פרק למד ג' פסוק י' ויבוא יעקב.
הביטוי הזה בעצם מעורר שאלה.
האמיתי שיכולים לשאול את השאלה
הזאת לכל עורך הפרשה מקודם.
נאמר לי יעקב אבינו בחלום הלילה במאבק שלו עם
המלאך לא יעקב יאמר עוד שמחה כי היא מישראל
והנה הכתוב חוזר לכנות אותו
בשם יעקב שאת השאלה מדוע
הרי אם יעקב מציין מצב של קטנות של שפלות
של עוקבה ורמייה מצב שבו
נדרשים לנהוג בדרכי הכלכלות בדרכי רמאות
אם כן מן הראוי שמכאן ואילך יעקב הנוהג בדרך
ישרה ישר אל ישראל שרית עם אלוהים ואנשים
ותוכל היה ראוי שמכאן ואילך ייקרא בשם ישראל
והנה הוא חוזר ליקרא בשם יעקב ויבוא יעקב שלם
אז אולי ישראל לא שלם לא
יודע קצת מוזר הביטוי הזה
יעקב למדנו שזה מבטא מצב של נחיתות מוסרית
ביחס לאחיו היסב יעקב נמצא בנחיתות
אבל באיזשהו שלב הוא מוכיח
את יכולתו להתגבר על עשיו
ואז שמך יהיה ישראל אומר רשי
לפי מה שלמדנו לא יהיה המרעוד
שבאו עליך הברכות תודה שבאו
עליך הברכות בעוקבה וברמייה
כי אם בשררה ובנציעות
פנים אם כן ישראל מבטא
את התחושה של עליונות
מוסרית של יעקב כלפי עשיו
ואפשר להבין איך הרי שרו
של עשיו האיש שנאבק עמו
בעצם מבקש להרוג אותו
כלפי מי שעושה בנו שואה או מתכנן
לעשות לנו שואה אנחנו לא מרגישים
שום נחיתות מוסרית הוא ניסה
להשמיד אותי אז ברור שאני עליון ממנו
אני בצדק נלחמתי נגדו אני בצדק גם נוקם בו
כן אחרי השואה לא הייתה לנו שום בעיה
מוסרית כלפי אומות אירופה שניסו להשמידנו כן
זאת לא ראיה קצת אגו צנטרית
מדוע לא, כלומר רבי ראיה אגו צנטרית
ודאי שיש מה שנקרא הגנה
עצמית שמעת על המושג הזה
הגנה עצמית זה דבר מוסרי מאוד
אפילו לפי שיטת המוסר הנוצרי
כלומר אפילו במוסר הנוצרי מקובל
שבאין ברירה כאשר ניסית לפצוע את היריב
והוא ניצל את רחמנותך כדי בכל זאת
להתגבר עליך אז בדלק ברירה שלפת את הרווה
או את האקדח כשכבר אתה פצוע
וכמעט קרוב למות ואז לא הייתה לך
ברירה אלא לראות בו כדי איתה
במלך ההריות אז באמת אתה יוצא
עדי חובת המוסר הנוצרי גם כן ברור
כלומר הרעיון של עקם להורגך, השכם
להורגו זה בנצרות עוד לא בדיוק נפנימו
אבל זה שאתה נמצא במצב של הגנה עצמית
זה כן נפנימו אז זה בסדר
אפילו לפי הנוצרים אנחנו בסדר
זה כלפי אדום כלפי מי שניסה להשמידנו
אז ביחס להאסיו יעקב כבר הופך להיות ישראל
אבל כאן יש חידוש
ויבוא יעקב שלם הירשכם אשר בארץ כנען
בבוא מפדן הרם
כלומר את מי יעקב פוגש עכשיו
הוא פוגש מי שישב בארץ כנען לפניו
וביחס ליושב הארץ לפניו
יש לו תחושה של נחיתות מוסרית
הוא עוד לא הוכיח את עליונותו
כלומר ביחס למה שמיד מחוץ
לארץ הוא מרגיש שהוא ישראל
ביחס ליושב הארץ שהיה פה לפניו
כביכול הוכש איזושהי נחיתות ולכן הוא מגיע
יעקב שלם ולא ישראל שלם הירשכם
אשר בארץ כנען הדגשה פה של ארץ כנען
זה גם ההבלטת הנחיתות
המוסרית שהוכש ועל כל פנים
הצורך שלו לקנות את זכות
קיומו כאומה כן בבקשה
למה הוא צריך להגדיר
את עצמו לפי מי שהוא מולו
זו שאלה מאוד מעניינת כנראה שחלק
מהגדרת עצמנו זה ביחס למי שמולנו
אפילו הקדוש ברוך הוא
מגדיר את עצמו ביחס למי שמולו
נכון האין סוף התברך פתאום
יש לו שמות אלוהים, אביה, אדוני,
שדי, צבעות, אל מאיפה זה בא
כל השמות האלה ביחס למי שמולו
בכלל זו המשמעות של היותי בעל שם
השם זה איך שקוראים לי
כן כבדיחה מפורסמת לא
קוראים לי אני בא לבד נכון אבל
אם קוראים לי אז יש לי שם
אם אני בא לבד לא צריך שם
אז יעקב זה הגדרה שלו ביחס לזולתו או
ישראל ביחס לזולתו ככה אנחנו בנויים מה נעשה
כן
כן קנן זה עבד עבדים
השאלה היא מעבד עבדים למה
כן הרי הקנן הוא עבד ליצרים
שלו כפי שאנחנו אומרים בפרשת נוח
אבל היה תיקון עבד עבדים יהיה
לאכב כלומר במקום שיהיה עבד
ליצרו יהיה עבד לאכב ואכב
יתקנו אותו זה נשמע קצת פטרנליסטי
צריך להוכיח שזה נכון בואו נראה מה קורה כאן
כן שאלה ראשונה בשיעור
קודם הרב אמר ששם מעין על
המטרה שזה משהו עצמי שבין
אבל עכשיו הרב אומר ששם זה
אתה צודק בשיעור קודם אני
אמרתי ששם מורה על מטרה וכן
אני אמרתי ששם זה ביחס לזולתו
נכון אבל מטרה מי מטיל עליי
זולתי
והקרא את שמו כך
הטיל עליו מטרה
דבר נוסף מה יש מישורים שונים גם
כלומר אני רוצה להסביר שזה
לא במקרה שקנאן יושב בארץ קנאן
כי כדי לשבת בארץ קנאן צריך זכות
אז יש זכות לקנאן מהי הזכות
שלו שהוא קנואה שהוא עבד עבדים
הרי כדי להיות כדי לחיות בארץ
ישראל צריך לקנות את מימד
הקנאה לכן הזוהר אומר שלא
בכדי קראה התורה את הארץ הזאת
בשם ארץ הקנאן כי זאת תהיה
התכונה נדרשת בנפש כדי לשבת בה
ויש שתי בחינות או ארץ קנאן או ארץ הקנאן
קנאן כאפנון עיינון
זה קנאה וקנאה למה אתה
לא יודע הקנאן יהוד וההה לפני
ואחרי זה כבר אומר לך
לקראת מי לפני מי להיות קנואה
מה
גם כשיעקב פוגש את עשיו קוראים לו יעקב
כן אבל קוראים לו ישראל
כשהוא הכניע את שרו של עשיו
כשהוא הכניע את שרו של עשיו קוראים לו ישראל
כן יש הבדל בין האידאל ובין המציאות
אבל האידאל כבר נקבע אבל ביחס למי
ביחס לשרו של עשיו לא ביחס לשר של קנאן
כן
קצת חייבות למה שמדוד
זאת אומרת אפילו בנצרות זה נחשב מוסרי
העניין של ההגנה העצמית
זה לא מוסר עליון כאילו
מעל המוסר האנושי הבסיסי
לא הבנתי
אין פה איזה כאילו אני מנסה
להבין את הנקודה המאותית של המוסר
אז כדאי שמישהו תקף אותי
מי אמר שזה באמת נכון שאני אגיד
כלומר אתה אומר אם מישהו
תקף אותי הוא לא יצטרך להכנע
נכון כלומר כאן אתה דן בשאלה
כללית יותר לגבי מהות המוסר
האם המוסר כולל רק את החסד או גם את הצדק
עבור הנצרות מוסר שווה חסד
ולכן גם לפעמים צריך להיות
מצב שבו אני נכנע לפני התוקף
מובן כי האלימות היא במהותה
דבר רע לפי המוסר הנוצרי
לפי היהדות האלימות איננה
דבר רע תלוי את מה היא משרתת
אם היא משרתת את הצדק לא
רק שהיא לא דבר רע היא אפילו
מחויבת ומי שלא ינהג באותה האלימות הוא הפושע
בוודאי צריך לראות מה הצדק האובייקטיבי נכון
ויבוא יעקב אני ממשיך
ויבוא יעקב שלם העיר שכם
אשר בארץ קנן בבואו מפדן ערם
אם אנחנו עושים
מסלול מציירים את המסלול
של בואו של יעקב מפדן ערם
פדן ערם נמצאת מצפון לארץ ישראל נכון
הוא הגיע ליגר סעדותה כשדלק אחריו
לבן יגר סעדותה נמצאת ממזרח הרבה לירדן
מיגר סעדותה הוא פנה אל נחל יבוק לכיוון
מערב במקום השפך של היבוק אל הירדן נכון
כי הרי הוא אומר כי במקליל
עברתי את הירדן הזה כלומר המקום
שבו היה המפגש עם אסיו היה
קרוב לשפך של היבוק לתוך הירדן
איפה נמצא היבוק ביחס באיזה
גובה של הירדן נמצא השפך של היבוק
מדרום לזה הרבה יותר מדרום כלומר
בערך באמצע וודי עזרקה מה שנקרא
וודי עזרקה מול ההתחלה של נחל
תרצה הנקרא בערבית וודי אפרה
לאן התכוון יעקב להגיע
מה המטרה שלו לאיזה נקודה בארץ
קנאן הוא מתכוון להגיע בסופו של דבר
לחברון נכון הוא רוצה להגיע אל יצחק
אביו ארצה קנאן כתוב במפורש בפרשה הקודמת
איפה נמצאת חברון ביחס לוודי עזרקה
דרומה יותר נכון דרום מערב
איפה נמצאת שכם ביחס לשפך של נחל יבוק
צפון מערב אם כן יעקב במקום לפנות דרומה
כפי שמתבקש פונה צפונה כפי שלא מתבקש
זה מאוד מוזר מה הוא הולך לעשות בשכם
מה יש לו לחפש שם הוא צריך להגיע לחברון
מה
הוא הולך לחפש את קבר יוסף יש לי קושייה עליך
מי אמר קבר יוסף אתה יש לי קושייה
עליך יוסף עוד לא מת באותם הימים
ולכן לא ייתכן לומר שהוא הלך לקבר יוסף
אז אם כן מה הוא הלך לחפש שם
בפשטות מה את אומרת
המסלול של אברהם
אז אם כבר המסלול של
אברהם אז למה הוא נסע ממזרח
לירדן היה צריך לבוא ממערב
לירדן לבוא מצד לבנון בכלל כפי
שגם המדרש מוסרבי ידינו שאברהם
הגיע מסולמה של צור מהאזור של
ראש הנקרא
מהאזור שמצפון ראש הנקרא כמו כל האזור
שבחוף לבנון למה בכלל הוא הלך ממזרח
אז לחפש את המסלול של אברהם זה קצת לא מובן
למרות שיש בזה משהו הרי מצאנו את אברהם בשכם
נכון האם אברהם באמת הגיע לשכם
מישהו יודע אם אברהם הגיע לשכם
כן או לא
הוא הגיע לילון מורה
אני רוצה ראיות אל תגידו לי סתם ניחושים כן
יפה פרק ידבט פסוק זין
נכון פסוק וב סליחה כן
ויעבור אברהם בארץ עד
מקום שכם עד אילון מורה
מסקנה הוא לא הגיע לשכם
כי לא כתוב ויעבור אברהם בארץ
עד שכם אלא כתוב עד מקום שכם
אני אומר מה זה מקום שכם
אם אני נוסע לתל אביב אני
נוסע למקום תל אביב אני
נוסע לתל אביב מה זה מקום שכם
יש כאלה שפרשו מקום במובן
של מקום פולחן כן מקום מה נורא
המקום הזה אין זה כים בית
אלוהים כן שמקום זה היה כינוי
לכל מקום של עבודה פולחנית כאילו
שהוא חיפש איזה שהוא מקדש קנני שהיה שם
אבל יותר פשוט זה לומר מה
שאומר רבי אברהם בן עזרא
שכאשר אברהם מגיע אל מקום שכם שכם לא קיימת
לכן הוא מגיע למקום שבו עתידה
להיות שכם שכם עוד לא נוסדה
גם מבחינה ארכיאולוגית אגב זה
נכון בתקופה של אברהם לא מצאו
מהמאה השמונה עשרה לפני
הספירה שום שריד ארכיאולוגי
אם כן סביר שאברהם מגיע עד
מקום שכם כלומר המקום שבו עתידה
להיות שכם אולי שזה פונדק
דרכים משהו כזה עד אלון מורה אלון
בין שזה עץ בין שזה מישור זה
שליטה של הטבע לא של היישוב האנושי
אז אם כן אברהם מגיע לשם
והוא בונה שם מה הוא בונה שם
מסבח נכון והיא בין שם מסבח לשם הנראה אליו
שאלה אם כמה אנשים מגיע אברהם למקום שכם
אם כמה אנשים מגיע אברהם למקום שכם
כל הנפש אשר עשה בחרן זה
הרבה אנשים לא יודע כמה אבל זה
הרבה יש קבוצה אנושית של
אנשים שמגיעים עם אברהם לשכם
אחר כך כתוב והוא בונה שם
מסבח ברור שכדי לדמות מסבח זה לא
מספיק לדמות מסבח ולעזוב אותו
צריך משהו שיפרנס את המקום הזה
בעצם אברהם הקים שם בעצם מקום פולחן
אחר כך כתוב
ויעתק משם ההרה מקדם לבית אל ויית אהולו
אהולו כמה אוהלים יש שם
פשוט אחד לפי חזל שניים למה כי כתוב
גם אהולה כתוב שם בהה אהולו עם ההה
רומז גם לאהול של אשתו שהוא עסק
באהול אשתו לפני שהוא עסק באהול עצמו
אז אם כן יש לאברהם עכשיו שני אוהלים
ואיפה כל האנשים שהיו איתו
הוא השאיר אותם בשכם
כלומר אפשר לומר אברהם
היה המייסד של העיר שכם
הוא הקים אותה
אם כן יש בשכם קבוצה אנושית
של אנשים שהם תלמידי אברהם
והם מאמינים באלוהי אברהם במידה מסוימת
רק זה שאברהם המשיך את דרכו לבד זה מכל
מיני סיבות שעסקנו בהם כאשר למדנו את פרשת לך
אבל כאן אברהם הולך לבד
ומשאיר מאחוריו את אנשי שכם
כן
איך אפשר לבוא מזה שהוא כתב
היתו אהלו כי זה בלשון ירחי ואוהלים
שני אוהלים אבל כל הפעלים שם
בסיפור ההוא מספרים רק על אברהם
לא כתוב שם בלשון רבים ויעתיקו משם הערב.
בטחון למה כתוב ויעתיק כי רק הוא נעתק
לא אבל גם לפני כן כשמפרש
לפני כן כתוב
לא כתוב על זה שם
אתה צודק אתה צודק כשלפני
כן כתוב בלשון רבים וילכו משם
ארצה קנן ויבואו ארצה קנן אתה
צודק אם כן כתוב בלשון רבים
ובאמת אחר כך זה המאבן
לשון יחיד מוכיח שיש פה
הזיבה של אברהם את הקבוצה כן כן
תודה על היערה זה באמת מחזק עכשיו אם כך
אנחנו רואים שאברהם הקים את עיר
שכם ובאמת אנחנו רואים בימי יעקב נכדו
בימי יעקב נכדו אנחנו
רואים שיש כבר עיר במקום
עכשיו אם אנחנו מנסים להבין מה בעצם
המצב של יעקב כאשר הוא בא מפדן הרם
יש לו התחלה של הגרעין הלאומי
הוא עצמו
ארבע נשים
שני מעשר ילדים
נכון
הוא עצמו ארבע נשים שני
מעשר ילדים מה אתה אומר
אחת עשרה ילדים כלומר
אתה חושב שבנות זה לא אנשים
זה מה שאתה אמרת
כן אתה אומר שיש לו רק אחת עשרה ילדים
אני חשבתי שיש לו שני מעשר אלא
מה אתה החלטת שבנות לא נחשבות
נכון
ככה התורה אומרת ככה
איפה ראית שהתורה אומרת ככה
אומרים בתקשורת שככה אומרים אבל אני
לא יודע אני רואה שיש ליעקב שני מעשר ילדים
אחת עשר מהם הם בנים
ויש לו עוד ילד שהיא בת נכון
עכשיו מאחד עשר הבנים יבלדו אחת עשר שבטים
האמת היא שעתיד להיוולד לו עוד בן
ואז יהיו שני מעשר שבטים זכריים
ומה עם מדינה
מה היא תעשה
גם היא תקים שבט את השבט השלוש עשרה
והיא צריכה בשביל זה להתחתן לא
איך אפשר להקים שבט בלי להתחתן
אם היא תתחתן
עם אחד מהאומות העולם
כלומר בתוך הבית של יעקב
אבינו יש שני מעשר שבטים
ישראליים ויש שבט נוסף
שהוא השבט של אומות העולם
שמקיים את היסוד האוניברסלי
של המסר של בית אברהם
נכון אתם זוכרים שדיברנו על זה שלאברהם
אבינו לא הייתה בת זוכרים למה לא הייתה לו בת
כדי שלא יוכנס גורם זר לתוך
היווצרות הזהות הישראלית
אבל יעקב אבינו שפט שהנה
הגיע הזמן והרי היה נולדה לו בת
אם כן הגיע הזמן לשתף את
אומות העולם בבניין האומה
אם כן הוא מחפש לו הוא
מחפש לה סליחה את הגורם
הראוי מבין אומות העולם
להקים את השבט השלוש עשרה
וזה מסביר מדוע אם כן
הוא פונה לשכם באופן
טבעי הוא מחפש שם חתן
לדינה ביתו כן ואתה אומר
זהו מי הוא המועמד הרצוי חז״ל
אומרים שהמועמד המתאים ביותר היה אסיו
ולכן באים בטענות על יעקב
אבינו שהוא הכבי את דינה
הרי אנחנו רואים שבה השטח
היה מול אסיו דינה לא נמצאת
אז הוא הכבי אותה חז״ל
אומרים אתה לא בסדר היית
צריך לקחת את אסיו סך
הכל היא הייתה בת כמה
שמונה בערך אסיו היה בן
תשעים ושמונה אז על תשעים
שנה אפרש אתה עושה בעיות
אבל ככה חז״ל הורים מה סך הכל ילדה
בת שמונה היא כבר יכולה כבר להתחתן
מה כן כן מה הוא אפשר להבין מה
המשמעות של הדברים האלה האם חז״ל
התכוונו ברצינות שזקן בן תשעים
ושמונה יתחתן עם ילדה בת שמונה
מה
ודאי שלא ודאי שלא התכוונו
דברים כאלה אלא התכוונו שאחד מן
צאצאי אסיו מהראויים ביותר
יתחתן עם דינה זו הכוונה אבל חז״ל
מקצרים הליכים כי הם רוצים להסביר
לך את המהות. המהות היא שאסיו
הוא בעלה של דינה איך זה מתממש
הלכה למעשה מחפשים במשפחה מי שמתאים
מובן זאת אומרת שאנחנו צריכים
להקים את השבט השלוש עשרה
על ידי ההתשרפות של הכוחות
האסוויים בדיוק כמו שיעקב לקח
לאישה את לאה שהייתה
מיועדת להיות אשתו של אסיו
כמו שיעקב לקח את הברכות
מאסיו את הבכורה מאסיו
את שמו ישראל לקח משרו של אסיו אז
היה צריך לצרף את אסיו לתוך האומה ואז
הייתה נולדת אומה ישראלית משהו משהו
מדוגמת והיא הייתה מביאה הגאולה לעולם
לא רצה יעקב אולי בצדק הוא מצלם
להבין אולי המצב של אסיו במצב הזה
הוא עדיין לא ראוי להתשתרפות
ואז הוא הולך לחפש אצל יושבי הארץ
אצל הצדיקים שבין יושבי הארץ
את מי שיכול להתחתן עם מדינה
יש איזה מה
זהו אז זה שאלה איך עושים את זה כלומר
במהלך ההיסטוריה ראינו מספר פעמים
שהיהודים היו משוכנעים
שמצאו את השבט השלוש עשרה
למשל כשהייתה האמנציפציה
במהפכה הצרפתית
פתאום היהודים שמעו את בני אדום
אומרים אנחנו בעד חירות שוויון אחווה
היהודים הרימו לא רק גבה
אחת אלא שתי גבות אמרו מה
בני אדום מדברים בשפה של
עם ישראל הגיע המשיח לפריס
לא זה באמת ככה צריך להבין ככה הם ראו את זה
כן כאשר נפוליאון הקים את הסנדרין
הגדולה וכל זה עשה רושם גדול על היהודים
ראו שזה לא בדיוק עובד
אבל זה צריך ללמוד היסטוריה כללית
אחר כך השתכנעו במהלך המאה התשע עשרה
כשהרעיון האמנציפציה התפשט במרכז אירופה
שהמשיח נמצא בברלין
והייתה איזו שיח זווה
אבל היו רעיונות כאלה בין רבנים
שהתפקיד של עם ישראל זה
להשפיע קדושה בתוך התרבות הגרמנית
ולכן צריך להיות נאמנים למדינה
הגרמנית ומתוך כך להביא קדושה לעולם
אחר כך זה הסתבר קצת יותר במאה העשרים
היה רעיון שאולי המשיח הגיע למוסקבה
וזה מסביר את הנהירה הגדולה של חלק
מיושבי בית המדרש של המפלגה הקומוניסטית
אומרים שכאשר לנין היה יוצא מהפוליטבירו
היה מעניין היה אפשר להתפלל מנחה
זאת אומרת וכולם היו בחורי ישיבות
לשעבר שידעו טוב מאוד להתפלל
כלומר יש איזה מין רעיון כזה של
התמזגות עם מה שנראה כטובים שבה אומות
וגם פה יעקב אבינו פונה אל
שכן הוא סבור שיש שם מה לעשות
ויש רק בעיה אחת כל פעם שהיה ניסיון כזה
התברר
בצורה כואבת
שאותו גוי נשאר ברברי
למרות הניסיונות הקוסמטיים
וכאן צריך להבין מה כתוב כאן
כתוב וייחן את פני העיר
הוא עושה חנינה לעיר
הוא נותן חן לעיר
מה אתה אומר הוא חונה בעיר מה אתה אומר
זה כמו מוטו בשאר אביב
וזה כמו שם נכנסה ליר בבירות
כן
אתה אומר איך התחילה עם יושבי
הארץ בוא נראה אם זה עובד בסדר
ואייקן את חלקת השדה אשר נטש שם ההולו
הוא נותן חנינה לעיר כלומר
הוא מנסה למצוא את החן שבעיר
וייקן את חלקת השדה אשר
נטש שם ההולו וייקן קניין
וגם מלשון תקנה, אומרים חזל עשה תקנה
והוא תיקן זה מעניין יעקב
מגיע הוא מתנהג כאדון הארץ
והוא מתקן שלושה דברים עבור אנשי שכם
תיקן להם מטבע
תיקן להם שווקים תיקן להם מרחצאות
מה הוא רוצה
הוא רוצה ללמד אותם איך
מתחתנים לפי תורת ישראל
צריך מטבע לקידושין
שווקים מרחצאות לטבילה שווקים לכתובה
לא מתחתנים סתם זה
לא על דרך הטבע כמו אצל
החיות יש איזשהו יסוד
תרבותי שמתלווה לקשר הזוגי
לכן הוא מלמד אותם מטבע
מרחצאות שווקים ניסיון יפה לא כן
השווקים זה המקום של ההתחייבות החוזית
והכתובה היא התחייבות חוזית
הכתובה זה לא אקט של קדושה זה חוזה ממוני
זה בא להגן על האישה למה
תיקנו כתובה כדי להגן עליה אנשים
חושבים בטעות שהכתובה זה
שהוא קונה אותה אין שום קשר
והיא כן את חלקת השדה אשר נטשה
מעולה מיד בני חמור אבי שכם במאה כסיתה
עכשיו יש פה משהו מאוד מעניין
הוא קונה מיד בני חמור אבי שכם אם כן חמור
זה שמו של אדון הארץ הבן שלו נקרא בשם שכם
מעניין מאיפה בא השם הזה
לבן מאיפה עלה בראש של
חמור לקרוא לבנו שכם
על שם מה הוא קרא לו שכם
על שם העיר, אה יפה זאת אומרת חמור
אמר אני גר בעיר שכם איך לקרוא לבן שלי שכם
מעניין כלומר העיר נתנה את שמה לאדם
האם ראינו משהו דומה אולי ביקור נפוך
אני רוצה משהו קדום
אני רוצה משהו לפני
בבי ראשית חנוך והיא בונה העיר
והיא קראה את שם העיר כשם בנו חנוך
כלומר מה שהמה הלך בדיוק
הפור האדם נתן את שמו לעיר
לפי מה שניתחנו אז כשלמדנו את הפסוק
הזה מפרק דלת למדנו שבעצם הייתה פה נפילה
כלומר האדם ויתר על הזהות
שלו לטובת המסגרת שבתוכה
הוא חי. המסגרת חשובה
יותר מן האדם מי האיש חנוך
נבנתה העיר חנוך
ואילו כאן נעשה תיקון לנפילה הזאת והיא
יבלד לחנוך את העיר רד מה זה העיר רד עיר ירד
ומתוך שהעיר ירד וירד ילד
את מחוי האל מוחד שם שמיים
ומחוי האל ילד את מטוש האל כלומר התשה
הכירה של האלוות של האלוות ומטוש האל ילד את
לעמך נמוך לגמרי אבל כאן
יש תיקון העיר מחזירה את
שמה אל האדם אם כן יש
תקווה שאפשר לעשות מזה משהו
מה
הייתה ירידה בגלל שהאדם
הפסיק להיות הוא בעל השם,
הפסיק הוא להיות הנושא
והעיר הפכה להיות הנושא
כלומר האדם מגדיר את עצמו על
פי המסגרת שבתוך הוא חי במקום
שהמסגרת תהיה מוגדרת על פי
האדם אם כן אצל חנוך הייתה נפילה
וכאן הייתה עלייה בחזרה
והיא קראה את שם העיר כשם בנו
חנוך וכאן העיר מחזירה את
שמה אל האדם אם כן יש תקווה
זה לא אמרו שהוא קרא על שם בנו אז
הוא קרא את הסביבה על פי האדם לא
אז זה הניתוח ההפוך מהניתוח
שעשינו אז האם אנחנו צריכים לחזור
על כל מה שהסברנו אז כדי
להוכיח שהקריאה הזאת היא הנכונה
מה אתה אומר
אפילו לא כי הרי כבר פה עכשיו
אני עשיתי קצת חזרה לכן הבאתי
עירד מחוייאל מתושעל למיך כדי
להראות שזאת הכוונה שלה כתוב
אמת או לא. אגב היה גוי אחד קראו לו אלכסנדר
ממקדוניה כל מקום שהגיע הקים עוד אלכסנדריה
יש איזה עשרים אלכסנדריות שהוא הקים
כן כלומר הוא ויתר על עצמו
ובעצם מה שחשוב עכשיו אלכסנדריה זה המקום
כן מה אתה אומר
מה פירוש השם חמור
למה נתת שם כזה
חמור זה מי אמר שזה שם לא
טוב יש גם שם זאב אריה דוב
חמור זה מי שיכול לסט ויית שכמו
לסבול יש לו יכולת של סבל של נסיעה
מה הוא נושא הוא נושא עליו
את העול של כל הגורל האנושי
הוא רוצה לתקן את העולם חמור הזה
לכן הזוהר אומר גם חמור זה
ראשי תיבות חכם חוקם ורב רבנן
זה חמור מה
יש כל מיני הסברים כן עכשיו אני רק
רוצה בבקשה תסתכלו תחזיקו את הדף אני
יודע שצריך לתת הוראות מדויקות תחזיקו
את הדף אבל תסתכלו לרגע אחד בפרק ד'
פסוק
י'
פרק ד' פסוק י'
וידע כאין את אשתו וטהר וטלד את
חנוך והיא בו נאיר והקרא שם העיר כשם
בנו חנוך תסתכל לטעמים שמתחת
לשלושת המילים האחרונות כשם בנו חנוך
זה לא לפי הצפוי
כן מתחת למילה כשם יש טעם שאחינו הספרדים
מכנים אותו תרחה ואחינו האשכנזים טיפחה
טיפחה מתחת למילה בנו נמצא
טעם שאחינו הספרדים מכנים
אותו מעריך ואחינו האשכנזים
מכנים אותו מרחה נכון
אז בדרך כלל היה צריך לדפוך
מרחה טיפחה או מעריך טרחה כשם
בנו חנוך אבל כאן לא כתוב כך
יש כאילו הפסקה אחרי המילה כשם
והקרא שם העיר כשם בנו חנוך
אז מי קרא לעיר בנו חנוך קרא
לעיר כשם אז מה היה השם של העיר
כשם
והקרא שם העיר כשם מי קרא לעיר כשם בנו חנוך
מה שכם עוד לא נולד אנחנו מדברים
בפרק דאלב פסוק ירוזה אז שכם שחי
כאלפיים שנה אחרי הפסוק הזה לא
יכול לקרוא לעיר בשם שכם או כשם
כן אני שוב חוזר לפסוק
והקרא שם העיר כשם בנו
חנוך אז מי קרא לעיר כשם
בנו חנוך לא שכם, כן שכם עוד לא
נולד כן מה אתה אומר, אז מה זה כשם
הוא קורא כשם שלו
כלומר נכון שלעיר קראו חנוך
אבל קוראים לה כשם, כשם שלו
זאת אומרת יש פה משהו שהוא
בערך זה עוד לא השם ממש
אלא יש קף הדמיון זה משהו שמנסה
רק להעתיק כמו קוף אחרי האדם
אז כשם מה קורה בעיר שכם הקף
נכנסה פנימה
כן אז יש כבר התחלה של התיקון
אבל זה כנראה לא יספיק היה צריך שהקף תעבור
לסוף כי אם ישראל יהיה שמחה שאין בהם קף
אז כל פעמים טוב זה רמזים אבל
בואו נחזור אם כן לפרק למד דלת
פסוק י' ת'
למד דלת י' ת'
ואי כן את חלקת השדה אשר נטשה מהו
לו מיד בני חמור אבישכם במאה כסיתה
ויצב שם מסבח ויקרא לו אל אלוהי ישראל
איך שלא נפרש את הפסוק
הזה רואים כאן כוונה של יעקב
להתחיל לתפקד בתור ישראל
ויקרא לו אל אלוהי ישראל
אז מי קרא בדיוק למי מה יש בזה
כמה פירושים היינו בראשי עכשיו כן
האם זה פגני לקרוא למקום אל וזאת למה
נובע זמן
לא מפריע לי
למשל וייבן משה מסבח ויקרא לו השם נשיא
כמו לך
כן ושם מהיר מיום השם שמה
נכון נכון אז זאת אומרת שכנראה
שאנחנו קוראים למקומות בשמו של הקב". הוא
כי שם קוראים בשמו לא צריך לעשות מזה עניין
ותצא דינה עכשיו על רקע זה
יציאתה של דינה מובנת הרבה יותר
כלומר דינה המיועדת
לבעצם לאדוני הארץ כי הרי יעקב הוא
האדון של משפחתו והוא כמין מלך לוקאלי
והיא ביטו מיועדת מן הסתם לשכם בן חמור זה
בעצם כבר צפוי מראש כן אז היא יוצאת לראות
בבנות הארץ ותצא דינה בתליה אשר
היא הלדה ליעקב לראות בבנות הארץ
ויער אותה שכם בן חמור אחיווי נשיא
הארץ והיא ייקח אותה והיא ישכב אותה והיענע
למה אפשר להגיד סתם מקרה
רגיל של עונס של אדם ברברי
חסר נימוסים
אבל אולי הייתה לו תחושה אחרת לגמרי
כלומר דרך אפשר לומר דרך האינטואיציות
דרך הנטיות הטבעיות החריפות של
הימים הקדמונים מסתתרות אינטואיציות
הוא חש ששם נמצא הכוח של הגאולה
הוא רוצה להידבק בבית יעקב זה
חשוב לו וזה אצלו בלידי ביטוי בבת
ברור כלומר הוא לא סתם לוקח
את הבת של יעקב, הרי אם הוא
אדוני הארץ והוא מתנהג
בברבריות הוא יכול לעשות את זה
עם אחרות, למה להסתבך
עם יעקב שהוא ראש השבט
הנגדי, אלא כנראה שיש לו
כוונה עמוקה מאוד בדבר הזה
למרות רשעותו אפשר לחפש
מחורזת הניצוצות העמוקים של הניסיון
להתחבר אל כוח החיים בדיוק
כמו שמצאנו אצל פרעה ואבי מלך
שגנבו את שרה ואצל אבי
מלך השני שגנב את רבקה
כך אנחנו רואים אצל שכן
בן חמור שגונב את דינה
כן מה אתה אומר
כן כי זה בדיוק העניין אצל יעקב זה
מעודן אצל הגויים זה גס יפה כלומר
יש הרבה דברים שאנחנו רואים
שעברו עידון סובלימציה בתוך עם ישראל
ואצל האומות נשארו בגסותם כן מה אתה אומר
למה בפרסום הקודם למה יצא לראות
בבנות הארץ למה לא באדוני הארץ
למה שהיא לא תראה באדוני הארץ כי היא צנועה
כן זה שבת מתרואה עם בנות זה בסדר
היא לא צריכה לחפש את הבן זה לא התפקיד שלה
נכון
ויהרות אשכם בן חמור האחי וניסי הארץ
היקח אותה ותסקר אותה והניעה ותדבק נפשו
בדינה בית היעקב והיהב את
הנערה והידבר על לב הנערה
עכשיו אני שואל אתכם שאלה איפה זה קרה
איפה זה קרה הסיפור הזה
זה קרה בין האוהל של יעקב
לכניסה לעיר שכמת נכון
בסך הכל זה שטח די קטן
איך יודעים את זה כתוב
וייחן את פני העיר מה זה
פני העיר בתנ״ך כל מקום
שכתוב פני מקום מסוים זה צד
מזרח נכון צד מזרח של העיר
עכשיו אם אנחנו כמו שפני המשכן קדמה
ואם אנחנו מחפשים הרי
איפה המקום הזה שבו יעקב
נטע או לא זה המקום
שלימים היה קברו של יוסף נכון
כתוב בספר יהושע ואת עצמות
יוסף אשר העלו בני ישראל מרץ
מצרים קברו בשכם בחלקת
השדה אשר קנה יעקב את בני חמור
אבישכם במאה כסיתה
אם כן המקום הזה הוא קבר יוסף
עכשיו אם אנחנו מחפשים איפה נמצא
השער המזרחי של העיר ביחס לקבר יוסף
פשוט מי שמכיר את הטופוגרפיה
שם השער הקנה אני הקדום
מהתקופה של האבות קיים עד
עצם היום הזה אפשר לראות אפשר
לעבור שמה במקום שבו נכנסו
שמעון ולוי אני אישית זכיתי
להיכנס שמה בין שני האבנים שדרכם
נכנסו שמעון ולוי אי אפשר לפספס
זה בדיוק חמישים מטר של ירידת
תלולה מן השער עד הקבר של יוסף כלומר בתוך
האזור הזה שם היה המעשה של העונס של דינה
אז אי אפשר לחפש רחוק
עכשיו ואז הוא לוקח אותה מכניס
אותה לעיר היא שבויה עכשיו בתוך העיר
עכשיו איפה יעקב היה באותו זמן
איפה שקבר יוסף האם הוא שמע את העונס
כן או לא מן הסתם שכן הוא שמע
הוא יודע שזה קרה בואו תראו את זה שזה משמעות
והיא אומר שכם אל חמור אביב
למור קח לי את הילדה הזאת לאישה
כלומר יש רעיון של שכם למסד
כלומר לשפץ את הברבריות זה נעשה
בצורה המגעילה ביותר שיכולה
להיות בוא ניתן לזה צורה תרבותית
לאחר מעשה כלומר אנחנו
נשפריץ איזה שהוא שפריץ
על גבי הגואל נפש כדי
שזה יראה יפה מבחוץ
ויעקב שמע כי תימא את
דינה ביתו מה זה הוא שמע
הוא שמע בעצמו לא סיפרו
לו הוא שמע את המעשה
ובניו היו את מקנאו בסדה וחריש יעקב עד בואם
ויצא חמור אבישכם אל יעקב לדבר איתו
ובני יעקב באו מן הסדה כשומעם
כי גם הם שמעו מה שקרה
והתעצבו האנשים והיחר להם
מאוד כי נבלה עשה בישראל
נשכב את בת יעקב וכן לא יעשה
פה אתם רואים שזה במכוון שהכתוב עושה
את המעבר הזה יעקב ישראל או ישראל יעקב
יש את השאלה אנחנו מכירים הרי את הסיפור כן
כן
למה זה נשמע נועה והיום
נו ואז מה את רוצה שהוא יעשה
מה את רוצה שהוא יעשה
תגידי מה את רוצה שהוא יעשה
אין לו אף אחד הוא לבד באוהל
לא הבניו היו את מקנאו בסדה
מה את רוצה שהוא יעשה
הוא בן מאה
לא באמת להבין את זה
כן
זה פרטים פלסטיים
כן
כן ברור
עכשיו
כן
לא זה מה
לא זה מה
הוא עצמו נלחם
עכשיו על כל פנים
יש שאלה גדולה הרי אנחנו מכירים את
המשך הסיפור, המשך הסיפור זה ששם בני יעקב
עשו תג מחיר בריבוע
שם הם שחטו את כל העיר
כשאני שואל את השאלה זה
בסדר זה לא בסדר רמב״ם רמב״ן
מדרשים מפרשים מכל הכיוונים
אלה מגנים אלה לא מגנים
אלה אומרים זה היה חצי בסדר אלה אומרים
שזה היה לגמרי בסדר בקיצור כל מיני דברים
לא ניכנס כנראה לפרטים של
כל המחלוקת הזאת אני רק רוצה
להביא דעת המהרל מפראג,
המהרל מפראג אומר דבר עמוק ביותר
המהרל אומר כל המחלוקת בין המפרשים
אם זה היה בסדר או לא בסדר לא בעניין למה
כי בעצם זאת הייתה מלחמת אומה באומה
איך פורצת מלחמת אומה באומה
על ידי תקרית גבול
עכשיו תקרית גבול אם
אנחנו רואים את התקרית עצמה
אז היא צריכה להישפט מצד עצמה
כדבר קטן נגיד מישהו עקר את העצים
של השכן אז מה צריך לעשות לשלם
את העצים לשתול מחדש להטיל כנס
אולי להרוג את העוקר מקסימום
אבל לא צריך בשביל זה להרוג עיר שלמה
אבל כיוון שאנשי שכן ואנשי יעקב נחשבים
לשתי אומות זאת בעצם הכרזת מלחמה
כן הרי אין שלטון מרכזי שבה אין
כלום זאת מלחמה של אומה באומה
נכנסת לאומה באומה בעצם אז זה מציג
את הכל עכשיו מי החליט שיעקב הוא אומה
אם הוא ישראל אז הוא
ישות מדינית הוא בעצם מלך
שתקפו את המדינה שלו יש לו
בעצם מדינונת מאוד אבל זאת
מדינה יעקב הוא בעצם מלך מלך
שפגעו בביתו הוא יוצא למלחמה
אם יעקב הוא משפחה
אז את מי צריך להעניש את
הפושע עצמו לא את כל העיר
אז זה בדיוק הבעיה האחים של דינה מה הם
אומרים נבלה עשה בישראל לשכב את בת יעקב
כלומר כיוון שהם החליטו שהם כבר
אומה לכן התגובה צריכה להיות חריפה
אבל יעקב חושב שהוא עדיין
במעמד של משפחה לכן הוא
לא חושב שיש לו זכות להרוג
את כל אנשי העיר בגלל זה
אולי אפילו הוא חושב שכדאי לנרמל את הקשר הזה
ולכן כשבהתחיל איתו מסע ומתן על דינה
הוא דווקא שותק
הוא דווקא מקבל את הרעיון כן מה אתה אומר
שמעתי פעם מדיקת שומרת שדינה
הייתה אמורה להפות את הישייה
של עם ישראל כלפי אומות העולם
זאת אומרת שמי שהתחתנת עם דינה
בעצם התקרבת את יצרן
כלומר השבט השלוש עשרה
הרעיון יפה
אולי יעקב בעצם לא
לא יודע איך הם
מכירים את זה אבל
אולי בעצם יעקב ראה את העניין
כן כלומר באמת סביר לומר שיעקב
הרי מדוע יעקב נסע צפונה אחרי
שהוא היה במעבר יבוק והרי
מטרתו להגיע לחברון שהיא בדרום
אז למה הוא פונה צפונה לשכם
כנראה שהוא חושב שבשכם
הוא ימצא את החתן של דינה
כן בעצם הייתה אמורה
להיות עם אסף להיות אישה של
אסף וחזל באים לטענות על
יעקב על זה שהוא הכביר אותה
ובאמת יכול להיות שאם אסף זה היה יוצא
יותר טוב אבל קרה מה שקרה יעקב חיפש בשכם
הוא חושב שאם אדוני הארץ שם יש סיכון
ולמה דווקא בשכם אולי בגלל שהעיר
שכם הרי הוקמה על ידי הפרמבינו
על ידי הנפש אשר עשו בחרן אז הוא
חשב שאולי שם יש מקום לדבר הזה
לכן אף על פי שההתנהגות הייתה ברברית
היה רעיון של יעקב שכדאי לנרמל את זה
כן
אולי גם בקר על מה שקרה עם אסף
כן יכול להיות גם כן ודאי
אגב בזכותך בעצם אנחנו חוזרים
על הדברים שנאמרו לפני כמה דקות
בשיעור לפני שהגעת בסדר אבל ברוך
השם תודה רבה שבזכותך כן בבקשה
כן
אם אנחנו נראה ברב מומז במעלה
שלא עוד שיעקב לא יתנגד זה מה שכתוב
הנה בוא נראה אני לא יודע אם זה
קשה או לא קשה אני יודע מה כתוב
אני מה יש להיות כתוב אני להבין
כן אז כאילו וכן לא יעשה והידבר חמור
איתם למור שכם בניח השכנפשו בביתכם תנועה
אותה לא לאישה והתחתנו אותנו בנותיכם
תתנו לנו ובנותינו תקחו לכם ואיתנו תשבו
והארץ יהיה לפניכם שבו וסחרווה ויחזווה
והי אומר שכם אל אביה ולאחיה
אמצחי מיניכם ואשר תמרו אליי אתן הרבו
עליי מאוד מוהר ומתן כל הדברים
שנוהגים לתת כתובה וכל מיני מתנות
ואתן רק אשר תמרו אליי
ותנו לי את הנערה לאישה
כלומר יש פה מסע ומתן הם
רוצים בעצם להתאחד עם עם ישראל
כן בבקשה למה כבר פעם
שנייה כתוב הנערה בלי
הההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההה
מיני סיבות הסיבה הפשוטה היא משום
שכיוון שדינה היא בעלת יוזמה ואת תצא דינה
אז היא אקטיבית היא כמו נער
כן בבקשה
למה בעצם אם זה אומה צריך להגיב חומרה
אומה נלחמת באומה כשאומה נלחמת באומה
הפרט בטל לאומה למשל כשאתה נלחם נגד אויב
אם אתה נגיד הולך ברחוב יש
כנופיה של שודדים שמתנפלת עליך
אתה צריך להיזהר במי אתה
פוגע אתה פוגע בתוקפים אתה לא
פוגע בסתם בן אדם שהזדמן לשם
או אפילו באדם שנהנה לראות את
ההתקפה כי אתה צריך לברר מי באמת
הפושע מי לא לעומת זה כשאתה נלחם
נגד אומה אחרת אתה חייל בצבא
של אומה ואתה נלחם נגד אומה אחרת
אתה לא יורד דווקא ברישאים אתה יורד באויב
לא לאו דווקא לאו דווקא זה שיש
אמנות בינלאומיות היום שאומרות שלא
יורים באזרחים כל מיני דברים
כאלה זה חידוש אבל באופן עקרוני אין
מניעה שאומה תנסה
להשמיד אומה אחרת כלומר מה
למה זה לא מוסרי שאלה
אם זה צודק או זה לא צודק
השאלה אם זה צודק או
זה לא צודק אני שוב חוזר
לעניין כלומר האומות הן
פועלות כישות אחת מול ראותה
כן כתוב ויאמרו איש על ראיהו
אומר ראשי אומה אל אומה
זאת אומרת שבקשה של מלחמה
זה כאילו שני אישים שנלחם עם
זה וזה ולכן כשאתה נגיד אתה
נלחם ישירות נגד מישהו אחר
אתה לא אומר יד ימין שלו
היא האויב שלי אבל יד שמאל
שלו לא עשתה לי כלום כי הרי
הוא לא יחזיק נשק ביד שמאל
אלא אתה תפגע ביד שמאל אם זה
יכול למנוע ממנו להפעיל את יד ימין
ברור ולכן הפגיעה באזרחים
באופן עקרוני היא מותרת
אלא שיש החלטה עכשיו של
הקהילה הבינלאומית אנחנו
נמנעים גם מפגיעה באזרחים
כמובן אבל זה לא שזה לא מוסרי
זה עידון של האנושות כן ודאי
כן אזרח זה חייל במדים אזרחיים
כלומר זה חייל בלי מדים כן
נכון
אבל כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו
כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו
כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו
כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כ
אם אתה מתאחד עם יעקב ומשפחתו
וכנראה גם הנלווים אליו כמה כבר אנשים
יש כאן אלף איש מקסימום כן אז
כנראה שגם בשכם לא היו הרבה אנשים כן
מה אתה אומר
השאלה היא לא אבל אומה לא
פועלת מול יחיד יש אומה מול אומה
אז אם יעקב הוא לא אומה אז גם
שכם הם לא אומה בנושא הזה כן
אמרתי זה פסיביות
זה כאילו לא שהיא הולכת
לחפש את הגל ותצא יציאה זו
אקטיביות כן אין זה נכון
שזה עונש על חפשות את היסב
כן יש בחזא לדבר כזה לא בחזא יש אומה שזה עונש על
זה שהוא לא נתן עדינה ליסב כן מה אתה אומר בעצם
עד שלא נוצרת הלאומיות של יעקב של ישראל אז אין
אפשרות שבאופן מוכני תנצר לאומיות בעומת העולם
לא זה לא נכון מה שאתה אומר לא לא סליחה אתה פה
מרחיב מעבר למה שאני אמרתי וזה גם לא נכון כן
כלומר זה שיש לאומיות אצל האומות כי יש לאומיות
אצל האומות השאלה היא ביחס אלינו מה זה אומר
לא אמרתי איך לדון את המעשה
האם לדון אותו כהתקפה לאומית
או כהתקפה פרטית זה תלוי
בשאלה אם יעקב הוא פרט או אומה
אם שכם הוא אומה זה תמיד התקפה לאומית לא לא נכון
זה לא נכון אם שכם הוא אומה אבל שכם הוא גם יחיד אז
אם הוא תוקף אומה אז הוא אומה שתוקף את אומה אבל אם
יעקב הוא יחיד אז אנחנו דנים את שכם כדם פרטי בבקשה
עכשיו אני חושב שעקב פועל הסבח אז אנחנו מתחילים להספיש לו
כישראל נכון עכשיו זה כאילו כביכול נסיגלנו נכון נכון ודאי כי
השאלה היא מי קרא למקום אל אלוהי ישראל האם זה יעקב או הקב".
הוא זה המחלוקת שמובד בראשי אז על זה יש ספק כן מה אתה אומר
גם אם יעקב לא מסכם את זה בתור אומה הוא
לא משחיל להוכיח אותו על הצורה של הסנדווי
כנראה שיעקב חושב שמה שיותר חשוב עכשיו זה לנרמל את
המצב כי הוא מבחין שיש בשכם כוחות כלומר זה לא סתם
שהוא הלך לשכם אז הוא חשב שאומנם הוא לא בסדר אבל
נחזיר אותו בתשובה הוא ילמד בישיבה ונהפוך אותו לצדיק
כן כלומר מה כבר אפשר לעשות
להרוג לדינה את בעלה עדיף לקרב אותו
בשולחן שבת הוא ישמע כמה
דברי תורה יגיד זמירות יהיה בסדר כן
תראה בפסוק
כן
למה כתוב ילדה כלומר למה
בהתחלה כתוב נערה ואחר כך ילדה
אין לי נהיה יודע
זה נורא נכון
אבל ככה אין אדם מושלם כן מה אתה אומר
כלומר אם זה לגיטימי להרוג את כל
המדינה לך אז למה יש התגשת לזהר אבנת
לא הבנתי את השאלה
אם זה לגיטימי אז מה הוא
צריך להרוג את האנשים וגם
את עצמם לגיטימי זה שדל
בין לגיטימי לנצרך כן בבקשה
הרב רוציתי לדעת למה בפסוקים ג'ים קשור כאן
בני עקוב אבל הם רואים את עצמם כמו בני ישראל
נכון יפה
אבל מה שאתה שואל סליחה רגע
רגע רגע לפני שאתה ממשיך את
השאלה אתה שואל על פסוק שעוד
לא למדנו ולכן אני לא מכיר אותו
אני הגעתי בעוני רק לפסוק י' בסדר
ואז כשנלמד פסוק ג' אז
אני אנסה להבין אותו ונראה
אם עדיין יש מקום לשאלה
שלך חבל על הזמן פשוט
כן בבקשה
בגדישה זה לא צודק
אם זה צובק לפגוע באומה
למה צריך לך שיהיה אקט שהוא מטריד
זה לא צודק סתם לפגוע באומה
צריך שהמלחמה תהיה צודקת
על בסיס מה היא צודקת
על בסיס זה שיש סיבה כלשהי למה
דווקא כי הייתה תאי המקרה נקודה
הסיבה תקריא את הגבול היא תירוץ אבל צריך
לברר צריך לברר אם המלחמה בכלל לא צודקת
כאילו נותן לנו בקצת
ודאי פסוק י'
כן
אז קצת אני רעה את עודתך אבל
אמרו לך שרדתי מה מלחמה נקרא בשכם
אה שכם הם תלמידי אברהם אבינו
כפי שהוסבר והוכח במהלך השיעור הזה
בסדר
וגם בגלל שהמקום השיב את שמו אל האדם
נכון
בניגוד למה שהיה עם חנוך
גם זה הוסבר בשיעור הזה
כן בבקשה
כפי מה שהרב אמר על הרגש לאזרחים
אז מטבדי החמאס הם לא רוצחים הם לוחמים
מטבדי החמאס הם רוצחים
שפלים
ותור במלחמה להרוג אזרחים
לא
הם שפלים ונבזים
משום שמעריצים את המוות
צריך להבין את הנקודה הזאת
זה לא מלחמה
זה משהו הרבה יותר חולני ומורבידי
יש פה איזה הערצה של אדם
של המוות של עצמם גם כן
זה לא מסירות נפש
זה משהו הרבה יותר גרוע
זה מין פולחן המוות
פולחן המוות הוא בהכרח לא מוסרי
אז החיזבאללה היו לוחמים
שהיו רואים ככי היו שותנים אזרחים
החיזבאללה הם רישאים
בגלל שהם עושים מלחמה
לא צודקת
כי המלחמה היא לא צודקת
ברגע שאדם משתתף במלחמה לא צודקת
אז הוא פושע
הוא פושע הוא רוצח
כי הרי מלחמה זה הריגת אנשים
ברור?
הלאה
וחוץ מזה אם תשימי לב
בפרשת כתבו נאמר
גוי אז פנים אשר לא ייסע
פנים לזקן ונער לא יחון
כי אין זה דרכם של ישראל להרוג סתם אנשים
אלא אם כן יש צורך
זה לא סתם
זה שהוא אזרח זה עוד לא עושה אותו חסין
אבל יש בכל זאת גבולות
יש בכל זאת דירוג
ויענו אני רוצה לקרוא את
פסוק יותגים אל אימתר שולי
ויענו בני יעקב
את שכם ואת חמור אביו
במירמה
כלומר מרמים אותו
הם אומרים אנחנו בני יעקב
אנחנו מקבלים את התזה של אבא
הם עושים כאילו שהם בני יעקב
ויענו בני יעקב את שכם וחמור אביו במירמה
וידברו
אשר תימד ינח אותם
ואומרו עליהם לא נוכל לעשות דבר הזה
לתחתנו לאיש אשר לא הורלה
כי חרפאו אי לנו
אך בזאת נהות לכם תהיו
חמונו לימול לכם כל זכר
ונתנו את בנותנו לכם
ואת בנותכם ניקח לנו
וישבנו איתכם ועדו להם אחד
ולא תשמעו אי לנו לימול
ולקחנו את ביתנו והלכנו
מרמים
טוב עד כאן להיום
שלום