פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת וישלח > “ויבא יעקב שלם עיר שכם”

“ויבא יעקב שלם עיר שכם”

מילות מפתח:יעקב אבינו
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫פרק למד ג' פסוק י' ויבוא יעקב. ‫הביטוי הזה בעצם מעורר שאלה.
‫האמיתי שיכולים לשאול את השאלה ‫הזאת לכל עורך הפרשה מקודם.

‫נאמר לי יעקב אבינו בחלום הלילה במאבק שלו עם ‫המלאך לא יעקב יאמר עוד שמחה כי היא מישראל

‫והנה הכתוב חוזר לכנות אותו ‫בשם יעקב שאת השאלה מדוע

‫הרי אם יעקב מציין מצב של קטנות של שפלות

‫של עוקבה ורמייה מצב שבו

‫נדרשים לנהוג בדרכי הכלכלות בדרכי רמאות ‫אם כן מן הראוי שמכאן ואילך יעקב הנוהג בדרך

‫ישרה ישר אל ישראל שרית עם אלוהים ואנשים ‫ותוכל היה ראוי שמכאן ואילך ייקרא בשם ישראל

‫והנה הוא חוזר ליקרא בשם יעקב ויבוא יעקב שלם

‫אז אולי ישראל לא שלם לא ‫יודע קצת מוזר הביטוי הזה

‫יעקב למדנו שזה מבטא מצב של נחיתות מוסרית

‫ביחס לאחיו היסב יעקב נמצא בנחיתות

‫אבל באיזשהו שלב הוא מוכיח ‫את יכולתו להתגבר על עשיו

‫ואז שמך יהיה ישראל אומר רשי ‫לפי מה שלמדנו לא יהיה המרעוד

‫שבאו עליך הברכות תודה שבאו ‫עליך הברכות בעוקבה וברמייה

‫כי אם בשררה ובנציעות ‫פנים אם כן ישראל מבטא

‫את התחושה של עליונות ‫מוסרית של יעקב כלפי עשיו

‫ואפשר להבין איך הרי שרו ‫של עשיו האיש שנאבק עמו

‫בעצם מבקש להרוג אותו

‫כלפי מי שעושה בנו שואה או מתכנן ‫לעשות לנו שואה אנחנו לא מרגישים

‫שום נחיתות מוסרית הוא ניסה ‫להשמיד אותי אז ברור שאני עליון ממנו

‫אני בצדק נלחמתי נגדו אני בצדק גם נוקם בו

‫כן אחרי השואה לא הייתה לנו שום בעיה

‫מוסרית כלפי אומות אירופה שניסו להשמידנו כן

‫זאת לא ראיה קצת אגו צנטרית

‫מדוע לא, כלומר רבי ראיה אגו צנטרית

‫ודאי שיש מה שנקרא הגנה ‫עצמית שמעת על המושג הזה

‫הגנה עצמית זה דבר מוסרי מאוד ‫אפילו לפי שיטת המוסר הנוצרי

‫כלומר אפילו במוסר הנוצרי מקובל ‫שבאין ברירה כאשר ניסית לפצוע את היריב

‫והוא ניצל את רחמנותך כדי בכל זאת ‫להתגבר עליך אז בדלק ברירה שלפת את הרווה

‫או את האקדח כשכבר אתה פצוע ‫וכמעט קרוב למות ואז לא הייתה לך

‫ברירה אלא לראות בו כדי איתה ‫במלך ההריות אז באמת אתה יוצא

‫עדי חובת המוסר הנוצרי גם כן ברור ‫כלומר הרעיון של עקם להורגך, השכם

‫להורגו זה בנצרות עוד לא בדיוק נפנימו ‫אבל זה שאתה נמצא במצב של הגנה עצמית

‫זה כן נפנימו אז זה בסדר ‫אפילו לפי הנוצרים אנחנו בסדר

‫זה כלפי אדום כלפי מי שניסה להשמידנו

‫אז ביחס להאסיו יעקב כבר הופך להיות ישראל

‫אבל כאן יש חידוש

‫ויבוא יעקב שלם הירשכם אשר בארץ כנען

‫בבוא מפדן הרם

‫כלומר את מי יעקב פוגש עכשיו

‫הוא פוגש מי שישב בארץ כנען לפניו

‫וביחס ליושב הארץ לפניו

‫יש לו תחושה של נחיתות מוסרית ‫הוא עוד לא הוכיח את עליונותו

‫כלומר ביחס למה שמיד מחוץ ‫לארץ הוא מרגיש שהוא ישראל

‫ביחס ליושב הארץ שהיה פה לפניו ‫כביכול הוכש איזושהי נחיתות ולכן הוא מגיע

‫יעקב שלם ולא ישראל שלם הירשכם ‫אשר בארץ כנען הדגשה פה של ארץ כנען

‫זה גם ההבלטת הנחיתות ‫המוסרית שהוכש ועל כל פנים

‫הצורך שלו לקנות את זכות ‫קיומו כאומה כן בבקשה

‫למה הוא צריך להגדיר ‫את עצמו לפי מי שהוא מולו

‫זו שאלה מאוד מעניינת כנראה שחלק ‫מהגדרת עצמנו זה ביחס למי שמולנו

‫אפילו הקדוש ברוך הוא

‫מגדיר את עצמו ביחס למי שמולו

‫נכון האין סוף התברך פתאום ‫יש לו שמות אלוהים, אביה, אדוני,

‫שדי, צבעות, אל מאיפה זה בא ‫כל השמות האלה ביחס למי שמולו

‫בכלל זו המשמעות של היותי בעל שם

‫השם זה איך שקוראים לי

‫כן כבדיחה מפורסמת לא ‫קוראים לי אני בא לבד נכון אבל

‫אם קוראים לי אז יש לי שם ‫אם אני בא לבד לא צריך שם

‫אז יעקב זה הגדרה שלו ביחס לזולתו או ‫ישראל ביחס לזולתו ככה אנחנו בנויים מה נעשה

‫כן

‫כן קנן זה עבד עבדים ‫השאלה היא מעבד עבדים למה

‫כן הרי הקנן הוא עבד ליצרים ‫שלו כפי שאנחנו אומרים בפרשת נוח

‫אבל היה תיקון עבד עבדים יהיה ‫לאכב כלומר במקום שיהיה עבד

‫ליצרו יהיה עבד לאכב ואכב ‫יתקנו אותו זה נשמע קצת פטרנליסטי

‫צריך להוכיח שזה נכון בואו נראה מה קורה כאן

‫כן שאלה ראשונה בשיעור ‫קודם הרב אמר ששם מעין על

‫המטרה שזה משהו עצמי שבין ‫אבל עכשיו הרב אומר ששם זה

‫אתה צודק בשיעור קודם אני ‫אמרתי ששם מורה על מטרה וכן

‫אני אמרתי ששם זה ביחס לזולתו ‫נכון אבל מטרה מי מטיל עליי

‫זולתי

‫והקרא את שמו כך

‫הטיל עליו מטרה

‫דבר נוסף מה יש מישורים שונים גם

‫כלומר אני רוצה להסביר שזה ‫לא במקרה שקנאן יושב בארץ קנאן

‫כי כדי לשבת בארץ קנאן צריך זכות

‫אז יש זכות לקנאן מהי הזכות ‫שלו שהוא קנואה שהוא עבד עבדים

‫הרי כדי להיות כדי לחיות בארץ ‫ישראל צריך לקנות את מימד

‫הקנאה לכן הזוהר אומר שלא ‫בכדי קראה התורה את הארץ הזאת

‫בשם ארץ הקנאן כי זאת תהיה ‫התכונה נדרשת בנפש כדי לשבת בה

‫ויש שתי בחינות או ארץ קנאן או ארץ הקנאן

‫קנאן כאפנון עיינון

‫זה קנאה וקנאה למה אתה ‫לא יודע הקנאן יהוד וההה לפני

‫ואחרי זה כבר אומר לך ‫לקראת מי לפני מי להיות קנואה

‫מה

‫גם כשיעקב פוגש את עשיו קוראים לו יעקב

‫כן אבל קוראים לו ישראל ‫כשהוא הכניע את שרו של עשיו

‫כשהוא הכניע את שרו של עשיו קוראים לו ישראל

‫כן יש הבדל בין האידאל ובין המציאות ‫אבל האידאל כבר נקבע אבל ביחס למי

‫ביחס לשרו של עשיו לא ביחס לשר של קנאן

‫כן

‫קצת חייבות למה שמדוד

‫זאת אומרת אפילו בנצרות זה נחשב מוסרי

‫העניין של ההגנה העצמית

‫זה לא מוסר עליון כאילו ‫מעל המוסר האנושי הבסיסי

‫לא הבנתי

‫אין פה איזה כאילו אני מנסה ‫להבין את הנקודה המאותית של המוסר

‫אז כדאי שמישהו תקף אותי

‫מי אמר שזה באמת נכון שאני אגיד

‫כלומר אתה אומר אם מישהו ‫תקף אותי הוא לא יצטרך להכנע

‫נכון כלומר כאן אתה דן בשאלה ‫כללית יותר לגבי מהות המוסר

‫האם המוסר כולל רק את החסד או גם את הצדק

‫עבור הנצרות מוסר שווה חסד

‫ולכן גם לפעמים צריך להיות ‫מצב שבו אני נכנע לפני התוקף

‫מובן כי האלימות היא במהותה ‫דבר רע לפי המוסר הנוצרי

‫לפי היהדות האלימות איננה ‫דבר רע תלוי את מה היא משרתת

‫אם היא משרתת את הצדק לא ‫רק שהיא לא דבר רע היא אפילו

‫מחויבת ומי שלא ינהג באותה האלימות הוא הפושע

‫בוודאי צריך לראות מה הצדק האובייקטיבי נכון

‫ויבוא יעקב אני ממשיך

‫ויבוא יעקב שלם העיר שכם ‫אשר בארץ קנן בבואו מפדן ערם

‫אם אנחנו עושים

‫מסלול מציירים את המסלול ‫של בואו של יעקב מפדן ערם

‫פדן ערם נמצאת מצפון לארץ ישראל נכון

‫הוא הגיע ליגר סעדותה כשדלק אחריו ‫לבן יגר סעדותה נמצאת ממזרח הרבה לירדן

‫מיגר סעדותה הוא פנה אל נחל יבוק לכיוון ‫מערב במקום השפך של היבוק אל הירדן נכון

‫כי הרי הוא אומר כי במקליל ‫עברתי את הירדן הזה כלומר המקום

‫שבו היה המפגש עם אסיו היה ‫קרוב לשפך של היבוק לתוך הירדן

‫איפה נמצא היבוק ביחס באיזה ‫גובה של הירדן נמצא השפך של היבוק

‫מדרום לזה הרבה יותר מדרום כלומר ‫בערך באמצע וודי עזרקה מה שנקרא

‫וודי עזרקה מול ההתחלה של נחל ‫תרצה הנקרא בערבית וודי אפרה

‫לאן התכוון יעקב להגיע

‫מה המטרה שלו לאיזה נקודה בארץ ‫קנאן הוא מתכוון להגיע בסופו של דבר

‫לחברון נכון הוא רוצה להגיע אל יצחק ‫אביו ארצה קנאן כתוב במפורש בפרשה הקודמת

‫איפה נמצאת חברון ביחס לוודי עזרקה

‫דרומה יותר נכון דרום מערב

‫איפה נמצאת שכם ביחס לשפך של נחל יבוק

‫צפון מערב אם כן יעקב במקום לפנות דרומה ‫כפי שמתבקש פונה צפונה כפי שלא מתבקש

‫זה מאוד מוזר מה הוא הולך לעשות בשכם ‫מה יש לו לחפש שם הוא צריך להגיע לחברון

‫מה

‫הוא הולך לחפש את קבר יוסף יש לי קושייה עליך

‫מי אמר קבר יוסף אתה יש לי קושייה ‫עליך יוסף עוד לא מת באותם הימים

‫ולכן לא ייתכן לומר שהוא הלך לקבר יוסף

‫אז אם כן מה הוא הלך לחפש שם

‫בפשטות מה את אומרת

‫המסלול של אברהם

‫אז אם כבר המסלול של ‫אברהם אז למה הוא נסע ממזרח

‫לירדן היה צריך לבוא ממערב ‫לירדן לבוא מצד לבנון בכלל כפי

‫שגם המדרש מוסרבי ידינו שאברהם ‫הגיע מסולמה של צור מהאזור של

‫ראש הנקרא

‫מהאזור שמצפון ראש הנקרא כמו כל האזור ‫שבחוף לבנון למה בכלל הוא הלך ממזרח

‫אז לחפש את המסלול של אברהם זה קצת לא מובן ‫למרות שיש בזה משהו הרי מצאנו את אברהם בשכם

‫נכון האם אברהם באמת הגיע לשכם ‫מישהו יודע אם אברהם הגיע לשכם

‫כן או לא

‫הוא הגיע לילון מורה

‫אני רוצה ראיות אל תגידו לי סתם ניחושים כן

‫יפה פרק ידבט פסוק זין ‫נכון פסוק וב סליחה כן

‫ויעבור אברהם בארץ עד ‫מקום שכם עד אילון מורה

‫מסקנה הוא לא הגיע לשכם

‫כי לא כתוב ויעבור אברהם בארץ ‫עד שכם אלא כתוב עד מקום שכם

‫אני אומר מה זה מקום שכם ‫אם אני נוסע לתל אביב אני

‫נוסע למקום תל אביב אני ‫נוסע לתל אביב מה זה מקום שכם

‫יש כאלה שפרשו מקום במובן ‫של מקום פולחן כן מקום מה נורא

‫המקום הזה אין זה כים בית ‫אלוהים כן שמקום זה היה כינוי

‫לכל מקום של עבודה פולחנית כאילו ‫שהוא חיפש איזה שהוא מקדש קנני שהיה שם

‫אבל יותר פשוט זה לומר מה ‫שאומר רבי אברהם בן עזרא

‫שכאשר אברהם מגיע אל מקום שכם שכם לא קיימת

‫לכן הוא מגיע למקום שבו עתידה ‫להיות שכם שכם עוד לא נוסדה

‫גם מבחינה ארכיאולוגית אגב זה ‫נכון בתקופה של אברהם לא מצאו

‫מהמאה השמונה עשרה לפני ‫הספירה שום שריד ארכיאולוגי

‫אם כן סביר שאברהם מגיע עד ‫מקום שכם כלומר המקום שבו עתידה

‫להיות שכם אולי שזה פונדק ‫דרכים משהו כזה עד אלון מורה אלון

‫בין שזה עץ בין שזה מישור זה ‫שליטה של הטבע לא של היישוב האנושי

‫אז אם כן אברהם מגיע לשם ‫והוא בונה שם מה הוא בונה שם

‫מסבח נכון והיא בין שם מסבח לשם הנראה אליו

‫שאלה אם כמה אנשים מגיע אברהם למקום שכם

‫אם כמה אנשים מגיע אברהם למקום שכם

‫כל הנפש אשר עשה בחרן זה ‫הרבה אנשים לא יודע כמה אבל זה

‫הרבה יש קבוצה אנושית של ‫אנשים שמגיעים עם אברהם לשכם

‫אחר כך כתוב והוא בונה שם ‫מסבח ברור שכדי לדמות מסבח זה לא

‫מספיק לדמות מסבח ולעזוב אותו ‫צריך משהו שיפרנס את המקום הזה

‫בעצם אברהם הקים שם בעצם מקום פולחן

‫אחר כך כתוב

‫ויעתק משם ההרה מקדם לבית אל ויית אהולו

‫אהולו כמה אוהלים יש שם

‫פשוט אחד לפי חזל שניים למה כי כתוב ‫גם אהולה כתוב שם בהה אהולו עם ההה

‫רומז גם לאהול של אשתו שהוא עסק ‫באהול אשתו לפני שהוא עסק באהול עצמו

‫אז אם כן יש לאברהם עכשיו שני אוהלים

‫ואיפה כל האנשים שהיו איתו

‫הוא השאיר אותם בשכם

‫כלומר אפשר לומר אברהם ‫היה המייסד של העיר שכם

‫הוא הקים אותה

‫אם כן יש בשכם קבוצה אנושית ‫של אנשים שהם תלמידי אברהם

‫והם מאמינים באלוהי אברהם במידה מסוימת

‫רק זה שאברהם המשיך את דרכו לבד זה מכל ‫מיני סיבות שעסקנו בהם כאשר למדנו את פרשת לך

‫אבל כאן אברהם הולך לבד ‫ומשאיר מאחוריו את אנשי שכם

‫כן

‫איך אפשר לבוא מזה שהוא כתב ‫היתו אהלו כי זה בלשון ירחי ואוהלים

‫שני אוהלים אבל כל הפעלים שם ‫בסיפור ההוא מספרים רק על אברהם

‫לא כתוב שם בלשון רבים ויעתיקו משם הערב. ‫בטחון למה כתוב ויעתיק כי רק הוא נעתק

‫לא אבל גם לפני כן כשמפרש

‫לפני כן כתוב

‫לא כתוב על זה שם

‫אתה צודק אתה צודק כשלפני ‫כן כתוב בלשון רבים וילכו משם

‫ארצה קנן ויבואו ארצה קנן אתה ‫צודק אם כן כתוב בלשון רבים

‫ובאמת אחר כך זה המאבן ‫לשון יחיד מוכיח שיש פה

‫הזיבה של אברהם את הקבוצה כן כן ‫תודה על היערה זה באמת מחזק עכשיו אם כך

‫אנחנו רואים שאברהם הקים את עיר ‫שכם ובאמת אנחנו רואים בימי יעקב נכדו

‫בימי יעקב נכדו אנחנו ‫רואים שיש כבר עיר במקום

‫עכשיו אם אנחנו מנסים להבין מה בעצם ‫המצב של יעקב כאשר הוא בא מפדן הרם

‫יש לו התחלה של הגרעין הלאומי

‫הוא עצמו

‫ארבע נשים

‫שני מעשר ילדים

‫נכון

‫הוא עצמו ארבע נשים שני ‫מעשר ילדים מה אתה אומר

‫אחת עשרה ילדים כלומר ‫אתה חושב שבנות זה לא אנשים

‫זה מה שאתה אמרת

‫כן אתה אומר שיש לו רק אחת עשרה ילדים

‫אני חשבתי שיש לו שני מעשר אלא ‫מה אתה החלטת שבנות לא נחשבות

‫נכון

‫ככה התורה אומרת ככה ‫איפה ראית שהתורה אומרת ככה

‫אומרים בתקשורת שככה אומרים אבל אני ‫לא יודע אני רואה שיש ליעקב שני מעשר ילדים

‫אחת עשר מהם הם בנים

‫ויש לו עוד ילד שהיא בת נכון

‫עכשיו מאחד עשר הבנים יבלדו אחת עשר שבטים

‫האמת היא שעתיד להיוולד לו עוד בן

‫ואז יהיו שני מעשר שבטים זכריים

‫ומה עם מדינה

‫מה היא תעשה

‫גם היא תקים שבט את השבט השלוש עשרה

‫והיא צריכה בשביל זה להתחתן לא ‫איך אפשר להקים שבט בלי להתחתן

‫אם היא תתחתן

‫עם אחד מהאומות העולם

‫כלומר בתוך הבית של יעקב ‫אבינו יש שני מעשר שבטים

‫ישראליים ויש שבט נוסף ‫שהוא השבט של אומות העולם

‫שמקיים את היסוד האוניברסלי ‫של המסר של בית אברהם

‫נכון אתם זוכרים שדיברנו על זה שלאברהם ‫אבינו לא הייתה בת זוכרים למה לא הייתה לו בת

‫כדי שלא יוכנס גורם זר לתוך ‫היווצרות הזהות הישראלית

‫אבל יעקב אבינו שפט שהנה ‫הגיע הזמן והרי היה נולדה לו בת

‫אם כן הגיע הזמן לשתף את ‫אומות העולם בבניין האומה

‫אם כן הוא מחפש לו הוא ‫מחפש לה סליחה את הגורם

‫הראוי מבין אומות העולם ‫להקים את השבט השלוש עשרה

‫וזה מסביר מדוע אם כן ‫הוא פונה לשכם באופן

‫טבעי הוא מחפש שם חתן ‫לדינה ביתו כן ואתה אומר

‫זהו מי הוא המועמד הרצוי חז״ל ‫אומרים שהמועמד המתאים ביותר היה אסיו

‫ולכן באים בטענות על יעקב ‫אבינו שהוא הכבי את דינה

‫הרי אנחנו רואים שבה השטח ‫היה מול אסיו דינה לא נמצאת

‫אז הוא הכבי אותה חז״ל ‫אומרים אתה לא בסדר היית

‫צריך לקחת את אסיו סך ‫הכל היא הייתה בת כמה

‫שמונה בערך אסיו היה בן

‫תשעים ושמונה אז על תשעים ‫שנה אפרש אתה עושה בעיות

‫אבל ככה חז״ל הורים מה סך הכל ילדה ‫בת שמונה היא כבר יכולה כבר להתחתן

‫מה כן כן מה הוא אפשר להבין מה ‫המשמעות של הדברים האלה האם חז״ל

‫התכוונו ברצינות שזקן בן תשעים ‫ושמונה יתחתן עם ילדה בת שמונה

‫מה

‫ודאי שלא ודאי שלא התכוונו ‫דברים כאלה אלא התכוונו שאחד מן

‫צאצאי אסיו מהראויים ביותר ‫יתחתן עם דינה זו הכוונה אבל חז״ל

‫מקצרים הליכים כי הם רוצים להסביר ‫לך את המהות. המהות היא שאסיו

‫הוא בעלה של דינה איך זה מתממש ‫הלכה למעשה מחפשים במשפחה מי שמתאים

‫מובן זאת אומרת שאנחנו צריכים ‫להקים את השבט השלוש עשרה

‫על ידי ההתשרפות של הכוחות ‫האסוויים בדיוק כמו שיעקב לקח

‫לאישה את לאה שהייתה ‫מיועדת להיות אשתו של אסיו

‫כמו שיעקב לקח את הברכות ‫מאסיו את הבכורה מאסיו

‫את שמו ישראל לקח משרו של אסיו אז ‫היה צריך לצרף את אסיו לתוך האומה ואז

‫הייתה נולדת אומה ישראלית משהו משהו ‫מדוגמת והיא הייתה מביאה הגאולה לעולם

‫לא רצה יעקב אולי בצדק הוא מצלם ‫להבין אולי המצב של אסיו במצב הזה

‫הוא עדיין לא ראוי להתשתרפות ‫ואז הוא הולך לחפש אצל יושבי הארץ

‫אצל הצדיקים שבין יושבי הארץ ‫את מי שיכול להתחתן עם מדינה

‫יש איזה מה

‫זהו אז זה שאלה איך עושים את זה כלומר ‫במהלך ההיסטוריה ראינו מספר פעמים

‫שהיהודים היו משוכנעים ‫שמצאו את השבט השלוש עשרה

‫למשל כשהייתה האמנציפציה

‫במהפכה הצרפתית

‫פתאום היהודים שמעו את בני אדום

‫אומרים אנחנו בעד חירות שוויון אחווה

‫היהודים הרימו לא רק גבה ‫אחת אלא שתי גבות אמרו מה

‫בני אדום מדברים בשפה של ‫עם ישראל הגיע המשיח לפריס

‫לא זה באמת ככה צריך להבין ככה הם ראו את זה

‫כן כאשר נפוליאון הקים את הסנדרין ‫הגדולה וכל זה עשה רושם גדול על היהודים

‫ראו שזה לא בדיוק עובד

‫אבל זה צריך ללמוד היסטוריה כללית

‫אחר כך השתכנעו במהלך המאה התשע עשרה ‫כשהרעיון האמנציפציה התפשט במרכז אירופה

‫שהמשיח נמצא בברלין

‫והייתה איזו שיח זווה

‫אבל היו רעיונות כאלה בין רבנים

‫שהתפקיד של עם ישראל זה ‫להשפיע קדושה בתוך התרבות הגרמנית

‫ולכן צריך להיות נאמנים למדינה ‫הגרמנית ומתוך כך להביא קדושה לעולם

‫אחר כך זה הסתבר קצת יותר במאה העשרים ‫היה רעיון שאולי המשיח הגיע למוסקבה

‫וזה מסביר את הנהירה הגדולה של חלק ‫מיושבי בית המדרש של המפלגה הקומוניסטית

‫אומרים שכאשר לנין היה יוצא מהפוליטבירו ‫היה מעניין היה אפשר להתפלל מנחה

‫זאת אומרת וכולם היו בחורי ישיבות ‫לשעבר שידעו טוב מאוד להתפלל

‫כלומר יש איזה מין רעיון כזה של ‫התמזגות עם מה שנראה כטובים שבה אומות

‫וגם פה יעקב אבינו פונה אל ‫שכן הוא סבור שיש שם מה לעשות

‫ויש רק בעיה אחת כל פעם שהיה ניסיון כזה

‫התברר

‫בצורה כואבת

‫שאותו גוי נשאר ברברי

‫למרות הניסיונות הקוסמטיים ‫וכאן צריך להבין מה כתוב כאן

‫כתוב וייחן את פני העיר

‫הוא עושה חנינה לעיר

‫הוא נותן חן לעיר

‫מה אתה אומר הוא חונה בעיר מה אתה אומר

‫זה כמו מוטו בשאר אביב ‫וזה כמו שם נכנסה ליר בבירות

‫כן

‫אתה אומר איך התחילה עם יושבי ‫הארץ בוא נראה אם זה עובד בסדר

‫ואייקן את חלקת השדה אשר נטש שם ההולו

‫הוא נותן חנינה לעיר כלומר ‫הוא מנסה למצוא את החן שבעיר

‫וייקן את חלקת השדה אשר ‫נטש שם ההולו וייקן קניין

‫וגם מלשון תקנה, אומרים חזל עשה תקנה

‫והוא תיקן זה מעניין יעקב ‫מגיע הוא מתנהג כאדון הארץ

‫והוא מתקן שלושה דברים עבור אנשי שכם

‫תיקן להם מטבע

‫תיקן להם שווקים תיקן להם מרחצאות

‫מה הוא רוצה

‫הוא רוצה ללמד אותם איך ‫מתחתנים לפי תורת ישראל

‫צריך מטבע לקידושין

‫שווקים מרחצאות לטבילה שווקים לכתובה

‫לא מתחתנים סתם זה ‫לא על דרך הטבע כמו אצל

‫החיות יש איזשהו יסוד ‫תרבותי שמתלווה לקשר הזוגי

‫לכן הוא מלמד אותם מטבע ‫מרחצאות שווקים ניסיון יפה לא כן

‫השווקים זה המקום של ההתחייבות החוזית

‫והכתובה היא התחייבות חוזית

‫הכתובה זה לא אקט של קדושה זה חוזה ממוני

‫זה בא להגן על האישה למה ‫תיקנו כתובה כדי להגן עליה אנשים

‫חושבים בטעות שהכתובה זה ‫שהוא קונה אותה אין שום קשר

‫והיא כן את חלקת השדה אשר נטשה ‫מעולה מיד בני חמור אבי שכם במאה כסיתה

‫עכשיו יש פה משהו מאוד מעניין

‫הוא קונה מיד בני חמור אבי שכם אם כן חמור ‫זה שמו של אדון הארץ הבן שלו נקרא בשם שכם

‫מעניין מאיפה בא השם הזה ‫לבן מאיפה עלה בראש של

‫חמור לקרוא לבנו שכם ‫על שם מה הוא קרא לו שכם

‫על שם העיר, אה יפה זאת אומרת חמור ‫אמר אני גר בעיר שכם איך לקרוא לבן שלי שכם

‫מעניין כלומר העיר נתנה את שמה לאדם

‫האם ראינו משהו דומה אולי ביקור נפוך

‫אני רוצה משהו קדום

‫אני רוצה משהו לפני

‫בבי ראשית חנוך והיא בונה העיר ‫והיא קראה את שם העיר כשם בנו חנוך

‫כלומר מה שהמה הלך בדיוק ‫הפור האדם נתן את שמו לעיר

‫לפי מה שניתחנו אז כשלמדנו את הפסוק ‫הזה מפרק דלת למדנו שבעצם הייתה פה נפילה

‫כלומר האדם ויתר על הזהות ‫שלו לטובת המסגרת שבתוכה

‫הוא חי. המסגרת חשובה ‫יותר מן האדם מי האיש חנוך

‫נבנתה העיר חנוך

‫ואילו כאן נעשה תיקון לנפילה הזאת והיא ‫יבלד לחנוך את העיר רד מה זה העיר רד עיר ירד

‫ומתוך שהעיר ירד וירד ילד ‫את מחוי האל מוחד שם שמיים

‫ומחוי האל ילד את מטוש האל כלומר התשה ‫הכירה של האלוות של האלוות ומטוש האל ילד את

‫לעמך נמוך לגמרי אבל כאן ‫יש תיקון העיר מחזירה את

‫שמה אל האדם אם כן יש ‫תקווה שאפשר לעשות מזה משהו

‫מה

‫הייתה ירידה בגלל שהאדם ‫הפסיק להיות הוא בעל השם,

‫הפסיק הוא להיות הנושא ‫והעיר הפכה להיות הנושא

‫כלומר האדם מגדיר את עצמו על ‫פי המסגרת שבתוך הוא חי במקום

‫שהמסגרת תהיה מוגדרת על פי ‫האדם אם כן אצל חנוך הייתה נפילה

‫וכאן הייתה עלייה בחזרה ‫והיא קראה את שם העיר כשם בנו

‫חנוך וכאן העיר מחזירה את ‫שמה אל האדם אם כן יש תקווה

‫זה לא אמרו שהוא קרא על שם בנו אז ‫הוא קרא את הסביבה על פי האדם לא

‫אז זה הניתוח ההפוך מהניתוח ‫שעשינו אז האם אנחנו צריכים לחזור

‫על כל מה שהסברנו אז כדי ‫להוכיח שהקריאה הזאת היא הנכונה

‫מה אתה אומר

‫אפילו לא כי הרי כבר פה עכשיו ‫אני עשיתי קצת חזרה לכן הבאתי

‫עירד מחוייאל מתושעל למיך כדי ‫להראות שזאת הכוונה שלה כתוב

‫אמת או לא. אגב היה גוי אחד קראו לו אלכסנדר

‫ממקדוניה כל מקום שהגיע הקים עוד אלכסנדריה ‫יש איזה עשרים אלכסנדריות שהוא הקים

‫כן כלומר הוא ויתר על עצמו

‫ובעצם מה שחשוב עכשיו אלכסנדריה זה המקום

‫כן מה אתה אומר

‫מה פירוש השם חמור

‫למה נתת שם כזה

‫חמור זה מי אמר שזה שם לא ‫טוב יש גם שם זאב אריה דוב

‫חמור זה מי שיכול לסט ויית שכמו ‫לסבול יש לו יכולת של סבל של נסיעה

‫מה הוא נושא הוא נושא עליו ‫את העול של כל הגורל האנושי

‫הוא רוצה לתקן את העולם חמור הזה

‫לכן הזוהר אומר גם חמור זה ‫ראשי תיבות חכם חוקם ורב רבנן

‫זה חמור מה

‫יש כל מיני הסברים כן עכשיו אני רק ‫רוצה בבקשה תסתכלו תחזיקו את הדף אני

‫יודע שצריך לתת הוראות מדויקות תחזיקו ‫את הדף אבל תסתכלו לרגע אחד בפרק ד'

‫פסוק

‫י'

‫פרק ד' פסוק י'

‫וידע כאין את אשתו וטהר וטלד את ‫חנוך והיא בו נאיר והקרא שם העיר כשם

‫בנו חנוך תסתכל לטעמים שמתחת ‫לשלושת המילים האחרונות כשם בנו חנוך

‫זה לא לפי הצפוי

‫כן מתחת למילה כשם יש טעם שאחינו הספרדים ‫מכנים אותו תרחה ואחינו האשכנזים טיפחה

‫טיפחה מתחת למילה בנו נמצא ‫טעם שאחינו הספרדים מכנים

‫אותו מעריך ואחינו האשכנזים ‫מכנים אותו מרחה נכון

‫אז בדרך כלל היה צריך לדפוך ‫מרחה טיפחה או מעריך טרחה כשם

‫בנו חנוך אבל כאן לא כתוב כך ‫יש כאילו הפסקה אחרי המילה כשם

‫והקרא שם העיר כשם בנו חנוך

‫אז מי קרא לעיר בנו חנוך קרא ‫לעיר כשם אז מה היה השם של העיר

‫כשם

‫והקרא שם העיר כשם מי קרא לעיר כשם בנו חנוך

‫מה שכם עוד לא נולד אנחנו מדברים ‫בפרק דאלב פסוק ירוזה אז שכם שחי

‫כאלפיים שנה אחרי הפסוק הזה לא ‫יכול לקרוא לעיר בשם שכם או כשם

‫כן אני שוב חוזר לפסוק

‫והקרא שם העיר כשם בנו ‫חנוך אז מי קרא לעיר כשם

‫בנו חנוך לא שכם, כן שכם עוד לא ‫נולד כן מה אתה אומר, אז מה זה כשם

‫הוא קורא כשם שלו

‫כלומר נכון שלעיר קראו חנוך ‫אבל קוראים לה כשם, כשם שלו

‫זאת אומרת יש פה משהו שהוא ‫בערך זה עוד לא השם ממש

‫אלא יש קף הדמיון זה משהו שמנסה ‫רק להעתיק כמו קוף אחרי האדם

‫אז כשם מה קורה בעיר שכם הקף

‫נכנסה פנימה

‫כן אז יש כבר התחלה של התיקון

‫אבל זה כנראה לא יספיק היה צריך שהקף תעבור

‫לסוף כי אם ישראל יהיה שמחה שאין בהם קף

‫אז כל פעמים טוב זה רמזים אבל ‫בואו נחזור אם כן לפרק למד דלת

‫פסוק י' ת'

‫למד דלת י' ת'

‫ואי כן את חלקת השדה אשר נטשה מהו ‫לו מיד בני חמור אבישכם במאה כסיתה

‫ויצב שם מסבח ויקרא לו אל אלוהי ישראל

‫איך שלא נפרש את הפסוק ‫הזה רואים כאן כוונה של יעקב

‫להתחיל לתפקד בתור ישראל ‫ויקרא לו אל אלוהי ישראל

‫אז מי קרא בדיוק למי מה יש בזה ‫כמה פירושים היינו בראשי עכשיו כן

‫האם זה פגני לקרוא למקום אל וזאת למה

‫נובע זמן

‫לא מפריע לי

‫למשל וייבן משה מסבח ויקרא לו השם נשיא

‫כמו לך

‫כן ושם מהיר מיום השם שמה ‫נכון נכון אז זאת אומרת שכנראה

‫שאנחנו קוראים למקומות בשמו של הקב". הוא ‫כי שם קוראים בשמו לא צריך לעשות מזה עניין

‫ותצא דינה עכשיו על רקע זה ‫יציאתה של דינה מובנת הרבה יותר

‫כלומר דינה המיועדת

‫לבעצם לאדוני הארץ כי הרי יעקב הוא ‫האדון של משפחתו והוא כמין מלך לוקאלי

‫והיא ביטו מיועדת מן הסתם לשכם בן חמור זה ‫בעצם כבר צפוי מראש כן אז היא יוצאת לראות

‫בבנות הארץ ותצא דינה בתליה אשר ‫היא הלדה ליעקב לראות בבנות הארץ

‫ויער אותה שכם בן חמור אחיווי נשיא ‫הארץ והיא ייקח אותה והיא ישכב אותה והיענע

‫למה אפשר להגיד סתם מקרה ‫רגיל של עונס של אדם ברברי

‫חסר נימוסים

‫אבל אולי הייתה לו תחושה אחרת לגמרי ‫כלומר דרך אפשר לומר דרך האינטואיציות

‫דרך הנטיות הטבעיות החריפות של ‫הימים הקדמונים מסתתרות אינטואיציות

‫הוא חש ששם נמצא הכוח של הגאולה

‫הוא רוצה להידבק בבית יעקב זה ‫חשוב לו וזה אצלו בלידי ביטוי בבת

‫ברור כלומר הוא לא סתם לוקח ‫את הבת של יעקב, הרי אם הוא

‫אדוני הארץ והוא מתנהג ‫בברבריות הוא יכול לעשות את זה

‫עם אחרות, למה להסתבך ‫עם יעקב שהוא ראש השבט

‫הנגדי, אלא כנראה שיש לו ‫כוונה עמוקה מאוד בדבר הזה

‫למרות רשעותו אפשר לחפש ‫מחורזת הניצוצות העמוקים של הניסיון

‫להתחבר אל כוח החיים בדיוק ‫כמו שמצאנו אצל פרעה ואבי מלך

‫שגנבו את שרה ואצל אבי ‫מלך השני שגנב את רבקה

‫כך אנחנו רואים אצל שכן ‫בן חמור שגונב את דינה

‫כן מה אתה אומר

‫כן כי זה בדיוק העניין אצל יעקב זה ‫מעודן אצל הגויים זה גס יפה כלומר

‫יש הרבה דברים שאנחנו רואים ‫שעברו עידון סובלימציה בתוך עם ישראל

‫ואצל האומות נשארו בגסותם כן מה אתה אומר

‫למה בפרסום הקודם למה יצא לראות ‫בבנות הארץ למה לא באדוני הארץ

‫למה שהיא לא תראה באדוני הארץ כי היא צנועה

‫כן זה שבת מתרואה עם בנות זה בסדר

‫היא לא צריכה לחפש את הבן זה לא התפקיד שלה

‫נכון

‫ויהרות אשכם בן חמור האחי וניסי הארץ ‫היקח אותה ותסקר אותה והניעה ותדבק נפשו

‫בדינה בית היעקב והיהב את ‫הנערה והידבר על לב הנערה

‫עכשיו אני שואל אתכם שאלה איפה זה קרה

‫איפה זה קרה הסיפור הזה

‫זה קרה בין האוהל של יעקב

‫לכניסה לעיר שכמת נכון

‫בסך הכל זה שטח די קטן

‫איך יודעים את זה כתוב ‫וייחן את פני העיר מה זה

‫פני העיר בתנ״ך כל מקום ‫שכתוב פני מקום מסוים זה צד

‫מזרח נכון צד מזרח של העיר

‫עכשיו אם אנחנו כמו שפני המשכן קדמה

‫ואם אנחנו מחפשים הרי ‫איפה המקום הזה שבו יעקב

‫נטע או לא זה המקום ‫שלימים היה קברו של יוסף נכון

‫כתוב בספר יהושע ואת עצמות ‫יוסף אשר העלו בני ישראל מרץ

‫מצרים קברו בשכם בחלקת ‫השדה אשר קנה יעקב את בני חמור

‫אבישכם במאה כסיתה

‫אם כן המקום הזה הוא קבר יוסף ‫עכשיו אם אנחנו מחפשים איפה נמצא

‫השער המזרחי של העיר ביחס לקבר יוסף

‫פשוט מי שמכיר את הטופוגרפיה ‫שם השער הקנה אני הקדום

‫מהתקופה של האבות קיים עד ‫עצם היום הזה אפשר לראות אפשר

‫לעבור שמה במקום שבו נכנסו

‫שמעון ולוי אני אישית זכיתי ‫להיכנס שמה בין שני האבנים שדרכם

‫נכנסו שמעון ולוי אי אפשר לפספס ‫זה בדיוק חמישים מטר של ירידת

‫תלולה מן השער עד הקבר של יוסף כלומר בתוך ‫האזור הזה שם היה המעשה של העונס של דינה

‫אז אי אפשר לחפש רחוק

‫עכשיו ואז הוא לוקח אותה מכניס ‫אותה לעיר היא שבויה עכשיו בתוך העיר

‫עכשיו איפה יעקב היה באותו זמן

‫איפה שקבר יוסף האם הוא שמע את העונס

‫כן או לא מן הסתם שכן הוא שמע

‫הוא יודע שזה קרה בואו תראו את זה שזה משמעות

‫והיא אומר שכם אל חמור אביב ‫למור קח לי את הילדה הזאת לאישה

‫כלומר יש רעיון של שכם למסד ‫כלומר לשפץ את הברבריות זה נעשה

‫בצורה המגעילה ביותר שיכולה ‫להיות בוא ניתן לזה צורה תרבותית

‫לאחר מעשה כלומר אנחנו ‫נשפריץ איזה שהוא שפריץ

‫על גבי הגואל נפש כדי ‫שזה יראה יפה מבחוץ

‫ויעקב שמע כי תימא את ‫דינה ביתו מה זה הוא שמע

‫הוא שמע בעצמו לא סיפרו ‫לו הוא שמע את המעשה

‫ובניו היו את מקנאו בסדה וחריש יעקב עד בואם

‫ויצא חמור אבישכם אל יעקב לדבר איתו

‫ובני יעקב באו מן הסדה כשומעם

‫כי גם הם שמעו מה שקרה

‫והתעצבו האנשים והיחר להם ‫מאוד כי נבלה עשה בישראל

‫נשכב את בת יעקב וכן לא יעשה

‫פה אתם רואים שזה במכוון שהכתוב עושה ‫את המעבר הזה יעקב ישראל או ישראל יעקב

‫יש את השאלה אנחנו מכירים הרי את הסיפור כן

‫כן

‫למה זה נשמע נועה והיום

‫נו ואז מה את רוצה שהוא יעשה

‫מה את רוצה שהוא יעשה

‫תגידי מה את רוצה שהוא יעשה

‫אין לו אף אחד הוא לבד באוהל

‫לא הבניו היו את מקנאו בסדה

‫מה את רוצה שהוא יעשה

‫הוא בן מאה

‫לא באמת להבין את זה

‫כן

‫זה פרטים פלסטיים

‫כן

‫כן ברור

‫עכשיו

‫כן

‫לא זה מה

‫לא זה מה

‫הוא עצמו נלחם

‫עכשיו על כל פנים

‫יש שאלה גדולה הרי אנחנו מכירים את ‫המשך הסיפור, המשך הסיפור זה ששם בני יעקב

‫עשו תג מחיר בריבוע

‫שם הם שחטו את כל העיר

‫כשאני שואל את השאלה זה ‫בסדר זה לא בסדר רמב״ם רמב״ן

‫מדרשים מפרשים מכל הכיוונים ‫אלה מגנים אלה לא מגנים

‫אלה אומרים זה היה חצי בסדר אלה אומרים ‫שזה היה לגמרי בסדר בקיצור כל מיני דברים

‫לא ניכנס כנראה לפרטים של ‫כל המחלוקת הזאת אני רק רוצה

‫להביא דעת המהרל מפראג, ‫המהרל מפראג אומר דבר עמוק ביותר

‫המהרל אומר כל המחלוקת בין המפרשים ‫אם זה היה בסדר או לא בסדר לא בעניין למה

‫כי בעצם זאת הייתה מלחמת אומה באומה

‫איך פורצת מלחמת אומה באומה

‫על ידי תקרית גבול

‫עכשיו תקרית גבול אם ‫אנחנו רואים את התקרית עצמה

‫אז היא צריכה להישפט מצד עצמה ‫כדבר קטן נגיד מישהו עקר את העצים

‫של השכן אז מה צריך לעשות לשלם ‫את העצים לשתול מחדש להטיל כנס

‫אולי להרוג את העוקר מקסימום

‫אבל לא צריך בשביל זה להרוג עיר שלמה

‫אבל כיוון שאנשי שכן ואנשי יעקב נחשבים ‫לשתי אומות זאת בעצם הכרזת מלחמה

‫כן הרי אין שלטון מרכזי שבה אין ‫כלום זאת מלחמה של אומה באומה

‫נכנסת לאומה באומה בעצם אז זה מציג ‫את הכל עכשיו מי החליט שיעקב הוא אומה

‫אם הוא ישראל אז הוא ‫ישות מדינית הוא בעצם מלך

‫שתקפו את המדינה שלו יש לו ‫בעצם מדינונת מאוד אבל זאת

‫מדינה יעקב הוא בעצם מלך מלך ‫שפגעו בביתו הוא יוצא למלחמה

‫אם יעקב הוא משפחה

‫אז את מי צריך להעניש את ‫הפושע עצמו לא את כל העיר

‫אז זה בדיוק הבעיה האחים של דינה מה הם ‫אומרים נבלה עשה בישראל לשכב את בת יעקב

‫כלומר כיוון שהם החליטו שהם כבר ‫אומה לכן התגובה צריכה להיות חריפה

‫אבל יעקב חושב שהוא עדיין ‫במעמד של משפחה לכן הוא

‫לא חושב שיש לו זכות להרוג ‫את כל אנשי העיר בגלל זה

‫אולי אפילו הוא חושב שכדאי לנרמל את הקשר הזה

‫ולכן כשבהתחיל איתו מסע ומתן על דינה

‫הוא דווקא שותק

‫הוא דווקא מקבל את הרעיון כן מה אתה אומר

‫שמעתי פעם מדיקת שומרת שדינה ‫הייתה אמורה להפות את הישייה

‫של עם ישראל כלפי אומות העולם ‫זאת אומרת שמי שהתחתנת עם דינה

‫בעצם התקרבת את יצרן

‫כלומר השבט השלוש עשרה

‫הרעיון יפה

‫אולי יעקב בעצם לא

‫לא יודע איך הם

‫מכירים את זה אבל

‫אולי בעצם יעקב ראה את העניין

‫כן כלומר באמת סביר לומר שיעקב ‫הרי מדוע יעקב נסע צפונה אחרי

‫שהוא היה במעבר יבוק והרי ‫מטרתו להגיע לחברון שהיא בדרום

‫אז למה הוא פונה צפונה לשכם

‫כנראה שהוא חושב שבשכם ‫הוא ימצא את החתן של דינה

‫כן בעצם הייתה אמורה ‫להיות עם אסף להיות אישה של

‫אסף וחזל באים לטענות על ‫יעקב על זה שהוא הכביר אותה

‫ובאמת יכול להיות שאם אסף זה היה יוצא ‫יותר טוב אבל קרה מה שקרה יעקב חיפש בשכם

‫הוא חושב שאם אדוני הארץ שם יש סיכון

‫ולמה דווקא בשכם אולי בגלל שהעיר ‫שכם הרי הוקמה על ידי הפרמבינו

‫על ידי הנפש אשר עשו בחרן אז הוא ‫חשב שאולי שם יש מקום לדבר הזה

‫לכן אף על פי שההתנהגות הייתה ברברית ‫היה רעיון של יעקב שכדאי לנרמל את זה

‫כן

‫אולי גם בקר על מה שקרה עם אסף

‫כן יכול להיות גם כן ודאי

‫אגב בזכותך בעצם אנחנו חוזרים ‫על הדברים שנאמרו לפני כמה דקות

‫בשיעור לפני שהגעת בסדר אבל ברוך ‫השם תודה רבה שבזכותך כן בבקשה

‫כן

‫אם אנחנו נראה ברב מומז במעלה ‫שלא עוד שיעקב לא יתנגד זה מה שכתוב

‫הנה בוא נראה אני לא יודע אם זה ‫קשה או לא קשה אני יודע מה כתוב

‫אני מה יש להיות כתוב אני להבין

‫כן אז כאילו וכן לא יעשה והידבר חמור ‫איתם למור שכם בניח השכנפשו בביתכם תנועה

‫אותה לא לאישה והתחתנו אותנו בנותיכם ‫תתנו לנו ובנותינו תקחו לכם ואיתנו תשבו

‫והארץ יהיה לפניכם שבו וסחרווה ויחזווה

‫והי אומר שכם אל אביה ולאחיה ‫אמצחי מיניכם ואשר תמרו אליי אתן הרבו

‫עליי מאוד מוהר ומתן כל הדברים ‫שנוהגים לתת כתובה וכל מיני מתנות

‫ואתן רק אשר תמרו אליי ‫ותנו לי את הנערה לאישה

‫כלומר יש פה מסע ומתן הם ‫רוצים בעצם להתאחד עם עם ישראל

‫כן בבקשה למה כבר פעם ‫שנייה כתוב הנערה בלי

‫הההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההה

‫מיני סיבות הסיבה הפשוטה היא משום ‫שכיוון שדינה היא בעלת יוזמה ואת תצא דינה

‫אז היא אקטיבית היא כמו נער

‫כן בבקשה

‫למה בעצם אם זה אומה צריך להגיב חומרה

‫אומה נלחמת באומה כשאומה נלחמת באומה ‫הפרט בטל לאומה למשל כשאתה נלחם נגד אויב

‫אם אתה נגיד הולך ברחוב יש ‫כנופיה של שודדים שמתנפלת עליך

‫אתה צריך להיזהר במי אתה ‫פוגע אתה פוגע בתוקפים אתה לא

‫פוגע בסתם בן אדם שהזדמן לשם ‫או אפילו באדם שנהנה לראות את

‫ההתקפה כי אתה צריך לברר מי באמת ‫הפושע מי לא לעומת זה כשאתה נלחם

‫נגד אומה אחרת אתה חייל בצבא ‫של אומה ואתה נלחם נגד אומה אחרת

‫אתה לא יורד דווקא ברישאים אתה יורד באויב

‫לא לאו דווקא לאו דווקא זה שיש ‫אמנות בינלאומיות היום שאומרות שלא

‫יורים באזרחים כל מיני דברים ‫כאלה זה חידוש אבל באופן עקרוני אין

‫מניעה שאומה תנסה ‫להשמיד אומה אחרת כלומר מה

‫למה זה לא מוסרי שאלה ‫אם זה צודק או זה לא צודק

‫השאלה אם זה צודק או ‫זה לא צודק אני שוב חוזר

‫לעניין כלומר האומות הן ‫פועלות כישות אחת מול ראותה

‫כן כתוב ויאמרו איש על ראיהו ‫אומר ראשי אומה אל אומה

‫זאת אומרת שבקשה של מלחמה ‫זה כאילו שני אישים שנלחם עם

‫זה וזה ולכן כשאתה נגיד אתה ‫נלחם ישירות נגד מישהו אחר

‫אתה לא אומר יד ימין שלו ‫היא האויב שלי אבל יד שמאל

‫שלו לא עשתה לי כלום כי הרי ‫הוא לא יחזיק נשק ביד שמאל

‫אלא אתה תפגע ביד שמאל אם זה ‫יכול למנוע ממנו להפעיל את יד ימין

‫ברור ולכן הפגיעה באזרחים ‫באופן עקרוני היא מותרת

‫אלא שיש החלטה עכשיו של ‫הקהילה הבינלאומית אנחנו

‫נמנעים גם מפגיעה באזרחים ‫כמובן אבל זה לא שזה לא מוסרי

‫זה עידון של האנושות כן ודאי

‫כן אזרח זה חייל במדים אזרחיים ‫כלומר זה חייל בלי מדים כן

‫נכון

‫אבל כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו ‫כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו

‫כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו ‫כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כאילו כ

‫אם אתה מתאחד עם יעקב ומשפחתו ‫וכנראה גם הנלווים אליו כמה כבר אנשים

‫יש כאן אלף איש מקסימום כן אז ‫כנראה שגם בשכם לא היו הרבה אנשים כן

‫מה אתה אומר

‫השאלה היא לא אבל אומה לא ‫פועלת מול יחיד יש אומה מול אומה

‫אז אם יעקב הוא לא אומה אז גם ‫שכם הם לא אומה בנושא הזה כן

‫אמרתי זה פסיביות

‫זה כאילו לא שהיא הולכת ‫לחפש את הגל ותצא יציאה זו

‫אקטיביות כן אין זה נכון ‫שזה עונש על חפשות את היסב

‫כן יש בחזא לדבר כזה לא בחזא יש אומה שזה עונש על ‫זה שהוא לא נתן עדינה ליסב כן מה אתה אומר בעצם

‫עד שלא נוצרת הלאומיות של יעקב של ישראל אז אין ‫אפשרות שבאופן מוכני תנצר לאומיות בעומת העולם

‫לא זה לא נכון מה שאתה אומר לא לא סליחה אתה פה ‫מרחיב מעבר למה שאני אמרתי וזה גם לא נכון כן

‫כלומר זה שיש לאומיות אצל האומות כי יש לאומיות ‫אצל האומות השאלה היא ביחס אלינו מה זה אומר

‫לא אמרתי איך לדון את המעשה ‫האם לדון אותו כהתקפה לאומית

‫או כהתקפה פרטית זה תלוי ‫בשאלה אם יעקב הוא פרט או אומה

‫אם שכם הוא אומה זה תמיד התקפה לאומית לא לא נכון ‫זה לא נכון אם שכם הוא אומה אבל שכם הוא גם יחיד אז

‫אם הוא תוקף אומה אז הוא אומה שתוקף את אומה אבל אם ‫יעקב הוא יחיד אז אנחנו דנים את שכם כדם פרטי בבקשה

‫עכשיו אני חושב שעקב פועל הסבח אז אנחנו מתחילים להספיש לו ‫כישראל נכון עכשיו זה כאילו כביכול נסיגלנו נכון נכון ודאי כי

‫השאלה היא מי קרא למקום אל אלוהי ישראל האם זה יעקב או הקב". ‫הוא זה המחלוקת שמובד בראשי אז על זה יש ספק כן מה אתה אומר

‫גם אם יעקב לא מסכם את זה בתור אומה הוא ‫לא משחיל להוכיח אותו על הצורה של הסנדווי

‫כנראה שיעקב חושב שמה שיותר חשוב עכשיו זה לנרמל את ‫המצב כי הוא מבחין שיש בשכם כוחות כלומר זה לא סתם

‫שהוא הלך לשכם אז הוא חשב שאומנם הוא לא בסדר אבל ‫נחזיר אותו בתשובה הוא ילמד בישיבה ונהפוך אותו לצדיק

‫כן כלומר מה כבר אפשר לעשות ‫להרוג לדינה את בעלה עדיף לקרב אותו

‫בשולחן שבת הוא ישמע כמה ‫דברי תורה יגיד זמירות יהיה בסדר כן

‫תראה בפסוק

‫כן

‫למה כתוב ילדה כלומר למה ‫בהתחלה כתוב נערה ואחר כך ילדה

‫אין לי נהיה יודע

‫זה נורא נכון

‫אבל ככה אין אדם מושלם כן מה אתה אומר

‫כלומר אם זה לגיטימי להרוג את כל ‫המדינה לך אז למה יש התגשת לזהר אבנת

‫לא הבנתי את השאלה

‫אם זה לגיטימי אז מה הוא ‫צריך להרוג את האנשים וגם

‫את עצמם לגיטימי זה שדל ‫בין לגיטימי לנצרך כן בבקשה

‫הרב רוציתי לדעת למה בפסוקים ג'ים קשור כאן ‫בני עקוב אבל הם רואים את עצמם כמו בני ישראל

‫נכון יפה

‫אבל מה שאתה שואל סליחה רגע ‫רגע רגע לפני שאתה ממשיך את

‫השאלה אתה שואל על פסוק שעוד ‫לא למדנו ולכן אני לא מכיר אותו

‫אני הגעתי בעוני רק לפסוק י' בסדר

‫ואז כשנלמד פסוק ג' אז ‫אני אנסה להבין אותו ונראה

‫אם עדיין יש מקום לשאלה ‫שלך חבל על הזמן פשוט

‫כן בבקשה

‫בגדישה זה לא צודק

‫אם זה צובק לפגוע באומה

‫למה צריך לך שיהיה אקט שהוא מטריד

‫זה לא צודק סתם לפגוע באומה ‫צריך שהמלחמה תהיה צודקת

‫על בסיס מה היא צודקת

‫על בסיס זה שיש סיבה כלשהי למה ‫דווקא כי הייתה תאי המקרה נקודה

‫הסיבה תקריא את הגבול היא תירוץ אבל צריך ‫לברר צריך לברר אם המלחמה בכלל לא צודקת

‫כאילו נותן לנו בקצת

‫ודאי פסוק י'

‫כן

‫אז קצת אני רעה את עודתך אבל ‫אמרו לך שרדתי מה מלחמה נקרא בשכם

‫אה שכם הם תלמידי אברהם אבינו

‫כפי שהוסבר והוכח במהלך השיעור הזה

‫בסדר

‫וגם בגלל שהמקום השיב את שמו אל האדם

‫נכון

‫בניגוד למה שהיה עם חנוך

‫גם זה הוסבר בשיעור הזה

‫כן בבקשה

‫כפי מה שהרב אמר על הרגש לאזרחים

‫אז מטבדי החמאס הם לא רוצחים הם לוחמים

‫מטבדי החמאס הם רוצחים

‫שפלים

‫ותור במלחמה להרוג אזרחים

‫לא

‫הם שפלים ונבזים

‫משום שמעריצים את המוות

‫צריך להבין את הנקודה הזאת

‫זה לא מלחמה

‫זה משהו הרבה יותר חולני ומורבידי

‫יש פה איזה הערצה של אדם

‫של המוות של עצמם גם כן

‫זה לא מסירות נפש

‫זה משהו הרבה יותר גרוע

‫זה מין פולחן המוות

‫פולחן המוות הוא בהכרח לא מוסרי

‫אז החיזבאללה היו לוחמים

‫שהיו רואים ככי היו שותנים אזרחים

‫החיזבאללה הם רישאים

‫בגלל שהם עושים מלחמה

‫לא צודקת

‫כי המלחמה היא לא צודקת

‫ברגע שאדם משתתף במלחמה לא צודקת

‫אז הוא פושע

‫הוא פושע הוא רוצח

‫כי הרי מלחמה זה הריגת אנשים

‫ברור?

‫הלאה

‫וחוץ מזה אם תשימי לב

‫בפרשת כתבו נאמר

‫גוי אז פנים אשר לא ייסע ‫פנים לזקן ונער לא יחון

‫כי אין זה דרכם של ישראל להרוג סתם אנשים

‫אלא אם כן יש צורך

‫זה לא סתם

‫זה שהוא אזרח זה עוד לא עושה אותו חסין

‫אבל יש בכל זאת גבולות

‫יש בכל זאת דירוג

‫ויענו אני רוצה לקרוא את ‫פסוק יותגים אל אימתר שולי

‫ויענו בני יעקב

‫את שכם ואת חמור אביו

‫במירמה

‫כלומר מרמים אותו

‫הם אומרים אנחנו בני יעקב

‫אנחנו מקבלים את התזה של אבא

‫הם עושים כאילו שהם בני יעקב

‫ויענו בני יעקב את שכם וחמור אביו במירמה

‫וידברו

‫אשר תימד ינח אותם

‫ואומרו עליהם לא נוכל לעשות דבר הזה

‫לתחתנו לאיש אשר לא הורלה

‫כי חרפאו אי לנו

‫אך בזאת נהות לכם תהיו ‫חמונו לימול לכם כל זכר

‫ונתנו את בנותנו לכם

‫ואת בנותכם ניקח לנו ‫וישבנו איתכם ועדו להם אחד

‫ולא תשמעו אי לנו לימול

‫ולקחנו את ביתנו והלכנו

‫מרמים

‫טוב עד כאן להיום

‫שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234883000″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 54
"ויותר יעקב לבדו ויאבק איש עימו עד עלות השחר"
"ויטבו דבריהם בעיני חמור ובעיני שכם בן חמור"
פרק לג’ פסוק יח’
אורך השיעור: 60 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234883000″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ויבא יעקב שלם עיר שכם”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן