פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת וישב > “וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען”

“וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען”

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫רבותיי העיקרים, קהל קדוש, ‫אנחנו נמצאים בספר בראשית
‫והגענו לפרק למד זין

‫פסוק א'

‫פסוק א' לכאורה לא היה צריך להיות

‫היה צריך להתחיל מפרק, מפסוק ב'

‫אז נעשה דילוג קצר, נכתוב אלה תולדות יעקב

‫זה היגיון, אחרי שהיה אלה תולדות עשיו

‫אלה תולדות יעקב

‫ובמקום לספר לנו על תולדות יעקב

‫הכתוב מקדים פסוק שנראה לכאורה מיותר לחלוטין

‫והוא פסוק א'

‫האמת היא שתשובה על מה כתוב פסוק א' בכל זאת

‫כי לפני ב' חייב להיות א', אי ‫אפשר להתחיל פרק עם פסוק ב'

‫ולכן לא הייתה ברירה אלא להקדים לו עוד פסוק

‫אבל הבא נקרא את הפסוק קודם

‫וישב יעקב בארץ מגורי אביו, בארץ קנאן

‫יש פה כוונה, ברור שלא סתם נכתבו הדברים

‫זה לא כמו בחיבור של ילדים בבית ספר

‫ואז מה קרה? אז הוא הלך הביתה וזהו

‫ואחר כך, זה בוודאי לא ככה

‫יש פה הנגדה בין היחס של יעקב לארץ

‫לבין היחס של אבותיו לארץ

‫וישב יעקב בארץ מגורי אביו

‫אם כן יש הבדל בין מגורים לבין ישיבה

‫מגורים מהכוונה משון גר

‫כלומר, הראיות, האבות ‫אברהם ויצחק חיו בארץ כגר

‫ויעקב החליט לשנות את היחס לשבת

‫הרעיון שיעקב ישב, מתי יושבים?

‫כשגורמים ללכת

‫גמרת ללכת, אז אתה יושב

‫כל זמן שיש לאן ללכת, אתה לא יושב, אתה הולך

‫אז אם הוא ישב, סימן שהוא חשב

‫שזהו, נגמר הזמן של ההליכה

‫באיזה מובן נגמר הזמן של ההליכה?

‫הרי צריך לזכור שיעקב הוא לא ‫אישיות פרטית, הוא אבי האומה

‫אז אפשר לומר שסבר יעקב שהגיעו ימות המשיח

‫על כל פנים, וישב יעקב זה ‫כל התוכן של הציפייה המשיחית

‫יש פה כיסאות, יש פה אפילו כאן כיסא

‫וישב, בעצם הרעיון לשבט

‫זהו הרעיון של הציפייה המשיחית

‫ההנחה היא שהעולם מתקדם

‫ושיש שלב שבו מסתיים התהליך של ההתקדמות

‫כי זהו, הגענו

‫דבר מאוד מעניין, יש איזה מישהו שאמר פעם

‫בלי לחשוב יותר מדי

‫שהמשיח זה מי שעתיד לבוא

‫מסקניו, אם הוא בא הוא משיח שקר

‫כי הוא בהגדרה, מי שיבוא

‫אז אם הוא כבר בא, הוא כבר לא מי שיבוא

‫מסקנה, לא יכול להיות שיבוא המשיח

‫עד כאן, דברי ההבל שנאמרו, ‫אין לי לא נגד דברי הבל

‫נשאר בי דברי הבל שנאמרים בעולם

‫מה שמפואל לי זה כשאומרים שזה בשם היהדות

‫למה אתם מתעקש לומר שדבריך הם גם דברי היהדות

‫לא חייב להיות

‫על כל פנים, זה מה ש... מה?

‫אני אמרתי שהיה פרופסור ישעיהו ליבוביץ'

‫כן, הוא אמר את זה עם פאטוס

‫כן, כאילו עם פאטוס

‫אבל זה כבר יש מילון ‫בעברית, אתה יכול לקרוא במילון

‫אתה פירושה מילון, טוב

‫על כל פנים, יש רעיון כזה

‫שהמשיחיות היא זו שצריכה להיות

‫אגב, הרעיון הזה לא נמצא ‫רק אצל ישעיהו ליבוביץ'

‫הוא מצוי באופן סמוי, תת-קרקעי

‫בהרבה ענפים של ההגות היהודית לדורותיה

‫יש איזה מין חשש מפני הרצינות של המשיחיות

‫עכשיו צריך להבין, מה החשש?

‫יש כמה חששות

‫יש חשש פשוט שמה אתה טועה

‫אתה חושב שהגיע הזמן, עוד לא הגיע

‫וזה אפשר בהחלט להבין

‫הרבה פעמים חשבו שזה הגיע, אבל זה לא הגיע

‫אז החשש שמה אתה מקדים את הזמן, שמה אתה טועה

‫זה חשש מובן

‫אבל יש חשש יותר עמוק

‫יש חשש שמה זה באמת לא נכון

‫אולי באמת אין להיסטוריה לאן להגיע

‫אז מה אנחנו נעשה עם אמונת המשיחיות

‫שאנחנו סוחבים בציקלוננו מאז אבותינו

‫אז מוכרחים לומר, טוב, זה פרזה, זה מטאפורה

‫זה בכאילו, מטאפורה ופרזה יש גם במילון

‫וזה גם, יש פה בעיה של חיסרון באמונה

‫כלומר, הרב ציודה הזצאל

‫שעכשיו זה כבר 30 שנה לפטירתו, עוד מעט

‫היה רגיל לומר, יש אנשים שאומרים

‫אולי זה לא הגאולה

‫אבל אמונה זה לא ספקות, אמונה זה ודאות

‫יש שקל גדול, כשזה מגיע זה מגיע

‫כלומר, אם כאשר העידן של הגאולה מגיע

‫אתה עדיין בספק, אז לאיזו גאולה אתה מצפה

‫זה כנראה שיש לך ציור ‫של הגאולה שהוא ציור מגי

‫שלקוח מן התפיסה המיתולוגית

‫וזה לא התפיסה של היהדות

‫זה אחד הדברים המסוכנים שיש ‫בתפיסות שדוחות את הגאולה עד אין סוף

‫על כל פנים, יעקב אבינו, שהיה ‫יהודי בכל מולו מובן המילה

‫למרות שהוא לא היה הבן של יהודה

‫הוא רצה כבר לשבת, וישב יעקב

‫זה הציפייה המשיחית

‫ויש בעיה, חזאל אמרו שכל מקום שכתוב הישב

‫לשון פורענות

‫למשל, וישב ישראל בשיטים

‫ויח אל העם לזנות, לבנות מואב

‫כלומר, כאשר יושבים יש פורענות, מדוע?

‫ויש העולם, עוד לא נגמר

‫כי יש עדיין מה לעשות

‫אם אתה חושב שכבר הגעת וכבר אין מה לתקן

‫כשבאמת יש מה לתקן, זה מביא פורענות

‫עד אשר יבוא היום, שבו באמת יושב יעקב

‫בארץ קנאן, בארץ מגורי אביו

‫ואז באמת יושב בטח בדד

‫איך מסתיים את התורה?

‫וישקון ישראל

‫בטח בדד אין יעקב

‫מה זה אין יעקב?

‫כמו שמה שיעקב אמינו רצה לעשות

‫אל ארץ דגן ותירוש

‫אף שמיו יערפו פל

‫מובן?

‫ברוך אתה אדוניי, אלוהינו ‫ולכם העולם, שהכל יעבור

‫תודה

‫אם כן, וישב יעקב בארץ מגורי אביו

‫אז אפשר לומר שמבחינתו של יעקב

‫הייתה הזדמנות לסיים את ‫כל התהליך של ההיסטוריה

‫ומה אם מה שנאמר לאברהם אבינו

‫ידוע תדע כי גרי איזה ערכה בארץ עולהם

‫ואהבדו ואינו אותם

‫הוא אומר, לא, עשיתי את זה, הייתי אצל לבב

‫ומה אם בדור רביעי השוברון

‫הנה דור רביעי זה יוסף

‫מה אתה אומר?

‫בבטח בדד

‫בטח בביטחון

‫בדד, בלי להזדקק לאף אחד

‫זה המצב שהוא חשב שהוא הגיע אליו

‫על כל פנים זאת הציפייה שיעקב נסע איתו

‫אחרי שהוא השתחרר מלבן

‫מאיסאו

‫מאנששכם

‫ונולד לו בנימין

‫אז הוא סבור שהגיע הזמן

‫כן, כלומר, זאת המחשבה שלו

‫ומבחינתו לכרוע הוא צודק

‫נכון?

‫עכשיו תראו מה רשי כותב

‫רשי אומר דבר מאוד מעניין

‫אלה תולדות יעקב

‫יש פה כל כך הרבה דברים פה ברשי

‫קצת לפני והוא נער ברשי

‫ביקש ועוד נדרש בו

‫ביקש יעקב לשב בשלווה

‫כלומר הוא רצה להגיע לימוד המשיח

‫וקפץ עליו רוגזו של יוסף

‫מה זה רוגזו?

‫רוגז בשפה התנכית זה צרה

‫לא כמו בעברית מודרנית

‫שמרגיז זה מכעיס

‫אלא קפץ עליו רוגזו של יוסף

‫הצרה של יוסף קפצה עליו

‫מה פירוש הדבר?

‫רוגזו של יוסף

‫הצרה של יוסף

‫כנראה שיוסף

‫גם אמרתם שמה?

‫כנראה שיוסף איננו מסכים שיעקב ישב בשלווה

‫צדיקים מבקשים לשב בשלווה

‫אומר הקב' הוא לא דיין לצדיקים

‫מה שמתוקם להם לעולם הבא

‫אלא שמבקשים לשב בשלווה בעולם הזה

‫עניין מאוד

‫יש בגמרה שמשה רבנו שאל את הקב'

‫ארבעה שאלות

‫שאל מדוע יש צדיק וטוב לו

‫צדיק ורע לו

‫רעשה וטוב לו

‫רעשה ורע לו

‫אז מה אנחנו לומדים?

‫שיש ארבעה קושיות

‫הקושיה השנייה והרביעית מפורסמות

‫מדוע יש צדיק ורע לו

‫אם צדיק למה רע לו?

‫ולמה רעשה וטוב לו?

‫זה גם שאלה ידועה

‫אז בעצם השנייה והשלישית הן שאלות ברורות

‫אבל יש עוד שתי שאלות

‫מדוע יש צדיק וטוב לו?

‫מדוע יש רעשה ורע לו?

‫לא די לו בזה שהוא צדיק

‫צריך גם שיהיה טוב לו?

‫כלומר זה לא מובן

‫מסכן הוא כבר רעשה

‫אז גם רע לו?

‫כלומר גם הצדיק וטוב לו

‫זה קושיה

‫כי זה אומר שהטוב שבא לצדיק

‫זה בגלל שהוא צדיק

‫ולמה לצדיק טוב לו?

‫זה קצת מהקושיה שיש פה

‫הקושיה לא דיין לצדיקים

‫מה שמתוקן להם לעולם הבא

‫אבל מה המשמעות הדבר הזה?

‫סתם מתאחזרים?

‫זה קנאה?

‫לא רוצים שיהיה לו כיף?

‫מה קרה?

‫הוא צדיק, תן שיהיה טוב לו

‫מה יש? מה קרה?

‫הוא צדיק, טוב לו

‫אלא למה יש צדיקים?

‫כדי לתקן את העולם

‫אם צריך לתקן את העולם

‫אז למה הוא יושב בשלווה?

‫כלומר הוא לא יכול לשבת בשלווה בעולם הזה

‫כל זמן שהעולם הזה צריך תיקון

‫אז זה רוגזו של יוסף

‫יוסף סובר

‫שתפקידו של הצדיק

‫שלא לשבת בשלווה

‫אבל איפה יעקב רצה לשבת בשלווה?

‫איפה?

‫בארץ קנאן

‫סימן שיוסף חושב שהצדיק מה צריך לעשות?

‫לצאת לחוץ לארץ

‫זאת כנראה המחשבה של יוסף

‫שאי אפשר לצדיק לשבת בארץ ישראל

‫זה מה שכתוב

‫ביקש יעקב לשבת בשלווה

‫קפץ עליו רוגזו של יוסף

‫לא דין לצדיקים

‫זאת אומרת שיוסף סובר

‫שלשבת בארץ ישראל

‫זאת לא הדרך הנכונה של הצדיקים

‫אולי נסביר קצת את הנקודה הזאת

‫מבין כל הבנים של יעקב

‫יוסף הוא זה

‫שאומר לצאת לחוץ לארץ

‫מי הוא בתוך רשימת הילדים?

‫הוא האחרון

‫האחרון שנולד בחוץ לארץ

‫נשאר כמה זמן בחוץ לארץ?

‫שש שנים, נכון?

‫שש שנים יוסף נמצא בחוץ לארץ

‫אתה שואל את יוסף, תגיד

‫מה זה בשבילך חרן?

‫חרן?

‫זה נוף הילדות שלי

‫יש לו נוסטלגיה

‫יש לו אידאליזציה רומנטית

‫של הנוף של חרן

‫מקום נפלא

‫נושא תקוות

‫ועוד, שאצל האחים

‫שהיו קצת יותר גדולים

‫הם יודעים מה זה חרן

‫זה המקום שבו ביקשו להשמיד אותנו

‫ביקש לבן לעקור את הכל

‫כלומר, הם יודעים, האחים

‫מה זה חוץ לארץ

‫זה המקום של השואה

‫יוסף היה צעיר מדי

‫כדי לחוש במה מדובר

‫ולכן בשבילו זה המקום של הנוסטלגיה

‫ואז זה יוצר שתי גישות שונות

‫בתוך בית יעקב, כיצד מתקנים את העולם

‫יש פה בעיה

‫הניסיון הזה, לתקן את העולם בחוץ לארץ

‫יוסף לא היה הראשון

‫היה מישהו שקדם לו

‫אברהם

‫ניסה, נכון?

‫יצחק

‫גם ניסה

‫יעקב

‫גם ניסה

‫והתוצאה הייתה

‫שלילית

‫כלל גדול, לימדונו רבותינו בהלכה

‫כל דבר שחוזר על עצמו שלוש פעמים

‫ה-ו חזקה

‫זאת היא חזקה, אם כן

‫ברור, נפסק

‫שהדרך הזאת לא נכונה

‫יוסף רוצה לחדש אותה עוד פעם

‫אומרים לו, האחים

‫אתה רודף של האומה, חייב מיתן

‫כן, מה אתה אומר?

‫יצחק ניסה

‫יצחק ניסה? תגיד לי איפה?

‫תנסה, תחשוב קצת

‫אולי הוא לא יצא לחול

‫כן, אז בכל זאת, למה התכוונתי?

‫אני יודע שהוא לא יצא לחול, אז בכל זאת

‫תחשוב לי, מה התכוונתי?

‫אולי מישהו יכול לדעת לי מה התכוונתי?

‫פלישתים, נכון? ‫למה שאני אעשה את כל העבודה בעצמי?

‫כן, אצל הפלישתים

‫נכון?

‫הוא הלך לרץ פלישתים, בכל זאת

‫זה גבולי כזה

‫הוא ירדת למצרים, כזה שהוא אמר לו לא

‫כן, יש לנו שלוש פעמים ניסיון

‫שלוש פעמים, ה וחזקה

‫אל תבנה בצורה הזאת

‫אתם זוכרים שבעצם

‫מחלוקת כזאת כבר מצאנו

‫בין הבנים של תרח

‫בין הבנים של תרח

‫בין אברהם לבין נחור

‫התפתחה מחלוקת

‫מהי הדרך הנכונה

‫כדי להגשים

‫את הרעיונות של

‫עבר

‫זוכרים מה היו הרעיונות של עבר?

‫עבר מה היה

‫אגב? נביא היה

‫כלומר, הוא נושא בקרבו את

‫הסגולה הישראלית

‫והוא, עבר

‫קורא לבן שלו פלג, למה?

‫כי בימיו

‫נפלגה הארץ, כלומר

‫במה עוסקת הנבואה העברית?

‫בשאלת

‫איחוד העולם, אחרי התפלגותו

‫של העולם, ואז

‫באמת יש שתי שיטות, איך מקדמים את האחדות

‫הזאת? האם על ידי

‫שמקימים

‫קהילות קהילות בין

‫ביני אומות העולם

‫או על ידי

‫שמקימים את המרכז בארץ

‫ומשם מקרינים לעולם כולו

‫וזאת בעצם המחלוקת שהייתה

‫בין נבואת אברהם לבין

‫שיטת נחור

‫ובסוף אוכרה לטובת

‫שיטת אברהם

‫יוסף מהווה גרסה

‫נאו-נחורית

‫בתוך בית יעקב

‫אתם מבינים פה את הריאקציה?

‫כלומר, אפשר לומר

‫שיוסף מהווה

‫איזה מין נסיגה לאחור

‫אחרי שאוכרעה

‫הדרך של בית אברהם

‫כן?

‫המחלוקת בין נחור לאברהם

‫היא, האם

‫דרך אוניברסלית או פוליטית?

‫עכשיו, אברהם

‫מקבל את ההתגלות, נכון?

‫אז על מה נחור מבסס את השיטה שלו?

‫זאת אומרת, רק על המסורת העברית?

‫השיטה של נחור קדמה לשיטת אברהם

‫כן

‫גם אברהם הריץ שר אפליה בהתחלה

‫נכון?

‫ארי, אנחנו יודעים

‫וגם זה מה שהקבלו שבו חומר לאברהם בעצם

‫שיש נבואה רק בארץ ישראל

‫מה השאלה?

‫מה נחור מבסס את השיטה ‫שלו, אם אין לו נבואה בכלל

‫כי הנבואה יכולה להיות רק בארץ

‫נחור מבסס את שיטתו על הנבואה של עבר

‫שעבר אומר

‫גם אב נפליגה הארץ

‫יש נבואה שהיא בעצם חוץ לארץ ישראל

‫הנבואה של עבר

‫נכון, שהיא נבואה כללית

‫טוב, ובכן

‫בואו נראה מה זה אומר

‫אני כאן לפי מה שאמרתי לכם עכשיו

‫יוצא שיוסף רצה את חוץ לארץ

‫עוד לפני כל הסיפורים שאנחנו עומדים לקרוא

‫כן

‫זה איך ישאלה במחלוקת

‫בין מה שרמגדר

‫כקוסמופוליטי או לאומי

‫נכון, אוניברסלי

‫כן

‫אם האידיאליה זה כן, זה יחד יותר לנאומי

‫איך אנחנו נוכל לדבר אל הגויים

‫אם אנחנו לא מכירים את הפרגות שלהם

‫איך אנחנו נוכל לדעת לתקן אותם

‫אם אנחנו צריכים לחיות

‫מתוך המרכז לארץ ישראלי

‫איך נתקן את האומות

‫אז זה בדיוק השאלה

‫האם הולכים מן המרכז אל הפריפריה

‫שזה השיטה של יוסף

‫או מן הפריפריה אל המרכז

‫אנחנו רואים שהקו הקבוע

‫בתולדות עם ישראל

‫זה שהאומות באות

‫כי אם אתה בא אל האומות

‫אתה קופא את הזהות שלך

‫לאומות

‫ואז אתה נופל לאימפריאליזם תרבותי

‫כן, כלומר אתה בא לכפות

‫זהות מסוימת על שאר הזהויות

‫מה שאין כן אם אתה מגדל אור

‫באים הגויים

‫וכל אחד לוקח ממך מה שטוב לו

‫שנאמר

‫והלכו גויים לאורך

‫ומלכים לנוגה זרחך

‫הם אמורים לבוא אלינו

‫שנאמר

‫והיה ביום ההוא

‫נכון יהיה הר בית השם

‫בראש הערים

‫וניסע מגבעות

‫ונהרו אליו כל הגויים

‫ואמרו

‫לכו ונעלה אל הר השם

‫אל בית אלוהי הרקוב

‫ברגע שהם אמרו את זה

‫ויורנו מדרכיו

‫מה מכאן ואילך

‫הם באים ובני ישראל

‫מוכויבים להורות לאומות העולם

‫ונלך ברוכותיו

‫כי מציון תצא תורה

‫ודבר השם ירושלים ושפת בין הגויים

‫ואוכיח ומישור לעמים ‫רבים ולא ייסע גוי אל גוי חרב

‫ולא ילמדו עוד מלחמה

‫בסדר

‫טעון

‫אז הדברים האלה מתוכננים

‫אז זה לא שאלה האם אנחנו פועלים בפעולה

‫קוסמופוליטית או בפעולה

‫יהודאית

‫אבל היא אמר שההשגחה העליונה

‫מבררת וזה מה שמברר

‫בארבעה הפרשיות האלה

‫שאף על פי שהלכה כיהודה

‫ולא כיוסף

‫אבל יש זמן בהיסטוריה

‫שבו נפעלת הפעולה של יוסף

‫כן

‫כלומר אנחנו רואים שבסופו של דבר

‫דרך הנצרות

‫דרך האסלאם

‫ועוד כמה צינורות

‫תורת ישראל השפיעה לא באופן שהיינו רוצים

‫להשפיע אבל היא השפיעה

‫נעשה מה שנעשה

‫כלומר הדרך של יוסף פעלה את

‫פעולתה

‫בצורה בעייתית

‫אבל זה פעל

‫עד כדי כך שהם הפכו את המשיח שלהם

‫כביכול לבן יוסף

‫נכון

‫ככה הם רואים אותו

‫בבקשה

‫כן כן מדי

‫הרי כל ארבעה הפרשיות האלה

‫אולי אני אסביר לכם קצת

‫אבל זה המבנה הכללי של ארבעה הפרשיות האלה

‫וישב מקץ

‫ויגש ויחי

‫פרשת וישב

‫היא התיאור

‫של נפילתו

‫של יהודה

‫פרשת מקץ

‫עלייתו של יוסף

‫נפילת יהודה

‫עליית יוסף

‫פרשת ויגש

‫נפילת יוסף

‫ויחי עליית יהודה

‫כן זה המבנה

‫בבקשה

‫תשאל אותם

‫הם יגידו לך

‫מאיפה הוא גדל

‫כן בבקשה

‫כלום דבר במצרים

‫הרי הם מייחסים באופן

‫ברור את המשיח שלהם

‫את מי שמכין את המשיח ליהודה

‫כן אבל מעניין

‫הם אומרים שהוא מיהודה

‫והם עושים אותו בן של יוסף

‫ברשימה של היחס שלו

‫אז יש שם

‫הם עושים 15 דורות

‫מדוד עד החורבן

‫ועוד 15 דורות

‫מחדש עד אליו

‫שזה מסתיים באדם ששמו מתן

‫שהוא אביו של אדם בשם יעקב

‫שהוא אביו של אדם בשם יוסף

‫שהיה בעלה של מריה

‫שים לב

‫כן כלומר

‫הם רוצים להחזיר

‫אחורה את מה שהם ראו כטעות היסטורית

‫ההחלטה לבחור ביהודה לעומת יוסף

‫הם רוצים להחזיר את יוסף

‫במקום יהודה

‫יש להם בעיה

‫זה בעיה של

‫תסקו לדיר

‫אני רוצה אבא אחר מהאבא שלי

‫ולכן

‫מכאן ואתה סביר לך את היפוס של הריגת האב

‫וכל המיתוס

‫שזה יוצר של הריגת האל

‫הדבר לא רחוק

‫כן ברור טוב

‫כן בבקשה

‫יוסף לא החליט ללכת לדרום לחורים

‫כן? זאת אומרת יוסף לא החליט

‫אלא זרקו אותו לשם

‫כן ברור

‫אנחנו נראה שהוא רצה את זה

‫אנחנו נוכיח את זה

‫תראה

‫טוב

‫אלה תולדות יעקב

‫יוסף

‫בן שמע עשרה שנה

‫יש משהו לא במובן כן

‫אז אלה תולדות יעקב

‫יוסף

‫יוסף אחת האופציות

‫יש אפשרות אחרת יהודה

‫אבל בינתיים זה הניסיון של יוסף

‫יוסף בן שבע עשרה שנה

‫מה אכפת לי שהוא היה בן שבע עשרה שנה

‫שבע עשרה שנה זה גיל צעיר

‫זה הגיל שבו האדם חושב שהוא יתקן את העולם

‫יש לו נאיביות

‫יש לו נאיביות אדירה

‫זה הגיל של

‫הגיל השבע עשרה

‫כן

‫היה רואה את איכיו בצון

‫כמו הוא רואה

‫זאת אומרת שהוא מנהיג

‫והוא נער

‫את בני בלהה

‫ואת בני זלפה

‫נשי אביו

‫כמו הוא מבקש את החברה

‫של מי שדחוי

‫כן זה גם כן של ניסיון לעשות צדק

‫ויביא יוסף את דיבתם

‫רעי לביהם

‫כנראה שמטרתו

‫לתקן אותם

‫מה הולך מה לא בסדר

‫מה קורה אצל הבחור הבעייתי הזה

‫תספר לי

‫וישראל אהב את יוסף

‫מכל בניו

‫כי בן זקונים הוא לא

‫ואסה לו

‫כתונת פסים

‫מה זה כתונת פסים

‫זה כתונת של מלאכים

‫הוא מייעד אותו למלאכות

‫והראו איכיו כי אותו אהב

‫והוא יהיה מכל אחד והסנעו אותו

‫יפה מאוד

‫לפחות הם ברורים החברה האלה

‫אין פה ספקות

‫הם מראש

‫מתנגדים

‫ולא יכלו

‫דברו לשלום

‫שימו לב לדברי רשי

‫מתוך גנותם

‫למדנו שבחם

‫שלא תייחו

‫אה לא זה לא כתוב ככה

‫שלא דיברו

‫אחת בפה ואחת בלב

‫כן וזה אותו דבר

‫בעברית מודרנית קוראים לזה

‫תיוח

‫הם לא הסתירו את הסנעה

‫והדבר הוא מאוד מאוד חשוב

‫ספר בראשית

‫מספר לערך כל הספר בעיות בהכווה

‫בעיות בדיאלוג

‫מתחיל בזוג הראשון

‫אדם וחווה

‫מה הם עשו אחד לשני?

‫הרגו אחד את השני

‫נכון?

‫אכילת את הדעת

‫זהבי מוות על שניהם

‫כלומר

‫קרה פה משהו נורא

‫למה?

‫בגלל שהם לא דיברו אחד עם השני

‫תכבשו בכל התורה כולה

‫אנחנו רואים שהקדוש ברוך הוא מדבר עם אדם

‫מדבר עם חווה

‫מדבר עם הנחש

‫אדם מדבר עם הקדוש ברוך הוא

‫חווה מדברת עם הקדוש ברוך הוא

‫ועם הנחש

‫הנחש מדבר עם חווה

‫אבל

‫בין אדם לבין חווה אין דיבור

‫ותראה אישה

‫כי

‫טוב העץ למאכל

‫וכי תאהבה הוא לעיניים

‫ונחמד העץ להשכיל

‫ותיקח מפריו

‫ותאכל

‫ותיתן גם לאישה

‫אמא

‫ויוכל

‫ותיפקח נענשניהם

‫אולי זה כמה מילים משהו

‫אדם מישהו

‫הבאתי לך איזה משהו לאכול

‫כן חבלה

‫מה הבאת לי? או הבאתי לך משהו מצוין

‫ועליי היקר

‫מה הבאת לי? הבאתי לך

‫פרי עץ הדת

‫עץ הדת?

‫כן עץ הדת זה טעים ראיתי

‫זה נחמד העץ להשכיל

‫אבל הקדוש ברוך הוא אמר

‫כן אבל הנחש הסביר לי

‫מה הנחש מבין

‫הוא נוסע שתי סטירות לנחש

‫פותרים את הדבר

‫אבל במקום לדבר

‫היא עושה דברים בלי לדבר איתו

‫היא אוכלת בלי לשאול אותו

‫אז זה

‫מתים

‫דור השני

‫מצב יותר טוב

‫קין והבל

‫מה קרה בין קין להבל?

‫אחד נהרג

‫אחד נשאר חי

‫אז יש התקנות

‫זה קרה יותר טוב

‫מה קרה שם?

‫ויאמר קין אל הבל אחיו

‫דיבר

‫ויאמר קין אל הבל אחיו

‫מה הוא אמר לו?

‫לא כתוב

‫גם לא רשום וגם לא כתוב

‫נכון? ויאמר קין אל הבל אחיו

‫והיהיב יהיו אותם בשדה

‫והיה קום קין אל הבל אחיו

‫והיה הרגעו

‫כלומר הוא ניסה לדבר

‫ולא הצליח

‫הדיבור נקטע באמצע

‫הפך להיות אלימות

‫האלימות

‫זה ניסיון של דיבור שנכשל

‫ויאמר

‫למח

‫לנשב

‫סוף סוף מישהו מדבר

‫זה שבע דורות יותר מאוחר

‫ויאמר למח לנשב

‫עדה וצילה

‫שמען קולי

‫נשא למח

‫האזנה אמרתי

‫וואו הוא מדבר אבל מה הוא אומר?

‫הוא אומר תקשיבו יש לי משהו לומר

‫יאללה תגיד כבר

‫מה זה הכבדות הזאת?

‫כן? והיום

‫עדה וצילה

‫שמען קולי

‫מדבר גם בסגנון לירי

‫מה זה הליריקה הזאת?

‫אתה מנסה להסתיר משהו?

‫לחפות על משהו?

‫נשא למח האזנה אמרתי

‫אם צריך כל הזמן להגיד למישהו

‫תקשיב תקשיב תקשיב

‫סימן שהשני

‫לא רוצה להקשיב

‫לא רוצות לשמוע

‫יש דיבור אבל הוא חד שדלי

‫אבל למה הם לא רוצות לשמוע?

‫בהמשך הדברים שלו

‫זה מגלה את הכל

‫כי איש הרגתי לפצעי וילד לחבורתי

‫כלומר כדאי לכם לשמוע

‫אני יודע להרוג

‫אז זה דיבור אבל עם איום

‫אז בקיצור

‫הארץ מלאה חמאס

‫לא מצליחים לדבר

‫ואחר כך והיא כל הארץ

‫היא שפת ודברים אחדים

‫כדי שלא תהיה אלימות

‫מסכימים לדבר אבל שכולם ידברו על אותו דבר

‫אותה שפה

‫אותם דברים

‫בעצם אין דיבור

‫זה בעיה קצת

‫בסוף

‫עוד פעם עם האחים

‫והיא הריב

‫בין רואי מקנה אברהם ובין רואי מקנה לוט

‫והקנא אני והפריזיה הזו שבארץ

‫והיא אומר אברהם אל לוט

‫אברהם אל לוט

‫ואני נכנסתי מריבה ביני ‫וביניך ובין רואי ובין רואיך

‫כי אנשים אחים

‫אנחנו

‫כיוון שאנחנו אחים זה ייגמר ברצח

‫כי בין אחים

‫יש אלימות

‫מדוע?

‫כי האחים מתחרים

‫על אותו גורל

‫ולכן הדבר הטבעי

‫בין האחים זה הרצח

‫כלומר

‫בניגוד למחשבה שבין האחים

‫יש אחווה

‫מתברר שהאחווה היא מטרה

‫היא משימה

‫היא לא דבר נתון באופן ראשוני

‫שני תינוקות

‫יש סוכריות

‫שתי סוכריות

‫כל אחד רוצה את שתי הסוכריות

‫עד שאומרים

‫לא, אחד לא, אחד לך

‫אבל למה הוא קיבל בצבע הזה?

‫אבל אתה קיבלת צבע אחר

‫אבל למה הוא קיבל?

‫יש תחרות

‫ולכן אפשר לומר שהאחווה

‫האהבה

‫בין האחים זה כמעט נס

‫זה נס של התגברות

‫על הטבע

‫אז אברהם ואלות

‫הלכו בדרך הקלה, נפרדים

‫אנחנו כאן

‫והם שם

‫שמים גדר הפרדה

‫עד שבאה מלחמה

‫ואתה צריך לעזור לחבר'ה שלך מהצד השני

‫טוב

‫אז בין יצחק לישמעאל

‫מעדיפים בכלל לא לפתוח את הפה

‫אז מה מצדנו בין יצחק לבין ישמעאל שמדברים

‫מצחקים

‫מצחק

‫אבל השני לא קיים באמת

‫הוא בכאילו קיים

‫זה בלוף, יצחק לא קיים אומר ישמעאל

‫בין יעקב

‫לאסף זה מתחיל להתקדם

‫סוף סוף מתחילים לדבר

‫מה הם מדברים? אני ארוג אותך

‫טוב, לפחות זה דיבור

‫מתחילים להבין, מה עושה האחד?

‫בורח, בסדר, מתנשקים לרגע

‫מהר, נפרדים לעד

‫נפגשות לדק

‫נפרדים לעד

‫עוד דור

‫ואז אנחנו למדנו בפרשת

‫ויצא

‫שאצל יעקב יש ניסיון לבנות

‫איך לומר

‫בחורה מסוג חדש

‫אז מתחילים

‫ראובן, אחר כך

‫דן וגד

‫ויוסף

‫במשפחה של יעקב מנסים לפתור את הבעיה

‫איך? על ידי שלא

‫יוכלו לדברו לשלום

‫כלומר, האחים אומרים

‫אנחנו נשים על השולחן את הקלפים

‫אנחנו נגדך

‫אנחנו שונאים אותך

‫אה, סוף סוף מישהו שמדבר

‫על העניין, אם מוכנים לדבר

‫באמת על השנאה

‫יש סיכוי להגיע לשלום

‫ואז קורה דבר מאוד מעניין

‫באותה משפחה

‫שבה בגלל שנאת האחים היו מוכנים

‫להרוג את האח

‫באותה משפחה צמח השלום

‫בין האחים

‫אם שלום בין האחים

‫השונאים התאפשר

‫זה סימן שירדה

‫שכינה לעולם

‫כי מצד הטבע זה בלתי אפשרי

‫וכפי שאמר

‫מחבר ברכת המזון

‫וגם מחבר הקדיש

‫וגם אנריקו מאסיאס

‫עושה שלום ממרומיו

‫הוא יעשה שלום עלינו

‫וגם שלמה ארצי

‫וגם דודו פישה

‫כולם אומרים, עושה שלום ממרומיו

‫הוא יעשה שלום עלינו

‫משפט פסימי לחלוטין

‫כי אם אתה אומר

‫שרק מי שעושה שלום ממרומיו

‫הוא יכול לעשות שלום עלינו

‫כי אנחנו מצד עצמנו לא מסוגלים

‫אם בתוך המשפחה אחת

‫הדבר הזה הצליח

‫זה סימן שנבנה

‫כלי לשלום בעולם הזה

‫ואז אנחנו בטוחים

‫שאפשר להתחיל את ההיסטוריה

‫ואז מסתיים ספר בראשית

‫ומתחיל ספר שמות

‫ההיסטוריה יכולה להתחיל

‫עד אז

‫אין לנו ביטחון שזה יצליח

‫אז זה בעצם מה שהתברר כאן

‫בואו נראה

‫על מה הם מדברים

‫ויחלום יוסף

‫חלום

‫אני קורא פסוק ה'

‫ויגד לאחיו

‫ויוסיפו עוד

‫סנו אותו

‫והם סנו אותו עוד לפני החלום

‫וכאן התאות אם כן

‫הייתה של יעקב

‫שהוא העדיף

‫אחד מהבנים בין האחים

‫אבל אחר כך אנחנו רואים את התוכן

‫של החלומות של יוסף

‫ועל תוכן החלומות הם סונאים אותו

‫כן

‫אפשר לראות שכתוב בישראל אהב

‫זאת אומרת הדבר המוקדם

‫זאת אומרת שאומרת יוסף לא בגלל ‫שהוא ידיד אם אתה מראה אלא עוד לפני

‫נכון

‫נכון

‫והיום הוא אלהם

‫שמעו נע החלום הזה

‫אשר חלמתי

‫והנה

‫אנחנו מאלמים אלומים בתוך השדה

‫והנה

‫גם מאלומתי

‫וגם מצבא

‫והנה

‫תסובנה אלומותיכם

‫ותשתחבנה לאלומתי

‫לא צריך להיות חכם גדול

‫כדי להבין למה הוא מתכוון

‫זה מה שהם אומרים לו

‫הוא לא הלך אבל המלוך תמלוך עלינו

‫בעצם למה לא? צריך שמישהו ימלוך לו

‫אבל בואו נבדוק

‫הנה אנחנו מאלמים אלומים בתוך השדה

‫הנה אנחנו מאלמים אלומים בתוך השדה

‫מה היה המקצוע שבו עסקו אחי יוסף?

‫מה היה המקצוע שבו עסקו אחי יוסף?

‫הם היו רואי צאן

‫פה הוא עושה אותם

‫עובדי אדמה

‫עכשיו

‫האם הפרנסה של המשפחה

‫הייתה מספקת מראיית הצאן?

‫התשובה היא כן

‫העובדה שהם היו רואי צאן

‫אז אם הם מאלמים אלומים בתוך השדה

‫אז אם הם מאלמים אלומים בתוך השדה

‫בשביל מי כל החיטה הזאת?

‫בשביל כל העולם

‫כלומר מלך התחילה יוסף אומר להם

‫חבר'ה נגיע הזמן לטפל בעולם

‫והכלי

‫שדרכו אנחנו נשפיע על העולם

‫זה הכלכלה

‫כי הוא הבחין בזה, הוא אדם ריאליסטי מאוד

‫שהכלכלה

‫זהו המנוע של החיים

‫המנוף

‫לכל שינוי הוא הכלכלה

‫אם כן יוסף מפתח

‫משנה כלכלית שאני עוד לא יודע עדיין

‫מה היא, אנחנו נראה בהמשך שהיא

‫שוויונית

‫יוסף חושב שעל ידי

‫פעולה של איכב

‫בכלכלה, מתוך כך

‫יתוקן העולם כולו

‫זה כבר פעולה שפונה

‫אל הגויים

‫והיו אומרו לו

‫איכב, תשמע אתה לא בקטע בכלל

‫אתה לא מבין איך עובדים פה

‫המלוכת אם לא חלן, אם משולת אם שול ונו

‫והוסיפו אותו

‫על חלומותיו ועל דבריו, היה חלומות חלום

‫אחר, והספר אותו לך

‫והנה חלמתי חלומות

‫והנה השמש

‫והירח והחדש

‫הכוכבים משתכבים לי

‫איפה האחריות, תחשב איך שאתה מדבר

‫תראי באיזה טון אמרת את זה גם

‫כן

‫אבל

‫אפשר לראות, תגידו לי

‫גם שמש, גם ירח

‫וגם כוכבים בבת אחת

‫שמש

‫וירח אפשר בבת אחת

‫יש איזה זמן ביום, שלמרות שהשמש

‫עדיין ברקיע, אפשר לראות את הירח

‫אפשר

‫לראות את הירח

‫וגם כוכבים

‫באותו זמן, אז מה זה שהוא רואה את השמש

‫הירח וכוכבים

‫הוא רואה את הזמן ביום

‫זה מתחיל עם השמש

‫והמשך עם הירח, נגמר עם כוכבים

‫כלומר

‫יוסף מזמין את האחים

‫שלו להיכנס אל תוך

‫הלילה

‫ולשמש ככוכבים

‫כי הרי אחד עשר כוכבים

‫זה האחים, לכן הוא אומר

‫אני לא רק אנהיג אתכם

‫ולא רק דרך הכלכלה

‫אנחנו נעשה את זה בתוך

‫הלילה, מה זה

‫הלילה בשביל עם ישראל? גלות

‫הנה

‫לכן, מה?

‫אולי הוא שואל אותם מה זה אומר

‫אולי הוא שואל אותם מה זה אומר

‫אבל לא צריך להיות טיפש

‫לא צריך להיות חכם גדול

‫כדי להבין מה זה אומר, משתכבים לו וכו'

‫כלומר, הוא אומר להם

‫תראו חבר'ה, הגיע הזמן

‫להיות בגלות

‫כלומר, החלומות שלו

‫כבר מורים על הכיוון שאותו הוא רוצה לפתח

‫השמש והירח

‫ואחד עשר כוכבים

‫בסדר? מה אתה רוצה?

‫מה העניין של

‫המלאכות אם לא חלנו?

‫אם השלותים שולבות?

‫כן, לא מלך ולא מושל

‫מה זה באמת?

‫לא יודע, תחשוב לבד

‫לא יודע, כל דבר צריך לנהוג

‫אפילו רשיל לא טרח להסביר

‫טוב

‫די ספר

‫אל אביב ואל אחיו

‫לפני כן הוא סיפר רק

‫לאחיו, בלי השורה

‫סיפר רק את עצמו

‫עם האחים, עכשיו שהוא רואה את השמש והירח

‫הוא רואה לנכון, נספר

‫לאביב

‫והגר בו אביב

‫והיא אומר לו

‫מה החלום הזה

‫אשר חלמת?

‫עבור נבוא

‫אני

‫ועםך ואחריך

‫להשתחרר אות לך על ארצה?

‫למה לא?

‫ארי זה מה שחלם

‫מה הכושייה פה?

‫אז רשיל נביא בשם חזל

‫דבר פשוט

‫ארי אתה אומר השמש והירח

‫אני ועםך

‫אבל עםך מתה מזמן

‫רחל כבר לא בחיים

‫אז זה שטויית מה שאתה מדבר

‫אגב יש אפילו

‫רמז, תסתכלו באשר חלמת

‫האות האחרונה של המילה

‫אשר היא

‫רש

‫שתי האותיות הראשונות של חלמת

‫חלמת זה רחל

‫אחר כך מם, תו והוו

‫נכון? ה

‫אז רחל מתה

‫כלומר הוא אומר לו

‫במבצבץ כזה

‫רחל מתה אז מה אתה מדבר שטויות

‫מה מוחזל?

‫אין חלום בלי דברים בטילים

‫אז זאת אומרת שמה שיוסף חלם

‫על הירח זה בכאילו

‫בעצם הוא חלם רק על השמש ו11 כוכבים

‫והירח לא

‫נאה

‫ברור שיש פה איזה משהו שמסתירים פה

‫כן מה אתה אומר?

‫איך האחים יכולים לנחש שיוסף לדבר

‫על משנה כלכלית אם הוא מדבר על משטח המולות

‫ומדברים כאלה?

‫הוא רואה שכל המשטח המולות הם דרך הכלכלה

‫אנחנו מאלימים הלאומים בשדה

‫והלאומים בשדה

‫לפי מה שלמדנו זה

‫המזון לעולם כולו

‫אני לא מבין למה עשיתם את זה

‫למה שהם לא הבינו את זה? ‫הם טיפשים יותר ממנו?

‫לא אבל זה נראה

‫מפרשים איזה כאילו שהמשטח

‫האיש תחוויה זה אני הבנתי אבל למה הלאומים?

‫זה אתה אומר על האיש תחוויה

‫אבל מה אתה אומר על הלאומים?

‫כן

‫על זה דיברתי

‫כן מה אתה אומר?

‫הוא חולם חלום

‫שאלה מה זה חלום

‫מה זה חלום במשפחה של יוסף?

‫במשפחה של אברהם בכלל?

‫לחלום

‫בספר בראשית

‫זה לא מה שאנחנו חולמים

‫זה לא חזיונות לילה

‫אדם אכל קצת יותר מדי

‫פלאפל יותר מדי מתוגן

‫מאמים רבות אז זה עושה לו כל מיני

‫תמונות כאלה

‫לא לא חלום זה נבואה

‫זה אחד משישים בנבואה

‫זה משהו רציני

‫לחלום זה דבר מאוד מאוד רציני במשפחה הזאת

‫כי הרי מי שעגמר אומר

‫שמי שלא חולם שבע ימים הוא רשע

‫כי הוא מסתפק בעולם כמו שהוא

‫איך אתה יכול להסתפק בעולם כמו שהוא?

‫אתה יכול להשאיר אותו כמו שהוא?

‫אתה ודאי צריך לצטוט למשהו אחר

‫מה?

‫גם להם יש חלומות

‫משלהם

‫כל מה הם אומרים החלומות שלך משכנים

‫החלומות האלה מבטאים איזושהי שאיפה

‫איזשהו אידאל

‫ואנחנו מתנגדים לאידאל הזה

‫אולי

‫אני רוצה לנסות להציע את זה פירוש

‫אולי בעצם הנתון הזה של

‫הירח שלא משתדל באמת עם הפירוש

‫של המשפחה של כל המקריאות

‫וזה בא להביא אותנו

‫למחשבה של החלום הזה

‫בכלל לא מבסס על האחים ועל המשפחה של הספר

‫יש פה פירוש מוטעה

‫שכל האחים ויעקב

‫נותנים פה חלום

‫אולי החלום הזה בכלל בא לבטא

‫את החזון הקוסמופוליטי הזה

‫שקוצר

‫אולי דוחאים ומזורמו שזה טעות לחשוב

‫שזה על האחים

‫והשמש והירח והכוכבים זה אגועים

‫למשל, יכול להיות?

‫יכול להיות אגב שזה מה שיוסף חשב

‫כשהוא עלה לגדולה

‫במצרים, הוא אמר, עכשיו ‫אני מבין על מה היה החלום

‫לא על האחים

‫אלא על אגועים

‫אז סתם כבר ערבתי איתם

‫כן? יכול להיות

‫בשלב הזה ברור שזה מה שהוא חושב

‫יכול להיות

‫אבל יש פה בעיה

‫אם זה נכון

‫לא מגוון לפסוק הבא

‫מה?

‫יש מטופלים שמזכירים לך

‫זה משמע כאילו, התוכנית שלך לא ‫טובה, אבל הייתה נוים כאילו שום דבר

‫יש להם תוכנית אחרות

‫כתוב בפסוק הראשון של הפרק

‫ויש של יעקב

‫ארץ מגורי אביב, בארץ קנן

‫זה החלום שלהם

‫של יעקב

‫נו, ולמה שהם לא יעשו את זה איתו

‫פסוק י' א'

‫מעורך פה קושי עצום

‫והכנו הוא אחד

‫ואביב שמר את הדבר

‫מה זה שמר את הדבר?

‫ראשי

‫הוא אומר דבר פשוט

‫היום עמתין, הוא מצפה מתי יבוא

‫איך? איך יעקב יכול

‫להמתין מתי

‫יבוא החלום, כשהוא בעצמו

‫הקשה על החלום שהוא לא יכול להיות

‫סימן

‫שיעקב ידע פירוש אחר

‫לחלום, ואותו הוא לא גילה

‫כן?

‫אבל מי זה הירח?

‫הרי יעקב אמר

‫לא יכול להיות החלום שלך

‫כי לא יכול להיות שאני ועמך

‫ואחריכן אמרו אשתך עבודתך ארצה

‫שהרי עמך מתה

‫וכתוב אחר כך שהוא

‫שומר את הדבר מצפה מתי יבוא

‫וכתוב אחר כך שהוא שומר ‫את הדבר מצפה מתי יבוא

‫וכתוב אחר כך שהוא שומר ‫את הדבר מצפה מתי יבוא

‫וכתוב אחר כך שהוא שומר ‫את הדבר מצפה מתי יבוא

‫וכתוב אחר כך שהוא שומר ‫את הדבר מצפה מתי יבוא

‫וכתוב אחר כך שהוא שומר ‫את הדבר מצפה מתי יבוא

‫סימן שהדחייה של החלום

‫על ידי יעקב היא בלוף

‫הוא באמת יודע

‫פירוש אחר לחלום

‫יכול להיות שהירח זה העם היהודי

‫למה שזה יפה העם היהודי?

‫הרי אחד עשר כוכבים זה האחים

‫אז יש לי רעיון

‫אולי תיתן לי להסביר

‫אין לי כרעה, זה משהו כזה

‫גם לי אין לי זכות לדבר פה

‫אם כן אנחנו רואים

‫שליעקב יש פירוש אחר לחלום

‫והוא

‫יודע שזה יבוא

‫הוא מצפה מתי זה יבוא

‫ואז צריך להבין

‫מה זה אצלו השמש והירח

‫כן מה אתה רוצה?

‫מה העניין שאולי

‫מה שמשיח בנוסף עושה בדיוק בכיוון הרחוב

‫אני עוד לא יודע מה שמשיח בנוסף

‫אני יודע מה בחלום, מה אתה מציט אותי עכשיו

‫לנושא אחר? אני מנסה עכשיו

‫במאמצים רבים להסביר את הפסוק

‫עכשיו כל דבר שאני אומר

‫אני מפסיק בנשימה

‫לחצי שנייה שזה דבר טבעי

‫ואז מציעים לי כל מיני פירושים

‫משיח בנוסף פה שם

‫בכל זאת מותר לי להגיד משהו

‫יש גם עניין של דידקטטיה, ‫אני יכול להגיד דברים

‫בלי להפסיק, אבל דידקטית

‫מקובל שמפסיקים באמצע

‫כן מה?

‫מה אם אין חלום בלי תיבן?

‫אולי זה בדיוק מה שיעקב

‫אולי, זה טענה

‫אבל אני חושב שיש פה משהו אחר

‫אני אסביר פה משהו

‫שזה הצעה שלי, אני חושב שכדאי

‫שאני אגיד מה שיש לי להגיד

‫יעקב

‫אומר השמש והירח

‫הסברנו, השמש

‫יעקב, הירח

‫רחל

‫יש אפילו

‫כוונה של המקובלים כשאומרים

‫בנוסף של ראש חודש

‫התחדשות הירח, ראשי חודשים לעמך נתת

‫ראשי חודשים

‫לעמך, ראשית אבות

‫רחל, אז אם כן יש בסיס

‫הירח רחל

‫אבל אם נשים ללף טוב טוב

‫השמש

‫אולי נעשה כזה איזה סיבוב

‫יש משפחות

‫משפחות בספר בראשית, נכון?

‫למשל

‫ניקח כדוגמה המשפחה

‫של

‫דיברנו על זה כשאמנו על משפחת נחור

‫המשפחה של

‫לעבר

‫לעבר יש שני בנים, שהם

‫פלג ויוקטן

‫לפלג

‫יש בן

‫נכון? שקוראים לו ראו

‫ליוקטן

‫שלוש עשרה ילדים

‫אלמודד, שאלף

‫דקלה ויובה וכו'

‫שני מעשר מהם

‫בנים, אחת בת, נקלה

‫אחר כך, אבל אנחנו רואים שההמשך

‫של הסגולה לא עובר דרך

‫המשפחה עם שתים עשרה

‫בנים והבת, אלא דרך

‫המשפחה של פלג, מאוטת

‫הילדים

‫אחר כך, במשפחה של אברהם

‫אצל תרח, אנחנו רואים

‫שלאברהם יש בקושי ילדים

‫אחרי שאשתו הכרה הרבה

‫זמן, נכון?

‫שני מעשר

‫נכון? שמונה בנים

‫מן הגבירה, ממילקה

‫ועוד ארבעה מראומה

‫מילגש, כלומר ארבעה

‫ביני שפחה ושמונה ביני גבירה

‫וגם יש רבקה שם

‫שמופיעה, איזו נקבה

‫והמשפחה של נחור

‫היא הדכויה

‫והמשפחה מאוטת הילדים

‫של אברהם היא הממשיכה את הסגולה

‫אצל יצחק

‫יש גם כן

‫אצל אברהם יש גם כן

‫ישמעאל ויצחק

‫לישמעאל

‫יש שני מעשר נשיאים

‫בשמת בת ישמעאל

‫אחות נוויות

‫ויצחק

‫יש לו שני ילדים

‫יעקב ויסר

‫מעט ילדים

‫וישמעאל

‫מרובה הילדים, שני מעשר בנים

‫ובת, הוא הדכוי

‫ויצחק

‫מאוט הילדים

‫ממואט ילדים

‫הוא ההמשך של הסגולה

‫אגב גם בין בני נוח, שכחתי

‫קנאן, הבן של חם

‫גם כן

‫אחד עשר

‫עממים יוצאים ממנו, ואחר כך גם נפרצו

‫במשפחת הקנאן, שתיים עשרה עממים

‫קנאן, הם הדכויים

‫אז אנחנו רואים

‫שיש כמין קו כזה

‫בספר בראשית, שמי שיש לו

‫שני מעשר בנים

‫הוא הדכוי, ומי שיש לו מעט ילדים

‫הוא ההמשך

‫בואו נראה אצל בני יצחק

‫יצחק

‫לעשיו

‫יש מעט ילדים

‫ואילו ליעקב

‫שני מעשר בנים

‫הוא ות

‫מסקנה, הוא הדכוי

‫הלו, הלו, רגע, אנחנו הבנים שלו

‫זה לא עובד ככה

‫בואו נבדוק

‫מה זה שני מעשר בנים

‫כנגד מה

‫כנגד מה

‫מה בטבע

‫הוא בנוי על שתיים עשרה

‫שני מעשר, ירחים

‫הירח, אגב, אז למה עוד אחד

‫למה הנקבה

‫יש גם של חודש האיבור

‫בפעם, שני מעשר בנים

‫הוא ות, מה

‫כדי, הבת

‫דינה, נכון

‫כדי לגשר על הפער

‫בין השנה השמשית

‫לשנה הירחית

‫ולשנן תרבויות ירחיות

‫כנגד הכוכבים

‫שבלילה השני מעשר מזלות גם

‫והם תרבויות

‫פסיביות מרובות הילדים

‫הפרולטריון לכל פלגותיו

‫ואילו

‫האריסטוקרטיה

‫מעטת הילדים, העקרה קצת

‫היא זו שמנהלת את העולם

‫ואם היא לא ירח אז מהי?

‫שמש, נכון

‫ויצא יעקב

‫מברשבה וילך הרנה

‫והפגע במקום

‫והיה לנשם

‫כי בא השמש

‫מה זה השמש? אסב

‫לאסב, זמן עכשיו, הוא הזורח

‫הוא המנהל את העולם בזמן הגלות

‫אז יוצא לפי זה שמי

‫שצריך לנהל את העולם זה אסב

‫אגב מי אמר את זה? יצחק

‫והיהו יצחק את אסב

‫הוא רואה איזה בן אדם, הוא יכול

‫לנהל את העולם, הוא יכול להקים מדינה

‫ויעקב

‫הוא מבשל

‫הוא עושה נזיד אדשים

‫זה מה שיש לו לעשות

‫הוא בחור ישיבה כזה

‫יושב הוא עלים

‫אז מה קרה שפתאום יעקב נבחר?

‫יעקב

‫קנה לעצמו את כוח השמש

‫קנה את הבחורה

‫גנב את הברכה

‫לקח את אשתו של אסב

‫ליה

‫נלחם עם המלאך

‫של אסב

‫ודרש ממנו את הברכה

‫עיקרי ישראל

‫כלומר יעקב עשה מאמצים

‫כדי לשלב את הירחיות

‫עם השמשיות, הצליח

‫ולכן לוח השנה של יעקב

‫שמונה ללבנה

‫לוח השנה של יעקב הופך להיות

‫ירחי שמשי, יש לו חודש העיבור

‫אז עכשיו מי הוא יעקב בחלום?

‫הוא השמש והירח

‫לכן יוסף ראה נכון

‫והנה השמש והירח, זה יהיה יעקב

‫ואחד עשר כוכבים

‫זה השבטים בגלות

‫משטחבים, לכן יעקב יודע את האמת

‫זה מה שהוא אומר

‫זה הוא אומר את זה, מה שהוא ‫אומר, בוא נבוא זה כדי לדחות

‫בעיני האחים, כדי לעשות שלום ביניהם

‫כדי להגיד לו, אל תקשיבו, ‫הוא סתם מדבר שטויות

‫לכן והייתה לו בורכה

‫ואביב, בשקט שומר את הדבר

‫כלומר ליעקב יש

‫הידיעה שהוא השמש

‫והירח

‫ולכן הוא מוצפה שזה יתקיים

‫מובן?

‫וזה מה שלבנו

‫ביזרחלו השמש כאשר עבר את פנואל

‫וכולי כל מה שדיברנו אז

‫כן?

‫למה הוא גאה בו? כי הוא רצה

‫להשקיט את העסק, שלא יריבו

‫כי רואים שיש מאמצים

‫זה טוב מאוד לנסות להשקיט

‫להשקיט מריבות, לא?

‫ולהשקין שלום, זה דבר חשוב

‫על מה מסתמך הפירוש הזה של יעקב שהוא

‫הירח השמש?

‫על מה מסתמך הפירוש הזה שיעקב הוא

‫מי עוד חוץ ממך?

‫אה, זה שתי שאלות שונות

‫כן? אה, זה? קיבלתי הלכה

‫למושה מסיני

‫זה הלכה למושה מסיני מה שאמרתי לך

‫זה גמרה מפורשת

‫במנחות

‫שכאשר אחד שאל

‫שעקיבא רבי מיניין לך, מה ענה רבי עקיבא?

‫כן? כששאלו את רבי

‫במסכת מנחות

‫שמשה רבנו שם ישב בבית המדרש

‫של רבי עקיבא

‫ושם אחד התלבינים אמר רבי מיניין לך

‫מה ענה משה? מה ענה רבי עקיבא?

‫הלכה למושה מסיני

‫אז זו התשובה לשאלה שלך

‫עכשיו, על מה זה מסתמך? אני הזמין אותי

‫על מה זה מסתמך, כן?

‫להורך כל ספר בראשית אנחנו רואים את זה

‫כן? אז זה נמצא במסכת מנחות?

‫במסכת מנחות כתוב שכששאלו את רבי עקיבא

‫רבי מיניין לך

‫אז הוא ענה מה שצריך לענות במקרה כזה

‫שהוא ענה

‫הלכה למושה מסיני

‫אז אם אתה שואל אותי מיניין לי ‫מה שאני אמרתי לך? תשובה היא

‫הלכה למושה מסיני

‫כן?

‫למה אסף לא עשה השתלות ‫ללקחת בחזרה את הבכורה?

‫למה אסף לא עשה השתלות ‫ללקחת בחזרה את הבכורה?

‫כתוב, ואייבאז אסף את הבכורה

‫מה זה ואייבאז?

‫אז הוא רואה משהו שמשון ביזיון

‫אולי זה משון לבזוז

‫הוא בא לעשות ביזה

‫כלומר הוא בא לבוז את הבכורה

‫שהוא כבר מכר

‫ובאמת הוא עושה מאמצים

‫הנצרות זה הניסיון הגדול ביותר של אסף

‫לקחת בחזרה את התפקיד של יעקב

‫תגיד אני אענו לי משהו

‫אפילו רשי כשאומרים את הפירושים שלו

‫אז לא אומר לך

‫על הרב מושה מסיני

‫יש לו את המקורות שהוא מודיע על המדרש

‫אבל אני הבאתי לך מקור

‫מסכת מנה חות

‫למה?

‫הרבה פעמים רשי אומר

‫אבל הוא הביא את זה מקורות אחרים

‫ליחמים? אבל גם אני הבאתי לך מקור

‫הבאתי לך מקור, מסכת מנה חות

‫טוב עד כאן
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234878829″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 57
"ויאמר לו אלהים שמך יעקב לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך"
תמצית המאבק והפיוס בין יוסף ואחיו - "את שלום אחיך ואת שלום הצאן והשיבני דבר"
פרק לז’ פסוק א’
אורך השיעור: 55 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234878829″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן