההפרש בין ישראל לעמים
תחפשו כל פעם שתראו שלושת ימים
זה מורה על ההבדל בין ישראל לעמים
נכון
והי כך לא יעקב מקל נבנה
לה חבילות זבי ההומון
והיפצל בין פצלות לבנות
מחשוף על לבן אשר על המקלות
ויצג את המקלות אשר פיצל
בריהתים בשיקתות המים
אשר תבוא נעצון נשתות לנוכח הצון
ויחמנה בבוא נשתות
ויחימו הצון אל המקלות
ותלדנה הצון עקודים נקודים מוטלויים
וכסבים מפריד יעקב
והיתן פני הצון אל עקוד
וחולחו בצון לבן
והיש את לא עדרים לבדו
ולא שתם על צון לבן
והיה בכל יחם הצון המקושרות
ושם יעקב את המקלות פני הצון בריהתים
ליחמנה במקלות
ובעטיף לו הצון לא יסים
והיה העטופים ללבן וקישורים ליעקב
והפרוץ האיש מאוד מאוד
והעילו צון רבות ושפחות
ועבדים וגמלים וחמורים
כלומר מאוד מאוד חכם מה שעושה פה יעקב
הוא בעצם לוקח מקלות
מפצל בהן פצלות לבנות
הוא זורק את המקלות האלה בשיקתות המים
בבוא הצון ליחמנה במקלות
ואז הן יולדות עקודים נקודים מוטלויים
אומר הזוהר
מה זה המקלות האלה שהוא זורק בשיקתות
זה הנחת תפילין שלו
יעקב הבינו הניח תפילין
הוא קיים כל התורה כולה
אז איך התפילין שלו נראות?
זה המקלות האלה
כלומר תארו לעצמכם בחור בישיבה תיכונית
בזמן תפילת שחרית
מוצא אותו הערם שלו ליד השוקת
ככה מקלף עם העולר את המקלות
זורק תחתוך המים
כלומר מה אתה עושה?
אני מניח תפילין אל תפריע לי
כן זה מעניין מאוד
ההיגיון שיש כאן
מה הקשר בין זה לבין
הנחת תפילין של יעקב הבינו?
מה זה אומר הדברים האלה?
קודם כל זה אומר דבר מאוד חשוב
זה אומר שכשאומרים שאבותינו
קיימו את כל התורה כולה
וודאי שהם לא קיימו באופן שבו אנחנו מקיימים
אלא שהמעשים שלהם הם השורשים של המעשים שלנו
המצוות שלנו הם תולדה
של ההתנהגות הטבעית שלהם
אבל מה הוא רצה יעקב עם המקלות האלה?
הוא חוסף את הלבן שבתוך המקלות
כלומר יש הערה פנימית נסתרת
שהיא נחשפת מתוך הטבע
כן העץ זה הטבע
מתוך הטבע נחשף מימד אינסופי לבן
וזה בדיוק התפילין
מה עושות התפילין?
התפילין זה כתר על הראש של האדם
שדרכו נחשף המימד האינסופי של הנפש שלו
אז זה בדיוק אותו הדבר
וזה מה שמועליק בעולם הבדלים
ההבדלים של עקודים נקודים
הוא תלויים או הוא ברודים
וזה בדיוק מה שיעקב עושה
ועל ידי כך הוא בעצם יוצא ממצרים
כמו שהתפילין שלנו זכר יציאת מצרים
גם פה זה התחלה של היציאה של יעקב מבית לבן
ראשית הלידה של עם ישראל
טוב פה יש הרבה מה להוסיף
אבל את זה נעשה בעזרת השם
ובקבל שבוע הבאה שלום