שלום וברכה ערב טוב ספר בראשית
פרק למד זין
פסוק ילבט
והלכו אחד
לראות את סוד נביהם בשכם
כלומר הם מגלים מנהיגות רואה זה מנהיג
הם רוצים להנהיג את העולם
רוצים להנהיג את האומה
והם עושים את זה בשכם, מדוע בשכם
שכם זה הכיבוש
זה העיר הראשונה שנכבשה
בארץ על ידי בני ישראל זה היה כמין
אפשר לומר בירה עיר בירה של
המדינה העתידית הם רצו להקים מדינה
הם לא רצו הרי לצאת מארץ
ישראל הם רצו להתחיל לפרות
ולרבות ולערבות בנכסים עד
שתקום בסוף המדינה העברית הגדולה
ולכן הם הולכים לשכם
והיא אומר ישראל אל יוסף הלו אחיך
רואים בשכם לך ויש לך אחה עליהם
והיא אומר לו הנה אני כלומר אתה
צריך ללכת גם לשם כדי להתמודד
להתמודד עם השיטה שלהם
וזה מה שנקרא לעמוד למשפט
כלומר בעצם הוא שואל את יוסף האם
אתה מוכן לעמוד למשפט של
האומה והוא אומר אכן כן הנה אני
והיא אומר לו לך נראה את
שלום אחיך ואת שלום הצאן
והשבעין היא דבר
כלומר אתה צריך לבדוק שאתם
תגיעו למצב שיהיה ביניכם שלום
נכון זה מה שהוא אומר את
שלום אחיך ואת שלום הצאן
כלומר אתה צריך להגיע
למצב שיהיה ביניכם שלום
ועד אז אל תדבר איתי
והשבעין היא דבר
זה מסביר מדוע
זה אחת הדרכים להבין מדוע
יוסף לא יצר קשר עם אביו גם
כשהוא המלך במצרים כי הוא
עוד לא עשה שלום עם איכיו
ואביו אמר לו תעשה איתם שלום והשבעין היא דבר
וישלחו
מעמק חברון
ויבוא
שכאמה
חזל אמר מה שיש לומר מה זה עמק חברון
הרי חברון היא לא בעמק היא בהר זה נכון או לא
איפה חברון בעמק או בהר
בהר מה פתאום
בעמק אז למה חזל אומר לו חברון
בהר היא יושבת ולא בעמק עובדה שכן
היום
היום תטיילו בחברון תראו שזה בעמק
לא בהר
מה
זה השתנה חברון ההיסטורית
היא בתל רומדה, מלמדה הר
אבל חברון המאוחרת יותר
ירדה אל העמק אתם יודעים למה
בגלל מערת המכפלה, מערת
המכפלה היא נמצאת בעמק אז
כיוון שזה מקום קדוש אז באופן
טבעי האנשים התחילו לעבור
לאזור הנמוך אבל במקור
זה בהר לכן חזל כשהם
שואלים ולא חברון בהר היא
יושבת הם לא מדברים סתם
ברור שאם יכול שיעקב ליווה את יוסף
עד העמק אז מבחינת הפשט והשלחו
מעמק חברון כלומר שהוא הגיע
איתו עד לשם ובעמק ואלה הוא הלך
אבל אז השאלה למה הכתוב רע
לנכון לציין את זה אם הכתוב מציין את
זה סימן שיש משמעות לעובדה שזה
העמק ולכן חזל אמרו מעצה עמוקה
מעצה עמוקה של אותו צדיק
הקבור בחברון שכדי שיתקיים ידועת
עדה ברור שיעקב עצמו לא מבין
את זה אבל ההשגחה מבינה את זה
מה
כן
למה
שיש לי שלום עם האחים נכון אז למה
הוא צריך לעשות שלום גם עם הצאן
כן התשובה היא שהוא צריך
לעשות שלום גם עם הצאן כי הרי
הצאן זה בניין האומה הרי
למה יש להם צאן כדי לעשות כסף
והכסף ישמש כבנק
המרכזי של המדינה בדרך אז
הוא צריך לעשות שלום גם
עם השיטה הכלכלית שלהם
כי הרי הוא חלם על אלומות בשדה נכון יפה
והאמצע היו איש והנה תורה בשדה
והאיש אמר הוא האיש למה או מה תבקש
והאחי הנוכים מבקש אגיד הנהלי
איפה הם רואים כלומר האיש אמור לדעת
כלומר אתה מוצא איש הוא אומר אני
מחפש את הערכים שלי תגידי איפה הם
מן הסתם האיש אמור לדעת
איפה האיש אמור לדעת
אז מדובר לא באדם אלא מדובר באיש
נכון כתוב והיוותר יעקב לבדו והיה אבק
איש אמור מה זה היה שם מלאח אז גם פה
והוא אומר האיש נעשו מזה כי שמעתי
אור מלאחד דותאינה והיה לך יוסף אחריך
והם מציינים בדותאין והראו אותו
מרחוק ובטרם מקרב עליהם והתנכלו אותו
להמיטור
כלומר הם החליטו שהוא חייב מיטה
על מה הוא חייב מיטה רגע בגלל שלום לא ברור
והיו אומרו איש אל אחיו הנה בא
לחלומות על זה בא עכשיו זה מובן
למה הוא חייב מיטה
בגלל החלומות מעניין
ממתי חלומות זה מחייב מיטה
אבל זה מה שאומרים הוא חייב
מיטה מגיע לחלומות שלו ואתה הלכו
ונהרגו כלומר הם שופטים אותו
מחליטים הוא חייב מיטה על החלומות שלו
למה כי החלומות שלו הם סכנה לעומה
כיוון שככה שסברנו אותם בשיעור הקודם
כיוון שהם סכנה לעומה יש לי יוסף דין רודף
והלכה שרודף חייב מיטה
אז האומה מתכנסת מי זה
האומה באותם הימים זה האחים הם
עושים בית דין מחליטים שהוא
חייב מיטה בגלל החלומות שלו
השאלה היא למה הם לא הרגו אותו
מה שהסברנו בשיעור שעבר
נשאל
נו הסברנו בשיעור שעבר
מה סכנה לו הוא רוצה להחזיר
את כל עם ישראל לגלות
אחרי שהוא הוכח שזה כישלון
כן הרי פעם ראשונה פעם שנייה פעם
שלישית זה נכשל שלוש פעמים הווה חזקה
ולכן הם אומרים הרעיונות שלך הקוסמופוליטיים
עלולים להביא להמיט אסון על האומה
ולכן הם אומרים לכאורה
בצדק שחייבים להרוג אותו
אז למה הם לא הורגים אותו
כן
אם לא פתוח לתוכים הזה
למה הם לא שיתפו גם את יעקב
למה הם לא שיתפו את יעקב,
יעקב שיתף אותם, יעקב אמר
לי יוסף לך ויש לך אחר
אליהם, כלומר לך תעמוד למשפט
ואז נשאלת השאלה למה הם לא הרגו אותו
למה מיטה בגלל שמים, רודף חייב מיטה בגלל אדם
אם אדם שנשאר בבור מת בסוף,
נכון אבל בסוף הם לא עשו את
זה ראובן הוציא אותו משם כלומר
החליט להוציא אותו משם למה
או יהודה גם כן לא רוצה
אז הם אומרים תראו טוב טוב את פסוקיו
ואתה לכו ונארגיעו
ונשליחיו באחד הבורות
ואמרנו חיה ראה החלטהו
ונראה מה יהיו חלום אותה
איזה מין ביטוי זה וזה
ונראה מה יהיו חלום אותה
תראו מה השירה שאומר
אמר רבי יצחק
מקרא זה אומר דור שני רוח
הקודש אומרת כן הם אומרים נהרגהו
והכתוב מסיים ונראה מה היו
חלומותיו נראה דבר מי יקום
אי שלכם או שלי
ואי אפשר שימו הם ונראה מה היו חלומותיו
שמכיוון שיהרגו ובטלו חלומותיו כלומר רשי
לוקח את זה ברצינות גמורה ונראה מה היו
חלומותיו זה העורך של הסרט שומר לך את זה בצד
מי זה העורך של הסרט נבואת משה
מה שנקרא רוח הקודש היא אומרת
ונראה אומר לקורא המודאג
אל תדאג ונראה מה היו חלומותיו
אבל אפשר מה
כן רשי לא ציני בכלל, עכשיו
רשי יודע שיש ציניות רשי ציני
בריבוע כי הוא יודע שמתכוונים
בציניות והוא ציני עליהם
בסדר עושה כאילו הוא לא הביא
עכשיו כי מה המשמעות מה זה ונראה
מה היו חלומותיו בתוך הציניות
קורא למדנו פרויד שיש תת מודה
תת מודה בא לידי ביטוי דרך
הבדיחות או דרך הביטויים המוגזמים
שלנו למשל כשאנחנו אומרים
הילד הזה כזה חמוד זה לאכול אותו
כן אומר פרויד אתה באמת
רוצה לאכול אותו רק אתה אומר
את זה בשפה אחרת זאת אומרת
בשפה שמתקבלת על הדעת
אבל באמת היית רוצה לבטל אותו כי
הוא מהווה את החרות בך וכו׳ בתת מודה
אז אם כך מה זה נראה מה היו
חלומותיו הם אומרים אם נהרוג אותו
יקום יוסף אחר ויעשה אותו דבר
כלומר מאחר והחלומות האלה
הם חלומות קבועים בנפש האומה אם
עכשיו לא ניתן לזה לבוא לידי
ביטוי זה יבוא לידי ביטוי פעם אחרת
לכן אין עניין באמת להרוג את
יוסף יש עניין לחייב אותו מיטה
וישמע מה
אה הוא חייב מיטה אבל לא הורגים אותו
זה מה שלגמר אומרת גוי ששבת חייב
מיטה אומר הרמב״ם אבל לא הורגים אותו
מודיעים לו שהוא חייב
מיטה אבל לא הורגים אותו
וישמע ראובן ויצילהו מידם
הם מתכוונים להורגו בסוף מחליטים לא להורגו
אבל צריך קודם כל שיהיה משפט
המשפט הוא שהוא חייב מיטה
כן
מה
יש לו דוגמאות כאלו ונראה מה היו
חלומותיו שפתאום עורך הסרט ומתחב כאילו
כן ודאי
ודאי יש הרבה דברים שרוח
הקודש אומרת כן יש כמה
מקומות שחז״ל אומרים רוח
הקודש אומרת כן או למשל
ויאומר יהודה צדיקה ממני
אז אורים חז״ל ממני זה לא יהודה אמר
אלא זה רוח הקודש אמרה ממני זה היה
כן יש כמה מקומות כאלה
לאורך התורה רואים את זה
ואומרו עד מה זמן הזה ואומר עד שרוח
הקודש אמרה עד בקיצור יש כמה דברים
ויצילו מידם ואומר לא נקנו נפש
אפשר להגיד את זה ואומר
עליהם ראו ועין אל תשפכו דם
אשליחו אותו אל הבור הזה אשר
במדבר ויד אל תשלחו בו למען
נציל אותו מידם להשיבו אל אביו
כלומר הוא אמר אל תהרגו אותו ואחרי
זה תשליחו אותו אל הבור תשליחו
אותו אל הבור והוא ימות מעצמו
ואז אם באמת ההשגחה מתנגדת אז הוא ינצל
והיא כאשר בא יוסף אל איכב אחרי כל הדיון הזה
כלומר הם הספיקו לדבר
הרבה בינתיים ראו אותו מרחוק
ויפשיטו את יוסף את קוטונטו
את קטונט הפסים אשר עליו
מה זה הפשטת הקוטונט
הם רוצים לבטל את המעמד שלו יעקב
הרי נתן לו מלכות מבטלים לו את המלכות
והיקחו
וישליחו אותו הבור
אז כשתסתשמו לב סוף
סוף על הפרט הזה זה חשוב
כשהוא בתוך הבור הוא
בלי הקוטונט איפה הקוטונט
מחוץ לבור עם האחים
קוטונט נקייה כמו שצריך
והיקחו והישליחו אותו הבור מה
נכון
הם רצו להרוג אותו אבל התת
מודע שלהם אמר להם לא להרוג אותו
כי הרי מכפד להם לשפוך דם אלא
יש איזה מחשבה איזה מין רטיעה
נכון והיקחו והישליחו אותו הבורה והבור ריק
אין בו מים
כי אם היה בו מים היה מת מיד
אין בו מים יש לו סיכוי לחיות
נכון
וישבו לאכול לחם למה
כי הם גמרו את המשפט ההלכה
היא שכששופטים מישהו לא אוכלים
ודאי בלא מגזר דין מוות
לא אוכלים עד סיום הגזר דין
מזל שבדין של נפשות יושב רק בבוקר ולא
אחרי הצהריים ואז אפשר לא לצום כל היום
וישבו לאכול לחם
שאלה טכנית מה המרחק
מן הבור שבו הם ישבו כדי לאכול
לחם הם מנגבים חומוס עכשיו נכון
שאני שואל את השאלה מה המרחק בינם לבין הבור
מה אתם אומרים שהם אוכלים על
שפת הבור בזמן שיוסף שמה צועק
לא סביר נכון אי אפשר ככה לאכול זה מצבן
כן אז מתרחקים איזה מאה מטר
מאתיים מטר הולכים לאכול כן
הרי גם הבור לא היה איפה שהם
נמצאים הם מצאו איזה בור רחוק
אז הם זרקו אותו שם אבל הם חזרו למקום
שבו הם היו מתכנסים ושם הם אכלו לחם
למה זה חשוב לי בדיוק באותה
מידה שחשוב לי שקוטונט בחוץ
ואיסעו עיניהם ויראו מה זה
לשאת עיניים בשפה של התנ״ך
לראות רחוק
למעלה ורחוק
הם רואים רחוק
למה זה חשוב ויראו והנה
אורחת ישמעאלים באה מגלעד
אז איפה האורחה נמצאת ביחס אליהם
רחוק הם רואים אורחת ישמעאלים איך
הם יודעים שזה ישמעאלים רואים גמלים
רואים גמלים שזה דרכם של הישמעאלים
יש שם ערבים אבל זה רחוק הם
באים מגלעד איפה הם נמצאים בדותן
הגלעד זה רחוק יחסית הם רואים
שהם באו מגלעד כי באו מצד מזרח
וגמליהם נוסעים נכות וצריבה
לא הולכים להוריד מצרים
מה אומר רשי שמע ערבים בדרך כלל נוסעים
פרסמה כתובת מסעם להודיע מתן שכרם של
צדיקים שאין דרכם של ערבים לסת אל הנפט
ויתרן שרי חמרה ולזה
נזדמנו בסמים שלא יוזק מריחה
הקשר אם כן בין ישמעאל
לבין הנפט רשי כבר מביא אותו
הולכים להוריד מצרים
ואומר יהודה אליכיו זה מתרחש בזמן האוכל
מה בצע כי נהרוג את אחינו וחיסינו את דמו
לכו ונמכרנו לאישמעאלים
וידנו אל תהיבו כי אחינו בשרנו הוא
שוב אתם רואים פה איזה מין
עקבה מנטלית שנמצאת כאן
אי אפשר להרוג אח לא
עושים דבר כזה אמנם מגיע
לו אבל אנחנו לא נעשה
את זה כי אחינו בשרנו הוא
והישמעו אחד כלומר הם
הסכימו למה שיהודה אומר
כל זה בינתיים מתרחש
כשהישמעאלים רחוקים נכון
עוד כמה זמן הם יגיעו
אולי עוד חצי שעה אולי שעה
אפשר לדעת יש זמן נכון
בינתיים צריך להכין את יוסף
צריך להכין את יוסף למחירה
כן צריך להוציא אותו מן הבור
יוציא אותו מן הבור ילבישו
אותו יכינו אותו למחירה
נכון ככה הם מתכוונים
לעשות בואו נראה מה קורה
כן
זה הפשט של המילה הזאת בתנ״ך
ויעברו אנשים
מדיינים
מה הם ראו מרחוק
ישמעאלים איפה עוברים
המדיינים קרוב הם באים מצד אחר
ויעברו אנשים מדיינים סוחרים
והמשכו ויעלו את יוסף מן הבור
מי אמר להם שישמע יוסף בבור
הוא צעק הם עברו שמו בן
אדם צועק הוציאו אותו מן הבור
מי עשה את זה המדיינים
והם קרו את יוסף לאישמעאלים
בעשרים כסף והעברו
את יוסף מצרים אז מי
מאחר את יוסף לאישמעאלים
המדיינים
בינתיים
יש מה
אני עוד לא יודע אני בינתיים
קורא פסוקים אחרי זה נראה
וישוב ראובן אל הבור למה הוא חוזר אל הבור
אמרנו צריך להכין את יוסף למחירה נכון
והנה אין יוסף בבור למה
כי המדיינים בינתיים הוציאו אותו
והקרא את בגדיו והישוב אליך
והיאמר הילד הנינו וענה ואני ענה אני בא
מה האחים חושבים שקרה ליוסף
מה
מה ברח אי אפשר לברח מן הבור
שהוא מת אז למה לא מוצאים אותו
כי החיה רעה אכלה אותו הבור ריק
אין בו מים אז אולי יש חיות רעות שם
איזה מתוך אחת המכילות יצא איזה צבוע או
איזה נמר או משהו כזה אכל את יוסף גרר אותו
נכון הם משוכנעים אם כן שיוסף נאכל
אז מה הם עושים והיקחו את
קטונת יוסף איפה יש להם אותה
הם הוציאו אותה מקודם והשחטו
סייריזים והתבלו את הקטונת בדם
פשוט למה הם רוצים למכור איזה סיפור הם
רוצים למכור את הסיפור שהם בעצמם חושבים שקרה
וישלחו את קטונת הפסים מה זה לשלח
לשלח זה לא לשלוח
לשלח הכוונה
שלחין זה
זה סכינים הם דקרו את הקוטונת בסכינים
כדי שייתה רעה כזאת שנקראה
לא סתם תבלו עם קוטונת
בדם היא שלמה אז זה לא
נראה כלום ששלחו את
הקטונת אמרו עשו לה קראים
וישלחו את קטונת הפסים
זה בעברית זה אחד השימושים
הנדירים של השורש שלח שזה סכינים
רמב״ן מביא את זה
ויביאו אל הביהם כלומר הם
גם קראו את זה והביאו כן כי אם
לא וישלחו ויביאו זה לא מובן
או שהם ישלחו או שהם יביאו
ויביאו אליו והיו מוזות מצאנו
הכרנה קטונת בין חיים לו
ויקירה ביום הקטונת ביני
חיה רעה חלטו תרוף תורף יוסף
כלומר כולם משוכנעים יעקב
והאחים שחיה רעה אכלה את יוסף
רק לא יודעים לספר להם לספר על הורדת
הקוטונת מקודם הם מספרים שהקוטונת באמת
נקראה על ידי חיה רעה כן
אני עוד לא יודע אני
בינתיים עוד לא יודע
עכשיו כל מה שאני אמרתי
לכם הגיוני לחלוטין לא
זה מה שכתוב לא
עכשיו
יש לנו כמה שאלות על זה איך יכול
להיות שיוסף אומר שהם מכרו אותו
יוסף יודע שהם מכרו אותו הוא
אומר מי גילה להם מדיינים שאני פה
מה
יכול שהוא צעק אז אולי זה לא
מספיק הוא אומר מה פתאום אדם שצועק
פתאום מדיינים מגיעים אליו הוא
אומר בטח האחים אמרו להם שאני פה
ולכן הם קנו אותי
כן אז בעצם הוא משוכנע שבעצם
הוא נמכר על ידי האחים לכן זה
שאומר אתם מכרתם אותי זה
הגיוני שיגיד דבר כזה מכרתם אותי
הם לא אומרים שמכרו אותו
כן
הפשיט אותו מקוטונת בגלל
שהקוטונת הייתה ביטוי למלכותו
כן הרי אביו עשה לו
קוטונת פסים נכון על יסוד זה
הם קנו בו אז הם הורידו
לו את הקוטונת קודם כל
עכשיו יוצא לפי זה שהאחים
משוכנעים שיוסף נהרג
עכשיו זה מתחיל להיות מעניין
כי אם תסתכלו לרגע אחד בפרק
בפרק
בפרק
ממבט
פסוק
פסוק ג'
ג' פרק ממבט פסוק ג' אני כאן עושה דבר
שאני לא רגיל והוא להקדים את המאוחר
וירידו אחי יוסף עשרה
מי זה העשרה
חוץ מבנימין ויוסף נכון
ובנימין אחי יוסף לא שלח יעקב
לא שלח יעקב נאלה עבור בבקשה ומה
הוא רואה שימו את עצמכם במקום יוסף
פתאום אחרי כל השנים האלה
שהוא חושב שמסרו אותו למחירה
הוא רואה את האחים מגיעים
רגע יש פה כמה עשרה חסר מישהו
מה הוא חושב שהם עשו
שאולי הם הרגו אותו אולי הם מחרו
אותו הרי זה האח של יוסף מבני רחל
אולי זה סיפור של קנוניה של
בני לאה נגד בני רחל איך תדע
נאלה להסתגל בבקשה בפסוק כ'
והיום הוא איש אל אחיו אבל
אשמים אנחנו על אחינו מי זה אחינו
יוסף אבל הם לא רואים את השם שלו נכון
אשר ראינו צרד נפשו וביטחנו אלינו
ולא שמענו על כן באה אלינו הצרה הזאת
ואין ראובן אותם למור הלא אמרתי עליכם למור
אל תרחטו בילד ולא שמעתם וגם דמו אינני נדרש
לא מזכירים את השם מה חושב יוסף
שמרגו את בני אמין תסתכלו פסוק כ'
והם לא ידעו כי שומע יוסף כי
אמין הצמנותיו ויסוב מעליהם ויבק
על מה הוא בוכה על בני אמין רוצים להיות בטוח
טוב על כל פנים יש הרבה
מה לדבר פה אנחנו נראה
שזה מאוד לא פשוט אני
רק הקדמתי לכם איזה קצת
כדי להכניס אתכם למתח כן בבקשה
יפה יפה מאוד לפי זה יכול להיות
שהוא חושב שגם אבא שלו בעסק
אז מהזה הוא לא שולח שום מכתב אבל אנחנו
נראה עוד את המשמעות של החשש הזה של יוסף
בואו נחזור עכשיו אחורה
הוא לא מאמין להם כי כשהם
מדברים ביניהם בעברית והם לא
יודעים שהוא מבין הם אומרים
אחינו אשר ראינו צרת נפשו
למה הם סברים על האח כי הוא חקר אותם
חקר אותם כמו שכתוב בהמשך
למה רובן אומר להם אמרתי לכם לא לעשות זאת
תקשיבו לו
מה
אני אומר לא נכון אותו סופו של דבר
גם רובן אומר למה לא שמעתם
לא שמעתם אז
כלומר כדאי היה ויכוח שלא
הוא בא כאן שרובן מספר אותו
עכשיו נחזור בבקשה אני מתחשק לי לספר
לכם כל ההמשך אבל אני רוצה לחזור אחורה
לפרק
למד זין
פסוק כפחת
אני שוב חוזר לפסוק המאוד מרכזי הזה
ויעברו אנשים מדיינים סוחרים
והמשכו ויעלו את יוסף מן הבור
והמכירו את יוסף לישמעלים
ענה הביטו בבקשה בראשי
דיבור המתחיל בפסוק כפחת
מה אומר רשי על המילה וימשכו
בני יעקב את יוסף מן הבור
והמכירו לישמעלים והישמעלים
למדינים והמדינים מכרו אותו למצרים
כלומר לפי רשי מי שמכר את יוסף זה האחים שלו
אז מה זה וישוב רובן אל הבור
אז רשי מסביר במכירתו לא היה
למה? לא היה שם שהגיע יומו ללכו לשמש את אביו
כלומר מה עשה רובן
בדיוק בין הזמן שבו הם החליטו
למכור אותו לבין המכירה בפועל
רובן היה תורן ואז הוא יצא מדותן עד חברון
וחזר באותו יום שימש את אביו
חזר ואז הוא חוזר אל הבור ולא מוצא
בדיוק הוא רצה להציל אותו
אבל בדיוק היה צריך ללכת לתורנות
אז הוא דחה את ההצלה קצת הלך
לאביו עד חברון ומחברון בחזרה לדותן
מה היה תורנות? משום שהיה רבי
שמי תעדיף את מבדוק מה קוראים אחים
לא אז זה סיפור אחר לפי זה
הוא רצה בכלל לפי השיטה של רשי
בכלל לא הלך לבדוק כדי למכור אותו
אלא הוא חשב שהוא יציל אותו
בבוא הזמן בלי שהאחים ידעו
לא ידע שהם מוכרים אותו ואז יוצא
שהוא עשה באותו יום 200 קילומטר
וגם הספיק לשרת את אביו נכון ועוד לחזור
ואז הוא הלך גם במידה הזדמנות גם
לחפש את יוסף כי יוסף בן טעים בבור
200 קילומטר הוא עושה
ומתאר לעצמו שיוסף עדיין חי
ואז הוא מופתע מאוד הוא לא
מוצא אותו כי האחים מכורו אותו
אתם מבינים את הקושי שיש כאן? כן בבקשה
איפה קשור שזה באותו יום?
אז אם לא באותו יום עוד יותר גרוע הוא אומר
תשלחו אותו אל הבור כי הוא רוצה להציל אותו
בינתיים במקום לרוץ אל הבור
כדי להציל אותו הוא רץ לאביו
עושה 100 קילומטר הלוך 100 קילומטר חזור
ואז כשהוא גמר עם זה הוא אומר טוב עכשיו
אני אמצא את יוסף חי עדיין ואני אציל אותו
יש פה משהו לא מסתדר מבחינת הפשט כן בבקשה
אולי זה מה שהתכוונה של יעקב
לא יודע מה שלום בשלום הבנים שלו
כל פעם מישהו אחר בא ובוא נו
כן ברור יש פה גם הקושיות כן הרי ודאי שאם
ככה אז למה צריך לשלוח מישהו לדעת מה שלום
כלומר זה ברור שפה רשי
הכניס משהו לא סביר בכוונה
כן רשי הרי הוא יודע מה שהוא כותב
כן מה דברה אה לכן הרשים מביאות פירוש
כן עשו כאלה בסכו וטענותו על שבלבליץ ואביו
עוד יותר קשה פתאום אז הוא
מצא את הזמן לעסוק בסכו וטעניתו
הרי זה היה 17 שנה מקודם הסיפור הזה
פתאום באותו יום הוא החליט לעשות טענית
זה היה שובבים לא יודע מה קרה
כן יש פה משהו לא ברור
הוא לא מספר לו הוא לא
אומר כן הוא אומר רק רגע אני
צריך להציל גם את יוסף
לא ודאי שלא יספר דבר כזה
מה בשביל מה באת עלי פה
כן צריך להציל את האח שלך
וכיצוד וחוץ זה מה יעקב ולא
משרתים מה זה הסיפור הזה
יש פה משהו קשה מאוד להבנה
ונשאת השאלה אגב זו
דעת רשי כן מה שאמרתי לכם
לפני כן פשט הפסוק זה
דברי הרשבמה מי זה רשבמה
הנכד של רשי כן רבנו שמול
בן מאיר הוא נפרש הפוך מרשי
עכשיו נשאת השאלה יש פה כמה
שאלות שנשאלות אלף מה קרה באמת
האם זה האחים שמכרו את יוסף
או שזה המדיינים שמכרו את יוסף
זה שאלה ראשונה שאלה שנייה
לפי כל אחת מהשיטות למה הכתוב
לא כתב את הדברים באופן
מפורש ולמה נתת מקום למחשבה
שאלה שני כי הרי תראו כשרשי כותב
והימשכו בוא נראה קצת רשי כותב
והימשכו בני יעקב את יוסף למה רשי
ראה לנכון להוסיף את המילים האלה
כי הוא יודע שבלי המילים האלה יבינו אחרת
כלומר ואז אני שואל את רשי רבנו מדוע התורה
לא כתבה שתי מילים שהיו פותרות את כל הבעיות
מה יענה לי רשי, רשי אומר התורה רצתה
שתוכל להבין כמו הנכד שלי למרות שהוא לא צודק
מפני שהתורה חסה על כבודם של השבטים
באמת הם מכרו אותו אבל אי אפשר לכתוב דבר כזה
לכן התורה כתבה באופן דו משמעי באופן שישמור
על כבודם כדי שיקום מישהו שבטעות יפרש כך
זה מה שרשי יענה לי מה רשבם יאמר עכשיו אני
אשאל את רשבם, רשבם חושב שבאמת לא האחים
מכרו אותו אז למה התורה לא אמרה את זה במפורש
ונתנה מקום לחשוב כמו רשי כמו הסבא שלו
לא בדיוק הפוך רשבם יגיד נכון הם
לא מכרו אותו אבל הם רצו למכור אותו
ולכן מגיע להם שיהיה כתוב שהם מכרו
אותו למרות שהם לא מכרו אותו כלומר אי
אפשר היה שעם ישראל יקום מתוך מעשה
כל כך נורא של מחירת אח שזה דבר נורא והיום
ולכן אף על פי שהם רצו ההשגחה סדרה שהם לא
יכלו לעשות את זה כמו שהמערל מסביר זה מה זה כל
העומר דוד חתה עם נועל התואר דוד רצה את בת
שבעה מה שלא יהיה אבל השגחה הגנונה לא נתנה לו
שזה שהתייש את איש לכן סדרה שכל
היוצא למלחמת בית דוד בגט קריטות הוא
כותב לאשתו כלומר לא נותנים לאנשים
מרכזיים בהיסטוריה לחתו וחתיים חמורים
כן ככה יאמר הרשבן
עכשיו אנחנו חוזרים לשאלה הבסיסית מה
האמת ההיסטורית מה התשובה לא אכפת לי
כן בבקשה זה למה לא אכפת לי
כי התורה רוצה שאני אוכל להבין
כך או להבין כך סימן שהתורה
לא אכפת לה מה קרה באמת בבקשה
אני לפחות לי לא ברור שאם רשי לא היה כותב את מה שהוא פותר מישהו
היה מבין כמו כי לפי פשט המילים באמת כשהרב קרא את זה לפי סדר
ובלי להכניס אותנו אל הפירושים שלמדנו בגן שזה תמיד המכירה כספרי
דעתים אז כתוב שהמדיינים באו משכו אותו הוציאו אותו ומחו אותו
העובדה שרשי באמת מתקשה לשונית הוא צריך לתת לו
שם את השתי מילים הרשבן לכאורה לשונית לא צריך. כן
אבל היו מדרשים עוד לפני רשי וכל המדרשים לאורך כל
הדורות ייחסו את המכירה לאחים על מכרם בכסף צדיק
וביוביון בעבור נעליים וגם כל הסיפור של מדרש של הזכירה על
השרה רוגי מלכות כן כל הדברים האלה יש מדרשים קדומים וגם
הפסוקים נכוני חורם הורים אני יוסף אחי חיים אשר מכרתם אותי
אז כן יש מספיק נתונים כדי שנחשוב כמו רשי גם לי שרשי יכתוב
זה מה יותר גרוע שמוכרים אותו או
הורגים אותו מה יותר גרוע שמוכרים אותו או
הורגים אותו כלומר לפי רשבן הם הרגו אותו
בעצם רק שבפוקס יצא לו שהסכין לא נפלה
הגיליוטינה לא פעלה
זה הפסוק הזה כתוב גם לדעת רשי
אבל אני רואה שזה לא נשמע כמו לחתכילה כזה
לא לחתכילה הורים הכי טוב זה להרוג אותו
זה לא בסדר להרוג אח לא
הורגים אחים אז יש לנו פה
זה כמו שיש דין שבסנדרין
אם כולם חייבו אז פותרים
אז גם פה כן יש דרך אם כל הסנדרין חייבה
מישהו מוות ואף אחד לא נמצחות פותרים אותו
אז גם פה יש משהו כזה כולם
חייבו אותו אז פותרים אותו
אבל צריך להבין שאם כן יש פה
מאבקי עיתנים לגבי אופייה של האומה
אז יש לנו פסוק למדדלת כן
אתם מדבר לפי רשי
כלומר למה התורה חסה לכבודם
של השבטים כי הם עשו תשובה
בסוף כי עם אבותינו אז גם
כשמספרים את הסיפור מרכחים אותו
וודאי לגבי דוד המלך
למשל כן לגבי ראובן כל
האומה ראובן חתה כל דברים אלה
נכון
לא אבל
כן אבל אחר כך כתוב בחללו יצאו יביג
אז זה לא אותו דבר
ועל כל פנים יש כמה דברים כאלה
שהתורה לא רוצה להגיד במפורש מה קרה
למשל עצם זה שהתורה אומרת
למשל מחפה על החטא של משה רבנו
אתה יכול להסביר לי במה חטא משה רבנו
קשה מאוד לדעת
נכון כלומר כל המפרשים התקשו שם רואים
שהכתוב במפורש לא רוצה להגיד מה קרה
ושבאמת הסיבה האמיתית שבגללה
משה לא נכנס לארץ היא סיבה אחרת לגמרי
והכתוב מחר לך איזה לוקש
והסיבה האמיתית לא כתובה בפרשה
האי אלא היא כתובה בפרשה אחרת
בפרשה דברים כתוב במפורש
למה משה לא נכנס אבל
זה מובש עמד במסגרת
כזאת שאתה לא יכול לשים לב
אבל כשלימדתי פרשה דברים הראיתי איך זה כתוב
אתה שאלת אם יש דוגמאות הנה הבאתי לך דוגמא
מה אתה רוצה מניח שאני אתחיל לדווקח על זה
הרב לדווקח עכשיו על פרשה
דברים כדי לדעת מה קרה
לא זהו קלט אפשר להוציא את
זה מהאינטרנט זה נמצא בארכיה
טוב פסוק למד דלת
ויקרא יעקב סמלותיו ויעשם סק במותניו
ויתאבל על בנו ימים רבים ויקום מו כל בניו
וכל בנותיו לנחמו ועם מהן להתנחם ויומר
כי ירד אל בני אבל שעולה ואיף אותו אביו
ברור שיעקב הוא אביו של יוסף
אז זה כתוב איף אותו לכן חזלת רשום מזה אביו
וזה יצחק יצחק הרי היה עדיין בחיים ויצחק
היה בוכה על זה שיעקב בוכה כי יצחק יודע את
האמת שיוסף חי אבל הוא בוכה על זה שיעקב בוכה
אז למה שהוא לא יגיד ליעקב את האמת כי צריך שיעקב יבכה
כלומר יש מי שרואה את ההיסטוריה בגדול רואה את המהלך
הכללי ואז הוא מצד עצמו בטוח שהכל בסדר ויש מי שחי את
המציאות ומי שחי את המציאות תפקידו לבכות לכן הוא בוכה
והמדענים מכרו אותו אל מצרים לפוטיפר
סריס פאור שר הטבחים מה פירוש המילה שריס
מה שריס זה בלשון האקדית זה שר
בשפה יותר מאוחרת שריס
זה מי שלא מוליד לא יכול
להביא ילדים למה התורה
השתמשה בביטוי דוארקי
דוארקי כי זה בדיוק מה שיוסף בא לעשות מצרים
כבר הפסיקה להיות פוריה ויוסף משלח למצרים כדי
להפרות את מצרים לפחות זאת השליחות שהוא רואה
לעצמו ואנחנו נראה את המשמעות של הדבר הזה
יוסף מכנה את מצרים בשם מאוד
מעניין כשמדבר עם מחיו הוא קורא למצרים
בשם הערוות הארץ נכון מה זה
הערווה זה המקום שממנו באים החיים
אז מצרים בעיניו של יוסף זה
שורש החיים של כל התרבות האנושית
והוא משוכנע שהוא נשלח
לשם כדי להפרות, כלומר יוסף
הוא כמין זרע שבא להפרות
את הערווה ומשם העולם יתוקן
לכן יש לו טענה נגד איכיו ערוות הארץ
ואתם לראות אל תתערבו לי בתוכניות שלי
כן לכן התורה מדברת כאן על
סריס פרו וזה גם מתחיל להיות
מובן מדוע אם כן אשת פוטיפאר
משוכנעת שיוסף צריך לבוא אליה
כי היא רואה בו את התקווה להפרייתה של מצרים
והיהי בא את ההיא
כן בבקשה
כן הבריתות נחתו על ארץ קנן וזה
יהיה מומש אחרית הימים בינתיים
יש תפקיד לעם ישראל שהוא תפקיד
קוסמופוליטי להתערב במומות העולם
כן זה מה שראינו בחלומות
שלו בשבועות שעברו נכון
עכשיו אם תסתכלי רגע אחד בפרק למתת
פסוק א' מה כתוב בפרק למתת פסוק א'
ויוסף הורד
אז זה לא יזום הוא יורד אבל לא
מיוזמתו כי מהלכים היסטוריים כמו
הגלות לא עושים אותם באופן יזום
כי זה עבירה לעשות את זה באופן יזום
אז הקדוש ברוך הוא מסדר שיוסף
הורד תחזרו בבקשה לפרק למתת פסוק א'
והיא בא את ההיא וירד יהודה
יהודה יוזם
וירד יהודה ויש יוסף הורד
כלומר פה אנחנו נפגשים בשתי השיטות
המרכזיות של המשיחיות הישראלית השיטה
של יהודה והשיטה של יוסף אם יש לי
מישהו חתיכת טישו זה מאוד יעזור לי
ופה אנחנו רואים את שורש המחלוקת
יא אבדוכה עמים תודה
תודה
אם כן והיא באת ההיא וירד יהודה
אצל יהודה יש ירידה
ירידה זה אף פעם לא נשמע טוב
לעלות זה נשמע טוב אבל לרדת
אנחנו רואים באמת שיש פה
תיאור של הירידה של יהודה
אבל ירידה שיש ממנה עלייה
יהודה יודע לרדת אבל גם יודע לעלות
איך קוראים לעלייה אחרי הירידה בעברית שלנו
תשובה יהודה יודע לחזור בתשובה
יוסף הוא איך קוראים לו חזל יוסף הצדיק
אז הוא לא צריך לעשות תשובה כי הוא צדיק
יש מחלוקת בתלמוד האם יש עדיפות לבעלי תשובה
או לצדיקים גמורים נכון אין אחראה בהגמרה
זה המחלוקת בין יוסף ליהודה
יהודה אומר תראה לך תחילה לא
חותאים אבל אם כבר חתנו יש אפשרות לתקן
יוסף אומר אין דבר כזה
החותא לא חוזר ולכן אסור לחתום
בסדר כלומר זה שתי שיטות שונות לגמרי
אנחנו נראה באמת שמה ההתמודדות
עם החטא אצל כל אחד מהם
אצל יוסף החטא מהו
אשת אדוניו המצרי נכון
אם הוא נופל בחטא הזה הוא
יודע שהוא לא יחזור לעולם
לכן הוא לא חותא
יהודה יש איזה בעיה אבל הוא יודע שיש
אפשרות לתקן ומתברר באמת שיש תיקון
אבל יהודה יודע שהחטא שלו זה חטא בארץ ישראל
זה בארץ ישראל אז יש תיקון כלומר מקום קדוש
אם אתה נופל למצרים ממצרים אין עלייה
אלא אם כן יוסף ילמד לעשות
תשובה אצל מומחה לתשובה
מי המומחה לתשובה במשפחה יהודה, יהודה
מלמד אותו לחזור בתשובה וזה מה שקורה בסוף
כן
נו הוא דבר
אני אומר אם ככה אולי שווה לסבור
כמו יהודה לסבור כמו יוסף זה לא לחתוך
אם זה באמת מונע מאדם לא לחתוך
נכון
אם זה באמת מונע לחתוך
נכון
אז למה יהודה לא עושה את זה
כלומר כי יהודה יודע אם באמת
הידיעה שחזרה זה מונע את החטא
אז למה יהודה לא יסבור
כמו יוסף אז זה לא יחתה
כי יהודה יש לו נפש שיודע תצאות
התשובה ויש לו משימה ללמד את התשובה
כלומר יהודה אומר החטא ועשוב
זה אסור אין מוכנים לתשוב
מה
מי שאומר זה אין מוכנים לכתוב במשנה
אתה אומר שבמשנה כתוב שמי
שאומר חטא ועשוב לא מוכנים לו
כן
טוב אני מוכן לקנות את העותק של המשנה
שלך בגלל שזו משנה חדשה שאני לא מכיר
אין מספיקים
מה כתוב
אה פתאום אתה
אין מספיקים
זה לא מה שכתוב
בוא תן לי להגיד את רוצה
לשמוע את הציטוט או לא
כן
האומר החטא ועשוב חטא ועשוב
פעמיים
אין מספיקים בידו לעשות תשובה
עכשיו שים לי לביטור
האומר חטא ועשוב חטא ועשוב
למה כתוב פעמיים
כי הוא מתכוון החטא ועשוב לחטא
כלומר הכיוון שלו זה החטא
לא התשובה
כי הרי יש אומרים ככה יש מצווה לעשות תשובה
אחת מטריאג מצוות
אתה צריך לחטא חטא אחד בחיים
כדי לקריא את המצוות התשובה
החטא השני כבר מיותר
החטא ועשוב פעם אחת זה בסדר
אבל החטא ועשוב
החטא ועשוב למה חטאת פעם שנייה
כן זה כבר באמת אין מספיקים בידו
ואם הוא עושה תשובה בכל זאת
תשובה אתה מתקבלת
נכון
כלומר הרבא כתב שזה
מהדברים המעקבים את התשובה
אבל לא שאי אפשר לעשות תשובה
כי אין דבר העומד בפני התשובה
אלא אין מספיקים בידו
לא עוזרים לו
עכשיו אם כן וגם צריך לברר
אצל יהודה יש איזה סוד מאוד מעניין
מתברר שהחטאים שלו אינם חטאים
הוא חושב שיש חטא
זה דבר מאוד מעניין
וייתכן שיש מה ללמוד מזה על כל החטאים
אני אומר דברים מסוכנים אבל אין מה לעשות
והיהי בעת ההיא
וירד יהודה מעתיכיו
וית עד איש עדולמי
ושמו חירה
איפה זה עדולמי
במדבר יהודה
בשפלה
נכון זה בשפלה באזור קריית גת
שמה באזור הזה
אומר הנביא עד עדולם יבוא כבוד ישראל
כלומר שבעדולם
נלקחו שבויים והופשטו על ידי האויבים
בקיצור היה שמה ביזהיון גדול לעם ישראל
אז עדולם זה הגבול של הכבוד של עם ישראל
והוא מחפש שמה איש עדולמי
כלומר מישהו שהוא מעבר לגבול של עם ישראל
ושמו חירה
איזה חירה זה
חזאל אמור חירה
זה חירם מלך צור
חירה זה חירם מלך צור
מתי הוא חי חירם מלך צור
במשלומו
והוא המשיך לחיות גם אחרי שלמה
כי יחזקאל מדבר עליו
סאאל נגיד צור קינה
אם כן הוא חי הרבה זמן
מזמנו של יהודה
עד חורבן בעית ראשון
יוצא אלף חמש מאות שנה ככה כמו כלום
לא אני מגזים אלף ארבע מאות שנה
חירם, אתם מאמינים לזה
מי חולק פה על חזאל
לא, כשחזאל אמרו את זה מתכוונו הוא לומר
שהעיקרון האישיות חירה
היא ממשיכה דרך חירם
כלומר מה זה חירם
חירם זה קנני
הוא קנני, הוא צורי, מיצור, פניקי
הוא קנני אבל קנני טוב
קנני קשר
כלומר מה בעצם מחליט יהודה לעשות
הוא אומר
המטרה היא עכשיו להתיישב בארץ ישראל
וישב יעקב, ביקש יעקב
לשבת בשלווה, הוא רוצה
להקים את המדינה בארץ קנן
אז יאללה מתחילים לחפש עכשיו קננים טובים
מחפשים איפה נמצא
הקנני שאפשר איתו
לכרות ברית
כן ברית הייתה בין שלמה ובין חירם
חז״ל אמרו
חירם מלך צור
גר תושב היה
אז יהודה אמר הנה הגיע
הזמן להתחבר לארץ ישראל
ולא עוד אלא להתחבר אל הבנות של הקננים
זה מה שכתוב כאן
והיה שם יהודה בת איש קנני ושמושוע
והיקחיה ויבוא אליה
כלומר יהודה אומר
הגיע הזמן עכשיו להתחתן עם קנניות
אברהם לא התחתן עם קננית אלא עם קרובתו
יצחק, אברהם אומר
בשום אופן לא תיקח אישה מבנות קנן
יעקב אותו דבר
יצחק אומר לו אל תיקח אישה כזאת
והיהודה אומר
שלום יש לי קננית
מה קרה
כן כי למה היה אסור להתחתן עם קנניות
כי הזהות של עם ישראל עוד לא נולדה
מבחינתו של יהודה הסתיים
העידן של תקופת האבות
לכן הגיע הזמן להתחתן עם צדיקות מבנות הקננים
לכן אפשר לומר יהודה מפתח עמדה קננית
כמו במובן הספרותי המודרני
שהיה הזרם הקנני בספרות
שהתחבר אל ארץ ישראל
אז זה מה שהוא רוצה
יוסף לעומת זה סבר
שתקופת האבות לא הסתיימה
הוא אומר כשם שאברהם דחה את לוט
יצחק דחה את ישמעאל
יעקב דחה את עשיו
אני דוחה את האחים
בסוף מה קרה מבחינתו של יוסף
הוא חושב שממצאו את השיטה שלו
שהוא הדחוי ולא הם
כלומר יוסף כנראה מבין שיש מאבק פה
מהו ההמשכיות של תקופת האבות
האם בני לאה או בני רחל
וכאן יש דבר מאוד מעניין
שיוסף חושב שהוא הדחוי
אבל הוא בכל זאת בסוף נהיה אחד האבות
הרי הוא היחיד בין השבטים
שעולית שני שבטים את מן השבט אפרים
מכן יש פה ויכוח מאוד מאוד רציני
האם הזהות הישראלית כבר גמרה את השלמתה או לא
מבחינתו של יהודה לא רק שזה הושלם
צריך עכשיו להוכיח את זה הלכה למעשה
הוא מתחתן עם קנענית
איבת איש קנעני ושמו שועה
מה זה השם הזה שועה
שועה זה בעברית זה אשי
אבל בקנענית, יותר נכון בפיניקית
המילה שועה פירושו
לא בקנענית מה פירוש המילה שועה מישהו יודע?
מה? לא
דקל
דקל
מה זה דקל?
עץ שמה
זה עץ תמר או עץ דקל?
תחליטו
אם תמר אז יש פירות
אם דקל אין פירות
אז הוא יתבלבל, הוא צריך
לקחת את תמר, לקחת שועה
כן?
זה לא פורה וזה כן
אנחנו נצטרך להבין למה
כלומר בעצם מה הוא מחפש?
מה הולך כאן עם החיפוש אחרי הקנעניות
הוא מחפש את הלגיטימיות שלו בארץ
הקנענים היו בארץ לפנינו
אם כן אומר יהודה צריך לעשות מעשה
אקט של חזרה בתשובה
מה זה לחזור בתשובה?
בתפיסה העממית זה לחזור אחורה
למשל אני רוצה לחזור בתשובה
הייתי עד עכשיו הולל בתל אביב
ועכשיו החלטתי שאני אדומה לסבא של סבא שלי
שהיה רב גדול ב...
לא יודע, בקמצ'טקה
והוא, אני בדקתי בתמונות
שנשארו בהיזוון של סבתא
הוא הנראה עם כובע גדול ועם פאות ארוכות
ומיל שחור ארוך
והוא למד גמר הכל היום
אז ככה אני רוצה להיות
הוא חוזר אחורה
מאה שנה
והוא קורא לזה חזרה בתשובה
הוא התבלבל
הוא לא הבין
הוא לא צריך לחזור אחורה מאה שנה
הוא צריך לחזור אחורה שלושת אלפים שנה
הוא צריך לחזור בתשובה מקדם
חדש ימין וקדם
ולאחר כך הוא צריך לחתן עם תמר
מה זה תמר? חזר למהו
דבר מאוד מעניין
שהוא קשה מאוד מבחינה קרונולוגית
היא הייתה ביתו של שם
אם זה נכון היא הייתה בת מאה חמישים
לפחות בהנחה שהיא נולדה בשנה האחרונה
של חייו של שם
אבל זה בכלל לא משנה
זה בלומר מהו השורש שלו
הוא צריך להתחבר
הוא צריך להתחבר אל השורש של הזהות שלו
אל השורש של השורש שלו
ולא לשלב מקרי של אמצע הגלות
ולכן הוא צריך להתחתן עם תמר
טוב אז אנחנו נראה את הדברים
האלה בפרטים
אבל את זה נעשה
בעזרת השם יתברח
בפעם הבאה
שלום