פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת ויצא > “ותהר עוד ותלד בן ותאמר הפעם אודה את ה'”

“ותהר עוד ותלד בן ותאמר הפעם אודה את ה'”

מילות מפתח:בכור, יהודה
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫אנחנו ממשיכים בלימוד של ‫הספר הקדוש בראשית ואנחנו בפרק
‫כפתט

‫פסוק למדהה ואתה הראות ‫ואתה לדבן ואתה אומר הפעם

‫מודה את השם על כן קראה ‫שמו יהודה ואתה עמוד מלדת

‫אם כן יש לאה ארבעה בנים ‫כשאחד מהם הוא בכור וזה מה

‫שבענייננו מאוד חשוב לדעת ‫שהבכור שנולד בבית יעקב הוא שונה

‫ומהותו מן הבכורה שהייתה קיימת ‫בספר בראשית עד עכשיו. הבכור

‫הראשון שאנחנו מוצאים בספר בראשית ‫הלו הוא קין, אף טיפוס של הבכורה

‫האף טיפוס של הבכורה הוא אדם ‫שעל ידי שהוא נעשה בן הפך את

‫אביו ואמו להורים ובזה הוא ‫אפשר לומר ברא אותם רטרואקטיבית

‫עשה אותם ממקבלים לנותנים שזה ‫מעלה עצומה של הדמות הנברא אל הבורא

‫כפי שהסברנו בשיעורים הקודמים ‫כולל השיעור הקודם ממש ומאז יש

‫בעיה איזשהו תסביך לבכור שהבכור ‫הוא מי שרוצה להרוג את אחיו כדי

‫לחדול מלהיות אח ולחזור להיות ‫בן כי כאשר האדם הוא בן הוא מרכז

‫ההוויה של הוריו וממלא של ‫הקוסמוסקולו בעוד שברגע שהוא אח מרכז

‫הכובד נמצא באחיו ולא בו הדבר הזה ‫הוא הפרה אפשר לומר של האיזון שהיה

‫בקרבו עד אז הוצאתו מן היציבות בעצם ‫נטילת כתרו ולכן הבכור באופן טבעי הוא

‫בעצם רוצה אח משום שהוא לא רוצה אח ‫ולכן יש איזושהי בעייתיות שחוזרת על עצמה

‫בניין הבכורה לאורך ספר בראשית יפה שחייכו ‫והדבר הזה בא לידי ביטוי גם אצל במערכת

‫היחסים המסובכת בין אסב ליעקב כשאסב כאיש ‫שדה ממשיך את דרכו של קין הבכור ויעקב יושב

‫כהלים כלומר ממשיך את דרכו של הבל וקין ‫רוצה להרוג את הבל דהיינו אסב רוצה להרוג

‫את יעקב אלא שהפעם יש לקין טענה מוסרית ‫כלומר מלבד הטענה העצמית שיש אצל קין

‫שהאח נטל ממנו את היותו בן והפך אותו לאח ‫כאן אצל אסב זה יותר מורכב בגלל ההתפתחות

‫התרבותית ההתפתחות הציביליזציונית ‫במשך הדורות אסב טוען שיעקב גנב רמאי ולכן

‫ליש לו אסב עליונות מוסרית על ‫אחיו מכאן ואילך מוטל על יעקב

‫להוכיח את עליונותו המוסרית הוא ‫ולכן הוא צריך להוליד טיפוס חדש של

‫בכור והוא מצליח לייצר אם ‫אפשר לומר בכור מסוג חדש

‫עלו הוא ראובן לפי מה ‫שלמדנו ראובן נקרא בשמו ראובן

‫לפי איך שניתחנו את הפסוקים ‫ולפי רשי וחזל בתור מי שבמקום

‫לרצות להרוג את אחיו אלא הוא ‫חפץ להציל אותו ראו מה בני לבן חמי

‫שהבן של חמי רוצה להרוג את ‫אחיו ואילו זה לא רק שלא רוצה להרוג

‫אותו ולא מעורר על הבכורה אלא ‫אפילו הוא גם רוצה להציל את אחיו

‫זה הבכורה הראשון אלא ‫שזה לא כל כך פשוט הדבר הזה

‫משום שהאח שראובן עתיד ‫להצילו הוא אפילו עוד לא נולד

‫וכאשר הוא ירצה להצילו אלא ‫הוא כבר נולד ואז אם כך אפשר לומר

‫עדיין המבחן הוא לא מבחן מושלם ‫ולכן צריך להוליד בכור מסוג חדש

‫אבא נראה בפרק למד פסוק א' ‫ותראי רחל כי לא ילדה ליעקב ותקנה

‫רחל באחותה ותומר אל יעקב ‫אבא לי בנים ועם עין מתה אנוכי

‫זאת אומרת שרחל הבינה שאין ‫לה ייעוד בעולם אלא להביא

‫את עם ישראל לעולם ולכן ‫אם אין לה בנים היא מתה

‫עכשיו השאלה באמת דבר ‫מאוד מוזר הבקשה הזאת מה זה

‫אבא לי בנים ועם עין מתה ‫אנוכי וכי זה תלוי ביעקב

‫הרי יעקב חי חי אישות ‫עם רחל אז מה בדיוק הבעיה

‫כאן ברור שאם היא צריכה ‫לפנות למישהו זה לא ליעקב

‫אלא למי צריכה לפנות לקב' ברוך ‫הוא נכון ולכן מובן שיעקב עונה ואיחר

‫אף יעקב ורחל ויאמר אתה חת ‫אלוהים אנוכי אשר מנע ממך פריבת אין

‫הטענה היא טענה נכונה אבל ‫לכאורה חייב להיות שיש גם

‫היגיון בדברי רחל אז זאת אומרת ‫שאם רחל פנתה אל יעקב בלשון

‫אבא לי בנים סימן שהיא ‫חשבה שיעקב הוא באמת תחת

‫אלוהים ואני שואלת השאלה ‫האם היא צודקת או לא

‫באופן נגלה לא באופן נסתר ‫כן כלומר באופן נגלה ברור

‫שיעקב הוא נברא ולא בורא אבל ‫באופן נסתר אלוהו הוא המרכבה

‫הרי האבות הן הן המרכבה ‫כלומר דרך עמודי העולם דרך

‫הצדיקים מופיע השפע האלוהי ‫בעולם ולכן ברור שאם כבר פונים

‫לכדוש ברוך הוא פונים אל ‫הצדיק המרכזי שבאותו דור הלו הוא

‫בעלי יעקב ולכן היא צריכה ‫באמת לפנות אליו אבל יש כאן סכנה

‫באמירה הזאת סכנה של עבודה זרה ‫לכן ואיחר אף יעקב ברחל הרי איפה מצאנו

‫חרון אף במקרא חרון אף אצל הכדוש ‫ברוך הוא למשל אומר הרמב״ם בספר

‫מורי נבוכים לא מצאנו חרון אף של ‫הכדוש ברוך הוא אלא בעבודה זרה

‫בלבד כלומר כשיש עבודה זרה או ‫משהו שמתקרב לעבודה זרה אומר הרמב״ם

‫שם מצאנו מצד הכדוש ברוך הוא חרון אף ‫ולכן יעקב שהולך במידותיו של הכדוש ברוך

‫הוא שדווק במידותיו של הכדוש ברוך הוא ‫ואיחר אף יעקב ברחל אם כן לפי זה יעקב

‫צודק אז למה חז״ל באים בטענות ‫אל יעקב, אומרים שלא כך עונים

‫את המעוקות זה לא יש עניין ‫של סגנון כלומר יש מישהי שבצרה

‫אני צריך לדעת לדבר איתה יפה ואתה ‫אומר הנה עמתי בלהה בוא אליה ותלד

‫על ברכי וייבנה גם אנוכי ממנה ‫כלומר יש כאן רעיון שדומה למה ששרה

‫עשתה עם הגר נתנה שפחתה לאברהם ‫כדי שלאברהם יהיו בנים ממנה ובזכות זה

‫היא נפקדה אז רחל לומדת את אותו פטנט ‫אפשר לומר היא מוסרת את שפחתה ליעקב

‫ומקווה שמתוך כך היא תיפקד מה ‫היסוד הרציונלי ידוע שהרבה פעמים

‫כשזוג מחוסר בנים מאמץ ילד אז ‫האישה נפקדת זה קשור ללחצים

‫פסיכוסומטיים שנפטרים ברגע שיש ‫אימהות ואז בעצם רחל מתכוונת לגדל

‫את הילדים של בלהה אפשר לומר ‫ואז היא אומרת וייבנה גם אנוכי ממנה

‫ואת תיתן לו את בלהה שפחתה לאישה ‫ויבוא אליה יעקב ואת תהר בלהה ואת תלד

‫ליעקב בן ואתה אומר רחל עכשיו נשאלת ‫השאלה הבן הזה שנולד בשביל מה הוא נולד

‫הוא נולד כדי שלרחל יבלד בן הרי זה מה שהיא אמרה ‫אני רוצה שאתה תיקח את שפחתי כי על ידי כך ייבנה

‫גם אנוכי ממנה כלומר דן הבן הבכור של בלהה הוא ‫בכור משופר הוא בכור שנולד כדי שיבלד האח שלו

‫זה כל הרבה יותר טוב הרבה יותר טוב מרעובן מבחינה מוסרית ‫ואתה אומר רחל דן אני אלוהים וגם שמע בקולי ואיתה ניבן

‫על כן קרש מודן ואתה הראות ותלד בלהה שפרת רחל בן שני ליעקב ‫ואתה אומר רחל נפטו לאלוהים נפטלתי עם אחותי גם יכולתי

‫ואתה יקרא שמו נפטלי נשאר את השאלה למה באמת נפטלי ‫נולד מה זה טוב שנפטלי נולד בשביל מה זה שכר לבלהה

‫כמו שרחל יש לה שכר על זה שהיא מוסרת את שפחת הלבהלה ‫כך לבלהה יש שכר על זה שהיא מוכנה ללדת בשביל רחל

‫אתה אומר אם כך לא מובן מדוע ‫לה שיש לה כבר בנים נותנת את

‫שפחתה ליעקב איך אתה יודע שזה ‫קרה מן האינך זאת איפה זה כתוב

‫בהמשך יש לנו כלל גדול בלימוד הזה שאנחנו לא יודעים ‫מה כתוב בפסוק הבא נכון כלומר אני יכול לשאול את

‫השאלה הזאת אחרי שאני יודע שזה בכלל קרה אתה יודע דברים ‫שאני לא יודע כל הכבוד יש לך תרבות רחבה ותראה לאה

‫זה פרס לבלהה ולכן בלהה צריכה לתת ‫את השם אז למה זה רחל שנותנת את השם

‫זאת השאלה כן הבנתי את השאלה אתה ‫רוצה תשובה תשובה היא שאני לא יודע

‫לא יודע תמצא את המה אני צריך את הכל ‫לעשות לבד ותראה להא כי העמדה מילדת

‫ותיקח את זלפה שפחתה ותיתן אותה ליעקב ‫לאישה והשאלה היא למה היא עושה את זה

‫טעם של דג'בו למה בעצם לאה נותנת ‫את זלפה שפחתה ליעקב הרי לה יש כבר

‫ילדים היא לא במצוקה אלא אפשר לומר ‫זה שעל ידי שהיא תיתן את שפחתה ליעקב

‫ויבלדו לה ילדים על ידי זה היא תמשיך להביא עוד ‫ילדים כן אני אדווטר אליה כי עמדה מילדת אז היא

‫רוצה עוד ילדים אז היא נותנת את זלפה ליעקב כי ‫ראתה שזה הפטנט שעובד כדי להביא בעצמך עוד ילדים

‫ילדים או עוד ילדים היא עושה כלב ‫החומר אם רחל שאין לה ילדים בכלל

‫על ידי זה היא תיפקד אז אני שכבר ‫ילדתי ילדים כלב החומר שיפקד

‫אז זה מה שאומר ותיקח את זלפה שפחתה ‫ותנתן ליעקב לאישה אבל כאן יוצא לפי זה

‫שבעצם למה נולד הילד מי זה הילד אגב גד ‫כן איך אני יודע כתוב בהמשך ותל את זלפה

‫למדתי לשרק אותה לדעת הפי המשך ותל את זלפה שפחת ‫ליעל יעקב בן ואתה אומר לאבא גד ותקרא שמו גד

‫ותל את זלפה שפחת ליעל בן שני ליעקב ואתה אומר ‫ליעבי ראשי כי היא שורי נבנות ואתה יקרא את שמו אשר

‫יוצא לפי זה שגד נולד בשביל שייבלד

‫ישחרר נכון בעצם אפשר לומר ‫שזה דומה קצת למה שקרה עם דן

‫אבל אצל דן זה שהוא נולד זה ‫בגלל שהייתה מועקה הייתה מצוקה

‫מצוקה של רחל מהווה באיזשהו מקום ‫לחץ קרוב להכרח כן כשאנחנו רואים מישהו

‫סובל אנחנו מרגישים מוכרחים לשחרר ‫אותו מסבלו רוצים לעשות משהו למענו

‫אצל לאה זה שהיוולדו לה עוד ‫ילדים זה אמנם נחמד אבל זה פינוק

‫כן אתה יכול לומר הנה זהו ‫נגמר לא יכולה עוד להביא ילדים

‫אבל ככן היא רוצה עוד יש לה ‫טעם של עוד היא רוצה עוד ילדים

‫יוצא לפי זה שגד הוא בחור מסוג ‫שלישי בחור שנולד בשביל שיבלד לו

‫אח אף על פי שאין בזה כל כך צורך ‫כלומר זה אפילו הייתי אומר מותרות

‫אז הוא עוד יותר נעלה מדן אז בינתיים ‫התקדמנו יש לנו שלושה סוגי בחורות

‫שכולם מתקנים את הטענה המוסרית ‫שיש לעשיו נגד יעקב עלו הם ראובן דן וגד

‫מה? ושאלה על רשמי כיוון שלא למדנו ‫את רשמי אנחנו פטורים מלהתייחס לנושא

‫פסוק ידאלת והיילך ראובן בימי קציר חתים ‫והמצא דודאים בשדה ויבא אותם אליה עמו

‫ותומר רחל אליה תנין עלי מדודאי בנך ותומר ‫לה המעט כחתכת אישי ולקחת גם מדודאי בני

‫האמת היא מה?

‫למה לבלהן נולדו שני בנים ‫ומדוע לזלפן נולדו שני בנים לגבי

‫בלהן אני חושב שאנחנו ענינו ‫במהלך השיעור הזה עצמו ככה נראה לי

‫אותה תשובה? טוב כשם שאמרנו שלגבי בלהה זה ‫שכר לבלהה אז כך גם לגבי זלפן זה שכר לזלפן

‫פסוק תדבב לא התכוונתי את זה אתה יודע אף ‫אחד לא מושלם וגם אני יש לי בעיה ותומר לה

‫המעט כחתכת אישי ולקחת גם מדודאי בני ‫ותומר רחל אחרי נשכב עםך לילה תחת דודאי בנך

‫האופי של השיחה מאוד לא נעים מכל מיני ‫צדדים קודם כל מה זה המעט כחתכת אישי

‫ולקחת גם מדודאי בני הרי מי שלקחה את ‫האיש דווקא זלעה שלקחה את האיש מרחל

‫הרי היא הובאה ליעקב בחשי על ידי ‫לבן אביהה והיא לא גילתה אז היא בעצם

‫במרחאות הגנבת והיא מאשימה את רחל ‫בגנבה המעט כחתכת אישי ולקחת גם מדודאי בני

‫וזה תמוה מאוד אלא מה זה גלגול נקבי ‫של הטענה של לבן נגד יעקב לא יעשה

‫כן במקומנו לתת הצעירה לפני הבחירה ‫כלומר לא יעשה כן במקומנו אבל במקום

‫אחד אתה כן עשית את זה שקדמת ‫את הבחור לצעיר אז גם פה אצל בת

‫זוגו של יעקב חוזרת הטענה אבל ‫בגרסתה הנקבית זה הצד הראשון

‫ואתה אומר רחל אכן נשכב ‫עםך הלילה תחת דודיי בנך שזה

‫לכאורה הקרבה כלומר בסדר אז ‫את רוצה את בעלך תקחי את בעלך

‫מה אומרים חזל על זה שלפי ‫שזלזלה אני מביא כאן בראשי

‫כשבא לי ולפי שזלזלה במשקב ‫הצדיק לא זכתה להיקבר עמו

‫זה כואב מאוד מה זאת אומרת הדבר ‫הזה הרי היא כדי לקנות את הזרע של בעל

‫כמו שיהיה לה ולד ממנו היא מוכנה ‫לוותר על לילה אחד ואה אני מזלזלת

‫זה מעניין מאוד מה זה אומר ‫הזלזול הזה למה חזל באי

‫בטענות אל רחל שהיא מזלזלת ‫במשקב הצדיק פשוט מאוד

‫לאה למה היא מעוניינת בקשר שלה עם ‫יעקב הרי היא יודעת מלכתחילה שהיא לא

‫אהובה נכון הרי והיהה ויעקב ודרחל אז ‫למה היא הכניסה את עצמה לצרה הזאת

‫שבייר השם כסנוע לה למה היא ‫הכניסה את עצמה לעניין הזה כי יש

‫לה אידאל לה אידאליסטית אצל לה ‫יש אהבה בעלת אופי רומנטי ביסודו

‫כן ולכן אפשר לומר שהממד האידאלי ‫של הקשר עם הצדיק איננו ברור אצלה עד

‫הסוף לכן זה מה שנקרא הזלזלה במשקב ‫הצדיק אצל רחל כן אצל רחל זה מה שאמרתי

‫אמרתי לאה כל הזמן לא יכול להיות

‫אגב מה זה הדודאים? הדודאים זה צמח ‫שאומרים שהוא עוזר לפוריות וכדומה מן הסתם

‫זה כנראה היסמין ככה ראשי לפחות אומר, מי יודע יש כמה שארות מה ‫זה ואהיה אבו יעקב מן השדה בערב ואת אצליה לקראתו ואת אומר אליי

‫תבוא כי שכר סכרתי לך ותדעי בני ויש כמה ימים בלילה הוא וישמע ‫אלוהים וליה ותהר ותלד ליעקב בן חמישי ואת אומר ליה נתן נלוי מסכרי

‫אשר נתתי שפחתי לאישי ‫ואת אקרא שם הוא ישכר ותהר

‫עוד ליעקב היא הייתה יכולה ‫להגיד שזה בשכר הדודאים

‫סחור סכרתי לך בדודאי בני ואז היא אומרת ‫נתן נלוי מסכרי אשר נתתי שפחתי לאישי

‫והייתה צריכה להגיד נתן נלוי מסכרי אשר ‫סכרתי את אישי בדודאים ברור אבל היא לא

‫מייחסת את זה לדודאים כי היא רואה את ‫הדברים מצד הגדלות לא מצד המסחר שהיה שם

‫ואתה עוד ליה ואת תלד בני של יעקב ‫ואתה אומר ליה זה ודן אלוהים זה וטוב

‫הפעם הזבלני אישי כי עלתי לו שבנים ‫ואת אקרא את שמו זבולני מה זה גזבלני

‫זבול מה זה זבול מה זבול זה מתנה איפה לקחת ‫שזבול זה מתנה דווקא הזבל זה בכלל לא מתנה

‫זבול זה משכן בנו בניתי בית זבול לך מחוד ‫נשיבתך עולמים אז מה זה זבול הכוונה שהוא ישכון

‫אצלי שהוא יהיה קבוע אצלי זה הכוונה כי הוא ‫היה קבוע אצל רחל והיא רוצה אותו קבוע אצלה

‫ואחרי ילדה בת ואתה אקרא את ‫שמו דינה אני שואל את השאלה

‫למה לא כתוב שהיא הרתה הייתה ‫צריכה להיות כתוב ותהר ותלד בת

‫למה לא כתוב ותהר כנראה שהייתה תאומה אבל ‫זה לא היה הרעיון נוסף הייתה תאומה של זבולון

‫עכשיו למה בכלל היא יולדת בת זו באמת ‫שאלה מעניינת הרי אצל אברהם אבינו לא הייתה

‫לו בת נכון יש פה איזה שלוש דעות בחזל ‫ושלושת הדעות אומרות שלאברהם אבינו לא היה בת

‫הרי כתוב והשם ברח את אברהם בקול אמרו ‫חזל בת הייתה לו לאברהם ובקול שמה אומר לנו

‫הרמבן אל תחשוב שזאת באמת הייתה בת אלא ‫הכוונה מידה שיש לאברהם אבינו מידה של כוללות

‫של כוליות הוא מקיף את הכל לכן יש לו בת ‫ובקול שמה אבל לא שבאמת הייתה לו בת זה

‫ההסבר הראשון ההסבר השני אומר מה זה ‫והשם ברח את אברהם בקול בקול בגימטריה בן

‫בן בקול אותה גימטריה 52 והשלישית ‫בחזל והשם ברח את אברהם בקול שלא

‫נולדה לו בת אז אם כך לפי שלושת ‫הדעות האלה לאברהם אבינו לא הייתה בת

‫עכשיו על יצחק זה שלא הייתה לו בת ‫אנחנו גם יודעים אבל למה ליעקב פתאום נולדת

‫בת אם הטרנד במשפחה זה שאין בת אז ‫למה אחרי כל כך הרבה בנים פתאום יש בת

‫מה זה לא מובן בכל זאת ‫אומרת צריך להבין למה קודם כל

‫זה לא טוב שתהיה בת אצל ‫אברהם ויצחק למה מה רבי בת

‫זו אם מי תתחתן דיברנו על זה ‫זאת אומרת שכיוון שהזהות של

‫האומה עוד לא נוצרה והבת מביאה ‫אלמנט מבחוץ או יוצאת אל החוץ

‫אז זאת אומרת שתהיה שותפות של ‫אלמנט חיצוני ביצירת הזהות הישראלית

‫כשעדיין לא נוצרה הדבר הזה ‫אסור שיהיה ולכן גם האימהות היו

‫עקרות זאת אומרת שלפי הטבע ‫עם ישראל לא יכול להיוולד

‫אבל יש עקרות על מנת לייצר ‫אפשר לומר יצירה חדשה סטרילית

‫כן את ארתם מהשמע שתוליד ‫את האומה אז למה עכשיו יש

‫בת כי יש כבר אומה כלומר ‫היא הנועדת להוות את השבט

‫השלוש עשרה בשיתוף פעולה עם ‫אומות העולם וזה אפשר לומר זה היהוד

‫האוניברסלי שמתגלה דרך לאה שהיא ‫האימא של המלכות של הכהונה ושל

‫תנועה האוניברסלית דינה כל הסיפור ‫של הקשר של דינה עם החוץ הוא

‫קשר מסובך כפי שאתם יודעים וכפי ‫שאנחנו נצטרך ללמוד לפרטי פרטים

‫כלומר באופן עקרוני אצל ‫אברהם ויצחק לא יכולה להיות בת

‫אצל יעקב חייבת להיות בת כדי ‫ליצור את הקשר עם אומות העולם

‫כן, אין אומה עדיין אבל ‫דינה עוד לא גדולה, כן

‫מה זה חשוב משעת שלושת החלקים ‫יצאו אצל לאה כמה אומות זה כמובן מאליו

‫אני חוזר על השאלה שלך מדוע ‫אצל לאה יש כל הדברים הגדולים

‫האלה של כהונה המלכות וקשר ‫עם האנושות ואצל רחל שום דבר מזה

‫נכון אמרו רבותינו שהבריאות היו ‫אומרות שני בנים לרבקה שני בנות ללבן

‫הגדולה לגדול והקטנה לקטן, תודה ‫רבה, כן, הגדולה לגדול והקטנה לקטן

‫זאת אומרת שהאסיו הוא ‫הגדול הוא האישיות הגדולה

‫מה שאם כן יעקב הוא קטן, במה הוא קטן? ‫הוא כל כולו מכונס באוהל

‫אשתם יושב אוהלים, לא מסוגל ‫לקחת יוזמה לצאת אל השדה

‫יוצא לפי זה שהגדלות נמצאת אצל לאה ‫ואצל רחל נמצאת הנטייה של ההתכנסות הפנימית

‫אז יש בזה קדושה יתרה, עקרת ‫הבית נקראת, מה זה עקרת הבית?

‫עיקר הבית, זאת אומרת העיקר זה ‫מה שבפנים ולאה זה מה שכלפי חוץ

‫לכן הגדלות נמצאת אצל לאה ‫והקטן אצל רחל מובן מאליו

‫למה צריך קשר עם האומות? אתה שואל בעצם ‫למה הקב' אמר ונברחו בכל משפחות האדמה

‫זה מה שאתה שואל, נכון? ‫זה שאלה מעניינת, אני הייתי שואל שאלה אחרת

‫למה הקב' בכלל ברא גועים? ‫אתה יודע אני גיליתי את זה

‫שהקב' הוא זה שברא את ‫הגועים גם כן, הוא עשה את זה

‫אני אומר לכם זה קושי אגב אבל הוא עשה את זה

‫אני אגיד לכם יותר גרוע מזה, הוא לקח ‫את עם ישראל ושם אותו באותו כוכב לכת

‫שבו הוא שם את הגועים, ‫איך הוא עשה דברים כאלה?

‫אני הייתי שם את הגועים במאדים, ‫את ישראל בנוגה, כדור הארץ ריק

‫היה בסדר, פתאום הקב' הוא שם ‫אותם ביחד, כנראה שיש לו תוכנית

‫מהי התוכנית? ‫הנעם לבדד ישכון ובגועים לא יעלה בחשבון

‫לא התחשב כי אנשים לא נכנס בחשבון של הגועים

‫ואז הוא יכול להעלות את ‫אומות העולם מכוח נבדלותו מהם

‫ברור, בבקשה

‫כהונה זה תמיד מי שמטפל באחר, מה זה הכהן? ‫הוא מטפל באחרים

‫לא משנה, הוא מטפל באחרים, זה כישרון

‫לצאת מן הכונחייה אפשר לומר, לטפל באחרים

‫ולכן עם ישראל גם נקרא ממלכת ‫כהנים, שהוא פועל על כל האנושות

‫גם המלך, מה המלך עושה? ‫המלך לא עובד בשביל עצמו

‫המלך עובד בשביל אחרים, ‫כלומר זה תפקידים ציבוריים

‫ויזכור אלוהים, פסוק כפת, ויזכור ‫אלוהים את רחל וישמע אליה אלוהים

‫ויפתח את רחמה, בסופו של דבר מה שעזר ‫זה לא מסירת בלהה וזה לא מסירת זילפה

‫ולא הדודאים ולא בתיך, אלא התפילה

‫ותהר, פטל את בן

‫אגב מצאנו דבר דומה, יש ‫בספר התנ״ך ספר הנקרא יוב

‫מכירים יוב? ספר מעניין, מלא מלא צרות

‫יש אדם שלא עשה כלום, צדיק גמור, נקי כיהלום

‫וכל הצרות שבעולם באותה לה

‫ממש לא פר, לא בסדר, צדיק ורע לו

‫ואז הרעים שלו אומרים לו כל מיני טיעונים

‫בטח יש לך איזה חתניסתא, עוזה לטובתך

‫והקב". הוא אוהב אותך וכל מיני ‫דברים כאלה, גלגול, הכל אפשרי שם

‫ויוב אומר אבל כואב לי

‫הצבל כזה, הוא לא מקבל הסבירים

‫כל הסבירים שנותנים לו, הוא דוחה אותם

‫יש לו מועקה פנימית, צהרה נוראה

‫והם באים ונותנים לו הסבירים

‫בסוף הקב". הוא שואל אותו, בעצמו מתגלה אליו

‫הוא אומר לו איפה היית ‫בייסדי ארץ, חולל היה לו תשמור

‫היית דעת את ילדתיה לסלע, תעלה לוויתן בחכה

‫את ייתן לסוס גיבורה על תלבש צברו רעמה

‫חמישים שאלות הקב". הוא שואל את יוב

‫בלי תשובה

‫בסוף יוב אומר טוב, בסדר, הבנתי, הבנתי

‫כן, על כן אמאס וניחמתי ‫על אפר ואפר, נו ומה קורה?

‫עדיין יוב עם כל הצרות שבעולם

‫הוא דיבר עם שלושת הרעים, ‫ואליהו בלבלו את המועק

‫והקב". הוא נגלה אליו

‫ובסוף הוא עדיין עם כל הצרות

‫אז מה קורה בסוף?

‫בסוף באים הרעים לבקש ממנו שיתפלל עליהם

‫והשם שב את שבות יוב בהתפללו בעד רעיו

‫כלומר, עד אז יוב לא ידע שאפשר להתפלל

‫ברגע שהתפלל, פתאום הכל השתנה

‫כלומר, הצרות באו כנראה ‫כדי לפתוח את ליבו של יוב

‫וזה מה שכתוב כאן

‫ויזכור אלוהים את רחל וישמע ‫אליה אלוהים ויפתח את רחמה

‫וטהה, וטל את בן

‫וטו אומר

‫אסף אלוהים את חרפתי

‫ותקרא את שמו אסף

‫אז מה שצריך להיות כתוב, לא?

‫אם אסף אלוהים את חרפתי ותקרא את שמו אסף

‫הביטוי אסף אלוהים את ‫חרפתי זה ביטוי אגואיסטי

‫אני מרוצה ממה שקרה לי

‫ותקרא את שמו יוסף

‫למור יוסף השם לי בן אחר

‫אהה, זה כבר מתחיל להיות מעניין

‫כל הבכורות שנולדו עד עכשיו

‫הם מטפלים באח שלהם שהוא לא אח שלהם באמת

‫זה אח מאב, אבל לא אח מאם

‫ברגע שהאחווה איננה אחווה מוחלטת

‫ממלא גם התחרות איננה תחרות מוחלטת

‫כי מי שאיננו לגמרי האח שלי ‫אני לא לגמרי בתחרות איתו

‫אבל כאן יוסף הוא הבכור הראשון בהיסטוריה

‫שנולד כדי שיבלד לו אח מאותה אמא

‫זאת אומרת יוסף לחתחילה נולד בשביל בנימין

‫יוסף השם לי בן אחר

‫מה אומר רשי?

‫לא, קודם כל נקרא את ‫דברי יעקב, פסוק אף אהבהי

‫כאשר ילדה רחלת יוסף

‫והי אומר יעקב אליוון שלחני ‫ואליכה אל מקומי ולארצי

‫תראו רשי

‫כאשר ילדה רחלת יוסף מי שנולד

‫סיתנו שלא עשו

‫כלומר ברגע שנולד בכור כזה

‫אז הוא ההפך המוחלט מבחינה מוסרית מאשר עשיו

‫והוא נולד מכוחו של יעקב

‫זאת הראייה שיש ליעקב אפשרות ‫להתמודד עם עשיו מבחינה מוסרית

‫ולכן הוא עכשיו יכול לצאת

‫יוסף בגימטריה ציון, ‫נולדה הציונות, אפשר לצאת

‫הצהרה כבר יצאה לדרך

‫יש אצהרת יוסף

‫בבקשה

‫הוא היה הראשון שנולד כדי ‫להציל את אחיו שכבר קיים

‫כי זה מה שהוא עתיד לעשות

‫הוא לא נולד כדי שיליבה לילד יוסף

‫דבר נוסף זה אחיו רק מאביו ולא מאמו

‫אז זה לא אחווה מוחלטת

‫אז ממילא גם התחרות היא נינה תחרות מוחלטת

‫כך שהניסיון לא כל כך גדול

‫אבל הוא לא בא כדי להציל את שמעון

‫הוא לא בא להציל את שמעון לוי ויהודה

‫עד רבה, בתחום הזה הוא פישל בגדול

‫כל מה שצריך להיות לו נמצא ‫עכשיו אצל שמעון לוי ויהודה

‫כן

‫למה מה?

‫הוא לא נולד, הוא רוצה להציל את יוסף נגיד

‫למה יהודה ויוסף הם מילא שנאבקים זה עם זה

‫כמו שרחל וליה נאבקות זו עם זו

‫בסדר

‫מה?

‫איפה כתוב שהם נאבקים?

‫אתה יודע

‫בהמשך

‫טוב

‫כן אני חוזר לפסוק ה'

‫והי היא כאשר ילדה רחל את יוסף

‫והיום מר יעקב אל לבן

‫שלחני ואלך אל מקומי ולארצי

‫יש איזשהו סימן שניתן בהיסטוריה ‫מתי נגמר הזמן של הגלות

‫יעקב נשלח למשימה של גלות

‫מי אמר לו שזה נגמר?

‫מה שמי אמר לו שזה נגמר?

‫זה ברגע שנולד מי שפותר ‫את הבעיה שבגללה יצאנו

‫יש משהו דומה ברב קוק

‫לגבי הבושה של הגולה

‫למהלך העדות בישראל הרב קוק מסביר

‫שכאשר אדם נתון לחטא

‫אדם שעשה חטא גדול

‫אז הוא מתבייש

‫ולמרות שהוא כבר התחיל לקבל את עונשו

‫אבל הוא לא גמר לרצות

‫אדם צריך לרצות את עונשו

‫מה זה לרצות?

‫להפוך להיות מרוצה

‫רצוי לפני האחרים

‫וכל זמן שהרושם של האבון נמשך בנפש

‫אין כוח לאדם לקום מבושתו

‫ולכן גם אם לפעמים יצליח לקום בעזות מצח

‫מהר מאוד ישפל בקרבו

‫עד שהוא ירגיש שהוא שילם מספיק

‫מכאן לערך החשוב בנפש

‫לעונשים

‫אדם שעשה דבר רע ולא נענש

‫מרגיש רע מזה

‫כשהוא מקבל את עונשו הוא פתאום מרגיש משוחרר

‫שילמתי, זהו, עכשיו אני בסדר

‫אני עכשיו יכול להקרין

‫אומר הרב קורק גם כן

‫כנסת ישראל איננה יכולה להיגאל

‫כל זמן שהיא לא ריצתה את עונשה

‫אז עצם זה שבמאה ה-19

‫לקראת סוף המאה ה-19

‫כנסת ישראל הרגישה

‫שיש לה את העזות הפנימית

‫את העוז לטבוע מדינה

‫זה בעצמו הסימן שנגמר העניין של הגלות

‫שאם לא כן לא היה העוז הזה

‫אז גם פה

‫והיא כאשר ילדה רחל את יוסף

‫אז יעקב מרגיש פתאום ביטחון

‫זאת עכשיו הראייה שאני ‫יכול להתמודד עם נאי שר

‫והיום יעקב הלבן של חני

‫ואליכה אל מקומי ולארצי

‫כן

‫מה הפירוש של כל הרעש הזה שקרחת את ההכרח

‫לגבי מלאבית יעקבי

‫שנגיש את העתה וגם זה מסתיים ‫בזה שרק מי שנולד ביסף פתח יעקב

‫ולא גבר בו רק אז

‫פתאום הוא פתח את העתה ומתחיל להכרח

‫אתה צודק שאת הטקסט הזה שאתה רוצה שאני אכרש

‫לא קראנו

‫יש הרבה טקסטים שלא קראנו

‫הנה, אתה רואה פה יש כמה טקסטים שלא קראנו

‫ולא עליהם נעשה שיעור

‫אתה רוצה אפשר ללמוד

‫הנה פה ניקח באופן מקרי

‫כל ספר שיעור

‫טוב

‫ואז

‫תנה את נשי ואת ילדיי אשר עבדתי אותך בהן ‫ואליך כי אתה ידעת את עבודתי אשר עבדתיך

‫יש פה אפשר לומר משהו קצת נאיבי

‫הרי מה בעצם מבקש יעקב

‫הוא מבקש

‫מבחינתו של לבן, מה אתה רוצה

‫לא, לא שיעקב שילם עונש

‫אלא הוא מילא את התפקיד

‫הגלות מילא את תפקידה

‫שזה לייצר את הבחורה האלטרנטיבית

‫לזו של אסב

‫כי אסב טוען לעליונות מוסרית על יעקב

‫והנה עכשיו הוכח ההפך

‫האם הציונות הייתה

‫בוודאי שאנחנו בחורה אלטרנטיבית לאומות

‫הציונות בהחלט מהווה שינוי פאזה

‫הרי האירופה של סוף תקופת ‫הציונות הולידה את השואה

‫אם אתה שם את הלב

‫כלומר היא הוכירה את כישלונה המוסרי המוחלט

‫ולכן הגיע הזמן שהעם ישראלי ‫ייקח על עצמו את האחריות

‫את תפקידו כלפי האנושות

‫ללמד את הגויים מהו דבר השם ומהו מוסר

‫עכשיו בואו נתקדם

‫יעקב בעצם מה הוא מבקש מלבן

‫הוא בעצם מבקש

‫לחסל את המפעל של נחור

‫זה בדיוק מה שהולך להיות כאן

‫אתם זוכרים בוודאי

‫שהייתה יריבות בין שני הענפים של בני תרח

‫בין הענף האוניברסלי של אברהם אבינו

‫לבין הענף הקוסמופוליטי של נחור

‫אתם בוודאי זוכרים את זה

‫ותמיד יש בגלל זה ויכוח

‫איפה תארכנו החתונות

‫אז של אברהם ונחור זה לא מסובך

‫כל אחד לקח פליטת שואה אחרת

‫אברהם לקח את היסקה

‫נחור לקח את מלכה

‫פליטות השואה של אורכזדים

‫הבנות של הראן

‫בעצם יש אפילו לומר תיקו בין שתי השיטות

‫בין השיטה האוניברסלית של אברהם

‫הרואה את ההשפעה על העולם כולו

‫מתוך המרכז הלאומי בארץ ישראל

‫לבין השיטה של נחור

‫שחפץ בהקמת קהילות עבריות בגולה

‫ולהפוך בעצם את היהודים לערמים

‫ובין שתי השיטות האלה

‫בינתיים יש תיקו בין אברהם לנחור

‫אחר כך בדור הבא

‫רבקה, כל הדיון עם עבד אברהם

‫זה אצל מי יגור הזוג

‫האם יצחק ירד לחוץ לארץ לגור עם רבקה

‫או שרבקה תעלה לארץ ישראל לגור עם יצחק

‫על זה כל הסיפור

‫כל הדיון בין המשפחות

‫נוגע לנקודה הזאת

‫ה' השיבת בינך אל הארץ ישראל

‫אתה משם

‫אישה מר לך בין ה' ובין אישה

‫בזכות זה אברהם מנצח

‫ואז יוצא שבימי יצחק

‫זה 2-1 לטובת בית אברהם

‫אחר כך בימי יעקב

‫זה בדיוק בכיוון ההפוך

‫יעקב יוצא לחוץ לארץ כדי להתחתן

‫והוא מתחתן עם שתי בנות של לבן

‫אז עכשיו יש לנו כבר

‫3-2 לטובת בית נחור

‫ולא עוד אלא שלבן אומר לו

‫איזה מזל יש לכם הישראלים ‫שיש קהילה חמה לקבל אתכם

‫שיש צעות אצלכם

‫אז אתה תתחתן עם הבת שלי

‫תעשה איתי יעלומים

‫רק אל תיקח את הילדים שלי לצבא

‫אתה תשאר פה

‫בסדר לך אזרחות הכל יהיה בסדר

‫וזה דווקא עובד טוב

‫איך אומר לבן בפסוק קפסאים

‫ואומר אליו לבן

‫אם לא מצאתי חן בעיניך

‫ניחשתי ואיברחני אלוהים בגללך

‫הכל בסדר עכשיו יש פה ישראלים בקהילה

‫דווקא זה מקדם את העניינים

‫מצוין

‫עכשיו מה אומר יעקב

‫אני רוצה להרוס לך את כל זה

‫עכשיו אני רוצה לקחת את כל בית לבן

‫להביא אותם לארץ ישראל

‫הציונות תנצח

‫לבן אומר אני ארוג אותך

‫אותך ואת הבנות שלי ואת הנכדים שלי

‫כן

‫מה אמרת ניחשתי אליהם

‫מה משמעותי אותו בשבילי

‫כן אז רשי כותב שם

‫וכן ברשי

‫אז ניחשתי

‫שני פירושים רשי מבין מספיק טוב

‫עכשיו אבל זה אומר עוד משהו

‫הרי מי מנסה להפיל את האדם הראשון

‫הנחש

‫אז כל אחד עכשיו תופס את המקום שלו

‫יש האינטרסים הכלכליים

‫בסופו של דבר מברר שהקוסמופוליטיות של לבן

‫היא קשורה לאינטרסים כלכליים

‫ואיברחני אלוהים בגללך

‫הפכת אותי לנחש

‫ואתה עוד רוצה להשתחרר ממני

‫כן

‫אז הנחש מנסה להפילה

‫רוצה להרוג

‫זה בדיוק מה שהוא עושה

‫נכון זה אותה שיטה

‫לכן הוא משתמש בכלים של לובן

‫הלבן מוחק את הכל

‫כן הצבע הלבן

‫כן כלומר מונע את הבירור

‫ידעתי את כל אשר לבן עושה לך

‫האותיות הן שחורות

‫הכתב היריעה היא לבנה

‫תארו לעצמכם שהלבן יבלה את השחור

‫אין כתב יותר

‫אין תורת משה

‫אין יעקב

‫אין כלום

‫אז לבן מתנגד לזה שינתנו ליעקב

‫כל הבהמות שיש בהם נקודות

‫נקודות?

‫כן צבעים אותיות

‫כן הוא מתנגד לזה

‫אבל בואו נתקדם

‫אז בעצם יעקב בעצם באופן נאיבי ביותר

‫מודיע ללבן

‫אני רוצה עכשיו לעשות משהו שהוא ‫בעצם יערוס את כל מה שאתה הקמת

‫אבל יש נימוס

‫בהתחלה זה רק אנחנו רוצים ‫מדינה בשביל המסכנים שלנו

‫לא בשבילנו רק בשביל אלה שבמזרח ‫אירופה יש להם צרות וזה יש פרעות בקישינוב

‫אז בשבילם לא בשבילנו

‫אבל הגויים הם לא טיפשים הם מבינים ‫בדיוק ממה מדובר מה הסכנה שעומדת כאן

‫כמו שהאפיפיור אמר להרצל

‫הלווה שלום זכויות רגעינה לנועמן

‫הוא אמר לו מה שאתה מבקש ‫מני סותר את כל מה שאני מאמין בו

‫לכן לא אוכל לעזור לך

‫רואים שאחר כך המחליפים ‫שלו גם כן לא עזרו בדיוק

‫אבל בינתיים יש נימוס

‫והיום אמרנו כבר שכרך עליי ואתיינה

‫בסדר אתה רוצה

‫בכל זאת מגיע לך שכר ‫עבדת אצלי הרבה זמן מגיע לך

‫עכשיו

‫מה יצטרך יעקב לומר לכאורה

‫לא רוצה שכר תעזוב אותי אני בורח מפה

‫כי ברגע שמגיע הזמן אסור להתעכב

‫למרבה הפעלי יעקב אבינו נשאר עוד שש שנים

‫כן זה מפורש בהמשך

‫עשרים שנה נוחים בביתיך

‫עבדתיך ארבע עשרה שנה בשתי בנותיך ושש ‫שנים בצונך ואתה חלף את מסכורתי עשרת מונים

‫מה זה הסיפור הזה שיעקב נשאר עוד שש שנים

‫בחרן בשביל כבשים ועיזים

‫זה הסיפור שלו

‫כלומר בעצם יוצא שהגלות הייתה ‫בשבילו שני דברים להקים משפחה

‫וגם להביא כבשים

‫זה מאוד מאוד חשוב

‫ולכן הוא נשאר שם עוד שש שנים

‫באמת דבר טבוע

‫אנחנו רואים דבר מעניין לאורך ‫ההיסטוריה שכל פעם שעם ישראל יוצא מגלות

‫הוא קודם כל עובר תקופה של אמנציפציה

‫של יציאה מן הדלות והשפלות

‫למצב של מכובדות

‫של עשירות

‫כן ואז הוא מייצר לעצמו את הרוטשילדים ‫ואת המונטיפיורים וכל ההירשים

‫והגינסבורגים

‫שהופכים להיות אנשים ‫מכובדים אצל לאומות העולם

‫והם מוציאים את ישראל ‫לא מן הגלות אלא מן השפלות

‫זה גמר המפורשת מסכת ראש השנה נכון?

‫בראש השנה

‫בטלה עבודה מאבותינו במצרים

‫אז היו שישה חודשים שבהם

‫בין הפסקת העבודה לבין יציאת מצרים

‫מצרים הפכה להיות מקום שנעים לחיות בו

‫מה זה אומר?

‫זה אומר שיש איזה שלב ‫שבו היהודי שואל את עצמו

‫האם זה כדאי לצאת עם משה?

‫עד עכשיו סבלנו ייסורים ‫איומים תחת השלטון המצרי

‫אבל עכשיו אני שואל ולכן היינו מוכנים ‫גם לצאת אל המדבר ולא רק לברוח מנשות

‫אבל עכשיו דווקא המצרים ‫נחמדים ואפשר לעשות איתם עסקים

‫במדבר אין הרבה אפשרויות

‫ודאי שהבורסה שם לא משהו

‫אז אולי כדאי להישאר במצרים

‫ולכן חז'ל מוסרים לנו שתמיד יש סכנה ‫כזאת כי אז מתים בשלושת ימי האפלה

‫ותמיד כל פעם שיש יציאה מגלות יש תמיד ‫איזה איש יהודי היה בשושן הבירה שחי טוב שם

‫ויש יהודי שהיה חי בברלין ‫הבירה והוא חי טוב שם

‫ואז הוא שואל את עצמו אם כדאי ‫לצאת ואז בדיוק הוא נכנס לסכנה

‫וגם אצל יעקב אותה סכנה מופיעה

‫ביקש לבן לעקור את הכל

‫כלומר יש סכנה שבאה בעקבות בקשת השכר

‫אז אנחנו רואים שהקטגוריה הזאת ‫היא כבר קיימת לאורך כל הדורות

‫ומעשה היא עבוד סימן לבנים אבל נשארת השאלה

‫מה היה החשבון של יעקב שבגללו הוא ‫חשב שכדאי לו להישאר בשביל כבשים

‫התשובה היא ברורה

‫הוא ידע בשביל מה הוא יצא לגלות

‫הוא יצא לגלות בשביל שתי מטרות

‫האחת להקים את המשפחה את האומה

‫שתיים והיא לא דבר קטן

‫הוא יצא לגלות כדי להביא כסף

‫והדברים מפורשים בפרשת לך לך

‫והיום אומר לאברהם ידוע תדע ‫כי גר יהיה זרחה בארץ אולהם

‫ואהבדו ויעננו אותם ארבע מאות ‫שנה וגם את הגוי אשר יעבודו דן אנוכי

‫ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

‫ואתה תבוא אל אבותיך בשלום תקבר בסבל הטובה

‫ביום ההוא קראת השם את אברהם ברית למור

‫מזרחה נתתי את הארץ הזאת מנהר ‫מצרים עד הנהר הגדול נהר פירת

‫מה נאמר כאן

‫הקבל ראוי אומר לאברהם תשמע אברהם יקירי

‫אני מאוד אוהב אותך ורציתי ‫לספר לך משהו שיקרה בעתיד

‫הילדים שלך יסבלו

‫הם יסבלו הרבה זמן וזה יהיה נורא קשה

‫אבל אל תדאג בסוף יהיה הרבה כסף

‫כי אם אנחנו עושים את המאזן של ‫הגלות נשאלת השאלה למה מרוויחים מזה

‫היינו בארץ ישראל יעדו לגלות ‫חזרנו לארץ ישראל אז מה הרווחנו

‫הרווחנו את הכסף

‫זה מה שכתוב לא

‫ולכן גם יעקב אבינו הבין ירדתי ‫לגלות לא סתם זה בשביל להביא כסף

‫זה אידאלי

‫עד כדי כך שגם ביציאת מצרים חזר ‫אומרים למה הייתה קריאת ים סוף

‫כדי שלא יאמר אותו צדיק כלומר אברהם

‫ועבדו ועינו אותם כי ימת בהם

‫מה עם הרכוש הגדול

‫אז לכן הייתה קריאת ים סוף כדי ‫שישדדו את ביזת הים של חיילי המצרים

‫שמה היה הרבה זהב הרבה כסף הרבה ‫אבנים טובות ומרגליות אז בשביל זה היה

‫אז סלפי זה שיעקב אבינו ‫מבין שתכלית הגלות זה הכסף

‫עכשיו אני רוצה להבין משהו מה זאת ‫אומרת שהתכלית של הגלות זה הכסף

‫בשביל מה בכלל יוצאים לגלות

‫יוצאים לגלות כדי להעלות ‫מאומות העולם את ניצוצות הקדושה

‫מה זה ניצוצות הקדושה

‫ניצוצות הקדושה הכוונה אותו ‫חלק ירוד של האנושיות שנפל

‫כלומר אותו חלק יקר שנפל ונהיה ‫ירוד בתרבויות של אומות העולם

‫ואז אנחנו יורדים לשם ומעלים את זה בחזרה

‫למשל עם הדבר הדומה זה הזהב שהוצאנו ממצרים

‫מה עשינו עם הזהב שהוצאנו ממצרים

‫הגל מה עוד משקם

‫צריך להחליט אם הזהב שיוצא ממצרים נעשה הגל

‫זה זהב רע

‫ואם הזהב שיצא ממצרים זה משקן אז זה זהב טוב

‫מביא לנוכחות הבורא בעולם

‫אם כן אנחנו מבינים שהזהב של ‫מצרים הוא זהב עם פוטנציאל אדיר

‫הוא יכול להביא להופעת האלוהות באנושות

‫בצל החוכמה בצל הכסף

‫העלייה הכלכלית גונזת בתוכה ‫נושאת בתוכה גם עלייה תרבותית

‫ואז יוצא שבמצרים זה כוחות ‫אדירים רק שהכוחות האלה מעורבבים

‫זה תערובת של זהב של הגל עם זהב של משקן

‫אי אפשר להשתמש בזה זה פסול

‫צריך להביא את זה למעבדה

‫ואז מביאים את זה למדבר בתוך ‫בני ישראל ושם עושים את ההפרדה

‫חלק מהזהב הולך להגל ‫חלק הולך למשקן הכל מסודר

‫יוצא לפי זה שאנחנו בני ישראל שפני ניסיון ‫בניסוי אלוהי גדול בממדים של ההיסטוריה כולה

‫משתמשים בנו כדי לעשות בירור של הערכים

‫בכל דוג הדור הערכים לובשים צורה אחרת

‫כשמדובר בעליית אירופה ‫למשל הדמוקרטיה המערבית

‫האם הדמוקרטיה זה משטר טוב או רע?

‫טוב גם וגם תלוי מה עוד?

‫כל דבר שיש בו טוב יש בו רע

‫או כל דבר שיש בו רע יש בו טוב

‫בקיצור זה מורבב

‫אז מה עושים עם הדמוקרטיה?

‫זורקים את זה לפח או מעלי או משתמשים בזה?

‫עושים בירור יש מה שקל ‫מלחמת תרבות במדינת ישראל

‫בתוך מלחמת התרבות הזאת

‫בסוף מתבררים הערכים

‫ואז על כל חתיכת זהב של התרבות המערבית

‫יש כאלה שצועקים ואומרים תזרוק ‫את זה של הגל לא רוצה את זה פה

‫השני צועק מה פתאום אל תזרוק ‫זה שייך למשקן אסור לפספס את זה

‫כלומר בירור נעשה כאן

‫אותו דבר עם הכבשים של יעקב

‫הכבשים של יעקב הם כבשים ‫שנושאים בתוכם את שורשי נשמות האומה

‫חזק ובראשית רבא עושים ‫חשבון לגבי הצון של יעקב

‫כמה צון היה לו, כמה גמלים ‫היה לו, כמה חמורים היו לו וכו' וכו'

‫בסוף המדרש שואל וכמה כלבים היו לו

‫ככה שואל המדרש כמה כלבים היו לו

‫עונה המדרש 600 אלף

‫600 אלף כלבים

‫בשמה יש כלבים

‫למה משמשים הכלבים?

‫לשמור את הצון

‫יוצא לפי זה שיש לו 600 אלף שמירות

‫כי יש לו 600 אלף נשמות ‫שהוא צריך להביא לעולם

‫60 ריבו

‫זאת אומרת שהצון של יעקב זה לא סתם צון

‫זה גונז בקרבו את שורשי נשמות ישראל

‫תארו לעצמכם שיעקב

‫ישאיר איזה אחת בחרן

‫מה יקרה?

‫הוא יצטרך לרדת שוב להביא אותה

‫והוא רוצה להיות בטוח שזאת הגלות האחרונה

‫ולכן הוא מוכרח להתעכב קצת

‫והוא חייב להתעכב אולי יותר מדי

‫כדי להיות בטוח שהוא לא מפספס כלום

‫והוא מוכן אם כן להיכנס לסכנה

‫אבל כאן זאת אחת הבעיות ‫שכל פעם שיוצאים מן הגלות

‫דווקא הצדיקים יש להם ‫נטייה להישאר יותר ממה שצריך

‫כי דווקא הצדיקים מבינים את ‫הערך האידאלי של השהיה הזאת

‫כדי להעלות את הערכים הגנוזים ‫באותה תרבות שממנה יוצאים

‫ורוצים שזה לא יהיה לפני הזמן

‫ולכן מתעכבים ויש סכנה

‫מה?

‫הוא רוצה שזאת תהיה הגלות האחרונה

‫לאברהם נאמר שגריה זרחה בארץ הולדות

‫נכון, לאברהם נאמר גריה זרחה בארץ הולדות

‫וזה התקיים

‫עברה מאות שנה

‫וגם דור הביא ישוב אהנה

‫הוא דור הביא, זהו, והביא ‫את הילדים, הוא דור הביא

‫בסופו של דבר יעקב הצליח ‫להעלות את כל הניצוצות עם כמה?

‫בסופו של דבר יעקב הצליח ‫להעלות את כל הניצוצות מבית לבן

‫אבל מה שהוא לא ידע זה שאחרי ‫תקופת העבוד יש גם תקופת הבנים

‫וזה מה שהתברר לו אצל יוסף

‫ביקש שיעקב אבינו לשבת בשלווה

‫וישב יעקב בארץ מגורי אביב

‫ביקש שיעקב אבינו לשבת בשלווה

‫כלומר, זו הייתה התמצית של כל האמונה המשיחית

‫הציפייה המשיחית

‫הוא רצה כבר לחיות את אמות המשיח

‫הוא חשב שנגמרה ההיסטוריה

‫מה אתה אומר?

‫האם אני רומז שהרבנים ‫שבגרמניה נשארו ולא על ארץ ישראל

‫כי רצו את הכפלות הכלונית, ציצות מרוקו

‫האם אני רומז שהרבנים שבגרמניה נשארו בגרמניה

‫כי הם רצו עדיין להעלות מצוצות משם

‫זה לא רמז, הם אמרו את זה במפורש

‫כן, כלומר, אותם יהודים

‫לפעמים תלמיד חכמים, שהאמינו ‫בסימביוזה התרבותית עם גרמניה

‫לא חשבו שגרמניה הזאת מולדתם

‫אבל הם חשבו שיש שם משהו חשוב להעלות

‫ולא בכדי הם הקימו פה את ‫האוניברסיטה העברית בירושלים

‫כהמשך של אוניברסיטת ברלין

‫שאותן תבניות חשיבה

‫גם תלמידי חכמים

‫כן

‫והיום אמר אליו, פסוק כפתט

‫אתה ידעת את אשר עבדתיך ‫ואת אשר היה מקניך אילי

‫כי מנת אשר היה לך לפני ופרוץ ‫לרוב וברך השם אותך לרגלי

‫ואתה מתי יעשה גם אנוכי לביתי

‫והיום מה ייתן לך והיום ‫מה יעקב וייתן לי מאומה

‫אם תעשיתי את הדבר הזה

‫השובה יראה צונך ישמור, יעבר בכל צונך

‫היום, עשר משם

‫כלשהי נקוד וטלו וכלשהי חום בכסבים

‫וטלו ונקוד בעיזים והיה שכרי

‫וענת בי צדקתי ביום מחר

‫כי תבוא על שכרי לפניך כלשהי ‫איננו נקוד וטלו בעיזים וחום בכסבים

‫גנובו איתי

‫כלומר יעקב רוצה כל דבר שיש לו קטם

‫הוא לא רוצה רקע לבן

‫אבל מה ש... עם קטם, את זה הוא רוצה

‫כלומר הוא רוצה להבליט

‫להבליט משהו מתוך הרקע

‫זה בדיוק בחירת ישראל מתוך העמים

‫מתוך, אפשר לומר, הערפילית הקוסמופוליטית

‫יעקב רוצה להוציא את נשמות ישראל

‫לכן הוא מחפש בכבשים ‫ובעיזים מה שנקוד וטלו וחום

‫כן

‫האם לבן מבין את זה?

‫ייתכן מאוד שכן, הרי לבן לא היה אדם קטן

‫לפי חזל יש אפילו גרסה

‫אחת הגרסאות של מסרט ‫עבודה זרה של לבן נביא היה

‫והיום אומר לבן הן, לו יהי כדאי

‫ואם הוא לא מבין אז מה?

‫אז לבן לא מבין והנשמה של לבן מבינה

‫זאת אומרת זה לא משנה

‫מה המישור שבו הדברים האלה מובנים

‫יש מישור שבו הדברים האלה מובנים

‫בין שזה בנגלה, בין שזה בנסתר

‫בין שזה במודע, בין שזה תת מודע

‫מה אכפת לי?

‫כן, אותה שאלה אתה יכול לשאול

‫האם יעקב מבין שזה מה שהוא עושה?

‫כן, אותה שאלה אתה יכול לשאול

‫מה זה משנה אם הוא מבין או לא?

‫כן, זה כמו שתשאל מה זה משנה

‫כלומר האם באמת בן גוריון מבין

‫שהוא מחזיר את השכינה לציון?

‫מה אכפת לי?

‫הוא מחזיר את השכינה לציון

‫זה מה שהוא עושה

‫והיום אומר לבן הן, לו יהי חיד ועריכה

‫ויעשר ביום ההוא את התיישים העקודים והתלויים

‫ואת כל העיזים הנקודות ותלויים

‫את כל השיר לבן בו וכל חום בכסבים

‫וייתן ליד בניו

‫למה הוא עושה את זה?

‫הוא עושה שיעקב לא ילך

‫דבר מאוד תמוה

‫הרבה פעמים במדינות אנטישמיות

‫השלטון שונא את היהודים

‫רק דבר אחד אם הוא לא רוצה

‫זה שהם ילכו

‫לא רוצים שילכו

‫מה?

‫הדוגמה הקלאסית בזמננו

‫רוסיה הסובייטית

‫ששמה את האנטישמיות ושנאה גדולה ליהודים

‫יחד עם זה לא רצו לתת להם לעלות לארץ

‫כי יש באיזשהו מקום ההכרה שהברכה באה מהם

‫אז הם סנויים בגלל שהברכה באה מהם

‫והם אהובים כי הברכה באה מהם

‫והיה עושים דרך שלושת ימים בניו ובין יעקב

‫ויעקב ראו את צון לבן הנותרות

‫מה זה שלושת ימים?

‫שלושת ימים בכל התורה כולה

‫זה תמיד

‫ההפרש בין ישראל לעמים

‫תחפשו כל פעם שתראו שלושת ימים

‫זה מורה על ההבדל בין ישראל לעמים

‫נכון

‫והי כך לא יעקב מקל נבנה

‫לה חבילות זבי ההומון

‫והיפצל בין פצלות לבנות

‫מחשוף על לבן אשר על המקלות

‫ויצג את המקלות אשר פיצל ‫בריהתים בשיקתות המים

‫אשר תבוא נעצון נשתות לנוכח הצון

‫ויחמנה בבוא נשתות

‫ויחימו הצון אל המקלות

‫ותלדנה הצון עקודים נקודים מוטלויים

‫וכסבים מפריד יעקב

‫והיתן פני הצון אל עקוד

‫וחולחו בצון לבן

‫והיש את לא עדרים לבדו

‫ולא שתם על צון לבן

‫והיה בכל יחם הצון המקושרות

‫ושם יעקב את המקלות פני הצון בריהתים

‫ליחמנה במקלות

‫ובעטיף לו הצון לא יסים

‫והיה העטופים ללבן וקישורים ליעקב

‫והפרוץ האיש מאוד מאוד

‫והעילו צון רבות ושפחות ‫ועבדים וגמלים וחמורים

‫כלומר מאוד מאוד חכם מה שעושה פה יעקב

‫הוא בעצם לוקח מקלות

‫מפצל בהן פצלות לבנות

‫הוא זורק את המקלות האלה בשיקתות המים

‫בבוא הצון ליחמנה במקלות

‫ואז הן יולדות עקודים נקודים מוטלויים

‫אומר הזוהר

‫מה זה המקלות האלה שהוא זורק בשיקתות

‫זה הנחת תפילין שלו

‫יעקב הבינו הניח תפילין

‫הוא קיים כל התורה כולה

‫אז איך התפילין שלו נראות?

‫זה המקלות האלה

‫כלומר תארו לעצמכם בחור בישיבה תיכונית

‫בזמן תפילת שחרית

‫מוצא אותו הערם שלו ליד השוקת

‫ככה מקלף עם העולר את המקלות

‫זורק תחתוך המים

‫כלומר מה אתה עושה?

‫אני מניח תפילין אל תפריע לי

‫כן זה מעניין מאוד

‫ההיגיון שיש כאן

‫מה הקשר בין זה לבין ‫הנחת תפילין של יעקב הבינו?

‫מה זה אומר הדברים האלה?

‫קודם כל זה אומר דבר מאוד חשוב

‫זה אומר שכשאומרים שאבותינו ‫קיימו את כל התורה כולה

‫וודאי שהם לא קיימו באופן שבו אנחנו מקיימים

‫אלא שהמעשים שלהם הם השורשים של המעשים שלנו

‫המצוות שלנו הם תולדה ‫של ההתנהגות הטבעית שלהם

‫אבל מה הוא רצה יעקב עם המקלות האלה?

‫הוא חוסף את הלבן שבתוך המקלות

‫כלומר יש הערה פנימית נסתרת

‫שהיא נחשפת מתוך הטבע

‫כן העץ זה הטבע

‫מתוך הטבע נחשף מימד אינסופי לבן

‫וזה בדיוק התפילין

‫מה עושות התפילין?

‫התפילין זה כתר על הראש של האדם

‫שדרכו נחשף המימד האינסופי של הנפש שלו

‫אז זה בדיוק אותו הדבר

‫וזה מה שמועליק בעולם הבדלים

‫ההבדלים של עקודים נקודים

‫הוא תלויים או הוא ברודים

‫וזה בדיוק מה שיעקב עושה

‫ועל ידי כך הוא בעצם יוצא ממצרים

‫כמו שהתפילין שלנו זכר יציאת מצרים

‫גם פה זה התחלה של היציאה של יעקב מבית לבן

‫ראשית הלידה של עם ישראל

‫טוב פה יש הרבה מה להוסיף

‫אבל את זה נעשה בעזרת השם

‫ובקבל שבוע הבאה שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234890270″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 49
"וישא יעקב רגליו וילך ארצה בני קדם"
"ויפרוץ האיש מאוד מאוד ויהי לו צאן רבות ושפחות ועבדים וגמלים וחמורים"
פרק כט’ פסוק לה’
אורך השיעור: 59 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234890270″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ותהר עוד ותלד בן ותאמר הפעם אודה את ה'”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן