פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת וישב > תמצית המאבק והפיוס בין יוסף ואחיו – “את שלום אחיך ואת שלום הצאן והשיבני דבר”

תמצית המאבק והפיוס בין יוסף ואחיו – “את שלום אחיך ואת שלום הצאן והשיבני דבר”

מילות מפתח:חברון, יוסף ואחיו, שכם
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫שלום וברכה ערב טוב ספר בראשית
‫פרק למד זין

‫פסוק ילבט

‫והלכו אחד

‫לראות את סוד נביהם בשכם

‫כלומר הם מגלים מנהיגות רואה זה מנהיג

‫הם רוצים להנהיג את העולם ‫רוצים להנהיג את האומה

‫והם עושים את זה בשכם, מדוע בשכם

‫שכם זה הכיבוש

‫זה העיר הראשונה שנכבשה ‫בארץ על ידי בני ישראל זה היה כמין

‫אפשר לומר בירה עיר בירה של ‫המדינה העתידית הם רצו להקים מדינה

‫הם לא רצו הרי לצאת מארץ ‫ישראל הם רצו להתחיל לפרות

‫ולרבות ולערבות בנכסים עד ‫שתקום בסוף המדינה העברית הגדולה

‫ולכן הם הולכים לשכם

‫והיא אומר ישראל אל יוסף הלו אחיך ‫רואים בשכם לך ויש לך אחה עליהם

‫והיא אומר לו הנה אני כלומר אתה ‫צריך ללכת גם לשם כדי להתמודד

‫להתמודד עם השיטה שלהם

‫וזה מה שנקרא לעמוד למשפט ‫כלומר בעצם הוא שואל את יוסף האם

‫אתה מוכן לעמוד למשפט של ‫האומה והוא אומר אכן כן הנה אני

‫והיא אומר לו לך נראה את ‫שלום אחיך ואת שלום הצאן

‫והשבעין היא דבר

‫כלומר אתה צריך לבדוק שאתם ‫תגיעו למצב שיהיה ביניכם שלום

‫נכון זה מה שהוא אומר את ‫שלום אחיך ואת שלום הצאן

‫כלומר אתה צריך להגיע ‫למצב שיהיה ביניכם שלום

‫ועד אז אל תדבר איתי

‫והשבעין היא דבר

‫זה מסביר מדוע

‫זה אחת הדרכים להבין מדוע ‫יוסף לא יצר קשר עם אביו גם

‫כשהוא המלך במצרים כי הוא ‫עוד לא עשה שלום עם איכיו

‫ואביו אמר לו תעשה איתם שלום והשבעין היא דבר

‫וישלחו

‫מעמק חברון

‫ויבוא

‫שכאמה

‫חזל אמר מה שיש לומר מה זה עמק חברון ‫הרי חברון היא לא בעמק היא בהר זה נכון או לא

‫איפה חברון בעמק או בהר

‫בהר מה פתאום

‫בעמק אז למה חזל אומר לו חברון ‫בהר היא יושבת ולא בעמק עובדה שכן

‫היום

‫היום תטיילו בחברון תראו שזה בעמק

‫לא בהר

‫מה

‫זה השתנה חברון ההיסטורית ‫היא בתל רומדה, מלמדה הר

‫אבל חברון המאוחרת יותר ‫ירדה אל העמק אתם יודעים למה

‫בגלל מערת המכפלה, מערת ‫המכפלה היא נמצאת בעמק אז

‫כיוון שזה מקום קדוש אז באופן ‫טבעי האנשים התחילו לעבור

‫לאזור הנמוך אבל במקור ‫זה בהר לכן חזל כשהם

‫שואלים ולא חברון בהר היא ‫יושבת הם לא מדברים סתם

‫ברור שאם יכול שיעקב ליווה את יוסף ‫עד העמק אז מבחינת הפשט והשלחו

‫מעמק חברון כלומר שהוא הגיע ‫איתו עד לשם ובעמק ואלה הוא הלך

‫אבל אז השאלה למה הכתוב רע ‫לנכון לציין את זה אם הכתוב מציין את

‫זה סימן שיש משמעות לעובדה שזה ‫העמק ולכן חזל אמרו מעצה עמוקה

‫מעצה עמוקה של אותו צדיק ‫הקבור בחברון שכדי שיתקיים ידועת

‫עדה ברור שיעקב עצמו לא מבין ‫את זה אבל ההשגחה מבינה את זה

‫מה

‫כן

‫למה

‫שיש לי שלום עם האחים נכון אז למה ‫הוא צריך לעשות שלום גם עם הצאן

‫כן התשובה היא שהוא צריך ‫לעשות שלום גם עם הצאן כי הרי

‫הצאן זה בניין האומה הרי ‫למה יש להם צאן כדי לעשות כסף

‫והכסף ישמש כבנק ‫המרכזי של המדינה בדרך אז

‫הוא צריך לעשות שלום גם ‫עם השיטה הכלכלית שלהם

‫כי הרי הוא חלם על אלומות בשדה נכון יפה

‫והאמצע היו איש והנה תורה בשדה ‫והאיש אמר הוא האיש למה או מה תבקש

‫והאחי הנוכים מבקש אגיד הנהלי ‫איפה הם רואים כלומר האיש אמור לדעת

‫כלומר אתה מוצא איש הוא אומר אני ‫מחפש את הערכים שלי תגידי איפה הם

‫מן הסתם האיש אמור לדעת

‫איפה האיש אמור לדעת

‫אז מדובר לא באדם אלא מדובר באיש

‫נכון כתוב והיוותר יעקב לבדו והיה אבק ‫איש אמור מה זה היה שם מלאח אז גם פה

‫והוא אומר האיש נעשו מזה כי שמעתי ‫אור מלאחד דותאינה והיה לך יוסף אחריך

‫והם מציינים בדותאין והראו אותו ‫מרחוק ובטרם מקרב עליהם והתנכלו אותו

‫להמיטור

‫כלומר הם החליטו שהוא חייב מיטה

‫על מה הוא חייב מיטה רגע בגלל שלום לא ברור

‫והיו אומרו איש אל אחיו הנה בא ‫לחלומות על זה בא עכשיו זה מובן

‫למה הוא חייב מיטה

‫בגלל החלומות מעניין ‫ממתי חלומות זה מחייב מיטה

‫אבל זה מה שאומרים הוא חייב ‫מיטה מגיע לחלומות שלו ואתה הלכו

‫ונהרגו כלומר הם שופטים אותו ‫מחליטים הוא חייב מיטה על החלומות שלו

‫למה כי החלומות שלו הם סכנה לעומה

‫כיוון שככה שסברנו אותם בשיעור הקודם ‫כיוון שהם סכנה לעומה יש לי יוסף דין רודף

‫והלכה שרודף חייב מיטה

‫אז האומה מתכנסת מי זה ‫האומה באותם הימים זה האחים הם

‫עושים בית דין מחליטים שהוא ‫חייב מיטה בגלל החלומות שלו

‫השאלה היא למה הם לא הרגו אותו

‫מה שהסברנו בשיעור שעבר

‫נשאל

‫נו הסברנו בשיעור שעבר ‫מה סכנה לו הוא רוצה להחזיר

‫את כל עם ישראל לגלות ‫אחרי שהוא הוכח שזה כישלון

‫כן הרי פעם ראשונה פעם שנייה פעם ‫שלישית זה נכשל שלוש פעמים הווה חזקה

‫ולכן הם אומרים הרעיונות שלך הקוסמופוליטיים ‫עלולים להביא להמיט אסון על האומה

‫ולכן הם אומרים לכאורה ‫בצדק שחייבים להרוג אותו

‫אז למה הם לא הורגים אותו

‫כן

‫אם לא פתוח לתוכים הזה ‫למה הם לא שיתפו גם את יעקב

‫למה הם לא שיתפו את יעקב, ‫יעקב שיתף אותם, יעקב אמר

‫לי יוסף לך ויש לך אחר ‫אליהם, כלומר לך תעמוד למשפט

‫ואז נשאלת השאלה למה הם לא הרגו אותו

‫למה מיטה בגלל שמים, רודף חייב מיטה בגלל אדם

‫אם אדם שנשאר בבור מת בסוף, ‫נכון אבל בסוף הם לא עשו את

‫זה ראובן הוציא אותו משם כלומר ‫החליט להוציא אותו משם למה

‫או יהודה גם כן לא רוצה

‫אז הם אומרים תראו טוב טוב את פסוקיו

‫ואתה לכו ונארגיעו ‫ונשליחיו באחד הבורות

‫ואמרנו חיה ראה החלטהו ‫ונראה מה יהיו חלום אותה

‫איזה מין ביטוי זה וזה ‫ונראה מה יהיו חלום אותה

‫תראו מה השירה שאומר

‫אמר רבי יצחק

‫מקרא זה אומר דור שני רוח ‫הקודש אומרת כן הם אומרים נהרגהו

‫והכתוב מסיים ונראה מה היו ‫חלומותיו נראה דבר מי יקום

‫אי שלכם או שלי

‫ואי אפשר שימו הם ונראה מה היו חלומותיו ‫שמכיוון שיהרגו ובטלו חלומותיו כלומר רשי

‫לוקח את זה ברצינות גמורה ונראה מה היו ‫חלומותיו זה העורך של הסרט שומר לך את זה בצד

‫מי זה העורך של הסרט נבואת משה ‫מה שנקרא רוח הקודש היא אומרת

‫ונראה אומר לקורא המודאג ‫אל תדאג ונראה מה היו חלומותיו

‫אבל אפשר מה

‫כן רשי לא ציני בכלל, עכשיו ‫רשי יודע שיש ציניות רשי ציני

‫בריבוע כי הוא יודע שמתכוונים ‫בציניות והוא ציני עליהם

‫בסדר עושה כאילו הוא לא הביא ‫עכשיו כי מה המשמעות מה זה ונראה

‫מה היו חלומותיו בתוך הציניות ‫קורא למדנו פרויד שיש תת מודה

‫תת מודה בא לידי ביטוי דרך ‫הבדיחות או דרך הביטויים המוגזמים

‫שלנו למשל כשאנחנו אומרים ‫הילד הזה כזה חמוד זה לאכול אותו

‫כן אומר פרויד אתה באמת ‫רוצה לאכול אותו רק אתה אומר

‫את זה בשפה אחרת זאת אומרת ‫בשפה שמתקבלת על הדעת

‫אבל באמת היית רוצה לבטל אותו כי ‫הוא מהווה את החרות בך וכו׳ בתת מודה

‫אז אם כך מה זה נראה מה היו ‫חלומותיו הם אומרים אם נהרוג אותו

‫יקום יוסף אחר ויעשה אותו דבר

‫כלומר מאחר והחלומות האלה ‫הם חלומות קבועים בנפש האומה אם

‫עכשיו לא ניתן לזה לבוא לידי ‫ביטוי זה יבוא לידי ביטוי פעם אחרת

‫לכן אין עניין באמת להרוג את ‫יוסף יש עניין לחייב אותו מיטה

‫וישמע מה

‫אה הוא חייב מיטה אבל לא הורגים אותו

‫זה מה שלגמר אומרת גוי ששבת חייב ‫מיטה אומר הרמב״ם אבל לא הורגים אותו

‫מודיעים לו שהוא חייב ‫מיטה אבל לא הורגים אותו

‫וישמע ראובן ויצילהו מידם

‫הם מתכוונים להורגו בסוף מחליטים לא להורגו

‫אבל צריך קודם כל שיהיה משפט ‫המשפט הוא שהוא חייב מיטה

‫כן

‫מה

‫יש לו דוגמאות כאלו ונראה מה היו ‫חלומותיו שפתאום עורך הסרט ומתחב כאילו

‫כן ודאי

‫ודאי יש הרבה דברים שרוח ‫הקודש אומרת כן יש כמה

‫מקומות שחז״ל אומרים רוח ‫הקודש אומרת כן או למשל

‫ויאומר יהודה צדיקה ממני

‫אז אורים חז״ל ממני זה לא יהודה אמר ‫אלא זה רוח הקודש אמרה ממני זה היה

‫כן יש כמה מקומות כאלה ‫לאורך התורה רואים את זה

‫ואומרו עד מה זמן הזה ואומר עד שרוח ‫הקודש אמרה עד בקיצור יש כמה דברים

‫ויצילו מידם ואומר לא נקנו נפש

‫אפשר להגיד את זה ואומר ‫עליהם ראו ועין אל תשפכו דם

‫אשליחו אותו אל הבור הזה אשר ‫במדבר ויד אל תשלחו בו למען

‫נציל אותו מידם להשיבו אל אביו ‫כלומר הוא אמר אל תהרגו אותו ואחרי

‫זה תשליחו אותו אל הבור תשליחו ‫אותו אל הבור והוא ימות מעצמו

‫ואז אם באמת ההשגחה מתנגדת אז הוא ינצל

‫והיא כאשר בא יוסף אל איכב אחרי כל הדיון הזה

‫כלומר הם הספיקו לדבר ‫הרבה בינתיים ראו אותו מרחוק

‫ויפשיטו את יוסף את קוטונטו

‫את קטונט הפסים אשר עליו

‫מה זה הפשטת הקוטונט

‫הם רוצים לבטל את המעמד שלו יעקב ‫הרי נתן לו מלכות מבטלים לו את המלכות

‫והיקחו

‫וישליחו אותו הבור

‫אז כשתסתשמו לב סוף ‫סוף על הפרט הזה זה חשוב

‫כשהוא בתוך הבור הוא ‫בלי הקוטונט איפה הקוטונט

‫מחוץ לבור עם האחים

‫קוטונט נקייה כמו שצריך

‫והיקחו והישליחו אותו הבור מה

‫נכון

‫הם רצו להרוג אותו אבל התת ‫מודע שלהם אמר להם לא להרוג אותו

‫כי הרי מכפד להם לשפוך דם אלא ‫יש איזה מחשבה איזה מין רטיעה

‫נכון והיקחו והישליחו אותו הבורה והבור ריק

‫אין בו מים

‫כי אם היה בו מים היה מת מיד

‫אין בו מים יש לו סיכוי לחיות

‫נכון

‫וישבו לאכול לחם למה

‫כי הם גמרו את המשפט ההלכה ‫היא שכששופטים מישהו לא אוכלים

‫ודאי בלא מגזר דין מוות ‫לא אוכלים עד סיום הגזר דין

‫מזל שבדין של נפשות יושב רק בבוקר ולא ‫אחרי הצהריים ואז אפשר לא לצום כל היום

‫וישבו לאכול לחם

‫שאלה טכנית מה המרחק

‫מן הבור שבו הם ישבו כדי לאכול ‫לחם הם מנגבים חומוס עכשיו נכון

‫שאני שואל את השאלה מה המרחק בינם לבין הבור

‫מה אתם אומרים שהם אוכלים על ‫שפת הבור בזמן שיוסף שמה צועק

‫לא סביר נכון אי אפשר ככה לאכול זה מצבן

‫כן אז מתרחקים איזה מאה מטר ‫מאתיים מטר הולכים לאכול כן

‫הרי גם הבור לא היה איפה שהם ‫נמצאים הם מצאו איזה בור רחוק

‫אז הם זרקו אותו שם אבל הם חזרו למקום ‫שבו הם היו מתכנסים ושם הם אכלו לחם

‫למה זה חשוב לי בדיוק באותה ‫מידה שחשוב לי שקוטונט בחוץ

‫ואיסעו עיניהם ויראו מה זה ‫לשאת עיניים בשפה של התנ״ך

‫לראות רחוק

‫למעלה ורחוק

‫הם רואים רחוק

‫למה זה חשוב ויראו והנה ‫אורחת ישמעאלים באה מגלעד

‫אז איפה האורחה נמצאת ביחס אליהם

‫רחוק הם רואים אורחת ישמעאלים איך ‫הם יודעים שזה ישמעאלים רואים גמלים

‫רואים גמלים שזה דרכם של הישמעאלים

‫יש שם ערבים אבל זה רחוק הם ‫באים מגלעד איפה הם נמצאים בדותן

‫הגלעד זה רחוק יחסית הם רואים ‫שהם באו מגלעד כי באו מצד מזרח

‫וגמליהם נוסעים נכות וצריבה ‫לא הולכים להוריד מצרים

‫מה אומר רשי שמע ערבים בדרך כלל נוסעים

‫פרסמה כתובת מסעם להודיע מתן שכרם של ‫צדיקים שאין דרכם של ערבים לסת אל הנפט

‫ויתרן שרי חמרה ולזה ‫נזדמנו בסמים שלא יוזק מריחה

‫הקשר אם כן בין ישמעאל ‫לבין הנפט רשי כבר מביא אותו

‫הולכים להוריד מצרים

‫ואומר יהודה אליכיו זה מתרחש בזמן האוכל

‫מה בצע כי נהרוג את אחינו וחיסינו את דמו

‫לכו ונמכרנו לאישמעאלים

‫וידנו אל תהיבו כי אחינו בשרנו הוא

‫שוב אתם רואים פה איזה מין ‫עקבה מנטלית שנמצאת כאן

‫אי אפשר להרוג אח לא ‫עושים דבר כזה אמנם מגיע

‫לו אבל אנחנו לא נעשה ‫את זה כי אחינו בשרנו הוא

‫והישמעו אחד כלומר הם ‫הסכימו למה שיהודה אומר

‫כל זה בינתיים מתרחש ‫כשהישמעאלים רחוקים נכון

‫עוד כמה זמן הם יגיעו

‫אולי עוד חצי שעה אולי שעה

‫אפשר לדעת יש זמן נכון ‫בינתיים צריך להכין את יוסף

‫צריך להכין את יוסף למחירה ‫כן צריך להוציא אותו מן הבור

‫יוציא אותו מן הבור ילבישו ‫אותו יכינו אותו למחירה

‫נכון ככה הם מתכוונים ‫לעשות בואו נראה מה קורה

‫כן

‫זה הפשט של המילה הזאת בתנ״ך

‫ויעברו אנשים

‫מדיינים

‫מה הם ראו מרחוק

‫ישמעאלים איפה עוברים ‫המדיינים קרוב הם באים מצד אחר

‫ויעברו אנשים מדיינים סוחרים

‫והמשכו ויעלו את יוסף מן הבור

‫מי אמר להם שישמע יוסף בבור

‫הוא צעק הם עברו שמו בן ‫אדם צועק הוציאו אותו מן הבור

‫מי עשה את זה המדיינים

‫והם קרו את יוסף לאישמעאלים ‫בעשרים כסף והעברו

‫את יוסף מצרים אז מי ‫מאחר את יוסף לאישמעאלים

‫המדיינים

‫בינתיים

‫יש מה

‫אני עוד לא יודע אני בינתיים ‫קורא פסוקים אחרי זה נראה

‫וישוב ראובן אל הבור למה הוא חוזר אל הבור

‫אמרנו צריך להכין את יוסף למחירה נכון

‫והנה אין יוסף בבור למה

‫כי המדיינים בינתיים הוציאו אותו

‫והקרא את בגדיו והישוב אליך ‫והיאמר הילד הנינו וענה ואני ענה אני בא

‫מה האחים חושבים שקרה ליוסף

‫מה

‫מה ברח אי אפשר לברח מן הבור ‫שהוא מת אז למה לא מוצאים אותו

‫כי החיה רעה אכלה אותו הבור ריק ‫אין בו מים אז אולי יש חיות רעות שם

‫איזה מתוך אחת המכילות יצא איזה צבוע או ‫איזה נמר או משהו כזה אכל את יוסף גרר אותו

‫נכון הם משוכנעים אם כן שיוסף נאכל

‫אז מה הם עושים והיקחו את ‫קטונת יוסף איפה יש להם אותה

‫הם הוציאו אותה מקודם והשחטו ‫סייריזים והתבלו את הקטונת בדם

‫פשוט למה הם רוצים למכור איזה סיפור הם ‫רוצים למכור את הסיפור שהם בעצמם חושבים שקרה

‫וישלחו את קטונת הפסים מה זה לשלח

‫לשלח זה לא לשלוח

‫לשלח הכוונה

‫שלחין זה

‫זה סכינים הם דקרו את הקוטונת בסכינים

‫כדי שייתה רעה כזאת שנקראה

‫לא סתם תבלו עם קוטונת ‫בדם היא שלמה אז זה לא

‫נראה כלום ששלחו את ‫הקטונת אמרו עשו לה קראים

‫וישלחו את קטונת הפסים

‫זה בעברית זה אחד השימושים ‫הנדירים של השורש שלח שזה סכינים

‫רמב״ן מביא את זה

‫ויביאו אל הביהם כלומר הם ‫גם קראו את זה והביאו כן כי אם

‫לא וישלחו ויביאו זה לא מובן ‫או שהם ישלחו או שהם יביאו

‫ויביאו אליו והיו מוזות מצאנו ‫הכרנה קטונת בין חיים לו

‫ויקירה ביום הקטונת ביני ‫חיה רעה חלטו תרוף תורף יוסף

‫כלומר כולם משוכנעים יעקב ‫והאחים שחיה רעה אכלה את יוסף

‫רק לא יודעים לספר להם לספר על הורדת ‫הקוטונת מקודם הם מספרים שהקוטונת באמת

‫נקראה על ידי חיה רעה כן

‫אני עוד לא יודע אני ‫בינתיים עוד לא יודע

‫עכשיו כל מה שאני אמרתי ‫לכם הגיוני לחלוטין לא

‫זה מה שכתוב לא

‫עכשיו

‫יש לנו כמה שאלות על זה איך יכול ‫להיות שיוסף אומר שהם מכרו אותו

‫יוסף יודע שהם מכרו אותו הוא ‫אומר מי גילה להם מדיינים שאני פה

‫מה

‫יכול שהוא צעק אז אולי זה לא ‫מספיק הוא אומר מה פתאום אדם שצועק

‫פתאום מדיינים מגיעים אליו הוא ‫אומר בטח האחים אמרו להם שאני פה

‫ולכן הם קנו אותי

‫כן אז בעצם הוא משוכנע שבעצם ‫הוא נמכר על ידי האחים לכן זה

‫שאומר אתם מכרתם אותי זה ‫הגיוני שיגיד דבר כזה מכרתם אותי

‫הם לא אומרים שמכרו אותו

‫כן

‫הפשיט אותו מקוטונת בגלל ‫שהקוטונת הייתה ביטוי למלכותו

‫כן הרי אביו עשה לו ‫קוטונת פסים נכון על יסוד זה

‫הם קנו בו אז הם הורידו ‫לו את הקוטונת קודם כל

‫עכשיו יוצא לפי זה שהאחים ‫משוכנעים שיוסף נהרג

‫עכשיו זה מתחיל להיות מעניין ‫כי אם תסתכלו לרגע אחד בפרק

‫בפרק

‫בפרק

‫ממבט

‫פסוק

‫פסוק ג'

‫ג' פרק ממבט פסוק ג' אני כאן עושה דבר ‫שאני לא רגיל והוא להקדים את המאוחר

‫וירידו אחי יוסף עשרה

‫מי זה העשרה

‫חוץ מבנימין ויוסף נכון

‫ובנימין אחי יוסף לא שלח יעקב

‫לא שלח יעקב נאלה עבור בבקשה ומה ‫הוא רואה שימו את עצמכם במקום יוסף

‫פתאום אחרי כל השנים האלה ‫שהוא חושב שמסרו אותו למחירה

‫הוא רואה את האחים מגיעים ‫רגע יש פה כמה עשרה חסר מישהו

‫מה הוא חושב שהם עשו

‫שאולי הם הרגו אותו אולי הם מחרו ‫אותו הרי זה האח של יוסף מבני רחל

‫אולי זה סיפור של קנוניה של ‫בני לאה נגד בני רחל איך תדע

‫נאלה להסתגל בבקשה בפסוק כ'

‫והיום הוא איש אל אחיו אבל

‫אשמים אנחנו על אחינו מי זה אחינו

‫יוסף אבל הם לא רואים את השם שלו נכון

‫אשר ראינו צרד נפשו וביטחנו אלינו ‫ולא שמענו על כן באה אלינו הצרה הזאת

‫ואין ראובן אותם למור הלא אמרתי עליכם למור ‫אל תרחטו בילד ולא שמעתם וגם דמו אינני נדרש

‫לא מזכירים את השם מה חושב יוסף

‫שמרגו את בני אמין תסתכלו פסוק כ'

‫והם לא ידעו כי שומע יוסף כי ‫אמין הצמנותיו ויסוב מעליהם ויבק

‫על מה הוא בוכה על בני אמין רוצים להיות בטוח

‫טוב על כל פנים יש הרבה ‫מה לדבר פה אנחנו נראה

‫שזה מאוד לא פשוט אני ‫רק הקדמתי לכם איזה קצת

‫כדי להכניס אתכם למתח כן בבקשה

‫יפה יפה מאוד לפי זה יכול להיות ‫שהוא חושב שגם אבא שלו בעסק

‫אז מהזה הוא לא שולח שום מכתב אבל אנחנו ‫נראה עוד את המשמעות של החשש הזה של יוסף

‫בואו נחזור עכשיו אחורה

‫הוא לא מאמין להם כי כשהם ‫מדברים ביניהם בעברית והם לא

‫יודעים שהוא מבין הם אומרים ‫אחינו אשר ראינו צרת נפשו

‫למה הם סברים על האח כי הוא חקר אותם

‫חקר אותם כמו שכתוב בהמשך

‫למה רובן אומר להם אמרתי לכם לא לעשות זאת

‫תקשיבו לו

‫מה

‫אני אומר לא נכון אותו סופו של דבר

‫גם רובן אומר למה לא שמעתם

‫לא שמעתם אז

‫כלומר כדאי היה ויכוח שלא ‫הוא בא כאן שרובן מספר אותו

‫עכשיו נחזור בבקשה אני מתחשק לי לספר ‫לכם כל ההמשך אבל אני רוצה לחזור אחורה

‫לפרק

‫למד זין

‫פסוק כפחת

‫אני שוב חוזר לפסוק המאוד מרכזי הזה

‫ויעברו אנשים מדיינים סוחרים ‫והמשכו ויעלו את יוסף מן הבור

‫והמכירו את יוסף לישמעלים

‫ענה הביטו בבקשה בראשי

‫דיבור המתחיל בפסוק כפחת ‫מה אומר רשי על המילה וימשכו

‫בני יעקב את יוסף מן הבור

‫והמכירו לישמעלים והישמעלים ‫למדינים והמדינים מכרו אותו למצרים

‫כלומר לפי רשי מי שמכר את יוסף זה האחים שלו

‫אז מה זה וישוב רובן אל הבור

‫אז רשי מסביר במכירתו לא היה

‫למה? לא היה שם שהגיע יומו ללכו לשמש את אביו

‫כלומר מה עשה רובן

‫בדיוק בין הזמן שבו הם החליטו ‫למכור אותו לבין המכירה בפועל

‫רובן היה תורן ואז הוא יצא מדותן עד חברון

‫וחזר באותו יום שימש את אביו ‫חזר ואז הוא חוזר אל הבור ולא מוצא

‫בדיוק הוא רצה להציל אותו ‫אבל בדיוק היה צריך ללכת לתורנות

‫אז הוא דחה את ההצלה קצת הלך ‫לאביו עד חברון ומחברון בחזרה לדותן

‫מה היה תורנות? משום שהיה רבי ‫שמי תעדיף את מבדוק מה קוראים אחים

‫לא אז זה סיפור אחר לפי זה

‫הוא רצה בכלל לפי השיטה של רשי ‫בכלל לא הלך לבדוק כדי למכור אותו

‫אלא הוא חשב שהוא יציל אותו ‫בבוא הזמן בלי שהאחים ידעו

‫לא ידע שהם מוכרים אותו ואז יוצא ‫שהוא עשה באותו יום 200 קילומטר

‫וגם הספיק לשרת את אביו נכון ועוד לחזור

‫ואז הוא הלך גם במידה הזדמנות גם ‫לחפש את יוסף כי יוסף בן טעים בבור

‫200 קילומטר הוא עושה ‫ומתאר לעצמו שיוסף עדיין חי

‫ואז הוא מופתע מאוד הוא לא ‫מוצא אותו כי האחים מכורו אותו

‫אתם מבינים את הקושי שיש כאן? כן בבקשה

‫איפה קשור שזה באותו יום?

‫אז אם לא באותו יום עוד יותר גרוע הוא אומר ‫תשלחו אותו אל הבור כי הוא רוצה להציל אותו

‫בינתיים במקום לרוץ אל הבור ‫כדי להציל אותו הוא רץ לאביו

‫עושה 100 קילומטר הלוך 100 קילומטר חזור

‫ואז כשהוא גמר עם זה הוא אומר טוב עכשיו ‫אני אמצא את יוסף חי עדיין ואני אציל אותו

‫יש פה משהו לא מסתדר מבחינת הפשט כן בבקשה

‫אולי זה מה שהתכוונה של יעקב ‫לא יודע מה שלום בשלום הבנים שלו

‫כל פעם מישהו אחר בא ובוא נו

‫כן ברור יש פה גם הקושיות כן הרי ודאי שאם ‫ככה אז למה צריך לשלוח מישהו לדעת מה שלום

‫כלומר זה ברור שפה רשי ‫הכניס משהו לא סביר בכוונה

‫כן רשי הרי הוא יודע מה שהוא כותב

‫כן מה דברה אה לכן הרשים מביאות פירוש ‫כן עשו כאלה בסכו וטענותו על שבלבליץ ואביו

‫עוד יותר קשה פתאום אז הוא ‫מצא את הזמן לעסוק בסכו וטעניתו

‫הרי זה היה 17 שנה מקודם הסיפור הזה ‫פתאום באותו יום הוא החליט לעשות טענית

‫זה היה שובבים לא יודע מה קרה

‫כן יש פה משהו לא ברור

‫הוא לא מספר לו הוא לא ‫אומר כן הוא אומר רק רגע אני

‫צריך להציל גם את יוסף ‫לא ודאי שלא יספר דבר כזה

‫מה בשביל מה באת עלי פה ‫כן צריך להציל את האח שלך

‫וכיצוד וחוץ זה מה יעקב ולא ‫משרתים מה זה הסיפור הזה

‫יש פה משהו קשה מאוד להבנה

‫ונשאת השאלה אגב זו ‫דעת רשי כן מה שאמרתי לכם

‫לפני כן פשט הפסוק זה ‫דברי הרשבמה מי זה רשבמה

‫הנכד של רשי כן רבנו שמול ‫בן מאיר הוא נפרש הפוך מרשי

‫עכשיו נשאת השאלה יש פה כמה ‫שאלות שנשאלות אלף מה קרה באמת

‫האם זה האחים שמכרו את יוסף ‫או שזה המדיינים שמכרו את יוסף

‫זה שאלה ראשונה שאלה שנייה ‫לפי כל אחת מהשיטות למה הכתוב

‫לא כתב את הדברים באופן ‫מפורש ולמה נתת מקום למחשבה

‫שאלה שני כי הרי תראו כשרשי כותב ‫והימשכו בוא נראה קצת רשי כותב

‫והימשכו בני יעקב את יוסף למה רשי ‫ראה לנכון להוסיף את המילים האלה

‫כי הוא יודע שבלי המילים האלה יבינו אחרת

‫כלומר ואז אני שואל את רשי רבנו מדוע התורה ‫לא כתבה שתי מילים שהיו פותרות את כל הבעיות

‫מה יענה לי רשי, רשי אומר התורה רצתה ‫שתוכל להבין כמו הנכד שלי למרות שהוא לא צודק

‫מפני שהתורה חסה על כבודם של השבטים ‫באמת הם מכרו אותו אבל אי אפשר לכתוב דבר כזה

‫לכן התורה כתבה באופן דו משמעי באופן שישמור ‫על כבודם כדי שיקום מישהו שבטעות יפרש כך

‫זה מה שרשי יענה לי מה רשבם יאמר עכשיו אני ‫אשאל את רשבם, רשבם חושב שבאמת לא האחים

‫מכרו אותו אז למה התורה לא אמרה את זה במפורש ‫ונתנה מקום לחשוב כמו רשי כמו הסבא שלו

‫לא בדיוק הפוך רשבם יגיד נכון הם ‫לא מכרו אותו אבל הם רצו למכור אותו

‫ולכן מגיע להם שיהיה כתוב שהם מכרו ‫אותו למרות שהם לא מכרו אותו כלומר אי

‫אפשר היה שעם ישראל יקום מתוך מעשה ‫כל כך נורא של מחירת אח שזה דבר נורא והיום

‫ולכן אף על פי שהם רצו ההשגחה סדרה שהם לא ‫יכלו לעשות את זה כמו שהמערל מסביר זה מה זה כל

‫העומר דוד חתה עם נועל התואר דוד רצה את בת ‫שבעה מה שלא יהיה אבל השגחה הגנונה לא נתנה לו

‫שזה שהתייש את איש לכן סדרה שכל ‫היוצא למלחמת בית דוד בגט קריטות הוא

‫כותב לאשתו כלומר לא נותנים לאנשים ‫מרכזיים בהיסטוריה לחתו וחתיים חמורים

‫כן ככה יאמר הרשבן

‫עכשיו אנחנו חוזרים לשאלה הבסיסית מה ‫האמת ההיסטורית מה התשובה לא אכפת לי

‫כן בבקשה זה למה לא אכפת לי ‫כי התורה רוצה שאני אוכל להבין

‫כך או להבין כך סימן שהתורה ‫לא אכפת לה מה קרה באמת בבקשה

‫אני לפחות לי לא ברור שאם רשי לא היה כותב את מה שהוא פותר מישהו ‫היה מבין כמו כי לפי פשט המילים באמת כשהרב קרא את זה לפי סדר

‫ובלי להכניס אותנו אל הפירושים שלמדנו בגן שזה תמיד המכירה כספרי ‫דעתים אז כתוב שהמדיינים באו משכו אותו הוציאו אותו ומחו אותו

‫העובדה שרשי באמת מתקשה לשונית הוא צריך לתת לו ‫שם את השתי מילים הרשבן לכאורה לשונית לא צריך. כן

‫אבל היו מדרשים עוד לפני רשי וכל המדרשים לאורך כל ‫הדורות ייחסו את המכירה לאחים על מכרם בכסף צדיק

‫וביוביון בעבור נעליים וגם כל הסיפור של מדרש של הזכירה על ‫השרה רוגי מלכות כן כל הדברים האלה יש מדרשים קדומים וגם

‫הפסוקים נכוני חורם הורים אני יוסף אחי חיים אשר מכרתם אותי ‫אז כן יש מספיק נתונים כדי שנחשוב כמו רשי גם לי שרשי יכתוב

‫זה מה יותר גרוע שמוכרים אותו או ‫הורגים אותו מה יותר גרוע שמוכרים אותו או

‫הורגים אותו כלומר לפי רשבן הם הרגו אותו ‫בעצם רק שבפוקס יצא לו שהסכין לא נפלה

‫הגיליוטינה לא פעלה

‫זה הפסוק הזה כתוב גם לדעת רשי

‫אבל אני רואה שזה לא נשמע כמו לחתכילה כזה

‫לא לחתכילה הורים הכי טוב זה להרוג אותו

‫זה לא בסדר להרוג אח לא ‫הורגים אחים אז יש לנו פה

‫זה כמו שיש דין שבסנדרין ‫אם כולם חייבו אז פותרים

‫אז גם פה כן יש דרך אם כל הסנדרין חייבה ‫מישהו מוות ואף אחד לא נמצחות פותרים אותו

‫אז גם פה יש משהו כזה כולם ‫חייבו אותו אז פותרים אותו

‫אבל צריך להבין שאם כן יש פה ‫מאבקי עיתנים לגבי אופייה של האומה

‫אז יש לנו פסוק למדדלת כן

‫אתם מדבר לפי רשי

‫כלומר למה התורה חסה לכבודם ‫של השבטים כי הם עשו תשובה

‫בסוף כי עם אבותינו אז גם ‫כשמספרים את הסיפור מרכחים אותו

‫וודאי לגבי דוד המלך

‫למשל כן לגבי ראובן כל ‫האומה ראובן חתה כל דברים אלה

‫נכון

‫לא אבל

‫כן אבל אחר כך כתוב בחללו יצאו יביג

‫אז זה לא אותו דבר

‫ועל כל פנים יש כמה דברים כאלה ‫שהתורה לא רוצה להגיד במפורש מה קרה

‫למשל עצם זה שהתורה אומרת ‫למשל מחפה על החטא של משה רבנו

‫אתה יכול להסביר לי במה חטא משה רבנו

‫קשה מאוד לדעת

‫נכון כלומר כל המפרשים התקשו שם רואים ‫שהכתוב במפורש לא רוצה להגיד מה קרה

‫ושבאמת הסיבה האמיתית שבגללה ‫משה לא נכנס לארץ היא סיבה אחרת לגמרי

‫והכתוב מחר לך איזה לוקש

‫והסיבה האמיתית לא כתובה בפרשה ‫האי אלא היא כתובה בפרשה אחרת

‫בפרשה דברים כתוב במפורש ‫למה משה לא נכנס אבל

‫זה מובש עמד במסגרת ‫כזאת שאתה לא יכול לשים לב

‫אבל כשלימדתי פרשה דברים הראיתי איך זה כתוב

‫אתה שאלת אם יש דוגמאות הנה הבאתי לך דוגמא ‫מה אתה רוצה מניח שאני אתחיל לדווקח על זה

‫הרב לדווקח עכשיו על פרשה ‫דברים כדי לדעת מה קרה

‫לא זהו קלט אפשר להוציא את ‫זה מהאינטרנט זה נמצא בארכיה

‫טוב פסוק למד דלת

‫ויקרא יעקב סמלותיו ויעשם סק במותניו ‫ויתאבל על בנו ימים רבים ויקום מו כל בניו

‫וכל בנותיו לנחמו ועם מהן להתנחם ויומר ‫כי ירד אל בני אבל שעולה ואיף אותו אביו

‫ברור שיעקב הוא אביו של יוסף

‫אז זה כתוב איף אותו לכן חזלת רשום מזה אביו ‫וזה יצחק יצחק הרי היה עדיין בחיים ויצחק

‫היה בוכה על זה שיעקב בוכה כי יצחק יודע את ‫האמת שיוסף חי אבל הוא בוכה על זה שיעקב בוכה

‫אז למה שהוא לא יגיד ליעקב את האמת כי צריך שיעקב יבכה ‫כלומר יש מי שרואה את ההיסטוריה בגדול רואה את המהלך

‫הכללי ואז הוא מצד עצמו בטוח שהכל בסדר ויש מי שחי את ‫המציאות ומי שחי את המציאות תפקידו לבכות לכן הוא בוכה

‫והמדענים מכרו אותו אל מצרים לפוטיפר ‫סריס פאור שר הטבחים מה פירוש המילה שריס

‫מה שריס זה בלשון האקדית זה שר

‫בשפה יותר מאוחרת שריס ‫זה מי שלא מוליד לא יכול

‫להביא ילדים למה התורה ‫השתמשה בביטוי דוארקי

‫דוארקי כי זה בדיוק מה שיוסף בא לעשות מצרים ‫כבר הפסיקה להיות פוריה ויוסף משלח למצרים כדי

‫להפרות את מצרים לפחות זאת השליחות שהוא רואה ‫לעצמו ואנחנו נראה את המשמעות של הדבר הזה

‫יוסף מכנה את מצרים בשם מאוד ‫מעניין כשמדבר עם מחיו הוא קורא למצרים

‫בשם הערוות הארץ נכון מה זה ‫הערווה זה המקום שממנו באים החיים

‫אז מצרים בעיניו של יוסף זה ‫שורש החיים של כל התרבות האנושית

‫והוא משוכנע שהוא נשלח ‫לשם כדי להפרות, כלומר יוסף

‫הוא כמין זרע שבא להפרות ‫את הערווה ומשם העולם יתוקן

‫לכן יש לו טענה נגד איכיו ערוות הארץ ‫ואתם לראות אל תתערבו לי בתוכניות שלי

‫כן לכן התורה מדברת כאן על ‫סריס פרו וזה גם מתחיל להיות

‫מובן מדוע אם כן אשת פוטיפאר ‫משוכנעת שיוסף צריך לבוא אליה

‫כי היא רואה בו את התקווה להפרייתה של מצרים

‫והיהי בא את ההיא

‫כן בבקשה

‫כן הבריתות נחתו על ארץ קנן וזה ‫יהיה מומש אחרית הימים בינתיים

‫יש תפקיד לעם ישראל שהוא תפקיד ‫קוסמופוליטי להתערב במומות העולם

‫כן זה מה שראינו בחלומות ‫שלו בשבועות שעברו נכון

‫עכשיו אם תסתכלי רגע אחד בפרק למתת ‫פסוק א' מה כתוב בפרק למתת פסוק א'

‫ויוסף הורד

‫אז זה לא יזום הוא יורד אבל לא ‫מיוזמתו כי מהלכים היסטוריים כמו

‫הגלות לא עושים אותם באופן יזום ‫כי זה עבירה לעשות את זה באופן יזום

‫אז הקדוש ברוך הוא מסדר שיוסף ‫הורד תחזרו בבקשה לפרק למתת פסוק א'

‫והיא בא את ההיא וירד יהודה

‫יהודה יוזם

‫וירד יהודה ויש יוסף הורד

‫כלומר פה אנחנו נפגשים בשתי השיטות ‫המרכזיות של המשיחיות הישראלית השיטה

‫של יהודה והשיטה של יוסף אם יש לי ‫מישהו חתיכת טישו זה מאוד יעזור לי

‫ופה אנחנו רואים את שורש המחלוקת

‫יא אבדוכה עמים תודה

‫תודה

‫אם כן והיא באת ההיא וירד יהודה

‫אצל יהודה יש ירידה

‫ירידה זה אף פעם לא נשמע טוב

‫לעלות זה נשמע טוב אבל לרדת

‫אנחנו רואים באמת שיש פה ‫תיאור של הירידה של יהודה

‫אבל ירידה שיש ממנה עלייה

‫יהודה יודע לרדת אבל גם יודע לעלות

‫איך קוראים לעלייה אחרי הירידה בעברית שלנו

‫תשובה יהודה יודע לחזור בתשובה

‫יוסף הוא איך קוראים לו חזל יוסף הצדיק

‫אז הוא לא צריך לעשות תשובה כי הוא צדיק

‫יש מחלוקת בתלמוד האם יש עדיפות לבעלי תשובה ‫או לצדיקים גמורים נכון אין אחראה בהגמרה

‫זה המחלוקת בין יוסף ליהודה

‫יהודה אומר תראה לך תחילה לא ‫חותאים אבל אם כבר חתנו יש אפשרות לתקן

‫יוסף אומר אין דבר כזה ‫החותא לא חוזר ולכן אסור לחתום

‫בסדר כלומר זה שתי שיטות שונות לגמרי

‫אנחנו נראה באמת שמה ההתמודדות ‫עם החטא אצל כל אחד מהם

‫אצל יוסף החטא מהו

‫אשת אדוניו המצרי נכון

‫אם הוא נופל בחטא הזה הוא ‫יודע שהוא לא יחזור לעולם

‫לכן הוא לא חותא

‫יהודה יש איזה בעיה אבל הוא יודע שיש ‫אפשרות לתקן ומתברר באמת שיש תיקון

‫אבל יהודה יודע שהחטא שלו זה חטא בארץ ישראל

‫זה בארץ ישראל אז יש תיקון כלומר מקום קדוש

‫אם אתה נופל למצרים ממצרים אין עלייה

‫אלא אם כן יוסף ילמד לעשות ‫תשובה אצל מומחה לתשובה

‫מי המומחה לתשובה במשפחה יהודה, יהודה ‫מלמד אותו לחזור בתשובה וזה מה שקורה בסוף

‫כן

‫נו הוא דבר

‫אני אומר אם ככה אולי שווה לסבור ‫כמו יהודה לסבור כמו יוסף זה לא לחתוך

‫אם זה באמת מונע מאדם לא לחתוך

‫נכון

‫אם זה באמת מונע לחתוך

‫נכון

‫אז למה יהודה לא עושה את זה

‫כלומר כי יהודה יודע אם באמת ‫הידיעה שחזרה זה מונע את החטא

‫אז למה יהודה לא יסבור ‫כמו יוסף אז זה לא יחתה

‫כי יהודה יש לו נפש שיודע תצאות ‫התשובה ויש לו משימה ללמד את התשובה

‫כלומר יהודה אומר החטא ועשוב

‫זה אסור אין מוכנים לתשוב

‫מה

‫מי שאומר זה אין מוכנים לכתוב במשנה

‫אתה אומר שבמשנה כתוב שמי ‫שאומר חטא ועשוב לא מוכנים לו

‫כן

‫טוב אני מוכן לקנות את העותק של המשנה ‫שלך בגלל שזו משנה חדשה שאני לא מכיר

‫אין מספיקים

‫מה כתוב

‫אה פתאום אתה

‫אין מספיקים

‫זה לא מה שכתוב

‫בוא תן לי להגיד את רוצה ‫לשמוע את הציטוט או לא

‫כן

‫האומר החטא ועשוב חטא ועשוב

‫פעמיים

‫אין מספיקים בידו לעשות תשובה

‫עכשיו שים לי לביטור

‫האומר חטא ועשוב חטא ועשוב

‫למה כתוב פעמיים

‫כי הוא מתכוון החטא ועשוב לחטא

‫כלומר הכיוון שלו זה החטא

‫לא התשובה

‫כי הרי יש אומרים ככה יש מצווה לעשות תשובה

‫אחת מטריאג מצוות

‫אתה צריך לחטא חטא אחד בחיים ‫כדי לקריא את המצוות התשובה

‫החטא השני כבר מיותר

‫החטא ועשוב פעם אחת זה בסדר

‫אבל החטא ועשוב

‫החטא ועשוב למה חטאת פעם שנייה

‫כן זה כבר באמת אין מספיקים בידו

‫ואם הוא עושה תשובה בכל זאת

‫תשובה אתה מתקבלת

‫נכון

‫כלומר הרבא כתב שזה ‫מהדברים המעקבים את התשובה

‫אבל לא שאי אפשר לעשות תשובה

‫כי אין דבר העומד בפני התשובה

‫אלא אין מספיקים בידו

‫לא עוזרים לו

‫עכשיו אם כן וגם צריך לברר

‫אצל יהודה יש איזה סוד מאוד מעניין

‫מתברר שהחטאים שלו אינם חטאים

‫הוא חושב שיש חטא

‫זה דבר מאוד מעניין

‫וייתכן שיש מה ללמוד מזה על כל החטאים

‫אני אומר דברים מסוכנים אבל אין מה לעשות

‫והיהי בעת ההיא

‫וירד יהודה מעתיכיו

‫וית עד איש עדולמי

‫ושמו חירה

‫איפה זה עדולמי

‫במדבר יהודה

‫בשפלה

‫נכון זה בשפלה באזור קריית גת

‫שמה באזור הזה

‫אומר הנביא עד עדולם יבוא כבוד ישראל

‫כלומר שבעדולם

‫נלקחו שבויים והופשטו על ידי האויבים

‫בקיצור היה שמה ביזהיון גדול לעם ישראל

‫אז עדולם זה הגבול של הכבוד של עם ישראל

‫והוא מחפש שמה איש עדולמי

‫כלומר מישהו שהוא מעבר לגבול של עם ישראל

‫ושמו חירה

‫איזה חירה זה

‫חזאל אמור חירה

‫זה חירם מלך צור

‫חירה זה חירם מלך צור

‫מתי הוא חי חירם מלך צור

‫במשלומו

‫והוא המשיך לחיות גם אחרי שלמה

‫כי יחזקאל מדבר עליו

‫סאאל נגיד צור קינה

‫אם כן הוא חי הרבה זמן

‫מזמנו של יהודה

‫עד חורבן בעית ראשון

‫יוצא אלף חמש מאות שנה ככה כמו כלום

‫לא אני מגזים אלף ארבע מאות שנה

‫חירם, אתם מאמינים לזה

‫מי חולק פה על חזאל

‫לא, כשחזאל אמרו את זה מתכוונו הוא לומר

‫שהעיקרון האישיות חירה

‫היא ממשיכה דרך חירם

‫כלומר מה זה חירם

‫חירם זה קנני

‫הוא קנני, הוא צורי, מיצור, פניקי

‫הוא קנני אבל קנני טוב

‫קנני קשר

‫כלומר מה בעצם מחליט יהודה לעשות

‫הוא אומר

‫המטרה היא עכשיו להתיישב בארץ ישראל

‫וישב יעקב, ביקש יעקב

‫לשבת בשלווה, הוא רוצה ‫להקים את המדינה בארץ קנן

‫אז יאללה מתחילים לחפש עכשיו קננים טובים

‫מחפשים איפה נמצא

‫הקנני שאפשר איתו

‫לכרות ברית

‫כן ברית הייתה בין שלמה ובין חירם

‫חז״ל אמרו

‫חירם מלך צור

‫גר תושב היה

‫אז יהודה אמר הנה הגיע ‫הזמן להתחבר לארץ ישראל

‫ולא עוד אלא להתחבר אל הבנות של הקננים

‫זה מה שכתוב כאן

‫והיה שם יהודה בת איש קנני ושמושוע

‫והיקחיה ויבוא אליה

‫כלומר יהודה אומר

‫הגיע הזמן עכשיו להתחתן עם קנניות

‫אברהם לא התחתן עם קננית אלא עם קרובתו

‫יצחק, אברהם אומר

‫בשום אופן לא תיקח אישה מבנות קנן

‫יעקב אותו דבר

‫יצחק אומר לו אל תיקח אישה כזאת

‫והיהודה אומר

‫שלום יש לי קננית

‫מה קרה

‫כן כי למה היה אסור להתחתן עם קנניות

‫כי הזהות של עם ישראל עוד לא נולדה

‫מבחינתו של יהודה הסתיים ‫העידן של תקופת האבות

‫לכן הגיע הזמן להתחתן עם צדיקות מבנות הקננים

‫לכן אפשר לומר יהודה מפתח עמדה קננית

‫כמו במובן הספרותי המודרני

‫שהיה הזרם הקנני בספרות

‫שהתחבר אל ארץ ישראל

‫אז זה מה שהוא רוצה

‫יוסף לעומת זה סבר

‫שתקופת האבות לא הסתיימה

‫הוא אומר כשם שאברהם דחה את לוט

‫יצחק דחה את ישמעאל

‫יעקב דחה את עשיו

‫אני דוחה את האחים

‫בסוף מה קרה מבחינתו של יוסף

‫הוא חושב שממצאו את השיטה שלו

‫שהוא הדחוי ולא הם

‫כלומר יוסף כנראה מבין שיש מאבק פה

‫מהו ההמשכיות של תקופת האבות

‫האם בני לאה או בני רחל

‫וכאן יש דבר מאוד מעניין

‫שיוסף חושב שהוא הדחוי

‫אבל הוא בכל זאת בסוף נהיה אחד האבות

‫הרי הוא היחיד בין השבטים

‫שעולית שני שבטים את מן השבט אפרים

‫מכן יש פה ויכוח מאוד מאוד רציני

‫האם הזהות הישראלית כבר גמרה את השלמתה או לא

‫מבחינתו של יהודה לא רק שזה הושלם

‫צריך עכשיו להוכיח את זה הלכה למעשה

‫הוא מתחתן עם קנענית

‫איבת איש קנעני ושמו שועה

‫מה זה השם הזה שועה

‫שועה זה בעברית זה אשי

‫אבל בקנענית, יותר נכון בפיניקית

‫המילה שועה פירושו

‫לא בקנענית מה פירוש המילה שועה מישהו יודע?

‫מה? לא

‫דקל

‫דקל

‫מה זה דקל?

‫עץ שמה

‫זה עץ תמר או עץ דקל?

‫תחליטו

‫אם תמר אז יש פירות

‫אם דקל אין פירות

‫אז הוא יתבלבל, הוא צריך ‫לקחת את תמר, לקחת שועה

‫כן?

‫זה לא פורה וזה כן

‫אנחנו נצטרך להבין למה

‫כלומר בעצם מה הוא מחפש?

‫מה הולך כאן עם החיפוש אחרי הקנעניות

‫הוא מחפש את הלגיטימיות שלו בארץ

‫הקנענים היו בארץ לפנינו

‫אם כן אומר יהודה צריך לעשות מעשה

‫אקט של חזרה בתשובה

‫מה זה לחזור בתשובה?

‫בתפיסה העממית זה לחזור אחורה

‫למשל אני רוצה לחזור בתשובה

‫הייתי עד עכשיו הולל בתל אביב

‫ועכשיו החלטתי שאני אדומה לסבא של סבא שלי

‫שהיה רב גדול ב... ‫לא יודע, בקמצ'טקה

‫והוא, אני בדקתי בתמונות

‫שנשארו בהיזוון של סבתא

‫הוא הנראה עם כובע גדול ועם פאות ארוכות

‫ומיל שחור ארוך

‫והוא למד גמר הכל היום

‫אז ככה אני רוצה להיות

‫הוא חוזר אחורה

‫מאה שנה

‫והוא קורא לזה חזרה בתשובה

‫הוא התבלבל

‫הוא לא הבין

‫הוא לא צריך לחזור אחורה מאה שנה

‫הוא צריך לחזור אחורה שלושת אלפים שנה

‫הוא צריך לחזור בתשובה מקדם

‫חדש ימין וקדם

‫ולאחר כך הוא צריך לחתן עם תמר

‫מה זה תמר? חזר למהו

‫דבר מאוד מעניין

‫שהוא קשה מאוד מבחינה קרונולוגית

‫היא הייתה ביתו של שם

‫אם זה נכון היא הייתה בת מאה חמישים

‫לפחות בהנחה שהיא נולדה בשנה האחרונה

‫של חייו של שם

‫אבל זה בכלל לא משנה

‫זה בלומר מהו השורש שלו

‫הוא צריך להתחבר

‫הוא צריך להתחבר אל השורש של הזהות שלו

‫אל השורש של השורש שלו

‫ולא לשלב מקרי של אמצע הגלות

‫ולכן הוא צריך להתחתן עם תמר

‫טוב אז אנחנו נראה את הדברים

‫האלה בפרטים

‫אבל את זה נעשה

‫בעזרת השם יתברח

‫בפעם הבאה

‫שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234877510″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 58
"וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען"
מעשה יהודה ותמר
פרק לז’ פסוק יב’ פרשת וישב
אורך השיעור: 51 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234877510″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תמצית המאבק והפיוס בין יוסף ואחיו – “את שלום אחיך ואת שלום הצאן והשיבני דבר”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן