פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת וישלח > “אם יבוא עשו אל המחנה האחת והכהו והיה המחנה הנשאר לפליטה” | הרב אורי שרקי

“אם יבוא עשו אל המחנה האחת והכהו והיה המחנה הנשאר לפליטה” | הרב אורי שרקי

מילות מפתח:יעקב אבינו, עשו
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫והנה נו בפרק למדמת
‫פסוק ח'

‫התחלנו בפעם הקודמת ‫והעירה יעקב מאוד והעיר אצר לו

‫הסברנו כן שיעקב היווינו ‫נמצא במצב של נחיתות מוסרית

‫שבה הוא סובר שאסור לו להרוג את רבי מאיר

‫מה שראינו פעם שעברה

‫שמע יהרוגו את אחרים

‫והעירה מי שלא היה בשיעור ‫הקודם לא יכול להבין למה

‫התכוונתי והעירה יעקב ‫מאוד והעיר אצר לו והיא יחץ

‫מה

‫את העם אשר איתו ואת הצעון ‫ואת הבקר והגמלים לשני מחנות

‫והיא אומר אם יבוא היסע ולמחנה ‫האחת והיא קהו והיה המחנה נשאר לפלטה

‫וזאת הייתה האסטרטגיה של ההשגחה במהלך כל ‫הגלות כולה שעם ישראל היה מפוזר בין האומות

‫כך שכאשר הייתה גזרה קשה באחת

‫מן המדינות אז האנשים שהיו במדינה אחרת ניצלו

‫וגם קיבלו את הפליטים ‫של המקום שבו הייתה

‫הרדיפה והיא אומר יעקב ‫אלוהי אבי אברהם ואלוהי

‫אבי יצחק השם האומר אלי ‫שוב לארצך ולמולדתך ותיבה עמך

‫הוא מזכיר כאן שלוש מידות אלוהי ‫אבי אברהם זה מידת החסד אלוהי אבי

‫יצחק מידת הדין השם זה מידת הרחמים ‫או מידת האמת שהיא מידתו של יעקב

‫האומר אלי שוב לארצך ‫ולמולדתך ותיבה עמך

‫קטונתי מכל החסדים ומכל ‫האמת אשר עשית את עבדך

‫כי במקליא עברתי את הירדן ‫הזה ואתה הייתי לשני מחנות

‫הערה מעניינת הפסוק הזה קטונתי מכל ‫החסדים ומכל האמת הוא הפסוק השמיני בפרשה

‫אם תעשו חשבון תראו תספרו מתחילת ‫הפרשה תראו שזה הפסוק השמיני

‫הפרשה שלנו פרשה דבאי שלח היא הפרשה ‫השמינית של ספר בראשית בכלל של התורה

‫נכון יוצא לפי זה שכאן אנחנו ‫בשמינית שבשמינית אמרו

‫חכמים שתלמיד חכם צריך שיהיה ‫לו שמינית שבשמינית של גאווה

‫מסביר אגון מבילנה מהי ‫השמינית שבשמינית של

‫גאווה של תלמיד חכם קטונתי ‫מכל החסדים ומכל האמת

‫כן הצילה נינה מיד אחי ‫מיד עשיו כי הרי אנוכי אותו

‫בן יבוא והכעני אמעל בנים ואתה אמרת ‫היטב איתי ואימך ושמתי את זרחה ככל

‫הים אשר לא יספר מרוב אז אם כן ‫אנחנו רואים פה שהאופן שבו יעקב חושש

‫שהוא יוקה זה נקרא אמעל בנים

‫פשט האמעות אמע בנים הוא אמר ‫יעקב חושש מהשמדה הוא חושש משואה

‫כן זה בדיוק מה שקורה כל ‫פעם שחוזרים לארץ ישראל

‫יש איזו התעוררות המלאכית ‫שגורמת שיש סכנה של השמדה

‫ועל זה הוא אומר בן יבוא והכעני אמעל בנים

‫אבל ייתכן מאוד שיעקב גם מתכוון למשהו ‫אחר לחשיבה סימבולית הרי יעקב ומשפחתו הם עם

‫ישראל באותה שעה אמנם משפחה קטנה עם קטן ‫אבל המשפחה הזאת היא עם ישראל באותה שעה

‫ועם ישראל נמצא בסכנה של בן ‫יבוא והכעני אמעל בנים אם כן עם

‫ישראל מתואר כאן בתור אם שהיא ‫אמעל בנים איפה מצאנו את המוטיב הזה

‫בשילוח הכן התורה אומרת בפרשת ‫כי תצא כי ייקרא כאן ציפור לפניך בדרך

‫או על הארץ אפרוחים או ביצים והאם ‫רובצת על האפרוחים או על הביצים

‫לא תיקח האם על הבנים שלך תשלח את האם ואת ‫הבנים תיקח לך למה אני אטבלך וערכת ימים אם כן

‫הדימוי של כנסת ישראל הוא דימוי של אמעל בנים ‫שנמצאת על הכן אז מי האם ומי הבנים ומי הכן

‫מה זה הכן של עם ישראל

‫ארץ ישראל כל הכבוד יש לכם ‫באמת חשיבה יצירתית מי זה הבנים

‫עם ישראל מי זה האם

‫השכינה כן השכינה כלומר הנוכחות ‫האלוהית בקרב עם ישראל היא כאם

‫אם כן יש לנו פה ציור יפה אם ‫בנים כן שכינה עם ישראל ארץ ישראל

‫אז מה זה שילוח הכן

‫גלות השכינה

‫משלח את האם זה גלות השכינה ‫ובעקבות גלות השכינה אז הבנים ניתנים בידי

‫הצייד הצייד יכול לקחת כלומר הוא ‫משלח את האם אבל את הבנים הוא לוקח

‫איפה מצאנו את הדימוי הזה בנביאים כתוב מפורש

‫כה אמר השם בדברי הנביא ‫ישעיהו כה אמר השם איזה ספר

‫כריתות עמכם אשר שילחתיה ‫או מי מנושאי אשר מכרתי אתכם

‫לו, הן בעבונותיכם נמכרתם ובפשעכם

‫שולחה עמכם כן אנחנו רואים ‫שהנביא משתמש באותו המוטיב שהם

‫הם הבנים ויותר יותר מזה של ‫שילוח הכן כדי לתאר את הגלות

‫מאיפה הנביא יודע את הדימוי ‫הזה שכנסת ישראל היא העומדת

‫כאן בשילוח הכן מאיפה הוא ‫יודע את הפרשנות הזאת מפה

‫כן פני אבובי כאן הם הלבנים ‫אז אנחנו לומדים דבר מאוד חשוב

‫והוא שהטעמים של המצוות ‫נמצאים כולם בסיפורים של האבות

‫הסיפורים של האבות הם הם ‫השורשים של טעמי המצוות כולן

‫ברור אגב מזה אפשר ללמוד ‫משהו מאוד חשוב שבשילוח הכן יש

‫שם תיאור של אופי הגלות

‫ונאמר שמה שלח תשלח ששולחים כמה פעמים

‫ומה מרוויחים מזה כלומר מכל גלות ‫מרוויחים משהו אפשר להרוויח או ביצים

‫או אפרוחים

‫או בנים נכון

‫כן אז כל פעם ששולחים את ‫האם לגלות כלומר שהשכינה

‫מסתלקת מישראל בסופו ‫של דבר היא שזו שהיא יצירה

‫שעם ישראל מרוויח ממנה ‫שזה הביצים או האפרוחים

‫או הבנים אומר הזוהר מהם ‫הביצים אלה בעלי מקרא

‫אלה שיודעים תנ״ך

‫מי זה האפרוחים בעלי משנה

‫ומי הם הבנים בעלי קבלה ‫אלה שיודעים את תורת הסוד

‫באמת זה מעניין מאוד שאנחנו ‫רואים שכל פעם שגלינו יצאנו עם אחד

‫מהדברים האלה כשיצאנו ממצרים ‫כן ירדנו למצרים יצאנו ממצרים עם

‫התורה שבכתב ביצים

‫יצאנו ירדנו לבבל יצאנו מבבל עם ‫מה עם המשנה המשנה והתלמוד הבבלי

‫ויצאנו מגלות אדום מה הרווחנו את הקבלה

‫כלומר כל פעם אנחנו יוצאים עם איזשהו ‫רווח שימו לב שכל העולם הסיבולים האלה

‫מקורו בהתנהגות הספונטנית של יעקב ‫אבינו בשעה שהוא נמצא במצוקה של מלחמה

‫כן בבקשה אדוני

‫נכון

‫נכון נכון

‫מזה אתה לומד

‫מזה אתה לומד

‫שכנסת ישראל דומה לאם

‫שנמצאת על גבי הבנים

‫אומר יעקב אם כבר עדיף לשלח ‫את האם כדי שהבנים לא יוקו

‫יחד עם האם

‫ויאלן שם בלילה ההוא

‫פסוק ידעה

‫פסוק ידעה

‫והיקח בידו מנבה בידו מנחה ליסב אחיו

‫עזים מתיים מותישים עשרים

‫החלים מתיים ועלים עשרים

‫גבלים מניקות ובניהם שלושים פרות ארבעים

‫ופרים עשרה התונות עשרים

‫והערים עשרה

‫מה זה כל הסיפור הזה

‫הרי אם אמרנו שהצון של יעקב

‫והבהמות של יעקב זה שורשי נשמות ישראל

‫כפי שלמדנו בפרשות הקודמות

‫אז יוצא לפי זה

‫שיש חלק מהנשמות של ישראל

‫שנמצאות בידי

‫וישב

‫איך ייתכן

‫מה זה ההפקרה הזאת

‫שיעקב נותן נשמות

‫מישראל לישב

‫זה מזעזע נכון

‫אבל בהיסטוריה זה קרה

‫קוראים לזה המיסיון

‫זה הצעיד

‫שישב צעד בפיו

‫הרי והיהב יצחק את הישב

‫כצעיד בפיו בפה שלו

‫הוא יודע לצוד את הנפשות של ישראל

‫ויש לזה ביטוי

‫במאבק בין יעקב

‫לישב יש לזה שלבים שבהם

‫יעקב יודע שהוא צריך

‫לתת חלק מן החיות שלו

‫למיסיון

‫לא פשוט הדבר הזה

‫ואיתן

‫ביד עבדיו היה עדר, היה עדר לבדו

‫והיו אומר אל עבדיו יברו לפניי ברווח תשימו

‫בין העדר ובין העדר והיצב את הראשון למור

‫כי יפגש שך

‫הישב אחי הושאל לך למור למי אתה

‫והנת אלי איך הולמי אלי לפניך

‫ואמרת להבטיחה ליעקב

‫מנחה אי שלוחה לאדוני לישב

‫והנה גם הוא אחרינו והיצב ‫גם את השני גם את השלישי

‫גם את כל ההולכים אחרי העדרים למור

‫כדבר הזה דברו נעשה ומוצאה אחרינו

‫טוב אמרתם גם הנה הבטיחה יעקב אחרינו

‫כי אמר לך פרי הפניו

‫במנחה הולכת לפניי

‫ואחרי כן הראה

‫פניו אולי יישא פניי

‫כן

‫כתוב באמת שם

‫אבל לא כתוב בהשקם אז אולי יעקב

‫לא כתוב מה?

‫זה לא כתוב בלילה

‫למה שכתוב היה שקם

‫כי אמרנו

‫בכל מיני מקומות

‫שאם כתובה

‫אין שם אחרי זה

‫אבל אני לא מבין אותך

‫כל הסיפור הזה קורה בלילה

‫אנחנו עדיין בלילה

‫כלומר אי אפשר

‫שכתוב שאדם הלך לישון

‫ושהוא ישקים חצי שעה אחרי שהוא הלך לישון

‫נכון

‫מה שמתרחש כאן מתרחש בלילה

‫הוא

‫אז לא כדי שינה

‫מי אמר שהוא

‫אבל מי אמר שללון זה לישון

‫ללון זה לישון

‫לא יודע מאיפה הוא לקח את זה

‫מה

‫ללון זה לעבור את הלילה

‫מה

‫ללון זה להיות בלילה

‫אז אם כן

‫בואו שוב נתמודד לפסוק

‫אף א' שהתחלנו לקרוא אותו

‫לפני שעצרת אותי ואמרתם גם

‫הנה אבדיחי יעקב אחרינו

‫כי אמר חפרה פניו

‫במינך הולכת לפניי ואחרי כן

‫נראה פניו אולי ייסע פניי

‫יש הרגשה מאוד לא נוחה

‫כשאנחנו קוראים את הפסוקים האלה

‫יש לנו הרגשה של יעקב

‫שיעקב עובד את

‫עשיו עבודה דתית

‫נכון

‫המושג של מינך

‫אמנם מינך זה שי

‫אבל בדרך כלל זה שי

‫שנותנים אותו לאלוהות

‫דבר נוסף

‫פה יש ביטוי אולי החפרה פניו

‫החפרה הכוונה

‫לקנח

‫או שאני אסיר את הקעס המילה פנים

‫בתנך פירושו

‫קעס אבל בדרך כלל

‫כשאנחנו רוצים לרצות את הפנים של מישהו

‫זה פני השם

‫אז יש איזה ביטויים אמביוולנטיים פה

‫דו משמעים שכביכול

‫יש איזה מין עבודה רוחנית

‫שיעקב מרגיש איזה מין

‫פולחן שהוא צריך לקיים

‫כלפי עשיו. ודאי שזה לא יכול להיות

‫כי הרי ודאי שיעקב לא עבד ‫עבודה זרה וודאי לא כלפי

‫אחיו אבל אפל פי כן

‫הביטויים הם אומרים פה משהו

‫מה זה אומר

‫זה אומר שיש

‫ממד אלוהי

‫נסתר בעשיו. ואנחנו הרי יודעים

‫שהאהבות איננה מרכבה

‫אברהם מרכבה למידת החסד

‫יצחק מרכבה למידת הדין

‫יעקב מרכבה

‫למידת האמת

‫השאלה היא האם גם אצל עשיו

‫יש משהו מזה או לא

‫האם יש איזה ניצוץ של

‫קידושה תמיר אצל עשיו

‫מה התשובה

‫שכן הרי ראינו

‫לפני כן שווהירה יעקב מאוד

‫ויצר לו והירה שמה יהרג

‫ויצר לו שמה

‫יהרוג הוא את

‫את רבי מאיר

‫שנמצא בתוך

‫עשיו. כלומר יש איזה ערך

‫קדוש תמיר בתוך

‫עשיו שיעקב

‫מרגיש שיעבוד מוסרי ורוחני

‫אליו

‫וזה בעצם מה שעשה

‫עשיו במהלך כל הגלות כשהנצרות

‫גנבה אורות

‫מכנסת ישראל. הרי מאיפה באה

‫כל העוצמה של הנצרות

‫מאיפה היה לה כוח לשאבד מיליוני

‫ואולי מיליארדי

‫נפשות

‫זה בא מהכוח הזה

‫של אורות גנובים שבאו מישראל

‫ונעדקו ממכורח חיים

‫ונמצאים במעמקי הקליפה הזאת

‫וזה בא לידי ביטוי כאן

‫באמירות של יעקב

‫כלפי אסיו. עד כאן מובן?

‫טוב

‫מה?

‫האם זה במודע?

‫מה אכפת לי?

‫או שזה במודע

‫או שזה לא במודע. אפשר לדעת

‫את הדברים האלה. כן

‫ויעקב בלילה הוא

‫והיקח את שתי נשא

‫ואת שתי שבחותיו ואת אחת עשר ילדה

‫ויעבור. אגב אולי כדי קצת

‫לשכנע אתכם שאני צודק

‫תסתכלו בהמשך

‫בפרק

‫למד ג' פסוק י'

‫פרק למד ג' פסוק י'

‫מה נאמר שם

‫ויאמר יעקב

‫אל נעמנם מצאתי

‫חן בעיניך

‫ולקחת מנחתי מידי

‫כי על כן ראיתי

‫פניך קרעות

‫פני אלוהים ותרצני

‫ביטוי יותר

‫מפורש מזה קשה למצוא

‫והרי יש פה בעיה

‫הרי יש לנו הלכה שאסור

‫להסתכל בפניו של

‫אדם רשם. הפנים

‫של האדם הרשם זה משפיע

‫עליי לרע. אסור להסתכל בפניו

‫של אדם רשם. ופתאום יעקב

‫אומר לרשם ראיתי

‫פניך קרעות

‫פני אלוהים ותרצני

‫מה קרה לו

‫הוא שכח את ההלכה

‫אם זה הפנים

‫של אישה אפשר להבין

‫תשטש

‫אבל

‫אבל פנים

‫פני אלוהים

‫אומר

‫רבי צדק הכהן מלולין

‫שהביטוי הזה

‫של יעקב נאמר

‫כלפי הניצוץ הקדוש

‫שהוא ראה בתוך

‫עשיו. ועל הניצוץ

‫הקדוש הזה אמר ראיתי

‫פניך קרעות פני אלוהים

‫ברור? ולניצוץ

‫הקדוש הזה הוא כביכול גם

‫עובד עבודה, נותן

‫מנחם. טוב בואו

‫נחזור אחורה

‫בפרק

‫עמד ב' פסוק כ'

‫ויקום בלילה

‫הוא

‫ויקח את שתי נשיו

‫את שתי שבחותיו, את אחת עשר ילדיו

‫ויעבור

‫את מעבר

‫יבוק. זה שם מעניין

‫השם הזה יבוק

‫יבוק

‫י'

‫ב'

‫ק' מה זה אומר

‫אמרו הדרשנים

‫ייחוד

‫ברכה

‫קדושה

‫ייחוד

‫אני מבין. מה זה ייחוד?

‫לאחד

‫אבל ברכה וקדושה

‫זה אני לא מבין

‫זה ליחד

‫בשפה ישנה

‫לאחד בעברית מודרנית

‫בעברית מודרנית אומרים

‫ייחוד, בעברית ישנה

‫אומרים ייחוד

‫שאלת

‫אז זה היפה

‫אז זה היפה, נכון

‫השפה משתנה

‫כן, אז אבל ברכה

‫וקדושה, קשה לי להבין

‫כי ברכה

‫וקדושה, הם שני מושגים

‫מנוגדים

‫לזה בתכלית

‫איך כתוב? ואייברך אלוהים

‫את יום השביעי

‫ואייקדש אותו

‫נכון? ואייברך

‫ואייקדש

‫אמרו חזל

‫ברכו במנה

‫מה הייתה ברכה של המן?

‫שביום שישי

‫ירדה כמות כפולה של מנה

‫אז מה זה ברכה?

‫תוספת

‫ואייקדש אותו

‫במקידשו, שלא ירד מן בשבת

‫אז מה זה קדושה?

‫זה ההפך של הברכה

‫זה היעדר

‫אז ברכה וקדושה הם מושגים

‫אנטיטטיים

‫נכון?

‫זה בעיה, לא?

‫אגב, גם בתפילותינו

‫אנחנו אומרים קדוש, קדוש, קדוש

‫ואחרי זה ברוך

‫כבוד ה' מיקרו

‫קדושה וברכה, מנוגדים זה לזה

‫האמת היא שהשרפים והאופנים

‫חלוקים בנושא הזה

‫השרפים אומרים

‫כן, הרי שרפים עומדים

‫ממה לא שש כנפיים, שש כנפיים

‫אחד משתיים חסי פניו, ששים חסי רגליו

‫ששים יעופף, וקרא זה

‫וזה מאמר קדוש, קדוש, קדוש, השם צבעות

‫אז זה אומרים

‫השרפים, שראה ישעיהו

‫ואילו

‫יחזקה לנביא, מה הוא ראה?

‫הוא ראה את האופנים

‫ואת חיות הקודש

‫ומה הם אמרו?

‫ברוך כבוד ה' ימקומו

‫אז אם כן יש סתירה בין קדוש

‫לבין ברוך

‫נכון?

‫והשרפים יש להם בעיה עם זה

‫הם לא מצליחים להגיד את מה שהאופנים אומרים

‫והאופנים לא מצליחים להגיד מה שה

‫שרפים אומרים

‫אבל מה? הם נותנים רשות זה לזה

‫כלומר כל אחד יודע שיש לשני מקום

‫למרות שהוא לא מצליח להכיל אותו

‫אבל מי מסוגל להגיד גם

‫קדוש וברוך? ישראל

‫כן, ליושב תהילות

‫לרוכב ערבות

‫קדוש וברוך

‫מי כתב את זה?

‫רבי יהודה הלוי

‫הוא נכון לקדושה של יום הכיפורים

‫שחרית, נכון?

‫ליושב תהילות, לרוכב ערבות

‫קדוש וברוך

‫כלומר יש משהו מיוחד שעם ישראל

‫מסוגל להגיד גם קדוש

‫וגם ברוך

‫אז מה זה אומר? זה אומר שהברכה

‫אינה אלא סוג

‫של קדושה סמויה

‫ואז יוצא

‫שיש איזו ידיעה פנימית

‫לעם ישראל שיש ייחוד בין הברכה

‫לבין הקדושה

‫וכתוב מעביר את בניו

‫ואת נשיו

‫את מעבר ייחוד ברכה קדושה

‫מעבר יבוק

‫כן

‫איך קדושה זה ידיע?

‫כן, כן, נכון

‫כתוב קידשו במן

‫שלא ירד מן

‫אבל במושגים שלנו היום

‫סליחה, את מביאה ראייה

‫מהמושגים שלנו או ממה שכתוב בתורה

‫אז לא הבנתי איך להשליך

‫על המושגים שלנו

‫בגלל שאנחנו התרגלנו לחבר

‫את הברכה עם הקדושה, לכן אנחנו רואים

‫בקדושה גם את שפע החיים

‫אדם יכול למגיע לחיבור הזה

‫או לרחף את הקדושה

‫בדיוק, אנחנו מייחדים

‫ברכה וקדושה, מייחדים במובן

‫של מייחדים כי העברית משתנה

‫מותר לה

‫והזוויה עבור את מעבר יבוק

‫כלומר, זה

‫התמודדות עם אסיו, כי אצל אסיו

‫יש ניגוד בין החומר לבין הרוח

‫בין הקדושה לבין המרכה

‫ויעקב מתעלה מעל אסיו

‫וזה שהוא מעלה

‫את

‫הקבוצה שלו, את המשפחה

‫שלו לייחוד ברכה וקדושה

‫כן, בבקשה

‫בסדר, עכשיו מתוך כך אפשר גם

‫להבין את דבריו הנפלאים של הרב

‫קוק

‫בספר הקדוש, אורות

‫נע להכיר, זהו הספר אורות

‫מת הרב קוק, כתוב כאן מפורש

‫במעדורת מוסד הרב קוק

‫עמוד סמך זין

‫וקט תטבב שבאורות

‫התחיה

‫כדי להבין את הפסקה שאני רוצה

‫לקרוא לכם, פסקה קצרה יחסית

‫אני רוצה לשאול שאלה, האם

‫זה טוב

‫להזדקק לתרבות של הגויים

‫או לא

‫תלוי במה?

‫אם זה חוכמה או תורה, כלומר אם זה

‫תורה, אז לא לקחת

‫אם זה חוכמה

‫לקחת? לא

‫מי אומר לא? למה לא?

‫כי הנקודה שזה לא תוך מגיע זה נקודה לא טובה

‫אז זה בא מנקודה לא טובה, אז ‫אם כן אתה אומר אין מה לקחת

‫מהגויים, כי הרי תורה ממלא

‫אין אצלם, חוכמה יש אצלם אבל לא טוב לקחת

‫אז אין מה לקחת מהגויים, ככה אתה אומר

‫נכון? כן

‫יש עוד הסבר? עוד דעה?

‫עוד שיטה? מה?

‫אם זה מתאים למשראל לוקחים?

‫אם לא מתאים לא לוקחים, ‫איך אתה יודע מה מתאים?

‫לפי המגמה האלוהית, וואו

‫זה מילים קשות מאוד בשלי, בבקשה

‫כשאר משראל בארץ אפשר

‫כשבגלות אי אפשר

‫כשאר משראל בארץ אפשר, כשבגלות אי אפשר, כן?

‫אפשר לקחת

‫אפשר לקחת, אז

‫אי אפשר לקחת תמיד

‫אה?

‫הרמב״ם אומר בגדמה לשמונה פרקים

‫הרמב״ם אומר בגדמה ‫לשמונה פרקים, הוא שמע האמת

‫עם מי שאמרה, לכן אפשר לקחת

‫נכון, נו מה עוד?

‫עוד דעה?

‫טוב, אז תראו

‫בואו נראה מה שהרב קוק אומר

‫אני רוצה להגיד לכם שפה מה שאומר הרב קוק

‫סותר את מה שהוא כתב במקום אחר

‫בצעירותו

‫בצעירותו הרב קוק כתב בספר ענייה

‫שבזמן שעם ישראל

‫נמצא בגאולה

‫הוא לא מזדקק לתרבות של הגויים

‫יש לו מספיק משלו

‫טוב לו עם עצמו

‫הוא מעיין הקודש

‫הוא מעיין החיים, הוא לא צריך את

‫את התרבות

‫של אומות העולם, את החוכמה של אומות העולם

‫זה מה שהרב קוק כתב

‫בצעירותו

‫אבל בבגרותו הוא כתב את ההיפך הגמור

‫וזה מה שאני רוצה לקרוא לכם עכשיו

‫למה אני אומר את זה?

‫יש אנשים שוכחים את זה, ‫משתמחים על דברי הרב קוק בצעירותו

‫ושוכחו שהוא שינה את דעתו

‫בואו נראה מה נאמר

‫כאן, כשכוח ישראל

‫גדול

‫מה זה כשכוח ישראל גדול?

‫הוא חזקים

‫ונשמתו

‫של מי?

‫של עם ישראל

‫ונשמתו מאירה בקרבו

‫בהופעה

‫והנפיו המעשיים

‫מתוקנים בסידור מלא

‫בקדושה

‫בייחוד

‫ובברכה

‫מכירים את הביטוי הזה?

‫מעבר?

‫יבוק

‫הנה, אז אני חוזר על המשפט

‫כשכוח ישראל גדול

‫ונשמתו מאירה בקרבו בהופעה והנפיו

‫המעשיים מתוקנים בסידור מלא בקדושה

‫בייחוד ובברכה

‫במקדש וממשלה

‫בנבואה וחוכמה

‫יש הכל במילים יותר פשוטות

‫כשהכל בסדר

‫אז

‫ההתרחבות

‫לצד החול

‫לצד החול

‫אתה מתרחב לצד של החול

‫עוד איכשהו אני יכול להבין את זה

‫מה זה חול? מתמטיקה

‫אבל הוא מוסיף כאן

‫לעינוגי החושים

‫זה כבר מתחיל להיות מסוכן

‫זה מדרון חלקלק ומסובן

‫לעינוגי החושים

‫הרוחניים

‫והגשמיים

‫לרגע אחד נשמנו

‫פתאום הוא

‫לעינוגי החושים הרוחניים והגשמיים

‫להצצה

‫חדירית, מה זה חדירית? חודרת

‫ופנימית

‫לתוך חייהם

‫של המון עמים ולאומים שונים

‫למפעליהם וספריותיהם

‫שייקספי

‫לאוצר

‫התגברות

‫עוז החיים הטבעיים

‫מה זה?

‫התגברות עוז החיים הטבעיים

‫ספורט

‫כל אלה

‫כל מה שרשמנו

‫טובים הם

‫ומסוגלים להרחיב

‫את אור הטוב

‫והתחום

‫ארוך הוא

‫י' ב' מיל כמחנה ישראל כולו

‫הכופל באמת את כל העולם באיכותו

‫יצב גבולות עמים למספר בני ישראל

‫למה הוא מתכוון?

‫יש הלכה בשבת

‫של איסורי תחומין, מה זה איסורי תחומין?

‫אסור לצאת בשבת

‫מן המקום

‫על יצא איש ממקומו ביום השבת

‫ביום השביעי

‫מה זה לצאת ממקומו?

‫לצאת מחוץ לעיר

‫אסור בשבת לצאת מחוץ לעיר

‫לא משנה אם יש לך משהו בכיסים

‫אין לך משהו בכיסים

‫אסור לצאת מחוץ לעיר, כמה?

‫אז יש מחלוקת בזה, לא מחלוקת

‫ההלכה השתנתה

‫מן התורה

‫האיסור הוא 12 מיל

‫שזה בערך כמה?

‫11.5 קילומטר

‫כלומר מותר

‫לצאת מן העיר

‫לא יותר מ-11.5 קילומטר

‫אבל חכמים צמצמו

‫את ההתר הזה

‫ל-2000 ממה, כמה זה ל-2000 ממה?

‫960 מטר

‫אסור לצאת יותר מ-960 מטר

‫מחוץ

‫לבית האחרון של העיר

‫אז נגיד בגושדן

‫זה כזה ענק, שעד שאדם מגיע

‫אל קצה הגוש

‫אז כבר יצאה השבת

‫אבל בעיקרון

‫זה העניין

‫למה חכמים צמצמו?

‫זה השאלה, כן? זה כלומר יש תחום

‫ויש צמצום של התחום

‫התחום של 12 מיל

‫למדנו אותו

‫בגלל שהוא ההיקף

‫של מחנה ישראל, מחנה ישראל במדבר

‫היה באורך של 12 מיל

‫אז זה... ועם ישראל

‫יצא בגבולות עמים במספר בין ישראל

‫עם ישראל כולו, המחנה של עם ישראל

‫זה בעצם כולל את כל העולם כולו

‫אז כאילו שאמרו לך

‫בשבת אסור לך לצאת מן העולם

‫אבל בתוך העולם אתה יכול להישאר

‫אז זה מה שאומר כאן

‫התחום ארוך הוא

‫מתי? כשהכול

‫בסדר

‫מי שחשך

‫האור

‫מי שגלתה שכינה

‫מי שנעדכו

‫רגלי האומה

‫מבית חייה

‫כלומר, גלות

‫החל הצמצום

‫להיות נטבע

‫זה מסוכן

‫החיים מסוכנים

‫בזמן הגלות

‫כל עוז

‫חילוני, חילוני הכוונה של חול

‫עלול להיות לרועץ

‫כל יופי טבעי

‫וחשקו

‫עלול להאפיל

‫את אור הקודש ותום התהרה

‫והצניעות

‫כל מחשבה שלא נתגדלה כולה

‫במחנה ישראל

‫יכולה להרוס את סדר האמונה

‫והחיים הישראלים

‫כל שמינות קטנה

‫מביאה לידי בעיטה

‫כלומר, כשאתה בגלות

‫תיזהר, אל תוציא את העף

‫מחוץ לגטו

‫גם לגטו הפיזי, גם לגטו המנטלי

‫אין

‫הגויים הפסיקו להיות קיימים

‫הטבע כבר לא קיים

‫שמחת החיים זה לא קיים

‫ראיתי

‫בקונטרסים הראשונים

‫שיצאו נגד תנועת החסידות

‫כשתנועת החסידות

‫התחלה להתפשט

‫והייתה ביקורת חריפה נגד החסידות

‫אז יש בחוברות קטנות שיצאו אז

‫קונטרסים, יש תיאור

‫ההתנהגות של החסידים ומה לא בסדר אצלם

‫אז מתארים איך

‫שמתלבשים וכו' וכו'

‫והם, כך כתוב שם

‫הם קמים בבוקר

‫ושמחים וטובי לב

‫ומתהלכים ענה וענה

‫היהודי שמח? מה פתאום

‫מעשה

‫בחתונה של תלמיד של מכון

‫מאיר שהתקיימה בעיר הקודש בנברק

‫והמשפחה של הקלה

‫הייתה מבנברק, מקום קדוש

‫אחרי זה בארץ ישראל

‫ותלמידי מכון מאיר

‫עשו מה שצריך, שמחו, רקדו

‫אחד ממשפחת הקלה

‫בעיר הקודש בנברק

‫אומר לאחד מתלמידי המכון

‫מעניין

‫מכון מאיר

‫גם ירעת שמיים וגם שמחה

‫הם גם סביחים

‫וגם ירעי שמיים

‫חידוש, כן? אז זה מה שאומר כאן הרב

‫מאז שחשך האור

‫משגלתה שכינה

‫משנעדקו רגליה ומעמבט חיה

‫החלה צמצום להיות נדמה

‫כל עוז חילוני עשו לי

‫הילוליות לרועץ, כל יופי טבעי וחשקו

‫עלו להפיל את אור הקודש ואת אומת הרב הצניעות

‫כל מחשבה שלא נתגדלה כולה במחנה ישראל

‫להרוס את סדר האמונה

‫וחיים הישראלים, כל שמינות קטנה

‫מביאה לידי ביה איתה, מכאן באו

‫העוצב והסיגוף

‫הכדרות והפחדנות

‫וביותר ממה שפעלו אלי על החיים

‫הגשמיים, פעלו על החיים הרוחניים

‫על רוחב המחשבה, על תעופת

‫הרגשה

‫הרב אומר, זה בסדר בזמן

‫הגלות, להיות צער

‫הופקים, להיות מצומצם

‫להקטין את מרחב החיים, זה מה שצריך

‫לעשות בזמן הגלות, כי ברגע שאתה

‫קצת יוצא החוצה, אתה מתבולל

‫נאסס אונה ישראל

‫וכדומה

‫אגב

‫פעם מישהו הוציא חוברת

‫של ליקוד

‫של כתבי הרב קוק

‫כן, ליקוד של כתבי הרב קוק

‫והוא

‫חילק את זה לפי נושאים

‫ארץ ישראל, עם ישראל, תורה

‫כל מיני דברים כאלה

‫ובתחילת

‫כל מדור

‫הוא הביא ציטוט של הרב קוק

‫כדי, שמתאר את המהות

‫של הליקוד שבא אחר כך

‫אז

‫היה שם פרק על מחשבת

‫ישראל

‫ובתחילת הפרק, ציטוט של הרב

‫קוק

‫מה הציטוט? כל

‫מחשבה שלא נתגדלה כולה במחנה

‫ישראל יכולה להרוס את סדר האמונה

‫והחיים הישראלים, סוף ציטוט

‫ונדן

‫זה נקרא להוציא משפט

‫מהקשרו או לא?

‫סופר להוציא

‫הרב קוק אומר, משחשך

‫האור, משגלתה שכינה

‫החל הצמצום להיות נדבה

‫נכון?

‫וחלק מהצמצום זה שכל

‫מחשבה שלא נתגדלה כולה במחנה ישראל

‫יכולה להרוס את סדר האמונה והחיים הישראלים

‫אז הדבר הזה נאמר בתור

‫ירידה, בתור נפילה, נכון?

‫מתוך הקשר של גלות

‫אחר כך אתה לוקח את המשפט הזה ואתה אומר

‫זה דעת הרב קוק על המחשבה הישראלית

‫שכל מחשבה שלא נתגדלה

‫כולה במחנה ישראל יכולה להרוס

‫את סדר האמונה והחיים הישראלים

‫כן בבקשה

‫הפירוש של הכל בסדר

‫הוא מאוד רחוק מידע

‫אה, אתה אומר

‫מבואה וזה, זה רחוק מאוד

‫יכול שאתה צודק, אני לא יודע

‫השאלה היא כזאת, עד מתי

‫האם צריך

‫לחכות עד שהכל יהיה בסדר

‫כדי לפתוח את השערים

‫או שזה דבר הדרגתי

‫מה אתה אומר

‫שאלה אם יכול לתגייס לדין לעצמו

‫או איפה עכשיו

‫אתה שואל שאלה שנייה

‫ונגיד שזה כן הדרגתי, האם ‫כל אחד יעשה דין לעצמו

‫שתי שאלות

‫נכון? ‫אבל אני רוצה לעשות קודם כל בשאלה הראשונה

‫האם צריך לחכות

‫עד שייבנה בית המקדש ותשובה נבואה

‫ויהיה סנדרין וממשלה וכולי וכולי

‫ורק אז

‫יהיה מותר להציץ לרגע אחד

‫לצח של העולם

‫או שמה, מכיוון שהתהליך של הגאולה

‫הוא דרגתי, אז גם

‫המרחב של הקודש הולך ומתפשט על ענייני החול

‫באופן הדרגתי. זאת השאלה

‫שאני שואל

‫היא שאלה לגיטימית?

‫רגע

‫השאלה לגיטימית כן או לא?

‫כן, תודה. מה דעתך

‫אני יודע בכלל

‫השאלה הזאת

‫לאישית היא לא יצאה קצת

‫כי נראה לי בכל שם, אנחנו ‫כבר רואים איפה התהליך הולך

‫השאלה היא, איך עושים את זה בלי נקרות?

‫אז תקורא בשאלה השנייה

‫אבל בוא נחזור לשאלה הראשונה

‫האם זה צריך להיות הדרגתי

‫או לא, לדעתך

‫הדרגתי

‫אז עכשיו כדי לענות

‫על השאלה הזאת, כדי לדעת מה דעת הרב

‫קוק בנושא, יש לנו פתרון

‫אם רוצים לדעת מה דעת הרב קוק ‫על איזשהו נושא, מה צריך לעשות?

‫לקרוא את הרב קוק

‫אז בואו נראה מה הוא אומר

‫עד אשר יקיץ

‫הקץ

‫שכל קורה בכוח

‫ארחיבי מקום ההולך

‫ויריעות משכנותייך

‫יתועל תחסוכי

‫העריכי מטראיך

‫ויתדותייך חזקי

‫כלומר, זה הציור פה

‫זה של אוהל שנמתח

‫והולך ומתרחב

‫כי ימין ושמאל תפרוצי וזרעך

‫גויים יירש

‫וערים נשמות יושיבו

‫והתחום

‫של אלפיים ממה?

‫תשע מאות שישים מטר

‫והתחום של אלפיים ממה הקצר

‫הולך הוא

‫ומתרחב

‫רואים שזה אנרגטי?

‫כמידת ישועתן של ישראל

‫שהולכת ואורה

‫כמעה כמעה

‫כלומר, במקביל להתפתחות של הגאולה

‫יש גם התפתחות

‫של מרחבי הקודש והחול

‫כלומר, יותר ויותר תחומים

‫שעד אז נחשבו

‫כשייכים אל מחוץ הקודש

‫הולכים ונכללים תחת המטריה

‫של הקודש

‫זה נפקם הלכתי?

‫יכול להיות אפילו גם

‫האם לגבי תחום שבת

‫זה ישתנה?

‫אינני חושב שהרב כן התכוון

‫להגדרה הלכתית של שינוי

‫הלכות תחום שבת

‫אבל אני יכול לגיחה משהו

‫הלכתי כן

‫כשהרב קור עשה את מסע

‫המושבות המפורסם

‫כשהוא היה ביפו

‫ואז הוא החליט להבקר בהתיישבות

‫החדשה, החילונית של אותם

‫הימים. כן, הגיע לזיכרון

‫יעקב, לפוריה, לכל מיני

‫מקומות, ואפילו לבש בגדה

‫פועל באיזשהו מקום

‫והלהיב את הציבור וכו' וכו'

‫עשה שבת באחת המושבות

‫והגיע הזמן

‫של ההבדלה

‫והרב קוק הוסיף מים

‫ליין של ההבדלה

‫זה מי שמבין את המשמעות של המעשה הזה

‫אצל מקובל כמו הרב קוק

‫הוא רואה שזה פצצה מה שהוא עשה

‫כי הרי

‫הבדלה זה כדי להבדיל

‫נכון?

‫ומה המשקה שמכוון

‫כנגד מידת הדין?

‫היין. ומה המשקה

‫שמכוון כנגד מידת החסד?

‫שמבטל את ההבדלות? המים

‫ולכן בהבדלה

‫על פי הקבלה לא מוסיף

‫עם מים לתוך היין

‫והוא הוסיף טיפת

‫מים לתוך היין

‫רק אז. פעם אחת הוא עשה את זה

‫בחייו. אבל זה מספיק. הרב קוק עושה

‫עם טיפה אחת של מים של הרב קוק

‫כמה עולמי עולמות

‫השתנו באותה שעה. כמה זרמים

‫של מלאכים נטפו

‫מן הקודש של החול

‫איזה יסודות של התפתחות

‫האומנות אחר כך במשראל

‫יצאו מזה

‫זה משהו מדהים

‫מה שקרה כאן. הוא הוסיף טיפת מים

‫בתוך היין

‫כי הוא הרגיש את הצורך

‫לטשטש במקצת

‫את התחומים הכל כך נבדלים של הקודש

‫והחול. מסוכן נכון?

‫אבל הוא עשה את זה. ‫אבל אנחנו יכולים להיות יותר

‫פתוחים משל עכשיו?

‫בוודאי. כן. לכן

‫באמת התחומים הולכים ומתפתחים

‫כן. אז יש. מי שיאמר לך

‫תשמע. מדינה זה קדוש

‫זה אני מבין. יש מצווה

‫צבא זה קדוש כי זה יש מצווה

‫אומנות. אם יש מצווה

‫מי אמר שיש מצווה

‫אבל בצלאל

‫הוא בעצם נבחר כדי

‫להביא אשרת השכינה בישראל

‫בגלל שהוא ידע את הסוד של האומנות

‫נכון?

‫כן

‫מה?

‫אני איפה קראתי?

‫באורות

‫באורות התחייה

‫אה?

‫איזה פסקה? תדבב

‫כעמוד צמח זין

‫אבל את כל זה אני אמרתי מקודם

‫כן. שתי שאלות

‫כשהגרא עודד תלמידים

‫לחוכמות על השוגש ועל הגאולה?

‫כשהגרא

‫עודד את תלמידיו לעסוק בחוכמות

‫האם זה מפני שהוא ירגיש

‫את הגאולה? אני חושב שכן

‫כי הרי בספר כל התור

‫שנכתב על ידי תלמידיו של הגרא

‫הם אומרים שההתפשטות של לימודי

‫החול זה חלק מתהליך הגאולה

‫שאלה שניונה

‫מה הבעיה של הרמב״ם?

‫הרמב״ם? מה הבעיה של הרמב״ם?

‫אבל הרמב״ם לא היה בגלות

‫לא

‫טכנית הוא היה במצרים

‫וזה אבל הוא, רואים שהוא למעלה

‫מזה. הוא הרבה הרבה

‫למעלה מהגלות

‫רואים את זה מסגנון הכתיבה שלו

‫טוב אז כל זה היה כדי להבין

‫מה זה מעבר יבוק

‫ייחוד, ברכה וקדושה. כן אדוני?

‫לימודי החול זה דווקא

‫מחוכמות הגאולים?

‫לימודי החול האם זה דווקא מחוכמות הגאולים?

‫לאו דווקא אבל הם הרבה יותר טובים

‫מאיתנו בזה. כלומר לימודי

‫החול, מה שנקרא חוכמות

‫אנחנו רואים שהגאולים

‫פיתחו את זה הרבה יותר טוב ‫מהעם ישראל מסביבה פשוטה

‫כיוון שעם ישראל הוא עם קדוש

‫אבל זה תעסוק הרבה בקודש

‫וברגע שאתם מתעסקים הרבה בתחום מסוים

‫זה על חשבון התחום השני. ולכן

‫יותר טוב לקחת את החול מהגאולים

‫מאשר מהיהודים. ולכן

‫כל היהודים שיש להם פרסי נובל

‫אנחנו מתגאים בזה. ‫יש להם פרסי נובל בחוכמות הגאולים

‫נכון?

‫טוב

‫ואי ככהם. כן בבקשה

‫למה צריך לכתוב הוא?

‫אה? למה צריך לכתוב הוא?

‫למה צריך לכתוב הוא?

‫איפה? בווייקום בלילה הוא?

‫לזה אתם מכוונים?

‫כן. זה באמת יש פה רמז על פי הסוד

‫צריך לכתוב

‫ווייקום בלילה

‫אז זה הוא. כן

‫הוא בכוונה שהוא בעצמו עשה את העבודה

‫אבל יותר פשוט לומר שהוא זה רמז לשכינה

‫כן כתוב

‫וישקב אימא בלילה הוא ששכינה

‫הייתה אימו

‫ואי ככהם

‫ויעבירם את הנחל

‫ויעבר

‫את אשר לא. כן

‫מה זה

‫איפה הוא בערך מהריהודים

‫אה כי זה בדיוק מה שהוא צריך ללמוד

‫לעשות בארץ ישראל. זה מה שהסברתי

‫הוא עכשיו מתמודד עם עשיו

‫עשיו מבדיל בין הברכה לקדושה

‫זה החולשה

‫הדתית של עשיו

‫שאצלנו צריך לבחור או בברכה או בקדושה

‫או שאתה אוכל

‫או שאתה קדוש

‫אצלנו אנחנו אוכלים

‫ביום הקודש. נכון

‫אז זה המהלה

‫שהמשפחה של יעקב הולכת

‫לקנות בארץ ישראל. לעבור את מעבר יבוק

‫להגיע לייחוד ברכה וקדושה

‫ואי ככהם

‫ויעבירם

‫את הנחל

‫ויעבר

‫את אשר לא

‫ויבטר

‫יעקב

‫לבדו

‫מה פירוש הביטוי

‫לבדו

‫ברור שלא ייתכן

‫לפרש את המילה לבדו

‫כמו בעברית מודרנית. הנה

‫דוגמה להתפתחות העברית

‫בעברית מודרנית לבדו

‫הכוונה לבד

‫כמו בודד

‫כמו שכתוב

‫איכה ישבה בדד

‫העיר רבת ים

‫מסכנה, אף אחד לא איתה

‫זה נקרא בדד

‫אבל אם לבדו פירושו

‫בודד

‫אזרוי יעבי כשעימו

‫אז הוא לא לבד

‫מה

‫יפה לבד במשפחה

‫ונשאר עם עוד מישהו

‫כלומר הביטוי לבדו

‫פירושו להישאר עם מישהו

‫אחרי שאחרים הלכו

‫מעניין? זאת המשמעות של לבדו

‫ויבטר יעקב

‫לבדו, אחרי שכולם

‫הלכו הוא נשאר עם מישהו

‫כן בבקשה

‫זה לא אומר שהאיש הגיע אחרי

‫הוא יהיה לבד ובודד ואחרי זה ישיגים

‫אתה אומר ככה ויבטר יעקב

‫לבדו ואז

‫הגיע איש

‫זה לא כתוב שהגיע

‫לא כתוב היה ואיש

‫אם היה כתוב היה ואיש הייתי מבין

‫אבל כתוב היה ואיש עימו משמע שיש

‫איש עימו

‫איפה אגב האיש הזה

‫עימו

‫אז מי זה

‫האיש שעימו

‫זה הוא עצמו

‫כלומר בתוך יעקב יש מאבק

‫ויאבק איש עימו

‫מה

‫הוא לבדו

‫הוא לבדו הכוונה שהוא כל כך

‫מחובר אל עצמו שיש

‫לו בתוכו מאבק

‫זה באיום כמו שמצאנו ואומר

‫השם אלוהים לא טוב

‫להיות האדם לבדו

‫מה זה לבדו זכר ומקבע

‫כן אז כתוב זכר ומקבע

‫בראו אותם אם כן

‫האדם הראשון היה לבדו כי הוא היה גם

‫זכר וגם מקבע

‫אז הוא היה מחובר עם עצמו

‫מלשון לבוד

‫עץ לבוד זה חתיכות עץ דבוקות

‫זו לזו או החומר

‫הנקרא לבד

‫מה זה לבד זה חתיכות צמר דבוקות

‫זו לזו נכון

‫אז לא טוב

‫להיות אדם לבדו לא טוב שאדם דבוק

‫אל עצמו והעיוותר

‫יעקב דבוק אל עצמו

‫ואז יש לו מאבק פנימי

‫עם עצמו כן בבקשה

‫וכן זה מהשמעות

‫של הביטוי אין עוד מלבדו

‫או אם תרצה הפסוק היותר

‫חריף בספר ישעיהו

‫ונשגב השם

‫לבדו ביום ההוא

‫לבדו עם מי

‫זו השאלה

‫הנביא אומר לנו

‫שיבוא יום שהאלילים

‫כליל יחלוף

‫ונשגב השם

‫לבדו עם מי

‫עם האדם

‫עם ישראל

‫כלומר בין הקב' ברוך הוא

‫לבין האדם יהיה

‫לבד ומי לא יהיה

‫אלוהים לא יהיה

‫איך כתוב

‫רגע אני רוצה להסביר

‫יש פסוק בספר תהילים

‫פרק פדאלת

‫כי שמש ומגן

‫השם אלוהים

‫נכון יש פסוק כזה

‫אם אני אומר

‫זה לא רק מה שאני אומר זה גם משה זאת האמת

‫אתה יכול לבדוק

‫יש פה תהילים

‫כי שמש ומגן

‫השם אלוהים

‫אז בואו נראה את הדימוי

‫למה משמשת

‫השמש

‫השמש זה מחמם

‫וזה גם מאיר

‫חום ואור זה דברים טובים

‫לא? תלוי

‫מחום אפשר להסרף

‫מאור אפשר להסנבר

‫אז זה לא כל כך פשוט

‫צריך לסנן את זה

‫נכון יש חום יש אור

‫זה טוב אבל צריך גם לסנן

‫איך מסננים? יש מגן

‫קרם שיזוף

‫שמשיה

‫נכון כל מיני דברים שמסננים

‫את האור של השמש

‫אז כי שמש ומגן

‫לשמש יש גם מגן

‫השם אלוהים

‫המפגש הישיר עם

‫השם נפלא

‫אז זה מסוכן

‫נכון? זה מסוכן מאוד אפשר להיבלה בתוך

‫האלוהות אפשר להסרף אפשר להסתנבר

‫אפשר להשתבש לגמרי

‫מהמפגש עם האלוהות

‫לכן מה עשה הקבה כדי להציל אותנו

‫מהמפגש עם השם

‫הניח בינו לבין האדם את

‫אלוהים

‫נכון? כמו שבין השמש לבין

‫האדם יש מגן כך בין השם

‫לבין האדם יש אלוהים

‫אז אלוהים? הטבע

‫כלומר יש מסכים מנטליים

‫וטבעיים שמבדילים בינינו

‫לבין האלוהות

‫מצוין ברוך השם ככה אנחנו מתקיימים

‫אנחנו מתהלכים בעולם מתוך תחושה

‫של אפילו היעדר אלוהים

‫אפשר להתהלך בעולם

‫ולהיות אתאיסט ולחשוב שאין

‫מי שאמר והיה העולם

‫נפלא מה?

‫נכון בגלל שיש אלוהים במובן

‫התנאחי אנשים אומרים שאין

‫אלוהים במובן המודרני עוד פעם

‫התפתחות של השפה העברית

‫שמילה אלוהים שינתה משמעות

‫שבתנאח אלוהים פורשו

‫המסכים המנטליים המבדילים אותי

‫מן האלוהות ואילו בעברית מודרנית

‫שאומרים אלוהים מתכוונים לקבל

‫ברוך הוא בסדר

‫אז עכשיו אם כן

‫מה אומר לנו הכתוב

‫ונשגב השם לבדו

‫לבדו בלי

‫אלוהים ועם

‫האדם

‫אז גם פה

‫והיוותר יעקב לבדו

‫מכל העם אבל הוא נשאר

‫עם האיש שעימו

‫ומי זה האיש הזה שעימו זה צריך ללמוד

‫כן מה אתה רוצה

‫למה אתה שואל את זה עכשיו

‫למה אתה שואל את זה עכשיו

‫לא זה לא קשור לנושא

‫אנחנו עומדים עכשיו את הפסוקים

‫אני מביא פסוקים אחרים רק במידה

‫ומשרתים את המגמה שלי בשיעור

‫אבל אני לא מתכוון לפרש

‫פסוק שלא הבאתי אותו ושלא

‫ישר את המגמה שלי בשיעור

‫בסדר טוב כן בבקשה

‫אני יודע שאיך אומרים אלוהים זה אדון הכל

‫נכון

‫אותו דבר אלוהים זה אדון הכל

‫אדון הכל זה מסך

‫כי הקב' הוא לא

‫לא מה פתאום

‫מה פתאום

‫מה פתאום

‫מה פתאום

‫מה פתאום

‫לא פשוט אני מנסה

‫להטיש עד שאני אוכל בעצמי להגיד משהו

‫אדון הכל

‫פירוש הדבר שהקב' הוא

‫פועל עליי כאדון

‫שזה כבר מסך

‫מסך הסמכות

‫כלומר

‫במושג של אדון הכל אפשר לתפוס את הקב'

‫הוא בתור מה ש

‫בטעות מכנים כוח עליון

‫כוח עליון

‫הכוונה יותר חזק מכולם זה לא שם

‫הוויה

‫זה תפיסה אימתנית כלומר

‫יש אנשים שאומרים ככה תראה יש בעולם

‫כל מיני כוחות והכוחות האלה

‫מנועלים על ידי כוחות והכוחות

‫המנועלים על ידי כוחות בסופו של דבר יש

‫כוח עליון אז זה פנתאיסטי

‫זה בעצם בא

‫לשים את אלוהים את הקב' ברוך הוא

‫את הנכון בתור בוס

‫אמתני שאני מוכרח לעשות מה שהוא אומר

‫מובן

‫מה שאין כן

‫שם הוויה שהוא מי שמהווה הכל

‫ברור זה מידת הרחמים

‫אז זה בדיוק זה כי הטבע בדיוק מתנהג

‫כמו אדון הכל

‫הטבע זה הקב' ברוך הוא

‫אז זה הקב' ברוך הוא בתור אדון הכל

‫בתור מי שמפעיל חוקה

‫של פלדה שאי אפשר

‫למלאת ממנה

‫בסדר

‫מה בבקשה

‫אם

‫האיש הזה

‫הוא יעקב עצמו

‫אז איך הוא נפגע

‫אני עוד לא יודע

‫אני עוד מעט אדע אני בינתיים בלבדו

‫כן אני יודע אם בשליש הראשון של הפסול

‫ואיוותר יעקב לבדו

‫כן בבקשה

‫שם הוויה הוא לא דגם אחד

‫באופעות השם

‫האם שם הוויה הוא

‫אופעה של השם אתה שואל

‫הוויה פירושו השם הוא השם זה הוויה לא

‫אפשר להגיד אופעה של הדבר

‫שאני לא יודע שאי אפשר להגיד

‫אה זו שם הוויה הוא אופעה של האינסוף

‫זה הדבר שאפשר להגיד

‫של האינסוף

‫של האינסוף

‫דיברנו על זה כשאמנו שמות פרק

‫למת ג' שם

‫כן

‫כן

‫כן

‫נאמר ככה

‫ונשגב השם לבדו ביום ההוא

‫יהיה מצב כזה של מפגש פנים אל פנים

‫בין האדם לבין הבורא

‫בלי שזה יחלה את הנברא

‫כלומר המצב הזה שבו

‫המפגש שלי עם האלוהות עלול

‫ללחלות אותי זה כל זמן שלא קניתי את זכות

‫הקיום שלי

‫לא קניתי את הזהות שלי

‫ברגע שקניתי את הזהות ‫שלי אני יכול לעמוד בוגר

‫מול מקור החיים ולא לחלוט

‫זה בניגוד לביסטיקה

‫ולבודיזם שאומרים שצריך להתבטל

‫בתוך האלוהות

‫זה שם העולם שהוא לעצמו

‫זה כבר קנטיאניזם ולא יודע

‫בואו

‫נדייק בסדר

‫ואיבטר יעקב לבדו

‫לא צריך כל הזמן לדייק

‫ואיבטר יעקב לבדו

‫ויאבק

‫איש

‫מי זה איש

‫רואים למשל בדברי הנביא אושע

‫כשהוא מדבר על המאבק הזה של יעקב

‫הנביא אושע אומר

‫ויסר אל מלאך

‫ויוכל בחה ויתכנן לו

‫כן כתוב

‫בפורש הנביא

‫רואה את האיש הזה כמלאך

‫רק השאלה היא

‫איפה המלאכים נמצאים

‫כן אתם זוכרים

‫כשבפרשת ויצא למענו

‫וייחלום

‫והנה סולם

‫איך זה יכול להיות שאם הוא חלם

‫אז הנה סולם

‫אז הוא הסולם כן החולם

‫הוא בעצמו הסולם

‫מוצא בארצה וראשו מגיע השמיים

‫והנה מלאכי אלוהים

‫עולים ויורדים בו

‫מה זה בו

‫ביעקב

‫כי שרו של אסף זה היצרה של יעקב באותה שם

‫יש במדרש משהו מאוד מעניין

‫איך הוא היה נראה המלאך הזה

‫אז יש שתי דעות בחזל

‫יש דעה שאומרת שהוא היה נראה כמו גוי

‫נראה גוי

‫מה אתה לא יודע איך נראה גוי

‫אני יכול להראות לך

‫יש לי תמונות בבית

‫ויש מי שאומר

‫שאני נראה לו כמו תלמיד חכם

‫איך נראה תלמיד חכם

‫יש לי תמונות בבית

‫כן

‫אז מה פירוש הדבר הזה

‫יש שני סוגי זה הרווה ‫של הגיא הרגיל להסביר כך

‫מה זה נראה כמו גוי

‫יצר הרע נראה כמו גוי ‫אומר ליהודי אל תלמד תורה

‫זה גוי אומר

‫הבעיה היא שיש הרבה יהודים

‫שכשהם שומעים אחד שאומר להם דבר כזה

‫הם בכלל לא מקשיבים לו

‫מה גוי אמר לו ללמוד תורה אני למד תורה דווקא

‫אז יש

‫אסטרטגיה אחרת של

‫יצר הרע

‫הוא בא כתלמיד חכם אומר את זה תלמד

‫את זה אל תלמד

‫כמו שיש לו פלפולים

‫יש לו פלפולים כדי להסביר לך למה

‫לא צריך ללמוד חלקים מסוימים של התורה

‫במקרה הזה תורת הסוד

‫וכולי כן אומר את זה תלמד

‫את זה אל תלמד זה נראה כמו תלמיד חכם

‫כן אז לפעמים נראה

‫כך לפעמים נראה כך

‫זה היו לפי מצבו של האדם

‫אז מה נאמר כאן והיוותר יעקב לבדו

‫והיוויק איש שימו זה המלאך המלאך הזה

‫הוא סתן הוא יצר הרע הוא שרו

‫של היסר וכל מי שאתם רוצים

‫יש ליעקב זה שהוא מאבק

‫פנימי רוחני

‫שמסכן אותו ממש

‫כן איך הוא אומר בהמשך

‫ראיתי אלוהים פנים אל פנים

‫ותנצל

‫נפשי אז מה שמה

‫בסכנה רוחנית

‫מה הסכנה הרוחנית שיש לו כאן

‫הסכנה

‫של ההתגברות של היסר עליו

‫כלומר אנחנו ראינו

‫שיש לו קושי להרוג את רבי מאיר

‫זוכרים? הוא אומר יש לו קושי

‫להכיר בעליונות המוסרית

‫שלו על פני אסב

‫אז אם כך אסב הוא הצודק

‫ויש איזה מין משיכה

‫של אסב על ישראל במשך

‫הדורות של שעבוד רוחני

‫עמוק מאוד

‫כן וברוך

‫השם בימינו זה קצת פחות מורגש

‫כיוון שאנחנו יצאנו מן הגלות

‫ואז אנחנו רואים את הפרפורים האחרונים

‫של האסביות של הנצרות

‫וכולי שמנסים עדיין

‫לצלות נפשות אבל כבר לא

‫כל כך מצליחים בגלל העוצמה

‫של יעקב

‫עד עלות

‫השחר

‫מה זה עלות השחר?

‫הגאולה, איך אתם יודעים?

‫כתוב בירושלמי

‫כן בירושלמי על שני

‫צדנית החכמים רבי חיה הגדול ורבי שמעון

‫מן חלפתא שהיו מהלכים

‫בביקת ערבל וראו

‫הילד השחר שבקב הורה

‫אמר לו רבי חיה הגדול ורבי שמעון

‫מן חלפתא ברבי כך הגאולתם

‫של ישראל בתחילה

‫באה כמעה כמעה אחר כך הולכת

‫והורה אם כן עלות השחר

‫זה ביטוי לגאולה כלומר

‫יש פה באופן תמציתי כל

‫המצב של יעקב כשהוא לבדו

‫כלומר שהוא עזוב

‫על ידי כל העולם כולו והוא צריך

‫להתמודד עם מי שטוען

‫שהבכורה נמצאת אצלו

‫וכאן צריך

‫להבין איך המאבק הזה אוכרה

‫איך הוא אוכרה

‫בפסוקים הבאים

‫שבעזרת השם נעסוק בהם בפעם הבאה

‫שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234885679″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 52
"ויעקב והלך לדרכו ויפגעו בו מלאכי אלהים"
"ויותר יעקב לבדו ויאבק איש עימו עד עלות השחר"

פרק לב’ פסוק ח’

אורך השיעור: 55 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234885679″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“אם יבוא עשו אל המחנה האחת והכהו והיה המחנה הנשאר לפליטה” | הרב אורי שרקי

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן