פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת ויצא > “ויעקב והלך לדרכו ויפגעו בו מלאכי אלהים”

“ויעקב והלך לדרכו ויפגעו בו מלאכי אלהים”

מילות מפתח:יעקב אבינו
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫והנה אנחנו נמצאים בפרק למד ב' ‫עכשיו יש פה בעיה במספור של הפסוקים
‫יש מהדורות שבהן פרק למד ב' ‫מתחיל בפסוק ויש כן לבן בבוקר

‫ואז יוצא שפרק למד א' שעוד לא סיימנו ‫אין בו אלא חמישים וארבעה פסוקים בלבד

‫ויש כאן מהדורות שבהן פרק למד ב' מתחיל ‫פסוק אחד ממוחר יותר ויעקב הלך לדרכו

‫ואז יוצא שבפרק למד א' ‫יש חמישים וחמישה פסוקים

‫ואז יוצא שלפי המהדורות ‫הציטוטים מהפרק שאנחנו

‫עומדים ללמוד הם ציטוטים ‫מתאים לפעמים כי יש לפעמים

‫אפרש של פסוק אחד בין מהדורה אחת למשניה

‫אז נא להיות מודה לדבר הזה

‫ואז נוכל למשל אם אני ‫אגיד פסוק ג' ואחד יגיד

‫מה פתאום איפה אתה קורא ‫את זה בפסוק ד' זה בסדר

‫תלוי לפי החומש שיהיה מאוד לרשותי

‫אז הווה נקרא את פרק למד ב' פסוק ב' שהוא

‫ויעקב הלך לדרכו זה לפי המהדורה שלי ‫באמת יש מהדורות שזה בטח לא כך נכון

‫טוב ויעקב הלך לדרכו והפגעו בו מלאכי ‫אלוהים ויאמר יעקב כאשר רעם מחנה אלוהים זה

‫ויקרא שם המקום ההוא מחנאים מה ‫זה המלאכים האלה שפתאום יעקב פוגש

‫כן זה מאוד מוזר הסיפור הזה ‫רשי מביא לנו שמלאכים של ארץ

‫ישראל באו לקראתו ללוותו לארץ ‫כלומר ההנהגה של ארץ ישראל

‫ההנהגה של חוץ לארץ ‫איננה אותה הנהגה ואז

‫יוצא שמה שכתוב אחר כך ‫למשל לפסוק ד' תודה רבה

‫והשלך יעקב מלאכים לפניו ולאסף ‫אחיו זה יכול להיות אפילו מאותם המלאכים

‫שהוא פגש הוא שולח מלאכים כן זה מוזר ‫מה זה שאדם שולח מלאכים למה הכוונה

‫יש פירוש לא ידוע כל כך אבל הוא ‫פירוש אחר לגמרי זה הפירוש של הרמב״ם

‫בספר מורה הנבוכים הרמב״ם ‫מסביר שמה שכתוב כאן

‫ויפגעו בו מלאכי אלוהים זה ‫כותרת לסיפור שעומד לקרות

‫ומהו הסיפור שעומד לקרות המאבק ‫של יעקב עם שרו של אסאיב עם המלאך

‫שכתוצאה ממנו יעקב יצא צולע

‫אז הצליעה הזאת זה פגיעה והיפגעו ‫בו מלאכי אלוהים איך הם פגעו

‫בו על ידי הצליעה הזאת במאבק ‫בין יעקב לבין המלאך אם כן יש פה

‫דרך מיוחדת של הרמב״ם שבהרבה פרשיות אגב ככה ‫רואה שיש פסוק שמשמש ככותרת ואחר כך כפירוט

‫דוגמה לכך מצאנו למשל ‫ואירא אליו השם באלוהים אמרה

‫זה כותרת מהו הפירוט ואירא ‫והנה שלושה אנשים כלומר

‫שלושה אנשים היו הגילוי של ‫ואירא אליו השם יש על זה הרבה

‫מה לדבר דיברנו קצת כמה פעמים ‫אבל נמשיך בפסוק דלת וישלח מה

‫הכותרת איננה סמוכה למה

‫כן אבל עבור הרמב״ם כל ‫הדברים האלה של הפגישה עם אסיו

‫כל מה שהוא מתכונן לפגישה ‫עם אסיו זה משני לעומת הגילוי

‫כלומר זה כמין רקע

‫זה לא השילוח של המלאכים ‫לא זה לא במחזה הנבואה

‫לא במחזה הנבואה פסוק דלת וישלח

‫מה מטרת הכותרת מה מטרת הכותרת ‫זה דרך ספרותית, כלומר השאלה באיזה

‫סגנון ספרותי התורה כתובה, האם ‫היא כתובה כמו בסגנון הספרותי של ימינו

‫שיש כותרת ופירוט וכך באמת ‫סובר הרמב״ם או שמה היא

‫כתובה באופן שכל פרט עומד ‫לפני עצמו כדעת רשי זו המחלוקת

‫כי הרי התורה כתובה בעברית, בעברית ‫היא שפה של מישהו שמדבר אותה,

‫למישהו שמדבר אותה דיינו היהודים ‫או העברים הקדומים יש ספרות

‫באיזה סגנון ספרותי העברים מדברים

‫זה השאלה, טוב ובכן וישלח ‫יעקב אני קורא כאן לפסוק

‫דלת וישלח יעקב מלאכים ‫לפניו ולאסיו אחיו ארצה שעיר

‫שדה אדום. ‫טוב אז קצת שיעור בגיאוגרפיה מאיפה בא יעקב

‫מחרן, איפה זה חרן בצפון כן ‫זה מאוד מאוד צפוני העיר חרן

‫קיימת עד עצם היום הזה היא ‫נמצאת בדרום טורקיה קרוב לגבול

‫הסורי

‫כן אבל זה מאוד מאוד רחוק ‫בוודאי במונחים של אותם

‫הימים. אם כן יעקב שבא ‫מחרן מתכוון להגיע לאן

‫לאחן בארץ קנאן

‫מה לחברון זאת מיניין לך

‫מה

‫אבא שלו שם ומיניין לך ‫שהוא רוצה לבוא לאבא שלו

‫זה כתוב בפרשה הקודמת שהוא ‫לקח את כל מקנאו ואת כל רכושו

‫אחרי שרחש והתבנה ואת ‫בנותיו לשוב את יצחק אביו בסדר

‫ארצה קנאן עכשיו יצחק אביו ‫נמצא כפי שאנחנו רואים בהמשך

‫בקריאת ארבע היא חברון אם כן ‫המטרה של יעקב היא להגיע לחברון

‫אנחנו רואים בהמשך הסיפור שכל ‫הסיפור הזה מתרחש באזור נחל יבוק

‫איפה הוא נחל יבוק מה

‫מה פתאום

‫בגלעד כן זה קראה וודי עזרקה כן הוא ‫נשפך בערך באמצע המהלך של הירדן

‫כן הוא נשפך השפך של היבוק ‫זה בערך באמצע הדרך בין

‫צמח לבין יריכו, בערך שם ‫באמצע הירדן מגיע נחל יבוק

‫שאלה הבאה איפה נמצא הר שעיר

‫דרומה איפה דרומה

‫או הסלע האדום

‫טוב אז בקיצור הסלע האדום ‫זה בערך משהו כמו חמש

‫מאות או ארבע מאות ‫קילומטרים דרומה מנחל יבוק

‫מה לא ליעקב לשלוח מלאכים ארבע ‫מאות קילומטר דרומה כשאף אחד

‫לא ביקש את זה ממנו והוא ‫רוצה ממנו לעבור את הירדן להגיע

‫לאזור חברון יש פה משהו תמוה ‫מאוד עד כדי כך שהמדרש אומר

‫שבאמת יעקב לא היה בסדר שהוא ‫הלך לעורר את השדים הרדומים

‫מה פתאום הוא מבקש פגישה ‫עם עשיו בשביל מה בכלל לשלוח

‫המלאכים לעשיו הוא יכול לחזור ‫ישירות לחברון ושלום על יעקב

‫או על ישראל

‫אז למה הוא עושה את זה

‫יש כנראה הרי יש לנו כלל מעשה ‫אבות סימן לבנים כנראה שיש איזשהו

‫תפקוד בהיסטוריה שמחייב אותנו ‫כל פעם שאנחנו חוזרים לארץ ישראל

‫לבקש רשות מאדום

‫יש לנו דוגמה לזה

‫כאשר בני ישראל אין שום צורך בזה

‫אין שום צורך בזה

‫כן

‫כשבני ישראל

‫יוצאים ממצרים הם מגיעים לאזור הר סעיר

‫והישלח

‫משה מלאכים אל מלך אדום

‫כן זה התקבולת הסגנונית היא מאוד ברורה ‫כשם שיעקב שולח מלאכים אל עשיו שדה אדום

‫כך משה שולח מלאכים אל מלך אדום

‫כה אמר אחיך ישראל אתה ידעת את ‫כל התלה אשר מצאתנו ונשא במצרים

‫וכולי וכולי וכולי ואתה איננו ‫בקדש עיר קצה גבולך נעברנה בארצך

‫כלומר משהו ככה מסדר איזו ‫השגחה מסדרת שמשה נדרש

‫מצטרך מזדקק לרשות של ‫מלך אדום להגיע לארץ ישראל

‫דבר תמוה מאוד

‫בכלל אנחנו רואים שכל ‫פעם שאנחנו יוצאים מגלות

‫אנחנו מבקשים רשות ממי ‫שמושל על העולם באותם הימים

‫למשל בפרשות שאנחנו קראנו בזמן ‫האחרון שמות וערה וגם פרשת בו

‫שאנחנו נקרא שבת אנחנו רואים ‫שהקדוש ברוך הוא משקיע מאמצים אדירים

‫את כל התחמושת שלו מוציאים ‫מהמחסנית כדי לשכנע את פרעו

‫לומר לבני ישראל שהם יכולים לצאת

‫אבל דבר הזה תמוה ביותר מה ‫לא למושה או מה לא לקדוש ברוך

‫הוא לבקש רשות מפרעו הוא ‫מוציא שם עשר מקות מהמחסנית

‫ומכין את מושה עם מופתים שלו לדבר על קריאת ‫ים סוף כל זה בשביל מה בשביל שפרעו יגיד כן

‫מה קרה. הרי אם הקדוש ברוך ‫הוא יש ביכולתו לעשות עשר מקות

‫אז שייתן מקות למצרים אם ‫הוא רוצה שיגיד לישראל לצאת

‫ואם פרעו אומר מילה אחת ‫אני משתיק אותו או הורג אותו

‫והנה הקדוש ברוך הוא במקום זה ‫משקיע מאמצים אדירים כדי שפרעו

‫יאמר כן זה גם כתוב במפורש ‫פרשת וערה כי אתה שלחתי את ידי

‫ואח אותך בדבר ותיקחת מן ‫הארץ ואולם בעבור זאת העמדתיך

‫כלומר הקדוש ברוך הוא מסביר ‫למה הוא משאיר את פרעו בחיים

‫בפסוק הזה לא כתוב שהוא הרג ‫אותו בעבור זאת העמדתיך כלומר

‫הקדוש ברוך הוא מסביר לפרעו ‫מדוע הוא משאיר אותו בחיים

‫הוא אומר מדוע בעבור הראותך את כוחי

‫ולמה אני ספר שמי בכל הארץ, למה ‫אני ספר שמי בכל הארץ אני מבין אבל

‫מה זה הראותך את כוחי כלומר הקדוש ‫ברוך הוא מאוד חשוב לו מה פרעו יחשב

‫זה פשוט מדהים

‫אותו דבר עבור כשמשה צריך לצאת ‫להוציא את ישראל ממצרים אחרי

‫שהקדוש ברוך הוא שכנע אותו ‫בשכנוע לא קל אבל בסוף הוא שכנע

‫אותו לצאת לגול את ישראל ממצרים וישב משה ‫אל יתר חותנו הוא הולך ליתרו לבקש רשות לצאת

‫ואם יתרו יגיד לא

‫יתרו למה הסכים מה יעשה עכשיו משה

‫זה דבר יום כן טמוע ביותר

‫אותו דבר אנחנו רואים

‫בימי בית שני

‫היהודים צריכים לחזור לארץ ‫ישראל הקדוש ברוך הוא פוקד את עמו

‫ולכן הוא שולח את קורש מלך פרס ‫כדי להודיע שזה בסדר אפשר לצאת

‫אותו דבר אנחנו רואים בעת החדשה

‫רוצים הקדוש ברוך הוא ‫מחליט המחזיר שכנעתו לציון

‫ואז סרביך את הרשות של ממשלת עוד ‫מלכותו על ידי שר החוץ ארתור בלפור

‫ואחר כך צריך לבקש רשות מן האום כפתט בנובמבר

‫ורק אחרי זה אפשר להיכנס לארץ ישראל

‫כן שוב אנחנו רואים שזה תהליך ‫קבוע כלומר מה שקורה כאן עם

‫יעקב ששולח מלאכים לאסיו בעצם ‫מדובר בקטגוריה קבועה במציאות

‫שאנחנו מבקשים רשות ‫מאדוני העולם במקרה של יעקב

‫מדובר על אסיו כי אסיו ‫הוא בעצם הדמות הדומיננטית

‫בניהול הפוליטיקה הבינלאומית ולכן ‫צריך לבקש רשות נשאל את השאלה וכי למה

‫מה אכפת לנו

‫עד כדי כך גם שחזל אמרו ‫שהקבוש ברוך הוא השביע את ישראל

‫זה במסכת כתובות יש שבועה ‫שהקבוש ברוך הוא השביע את ישראל

‫שלא למרוד באומות העולם

‫ושלא יעלו בחומה או כחומה ‫רשי יחד ביד חזקה כלומר

‫לא למרוד באומות העולם ‫אלא עד שאתה מבקש רשות

‫אל תצא קיבלת רשות אתה יכול ‫לצאת וכך היה גם בעת החדשה

‫וכך כתב גם הרמב״ן שהגאולה ‫האחרונה תהיה בראשיון האומות

‫כווימה קורש מלך פרס אם כן הדברים האלה הם ‫קטגוריה שחוזרת על עצמה ונשאלת השאלה וכי למה

‫התשובה

‫התשובה היא שגאולת ישראל

‫היא בעצם חזרת האומה

‫לזירה הפוליטית הבינלאומית

‫אם אתה היית מחוץ למשחק ‫איזשהו זמן ואחרים עשו את המשחק

‫הנימוס מבקש דורש שתבקש רשות סליחה לא הייתי ‫פה הלכתי לשתות קוס קפה או הלכתי לישון האם

‫אפשר בבקשה להיכנס בחזרה למשחק ודאי אתה ‫צריך לבקש רשות כי אתה מזעזע את הסדר העולמי

‫זה קודם כל מבחינת דרך ארץ

‫דבר שני הרי גאולת ישראל יש ‫לה השלכות עבור תיקון העולם כולו

‫גאולת ישראל היא גאולת העולם ‫צריך לשתף את העולם בגאולת עצמו

‫כלומר ההסכמה של פרעה שישראל ‫יצאו ממצרים זאת הגאולה של מצרים

‫בלי ההסכמה של פרעה אז ‫מצרים הייתה הולכת לעבדון לא

‫היה שום תקווה שום ניצוץ ‫לא היה עולה ממצרים הקדומה

‫לא חבל או כמו שאומרים ביידיש משחרם

‫זה מאוד חבל לכן צריך לסדר שפרעה יסכים

‫אבל על ידי זה יש גאולה למצרים ‫כמו שנאמר ויינצלו את מצרים

‫ויינצלו מלשון לנצל מלשון להציל ‫הצלו ממצרים משהו ויינצלו את מצרים

‫אותו דבר גם עם איסאו איסאו זה לא ‫סתם בן אדם זה אח התאום של יעקב

‫זה הבן של יצחק וזה הנכד של אברהם

‫מה אין שם ניצוצות של קדושה אין שם ‫שום דבר אין שם כלום ברור שיש שם משהו

‫ולכן יש אכרח לבני שנכנסים לארץ לסגור ‫את העניינים איתו לקבל ממנו את הרשות

‫כן מה

‫מתי שופטים את הר אסאו ‫כשיעלו מושיעים בארץ ציון לשפוט

‫את הר אסאו ברוך אתה אדוני ‫הזה במלכה עולם שהכולים גורם

‫סליחה איזה שלב בגאולה זה שייך

‫לא יודע הרמב״ם אומר שאף ‫אחד לא יודע את השלבים

‫של הגאולה באיזה סדר ‫הם יופים כשיגיע יגיע

‫כן למה יש מפרשים שאומרים שיעקב לא היה בסדר

‫למה יש מפרשים שאומרים שיעקב ‫אבינו לא היה בסדר. למשל הרמב״ן,

‫הרמב״ן אומר בגלל הסיפור הזה בגלל ‫זה החשמונאים הזדקקו לברית עם רומא

‫וכך נפלה ממלכת יהודה

‫כן כך אומר הרמב״ן

‫מצד שני רבי יהודה הנשיא ‫דווקא אומר שיעקב היה בסדר

‫פעם אחת רבי יהודה הנשיא ‫שלח מכתב לאנטונינוס הקיסר

‫והסופר כתב מן נשיא יהודה למלכה ‫אנטונינוס מן הנשיא יהודה אל המלך אנטונינוס

‫רבי ראה את זה אמר לא לא לא לא ככה ‫כותבים תמחוק את זה תכתוב מן עבדך

‫יהודה, מאבדך יהודה אל מלכה אנטונינוס ‫אמר לו הסופר למה אתה מבזה את עצמך

‫אמר לו וכי טוב אני מיעקב ‫אבינו שאמר כה אמר עבדך יעקב

‫כן יש מדרש שאומר שדווקא זה בסדר ולא ‫מדרש מן הקטנים רבי יהודה הנשיא מה התשובה

‫אז מתי כך מתי כך

‫זה תלוי באיזה מצב אתה ‫נמצא אם אתה ביציאה מגלות

‫אתה צריך לבקש רשות אם ‫אתה עצמאי אל תלך להתרפס

‫ולכן הרמב״ן צודק ולכן רבי יהודה הנשיא צודק

‫כן

‫כן כלומר החולשה והעוצמה באים מאותו סיפור

‫אותו סיפור בהקשר מסוים הוא ‫לגנות בהקשר אחר הוא לשבח

‫כן בבקשה אדוני

‫זה שהבריטים הסכימו שנעלה לארץ

‫זה שהבריטים הסכימו שנקים ‫את מדינתנו זה גאה לבריטניה

‫זה שיתף את העולם הנוצרי ‫בגאולת ישראל נתניהם זכות

‫אשר חלקמה שהם זכו להידבק באומה הזאת

‫וישלח יעקב מלאכים לפניו אל ‫עשיו אחיו ארצה שעיר שדה אדום

‫עכשיו יש פה איזה עניין כפי ‫שדמנו ביעקב היה צריך ללמוד

‫כלומר לקנות עליונות מוסרית ‫לאומת עשיו את זה הוא עשה דרך

‫לידת יוסף זוכרים את זה כן עכשיו הוא צריך ‫עכשיו להתמודד עם עשיו כי עשיו לא מודע

‫לזה שליעקב יש עליונות מוסרית עליו ‫עשיו משוכנע שיש לו עליונות מוסרית על יעקב

‫אז כאן יתחיל מאבק מוסרי חשוב ביותר

‫איפה אתה רוצה ככה

‫ויצב אותם למור כה תומרון ‫לדוני לעשיו כה אמר אבדך

‫יעקב, זאת אומרת אתם ‫רואים פה את הסגנון המתרפס

‫עם לבן גרתי

‫ואיחר עד עתה

‫מה פירוש גרתי

‫אז יש פשט גרתי הייתי גר, ‫גר זה אדם לא חשוב כלומר

‫תושב זה מי שיש לו מעמד ‫הגר מסכן הוא מחפש חסות

‫מבקש שיעזרו לו אז בעצם ‫הוא מציג את עצמו בפני

‫עשיו כבעל חולשה כך ‫שאתה לא צריך להתקנה בי

‫עם לבן גרתי

‫חז״ל ראו כאן רמז במילה גרתי, ‫גרתי בגמטריה וגם האותיות תריאג

‫תריאג זה שש מאות ו

‫שלוש עשרה

‫כן שש מאות ושלוש עשרה

‫זה מספר המצוות שבתורה

‫אז אומרים חז״ל שיעקב אמר ‫האם לבן גרתי ותריאג מצוות שמרתי

‫איך אפשר לשמור תריאג ‫מצוות בגלות אני לא מבין במיוחד

‫שהתורה עוד לא ניתנה ובמיוחד ‫שיעקב בוודאי עבר על אחת

‫ממצוות התורה לפחות שם שהיא

‫שפועה את זה, מה שהוא נעשה

‫שתי אחיות, שתי אחיות והתורה אומרת ‫במפורה שאסור להתחתן עם שתי אחיות בחייהן

‫כן ואישה אל אחותה לא תיקח ‫לצרור עליה בחייה, ברור הרי רחל

‫ואיליה היו חיות ושתיהן היו ‫נשיו של יעקב אז ברור שהוא לא

‫שאמר תריאג מצוות מה זה ‫הסיפור הזה תריאג מצוות שמרתי

‫פשוט מאוד לא כתוב בשום ‫מקום ותריאג מצוות קיימתי

‫לא כתוב שהוא קיים, כתוב שהוא שמר

‫זה בכלל לא אותו דבר

‫מה זה לשמור

‫לשים בהקפאה

‫כלומר החיים של הגלות ‫הם חיי תרדמה, תריאג מצוות

‫משומרות אפשר להגיד ‫שימרתי עשיתי מהם שימורים

‫כלומר המצוות של הגלות הם ‫שימורים של מצב הרבה יותר טוב

‫מצב הרבה יותר עליון אז זה ‫מה שכתוב כאן אם לבן גרתי

‫אבל דבר אחד ברור

‫כן תשמרו את זה להמשך ‫ליעקב אין שום עבירה שום חטא

‫כן אז האם היום זה נכון לומר לשמור את השבת

‫שאלה מעניינת מאוד הראויה לדיון על ‫סמנטיקה עברית וכדומה אבל חבלנו על הזמן

‫ונענע לשאלה הזאת פשוט חבל על הזמן

‫טוב

‫ואיהי לי לא אפשר להגיד שמה לשמור שם ‫אפשר להגיד זה ביטוי למצוות לא תעשה גם

‫טוב אבל לגבי מצוות לא תעשה כלומר ‫לשמור ולעשות זה מצוות עשה אבל

‫להגיד לשמור על כל התריאג מצוות ‫זה בלתי זה לא נכון זה בלתי אפשר

‫ואיהי לי

‫שור וחמור צון ועבד ושפחה

‫רשי זה כדי להראות הרי לא קיבלתי ‫את הברכה של יצחק אבינו כן יצחק

‫אמר תל השמיים משמני הארץ בהמות ‫זה לא תל השמיים ולא משמני הארץ

‫אז אתה לא צריך להתקנן

‫אבל יש פה דבר כן

‫אני עוד לא יודע אני אבדוק את זה בהמשך

‫אתה צודק השאלה מה זה בהיכר ‫דעתה התעכבתי עד עכשיו מה

‫הוא רוצה להגיד בזה כן זה ‫אנחנו נראה בהמשך בלי נדע

‫ואיהי לי שור וחמור צון ועבד ושפחה

‫יש אם כן שני סוגי דברים ‫שיעקב רכש בהמות ואנשים

‫נכון אתם זוכרים כשפראו נותן ‫לאברהם בהמות ואנשים איך זה כתוב

‫בפרק י״ג

‫איך זה כתוב

‫לא בפרק י״ג פסוקת ז״ם

‫ולאברהם הטיב בעבורה

‫והיהי לו צונו וכר וחמורים

‫ועבדים ושפחות והתונות וגמלים

‫מה זה התונות

‫זה הנקבה של החמור אז ברור נראה איך זה כתוב

‫חמורים וחמורים ועבדים ושפחות והתונות

‫כלומר בין הזכר של החמור לבין הנקבה של החמור ‫יש גם עבדים ושפחות זכר ונקבה של בני אדם

‫מה זה אומר על היחס של המצרים אל בני אדם

‫שהם שווים לבני אדם שזה כמו בהמות

‫רואים מה יותר שימושי מה ‫שיותר חזק זה החמור כן על החמור

‫אפשר לשים הרבה דברים על עבדים ‫אפשר לשים קצת פחות על שפחות

‫עוד קצת פחות על התונות עוד פחות

‫כן כלומר בסופו של דבר אצל ‫המצרים העובדה שהעבדים

‫והשפחות הם אנשים זה לא מעלה ‫ולא מוריד זה סך הכל כמו גמל

‫אצל יעקב אבינו רואים יש ‫הפרדה שור וחמור צאן ועבד ושפחה

‫כלומר בני אדם הם באים בקטגוריה אחרת

‫דבר נוסף איך כתוב כאן ואשלך ‫להגיד לאדוני למצוא חן בעיניך

‫מה הוא שולח, אפשר להגיד ‫שהוא שולח את המלאכים

‫אפשר להגיד שהוא שולח צאן ‫ובקר זה מה שהוא עושה בהמשך

‫בהמשך יעקב שולח בהמות

‫מה הוא לא שולח

‫עבדים, כן עבדים בני אדם כמו ‫שאמרת עבדים ושפחות יעקב לא נותן

‫כלומר אפילו במקום שהמתבקש ‫שהוא ייתן דווקא שם הוא לא

‫נותן ואנחנו עומדים דבר ‫מדיניות מאוד מעניינת של האבות

‫האבות מוכנים לקבל אנשים

‫אינם נותנים אנשים

‫זה עיקרון מעניין התורה ‫עתידה למסד את זה, איך כתוב

‫לא תסגיר עבד אל אדוניו ‫אשר ינצל אליך מעם אדוניו

‫אם חי יושב בקרבך בטוב לו, לא תוננו כלומר ‫ברגע שאדם בורח אליך אתה לא מחזיר אותו

‫בכלל גדול. ‫דבר מעניין הוא שבחפירות ארכיאולוגיות מצאו

‫כתבי יתדות מתקופת תל אל אמרנה

‫וכתבי אוגרית המפורסמים

‫זאת התקופה של

‫בדיוק לפני אברהם אבינו

‫לפני התקופה של אברהם ‫אבינו השתובבו פה באזור הזה

‫שבטים שמכונים לא בדיוק ברור איך ‫לפענח את המילה חבירו או עבירו או חפירו

‫אחת התיאוריות היא שמדובר ‫על אבותינו העברים בני עבר

‫כן מבני בניו של עבר שאברהם ‫ויצחק היו שייכים אליהם

‫והם היו נבדים בכשת הפוריה

‫אחד הדברים שמספרים לנו ‫הכתובות האלה זה שהם חיו

‫בקהילות נפרדות מפוזרים ‫בכל הארצות של הכשת הפוריה

‫הם היו בדרך כלל עוסקים ‫במסחר והיו תופסים את עמדות

‫המפתח במשטרים השונים ‫בחברות השונות שבהם הם היו

‫זה מעניין

‫יש נגדם הרבה תלונות אגב הם ‫גם היו עושים פשיטות על אזורי

‫יישוב ויש תלונות נגדם בין ‫מלכי קנאן הם מדברים על החבירו

‫שהחבירו הם לא בסדר מה ‫הם לא בסדר הם לא מכבדים

‫הסכמים בינלאומיים כשעבד ‫נמלט אצלם הם לא מחזירים אותו

‫מעניין כלומר שאנחנו רואים שמה ‫שהתורה אומרת לא תסגיר עבד אל ה'

‫בעצם היה נהוג במשפחה העברית ‫מדורי דורות ואנחנו רואים לזה גם

‫עד בתורה עצמה והאילי שובח המור ‫וצאן ועבד לשפחה ואני שולח לך רק בהמות

‫זה דבר מעניין כלומר זה ‫מראה את ההכרה שיש בבית

‫יעקב של העליונות של ‫צלם אלוהים על פני הבהמה

‫אגב מי זה המלאכים האלה ‫שיעקב שולח מה פירוש מלאכים

‫שליחים אנשים כן מלאכים זה אנשים

‫ורשי כותב מלאכים ממש

‫איך אפשר לשלוח מלאכים ממש ‫ניסיתם פעם לשלוח מלאך ממש

‫חוץ מזה אני לא מבין עשיו ‫רואה את המלאכים ממש

‫הם פוגשים את עשיו אם ‫עשיו הוא לא כל כך צדיק

‫כפי שעולים הכתובים וכי ‫הוא מסוגל לראות מלאכים

‫שאלה מה זה מלאכים אתה אומר שליחים ממש

‫כן אז כבר רשי לא חידש פה שום דבר

‫כן אלה הכוונה טוב הגארי הייתה אישה נעלה

‫אלא בפשטות מדובר שהוא שלח

‫מלאכים דהיינו בני אדם אל ‫עשיו והוא שלח מלאכים ממש אל

‫השר של עשיו כלומר כל מה ‫שמתרחש כאן נמצא בשני מישורים

‫יש מישור ארצי ויש מישור ‫מטאפיזי במישור המטאפיזי

‫יעקב שלמעלה שולח מלאכים ‫אל עשיו שלמעלה אל השר שלו

‫ויחד עם זה יש גם במציאות שליחים ארציים

‫בשר ודם שנשלחים אל עשיו

‫מה זה שרו של עשיו מה זה שר של אומה בכלל

‫מה זה שר בכלל מה זה שר

‫שר זה מלאך נכון כשחזל ‫אומרים שרי אומות העולם הם

‫מתכוונים למלאכים מאיפה ‫הם לקחו את הביטוי הזה חזל

‫בספר דניאל בספר דניאל כתוב ‫מפורש מיכאל שר ישראל וגבריאל וכולי

‫כל מיני כאלה שהם שרי מעלה הם ‫מלאכים הם נקראים שרי אומות העולם

‫אז השרים זה מה זה ‫שרים מלאכים יפה אני רואה

‫שהלימוד עובר מהר השרים ‫הם מלאכים שאלה מה זה מלאך

‫מה

‫זה שליח מעניין אצל בני ‫אדם נכון מלאך זה שליח

‫אולי תסביר לי מה זה שליח

‫שליח

‫זה אמצעי להעברה של מה

‫של מה אמרת

‫של מה

‫אמרו רצון מה אתה חושב

‫זה בסדר מלאך זה חבל ‫מסירה גלגל מסירה של רצון

‫אז אפשר לומר שהמלאך ‫הוא בעל רצון הוא הרצון של

‫הקב״ה ביחס לנושא מסוים ‫הרצון של הקב״ה לרפא נקרא

‫רפאל

‫הרצון של הקב״ה שיהיה במבה

‫במביאל נכון

‫מה

‫לדי יש הרבה מלאכים יש המון ‫המון מלאכים כן מה לפי זה המלאך

‫זה הקב״ה זה הקב״ה מצד רצונו ‫זה הרצון של הקב״ה עכשיו רצון

‫תמיד אנחנו יודעים שרצון יש לאישיות, ‫למשל הקוס איננה אישיות לכן לקוס אין רצון

‫אז יוצא לפי זה שגם לקוס ‫אפשר לתת שם פרטי קוס זה קוס

‫נכון אבל שמות פרטיים נותנים ‫לבעלי אישיות לכן אפשר להבין

‫מדוע המלאכים יש להם שמות פרטיים ‫גבריאל רפאל אלה הם שמות של אישיות

‫אבל זאת אישיות חד גונית ‫הוא יכול רק לרצות לרפא הוא

‫רפאל הוא יכול רק לרצות ‫לעשות במבה במביאל וכדומה

‫כן

‫אין מלאך אחד עושה שתי שליחויות ‫אז איך נקרא למלאך של במבי

‫זה באמת בעיה כן כלומר

‫כן נצטרך למצוא פתרונות ‫יצירתיים לדבר הזה במיוחד

‫שהמלאכים שייכים לעולם ‫היצירה אבל אם כן נצטרך להבין

‫מה זה לפי זה מלאך או שר של אומה

‫מה זה שר של אומה

‫הרצון של הקדוש ברוך הוא ביחס לאותה האומה ‫דהיינו התפקיד שממלאת אותה האומה בהיסטוריה

‫כלומר ריבונו של עולם יש לו תוכנית היסטורית

‫התוכנית ההיסטורית הזאת ‫כוללת שיהיו אומות מסוימות כן

‫שיהיו כל מיני עמים וביחס לכל ‫עם ועם יש רצון אלוהים מיוחד

‫נכון שלפעמים בא לידי ביטוי בקריקטורות למשל ‫בקריקטורות הרגילים היו פעם לציין את אמריקה

‫את אמריקה בתור הדוד סן נכון לכן לא ‫במקרה הסם מחמם הוא המלאך של אדום

‫כן מה הבעיה וכן למשל חזל ‫אמור שהפרסיים דומים לדוב וכדומה

‫אנחנו רואים גם בספר דניאל ‫הרבה ציורים חייתיים איזה מין

‫משל עולם של סימבוליקה חייתית ‫בהמית ביחס לאומות וזה מאוד משמעותי

‫אגב יש אומות שרואות את עצמן ‫כמיוצגות על ידי נשר או על ידי

‫על ידי חזיר, משל רומא היה לה ‫סמל חזיר או זאבה או ינשוף באטונה

‫וכדומה כלומר אותן האומות השיגו ‫שבעולם העדיון הם מייצגים משהו שדומה

‫לינשוף או משהו שדומה לחתול ‫במצרים וכדומה כן לא בכדי משל

‫אלוהים מצרים זה היה איזה מין ‫עיל כן המון רע כן האל המון רע

‫שהיה בדמות עיל מה שחזן אמרו ‫שהמצרים עובדים לסב ולכן בקרובן

‫פסח אנו שוחטים את אלוהים ‫מצרים זה משמעותי הדברים האלה

‫על כל פני אם כן השר של עשיו ‫זה הרצון כלומר התכלית ההיסטורית

‫שעשיו ממלא בהיסטוריה אם כן זה ‫משהו מאוד מאוד רציני כלומר להילחם

‫בשר של עשיו זה בעצם להגיד לקדוש ‫ברוך הוא לבטר על חלק מהתוכנית

‫שלו אתם מבינים את הקושי שזה ‫מייצג אני צריך לברר את זה בהמשך

‫והייתי מה

‫מה הוא אמר על הבנייה ‫שצריך לעשים טובים ומבנים

‫טובות בשביל להתנדב על ‫העיון הפרור, המברד, הפעילה

‫זה נושא בפני עצמו, ‫ממלאכה וזה נושא בפני עצמו

‫אפילו אני לא אחזור על ‫השאלה אני מתאר שלי בסדר

‫וישובו המלאכים אל יעקב למור

‫בנו אל אחיך אל עשיו

‫וגם הולך לקראתך וארבע מאות איש עמו

‫והירה יעקב מאוד ויצר לו

‫מה קרה

‫ממה יעקב מפחד בדיוק

‫הוא שומע שהסעד מגיע עם ארבע מאות איש

‫מה הוא חושב שיקרה

‫שמה שמה שיחס לו אותו ‫יפה נכון זה מה שהוא חושש

‫אבל הבעיה היא שכתוב ‫כאן והירה יעקב מאוד ויצר לו

‫יש פה שני ביטויים של הירה

‫והירה זה אדם הולך למקום מסוכן

‫הוא חושש מן הפגעים ‫שיש שם אני יוצא לג'ונגל

‫אני חושש מן ההריות ‫ואני מרים אני יוצא לשכונה

‫אפלה בפאתי ניו יורק אני חושש מהשודדים

‫וזה והירה אדם יוצא למלחמה ‫הוא חושש שמה יהרגו אותו

‫זה נורמלי כן זה הירה שיש ‫לאדם שעומד בפני סכנה

‫מה זה והיצר לו

‫והיצר לו היה לו צר מבפנים זה מועקה יש ‫לו איזה קושי פנימי משהו מעיק עליו מבפנים

‫זה כנראה אם כן מועקה בעלת אופי ‫מוסרי יש קושי מוסרי נכון והיצר לו

‫אומר רשי

‫והירה יעקב מאוד

‫והירה שמה יהרג

‫זה מה שהסברנו לו

‫והיצר לו

‫אם יהרוג הוא את אחרים

‫כלומר יש ליעקב יותר חשש יותר צרה מן ‫הסכנה שיש לו להרוג מאשר הסכנה להירג

‫תמוה מאוד

‫אדם כזה אני שולח אותו לפסיכולוג על המקום

‫צריך להבין מה קרה פה, יעקב ‫הבינו זה לא סתם מה אתה רוצה

‫כי אני אומר שמועקה פנימית זה ‫הרבה יותר חמור מאשר מועקה חיצונית

‫כי אם אויבי איש אנשי בלתון ‫כלומר הוא עצמו האויב של עצמו אז

‫איך הוא ינצח אם יש ליירה ‫חיצונית משהו נגיד עלול לפגוע בי

‫הוא כך מגן, המגן מציל אותי אבל אם אני ‫בעצמי התוקף את עצמי איך אני אינצל כן בבקשה

‫אז נשב זאת אומרת שמה יהרגו ‫הנשים והילדים אבל זה לא מה

‫שכתוב בראשי, ראשי אומר ‫ויצר לו אם יהרוג הוא את אחרים

‫הוא לא רוצה להרוג את אסיו

‫כן, בכל אופן זה מאוד לא ‫מובן, הרי אם אתה בהגנה

‫הגנה לגיטימית בסך הכל, הגנה עצמית ‫אנשים רוצים לתקוף אותך הבא להורגך

‫אשכם להורגו, לא כפי שראיתי פעם במילואים ‫שמישהו כתב הבא להשכמך אשכם להורגו

‫לא אבל פה הבא להורגך

‫אז זה בכי זה לא טבעי שאתה תתגונן

‫גם מבחינה מוסרית אפילו לפי המסמך ‫המזעזע הנקרא קוד אתי של צה״ל אם

‫אתה בסכנת חיים ושאלת את ‫הפסיכולוג ואת העורך דין אתה יכול לראות

‫כן אז מה הבא היה פה של יעקב אבינו ‫יש פה משהו עמוק שמסתתר פה, דבר נוסף

‫למה הוא יראה נגיד ויצר לו ‫זה כבר קשה לי אבל גם ואירה

‫קשה לי הרי הקב״ה אמר לו ‫בשעה שהוא יוצא מארץ ישראל

‫ושמרתיך בכל אשר תלך כי לא האזוףך ‫עד אשר עמסיתי את אשר דיברתי לך

‫אם כן הקב״ה הבטיח לו שיהיה בסדר

‫כמה תשובות יש אני מחפש רק ‫אחת אני עוד לא מצאתי בבקשה

‫אתה אומר שמה נגמרו לו הזכויות מי ‫אמר שהוא צריך זכויות הקב״ה הבטיח לו

‫הבטיח ויאמר שיקיים זה באמת שאלה טובה נכון

‫הקב״ה נפטילה לעבוד במדרידה של אל שדה

‫כן כן אני מסכים איתך זה אני מבין ‫מה שאתה אומר אני רק אומר שזה

‫לא שצריך בירור קצת למה אם ‫הקב״ה מבטיח זה לא בטוח שהוא מקיים

‫כי אנחנו רגילים לומר ‫שכשאדם מבטיח זה לא בטוח

‫שהוא יקיים אם אלוהים ‫מבטיח בטוח שהוא יקיים

‫נכון והאמת היא שזה בדיוק הפוך

‫אם אדם מבטיח הוא חייב לקיים ‫מה זאת אומרת אתה הבטחת מה

‫רגע שהבטחת אין לך שום מפלט ‫אתה חייב לקיים מה שהבטחת

‫אבל כשהקב״ה הוא מבטיח זה ‫משהו אחר לגמרי כי הקב״ה הוא

‫מכיר את פנימיות האדם ולכן ‫הוא אומר לו כשאני הבטחתי

‫לך היית אדם פלוני אתה כבר לא אותו אדם

‫אתה כבר לא מי שהבטחתי ‫לו אז מי אמר שאני אקיים

‫ולכן דווקא כשיש הבטחה אלוהית יש ‫קושי גדול האם הקב״ה באמת יקיים או לא

‫והתשובה היא שבסוף הוא כן מקיים אבל

‫הוא מקיים אחרי שהוא דאג לכך ‫שאתה תחזור להיות מי שהבטחה ראויה לו

‫ואז הוא משפשף לך את האוזניים

‫כלומר הבטחה האלוהית

‫כוללת בתוכה ייסורין, ייסורין המכריחים את ‫האדם לשוב לזהות המקורית שראויה לאותה ההבטחה

‫ולכן יעקב חושש שהוא עומד עכשיו ‫בפני אותם היסורים לזה אתה התכוונת אולי

‫כן מין הסתם אבל אני עוד לא ברור לי ‫שזאת הסיבה שבגללה יעקב כל כך ירא

‫בגלל שחז״ל אמרו פה משפט ‫שלכאורה חסר משמעות לחלוטין,

‫חז״ל אמרו שאף על פי שהקב״ה ‫הבטיח ליעקב היה מתיירא

‫שמה יגרום החטא

‫כאן אנחנו מגלים דבר חדש שיש ‫חטא שיכול לגרום שההבטחה לא

‫תתקיים זה לא כל כך פשוט אולי זה ‫מתחבר למה שאתה בהתחלה אמרת

‫שצריך להיות בעל הזהות הראויה לקיום ההבטחה

‫אבל מה שמאוד מאוד לא מובן לי זה איפה החטא

‫הרי לפני כמה פסוקים מה אמר יעקב

‫כה אמר עבדך יעקב אם לבן

‫גרתי מה אומר רשי

‫תריאג מצוות שמרתי מסקנה אין לו חטא

‫אז למה הוא מתיירא שמה יגרום ‫החטא הרי הוא אמר בעצמו שאין לו חטא

‫לא מישהו אחר אומר עליו ‫הוא עצמו אומר הוא מעיד

‫על עצמו תריאג מצוות ‫שמרתי אם כן אין לו חטא

‫מה

‫שמה יגרום החטא של מישהו אחר למה שהוא יאכל ‫אותה בגלל חטא של מישהו אחר מה הוא עשה המסכן

‫מה התרפים של רחל הוא לא יודע על זה

‫אם הוא היה יודע היה זורק את ‫זה אולי הוא ידע וזרק לא יודע

‫אה יפה יש המשך לפסוק אם לבן גרתי ואיחר

‫עד עתה אף על פי שקיימתי ‫את כל תריאג המצוות ואין לי חטא

‫אין לי עבירה אבל יש לי חטא

‫החטא הוא ואיחר עד עתה התעכבתי בגלות ‫ובאמת אנחנו רואים אם יעקב היה חוזר בזמן

‫היה חוזר ישירות לבית אביב ‫בינתיים השאה והקים צבא

‫יש לו עכשיו ארבע מאות איש

‫הוא יכול לחסד את יעקב ‫כלומר העיכוב האיחור שלך גורם

‫שפתאום יש לה רשות נשק מי ‫נתן להם רובים מה אתה אומר

‫נכון

‫לא הוא שמר את כל המצוות אבל ‫זה מספיק טוב כדי שלא תהיה לו

‫עבירה כי אם היית לו עבירה הוא ‫לא היה משמר את המצוות האלה

‫אז עבירה אין לו אבל חטא יש לו ‫עבירה הכוונה לפעול במפורש נגד

‫רצון הבורא זה מרידה אין ליעקב ‫הבינו מרידה אבל יש לו חיסרון חטא

‫נשון חיסרון מה החיסרון העיכוב, ‫העיכוב בתהליך הגאולה הוא גם

‫כן דבר משמעותי אנחנו רואים ‫שכל פעם שיוצאים מעבדות לחירות

‫התורה מספרת שצריך לעשות ‫את זה מהר ואכלתם אותו בחיפזון

‫פסח אולי שממה מה קרה מאתיים ‫ועשר שנים חיכינו עכשיו צריך לאכול

‫בחיפזון אני אחנק מה מהפסח הזה אי ‫אפשר לאכול לאט כמו שצריך על קורסה

‫אתה אומר לא אם מקלכם ‫בידיכם נעלכם ברגליכם רגע

‫מה קרה מאתיים ועשר שנים ‫חיכינו אפשר עוד כמה שעות

‫אבל כנראה שבזמן הגאולה במעבר ‫עצמו יש איזו סכנה זה דומה קצת

‫להיריון אם אתם שמים לב למוטיב ‫בהיריון יש תשעה חודשים זה הולך לאט

‫אבל בזמן הלידה אסור שזה יהיה לאט צריך להיות ‫מהר איך אתה יודע יש סכנות שם כן מה אתה

‫אומר. עכשיו קודם אני מבין שהעיכוב של האכול ‫נובע מכסף של חסידי אממון וכך למה זה דבר רע

‫זה טוב מאוד שהוא היה צריך להתעכב הוא ‫היה צריך להתעכב הבעיה היא כמה להתעכב

‫וזה דבר שקשה למדוד אותו כלומר ‫חייבים להישאר בגלות זמן מסוים

‫כדי ללקט משם את הניצוצות, ‫דהיינו להפנים את ערכי התרבות של

‫אותה האומה שאנחנו עוזבים ‫אותה וקשה מאוד למדוד את

‫הזמן שלא יהיה מוקדם מדי ‫ולא מאוחר מדי לכן יש כאן סכנה

‫שאסב יתגבר עליך

‫זה בדיוק מה שגורם שהנה יש ‫הצהרת באלפור והיהודים במקום לעבור

‫בהמוניהם לארץ ישראל אומרים ‫נחכה עוד קצת פתאום ספר הלבן

‫מה קרה לא יצאתת בזמן אבל ‫היינו צריכים להישאר עוד קצת נכון

‫נמגיע הזמן לצאת אבל צריך ‫עכשיו ללקט את הניצוצות ואנחנו

‫רוצים שזאת תהיה הגלות האחרונה ‫לכן לא רוצים להצאת מוקדם

‫מדי כן שכל ניצוץ שיש עדיין ‫בגלות שיעלה איתנו וכאן הסכנה

‫בסדר כלומר ולכן ליעקב אבינו ‫יש קושי לכוון את הזמן המדויק כן

‫אז הבנו עכשיו מה זה ואירה אבל עוד ‫לא הבנתי את הווייצר לו כן מה אתה רוצה

‫נכון

‫מה שהוא קורא נגד המלאכים זה ‫לכל נגד עצמם שהוא נאבק ממלאך

‫עוד לא נאבק

‫עוד לא נאבק הוא שלח מלאכים מצוין ‫אבל המאבק עוד לא היה עוד לא קראנו עליו

‫נכון נו

‫לא זה רצון מול רצון

‫כלומר מלאך מול מלאך זה רצון מול רצון, ‫למשל כתוב בקריאת ים סוף ככה מובא במחילתא

‫ששר של מצרים עמד לפני בדין של ‫מעלה והתווכח עם השר של ישראל

‫כן עוזה השר של מצרים מול מיכאל ‫השר של ישראל מה הטענה של עוזה עלה לו

‫עובדי עבודה זרה ועלה לו עובדי ‫עבודה זרה מה אתה מציל את אלו מפני אלו

‫אז אם יש ויכוח בין מיכאל לבין עוזה ‫זה אומר שהקבל שבחור מדבר עם עצמו

‫נכון לכן הקבל שבחור אומר למושה ‫מה תצעק אליי אני לא אעזור לך

‫אני עכשיו בבעיה תעזור לעצמך דבר ‫בין ישראל וישראל הוא זייצא ככה בצד

‫ברור אז בואו נמשיך

‫כן

‫להגיד אליוון

‫אלוון דרך לאסר שמה הוא צריך להגיד ‫מה איך היה לדעת כל מה הוא דהיה

‫לה כל מה אני ראיתי מה איך היה ‫לדעת למה זה חשוב להגיד זה לאסר

‫כדי שהוא יבין מה הוא עשה עד עכשיו

‫שהוא עכשיו בא להילקט מן סוצות

‫כן

‫הרבי קודם אמר שבירת ‫חומשה היא תמידת האדם כדי

‫שהוא יעבור להבטחה אם ‫האדם לא רוצה איפה הוא יעבור

‫אם האדם לא רוצה להיות מי שהקבל ‫שבחור רוצה שהוא יהיה אז האדם מסרב

‫הוא לא יקבל

‫ואז יבוא האיסורים לדור הבא

‫בסדר עד שנכון יש איזה קץ מה שנקרא

‫בעיטה, בעיטה יש בתאף יש בתת יש הכל

‫טוב

‫בואו נחזור לוירא יעקב מאוד ‫ויצר לו אז רשי כותב וירא שמה יהרג

‫ויצר לו אם יהרוג הוא את אחרים

‫הלשון של רשי קצת משונה אני ‫במקום רשי הייתי כותב אם יהרוג

‫למה הוא צריך להוסיף הוא את ‫אחרים אולי בגלל שרשי כותב בלי ניקוד

‫אז יהרג ויהרוג בלי ניקוד זה אותה ‫המילה אולי אבל קשה לומר שרשי נעצר

‫במנסחת הדברים רק בגלל סיבות ‫נגדוקיות רשי לא נעצר בדברים כאלה

‫השאלה היא פשוט מי זה האחרים ‫האלה שיעקב חושש מלהרוג אותם

‫מה

‫אני עוד לא יודע בעצם השאלה הוצגה כאן ‫כשאלה רטורית במהלך ההרצאה של הדברים

‫אז פשוט אני שואל שאלה ‫כשכוונתי שאני בעצמי הענק

‫כן אז מי הם אותם האחרים ‫שיעקב חושש מלהרוג אותם

‫אנחנו צריכים להבין שהדברים האלה נאמרו מתוך ‫הספרות המדרשית של תקופת המשנה המשנה והגמרא

‫במשנה יש ביטוי מעניין אחרים אומרים

‫לפעמים אומרים רבי עקיבא אומר רבי ‫יוסף אומר רבי ישמעאל אומר אחרים אומרים

‫מי זה האחרים הזה שאומרים ‫במשנה, אומרים בגמרא שזה רבי

‫מאיר, רבי מאיר מגיע לו שיקראו ‫לו אחרים שזה ביטוי קצת מגונה

‫כי אחר זה לשון של הפיקורוס ואומרים ‫למה רבי מאיר זכה במירכאות להיקרא בשם

‫אחרים, בגלל שלמד תורה מאחר, אחר ‫זה אדישה בן אבויה אותו חכם שניהה כופר

‫אז כיוון שרבי מאיר למד אצלו אז קוראים ‫לו אחרים, חוץ מזה יש לזה סיבה נוספת

‫זה בגלל שהוא עשה צרות לרבן שמעון ‫בן גמליאל השני שהוא רצה להעביר אותו

‫מנסיעותו אז רבן שמעון בן ‫גמליאל לא נשאר חייו, יחליל שבבית

‫המדרש מכאן והלאך לא יגידו ‫רבי מאיר אומר אלא אחרים אומרים

‫ככה זה היה, זה סיפור בהמשכים בגמרא ‫משם מעוניין יכול לקרוא. אז כל בנים

‫אם אחרים מלשונם של חז״ל זה רבי מאיר

‫אז אם כן יעקב אבינו חשש מלהרוג את רבי מאיר

‫ברור מאוד

‫פשוט מאוד

‫אפשר צריך להבין קצת יותר רבי מאיר לפי ‫התלמוד במסכת גיתין הוא הנכד של נירון הקיסר

‫זה ששרף את רומא

‫אז הוא הנכד של נירון

‫חז״ל אומרים שנירון ערק מהצבא הרומי

‫והתגייר בסתר. אגב ידוע מסיבות ‫מבחינה היסטורית שאשתו של נירון קיסר

‫התקרבה ליהדות שמה היה פופאה ‫וכידוע היא דווקא נתתה ליהדות ולכן אין

‫פלא אם דווקא מאותה פופאה יצא אחר ‫כך רבי מאיר למרות שלפי המסורת הרומית

‫נירון הרג אותה כשהייתה בהיריון. ‫אבל אי אפשר לדעת מדיוק את

‫כל הנתונים ההיסטוריים חז״ל ‫אומרים שמנירון קיסר יצא רבי מאיר

‫נירון הוא רומאי לא

‫נירון הוא רומאי אז הוא ‫צאצא לפי חז״ל של היסב

‫כי רומא זה בא מהיסב

‫אלוף אירם זהו רומא

‫אם כך

‫יש בתוך הקליפה של היסב יכולת להביא ‫לעולם נשמה אדירה הנשמה של רבי מאיר

‫ורעייה הכל הבינו לא רוצה להרוג את רבי מאיר

‫עכשיו תגידו לי אתם מאמינים ממה שאני אומר

‫מישהו שאל אותי הבוקר באינטרנט ‫איפה נעלם הרב שרקי הרציונלי

‫כן האמת היא ברור שזה לא נכון מה שאמרתי

‫אלא שיעקב הבינו הרגיש שיש בעיסב ‫ערכים יש קדושה בעיסב אנחנו יודעים

‫שהקדושה שבעיסב באה לידי ביטוי ‫בבוא הזמן דרך הנשמה של רבי מאיר

‫אבל הוא יודע רק שיש צד של אחרים כן לא ‫יהיה לך אלוהים אחרים על פני אבל מאחורי

‫יש כלומר הצד האחורי של הקדושה ‫שפועל בעולם דברים טובים דרך הרע זה הצד

‫הנקרא סתרה אחרה הצד האחר אחרים ‫ועל זה אמרה התורה לא תשתכבה לאל אחר

‫אסור לעבוד את השם דרך הרע אבל ‫בתוך הקליפות נמצאת שמה נשמתו של

‫רבי מאיר במינים אחרות הבעיה ‫המוסרית שעומדת בפני יעקב היא כדי להדן

‫הרי בשנים הראשונות של המדינה בכל ‫הספרים של דני דין וכדומה תמיד הציגו

‫את הסוציאליסטים הטובים הישראלים ‫הנחמדים שהם הבוקרים הטובים בטקסס

‫והערבים כאינדיאנים הרעים הרישאיים

‫הושקי הפוליטריות וכו׳ וכו׳

‫ואם כן העולם היה מאוד ‫קל יש הטובים ויש הרעים

‫יום אחד החברה הישראלית ‫התעוררה ושמה לב שיש בתוכה כלכולים

‫והיא שמה לב לעוד משהו שבצד השני יש גם ערכים

‫ואז יש קושי להילחם

‫כי כשאתה נלחם בשני כשאתה ‫מנצח אתה גם בא להרוס את רקמת

‫החיים הנושאת את הערכים שבצד ‫השני ולכן אתה חושש מלצאת למלחמה

‫וזאת העמדה שלי אגב הינו בשלב ‫הזה והעירה יעקב מאוד שמאי ארג זה

‫אנושי והיצר לו אם ירוגו את האחרים ‫כי הוא יודע ששם משהו יש שם ערכים

‫מה המסקנה כל זמן שאתה בעמדה ‫נפשית כזאת אתה לא תיכנס לארץ

‫אתה לא יכול

‫אז מה יעשו לך

‫אתה תהיה מוכרח בלכורכך בלילה לנצח

‫ויהווה כשאימו

‫אתה תהיה חייב לנצח ולהפוך מיעקב לישראל

‫בסדר אז עכשיו אתה ישראל אתה יכול לנצח

‫ומה עם רבי מאיר אם תהרוג אותו

‫זה בעיות של הקדוש ברוך ‫הוא כבר ימצא איך להביא

‫את הניצות של רבי מאיר ‫לידי ביטוי בהיסטוריה

‫נכון זה מה שאני אמרתי

‫הוא צריך לעבור את השלב השלישי

‫הוא צריך לעבור את השלב השלישי

‫כלומר בהתחלה יעקב מרגיש של יונות ‫אל עשאב שולח לו מלאכים פתאום עשאב

‫מגיע ואומר וואו יש לו גם כן ערכים ‫אני רואה שם שרבי מאיר נמצא שם

‫ואז הוא צריך להתגבר ולעבור ‫את השלב השלישי שבעזרת

‫השם החברה הישראלית גם ‫תגיע אליו בקרוב אמן שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234887040″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 51
"ויפרוץ האיש מאוד מאוד ויהי לו צאן רבות ושפחות ועבדים וגמלים וחמורים"
"אם יבוא עשו אל המחנה האחת והכהו והיה המחנה הנשאר לפליטה" | הרב אורי שרקי
פרק לב’ פסוק ב’
אורך השיעור: 55 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234887040″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ויעקב והלך לדרכו ויפגעו בו מלאכי אלהים”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן