פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת ויצא > “ויפרוץ האיש מאוד מאוד ויהי לו צאן רבות ושפחות ועבדים וגמלים וחמורים”

“ויפרוץ האיש מאוד מאוד ויהי לו צאן רבות ושפחות ועבדים וגמלים וחמורים”

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫בפרק למד בפסוק מן ג'
‫ויפרוץ האיש מאוד מאוד ואילו צון ‫רבות ושפחות ועבדים וגמלים וחמורים

‫וישמע את דברי בני לבן למור לקח יעקב את כל ‫אשר להבינו מאשר להבינו עשה את כל הכבוד הזה

‫כלומר יש שלב שבו עם ישראל ‫מצליח לתפוס עמדה חשובה גם

‫מבחינה כלכלית אצל אומות ‫העולם ואת הולדה היא אנטישמיות

‫ויר יעקב את פני לבן אגב לכאורה ‫הדברים האלה הם שקר גס כי הרי לפני כן

‫השראה אומר לו לפני כן בפרק ‫למד פסוק קפזיין ויום מאליו

‫לבן אמנם מצאתי כן בעיניך ‫ניחשתי ואיוורכני ה' בגללך

‫כלומר בעוד שבני לבן טוענים ‫שהאושר של יעקב בא מתוך

‫מה שהוא ניצל את אושרו של ‫לבן לבן בעצמו הכיר שזה ההפך

‫שהברכה באה לו מיעקב וכן ‫מצאנו באמת שבכל הארצות שבהם

‫היו יהודים היהודים הביאו ‫ברכה כלכלית במקומות שהם עזבו

‫הייתה התמוטטות כלכלית ‫פסוק ג' ושוב בלמדה ל' פסוק ג'

‫עוסקה פסוק ב' ויר יעקב ‫את פני לבן והוא והנה איננו

‫אימו כתמול שלשום כלומר ‫הוא חושש שמע לבן יהרוג

‫אותו והיא אומרה הוא מתכנן ‫את השואה כלומר בעקבות

‫האנטישמיות יש גם סכנה של ‫אשמדה והיא אומרה שם אל יעקב

‫שוב אל הרץ אבותיך ולמולדתך ‫והיה עמך וזה בדיוק בזמן

‫שבו יש עוד מין השמיים שצריך ‫לחזור קוראים לזה בעברית

‫של ימינו הצהרת בלפור ‫וההשלך יעקב והקרא לרחל וליה

‫שדה אל צונו והיא אומר לה אין ‫ראויה נוכית בני אביכן כי איננו

‫אליי כתמול שלשום ואלוהי אביה ‫היה עמדי והתנה ידעתן כי בכל כוחי

‫עבדתי את אביכן ואביכן ואביכן ‫התלביב וחיליף את מסכותי ארצי תמונים

‫ולא נתנו אלוהים להראה עמדי ומכה ‫יאמר נקודים יש אחריך ויעלידו כל הצאן

‫נקודים ומכה יאמר עקודים יש אחריך ויעלדו כל ‫הצאן עקודים וייצא אל אלוהים את מקנה אביכן

‫אביכן ויתן לי. לכאורה זה לא ‫נכון מה שאומר כאן יעקב, הרי יעקב

‫איך הצליח לגרום שכל הצאן ילדו ‫נקודים הוא השתמש בפטנט של המקלות

‫עם מחסוף הלבן אשר על המקלות שהוא שם ‫בשיקתות המים בבוא הצאן ליחמנה במקלות

‫אז מה הסיפור הזה שאומר שהקדוש ‫ברוך הוא סידר זה אתה סידרת

‫לא שהצאן ילדו נקודים מה זה ‫נקודים מה שראינו בשבוע שעבר

‫נכון אז אתה יכול לקחת את ההקלטה של השיעור ‫של שבוע שעבר ולדעת על מה זה הנקודים יופה

‫אז מה פתאום יעקב אומר ‫שזה בא לו מההשגחה העליונה

‫אבל האמת היא שאם נשאל ‫אתכם שאלה אמיתית מבחינה מדעית

‫זה עובד הסיפור הזה שאם אני לוקח ‫מקלות שיש עליהם כל מיני פצלות לבנות

‫ואני שם את זה מול הצאן את היחום אז ‫זה גורם להם ללדת כבשים ועיזים נקודים

‫מה גורם באמת המטען הגנטי נכון המטען הגנטי ‫איך הוא מועבר לפי איזה חוקים חוקי מנדל נכון

‫הקומר הצ'כי שגילה הוא הסקוטי לא זוכר קומר ‫ושם מנדל שגילה את חוקי הגנטיקה עם אפונים

‫הוא לקח אפונים חיבר וזה יצא ‫לו גנוטים פנוטים הומוזיגוטים

‫מטרוזיגוטים וכדומה אז איך יעקב ‫הבין הוא מאמין באמונות תפלות כאלה

‫אלא מה באמת זה בדיוק כמו ‫שמסביר יעקב שהוא טעה בדבר

‫הזה פסוק יהודי ואהי בעת יחם ‫הצאן ועשה עיני וערה בחלום

‫והנה העתודים העולים על הצאן ‫עקודים נקודים מוברודים ויאמר אלי

‫מלאך האלוהים בחלום יעקב ואומר ‫הנה אני ויאמר סנה עיניך אוראה

‫כל העתודים העולים על הצאן ‫עקודים נקודים מוברודים כי ראיתי את

‫כל השאר לבן או סלח כלומר הקב' ‫ברוך הוא גילה לו את חוקי הגנטיקה

‫כלומר מה שאתה עשית את הפצלות ‫הלבנות על המקלות וחשבת שעל ידי

‫זה כשהעצום המיוחמות ראו את ‫הנקודות האלה זה גרם לנקודות בצאן

‫זה בעצם זה האמונה שלך אבל ‫האמת היא חוקי הגנטיקה שעכשיו

‫אני מגלה לך בחלום יש על זה ‫מאמר יפה של הרב מנחם בורשטיין

‫שבו הוא מסביר את הפסוקים האלה ‫בתור גילוי של סוד חוקי הגנטיקה ליעקב

‫נכון אז משהו מסביר שזה לא נכון יפה

‫אנוכי האל בית אל אשר משכת שם מצבה ‫אשר נדרת לי שם נדר אתה קומצא מן הארץ

‫הזאת ושוב אל ארץ מולדתך כלומר ‫באותו זמן שבו יעקב עשה את כל הרכוש הזה

‫זה הזמן גם לחזור לארץ ישראל ‫למה הסברנו מזה מספר פעמים

‫שהגלות באה ללקט ניצוצות של ‫קדושה מבין התרבויות של האומות

‫והנה יעקב דרך עצון של לבן הולך ‫ומלקט את ניצוצות הקדושה הגיע

‫הזמן שבו העבודה הזאת כבר ‫נעשתה הגיע הזמן לחזור לארץ ישראל

‫כן

‫שאלה יפה מאוד אתה שואל הרי ‫למה בכלל יעקב צריך להצדיק את

‫עצמו הרי הקדוש בכו אומר לו ‫לצאת אז הוא צריך לספר לנשים שלו

‫שעושקים אותו במשכורת ‫ושיגיע הזמן שהם תצטרפנה אליו

‫ושהם יבחרו את המחנה שלהם ‫וחוץ מזה הקדוש רחוב גם אמר לי

‫באמת לא מתאים הסיפור ‫הזה אם הוא נביא והקדוש

‫רחוב אומר לו צריך להגיד ‫הקדוש רחוב אמר לי לחזור

‫מי שרוצה שתבוא מי שלא רוצה ‫שלא תבוא מה זה הסיפור הזה

‫ובכלל התגובה שלהם גם כן ‫מוזרה מה הן אומרות ותן רחל

‫ולהב את אומר נעלוה עוד ‫לנו חלק ונחלה בבית אבינו

‫עלו נוכיות נחשבנו לו כי מכרנו ‫והיוכל גם יכול להתכספנו כי כל העושר

‫אשר יציל אלוהים מאבינו לנו הוא ‫מולבננו ואתה כל אשר אמר אלוהים אליך

‫עשה גם הן מדברות בשפה ‫מאוד לא ברורה בעצם אתה צודק

‫באופן רציונלי באמת לא בסדר ‫מה שעשה הבא שלנו וחוץ מזה גם

‫הקדוש רחוב אמר אז זה ודאי שצריך לצאת

‫זה לא נשמע טוב בסולם ‫הערכים כאן בסולם הערכים

‫היה צריך להיות הקדוש ‫רחוב אמר אז עושים

‫אותה שאלה אפשר לשאול על משה ‫רבנו בפרשת שמות שקראנו השבת

‫וישוב משה אל יתר חותנו ואומר אלך ‫אל חנה ואירעה את אחי אשר במצרים

‫הרעה העודם חיימה ויומר ‫יתרו לך לשלום הקדוש רחוב

‫אמר לפני כן בשנה למשה ‫שהוא צריך לצאת למצרים

‫כדי להוציא את ישראל ממצרים ‫משה בסוף אחרי לחצים רבים מסכים

‫ואז הוא הולך ליתרו ושואל אני ‫יכול ללכת בבקשה אני צריך חופש

‫ואם יתרו יגיד לו לא מה יעשה משה עכשיו כן ‫זה מאוד מוזר הסיפור הזה מה שהוא הולך לבקש

‫יש עוד כמה קושיות כאלה הקדוש ברוך ‫הוא ציווה להקים מדינה בארץ ישראל

‫קדוש ברוך הוא ציווה או לא ‫ציווה ציווה להקים מדינה בארץ

‫ישראל מה עושים אנחנו הולכים ‫לאום ומבקשים רשות להקים מדינה

‫אבל זה מצווה מה אתה הולך לבקש מהם ‫רשות עוד שאלה משה רבנו לא סתם אברהם אבינו

‫קיבל ציווי מהקדוש ברוך הוא לעשות ‫ברית מילה נכון הימול יימול כל זכר וכולי

‫מה עושה אברהם הוא מבקש עצה מממרא כן והעירה ‫אליו השם באלעוני ממרא שנתן לו עצה על המילה

‫שאברהם הלך לממראה ‫אמר לו תשמע הקדוש ברוך

‫הוא אמר לי לעשות ברית ‫מילה לעשות או לא לעשות

‫ממראה אמר לו תשמע נראה לי שכדאי ‫לעשות תעשה שוב אותה שאלה נכון

‫כלומר רואים שזה לא בפעם ‫אחת זו מהדורה חוזרת שהקדוש

‫ברוך הוא מצווה ואנחנו ‫שואלים שאלות של דרך הארץ

‫מה זה אומר שדרך ארץ קדמה ‫לגאולה כן זה ביטוי של הרב נריה

‫זאת אומרת שלא ייתכן שהקדוש ‫ברוך הוא שהוא אלוהי העולם

‫הוא גם אלוהי הדרך ארץ לא ‫יתחשב בדרך ארץ ולכן אם הקדוש

‫ברוך הוא אומר למשה שצריך ‫לצאת להוציא את ישראל ממצרים

‫לא יעלה על הדעת שזה יהיה ‫על חשבון דרך ארץ ולכן הוא

‫הולך ומבקש מיתרו רשות ‫ואם יתרו יגיד לו לא אז מה יקרה

‫אז הקדוש ברוך הוא ימצא ‫או מישהו אחר או שהוא

‫ילחץ את יתרו באותה ‫דרך שהוא לחץ את פרו נכון

‫הרי זה מדהים הסיפור של העשר ‫מכות זה פשוט לא מובן הקדוש ברוך

‫הוא משקיע נשק רב מרוקן מחסניות ‫רק בשביל שפרו יגיד אני מסכים

‫מה אכפת לך מפרו תוציא את ישראל ממצרים בין ‫שפרו מסכים ובין שפרו לא מסכים אבל זה לא יפה

‫הרי הוא האדון ומבחינה ‫משפטית אנחנו משועבדים לא

‫אז ככה הולכים בלי רשות ‫לא יפה צריך לבקש רשות מפרו

‫הוא לא מסכים עשר מכות עד ‫שהוא יסכים זאת אומרת זה כלל גדול

‫שהגאולה של עם ישראל כוללת ‫בתוכה את כל המימדים של המוסר

‫כולל הדרך ארץ ולכן צריך לבקש רשות ‫כן אתה בשאלתך סומך על דת הרמב״ם

‫שערי הרמב״ם אמר שהקדוש ברוך ‫הוא אכביד את לב פרו כדי שהוא לא

‫יסכים ליציאה כדי שיקבל עוד מכות ‫כדי להינקן בו ממה שהוא עשה מקודם

‫כן אתה אומר כי דברי הרמב״ם ‫אבל מדוע לא התחשבת במשפט הנוסף

‫של הרמב״ם בהמשך שאומר זה ‫הפירוש שלי אבל האמת תורד דרכה

‫כלומר שהרמב״ם בעצמו הרגיש ‫שיכול להיות שיש פירוש אחר

‫לאיזה פירוש הוא התכוון הרמב״ם ‫הפירוש של רבי עובדיה ספורנו

‫שלפי רבי עובדיה ספורנו החיזוק לב ‫פרו זה כדי להציל את הבחירה החופשית

‫של פרו בדיוק הפוך כלומר תאר ‫לעצמך שאתה פרו אל תיקח את זה אישית

‫ומישהו הופך לך ככה בהנף ‫מתה את כל הנילוס לדם מה אתה

‫עושה? בסדר מתי אתם יוצאים? ‫ברור אז אין בחירה חופשית יותר

‫אז אין צלילות הדעת ‫לכן היה צריך לחזק את

‫ליבו של פרו כדי שישאר ‫עם מלוא הבחירה החופשית

‫בסדר? טוב והדברים של הרבי עובדיה ‫ספורנו נראים לי מאני כדי להכריע

‫אבל בכל זאת זה נראה לי וכאשר ‫אני אגיע בזרת השם לביור העשר מקות

‫אז נוכל לדון גם בזה

‫טוב כן

‫לא לא לא עשר המקות זה עם הסכמה גמורה זה ‫לא הכרחה לא זה ממש לא נדחוק לפינה ממש לא

‫ואני אסביר גם למה בקצרה כי ‫זה מוציבנו מהנושא הקב' רחוב

‫אומר למשה לך אל פרו ואמרת ‫אליו כה אמר השם בני בחורי ישראל

‫ואומר אליך שלח את בני ואתם מעין ‫לשלחו הנה אני הורג את בנך בחורך

‫אז מה החוזה? החוזה עם פרו זה כך או שאתה ‫משלח מרצון או שזה יגיע בסוף למכת בחורות

‫כלומר הוא אמר לו את המכה העשירית מה עשה פרו ‫בחר שלא לשלח וקיבל במקום זה את מכת בחורות

‫לפי החוזה הוא לא צריך ‫לשלח והפלא הוא שלמרות זאת

‫הוא משלח כי הוא הגיע ‫למסקנה שהתביעה של משה צודקת

‫כמו שהוא אומר וברחתם גם ‫אותי בסדר אז זה לא הכרחה להפך

‫אבל כפי שאמרתי כל זה שייך ‫ללימוד ספר שמות אם תיתנו

‫לי אז אנחנו אולי היום ‫מספיק לגמור את ספר בראשית

‫נוכל להתחיל? לא אני לא בטוח בסדר טוב אז ‫עכשיו זה מובן למה הנשים כן לגבי השאלה שלך

‫שהייתה בהחלט שאלה מעמיקה מדוע הוא צריך ‫לשכנע את נשיו מצד דרך ארץ כי גלוי וידוע

‫לפני כל צדיק שהקדוש ברוך הוא איננו עובר ‫על מדת דרך ארץ ואם לבן היה נחמד עם הבנות

‫ולא היה מרמת יעקב אז אולי זה לא ‫היה זמן לצאת בסדר? טוב פסוק י' ז'

‫ויעקב יעקב ועיסה את בניו ואת נשיו על הגמלים ‫והנהג את כל מקנהו ואת כל רכושו אשר רכש

‫מקנה קניינו אשר רכש בפאדן הרם לבוא אל ‫יצחק אביו ארצה כנען ולבן הלך לגזוז את צונו

‫ותגנוב רחל את הטירפים אשר להביע והגנוב יעקב ‫את לב לבן הערני על בלי הגיד לו כי ורח הוא

‫ויברח הוא וכל אשר לו ויעקום ‫ויעבור את הנהר איזה נהר? איזה נהר?

‫מה? טוב נאמרו פה מספר הצעות ירדן יבוק ‫ארנון פרט מה האמת? פרט טוב ויעבור את הנהר

‫ויעשם את פניו הר הגלעד ‫ויגד ללבן ביום השלישי כי

‫ורח יעקב. טוב הפסוקים ‫האלה הם פסוקים משמעותיים

‫ביותר בהיסטוריה של ‫העם היהודי. מה הם אומרים

‫בפסוקים האלה? ששלושה ‫ימים הבדילו בין יעקב לבין לבן

‫אם תשימו לב בכל התורה ‫כולה בכל מקום שמוזכר

‫שלושת ימים תמיד תמיד ‫אני מוכן לשים על זה משהו

‫תמיד תמיד שלושת ימים ‫זה ההפרש בין ישראל לעמים.

‫למשל ברית מילה אדם ‫שעושה ברית מילה לפי ההלכה

‫אסור לו לצאת לדרך במשך ‫שלושה ימים. למה? כי זה מסוכן

‫נכון? אז מה זה אומר? כל ‫העולם הולך ואתה נשאר תקוע

‫נוצר הפרש של שלושה ‫ימים ביןך לבין העולם ולכן

‫גם כשאברהם אבינו ‫יוצא לעקדיו ביום השלישי

‫והאיסה אברהם את עיניו ‫כמו כן גם כשצריך להתכונן

‫לקבלת התורה גם התורה ‫מבדילה אותנו מן העמים

‫נכון? היו נכונים לשלושת ‫ימים כלומר בכל מקום

‫שתמצאו שלושת ימים תראו ‫שזה ההפרש בין ישראל לעמים

‫מה קורה כאן? והיו גד ללבן ביום ‫השלישי אז מה קרה בעצם? נולד עם ישראל

‫כלומר הפסוקים האלה שעכשיו קראנו מפסוק ‫יוצאין עד פסוק כפבט הם התיאור של הלידה

‫זה הדקות שבהן אבלעד יוצא ‫מהרחם אל האוויר החופשי

‫יוצא שבאיזו שנה נולד עם ישראל לפי זה?

‫לא יודעים? ‫בשנת 2002 כמו שנת רשבית איך אני יודע?

‫כי זה השנה שבאי על הכל יוצא מלבן כלומר ‫לראשונה הגרעין המקורי של האומה הישראלית

‫חורג מן הרחם של אומות העולם ‫וכאן נולד עם ישראל לראשון

‫עכשיו אם תשימו לב שנת רשבית היא ‫השנה היחידה בכל ששת אלפי שנות ההיסטוריה

‫שבהן יש התאמה בין התקופה ‫של שמואל לתקופה של רב עדא

‫בין התקופה של שמואל לתקופה של רב עדא

‫בדיוק בשנה הזאת התקופה של ‫שמואל והתקופה של רב עדא חפפו

‫אחרי הספירה? ‫האם השנה שעליה אנחנו מדברים כאן

‫השנה שבה יעקב בורח מלבן האם ‫היא אחרי הספירה או לפני הספירה?

‫נכון על השנה היא אני מדבר

‫רב עדא התקופה של רב עדא ‫קיימת מאז שיש מערכת השמש

‫מה? זה כמו שתגיד הפיזיקה ‫של ניוטון קיימת מאז ניוטון

‫הפיזיקה של ניוטון קיימת מאז ‫שיש חוק הגרביטציה בסדר?

‫למרות שניוטון חי רק לפני כמה מאות שנים

‫התקופה של רב עדא קיימת מאז שיש מערכת שמש

‫אפילו שרב עדא חי אחרי ‫התלמוד, בזמן התלמוד בסדר?

‫מה צריך להסביר?

‫רב עדא ושמואל הם המוראים

‫מה?

‫אה, אז אתם יודעים מה זה התקופה ‫של שמואל והתקופה של רב עדא

‫פשוט מאוד, המילה תקופה ‫אצל חזל זה מציין רבע שנה

‫רבע של שנה נקרא אצל חזל תקופה

‫יש לנו ארבע תקופות, תקופת תשרה, ‫תקופת תיבט, תקופת ניסן, תקופת תמוז

‫אם כן מדובר כל פעם בשלושה חודשים בסדר?

‫שלושה חודשים לא של ירח אלא ירחים של חמה

‫כלומר רבע שנת חמה זה נקרא תקופה

‫בסדר?

‫כמה זמן שנת החמה?

‫שלוש מאות שישים וחמש ימים ושש שעות בערך

‫מצד האמת זה פחות

‫כן? יש כמה דקות פחות

‫עכשיו, לפי שמואל, ההמורה, ‫היה מחלק את התקופה

‫לפי שנת חמה של שלוש ‫מאות שישים וחמש יום

‫ורבע בדיוק

‫לכן גם בחודש פברואר, ‫כל ארבע שנים מוסיפים יום

‫ואז השנה הנוצרית, פעם בארבע שנים, ‫במקום להיות של שלוש מאות שישים וחמישה יום

‫היא של שלוש מאות שישים ושישה ‫יום, כדי להשלים את הרבע החסר

‫אבל מאחר, והרבע הזה זה קצת יותר מדי

‫אז כל ארבע מאות שנה, הנוצרים אינם ‫מוסיפים יום אחד לחודש פברואר, כדי לאזן

‫זאת החלטה של האפיפיור גרגוריוס

‫כל ארבע מאות שנה לא מוסיפים את היום ‫הנוסף בפברואר, למרות שזו שנה שמתחלקת בארבע

‫כל מאה או כל ארבע מאות? לא יודע

‫כל מאה לא, כל ארבע מאות ‫כן, בסדר, בקיצור זה יוצא מאוזן

‫מישהו בודק את זה? ‫אפשר לבדוק, כן ודאי, האפיפיור בודק את זה

‫כן, מה אתה רוצה?

‫אם מסתם מתחנק בארבע, איזה ‫מאה, כלומר, ארבע מאות זה כבר חלק

‫אז בקיצור יש כללים, בסדר, עכשיו

‫התקופה של שמואל יוצא של רבע של ‫שלוש מאות שישים וחמש נקודה עשרים וחמש

‫יוצא כמה?

‫זה יוצא תשעים ואחד יום ושמונה שעות

‫נכון? לא, לא, לא, ושש שעות

‫כן, כן, כן, זה יוצא תשעים ואחד יום ושש שעות

‫אז כל תשעים ואחד יום ושש שעות, ‫לפי שמואל, אנחנו עוברים תקופה

‫מה?

‫כל תשעים ואחד יום ושבע שעות וחצי

‫כל, מה?

‫כל תשעים ואחד יום ושבע שעות וחצי

‫ושבע שעות וחצי

‫כל תשעים ואחד יום ושבע שעות וחצי

‫צודק, לחלוטין, כן, כל תשעים, ‫זהו, הרגשתי שיש משהו לא בסדר

‫כל תשעים ואחד יום ושבע שעות וחצי

‫עוברים תקופה

‫ואם תסתכלו, בהלוכות, יש חלק מהלוכות ‫שכתוב עליהם בשעה פלונית תקופה

‫אתם יודעים למה? ‫כי יש אנשים שמקפידים לא לשתות מים ברגע הזה

‫למה?

‫בגלל שמאמינים שבאותה שעה, מי ששותה ‫את המים, גונב את המים של הנידונים בגהינם

‫מסכנים, הם צמאים

‫וזה הזמן שנותנים להם לשתות

‫אז יש כאלה שמחשבים ‫בדיוק לפי התקופה של שמואל

‫יש רק בעיה אחת שמבחינה ‫אסטרונומית, התקופה הזאת שבה כלום

‫אבל זאת התקופה של שמואל

‫לעומת זה, יש התקופה של רב עדא

‫רב עדא עשה חשבון

‫אגב, זה לא מובא בתלמוד, אבל יש בראיתה

‫שעברה במסורת של תורה של ביל פי

‫שרב עדא עשה חשבון

‫ששנת החמה היא 365 יום וחמש שעות

‫ותפקוף צדיק היא חלקים

‫בסדר? כלומר, 595 חלקים

‫אז זה קצת פחות משש שעות

‫ואז לפי זה התקופה היא בזמנים אחרים

‫מאשר בזמן של שמואל

‫עד כאן הובן?

‫אגב, כשאנחנו עושים את בריקת החמה

‫כל 28 שנה

‫שמברכים על בריאת השמש

‫בחודש ניסן, קצת לפני פסח

‫הולכים לפי התקופה של שמואל

‫כך שכשאנחנו מברכים בריקת החמה

‫זה בעצם ברכה שאין לה שום ‫משמעות מבחינה אסטרונומית

‫אבל זה בכלל לא משנה

‫לומר לכם את האמת, גם התקופה של ‫רבדה היא לא נכונה מבחינה אסטרונומית

‫אבל זה לא כל כך משנה

‫עכשיו, מה שאני רוצה לומר

‫שבכל זאת התקופה של שמואל היא אמיתית

‫לא לפי האסטרונומיה שלנו

‫אבל בזמן סידרלי

‫בזמן סידרלי, באמת

‫הזמן שלוקח לכדור הארץ להקיף את השמש

‫זה באמת כמו שמואל, 365 יום ושש שעות

‫זמן סידרלי

‫זאת מדידת המיקום של השמש מול הירח

‫לפי המרחקים מקבוצת כוכבים גדולה

‫שנמצאת במרחק מספיק גדול ממערכת השמש

‫אז ביחס למערך הזה של הכוכבים

‫עשו חישוב וראו שבאמת

‫הזמן שלוקח, השנה השמשית

‫הוא 365 יום ורבע

‫אבל זה לא מה שאנחנו מודדים מכדור הארץ

‫אבל מעניין ששמואל מדבר על המוחלט

‫יוצא לפי זה שהתקופה של ‫שמואל היא תקופה מוחלטת

‫והתקופה של רבדה היא תקופה מציאותית

‫והייתה שנה אחת בהיסטוריה

‫שהתקופה של שמואל והתקופה של רבדה חפפו

‫איזו שנה זאת הייתה?

‫השנה שבה יעקב ברח מבית לבן

‫שנת רשבית

‫זה דבר מאוד משמעותי

‫כלומר, כשעם ישראל נולד

‫יש לרגע אחד לפחות

‫התאמה בין המוחלט לבין היחסים

‫זה יחזור עוד כמה מיליוני שנים

‫כך שאתה יכול לחכות

‫אם היינו רוצים היום לעשות ‫את ברכת החמה לפי תקופת רבדה

‫אז לא היינו עושים אותה

‫עוד כמה מיליוני שנים

‫זה עוד פעם יתאחד, יהיה בסדר

‫אז למה אני אומר את כל זה?

‫כי אנחנו רגילים לומר שמתי עם ישראל נולד

‫אף אחד לא חושב שבמעמד הר סיני

‫ביציאת מצרים

‫יציאת מצרים היא המצטיירת בציור שלנו

‫כשנה שבה עם ישראל יצא אל אוויר העולם

‫ודאי שמעמד הר סיני אין לו שום יחס לזה

‫זאת המצעדתית

‫אם לא לומר חרדית

‫שכאילו עם ישראל נולד ‫בשעה שהוא קיבל את התורה

‫זו אבסורדולוגיה האמירה הזאת

‫אז מי קיבל את התורה?

‫אם עם ישראל נולד כשהוא קיבל

‫אז מי קיבל?

‫ברור שהמקבל שקודם למה שניתן

‫אז זה ברור שיש יותר היגיון לומר

‫שהעם ישראל נולד ביציאת מצרים

‫אבל זה גם לא נכון

‫כי אנחנו רואים כאן בסיפור הזה

‫שהעם ישראל כבר נולד

‫ברגע שהוא יוצא מבית לבן

‫והרעיה שעם ישראל מאותה שעה

‫קוראת בריתות מדיניות

‫אנחנו נראה עוד מעט שיעקב ‫קוראת ברית מדינית עם לבן

‫וגם הוא עושה מלחמות בשכם

‫מול שכם בן חמור

‫כשבני יעקב לוקחים נשק ויוצאים למלחמה

‫למי יש זכות לעשות מלחמה?

‫רק ליישות מדינית

‫לא לאדם פרטי

‫אם כן אנחנו רואים שעם ישראל

‫המשפחה של יעקב, משפחה קטנטנה

‫מתנהגת כיישות מדינית לכל דבר

‫מסקנה, עם ישראל כבר נולד אז

‫אברהם עשה מלחמה

‫בתור הייתי אומר

‫אלוף משנה בצבא של פרעה

‫כן, צריך להבין את זה

‫פרעה מצווה עליו אנשים

‫הוא לוקח איתו ממצרים גדוד שלם

‫ויש לו בריתות שהוא קוראת עם הנרש כלום אמרה

‫הוא מנהיג מקומי

‫אבל לא בתור עם ישראל הוא יוצא למלחמה

‫מה שאין כן כאן יעקב ובניו

‫שבתור יישות מדינית חדשה

‫קוראתים בריתות ועושים מלחמות

‫אם כן אנחנו רואים שעם ישראל נולד כאן אז

‫אם כן יש לנו סתירה בין שתי האמירות

‫האמירה שאנחנו רגילים אליה ‫שעם ישראל נולד ביציאת מצרים

‫לא במתן תורה

‫והאמירה שעם ישראל נולד כשהוא יוצא מבית לבן

‫הקיצד, מה אתה רוצה?

‫אבל דעת יעקב לא נוחה מזה

‫ששמעון ולוי יעקבים

‫נכון

‫אבל זה לא נוחה

‫אך על פי שדעת יעקב לא הייתה נוחה

‫מהמלחמה של שמעון ולוי

‫אך על פי כן במסע ומתן

‫הם מסכימים שהם יהיו לעם אחד

‫סימן שהם כבר עם

‫כן בבקשה

‫למה שלושה ימים זה מה ‫שמבדיל בין ישראל לענים?

‫פשוט מאוד

‫בגלל שזה הזמן שעל פי ‫הטבע ברית המילה תוקעת אותך

‫אתה עושה ברית מילה אסור לך לצאת לדרך

‫שלושה ימים

‫אבל אבל גם בפני מפגשת

‫כי זה הפרש הזמן שהוא ‫משמעותי כדי להיבדל מהזולת

‫כל זמן ש... באותו יום אתה ‫ואני עדיין מרשימים אחד את השני

‫היום השני הוא דבק ליום הראשון

‫היום השלישי לא דבק לראשון

‫זה המערל מסביר ששלושה זה הפרש מוחלט

‫אבל יש גם קצת יותר מזה

‫כדי לעשות תשובה

‫צריך לעשות שלושה דברים

‫חרתה, וידוי, קבלה לעתיד

‫יש שלושה זמנים

‫וזה מה שמבדיל בין ישראל לעמים זה התשובה

‫כן בבקשה אדוני

‫אגידת יצחק היא גם שלושה ימים

‫נכון זה בדיוק כמו שאני אמרתי

‫אגידת יצחק היא זו שהבדילה ‫את זרע אברהם מהאומות

‫נכון?

‫כפי שאמרנו לפני בערך שבע דקות ורבע

‫נכון? לפי תקופת רבדה

‫כן בבקשה

‫האם הגויים לא יכולים לעשות תשובה?

‫הם עוד לא יודעים לעשות תשובה

‫יבוא יום שהם ידעו לעשות תשובה

‫כן

‫בואו נתקדם

‫אז איך אפשר להבין אם כן

‫שיש פעמיים לידה של עם ישראל

‫בעצם הדיון על זה נעשה ‫כבר ברב קוק בספר אורות

‫נע להכיר ספר אורות

‫רצאת מוסד הרב קוק

‫25 שקל לא יודע בעצם

‫יש כאן דיון בחלק הנקרא אורות ישראל

‫בעמוד כוף נונה פסקה חטא

‫יש איזה מה שנקרא חקירה

‫חקירה בדבר המהות היהודית

‫הרב קנדן צורתם של ישראל צריכה להתברר

‫מה זה צורתם של ישראל?

‫בשפה שלנו היינו אומרים מהותם של ישראל

‫מה קרה?

‫צורתם של ישראל צריכה להתברר

‫אם כן הרב כאן משתף אותנו באיזושהי התלבטות

‫התלבטות מסוג החקירות של האחרונים

‫אם אפשרות ראשונה

‫אם האנושיות הכללית של תוכן האדם

‫עומדת היבה בצוויונה כמו שהיא אצל כל העמים

‫ועליה נבנתה הצורה הישראלית המייחדה

‫או אפשרות שנייה

‫שמעקב עד ראש הכל הוא מיוחד

‫מהי מהות הספק?

‫אפשר להגיד ככה

‫שעם ישראל

‫אפשר להשתמש בספרים בשביל

‫תביאי את הצלחות האלה בבקשה

‫תקוסו תקוסו תקוסו

‫אנחנו נעשה פה

‫הפעלה פדגוגית

‫זהו

‫אפשרות אחת

‫קודם כל נעלה להסתכל בצד הזה

‫שהוא צד ימין שלי וצד שמאל שלכם

‫זה נקרא לזה האנושיות הכללית

‫נגיד זה הלאומיות של הגויים

‫אפשרות אחת אומר הרב

‫שמה זה עם ישראל? זה גוי

‫עם עוד משהו

‫זה גם, כלומר, זה וזה דומה

‫אבל על גבי זה יש צורה ישראלית מיוחדת

‫כלומר אנחנו עם כמו כל העמים

‫אבל חוץ מזה אנחנו גם גוי קדוש

‫זאת האפשרות האחת

‫אפשרות שנייה היא לומר לא

‫עם ישראל זה משהו בפני עצמו

‫היסוד הלאומי איננו זה אלה זה של העמים

‫וחוץ מזה גם הנשמה שלנו היא מיוחדת

‫אם כן יש לכם פה שתי אפשרויות

‫שני דגמים אפשריים של יחס ונשראל לעמים

‫או שאנחנו כמו הגויים, מזה אתם רואים

‫וחוץ מזה יש לנו עוד שוק צ'יק

‫או שמעקב ועד ראש הכל מיוחד

‫מה? זה שדמת?

‫כאילו עזבנו אותו

‫החלק הלאומי פה

‫והחלק הנשמתי פה

‫אם זה מכביל, אז הראשון ‫הוא לאומי, השני לאומי

‫והגבו חלק נשא, והשלישי הוא שיתפה לאומית

‫זה הלאומי, וזה הנשמתי

‫פה זה הלאומי, זה הנשמתי

‫כלומר דומה

‫אתה יודע מה? אני אעשה לך את זה ככה

‫זה הלאומי של הגויים

‫זה הלאומי של ישראל

‫זה הנשמתי של ישראל

‫ואז יוצא שיש השתוות בין הלאומי ‫של ישראל ללאומי של אומות העולם

‫אפשרות נוספת, הלאומי של ישראל

‫והנשמתי של ישראל לגמרי שונים

‫עד כאן מובן?

‫לא, היא עזרה לי רק להעמיד את זה לרגע

‫עד כאן ברור? יש שאלות?

‫אין שאלות?

‫רק שמה שאלה?

‫מדוע לא לומר שאנחנו כמו אותם בדיוק?

‫זה לא על הלדה של אף אחד

‫עם קדוש אתה לשם אלוהיך, יש משהו מיוחד

‫בכה בחר השם

‫בכה בחר השם מכל העמים, להיות לו לעם סגולה

‫אנחנו עם סגולה, לא?

‫היית רוצה להיות, ליבוביץ' אומר באמת

‫כדבריך, שעם סגולה זה ייעוד ולא מהות

‫ולכן הוא אומר שעל זה נאמר

‫קדושים תהיו

‫יש רק בעיה אחת, שהוא שכח ‫שיש תסוקים אחרים בתורה

‫כי עם קדוש אתה, בסדר?

‫אז מצד עם קדוש אתה

‫והרעיה שאני צודק זה שיש ‫פה כוס על גבי הכוס התחתונה

‫אז זה הרעיה שאנחנו עם קדוש

‫רק השאלה היא האם היסוד הלאומי שלנו

‫כמו אצל העמים, כלומר אנחנו גוי פלוס

‫או שבכלל אין דבר כזה גוי בישראל

‫אין בלאומיות כלל

‫כשהרב קוק היה צעיר

‫היה לו דיון על זה עם הרב מורדכי אלייסברג

‫מה? זה התבוללות

‫זה ליקוט ניצוצות

‫כשהרב קוק היה בחור צעיר

‫היה לו דיון על זה עם הרב מורדכי אלייסברג

‫הרב מורדכי אלייסברג היה תלמיד חכם ענק

‫בליטא והוא היה ציוני

‫והוא הסביר לרב קוק שהיה בחור צעיר

‫הוא אומר לו אתה יודע, לנו היהודים

‫מגיעה מדינה

‫לא פחות מלבולגרים

‫באותם הימים הייתה ‫התעוררות לאומית אצל הבלגרים

‫הוא אומר הרב אלייסברג לרב קוק הצעיר

‫אם הוא מגיע גם לנו מגיע

‫בלי קשר לעובדה שאנחנו גם גוי קדוש

‫אבל מצד היותנו עם ככל העמים מגיע לנו

‫וחוץ מזה אנחנו גם גוי קדוש

‫זה כמו היה, כמו האפשרות הראשונה

‫הרב קוק שהיה כבר עם סכל

‫אמר לא אני לא מסכים עם כבודו

‫גם אצלנו הלאומיות מקורה בקודש ולא בטבע

‫אמר הרב אלייסברג הקוק הזה יהיו ‫איתו עוד דברים גדולים בארץ ישראל

‫הוא הרגיש שיש פה משהו שמתחיל להתפתח

‫על כל פנים אותו ויכוח שבין הרב ‫אלייסברג לרב קוק הצעיר חוזר פה באורות

‫הנה אני שוב חוזר על דברי הרב קוק באורות

‫צורתם של ישראל צריכה להתברר ‫עם האנושיות הכללית של תוכן האדם

‫עומדת היא בה בציוויונה ‫כמו שהיא אצל כל העמים

‫ועליה נבנתה הצורה הישראלית המייחדתה

‫או שמעקב הדרוש הכל הוא מיוחד

‫זה הספק

‫מעניין אגב יש אגדה של פסח שהודפסה בבנברג

‫ששם מביאים את כל החקירה ‫הזאת בשם רב חיים מבריסק

‫פשוט גנבו את זה

‫בבקשה

‫לא אין לזה שום קשר

‫טוב אומר הרב לבירור זה ‫כדי לברר את השאלה הזאת

‫צריכים להשתמש במקורות שונים

‫בכמה סוגי מקורות הרב קוק רוצה שנשתמש

‫שמונה סוגי מקורות

‫תורניים, סכליים, היסטוריים, ‫רזיים, אופאיים, שיריים

‫ולפעמים גם כן פוליטיים ואקונומיים

‫שיריים מהשירה

‫אז אם כן אם אתם תרצו לפתור ‫את השאלה הזאת שהרב קוק גנבה

‫תצטרכו ללמוד שמונה תחומים שונים

‫חלק מהם רוח הקודש

‫אופאיים

‫מה?

‫אופאה מלמעלה

‫אז בקיצור צריך פה להרחיב

‫אלפלפי כן למרות כל הדרישות ‫האלה הרב קוק אומר לנו את דעתו

‫עכשיו מעניין מה היא דעתו כאן

‫לעומת מה שהוא אמר כשהוא היה צעיר

‫נראה הדבר

‫שמקודם נערך הדבר שצורת האדם ‫תשתלם בכללותה ובתור תוספת ויתרון

‫ייגלה על האומה מיוחדת רוחה מפואר בדרת קודש

‫כלומר האבעמינה הייתה כמו ‫האפשרות הראשונה של הרב אליעסברג

‫לתחילה כך היה צריך להיות

‫שהבסיס הלאומי שלנו יוקח

‫ילקח מהאנושות הכללית

‫ורק על גבי זה נשמת ישראל

‫אבל נתקלקלו העניינים

‫ורוח האדם שקע כל כך בכלל

‫עד שלא היה החול

‫יכול להיעשות בסיס לקודש

‫אלא אם כן נתקלקל אותו

‫המצב של האנושות הידרדר כל כך

‫שאי אפשר באותם הימים היה

‫לקחת את היסוד הלאומי שקיים ‫אצל הגויים ולבנות על זה קדושה

‫היה קלקול כל כך נורא

‫של גילוי הרעיות, של ‫שפיחות דבים, של עבודה זרה

‫שאי אפשר היה לבנות מזה את הלאומיות הישראלית

‫והוא חריכה גלות מצרים

‫לבוא בתור קור הברזל

‫שצירפה את צד האדם שבישראל

‫עד שנעשה לבריאה חדשה

‫וצורתו החולית נתשתשה לגמרי

‫אתם רואים פה במוטיב שנתואר כאן

‫יש מוטיב של הפריה

‫הזרע כאילו מבטל את צורתו בתוך הרחם

‫נעלם

‫ואז הוא נעשה צורה חדשה, הוא בר

‫ואוכל גוי פעם אחת

‫מה זה אוכל? מלשון לחולל

‫לידה

‫על ידי הגרעין האנושי

‫70 נפש שירדו מצרים

‫לצורה שמראש ועד עקב

‫כולה ישראלית יעקב וישראל

‫יעקב היסוד הלאומי, ישראל היסוד הנשמתי

‫כל זה חטיבה אחת

‫כלומר, מה בעצם הרב כאן מסביר לנו?

‫שעם ישראל נולד פעמיים

‫פעם אחת הוא נולד לפי השיטה של הרב אליעזברג

‫ופעם השנייה לפי השיטה של הרב קוק הצעיר

‫כלומר, בפעם הראשונה כשיעקב יוצא מבית לבן

‫זה על יסוד התרבות האנושית הכללית

‫על הצון והבקר והגמלים והעבדים ושפחות

‫שהוא קונה ביותו בבית לבן

‫וזה הניסיון הראשון

‫הניסיון הראשון היה לבנות ‫מזה את האומה הישראלית

‫הרי יעקב לא תכנן יותר להרדת למצרים

‫הוא התכוון להישאר בארץ ישראל

‫וישב יעקב בארץ מגורי אביו, אומר רשי

‫ביקש יעקב אבינו לשבת בשלווה

‫מה הוא התכוון לעשות?

‫לשבת בשלווה, ואז מה יקרה?

‫הילדים שלו יגדלו ויביאו ילדים לעולם

‫וילדיהם יביאו גם כן ילדים לעולם

‫עד שנתיישב בכל מקום בארץ קנאן

‫ונקים אומה חדשה באופן טבעי

‫והאומה הזאת תהיה גוי קדוש

‫נתקלקלו העניינים

‫ואז היה צריך להרדת למצרים

‫להיוולד מחדש ואז נהיינו יעקב וישראל

‫כן, מה אתה רוצה?

‫נתקלקלו העניינים

‫אז מה שמע שהגויים התקלקלו

‫כן, אי אפשר היה לחול

‫ולעשות בסיס לקודש אלי אם כן יקלקל אותו

‫בסדר? אז זה מסביר לנו, כן

‫שמה שקורה כאן זאת הלידה הראשונה של עם ישראל

‫והאומה הזאת שנולדה כאן בפסוקים האלה

‫מתה

‫מתי היא מתה?

‫בשעבוד מצרים

‫והיא קמה לתחייה, מתי?

‫ביציאת מצרים

‫ומתקלקל את האומה

‫כאן יש לנו קצת רמז בפסוק תיוטט

‫ולבן הלך לגזוז את צונו

‫ותגנוב רחל את התירפים

‫אשר להביע

‫כלומר, להציעת מישראל

‫מחרן מתלווה

‫העבודה זרה של בית לבן

‫התירפים באים גם

‫וזה מראה שאי אפשר לבנות על הבסיס הזה

‫כן בבקשה

‫לא, מה שמקלקל זה התרפים

‫הרי מה יש לגנוב מבית לבן?

‫תרפים

‫מי עשה את הפעולה? אנחנו

‫כי ברור שאם אתה יוצא מהגלות ‫אתה צריך לקחת גם את אלוהיהם איתך

‫אי אפשר לצאת מתרבות

‫בלי לקחת איתנו את התמצית של אותה התרבות

‫והתמצית של אותה התרבות היא תמצית מקולקלת

‫לכן לא הייתה ברירה אלא לגנוב את התרפים

‫אבל התרפים הם תרפים

‫כשלקחנו ממצרים את הזהב

‫עשינו כבר בירור

‫חלק מהזהב זרקנו ועשינו ממנו עגל

‫ומה שנשאר טוב עשינו ממנו משקן

‫אז זהו, רחל לא עשתה את הבירור

‫היה אפשר, אם יעקב היה יודע שרחל גנבתם

‫לחתיכות, הוא אומר החתיכה ‫הזאת זה בסדר, החתיכה הזאת נזרוק

‫בסדר, בבקשה

‫אני לא אמרתי שהגויים אשמים

‫אבל בתרפים יש אשחטה

‫זה לא סתם עבודה זרה, זה אשחטה

‫כי לפי חזל התרפים זה היה בעצם

‫אדם שהיו קוברים אותו וכל מיני דברים כאלה

‫קוראים אותו חי ועושים ממנו

‫איזה מישמש כזה, איזה מרשמלו

‫שירצה לדבר עם קשפים

‫בקיצור, לא סימפטי

‫טוב, פסוק תפדד

‫ויוגד ללבן ביום השלישי כי ברח יעקב

‫ויקח את איכיו, אימו ‫וירדוף אחריו דרך שבעת ימים

‫זה מזכיר לכם משהו?

‫איזה גוי שרודף אחרי יהודים שיוצאים ממנו?

‫אה, מזכיר לבנים, אוקיי

‫כאילו מעשה בנים סימן לאבות

‫שפראור רודף אחרי בני ישראל

‫מתי הוא נוצח? אחרי כמה ימים?

‫שבעה ימים, ישבי של פסח

‫גם פה יש איזו מין הכנה כזאת

‫מסביר המהרל מפרק בספר גבורות השם

‫מדוע יש שבעת ימים בין יציאת ‫מצרים לבין קריאת ים סוף?

‫כי יציאת מצרים זאת השלמת הבריאה

‫הבריאה כמה זמן זה היה? שבעת ימים

‫אז מכן שבעת ימים גם כן ליצירת האומה

‫גם פה עם ישראל יוצא מעבדות לחירות

‫במשך שבעת ימים

‫ויבוא אלוהים אל לבן ‫הערמי בחלום הלילה ויאמר לו

‫אישה אמר לך פן תדבר עם יעקב מתוב הדרה

‫ויאסק לבן את יעקב ויעקב תקע את ההולו בהר

‫ולבן תקע את איכיו בהרגלעד

‫ויאמר לבן ליעקב מה עשית ותגנוב את לבבי

‫ותנג בנותי כשבויות הרב למה נחבאת לברוח

‫ותגנוב אותי ולא ייגדת לי פשל לך חבל שמחה

‫ובשירים בטוף ובחינור ולא ‫נטשתני לנשק לבני ולבנותי

‫אתה הסכלת לעשות יש לילידי לעשות ממכם רע

‫ולאה אביכם אמש אמר אלי למור

‫אישה אמר לך מדבר עם יעקב מתוב הדרה

‫ואתה לא חלכת כי נחשוף נחשפת לב את אביך

‫למה גנבת את אלוהי? ‫שימו לב גם בהבדל האטונים של הנאום

‫אנחנו רואים את הסתירות ‫הפנימיות בתוך דברי לבן

‫יש ההשכלה של לבן האלוהית ששמה הוא מבין

‫שאלמלא דבר ה' הוא היה הורג את יעקב

‫ויש הנאום המודע הרשמי ‫שבו לבן חושב שהוא בסדר גמור

‫כלומר יש אצל לבן החלפת זהויות

‫הייתי אומר אולי שלו יש אפילו שלושים זהויות

‫אבל הוא מחליף תפקיד תוך כדי דיבור

‫הוא הופך מרוצח לאבא אוהב לכל מיני דברים

‫אפשר אפילו לעשות על זה כתבה

‫טוב, ויהניה עקב היום אמר ללבן

‫זה המצחיק אלמלא שבמציאות אנחנו ‫רואים שככה אומות העולם מתנהגים איתנו

‫כן בבקשה

‫אולי הוא מדבר איתו רע? ‫זה מה שהוא מדבר איתו לבן

‫הוא לא יכול לדבר איתו רע

‫לא יש לו טענות אתה לא בסדר איתי זה משהו אחר

‫ויהניה עקב היום אמר ללבן כי הראתי ‫כי אמרתי בן תגזול לבנותיך מעימי

‫אם אשר תמצא את אלוהיך לא יחיה ‫נגד אחינו אכר לך מה עימדי וכך לך

‫ולא ידע יעקב כי רחל גנבתם

‫והיה בו לבן בו אליה עקב ובו ‫אליה ובו אל שתי ההמהות ולא מצב

‫והצא בו אליה והיה בו אל רחל

‫ורחל לקחה את התרפים ‫ותסימם בחר הגמל ותשב עליהם

‫והימשש לבן כל האוהל ולא מצב ‫ותומר אל אביה על יחר בני אדוני

‫כי לא אוכל להיקום מבניך כי דרך ‫נשים לי והיחפש ולא מצא את התרפים

‫שאלה למה לבן לא דיבר עם רחל?

‫מה?

‫היה לה דרך נשים יפה

‫כלומר מסביר הרמבן שהקדמונים ‫היו מחמירים מאוד בענייני תומעת נשים

‫וברגע שהוא שמע שדרך ‫נשים לה כלומר שיש לה מחזור

‫הוא אפילו לא דיבר איתה כי הכשירו ‫את הדיבור של הנידה כדבר מטעמי

‫עד כדי כך

‫ואיחר ליעקב זאת אומרת שאפילו ‫אצל אדם רע כמו לבן יש ערכים מסוימים

‫של הדרת

‫ואיחר ליעקב ויערב בלבן

‫ויען יעקב היומר ללבן

‫מה פשעים אחתת לי כי דלקת אחריי

‫כי מיששת את כל כליי

‫מה מצאת מכל כלי ביתך

‫סמכו נגד אחיי ואחייך

‫ומחו בין שנינו זה עשרים שנה

‫אנחי אמרתי לך בזכרו שכאילו מבלץ לא לך

‫לא אכלתי את רפא לא אהבתי אליך

‫אנחי אחתנה

‫מי ידידי בקשנה גנובתי יום

‫גנובתי לילה הייתי ביום

‫אכל לי נחורב וקרח בלילה

‫ותדעת שנתי מעיניי

‫זה לי עשרים שנה בביתך ובתיך

‫ארבע עשרה שנה בשתי בנותיך ושש שנים בצונך ‫ואתה חלבת מסקורתייה סרט מונים לולי אלוהי

‫אבי אלוהי אברהם ופחד יצחק איילי כי אתה ‫ריקם שלחתני תעוני ותגיע כפיי רעי אלוהים

‫והיוכח עמש

‫כלומר סימן לעצמאות זה היכולת ‫להשיב מלחמה בתחום המוסרי

‫כי הרי לפני כן לבן בא בטענות מוסריות אליעקב

‫הוא אומר לו אתה לא בסדר גנבת את אלוהי

‫הוא אפילו אמר לו בהתחלה לא יהיה ‫הסכן במקום לתת את הצעירה לפני הבחירה

‫אתה לא בסדר שאתה רוצה ‫להקדים את הצעירה לפני הבחירה

‫וכו' וכו' ויעקב אין לו פה לדבר

‫ברגש יש לו פה לדבר סימן ‫שהוא יצא לעצמאות מדינית

‫ויען לבן והיום אליעקב הבנות בנותיי ‫ובנים בניי והצונצוני וכל השאר אתה רואה

‫לי הוא ולבנותיי מה יעשה אלה היום ולבניה ‫אשר ילדו ואתה לך נחרית ברית אני ואתה

‫כלומר הוכחת שאתה הופך להיות פרטנר מדיני

‫והיה לעד ביני וביניך והיקח ‫יעקב אבן והירימה מהצבא

‫והיום אליעקב ליכב לקטו ‫אבנים והיקחו אבנים והיעשו

‫גל והיוכלו שם על הגל ‫והקרא לו לבן יגר סהדותא

‫ויעקב קרא לו גל עד

‫מה זה גל עד?

‫זה תרגום של יגר סהדותא

‫מה זה יגר סהדותא?

‫תרגום של גל עד

‫כן

‫הוא עשה מצבא ואחר כך ליקו את אבנים נכון? ‫גם וגם

‫עכשיו ויעקב לו לבן יגר סהדותא מה זה ‫הסיפור הזה? עוברים פה מן הערמית לעברית

‫מה זה היציאה מהגלות? ‫זה לצאת מן הערמית לחזור לעברית

‫מה זה ערמית? זה הפיתוי של משפחת אברהם

‫הרי גם לבן וגם יעקב מאיזה אומה הם במקור?

‫עברים

‫הם עברים נכון? הם צאצאי תרח ‫ותרח הוא הבן של נחור, בן צירוג, בן ראו

‫בן פלג, בן עבר

‫אז הם כולם בני עבר, הם עברים

‫אצל אברהם אנחנו מוצאים ‫שהוא נקרא בתורה אברהם העברי

‫ואילו הוא לבן, נקרא לבן הערמי

‫מה זה ערמי? ‫ערם זה בכלל צאצאים של בן אחר של שם

‫לא מערפח שד אלא זה בכלל ענף אחר

‫אז איך יכול להיות שלמרות ‫שהם מענף אחר הם נקראים ערמים

‫אלא הם נמצאו לעצמם את האזרחות הערמית

‫הם אמרו לא כדאי להסתבך ‫בארץ אבותינו, ארץ העברים

‫כדאי להישאר בארם, אנחנו ‫נקים קהילות שידברו ערמיקאית

‫ואנחנו נשתלב במרחב התרבותי הכללי

‫ואז בעצם זאת המחלוקת ‫בין בני נחור לבין בני אברהם

‫שדיברנו עליה מספר פעמים, שמוכרעת כאן

‫כלומר הפיתוי להיות ערמי ‫זה בעצם הפיתוי הקוסמופוליטי

‫ברגע שאתה יוצא מן הגלות ‫אתה עובר מן הערמית לעברית

‫הפה נפתח, הפה צח ולכן אומרים

‫הלך מה עניה די אכלו והתנה בהרעה דה מצרים

‫כל די חפין יתה ויכול כל די צריך יתה ויפסח

‫השטה הכה, באיזה שפה זה? ערמית

‫לשנה הבאה? אז העברית

‫כלומר כל זמן שאתה מתכוון לצאת ‫מן הגלות אתה עדיין מדבר ערמית

‫ברגע שמתחילה הגאולה אתה מדבר עברית

‫לשנה הבאה בהרעה דה ישראל

‫אוף הסתבכת, השטה הכה עבדה

‫לשנה הבאה, עוד פעם, ‫בהרעה דה ישראל, בני חורים

‫ואז מתחילים מה נשתנה בעברית

‫זה עדיין לא לגמרי מבורר, עד שמתחילה בין

‫הוא מדבר בעברית, מה נשתנה הלילה הזו

‫ואז עבדים היינו, מתחילה עבודה ‫עבודה זרה, כנגד ארבעה בנים

‫ערמי עובד אביב וכולי הכול בעברית, עד מתי?

‫עד חד גדיה, גומוים את ‫ליל הסדר, חוזרים לערמית

‫כלומר לרגע אחד השתחררנו מן הגלות

‫וחוזרים לגלות

‫מה? ‫חוזרים לגלות כי הטקסט הזה נכתב בזמן הגלות

‫היום אנחנו בארץ, נכון

‫אבל אנחנו אוהבים דברים ישנים

‫יש לנו נוסטלגיות

‫אז זה מה שכתוב כאן

‫והקרא לו לבן יגר סעדותה ויעקב קרא לו גל עד

‫זה גם הגבול של ארץ ישראל

‫הר הגלעד הוא הגבול בין ערם ‫לבין ארץ ישראל, לבין ארץ העברים

‫וזה המעבר הלשוני בין העברית, ‫בין הערמית לבין העברית

‫והיומר לבן, הגל הזה עד ביני וביניך היום

‫על כן קרא שמו גל עד, והמצווה ‫שרמאי צף השם ביני וביניך

‫אם איש מראה ומתענה את ‫בנותי, אם הוא מתקח נשים על בנותי

‫נשמע נורא אלוהים עד ביני וביניך

‫ואומר לבן יעקב הנה הגל הזה ‫והנה המצבה שיריתי ביני וביניך

‫עד הגל הזה ועד המצבה אם ‫אני לא איבור אליך את הגל הזה

‫ואם אתה לא תעבור אליי את ‫הגל הזה ואת המצבה, אז בלער

‫אלוהי אברהם ואלוהי נחור

‫ישפטו בינינו אלוהי אביהם

‫וישבי יעקב ופחד אביב יצחק, ‫מה עושה פה אלוהי נחור?

‫מה?

‫אמרת מתי המצבה יהיה נורא נורא או בנדב?

‫מצבה זה לא זז בקלות, אדם זה יכול לזוז בקלות

‫אתה מנסה לזרוק מצבה על אדם תראה מי ינצח

‫מה?

‫הבן אדם מתחת למצבה

‫הבן אדם מתחת למצבה, זה נהיה שזה גם מנהיר

‫אז אלוהי נחור

‫מה תקוע פה אלוהי נחור?

‫זה בדיוק מוכיח מה שדיברנו

‫שהמאבק המוכרע כאן זה בין השיטה של אברהם

‫לבין השיטה של נחור כיצד להוציא ‫לפועל את התוכניות של אלוהי העבר

‫הרי אלוהי אביהם

‫אלוהי אביהם זה אלוהי עבר ‫שמתגלה פעם כאלוהי אברהם

‫פעם כאלוהי נחור, צריך פעם אחת להכריע

‫והשבע יעקב לפחד אביב ‫יצחק, למה יצחק ולא אברהם?

‫כי אברהם יצא לחוץ לארץ

‫ויצחק לא יצא

‫כלומר יעקב בזה קובע שהמרכז של ‫האומן מכאן והילך הוא בארץ ישראל

‫והסבך יעקב זבח בהר

‫והקרא לאחיו לאכול לחם ‫ויוכלו לחם והיה לינו בהר

‫והיה שקם לבן בבוקר והנשק ‫לבנה ולבנותה והברך את הם

‫והילך וישוב לבן למקומו עד כאן להיום

‫שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234888689″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 50
"ותהר עוד ותלד בן ותאמר הפעם אודה את ה'"
"ויעקב והלך לדרכו ויפגעו בו מלאכי אלהים"
פרק ל’ פסוק מג’
אורך השיעור: 57 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234888689″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ויפרוץ האיש מאוד מאוד ויהי לו צאן רבות ושפחות ועבדים וגמלים וחמורים”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן